tl.KMWKSOHK COÜRANTT
Van Week tot "Week.
BUITENLAND.
BERLIJNSCHE BRIEVEN
BINNENLAN D.
Dagblad voor Alkmaar en Omstreken.
Uit de Pers.
Gemengd Nieuws.
MARKTBERICHTEN.
No. 108. Honderd en Zevende Jaargang. 1905.
Zaterdag 36 Aug. 1905.
KENNISGEVING.
Het HOOFD van het Plaatseljjk Bestuur te Alkmaar
brengt, op grond van artikel 1 der Wet van 22 Mei
1845 (Staatsblad No. 22) ter kennis der ingezetenen, dat
b|j hem ingekomen en aan den ontvanger der Rijks directe
belastingen binnen deze gemeente ter invordering zjjn
overgegevendrie kohieren der bedrijfsbelasting Nos.
6-8, voor het dienstjaar 1905/6executoir verklaard
door den Directeur der directe belastingen in Noordhol
land te Amsterdam den 28en Augustus 1905
dat ieder verplicht is zijn aanslag, op den bij de Wet
bepaalden voet, te voldoen en dat heden ingaat de termijn
van zes weken, binnen welken daartegen bezwaarschriften
kunnen worden ingediend.
Het Hoofd van het Plaatselijk Bestuur voornoemd,
Alkmaar, G. RIPPING,
den 24 Augustus 1905.
Het Ontwerp-Werklieden-reglement.
IV. (Slot.)
Wij komen nu aan de bepalingen in zake het scheids
gerecht.
Art. 23 van het Alkmaarsehe ontwerp-reglement, dat
hierop betrekking heeft, luidt:
»Het scheidsgerecht, dat in hoogste ressort over de
uitgesproken straffen beslist, bestaat uit vijf leden en
even zooveel plaatsvervangende leden. Zij hebben voor
een jaar zitting.
Twee leden en hunne plaatsvervangers worden geko
zen door de werklieden der gemeente en twee leden en
hunne plaatsvervangers worden door Burgemeester en
Wethouders 'aangewezen, terwijl het vijfde lid en diens
plaatsvervanger wordt benoemd door den gemeenteraad.
De wijze, waarop de door de werklieden te kiezen
leden en hunne plaatsvervangers zullen worden gekozen,
wordt door Burgemeester en Wethouders bepaald.
Ambtenaren en werklieden der gemeente zijn niet
benoembaar tot leden van het scheidsgerecht."
Wij zullen hier slechts terloops de vraag doen, of een
zittingtijd van één jaar niet wat kort is. Te Amsterdam
is men althans tot die ervaring gekomen en daar heeft
men nu, wijl de leden hadden af te treden juist als zij
zich in hun taak hadden ingewerkt, aan een zittings
duur van drie jaar de voorkeur gegeven. Te Zaandam
geven B. en W. het gemiddelde in overweging, namelijk
twee jaar.
Wat echter van meer belang is te achten is de wijze
van benoeming der leden, 't Schijnt ons toe wel wat
erg zonderling te zijn, dat van de vijf leden van een
college, hetwelk is geboren door een door den Raad
goedgekeurd reglement, slechts één lid zou worden ge
kozen door den Raad en de vier andere benoemingen
geheel buiten den Raad zouden omgaan. Waarschijnlijk
hebben we hier te doen met een omissie van de zijde
van B. en W.
Elders heeft men een veel juister regeling. We zullen
nu maar weer Amsterdam en Zaandam als voorbeeld
nemen. In deze beide gemeenten geschieden, zooals voor
de hand ligt, alle benoemingen door den Raad, even
wel met dien verstande, dat op de keuze van twee leden
invloed kan worden geoefend door B. en W. dit is
zeer zeker een juistere volgorde dan in het Alkmaarsehe
ontwerp-reglement en op de keuze van de beide
anderen door de werklieden.
