P Eis Q N A LI A. zonder welke een krachtige partij tegenover het kapi talisme onmogelijk isstelde spr. vooropdat naar zijne opvatting thans de groote vraagstukken de hoofd- beg nselen tegenover elkaar moesten worden gezet. Daarna zijn eerste stelling toelichtende, werd door spr. in de eerste plaats aangetoond de groote kracht van het kapitalisme; dat te bestrijden is het doel van beide partijen. De arbeider bedenke, zei spr., dat hjj tegenover zich vindt drie organisatie vormen van het kapitalisme: le de patroonsbonden, krachtig georganiseerd, 2e d' meer en meer doordringende trusts, syndicaten en kartels, die zoo langzamerhand het geheele bedrijf in hun hand hebben waarin de patroon de overmacht heeft. Tegenover deze beide vormen vermag de arbeider individueel niets. Die twee vormen zjjn echter nog niets bij de grootste organisatie der kapitalistenden Staat, waardoor alle wetten door en voor de kapitalisten worden gemaakt, zooals b.v. bleek bij T maken der stakingswet Yraagt men wat de arbeiders tegen die groote macht van het kapitaal moeten doen, dan antwoordt de so ciaal-democraat, zij moeten hetzelfde doen als de mannen van het kapitaal, dat is tegenover dien hechten bond strijden in één groote partij, niet in kleine groepen zooals de anarchisten dat willen; die zijo te zwak. De anarchisten onderschatten volgens hem de macht van den vijand, overschatien de waarde der economische actie Om tot de vorming dier eene groote partij, die alle proletariërs omvat te komen, moet gevonden worden een terrein, waarop men zich vereenigen kan, moeten de arb iders op één terrein geoefend worden in den strijd, opdat een georganiseerd optreden mogelijk wordt. De vakbond is voor die oefening voor het scholen voor dien strijd niet voldoende. Engeland is daar om het bewijs te leveren. Men stuit op het groote bezwaar de landarbeiders en voorts de losso arbeiders in een vakbond te organiseeren. Bij de eersten beletten het de geringe loonen en het verspreid wonen, bij de laatsten ontbreekt een gemeenschappelijk vakbelang De anarchisten vergeten, dat men om het kapitalisme met succes te bestrijden noodig heeft het geheele pro letariaat De eenige actie, waaraan ieder arbeider deel kan nemen, zonder veel moeite, zonder veel geld, is de po litieke actie en daarom ligt daar het terrein waarop organisatie van allen mogelijk is. Spr. noodigt den debater uit daartegenover een ander te stellen De politieke organisatie is de eenig practische weg. Door te strijden voor hervormingen in deze maatschappij strijdt de sociaal-democraat tegelijk voor hot socialisme, dat het einddoel is. Dat is een der groote verschillen met de anarchisten. Door den strijd voor hervormingen wil en zal men komen tot de vorming van één partij, groot genoeg om het kapitalisme aan te vallen. De practijk leert hetin de laatste tien jaren is de S. D A. P. in ledental sterk vermeerderd. Ook het buitenland toont het aan, waarvoor spr. op Denemarken wees, waar zoo goed als alle vakbonden tevens zijn aange sloten bij de S. D. A. P. Het ge aar, dat de sociaal-democraten in den strijd voor hervormingen kunnen verwateren, ontkent spr. niet, maar daar is tegen te waken en al komen de anarchisten ons daarop wijzen, dan, zei spr vraag ik hun nog weet gij een anderen weg En dat weten ze niet Mi at de anarchisten willen is afgescheiden van de uiteenloopende richtingen die in hun partij bestaan, dit de vorming van vrije groepen, die men elk oogenblik kan verlaten om öf bij een andere groep te gaan öf alleen te blijven staan, juist het tegenovergesteld van hetgeen de sociaal-democraat wil Van de politieke actie is men afkeerig. Het individu staat bij he boven de organisatie. Dat beginsel is mooi, maar niet te gebrui ken in den grooten strijd de organisatie zal er onder lijden. Van den vijand, die den klassenstrijd zoo ver standig, zoo eensgezind strijdt, valt veel te leeren Komende tot zijn tweede stelling zegt spr .