Dienstbode
BOTHRSTURJES Oil alleM fill GEBAK.
modern Bovenhuis,
Bloembolleü-veiling te Heiloo
Dooflertlai 15 Noieisr 1906,
Speculaas 20,30 eu 3o Ct. de 5 odf.
H.H. Rookers.
een
C. van Stam.
In de Korenbeurs.
ar. harp,
^Te¥ëTüjoTt and.
BÏÏÏTENLANÜr
LAATSTE BERICHTEN.
BEURSBERICHTEN.
A II V KRTK N T IN.
Kost en inwoning gezocht,
prima BOTERSPECULAAS,
Te huur aangeboden
in April 19Ö6.
Borstplaat8 Ct p. ons.
figuren 8
Beeld 8
A. BRUIN.
Hekelstraat.
Algemeen Overzicht.
MARKTBERICHTEN.
Mevrouw OVERDUIN vraagtwegens
ziekte van de tegenwoordige
Dageljjks versch voorradig
Voorts een uitgebreide collectie Chocolade
artikelen, als:
Tabletten, Bonbon», enz.
Vraag de bekende KROONTJES SPECULAAS.
P. J. c. VAN T00RNENBUROH,
Wij leveren steeds eerste kwaliteit, Hol-
landsch RUNDVET, tegen de laagste pry zen,
in den allergoedkoopsten Vet- en Vleeschwiukel.
ZIJDAM, C 6. M. BANKERT.
Voor de a.s. St. Nicolaas prach
tige collectie SUIKERWERK.
Aanbevelend
De origineele EL MER ITO, 3 ets.
SIGAARmeer dan 30 jaar in den bandel,
is uitsluitend verkrijgbaar bij
alleen-verkooper voor Alkmaar.
To leve», zoo fing de spreker aan, is geen kunst, maar
goed te leren, daar komt het eigsnljjk op aan, en wan
neer we tragen wat is het »goed te leren» dan doet zich
aanstonds de vraag oor, ot 't leren hierna zal worden
gecontinueerd. Een rraag die tenslotte alle andere
beheersoht.
Indien we aannemen, dat het leren na den dood wordt
roortgezrt, dan ontstaat daarbjj het streren het lerer
hier in te richten met het oog op 't rolgend leren. Dit
is bet standpunt ran den christelijke godsdienst.
Moeiljjk kan er orer de vraag, of er een leren na dit
leren is, geredetwist worden, daar niet and dat weet;
men gelooft het, of men gelooft het niet. Wie zegt, dal
hjj het weet, diene het te bewgzen. Wanneer wa dur
gaan bespreken de katholieke zedeleer, dan staat roorop
dat deze geboren is uit den godsdienst en daarom moeter
we allereerst komen tot den grondslag ran dien gods
dienst, neergelegd in de dogma's. Een Tan de dogmaV
der katholieke leer nn is, dat roor het goede of sltchte
tijdens het leren hier bedieren, na den dood rolgt be
looning of straf. Men kan alleen goed doen, dan komt
men na den dood in den hemel, goed en slecht breng
ons in het overgangstijdperkhst vagevuur, slech'
alleen in de hel. Daze voorstelling maakt dat het lerer
roor den katholiek beheersoht wordt door deze twee
hoofdmotierenhoop en mes. Daar komt nog by dat
goed en kwaad betrekkelijke begrippen zjjnwat root
den een goed i«, is een kwaad roor den ander en om
gekeerd,
Na predikt de katholieke kerk het dogma, dat zjj if
een stiohting rechtstreeks afkomstig ran God, wieni
stedehouder de paus is. Voorts is die kerk geheel
L è.-E chitch opgebouwd, met hooge en lage geestelijkheid
met meer of minder macht.
Door deze kerk heeft God dan aan ds c enschen ge
openbaard hoe het lerer: moet zjj». Wie den door d*
kerk aangewezen weg niet gaat, dwaalt. Dat is het plan
waarnaar de kerk zich langzamerhand heelt gevormd,
tn daardoor is ook ontstaan het dogma, dat zjj is do
alleenzaligmakende kerk, waardoor de mensohen zal lei
doen Gods wil.
Uit deze denkbeelden heeft zich nu de zedeleer ont
wikkeld, de leer ran goad en kwaad.
