Bil fle Poolstreken
Aanbesteding.
Banketbakkerij
BINN EN LAN D
Kantongerecht te Alkmaar.
BUR HERL UK ÊTtTnIT"
A DTERTENTIEN.
J A. NETTEN.
Uit de Pers.
MARKTBERICHTEN
3800 K. G. petroleum (Ameri-
kaansche in houten vaten).
2. 200 L. raapolie.
200 K G. beste, oude geklopte
bladreuzel.
4. ÏOO KG. stearine kaarsen.
5. 600 K.G. consistentvet.
Appelsteeg 1, Telefoon 147.
vele niet fietsende Amsterdammers, die Zondags eens
een kjjkje ter plaatse komen nemen om te zien, «of d'r
niet geklopt wordt.»
Dat laatste is reeds eenige Zondagen achtereen ge
beurd tot groot vermaak van 't geacht publiek en tot
groote moeilijkheid van 't gemeentebestuur van Water
graatsmeer. Want dit zit in een lastig parket. Aan den
eenen kant is het verplicht de orde te handhaven en
aan den anderen kant is het buitengewoon vijandig
gestemd tegen de nieuwe tolheffing. En terecht. Niet
alleen, dat daardoor aan het verkeer in 't algemeen
nieuwe moeilijkheden in den weg worden gelegd, maar
in 't bijzonder levert ze groote bezwaren voor 't verkeer
tusfchen Amsterdam en Watergraafsmeer. Het onmid
dellijk aan Amsterdam grenzende deel van laatsige
genoemde gemeente toch is zoo goed als uitsluitend
door Amsterdamsche forensen bewoond slagers, krui
deniers, bakkers en andere winkeliers uit de eene
gemeente houden derhalve voortdurend en voor een
goed deel per fiets gemeenschap met de andere en
voor hen beteekent de nieuwe tolheffing een belangrijk
financieel nadeel.
Inmiddels heeft het gemeentebestuur van Water
graafsmeer zich per rekwest tot H. M. de KoniDgin
gewend, met verzoek de vergunning, in 't begin dezes
jaars verleend, in te trekken, althans voor zoover het
verkeer per rijwiel betieft.
Wij, Amsterdammers, zien in gespannen verwachting
de beslissing van H. M. tegemoet. Wie weet, als de
beeren in den Haag uit de nieuwsbladen vernemen.dat
er een burgeroorlog dreigt uit te barsten aan de grens
onzer stad, of ze H. M. niet zullen adviseeren, den steen
des aanstoots weg te nemen en althans de reeds zoo
zwaar geteisterde wielrijders te vergunnen, hun balven
stuiver in den zak te houden, als ze voor zaken of voor
genot de limiet wenschen te passeeren.
Er is trouwens al oneenigheid genoeg.
Geen automobilist of hg beklaagt zich bitter over de
houding van het Amsterdamsch publiek.
O, dat Amsterdamsch publiek, dat maar niet den
zegem jjken invloed der automobiel wil erkennendat
er maar niet op gesteld is, stof en benzinegeuren in te
ademen dat maar niet wenscht aangereden of oeerreden
te worden door auto's, van ik weet niet hoeveel paar-
dekracht
Maar in ernst. De automobiel is een prachtig vervoer
middel en ik begroet het met des te meer waardeering,
sinds ik vernam, welke uitstekende diensten het reeds
verricht in zake ziekentransport Doch één zaak moeten
onze klagende automobilisten in 't oog houdenonze
Nederlandsche steden in 't algemeen, en Amsterdam in
'l bjjzonder zjjn beknopt gebouwd en volkomen onge
schikt voor snel automobielenverkeer. 't Is nongeperme-
leerdt zouden de Amsterdamsche diensti. eisjes
zeggen zooals de auto's vaak door onze stad jagen,
ten spjjt van de politie verordening, die slechts de
snelheid van een >paard in matigen draf» gedoogt.
Laat hen eens probeeren er in de stad een kalm
gangetje in te houden en hun snelheidszucht slechts te
botvieren op de buitenwegen ik durf hun voorspel
len, dat de goedige Amsterdammers zelfs in een
automobilist binnen niet te langen tqd hun medemensch
zullen gaan zien.