- Stel u voor, dit het kapitalisme eens overwonnen was dan moe 4 allereerst de arbeid worden georganiseerd, dan moest geregeld worden de voortbrenging en de con sumptie, de machine van den arbeid moest, verbeterd, blijven werken. Om dan alles te regelen, zou men moeten beschikken over de dingen, die de Staat thans heeft, de statistieken, het kadaster en zooveel m6er, d n zou men toch mooten hebben een centralisatie, en hoe die anders te krijgen dan door verovering der staatsmacht. Door die staatsmacht zou men zoo noodig onwillige kapitalisten moeten dwingen, of zouden de anarchisten meenen, dat die dwang onnoodig zou zijn Verder over dit punt uit te weiden acht spr. niet noodiz en is hem thans ook niet mogelijk. Na in een kort resumé nog eens het standpunt der sociaal demo craten te heöben aangegeven, besluit hij. zeer plechtig herdacht op den Aloen Aloen Lor. Overal elders, zoo schreef ik, wordt de selamatan thuis gegeven. Er nemen alleen mannen en meerderjarige knapen (d. w. z. Djongelui" boven de tien jaar)aan deel en ze worden door een wang alim met een gebed ingezegend ('t bekende doa). Een orang alim is meestal een hadji of, zooals ze hier zeggen, een kadji, ('n man die in Mekka geweest is) welke, volgens zijne medeburgers, beter met de theo logie op de hoogte is dan zij. Nu, dit laatste zegt nu juist niet veel 1 Bepaalde priesters, beroepsgeestelijken, zooals de Christenen en Joden hebben, kent de Islam hier niet. Wordt men als alim erkend, dan kan men in z'n vrijen tijd, gratis of tegen een kleine vergoeding, als leider, als voorganger in godsdienstige bijeenkomsten optreden, ja zelfs als goeroe (leeraar) een clubje moerids of santri s (leerlingen) aannemen. Hierin nu schuilt een groot gevaar. Het zou zeker in 't belang van het Gouvernement wezen, als aan dien toestand van kerkelijke anarchie een einde kwam. We hebben hier in Indië 'n Centrale Imamschool noodig, aan het hoofd waarvan een betrouwbaar Moeftie (Professor) als b.v. Dr. Snouck Hurgronje, bij den In lander meer bekend en beroemd onder den naam van Hadji Abdul Gaffar. Het woord is daarna ook voor een uur aan den heer Kloosterman. Met een enkel woord deelt spr. eerst mede, dat hem slecht-i de tijd van een paar dagen was gegund om zich voor te bereidende stellingen van Dr. Gorter kwamen eerst Zaterdag in zijn bezit. He debat daarna aanvangende, zegt hij, dat de opper vlakkige toehoorder zou meenen, dat de sociaal-demo craten en anarchisten eigenljjk hetzelfde doel hebben. Dat ontkent hij echter. De anarchisten zijn voor een samengaan van menschen, die gelijke belangen hebben en zich door vrijwillige overeenkomst hebben vereenigd. Dr. Gorter evenwel zal moeten zeggen Wij S. D zijn voor een sociaal-democratische maatschappij, waarin de meerderheid regeert. Zich verklarende voor een sterke vakorganisatie, zezt spr. verder, dat hij tegenover de patroons bonden wil stellen de organisatie der arbeiders evenals Dr. Gorter, maar de strijd moet op economisch terrein gestreden worden Geen organisatie van alles bij elkaar, doch alleen van dat wat van nature bij elkaar behoort. Een organisatie