In extenso luiden de bepalingen, zooals die zijn voor
gesteld door de Amsterdamsche Raadscommissie als
volgt
Art. 41. Het scheidsgerecht is samengesteld uit vijf
leden en hun plaatsvervangers, die in geen dienstbe
trekking tot de Gemeente mogen staan noch tot het
bestuur der Gemeente mogen behooren en die te Am
sterdam woonachtig zijn.
De leden en hun plaatsvervangers
worden benoemd door den Gemeente
raad en wel
lo. een lid, tevens voorzitter, en zijn plaatsvervanger
2o. twee leden en hun plaatsvervangers op een aan
beveling van acht -personen, in te dienen door Burge
meester en Wethouders
3o. twee leden en hun plaatsvervangers op een aan
beveling van acht personen, in te dienen door de vaste
werklieden in den zin van het reglement.
De wijze, waarop de door de werklieden in te dienen
aanbeveling wordt opgemaakt, zal door Burgemeester
en Wethouders worden bepaald.
De leden en hun plaatsvervangers worden benoemd
voor den tijd van drie jaren en zijn dadelijk herbe
noembaar.
Aan het scheidsgerecht wordt een secretaris toege
voegd, die door Burgemeester en Wethouders wordt be
noemd.
Nu mogen aanbevelingen van acht personen nuttig
zijn in een groote gemeente, in een kleinere kan men
met minder volstaan. Zoo is dat ook begrepen te Zaandam,
waar de zeer duidelijke ontwerp-bepalingen voor het
scheidsgerecht als volgt luiden
Art. 52. Het scheidsgerecht is samengesteld uit vijf
rechtsprekende leden, vijf plaatsvervangers, een secreta
ris en een plaatsvervangend secretaris.
De leden en hun plaatsvervangers mogen geen ge
meente-ambtenaren of gemeente-werklieden zijn.
De leden en hun plaatsvervangers,
evenals de secretaris en diens plaats
vervanger, worden benoemd door den
Gemeenteraad en wel
a. 2 leden en hun plaatsvervangers op een aanbeve
ling van burgemeester en wethouders van 4 personen
b- 2 leden en hun plaatsvervangers op een aanbeve
ling van de vaste werklieden, in den zin van dit regle
ment, mede bestaande uit 4 personen
c. een lid, tevens voorzitter, en zijn plaatsvervanger,
nadat de sub a en i bedoelde leden en plaatsvervangers
zijn aangewezen
d. een secretaris en zijn plaatsvervanger, nadat de
sub a tot en met c bedoelde personen zijn benoemd.
De wijze, waarop de door de werklieden in te dienen
aanbeveling wordt opgemaakt, zal door burgemeester
en wethouders worden bepaald.
4. De leden van het scheidsgerecht worden benoemd
of gekozen voor den tjjd van twee jaren zij zijn da
delijk herkiesbaar. Zij genieten met uitzondering van
den secretaris, aan wien door den gemeenteraad een
bezoldiging kan worden toegekend, geen bezoldiging of
presentiegeld.
Deze laatste Zaandamsche bepaling is zeker als een
gewenschte aanvulling te beschouwen.
Instemming verdient ongetwijfeld de zinsnede in het
Alkmaarsehe art. 23, dat ambtenaren en werklieden
der gemeente niet benoembaar zijn tot leden van het
scheidsgerecht.
Te Amsterdam achtte het bestaande scheidsgerecht
't voor een onpartijdige rechtsbedeeling ten hoogste
onraadzaam daarin gemeente-ambtenaren of gemeente
werklieden zitting te doen nemen, en met deze erva
ring is blijkbaar hier winste gedaan.
Wij gelooven, dat wij hiermede onze taak als afge
daan kunnen beschouwen. Zou men ons vragen ons
oordeel saam te vatten over het Alkmaarsehe ontwerp-
reglement, zooals 't daar nu ligt, dan zouden wij ant
woorden, dat 't met eenige aanvullingen, die echter
noodzakelijk zijn en door ons in deze artikelen zijn
aangegeven, gemakkelijk is te maken tot een reglement,
dat waarborgen biedt voor het beantwoorden in de
practijk aan de verwachtingen, die men ervan mag
koesteren.
