stadsnieuvsT
het wereldnel;,'' vertoond, of daar klonk de schrikkelijke
mare, dat de trein gederailleerd was en de machinist
hierbjj het leven had verloren. Aanvankelijk vond deze
vreeseljjke tijding geen geloof, maar, toen de bevestiging
kwam, werd verdere uitvoering van 't program als
apotheose en fakkeloptocht afgelast en velen, de meesten,
gingen geheel onder den indruk van deze tragische ge
beurtenis naar huis.
Jammer, dubbel jammer, dat dit feest zóó moest eindigen!
Be Traai feesten te Bergen.
De Berger feesten bjj gelegenheid van de opening van
den tram zjjn nu vastgesteld op Dinsdag 25 Juli a.s.
De versiering zal zooveel mogeljjk geconcentreerd wor
den op het veld voor huize Oraneburgh, een Alkmaarsch
orkest onder leiding van den heer J. M. Otto zal 's mid
dags een concert geven en 's avonds is er balmuziek voor
het bal-champêtre daar ter plaatse. Er zal geïllumineerd
worden en de ruïne en de oude kerk zullen met Ben-
gaalsch vuur worden verlicht.
Ook huize Oraneburgh zal met eene feestverlicbting
prjjken.
De gunning van de Watergasfabriek heeft plaats gehad
aan de laagste inschrjjvers Gebrs. Apeldoorn te Egmond-
binnen voor f 11940.
Men meldt ons, dat onze stadgenoot A. Schoenmaker,
leerling van den Heer Felice Togni, violist van het Con
certgebouw te Amsterdam en van den Hoer S. de Groen,
Solo Fagottist aan genoemd Orkest, met ingang van 1
October is benoemd tot le violist en plaatsvervangend
Fagottist aan de nieuw opgerichte Orkestvereeniging te
Göteborg (dir. H. Hammer).
Bjj het warme weer van deze dagen komt als een
bigde tijding de advertentie in dit nummer, waarin wordt
meegedeelddat Dinsdag 25 Juli met een «Alcmaar
Packet'1 een pleiziervaart naar Marken zal worden on
dernomen. Dat zal zijn een dag van ontspanning en van
genot, en ongetwjjfeld zullen velen van die gelegenheid
gebruik maken.
Mcj. Krg, alhier, komt voor op de voordracht voor
onderwijzeres te Midden-Beemster.
Be opening van de tramlijn Ggnond-Alkmaar-
Bergen.
Wij eindigden het verslag in ons vorig nummer met
de zeer toegejuichte rede van den heer O. Bosman,
den voorzitter van de Stoomtramweg-Maatschappij Eg-
mondAlkmaarBergen.
In de tweede plaats werd het woord gevoerd door
Mr. G. van T i e n h o ve n, Commissaris van H. M.
de Koningin in de provincie Noord-Holland
Spr. wijst op het feit, dat de Hooge Regeering en het
Provinciaal Bestuur het hooge belang van dezen Stoom
tram hebben ingezien, die een zoo schoon deel van de
provincie en van ons vaderland verbindt aan het spoor
wegnet. Spr. zegt geen blik to zullen werpen op de
historie en ook niet te zullen stilstaan bij de geschiedenis
van dezen tram, zoo uitnemend geschetst door den
Voorzitter, alleen wil hij met zijne gedachten een eeuw
teruggaan en wie hem daarbij volgt weet, dat er toen
nog maar weinig wegen waren hard gemaakt in Noord-
Holland. Ja, nog maar een halve eeuw geleden moest
men tusschen Amsterdam en Zaandam een hard gemaakte
weg aanleggen. Nu is de Provincie Noord-Holland een
der welvarendste in het land. Dat is te danken aan
de verkeerswegen, met name aan de trams. Spr. brengt
daarom hulde aan de mannen, die in 't laatst der vorige
eeuw ons middelen van verkeer gaven en in het bij
zonder aan de H. S. M., die was de locomobiel om
Noord-Holland vooruit te brengen. Want ook nu weer
zal de meerdere bekendheid van de streek van Bergen
en Egmond in Nederland en in Europa ook bevorderen
den bloei van Noord-Holland. Spr. stelt ten slotte voor
een dronk te wijden aan den bloei van den stoomtram
en aan het welzjjn van hen, die dezen tot stand wisten
te brengen. Dit is de eerste stoomtram, als lokaalspoor
ingericht, in Noord-Holland heeft zij succes, dan
zal zij zeker niet de laatste zijn (Applaus.)
