~B UI TEN LA ND. BINNENLAND. Gemengde Mededeelingen. Nieuwstij dingen. Art. 13. Onder gewonen werktijd wordt verstaan de werktijd aangegeven op een door het hoofd van den dienst vastgestelden werk-rooster. Voor zoover niet voor sommige categorieën van werk lieden in de bijzondere voorschriften afwijkende bepa lingen omtrent den werktijd zijn gemaakt, bedraagt de werktijd 60 uren per week van zes achtereenvolgende werkdagen, in den tijd tusschen 5 uur des morgens en 10 uur des avonds en zooveel mogelijk gelijkelijk over de werkdagen verdeeld. Onder deze 60 uren zijn de schafttijden niet begrepen. Wanneer de in het vorige lid bedoelde werktijd ge durende een of enkele dagen per week korter is dan 10 uur, kan op andere dagen der week die werktijd op ten hoogste 11 uur gesteld worden, mits het getal van 60 uren per week niet worde overschreden. Art. 14. Wanneer de aard der te verrichten werk zaamheden medebrengt, dat werkzaamheden geregeld buiten de in het tweede lid van art. 13 genoemde dag uren of wel op ongeregelde tijden moeten worden ver richt, kan den werkman, in afwijking van het bepaalde bij art. 13, in de bijzondere voorschriften de verplichting worden opgelegd volgens één of meer der in het vol gende artikel genoemde regelingen te werken. In dat geval moet op de aanstelling van den werk man naar die bijzondere regeling worden verwezen en moet de werkman vóór zijn aanstelling daarmede in kennis worden gesteld. Art. 15. De in het eerste lid van het vorige artikel bedoelde regelingen zijn a. geregeld gedurende zes werkdagen hetzij des daags, hetzij des nachts te werken b. gedurende de gewone schafttijden op het werk te blijven (op den post te schaften) c. in geval van noodzakelijkheid ten hoogste 8 uur per etmaal en ten hoogste 12 uur per week buiten de gewone werkuren op werkdagen werk te verrichten d. geregeld op ten hoogste twee Zondagen in de vier weken werk te verrichten e. op ten hoogste twee Zondagen in de vier weken voor noodzakelijke werkzaamheden beschikbaar te zijn- f. in afwisselenden dag-, nacht- en Zondagsdienst te werken. Art. 16. Wanneer de werkman wordt aangesteld in afwisselenden dag-, nacht- en Zondagsdienst bedraagt de gewone werktijd ten hoogste 180 uur in drie opvolgende weken en ten hoogste 12J uur per etmaal. In elke periode van drie weken moeten voorkomen öt twee rusttijden van ten minste 20 achtereenvolgende uren en éen van ten minste 24 achtereenvolgende uren, öf wel één rusttijd van ten minste 30 achtereenvolgende uren. Van deze rusttijden moeten ten minste 12 uur op den Zondag vallen, waarbij als Zondag wordt be schouwd de tijd van 6 uur voormiddags van dien dag tot 6 uur voormiddags van den volgenden dag. Art. 17. Voor werkzaamheden ten behoeve van het openbaar verkeer of de openbare verlichting kunnen door Burgemeester en Wethouders in de bijzondere voorschriften regelingen voor afwisselenden dag-, nacht en Zondagsdienst worden vastgesteld, die van het be paalde in art. 16 afwijken. Art. 18. Buiten den op den werkrooster vermelden werktijd kan den werkman te allen tijde gelast worden werk te verrichten, wanneer dit door onvoorziene omstandig heden noodzakelijk wordt gemaakt. Als er noodzakelijkheid bestaat buiten den op den rooster vermelden werktijd werkzaamheden te verrichten, zonder dat die noodzakelijkheid door een onvoorziene omstandigheid wordt veroorzaakt, kunnen voor die werkzaamheden, als zij niet onder de bepalingen van art. 15 vallen, slechts werklieden worden aangewezen, die zich daarvoor beschikbaar stellen. In de gevallen, bedoeld in de beide vorige zinsneden, hebben de werklieden na den arbeid, verricht in den tijd, welke niet op den rooster is vermeld, recht op een rusttijd van ten minste tien achtereenvolgende uren. Art. 19. Op tweeden Paaschdag, Hemelvaartsdag, tweeden Pinksterdag en niet op Zondag vallende Kerst dagen en Nieuwjaarsdag, alsmede op door Burgemeester en Wethouders aangewezen feestdagen, wordt slechts gewerkt, als daartoe noodzakelijkheid bestaat. Of in de gevallen, bedoeld in het vorige lid en in de artikelen 15 en 18 een onvoorziene omstandigheid of wel noodzakelijkheid aanwezig is, is ter beoordeeling van het hoofd van den dienst of van hem, die daartoe in de bijzondere voorschriften is aangewezen. - Voldoende