tl.KMWKSOHK COÜRANTT Van Week tot "Week. BUITENLAND. BERLIJNSCHE BRIEVEN BINNENLAN D. Dagblad voor Alkmaar en Omstreken. Uit de Pers. Gemengd Nieuws. MARKTBERICHTEN. No. 108. Honderd en Zevende Jaargang. 1905. Zaterdag 36 Aug. 1905. KENNISGEVING. Het HOOFD van het Plaatseljjk Bestuur te Alkmaar brengt, op grond van artikel 1 der Wet van 22 Mei 1845 (Staatsblad No. 22) ter kennis der ingezetenen, dat b|j hem ingekomen en aan den ontvanger der Rijks directe belastingen binnen deze gemeente ter invordering zjjn overgegevendrie kohieren der bedrijfsbelasting Nos. 6-8, voor het dienstjaar 1905/6executoir verklaard door den Directeur der directe belastingen in Noordhol land te Amsterdam den 28en Augustus 1905 dat ieder verplicht is zijn aanslag, op den bij de Wet bepaalden voet, te voldoen en dat heden ingaat de termijn van zes weken, binnen welken daartegen bezwaarschriften kunnen worden ingediend. Het Hoofd van het Plaatselijk Bestuur voornoemd, Alkmaar, G. RIPPING, den 24 Augustus 1905. Het Ontwerp-Werklieden-reglement. IV. (Slot.) Wij komen nu aan de bepalingen in zake het scheids gerecht. Art. 23 van het Alkmaarsehe ontwerp-reglement, dat hierop betrekking heeft, luidt: »Het scheidsgerecht, dat in hoogste ressort over de uitgesproken straffen beslist, bestaat uit vijf leden en even zooveel plaatsvervangende leden. Zij hebben voor een jaar zitting. Twee leden en hunne plaatsvervangers worden geko zen door de werklieden der gemeente en twee leden en hunne plaatsvervangers worden door Burgemeester en Wethouders 'aangewezen, terwijl het vijfde lid en diens plaatsvervanger wordt benoemd door den gemeenteraad. De wijze, waarop de door de werklieden te kiezen leden en hunne plaatsvervangers zullen worden gekozen, wordt door Burgemeester en Wethouders bepaald. Ambtenaren en werklieden der gemeente zijn niet benoembaar tot leden van het scheidsgerecht." Wij zullen hier slechts terloops de vraag doen, of een zittingtijd van één jaar niet wat kort is. Te Amsterdam is men althans tot die ervaring gekomen en daar heeft men nu, wijl de leden hadden af te treden juist als zij zich in hun taak hadden ingewerkt, aan een zittings duur van drie jaar de voorkeur gegeven. Te Zaandam geven B. en W. het gemiddelde in overweging, namelijk twee jaar. Wat echter van meer belang is te achten is de wijze van benoeming der leden, 't Schijnt ons toe wel wat erg zonderling te zijn, dat van de vijf leden van een college, hetwelk is geboren door een door den Raad goedgekeurd reglement, slechts één lid zou worden ge kozen door den Raad en de vier andere benoemingen geheel buiten den Raad zouden omgaan. Waarschijnlijk hebben we hier te doen met een omissie van de zijde van B. en W. Elders heeft men een veel juister regeling. We zullen nu maar weer Amsterdam en Zaandam als voorbeeld nemen. In deze beide gemeenten geschieden, zooals voor de hand ligt, alle benoemingen door den Raad, even wel met dien verstande, dat op de keuze van twee leden invloed kan worden geoefend door B. en W. dit is zeer zeker een juistere volgorde dan in het Alkmaarsehe ontwerp-reglement en op de keuze van de beide anderen door de werklieden. In extenso luiden de bepalingen, zooals die zijn voor gesteld door de Amsterdamsche Raadscommissie als volgt Art. 41. Het scheidsgerecht is samengesteld uit vijf leden en hun plaatsvervangers, die in geen dienstbe trekking tot de Gemeente mogen staan noch tot het bestuur der Gemeente mogen behooren en die te Am sterdam woonachtig zijn. De leden en hun plaatsvervangers worden benoemd door den Gemeente raad en wel lo. een lid, tevens voorzitter, en zijn plaatsvervanger 2o. twee leden en hun plaatsvervangers op een aan beveling van acht -personen, in te dienen door Burge meester en Wethouders 3o. twee leden en hun plaatsvervangers op een aan beveling van acht personen, in te dienen door de vaste werklieden in den zin van het reglement. De wijze, waarop de door de werklieden in te dienen aanbeveling wordt opgemaakt, zal door Burgemeester en Wethouders worden bepaald. De leden en hun plaatsvervangers worden benoemd voor den tijd van drie jaren en zijn dadelijk herbe noembaar. Aan het scheidsgerecht wordt een secretaris toege voegd, die door Burgemeester en Wethouders wordt be noemd. Nu mogen aanbevelingen van acht personen nuttig zijn in een groote gemeente, in een kleinere kan men met minder volstaan. Zoo is dat ook begrepen te Zaandam, waar de zeer duidelijke ontwerp-bepalingen voor het scheidsgerecht als volgt luiden Art. 52. Het scheidsgerecht is samengesteld uit vijf rechtsprekende leden, vijf plaatsvervangers, een secreta ris en een plaatsvervangend secretaris. De leden en hun plaatsvervangers mogen geen ge meente-ambtenaren of gemeente-werklieden zijn. De leden en hun plaatsvervangers, evenals de secretaris en diens plaats vervanger, worden benoemd door den Gemeenteraad en wel a. 2 leden en hun plaatsvervangers op een aanbeve ling van burgemeester en wethouders van 4 personen b- 2 leden en hun plaatsvervangers op een aanbeve ling van de vaste werklieden, in den zin van dit regle ment, mede bestaande uit 4 personen c. een lid, tevens voorzitter, en zijn plaatsvervanger, nadat de sub a en i bedoelde leden en plaatsvervangers zijn aangewezen d. een secretaris en zijn plaatsvervanger, nadat de sub a tot en met c bedoelde personen zijn benoemd. De wijze, waarop de door de werklieden in te dienen aanbeveling wordt opgemaakt, zal door burgemeester en wethouders worden bepaald. 4. De leden van het scheidsgerecht worden benoemd of gekozen voor den tjjd van twee jaren zij zijn da delijk herkiesbaar. Zij genieten met uitzondering van den secretaris, aan wien door den gemeenteraad een bezoldiging kan worden toegekend, geen bezoldiging of presentiegeld. Deze laatste Zaandamsche bepaling is zeker als een gewenschte aanvulling te beschouwen. Instemming verdient ongetwijfeld de zinsnede in het Alkmaarsehe art. 23, dat ambtenaren en werklieden der gemeente niet benoembaar zijn tot leden van het scheidsgerecht. Te Amsterdam achtte het bestaande scheidsgerecht 't voor een onpartijdige rechtsbedeeling ten hoogste onraadzaam daarin gemeente-ambtenaren of gemeente werklieden zitting te doen nemen, en met deze erva ring is blijkbaar hier winste gedaan. Wij gelooven, dat wij hiermede onze taak als afge daan kunnen beschouwen. Zou men ons vragen ons oordeel saam te vatten over het Alkmaarsehe ontwerp- reglement, zooals 't daar nu ligt, dan zouden wij ant woorden, dat 't met eenige aanvullingen, die echter noodzakelijk zijn en door ons in deze artikelen zijn aangegeven, gemakkelijk is te maken tot een reglement, dat waarborgen biedt voor het beantwoorden in de practijk aan de verwachtingen, die men ervan mag koesteren. Wellicht waren die aanvullingen reeds dadelijk ge komen, wanneer B. en W. van Alkmaar ook eens elders hadden rondgekeken en niet zich uitsluitend tot het Leidsche voorbeeld hadden bepaald. (Particuliere Correspondentie). Berlijn, 23 Aug. 1905. Schrijven velen dan teruggang van het aantal paarden in Dnitschland aan de steeds meer veldwinnende auto's toe, ook viHdt men den invloed van dit moderne ver voermiddel op andere gebieden terug. In de allereerste plaats regelt zich de mode steeds meer naar de eischen, die haar het rijden in een tnf-tnf stelt. Voor grootere tochten hult ook thans de Berlinerin zieh even als te voren nog in een on herkenbaar-makend