Bil fle Poolstreken Aanbesteding. Banketbakkerij BINN EN LAN D Kantongerecht te Alkmaar. BUR HERL UK ÊTtTnIT" A DTERTENTIEN. J A. NETTEN. Uit de Pers. MARKTBERICHTEN 3800 K. G. petroleum (Ameri- kaansche in houten vaten). 2. 200 L. raapolie. 200 K G. beste, oude geklopte bladreuzel. 4. ÏOO KG. stearine kaarsen. 5. 600 K.G. consistentvet. Appelsteeg 1, Telefoon 147. vele niet fietsende Amsterdammers, die Zondags eens een kjjkje ter plaatse komen nemen om te zien, «of d'r niet geklopt wordt.» Dat laatste is reeds eenige Zondagen achtereen ge beurd tot groot vermaak van 't geacht publiek en tot groote moeilijkheid van 't gemeentebestuur van Water graatsmeer. Want dit zit in een lastig parket. Aan den eenen kant is het verplicht de orde te handhaven en aan den anderen kant is het buitengewoon vijandig gestemd tegen de nieuwe tolheffing. En terecht. Niet alleen, dat daardoor aan het verkeer in 't algemeen nieuwe moeilijkheden in den weg worden gelegd, maar in 't bijzonder levert ze groote bezwaren voor 't verkeer tusfchen Amsterdam en Watergraafsmeer. Het onmid dellijk aan Amsterdam grenzende deel van laatsige genoemde gemeente toch is zoo goed als uitsluitend door Amsterdamsche forensen bewoond slagers, krui deniers, bakkers en andere winkeliers uit de eene gemeente houden derhalve voortdurend en voor een goed deel per fiets gemeenschap met de andere en voor hen beteekent de nieuwe tolheffing een belangrijk financieel nadeel. Inmiddels heeft het gemeentebestuur van Water graafsmeer zich per rekwest tot H. M. de KoniDgin gewend, met verzoek de vergunning, in 't begin dezes jaars verleend, in te trekken, althans voor zoover het verkeer per rijwiel betieft. Wij, Amsterdammers, zien in gespannen verwachting de beslissing van H. M. tegemoet. Wie weet, als de beeren in den Haag uit de nieuwsbladen vernemen.dat er een burgeroorlog dreigt uit te barsten aan de grens onzer stad, of ze H. M. niet zullen adviseeren, den steen des aanstoots weg te nemen en althans de reeds zoo zwaar geteisterde wielrijders te vergunnen, hun balven stuiver in den zak te houden, als ze voor zaken of voor genot de limiet wenschen te passeeren. Er is trouwens al oneenigheid genoeg. Geen automobilist of hg beklaagt zich bitter over de houding van het Amsterdamsch publiek. O, dat Amsterdamsch publiek, dat maar niet den zegem jjken invloed der automobiel wil erkennendat er maar niet op gesteld is, stof en benzinegeuren in te ademen dat maar niet wenscht aangereden of oeerreden te worden door auto's, van ik weet niet hoeveel paar- dekracht Maar in ernst. De automobiel is een prachtig vervoer middel en ik begroet het met des te meer waardeering, sinds ik vernam, welke uitstekende diensten het reeds verricht in zake ziekentransport Doch één zaak moeten onze klagende automobilisten in 't oog houdenonze Nederlandsche steden in 't algemeen, en Amsterdam in 'l bjjzonder zjjn beknopt gebouwd en volkomen onge schikt voor snel automobielenverkeer. 