Openbare Verkooping
deNafuur-V/ollen
Ondergoederen f
VJ
ADVERTENTIE N.
een werkzaam Agent.
MARKTBERICHTE N.
Heden Beursvacantie.
fabriekl-
ÏÏOIJER
LAATSTE BERICHTEN.
2. Van bewoners van Alkmaar die zich voor ont-
spanning naar Bergen en Egmond begeven.
3. Van de bewoners van Bergen en Egmond die voor
hunne belangen Alkmaar moeten bezoeken of zich op reis
moeten begeven.
De onder sub 1 genoemden zjjn te onderscheiden in
twee categorieën, n.l. zij die gedurende eenigen tijd te
Bergen of Egmond vertoeven en zjj die slechts een dag
buiten wensehen te zgn.
Een slechte verbinding maakt dat van de eerste
categorie al direct geheel verbannen wordt dat gedeelte,
waarvan 't gezin des zomers buiten woont en de kost
winner dageljjks zgn werkplaats wenscht te bezoeken,
trouwens daarvoor deugt ook de treinregeling niet. De
tweede categorie zal bij slechte verbinding ook niet in
aantal toenemen.
Hoe is het nu gesteld met de dienstregeling voor die
reizigers Treurig in één woord. Waar bet grootste deel
van hen gewoon is aan te komen met tr. 107 (10,34 van
Amsterdam) daar vinden zjj alleen een aansluitendo
tram naar Bergen. Waar zij over 't algemeen meeren-
deels vertrekken met tr. 666 (5,11 van Alkmaar naar
Amsterdam) daar kunnen zij alleen een aansluitende
tram vinden van Egmond.
En hoe is de dienstregeling voor de Alkmaarders, die
zich te Bergen of Egmond wenschen te ontspannen
Niet minder treurig. Het grootste deel zal er toch het
meest op gesteld zgn b.v. een namiddag buiten door te
brengen. Willen zjj naar Egmond, dan zullen zjj hun
koffiedrinken of maaltijd moeten verzetten, en om naar
Bergen te gaan is het voor hen noodzakelijk om, willen
zij heen en terug van den tram gebruik maken, hun
maaltjjd te verschuiven tot omstreeks half acht.
Hoe dikwjjls zal men daartoe komen
Is het gewaagd te veronderstellen, dat de uitstapjes
die bjj een goede dienstregeling vele malen herhaald
zouden worden bjj deze tot de uitzonderingen zullen
behooren
En nu de dienstregeling voor de bewoners van Egmond
en Bergen.
Voor de Egmonders kan 't nog deBnoods niet zoo bi
zonder ongunstig genoemd worden. Zij krjjgen althans
aansluitingen op ochtendtreinen, de kinderen kunnen de
onderwijsinrichtingen te Alkmaar bezoeken, al moeten
zjj dan ook des morgens zich omstreeks een uur te
Alkmaar trachten bezig te houden op straat, en voor
hen die in Alkmaar de markt willen bezoeken, cf bood
schappen doen o.a., is de regeling ook niet ongunstig,
maar v or Bergen is die jammerlijk treurig. Geen
enkele fatsoenlijke spoorwegaansluiting, geen schooltram,
geen behoorljjke tram voor marktbezoek heen evenmin
t®rng) geen behoorljjke gelegenheid om op een voormid
dag of namiddag tusschen twee maaltjjden in Alkmaar
te bezoeken. Kan 't treuriger En op die manier denkt
de H. IJ. S. M. te kunnen exploiteeren en verwacht zjj
misschien winsten I
Naar mjjne meening zullen die winsten bjj dergeljjke
exploitatie negatief zgn.
En wanneer het achteraf zal blijken, dat die meening
juist is, dan mag ik het zeker wel in twjjfel trekken of
de directie der H. IJ. S. M. geneigd zal zgn om daarin
te trachten een verbetering te brengen door een dienst
regeling vast te stellen die de exploitatiekosten opvoert.