langs natuur lijken weg die organisatie zal langzaam groeien heel langzaam, maar spr. acht die beter mogelijk dan een van alle arbeiders, Roomsch Katholieke, antirevolutio naire, liberale en socialistische aroeiders. Ook tegenover de trusts en kartels, waarvoor de sociaal democraten zich niet moeten bang maken, daar zij 't zelfde willen, door alles te brengen aan den staat, stelt hij al wederom de langs natuurlijken weg gegroeide organisatie, waarin men de meest volmaakte vrijheid geniet De heer Gorter zegtwe moeten het heele proletariaat hebben, om het kapitalisme te bestrijden, maar hij vergeet, dat onder de arbeiders ook veel kapitalisme is. Verder heeft hij herhaaldelijk gevraagd om tegenover den weg, dien de sociaal democratie wil, een andere te s ellen, welnu spr. kan dat. Hij zegt als in iedere plaats van Nederland vijf arbeiders morgen den moed hadden een stuk land als het hunne te beschouwen en het in bezit te nemen, dan zou daardoor het kapitalisme een gevoeligen knak krijgen De regeering, die geen soldaten genoeg zou hebben, om dat tegen te gaan zou in moeilijkheden komen. Men zou daarmee verder komen dan de sociaal-democra ie, die een wissel trekt op de eeuwigheid. De arbeiders moeten geschoold worden, is er gezegd dat zeggen de anarchisten ook maar ze bedoelen meer ontwikkeld, zoodat ze op eigen beenen kunnen staan. Dat ieder arbeider aan de politiek kan deelnemen gelooft spr. ook, maar niet aan de soc -dem politiek, dat is het verschil. Dat de vakorganisatie voor de landarbeiders moeilijk is stemt spr. toe, maar ook de politieke, ook deze kost veel geld De strijd voor hervormingen heeft, naar hij meent, niets met socialisme te maken, 't Gevaar voor verwa teren is toegestemd, heel veel voorbeelden bewijzen ook dat het zeer groot is Spr. wijst o a op Schaper, die het vaderland evengoed zou willen beschermen als de andere partijen. De sociaal-democraten doen, bijv. in Duitschland, heel weinig. In de staking in het Ruhrbekken zijn ze door de Christelijke arbeiders meegesleept moeten worden en hoe is t in Denemarken De anarchisten zijn niet wars van organisatie, vele groepen hebben zij reeds ge vormd, zij zijn voor de federaties en niet voor centralisatie en hij vraagt of de Alg. Ned. Diamantbew Bond die de arbeiders met de hongerzweep wil dwingen om lid te worden zoo'n aanlokkend voorbeeld is van de soc.- dem. organisat e. De politieke ontwikkeling, zegt spr., laten we aan U over, wij uok houden ons aan 't geen Marx heeft gezegd Wat zullen we als we morgen overwinnen doen zei Gorter en ze hebben al reeds het geheele plan opge maakt, maar morgen overwint men niet, dat zal eeuwen durenhet kapitalisme moet weggroeien en daarom weten we vooruit niet, wat we dan zullen doen, dat laten wij aan de toekomst over. Ten slotte zegt spr., dat de anarchisten gelooven dat de maatschappij terug groeit naar het kleinbedrijf, vooral op landbouwgebied. Verder zegt hjj dat de heer Gorter en de zijnen het staatssocialisme voorstaan en dat het groote verschil is, dat de anarchisten alles van het individu verwachten en tegen alle gezag zijn. Na een kleine pauze verkrijgt de heer Gorter weer het woord. Hij constateert dat het antwoord van den heer Kloosterman de arbeiders onbevredigd heeft gelaten. Ook hij heeft als alle anarchisten gezegd wij hebben geen bepaald plan Daarom juist vindt spr. de batavonden als deze zoo goed, de zwakheid van het anarchisme blijkt er zoo duidelijk door. Kloosterman wil alleen wat bij elkaar hoort bij elkaar biengen, maar