Dienstbode BOTHRSTURJES Oil alleM fill GEBAK. modern Bovenhuis, Bloembolleü-veiling te Heiloo Dooflertlai 15 Noieisr 1906, Speculaas 20,30 eu 3o Ct. de 5 odf. H.H. Rookers. een C. van Stam. In de Korenbeurs. ar. harp, ^Te¥ëTüjoTt and. BÏÏÏTENLANÜr LAATSTE BERICHTEN. BEURSBERICHTEN. A II V KRTK N T IN. Kost en inwoning gezocht, prima BOTERSPECULAAS, Te huur aangeboden in April 19Ö6. Borstplaat8 Ct p. ons. figuren 8 Beeld 8 A. BRUIN. Hekelstraat. Algemeen Overzicht. MARKTBERICHTEN. Mevrouw OVERDUIN vraagtwegens ziekte van de tegenwoordige Dageljjks versch voorradig Voorts een uitgebreide collectie Chocolade artikelen, als: Tabletten, Bonbon», enz. Vraag de bekende KROONTJES SPECULAAS. P. J. c. VAN T00RNENBUROH, Wij leveren steeds eerste kwaliteit, Hol- landsch RUNDVET, tegen de laagste pry zen, in den allergoedkoopsten Vet- en Vleeschwiukel. ZIJDAM, C 6. M. BANKERT. Voor de a.s. St. Nicolaas prach tige collectie SUIKERWERK. Aanbevelend De origineele EL MER ITO, 3 ets. SIGAARmeer dan 30 jaar in den bandel, is uitsluitend verkrijgbaar bij alleen-verkooper voor Alkmaar. To leve», zoo fing de spreker aan, is geen kunst, maar goed te leren, daar komt het eigsnljjk op aan, en wan neer we tragen wat is het »goed te leren» dan doet zich aanstonds de vraag oor, ot 't leren hierna zal worden gecontinueerd. Een rraag die tenslotte alle andere beheersoht. Indien we aannemen, dat het leren na den dood wordt roortgezrt, dan ontstaat daarbjj het streren het lerer hier in te richten met het oog op 't rolgend leren. Dit is bet standpunt ran den christelijke godsdienst. Moeiljjk kan er orer de vraag, of er een leren na dit leren is, geredetwist worden, daar niet and dat weet; men gelooft het, of men gelooft het niet. Wie zegt, dal hjj het weet, diene het te bewgzen. Wanneer wa dur gaan bespreken de katholieke zedeleer, dan staat roorop dat deze geboren is uit den godsdienst en daarom moeter we allereerst komen tot den grondslag ran dien gods dienst, neergelegd in de dogma's. Een Tan de dogmaV der katholieke leer nn is, dat roor het goede of sltchte tijdens het leren hier bedieren, na den dood rolgt be looning of straf. Men kan alleen goed doen, dan komt men na den dood in den hemel, goed en slecht breng ons in het overgangstijdperkhst vagevuur, slech' alleen in de hel. Daze voorstelling maakt dat het lerer roor den katholiek beheersoht wordt door deze twee hoofdmotierenhoop en mes. Daar komt nog by dat goed en kwaad betrekkelijke begrippen zjjnwat root den een goed i«, is een kwaad roor den ander en om gekeerd, Na predikt de katholieke kerk het dogma, dat zjj if een stiohting rechtstreeks afkomstig ran God, wieni stedehouder de paus is. Voorts is die kerk geheel L è.-E chitch opgebouwd, met hooge en lage geestelijkheid met meer of minder macht. Door deze kerk heeft God dan aan ds c enschen ge openbaard hoe het lerer: moet zjj». Wie den door d* kerk aangewezen weg niet gaat, dwaalt. Dat is het plan waarnaar de kerk zich langzamerhand heelt gevormd, tn daardoor is ook ontstaan het dogma, dat zjj is do alleenzaligmakende kerk, waardoor de mensohen zal lei doen Gods wil. Uit deze denkbeelden heeft zich nu de zedeleer ont wikkeld, de leer ran goad en kwaad. Vtor degener, die buiten die kerk staan, en dat zjjr er niet weinigen, is nu het merkwaardigste, dat in do R. Kath, leer het zwaartepunt der mo~aal is verplaats! naar het leren hiernamaals, ter wijl het een groot