Wellicht waren die aanvullingen reeds dadelijk ge
komen, wanneer B. en W. van Alkmaar ook eens
elders hadden rondgekeken en niet zich uitsluitend tot
het Leidsche voorbeeld hadden bepaald.
(Particuliere Correspondentie).
Berlijn, 23 Aug. 1905.
Schrijven velen dan teruggang van het aantal paarden
in Dnitschland aan de steeds meer veldwinnende auto's
toe, ook viHdt men den invloed van dit moderne ver
voermiddel op andere gebieden terug.
In de allereerste plaats regelt zich de mode steeds meer
naar de eischen, die haar het rijden in een tnf-tnf stelt.
Voor grootere tochten hult ook thans de Berlinerin zieh
even als te voren nog in een on herkenbaar-makend kos-
tnum, doch waar het slechts geldt een ritje door Berljjn
en voorsteden te doen, big ft de Duitsche vronw in haar
gewoon straat- of visitetoilet. In den beginne boden eenige
chauffeurs van 'automobiel-droschken mantels, sluiers en
stofbrillen ten gebrnike aanze hadden hiermede weinig
succes en spoedig lieten ze deze voorwerpen, als overtol
lige inventaris-stokken, dan ook maar thnis.
De straten zijn hier bijna zonder uitzondering geas-
phaiteerd, worden eenige malen per dag besproeid, zoodat
men al heel weinig last van stof heeft. Ofschoon vooral
in de laatste tjjden het aantal gesloten auto's is toege
nomen, zjjn toch de open tnf-tufs sterk in de meerderheid.
Aangezien het fnngeeren als windvanger weinig aange
naams biedt, ziet men steeds meer dames met kleine
hoeden, waaraan gewoonlgk een sluier van de noodige
oliemaat is bevestigd, die zoonoodig het hoofd en het ge
zicht kan beschutten. Ongetwjjfeld is in deze richting de
laatste stap nog niet gedaan.
Nog grooter is de ommekeer, die de auto's gebracht
hebben in de keuze eener woning. Vroeger gaf men er
de voorkeur aan op een gezelligen stand te wonen in
een drnkke straat waar veel rijtuigen verkeerden, waren
de huizen gewoonljjk hooger in prijs dan in zoogenaamde
stille, dooie bunrten, zjjwaarts van de passage gelegen.
Te Berlijn doet zich, vooral in het laatste jaar, het ver
schijnsel voor dat de huurders van hnizen, aan de drnkke
verkeerswegen gelegen, naar elders verhuizen en dat zelfs
de huurwaarde van deze perceelen achternitgaat.
Er behooren dan ook buitengewoon sterke zenuwen
toe om het aanhoudende geraas, gedreun, getoet-toet te
knnnen uithouden. Waar men vroeger een gezellig kjjkje
van uit het venster op voorbjjrjjdende equipages had,
valt het oog thans op het haastige, jagende gewiemel
van voorbjjrazende auto's; men heeft niet eens de gele
genheid de inzittenden te onderscheiden. De trek is
hier thans algemeen naar rustige buurten, waar men
niet voortdurend op zjjn stoel zit te trillen of opgeschrikt
wordt door de alarmtrompet van een ongednldigen
chauffeur, die ongaarne zijn ving tempo wil wjjzigen.
Hoe het auto-verkeer zich ten Uwent zal ontwikkelen is
moeiljjk te zeggen, doch onder alle omstandigheden zjjt
gjj er beter aan toe dan de arme bewoners van Spree-
Athene, dia aan een der hoofdwegen van het verkeer
wonen. De Berljjners toch zjjn nachtbrakers, echte plakkers,
die op uren naar hnia gaan waarop ze reeds lang te
bed moesten liggen. De terugtocht naar huis wordt bijna
altjjd in ean tuf-tnt ondernomen. Dit moderne vervoer
middel viert dan zjjne triomfen; de straten zjjn's nachts
tameljjk leeg, zoodat niets den chauffeur het aannemen
van het snelste tempo belet. Aangezien hjj even voor het
passeeren van zijstraten of bjj het nemen van bochten
moet waarschuwen, gaat dit snel-rjjden met een aan
houdend toet-toet gepaard. Bjj znlke bezoekingen is het
voorbijrollen van trams nog heilig. Met opzet heb ik
over benzinestank gezwegen, niet omdat deze minder
hinderljjk is, doch althans te Berljjn binnen niet
al te langen tjjd t.ot het verleden zal behooren.
