Concurrentie onmogelijk. TAFELKLEEDEN D. A. WISSELINK, Vanillewafeltjes, Fnidsen 71, G. W. van der Veen, Alkmaar. MERK TC T. CR0K, ROOMBOTER Het beste Adres Landbouwkrediet, Onderwijs ij nzaadkoeken, Landweer, Stremming van verkeer. BERLIJNSCHË~^[Evifr A D"VBBTB NTI N. kost heden 05 cent de 5 ons. „DE BONTE KOE". Elastieke Kousen, Knie kappen, Sokken, Firina J. SCHOUTEN Co., Firma de Wijs Broers. Kennisgeving. SnaarmanslaanNo. 3 en 5, J. HOED. Alkmaar, Voordam C 13. J. H. ELFRING, DAAR GAAT IE! by A. HILDERING, Zuivere Murwe MARKTBERICHTEN. Door een contract attesluiten met een der grootste Schoenfabrikanten van ons land, noteeren wij chroomleder Heeren bottines, model naar kenze voor den prijs van 14.10. Schoenenmagazijn „de Roode Laars", van «JLIIVD, IS" H u i g b r o u w e r s t e e g 11 en 12. ALKIliB. Reolame-oliroom KNOOP, en RIJGLAARZEN, Koopt uwe in 't tapijtmagazijn (rijke keuze) SIDONIUS DE JONG, ALKMAAR. ilouttil 54. Kassier en Commissionnair in Effecten. O verheerly k gevuld met SLAGROOM, 13 cent per ons. AkSHfi»Bi IJ8WAFELTJIDS voor het leveren van BRUILOFTEN en PARTIJEN is: noobkhollanuioh in boekhonden, enz. voor ex» 3 i en praotyk ■lent 8 Voor den prijs van 165.— een hagel-splinternieuw Rywiel, Speciale inrichting voor Reparatie. een idyllisch plekje te midden van Amsterdams buizen- woestjjngeen wonder dan ook, dat op warme zomer avonden daar vaak geen plaatsje onbezet is. Natanrljjk is bet hotel, dat bjj de inrichting behoort, den Amsterdammers zeil minder bekend; dat daar èn de inrichting èn de bediening niets to wenschen overlaten, mag na het voorgaande als vaststaande beschonwd worden. De heer Krasnapolsky, de schepper van hot rensachtige en over de g&nsche beschaafde wereld bekende etablisse ment in de Warmoesstraat, mag met rechtmatigen trots op zjjn werk terugzien. Nog steeds arbeidt bjj met jeugdigen jjver aan de vervulling zgner idealen. En wanneer wij hem dan ook op zijn a.s. jaardag onzen groet brengen, is het met den wensch, dat hg nog lang op zijn wjjze moge medewerken tot den bloei, der hoofd stad. Ontheffing of vergoeding. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente ALKMAAR, brengen ter kennis van belanghebbenden, dat bg Koninklgk besluit van 9 Mei 1906 (Staadsblad No; 111) eene regeling is vastgesteld betreffende het toekennen van de vergoeding, bedoeld in artikel 15bis der Landweerwet, in verband waarmede door den Minister van Oorlog bg beslnit van 9 Mei d.a.v. ter bevordering van eene spoedige afdoening en daardoor van de belangen der verzoekers, het navolgende is bepaald le. Verzoeken om vergoeding, alsook verzoeken om ontheffing van den werkeljjken dienst, als kostwinner de laatste ger'cht tot de Koningin worden ingediend aan den Minister van Oorlog, door tnsschenkomst van Burgemeester en Wethouders dezer gemeente, voor zoover zjj, die de verzoeken doen, wonen in de gemeente Alkmaar, of, ingeval zg buitenslands verblgf houden, in het register van inschrijvingen van het personeel van de landweer dezer gemeente voorkomen. 2e. dat de bovenbedoelde verzoeken in bet bizit van Burgemeester en Wethouders moeten zjjn grsteld binnen tien dagen na de dagteekening van deze openbare ken nisgeving. De verzoeken moeten zjjn onderteekend door ham, baar of hun, die verm»«nt of vormeenen daarvoor in aanmerking te komen, alsmede door den dienstplichtige. Burgemeester en Wethouders voornoemd. Alkmaar, G. RIPPING, Voorzitter. 