raadsel is, of dat leren hiernamaals werkeljjk bestaat. Spr. is deze meening toegedaan, dat wie iets teger zjjn geweten doet, dat doet, rerleid door ie's verkeerdi in zjjn geest, doch op dat rerkeerd doen rolgt de stral d&ieljjk. Wie de meening is toegedaan, dat eerst na der dood de straf rolgt, kan er, meent hjj, maar op los zon digen. Door dit dogma meent kjj dus, begaat de katho lieke leer een groote foutimmers geei oprceder zal eer kind eerst na 50 of 60 jaar, den loeftyd ran den mensch, gaan straffen roor bedreven kwaad. Erger maakt di kerk het n"g door het instituut ran Je rergerirg de: zonde. Daartegen komt spr. ook met nadruk op. Men kan wel roorop gaan stellen, dat de Katholieke Kerk is een werktuig Gods, maar dat dient men teel eerst nog te bewgzen een beroep op het erangelie helpt hier nie*, daarop kan een ieder zich desnoods beroepen. Waar roor spr. dos niet raststaat, dat de Katholiek* kerk is de bemiddelaar tnsechen God en de men'chen. kan hg als buitenstaander het instituut der vergeriog niet goedkeuren. Door dat instituut wordt aan de zonde min der waarde gehecht. In rerband hiermede wjjat spreker op de gevolgen die de instelling der rergering in de middeleeuwen had: den handel in tflaatbrieren, die ei nog zjjn een handel, waar ook rele Katholieken teger opkomen. In deze rergering door den eenen mensch den ander geschonken, schuilt een groot geraar voor de moraliteit Er is nog meer. Zoo spr. geloofde, dan zou by geloorer aan een God die goed en barmhartig zou zjjnthars zegt hjj: ik weet het niet of ik daaraan kan gelooren Maar klopt daarmede wel, wat men ten allen tjjde heef! behouden in de Katholieke leer, die zegt, dat een mensch na den dood reroordeeld kan worden tot eeuwige ver doemenu? Dat zou spreker roor het kwaad bedreven is een ijjdperk ran 5C 60 j^ren een rreeseljjke straf noemen. Nn doet zich daarenboven nog dit merkwaardige roor, da< allen die niet tot de moederkerk beho ren met den banvloek worden getroffen. Men kan dit spr. n'et tegenspreken. zelfs Daste het ft het in zjjn rgodddjjke comedie», waarir bjj hel en vagevuur teekest, laten zien, terwjjl het tevens niet or tkend kan worden, dat volgens de Katholiek' leer allen die geleefd hebben root Jezus op de aarde kwam, nooit uit het vagevuur worden verlost. Voorts leveren zeer veel boeken van kerkraderen het bewjja, dat het zoo is. Dit eHes toont, meent spr., aan, dat de Katholieke kerk in den regel met de barmhartigheid op gespannen roet stas'. Daarna behandelde spreker de biecht, meer in het bjjzonder de oorbiecht, een instituut, dat roor de rer gering der zonden noodzakelijk ie en tevens een logisch gevolg is van het dogma, dat God door di Kerk den we; wijst, dien men gaan mor'. Daarvoor toch is noodig eet blik in de menschenziel. Het oor ran den priester is roor de(n) biechteling het oor Gods; de priester veil na het aanhooren van de zonde het vonnis en 1-gt de boete op, volgens de voort chriften der kerk. Die boete doeningen zjjn soms ver^chiikkeljjk en bestaan vaak 't is nu nog zoo in allerlei ze. ikastjjdingen, een gevolg hiervan, dat men in lichameljjke foltering het middel meende gevonden te hebben roor verbetering van de ziel daar de oorzaak der zonde in de eerste plaats ge zocht moest worden in de zwakheid des rleesches. Voorts werd door spreker aangetoond, hoe men door kuiaetheid en reinheid streefde naar heiligheid, en daareno de vrouw steeds op een