De politie toch heeft een nienw reglement voor de
bezitters van auto's en speciaal voor die van huur-auto's
ontworpen. De tuf-tufs, die thans in circulatie zjjn,
mogen opgebruikt worden, nieuwe mogen alleen door
electriciteit worden gedreven. Met het oog op de hoogere
kosten hieraan verbonden wordt het aanvangstarief van
50 op 80 pfennige gebraoht. Ook zullen de tuf-tufs
van een tempo-wijzer voorzien worden, en wordt de
maximum snelheid op 18 tot 20 kilometer per uur
vastgesteld.
Ofschoon de zeer breede en rechte straten van Berlijn
voor auto's zeer gunstig zjjn, zoo worden op initiatief
van den minister van binnenlandsche zaken, vanaf 1
September e.k. verscheidene straten voor de tuf-tufs
verboden toegang zelfs de Potsdamer en de Leipziger-
strasse en de zuidzijde van de Linden zullen dan auto
vrij zijn.
Doch ook aan de chauffeurs worden veel hoogere
eischen gesteldze moeten allen nog eens het examen
doen en mochten ze later opzettelijk ongelukken ver
oorzaken dan mogen ze geen dienst meer doen. Indien
men nu verder in aanmerking neemt dat er ook nog
een rijkswet in wording is, die het betalen van schade
vergoedingen in geval van schade en ongevallen regelt,
dan zal men in de toekomst minder over roekeloos en
te snel rjjden hooren klagen.
Want geklaagd wordt er bjj het minste ongeval door
een auto veroorzaakt. En toch is het bewezen dat bijv.
te Berljjn in verhouding meer schade aangericht wordt
door Droschken, ja zelfs door hondenkarren, duw- en kin
derwagens dan door tuf-tufs. We bezaten hier in 1903
8029 Droschken en 1270 auto's de eersten veroorzaak
ten 396 ongelukken (4.9°/,) de laatsten slechts 32
(2,5°/0). Ik moet er echter aan toevoegen dat de aard der
verwondingen gewoonlijk veel ernstiger was. Dit is
natuurljjk toe te schrijven aan de grootere zwaarte der
tuf-tufs en de meerdere snelheid waarmede zij zich
bewegen.
Misschien zal men in Nederland goed doen ook bijtijds
wettelijke bepalingen te maken die op vorenstaande
punten betrekking hebben. Nu voor den Haag huur
auto's en voor den Haag en omstreken de Renard-treinen
op komst zjjn, schijnt het oogenblik gekomen de motor
voertuigen een weinig aan banden te leggen. Door het
treffen van voorzieningen overwint men het snelste den
tegenstand die niet alleen op het land doch ook in de
steden nog valt waartenemen.
Ook de directie der posterijen laat uitgebreide proeven
met auto's nemen. Bjj de Berlijnsehe kantoren zjjn op
het oogenblik 6 motorwagens van verschillende systemen
in gebmik. In hoofdzaken wordt het krachtverbruik,
de slijtage en de zekerheid van beweging nagegaan.
Zeer interessant beloven de wedstrijden te worden
die de Duitsche automobielclub van 9—14 October e.k.
Op het traject BerlijnRostock en terug voor motor
lastwagens en motor-omnibussen organiseert,
Voor alles zullen de fabrikanten er op bedacht moeten
zijn juist van deze groote, zware wagens het geraas
zooveel mogelijk te dempen, want de autoriteiten kunnen
het op den duur niet lijdelijk aanzien dat bierbrouwe
rijen, ijzerfabrieken enz., donderende gevaarten door
de straten sturen die bijkans zooveel leven maken als
een spoortrein.
