Openbare Verkooping Yjjl Huizen en Erven bWgÉRLTJKE 3TA ND- Gevonden Voorwerpen. PERSONALIA. LA ATSTE BER IC HTEN. BEURSBERICHTE Ns ADVERTËNTIEN. INGEZONDEN STUKKEN. MARKTBERICHTEN. 78j 911 93 'Olfi lOOrl lOOré 691*5 94) 881 87! 93) 731 95 Fa 491 103H 352) 99 s 79f 141 316 60 35) 36 S 16| 51) 691 1341 871 102! 31! 32ii 47) 175! 25 324 103! 67! 34f 130) 129! 78iV 91! 931 I01f I01H 100! 881 83| 93 89) 88» 95 103! 365 991 791 59 36 37) 16) 51f 98.1 69A 134| 31Ü 33! 48f 25iV 321 681 35! 131! 300 454 croote belaug van de zaak, hen er aan herinnerende, dat de uitgang bowaakt wordt en daar evenals in de pauze m den foyer gelegenheid is om op de lgsten te teekenen voor bijdragen. Predikbeurten te Alkmaar. De predikbeurten hier ter stede zullen op Zindag, 22 Oct. a.s., als volgt vervuld wordenGroote Kerk, 10 nur Ds. Gnldeuarm Bediening van het H. Avondmaal; 0 nnr, Da. VerwaalDankzegging. Kapel, 10 uur, Ds. Van Leeuwen. Evang.-Lnth. Kerk 10 nnr, lis. Ternooy Apèl. Doopsgezinde Kerk, 10 uur, Dr. A. K. Knijper, Doopsgez. Pred. te Amsterdam. Remonstr.- Gereform. Kerk, 10) uur, Ds. de Regt. -Gereformeerde Kerk, 10 uur, de heer Kug venhoven Theol. btudent 6 nur, de beer Knijvenhoven. Ohr. Gar. Gemeente, gebouw .Rehoboth», 10 en 6 uur, Godsdienstoefening. Herv. Gem. te Oudorp, 10 nnr, Ds. Pool. Herv. Gem. te Bergen, 9'/j uur, Ds. J. M. Natzjjl. Her?. Gem. te Stompetoren Ds. A. J. Werner. Arrestatie. Heden nacht is door onze politie aangehouden de marinier D. -O., die nit den Helder gedeserteerd was. In dien zelfden nacht werd aan 't bnreau kennis gegeven van een onder de gemeente Koedijk gepleegden diefs'al. Het is de politie gebleken dat de bedoelde marinier de dader van den diefstal is. ONDERTROUWD: 19 Oct. Frederik Clermont Rike en Antje Jemmink. Gerrit van der Meulen en Geertje Admiraal, Berend Kootje en Maartje van Veen. OVERLEDEN 19 Oct. Andries Jacobus Kleyn, 76 jaar. Terng te bekomen aan het Commissariaat van Politie op alle werkdagen voor des middags 12 uur Twee nikkelen horloges, een lederen honden muilband, oen rozenkrans, een breimandja, een zilveren ringetje, een zwarte zak, inh. een paar handschoenen; een witte koralen kettinkje, een sohermpenning der Amsterdamsche schutterij, een blanw koralen halsketting met gonden sluiting, een defect gouden dames vingerringetje, twee zakken erwten, een grjjzen mannenpet, een notitieboekje, een parapluis en twee postduiven, waarvan een gemerkt 1905 B en de andere met ringetje om de pooten. Alkmaar, Da Commissaris van Politie, 19 Oct. 1905. S. M. S. MODDERMAN Jr. Op het zestal voor predikant bjj de Ned.- Herv. Ge meente te Beverwjjk komt voor Ds. J, M. Natzjjl te Bergen. De Heer A. H. Bakker, te Abbekerk, heeft zijn 25- jarige ambtsvervulling gevierd, als ontvanger dier ge meente. De Raadsleden boden hem bij die gelegenheid een geschenk aan. Benoemd tot onderwijzeres te Harderwjjk mej. H, Bon set te Beemster. Tot bestuurslid van den »Westkamperpolder'' is geko zen de Heer J, Nigelhont, te Oude Niedorp. Tot molenmeeeter van den polder »Geestmerambacht' (Oosterdjjk en Molengeersen) is benoemd de Heer T. Hoogeboom, te Warmenhnizen. 