dat geeft geen groote organisatie en dat die noodig is blijkt bij de staking der mijnarbeiders het Wanneer op die Centrale Imamschool slechts Hol- landsch sprekende jongelui van goeden huize werden toegelaten en ze daar behoorlijk onderwijs kregen in de Arabische taal, de vijf graden van den Islam het Moslitnsch recht, en er den Qoraan leerden begrijpen, wanneer hun verlichte Westersche denkbeelden werden bijgebracht, wanneer ze ook andere religie's dan ons Christendom, het Jodendom, het Boeddhisme en de Theosofie bestudeerden en leerden waardeerendan zouden die jongèlui later de door het Gouvernement bezoldigde gediplomeerde goeroe's der z.g. Godsdienst scholen kunnen worden en 't prediken en onderwijzen door onbevoegden, door niet-geschoolden, met verbanning naar de Molukken of Menado moeten worden gestraft. Op die Godsdienstscholen, de bekende pesantrèn's, de plaatsen dus waar de santri's worden opgeleid, zou dan geen gevaarlijke fanatieke leer worden verkondigd, doch een verdraagzaam verlicht Mohammedanisme. De Imams zouden dan tevens stof leveren voor be hoorlijk onderlegde adviseurs bij de Landraden en dus uitsluitend in aanmerking mogen komen voor eene be noeming tot Pengoeloe en Iloofd-Pengoeloe. Het wordt werkelijk eens tijd, dat de Regeering deze belangrijke kwestie onder de oogen ziet. Is het niet 'n beetje onbillijk, dat de Mohammedanen, de meerderheid hier vormende, het leeuwenaandeel bij dragen tot de traktementen en pensioenen van Predi- kapitalisme is zoo ontzettend sterk alleen de massa vermag er iets tegen Organisatie langs natuurlijken weg zegt K., maar is die der soc.-dem. dan onnatu rlijk? De katholieke en christelijke arbeiders krijgt ge niet, zegt men, maar blijkt niet het tegendeel, zijn er al niet reeds velen hunner aange loten Juist de groote vrijheid om uit te treden ah iets niet bevalt, verzwakt d organisatie. Dat is de verkeerde theorie Ontwikkeling der arbeiders, dat is iets wat hij in tiet anarchisme goedvindtdat doet de S. D A P. ook. Nogmaals toont spr. aan hoe onmogelijk de vakorga- nieati der landarbei Iers is gebleken. Dat de hervor mingen waarvoor de soc -dem. strijden niet socialistisch zijn, geeft spr. gaarne toe, maar dat is ook onmogelijk in een kapitalistische maatschappij. Dat enkele leden der S. D. A P. verwateren wordt toegegeven doch steeds afgekeurd ook wat Schaper sprak vond op 't congres afkeuring Bij de staking in het Ruhrgebïed hebben de sociaal democraten tot voorzichtigheid aangemaand en het zal blijken of zij gelijk hadden of niet. De anarchisten hebben ook organisaties in het leven geroepen, maar slechts kleine, geen bonden van honderddu zenden. De A. N. D. B. doet wel eens iets hards tegenover de ongeorga niseerden, maar wat heeft hij al niet bereikt. Dat het kapitalisme moet weggroeien klinkt wel wit al te komiek. Neen, men moet er voortdurend tukken afsnijden, totdat a en ten laatste den geheelen boom kan vellen en zeer wel is 't mogelijk, dat dit binnen betrekkelijk korten tijd kan gebeuren. Kloosterman heeft het weer zoo duidelijk gezegd wij weten ni t wat wij na de overwinning doen zullen maar wij wel, zegt spr. Terug naar het klein bedrijf acht spr. onmogelijk en ook verkeerd, het groot bedrijf is veel beter, geeft tijdsbesparing. "Wij zijn geen staatssocialisten, zegt spr., maar willen de staatsmacht gebruiken om tot het socialisme te komen, als dat er is, zal de staat verdwijnen, dan zal er wel een centraal lichaam moeten zijn, een plaats waar men overleg pleegt omtrent producten