De kermis. ritten alleen moest doen. De bestnnrder maakte verre van een kranig figuur. Hg zelf droeg een vnnrroode jas, daarbij had z'n paard zeker zijn ongeluksdag, want 't ging alles behalve florissant en de wagen, waarin hij gezeten was, maakte ook geen mooien indruk. In zijn ritten met De Vogel, was hij dan ook steeds de verlie zende partjj en moest hjj allerlei spotternijen over zijn snelheid en zjjn kleeding verduren. De ritten tusschen Evabestuurder Snoeck en Cato, bestuurder Zuurbier, beiden eigenaars, hielden nog al wat op. Maar we verveelden ons niet, want behalve de muziek in de tent, genoot men hier de vaak tegen- elkaar in gespeelde melodieën van verschillende orgels. Cato was ten slotte de winner, doch ze moest 't afleggen tegen Goudhaantje. Goudhaantje was anders ook niet op z'n best vandaag, herhaaldelijk was ze er uit, sprong vaak op zij en was bepaald koppig. Mooi waren de laatste ritten tusschen WühelminaFolmina en Goudhaan tje, waarvan 't eindresultaat was, dat Wühelmina den eersten prijs behaalde, Folmina den tweeden en Goud haantje den derden, welke prijzen respectievelijk bedroegen f 100, f 50 en f 25 in kontanten. Om ruim vijf uur was de draverij geëindigd, en be gaven velen zich naar 't Café »De Nachtegaal", waar de prjjzen zonden worden uitgereikt. De heeren van de commissie stapten in hunne rjj tuigen en, voorafgegaan door 't muziekkorps, ging 't naar ge noemd café. In de kolfbaan van 't café »De Nachtegaal'' aange komen, speelde de muziek hier nog eenige nummers en werd de komst van de winnaars met ongeduld afgewacht. Wel was de heer Beerepcot, de eigenaar van Wllhelmina aanwezig maar de andere heeren bleven absent. Nadat lang tevergeefs door verschillende heeren gezocht was, kwam eindeljjk een tweede van de winnaars, de heer Met, de eigenaar van Folmina. Reeds was door den voorzitter, den heer D. J. Govers, verzocht om eenig geduld uit te oefe non, doch daar de derde winner, de eigenaar van Goudhaantje de heer Matze, zich liet wachten, weg bleef en waarschijnlijk wel reeds vertrokken zou zijn, nam do voorzitter't woord in een hartelijke toespraak de gebeurtenissen van den dag herdenkende. In de eerBte plaats herinnerde de voor zitter aan den gedenkwaardigen feestdag, dien ons volk dezen dag vierde en gaf verder namens de Oommissie zijn genoegen te kennen, over de groote deelname en 't drukke bezoek aan de harddravergen. Verder zei hjj, dat met deze draverij bedoeld was nog eens de oude toe standen terug te roepen, nog eens aan de harddraverijen van oude dagen te herinneren en tevens om te doen uitkomen, dat ook een draverij van boerenpaarden wel aantrekkelijk kan zijn. Hij bracht tevens een woord van dank aan B. en W. voor 't bereidwillig afstaan der hard draverslaan aan de heeren van 't bestuur der harddra verij vereening, die haar materieel had afgestaan, de mu ziek, de politie, die allen hun best hadden gedaan het feest goed te doen slagen. Ook vergat hij niet te her inneren aan een bjjdrege in de financiën, afgestaan door sommige heeren café- en hotelhouders en door den heer J. F. Moens. Hierna ging hij over tot 't overhandigen der prijzen. Aardig vonden wij de opmerking van den heer Govers, die den naam Wühelmina van het paard van den winner in verband bracht met den naam van onze Koningin Wil helmina en met den dag van heden. Spr. felici teerde de heeren Beerepoot en Met nogmaals met hun succes en na nog een enkel woord over den afwezigen derden prjjswinner, besloot hij zijn toespraak met een woord van dank aan de belangstellende aanwezigen. En wederom begaven wij ons op het pad om hier en daar op de kermis een kijkje te nemen. En wederom komen wij daarvan aan onze lezers verslag geven Het Haarlemsch Tooneel. In den schouwburg bij de Groote