0e heer Van manen en de theosofie. II. «Dit echter verklaar ik met klem „Zijn werken bedoel ik niet hem." Jobsiade. Vandaag komt inderdaad nog het ergste voor den propagandist Van Manen. Want te zijner informatie wensch ik hem allereerst mede te deelen, dat «het huis met gouden letters" aan den Amsteldijk me vakerover zijnen drempel gehad heeft dan de heer Van Manen (die me «onverhoopt als ter zake onkundig" beschouwt) schjjnt te vermoeden. Ik ben heusch niet zoo onbekend met de theosofie, als hij propagandistisch 1 aan de lezers wil wijs maken. Voor ongeveer 14 jaar 't was nog in die dagen van Sfinx en Rozenkruis heb ik, zij het maar één keer, precies hetzelfde gedaan, als wat hij nu dagelijks doetik heb in eene openbare verga dering met debat (alsof notabene het onzienlijke zich bedebatteeren laati) gesproken over en voor de theosofie. En nu mag ik al die boeken niet gelezen hebben, die de heer Van Manen gelezen heeft; en mijne mede-pro pagandisten mogen me destijds niet uitverkoren hebben, om studiereizen te doen en om internationale meetings te houden, het gaat toch niet aan, om zoo maar zonder eenigen grond en zonder nog minder dan eenig bewijs te zeggen, dat ik de theosofie niet bestudeerd hebben zou. En vooral gaat het niet aan, om daarbij maar klakke loos te beweren, dat dit uit mijn geschriftblijkt, ik heb het in dat «geschrifte! absoluut niet over theosofie gehad, zoodat alles anders, maar niet deze bewering er uit kon blijken. Hier wordt de zaak dan ook ernstig, want hier heeft Hollandsch gesproken, en dat kunnen we toch nog wel? hier heeft de heer Van Manen eene onwaarheid begaan. O, die zelfverblindende propa ganda r Ja, toen reeds, voor 14 jaar, was ik met datzelfde citaat gewapend, hetwelk thans nog aan het grootste deel der occultisten en ook aan den heer Van Manen dienstbaarheid moet bewijzen. «Daran erkenn' ich den gelehrten HerrnWas ihr nicht tastet, steht euch meilenfern" en welk citaat ik ï?aj u Seleend had, die het weer van Frederik van Eeden had geleend, enzoovoort. Maar toen was het bij mij evengoed boekenwijsheid als het thans bij den heer Van Manen boekenwijsheid is.... Ja, dit is wel de grootste fout van de theosofische propaganda, dat ze hare wijsheid uit boeken en niet uit het Koninkrijk des Hemels haalt. Die boekenwijsheid is inderdaad gemak- kelijkvrij wel iedereen kan haar door eigen inspan ning verkrijgen; maar of ze waarachtige wijsheid is oeken zijn zoo goedkoop en hunne »waarheden« zijn rabnekmatig; en ik houd het dan ook maar liever met dien eenvoudigen De Génestet, die zoo naïef-waar de «levenservaring het Heilige Boekc genoemd heeft: t Deven alleen is de school van het leven, Levenservaring het Heilige Boek, Woo., u°r 'lT wÜzenóen vinger geschreven, Dai root ri n ^rueht'loos de Waarheid in zoek." Dat weet de waarachtige theosoof trouwens ook wel, tot net zoolang dat hij scholasticus is geworden Vanaf dat oogenblik ziet hij eerst zich zelf In daarna de theosofie voorbij en ten slotte blijft er van heiden hot noch haar over. Was inderdaad de heer Van Manen een waarachtig theosoof geweest, dan had hij van mh met geïroniseerd, dat ik kortweg over vertroostend «waarheden® zou hebben gesproken, omdat hij dan had geweten, dat ik implicite sprak over den troostaanbren genden strijd in maar één individu, die duizendmaal moeilijker is dan de scholastische theosofie in alle wereld te zamen. h6n 'k. °P tén pu,nt na (ien heer Van Manen volledig beantwoord