stadsnieuw!
BINNENLAND.
Nieuwst ij dingen.
Gemengd Nieuws.
Te Purmerland is oen liberale kiesvereeniging opgericht.
Minister dr. A. Knyper heeft voorloopig afgezien van
een voorgenomen langdurig verblijf om gezondheidsredenen
in bet Zaiden van Frankrjjk, en wel met het oog op de
handhaving der neutraliteit in Nederlandsch-Indië welke
in de laatste dagen de voortdurende zorg ook van het
opperbestuur hier te lande vereischt bp den tegenwoor
digen stand van den Russisch-Japanschen oorlog ter zee.
De lage prps, die door don Bond van snikerfabrikanten
in de afgeloopen campagne is besteed geworden voor de
suikerbieten, nl. f 10.50 per 1000 KG., heeft de ver
bouwers van die vrucht bijeengebracht om te traobten
door samenwerking betere prijzen te bedingen.
Dientengevolge zijn Maandag 11. in Amsterdam een
honderdtal verbouwers samengekomen uit de Haarlem
mermeer, Anna Paulowna- en Groote IJpolders, en
hebben in principe besloten een bond van suikerbieten-
verbouwers op te richten, welke vereeniging zich ten
doel zal stellen, den bietenprijs verhoogd te krpgen.daar
de suikerfabrikanten door de verhoogde suikerprijzen in
staat moeten geacht worden de bieten beter te betalen.
liandbulshoudkiindlg Congres.
Ter behandeling op bet 57ste Landbuishoudkundig
Congres te Yeeudam te houden zijn de volgende vraag
punten ingezonden
1. Wat kan er worden gedaan ten einde te geraken tot
een meer doelmatige en practische opvoeding en opleiding
van de dochters der landbouwers en anderen voor hare
toekomstige taak als vrouw in het huisgezin en in het
bedr|jf van den landbouwer
2. Verdient het aanbeveling in Nederland over te gaan
tot de benoeming van veeteelt-leeraren, en zoo ja, hoe
moet dan hun werkkring zijn
3. Wat kaD, wat moet er gedaan werden om de zoet-
watervisscher|j uit haar staat van verval op te heffen
4. Het arbeidscontract.
5. »Sniker als veavoedsel", of «Voordeel van verminde
ring van den suikeraccijns voor de veefokkerij in ons land."
6 Is het »oor den Nederlandschen veefokker gewenscht
dat de grenzen van het buitenland vrijen invoer van het
rundvee toelaten? Zoo ja, kan dit ook ten nadeele zjjn
voor het veredelen van ons vee?
7. Is het te verdedigen, dat in ons land de Wetgevende
Macht telken jure voor het veredelen en verbeteren van
het rundvee een kleiner subsidie besohikbaar stelt dan
voor de paardenfokkerij
8. Het is wecechelpk dat het rundvee in eigen slag
wordt verbeterd, doch deze weg is duur en lang vandaar,
dat het verbeteren van het veeslag in fiaancieeien zin
voordeeliger zal zijn zulks te doen met het vee van een
ander type.
9. Vraagpunt betreffende een novenproduct der aard-
appelmeel-fabricatie waarvan de redactie later zal worden
opgegeven.
10. In ons land ontbreekt tot nog toe een Centrale
Lindbouw-Maatschappjj.
Niet alleen in de groote naburige landen Engeland
Duitscbland en Frankrijk bestaan zulke vereenigingon
ook in de kleine Staten Oldenburg, België, Denemarken,
Zweden en Noorwegen zijn zjj aanwezig en erkent men
hare goede working.
Wat kan en moet in Nederland gedaan worden om
langzaam aan in het bezit vrn een Koninklijke of Cen
trale Nederlandscho Landbouw-Maatsehappij te komen
en onze lijfspreuk »Eendracht maakt Macht" practisch
toe te passou
De toekomst van ds provinciale en andere Landbouw-
Maatschappijen na do invoering van het wetsontwerp op
de Landbouwvertegenwoordigiag.