Overigens nogmaalseen eeresaluut aan onze
automobielen. Ze hebben hun sporen verdiend. Een
weinig welwillendheid van beide kanten en het pleit
voor de auto's is glansrjjk gewonnen.
Haaicoatrole-ililloia.
Br zijn ia den laa'sten tijd. vooral in het buitenland,
luide klachten opgegaan ever bedrog in den kaashandel.
Dat er iets hier tegen gedaan moes' worden stond
spoedig vast, maar hoe dit moest geschieden was
es is nog een open vraag. Wettelijke maatregelen
zijn er nog niet genomen zou kaas ook regeerings-
zaak zijn P en tot heden is er weinig (maar toch
eenige) verandering gekomen.
De Hsagsche Nituwe Courant schrijft hierover o. a.
het volgende
Zij, die van meening zijn, dat de zaak zich van
zelf wel zal redden en mealles maar s il op zijn
beloop moet laten, hebben tegenwoordig schijnbaar
gelijk. Kaasprjjzen zijn hoog, zeer hoog zelfs en
alles wat geproduceerd wordt, gaat grif weg. Ii
tijden van too*spoed is de mensci zoo licht geneigd
te vergeten, wat de geschiedenis toch leert, n. I. dat
ook op economi ch gebied tijdei van eb en van
vloed elkaar na langer of korter tijdsverloop opvol
gen. En wie dan in tijden van voorsp ed niet ver
gelen heeft, een blik in toekomst te slaan en
zich h eft beijverd de voorwaarden van be taan ook
in lijden van tegenspoed en malaise zoo krachtig
mogelijk te doen zijn, 1 eeft zeker de meeste kans,
om een crisis zonder zeer ernstige gev lgen door te
maken.
Daarom ook mogen wij ons verheugen, dat er bij
oazen landbouwenden -tand een streven merkbaar
wordt, om uit eigen kra'ht weerbaar te zijn, de
bedrijisvoorwaarden te verbeteren, voor de toekomst
Ie zorgen en zich te wapenen tegen concurrentie
van v richillende zijden, ook tegen oneerlijke con
currentie.
Weer wordt da aandacht in den laatsten tjjd gevestigd
op een plan om per luchtballon den Noordpool te bereiken.
Het is een Amerikaansch journalist, Wellmandie
ondanks het droevige lot van Andrés en zjjn metgezellen,
toch den moed heeft een dergeljjke reis te wagen. Op
de eilanden bjj Spitsbergen worden reeds voorbereidende
maatregelen getroffen. De Tag heelt zjjn New.Yorker
korrespondent naar de plaats gezonden waar men aan
het werk is voor den tocht. Aan de berichten van dezen
korreipondent ontleenen wjj het volgende:
De reis van New York af maakte ik met de «Deutsch-
land.« Ik had een hot, waar aan de wanden allerlei
platen en „souvenirs* waren opgehangen. Zeer veel
personen hebben in den loop der tjjden den Kapitein van
de «Deutschland* een souvenir aangeboden, zelfs Keizer
Wilhelm en President Roosevelt hebben Kapitein K&mpfl
bun portretten geschonken en dat rog wel begeleid van
zelfgeschreven brieven.
Ik had reeds eerder met dezen Ooeaan-bevaarder keunis
gemaakt en thans vroeg ik hem inliohtingen over allerlei
zaken, als kleeding enz., waarmee ik rekening zou mooten
honden daar in het hooge Noorden. »Nu,« zei hg, «als
men aan booid big ft of slechts korte bezoeken aan land
aflegt, dan kan men volstaan met de kleeding die men
draagt tnsschen de maanden November en April aan
boord van echepen die den Atlantischen Oceaan bevaren
maar wannes ge van plan zjjt gein.men tgd op Spits
bergen te vertoeven, dan moogt ge n wel een pool-uit-
rneting aanschaffen. Dikwjjls zjjn er deelnemers aan een
expeditie in bnnne eigenaardige kleeding en met slecht
verzorgd uiterljjk bg mg aan boord geweest als ik bi r
in deze wateren was. Zs maken dan drnk gebiuik van
do badkamer en dat niet zonder reden. De zaak is n.l.,
dat zjj aan land zells hunne handen niet konden wasschen,
dus ia geen geval gelaat en lichaam, daar de scherpe
wind de huid, zoodra deze vocht'g wordt gemaakt, duet
openspringen.*
Dat knain geheel overeen met «vat men gewoonljjk
Wij evoelen dan ook het meest voor de meening
van hen. die ui eigen initiatief tor een duurzame
verbetering willen geraken ea daarvan o ook weer
blijk hebben gegeven in de b ven besproken quuest'e
betreffende de productie rn den afzet van kaas.
