Openbare Verkooping deNafuur-V/ollen Ondergoederen f VJ ADVERTENTIE N. een werkzaam Agent. MARKTBERICHTE N. Heden Beursvacantie. fabriekl- ÏÏOIJER LAATSTE BERICHTEN. 2. Van bewoners van Alkmaar die zich voor ont- spanning naar Bergen en Egmond begeven. 3. Van de bewoners van Bergen en Egmond die voor hunne belangen Alkmaar moeten bezoeken of zich op reis moeten begeven. De onder sub 1 genoemden zjjn te onderscheiden in twee categorieën, n.l. zij die gedurende eenigen tijd te Bergen of Egmond vertoeven en zjj die slechts een dag buiten wensehen te zgn. Een slechte verbinding maakt dat van de eerste categorie al direct geheel verbannen wordt dat gedeelte, waarvan 't gezin des zomers buiten woont en de kost winner dageljjks zgn werkplaats wenscht te bezoeken, trouwens daarvoor deugt ook de treinregeling niet. De tweede categorie zal bij slechte verbinding ook niet in aantal toenemen. Hoe is het nu gesteld met de dienstregeling voor die reizigers Treurig in één woord. Waar bet grootste deel van hen gewoon is aan te komen met tr. 107 (10,34 van Amsterdam) daar vinden zjj alleen een aansluitendo tram naar Bergen. Waar zij over 't algemeen meeren- deels vertrekken met tr. 666 (5,11 van Alkmaar naar Amsterdam) daar kunnen zij alleen een aansluitende tram vinden van Egmond. En hoe is de dienstregeling voor de Alkmaarders, die zich te Bergen of Egmond wenschen te ontspannen Niet minder treurig. Het grootste deel zal er toch het meest op gesteld zgn b.v. een namiddag buiten door te brengen. Willen zjj naar Egmond, dan zullen zjj hun koffiedrinken of maaltijd moeten verzetten, en om naar Bergen te gaan is het voor hen noodzakelijk om, willen zij heen en terug van den tram gebruik maken, hun maaltjjd te verschuiven tot omstreeks half acht. Hoe dikwjjls zal men daartoe komen Is het gewaagd te veronderstellen, dat de uitstapjes die bjj een goede dienstregeling vele malen herhaald zouden worden bjj deze tot de uitzonderingen zullen behooren En nu de dienstregeling voor de bewoners van Egmond en Bergen. Voor de Egmonders kan 't nog deBnoods niet zoo bi zonder ongunstig genoemd worden. Zij krjjgen althans aansluitingen op ochtendtreinen, de kinderen kunnen de onderwijsinrichtingen te Alkmaar bezoeken, al moeten zjj dan ook des morgens zich omstreeks een uur te Alkmaar trachten bezig te houden op straat, en voor hen die in Alkmaar de markt willen bezoeken, cf bood schappen doen o.a., is de regeling ook niet ongunstig, maar v or Bergen is die jammerlijk treurig. Geen enkele fatsoenlijke spoorwegaansluiting, geen schooltram, geen behoorljjke tram voor marktbezoek heen evenmin t®rng) geen behoorljjke gelegenheid om op een voormid dag of namiddag tusschen twee maaltjjden in Alkmaar te bezoeken. Kan 't treuriger En op die manier denkt de H. IJ. S. M. te kunnen exploiteeren en verwacht zjj misschien winsten I Naar mjjne meening zullen die winsten bjj dergeljjke exploitatie negatief zgn. En wanneer het achteraf zal blijken, dat die meening juist is, dan mag ik het zeker wel in twjjfel trekken of de directie der H. IJ. S. M. geneigd zal zgn om daarin te trachten een verbetering te brengen door een dienst regeling vast te stellen die de exploitatiekosten opvoert. Wat toch is voor de exploitante het verschil tusschen de thans vastgestelde en de indertjjd door gepubli ceerde regeling? Slechts dit: de vastgestelde slechte regeling wordt uitgevoerd met één stel materieel en 2 ploegen ire npersoneel, terwijl de voorgestelde goede regeling is opgemaakt voor een gebruik van twee materieelen en 3 ploegen treinpersoneel. In beide regelingen zal mins tens een stel materieel vermoedelgk met 2 locomotieven in reserve moeten zjj a en zal het personeel op vrije dagen bjj ziekte of verlof vervanging behoeven. Het aantal treinen was 't zelfde, misschien 1 minder naar en van Bergen bjj de definitieve regeling. Als we met die gegevens nu eens ramen welke meerdere exploi tatiekosten ontstaan bjj invoering van een een dienst regeling volgens het conceptplan door [J gepubliceerd, dan komen we tot de volgende cjjfers: Een ploeg treinpersoneel mèèr, kost per jaar pl.m. f 1500.