Op het gebied van het verkeer leven we in eene
periode van overgang, die tot nieuwe wettelijke bepa
lingen voorschriften en verordeningen meer beslist
noodzakelijk maakt.
Van de 4000 politieagenten, die Berlijn voor den
buitendienst moet hebben, mankeeren er op het oogen
blik ongeveer 800 dus 20 pet. De hoofdredenen zjjn
wel te zoeken in de geringe bezoldiging en in de be
paling dat uitsluitend gepasporteerde onderofficieren
aangenomen mogen worden.
De veiligheid in de straten laat hier in de laatste
tjjden dan ook steeds meer te wenschen over, vooral
dames, die 's avonds met een pompadour op stap gaan,
zijn er nooit zeker van met dit taschje dikwijls een
ware allemansgading veilig naar huis te komen.
Bijna eiken dag komen er klachten in, dat deze on-
practische nieuwigheidjes de bezitsters uit de handen
gerukt zijn.
Den Keizer wachten bij zjjn terugkomst te Potsdam
onaangename verrassingen, hoogst onaangename en in
militaire kringen weet men nog niet al te best, hoe
Z. M. op de hem te treffen zware slagen voortebereiden.
De onderofficier Taplick, van het regiment der Gardes
du Corps te Potsdam, wil weg, Simon Maratschiko,
de neger-muziekant van de garde huzaren te Potsdam,
wil weg en de Marokijnsche schelleboomdrager, dien de
Keizer van zijn laatste reis naar Tanger medebracht
en bij het le garde -regiment-te-voet indeelden, wil ook
weg. Alle drie zijn ontevreden. Taplick, die als rariteit
aan alle vreemde vorsten, die bjj keizer Wilhelm op
bezoek kwamen, werd voorgesteld, is er niet over ge
sticht dat zijn chef hem gestraft heeft; Simon Marat
schiko vindt, dat de verbroedering tusschen de Duit-
schers en hunne zwarte onderdanen toch niet zoo groot
is als hij zich die wel gedacht had en de Marokijn is
over alles uit zijn humeur. In zijn geboorteland behoort
hij tot een der aanzienlijkste geslachten en is op het
voorstel van den Keizer om mede naar Duitsehland te
reizen, ingegaan in de meening er een hofbetrekking
te zullen krijgen. Nu zou hij als gewoon soldaat moe
ten wonen, eten, gekleed worden, exerceeren en dat
alles voor 28 pfennige daags, neen daarvoor bedankt hij.
Indien men hem geen kleeding wil geven geheel van
zijde gemaakt, dan moet zij tenminste met die stof
gevoerd zjjn. Onder de 30 cigaretten per dag doet hij
het niet, en kip met rijst mag nooit op zijn mid
dagtafel ontbreken. De commandant van het eerste
garde-regiment-te-voet moet dan ook met de handen in
het haar zitten en heeft, naar men zegt, bij de onder
hem dienende zonen van den Keizer op het oogen
blik geloof ik vijf particuliere audiënties aange
vraagd. Doch wie zal het wagen aan Zjjne Majesteit
de Jobstijdingen overtebrengen Drie leger-sieraden
op eenmaal te moeten verliezen, is wel wat heel hard.
Doch laten we de toekomst niet al te zwart inzien,
misschien wordt er nog wel eene schikking gevonden.
Mocht dit het geval blijken, dan hoop ik er U per om
megaande over te berichten.
Overleg met vak vereen! gin gen.
In de hoofdstad van ons land we laten daar hoe
het elders is heerscht onder een deel van het perso
neel der posterijen sinds geruimen tijd een geest van
ontevredenheid. Door een krachtig optreden tegen de
ergste malcontenten hoort men er nu niet meer zooveel
van als vroeger, doch daarmee is de zaak uiteraard de
wereld niet uit.