blijkt hieruit, hoe te Amsterdam de rege ling van de werk- en de rusttijden heel wat hoofdbreken heeft gekost en er zal zeker heelwat overleg zijn noodig geweest eer men tot de nu voorgestelde bepalingen is gekomen. Te Leiden is de regeling lang niet zoo omslachtig) maar toch ook niet zoo niets-zeggend als te Alkmaar. Het artikel, hierop betrekking hebbende, luidt aldaar «De werk- en de rusttijden worden voor eiken tak van dienst door den Directeur geregeld, onder goedkeuring van de betrokken commissie van bijstand of beheer. De werktijd bedraagt niet meer dan 10 uur per etmaal, daaronder niet begrepen de gebruikelijke rust-of schaft tijden. Echter kan de Directeur van den betrokken tak van dienst, indien de werkzaamheden zulks vereischen, een langeren en alzoo tijdelijk normalen werktijd voorschrij ven van ten hoogste 13 uur per dag, behoudens wanneer in zeer bijzondere gevallen een nog langere, tijdelijk normale werktijd noodig blijkt. Is een dezer beide laatste regelingen bestemd om voor langer dan een week te werken, dan behoeft zij de goedkeuring van de betrokken commissie van bijstand of beheer. Is een dezer regelingen bestemd om voor langer dan een maand te werken, dan wordt hiervan door de be trokken commissie schriftelijk kennis gegeven aan Burgemeester en Wethouders, die, indien zij meenen, dat deze regeling bestendigd moet worden, daarvan schriftelijk mededeeling doen aan den Raad." Hoe kort en onvolledig nu moge zijn het voorschrift omtrent de werk- en de rusttijden in het Alkmaarsche ontwerp-reglement, toch komt daarin één bepaling voor, die naar alle waarschijnlijkheid in den Raad niet onaan gevochten zal blijven. Voorgesteld wordt namelijk, dat de werktijd niet meer zal bedragen dan 10J uur, daar onder niet begrepen de gebruikelijke rust-of schafttijden. De invoering van een 8 urigen arbeidsdag, waarnaar door vele werklieden gestreefd wordt, zal voorloopig nog wel niet plaats hebben, doch wel is er in de laatste jaren een vrij algemeen streven om ten minste den werkdag onder normale omstandigheden niet langer dan 10 uur te doen duren. Men raadplege maar eens de reglementen, die op dit gebied in den laatsten tijd zijn tot stand gekomen, nu bv. ook nog weer dezer dagen bij de spoorweg-maatschappijen, en steeds zal men een maximalen arbeid van 10 uur zien aangewezen als middenweg tusschen de lange werkdagen uit een tijdperk, dat langzamerhand tot de historie zal gaan behooren en de wenschen, telken jare door arbeidersgroepen op den len Mei kenbaar gemaakt. Ja, men zou kunnen zeggen dat in een stad, waar het begrip van sociale recht vaardigheid zoo ver is doorgedrongen, dat men eene regeling van de rechtspositie der gemeente-werklieden een billijk verlangen heeft geacht, 't strijdig is met dien geest van billijkheid om een langeren normalen arbeids dag dan 10 uur voor te schrijven. In eene hier ter stede gehouden vergadering, voor gemeente-werklieden uitgeschreven, heeft men het leggen van dat halve uurtje op de 10 uren, die voldoende zijn voor een arbeidsdag, «krenterig" genoemd, wat een van de teekende expressies is zooals die soms uit den volksmond komen. Ons dunkt, 't zal geen groote moeite kosten om den Raad te bewegen dat «krenterige" half uurtje te laten vallen. Het reglement zal daardoor zeker veel meer in overeenstemming komen met de moderne voorschriften op dit gebied. Duitschland en het Engelsche eskader» In de Südd. Reichskorr. is een officieus commnnïqné opgenomen, dat hoogstwaarschjjuljjk na wel een einde zal maken aan de beweging over het bezoek van het Engelsche eskader in een deel van de Dnitsche pers ge maakt. Het commnniqné luidt: »Da Dnitsche leidende kringen hebben niet, zooals beweerd is, eerst kennis ge kregen van den voorgenomen Oostzee-tocht der Engelsche vloot door berichten van Reuter. Het was reeds bekend, dat althans reeds sinds Mei by de Engelsche marine het plan bestond tot het houden van eskader-oefeningen in de Oostzee. Toen dit plan vasten vorm had gekregen, ontving Dnitschland op correcte wijze langs diplomatieken weg daarvan kennis. Geen der beide regeeringen brengt dozen vloottocht in verband met politieke bedoelingen. Mocht het Engelsch eskader onze kust aandoen, dan kan het rekenen op dezelfde gastvrijheid, die