Kerk werd Dinsdag avond eene opvoering gegeven van Koning Oedipus, treur spel van Sophocles, metrisch vertaald door Dr. H. van Herwerden. Evenals Antigone is dit stuk een der zeven, die er van den grooten Griekschen treurspeldichter zijn overgebleven, werken, waardoor hij het treurspel, dat in zijn oorsprong godsdienstig was en bij zijn ontstaan niets anders dan een plechtig koorgezang ter eere van een godheid of een held, vergezeld van muziek en dans, heeft veredeld en uitgebreid. Hg trok do grenzen van de rei enger te zamen en gaf de handeling grooter ruimte, de karakters werden door hem natuurlijker geschilderd dan door zijn voorgan gers, de hartstochten sterker en grooter, zonder over drijving, terwjjl hg vermijdt de gezwollenheid van uit drukking, een der gebreken in de werken van die vóór hem leefden. Sophocles was een tijdgenoot van den beeldhouwer Phidias en leelde in de vijfde eeuw vóór Christus. Als bijna alle stof voor het oude Grieksche drama, is die ook in Koning Oedipus ontleend aan de mythologie. Oedipus is de zoon van Laïus, koning van Thebe en Jocaste. Laïus, gewaarschuwd door een orakel, dat hij gedood zou worden door eiken zoon, dien hij zou krijgen, gaf den pasgeboren Oedipus aan een herder, die het kind op den berg Oitheron zou dooden. Deze gaf het echter uit medelijden aan een herder van den koning van Ko- rinthe, die het zijn meester bracht. Zoo werd Oedipus door dezen opgevoed. Groot geworden en bespot om zijn geboorte, raadpleegde hij het orakel, dat hem zeide nooit naar zijn land terng te keeren, daar hij dan zijn vader dooden en zijn moeder huwen zou. Geen ander vaderland kennende dan Korinthe verliet hij dat land, maar ontmoette op zijn weg den voor hem onbekenden Laïus, dien hij na een korten twist met zijn gevolg doodde. Te dezer tijd werd Thebe geteisterd door een sphinx. Oreon, opvolger van Laïas, broeder van Jocaste, had den troon en de hand van Jocaste beloofd aan don- gene, die het land van deze sphinx zou bevrijden. Dit ge lukte Oedipus, die alzoo koning werd en zijn moeder huwde zonder haar ie kennen. Liter worden echter door een orakel deze feiten aan hem geopenbaard. Jocaste worgt zich en Oedipus, na zich de oogen te hebben uitgestoken, verlaat Thebe. Zoo luidt in 't kort de geschiedenis, in dit werk van Sophocles, dat wel eens het meest volmaakte is genoemd, gedramatiseerd. Zooals in al die werken uit vroegeren tjjd wordt streng vastgehouden aan het voorschrifteen heid van tjjd en eenheid van plaats. Men had toen niet verschillende bedrjjven, die verschillende tjjdstippen voor stellen en vandaar, dat er weinig handeling in het stuk is, dat voor het grootste deel bestaat uit het verhaal in samenspraak. Die dialoog in versmaat heeft bovendien iets gedragens, iets plechtigs dat op den toeschouwer slechts dan den gewenschten indruk maakt, wanneer de voordracht ge kenmerkt wordt door hoogen ernst, wanneer taal en voor dracht geheel met elkaar overeenstemmen, wanneer zorg vuldig vermeden wordt iedere overdrjjving. Door het Haarlemsch Tooneel is aan deze eischen voor een goede vertolking van het oude treurspel Dinsdag avond geheel voldaan en zeer zeker heeft men de ver wachting die bij het publiek terecht voor dezen avond hoog gespannen was, voldaan. De held van den avond was natuurlijk de heer Louis Bouwmeester, (Koning Oedipus), wien men dankbaar mag zijn, dat hij het Zlkmaarsche publiek in de gelegen heid heeft gesteld hem deze rol te zien vervullen, waar mee hij gedurende zijn tooneelloopbaan zich zoovele lauwe ren verwierf. Gaarne werd dan ook door allen ingestemd met de hulde hem gebracht in den vorm van een schoonen lau werkrans, die onder daverend applaus werd aangeboden. De hulde aan den .meester" was echter tevens een hulde aan het