~B UI TEN LA ND.
BINNENLAND.
Gemengde Mededeelingen.
Nieuwstij dingen.
Art. 13. Onder gewonen werktijd wordt verstaan de
werktijd aangegeven op een door het hoofd van den
dienst vastgestelden werk-rooster.
Voor zoover niet voor sommige categorieën van werk
lieden in de bijzondere voorschriften afwijkende bepa
lingen omtrent den werktijd zijn gemaakt, bedraagt de
werktijd 60 uren per week van zes achtereenvolgende
werkdagen, in den tijd tusschen 5 uur des morgens en
10 uur des avonds en zooveel mogelijk gelijkelijk over
de werkdagen verdeeld. Onder deze 60 uren zijn de
schafttijden niet begrepen.
Wanneer de in het vorige lid bedoelde werktijd ge
durende een of enkele dagen per week korter is dan
10 uur, kan op andere dagen der week die werktijd op
ten hoogste 11 uur gesteld worden, mits het getal van
60 uren per week niet worde overschreden.
Art. 14. Wanneer de aard der te verrichten werk
zaamheden medebrengt, dat werkzaamheden geregeld
buiten de in het tweede lid van art. 13 genoemde dag
uren of wel op ongeregelde tijden moeten worden ver
richt, kan den werkman, in afwijking van het bepaalde
bij art. 13, in de bijzondere voorschriften de verplichting
worden opgelegd volgens één of meer der in het vol
gende artikel genoemde regelingen te werken.
In dat geval moet op de aanstelling van den werk
man naar die bijzondere regeling worden verwezen en
moet de werkman vóór zijn aanstelling daarmede in
kennis worden gesteld.
Art. 15. De in het eerste lid van het vorige artikel
bedoelde regelingen zijn
a. geregeld gedurende zes werkdagen hetzij des daags,
hetzij des nachts te werken
b. gedurende de gewone schafttijden op het werk te
blijven (op den post te schaften)
c. in geval van noodzakelijkheid ten hoogste 8 uur
per etmaal en ten hoogste 12 uur per week buiten de
gewone werkuren op werkdagen werk te verrichten
d. geregeld op ten hoogste twee Zondagen in de vier
weken werk te verrichten
e. op ten hoogste twee Zondagen in de vier weken
voor noodzakelijke werkzaamheden beschikbaar te zijn-
f. in afwisselenden dag-, nacht- en Zondagsdienst te
werken.
Art. 16. Wanneer de werkman wordt aangesteld in
afwisselenden dag-, nacht- en Zondagsdienst bedraagt de
gewone werktijd ten hoogste 180 uur in drie opvolgende
weken en ten hoogste 12J uur per etmaal.
In elke periode van drie weken moeten voorkomen
öt twee rusttijden van ten minste 20 achtereenvolgende
uren en éen van ten minste 24 achtereenvolgende uren,
öf wel één rusttijd van ten minste 30 achtereenvolgende
uren. Van deze rusttijden moeten ten minste 12 uur
op den Zondag vallen, waarbij als Zondag wordt be
schouwd de tijd van 6 uur voormiddags van dien dag
tot 6 uur voormiddags van den volgenden dag.
Art. 17. Voor werkzaamheden ten behoeve van het
openbaar verkeer of de openbare verlichting kunnen
door Burgemeester en Wethouders in de bijzondere
voorschriften regelingen voor afwisselenden dag-, nacht
en Zondagsdienst worden vastgesteld, die van het be
paalde in art. 16 afwijken.
Art. 18. Buiten den op den werkrooster vermelden
werktijd kan den werkman te allen tijde gelast worden
werk te verrichten, wanneer dit door onvoorziene omstandig
heden noodzakelijk wordt gemaakt.
Als er noodzakelijkheid bestaat buiten den op den
rooster vermelden werktijd werkzaamheden te verrichten,
zonder dat die noodzakelijkheid door een onvoorziene
omstandigheid wordt veroorzaakt, kunnen voor die
werkzaamheden, als zij niet onder de bepalingen van
art. 15 vallen, slechts werklieden worden aangewezen,
die zich daarvoor beschikbaar stellen.