Yoor eenige weken t ch is re Hoorn, dank zij den
ijverigen bemoeiingen van de Hollandsche Maatsch ppij
van Landbouw, een instelling in 't leven geroepen
en in werking gesteld, die ten doel he ft, don
afnemers van Nederlandsche, in dit geval van Noo d-
hollandsche kaas. de noodige waarborgen te ver
schaffen, dat zij waar voor hun geld krijgen, althans
wat bet gehalt aan vet betreft.
Met het oog op de afwisselende samenstelling der
grondstof, melk, is het natuurljjk niet mogeljjk te
garandeeren, dat kaas van volle, niet afgeroomde melk
wordt geleverd, doch wel kan men een grens aangeven,
beneden welke het vetgehalte niet zal dalen. En dat
laatste geschiedt dan ook. De kaasproducenten, eenige
kaasfabrieken en een aantal landbouwers, die zich bij
het station hebben aangesloten, hebben zich verbonden
geen kaas te zullen afleveren als vet, wanneer zjj niet
een gehalte van minstens 40 pCt. aan vet in de droge
stof bevat. Het voornemen bestaat, op dergeljjke kaas
een merk aan te brengen, dat uatuuiljjk alleen door
de leden of aangeslotenen mag woiden gebruikt.
Voor Noord-Holland, waar voor het overgrootë deel
zoogenaamde Edammer dagkaas wordt gemaakt, dat
is kaas bereid uit melk, waaraan ongeveer 15 20
pCt. room is ontnomen, is zeker bovenstaande regeling
de beste. Voor Zuid-Holland en Utrecht, waar de
productie van volvette Goudsche kaas nog in hoofdzaak
wordt beoefend, hoewel ook reeds verscheiden produ
centen het afroomingssfsteem in practjjk gaan brengen,
zou voor 't behoud der volvette industrie wellicht een
ander hooger minimumcjjler de voorkeur verdienen,
als men er toe mocht overgaan ook daar een kaas
controle-station op te richten.
Maar iaat ons| op de ontwikkeling van het kaas-
contrólesysteem niet vooruitloopen Hoewel wjj voor
ons alle vertrouwen hebben, dat de zaak zal slagen
en dat in die richting de oplossing van de kaasquaestie
moet gezocht werden, is het er nog verre vandaan
om reed» van een welgeslaagde proef teltunnen spreken.
Daarvoor is het aantal deelnemers nog te gering en
de tjjd nog te kort. Ook drjjft de inrichting nog"vrjj-
wel op subsidies van landbouwmaatschappjj enz. De
bijdragen van de gecontroleerden zjjn berekend a J
cent per K G. geproduceerde kaas, nog geen duizend
gulden per jaar. Bjj eenigszins ruimere toetreding is
het echter te voorzien, dat de inkomsten wel voldoende
zullen zjjn, om de kosten te dekken. In de toekomst
zou dan evengoed, als door de instelling van een rjjks-
merk voor gecontroleerde boter het controle-stelsel
een olficieele en zeer hooge beteekenis, vooral voor
het buitenland, heeft verkregen, een rjjksmerk op
kaas met een gewaarborgd minimum vetgehalte bur
gerrecht kunnen verkr jjgen en het beste middel bljjken,
om de eerlijkheid in den kaashandel op afdoende wjjze
te bevorderen.
Zil echter de zaak spoedig slagen dan moet de baudel
krachtig medewerken en door reclame het er naar toe
leiden, dat de buitenlandsche en binnenlandsche afnemer
vrage naar kaas met een op zoo mogeljjk eenigeroiate
op offic'eele wjjze gegarandeerd gehalte aan vet en o i.
zal de handelaar wjjs doen, in die richting ia gaan.