Spoorweg-exploitatie In Noord-Holland.
Door den heer P. P. van Bosse te Alkmaar is een
brochure in het licht gegeven, die den langen titel
draagt van»Geen groot Rangeerstation te Uitgeest,
maar een directe spoorwegverbinding der stations Krom
menie en Beverwijk is gewenscht."
Aanleiding tot het schrijven dezer brochure gaf het
bericht in de bladen, dat de H. IJ. S. M. een groot
rangeerterrein of rangeerstation te Uitgeest gaat bouwen.
Dit bericht deed den heer van Bosse naar de pen grijpen,
omdat bij deze zaak zeer groote belangen voor de ver
zenders van goederen in Noord-Holland betrokken zijn,
terwijl het daarvoor benoodigde kapitaal naar zijne
meening veel beter te besteden is, zoowel in 't publiek
belang als in dat van de H. IJ. S. M., door het aan te
wenden tot verkrijging van een rechtstreeksche spoor
wegverbinding tusschen de stations Krommenie en Be
verwijk, zij het dan ook, dat het slechts voor een deel
in de kosten daarvan kan voorzien.
Uitvoerig betoogt schr., dat een rangeerstation te
Uitgeest volkomen overbodig is; bijaldien er toch een
in Noord-Holland gebouwd moet worden, zou Alkmaar
daarvoor eer in aanmerking komen.
Waar Alkmaar een betrekkelijk druk goederenverkeer
levert, zal 't immer noodig zijn, dat de goederentreinen
(vooral in de richting naar Uitgeest) te Alkmaar een
flink oponthoud krijgen, ook al werd het door den bouw
van een rangeerstation te Uitgeest mogelijk, om van
Alkmaar de goederentreinen z.g. ongerangeerd te laten
vertrekken, d. w. z. dat te Alkmaar de wagens voor
dezelfde bestemming niet bij elkander in den trein
geplaatst behoefden te worden, evenmin in een voor
geschreven volgorde. Bij dat noodzakelijke oponthoud
te Alkmaar komt dan een nog grooter te Uitgeest,
alleen ter wille van bet rangeerstation.
Waar men nu van de Stations benoorden Uitgeest in
hoofdzaak levensmiddelen verzendt, is in het algemeen
ieder niet noodzakelijk oponthoud op zichzelf reeds te
betreuren, doch wanneer men daarbij bedenkt, dat de
lading voor bet meerendeel bestemd is voor het buiten
land (Duitschland). en dat de aansluitende treinen in
Duitschland niet later gesteld zullen worden, dan is uit
bet bovenstaande gemakkelijk af te leiden, dat de af
zenders zullen moeten zorgen vroeger gereed te zijn
met het afladen hunner wagens, willen zij hunne af
nemers op dezelfde wijze blijven bedienen.
Zal dat reeds moeilijk zijn voor de verzenders van
kool uit Broek op Langedijk, voor hen, die te Noord-
scharwoude laden, zal bet in sommige gevallen een on
overkomelijk bezwaar blijken te zijn."
Aan het slot van zijn brochure zegt de beer van
Bosse, na gepleit te hebben voor een directe spoorweg
verbinding tusschen de stations Krommenie en Beverwijk,
waarmee tegemoet zou worden gekomen aan het zich
steeds meer ontwikkelende reizigersverkeer tusschen de
Zaan-stations en de stations Beverwijk, Bloemendaal en
Haarlem
»Het mag voor 't Kennemerland wel een aanbeveling
genoemd worden, dat niettegenstaande de gebrekkige
reisgelegenheid nog zooveel bewoners van den Zaankant
zich niet aan de bekoring van het bewonen of bezoeken
van 't Kennemerland kunnen onttrekken.
