stadsnieuvsT het wereldnel;,'' vertoond, of daar klonk de schrikkelijke mare, dat de trein gederailleerd was en de machinist hierbjj het leven had verloren. Aanvankelijk vond deze vreeseljjke tijding geen geloof, maar, toen de bevestiging kwam, werd verdere uitvoering van 't program als apotheose en fakkeloptocht afgelast en velen, de meesten, gingen geheel onder den indruk van deze tragische ge beurtenis naar huis. Jammer, dubbel jammer, dat dit feest zóó moest eindigen! Be Traai feesten te Bergen. De Berger feesten bjj gelegenheid van de opening van den tram zjjn nu vastgesteld op Dinsdag 25 Juli a.s. De versiering zal zooveel mogeljjk geconcentreerd wor den op het veld voor huize Oraneburgh, een Alkmaarsch orkest onder leiding van den heer J. M. Otto zal 's mid dags een concert geven en 's avonds is er balmuziek voor het bal-champêtre daar ter plaatse. Er zal geïllumineerd worden en de ruïne en de oude kerk zullen met Ben- gaalsch vuur worden verlicht. Ook huize Oraneburgh zal met eene feestverlicbting prjjken. De gunning van de Watergasfabriek heeft plaats gehad aan de laagste inschrjjvers Gebrs. Apeldoorn te Egmond- binnen voor f 11940. Men meldt ons, dat onze stadgenoot A. Schoenmaker, leerling van den Heer Felice Togni, violist van het Con certgebouw te Amsterdam en van den Hoer S. de Groen, Solo Fagottist aan genoemd Orkest, met ingang van 1 October is benoemd tot le violist en plaatsvervangend Fagottist aan de nieuw opgerichte Orkestvereeniging te Göteborg (dir. H. Hammer). Bjj het warme weer van deze dagen komt als een bigde tijding de advertentie in dit nummer, waarin wordt meegedeelddat Dinsdag 25 Juli met een «Alcmaar Packet'1 een pleiziervaart naar Marken zal worden on dernomen. Dat zal zijn een dag van ontspanning en van genot, en ongetwjjfeld zullen velen van die gelegenheid gebruik maken. Mcj. Krg, alhier, komt voor op de voordracht voor onderwijzeres te Midden-Beemster. Be opening van de tramlijn Ggnond-Alkmaar- Bergen. Wij eindigden het verslag in ons vorig nummer met de zeer toegejuichte rede van den heer O. Bosman, den voorzitter van de Stoomtramweg-Maatschappij Eg- mondAlkmaarBergen. In de tweede plaats werd het woord gevoerd door Mr. G. van T i e n h o ve n, Commissaris van H. M. de Koningin in de provincie Noord-Holland Spr. wijst op het feit, dat de Hooge Regeering en het Provinciaal Bestuur het hooge belang van dezen Stoom tram hebben ingezien, die een zoo schoon deel van de provincie en van ons vaderland verbindt aan het spoor wegnet. Spr. zegt geen blik to zullen werpen op de historie en ook niet te zullen stilstaan bij de geschiedenis van dezen tram, zoo uitnemend geschetst door den Voorzitter, alleen wil hij met zijne gedachten een eeuw teruggaan en wie hem daarbij volgt weet, dat er toen nog maar weinig wegen waren hard gemaakt in Noord- Holland. Ja, nog maar een halve eeuw geleden moest men tusschen Amsterdam en Zaandam een hard gemaakte weg aanleggen. Nu is de Provincie Noord-Holland een der welvarendste in het land. Dat is te danken aan de verkeerswegen, met name aan de trams. Spr. brengt daarom hulde aan de mannen, die in 't laatst der vorige eeuw ons middelen van verkeer gaven en in het bij zonder aan de H. S. M., die was de locomobiel om Noord-Holland vooruit te brengen. Want ook nu weer zal de meerdere bekendheid van de streek van Bergen en Egmond in Nederland en in Europa ook bevorderen den bloei van Noord-Holland. Spr. stelt ten slotte voor een dronk te wijden aan den bloei