en dat is het «enige punt, waarin hij gelijk heeft gehad. Ik heb inderdaad een oordeel geveld «op grond van papier en drukinkt,® maar ik heb absoluut geen reden, om ook maar een half oogenblik aan dat oordeel te twijfelen. Niet alleen dat ik genoeg van de theosofie afweet, om ook met enkele harer pathologische uitwassen bekend te kunnen zijndoch zéér bevoegde toehoorders hebben me ten overvloede verzekerd, dat inderdaad het verslag op dit punt juist was geweest, en dat de heer Van Manen werkelijk gezegd heeft, wat ik (ter bewustwording van anderer onklaarheid) een statistiek van het leven na dit leven genoemd heb terloops verzoek ik den heer Van Manen om te erkennen, dat dit mijn recht was dat, hij dus werkelijk gezegd heeft, dat «gevallen, waarbij twee maal achtereen een-zelfde kind zoo kort leeft, weinig voorkomen O, sancta simplicitas Ik ga dus volkomen veilig op dit punt. Overigens behandelt de heer Van Manen dit papier en dien drukinkt wel in een zeer merkwaardig verband. Hij zegt, dat ik niet deze twee, maar dat ik het levende woord van den levenden spreker had moeten volgen en geeft daardoor te kennen, dat z. i. de scho lasticus óók een Mensch met een hoofdletter is. Dit komt vermoedelijk hiervan, dat hij dien hoofdletter in mijn stukje heelemaal voorbij heeft gezien en van nog iets. In ieder geval had indien aanwezig het the osofisch instinct den heer Van Manen voor deze mis vatting moeten bewaren. Daarom wil ik nog even heel kort zeggen, dat ik inderdaad en niet grammaticaal maar dat ik in derdaad den idee-propagandist voor een Homunkulus houd, voor een schijnmensch, dien het door zijn schijn baren ernst (gepaard aan eene verwarrende logica) mislukt en steeds zal blijven mislukken, om ons den weg te wijzen naar het Eeuwige Leven. Het verschil tusschen mijne scherpte en die des heeren Van Manen is op 't oogenblik blootgelegd voor ieders oogen. Ik was scherp om de zaak: de heer Van Manen was scherp om 't publiek; ik wees naar 'tbin nenste van de kwestie de heer Van Manen wees bij de kwestie langs en richtte zijn vinger naar mij ik was (och, ik betrap me zóó vaak op het tegendeel, dat ik ook het tegendeel van het tegendeel wel eens durf constateeren), ik was artistiek, de heer Van Manen banaal Daar is de heer Van Manen dan ook propagandist vooren wat de propagandist doet, zullen we aan den mensch niet verwijten. Maar één ding moet op 't oogen blik toch worden gezegd en daarom is in strijd met uwe meening, geachte redacteur, deze discussie zóó vruchtbaar geworden, als maar zelden eene discussie geweest is dat niet ik, maar dat hij en dat hij alleen door zijn eigen optreden, zijné eigen propaganda en zijn eigen theosofie met zijn eigen handen vermoord heeft. Dit is trouwens het noodlottig einde van alle idee propaganda, waar en wanneer ook ter wereld. Nu ik met den propagandist Van Manen heb afge daan, wil ik den Mensch van Manen mijne hand reiken.. Hij zal de eerste wezen, om te erkennen, dat ik hier zaken en geen personen behandeld heb. Hij zal toegeven, dat ik geen oogenblik mijn objectief standpunt heb verlaten en dat ik mij van propagandistische spitsvon digheden vrjj heb gehouden. Alles wat ik zei, had grooten inhoud en de Mensch Van Manen heeft dat gevoeld bij 't lezen van iederen regel. Want de Mensch Van