Vtor degener, die buiten die kerk staan, en dat zjjr
er niet weinigen, is nu het merkwaardigste, dat in do
R. Kath, leer het zwaartepunt der mo~aal is verplaats!
naar het leren hiernamaals, ter wijl het een groot raadsel
is, of dat leren hiernamaals werkeljjk bestaat.
Spr. is deze meening toegedaan, dat wie iets teger
zjjn geweten doet, dat doet, rerleid door ie's verkeerdi
in zjjn geest, doch op dat rerkeerd doen rolgt de stral
d&ieljjk. Wie de meening is toegedaan, dat eerst na der
dood de straf rolgt, kan er, meent hjj, maar op los zon
digen. Door dit dogma meent kjj dus, begaat de katho
lieke leer een groote foutimmers geei oprceder zal eer
kind eerst na 50 of 60 jaar, den loeftyd ran den mensch,
gaan straffen roor bedreven kwaad. Erger maakt di
kerk het n"g door het instituut ran Je rergerirg de:
zonde. Daartegen komt spr. ook met nadruk op.
Men kan wel roorop gaan stellen, dat de Katholieke
Kerk is een werktuig Gods, maar dat dient men teel
eerst nog te bewgzen een beroep op het erangelie helpt
hier nie*, daarop kan een ieder zich desnoods beroepen.
Waar roor spr. dos niet raststaat, dat de Katholiek*
kerk is de bemiddelaar tnsechen God en de men'chen.
kan hg als buitenstaander het instituut der vergeriog niet
goedkeuren. Door dat instituut wordt aan de zonde min
der waarde gehecht. In rerband hiermede wjjat spreker
op de gevolgen die de instelling der rergering in de
middeleeuwen had: den handel in tflaatbrieren, die ei
nog zjjn een handel, waar ook rele Katholieken teger
opkomen.
In deze rergering door den eenen mensch den ander
geschonken, schuilt een groot geraar voor de moraliteit
Er is nog meer. Zoo spr. geloofde, dan zou by geloorer
aan een God die goed en barmhartig zou zjjnthars
zegt hjj: ik weet het niet of ik daaraan kan gelooren
Maar klopt daarmede wel, wat men ten allen tjjde heef!
behouden in de Katholieke leer, die zegt, dat een mensch
na den dood reroordeeld kan worden tot eeuwige ver
doemenu? Dat zou spreker roor het kwaad bedreven is
een ijjdperk ran 5C 60 j^ren een rreeseljjke straf noemen.
Nn doet zich daarenboven nog dit merkwaardige roor, da<
allen die niet tot de moederkerk beho ren met den banvloek
worden getroffen. Men kan dit spr. n'et tegenspreken.
zelfs Daste het ft het in zjjn rgodddjjke comedie», waarir
bjj hel en vagevuur teekest, laten zien, terwjjl het
tevens niet or tkend kan worden, dat volgens de Katholiek'
leer allen die geleefd hebben root Jezus op de aarde
kwam, nooit uit het vagevuur worden verlost. Voorts
leveren zeer veel boeken van kerkraderen het bewjja,
dat het zoo is. Dit eHes toont, meent spr., aan, dat de
Katholieke kerk in den regel met de barmhartigheid op
gespannen roet stas'.
Daarna behandelde spreker de biecht, meer in het
bjjzonder de oorbiecht, een instituut, dat roor de rer
gering der zonden noodzakelijk ie en tevens een logisch
gevolg is van het dogma, dat God door di Kerk den we;
wijst, dien men gaan mor'. Daarvoor toch is noodig eet
blik in de menschenziel. Het oor ran den priester is
roor de(n) biechteling het oor Gods; de priester veil
na het aanhooren van de zonde het vonnis en 1-gt de
boete op, volgens de voort chriften der kerk. Die boete
doeningen zjjn soms ver^chiikkeljjk en bestaan vaak
't is nu nog zoo in allerlei ze. ikastjjdingen, een gevolg
hiervan, dat men in lichameljjke foltering het middel
meende gevonden te hebben roor verbetering van de
ziel daar de oorzaak der zonde in de eerste plaats ge
zocht moest worden in de zwakheid des rleesches.
Voorts werd door spreker aangetoond, hoe men door
kuiaetheid en reinheid streefde naar heiligheid, en daareno
de vrouw steeds op een merkwaardig standpunt hield.