19 Mei 1906. DONATH, Secretaris. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Alkmaar brengen ter kennis van belanghebbenden, dat wegens bet vernieuwen van een gatzinker, liggende door bet Noordho'landsch kanaal op ongeveer 14 Meter benoorden het midden van de Schermervlotbrug te Alkmaar, de scheepvaart op dat punt zal zijn HE8TRHHD op Vrijdag 25 Hel a.s., van dos vooratiddags 4 uur tot des namiddags 7 uur. Burgemeester en Wethonders voornoemd, Alkmaar, G. RIPPING, Voorzitter. 18 Mei 1906. DONATH, Secretaris. Amsthuak 18 Mei De prjjze» dar Aardappel»» waren heden als volgt Eriesche M. B. f 1.30 a 1.60 id. bonten f 0.a f id. Borgers f 1. a 3.id. blauwen f 2.50 a 490 id. Pooters f 1.80 a 2.30, Zeenwsche bonten f 1.a 0.70, id. bJauwon f 1.20 a 1.49, id. Eigenheimers f.0 a 5.10, id. pooter» f 0.50 a 0.Dnitsche Hamburgers f 4.50 a 5.20, id. rooden f 1.60 a 1.90, id. blauwen fl.80 a 3.id. blanken f 1 50 a 1.40, Saksieche jammen f 1.60 a 8.60, Zand Eigenheimers f 1.20 a 0.Zandthoroassen f 4.50 a 5.Gelderscho blvnwen f 2.a f 2.25, Malta'5 sptlng 14 en 14J ct. per k.g. Alkhaab, 18 Mei. Aangevoerd 277 stapels, wegende 141232 kilogrammen Kleine kaas f 31,commissie f 30.Middelbare f 3". Schiedam, 18 Mei Montwgn per Ned. en zonder fust 19.25 Jenever id. 13.25 zonder belastingen. Noteering van de BenrscomissiBn Moutwjjn f 9 a per HL., zonder fust en zocdei belasting. Stemming vast. Ruwe Spiritus f 7s/4 Spoeling commissie f 0.60 Zwolle, 18 Mei. Op de heden gehouden Veemarkt zjjn aangev. 2298 stuks als :644 runderen, 139 kalveren, 443 schapen, 77 lammeren, 993 varkens en biggen. Men besteedde voor neurende en versch gekalfde koe'en f 105 a 280, di. Vaarzen en Schotten f 100 a 240, dl. Vaarzen f 85 a 185, voorjaarskalveren Koeien f 100 a a 21(7, Ossen voor da vetweida f 105 a 19DJ, l1/, jarige Particuliere Correspondentie). Berlijn, 17 Mei 1906 Berlijn, het oude Berlijn uit de tijden van Frederik den Grooten is weg, verdwenen onder de mokerslagen van den slooper en heeft plaatsgemaakt voor eene moderne wereldstad, met eer een Amerikaansch dan een Europeesch voorkomen. Reeds 3 jaren lang sloof ik me uit gevolg tegeven aan de wenschen van doortrekkende vrienden en land- genooten om hun nu ook eens de oude stad te toonen- Voldaan was tot heden nog niemand. De koninklijke opera onder den Grooten Frits gebouwd vindt iedereen een afschuwelijke ouwe kast„Am Kragel", een slop, dat op de Spree doodloopt en dat per manent opgepropt zit met schilders en teekenaars, haalt het niet bij de vele oude steegjes, die in iedere Hollandsche stad te vinden zijn een enkele oude kerk is óf niet in stijl gerestaureerd óf van een modernen toren voorzien. Voor het overige heeft de onde stad zooveel wij zigingen ondergaan, dat uit vroegere perioden slechts hier en daar nog een enkel huis is bljjven staan. En geen wonder. Berlijn ontwikkelde zich van de residentie-stad van het mindengroote Pruisen tot de hoofdstad van het machtige Duitsche rijk. Berlijn ontwikkelde zich tot een der grootste koop steden van Europa en tot de belangrijkste industriestad van het vasteland van ons werelddeel. Het oude Berlijn is de kern geworden van een zee van huizen en fakrieken, die thans meer dan drie millioen zielen berbergen. Want de bevolking van Berlijn met de aangebouwde voorsteden wordt op zooveel inwoners geschat. Waar vroeger de Pruisische ambtenaar, de Ber- lijnsche universiteits-professorde gardeofficier