Indische Penkrassen. Op ongewissen bodem, Ho 14. Honderd en zevende jaargang. Zondag 29 Jan. 1905. FEUILLETON. BUITENLAND. BERLIJNSCHE BRIEVEN. ALKHAAKSCHE COURANT. (Auteursrecht uitdrukkelijk voorbehouden. XCI. Het Mohammedaansohe vasten bestaat in eene volstrekte onthonding van alle spijs en drank. Van den v-oogsten morgenstond (kwart over vier) tot na zinsondergang (kwart over zes), moet de moslim onafgebroken zich ver zetten tegen alle zinneljjke neigiugen en behoeften. Behalve eten en drinken is ook bet rooken, zich parfamesren en opiam schaiven ten strengste verboden, ja zelis het inslik ken van bet speeksel maakt de vasten voor zoo'n dag ongeld g, zoodat het zaak is, om steeds een paar koperen kwispedoren tampat loeda) in huis te hebben, wanneer men in de vastenmaand op inlandscb bezoek rekenen kan. lederen naoht moet de moslim nijjah d. w. z. het voornemen formnleeren, om den daaropvolgenden dag den plicht van het vasten behoorlijk te vervollen en wel als een Gode aangenaam werk. Zinder die nijjah zon de onthouding eenvoudig geen doel treffen. Verder is het aanbevelenswaardig soennahom do vastendagen in een gepaste godvruchtige stemming door te brengen, ernstige godsdienstige gesprekken te voeren, vooral niet te twisten, te toornen, te liegen of kwaad te spreken, zoo mogeljjk weldadig te zjjn jegens da armen, veel in den Q iratto te lezen, stipt zjjn vjjf gebeden te verrichten, de moskee te bezoeken en Allah's namen en eigenschappen dikwijls bjj zich zelf op te zeggen. (Allah heeft honderd namen die elk een eigenschap aanduiden. Bij het opdreunen daarvan gebrniken de mos lims een rozenkrans tasbihvan 100 korrels.) Geleerde moslims hebben mg verzekerd, dat Moham mad's bedoeling met de vasten nitslnitend was eene jaar- ljjksehe oefening voor te schrjjvec, ter versterking van 's menschen wilskracht. Ziel en lichaam, zoo zeiden ze mg, zijn steeds met elkander in strijd. De geest is ge willig, maar het vieesch is zwak en daar het toegeven aan z'n stoffelijke begeerten den mensch ten verderve voert, daarom vond de Profeet het noodig en goed den wil van de ziel te doen trainen voor den sïrjjd met het zondige lichaam. Eén maand per jaar vond hij voldoende en wanneer men zich werkeljjk trouw gedurende Ramadhan aan bet voorschrift der vasten honJt, zal mm de maand Sjawwal krachtiger ingaan, zal de ziel voorloopig weer gestaald zgn voor de worsteling met het lichaam. Mohammad gaf dispensatie aan zieken, aan reizigerB, aan personen, die zwaren arbeid te verrichten hebben, aan zwangere en zoogende vrouwen, die allen dan later echter de verzuimde dagen moeten inhalen, terwijl onde lieden ook vrjjgesteld zgn, doch, daar zjj uit den aard der zaak niet meer inhalen kunnen, moeten deze dan, bg wjjze van vergoeding, een vaste hoeveelheid levensmidde len aan de armen afstaan. Ieder meerderjarig moslim (d. w. z. boven de tien jaar 1) in het volle bezit zijner verstandelijke vermogens, is verder tot vasten verplich Wanneer men 'n dag, wettig of onwettig verzuimt, dan is men botjor of »lek" en moet zoo'n dag vóór de volgende vastenmaand ingehaald zijn. Dit inhalen, het Arabische kadha, moet liefst zoo spoedig mogelgk geschieden. Bg verzuim van langer dan een jaar beeft men een bepaalde hoeveelheid levensmiddelen aan de armen uit te reiken Zioals we bierbiven reeds zagen, is de onthouding alleen gedurende den dag verplichtend. In de Qoradn lezen wij in hoofdstuk soerahII vers (djah) l8d of Qor II: 183: «Het is olieden geoorloofd in den nacht der vasten dat gjj eet en drinkt, totdat gij in den morgen een witten draad van een zwarten kunt onderscheiden, Uit het Duitsch VAN liudwlg Osngholer. 