van den stoomtram en aan het welzjjn van hen, die dezen tot stand wisten te brengen. Dit is de eerste stoomtram, als lokaalspoor ingericht, in Noord-Holland heeft zij succes, dan zal zij zeker niet de laatste zijn (Applaus.) Hierna werd het woord gevoerd door den heer N. II. Nierstrasz lid van den Raad van Administratie der II. S. M. Men had er zich op gespitst, wat vanwege de Spoorweg-Maatschappij zou gezegd worden in ver band met de dienstregeling en daarom was aller aan dacht zeer gespannen, De heer Nierstrasz, sprekende mede uit naam van Jhr. Mr. W. F. van der Wijck, Gedelegeerd lid van den Raad van Administratie der H. S. M., verklaarde, dat zijne maatschappij gaarne de exploitatie van den nieuwen stoomtram aanvaardt. Over dien tramweg is al veel te doen geweest. Dank zij echter de energie van het Bestuur, speciaal die van den heer Bosman, is de tram in een toestand zoo goed als er misschien bij geen tweeden stoomtram bestaat. I e nieuwe tram toch voldoet aan de hoogste eischen en zal in staat zijn een nog grooter vervoer te bewerkstelligen dan in den aanvang. Ook met vertrouwen wordt de exploitatie door de H. S. M aanvaard. Voor dat vertrouwen is echter noodig, dat tusschen de Spoorweg Maatschappij en de Tramweg-Maatschappij blijft bestaan dezelfde uitstekende verhouding als tot hiertoe heeft geheerscht. Dat is een dringende eisch. Nu wil spr. niet verzwijgen, dat er enkele punten zijn, die niet voldoen aan de gemeenten, welke aan den tram zijn gelegen Er zijn klachten en verzoeken gekomen over de wijze, waarop de tram aanvankelijk zal worden geëxploiteerd. Spr. zegt: We staan hier voor een open vraagstuk. Welk verkeer zal de tram hebben? Naar gelang van het standpunt, waarop men staat zal het antwoord verschillen. Zeker, de treinen moeten voldoen aan de behoeften van het publiek, doch ook is waar, dat de tram rente moet op brengen aan hen, die hun kapitalen in de onderneming staken. Tusschen deze beide partijen moet de H. S. M. een weg vinden. Daarvoor is noodig een groote mate van welwillendheid en vertrouwe aan beide zijden. Spr. zegt hierbij het voorbeeld te zullen geven en verklaart dat middelen zullen gevonden worlen om aan billijke wenschen tegemoet te komen. Hij gaat verder en verzekert, dat de H S. M. bereid is de bezwaren onmiddellijk te verhelpen. Ook al zullen de stoutste wenschen niet worden verwezenlijkt, billijke wenschen zullen worden verhoord. Doch van haar kant doet de Maatschappij dan ook een beroep op de Gemeente-Be sturen en op de vertegenwoordigers van verschillende lichamen, opdat ze bij de verdere uitoefening van den dienst de Maatschappij niet zullen verdenken van te willen te kort komen in hare verplichting om den tram zoodanig te exploiteeren, dat deze strekt tot bloei en welvaart van deze streek (Zeer luid applaus). Het was te zien, dat de gezichten van hen, die ontstemd waren over de dienstregeling, na deze toespraak ver helderden. Velerlei dronken werden vervolgens nog uitgebracht. De heer I'. H. K e m p e r, hoofdingenieur-directeur van 's Rijks Waterstaat in het 9e District, bracht hulde aan den deskundige der Maatschappij, den heer A. G. den Boesterd en herdacht mede de verdiensten van de aannemers, de heeren Jn. Oldenburg te Bergen en C. Hartog te Alkmaar. De heer J. van Reenen, Burgemeester van Bergen, huldigde den Commissaris der Koningin, die zoo voor treffelijk de belangen der provincie Noord-Holland be hartigt Maar ook aan den Minister van Waterstaat hadden de ingezetenen