Manen weetdat ik mij hier met het diepste deel van het diepe levensvraagstuk bezig gehouden heb. Hij weet ook, dat ik hier niets anders dan het eeuwenoude drama van Faust heb behandeld en dat ik ter demonstratie daarvan een idéé het propaganda-idée heb ge bruikt. Dat dit idéé zich toevallig in zijn omhulsel ge materialiseerd had. zal den theosoof Van Manen geene verwondering baren en den mysticus Van Manen zal het geen leed hebben gedaan, dat deze materialisatie met zoo scherpe hand werd ontleed. Ik ben dan ook zeer goede vrienden met den Mensch Van Manen. We weten beiden veel te best, dat er «zwei Seelen, ach, in unser Brust wohnen", en ook weten we beide veel te goed, dat er zooveel schoons is te vinden in de occulte wetenschappen van het Oosten en van het Westen. Beiden ook ik, ook hij loopen we gebukt onder 't leed van eigen afdwalingenen beiden buigen we onze knieën voor wat er wezenlijk is in 't hart van een ander. En als we beiden gewogen worden, worden we beiden te licht gevonden. Er is dan ook niets, dat hem van mij en dat mij van hem scheidt. We deelen beiden dezelfde deugden en dezelfde gebrekenèèn zjjn we beiden in hetzelfde AllesSJa, ook in het Westersch occultisme met zijne nooit verklaarde mysteriën van zelf- en menschen- kennis bloeit de Lotos, die symbool is van het Univer- seele, waardoor mensch aan mensch wordt verbonden. U hebt gezegd, geachte r dacteur, dat ons debat zoo arm aan argumenten was Dit is in zooverre juist, dat een debat over het persoonlijke leven des geestes ook arm aan argumenten moet zijn In zoo'n debat moet de geest alleen en alleen de geest zittenen die heeft er dan ook in gezeten vanaf het eerste oogenblik, dat ik een pen op papier zette. Met argumenten moet, ja kan men zelfs niet debatteeren ever 't geen er onzienlijk is in mensch en in kosmos. „Wenn ihr's nicht fühlt, ihr werdet 's nicht erjagen zou Goethe u uit honderd monden tegen willen roepen. Neen, ons debat is integendeel rijk geweest, rijk aan zelfverworven idee en dier getuigenis, ons debat is precies geweest, zooals het moet zijn, wanneer men staat tegen over eene scholast. ScholastDaar spreek ik de tooverformule, die mjjn vriend Van Manen in beweging doet brengen hij draait en hij draait weer en hij begint over al zijne leden te rillenmaar ik neem fluks hem in mjjnen arm, om den ontwakenden aardgeest direct te bezwerenen als hjj dan straks in den tuin der bezinning tot kalmte gekomen is en ik deemoedig naar zjjne kennis geluisterd heben ik eerbiedig tot zjjnen ernst heb opgekeken en ik me dankbaar aan zjjn gemoed heb versterktdan fluister ik hem op mjjn beurt ook nog eventjes een klein dingetje heel zachtjes in 't oor (maar gij, die in 't geheim zjjt, moogt het weten) heel zachtjes maar ter bljjvende remedie: »Van Manen, mjjn vriend, houd je voortaan toch kalm en meen niet, dat ik je «vorsatzlich" heb willen miskennen". En als hjj dan zegt me niet te begrijpen en dan nog wêer zegt me niet te begrijpen, dan word ik pathetisch als we onder ons menschen zjjn, kunnen we soms zoo pathetisch wezen en dan steek ik mjjn linkerduim in mjjn linkervestokselen dan zet ik een gelegen heids- gezicht, zooals in den tuin der bezinning maar zel- dengezien wordten dan declameer ik vol pathos met een sierlijke handbeweging naar rechts en