Concurrentie onmogelijk.
TAFELKLEEDEN
D. A. WISSELINK,
Vanillewafeltjes,
Fnidsen 71, G. W. van der Veen, Alkmaar.
MERK
TC
T. CR0K,
ROOMBOTER
Het beste Adres
Landbouwkrediet,
Onderwijs
ij nzaadkoeken,
Landweer,
Stremming van verkeer.
BERLIJNSCHË~^[Evifr
A D"VBBTB NTI N.
kost heden 05 cent de 5 ons.
„DE BONTE KOE".
Elastieke Kousen,
Knie kappen,
Sokken,
Firina J. SCHOUTEN Co.,
Firma de Wijs Broers.
Kennisgeving.
SnaarmanslaanNo. 3 en 5,
J. HOED.
Alkmaar, Voordam C 13.
J. H. ELFRING,
DAAR GAAT IE!
by A. HILDERING,
Zuivere Murwe
MARKTBERICHTEN.
Door een contract attesluiten met
een der grootste Schoenfabrikanten
van ons land, noteeren wij
chroomleder Heeren bottines, model
naar kenze voor den prijs van 14.10.
Schoenenmagazijn „de Roode Laars",
van «JLIIVD,
IS" H u i g b r o u w e r s t e e g 11 en 12.
ALKIliB.
Reolame-oliroom
KNOOP, en RIJGLAARZEN,
Koopt uwe
in 't tapijtmagazijn
(rijke keuze)
SIDONIUS DE JONG,
ALKMAAR.
ilouttil 54.
Kassier en Commissionnair in Effecten.
O verheerly k
gevuld met SLAGROOM,
13 cent per ons.
AkSHfi»Bi
IJ8WAFELTJIDS
voor het leveren van BRUILOFTEN en
PARTIJEN is:
noobkhollanuioh
in boekhonden, enz. voor
ex» 3 i en praotyk
■lent 8
Voor den prijs van 165.—
een hagel-splinternieuw Rywiel,
Speciale inrichting voor Reparatie.
een idyllisch plekje te midden van Amsterdams buizen-
woestjjngeen wonder dan ook, dat op warme zomer
avonden daar vaak geen plaatsje onbezet is.
Natanrljjk is bet hotel, dat bjj de inrichting behoort,
den Amsterdammers zeil minder bekend; dat daar èn de
inrichting èn de bediening niets to wenschen overlaten,
mag na het voorgaande als vaststaande beschonwd
worden.
De heer Krasnapolsky, de schepper van hot rensachtige
en over de g&nsche beschaafde wereld bekende etablisse
ment in de Warmoesstraat, mag met rechtmatigen trots
op zjjn werk terugzien. Nog steeds arbeidt bjj met
jeugdigen jjver aan de vervulling zgner idealen. En
wanneer wij hem dan ook op zijn a.s. jaardag onzen
groet brengen, is het met den wensch, dat hg nog lang
op zijn wjjze moge medewerken tot den bloei, der hoofd
stad.
Ontheffing of vergoeding.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente
ALKMAAR, brengen ter kennis van belanghebbenden,
dat bg Koninklgk besluit van 9 Mei 1906 (Staadsblad
No; 111) eene regeling is vastgesteld betreffende het
toekennen van de vergoeding, bedoeld in artikel 15bis
der Landweerwet, in verband waarmede door den Minister
van Oorlog bg beslnit van 9 Mei d.a.v. ter bevordering
van eene spoedige afdoening en daardoor van de belangen
der verzoekers, het navolgende is bepaald
le. Verzoeken om vergoeding, alsook verzoeken om
ontheffing van den werkeljjken dienst, als kostwinner
de laatste ger'cht tot de Koningin worden ingediend
aan den Minister van Oorlog, door tnsschenkomst van
Burgemeester en Wethouders dezer gemeente, voor zoover
zjj, die de verzoeken doen, wonen in de gemeente Alkmaar,
of, ingeval zg buitenslands verblgf houden, in het register
van inschrijvingen van het personeel van de landweer
dezer gemeente voorkomen.
2e. dat de bovenbedoelde verzoeken in bet bizit van
Burgemeester en Wethouders moeten zjjn grsteld binnen
tien dagen na de dagteekening van deze openbare ken
nisgeving.
De verzoeken moeten zjjn onderteekend door ham,
baar of hun, die verm»«nt of vormeenen daarvoor in
aanmerking te komen, alsmede door den dienstplichtige.