van Bergen groote verplich ting. Na in enkele woorden aan vroegere plannen te heb ben herinnerd, besprak hij de nu uitgevoerde, daarbij namens zijne gemeente ook dank brengende aan den voorzitter van het comité. Spr. verheelde niet, dat na de publicatie van de dienstregeling de Borgenaars leelijk in het nauw zaten, doch nu, na de verklaring van den heer Nierstrasz, is er geruststelling gekomen. Met den ten slotte uitgesproken wenseh, dat de exploitatie van dezen tramweg voor de H. S. M. zou blijken te zijn een winstgevende onderneming, werd door allen levendig ingestemd. Een bijzonder toegejuichte rede hield ook de heer Jan de W i t, loco burgemeester van Alkmaar. Spr. had de gelukkige gedachte hier aan deze tafel, waar zulk een opgewekte geest heerschte, te herinneren aan de verdiensten voor de zaak van den heer G. Ripping, den vice-voorzitter van het tram-comité, die, helaas, om gezondheidsredenen niet aanwezig kon zijn. De heer Ripping, onze Burgemeester dus sprak de heer de Wit ongeveer die zoo uitmuntend behartigt de belangen der gemeente Alkmaar, zou zoo gaarne den openingstocht hebben meegemaaktlaten wij hem ge denken en drinkt met mij op de gezondheid van den Burgemeester vanAlkmaar .(Daverend en langdurig applaus In den aanvang zijner rede herinnerde de heer De Wit eraan, hoe aan B. en W. van Alkmaar was op gedragen zich te beklagen over de dienstregeling en sprak hij er zijne groote vreugde over uit, dat nu aan deze opdracht geen gevolg meer behoefde te worden gegeven. De heer G. E A. van Hall, uit Egmond aan Zee, lid van het voormalig tram comité EgmondAlkmaarBer gen, trad in enkele geschiedkundige herinneringen, daarbij wijzende op de vereeniging der beide tram- comité's. Zijne conclusie-was, dat de heer C. Bosman dubbel verdiende gehuldigd te worden en aan zijn ver zoek om deze overtuiging te uiten door het drinken van een glas wijn werd met geestdrift gevolg gegeven. De heer P. P r a n g e r, Burgemeester van Egmond aan Zee en Egmond-Binnen, hield vtrvolgens een bijzonder in den smaak vallende toespraak, waarin hij dank bracht voor alles wat er was gedaan voor zijne gemeente, waarvan mocht gezegd worden, dat zij was „arm maar eerlijk." Eerlijk zou zij blijven, maar naar spr. hoopte, zou de vermeerderde bloei door den tramweg ten ge volge hebben, dat het „arm" mettertijd kon vervallen. De heer mr. H. Boelmans ter Spill, wethouder van Alkmaar, een twee-regelig versje uit de „Egmondsche Bad-Bode" citeerend, wees op den vooruitgang van de denkbeelden in zake het verkeer. Betrekkelijk nog niet zoo lang was 't geleden, dat aan de gemeente Alkmaar een subsidie van f 300. was geyraagd voor een tram omnibus dienst, dat was geweigerd Spr. stelde daarbij met de hem eigen flux de bouche in het licht de ver diensten voor dezen tramweg van den minister Lely, van den voormaligen afgevaardigde ter Tweede Kamer mr. E. Fokker, en vóór alles die van den heer Van Tienhoven, Commissaris der Koningin in Noord-Holland. Uit naam der burgerij van Alkmaar brengt hij hulde aan dezen bewindsman en aan Ged. Staten van Noord- Holland. Jhr. mr. P. van F ore est, lid van de Tweede Kamer, herdacht hierna de groote verdiensten van de heeren H. Siebert Coster, oud-secretaris van het voor malig tram-oomité en van mr. W. C. Bosman, diens opvolger. Deze speech werd beantwoord door den heer H. Siebert Coster, die, uit ondervinding sprekende, roemde de grenzenlooze volharding van den heer Bosman. Spr. wijst voorts met geestdrift op het