kos- tnum, doch waar het slechts geldt een ritje door Berljjn en voorsteden te doen, big ft de Duitsche vronw in haar gewoon straat- of visitetoilet. In den beginne boden eenige chauffeurs van 'automobiel-droschken mantels, sluiers en stofbrillen ten gebrnike aanze hadden hiermede weinig succes en spoedig lieten ze deze voorwerpen, als overtol lige inventaris-stokken, dan ook maar thnis. De straten zijn hier bijna zonder uitzondering geas- phaiteerd, worden eenige malen per dag besproeid, zoodat men al heel weinig last van stof heeft. Ofschoon vooral in de laatste tjjden het aantal gesloten auto's is toege nomen, zjjn toch de open tnf-tufs sterk in de meerderheid. Aangezien het fnngeeren als windvanger weinig aange naams biedt, ziet men steeds meer dames met kleine hoeden, waaraan gewoonlgk een sluier van de noodige oliemaat is bevestigd, die zoonoodig het hoofd en het ge zicht kan beschutten. Ongetwjjfeld is in deze richting de laatste stap nog niet gedaan. Nog grooter is de ommekeer, die de auto's gebracht hebben in de keuze eener woning. Vroeger gaf men er de voorkeur aan op een gezelligen stand te wonen in een drnkke straat waar veel rijtuigen verkeerden, waren de huizen gewoonljjk hooger in prijs dan in zoogenaamde stille, dooie bunrten, zjjwaarts van de passage gelegen. Te Berlijn doet zich, vooral in het laatste jaar, het ver schijnsel voor dat de huurders van hnizen, aan de drnkke verkeerswegen gelegen, naar elders verhuizen en dat zelfs de huurwaarde van deze perceelen achternitgaat. Er behooren dan ook buitengewoon sterke zenuwen toe om het aanhoudende geraas, gedreun, getoet-toet te knnnen uithouden. Waar men vroeger een gezellig kjjkje van uit het venster op voorbjjrjjdende equipages had, valt het oog thans op het haastige, jagende gewiemel van voorbjjrazende auto's; men heeft niet eens de gele genheid de inzittenden te onderscheiden. De trek is hier thans algemeen naar rustige buurten, waar men niet voortdurend op zjjn stoel zit te trillen of opgeschrikt wordt door de alarmtrompet van een ongednldigen chauffeur, die ongaarne zijn ving tempo wil wjjzigen. Hoe het auto-verkeer zich ten Uwent zal ontwikkelen is moeiljjk te zeggen, doch onder alle omstandigheden zjjt gjj er beter aan toe dan de arme bewoners van Spree- Athene, dia aan een der hoofdwegen van het verkeer wonen. De Berljjners toch zjjn nachtbrakers, echte plakkers, die op uren naar hnia gaan waarop ze reeds lang te bed moesten liggen. De terugtocht naar huis wordt bijna altjjd in ean tuf-tnt ondernomen. Dit moderne vervoer middel viert dan zjjne triomfen; de straten zjjn's nachts tameljjk leeg, zoodat niets den chauffeur het aannemen van het snelste tempo belet. Aangezien hjj even voor het passeeren van zijstraten of bjj het nemen van bochten moet waarschuwen, gaat dit snel-rjjden met een aan houdend toet-toet gepaard. Bjj znlke bezoekingen is het voorbijrollen van trams nog heilig. Met opzet heb ik over benzinestank gezwegen, niet omdat deze minder hinderljjk is, doch althans te Berljjn binnen niet al te langen tjjd t.ot het verleden zal behooren. De politie toch heeft een nienw reglement voor de bezitters van auto's en speciaal voor die van huur-auto's ontworpen. De tuf-tufs, die thans in circulatie zjjn, mogen opgebruikt worden, nieuwe mogen alleen door electriciteit worden gedreven. Met het oog op de hoogere kosten hieraan verbonden wordt het aanvangstarief van 50 op 80 pfennige gebraoht. Ook zullen de tuf-tufs van een tempo-wijzer voorzien worden, en wordt de maximum snelheid op 18 tot 20 kilometer per uur vastgesteld. Ofschoon de zeer breede en rechte straten van Berlijn voor auto's zeer gunstig zjjn, zoo worden op initiatief van den