Wat toch is voor de exploitante het verschil tusschen
de thans vastgestelde en de indertjjd door gepubli
ceerde regeling? Slechts dit: de vastgestelde slechte
regeling wordt uitgevoerd met één stel materieel en 2
ploegen ire npersoneel, terwijl de voorgestelde goede regeling
is opgemaakt voor een gebruik van twee materieelen en
3 ploegen treinpersoneel. In beide regelingen zal mins
tens een stel materieel vermoedelgk met 2 locomotieven
in reserve moeten zjj a en zal het personeel op vrije
dagen bjj ziekte of verlof vervanging behoeven.
Het aantal treinen was 't zelfde, misschien 1 minder
naar en van Bergen bjj de definitieve regeling. Als we
met die gegevens nu eens ramen welke meerdere exploi
tatiekosten ontstaan bjj invoering van een een dienst
regeling volgens het conceptplan door [J gepubliceerd,
dan komen we tot de volgende cjjfers: Een ploeg
treinpersoneel mèèr, kost per jaar pl.m. f 1500.—
Door 't gebruik van 2 stel materieel in plaats van èèn,
het stoken van 2 locomotieven in plaats van èèn (voor
den dienst, niet, voor reserve) is een meerdere exploitatie
kosten te ramen van hoogstens f 0,05, per trein.-kilo-
meter aan onderhoud, brandstof, water, olie enz enz.
Dat bedrag is werkeljjk zeer hoog getaxeerd.
Wie zich daarvan overtuigen wil, gelieve de bjjlage
tot het jaarverslag van de H. IJ. S. M. goed te be-
atudeeren.
f 0,05 per trein K. M. maakt voor 't traject Egmond
Bergen per jaar een bedrag van f 3500, zoodat in
het geheel door een exploitatie volgens de door u
gepubliceerde rege'ing als die winter en zomer wordt
doorgevoerd f 5100 meer zal moeten worden uitgegeven.
Dit ljjkt heel wat, maar dat vertegenwoordigt per trein
K. M. een bedrag van 10.07 of wel per rit van Bergen
naar Egmond f f 1.12.
Het komt er dus op neer, dat door de betere dienst
regeling per rit naar Bergen en Egmond gemiddeld 4
reizigers meer zullen gebruik maken van de tram. Naar
mjjne overtuiging zal gedurende de zomermaanden dit
verschil zeker verre overtroffen worden.
Bg een onmogeljjke dienstregeling als de thans vast
gestelde, waarvan eigenljjk zoo goed als niemand heen
en terug op één dag gebruik kan maken, is 't mjjne
vaste overtuiging, dat de tram niet rendeeren kan.
Waar deze tram om te kunnen bestaan de menschen
als het ware moet uitnoodigen om een keer meer dan
strikt noodzakeljjk is, de dorpen te verlaten en zich
stadwaarts te begeven en de stedelingen in de gelegen-
beid moet stellen niet te kort, maar ook niet te lang
zich buiten een enkelen dag op te houden en te ontspan
nen, daar is de dienstregeling van den aanvang af een
teer punt en daar is het dubbel gevaarljjk een zuinigheid
toe te passen, die de wijsheid bedriegt.
Eq dat vrees ik maar al té zeer, dat thans het geval
is met onze tram.
Wil die goed geëxploiteerd worden, dan moet met 2
materieelen gereden worden.
Bestaat er wel één tram in geheel Nederland, waar de
dienst over 16 K.M. met een zeer gewichtige spoorweg
aansluiting ongeveer op 't midden van den afstand,
Blechts met één materieel bediend wordt
Ik geioof dat onze tram op dit punt iets eenigs is,
maar toch helaas niet in de gewenschte richting.