Dan toch kan bjj de positie die door hem thans in
den kaashandel ingenomen wordt, onverzwakt handharen
terwjjl hg anderB kaan kon loopen ten deele verdrongen
te worden door coöperatieve en andere vereenigingoc,
die den afzet van gecontroleerCB kaas zelf ter hand
tullen gaan nemen. Het is toch te verwachten, da'
msnecben, die vooruitstrevend en zel'staudig ginorg
zjjn, om door aansluiting bjj een conti estatioo de
samenstelling van bun producten te waarborgen, d e
zich voor dat doel moeite en kosten getroosten, niet
zich zullen bepalen tot dien maatregel alleen, doch
dat zjj ook, zoo zulks noodig bljjkt, wegen zullen witen
te vinden, om van die bemoeiingen op den duur vrcoht-n
te plukken. Ben goede zaak kas man wel eens op
de een of andere manier eenigen tgd tegenhouden,
doch de ontwikkeling verhinderen zeker in geen geval.
Da toepassing van het coot. filesysteem bg bet bestig-
den *au vervalscbing ec bedriegerjj in de prodnc'ie
van en den handel in levensmiddelen, voede/artikolea
enz. begint ook in audeie landen wortel te vcbieten
fn d* ervaring beeft reeds geleerd, dat er gunstige
resul'uten mede zjjn te bereiken Daarmede moet en
zal ook de handel evengoed ele de producent ten slo'te
rekening moeten houden. Zien wjj wat op bet gebied
van vleeschkenr en botercontiö'e in zesT korter, tjjd
is gebeuid, hoe de felste tegenstanders geëindigd zjjn
met door den nood gedrongen toe te treden, dan ge
looven wjj in vollen ernst onzen kaashandlaren te
mogen toeroepen op bun bcede sjjn en. op de teekenen
des tjjds lettend niet de btkens te willen verzetten als
het getij i» verloopen, doch sis het rog tjjd ie. En
voor den producent èi voor den handelaar zal naar
onze meening dat verreweg het beste zjjn.
M igen wjj binnen kort*n ijjd kunnen oonetateeren,
da', dank zjj samenwerking van beides, ui', het thans
geplante boompj een krachtige brom zich beeft ontwik
keld, die voor den eerljjken kaashandel een afdoende
bescherming kan verloeren tegen hen, die niet schromen
door oneerljjke praktjjken ons nationaal product op de
'J—wm mans TiTW I»
van Poolirizigers verneemt. It kwam pas van Sm Fran
cisco temg in New York, d oest dadeljjk weder verder
reizen en was maar weinige aren in Daitschlaad, zoodat
ik eerst in TioniEÖ tgd had om mg mjjn uitrusting aan
te schaffeD. Een «Poolreiziger* raadde mjj aan kleding
stukken van aller lei aa-d mede te nemen, doeken, huiden
en zelfs oliepakken aan te schallen. Bjj vond me in m'n
hut terwjjl ik bezig was om mij te scheren, lachte en
zei dat ik die zindeljjkheid wel spoedig zou afleeren.
Sinds drie weken leef ik nu in een tent van linnrn
op Spitsbergen, dcch mjjn poolkleeding zit nog in den
koffer ik kleed me gewcon als in den winter in
New Yotk, maar zonder jas kan 't nooit. Ook baad,
wasch en scheer ik mg reregrld. Wtl heb ik hier men-
schen ontmoet, met verwilderde baardos en baa d, zeer
vuil en in dikke kleeding, niet bepaald sierljjk, doch
waarvoor dit alles noodig is, dit bljjft voorloopig voor
mjj een raadsel.
Toen ik bier aankwam, lag er nog sneeuw op den
rotsigen oever langs de zee, waarin wjj met jjzeren pen
nen moesten slaan voor onze tent, 's Nachts bemerkte
ik en leerde ik bogrjjpen hoe kil en ruw de wind daar
kan blazen. Ieder oogenblik vreesde ik dat de tent zou
invallen. Doch dit gewende spoedig,
Wellman is even.-Is al zjjn medereizigers vast over
tuigd van hel welslagen van zjjn onderneming. Hg hoopt
de reis met den ballon nog dit jaar te kannen aanvan
gen. Waarscbjjnljjk zal de opatjjging plaats hebben in
het begin 7ao September. Halt Augustus wordt ven
aan rang gemaakt met hdt vollen van den ballon en dan
worden proeftochten gemaakt ais het stil weer is.