minister van binnenlandsche zaken, vanaf 1 September e.k. verscheidene straten voor de tuf-tufs verboden toegang zelfs de Potsdamer en de Leipziger- strasse en de zuidzijde van de Linden zullen dan auto vrij zijn. Doch ook aan de chauffeurs worden veel hoogere eischen gesteldze moeten allen nog eens het examen doen en mochten ze later opzettelijk ongelukken ver oorzaken dan mogen ze geen dienst meer doen. Indien men nu verder in aanmerking neemt dat er ook nog een rijkswet in wording is, die het betalen van schade vergoedingen in geval van schade en ongevallen regelt, dan zal men in de toekomst minder over roekeloos en te snel rjjden hooren klagen. Want geklaagd wordt er bjj het minste ongeval door een auto veroorzaakt. En toch is het bewezen dat bijv. te Berljjn in verhouding meer schade aangericht wordt door Droschken, ja zelfs door hondenkarren, duw- en kin derwagens dan door tuf-tufs. We bezaten hier in 1903 8029 Droschken en 1270 auto's de eersten veroorzaak ten 396 ongelukken (4.9°/,) de laatsten slechts 32 (2,5°/0). Ik moet er echter aan toevoegen dat de aard der verwondingen gewoonlijk veel ernstiger was. Dit is natuurljjk toe te schrijven aan de grootere zwaarte der tuf-tufs en de meerdere snelheid waarmede zij zich bewegen. Misschien zal men in Nederland goed doen ook bijtijds wettelijke bepalingen te maken die op vorenstaande punten betrekking hebben. Nu voor den Haag huur auto's en voor den Haag en omstreken de Renard-treinen op komst zjjn, schijnt het oogenblik gekomen de motor voertuigen een weinig aan banden te leggen. Door het treffen van voorzieningen overwint men het snelste den tegenstand die niet alleen op het land doch ook in de steden nog valt waartenemen. Ook de directie der posterijen laat uitgebreide proeven met auto's nemen. Bjj de Berlijnsehe kantoren zjjn op het oogenblik 6 motorwagens van verschillende systemen in gebmik. In hoofdzaken wordt het krachtverbruik, de slijtage en de zekerheid van beweging nagegaan. Zeer interessant beloven de wedstrijden te worden die de Duitsche automobielclub van 9—14 October e.k. Op het traject BerlijnRostock en terug voor motor lastwagens en motor-omnibussen organiseert, Voor alles zullen de fabrikanten er op bedacht moeten zijn juist van deze groote, zware wagens het geraas zooveel mogelijk te dempen, want de autoriteiten kunnen het op den duur niet lijdelijk aanzien dat bierbrouwe rijen, ijzerfabrieken enz., donderende gevaarten door de straten sturen die bijkans zooveel leven maken als een spoortrein. Op het gebied van het verkeer leven we in eene periode van overgang, die tot nieuwe wettelijke bepa lingen voorschriften en verordeningen meer beslist noodzakelijk maakt. Van de 4000 politieagenten, die Berlijn voor den buitendienst moet hebben, mankeeren er op het oogen blik ongeveer 800 dus 20 pet. De hoofdredenen zjjn wel te zoeken in de geringe bezoldiging en in de be paling dat uitsluitend gepasporteerde onderofficieren aangenomen mogen worden. De veiligheid in de straten laat hier in de laatste tjjden dan ook steeds meer te wenschen over, vooral dames, die 's avonds met een pompadour op stap gaan, zijn er nooit zeker van met dit taschje dikwijls een ware allemansgading veilig naar huis te komen. Bijna eiken dag komen er klachten in, dat deze on- practische nieuwigheidjes de bezitsters uit de handen gerukt zijn. Den Keizer wachten bij zjjn terugkomst te Potsdam onaangename verrassingen, hoogst onaangename en in militaire kringen weet men nog niet al te best, hoe Z. M. op de hem te treffen zware slagen voortebereiden. De onderofficier Taplick, van het regiment der Gardes du Corps te Potsdam, wil weg, Simon Maratschiko, de neger-muziekant van de garde