geheele gezelschap, en voornamelijk aan die leden, die hem bjj deze voorstelling zoo waardig ter zijde stonden. De heer Erfmann, als Theresias, de blinde ziener, de heer Louis de Vries Kreon, mej. Anna Benkers (Jocaste), ook hunne vertolking was geheel in overeen stemming met den inhoud der rollen. De reien na elke afdeeling werden schoon gezegd, vooral door Mevrouw Erfmann. Voor velen zal de avond van Dinsdag de mooiste geweest zjjn van de geheele week. De zaal was flink bezet. Woensdagavond was ook weer een zeer talrijk publiek opgegaan naar de loge van het .Haarlemsch Tooneel". Het militaire tooneelspel .Taptoe" van Franz Adam Beierlein werd met groote belangstelling gevolgd. Op de nog resteerende kermisdagen zullen door hot Haarlemsch Tooneel ook nog eenige succes-stukken wor den opgevoerd. Bjj Stoel en Spree. In de Amsterdamsche tooneelwereld neemt het gezel schap van Stoel en Spree een zeer bijzondere plaats in. Het bespeelt daar een volks schouwburg met niet al te hooge entree-prijzen. Nu is 't bij sommige tooneel-recen- senten gebruikelijk om, wanneer zij zijn gezeten in hun gemakkelijken schryfstoel vóór hun schrijfbureau, lange vertoogen op het papier te zetten over de noodzakelijkheid om aan het volk niet den weldadigen, beschavenden in vloed van muziek en tooneel te onthouden. Ziet-u, een schrijver, die tegenwoordig niet een beetje democratisch is, geeft zich zoo den schijn, dat hij niet met zijn tjjd meegaat en dit zou kunnen leiden tot de vooronderstelling, dat hij voor zijn vak niet deugt. Doch gelooft niet, dat zulk een tooneel-reconsent zich zal verwaardigen naar het gebouw van de heeren Stoel en Spree te gaan fi done een volksschouwburg Zoo is 't gekomen, dat langen tijd de voorstellingen van dit gezelschap zjjn doodgezwegen door de groote pers. Op den duur kon zulk een benepen opvatting 't echter Diet bolwerken, 't Was met name de heer J. H. Róssing, de in tooneelzaken geconfijte medewerker van Het Nieuws van den Dag, die weigerde hieraan mee te doen. De tooneel-rubriek van De Telegraaf werd destijds verzorgd door een jonge dame, mej. Henriëtte Hendrix, die al even weinig heil zag in deze conventioneele onbillijkheid. Zoo wel de heer Róssing als mej. Hendrix staken 't niet onder stoelen of banken, dat er in dezen volksschouwburg meer malen heel veel goeds werd vertoond. Zij wezen erop en ieder nieuw stuk gaf daartoe wederom aanleiding dat het gezelschap van Stoel en Spree beschikte over ver- schoidene goede krachten en dat de artisten er in ruime mate waren bedeeld met liefde voor hun vak. Bij Stoel en Spree is er geen geringschatting van het publiek, welke lang niet altijd vreemd is aan tooneelspelers, die eenmaal bij de meest gerenommeerde gezelschappen zjjn geëngageerd; integendeel, bij Stoel en Spree wordt een pakkend ensemble verkregen door inspanning van de beste krachten, doordat ieder geeft zooveel maar in zijn vermogen is. Op het publiek bleef dat niet zonder invloed. Eerst nog wat aarzelend gingen velen naar den volksschouwburg, n aar die aarzeling duurde niet langhet talent der ar tisten dreef haar op de vlueht. En thans zijn Stoel en Spree zoo ver gekomen, dat zij bij het serieuse deel der Amsterdamsche tooneelwereld meetellen. Wij hebben ons opgewekt gevoeld dit alles nog eens op te halen na het bijwonen op Woensdagavond van de opvoering in de .Harmonie" van het door Spree geschreven drama .Een reis om de Wereld door twee Amsterdamsche jongens." Een echt volksstuk, zeer zeker 1 Maar wat werd 't met een brio gespeeld, wat werd 't met een verve ver toond! Het talrijk opgekomen publiek genoot in den vollen zin des woords. Hoezeer men er ook aan gewoon is, dat op de planken de onschuld zegepraalt en de boosheid haar verdiende loon krijgt, men krijgt