25) In hemdsmouwen, met het leeren voorschoot voor, ver liet Danen-George het buis. Wat zag hjj er goed uitl Een echte smid I Krachtig en hoog opgeschoten I Alleen zjjne banden waren te blank. Ook de menscben, die bem tegen kwamen, schenen te denkeD, dat aan zijne versohjjntng iets niet in orde was. Zjj blevr-n staan, en zagen hem lachend na. Hij merkte het opzien, dat hij verwekte, en werd van ergernis donker rood. Het liefst was hjj weer omgekeerd, maar het was, of bjj tegen zgn wil werd voortgetrokken. En daar stond hjj reeds voor het hnis van Zillerleuz. Naar dien ging hjj het eerst, omdat hjj in hem het meeste vertrouwen had, want vóór twee jaar bad die het meest voor bem betaald, volle zes honderd mark. Dan zonden hem tooi na die drie honderd vjjftig niet te veel zgn? Zoo had George het verdeeld: drie honderd vjjftig bjj Ziilerlenz, evenveel bjj den Berghofboer en evenveel bjj de dikke bakkerin. Dan kon hjj zijne schulden betalen, en hield nog iets over voor de eerste uitgaven. «Hé, George, wat zie jij er vreemd nitI" riep zgn neef, zoodra hij hem Zag, «alsof je van den arbeid komt!" «Van den arbeid? Neenl Maar aan den arbeid wil ik. Ed voor goed ook 1" Met deze betniging begon George zjjne boodschap, terwjjl de neef al lachend allerlei grappen maakte. Hoe ernstiger George sprak, des te vrooljjker werd Ziilerlenz, en einde- ljjk klopte hjj den jongeling lachend op den schonder. ban moet gij de vasten volbrengen tot den naoht." Het eerste voedsel, dat gebruikt wordt na zonsonder gang heet fatoer, terwjjl het voedsel, even voor den dageraad genuttigd, sahoer genoemd wordt. In den naobt worden de geloovigen gewaarschuwd, opdat die sahoer- maaltjjd tjjdig toebereid zal zgn. Hier iu Neierlandsott- IndiS geschiedt dit, door het bij tusschenpoozen (ongeveer van een tot drie uur 's nachts) doen slaan op de bedoeg"s of groote trommen der missigit's. Gedurende de maand Ramadhan staan bjjna alle bezig heden stil en zoo hebben b.v. de Inlandsche scholen hier in Indiö dan groote vacantie, terwjjl ook de Landraad zittingen worden verdaagd. Tot mjjne verbazing werden dit jaar drie ter dood veroordeelden te Meesfer-Cornelis, gedurende de Poeasa, opgehangen, iets wat zeker geheel in strijd is met de opvattingen van vele rechtzinnige mosiims. Als ik van rechtzinnige moslims spreek, dan bedoel ik hiermede nog geen 5 pCt. van de Javaansche en Soen- daneesche bevolking hier op Java en niettegenstaande het vasten overal elders in de Mohammedaansche wereld als een der voornaamste plichten van den mensch wordt beschouwdzoo treft men hier millioenen niet-vastere aan. Menigeen is bovendien niet opgewassen tegen de zware onthonding en er zgn honderddaizenden op Java, die ieder jaar weer, met het heiligste voornemen bezield, de maand Ramadhan ingtan, het 'n twee of drie dagen dan volhouden om daarna te bezwjjken en onder een znchtend terlaloe brat (te zwaar) verder maar net te doen, alsof de profeet niets niemendal verordineerd heeft. Bg de Maleiers op Sumatra is dit anders, die honden zich wel degeljjk aan de voorschriften en zjjn over het algemeen veel godsdienstiger dan de bewoners van Java, waarvan de groote meerderheid alleen de besnjjdenis aan vaardt en voor het overige Allah's water maar over Allah's Sawah laat vloeien 1 Grappig is bet ook, dat niet weinigen bnu geweten in slaap sussen, door althans den eersten en den laatsten, soms ook nog den middelsten dag, te vasten. Uit het bovenstaande moet men na weer niet besluiten, dat er onder de Javanen en Soendaaeezen vele bepaalde vrjjdenhers gevonden worden, menschen, die door rede- neeriDg of napraton tot de conclusie meenen te moeten komen, dat alle godsdienst feitelijs overbodig is 1 Ik heb nog maar zelden een bepa-ld ongeloovige onder de beide hoofdrassen ontmoet en het was dan nog altgd een der meer ontwikkelden, die Bllchner's «Kracht en Stol" ge lezen had, zonder begrjjpan. Onthoadt dos vooral dit, dat, al worden ook alle godsdienstplichten -oor 'n Javaan of Soendanees verwaarloosd, hjj zich zelf steeds als 'u goed Moslim beschouwen bljjft. Wie hiervan moer wet-n <villeze slechts het werkje vaD Dr. C. Snouck Har- gronje, de Boekenden NederUudschen Hidji A idal Gafftr over »de beteekoms van den Islam voor zgn beljjdera in Oost-Indië," uitgegeven bjj E. J. Brill te Leiden. Zjj, die vroeger in Ind 