Burgemeester en Wethouders voornoemd.
Alkmaar, G. RIPPING, Voorzitter.
19 Mei 1906. DONATH, Secretaris.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Alkmaar
brengen ter kennis van belanghebbenden, dat wegens
bet vernieuwen van een gatzinker, liggende door bet
Noordho'landsch kanaal op ongeveer 14 Meter benoorden
het midden van de Schermervlotbrug te Alkmaar, de
scheepvaart op dat punt zal zijn HE8TRHHD op
Vrijdag 25 Hel a.s., van dos vooratiddags 4
uur tot des namiddags 7 uur.
Burgemeester en Wethonders voornoemd,
Alkmaar, G. RIPPING, Voorzitter.
18 Mei 1906. DONATH, Secretaris.
Amsthuak 18 Mei De prjjze» dar Aardappel»»
waren heden als volgt
Eriesche M. B. f 1.30 a 1.60 id. bonten f 0.a
f id. Borgers f 1. a 3.id. blauwen f 2.50 a 490
id. Pooters f 1.80 a 2.30, Zeenwsche bonten f 1.a
0.70, id. bJauwon f 1.20 a 1.49, id. Eigenheimers f.0
a 5.10, id. pooter» f 0.50 a 0.Dnitsche Hamburgers
f 4.50 a 5.20, id. rooden f 1.60 a 1.90, id. blauwen fl.80
a 3.id. blanken f 1 50 a 1.40, Saksieche jammen f 1.60
a 8.60, Zand Eigenheimers f 1.20 a 0.Zandthoroassen
f 4.50 a 5.Gelderscho blvnwen f 2.a f 2.25, Malta'5
sptlng 14 en 14J ct. per k.g.
Alkhaab, 18 Mei. Aangevoerd 277 stapels, wegende
141232 kilogrammen Kleine kaas f 31,commissie
f 30.Middelbare f 3".
Schiedam, 18 Mei Montwgn per Ned. en zonder
fust 19.25 Jenever id. 13.25 zonder belastingen.
Noteering van de BenrscomissiBn
Moutwjjn f 9 a per HL., zonder fust en zocdei
belasting. Stemming vast.
Ruwe Spiritus f 7s/4 Spoeling commissie f 0.60
Zwolle, 18 Mei. Op de heden gehouden Veemarkt
zjjn aangev. 2298 stuks als :644 runderen, 139 kalveren,
443 schapen, 77 lammeren, 993 varkens en biggen.
Men besteedde voor neurende en versch gekalfde koe'en
f 105 a 280, di. Vaarzen en Schotten f 100 a 240, dl.
Vaarzen f 85 a 185, voorjaarskalveren Koeien f 100 a
a 21(7, Ossen voor da vetweida f 105 a 19DJ, l1/, jarige
Particuliere Correspondentie).
Berlijn, 17 Mei 1906
Berlijn, het oude Berlijn uit de tijden van Frederik
den Grooten is weg, verdwenen onder de mokerslagen
van den slooper en heeft plaatsgemaakt voor eene
moderne wereldstad, met eer een Amerikaansch dan
een Europeesch voorkomen.
Reeds 3 jaren lang sloof ik me uit gevolg tegeven
aan de wenschen van doortrekkende vrienden en land-
genooten om hun nu ook eens de oude stad te toonen-
Voldaan was tot heden nog niemand. De koninklijke
opera onder den Grooten Frits gebouwd vindt
iedereen een afschuwelijke ouwe kast„Am Kragel",
een slop, dat op de Spree doodloopt en dat per
manent opgepropt zit met schilders en teekenaars,
haalt het niet bij de vele oude steegjes, die in
iedere Hollandsche stad te vinden zijn een enkele
oude kerk is óf niet in stijl gerestaureerd óf van
een modernen toren voorzien.
Voor het overige heeft de onde stad zooveel wij
zigingen ondergaan, dat uit vroegere perioden slechts
hier en daar nog een enkel huis is bljjven staan.
En geen wonder. Berlijn ontwikkelde zich van
de residentie-stad van het mindengroote Pruisen
tot de hoofdstad van het machtige Duitsche rijk.
Berlijn ontwikkelde zich tot een der grootste koop
steden van Europa en tot de belangrijkste industriestad
van het vasteland van ons werelddeel. Het oude
Berlijn is de kern geworden van een zee van huizen
en fakrieken, die thans meer dan drie millioen
zielen berbergen. Want de bevolking van Berlijn
met de aangebouwde voorsteden wordt op zooveel
inwoners geschat.