Hierna werd het woord gevoerd door den heer N. II.
Nierstrasz lid van den Raad van Administratie
der II. S. M. Men had er zich op gespitst, wat vanwege
de Spoorweg-Maatschappij zou gezegd worden in ver
band met de dienstregeling en daarom was aller aan
dacht zeer gespannen,
De heer Nierstrasz, sprekende mede uit naam van
Jhr. Mr. W. F. van der Wijck, Gedelegeerd lid van
den Raad van Administratie der H. S. M., verklaarde,
dat zijne maatschappij gaarne de exploitatie van den
nieuwen stoomtram aanvaardt. Over dien tramweg is
al veel te doen geweest. Dank zij echter de energie
van het Bestuur, speciaal die van den heer Bosman,
is de tram in een toestand zoo goed als er misschien
bij geen tweeden stoomtram bestaat. I e nieuwe tram
toch voldoet aan de hoogste eischen en zal in staat zijn
een nog grooter vervoer te bewerkstelligen dan in den
aanvang. Ook met vertrouwen wordt de exploitatie door
de H. S. M aanvaard. Voor dat vertrouwen is echter
noodig, dat tusschen de Spoorweg Maatschappij en de
Tramweg-Maatschappij blijft bestaan dezelfde uitstekende
verhouding als tot hiertoe heeft geheerscht. Dat is een
dringende eisch. Nu wil spr. niet verzwijgen, dat er
enkele punten zijn, die niet voldoen aan de gemeenten,
welke aan den tram zijn gelegen Er zijn klachten
en verzoeken gekomen over de wijze, waarop de tram
aanvankelijk zal worden geëxploiteerd. Spr. zegt: We
staan hier voor een open vraagstuk. Welk verkeer zal
de tram hebben? Naar gelang van het standpunt,
waarop men staat zal het antwoord verschillen. Zeker,
de treinen moeten voldoen aan de behoeften van het
publiek, doch ook is waar, dat de tram rente moet op
brengen aan hen, die hun kapitalen in de onderneming
staken. Tusschen deze beide partijen moet de H. S.
M. een weg vinden. Daarvoor is noodig een groote
mate van welwillendheid en vertrouwe aan beide zijden.
Spr. zegt hierbij het voorbeeld te zullen geven en
verklaart dat middelen zullen gevonden worlen om aan
billijke wenschen tegemoet te komen. Hij gaat verder
en verzekert, dat de H S. M. bereid is de bezwaren
onmiddellijk te verhelpen. Ook al zullen de stoutste
wenschen niet worden verwezenlijkt, billijke wenschen
zullen worden verhoord. Doch van haar kant doet de
Maatschappij dan ook een beroep op de Gemeente-Be
sturen en op de vertegenwoordigers van verschillende
lichamen, opdat ze bij de verdere uitoefening van den
dienst de Maatschappij niet zullen verdenken van te
willen te kort komen in hare verplichting om den tram
zoodanig te exploiteeren, dat deze strekt tot bloei en
welvaart van deze streek (Zeer luid applaus). Het
was te zien, dat de gezichten van hen, die ontstemd
waren over de dienstregeling, na deze toespraak ver
helderden.
Velerlei dronken werden vervolgens nog uitgebracht.
De heer I'. H. K e m p e r, hoofdingenieur-directeur van
's Rijks Waterstaat in het 9e District, bracht hulde
aan den deskundige der Maatschappij, den heer A. G.
den Boesterd en herdacht mede de verdiensten van de
aannemers, de heeren Jn. Oldenburg te Bergen en C.
Hartog te Alkmaar.