meteen geweldigen klemtoon op het middelste woord van den laatsten regel, dan declameer ik dat schoone motto, hetwelk de propagandist Van Manen zoo onbegrepen had geplaatst boven zjjn merkwaardig verweerstuk „Es ist nicht klug „Es ist nicht wohlgethan, „Vorsatzlich einen Menschen zn verkennen". J. KLOOTSEMA, Naar aanleiding daarvan meen ik nog tot besluit dezer aangelegenheid even het navolgende onder Uwo geëerde aandacht te moeten brengen. Geheel ben ik het met U oens, dat men den inhond van de «ivoren doos met gonden slentel» niet eensklaps vertoont en vooral niet aan onicgewjjden, daar zulks eerder na- dan voordeel kon verschaffen. Gelijk men zich op elk wetenschappelijk terrein oefeat en geleidelijk klimt, zoo ook hier. Maar dat men dit ook niet eensklaps begeerde, bleek nit de bedoeling der aanwezi gen bjj de bespreking van den heer Van Mauen dnide- ljjb, aangezien zij voornemens waren die aangelegenheden te onder zoeken*Hierbij beeft U hensch niet voldoende stil gestaan. U was te zeer bevreesd dat zjj op een dwaalspoor zonden gebracht zjjn en om hen (die met U soms na lezing Uwer correspondentie, die nogal kras was, ook die vrees zonden koesteren) van dien ongegronden angst te bevrjjden, meende ik wel te doen met enkele pnnten uit Uw schrjjven, die indiuischten tegen mjjne gevoelens, in 't kort te bestrijden, te meer daar U, gelijk ook thans zelfs nog, uitdrukkingen bezigde over dingen, die U gewoon weg niet staan te beoordeeler. Thans voegt mjj toetvoor niet-clairvoyante menschen als g jj z jj t blijven de begrippen er even mysterieus om men moet inderdaad „medium'' wezen om over 't geheim dezer vermogens te kunnen oordeelenU bent mij niet, zegt U zelf, zelfs mjjn naam niet, nu, waarde heer, hoe kant U dan beoordeelen, wat en wie ik op geesteljjk gebied ben en welke gevoelens mjj bezielen Heeft U dat onderzocht? Zoo niet, dan moogt U dat eenvoudig niet uiten; dat U de verborgen zinnen» wel met woor den kant aanduiden, doch persoonlijk geen ervaring op dat gebied hoeft, is geen bewjjs dat anderen, schoon mogeljjk minder ontwikkeld dan U, op dat pnnt geen hooger stand pnnt kunnen innemen en niet gelooven alleen, maar ook weten. Wel geef ik toe, dat er pnnten zjjn, waarover ons verstand geen oordeel kan vellen, maar alles is niet verborgen voor den ernstig zoekenden mensch. Op religieus gebied wenscht men tegenwoordig zich niet gemakshalve bij de een of andere stelling neer te leggen, maar bewijzen voor »het leven na den dood", die dan ook door duizenden reeds kannen worden geleverd door ben, die hun hoogere zieleleven trachten te ontwikkelen. Geloof en wetenechap, hand aan hand gaande, lossen vele zoogenaamde mysteriën op, maar gelooven zonder te weten geeft m. i. geen satisfactie genoeg, vooral waar het 't z.g. mysteriense gebied geldt van het religiense leven. Mjjne bedoeling is evenmin als de Uwe om verder over deze aangelegenheden nit te weiden, waarover we het mogeljjk toch nog niet zoo heel gauw eens zonden zijn, maar niet onmogeljjk zon het zijn, waar we trach ten ons innerlijk leven, onze hoogere zinnen, te ontwik kelen van beide zijden, dat wij op dat gebied elkaar nog eens dankbaar zonden knnnen wezen voor het goede, dat wrjjving van gedachten kan opleveren. Het groote geheim is zich zelf te leeren kennen