daarvan toch nooit ge noeg. En het publiek was dan ook in extase, toen op het uiterste moment den bankier Satino het behoud van zijn onrechtmatig verworven bezit ontging bij open doek werd losgebarsten in daverend applaus. Spree als Amsterdamsche jongen was kostelgk daar zal wel niemand in de zaal geweest zijn, dien bij niet heeft doen lachen. De dansen en de coupletten vielen ook buitengewoon in den smaak. Zjjn plicht als kermis-stuk vervnide de .Reis om de Wereld" trouwens in alle opzichten. Da Kunst is daaraan natuurlijk geheel vreemd, maar op de kermis is haar aanwezigheid ook niet al'.jjd in de eerste plaats een voreischte. Als men zich maar met gullen lach amuseert, dan mag men tevreden zijn en aan dien eisch hebben èn stuk èa spel volkomen beantwoord. Met het oog op dbn verjaardag van H M. de Koningin had de heer Spree inderüaaat een gelegenheids-couplet gemaakt. Aan het slot daarvan had hg een zinnetje moeten bedenken, waarop het gewijz gde refrein .Dan houdt niemand z'n hoed op" moest rijmen en dit moei lijke vraagstuk had hjj opgelost door het samenvoegen van de woorden onze lieve Nederlandsche pop. Vader Tollens heeft blijkbaar niet slechts voor den Nova Zambla- tocht geschreven .Men rekene d' uitslag niet, maar telle het doel alleen." Wat wjj echter 't meest jammer hebben gevonden is, dat de heer Spree van den predikant, wiens taak het was in de gevangenis tot veroordeelden woorden van opheffing en stichting te spreken, een figuur heeft gemaakt, die meer ljjkt op een idioot dan op een geestelijke. Waarvoor dat nu noodig is kunnen wij niet begrjjpen. Voor Am sterdamsche jongens, die er zich op beroemen nooit naar de kerk te gaan, moge de beteekenis van het herderljjke ambt een geheim zjjn gebleven, doch er zjjn heel veel anderen, die wel beter weten en in allen gevalle is 't vol komen ongemotiveerd een evangelie-dienaar op de planken bespotteljjk te maken. Die aardigheid is werkeljjk al te goedkoop wjj vertrouwen dat de heeren Stoel en Spree ons dit zullen toegeven. De .Reis om de Wereld" gaat nog eenige malen hier ter stedewie wil lachen en goed spel wil zien zjj een bezoek aan de .Harmonie" aanbevolen. Wjj voor ons hopen het gezelschap van Stoel en Spree nog menigmaal hier ter stede te zien optreden. Inde Unie werd Woensdagavond voor 't eerst in onze kermisweek eene .Soirée Cbantante Variée" gegeven door een gezel schap, onder leiding van den impresario Willem Boesnach. »De Unie" is een nog betrekkelijk nieuw gebouw en dus nog niet zoo algemeen bekend. Men zit er geschikt en de zalen zjjn voldoende ruim. Fi&ulain Maxel, de Duitsche .Couplet SSngerin", was de eerste die optrad. Later volgde de Hollandsche soubrette Cateau Culp de twee dames lieten ons eenige coupletten hooren en werden met een matig applaus beloond. Van de heeren trad het eerste op Herr Thieler, danskomiek, die bijzondere handigheid in 't springen heeft, bij 't refrein van zjjn nummers sprong hjj ten minste op een manier, die zeer den lachlust verwekte. Een tweede artist was de heer Jules Boesnach, piano humorist. De nummers, die hjj ten beste gaf, werden deels door den pianist, deels door hem zelf geaccompag neerd. Vooral de laatsten vielen bijzonder in den smaak. De piano staat dan midden op 't tooneel en hij zingt zijn coupletten half naar 't publiek gewend, in z'n manier van voordragen heeft hij iets echt droog komieks, wat hem veel applaus bezorgde. Professor Rikiri in zijn hoogst komische experimenten verscheen thans, vreeseljjk toegetakeld. Hjj bleek in velerlei bedreven te zjjn. Van de verschillende dingen, die hjj vertoonde, noemen wjjeen vat teekenen en er bier uit gieten, een kistje teekenen en er sigaren uithalen. Voorts stelde hjj zeer natuurgetrouw voor verschillende vogels en dieren, waarvan