8 gewoond hebben, zullen zich zeker nog wel herinneren, hoe in de Poeasa-maand, 's avonds laat dikwjjls een laid onheilspellend geschreeuw in de dessa's of kampongs geboord werd, een mosiimscbe krjjgskreet, die angatigen in de B nnenlanden weieens griezelig fanatiek in de ooren zal geklonken hebben 1 Herhaalde malen nu heb ik het vorige jaar en ook thans weer, die heusch zeer ongevaarljjke «godsdienst oefeningen" bijgewoond. We hebben hier te doen met de z.g. salat at tarawih, welse haar naam ontleent aan de tara wihs of tusscheupoozen, volgende op eik viertal rakadts, wiarnit de Salat of 't Gebed bestaat. In mjjne bescarjj ving van het bidden indertjjd, dab ik n leeds uitgelegd wat zoo'n rakaat is Deze Salat begint altjjd 's avonds na «Weet je, George, eer bjjt ik mjjn neus af, eer ik nog een dnit aan jou geef. Kerel, jjj bent als de bron. Wat men er in werpt, 18 naar de haaien, en je ziet bet nooit weer! Alles, wat je wilt maar geld niet meer!" George begon te smeeken, maar de neef weigerde onder zooveel grappen, dat George ten laatste moest meelachen, ofschoon ergernis en schaamte hem de keel toeknepen. Eu bjj wist nanweljjks, hoe hjj de dear uitkwam. Zjju hoop was aanmerkeljjk verminderd. Nu kwamen vjjihondeid op elk der beide anderen. En die twee hadden een trage hand, dat wist hjj van deo eersten keer. Den Bergaotboer trof hg niet thuis, dooh moest bem in bet veld opzoeken, beneden in het dal. Bg de kerk ontmoette hjj Purtsobeiler-Toni, die in het sierlijke karretje zat als eeo vorst op zijn troon, en deD eersten proefrit met den bruisen ondernam. «Hè, George, die pakt aan!" Tgd om meer te zeggen had PnrtBche'.ler niet zoo ving draafde de Brnin den voetganger voor bjj. «Vi oj dien was duizend mark ook metsl" zuchtte George, terwjjl hg Purtscheller nazag, en het voetpad insloeg, dat naar het veld voerde. Veel goeds had hjj niet verwacht van zgn gesprek met den Berghotboer, maar het was nog veel erger, dan hjj geacht had. De boer schreeuwde, als had George ge tracht hem te berooven, en schold en raasde zoo laid, dat de menscaen op de naaste akkers het konden hooren Een poos verdroeg George dit, dooh toen werd hij woedend en keerde met een grof woord zgn neef den rag toe. Om niet voorbjj al die lachende menschen te moeten, die den twist mede hadden aangehoord, Btapte hij dwars door de drassige weide naar de straat. Diep adem halend wischte hg zich het zweet van het voorhoofd, eo balde de vuisten. «Die geschiedenis zal slecht eindigen! Nu wil ik braaf zgn en zjj beletten het! En ze trappen me nog daarenboven, die gierigaards!" De straat was ondergeloopen, en tot aan de enkels moest George door het troebele water waden, dat dof raiscbend uit do spleten van den berg stroomde. Lang stond hjj achten en dunrt dan tot ongeveer tien uur. Op Java mogen alleen mannen en knapet er aan deelnemen, op Sumatra echter ook vrouwen eu het wordt door velen op Java als een pretje beschouwd, als e<*n welkome ge legenheid tot gezellig bjjeenzijn, waarbij vrooljjk gelachen en gepraat wordt. Dat geschreeuw in de kampings heeft dus niets niemendal met fanatisme ie maken. Ik zelf meende vroeger ook, dat slechts geloofsdrift zooveel leven kon veroorzaken, doch weet thans precies hoe onschuld g het er toegaat. De lui zitten op een rjj van 30 40 m n, de Imam voorop, allen met hot aangezicht naar het Westen gekeerd. Plaats van samenkomst is natnorljjk de Langgar of het dorps-bedehuis. Telkens na als de Imam of voorganger zgn Amin aan het eind vaa 'n rakadt uit spreekt, valt de geheeie gemeente luidruchtig in, met een gejoel en 'n geschreeuw, dat al heel weinig stichtend werken kan en wel iets heeft van eeo al te levendige godsdienstoefening bij het Leger des H-ila. In Atjeh is de Salat geheel ODtaanl tot- een c&rricatunr van 'n godsdienst,oetening, waarom dan ook vrome men schen daar, maar liever thuis blijven. Elke Salat bestaat bg de Salat at-tardwih uit twintig rakadts waarvan iedere twee van de volgende weer worden gescheiden