merkwaardig standpunt hield. Zelfs heeft men er aan getwjjfeld of een vrouw wel een ziel had. Al spoedig werd ingezien, dat het huweljjk was eer middel om de reinheid te bewaren. Dat acht spreker niet verkeerd, maar wel, dat voor het huweljjk rooi schriften zjjn gegeven door priesters, die door den roor hen voor geschreven ongehuwden staat daarvan ten een:nmale niets weten. Tevens gewaagde spr. hierbjj ran de on- natuuiljjke opvoeding van bet kind dat priester moet worden en keurde hjj ten sterkste af de voorstelling, die van het huweljjk gegeven wordt in het huis van den heiligen Alfonsus, dat in de semenai ën bjj de opleiding der priesters wordt gtbrukt, een boek, dat niet in den handel is, doch waarvan enkele gedeelten toch zjjn uit gegeven. Dat boek zei spr. is bepaald zedekwetsend. Juist de afzondering in de jor gel ngsjaren, maakt, meent fcg, den priester niet geichikt, om later alle verzoeking te weerstaan. De veroordeeling van het vrouweljjk schoon en den last uit liefde keurt spr. af, 't is juist de lust zonder heide, die zoude genoemd moet woideu. Tj-^2°i-H0m'' BPr,' *eBlafste op de jongste uitirg der Katholieke sociale actie, die zich richt tegen wat men noemt zed kwetsecde plaatjes enz. Hg ziet daarin een ageeren tegen de v.gheid van drukpers, daar niet alleen het weikelgk onzedelgke veroordeeld wordt, 't Is hetzelfde uls wat men eenigc jaren geleden in Duitschland zag met de L z Heinze, de wet die bedoelde verschillende tjjdschriften ah Simplisisstimus e.a. te weren. Het is de strgd tegen het nsakt, ook in de kunst. Die strjjd zal echter naar sprekers overtuiging, juist een omgekeerd gevolg hebben, dat waar men zich tegen het uiterljjke verzet, er nog veel meer in het geniep zal gebeuren. Tegen dit streven der Katholieken zal spieker zich steeds bljjren verzetten, niet om de pornogi fir het werkeljjk onzedelgke in b:- arbermiog te nemen, maar omdat er voor een st en» naar teinheid noodig is licht, waarbjj wjj moeten huldig'n de beginselen van het natuurljjke. Daarom zal spr. steeds strgd big ven voeren tegen een leer, die nadeelig is voor een goede moraal. Na een kleine pauze we.d gelegenheid gegeven tot debat, waarvan alleen gebruik gemaakt werd door den heer Smits van Leiden. Als zoon van de Katholieke kerk, waarvan door den heer Luitjes zooveel leeljjke dingen waren gezegd kon spreker niet zwjjgen. Hjj begon met te vertellen, dat de rede van den heer L. niets was dan een aaneenrijgen van leugens en onwaarheden. Onwaarheden, die honderdmalen zjjn gezegd en honderdmalen zij a weerlegd, als de heer L. Katholieke boeken las, dan zou hjj dat bemerkt hebben. De bewijzen zjjn d.or den inleider achterwege gelaten van datgene, wat iedere R.C. jongen reeds weet, dat niet waar is. Iedere Roomsch-Kathoüek, die biecht, weet, dat de zonde eerst vergeven kan worden, wanneer het vaste voornemen er is, dat het kwaad niet weer bedreven zal worden. Men moet ook goed maken, wat men door het kwaad aan anderen heeft benadeeld Zoo wordt bjjv. 't gestolene weer teruggegeven. Wat de vuile dingen betreft door den spreker aan gehaald als afkomstig uit het boek van den heiligen Alfonsus, een boek, dat wel te krjjgen is, deze heeft de heer L. uit een klein boekje, in Duitschland uitgegeven van een zekeren Grasmann. Maar hjj schijnt niet te weten, dat er in België door »de Patriot» 10 000 fr. is uiteeloofd voor dengene, die bewijst, dat het werkeljjk in het werk van den H. Alfonsus staat. Die 10.000 fr. zjjn nog niet verdiend. Alles wat .oorts over de Katholieke moraal is verteld, is ook niet waar. 