Waar zoovele belangen hier op 't spel staan, daar
geloof ik, dat aandringen op een directe verbetering van
de dienstregeling een plicht is en ik hoop van harte, dat
ik niet alleen zal staan in mjjn pogen die regeling te
verbeteren. Ik herhaal nogmaals, en ik geloof ook dat
velen 't met mjj zullen betwjjfelen dat de tram rendeeren
zal wanneer daarvan geen gebruik kan worden gemaakt,
zonder wjjziging te moeten brengen in de gewone dage-
ljjksche levenswjjze; en wanneer dan de baten achteraf
niet voldoende bljjken, zou 't dan wel waarschjjnljjk zijn,
dat de exploitante tracht die te verbeteren, door de ex
ploitatiekosten te verhoogen Ik geloof het niet en wat
moet er dan terecht komen van alle verwachtingen der
belanghebbenden
Mjjnheer de Redacteur, ik geloof reeds onbescheiden
veel plaatsruimte voor mjjn geschrjjf van n te verlangen.
Mag ik n dank zeggen voor een eventueele plaatsing.
Hoogachtend P. P. VAN BOSSE.
Auto's en licht.
Geachte Redacteur!
Beleefd verzoek ik u eenige plaatsruimte in uw geëerd
blad voor het ondervolgende.
't Is namelijk naar aanleiding van het ingezonden
stuk van den heer N. L., voorkomende in uw blad van
Zondag 2 Juli j.l., dat ik hieraan nog iets wensch toe
te voegen.
Zeer terecht is het geschreven en verschillende malen
ben ik getuige geweest van dergelijke middeleeuwsche
handelingen waardoor de veiligheid van vreedzame bur
gers, ook nog heden, niettegenstaande bestaande wetten
en verordeningen, in hooge mate wordt bedreigd.
Het misbruik, dat heden ten dage van de auto's en
meer dergelijke voertuigen wordt gemaakt, dient dan
ook met alle bestaande middelen te worden tegengegaan,
en is ieder rechtgeaard burger verplicht de politie in
haar moeilijk werk te steunen. Maar wat zal die steun
baten, zult gij zeggen, als autoriteiten die misbruiken
in de hand werken, zooals terecht door den schrijver,
op 2 Juli, wordt opgemerkt. De politie staat dan mach
teloos, ten minste zoo beschouwt men het, want »och
wij weten wel hoe het gaat", flinkheid in deze zou wel
eens averechts beloond kunnen worden, en iedereen
heeft zijne betrekking lief. De schijn is er nu eenmaal,
dat de wetten en verordeningen zijn daargesteld om ze
te kunnen toepassen op zekere personen, doch dat er
nog eene groote categorie menschen is die buiten die
voorschriften schijnen te staan. Deze laatste doen maar
en storen zich aan politie noch justitie. Hoe velen met
mij hebben zich, na de muziekuitvoeringen in de Buiten-
soos, niet geërgerd, dat de weg, liefst s' Rijksstraatweg,
onveilig wordt gemaakt door rijtuigen in woeste vaart,
zonder voorzien te zijn van een helder brandend licht
hoe dikwerf is de wenschelijkheid reeds geopperd om
ook in deze een stap voorwaarts te doen en den ge
meenteraad te bewegen een voorschrift in het leven te
roepen dat deze aangelegenheid regelt
Alles mocht tot heden niet baten. Woensdag jl.
gebeurde het dat 's avonds om uur bij het eindigen
van de muziek in de Buitensoos twee stoomfietsen van
Heiloo langs den straatweg snorden zonder voorzien te
zijn van eenig licht. De brutaliteit strekt zich dus reeds
uit tot het, ongestraft, overtreden van de wettelijke
voorschriften. Erger nog kan men dit zien te Heiloo,
waar, op het rijden na zonsondergang, bepaalde voor
schriften bestaan, en het rijden met licht verplichtend
is gesteld.