huzaren te Potsdam, wil weg en de Marokijnsche schelleboomdrager, dien de Keizer van zijn laatste reis naar Tanger medebracht en bij het le garde -regiment-te-voet indeelden, wil ook weg. Alle drie zijn ontevreden. Taplick, die als rariteit aan alle vreemde vorsten, die bjj keizer Wilhelm op bezoek kwamen, werd voorgesteld, is er niet over ge sticht dat zijn chef hem gestraft heeft; Simon Marat schiko vindt, dat de verbroedering tusschen de Duit- schers en hunne zwarte onderdanen toch niet zoo groot is als hij zich die wel gedacht had en de Marokijn is over alles uit zijn humeur. In zijn geboorteland behoort hij tot een der aanzienlijkste geslachten en is op het voorstel van den Keizer om mede naar Duitsehland te reizen, ingegaan in de meening er een hofbetrekking te zullen krijgen. Nu zou hij als gewoon soldaat moe ten wonen, eten, gekleed worden, exerceeren en dat alles voor 28 pfennige daags, neen daarvoor bedankt hij. Indien men hem geen kleeding wil geven geheel van zijde gemaakt, dan moet zij tenminste met die stof gevoerd zjjn. Onder de 30 cigaretten per dag doet hij het niet, en kip met rijst mag nooit op zijn mid dagtafel ontbreken. De commandant van het eerste garde-regiment-te-voet moet dan ook met de handen in het haar zitten en heeft, naar men zegt, bij de onder hem dienende zonen van den Keizer op het oogen blik geloof ik vijf particuliere audiënties aange vraagd. Doch wie zal het wagen aan Zjjne Majesteit de Jobstijdingen overtebrengen Drie leger-sieraden op eenmaal te moeten verliezen, is wel wat heel hard. Doch laten we de toekomst niet al te zwart inzien, misschien wordt er nog wel eene schikking gevonden. Mocht dit het geval blijken, dan hoop ik er U per om megaande over te berichten. Overleg met vak vereen! gin gen. In de hoofdstad van ons land we laten daar hoe het elders is heerscht onder een deel van het perso neel der posterijen sinds geruimen tijd een geest van ontevredenheid. Door een krachtig optreden tegen de ergste malcontenten hoort men er nu niet meer zooveel van als vroeger, doch daarmee is de zaak uiteraard de wereld niet uit. Wij kunnen 't natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar 't is verre van onmogelijk, dat eenige voorvallen op het Amsterdamsche Postkantoor den Directeur-Gene raal der Posterijen voor den geest hebben gezweefd, toen hij onlangs een dienstorder uitvaardigde, waarin wordt medegedeeld, dat over dienstzaken niet met de vakvereenigingen der beambten zal worden gesproken of onderhandeld. Daartegen komt mr. J. A. Levy op in een krachtig artikel in het weekblad De Amsterdammer. De vakvereeniging, dus schrij ft hij ondermeer, ont leent aan de petitie het zakelijk element, d. i. op tredende voor een derde (al of niet haar lid) brengt zij diens grieven in zakelijken vorm. Met het beklag echter, heeft de stap der vakver- vereeniging dit tevens gemeen, dat het haar te doen is iom herstel van (naar hare meening bestaand) persoonlijk leed. Van dit uit het wezen der vakvereeniging voort vloeiend en onontwijkbaar tweeledig karakter, maakt de dienstorder misbruik. Zjj verklaartgij hebt de petitie, dus wordt het beklag u geweigerd. Immers, eene weigering is het, wanneer men de vakvereeni ging, die als zoodanig een chef niet heeft, naar dezen, of naar den hierarchischen weg verwijst. Deze loochening van een natuurlijk recht is on grondwettig, ook al bezigt zij voor hare machtsover schrijding de voorwendselen, die men in de dienstorder lezen kan. Waar de Grondwet het recht van petitie toekent, en de vakvereeniging uit den aard der zaak dien vorm bezigen moet voor haar recht van beklag, staat het aan niemand vrij, beide rechten haar te ontnemen. Beide rechten. Immers, de