— Door 't gebruik van 2 stel materieel in plaats van èèn, het stoken van 2 locomotieven in plaats van èèn (voor den dienst, niet, voor reserve) is een meerdere exploitatie kosten te ramen van hoogstens f 0,05, per trein.-kilo- meter aan onderhoud, brandstof, water, olie enz enz. Dat bedrag is werkeljjk zeer hoog getaxeerd. Wie zich daarvan overtuigen wil, gelieve de bjjlage tot het jaarverslag van de H. IJ. S. M. goed te be- atudeeren. f 0,05 per trein K. M. maakt voor 't traject Egmond Bergen per jaar een bedrag van f 3500, zoodat in het geheel door een exploitatie volgens de door u gepubliceerde rege'ing als die winter en zomer wordt doorgevoerd f 5100 meer zal moeten worden uitgegeven. Dit ljjkt heel wat, maar dat vertegenwoordigt per trein K. M. een bedrag van 10.07 of wel per rit van Bergen naar Egmond f f 1.12. Het komt er dus op neer, dat door de betere dienst regeling per rit naar Bergen en Egmond gemiddeld 4 reizigers meer zullen gebruik maken van de tram. Naar mjjne overtuiging zal gedurende de zomermaanden dit verschil zeker verre overtroffen worden. Bg een onmogeljjke dienstregeling als de thans vast gestelde, waarvan eigenljjk zoo goed als niemand heen en terug op één dag gebruik kan maken, is 't mjjne vaste overtuiging, dat de tram niet rendeeren kan. Waar deze tram om te kunnen bestaan de menschen als het ware moet uitnoodigen om een keer meer dan strikt noodzakeljjk is, de dorpen te verlaten en zich stadwaarts te begeven en de stedelingen in de gelegen- beid moet stellen niet te kort, maar ook niet te lang zich buiten een enkelen dag op te houden en te ontspan nen, daar is de dienstregeling van den aanvang af een teer punt en daar is het dubbel gevaarljjk een zuinigheid toe te passen, die de wijsheid bedriegt. Eq dat vrees ik maar al té zeer, dat thans het geval is met onze tram. Wil die goed geëxploiteerd worden, dan moet met 2 materieelen gereden worden. Bestaat er wel één tram in geheel Nederland, waar de dienst over 16 K.M. met een zeer gewichtige spoorweg aansluiting ongeveer op 't midden van den afstand, Blechts met één materieel bediend wordt Ik geioof dat onze tram op dit punt iets eenigs is, maar toch helaas niet in de gewenschte richting. Waar zoovele belangen hier op 't spel staan, daar geloof ik, dat aandringen op een directe verbetering van de dienstregeling een plicht is en ik hoop van harte, dat ik niet alleen zal staan in mjjn pogen die regeling te verbeteren. Ik herhaal nogmaals, en ik geloof ook dat velen 't met mjj zullen betwjjfelen dat de tram rendeeren zal wanneer daarvan geen gebruik kan worden gemaakt, zonder wjjziging te moeten brengen in de gewone dage- ljjksche levenswjjze; en wanneer dan de baten achteraf niet voldoende bljjken, zou 't dan wel waarschjjnljjk zijn, dat de exploitante tracht die te verbeteren, door de ex ploitatiekosten te verhoogen Ik geloof het niet en wat moet er dan terecht komen van alle verwachtingen der belanghebbenden Mjjnheer de Redacteur, ik geloof reeds onbescheiden veel plaatsruimte voor mjjn geschrjjf van n te verlangen. Mag ik n dank zeggen voor een eventueele plaatsing. Hoogachtend P. P. VAN BOSSE. Auto's en licht. Geachte Redacteur! Beleefd verzoek ik u eenige plaatsruimte in uw geëerd blad voor het ondervolgende. 