I Opklimmen van het lagere tot het hoogere is de weg, die raadselen en z.g. wonderen kan oplossen, wat nimmer zal geschieden, als we een bovenzinneljjk standpunt handhaven, waartoe ons zieleleven zich niet heeft ontwikkeld; dan moeten we gelooven, zonder meer, ook dingen, die de mensch zon kannen te weten komen. Ofschoon mjjn naam minder tot de zaak doet, ben ik niet schroomvallig, waar ik bemerk nit Uw schrijven, dat U liever niet anoniem in correspondentie treedt, dezen te noemen, mogeljjk heeft dat voor de goede zaak nog zjjn nutMet wederkeerigen handdrnk, Heiloo. K. BLANKESTIJN. 19-10- '05. Kaar aanleiding wan de voordracht des heeren Van manen. Mijnheer de Redacteur, Beleefd verzoek ik U, als antwoord op het: Aan den getrouwen lezer Uwer courant» gerichte ingezonden stukje van den heer J. Klootsema, voor de laatste maal nog eene kleiue ruimte te willen afstaan, waarvoor alrcede mjjn welgemeende dank. „Ken U zeiven 1" Waarde heer Klootsema, Met genoegen heb ik den inhond van de aan mjj ge richte correspondentie in deze oonrant gelezen. Ingezetenschap der gemeente. Geachte Redactie Vergun mjj een kleine opmerking, naar aanleiding van de awe aan het adres van den heer Glinderman in zake de geloofsbrieven van den heer v. Bnysea, ook al is de qnaestie niet van groot belang. Gjj zegt, dat da heer Gl. ten onrechte van den Burge meester de verklaring eischte. dat de heer v. B. gedurende het jaar voor zjjn verkiezing inwoner was dezer gemeente en verwjjst hem naar het nieawe art. 17, dat eischt: het ingezetenschap op den dag der verkiezing. Maar indien de oorspronkelijk bjj de geloofsbrieven gevoegde verklaring lnidde als in het verslag der Alkm. Court, staat: dat de hear v. B. op den dag zjjner verkiezing inwoner was dazer gemeente, dan had de heer Gl. toch volkomen geljjk. Immers art. 19 der gemeentewet bepaalt dat ingezetene hjj is, die gedurende het laatste jaar inwoner der ge meente is. Art. 17 nieuw onderging slechts eea redactie wijziging op 1 Fabr. 1904 om in overeenstemming te komen met do woorden van da Grondwet (art. 143), die voor leden van den Raad het ingezetenschap eischt. Ik vermoed echter, dat uw verslag niet geheel juist was en de verklaring inderdaad het woord ingezetene beva'te. Di eenige fout die das gemaakt is, is deze: dat de heer Glinderman eerst., toen de Bargeraeester, door hem in de war gebracht, daarna nw verslaggever, en ten slotte gijzelt in nw entrefitet, er niet op bedecht waart, dat, in tegenstelling met inwoner, het woord ingezetene een staatsrechtelijk begrip benasmtIs dat zoo, dan heeft toch ten slotte de heer Glinderman nog dezen storm in een druppel water op zjjn geweten I Het bezware hem niet te zeer Gaarne uw dienstwillige H. E. v. G. Wjj brengen gaarne dank aan den heer H. E. v. G. voor zjjne toelichting, waarvan wjj met belangstelling kennis namen. Het zjj ons echter vergnnd op te merken dat de qnaestie in deze niet loopt over het ingezeten-of inwonerschap, zooals de heer v. G. meent, maar ovèr de vraag of de verklaring van den Batgemeester, zooals de heer Glinderman die wenschte, zon loopen over het laatst aan de verkiezing voorafgaande jaar, dan wel of die enkel zon inhouden dat de heer v. B. op den dag, waarop de uitslag der verkiezing werd vastgesteld, ingezeten was. 