't Is niet waar, dat de Katholieken niet zondigen uit vrees voor straf na den dood, men weet, dat men ook hier op aarde gestraft wordt. Aflaatbrieven zijn er niet meer, zegt spreker verder, terwjjl wat spreker van Dante heelt aangehaald niets bewijst: Dante was geen autoriteit. Dat de jongens reeds vroeg begonnen aan de zoo moeiljjke studie voor priester is^ waar, maar onwaar is het dat ij zoo'n afgezen 'erd leven leiden in een cel als de heer L. zegt ieder Katholiek weet dat beter zjj hebben ook geregeld hun vacanties. Wat over het naakt is gezegd laat spreker rusten hjj kan daar niet op ingaan. Hjj ontkent voorts, dat de Katholieken tegen de vrjjheid van drukpers zouden zjjn, de Katholieken, de monniken hebben juist steeds voor de verbreiding der wetenschap gewerkt. Als ten slotte een honderdste waar was van 't geen de heer L. heeft gezegd over de Katholieke kerk, dan zou die kerk reeds lang uit elkaar zjjn gespatevenwel neemt zjj die reeds 2000 jaren bestaat, steeds in macht en kracht toe. Maar hoe is het gegaan wet alle commu nistische groepen l Dan wjjst spr. nog op het vele goede, dat uit de Katholieke kerk voortkomt met name op het liefdewerk der mannen en vrouwen, die overal en ten allen tjjde de zieken vertroosten en vraagt hjj aan den heer Luitjes en de zjjnen»waar zjjn Uwe mannen en besluit met een oproep aan allen, die gelooven, cm de beginselen die den geloovigen dierbaar zjjn te beschermen tegen hen die zeggen»Er is geen God k De heer Luitjes, die daarna weer het woord verkreeg, zei allereerst, dat het eigenaardig was, dat na hetgeen de debater had gezegd, de eene helft der vergadering zoo luide had geapplaudisseerd, terwjjl toen hjj had ge sproken het applaus van de andere helft even groot was. Daarom was hjj zoo vrjj om dat applaus te glimlachen. Verder gaf hij te kennen, dat hjj van een debater, ge zonden door het Centraal Comité der Kath. Soc. actie, hooger verwachtingen had. Hjj hoopte, dat men iemand gevonden zou hebben, die in staat was het debat te voeren. Gezegd is, dat hjj het boekje van Grasmann heeft aangehaald, doch, dat niet waar is wat daarin staat. Welnu, als het zoo is als debater zegt, dat in België, die 10000 fr. is uitgeloofd, dan zal de heer Van de Velde daar zich op die wjjze zeker niet in den hoek laten dringen. Voorts hield spreker vol, dat het grootste deel der Katholieken niet zondigt uit vrees of hoop. Aflaat brieven zjjn er nog wel, spr. heeft er nog onlangs twee in handen gehad. Dat ze er vroeger veel meer geweest zjjn, zal de heer Smits toch zeker niet ontkennen. Dante was geen autoriteit, neen, maar een Katholiek dichter. Spr. houdt voorts vol, dat de opleiding der priesters onnatuurljjk is en vraagt den heer Smits, hem te zeggen, waarom het naakt zondig is. Dat de Katholieke kerk nog bestaat komt door de inrichting er van, die overeenkomt met die van het leger, dat krachtens zjjn inrichting ook steeds s and hcudt. Dat de communistische groepen niet zjjn bljjven bestaan, bewjjst niets tegen sprekers beginselen. De onbaatzuchtigheid der dienaren der liefde, de zieken verplegers enz., acht spreker hoog, maar dat is met speciaal iets dat voortkomt uit de Katholieke kei k. Ten slotte h^udt spreker vol, dat hem niet is aan getoond, dat de grondslag van den Katholieken