Waar het verkeer thans reeds zoo toenemende is, en
waar het des zomers meermalen zelfs zeer groot genoemd
moet worden, meen ik te mogen veronderstellen, dat
een verbinding van Krommenie met Beverwijk dit verkeer
nog beduidend zal bevorderen
Bij een dergelijke verbinding zal bovendien het station
Velzen even ver van Amsterdam gelegen zijn over
Haarlem, dan wel over Beverwijk.
Voor 't verkeer van Amsterdam met Beverwijk en
IJmuiden kan dus het belang verkregen worden, dat
men meer reisgelegenheid krijgt, zonder dat het aantal
treinen vermeerdert.
Ik stel mij voor, dat in 't algemeen een dienst geor
ganiseerd kan worden, zoowel voor personen- als goe
derentreinen, van Haarlem naar Enkhuizen v.v. van
Amsterdam naar den Helder v.v.; van Amsterdam over
Krommenie, Beverwijk naar Haarlem of Amsterdam v.v.
Wanneer dan zooveel mogelijk de personentreinen
van Amsterdam naar den Helder op het traject Uitgeest
Alkmaar, direct achter de treinen van Haarlem naar
Enkhuizen reden dan zouden de reizigers voor de
stations Noordschai woude tot den Helder te Alkmaar
kunnen overstappen, welk station daarvoor zeker gerie
felijker is dan Uitgeest. In tegenovergestelde richting
zouden de treinen van den Helder komende, bestemd
voor Amsterdam, even voor de treinen van Enkbuizen
naar Haarlem, het traject AlkmaarUitgeest moeten
berjjden.
Door een dergelijke wijze van exploiteeren zou 't
station Uitgeest enorm ontlast worden, zoo dat een
spoor-uitbreiding geheel overbodig zou zijn, terwijl de
personeelsterkte daarenboven verminderd zou kunnen
worden.
In zijn geheel zal de exploitatie ook economischer zijn,
omdat men met minder materieel zal kunnen volstaan
bij hetzelfde of mogelijk wel bij een grooter aantal
treinen, terwijl de dienst veel gerieflijker kan worden
ingericht.
Een nieuw station Assendelft zou tevens verkregen
kunnen worden tusschen Krommenie en Beverwijk, wat
vermoedelijk ook niet te versmaden zou zijn."
Verhuring van grasland
Door de R. C. parochie te D) Rjjp i« voor den tijd
van 2 jaar pabliek verhaard het grasland, in eigendom be-
boorende aan die gemeente, voor de som van f 381 per
jaar. Acht jaar geleden bedroeg de opbrengst f 270.
Weder een otter geschoten.
Door den jager K. S. te West-Graftdijk is weder een
vischotter geschoten op de Leij in den Eilandspolder.
Door de visschers is vroeger een premie van f 5 gesteld
op het doodeu van deze visschroovers. Naar wij verne
men moet de jager zich echter meestal alleen met de
opbrengst van de hnid der otters tevreden stellen.
Brand
Door het omvallen van een petroleumlamp op den zolder
ontstond den 3on Januari j.l. een bogin van brand in het
perceel van K. Kos, te Oadkarspel. Door bet flink optre
den van den eigenaar en een aantal ingezetenen word het
vnnr spoedig geblnscht. De waterschade is nog al aan
zienlijk. Alles was verzekerd.
hen Haagseh Warenhuis.
»Land en Volk" meldt:
Het was ons bekend, dat er reeds sedert April 19)4
onderhandelingen gaande waren over den aankoop van
eenige perceelen in de Spuistraat te don Haag met de
bedoeling daar een Warenhnis op te richten.
Thans kan worden medegedeeld, dat deze onderhande
lingen geslaagd zija. Het Warenhuis zal komen waar nn
staan de perceelen Spuistraat 27, 29, 31 en 33 en de
daarachter liggende werkplaatsen der firma Gabr. Ginnta
d'Albani (Haagpoort)
Het zal een Hollandsche onderneming zjjn met B ilgisch
geld beweert men. Tegen St. Nicolaas ban men de ope
ning tegemoet zien.