't Was enkel onze bedoeling aan te toonen dat de Commissie tot Onderzoek der Geloofsbrieven eene ver klaring vorderde die in str jjd was met het tegenwoordig Art. 17 der gemeentewet en dat de overgelegde verkla ring van den Burgemeester, naar ons is medegedeeld, vol tomen correct was. Oïerigens moeten wjj den heer v. G. toegeven, dat ons verslag wel eens niet geheel juist kon zijn geweest: de heer G. kan als rapporteur even goed het woord ingezeten als inwoner gebruikt hebben; de heer Gl. spreekt niet altjjd oven verstaanbaar ea ia daardoor Toor dan verslag gever wel eens moeieljjk te volgen. REDAOTIE. Gowa. AMSTERDAM, 20 October. Da correspondent van het Hbl. te Batavia seint beden: »Bjj een conferentie tnsschen den heer Kroesen en dan vorst van Gowa is een nieuw contract geteekend. De heer Kroesen eischte inlevering der vuurwapens binnen het etmaal. Gisteravond werd een spoedbericht nit het hoofdkwartier te Makassar ontvangen, meldende dat de vorst gevlucht was. Een aanval op het bivak en Makas sar werd n verwacht De nacht is echter rustig verloopen. Me Hears te Monden. AMSTERDAM, 20 October. Aan het hbl. wordt nit Londen geseind: Leopoldina's 79-. Peruvians 50,29 32. Oedula's »P" 21|. Rio Tinto's 67&. Autoiaoblclongeluk van den Dultschea keizer. BERLIJN, 20 October. Het Berliner Tageblatt bericht, dat, toen de keizer gisteravond van den Dom, waar hjj de kunstwerken bezichtigd had, per automobiel naar het paleis terugkeerde, de an'o met een hnnr-antomobiel in botsing geraakte, die in snelle vaart kwam aanrjjden. Door het sterke remmen van den bestuurder van de hnnr- antomobiel was de botsing niet zeer hevig. Noch de keizer, noch een der andere personen werd gekwetst. Alkmaar 19 Oct. Aangevoerd 0stapels, wegende kilogrammen. Kleine kaas f 30.50 commissie 32.55 Middelbare f 33. In 1904 waren de cjjfers den 21 October: aange voerd 335 stapels, wegende 130897 kilogrammen. Kleine kaas f 30.Commissie f 32.—, Middelbare f 33. Alkmaar, 20 Oct. Aangov. 2459 mudden. Tarwe f 7. a 7.30, rogge f 5,50 a 5.75, gerst (ohev.) f 5.75 a 6. haver f 3.60 n. a 4.20 paardeboonen f 7.—a 7.25, br. id. f 10.50 a 12.—, citroen id. f 14 a 14», duiven id. f0 witte id. f 15.50 a 17.75, karweizaad n. fa rood mosterdz. f a erwten groene f g. a 16,—, grauwe f 11,50 f16 50, vale f 10.0 a 18.—, witte f 0.bl. m. zaad f kanariezaad f gerst f 0—a 0.—. Amsterdam 19 Oct. De prjjzen der Aardappelen rvaren heden als volgt: Andjjker muizen f 2.20 a 2.40, id. kleine f 0.— a 0.id, blanwe f 2.a 2.80, Fransche Bals f 0. 0.Friesche gialtjes f 0.b 0.id. bonten f 2.50 a f 3.70, id. Birgers f 2.70 a 2.60, id. blanwen f 3.25 a 3.10, Zeeuwsche bonten f 2.20 a 2.40, id. blaauwen f 2.20 a 2,80, id. poolers f 1.40 a 1.60, Hillegummer kralen f 2. a 4.25, Hillegum. graatjes f 2.a 3.25, Duitsche Ham burgers f 3.30 a 4.id. rooden f 2.a 2.15, Saksische jammen f 2.60 a 3.— Zand Eigenheimers f 1.75 a 2.20. Aanvoer 8 ladingen. 19 Oct. Groentemarkt te Broek op Lajjgeudijk. Wortelen t 0.50 a 1.30 100 bos, bloemkool le soort 1 2 a 3, bloemkool 2e soort f 0.80 a 1.90, roodekool f 3.50 a 8.25, gelekool f 2.a 4.25, wittekool f 3.a 6.75, koolrapen f 0.a 0nep f 1.55 a 0.uien f 0.— a 1.60 renzenbloemkool f 8,a 15,50, rammenas f 4. Delft. 19 Oct- Da prjjzen van de boter op de heden gehouden markt waren f 59.