Dnitsche oorlogs schepen zoo dikwyls in Engelsche havens hebben genoten." Nog een ongeluk met de Russische marine. In de Tsarewna baai op de kust van Finland waren dezer dagen een aantal vaartuigen bezig mijnen te leggen. Met het oog namelijk op de mogelijke komst van een «Japansche vloot in de Oostzee brengen de Rassen hunne wateren in staat van verdediging. De gevaarlijke arbeid vlotte vrijwel, tot dat om 10 uur een stoomsloep tegen een der mjjuen stiet. Het helsche werktuig ontplofte onmiddellijk. De sloep word in duizend stukken geslagen en de bemanning naar alle kanten weggeworpen. De onthoofde romp van een matroos viel op het dek van een schip, dat 200 M. van de plaats des onheiis verwij derd lag. Andere booten snelden te hulp en haalden nog eenige ongelukkigen uit het water, maar bijna allen be zweken dezen aan hunne afgrijseljjke kwetsuren Het aantal dooden bedraagt 20. Engelsche bladen wjjten dit ongeluk aan de chronische zorgeloosheid bij de Russische marine. Zjj merkten tevens op, dat de Britsche admiraliteit onlangs de mijn als kustverüedigingsmiddel heeft afgeschaft, door de onder vinding in don Rassisch-Japanschen oorlog geleerd heb bende, dat de mjju voor don verdediger gevaarlijker nog is dan voor den aanvaller. De gele koorts in Amerika. Uit New-York wordt gemeld, dat daar twee schepen in quarantaine liggen, wijl het vermoeden bestaat, dat aan boord gole koorts is uitgebroken. De geneesheer met het onderzoek der zeven verdachte matrozen belast, heeft nog niet met zekerheid de gevreesde ziekte kannen constateeren. Met spanning wordt de uitslag van zjjn onderzoek tegemoet gezien daar uit New Orleans alie dagen telegrammen komen van nieuwe gevtllen. Volgens deze telegrammen staat niet alleen in New-Orleans, maar ook in anoere steden tengevolge van de quarantaine, het handelsver keer geheel stil, terwjjl er bovendien niet veel kans be staat, dat de epidomie spoedig onderdrukt zal worden. In den staat Mississippi worden zeer strenge quaran taine-maatregelen genomen; de grens, waarbinuen de ziekte tot nu toe beperkt is, wordt door met geladen geweren bewapende beambten bewaakt. Vjjf burgers uit Gamberton, van wie men vermoedde, dat zij door de ziekte waren aangetast en die daarom in een inrichting ter observatie werden gehouden, wisten daaruit te ont vluchten. Toen zjj de bovengenoemde gewapende wachters wilden passeeren, vnnrdan doze, waardoor twee hunner werden gedood en de drie anderen gewond. Volgens de laatste berichten uit New-Orleans zjjn daar weer 42 nieuwe gevallen geconstateerd, waarvan er 6 een doodeljjken afloop hadden. Het Leger des Heils in Australië. Gene raal Booth van het Heilsleger, die thans van zjjn reis naar Australië is teruggekeerd, heeft in West-Australië aan de Collie-rivier 8000 hectaren grond gekocht voop het stichten van landbouw-kcloniën, in den trant van die in Amerika, welke goede uitkomsten opleverden. Het land is gedeeltelijk boschgrond. Men vindt steenkolen mijnen in de nabjjheid en er is spoorwegverbinding. De Generaal denkt nog meer gronden in Australië aan te koopen. De Britsche Regeering toont groote belangstelling voor zjjne kolonisatie-plannen en te Londen houdt een comité, waartoe verscheidene aanzienlijke ambtenaren en Parle mentsleden behooren, zich bezig met onderzoeken daarvan. De Australische kolonie zal vooral ook voor vrouwen aantrekkelijk zjjn j want in West-Australië vindt men op 250 manneljjke inwoners niet meer dan 100 vrouweljjke. De beruchte Russische grenswacht. Woensdagochtend is by de Russische grens een dertien jarig meisje, dat met andere kinderen op een veld bezig was om aren te lezen, door een Russischen grenssoldaat op Pruisisch gebied doodgeschoten. Hst kind had niets gedaan, wat het niet doen mocht. De soldaat heeft zich öf op onbegrjjpeljjke wjjze moeten vergissen óf heeft in een toestand verkeerd, waarin hjj niet wist wat hij deed. Overigens is de Russische grenswacht in Pruisen berucht om hare euveldaden en haar gering ontzag voor de grens. Aan de gemeente Egmond aan Zee is bjj Kon. Besluit voor de behoorlijke inrichting van het Lager Onderwjjs een subsidie verleend van f 5800. De gemeenteraad van Middelie heeft besloten tot den aanleg van een rjjweg van Middelie naar den weg dar Zes Steden, nabjj