De heer J. van Reenen, Burgemeester van Bergen,
huldigde den Commissaris der Koningin, die zoo voor
treffelijk de belangen der provincie Noord-Holland be
hartigt Maar ook aan den Minister van Waterstaat
hadden de ingezetenen van Bergen groote verplich
ting. Na in enkele woorden aan vroegere plannen te heb
ben herinnerd, besprak hij de nu uitgevoerde, daarbij
namens zijne gemeente ook dank brengende aan den
voorzitter van het comité. Spr. verheelde niet, dat na de
publicatie van de dienstregeling de Borgenaars leelijk
in het nauw zaten, doch nu, na de verklaring van den
heer Nierstrasz, is er geruststelling gekomen. Met den
ten slotte uitgesproken wenseh, dat de exploitatie van
dezen tramweg voor de H. S. M. zou blijken te zijn
een winstgevende onderneming, werd door allen levendig
ingestemd.
Een bijzonder toegejuichte rede hield ook de heer
Jan de W i t, loco burgemeester van Alkmaar. Spr. had
de gelukkige gedachte hier aan deze tafel, waar zulk
een opgewekte geest heerschte, te herinneren aan de
verdiensten voor de zaak van den heer G. Ripping,
den vice-voorzitter van het tram-comité, die, helaas,
om gezondheidsredenen niet aanwezig kon zijn. De
heer Ripping, onze Burgemeester dus sprak de heer
de Wit ongeveer die zoo uitmuntend behartigt de
belangen der gemeente Alkmaar, zou zoo gaarne den
openingstocht hebben meegemaaktlaten wij hem ge
denken en drinkt met mij op de gezondheid van den
Burgemeester vanAlkmaar .(Daverend en langdurig applaus
In den aanvang zijner rede herinnerde de heer De
Wit eraan, hoe aan B. en W. van Alkmaar was op
gedragen zich te beklagen over de dienstregeling en
sprak hij er zijne groote vreugde over uit, dat nu aan
deze opdracht geen gevolg meer behoefde te worden
gegeven.
De heer G. E A. van Hall, uit Egmond aan Zee, lid
van het voormalig tram comité EgmondAlkmaarBer
gen, trad in enkele geschiedkundige herinneringen,
daarbij wijzende op de vereeniging der beide tram-
comité's. Zijne conclusie-was, dat de heer C. Bosman
dubbel verdiende gehuldigd te worden en aan zijn ver
zoek om deze overtuiging te uiten door het drinken
van een glas wijn werd met geestdrift gevolg gegeven.
De heer P. P r a n g e r, Burgemeester van Egmond aan
Zee en Egmond-Binnen, hield vtrvolgens een bijzonder
in den smaak vallende toespraak, waarin hij dank bracht
voor alles wat er was gedaan voor zijne gemeente,
waarvan mocht gezegd worden, dat zij was „arm maar
eerlijk." Eerlijk zou zij blijven, maar naar spr. hoopte,
zou de vermeerderde bloei door den tramweg ten ge
volge hebben, dat het „arm" mettertijd kon vervallen.
De heer mr. H. Boelmans ter Spill, wethouder
van Alkmaar, een twee-regelig versje uit de „Egmondsche
Bad-Bode" citeerend, wees op den vooruitgang van de
denkbeelden in zake het verkeer. Betrekkelijk nog niet
zoo lang was 't geleden, dat aan de gemeente Alkmaar
een subsidie van f 300. was geyraagd voor een tram
omnibus dienst, dat was geweigerd Spr. stelde daarbij
met de hem eigen flux de bouche in het licht de ver
diensten voor dezen tramweg van den minister Lely,
van den voormaligen afgevaardigde ter Tweede Kamer
mr. E. Fokker, en vóór alles die van den heer Van
Tienhoven, Commissaris der Koningin in Noord-Holland.
Uit naam der burgerij van Alkmaar brengt hij hulde
aan dezen bewindsman en aan Ged. Staten van Noord-
Holland.
Jhr. mr. P. van F ore est, lid van de Tweede
Kamer, herdacht hierna de groote verdiensten van de
heeren H. Siebert Coster, oud-secretaris van het voor
malig tram-oomité en van mr. W. C. Bosman, diens
opvolger.
Deze speech werd beantwoord door den heer H.
Siebert Coster, die, uit ondervinding sprekende,
roemde de grenzenlooze volharding van den heer Bosman.