't Is nongeperme- leerdt zouden de Amsterdamsche diensti. eisjes zeggen zooals de auto's vaak door onze stad jagen, ten spjjt van de politie verordening, die slechts de snelheid van een >paard in matigen draf» gedoogt. Laat hen eens probeeren er in de stad een kalm gangetje in te houden en hun snelheidszucht slechts te botvieren op de buitenwegen ik durf hun voorspel len, dat de goedige Amsterdammers zelfs in een automobilist binnen niet te langen tqd hun medemensch zullen gaan zien. Overigens nogmaalseen eeresaluut aan onze automobielen. Ze hebben hun sporen verdiend. Een weinig welwillendheid van beide kanten en het pleit voor de auto's is glansrjjk gewonnen. Haaicoatrole-ililloia. Br zijn ia den laa'sten tijd. vooral in het buitenland, luide klachten opgegaan ever bedrog in den kaashandel. Dat er iets hier tegen gedaan moes' worden stond spoedig vast, maar hoe dit moest geschieden was es is nog een open vraag. Wettelijke maatregelen zijn er nog niet genomen zou kaas ook regeerings- zaak zijn P en tot heden is er weinig (maar toch eenige) verandering gekomen. De Hsagsche Nituwe Courant schrijft hierover o. a. het volgende Zij, die van meening zijn, dat de zaak zich van zelf wel zal redden en mealles maar s il op zijn beloop moet laten, hebben tegenwoordig schijnbaar gelijk. Kaasprjjzen zijn hoog, zeer hoog zelfs en alles wat geproduceerd wordt, gaat grif weg. Ii tijden van too*spoed is de mensci zoo licht geneigd te vergeten, wat de geschiedenis toch leert, n. I. dat ook op economi ch gebied tijdei van eb en van vloed elkaar na langer of korter tijdsverloop opvol gen. En wie dan in tijden van voorsp ed niet ver gelen heeft, een blik in toekomst te slaan en zich h eft beijverd de voorwaarden van be taan ook in lijden van tegenspoed en malaise zoo krachtig mogelijk te doen zijn, 1 eeft zeker de meeste kans, om een crisis zonder zeer ernstige gev lgen door te maken. Daarom ook mogen wij ons verheugen, dat er bij oazen landbouwenden -tand een streven merkbaar wordt, om uit eigen kra'ht weerbaar te zijn, de bedrijisvoorwaarden te verbeteren, voor de toekomst Ie zorgen en zich te wapenen tegen concurrentie van v richillende zijden, ook tegen oneerlijke con currentie. Weer wordt da aandacht in den laatsten tjjd gevestigd op een plan om per luchtballon den Noordpool te bereiken. Het is een Amerikaansch journalist, Wellmandie ondanks het droevige lot van Andrés en zjjn metgezellen, toch den moed heeft een dergeljjke reis te wagen. Op de eilanden bjj Spitsbergen worden reeds voorbereidende maatregelen getroffen. De Tag heelt zjjn New.Yorker korrespondent naar de plaats gezonden waar men aan het werk is voor den tocht. Aan de berichten van dezen korreipondent ontleenen wjj het volgende: De reis van New York af maakte ik met de «Deutsch- land.« Ik had een hot, waar aan de wanden allerlei platen en „souvenirs* waren opgehangen. Zeer veel personen hebben in den loop der tjjden den Kapitein van de «Deutschland* een souvenir aangeboden, zelfs Keizer Wilhelm en President Roosevelt hebben Kapitein K&mpfl bun portretten geschonken en dat rog wel begeleid van zelfgeschreven brieven. Ik had reeds eerder met dezen Ooeaan-bevaarder keunis gemaakt en thans vroeg ik hem inliohtingen over allerlei zaken, als kleeding enz., waarmee ik rekening zou mooten honden daar in het hooge Noorden. »Nu,« zei hg, «als men aan booid big ft of slechts korte bezoeken aan land aflegt, dan kan men volstaan met de kleeding die men draagt tnsschen de maanden November en April aan boord van echepen die den Atlantischen Oceaan bevaren maar wannes ge van plan zjjt gein.men tgd op Spits bergen te vertoeven, dan moogt ge n wel een pool-uit- rneting aanschaffen. Dikwjjls zjjn er deelnemers aan een expeditie in bnnne eigenaardige kleeding en met slecht verzorgd uiterljjk bg mg aan boord geweest als ik bi r in deze wateren was. Zs maken dan drnk gebiuik van do badkamer en dat niet zonder reden. De zaak is n.l., dat zjj aan land zells hunne handen niet konden wasschen, dus ia geen geval gelaat en lichaam, daar de scherpe wind de huid, zoodra deze vocht'g wordt gemaakt, duet openspringen.