Waar vroeger de Pruisische ambtenaar, de Ber-
lijnsche universiteits-professorde gardeofficier
woonde, staan thans vjjf-verdieping-hooge handels
huizen. Het oude Berlijn is de „City" van het
nieuwe Berlijn geworden. Voor particuliere woonhui
zen is in dit stadsgedeelte geen plaats meer waar
eertijds een twee-verdiepingshuis met tuin stond,
verrijst thans een engros-huis, ware steenen reuzen
met tal van binnenplaatsen, waarop zich eene voort
durende bedrijvigheid ontwikkelt.
De waarde der perceelen in het oude stadsgedeelte
zijn tot eene ongekende hoogte gestegen. Nog zeer
tóStan
BBT Ecalgen pr)Js fS.fiO en f3.75.
Ieder paar garantie.
Springaderen f 65 a 135, l'/j jaarige Pinken f 50 a 115,
jongen Fokkalveren f 17 a 39, nuchtere Kalveren,
f 6 a 18, vette Koeien Ossen aan bouten f 0 60 a 0.68.
bonton f 0.a 0.— per K.g; dito Stieren f 0,54 a 0.59
dito kalareren f 0.70 a 0.80, dito schapen f 0.50 a 0.70,
Lammeren f 6 a 13, 6 weekscbe Biggen f 7 a 12, 10
weeksche id. f 14 a 22, drachtige Varkens f 45 a?0
magere idem f 28 45 per stuk, vette di f 0.42 a 45
dito voor Londen f 0.40 a 0.38 per K.G.
Leeuwarden, 11 Mei. Boter. Aangevoerd 49.4, 29.8 eu
5.16 vaten. Prjjs f 41,50 a Pabrieksboter aangev.
781.3 en 22 6. vatan f 40.00 a 44. Commissie f 44.50
Kaas. 33908 K.G. Nagel f 18,a 38,
Leeuwarden, 18 Mei. Ter veemarkt werden aangevoerd
5721 stuks, 116 stieren f 90 a 285,, 21 ossen f 1.85 a 2.30
218 vette koeien f 160 a 260 717 melkkoien f 145 a
250, 41 pinken f 60 a 80, 212 vette kalveren f 20 a 50
graskalveren f a 114 nuchtere kaUeren f 8.— a
f 10.240 vette schapen a f 24 a 26.—, 417 weide
dito f 24.— a 22.2099 lammoren f8 a 12.
113 vette varkens f 80 a 70 of 22 a 21 ct per K*G
voor Londen'21— a 20, 143 magere varkens f 40 a 50,
605 vette biggen jf 20 a 30, 639 speenvarkens f 4 a
8 bokken en geiten f 0.a 0.— 26 paarden f 75
a 100.
Handel in alles gewild.
EKRITei KWALlVfUT
onder r()kscontrÖle
Aanbevelend',
Telefoon 174.
Verdronkenoord 48,
«ej. C. H. MfólHOINB,
l.eerares Plus en Theorie.
Mient C 15, ALKMAAR.
Sp reekuren Woensdag,Donderdag en Vrgdag van 12 uur.
onlangs werd een terrein op den hoek van de
Friedrich en Leipziger-strasse gelegen met 60.000
Mark per vierkante roede betaald.
Het Gemeentebestuur van Berlijn heeft er zorg
voor gedragen dat verkeershindernissen zoo min
mogelijk voorkomen. De straten zijn breed, recht
lijnig en bieden voor den wandelaar dientengevolge
een ietwat eentonig beeld. Wel klaagt men over
de levensgevaarlijke drukte op de Potsdamerplatz
en voor de Brandenburger-poort, doch vergeleken
bij Parijs en Londen is het levensgevaar hier niet
groot. Hoog tijd wordt het echter dat de elektrische
trams ten deele onder den groud worden geleid,
in 't belang van eigen snelheid, alsmede van de
openbare veiligheid. In enkele straten loopen voort
durend dag en nacht rijen trams, dikwijls
zoo dicht achter elkander, dat men geruimen tijd
wachten moet, wil men naar de andere zijde van
de straat oversteken.