In de gevallen, bedoeld in de beide vorige zinsneden,
hebben de werklieden na den arbeid, verricht in den
tijd, welke niet op den rooster is vermeld, recht op een
rusttijd van ten minste tien achtereenvolgende uren.
Art. 19. Op tweeden Paaschdag, Hemelvaartsdag,
tweeden Pinksterdag en niet op Zondag vallende Kerst
dagen en Nieuwjaarsdag, alsmede op door Burgemeester
en Wethouders aangewezen feestdagen, wordt slechts
gewerkt, als daartoe noodzakelijkheid bestaat.
Of in de gevallen, bedoeld in het vorige lid en in de
artikelen 15 en 18 een onvoorziene omstandigheid of
wel noodzakelijkheid aanwezig is, is ter beoordeeling
van het hoofd van den dienst of van hem, die daartoe
in de bijzondere voorschriften is aangewezen. -
Voldoende blijkt hieruit, hoe te Amsterdam de rege
ling van de werk- en de rusttijden heel wat hoofdbreken
heeft gekost en er zal zeker heelwat overleg zijn noodig
geweest eer men tot de nu voorgestelde bepalingen is
gekomen.
Te Leiden is de regeling lang niet zoo omslachtig)
maar toch ook niet zoo niets-zeggend als te Alkmaar.
Het artikel, hierop betrekking hebbende, luidt aldaar
«De werk- en de rusttijden worden voor eiken tak van
dienst door den Directeur geregeld, onder goedkeuring
van de betrokken commissie van bijstand of beheer.
De werktijd bedraagt niet meer dan 10 uur per etmaal,
daaronder niet begrepen de gebruikelijke rust-of schaft
tijden.
Echter kan de Directeur van den betrokken tak van
dienst, indien de werkzaamheden zulks vereischen, een
langeren en alzoo tijdelijk normalen werktijd voorschrij
ven van ten hoogste 13 uur per dag, behoudens wanneer
in zeer bijzondere gevallen een nog langere, tijdelijk
normale werktijd noodig blijkt.
Is een dezer beide laatste regelingen bestemd om voor
langer dan een week te werken, dan behoeft zij de
goedkeuring van de betrokken commissie van bijstand
of beheer.
Is een dezer regelingen bestemd om voor langer dan
een maand te werken, dan wordt hiervan door de be
trokken commissie schriftelijk kennis gegeven aan
Burgemeester en Wethouders, die, indien zij meenen,
dat deze regeling bestendigd moet worden, daarvan
schriftelijk mededeeling doen aan den Raad."
Hoe kort en onvolledig nu moge zijn het voorschrift
omtrent de werk- en de rusttijden in het Alkmaarsche
ontwerp-reglement, toch komt daarin één bepaling voor,
die naar alle waarschijnlijkheid in den Raad niet onaan
gevochten zal blijven. Voorgesteld wordt namelijk, dat
de werktijd niet meer zal bedragen dan 10J uur, daar
onder niet begrepen de gebruikelijke rust-of schafttijden.
De invoering van een 8 urigen arbeidsdag, waarnaar
door vele werklieden gestreefd wordt, zal voorloopig nog
wel niet plaats hebben, doch wel is er in de laatste
jaren een vrij algemeen streven om ten minste den
werkdag onder normale omstandigheden niet langer dan
10 uur te doen duren. Men raadplege maar eens de
reglementen, die op dit gebied in den laatsten tijd zijn
tot stand gekomen, nu bv. ook nog weer dezer dagen
bij de spoorweg-maatschappijen, en steeds zal men een
maximalen arbeid van 10 uur zien aangewezen als
middenweg tusschen de lange werkdagen uit een tijdperk,
dat langzamerhand tot de historie zal gaan behooren
en de wenschen, telken jare door arbeidersgroepen op
den len Mei kenbaar gemaakt. Ja, men zou kunnen zeggen
dat in een stad, waar het begrip van sociale recht
vaardigheid zoo ver is doorgedrongen, dat men eene
regeling van de rechtspositie der gemeente-werklieden
een billijk verlangen heeft geacht, 't strijdig is met dien
geest van billijkheid om een langeren normalen arbeids
dag dan 10 uur voor te schrijven.