* Dat knain geheel overeen met «vat men gewoonljjk Wij evoelen dan ook het meest voor de meening van hen. die ui eigen initiatief tor een duurzame verbetering willen geraken ea daarvan o ook weer blijk hebben gegeven in de b ven besproken quuest'e betreffende de productie rn den afzet van kaas. Yoor eenige weken t ch is re Hoorn, dank zij den ijverigen bemoeiingen van de Hollandsche Maatsch ppij van Landbouw, een instelling in 't leven geroepen en in werking gesteld, die ten doel he ft, don afnemers van Nederlandsche, in dit geval van Noo d- hollandsche kaas. de noodige waarborgen te ver schaffen, dat zij waar voor hun geld krijgen, althans wat bet gehalt aan vet betreft. Met het oog op de afwisselende samenstelling der grondstof, melk, is het natuurljjk niet mogeljjk te garandeeren, dat kaas van volle, niet afgeroomde melk wordt geleverd, doch wel kan men een grens aangeven, beneden welke het vetgehalte niet zal dalen. En dat laatste geschiedt dan ook. De kaasproducenten, eenige kaasfabrieken en een aantal landbouwers, die zich bij het station hebben aangesloten, hebben zich verbonden geen kaas te zullen afleveren als vet, wanneer zjj niet een gehalte van minstens 40 pCt. aan vet in de droge stof bevat. Het voornemen bestaat, op dergeljjke kaas een merk aan te brengen, dat uatuuiljjk alleen door de leden of aangeslotenen mag woiden gebruikt. Voor Noord-Holland, waar voor het overgrootë deel zoogenaamde Edammer dagkaas wordt gemaakt, dat is kaas bereid uit melk, waaraan ongeveer 15 20 pCt. room is ontnomen, is zeker bovenstaande regeling de beste. Voor Zuid-Holland en Utrecht, waar de productie van volvette Goudsche kaas nog in hoofdzaak wordt beoefend, hoewel ook reeds verscheiden produ centen het afroomingssfsteem in practjjk gaan brengen, zou voor 't behoud der volvette industrie wellicht een ander hooger minimumcjjler de voorkeur verdienen, als men er toe mocht overgaan ook daar een kaas controle-station op te richten. Maar iaat ons| op de ontwikkeling van het kaas- contrólesysteem niet vooruitloopen Hoewel wjj voor ons alle vertrouwen hebben, dat de zaak zal slagen en dat in die richting de oplossing van de kaasquaestie moet gezocht werden, is het er nog verre vandaan om reed» van een welgeslaagde proef teltunnen spreken. Daarvoor is het aantal deelnemers nog te gering en de tjjd nog te kort. Ook drjjft de inrichting nog"vrjj- wel op subsidies van landbouwmaatschappjj enz. De bijdragen van de gecontroleerden zjjn berekend a J cent per K G. geproduceerde kaas, nog geen duizend gulden per jaar. Bjj eenigszins ruimere toetreding is het echter te voorzien, dat de inkomsten wel voldoende zullen zjjn, om de kosten te dekken. In de toekomst zou dan evengoed, als door de instelling van een rjjks- merk voor gecontroleerde boter het controle-stelsel een olficieele en zeer hooge beteekenis, vooral voor het buitenland, heeft