hjj de geluiden nabootste. Steeds als hjj een nieuwen toer begon, was 't: .daar zal je wat van beleven" en aan 't slot: .kolossaal bè?" op een toon, die nog al grappig was. Na de pauze kregen we onder meer nog te zien den heer Albertini, den Handboeienkoning en Uitbreker. Op zjjn uitnoodiging hebben wjj ons ten tooneele begeven om dit wondermensch wat meer van nabjj waar te nemen. Omtrent deze toeren geeft de .Prins der geïllustreerde bladen" in een vorigen jaargang een verklaring, die hierop neerkomt, dat de sleutels van de verschillende boeien zouden verborgen zjjn in 't kastje, waarin Albertini zich verbergt of anders in miniatuurzakjes in zjjn broekspijp of op andere plaatsen, zóó, dat bjj er altjjd een kan bereiken. Een sleutel moet wel gebruikt worden, want 't scheen ons bjj 't bezichtigen bjjna ondoenlijk, zulke stevige boeien te breken. Intnsschen gaf de heer Albertini ons de vrjjheid hem te doorzoeken, doch wjj konden niets ontdekken, ofschoon onze onbescheidenheid zoover ging, dat we zelfs langs zjjn boord in de binnen- zjjde van zjjn laag uitgesneden vest voelden. Op welke wjjze de heer Albertini ook slaagt, kunnen wjj overigens in het midden laten, een feit is, dat hjj aller bewondering wekt, en dat 't niet zoo gemakkeljjk gaat, is hem bjj 't verlaten van 't geheimzinnige kastje wel aan te zien. Na nog eenige zangnummers van de dames en heeren was deze eerste soirée geëindigd. We willeu hopen, dat de zaal op volgende avonden wat beter bezet zal zjjn. De dikke dame. Wanneer men op de Nieuwesloot, bjj 't tentje van de dikke dame, staat en daar o, gruwel 't reclame- corset ziet uitgehangenmoet men bjjna denkendat dit overdreven groot is. Toen de eigenaar ons echter ook nog verzekerde, dat dit corset nog vjjf en twintig cen timeter te nauw was wilden we ons toch eens van de waarheid overtuigen. De dikke juffrouw was, zooals ons toen bleek, geheel niet overdreven voorgesteld. Zjj is zoo enorm, heeft zulk een omvang, dat men er paf van is. Zij heeft echter niets weerzinwekkends en maakt den indruk van een goede tante te zjjn. Op de vraag of haar kracht geëïenredigd was aan haar lichaamsbouw, ant woordde ze ontkennend. In haar jeugd was dit anders geweest en was ze voor geen kleinigheid vervaard geweest. Zooals ze ons vertelde, is ze normaal geboren, maar op zesjarigen leeftjjd was de eigenljjke groei in haar gekomen. Zjj heeft een meestal zittend leven, want, wat geen wonder is 't loopen vermoeit haar heel erg. Eten doet zo maar zeer matig 't schjjnt echter niet aan haar gezondheid te scbadeD. Zjj is niet getrouwd, want ze had volgens haar zeggen nog niet iemand gevonden, die, wat gewicht betreft, tegen haar op kaD. Hieruit zou men kunnen opmaken, dat ze 't beneden zich acht, een gewoon mensch, door hem haar hand te schenken, gelukkig te maken. 'tParijzer Kunstkabinet. In dit tentje wordt de toekomst ons door 't helderziende oog van de juffrouw-astrologiste, geopenbaard. Met radde tong en zonder een oogenblik te weitelen leest ze uit de ljjnen der hand ons de toekomstgeschiedenis voor. In deze geschiedenis is echter geen verdeeling in hoofdstukken aan gebracht, zoodat in groote verwarring leed en vreugde door elkaar heen worden genoemd. Zoo gaat 't trouwens ook in het leven. Uit den naam van de geboortemaanden weet ze zonder bedenken te zeggen, onder welke planeet men geboren is en tevens wordt ons zonder schroom verteld, welk karakter wjj eigenlijk hebben. Den te bereiken ouder dom weet ze prrcies, en ook de betrekkingen, die wij znllen bekleeden noemt ze op. Behalve uit de hand voor spelt deze juffrouw ook uit de kaart allerlei diDgen. Men kan dus in dit tentje een flinke dosis wetenschap opdoen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1904 | | pagina 2