woonde, staan thans vjjf-verdieping-hooge handels huizen. Het oude Berlijn is de „City" van het nieuwe Berlijn geworden. Voor particuliere woonhui zen is in dit stadsgedeelte geen plaats meer waar eertijds een twee-verdiepingshuis met tuin stond, verrijst thans een engros-huis, ware steenen reuzen met tal van binnenplaatsen, waarop zich eene voort durende bedrijvigheid ontwikkelt. De waarde der perceelen in het oude stadsgedeelte zijn tot eene ongekende hoogte gestegen. Nog zeer tóStan BBT Ecalgen pr)Js fS.fiO en f3.75. Ieder paar garantie. Springaderen f 65 a 135, l'/j jaarige Pinken f 50 a 115, jongen Fokkalveren f 17 a 39, nuchtere Kalveren, f 6 a 18, vette Koeien Ossen aan bouten f 0 60 a 0.68. bonton f 0.a 0.— per K.g; dito Stieren f 0,54 a 0.59 dito kalareren f 0.70 a 0.80, dito schapen f 0.50 a 0.70, Lammeren f 6 a 13, 6 weekscbe Biggen f 7 a 12, 10 weeksche id. f 14 a 22, drachtige Varkens f 45 a?0 magere idem f 28 45 per stuk, vette di f 0.42 a 45 dito voor Londen f 0.40 a 0.38 per K.G. Leeuwarden, 11 Mei. Boter. Aangevoerd 49.4, 29.8 eu 5.16 vaten. Prjjs f 41,50 a Pabrieksboter aangev. 781.3 en 22 6. vatan f 40.00 a 44. Commissie f 44.50 Kaas. 33908 K.G. Nagel f 18,a 38, Leeuwarden, 18 Mei. Ter veemarkt werden aangevoerd 5721 stuks, 116 stieren f 90 a 285,, 21 ossen f 1.85 a 2.30 218 vette koeien f 160 a 260 717 melkkoien f 145 a 250, 41 pinken f 60 a 80, 212 vette kalveren f 20 a 50 graskalveren f a 114 nuchtere kaUeren f 8.— a f 10.240 vette schapen a f 24 a 26.—, 417 weide dito f 24.— a 22.2099 lammoren f8 a 12. 113 vette varkens f 80 a 70 of 22 a 21 ct per K*G voor Londen'21— a 20, 143 magere varkens f 40 a 50, 605 vette biggen jf 20 a 30, 639 speenvarkens f 4 a 8 bokken en geiten f 0.a 0.— 26 paarden f 75 a 100. Handel in alles gewild. EKRITei KWALlVfUT onder r()kscontrÖle Aanbevelend', Telefoon 174. Verdronkenoord 48, «ej. C. H. MfólHOINB, l.eerares Plus en Theorie. Mient C 15, ALKMAAR. Sp reekuren Woensdag,Donderdag en Vrgdag van 12 uur. onlangs werd een terrein op den hoek van de Friedrich en Leipziger-strasse gelegen met 60.000 Mark per vierkante roede betaald. Het Gemeentebestuur van Berlijn heeft er zorg voor gedragen dat verkeershindernissen zoo min mogelijk voorkomen. De straten zijn breed, recht lijnig en bieden voor den wandelaar dientengevolge een ietwat eentonig beeld. Wel klaagt men over de levensgevaarlijke drukte op de Potsdamerplatz en voor de Brandenburger-poort, doch vergeleken bij Parijs en Londen is het levensgevaar hier niet groot. Hoog tijd wordt het echter dat de elektrische trams ten deele onder den groud worden geleid, in 't belang van eigen snelheid, alsmede van de openbare veiligheid. In enkele straten loopen voort durend dag en nacht rijen trams, dikwijls zoo dicht achter elkander, dat men geruimen tijd wachten moet, wil men naar de andere zijde van de straat oversteken. Maar voor 't overige bieden straten en trottoirs aan voertuigen en voetgangers ruimschoots gelegen heid Bnel voorwaarts te komen. Alleen het eigenlijke Berlijn beschikt over meer dan 10 millioen vierkante meter straten en pleinen. Dat is een respektabel cijfer. Ongeveer 1900 Gemeentereinigers zorgen met behulp van de sproeiwagens de roode artillerie genaamd en machinale bezemwagens voor de zindelijkheid. Wel is waar zijn er in het oude Berlijn nog straten die slechts 4 tot 6 meter breed zijn, doch deze behooren tot de groote uitzonderingen en zijn ten doode