en consumptie Doet men dat niet dan krijgt men weer overproductie. De minderheid zal zich naar de meerderheid gaarne schikken. Vijf arbeiders in elke gemeente om een stuk land te nemen zal weinig uitwerken dit is voor 1500 gemeenten 7500 manzou m n denken dat daarmede iets uit te richten viel tegenover het kapitalistische leger. Spr. eindigt met nog eens te wijzen op het noodzakelijke van eensgezindheid onder de arbeideis De heer Klooste rman toont nog aan, hoe de anarchisten geen kleine groepen slechts willen, maar internationale federaties van eenzelfde bedrijf. De stemmen die de soc.-dem. op zich vereenigen zijn goede geen graad meter voor de sterkte der partij. De anarchisten willen niet het scholen, de discipline van de S D. A P. De landarbeider moet geholpen, gesteund worden door den stadsarbeider. Nog wijst spreker er op hoe de groote soc.- dem. organisaties toch we nig doen en hoe de solidariteit nog te wenschen overlaat Verkeerd is het, dat de politieke actie gesteld wordt voor de economise e ac ie. Wat den A. N. D. B. betreft, wil hij even herinneren, dat geen steun werd verleend aan de georganiseerde anarchistische arbeiders. Dat weggroeien der maatschappij heeft Dr. Gorter belachelijk gemaakt. Ook spr. wil stukken van het kapitalisme af snijden wat kleine groepen kunnen doen zag men in Frankrijk en ook in Rusland. Ten slotte zegt hij, dat het middel dat de anarchisten aanprijzen is de algemeene, ook de militaire werkstaki g. Nog toont hij met enkele aanhalingen uit soc.-dem. brochures aan, dat de S. D. A. P. is voor het staatssocialisme Na nog een kort woord van den heer Gorter en een wederwoord van den heer Kloosterman wordt de ver gadering, die flink bezocht was, te ruim half twaalf gesloten. Het Wllte Kruis. In de week van 30 Jan. tot 4 Febr. zjjn in het badhuis van het Witte Kruis" genomen: 51 Kuipbaden, 79 Lieganbaden le klasse en 117 Regenbaden 2e klasse, te zamen 247 baden. Beroepen: bij de Ned.-Herv. Gemeente te Graft (toez.) de heer M. van Leeuwen Pz., cand. te Warga. Tot onderwijzer te Aalsmeer is benoemd de heer D. L. Bejjneveld te W nkel. Benoemd tot BestnursLd en tot Voorzitter van den Polder Derg- en Kerkmeer de heer H. Hart Cz., te Oudkarspel. kanten, Roomsch Katholieke geestelijken, Hulppredikers enz.? De Christelijke voorgangers hier zijn Ambtenaren van het Gouvernement en worden hier zeer hoog gesa larieerd. De Moslim bekostigt hier feitelijk den eeredienst van 'n zeer kleine minderheid, terwijl aan zijn godsdienst geen halve cent wordt besteed. De oprichting van een Centrale Imamschool in Indië zou nuttig wezen, omdat daardoor de Regeering, evenals in de Moslimsch bestuurde landen, meer controle zou kunnen uitoefenen en dan het verspreiden van kettersche, meestal tegelijk fanatieke begrippen door leeken, ten strengste zou kunnen tegengaan. Ik heb zoo'n klein beetje studie van den Indischen Islam gemaakt en erger me soms dood aan den gevaar lijken onzin, dien de goè-gemeente hier dikwijls te slikken krijgt. Ik weet weldat honderdduizenden in patria liever zouden willen, dat de Inlanders allemaal Christenen werden, maar heusch, dat gebeurt toch nooit. Alleen heidensche stammen kunnen en masse worden bekeerd, bij de Moslim's zal 't altijd hooge uitzondering blijven, terwijl openlijke bevoorrechting van Christen boven Moslim, door gelijkstelling met Europeanen b.v., de ernstigste gevolgen zou kunnen hebben. Jogjakarta. Lt. Clockener Brousson. b.d.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1905 | | pagina 7