De vorst van Monaco beeft een expeditie op Spits
bergen doen landen, d e he' Prins Karei schiereiland, den
Noordwestboek van de Eiosbaai tot de Liefdeb ai topo
gii-ftsob o, nemen, omdat dit nog niet goed in kaart is
gebiacht.
Dorr de barn*nning vun don Rollaodschen krniser «Fries
land* wordt de Liefdebaai in zeekaart gebracht.
Door het geopende goidjjn van mjjn teut heb ik het
gezicht op bet Kerkhof van de gelukzoekers alsAndiéa
oo zjjn metgezellen. Geen groene zoden dekken bun graf.
Hun licham'n zjjn begraven onder jjsschot'en of de golven,
groote markt te drprecieeren.
En hiermede zjj bet welkom toegeroepen aan de
jeugdige instelling die, hoewel nog te jong en te zwak
om zelis alleen nog maar te staan, in zich draagt den
aanleg voor een grootsohe ontwikkeling »Jj tgd en
omstandigheden haar gunstig zgo en baar bestaan
noodig bljjvsn maken."
Vreewsdellngea te Bergew.
Pension «Beaulieu.c
Mevr. C. BlomBruin Alkmaar, mej. H. Ankersmit
Watergraafsmeer, mej. H Ankersmit Deventer, mej. C.
Cheriex Amsterdam, de heer W. de Haan en mej. W.
de Haan Darmstadt, de heer Jac. de Haan en familie
Rotterdam, de heer en mevr. H. Heukels, Amsterdam,
uoevr. P. H. Formjjne van Voorthujjsen, Wervershoof,
de heer en mevr. Dr. Plomp Hoorn, de heer G. de hoop
Scheffer, de hoer G Keiler en de familie Tideman
Amsterdam, de heer Noorderwier Hilversum.
Pension iKennemeroord.c
De heer H. Hudig en familie Rotterdam, mej. de Vries
Enkhuizen, mevr. Schotte de Vries Hoorn, dames Fontein
en mej. Bruins Utrecht, de heer de Marree Deventer,
mej. de Mansfeld Utrecht, mej. de Marree Rotterdam,
de heer Kruisman en familie, de heer en mevr. van
Hattum en mej. Luuk Dordrecht, de heer en mevr.
Veerman en mej. Bekker Utrecht.
Pension »H o 11 a n d.c
De heer H. H. van Dam en familie Rotterdam, de
heer L A. van Dinter en familie Haarlem, de heer
Mr. Cosman en familie Amsterdam, de heer Jhr. Sand-
berg tot Essenberg en familie Hoorn.
Pension iBoschlust.t
De heer T. Sabal en familie Zaandam, de heer G.
Schipper Pz. en familie Amsterdam, de heer W. Schipper
en familie Zaandam, mej. L. Gerritz, mej. A. Lafontaine
en mej. J. Lotgering.
Pension «Zomerlust.*
De heer H. C. van Oort en familie Utrecht, de heer
Wjjchgel en familie Alkmaar.
Pension «Duinzicht op 't Woud.
Mej. Koojjman—Dros Texel, familie van Dalsum en
de dames Meekers Amsterdam.
Pension 't Witte huis.®
Familie D. van Leeuwen, mej. Merkens en de familie
Mr. J. Kalfl Amsterdam, familie Kroon Gouda, mej.
Reineke Amsterdam, mevr. Dederding Haastrecht.
Pension »Lunchroom.«
Mej. H. Hallo Utrecht, familie 1-, Hangjas Amsterdam,
dames Nienejjer Arnhem.
Bjj particulieren of op zich zelfj
wonende:
De heer B. G. Fruithof en familie en de heer F. Wolff
en familie Amsterdam, mevr. Wed. A. P. de Lange,
mej. r. Dorbeck en dienstbode en de heer Mr. C. J.
de Lange en familie Alkmaar, de heer Polak en familie
Amsterdam, de heer en mevr. Dr. Bronsveld Hoorn,
familie Mujjskes, familie A. Bosch, E. Weeneringh en
E. J. van üet en de familie P. K. van Doornik Amster
dam, de heer T. Kroon en familie en de familie Bruin
Hoorn, de heer ,1. Bots en familie, familie de Sonnaville
Sr,, en de familie H. J. Vonk Alkmaar, mevr. van
Houttuin en 2 kinderen Arnhem, familie J. Kloppen
burg, mej. D. Polak en de dames Swart Hoorn, familie
J. E. Bouteljé, familie D. J. Broekens, mej. Eusing en
mej. van Leeuwen Amsterdam, dames A. W. en A. M.