verkregen, een rjjksmerk op kaas met een gewaarborgd minimum vetgehalte bur gerrecht kunnen verkr jjgen en het beste middel bljjken, om de eerlijkheid in den kaashandel op afdoende wjjze te bevorderen. Zil echter de zaak spoedig slagen dan moet de baudel krachtig medewerken en door reclame het er naar toe leiden, dat de buitenlandsche en binnenlandsche afnemer vrage naar kaas met een op zoo mogeljjk eenigeroiate op offic'eele wjjze gegarandeerd gehalte aan vet en o i. zal de handelaar wjjs doen, in die richting ia gaan. Dan toch kan bjj de positie die door hem thans in den kaashandel ingenomen wordt, onverzwakt handharen terwjjl hg anderB kaan kon loopen ten deele verdrongen te worden door coöperatieve en andere vereenigingoc, die den afzet van gecontroleerCB kaas zelf ter hand tullen gaan nemen. Het is toch te verwachten, da' msnecben, die vooruitstrevend en zel'staudig ginorg zjjn, om door aansluiting bjj een conti estatioo de samenstelling van bun producten te waarborgen, d e zich voor dat doel moeite en kosten getroosten, niet zich zullen bepalen tot dien maatregel alleen, doch dat zjj ook, zoo zulks noodig bljjkt, wegen zullen witen te vinden, om van die bemoeiingen op den duur vrcoht-n te plukken. Ben goede zaak kas man wel eens op de een of andere manier eenigen tgd tegenhouden, doch de ontwikkeling verhinderen zeker in geen geval. Da toepassing van het coot. filesysteem bg bet bestig- den *au vervalscbing ec bedriegerjj in de prodnc'ie van en den handel in levensmiddelen, voede/artikolea enz. begint ook in audeie landen wortel te vcbieten fn d* ervaring beeft reeds geleerd, dat er gunstige resul'uten mede zjjn te bereiken Daarmede moet en zal ook de handel evengoed ele de producent ten slo'te rekening moeten houden. Zien wjj wat op bet gebied van vleeschkenr en botercontiö'e in zesT korter, tjjd is gebeuid, hoe de felste tegenstanders geëindigd zjjn met door den nood gedrongen toe te treden, dan ge looven wjj in vollen ernst onzen kaashandlaren te mogen toeroepen op bun bcede sjjn en. op de teekenen des tjjds lettend niet de btkens te willen verzetten als het getij i» verloopen, doch sis het rog tjjd ie. En voor den producent èi voor den handelaar zal naar onze meening dat verreweg het beste zjjn. M igen wjj binnen kort*n ijjd kunnen oonetateeren, da', dank zjj samenwerking van beides, ui', het thans geplante boompj een krachtige brom zich beeft ontwik keld, die voor den eerljjken kaashandel een afdoende bescherming kan verloeren tegen hen, die niet schromen door oneerljjke praktjjken ons nationaal product op de 'J—wm mans TiTW I» van Poolirizigers verneemt. It kwam pas van Sm Fran cisco temg in New York, d oest dadeljjk weder verder reizen en was maar weinige aren in Daitschlaad, zoodat ik eerst in TioniEÖ tgd had om mg mjjn uitrusting aan te schaffeD. Een «Poolreiziger* raadde mjj aan kleding stukken van aller lei aa-d mede te nemen, doeken, huiden en zelfs oliepakken aan te schallen. Bjj vond me in m'n hut terwjjl ik bezig was om mij te scheren, lachte en zei dat ik die zindeljjkheid wel spoedig zou afleeren. Sinds drie weken leef ik nu in een tent van linnrn op Spitsbergen, dcch mjjn poolkleeding zit nog in den koffer ik kleed me gewcon als in den winter in New Yotk, maar zonder jas kan 't nooit. Ook baad, wasch en scheer ik mg reregrld. Wtl