Dankbaar.
Te Westzaan ontving op Oudejairsavond de D:akonie
der Ned. Her». Gemeente bij de collecte tjjdens de gods
dienstoefening een gift van f 100, waarbij gezoegd was
de mededeelmg
»Uit dankbaarheid voor de ondersteuning welke mijn
ouders vroeger hebben goDOten."
Scliagen en de oorlog ln het Oosten.
De Russisch Japansche oorlog doet zich in rijn ge
volgen zelfs tot in Sehagen gevoelen. Een schoenmaker
aldaar doet tegenwoordig zijne zaken aan kant, omdit
bij verbonden is aan de door N lord Brabaoters op te
riohten schoenfabriek te Sint Petersburg, ter voorziening
van het Russische leger van schoeisel. Da schoenen wor
den te Sehagen nu tegen opruimiugoprgs van de hand ge
daan. Had de man ze maar in liudandl Schag. Ct.
Verscheurende honden.
Uit do Egmonden wordt ons geschreven
Vroeger toen de menschen nog vrjj hun sohaapjes
en geiten in het dnin zonden, opdat deze daar hun voedsel
zouden zoeken werd menig van deze vreedzaam gra
zende dieren door Egmondzeesche honden verscheurd.
Sedert die gulle »dnintgd" voorbjj is, hoorden we niet
meer van deze verschenr-catastrophen, tot dezer dagen de
heer M. Pepping in zijne weide vond één zijner schapen
met doorgebeten keel en verscheurde romp. Een der hon
gerige viervoeters van Egmona aan Zee was zeker belast
op zoo'n lokker, wollig hapje en de heer Pepping
heeft eene schade van 16 17 gulden, want de eigenaar
van den bloeddorstigen hond te vinden stel dat men
hem kende zal wel moeiljjk zijn en kende men hem
»pluk maar voeren van een kikker zegt men hier in
dergeljjk geval. Te hopen is het echter, dat zich deze
dingen niet mesr herhalen, anders ware het beste, dat
den hondenbezitters bjj gemeente verordening gelast werd
's nachts hun honden vast te honden.
Sfaalslotery van heden.
No. 4338, 6919, 15356 en 20878 elk 100.
De cadot J. L. Gnde, van de Cadettenschool alhier,
bestemd voor het leger h. t. 1., zal worden opgeleid voor
het O.-I. leger.
De heer P. Bossen, alhier, is geslaagd voor het tele-
graafexamen, zoodat hjj nn het 'volledig radicaal post
en telegrafie bezit.
Haas- en hraannarkt.
Ter Stadswaag alhier werden in 1904 gewogen 13590
stapels, wegende 5.967.010 K.G., tegen 13590 stapels,
wegende 5.857.290 K.G. in 1903 12439 varkens, wegende
1.076.269 K.G., tegen 13372 varkens, wegende 1.304.064
KG. in 1903. Verschillende artikelen 9425 K.G., tegen
3953 K.G. in 1903.
Op de Graan- en Zaadmarkt werden aangevoerd in:
1 90 3.
1 904.
Kanariezaad
58
187
Blanwmaanzaad
292
181
Koolzaad
37
1
Mosterdzaad
747
479
Karwjjzaad
1623
1391
Lijnzaad
0
0
Erwten
4379
6003
Rigge
1751
1061
Boonen
4060
5476
Tarwe
11166
6414
Gerst
15853
14145
Haver
38950
34962
Totaal
78916 H.L.
70300 H
De Cadettenschool te Alkaaaar.
De Cadettenschool hier ter stede loopt gevaar.
Er gaan stemmen op tot sluiting daarvan en tot
dusverre hebben wij nog niets gehoord van stemmen
uit Alkmaar om dat gevaar te verhoeden.