Edam. Het gehalte van kaas ln JHngeland. Terwjjl in Nederland eene groote beweging gaande is schrijft de Londensohe correspondent van Het N, v. d. D. om standaardcijfers voor het gehalte van kaas vast te stellen, heeft de Britsche Regeering aan het plaat selijk bestuur van Westminster (Londen), dat óók op een standaard gesteld was en zelfs een proces had gevoerd om er langs een omweg een vastgesteld te krijgen, maar daarbjj het onderspit delfde, medegedeeld waarom zjj tot zulk een maatregel niet was overgegaan. De reden is dat de verschillende soorten van zuivere kaas noodzakelijkerwijze zeer afwisselende hoeveelheden vet, water en andere stoffen bevatten, al naarmate men door de wjjze van bereiding verschillende hoedanigheden in het afgewerkt artikel wensoht te'scheppen. Strafrecht en maatschappelijke veiligheid. Onder dit opschrift bespreekt hel Weekbl. v. h. Recht het vonnis, waarbij de Haagsche Rechtbank den 17-jarigen moordenaar Brouwers, van rechtsvervolging heeft ont slagen en zjjne plaatsing in een krankzinnigengesticht heeft gelast. Het blad schrjjft, dat men zioh door dit vonnis angstig is gaan maken over de vraag of op deze wjjze de maatschappelijke veiligheid wel voldoende is verzekerd en vervolgt dan Die angst is gewettigd. Brouwers gaat thans naar het krankzinnigengesticht, doch hoe lang zal hjj daar bljjven Wanneer het proefjaar voorbjj zal zjjn en zelfs reeds ge durende dat jaar, kan het bestuur van het gesticht te Medemblik, d.w.z. volgens het bestaande gebruik de ge neesheer-directeur, Brouwers ontslaan op grond, dat bjj genoegzaam is hersteld. Da waarschijnlijkheid, dat dit zal gebeuren, is niet gering. De psychische abnormaliteit van Brouwers is van zoodanigen aard, dat hjj verpleging niet behoeft. In het regelmatige gestichtsleven zal de dwanggedachte, die hem tot zjjne moorddaad dreef, wel niet opkomen en zoo kan de leidende psychiator er licht toe komen een verder verbljjf van Brouwers in het ge sticht uit een medisch oogpunt onnoodig te oordeelen. Dan is het ontslag eene quaestie van tijd. Volgt dit ontslag, dan is het gevaar niet uitgesloten, dat Brouwers opnieuw komt onder denzelfden drang, waarvoor hjj nu bezweek, en een nieuw slachtoffer zoekt en vindt. Mag de maatschappij aan dat gevaar worden blootgesteld Men kan het gevaar, in dergeljjke gevallen gelegen, zoeken te bezweren door voor ongelukkigen als Brouwers de quaestie der toerekenbaarheid minder streng op te vatten en zoo eene veroordeeling tot langdurige vrijheidsstraf mogeljjk te maken. Slechts indien die straf zou bestaan in bewaring in een speciaal ingericht, onder psychiatrische leiding beheerd gesticht, zou men er zich pracfcisch meë kunnen verzoenen. Theoretisch juister en het rechtsgevoel beter bevredigend is de andere oplossing. Indien de des kundigen als hun oordeel te kennen geven, dat de daad gepleegd is onder den invloed eener gebrekkige ontwik keling der verstandelijke vermogens, dan behoort de rechter hen te volgen en een niet-toerekenbaar uit te spreken. Doch dan moet de voor de maatschappij gevaarljjke, in het krankzinnigengesticht geplaatste, niet tot de vrijheid kunnen terugkeeron, tenzjj de rechter daartoe zijne toe stemming gaf. Hjj moet, laten wjj maar zeggen, bewaard, wil men, opgeborgen bljjven in het krankzinnigengesticht, totdat het gevaar voor recidive genoegzaam geweken is. Zegt men, het krankzinnigengesticht is voor die bewaring niet geschikt, dan ligt de conclusie voor de hand, dan moet er zjjn een bjjzonder gesticht, voor dergelijke indi viduen speGiaal ingericht. In de vestiging van zoodanig gesticht ligt de kern der quaestie. Is zulk een gesticht er, dan is het betrekkelijk van ondergeschikt belang of individuen als Brouwers er komen als toerekenbaren of als ontoerekenbaren. Hoofdzaak is, dat zjj er behandeld worden, zooals hun abnormale psychische gesteldheid het vordert. Wjj mogen hier nog verwjjzen naar het in het vorige jaar verschenen rapport der staatscommissie over de misdadige krankzinnigen en krankzinnige misdadigers. Misschien dat het geval Brouwers er toe kan medewerken dat de regeeriDg aan de moeilijke, maatschappelijk ge wichtige quaestie hare volle opmerkzaamheid scheuk!.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1905 | | pagina 6