Farber, mej. C. C. M. Keesom, familie Mr. H. P. M.
Kraakman en de familie H. Lind Alkmaar, mej. VI.
Switser Purmerend. Totaal 218 personen.
Zitting van 3 Augustus 1906.
A. F. R. en J. A. H„ Alkmaar, en W. B., Rotterdam,
dronkenschap, ieder f 1 boete of 1 dag hecht.
T. V. Cz. en L. G., Egmond aan Zee, ioopen over
verboden grond, ieder f 1 boete of 1 dag hecht.
J. de G.. G. K. Az. en L. B. Lz. Egmond aan Zee,
en J. B. P., Alkmaar, overtreding jachtwet, de le en
2e ieder f 2 boete of 2 dagen hecht., de 3e f 3 boete of
2 dagen hecht., de 4e 2 maal f 0.50 boete of 2 maal 1
dag hecht.
S. G. JzEgmond aan Zee, strooperjj, f 1 boete of 1
dag hecht,
R v. E., Wjjk aan Zee. W. S., Velsen, F. v. N.,
IJ muiden, A. C., Bergen. W. R., Noordscharwoude, A.
R. en J v. d. M., Broek op Langendjjk, en P. G., Nieuwe
Niedorp, overtreding motor- en rjjwielwet, de le-5e,
7e en 8e ieder f 1 boete of 1 dag hecht., de 6e f 1 boete
of 1 week tuchtschool.
K. V., Castricum, F E. Graft, J. de J., Rjjp, A. L.
v. d. V. en J. W. B, Alkmaar, overtreding politie-ver-
ordening, de le f 2 boete of 1 dag hecht., de 2e5e
ieder t 1 boete of 1 dag hecht.
Made Niedorp.
Gedurende de maand Juli.
Geboren: Cornelia, z. v. Cornelia Hollenberg en
Cornelia Singer. Jan, z. v. Klaas Mak en Maar'je
Dekker. Jan, z. Willem Langedjjk en Dienwertje
van der Slugs.
Overleden: Grietje Slikker, weduwe van Jan
Kaag, oud 83 jaar.
maar toch is hier een grafheuvel opgericht hun ter eere.
Groote rots- en granietblokken zjjn er opeengestapeld,
't is een Jruw, onbehouwen monument. Bovenop is «en
windwjjzer geplaitst, met de Zweedsohe kleuren beschil
derd. Niet de band van een kunstenaar maar die van
een eenvondigen scheepstimmerman beeft het stak hout
gesneden, en zeemanshanden hebben er op geschilderd
Hier stegen met den Zweedachen ballon «Oernen* op
den ilden Juli 1897, om na>r den Noordpool te leizen.
A. Andrée, A. Strindberg, K. Fiknkel. Opgericht door
de bemanning van de Zweedsche kanoneerboot Swensk-
tund 1900.*
In zjjn volgenden brief schrjjft de korrespondent over
een tocht door het drjjfjjs
B eed, glad en glinsterend in de zon en nu hier, dan
daar schuimspattend, lag daar het water dat zich Noord
waarts uitstrekte, en aan den anderen kant, klein en
armeljjk Hammeriest, Noordwaarts stoomde, de «Express*
een spiciale boot van de Tag, een scheepje dat netto
15 ton kan bevatten en met den kapitein en de jonge
manschappen, een bemanning heeft van jjf man. Het
liep tegen middernachteen rozig lichtvlamde aan den
horizont, het westen verbleekte en 't oosten werd dais-
terder. De meeuw kraste «goedennacht*.
Een zwerm andere vogels riep «goeden morgen.* De
boot schoot voorwaarts in het zonnelicht de zee was
zeldzaam rustig. Opeens was bet licht verdwenen een
dikke nevel begon op te komen. Een plotselinge windstoot
doet de masten beven. Op de «Express* vliegt bet water
over de verschansing de men? oh en aan boord waden
door het water heviger wordt de wind en hooger
gaan de golven. Het stoomscheopje wordt heen en weder
geslingerd en inwendig kraken meubels, kiBten, koffers
e» kasten en sehervengerinkel iaat zich spoedig hooren.