In eene hier ter stede gehouden vergadering, voor
gemeente-werklieden uitgeschreven, heeft men het leggen
van dat halve uurtje op de 10 uren, die voldoende zijn
voor een arbeidsdag, «krenterig" genoemd, wat een
van de teekende expressies is zooals die soms uit den
volksmond komen. Ons dunkt, 't zal geen groote moeite
kosten om den Raad te bewegen dat «krenterige" half
uurtje te laten vallen. Het reglement zal daardoor zeker
veel meer in overeenstemming komen met de moderne
voorschriften op dit gebied.
Duitschland en het Engelsche eskader»
In de Südd. Reichskorr. is een officieus commnnïqné
opgenomen, dat hoogstwaarschjjuljjk na wel een einde
zal maken aan de beweging over het bezoek van het
Engelsche eskader in een deel van de Dnitsche pers ge
maakt. Het commnniqné luidt: »Da Dnitsche leidende
kringen hebben niet, zooals beweerd is, eerst kennis ge
kregen van den voorgenomen Oostzee-tocht der Engelsche
vloot door berichten van Reuter. Het was reeds bekend,
dat althans reeds sinds Mei by de Engelsche marine het
plan bestond tot het houden van eskader-oefeningen in
de Oostzee. Toen dit plan vasten vorm had gekregen,
ontving Dnitschland op correcte wijze langs diplomatieken
weg daarvan kennis. Geen der beide regeeringen brengt
dozen vloottocht in verband met politieke bedoelingen.
Mocht het Engelsch eskader onze kust aandoen, dan kan
het rekenen op dezelfde gastvrijheid, die Dnitsche oorlogs
schepen zoo dikwyls in Engelsche havens hebben genoten."
Nog een ongeluk met de Russische
marine. In de Tsarewna baai op de kust van Finland
waren dezer dagen een aantal vaartuigen bezig mijnen
te leggen. Met het oog namelijk op de mogelijke komst
van een «Japansche vloot in de Oostzee brengen de Rassen
hunne wateren in staat van verdediging. De gevaarlijke
arbeid vlotte vrijwel, tot dat om 10 uur een stoomsloep
tegen een der mjjuen stiet. Het helsche werktuig ontplofte
onmiddellijk. De sloep word in duizend stukken geslagen
en de bemanning naar alle kanten weggeworpen. De
onthoofde romp van een matroos viel op het dek van
een schip, dat 200 M. van de plaats des onheiis verwij
derd lag. Andere booten snelden te hulp en haalden nog
eenige ongelukkigen uit het water, maar bijna allen be
zweken dezen aan hunne afgrijseljjke kwetsuren Het
aantal dooden bedraagt 20.
Engelsche bladen wjjten dit ongeluk aan de chronische
zorgeloosheid bij de Russische marine. Zjj merkten tevens
op, dat de Britsche admiraliteit onlangs de mijn als
kustverüedigingsmiddel heeft afgeschaft, door de onder
vinding in don Rassisch-Japanschen oorlog geleerd heb
bende, dat de mjju voor don verdediger gevaarlijker nog
is dan voor den aanvaller.
De gele koorts in Amerika. Uit New-York
wordt gemeld, dat daar twee schepen in quarantaine
liggen, wijl het vermoeden bestaat, dat aan boord gole
koorts is uitgebroken. De geneesheer met het onderzoek
der zeven verdachte matrozen belast, heeft nog niet met
zekerheid de gevreesde ziekte kannen constateeren. Met
spanning wordt de uitslag van zjjn onderzoek tegemoet
gezien daar uit New Orleans alie dagen telegrammen
komen van nieuwe gevtllen. Volgens deze telegrammen
staat niet alleen in New-Orleans, maar ook in anoere
steden tengevolge van de quarantaine, het handelsver
keer geheel stil, terwjjl er bovendien niet veel kans be
staat, dat de epidomie spoedig onderdrukt zal worden.