heerlijke natuur schoon en de prachtige vergezichten van Bergen, die in t eigen land opleveren wat maar al te vaak in het buitenland wordt gezocht. Feitelijk is de omgeving van Bergen de eenige streek boven Haarlem, waar zooveel schoons is te vinden, en spr. verheugt er zich van harte over, dat zij nu zooveel gemakkelijker bereikbaar is geworden. Geen twijtel is eraan, of de bezoekers zullen toestroomen, mits er maar een goede dienstre geling is. Spr brengt hulde aan den Raad van Admi nistratie der H S. M., en in het volle vertrouwen, dat zij genoegen zal beleven van haar bereidwilligheid om aan de geuite klachten tegemoet te komen, stelt hij voor op haar voorspoed te drinken. Door Jhr. m r. G A. R o r e e 1, lid van Ged. Staten van Noord-Holland, werd nog eens gewezen op de groot verdiensten van den heer C. Bosman, hetgeen ook werd gedaan door den heer J. C. G 1 c h e r, lid van het Bestuur der stoomtramweg-maatschappij. De laatste spreker hield een voor Alkmaar zeer vleiende rede. Als Burgemeester van Hilversum volgde hij steeds met de grootste belangstelling de krachtige ontwikke ling van onze stad en nam daaraan wel eens een voor beeld. Voor elke gemeente noemde hij 't een geluk iemand in den Raad t hebben als den heer Bosman en hij hoopte voor Alkmaar, dat de werkkracht van den heer Bosman nog lang aan de stad z ou ten goede komen. Ten laatste werd nog het woord gevoerd door mr. G. van Tienhoven, die verzekerde dat het samenzijn van dezen middag hem niet uit het geheugen zou gaan en er toe aanspoorde om vertrouwen te blijven stellen in de H. S. M., want dat was noodig voor de toenemende ontwikkeling van Noord-Holland. Door al deze stroomen van welsprekendheid was het aanvankelijk bepaalde uur van vertrek reeds bijkans twee uur overschreden. In vroolijke, ongedwongen stemming werd nu naar het station gewandeldop de terugreis was er maar één gevoelende stoomtram- maatschappjj had zich een voortreffelijke gastvrouwe betoond. Wij spoedden ons naar het bureau om nog bijtijds in de stad, te Bergen en te Egmond bekend te kunnen maken de groote verrassinghet besluit om de onge lukkige dienstregeling niet in te voeren doch daarvoor in de plaats de eerst-ontworpene, die met zoo algemeene sympathie was begroet, bovendien nog eenigszins uit gebreid. Dat blijde bericht was wel een prachtige kroon op den zoo goed geslaagden dag De groote pers was bjj de opening der tramlijn goed vertegenwoordigd. Van bjjna alle bladen van beteekenis maakte een redacteur den openingstocht mede, Tot ons genoegen bljjkt uit hunne uitvoerige verslagen, dat zjj ingenomen waren met hetgeen zjj te zien kregen. Een enkel kort citaat ten bewjjze. Zoo lezen wij in het verslag der N. R. CtDonderdag is weer een nieuwe stoomtramlijn in ons land geopend, de dienst Egmond—AlkmaarBergen, dat is de verbin ding van een belangrjjk verkeerscentrum met twee heel mooie plekjes natnur, in de nog vrjj oDgerepte duinstreek van Kennemerland. Idealen van jaren her zjjn er voor dit gewest door in vervulling gekomen. In dat van het Hbl. 