Groot is de verwarring en tevergeefs tracht m.n zich
<<oor luid schre«awen verstaanbaar te maken. Doch
schipper Ohleen die ofschoon met moeite bet stuurrad
draair, wee' het schip in de juiste richting te houden.
Twee matrozen beveelt bjj de touwen om de kolenvaten
uantehalen. Zjj knielen op het voordek neer om de hand
aan het werk te slaan; daar loopt een reusachtige golf
over het dek. De eene grjjpt het tonw vast. De andere
Yewhulzea.
1-31 Jul.
Geboren: Hendrik, z. van Jan van der Pijl en
llillegonda Stalman. Maartje, d, van Frederik Valen
tjjn en Cornelia Knol.
Overleden: Antje Metselaar, echtgen. van Dirk
Ruiter, 71 j. Cornelisje Bakker, echtgen. van Dirk
Reemster, 65 j.
W armenhnlien.
1-31 Juli.
Ondertrouwd: Pieter de Geus Cz., te Sint Maar
ten. en IJda Barsingerhorn. alhier.
Geboren: Johannes Adrianus, z. van P. de Geus
Az. en Jantje Commandeur.
Overleden: Levenloos aangegeven kind van Jb.
de Groot Pz. en Trjjntje Verkroost.
Alkmaab, 8 Aug. Aangevoerd 370 stapels wegende
166771 kilogrammen. Kleine kaan f 29 60, commissie
f 28.Middelbare f 29.
Alkmaar, 3 Aug. Aangov. 119 madden. Tarwe f 7,75
aO,— haver f 3,40 a f 4.bruine boonen 1 9,a
f —i vale erwten f 12. witte boonen f karwsizaad
(nieuw) f 14.75
Station Nooedscmakwoddb 8 Aug Aangevoerd 488
rak aardappelen Groote muizen f 0,70 a f0.85 kinine id.
f 0,80 a 0.10 per 35 KG. gladbaadjig f 0. a 0.
ujraafjes f 0.85 1.05, zilvernien f 1.70 2.40 per 50 Kg.
Aangevoerd 0— zak aardappelen en 259 baal ziltornien.
Slaboonen f 0,— a 0.-, Roode kool f 3.75 a 5.-
gele kool 0.— a 0.—, wittekool f 0.a 0
Bboek op langbdijk 3 Aug. Heden werden besteed voor
Aardappelengladbl. 0.85 aO.65, graafjes id. f 0.— a 0.—
id. ronde f 0.— a 0.— id. muizen 0.35 a 0.87, id. kleino.
f 0.a 0.wortelen f 0 70 a 1.65. bloemkool le soort
f 6.— a 8 50 2e soort 2.00 a 2.50 p. 100. Roode kool
f 4.— a 4.50 Gele kool t 5.25 a 575, Witte kool f 0.—
ft 0.—, Nep (kleine uien) f 1.65 a 2,30, slaboonen 4 a
4ft et. p. Kg.
Hookm, 3 Aug. Aardappelen, 600 zakken en manden,
Gr. Muizen f 0,75 a 0,80, kl, idem f 0,— a 0,—. aard
beziën 0 a 0 ct., peulen 0 a 0 ct., roode aalbessen 0 a 0 et
rwarte aalbessen 0 a Oct. tmnboonen f 0.85 a f 0,80,
p. zak. peren f 2.80 a 2.90 slaboonen 2 4 a ct. p. 100.
Mkdsmblik 8 Aug, Heden werden besteed voor
4 0. i biet f 0.a 0.Aardappelen Opptrdoeeer
groote ronde f 0 76 a 0.60, kleine ronde f 0.—, a 0 -
groote muizen f 0.85 a 0.70, kleine muizen f 0.— a 0
blauwe f 0.75 a 0.85 Aanvoer 3000 manden.