Maar voor 't overige bieden straten en trottoirs
aan voertuigen en voetgangers ruimschoots gelegen
heid Bnel voorwaarts te komen. Alleen het eigenlijke
Berlijn beschikt over meer dan 10 millioen vierkante
meter straten en pleinen. Dat is een respektabel
cijfer. Ongeveer 1900 Gemeentereinigers zorgen met
behulp van de sproeiwagens de roode artillerie
genaamd en machinale bezemwagens voor de
zindelijkheid.
Wel is waar zijn er in het oude Berlijn nog
straten die slechts 4 tot 6 meter breed zijn, doch
deze behooren tot de groote uitzonderingen en zijn
ten doode opgeschreven. Thans is men o.a. bezig
de Neue Wilhelmstrasse te verbreeden. Als regel
zjjn de Berljjnsche straten, de voortuintjes niet mede-
gerekend, 19 meter breed. Enkele grootere verkeers
aderen zijn veel ruimer aangelegd zoo is o.a. Alt
Moabit 68 meter breed.
Bepaald storend is dikwijls het afbreken en weder-
opbouwen van enkele stadsgedeelten, doch zooals
gezegd, de tijd is niet ver moer af, dat van het
Berlijn van voor vijftig jaren geen steen meer op
de andere is blijven staan.
Zijn we zoover dan moet ook de ondergrondsche
elektrische gereed zijn want de nieuwe industrie-
en handelspaleizen, die de oudere lagere huizen
hebben verdrongen, leegen zonder ophouden hunnen
inhoud aan levend en dood materiaal op de straat,
Koopt cheques en vreemd bankpapier tegen de
hoogste koersen, disconteert geaccepteerd handelspapier,
neemt gelden in deposito.
Eflfectenorders, Incasso's, Credleten.
in alle maten voorradig, bg de
HUIdBROUWMKSTHMO 3, ALKIHAAR.
T f
in diverse smaken,
ÏO en 13 cents per ons,
welke boven alle anderen in smaak uitmunten.
Aanbevelend,
BAKhElTBAKkl<lR en HOK.
OndergeteekendeJ. HO Hl», kruier, U. ld. 8.,
miakt het geachte publiek bekend, dat bjj met ingang
van heden zgn zaak, tevens stalhouder)) heeft
verplaatst van Bcigerweg, No. 12, naar
eerste huls vanaf het Scharloo. Bsstelkantoor in
ue etad bg den heer BLAAUW, hoek Ritsevoort, gratis
telefoon. 221 Telefoonnummer 221.
Steeds aanbevelend
een inhoud dikwijls tienmaal grooter dan zich in
vroegere tjjden op dezelfde plek bevond. Wanneer
's morgens de werkzaamheden aanvangen, dan bren
gen stadstreinen trams en omnibussen uit alle
stadsgedeelten stroomen bedienden en werklieden
naar Berljjns centrum. Wie zich een denkbeeld wil
vormen hoeveel menschen in zoo'n modern Berlijnsch
gebouw verdwjjneD, die vatte tegen 8 uur 's morgens
eens post voor de grootste industriekazernes bjjv.
de Spindlershof in de Neue Grünstrasse of het in
dustriepalast in de Lindenstrasse.
Eenige oogenblikken later braken deze reusachtige
monsters naar alle richtingen van Berlijn een deel
van hun dooden inhoud uit. In de laatste tijden
neemt het vervoer per automobiel de overhand
steunend, zuchtend, puffend, sidderend, rollen de
dikwjjls zware gevaarten door de poorten en mengen
zich in het dichte gewoel van het bedrjjvigste deel
van Berlijn.
Mocht ge dan nog niet overtuigd zjjn dat Berlijn
een koop- en industriestad van groote beteekenis
is, maakt dan met den ringspoorweg een tochtje
om Berlijn of bestijgt een boot naar Gronau. Rjjen
fabrieken, met pijpen niet te tellen. Voor mjj was
dit Berlijn van de twinstigste eeuw eene openbaring
en ik vraag mjj nog steeds af hoe het mogelijk is
dat de industrie zich juist in een stad heeft kunnen
ontwikkelen, waar de huren der woningen hoog
zjjn en het leven duur is.