't Was een zeer, zeer merkwaardige tocht door de be- koorljjke dreven van EgmondAlkmaarBergen. In dat van De Telegraaf: De ingenomenheid met het nieuwe vervoermiddel, dat er keurig uitziet en waarvan de flinke, ruime wagens praotisch zjjn ingericht, is in de geheele streek, die door de tram wordt doorsneden, bjjzonder groot. In dat van Haarlems Dagblad: Bjj 't afscheid nemen is een jnichkreet duideljjk hoor baar: de Bergensche oppositie heelt gelijk gekregen, de hoofden der Holl, Spoor hebben de dienstregeling ver anderd en verbeterd. Dat is van dezen gezelligen feestdag het bevredigende slotaccoord. Benoeming van een onderwijzer aan de 4e Gemeenteschool. Ter vervulling der vacature, welke is ontstaan door de benoeming van den heer J. Eits tot hoofd der le gemeenteschool en de daarmede verband houdende be noeming van den heer J. A. Zwarteveen tot eersten onderwijzer, hebben B. en W. de volgende voordiacht opgemaakt ter benoeming van een onderwijzer aan de 4de Gemeenteschool 1. J. N. Kroone, onderwjjzer te Oudorp. 2. P. den Hartog, Koedijk. 3. J. Blokker, Het trelleu van een dading met Mr. W. C'. Bosman. B. en W. berichten, dat zjj aan de hun verstrekte op dracht om nogmaals met den heer Mr. W. O. Bosman over eenige nader aangeduide punten van gedachten te wisselen, hebben voldaan, naar aanleiding waarvan zjj in hnn voorstel van 14 Juli 11. de navolgende wjjzigingen brengen lr. c wordt gelezen als volgt: »De sloot, voor zoover niet gedempt, in blauwe tint op de teekening aangegeven, moet steeds door Mr. W, C. Bosman, ten genoegen van burgemeester en wethouders van vnil worden vrjjgehoaden, blijvende hij in deze onderworpen aan de gewone schouw over de wateren in deze gemeente. Zij zal zonder goedkeuring van den gemeenteraad niet mogen gedempt worden lr. g wordt gelezen als volgt »Mr. W. C. Bosman moet het water ontvangen in den toestand waarin het zich bevindt, met lasten, lasten, actiën, erfdienstbaarheden en wat dies meer zij, als van ou.s, zonder dat de gemeente tot eenige vrjj waring gehonden zal zjjn.' „Vereeniging Haarlem." Vrijdag, den 21, werden deze stad en hare omstreken bezocht door een aantal leden der «Vereeniging Haarlem.'' Het gezelschap verliet te Heiloo den spoortrein, wan delde naar en door het dorp tot voor het huis Nijenburg, en vervolgde den weg per stoomtram tot de Kruislaan van onzen Hout. Van daar wandelde men door Midden hout, langs de hertenkamp, de begraafplaats, de Hard draverslaan en de Cadettenschool, door het Kennemer- park en langs Oudegracht en Koorstraat naar de Groote kerk, welke inwendig bezichtigd werd en waar de heer J. M. Otto, door zijn voortreffelijk spel, de terecht op hun orgel trotsche haarlemmers met de deugden van het, ook schoone, alkmaarsche deed kennis maken. De wandeling werd daarop hervat, gaande langs Lange- straat, Hoogstraat, Nieuwesloot, met een kort kijkje in het voorhuis en de regentenkamer van het Huis van Achten, Schapensteeg, Achter-Houttilstraat (Koning- Willemshuis), V'oordam, Schapenbrug, Waagplein met drukke kaasmarkt, Spekbrug, van waaromtrent met het slaan van twaalven de torenruitertjes werden waar genomen, Fnidsen, Appelsteeg, Kuipersbrug (gezicht op het Waaggebouw, de Schopjes en het «huis met den kogel"), Kooltuin, Heerenstraat, Victoriepark, Bierkade, Verdronkenoord, Kraanbuurt en Langestraat naar het restaurant-Proot. Na de lunch werd nog een bezoek gebracht aan het Stedelijk Museum, en vervolgens ge reden over Bergen naar Schoorl, waar eenigen tijd in Café Timmermans vertoefd werd. Op den terugtocht van Schoorl werden de rijtuigen bij Duinvermaak ver laten, het boschplein «Onder de beuken" bezocht ea door de Sparrenlaan gewandeld naar het Hof te Bergen. Bij de Kom werden de rijtuigen weder bestegen en langs de kerkruïne en het raadhuis terug gereden naar Alkmaar, om het middagmaal te gebruiken in hethótel

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1905 | | pagina 2