heb ik hier men- schen ontmoet, met verwilderde baardos en baa d, zeer vuil en in dikke kleeding, niet bepaald sierljjk, doch waarvoor dit alles noodig is, dit bljjft voorloopig voor mjj een raadsel. Toen ik bier aankwam, lag er nog sneeuw op den rotsigen oever langs de zee, waarin wjj met jjzeren pen nen moesten slaan voor onze tent, 's Nachts bemerkte ik en leerde ik bogrjjpen hoe kil en ruw de wind daar kan blazen. Ieder oogenblik vreesde ik dat de tent zou invallen. Doch dit gewende spoedig, Wellman is even.-Is al zjjn medereizigers vast over tuigd van hel welslagen van zjjn onderneming. Hg hoopt de reis met den ballon nog dit jaar te kannen aanvan gen. Waarscbjjnljjk zal de opatjjging plaats hebben in het begin 7ao September. Halt Augustus wordt ven aan rang gemaakt met hdt vollen van den ballon en dan worden proeftochten gemaakt ais het stil weer is. De vorst van Monaco beeft een expeditie op Spits bergen doen landen, d e he' Prins Karei schiereiland, den Noordwestboek van de Eiosbaai tot de Liefdeb ai topo gii-ftsob o, nemen, omdat dit nog niet goed in kaart is gebiacht. Dorr de barn*nning vun don Rollaodschen krniser «Fries land* wordt de Liefdebaai in zeekaart gebracht. Door het geopende goidjjn van mjjn teut heb ik het gezicht op bet Kerkhof van de gelukzoekers alsAndiéa oo zjjn metgezellen. Geen groene zoden dekken bun graf. Hun licham'n zjjn begraven onder jjsschot'en of de golven, groote markt te drprecieeren. En hiermede zjj bet welkom toegeroepen aan de jeugdige instelling die, hoewel nog te jong en te zwak om zelis alleen nog maar te staan, in zich draagt den aanleg voor een grootsohe ontwikkeling »Jj tgd en omstandigheden haar gunstig zgo en baar bestaan noodig bljjvsn maken." Vreewsdellngea te Bergew. Pension «Beaulieu.c Mevr. C. BlomBruin Alkmaar, mej. H. Ankersmit Watergraafsmeer, mej. H Ankersmit Deventer, mej. C. Cheriex Amsterdam, de heer W. de Haan en mej. W. de Haan Darmstadt, de heer Jac. de Haan en familie Rotterdam, de heer en mevr. H. Heukels, Amsterdam, uoevr. P. H. Formjjne van Voorthujjsen, Wervershoof, de heer en mevr. Dr. Plomp Hoorn, de heer G. de hoop Scheffer, de hoer G Keiler en de familie Tideman Amsterdam, de heer Noorderwier Hilversum. Pension iKennemeroord.c De heer H. Hudig en familie Rotterdam, mej. de Vries Enkhuizen, mevr. Schotte de Vries Hoorn, dames Fontein en mej. Bruins Utrecht, de heer de Marree Deventer, mej. de Mansfeld Utrecht, mej. de Marree Rotterdam, de heer Kruisman en familie, de heer en mevr. van Hattum en mej. Luuk Dordrecht, de heer en mevr. Veerman en mej. Bekker Utrecht. Pension »H o 11 a n d.c De heer H. H. van Dam en familie Rotterdam, de heer L A. van Dinter en familie Haarlem, de heer Mr. Cosman en familie Amsterdam, de heer Jhr. Sand- berg tot Essenberg en familie Hoorn. Pension iBoschlust.t De heer T. Sabal en familie Zaandam, de heer G. Schipper Pz. en familie Amsterdam, de heer W. Schipper en familie Zaandam, mej. L. Gerritz, mej. A. Lafontaine en mej. J. Lotgering. Pension «Zomerlust.* De heer H. C. van Oort en familie Utrecht, de heer Wjjchgel en familie Alkmaar. Pension «Duinzicht op 't Woud. Mej. Koojjman—Dros Texel, familie van Dalsum en de dames Meekers Amsterdam. Pension 't Witte huis.® Familie D. van Leeuwen, mej. Merkens en de familie Mr. J. Kalfl Amsterdam, familie Kroon Gouda, mej. Reineke Amsterdam, mevr. Dederding Haastrecht. Pension »Lunchroom.