't Is namelijk naar aanleiding van het ingezonden stuk van den heer N. L., voorkomende in uw blad van Zondag 2 Juli j.l., dat ik hieraan nog iets wensch toe te voegen. Zeer terecht is het geschreven en verschillende malen ben ik getuige geweest van dergelijke middeleeuwsche handelingen waardoor de veiligheid van vreedzame bur gers, ook nog heden, niettegenstaande bestaande wetten en verordeningen, in hooge mate wordt bedreigd. Het misbruik, dat heden ten dage van de auto's en meer dergelijke voertuigen wordt gemaakt, dient dan ook met alle bestaande middelen te worden tegengegaan, en is ieder rechtgeaard burger verplicht de politie in haar moeilijk werk te steunen. Maar wat zal die steun baten, zult gij zeggen, als autoriteiten die misbruiken in de hand werken, zooals terecht door den schrijver, op 2 Juli, wordt opgemerkt. De politie staat dan mach teloos, ten minste zoo beschouwt men het, want »och wij weten wel hoe het gaat", flinkheid in deze zou wel eens averechts beloond kunnen worden, en iedereen heeft zijne betrekking lief. De schijn is er nu eenmaal, dat de wetten en verordeningen zijn daargesteld om ze te kunnen toepassen op zekere personen, doch dat er nog eene groote categorie menschen is die buiten die voorschriften schijnen te staan. Deze laatste doen maar en storen zich aan politie noch justitie. Hoe velen met mij hebben zich, na de muziekuitvoeringen in de Buiten- soos, niet geërgerd, dat de weg, liefst s' Rijksstraatweg, onveilig wordt gemaakt door rijtuigen in woeste vaart, zonder voorzien te zijn van een helder brandend licht hoe dikwerf is de wenschelijkheid reeds geopperd om ook in deze een stap voorwaarts te doen en den ge meenteraad te bewegen een voorschrift in het leven te roepen dat deze aangelegenheid regelt Alles mocht tot heden niet baten. Woensdag jl. gebeurde het dat 's avonds om uur bij het eindigen van de muziek in de Buitensoos twee stoomfietsen van Heiloo langs den straatweg snorden zonder voorzien te zijn van eenig licht. De brutaliteit strekt zich dus reeds uit tot het, ongestraft, overtreden van de wettelijke voorschriften. Erger nog kan men dit zien te Heiloo, waar, op het rijden na zonsondergang, bepaalde voor schriften bestaan, en het rijden met licht verplichtend is gesteld. Wat die verordening uitwerkt zal ik maar niet zeg gen en het is alsof zij luidt«Het is verboden om met licht te rijden.' Wat de gevolgen kunnen zijn van het niet opvolgen van voorschriften als bovenvermeld blijkt uit het volgende. Nu ongeveer 8 dagen geleden kwamen er s avonds tegen 93/4_ uur twee Janpieiziers, richting Limmen-Alkmaar, aanrijden, 't Was tamelijk donker, de rijtuigen waren voorzien van lantaarns, doch de lichten waren niet ontstoken. Ter hoogte van Ter Coulster kwam van Alkmaar een auto in volle vaart en hel verlicht. De rijtuigen hadden juist tijd om op zijde van den weg te gaan en bleven staan. Gelukkig dat de bestuurder der auto nog bijtijds de groote kas ten zag en rakelings de rijtuigen kon passeeren, anders was er geen spaan van auto en rijtuigen terecht geko men. Zoo worden de passagiers er aan gewaagd, ooral met het oog op de schoolfeesten per rijtuig, is een wenk in deze geloot ik niet misplaatst, Wij hopen dan ook, dat de gemeentebesturen zullen medewerken door middel van aanplakborden aan de grenzen der gemeenten bekend te stellen, dat het rijden met licht een uur na zonsondergang verplichtend is, zoodat niemand onwetendheid kan voorwenden. IMijnheer den Redacteur, dankzeggende voor de plaatsing. Hoogachtend, X. Alkmaab 15 Juli. Aangevoerd 3 Paarden f 75 a 150, Venlens f 0.a jO.24 Koeien en ossen f 120 a 230, Vette kalveren f 0.— a per K.G. a ot. 22 Nuchtere kalveren f 8 a 20, 11 Magere schapen f 12' a 20,—, 0 vette varkens f a per K.G. 0 a 0 ct., 15 Magere varkens per «tuk f 15 a f 19,102 biggen, 10 w., f8 a 10.50, 4 Bokken en .geiten f 3 a 82 kleine Bokjes f 1,25 a 1,75 ct., Boter, hoogste prijs 70— ct., middelbare 65ct., laagste 55 ct., grasboter ct., aanv. 3492 K.G., Eendeieren f 3.75, Kipeieren f 3.75 a 4.— per 100, 26 lammeren f 8 a 14. Hoobn, 15 Juli. Tarwe f 7.— a 8.50, rogge f 0.— a 0.—, gerst f 4.75 a 5.25, haver f 3.50 a 4.25, witte erwten f 0.— a 0.