godsdienst de ware is. Kon men dat, spr. zou dadelijk tot het Katholieke geloof overgaan. Hij blijft de Katholieke leer, de leer der dwalingen noemen en haalt ten bewijze daarvan aan, de ges hiedenis van Gallileï en Celsius, der Zweedschen natuurkundige, en wijst voorts op alles wat de Katholieke kerk gedaan heeft om de ver breiding der wetenschap tegen te houden, o. a. het verbranden van stapels boeken. Na den heer Luitjes werd nog weer het woord gege ven aan den heer Smits, waarop de eerste nog weer van repliek diende. Veel nieuws leverde dit debat niet op't was vrijwel onvruchtbaar en begaf ziih voort durend op zijwegen. Een principieele bestrgding van den inleider bleef achterwege. Te ongeveer half twaalf sloot de voorzitter de vergadering mot een woord van dank aan den spr. terwijl hij mededeelde, dat nog in deze weck de heer Kolthek 1 zal optreden met het onderwerp moderne vakactie, waarbij de heer Ondegeest tot debat is uit- genoodigd. GEBOREN 3 Nov. Johannes Jacobus, van Hiliebrand Klaver en Maria Groot. OVERLEDEN 5 Nov. Daniel Muller, 78 j. Catharina, d. van I'ieter Spiuit en Marjjtje de Visser, 10 w. De Fransche Kamer kwam gisteren cnder voorzitterschap van den heer Brisson bjjetn. Clemenceau hield de programrede. In onze laatste nummers hebben wjj den hoofdinhoud van dit programma reeds geschetst. De beraadslagingen over de onderwjjswet in het Engelsche Hoogerhuis hebben aangetoond dat het Huis der Lords in zjjn ovei wegende weerdeiheid besloten is tot het bestrjjden der liberale regeeripg. Had het tot nu toe den schjjn dat de regeering zich zou weten staande te houden tegen de Lords door haar groote meerderheid in het Lagerhuis, thans is die houding aanzienlijk verzwakt door de uitspiaak der kiezers bjj de laatste verkiezingen, vooral door den uitslag der stemming voor gemeenteraadsleden te Londen, Thans spreekt men over een aanstaande krisis. In verband daarmee had de Koning een onderhoud met de verschillende partijleiders. Uit Marokko wordt een nieuw staaltje bericht van Raisoel s brutaliteit. Hjj heeft den ingang laten sluiten van het gebouw van den windmoter, dat vlak hjj Tanger ligt. Die motor levert het water voor de Spaansche electriciteitsfabriek. Raisoeli wil voor het gebruik van het water betaling hebben, omdat hjj zegt dat het gebied buiten Tanger aan hem behoort. De correspondent van de Times seinde d.d 8 dezer uit Tanger De stad is in volslagen duisternis gehuld, daar dr mannen ran R lioeli de fabriek van electrisoh licht heb ben stil gezet en planken voor de deur genageld hebben. Nadat de SpaatEche l'gatie geprotesteerd had, wilden de vertegenwoordigers van den Sultan die plankon weg nemen, maar de mannen van R.lio li nagelden ze on middellijk weer vast. Den 4den seint dezelfde berichtgever Kort na de verzending van mjjn eerste telegram slaagde de maatschappij er in de verlichting te verzekeren. Dezen avond was dus de stad weer verlicht, maar de maatschappij is v.rplicht geweest een sch.kking te ti firn met den ?ertegenwoordiger van R,l-ioeli, die haar toestond water met emmers uit de zee te gaan halen de gebouwen, waar de pompen staan, bljjven echter gesloten. Het Bulgaarsohe ministerie heeft zjjn ont slag genomen. Petkof is belast met het vormen van een nieuw kabinet. Het 80oialistencongres te Limoges heeft, na een bev.gen redetwist tusschen Helié en Jules Gue de, een motie van Vaillant aangenome-, het prolstariaat