« Mej. H. Hallo Utrecht, familie 1-, Hangjas Amsterdam, dames Nienejjer Arnhem. Bjj particulieren of op zich zelfj wonende: De heer B. G. Fruithof en familie en de heer F. Wolff en familie Amsterdam, mevr. Wed. A. P. de Lange, mej. r. Dorbeck en dienstbode en de heer Mr. C. J. de Lange en familie Alkmaar, de heer Polak en familie Amsterdam, de heer en mevr. Dr. Bronsveld Hoorn, familie Mujjskes, familie A. Bosch, E. Weeneringh en E. J. van üet en de familie P. K. van Doornik Amster dam, de heer T. Kroon en familie en de familie Bruin Hoorn, de heer ,1. Bots en familie, familie de Sonnaville Sr,, en de familie H. J. Vonk Alkmaar, mevr. van Houttuin en 2 kinderen Arnhem, familie J. Kloppen burg, mej. D. Polak en de dames Swart Hoorn, familie J. E. Bouteljé, familie D. J. Broekens, mej. Eusing en mej. van Leeuwen Amsterdam, dames A. W. en A. M. Farber, mej. C. C. M. Keesom, familie Mr. H. P. M. Kraakman en de familie H. Lind Alkmaar, mej. VI. Switser Purmerend. Totaal 218 personen. Zitting van 3 Augustus 1906. A. F. R. en J. A. H„ Alkmaar, en W. B., Rotterdam, dronkenschap, ieder f 1 boete of 1 dag hecht. T. V. Cz. en L. G., Egmond aan Zee, ioopen over verboden grond, ieder f 1 boete of 1 dag hecht. J. de G.. G. K. Az. en L. B. Lz. Egmond aan Zee, en J. B. P., Alkmaar, overtreding jachtwet, de le en 2e ieder f 2 boete of 2 dagen hecht., de 3e f 3 boete of 2 dagen hecht., de 4e 2 maal f 0.50 boete of 2 maal 1 dag hecht. S. G. JzEgmond aan Zee, strooperjj, f 1 boete of 1 dag hecht, R v. E., Wjjk aan Zee. W. S., Velsen, F. v. N., IJ muiden, A. C., Bergen. W. R., Noordscharwoude, A. R. en J v. d. M., Broek op Langendjjk, en P. G., Nieuwe Niedorp, overtreding motor- en rjjwielwet, de le-5e, 7e en 8e ieder f 1 boete of 1 dag hecht., de 6e f 1 boete of 1 week tuchtschool. K. V., Castricum, F E. Graft, J. de J., Rjjp, A. L. v. d. V. en J. W. B, Alkmaar, overtreding politie-ver- ordening, de le f 2 boete of 1 dag hecht., de 2e5e ieder t 1 boete of 1 dag hecht. Made Niedorp. Gedurende de maand Juli. Geboren: Cornelia, z. v. Cornelia Hollenberg en Cornelia Singer. Jan, z. v. Klaas Mak en Maar'je Dekker. Jan, z. Willem Langedjjk en Dienwertje van der Slugs. Overleden: Grietje Slikker, weduwe van Jan Kaag, oud 83 jaar. maar toch is hier een grafheuvel opgericht hun ter eere. Groote rots- en granietblokken zjjn er opeengestapeld, 't is een Jruw, onbehouwen monument. Bovenop is «en windwjjzer geplaitst, met de Zweedsohe kleuren beschil derd. Niet de band van een kunstenaar maar die van een eenvondigen scheepstimmerman beeft het stak hout gesneden, en zeemanshanden hebben er op geschilderd Hier stegen met den Zweedachen ballon «Oernen* op den ilden Juli 1897, om na>r den Noordpool te leizen. A. Andrée, A. Strindberg, K. Fiknkel. Opgericht door de bemanning van de Zweedsche kanoneerboot Swensk- tund 1900.* In zjjn volgenden brief schrjjft de korrespondent over een tocht door het drjjfjjs B eed, glad en glinsterend in de zon en nu hier, dan daar schuimspattend, lag daar het water dat zich Noord waarts uitstrekte, en aan den anderen kant, klein en armeljjk Hammeriest, Noordwaarts stoomde, de «Express* een spiciale boot van de Tag, een scheepje dat netto 15 ton kan bevatten en met den kapitein en de jonge manschappen, een bemanning heeft van jjf man. Het liep tegen middernachteen rozig lichtvlamde aan den horizont, het westen verbleekte en 't oosten werd dais- terder. De meeuw kraste «goedennacht*. Een zwerm andere vogels riep «goeden morgen.