Doch aan de meeste vreemdelingen boezemt dit
alles weinig belang in. Voor hen biedt Berlijn
dikwijls niet wat zij gedacht hebben. Het geheele
stadsbeeld heeft iets eentonigs en wat erger is zeer
weinig karakteristieks. Wandelt waarheen ge wilt.
overal rechte lijnen, breede straten, ruime alleeën,
schoone asphaltwegen, overal de blauw en wit ge
verfde goedkoope restauraties van Aschinger, op
alle hoeken de sigarenwinkels van Looser en Wolff,
bijna nergens een politieagent behalve in de Siege-
sallee doch allen dezelfde typen, militair-kort
antwoordende, dadelijk gereed U uit hun wegwijzer
intelichten, nog eerder gereed de namen optetee-
kenen van werkeljjke of vermeende overtreders der
politiebepalingen. Komt ge met uw auto in botsing,
dan zal de „Schutzmann' eerst het nummer van
het voertuig, dan den naam van den chauffeur en
den uwen opschrjjven om zich daarna te informeeren
lloorn,
Kaasmarkt 16
's Uravenhage, Helft,
Molenstraat 45. Koornmarkt 99.
Lelden,
Kort Rapenburg hoek Breestraat.
KapitaalTwee millioen dulden,
waarvan geheel geplaatst on volgestort f 1.000.000.—
De VENNOOTSCHAP verleent Credleten, neemt
gelden ln déposlto, belast zich met den aan- en
verkoop van effecten en coupons, sluit belee-
ningen en prolongation en verricht verder alle
werkzaamheden tot het- Kassiersvak behoorende.
Staat op 31 Maart 1906.
Loopende Credieten f 3.873.308.04 a
Deposito's1.064.138.14
Reserve153.545.17
Jbr. Mr. P. VAN FOREEST, J. F. M O E N 8,
Vice-President-Commissaris. Directeur.
gebiesd en met overbouw, met één Jaar schriftelijke garantie
Hekels! raat 13, Alkmaar.
Vabrleksmerk gedeponeerd van
Verkoopers en gebruikers hebben op aanvrage steeds
toegang tot rnjjne stoomfabriek »de Wachter", om zich
van de zuiverheid te overtuigen.
of ge ook letsel bekomen hebt en U eindelijk mede-
tedeelen waar het dichtbjjzjjnde „Unfallsstation" is.
Evenals elders zoo valt ook hier te constateeren,
dat de stad zich het snelst naar het Westen uit
breidt. Het z.g. centrum van Berlijn ligt thans feitelijk
in het Oosten. Vroeger was het raadhuis Berlijns
middenpunt, gaandeweg werd dit de Spikelmarkt,
thans is het de Potsdamerplatz.
Het spreekt van zelf, dat de bevolking van Berlijn
zich alleen zoo snel heeft kunnen ontwikkelen door
den trek van massa s provinciebewoners naar de
de hoofdstad. In 1816 telde Berljjn 182000, in 1871
826000, in '1905 2033900, en met inbegrip van de
voorsteden, 3,020.933 inwoners.
Evenals het stadstype bjj den snellen groei bijna
geheel verloren gegaan is, verdwjjnt ook het type
van den echten Berljjner meer-en-meer.
De families Buchholz zjjn hier niet talrijk meer.
De meeste „Droschken-Kutscher", de mannen die
het Berljjnsche dialekt hoog in eere hielden, hebben
geen pleizier meer in hun vak, nu de taxameter
de verdiensten heeft doen slinken, de politie hen
met toenemende scherpte controleert en hunne oude
afgejakkerde paarden de helft van den tjjd op het
asphalt uitglijden. Deze typen uit vroegere dagen
ruimen niet alleen het veld voor jongere collega's
uit de provincie, doch zien zich dageljjks van klanten
beroofd door de automobiel-droschken. Deze verheu
gen zich hier in korten tjjd in groote populariteit.
Nu, de chauffeur heeft geen tjjd tot praten indien
hjj niet met rem, regulateur en signaalhoorn in de
weer is, dan ziet men hem terzijde van den weg
bezig zjjn defekte kar weer gangbaar te maken. De
definitie van een chauffeur luidtde man, die niet
spreekt, doch slechts toetert. Van hem is dus niet
te verwachten dat hjj het Berljjnsche dialekt zal
cultiveeren.
Neen, wie van Berljjn meer verwacht dan van
eene bloeiende, levendige zeer moderne stad, die
komt bedrogen uit.
Doch wilt ge het Pruisen van uit vroegere perioden
leeren kennen, spoor dan even naar Potsdam, 't Is of
ge van het nieuwste deel van deu Haag in Delft komt.
Wat Potsdam thans nog is, was Berljjn voor hon
derd jaar. Suf, vervelend, spiess-bürgerlich, voor 't
grootste gedeelte uit een zuinige beurs gebouwd en
dientengevolge nog al armoedig.