Wat die verordening uitwerkt zal ik maar niet zeg
gen en het is alsof zij luidt«Het is verboden om met
licht te rijden.' Wat de gevolgen kunnen zijn van het
niet opvolgen van voorschriften als bovenvermeld blijkt
uit het volgende. Nu ongeveer 8 dagen geleden kwamen
er s avonds tegen 93/4_ uur twee Janpieiziers, richting
Limmen-Alkmaar, aanrijden, 't Was tamelijk donker,
de rijtuigen waren voorzien van lantaarns, doch de
lichten waren niet ontstoken. Ter hoogte van Ter
Coulster kwam van Alkmaar een auto in volle vaart
en hel verlicht. De rijtuigen hadden juist tijd om op
zijde van den weg te gaan en bleven staan. Gelukkig
dat de bestuurder der auto nog bijtijds de groote kas
ten zag en rakelings de rijtuigen kon passeeren, anders
was er geen spaan van auto en rijtuigen terecht geko
men. Zoo worden de passagiers er aan gewaagd,
ooral met het oog op de schoolfeesten per rijtuig,
is een wenk in deze geloot ik niet misplaatst,
Wij hopen dan ook, dat de gemeentebesturen zullen
medewerken door middel van aanplakborden aan de
grenzen der gemeenten bekend te stellen, dat het rijden
met licht een uur na zonsondergang verplichtend is,
zoodat niemand onwetendheid kan voorwenden.
IMijnheer den Redacteur, dankzeggende voor de
plaatsing. Hoogachtend,
X.
Alkmaab 15 Juli. Aangevoerd 3 Paarden f 75 a 150,
Venlens f 0.a jO.24 Koeien en ossen f 120 a 230,
Vette kalveren f 0.— a per K.G. a ot.
22 Nuchtere kalveren f 8 a 20, 11 Magere schapen f 12'
a 20,—, 0 vette varkens f a per K.G. 0 a 0 ct.,
15 Magere varkens per «tuk f 15 a f 19,102 biggen, 10 w.,
f8 a 10.50, 4 Bokken en .geiten f 3 a 82 kleine Bokjes
f 1,25 a 1,75 ct., Boter, hoogste prijs 70— ct., middelbare
65ct., laagste 55 ct., grasboter ct., aanv. 3492 K.G.,
Eendeieren f 3.75, Kipeieren f 3.75 a 4.— per 100, 26
lammeren f 8 a 14.
Hoobn, 15 Juli. Tarwe f 7.— a 8.50, rogge f 0.— a
0.—, gerst f 4.75 a 5.25, haver f 3.50 a 4.25, witte
erwten f 0.— a 0.—, groene dito f—a— grauwe
f -14 -j vale f 10.50 a 0.bruine boonen
f 8.50 a 10.karweizaad f 14.50, mosterdz. f
4 paarden f 70 a 150, 9 koeien f 150 a 210, 1
schapen t 20 a 0 lammeren f a 5 kalveren
f7 a 17, 0— varkens f 0 a 0 zengen f 0.—a 0,
53 biggen f 7.— a 10.—, kipeieren f 3.25 a f 3.50, 2275
kop boter 60 a 62s ct. per kop.
Ondertrouwd:
MAURICE J. POLAK
en
JEANNE A. W. HAAG.
Amsterdam, 12 Juli 1905.
Huwelijksvoltrekking 2 Aug. 1905.
Receptie 16 Juli a.s. Maison Boer, Weteringschans.
Algemeene kennisgeving.
Ondertrrouwd:
J. TWISK Sr.,
Weduwnaar van M. v. u. Meeb
en
C. DEUGD,
Weduwe van C. de Waal.
Alkmaar, 18 Juli 1905.
De Heer en Mevrouw J. R. VAN DER MOERvak
der Kop berichten de geboorte van een Zoon, genaamd
LAMBERTUS JAN.
Alkmaar, 13 Juli '05.
Voor de vele bljjken van belangstelling, ontvangen bg
mjjne benoeming tot lid van den Gemeenteraad, betuig
ik mijn hartelijken dank.