* De boot schoot voorwaarts in het zonnelicht de zee was zeldzaam rustig. Opeens was bet licht verdwenen een dikke nevel begon op te komen. Een plotselinge windstoot doet de masten beven. Op de «Express* vliegt bet water over de verschansing de men? oh en aan boord waden door het water heviger wordt de wind en hooger gaan de golven. Het stoomscheopje wordt heen en weder geslingerd en inwendig kraken meubels, kiBten, koffers e» kasten en sehervengerinkel iaat zich spoedig hooren. Groot is de verwarring en tevergeefs tracht m.n zich <<oor luid schre«awen verstaanbaar te maken. Doch schipper Ohleen die ofschoon met moeite bet stuurrad draair, wee' het schip in de juiste richting te houden. Twee matrozen beveelt bjj de touwen om de kolenvaten uantehalen. Zjj knielen op het voordek neer om de hand aan het werk te slaan; daar loopt een reusachtige golf over het dek. De eene grjjpt het tonw vast. De andere Yewhulzea. 1-31 Jul. Geboren: Hendrik, z. van Jan van der Pijl en llillegonda Stalman. Maartje, d, van Frederik Valen tjjn en Cornelia Knol. Overleden: Antje Metselaar, echtgen. van Dirk Ruiter, 71 j. Cornelisje Bakker, echtgen. van Dirk Reemster, 65 j. W armenhnlien. 1-31 Juli. Ondertrouwd: Pieter de Geus Cz., te Sint Maar ten. en IJda Barsingerhorn. alhier. Geboren: Johannes Adrianus, z. van P. de Geus Az. en Jantje Commandeur. Overleden: Levenloos aangegeven kind van Jb. de Groot Pz. en Trjjntje Verkroost. Alkmaab, 8 Aug. Aangevoerd 370 stapels wegende 166771 kilogrammen. Kleine kaan f 29 60, commissie f 28.Middelbare f 29. Alkmaar, 3 Aug. Aangov. 119 madden. Tarwe f 7,75 aO,— haver f 3,40 a f 4.bruine boonen 1 9,a f —i vale erwten f 12. witte boonen f karwsizaad (nieuw) f 14.75 Station Nooedscmakwoddb 8 Aug Aangevoerd 488 rak aardappelen Groote muizen f 0,70 a f0.85 kinine id. f 0,80 a 0.10 per 35 KG. gladbaadjig f 0. a 0. ujraafjes f 0.85 1.05, zilvernien f 1.70 2.40 per 50 Kg. Aangevoerd 0— zak aardappelen en 259 baal ziltornien. Slaboonen f 0,— a 0.-, Roode kool f 3.75 a 5.- gele kool 0.— a 0.—, wittekool f 0.a 0 Bboek op langbdijk 3 Aug. Heden werden besteed voor Aardappelengladbl. 0.85 aO.65, graafjes id. f 0.— a 0.— id. ronde f 0.— a 0.— id. muizen 0.35 a 0.87, id. kleino. f 0.a 0.wortelen f 0 70 a 1.65. bloemkool le soort f 6.— a 8 50 2e soort 2.00 a 2.50 p. 100. Roode kool f 4.— a 4.50 Gele kool t 5.25 a 575, Witte kool f 0.— ft 0.—, Nep (kleine uien) f 1.65 a 2,30, slaboonen 4 a 4ft et. p. Kg. Hookm, 3 Aug. Aardappelen, 600 zakken en manden, Gr. Muizen f 0,75 a 0,80, kl, idem f 0,— a 0,—. aard beziën 0 a 0 ct., peulen 0 a 0 ct., roode aalbessen 0 a 0 et rwarte aalbessen 0 a Oct. tmnboonen f 0.85 a f 0,80, p. zak. peren f 2.80 a 2.90 slaboonen 2 4 a ct. p. 100. Mkdsmblik 8 Aug, Heden werden besteed voor 4 0. i biet f 0.a 0.Aardappelen Opptrdoeeer groote ronde f 0 76 a 0.60, kleine ronde f 0.—, a 0 - groote muizen f 0.85 a 0.70, kleine muizen f 0.— a 0 blauwe f 0.75 a 0.85 Aanvoer 3000 manden. Afslagvereeniging Pdbmebkmd, Bebmstib en omstreken Op de afslagmarkt werd den 2 verhandeld; p. Peulen f 0.