aanmanende om het uitbreken van een oorlog met alle middelen, van parlementaire protesten en volksbetoogin- gen af tot algemeene staking en opstand toe, te vei hinderen. Heden is de groote verkiezingsdag voor de gouver neurs der Staten der Noord-Amerikaan b c b e Unie. Alles in Amerika draai thans om het stembiljet, dat zal moeten u.tmaken, welke der belde groote partjjen, republikeinen of democraten, gedurende de eerstvolgende twee jaren zullen heerschen. Wet', oudersbenoewlag. HOORN, 6 Nov. Daar de heer M. de Jong bedankt heeft voor zjjn benoeming als wethouder, word in de hedecm'ddag gehoud n vergadering van den Raad over gegaan tot een nieuwe bononning ter vervuiling van de vacature H. Sohottee de Vries. De uitslag hiervan was, dat gekozen werd de heer van der Zrnde. (Afwezig). lie staking te Deventer. ZUTFLN, 6 November. De staking aan de Tapijt fabr'ek te Deventer duurt nog voort. De touwbaa» verzocht zelf aan de directie om den wever, die hem mishandelde en wiens ontslag de staking veroorzaakte, weder aan te nemen. De stakers klagen over den willekeur van den touwbaa». De ontslagene was reeds 26 jaar werkzaam aan de fabriek. Onlusten te Parlsncu h. PORTSMOUTH, 6 Njvembor. Te middernacht ont stonden heden opnieuw ernstige wanordelijkheden in de Marinekazernes. Honderden stokers overvielen de officierskwartieren, wierpen de ruiten in en vielen offioie- ren aan. De Marineso'daten overmeesterden de muite lingen, waarvan velen in arrest gebracht werden. Cforrespo dentle. Plaatsgebrek noodzaakt ons eenige berichten en een drietal ingezonden stukken, nairbjj twee naar aanleiding van «Broodrcsdbrengen door kinderen*, tot een volgend nummer aan te houden. AMSTERDAM. 5 Nov. 6 Nov. pOt G.rt N. W. Schuld dito Nederland dito, dito, ObligS OostenrijkOM. in pap. !L 1000 Febr.-Aug. I dito, dito April-Oet.. dito, Kronen S000 bel.rrije(Kronenr.)Mei-Nov. 4 dito, dito 1000 bel.vrqe(Kronenr.) Jan.-Jnli 4 Portugal la eer. S°/, M 10-100S dito, Se id. Amert. Sebuld Sfranes SOC 4 Rusland, Iwang. Dombr. ObligIJ dito, Binnenlandsebe 18144 dito, 1S8G gecoat. Z.R. 116-61618 Hci-Nov. 4 dito, 1889 1*Aleser.lJan 1 Apr, 1 JulilOet, 4 dito, 1894, Doncts-Spoorw4 dito, 1867/69 i 10-i00 Mci-Hov.,4 dito, Groote 8pw. Oblig. 1861.... dito, dito, Z. R. 500 1898 dito, Trans.. Spw. Oblig. Z. R. 11S 616. I dito, Zuid-W. Spw. Oblig. Z. R. 615 dito, 1889 ••.ï«ï«i.,l> dito, In goud 1884, 18 Jan. 18 Juli...., Spanje, Obl. Buit. Perpetuele Turkije, gepriv. Conv. teening 1S90 Reeep. geünificeerde schuld frei. 500-1500.. Sgjate, Obl, lccsiag 1870 Kcxico, Obl. Biua. 8»h. aflosb. oblig dito dito 1899 Veueiueia Obligatifin 1881..;g. N. V. Noord-Heli. Qrond-Credist. Pandbr.. N. W A Pae. Hyp. Pdbr... Nederland, Guit. Haatuh. d. Vorstel. Aamd. Koloniale Bank Aandaelen......3 ■ed. Ind. Handeleb. A and Kon. Med Mij. t. expl. petr. br.A. Petr. Mij. 8u£iatra-Palembang A. Aand. led. Ind.KxGi.Mjj. C. Gert v i dito, dito, dito, dito, dito, Amerika, Naw Orleans Railw gew. Aand. United State» Steel Corp. Peru Peruvian Corporation Cert v. Aand.., „v. l'ref. Aand. Nederland, Expl. 8t. 8pw. Aand dito, Ned. Centr. Spoorw. Aand. f 150 dito, N.-Brab. Boxtel.W. Aand. 1875/80 geit. [talie, Spoorwegltenmg 1887/89ill. 8 dito, Zuid-ltal. 8poorweg-ObL8 Polen, Win.-We enen Aandeel Rutland,Wladik. 1886 4 Z.B. 616 Oblig.... 