opgeschreven. Thans is men o.a. bezig de Neue Wilhelmstrasse te verbreeden. Als regel zjjn de Berljjnsche straten, de voortuintjes niet mede- gerekend, 19 meter breed. Enkele grootere verkeers aderen zijn veel ruimer aangelegd zoo is o.a. Alt Moabit 68 meter breed. Bepaald storend is dikwijls het afbreken en weder- opbouwen van enkele stadsgedeelten, doch zooals gezegd, de tijd is niet ver moer af, dat van het Berlijn van voor vijftig jaren geen steen meer op de andere is blijven staan. Zijn we zoover dan moet ook de ondergrondsche elektrische gereed zijn want de nieuwe industrie- en handelspaleizen, die de oudere lagere huizen hebben verdrongen, leegen zonder ophouden hunnen inhoud aan levend en dood materiaal op de straat, Koopt cheques en vreemd bankpapier tegen de hoogste koersen, disconteert geaccepteerd handelspapier, neemt gelden in deposito. Eflfectenorders, Incasso's, Credleten. in alle maten voorradig, bg de HUIdBROUWMKSTHMO 3, ALKIHAAR. T f in diverse smaken, ÏO en 13 cents per ons, welke boven alle anderen in smaak uitmunten. Aanbevelend, BAKhElTBAKkl<lR en HOK. OndergeteekendeJ. HO Hl», kruier, U. ld. 8., miakt het geachte publiek bekend, dat bjj met ingang van heden zgn zaak, tevens stalhouder)) heeft verplaatst van Bcigerweg, No. 12, naar eerste huls vanaf het Scharloo. Bsstelkantoor in ue etad bg den heer BLAAUW, hoek Ritsevoort, gratis telefoon. 221 Telefoonnummer 221. Steeds aanbevelend een inhoud dikwijls tienmaal grooter dan zich in vroegere tjjden op dezelfde plek bevond. Wanneer 's morgens de werkzaamheden aanvangen, dan bren gen stadstreinen trams en omnibussen uit alle stadsgedeelten stroomen bedienden en werklieden naar Berljjns centrum. Wie zich een denkbeeld wil vormen hoeveel menschen in zoo'n modern Berlijnsch gebouw verdwjjneD, die vatte tegen 8 uur 's morgens eens post voor de grootste industriekazernes bjjv. de Spindlershof in de Neue Grünstrasse of het in dustriepalast in de Lindenstrasse. Eenige oogenblikken later braken deze reusachtige monsters naar alle richtingen van Berlijn een deel van hun dooden inhoud uit. In de laatste tijden neemt het vervoer per automobiel de overhand steunend, zuchtend, puffend, sidderend, rollen de dikwjjls zware gevaarten door de poorten en mengen zich in het dichte gewoel van het bedrjjvigste deel van Berlijn. Mocht ge dan nog niet overtuigd zjjn dat Berlijn een koop- en industriestad van groote beteekenis is, maakt dan met den ringspoorweg een tochtje om Berlijn of bestijgt een boot naar Gronau. Rjjen fabrieken, met pijpen niet te tellen. Voor mjj was dit Berlijn van de twinstigste eeuw eene openbaring en ik vraag mjj nog steeds af hoe het mogelijk is dat de industrie zich juist in een stad heeft kunnen ontwikkelen, waar de huren der woningen hoog zjjn en het leven duur is. Doch aan de meeste vreemdelingen boezemt dit alles weinig belang in. Voor hen biedt Berlijn dikwijls niet wat zij gedacht hebben. Het geheele stadsbeeld heeft iets eentonigs en wat erger is zeer weinig karakteristieks. Wandelt waarheen ge wilt. overal rechte lijnen, breede straten, ruime alleeën, schoone asphaltwegen, overal de blauw en wit ge verfde goedkoope restauraties van Aschinger, op alle hoeken de sigarenwinkels van Looser en Wolff, bijna nergens een politieagent behalve in de Siege- sallee doch allen dezelfde typen, militair-kort antwoordende, dadelijk gereed U uit hun wegwijzer intelichten, nog eerder gereed de namen optetee- kenen van werkeljjke of vermeende overtreders der politiebepalingen. Komt ge met uw auto in botsing, dan zal de „Schutzmann' eerst het nummer van het voertuig, dan den naam van den chauffeur en den uwen opschrjjven om zich daarna te informeeren lloorn, Kaasmarkt 16 's Uravenhage, Helft, Molenstraat 45. Koornmarkt 99. Lelden, Kort Rapenburg hoek Breestraat. KapitaalTwee millioen dulden, waarvan geheel geplaatst on volgestort f 1.000.000.