In den staat Mississippi worden zeer strenge quaran
taine-maatregelen genomen; de grens, waarbinuen de
ziekte tot nu toe beperkt is, wordt door met geladen
geweren bewapende beambten bewaakt. Vjjf burgers uit
Gamberton, van wie men vermoedde, dat zij door de
ziekte waren aangetast en die daarom in een inrichting
ter observatie werden gehouden, wisten daaruit te ont
vluchten. Toen zjj de bovengenoemde gewapende wachters
wilden passeeren, vnnrdan doze, waardoor twee hunner
werden gedood en de drie anderen gewond.
Volgens de laatste berichten uit New-Orleans zjjn daar
weer 42 nieuwe gevallen geconstateerd, waarvan er 6
een doodeljjken afloop hadden.
Het Leger des Heils in Australië. Gene
raal Booth van het Heilsleger, die thans van zjjn reis
naar Australië is teruggekeerd, heeft in West-Australië
aan de Collie-rivier 8000 hectaren grond gekocht voop
het stichten van landbouw-kcloniën, in den trant van
die in Amerika, welke goede uitkomsten opleverden. Het
land is gedeeltelijk boschgrond. Men vindt steenkolen
mijnen in de nabjjheid en er is spoorwegverbinding. De
Generaal denkt nog meer gronden in Australië aan te
koopen.
De Britsche Regeering toont groote belangstelling voor
zjjne kolonisatie-plannen en te Londen houdt een comité,
waartoe verscheidene aanzienlijke ambtenaren en Parle
mentsleden behooren, zich bezig met onderzoeken daarvan.
De Australische kolonie zal vooral ook voor vrouwen
aantrekkelijk zjjn j want in West-Australië vindt men
op 250 manneljjke inwoners niet meer dan 100 vrouweljjke.
De beruchte Russische grenswacht.
Woensdagochtend is by de Russische grens een dertien
jarig meisje, dat met andere kinderen op een veld bezig
was om aren te lezen, door een Russischen grenssoldaat
op Pruisisch gebied doodgeschoten. Hst kind had niets
gedaan, wat het niet doen mocht. De soldaat heeft zich
öf op onbegrjjpeljjke wjjze moeten vergissen óf heeft in
een toestand verkeerd, waarin hjj niet wist wat hij deed.
Overigens is de Russische grenswacht in Pruisen berucht
om hare euveldaden en haar gering ontzag voor de grens.
Aan de gemeente Egmond aan Zee is bjj Kon. Besluit
voor de behoorlijke inrichting van het Lager Onderwjjs
een subsidie verleend van f 5800.
De gemeenteraad van Middelie heeft besloten tot den
aanleg van een rjjweg van Middelie naar den weg dar
Zes Steden, nabjj Edam.
Het gehalte van kaas ln JHngeland.
Terwjjl in Nederland eene groote beweging gaande is
schrijft de Londensohe correspondent van Het N, v.
d. D. om standaardcijfers voor het gehalte van kaas
vast te stellen, heeft de Britsche Regeering aan het plaat
selijk bestuur van Westminster (Londen), dat óók op een
standaard gesteld was en zelfs een proces had gevoerd
om er langs een omweg een vastgesteld te krijgen, maar
daarbjj het onderspit delfde, medegedeeld waarom zjj tot
zulk een maatregel niet was overgegaan.
De reden is dat de verschillende soorten van zuivere
kaas noodzakelijkerwijze zeer afwisselende hoeveelheden
vet, water en andere stoffen bevatten, al naarmate men
door de wjjze van bereiding verschillende hoedanigheden
in het afgewerkt artikel wensoht te'scheppen.
Strafrecht en maatschappelijke veiligheid.