door de taslvnah of het zittend, met het hoofd eerst naar recht" dau uaar links, uitspreken van het bekende «Heil over u en de genade Gods!" (asallamoe Allahichoem De Inlanders noemen dien tarawih-dienst met een ver basterd woord trawèh, na afloop waarvan, meestal door geoefende lezers, stukken uit den Qoradn gereciteerd en soms ook vertaald worden, tot on^e»«er 1 uur 's nachts, Jokjakarta. Lt. Clockener Bbodsson. b.d, (Particuliere Correspondentie). Berlijn, 25 Januari 1905. Minister-president Kuyper is sl chts vjjf dagen in ons midden geweest veel te kort om behoorljjk genezen naar het vaderland terug te keeren. De Russische vloot is echter nog steeds onder wei en bljjtt eeD kwaad ding voor Ne derland dat met zjjne koloniën juist aan de route ligt. Wat nu onze eers'e minister betreft, deze zal nog heel wat moeten dokteren alvorens bjj van zgn oorlijden bevryd zal zgn. 't Is de vraag of geheeie genezing mo gelgk is. Dr. Kuyper's vader stierf doof en twee zijner zonen leden ook aan de geboor-otganen. Z >oals de toestand thans is, trad na enkele dagen behandeling bjj het eene oor verbetering in die waarschijnljjk zal bljjven voort gaan, indien Zjjne Excellentie e n getegeld gebrnik maakt van het instrument dat professor Lucae bem heeft mede gegeven. Geheel zonder bezorgdheid kan de 67-jarige man vooral gelet op het hereditaire van zjjn lijden de toekomst niet tegemoet z en en zeker zal een tweede bezoek aan B-erljjn, waarsoh ij olijk in den zomer, noodig ztjn. De oorrespondent der Nieuwe Rotterdamsche Courant wiBt mede te deelen dat de visite, die Ue mmister Koy- per aan den Staatssecretaris Fretherr von Richtboten bracht zuiver een beleefdheidsvorm was. Dat willen we gaarne van het eerste bezoek aannemen doch daarop zjjn nog meerdere andere gevol jd. Z dfs hort vóór de ter ug- reis naar bet vaderland moest P al, de portier van von Ricbthofen, de Hollandsche Excellentie nog binnen laten. Doch nog talrjjkor dan aan baitenlands--he zaken waren de bezoehen bij de Wirklicher-Gooetmer-Ober Rogierungs- rat Dr. Althoff, een der invloedrjjkste direklenren van bet ministerie van onderwjjB. Het heet hier datvelfszgn chef, de minister Studtbg hem de wjjsheid haalt. Zon voor zulk eene spleet, en zag de aardkluiten na, die door het water werden meegevoe'd Hoofdschuddend zag hjj bjj de helling op. «Arm meisje arme menschen l" En hjj stak dp armen uit, als wilde bjj de verwoes ting keeren, die zooveel brave menschen met ondergang dreigde. Daar dacht hjj weer aan zjjn eigen nood. «Ik b6n ook een mooieIk kan me zelf niet helpen en denk nog aan anderen l" Met bet hoofd op zjj, de banden achter den rog stapte hjj verder. Hoe eerijjk hjj zich had voorgenomen, een braaf rnensoh te worden en vljjtig te arbeiden nu waren ai zjjne goede voornemens nutteloos. Een paar maanden zon het Dog gaan. Maar dan? Hjj wist het, dan zon het weer net gaan als voor twee jaren. Eu wie zou hem dan helpen De bakkerin Bekommerd schudde George het hootd. Een paar honderd mark dat was misschien nog gegaan Maar van de dikke nicht de gansche duizend los te krjjgen? «Neen! Ik zou nog eeider in de beek een walvisch vangen." Verstrooid zag bij naar de kabbelende golijes, terwjjl bjj langs den oever der smalle beek liep. Een menigte forellen verlustigden zich in het klare water. «Daar was een goede vangst te maken l" Pas had bg dat gedacht, of de oude George ontwaakte weer in hem, en de vangst begon. Hjj stroopte de hemds mouwen op en sloeg het schootsvel in de hoogte. Met goed gemikte steenworpen maakte hjj een forel scnuw, zoodat het dier zich onder den oever verborr. Ving liet George zich op de knieën neer, greep in het water, en lachend hield hjj den spartelenden visca in de hoogte. «Laat iemand mij dat nadoen I" Een half uur was bjj zoo bezig, toen was zgn blauwe zakdoek boordevol forellen. Hjj zag ove-al rond naar iemand, wien hij de v.sschen kon schenken, doch de straat was leeg. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1905 | | pagina 5