— De VENNOOTSCHAP verleent Credleten, neemt gelden ln déposlto, belast zich met den aan- en verkoop van effecten en coupons, sluit belee- ningen en prolongation en verricht verder alle werkzaamheden tot het- Kassiersvak behoorende. Staat op 31 Maart 1906. Loopende Credieten f 3.873.308.04 a Deposito's1.064.138.14 Reserve153.545.17 Jbr. Mr. P. VAN FOREEST, J. F. M O E N 8, Vice-President-Commissaris. Directeur. gebiesd en met overbouw, met één Jaar schriftelijke garantie Hekels! raat 13, Alkmaar. Vabrleksmerk gedeponeerd van Verkoopers en gebruikers hebben op aanvrage steeds toegang tot rnjjne stoomfabriek »de Wachter", om zich van de zuiverheid te overtuigen. of ge ook letsel bekomen hebt en U eindelijk mede- tedeelen waar het dichtbjjzjjnde „Unfallsstation" is. Evenals elders zoo valt ook hier te constateeren, dat de stad zich het snelst naar het Westen uit breidt. Het z.g. centrum van Berlijn ligt thans feitelijk in het Oosten. Vroeger was het raadhuis Berlijns middenpunt, gaandeweg werd dit de Spikelmarkt, thans is het de Potsdamerplatz. Het spreekt van zelf, dat de bevolking van Berlijn zich alleen zoo snel heeft kunnen ontwikkelen door den trek van massa s provinciebewoners naar de de hoofdstad. In 1816 telde Berljjn 182000, in 1871 826000, in '1905 2033900, en met inbegrip van de voorsteden, 3,020.933 inwoners. Evenals het stadstype bjj den snellen groei bijna geheel verloren gegaan is, verdwjjnt ook het type van den echten Berljjner meer-en-meer. De families Buchholz zjjn hier niet talrijk meer. De meeste „Droschken-Kutscher", de mannen die het Berljjnsche dialekt hoog in eere hielden, hebben geen pleizier meer in hun vak, nu de taxameter de verdiensten heeft doen slinken, de politie hen met toenemende scherpte controleert en hunne oude afgejakkerde paarden de helft van den tjjd op het asphalt uitglijden. Deze typen uit vroegere dagen ruimen niet alleen het veld voor jongere collega's uit de provincie, doch zien zich dageljjks van klanten beroofd door de automobiel-droschken. Deze verheu gen zich hier in korten tjjd in groote populariteit. Nu, de chauffeur heeft geen tjjd tot praten indien hjj niet met rem, regulateur en signaalhoorn in de weer is, dan ziet men hem terzijde van den weg bezig zjjn defekte kar weer gangbaar te maken. De definitie van een chauffeur luidtde man, die niet spreekt, doch slechts toetert. Van hem is dus niet te verwachten dat hjj het Berljjnsche dialekt zal cultiveeren. Neen, wie van Berljjn meer verwacht dan van eene bloeiende, levendige zeer moderne stad, die komt bedrogen uit. Doch wilt ge het Pruisen van uit vroegere perioden leeren kennen, spoor dan even naar Potsdam, 't Is of ge van het nieuwste deel van deu Haag in Delft komt. Wat Potsdam thans nog is, was Berljjn voor hon derd jaar. Suf, vervelend, spiess-bürgerlich, voor 't grootste gedeelte uit een zuinige beurs gebouwd en dientengevolge nog al armoedig.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1906 | | pagina 6