bevoegde macht, voor de petitie bereikbaar, is. in den regel, tot herstel van persoonlijk bezwaar onbevoegd. Omgekeerd is de hiërarchische weg ongenaakbaar voor een derde (de vakvereeniging), die eigen krenking niet kan doen gelden. In dezer voege zijn èn petitie èn beklag, constitutioneele rechten beide, weerloos, door een dienstorder. Een goed vooruitzicht voor Bouwmeester. Te Amsterdam vertelt men, zoo schrijft men aan de Amh. Ct., dat Brondgeest van zjjn Indisch tooneeljaar 68 mille heeft overgehouden en Orelio op zijn eerste tournée 30 mille maakte, terwijl zijn tweede op de helft wordt geschat. Brauden. Te Nieuwediep woedde in den nacht van Donderdag op Vrijdag een hevige brand op de scheepswerf »De Lastdrager" aan de binnenhaven. Ontstaan in een der groote werkloodsen op het terrein van de werf, deelde de brand zich spoedig mede aan de overige loodsen en kappen, die weldra een vuurzee gelijk waren: Gedurende 3 uren woedde het vuur over een oppervlakte van meer dan 1000 vierk. meters. Om halfzes was de brandweer, die met 13 slangen werkte, den brand meester. Vernield werden 4 loodsen, waarvan twee werkplaatsen en een overdekkingskap met vele lichte vaartuigen, een groote voorraad houtwaren, gereedschappen en haringtonnen. Behalve het gereedschap der arbeiders was alles verze kerd. De oorzaak van den brand is niet bekend. Waarschijnlijk tengevolge van kwaadwilligheid, is Donderdagavond op de boerderij van de Landkolonie van het Leger des Heils te Barneveld een hevige brand uitgebroken, waardoor vier gevulde hooi- en korenber gen een prooi der vlammen geworden zijn. Met veel moeite slaagde de brandweer van Lunteren en van Renswoude er in de nabij liggende boerderij de Groote Batelaar te behouden. Men vermoedt dat de brand ge sticht is door een vroegeren verpleegde, die nog even te voren in beschonken toestand de Landkolonie bezocht had en wien toen opneming geweigerd was. Het ver brande was verzekerd. Weer wat nieuws op het gebied der stotzul gerij. De stofzuigmachines, die zooveel leven" in onze stad brengen, aldus de Tel., zullen spoedig concurrentie krij gen van een nieuwe uitvinding die op het punt staat in Amsterdam te worden ingevoerd. Het is een stofzuigmachine die niet met stoom, maar met de hand wordt in beweging gebracht en die niet het lawaai veroorzaakt, dat de tegenwoordige machines zoo onaangenaam maakt. De nieuwe machine, die gepatenteerd is in Duitseh land, Oostenrijk, Rusland, Italië, Amerika en België, zal in werking te zien zijn bij de firma Pander. Weinig belangstelling. Te Graft is deze week een vergadering gehouden met het doel, om, evenals het vorige jaar, in de a. s. kermis- week volksvermakelijkheden te houden. De opkomst van belangstellenden was echter zoo gering, dat geen com missie voor deze feesteljjkheden benoemd kon worden. Begrafenlstonds opgericht te Uenlgenburg. Het Bestuur van genoemde fonds hield op 23 dezer te St.-Maarten zijne jaarvergadering. De heer J. Biesboer als commissaris aan de beurt van aftreding, werd her kozen, waarna onderzocht werden de rekeningen over 1904. Deze werden goedgekeurd als volgt. Begrafenis fonds, ontvangst f 1114.661, Uitgaaf f780.71, batig saldo f333.95). Fonds van toelage, ontvangsten f 218.95), Uitgaaf f62.18, batig saldo f 156.77). In het afgeloopen jaar werd voor 9 leden uitgekeerd een bedrag van f620. Geconstrateerd kon worden, dat het fonds eene som van ruim f5000 als reserve rentegevend heeft belegd. Alkmaar 25 Aug. Aangevoerd 354 stapels, wegende 138616 kilogrammen. Kleine kaas f 29.commissie 28,75. Middelbare f 29.50. Amsterdam 25 Aug. De prjjzen der Aardappelen varen heden als yolgt Andjjker muizen f 2.a 1.60, id. kleine f 1.30 a 1.40, id, blauwe f 1.90 a 22.0, Westlandsche Zand f 0.