J. DE LAlfClE Corn.Johs.Zn.
DAJVHUHTUlttlltU.
De ondergeteekenden brengen, ook namens hun Kinde
ren, hun welgemeenden en oprechten dank
aan de heeren Dr. HOEKSTRA te Heiloo en Dr.
SCHRöDER te Alkmaar voor hunne spoedige en flinke
behandeling, aan den heer D. VISSER te Alkmaar voor
zijn vriendschappeljjken bijstand en in 't bjjzonder dank
aan de Eerwaarde Moeder en Eerwaarde Zusters van het
St. Elisabeth-gesticht alhier, voor de liefdevolle hulp en
zorg, verleend aan onzen Zoon en Broeder Pieter, gewond
tengevolge van een ongeval hem den 2sn Pinksterdag te
Heiloo zoo noodlottig overkomen.
Alkmaar, K. SOHOT,
15 Juli 1905. Echtgenoote en Kinderen.
van d
i
te BERGEN,
Gratie ln Rusland.
PETERSBURG. 15 Juli. De »Regeeringsbode'' bevat
een decreet, waarbij gratie wordt verleend aan allen, die
wegens godsdienstige vergrgpen de daarvoor opgelegde
straffen ondergaan, of tegen wie bjj de publicatie van
het besluit nog geen gerechtelijke vervolging is aanhangig
gemaakt of nog geen vonnis is geveld. Bg het besluit
wordt de straftijd van hen, die wegens godsdienstige
vergrijpen tot correctioneele gevangenisstraf, vestingstraf,
tuchthuisstraf of hechtenis veroordeeld zjjn met een derde,
en voor hen die tot dwangarbeid en verlies van rechten
veroordeeld zijn met de helft verminderd. Dit laatste
geldt ook voor minderjarigen, die tot gevangenisstraf
veroordeeld zjjD.
De toestand op Kreta.
LONDEN, 15 Juli, De correspondent van de Time»
te Kanea seint: De consuls zullen heden tut de opstan
delingen een proclamatie richten van de mogendheden,
waarin hun eenstemmig besluit wordt medegedeeld den
staat van zaken op het eiland niet te wijzigen, met het
oog op den onrustigen toestand. Hoewel bereid om bin-
nenlacdsche hervormingen toe te staan, moeten zjj aller-
eerst den eisch stellen, dat de opstandelingen binnen 14
dagen de wapens neerleggen. Geschiedt dit niet, dan zal
de staat van beleg worden afgekondigd.
in het lokaal »de Hoop" van Mej. do Wed. P. HIL-
BRAND, op Woensdag 19 Juli 190», middags 12
uur, van:
1. Eene Rentenierswoning, aan den Heerenweg te
Bergen, in de onmiddelljjke nabjjheid der R.C. en Pro-
testantsche Kerken, met het recht van erfpacht van den
grond van het perceel aldaar sectie A 776, groot 9
aren 46 centiaren.
Het Huis bevat 2 kamers, achterkamertje, keuken,
kelder, zolder, wel- en regenwater, met vruchtbaren tuin.'
2. Eene Rentenier swonlng, aan den Heerenweg te
Belgen, gelegen als boven, mot het recht van erfpacht
van den grond van het perceel aldaar, sectie A 1028
groot 7 Aren, 50 centiaren.
Het Huis bevat 4 kamers, keuken, bjjkeuken, kelder,
zolder, duin-, wel-, en regenwater met tuin.
Behoorende perceel 1 aan den heer B. ROLEE en
perceel 2 aan den heer Jb. SMIT.
Te aanvaarden bij de betaling der kooppenningen.
Inlichtingen te bekomen ten kantore van Notaris
L. TOP te Bergen.
Voor een klein bestaand Agentschap eener
Bollede Lcvensverzckering-ltfaatschappïj wordt
voor ALKMAAR en OMSTREKEN gezocht
Hooge provisie en incasso.
Brieven franco bureau dezer Courant onder letter Z4