Wij kunnen 't natuurlijk niet met zekerheid zeggen,
maar 't is verre van onmogelijk, dat eenige voorvallen
op het Amsterdamsche Postkantoor den Directeur-Gene
raal der Posterijen voor den geest hebben gezweefd,
toen hij onlangs een dienstorder uitvaardigde, waarin
wordt medegedeeld, dat over dienstzaken niet met de
vakvereenigingen der beambten zal worden gesproken
of onderhandeld.
Daartegen komt mr. J. A. Levy op in een krachtig
artikel in het weekblad De Amsterdammer.
De vakvereeniging, dus schrij ft hij ondermeer, ont
leent aan de petitie het zakelijk element, d. i. op
tredende voor een derde (al of niet haar lid) brengt
zij diens grieven in zakelijken vorm.
Met het beklag echter, heeft de stap der vakver-
vereeniging dit tevens gemeen, dat het haar te doen
is iom herstel van (naar hare meening bestaand)
persoonlijk leed.
Van dit uit het wezen der vakvereeniging voort
vloeiend en onontwijkbaar tweeledig karakter, maakt
de dienstorder misbruik. Zjj verklaartgij hebt de
petitie, dus wordt het beklag u geweigerd. Immers,
eene weigering is het, wanneer men de vakvereeni
ging, die als zoodanig een chef niet heeft, naar dezen,
of naar den hierarchischen weg verwijst.
Deze loochening van een natuurlijk recht is on
grondwettig, ook al bezigt zij voor hare machtsover
schrijding de voorwendselen, die men in de dienstorder
lezen kan. Waar de Grondwet het recht van petitie
toekent, en de vakvereeniging uit den aard der zaak
dien vorm bezigen moet voor haar recht van beklag,
staat het aan niemand vrij, beide rechten haar te
ontnemen. Beide rechten. Immers, de bevoegde macht,
voor de petitie bereikbaar, is. in den regel, tot herstel
van persoonlijk bezwaar onbevoegd. Omgekeerd is de
hiërarchische weg ongenaakbaar voor een derde (de
vakvereeniging), die eigen krenking niet kan doen
gelden. In dezer voege zijn èn petitie èn beklag,
constitutioneele rechten beide, weerloos, door een
dienstorder.
Een goed vooruitzicht voor Bouwmeester.
Te Amsterdam vertelt men, zoo schrijft men aan de
Amh. Ct., dat Brondgeest van zjjn Indisch tooneeljaar
68 mille heeft overgehouden en Orelio op zijn eerste
tournée 30 mille maakte, terwijl zijn tweede op de helft
wordt geschat.
Brauden.
Te Nieuwediep woedde in den nacht van Donderdag
op Vrijdag een hevige brand op de scheepswerf »De
Lastdrager" aan de binnenhaven. Ontstaan in een der
groote werkloodsen op het terrein van de werf, deelde
de brand zich spoedig mede aan de overige loodsen en
kappen, die weldra een vuurzee gelijk waren: Gedurende
3 uren woedde het vuur over een oppervlakte van meer
dan 1000 vierk. meters. Om halfzes was de brandweer,
die met 13 slangen werkte, den brand meester. Vernield
werden 4 loodsen, waarvan twee werkplaatsen en een
overdekkingskap met vele lichte vaartuigen, een groote
voorraad houtwaren, gereedschappen en haringtonnen.
Behalve het gereedschap der arbeiders was alles verze
kerd. De oorzaak van den brand is niet bekend.
Waarschijnlijk tengevolge van kwaadwilligheid, is
Donderdagavond op de boerderij van de Landkolonie
van het Leger des Heils te Barneveld een hevige brand
uitgebroken, waardoor vier gevulde hooi- en korenber
gen een prooi der vlammen geworden zijn. Met veel
moeite slaagde de brandweer van Lunteren en van
Renswoude er in de nabij liggende boerderij de Groote
Batelaar te behouden. Men vermoedt dat de brand ge
sticht is door een vroegeren verpleegde, die nog even
te voren in beschonken toestand de Landkolonie bezocht
had en wien toen opneming geweigerd was. Het ver
brande was verzekerd.