— a 0.id. kleine f 0.a 0.Katwjjker ronde f 0. a 0. id. kleine f 0.a 0.id. muizen f 0.a 0.—, Friesche gieltjas f 2 90 a 3.id. bonten f 2.50 a 2.70 a 0.—. id. Borgers f 1.60 a 2.—, Friesche Hamburgers f 2.80 a 3.20, id. blauwen f 2.10 a 2.30, Geld. Kralen f 0.— a 0.Geld. kralen f 0.a 0.per kilo. Geldersohe blauwen f 1.60 a 1.80, Hillegummer kralen f 2.a 4.25 Lisser steengroeken f 0.— a 0.— Aan voer 5 ladingen. 25 Ang. Groentemarkt te Broek op Langedijk. Aardappelen: gladblaadjes f 0.a 0.—, graafjes f 0.90 a 1.ronde f 0.a 0.Muizen f 0,60 a 0.70, kleine f 0,a 0.alleaper 17) K.G., wortelen f 1.15 a 1,50 per 100 bos, bloemkool le soort f 8.— a 14.per 100, 2s soort f 2.— a 7.75, roodekool f 3.a 5.50 p. 100. gele kool f 4.a 7.wittekool 4,— a 6,25, zilver- nien f 0.a 0.per 50 Kg. nep 1,30 a 1.45 uien f 1.30 a 1.40. Hoorn 25 Ang. 496 vette Schapen f 22 a f 30, per stnk lammeren f 15 a 20 Handel ving Leeuwarden, 25 Ang. Boter. Aangev. 33.4, 11.8 en 2.16 vaten. Prjjs f 48 50 a 0.Fabriekboter aangev 45.3 en 25.6 vaten f 47.— a 51.50, commissie f 51.50. Kaas, 28563 Kg. Nagel f a Leeuwarden, 25 Ang. Ter veemarkt werden aangevoerd, 2831 stuks 121 stieren f 70 a 280, 42 ossen f 175 a 200, 108 vette koeien f 235 a 250, 833 melkkoeien f 140 a 250, 92 pinken f 60 a 80, 141 vette kalveren f 20 a 50, 532 graskalveren f 30 a 50, 73 nncht. di. f 8.a 10. 184 vette schapen f 24.a 26.276 weide dito f 20. a 22—876 lammeren f 15.— a 18.65 vette varkens af 80 a 90 of 23 a 25 ct. per Kg., voor Londen 20 a 21 ct., 137 magere varkens f 30 a 40, 665 vette biggen f 20 a 30, 127 speenvarkens f 4 a 7, bokken en geiten f 0 a 0. 39 paarden f 50 a 100. Medemblik, 23Aug. Aardappelen. Groote ronde f0.— a 0.kleine id. f 0.a 0.Groote Muizen f 1.15 a 0,kleine idem f 0.a 0.blauwe f 0.90 a 0.95 Aanvoer 387 manden of zakken. Medemblik, 25 Ang. Aardappelen. Groote muizen f 1.10 a 0.—, kleine id. f 0.— a 0.groote ronde f 0.a 0.kleine f 0.— a 0.—, blauwe f 0.95 a 1.Aan voer 0 manden ol zakken, roodekool f 0.a 0. Purmerend. Op de heden gehoaden markt van groenten door de afslagvereeniging Beemster, Pnrmerend en Om streken werden den 25 Aug. verhandeld 1069000 slaboonen 12» 18 1000 stuks. 0 snijboonen 32l/2»0.65» 1000. peren f 1.a f 1 90 per m and. appelen f 0.80 1.05 gr. angnrken mand. 5 ets. per mand. wortelen 0a ets per bos Schiedam, 25 Ang.Rnwo spiritus f 73/4, Montwjjn flanw Distillateurs f 9,50, Beurscommisde f 83/4 Jenever f 13,50. Spoeling f 1,30, Amat. proef f Zwolle, 25 Aug. Boter. 10155 Kg., waarvan 4841/, en 112ra- en Uil stekken. Prijs per kg. f 1.15 a 1.30, per 1.8 vat van 20 kg. prima f 25.— a 25.50, af wijkende f 24.— a 25,2e soort f 23, a 24.—, per ljlt vat f 12.— a 12.50. Handel ving. Zwolle, 25 Ang. Op de heden gehouden Veemarkt zijn aangev. 1806 stuks als 593 runderen, 141 kalveren, 317 schapen, 61 lammeren, 694 varkens en biggen. Men besteedde voor neurende en versch gekalfde koeien f 095 a 240, di. Vaarzen en Schotten f 90 a 210. Gnst- koeien voor de vetweide of stal f 80 a 165, di. Vaarzen f 65 a 155, voorjaarkalveren Koeien f 095 a 185 Ossen voor de vetweide f 90 a 170, l*/a jarige Springstieren f 60 f 125, l'/j jarige Pinken f 50 95, jonge Fokkalveranf 19 a 46 nuchtere Kalveren f 6 a 15, vette Koeien Ossen aan bonten f 0.57 a 0.70 per K.G. dito Stieren f 48 a 60, dito kalveren f 0.62 a 0.80. dito Schapen f 0.50 a 0.70, Lammeren f 12 a 22, 6-weeksche Biggen f7 a 11, 10, weekache id. f 12 a 20, drachtige Varkens f45 a 75, magere idem f 30 a 50 per stuk, vette di. f 0,44 a 0,47, dito voor Londen f 0.87 a 0,39 per K.G.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1905 | | pagina 5