Afslagvereeniging Pdbmebkmd, Bebmstib en omstreken
Op de afslagmarkt werd den 2 verhandeld;
p. Peulen f 0.— a 0.— p. 100 pond, 0— pond,
doperwten f 1.90 a 2.00 per zak tainboonen 28 a 85 ot
p. rat, slaboonen f 0.25 a 0.CB p. 1000, snjjboonen
f 0 50 a 1.peren f 2.20 a 8.50 per mand f wortelen
0 a 0 ct. per bos, klapbessen 1.20 a 1,75 p. dubbele
mand aalbessen 7 a 9 ct aardappelen f 0.— 0,— por
mand. frambozen 0 a Oct. p. pond.
Hoorn 3 Auï Aangevoerd 171 vette schapen f 24 a
f 30 per stnk. Handel slag.
DIJKGRAAF en HEEMRADEN van de Schhmber
zullen op Zaterdag 11 Augastus I90M, des .voor
middags lO uur, op het raadhuis te Alkmaar, in het
openbaar aanbesteden, de leverantie van
Inschrjjvingsbiljetten worden niterlgk op Vrydag ÏO
1MOM ingewacht bjj den Secretaris van de
tichermeer te Stompetoren, alwaar de voorwaarden der
aacbesteding ter inzage liggen.
Djjkgraaf en Heemraden voornoemd,
C. GROOT Cz., fd. Djjkgraa'.
C. DEKKER Pz., Secretaris.
DAGELIJKS VERSCH:
VANILLE BOTERWAFELTJES f 0.60 per 5 ons
GOUDSCHE SPRITS f 0 60
TIELSCHE SPRITS f o!öO
Vraagt NETTEN's ALKMAARSOHE JONGENS,
los en verpakt in trommeltjes en fraaie Oartons met toto's.
Aanbevelend
wordt door het water opgeheven, zjjn handen tasten
te»ergeefs naar eenig houvast. Het water draait om den
mast en slingert ;gn slschtoffer van rechts naar links.
Van den rug wordt bjj op den borst geworpen. Ieder
oogenblik denk ik het geroep van «Man over boord* te
zullen hooien. Daar wordt de matroos met een bons
tegen den stuurstoel geslingerd, met zjjn schedel komt
hjj met bet hout in botsing. De man staat op en grjjnst,
in de band heeft hjj zjjn zuidwester die hem van 't
hoofd is geslAgen. Eén dag en één nacht damt dit zoo
voort. Vier mannen en een kind de stokerejongen
worstelen met de elementen.
Het was bbn zoo verheven en toch verschrikkelijk en op
zenuwsn werkend echouwspel, dat de toeschouwer na den
strgd, verlicht ademhalend, zich afvraagt wie hjj eigenljjk
de overwinning gegnnd had. Toen eindelgk de elementen
hadden uitgewoed en er nog slechts een matige bries
van uit de donkere wolkgevaarten woei, lachte de kapitein.
«Ik ben recht tegen den wind ingestoomd, zei hg, doch
slechts voor 24 uur en ik ben zeer tevreden, dat bg mg
geen schade van beteekenis heeft toegebracht en mg
alleen maar wat heeft tegen gehouden.*
Toen werd er aan den horizont een blinkende streep
zichtbaar. >IJs", riep de schipper, en een matroos klom
naar de uitkjjkton in den mast. Steeds kalmer werd de
zee, steeds rustiger haar aanzien. En uit de verte dreef
de geheimzinnig wit'e bliikenie jjsmassa op ods toe.
Zeldzaam schoon was de aanblik van dit sneeuwige veld,
dat flonkerde als diamant. Daar kwamen jjssobotsen
langs het schip gigden en zjj botsten tegen elkander en
stapelden zich op tot roosachtige bergen, zoo hoog als
de top van den mast. De Zuidzoa wierp gulden stralen
op de Ijsmassa's. Dan botsten de gevaarten tegen elkander
en de koppen kletsten in het water. De practisohe sohip-
pei had ocdertusscben maatregelen genomen om van
botsingen vrjj te bljjven. Twee matrozen stonden aan
weersijjden en stietes met stangen het [s weg, dat de
sohroef hinderde; de steven was gewend en wjj stoomden
langzaam voort. Kwamen er jjsbergen op onzen weg, dan
stuurde Ohlsen er omheen, en ook voor groote schotsen
week bg uit. En zoo ontvluchtten wjj het gevaar.
(Wordt vorvolgd.)