Weer wat nieuws op het gebied der
stotzul gerij.
De stofzuigmachines, die zooveel leven" in onze stad
brengen, aldus de Tel., zullen spoedig concurrentie krij
gen van een nieuwe uitvinding die op het punt staat
in Amsterdam te worden ingevoerd.
Het is een stofzuigmachine die niet met stoom, maar
met de hand wordt in beweging gebracht en die niet
het lawaai veroorzaakt, dat de tegenwoordige machines
zoo onaangenaam maakt.
De nieuwe machine, die gepatenteerd is in Duitseh
land, Oostenrijk, Rusland, Italië, Amerika en België, zal
in werking te zien zijn bij de firma Pander.
Weinig belangstelling.
Te Graft is deze week een vergadering gehouden met
het doel, om, evenals het vorige jaar, in de a. s. kermis-
week volksvermakelijkheden te houden. De opkomst van
belangstellenden was echter zoo gering, dat geen com
missie voor deze feesteljjkheden benoemd kon worden.
Begrafenlstonds opgericht te Uenlgenburg.
Het Bestuur van genoemde fonds hield op 23 dezer
te St.-Maarten zijne jaarvergadering. De heer J. Biesboer
als commissaris aan de beurt van aftreding, werd her
kozen, waarna onderzocht werden de rekeningen over
1904. Deze werden goedgekeurd als volgt. Begrafenis
fonds, ontvangst f 1114.661, Uitgaaf f780.71, batig saldo
f333.95). Fonds van toelage, ontvangsten f 218.95),
Uitgaaf f62.18, batig saldo f 156.77).
In het afgeloopen jaar werd voor 9 leden uitgekeerd
een bedrag van f620.
Geconstrateerd kon worden, dat het fonds eene som
van ruim f5000 als reserve rentegevend heeft belegd.
Alkmaar 25 Aug. Aangevoerd 354 stapels, wegende
138616 kilogrammen. Kleine kaas f 29.commissie 28,75.
Middelbare f 29.50.
Amsterdam 25 Aug. De prjjzen der Aardappelen
varen heden als yolgt
Andjjker muizen f 2.a 1.60, id. kleine f 1.30 a
1.40, id, blauwe f 1.90 a 22.0, Westlandsche Zand f 0.—
a 0.id. kleine f 0.a 0.Katwjjker ronde f 0.
a 0. id. kleine f 0.a 0.id. muizen f 0.a
0.—, Friesche gieltjas f 2 90 a 3.id. bonten f 2.50 a
2.70 a 0.—. id. Borgers f 1.60 a 2.—, Friesche Hamburgers
f 2.80 a 3.20, id. blauwen f 2.10 a 2.30, Geld. Kralen
f 0.— a 0.Geld. kralen f 0.a 0.per kilo.
Geldersohe blauwen f 1.60 a 1.80, Hillegummer kralen
f 2.a 4.25 Lisser steengroeken f 0.— a 0.— Aan
voer 5 ladingen.
25 Ang. Groentemarkt te Broek op Langedijk.
Aardappelen: gladblaadjes f 0.a 0.—, graafjes f 0.90
a 1.ronde f 0.a 0.Muizen f 0,60 a 0.70, kleine
f 0,a 0.alleaper 17) K.G., wortelen f 1.15 a 1,50
per 100 bos, bloemkool le soort f 8.— a 14.per 100,
2s soort f 2.— a 7.75, roodekool f 3.a 5.50 p. 100.
gele kool f 4.a 7.wittekool 4,— a 6,25, zilver-
nien f 0.a 0.per 50 Kg. nep 1,30 a 1.45 uien
f 1.30 a 1.40.
Hoorn 25 Ang. 496 vette Schapen f 22 a f 30,
per stnk lammeren f 15 a 20 Handel ving
Leeuwarden, 25 Ang. Boter. Aangev. 33.4, 11.8 en
2.16 vaten. Prjjs f 48 50 a 0.Fabriekboter aangev
45.3 en 25.6 vaten f 47.— a 51.50, commissie f 51.50.