—, groene dito f—a— grauwe f -14 -j vale f 10.50 a 0.bruine boonen f 8.50 a 10.karweizaad f 14.50, mosterdz. f 4 paarden f 70 a 150, 9 koeien f 150 a 210, 1 schapen t 20 a 0 lammeren f a 5 kalveren f7 a 17, 0— varkens f 0 a 0 zengen f 0.—a 0, 53 biggen f 7.— a 10.—, kipeieren f 3.25 a f 3.50, 2275 kop boter 60 a 62s ct. per kop. Ondertrouwd: MAURICE J. POLAK en JEANNE A. W. HAAG. Amsterdam, 12 Juli 1905. Huwelijksvoltrekking 2 Aug. 1905. Receptie 16 Juli a.s. Maison Boer, Weteringschans. Algemeene kennisgeving. Ondertrrouwd: J. TWISK Sr., Weduwnaar van M. v. u. Meeb en C. DEUGD, Weduwe van C. de Waal. Alkmaar, 18 Juli 1905. De Heer en Mevrouw J. R. VAN DER MOERvak der Kop berichten de geboorte van een Zoon, genaamd LAMBERTUS JAN. Alkmaar, 13 Juli '05. Voor de vele bljjken van belangstelling, ontvangen bg mjjne benoeming tot lid van den Gemeenteraad, betuig ik mijn hartelijken dank. J. DE LAlfClE Corn.Johs.Zn. DAJVHUHTUlttlltU. De ondergeteekenden brengen, ook namens hun Kinde ren, hun welgemeenden en oprechten dank aan de heeren Dr. HOEKSTRA te Heiloo en Dr. SCHRöDER te Alkmaar voor hunne spoedige en flinke behandeling, aan den heer D. VISSER te Alkmaar voor zijn vriendschappeljjken bijstand en in 't bjjzonder dank aan de Eerwaarde Moeder en Eerwaarde Zusters van het St. Elisabeth-gesticht alhier, voor de liefdevolle hulp en zorg, verleend aan onzen Zoon en Broeder Pieter, gewond tengevolge van een ongeval hem den 2sn Pinksterdag te Heiloo zoo noodlottig overkomen. Alkmaar, K. SOHOT, 15 Juli 1905. Echtgenoote en Kinderen. van d i te BERGEN, Gratie ln Rusland. PETERSBURG. 15 Juli. De »Regeeringsbode'' bevat een decreet, waarbij gratie wordt verleend aan allen, die wegens godsdienstige vergrgpen de daarvoor opgelegde straffen ondergaan, of tegen wie bjj de publicatie van het besluit nog geen gerechtelijke vervolging is aanhangig gemaakt of nog geen vonnis is geveld. Bg het besluit wordt de straftijd van hen, die wegens godsdienstige vergrijpen tot correctioneele gevangenisstraf, vestingstraf, tuchthuisstraf of hechtenis veroordeeld zjjn met een derde, en voor hen die tot dwangarbeid en verlies van rechten veroordeeld zijn met de helft verminderd. Dit laatste geldt ook voor minderjarigen, die tot gevangenisstraf veroordeeld zjjD. De toestand op Kreta. LONDEN, 15 Juli, De correspondent van de Time» te Kanea seint: De consuls zullen heden tut de opstan delingen een proclamatie richten van de mogendheden, waarin hun eenstemmig besluit wordt medegedeeld den staat van zaken op het eiland niet te wijzigen, met het oog op den onrustigen toestand. Hoewel bereid om bin- nenlacdsche hervormingen toe te staan, moeten zjj aller- eerst den eisch stellen, dat de opstandelingen binnen 14 dagen de wapens neerleggen. Geschiedt dit niet, dan zal de staat van beleg worden afgekondigd. in het lokaal »de Hoop" van Mej. do Wed. P. HIL- BRAND, op Woensdag 19 Juli 190», middags 12 uur, van: 1. Eene Rentenierswoning, aan den Heerenweg te Bergen, in de onmiddelljjke nabjjheid der R.C. en Pro- testantsche Kerken, met het recht van erfpacht van den grond van het perceel aldaar sectie A 776, groot 9 aren 46 centiaren. Het Huis bevat 2 kamers, achterkamertje, keuken, kelder, zolder, wel- en regenwater, met vruchtbaren tuin.' 2. Eene Rentenier swonlng, aan den Heerenweg te Belgen, gelegen als boven, mot het recht van erfpacht van den grond van het perceel aldaar, sectie A 1028 groot 7 Aren, 50 centiaren. Het Huis bevat 4 kamers, keuken, bjjkeuken, kelder, zolder, duin-, wel-, en regenwater met tuin. Behoorende perceel 1 aan den heer B. ROLEE en perceel 2 aan den heer Jb. SMIT. Te aanvaarden bij de betaling der kooppenningen. Inlichtingen te bekomen ten kantore van Notaris L. TOP te Bergen. Voor een klein bestaand Agentschap eener Bollede Lcvensverzckering-ltfaatschappïj wordt voor ALKMAAR en OMSTREKEN gezocht Hooge provisie en incasso. Brieven franco bureau dezer Courant onder letter Z4

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1905 | | pagina 3