Het zal noodig zijn, dat daarmee begonnen wordt als
't nog niet te laat is. Op het oogenblik is de stand der
quaestie nog zoo, dat het gevaar nog best af te wenden
is. ln allen gevalle zoo, dat men niet van te voren be
hoeft overtuigd te zijn van het vergeefsche der pogingen.
Ditmaal zullen wij met deze enkele opmerking volstaan.
In het ochtendblad van De Telegraaf vonden wij
hedenmorgen het volgende entrefilet
De bezuinigingscommissie voor »Oorlog" werkt reeds
Voortaan zullen aan de miliciens geen korte jassen meer
worden uitgereikt. Zoo zal er nog wel meer zijn, bij
voorbeeld de sluiting der Cadettenschool te Alkmaar,
waarop in de Tweede Kamer bij het afdeelingsonderzoek
van het aanvullingswetje tot regeling van het toelatings
examen voor de K. M. A., van verschillende zijden
krachtig is aangedrongen. Het gaat hier om een som
van f 132 914, het bedrag dat de Cadettenschool het
Rijk jaarlijks kost, de zaak is dus wel de moeite waard
eens van nabij bekeken te worden.
Daar dooi' de Regeering, laat ons zeggen er naar
gestreefd wordt, om zooveel mogelijk te bezuinigen, werd
door sommige leden de vraag gesteld, of de uitgaven
voor de inrichtingen van militair onderwijs niet ver
minderd kunnen worden en als eerste maatregel van
bezuiniging werd genoemd de opheffing van de Cadet
tenschool, weinig overtuigd als men is van het nut dier
inrichting.
De goede elementen, die de school oplevert, zouden
ook zonder haar de K. M. A. gevonden hebben en de
minder goede, die geen aanwinst voor het leger zijn,
zruden, indien de school niet bestond, een paar jaar
later hun beroepskeuze gedaan en mogelijk van het
volgen van een militaire loopbaan hebben afgezien.
Hier tegenover staat, dat door de financieele voor-
deelen, die sommige cadetten genieten onder ver
schillende omstandigheden kan vrijstelling van de jaarlijk-
sche bijdrage ad f 400 verleend worden velen, die
anders uit geldelijke overwegingen een andere loopbaan
zouden kiezen, thans aan hun hartewensch gevolg kunnen
geven om officier te worden, welk argument de voor
standers der afschaffing dood sloegen met de opmerking
dat het alleen kan worden aangevoerd ter verdediging
van het verleenen van geldelijke voordeelen aan som
migen van hen, die zich voor de opleiding aan de K.
M. A. willen voorbereiden, maar nimmer ter rechtvaar
diging van de instandhouding van de zeer kostbare
Cadettenschool.
Men zou b.v. aan een zeker aantal jongelieden, die
aan het toelatingsexamen voor de 4e klasse der H. B.
S. hebben voldaan, een beurs van b.v. f 500 kunnen
toekennen.
En als laatste voordeel van de opheffing werd genoemd
liet langer verkeeren van de toekomstige officieren in
de burgermaatschappij, hetgeen hun een betere opleiding
tot staatsburger zou verschaffen en mogelijke vorming
van kastegeest zou tegengaan. Dat hier verwoede voor
standers van een volksleger aan het woord zijn, behoeft
geen betoog.
lfe minister van Oorlog is natuurlijk pal tegen de
opheffing der school en hij verdedigt haar instandhouding
met een beroep op de ondervinding, die heeft doen zien,
dat de Cadettenschool, vooral met het oog op de aan
vulling van het officierscorps bij het leger in Nederland<ch-
Indië, niet kan worden gemist. "Welke ondervinding hier
bedoeld is En of zij de onmisbaarheid der school, van
een uitgaaf van een f 133.000, glashelder bewijzen zal?
Plula» vee-tentoonstelling
Aves", vereeniging van pluimveehouders alhier, zal haar
tentoonstelling houden op 10, 11, 12 en 13 Februar ïn
de ïHarmonio".