4 Amerika, Atehiso* Topeka Cert. v. Aand... dito, Alg. Hyp. Obl.4 Roek Ieland «omp. Cert. v. gew. Aandeelen. dito, Denv. Rio Qramd» gew. Aand.....i dito, Erie 8pw. Mjj gew. Aandeden dito, Illinoie Cert. v. Aand.1 dito, Kansas City South. Railw. Aand... dito, Miss. Kans. Texas Oer v. Aand.. dito, dito, le Hyp..4 Norfolk A Weetern Cert. v. gew. Atndeelen dito, Oregon Calif, goud le hyp dito South. Pacific, gew. AandSi dito, Southern Railwey gew. Aand dito, Union Pae. Hoofd. C. v. AI Union Pae. Convert Gold. Bond4 dito Wabaih Ct. v. pref. Aand Nederland Stad Amsterdam f 100......... 8 Hongarije Theiee Loten4 Ooetanrgk Btaatel. 1863. 5 dito, dito 1864............I Inland Staateleening 1864 LotenS 5 dito dito 1866. Dito. 5 T irk|» Spoorwegleening •«•sees 76| 91| 91 100! fOOi 99} 99| 69A 66A 80! 75! 74| 72i 69 77 691 731 62! 74} 58 j 84 89 87! 88! 102J 49 101! 213! 98 83! 133 721 75} 35 48 14ri 47| 109! 33] 92! 64! 66A 128 79! 102- 100| 29 40 j 44J 171! 28A 34! 93! 95A 100| 92! 34H 183 44 110! 150! 156! 275 361 280 36! 76H 90! 92 99! 66 76! 74! 74 58Ü 84 102 210 97! 83! 133 728 75! 47! 14! 33 66! 79! 102! 40! 44! 28A 34} 93! 92 H 34! 183! 42! 109! Russen zwakker. Pukmzuznd, 6 Nov. Aangeroerd 673 runderen, waar onder 585 vette, 62 a 75 ct., per kilo, 88 melke- en gelde- f 140 a f 260, per stuk, prjjsh. matig, 7 stieren, 101 vette kalveien 70 a 90 ct. per kilo, bandel matig, 27 Luchtere id. f 11 a 23 per stuk, handel vlug, 86 paaiden, 3421 schapen f 23 a 34,60, 400 overbouders f 18 a_f 26, beiden prjjah. mat'g, 230 vette varkens 46 a 49 ot. por kilo handel matig, 18 magere dito f 22 a 1 25 per stuk, stug, 381 biggen 1 8 a 12 per stuk, matig, 546 ganzen f 2 50 a 3.25, 110 zwanen f 4.a 5. 500 zak appelen f 2.a f 4.800 zak peren f 1, a f 3.50, beiden per mand. Kaas. 158 Kleine f32.50, 2 middelb. f 31.50, 0 com missie, fa aangev. 160 stapels, bandel vlug. 1074 k.g. boter f 1.50 a 1.55, kipeieren f 7.50 a 8.—. Station NooiDscHAnwoDDi 5 Nor. Heden aangeroeid: Roode kool le soort f 4.25 a f 4.50, 2e soort f 8 50 a 4.—, kleinere f 2 90 a 8. Gele kool 4.- a 4.25, 2e soort f 3.50 a f 8.75klei nere f 2.60 4 f 3.25. WiUe kool le soort f 0.a 0.,2e soort 10.a 0, kleinere f 4.—, i 4.25, p. 100. Nep f 0.- i f 0.—. Uien f 1,_ a f 1,20 p. 50 K G. Aangevoerdstuks kool. Hsden overleed na een geduldig ljjden, onzs innig g liefde Vader en Grootvader DANIËL NIILLklR, in den ouderdom van 7i jaar en 3 maanden. J. G. MULLER en Kinderen. Alkmaar, 5 November 1926, Het MEISJE, dit bjj een Banketbakker hier ter stede Zondag j 1. Letterbanket, korkfes en Haagache Hopjes haalde en voor een Mevrouw bestelde ÏOO gebakjes, wordt dringend in baar eigen belang aangeradeu spoedig bjj dien banketbakker te komen, anderB moet zjj de gevolgen daarvan ondervinden, he Ten spoedigste gevraagd een fatsoeaiyke die de vrouw dts huizes in alle werkzaamheden behulp- arm kan zjjn. Aires Bureau dezer Courant. aeet gebruik van vr(| UANKHTJE, ilour een Jongnensch. Fr. Ër. onder letter D 25Bureau dezer Courant. ■el- G. HUNOID, Leerares Plano en Theorln. Mient O 15, ALKMAAR. Spreekuren Woensdag,Donderdag en Vrjjdag van 12 uur. alsmede Aanbevelend voor genchlkten pr|]s een met riant uitzicht op eersten stnnd. Brieven bureau van dit blad, onder letter C25. Zitdag tot ontvangst en uitbetaling der daar voor verschuldigde gelden op van 11— 3 uur, In het Café van den fileer Jh. HtllTHK te Helloo. Notaris te Alkmaar. KOEVET. iy 78

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1906 | | pagina 3