Onder dit opschrift bespreekt hel Weekbl. v. h. Recht
het vonnis, waarbij de Haagsche Rechtbank den 17-jarigen
moordenaar Brouwers, van rechtsvervolging heeft ont
slagen en zjjne plaatsing in een krankzinnigengesticht
heeft gelast. Het blad schrjjft, dat men zioh door dit
vonnis angstig is gaan maken over de vraag of op deze
wjjze de maatschappelijke veiligheid wel voldoende is
verzekerd en vervolgt dan
Die angst is gewettigd. Brouwers gaat thans naar het
krankzinnigengesticht, doch hoe lang zal hjj daar bljjven
Wanneer het proefjaar voorbjj zal zjjn en zelfs reeds ge
durende dat jaar, kan het bestuur van het gesticht te
Medemblik, d.w.z. volgens het bestaande gebruik de ge
neesheer-directeur, Brouwers ontslaan op grond, dat bjj
genoegzaam is hersteld. Da waarschijnlijkheid, dat dit
zal gebeuren, is niet gering. De psychische abnormaliteit
van Brouwers is van zoodanigen aard, dat hjj verpleging
niet behoeft. In het regelmatige gestichtsleven zal de
dwanggedachte, die hem tot zjjne moorddaad dreef, wel
niet opkomen en zoo kan de leidende psychiator er licht
toe komen een verder verbljjf van Brouwers in het ge
sticht uit een medisch oogpunt onnoodig te oordeelen.
Dan is het ontslag eene quaestie van tijd. Volgt dit
ontslag, dan is het gevaar niet uitgesloten, dat Brouwers
opnieuw komt onder denzelfden drang, waarvoor hjj nu
bezweek, en een nieuw slachtoffer zoekt en vindt. Mag
de maatschappij aan dat gevaar worden blootgesteld
Men kan het gevaar, in dergeljjke gevallen gelegen, zoeken
te bezweren door voor ongelukkigen als Brouwers de
quaestie der toerekenbaarheid minder streng op te vatten
en zoo eene veroordeeling tot langdurige vrijheidsstraf
mogeljjk te maken. Slechts indien die straf zou bestaan
in bewaring in een speciaal ingericht, onder psychiatrische
leiding beheerd gesticht, zou men er zich pracfcisch meë
kunnen verzoenen. Theoretisch juister en het rechtsgevoel
beter bevredigend is de andere oplossing. Indien de des
kundigen als hun oordeel te kennen geven, dat de daad
gepleegd is onder den invloed eener gebrekkige ontwik
keling der verstandelijke vermogens, dan behoort de rechter
hen te volgen en een niet-toerekenbaar uit te spreken.
Doch dan moet de voor de maatschappij gevaarljjke, in
het krankzinnigengesticht geplaatste, niet tot de vrijheid
kunnen terugkeeron, tenzjj de rechter daartoe zijne toe
stemming gaf. Hjj moet, laten wjj maar zeggen, bewaard,
wil men, opgeborgen bljjven in het krankzinnigengesticht,
totdat het gevaar voor recidive genoegzaam geweken is.
Zegt men, het krankzinnigengesticht is voor die bewaring
niet geschikt, dan ligt de conclusie voor de hand, dan
moet er zjjn een bjjzonder gesticht, voor dergelijke indi
viduen speGiaal ingericht. In de vestiging van zoodanig
gesticht ligt de kern der quaestie. Is zulk een gesticht
er, dan is het betrekkelijk van ondergeschikt belang of
individuen als Brouwers er komen als toerekenbaren of
als ontoerekenbaren. Hoofdzaak is, dat zjj er behandeld
worden, zooals hun abnormale psychische gesteldheid het
vordert. Wjj mogen hier nog verwjjzen naar het in het
vorige jaar verschenen rapport der staatscommissie over
de misdadige krankzinnigen en krankzinnige misdadigers.
Misschien dat het geval Brouwers er toe kan medewerken
dat de regeeriDg aan de moeilijke, maatschappelijk ge
wichtige quaestie hare volle opmerkzaamheid scheuk!.