— a 0.— p. 100 pond, 0— pond, doperwten f 1.90 a 2.00 per zak tainboonen 28 a 85 ot p. rat, slaboonen f 0.25 a 0.CB p. 1000, snjjboonen f 0 50 a 1.peren f 2.20 a 8.50 per mand f wortelen 0 a 0 ct. per bos, klapbessen 1.20 a 1,75 p. dubbele mand aalbessen 7 a 9 ct aardappelen f 0.— 0,— por mand. frambozen 0 a Oct. p. pond. Hoorn 3 Auï Aangevoerd 171 vette schapen f 24 a f 30 per stnk. Handel slag. DIJKGRAAF en HEEMRADEN van de Schhmber zullen op Zaterdag 11 Augastus I90M, des .voor middags lO uur, op het raadhuis te Alkmaar, in het openbaar aanbesteden, de leverantie van Inschrjjvingsbiljetten worden niterlgk op Vrydag ÏO 1MOM ingewacht bjj den Secretaris van de tichermeer te Stompetoren, alwaar de voorwaarden der aacbesteding ter inzage liggen. Djjkgraaf en Heemraden voornoemd, C. GROOT Cz., fd. Djjkgraa'. C. DEKKER Pz., Secretaris. DAGELIJKS VERSCH: VANILLE BOTERWAFELTJES f 0.60 per 5 ons GOUDSCHE SPRITS f 0 60 TIELSCHE SPRITS f o!öO Vraagt NETTEN's ALKMAARSOHE JONGENS, los en verpakt in trommeltjes en fraaie Oartons met toto's. Aanbevelend wordt door het water opgeheven, zjjn handen tasten te»ergeefs naar eenig houvast. Het water draait om den mast en slingert ;gn slschtoffer van rechts naar links. Van den rug wordt bjj op den borst geworpen. Ieder oogenblik denk ik het geroep van «Man over boord* te zullen hooien. Daar wordt de matroos met een bons tegen den stuurstoel geslingerd, met zjjn schedel komt hjj met bet hout in botsing. De man staat op en grjjnst, in de band heeft hjj zjjn zuidwester die hem van 't hoofd is geslAgen. Eén dag en één nacht damt dit zoo voort. Vier mannen en een kind de stokerejongen worstelen met de elementen. Het was bbn zoo verheven en toch verschrikkelijk en op zenuwsn werkend echouwspel, dat de toeschouwer na den strgd, verlicht ademhalend, zich afvraagt wie hjj eigenljjk de overwinning gegnnd had. Toen eindelgk de elementen hadden uitgewoed en er nog slechts een matige bries van uit de donkere wolkgevaarten woei, lachte de kapitein. «Ik ben recht tegen den wind ingestoomd, zei hg, doch slechts voor 24 uur en ik ben zeer tevreden, dat bg mg geen schade van beteekenis heeft toegebracht en mg alleen maar wat heeft tegen gehouden.* Toen werd er aan den horizont een blinkende streep zichtbaar. >IJs", riep de schipper, en een matroos klom naar de uitkjjkton in den mast. Steeds kalmer werd de zee, steeds rustiger haar aanzien. En uit de verte dreef de geheimzinnig wit'e bliikenie jjsmassa op ods toe. Zeldzaam schoon was de aanblik van dit sneeuwige veld, dat flonkerde als diamant. Daar kwamen jjssobotsen langs het schip gigden en zjj botsten tegen elkander en stapelden zich op tot roosachtige bergen, zoo hoog als de top van den mast. De Zuidzoa wierp gulden stralen op de Ijsmassa's. Dan botsten de gevaarten tegen elkander en de koppen kletsten in het water. De practisohe sohip- pei had ocdertusscben maatregelen genomen om van botsingen vrjj te bljjven. Twee matrozen stonden aan weersijjden en stietes met stangen het [s weg, dat de sohroef hinderde; de steven was gewend en wjj stoomden langzaam voort. Kwamen er jjsbergen op onzen weg, dan stuurde Ohlsen er omheen, en ook voor groote schotsen week bg uit. En zoo ontvluchtten wjj het gevaar. (Wordt vorvolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1906 | | pagina 6