Spr. wijst voorts met geestdrift op het heerlijke natuur
schoon en de prachtige vergezichten van Bergen, die
in t eigen land opleveren wat maar al te vaak in het
buitenland wordt gezocht. Feitelijk is de omgeving van
Bergen de eenige streek boven Haarlem, waar zooveel
schoons is te vinden, en spr. verheugt er zich van
harte over, dat zij nu zooveel gemakkelijker bereikbaar
is geworden. Geen twijtel is eraan, of de bezoekers
zullen toestroomen, mits er maar een goede dienstre
geling is. Spr brengt hulde aan den Raad van Admi
nistratie der H S. M., en in het volle vertrouwen, dat
zij genoegen zal beleven van haar bereidwilligheid om
aan de geuite klachten tegemoet te komen, stelt hij
voor op haar voorspoed te drinken.
Door Jhr. m r. G A. R o r e e 1, lid van Ged. Staten
van Noord-Holland, werd nog eens gewezen op de
groot verdiensten van den heer C. Bosman, hetgeen
ook werd gedaan door den heer J. C. G 1 c h e r, lid
van het Bestuur der stoomtramweg-maatschappij. De
laatste spreker hield een voor Alkmaar zeer vleiende
rede. Als Burgemeester van Hilversum volgde hij steeds
met de grootste belangstelling de krachtige ontwikke
ling van onze stad en nam daaraan wel eens een voor
beeld. Voor elke gemeente noemde hij 't een geluk
iemand in den Raad t hebben als den heer Bosman
en hij hoopte voor Alkmaar, dat de werkkracht van
den heer Bosman nog lang aan de stad z ou ten goede
komen.
Ten laatste werd nog het woord gevoerd door mr. G.
van Tienhoven, die verzekerde dat het samenzijn
van dezen middag hem niet uit het geheugen zou gaan
en er toe aanspoorde om vertrouwen te blijven stellen
in de H. S. M., want dat was noodig voor de toenemende
ontwikkeling van Noord-Holland.
Door al deze stroomen van welsprekendheid was het
aanvankelijk bepaalde uur van vertrek reeds bijkans
twee uur overschreden. In vroolijke, ongedwongen
stemming werd nu naar het station gewandeldop de
terugreis was er maar één gevoelende stoomtram-
maatschappjj had zich een voortreffelijke gastvrouwe
betoond.
Wij spoedden ons naar het bureau om nog bijtijds
in de stad, te Bergen en te Egmond bekend te kunnen
maken de groote verrassinghet besluit om de onge
lukkige dienstregeling niet in te voeren doch daarvoor
in de plaats de eerst-ontworpene, die met zoo algemeene
sympathie was begroet, bovendien nog eenigszins uit
gebreid.
Dat blijde bericht was wel een prachtige kroon op
den zoo goed geslaagden dag
De groote pers was bjj de opening der tramlijn goed
vertegenwoordigd. Van bjjna alle bladen van beteekenis
maakte een redacteur den openingstocht mede, Tot ons
genoegen bljjkt uit hunne uitvoerige verslagen, dat zjj
ingenomen waren met hetgeen zjj te zien kregen. Een
enkel kort citaat ten bewjjze.
Zoo lezen wij in het verslag der N. R. CtDonderdag
is weer een nieuwe stoomtramlijn in ons land geopend,
de dienst Egmond—AlkmaarBergen, dat is de verbin
ding van een belangrjjk verkeerscentrum met twee heel
mooie plekjes natnur, in de nog vrjj oDgerepte duinstreek
van Kennemerland. Idealen van jaren her zjjn er voor
dit gewest door in vervulling gekomen.
In dat van het Hbl.
't Was een zeer, zeer merkwaardige tocht door de be-
koorljjke dreven van EgmondAlkmaarBergen.
In dat van De Telegraaf:
De ingenomenheid met het nieuwe vervoermiddel, dat
er keurig uitziet en waarvan de flinke, ruime wagens
praotisch zjjn ingericht, is in de geheele streek, die door
de tram wordt doorsneden, bjjzonder groot.
In dat van Haarlems Dagblad:
Bjj 't afscheid nemen is een jnichkreet duideljjk hoor
baar: de Bergensche oppositie heelt gelijk gekregen, de
hoofden der Holl, Spoor hebben de dienstregeling ver
anderd en verbeterd. Dat is van dezen gezelligen feestdag
het bevredigende slotaccoord.