Kaas, 28563 Kg. Nagel f a
Leeuwarden, 25 Ang. Ter veemarkt werden aangevoerd,
2831 stuks 121 stieren f 70 a 280, 42 ossen f 175 a 200,
108 vette koeien f 235 a 250, 833 melkkoeien f 140 a 250,
92 pinken f 60 a 80, 141 vette kalveren f 20 a 50, 532
graskalveren f 30 a 50, 73 nncht. di. f 8.a 10.
184 vette schapen f 24.a 26.276 weide dito f 20.
a 22—876 lammeren f 15.— a 18.65 vette varkens
af 80 a 90 of 23 a 25 ct. per Kg., voor Londen
20 a 21 ct., 137 magere varkens f 30 a 40, 665
vette biggen f 20 a 30, 127 speenvarkens f 4 a 7,
bokken en geiten f 0 a 0. 39 paarden f 50 a 100.
Medemblik, 23Aug. Aardappelen. Groote ronde f0.—
a 0.kleine id. f 0.a 0.Groote Muizen f 1.15
a 0,kleine idem f 0.a 0.blauwe f 0.90 a 0.95
Aanvoer 387 manden of zakken.
Medemblik, 25 Ang. Aardappelen. Groote muizen f 1.10
a 0.—, kleine id. f 0.— a 0.groote ronde f 0.a
0.kleine f 0.— a 0.—, blauwe f 0.95 a 1.Aan
voer 0 manden ol zakken, roodekool f 0.a 0.
Purmerend. Op de heden gehoaden markt van groenten
door de afslagvereeniging Beemster, Pnrmerend en Om
streken werden den 25 Aug. verhandeld
1069000 slaboonen 12» 18 1000 stuks.
0 snijboonen 32l/2»0.65» 1000.
peren f 1.a f 1 90 per m and.
appelen f 0.80 1.05
gr. angnrken mand. 5 ets. per mand.
wortelen 0a ets per bos
Schiedam, 25 Ang.Rnwo spiritus f 73/4, Montwjjn flanw
Distillateurs f 9,50, Beurscommisde f 83/4 Jenever f 13,50.
Spoeling f 1,30, Amat. proef f
Zwolle, 25 Aug. Boter. 10155 Kg., waarvan 4841/,
en 112ra- en Uil stekken. Prijs per kg. f 1.15 a
1.30, per 1.8 vat van 20 kg. prima f 25.— a 25.50, af
wijkende f 24.— a 25,2e soort f 23, a 24.—, per
ljlt vat f 12.— a 12.50. Handel ving.
Zwolle, 25 Ang. Op de heden gehouden Veemarkt
zijn aangev. 1806 stuks als 593 runderen, 141 kalveren,
317 schapen, 61 lammeren, 694 varkens en biggen.
Men besteedde voor neurende en versch gekalfde koeien
f 095 a 240, di. Vaarzen en Schotten f 90 a 210. Gnst-
koeien voor de vetweide of stal f 80 a 165, di. Vaarzen
f 65 a 155, voorjaarkalveren Koeien f 095 a 185 Ossen
voor de vetweide f 90 a 170, l*/a jarige Springstieren f 60
f 125, l'/j jarige Pinken f 50 95, jonge Fokkalveranf 19
a 46 nuchtere Kalveren f 6 a 15, vette Koeien Ossen aan
bonten f 0.57 a 0.70 per K.G. dito Stieren f 48 a 60,
dito kalveren f 0.62 a 0.80. dito Schapen f 0.50 a 0.70,
Lammeren f 12 a 22, 6-weeksche Biggen f7 a 11, 10,
weekache id. f 12 a 20, drachtige Varkens f45 a 75,
magere idem f 30 a 50 per stuk, vette di. f 0,44 a 0,47,
dito voor Londen f 0.87 a 0,39 per K.G.