— a 66per '/4 vat en f .0a 0.53 p. Kg. Aangevoerd 855 »/a v. en 62%e vaten, wegende te zamen 7720 Kg. Schiedam, 19 Oct-. Rnwa spiritus f 8®/8, Moutwjju 1 willig Distillateurs f 10, Beurscommissie f9.Jenever f 13.50, Spoeling f 1.80, Amst. proef f AMSTERDAM. pC* 19 Oct. 20 Oct. Oart Nederland, N. W. SchuldS ditodito3 dito, Oblig3 TistenrjjkObl. in pap. fl. 1000 Febr.-Aug. 5 litedito April-Oct.. 5 dito, Kronen 2000 bel vrije(Kronenr.) VIei-Nor. 4 dito, dito 2000 bel.vrije(Kronenr Jan.-Juli 4 Portugal le ser. 3°/0 20-1003 dito, 3e id. Amert. Schuld 3francs 500 4 Rusland, Iwang. Dombr. Oblig..4} dito, Binnenlandsche 1894.4 dito, 1880 gecons. Z. R. 1ÏI-52513 Mei-Nor. 4 dito, 18S9 1»&2eser.lJan.lApr. 1 JulilOct. 4 dito, 1894, Doneti-Spoorw4 dito, 1867/69 20-100 Mei-Nov4 dito, Groote Spw. Oblig. 18614 dito, dito, Z. R. 600 18984 dito, Transc. Spw. Oblig. Z. R. 125'625. 3 dito, Zuid-W. Spw. Oblig. Z. R. 625.... 4 dito, 18893 dito, in goud 1884, 13 Jan. 13 Juli.,.., G Suanie, Obl. Buit. Perpetuele4 Turkije, gepriv. Conv. ieening 18904 Recep. geünificeerde achuld fres. 600-2500.. 4 ïgypta, Obl. leaning 18764 hexico, Obl. Binn. Sch. aflosb, oblig5 dito dito 1899 S Zanezuela Obligation 18814 ST. V. Noord-Holl. Grond-Crediet. P&ndbr.. 4 N. W. ft Pac. Hyp. Pdhr Vaderland, Guit. Maatscb. i. Vorstel. Aand. dito, Koloniale Bank Aandeelen dito, Ned. Ind. Handelsb. Aand dito, Kon. Ned Mij. t. expl, petr. br.A. dito, Petr. Mij. SuBiatra-Palembang A dito, Aand. Ned. Ind.Expl.Mjj Amerika, New Orleans Railw. C. Cert v gew. Aand- United States Steel Corp. Peru. Peruvian Corporation Cert v. Aand.., v. Pref. Aand. Nsderl'.ni, Expl, St. Spw. Aand...,, dito, Ned. Oentr, Speorw. Aand. f 250 dito, N.-Brab. Boxtel.W. Aand. 1875/80 gsst. talis, Spoorweg"eening 1887/89;sj. S dito, Zuid-Ital. Spoorweg-OblS 'olen, Wars.-Wesnen Aandeel fusland.Wladik. 1885 k Z.R. 685 Oblig.... 4 imerika, Atchison Tonelca Cert. v. Aand... dito, Alg. Hyp. Obl4 Rock Island comp. Cert. v. gew. Aandeelen. dito, Denv. Rio Grande gew. Aand dito, Erie Spw. Mjj gew. Aandeelen dito, Illinois Cert. v. Aand, dito, Kansas City South. Railw. Aand... dito, Miss. Kans. Texas Cer v. Aand.. dito, dito, le Hyp...4 Norfolk Sc Western Cert. v. gew. Aandeelen dito, Oregon Calif, goud le hyp5 dito, South. Pacific, gew. Aands dito, Southern Railway gew. Aand dito, Union Pac. Hoofd. C. v. A Union Pac. Convert Gold. Bond4 dito Wabash Ct, r. pref. Aand......... gfderland, Stad Amsterdam f 1003 HongarijeTkeiss Loten.4 Oostenrijk, Staatsl. 186<> 5 dito, dito 1864j luslani' Staa'aleening 1864 Loten 5 dito dito 1866. Dito5 furkjje Spoorwegleening Do familie VAESSEN betoigt haren harleljjkcn dank voor de betoonde belangstelling op den 17dendezer. te ALKMAAR, in het Café »Het Wapen van Munster'', aan het Verdronkenoord, op Woensdagen 8 November 1905 bij opbid en 15 November 1905 bjj afslag, telkens des avonds 7 uur, ten overstaan van den Notaris P. J. O. VAN TOORNENBURGH, te Alkmaar, van te Alkmaar, o.an de le Kabektraat, wjjk F, nos. 15-17-21 elk groot 66 centiaren oa 19 en 23, elk groot 67 centiaren. Verhuurd voor f 1.83 por week. Bahoorende tot de nalatenschap van den Heer J. BLOM, te Broek-op-Langeadjjk. Aanvaarding na betaling.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1905 | | pagina 3