Benoeming van een onderwijzer aan
de 4e Gemeenteschool.
Ter vervulling der vacature, welke is ontstaan door
de benoeming van den heer J. Eits tot hoofd der le
gemeenteschool en de daarmede verband houdende be
noeming van den heer J. A. Zwarteveen tot eersten
onderwijzer, hebben B. en W. de volgende voordiacht
opgemaakt ter benoeming van een onderwijzer aan de
4de Gemeenteschool
1. J. N. Kroone, onderwjjzer te Oudorp.
2. P. den Hartog, Koedijk.
3. J. Blokker,
Het trelleu van een dading met
Mr. W. C'. Bosman.
B. en W. berichten, dat zjj aan de hun verstrekte op
dracht om nogmaals met den heer Mr. W. O. Bosman
over eenige nader aangeduide punten van gedachten te
wisselen, hebben voldaan, naar aanleiding waarvan zjj in
hnn voorstel van 14 Juli 11. de navolgende wjjzigingen
brengen
lr. c wordt gelezen als volgt:
»De sloot, voor zoover niet gedempt, in blauwe tint
op de teekening aangegeven, moet steeds door Mr. W,
C. Bosman, ten genoegen van burgemeester en wethouders
van vnil worden vrjjgehoaden, blijvende hij in deze
onderworpen aan de gewone schouw over de wateren in
deze gemeente. Zij zal zonder goedkeuring van den
gemeenteraad niet mogen gedempt worden
lr. g wordt gelezen als volgt
»Mr. W. C. Bosman moet het water ontvangen in den
toestand waarin het zich bevindt, met lasten, lasten,
actiën, erfdienstbaarheden en wat dies meer zij, als van
ou.s, zonder dat de gemeente tot eenige vrjj waring
gehonden zal zjjn.'
„Vereeniging Haarlem."
Vrijdag, den 21, werden deze stad en hare omstreken
bezocht door een aantal leden der «Vereeniging Haarlem.''
Het gezelschap verliet te Heiloo den spoortrein, wan
delde naar en door het dorp tot voor het huis Nijenburg,
en vervolgde den weg per stoomtram tot de Kruislaan
van onzen Hout. Van daar wandelde men door Midden
hout, langs de hertenkamp, de begraafplaats, de Hard
draverslaan en de Cadettenschool, door het Kennemer-
park en langs Oudegracht en Koorstraat naar de Groote
kerk, welke inwendig bezichtigd werd en waar de heer
J. M. Otto, door zijn voortreffelijk spel, de terecht op
hun orgel trotsche haarlemmers met de deugden van
het, ook schoone, alkmaarsche deed kennis maken. De
wandeling werd daarop hervat, gaande langs Lange-
straat, Hoogstraat, Nieuwesloot, met een kort kijkje in
het voorhuis en de regentenkamer van het Huis van
Achten, Schapensteeg, Achter-Houttilstraat (Koning-
Willemshuis), V'oordam, Schapenbrug, Waagplein met
drukke kaasmarkt, Spekbrug, van waaromtrent met
het slaan van twaalven de torenruitertjes werden waar
genomen, Fnidsen, Appelsteeg, Kuipersbrug (gezicht op
het Waaggebouw, de Schopjes en het «huis met den
kogel"), Kooltuin, Heerenstraat, Victoriepark, Bierkade,
Verdronkenoord, Kraanbuurt en Langestraat naar het
restaurant-Proot. Na de lunch werd nog een bezoek
gebracht aan het Stedelijk Museum, en vervolgens ge
reden over Bergen naar Schoorl, waar eenigen tijd in
Café Timmermans vertoefd werd. Op den terugtocht
van Schoorl werden de rijtuigen bij Duinvermaak ver
laten, het boschplein «Onder de beuken" bezocht ea
door de Sparrenlaan gewandeld naar het Hof te Bergen.
Bij de Kom werden de rijtuigen weder bestegen en
langs de kerkruïne en het raadhuis terug gereden naar
Alkmaar, om het middagmaal te gebruiken in hethótel