Zelfs heeft men er aan getwjjfeld of een vrouw wel een
ziel had.
Al spoedig werd ingezien, dat het huweljjk was eer
middel om de reinheid te bewaren. Dat acht spreker niet
verkeerd, maar wel, dat voor het huweljjk rooi schriften
zjjn gegeven door priesters, die door den roor hen voor
geschreven ongehuwden staat daarvan ten een:nmale
niets weten. Tevens gewaagde spr. hierbjj ran de on-
natuuiljjke opvoeding van bet kind dat priester moet
worden en keurde hjj ten sterkste af de voorstelling, die
van het huweljjk gegeven wordt in het huis van den
heiligen Alfonsus, dat in de semenai ën bjj de opleiding
der priesters wordt gtbrukt, een boek, dat niet in den
handel is, doch waarvan enkele gedeelten toch zjjn uit
gegeven. Dat boek zei spr. is bepaald zedekwetsend.
Juist de afzondering in de jor gel ngsjaren, maakt,
meent fcg, den priester niet geichikt, om later alle
verzoeking te weerstaan.
De veroordeeling van het vrouweljjk schoon en den
last uit liefde keurt spr. af, 't is juist de lust zonder
heide, die zoude genoemd moet woideu.
Tj-^2°i-H0m'' BPr,' *eBlafste op de jongste uitirg der
Katholieke sociale actie, die zich richt tegen wat men
noemt zed kwetsecde plaatjes enz. Hg ziet daarin een
ageeren tegen de v.gheid van drukpers, daar niet alleen
het weikelgk onzedelgke veroordeeld wordt, 't Is hetzelfde
uls wat men eenigc jaren geleden in Duitschland zag met de
L z Heinze, de wet die bedoelde verschillende tjjdschriften
ah Simplisisstimus e.a. te weren. Het is de strgd tegen
het nsakt, ook in de kunst. Die strjjd zal echter naar
sprekers overtuiging, juist een omgekeerd gevolg hebben,
dat waar men zich tegen het uiterljjke verzet, er nog
veel meer in het geniep zal gebeuren. Tegen dit streven
der Katholieken zal spieker zich steeds bljjren verzetten,
niet om de pornogi fir het werkeljjk onzedelgke in b:-
arbermiog te nemen, maar omdat er voor een st en»
naar teinheid noodig is licht, waarbjj wjj moeten huldig'n
de beginselen van het natuurljjke. Daarom zal spr. steeds
strgd big ven voeren tegen een leer, die nadeelig is voor
een goede moraal.
Na een kleine pauze we.d gelegenheid gegeven tot
debat, waarvan alleen gebruik gemaakt werd door den
heer Smits van Leiden.
Als zoon van de Katholieke kerk, waarvan door den
heer Luitjes zooveel leeljjke dingen waren gezegd kon
spreker niet zwjjgen.
Hjj begon met te vertellen, dat de rede van den heer
L. niets was dan een aaneenrijgen van leugens en
onwaarheden. Onwaarheden, die honderdmalen zjjn
gezegd en honderdmalen zij a weerlegd, als de heer L.
Katholieke boeken las, dan zou hjj dat bemerkt hebben.
De bewijzen zjjn d.or den inleider achterwege gelaten
van datgene, wat iedere R.C. jongen reeds weet, dat
niet waar is.
Iedere Roomsch-Kathoüek, die biecht, weet, dat de
zonde eerst vergeven kan worden, wanneer het vaste
voornemen er is, dat het kwaad niet weer bedreven zal
worden. Men moet ook goed maken, wat men door
het kwaad aan anderen heeft benadeeld Zoo wordt bjjv.
't gestolene weer teruggegeven.
Wat de vuile dingen betreft door den spreker aan
gehaald als afkomstig uit het boek van den heiligen
Alfonsus, een boek, dat wel te krjjgen is, deze heeft de
heer L. uit een klein boekje, in Duitschland uitgegeven
van een zekeren Grasmann. Maar hjj schijnt niet te
weten, dat er in België door »de Patriot» 10 000 fr. is
uiteeloofd voor dengene, die bewijst, dat het werkeljjk
in het werk van den H. Alfonsus staat. Die 10.000 fr.
zjjn nog niet verdiend.
Alles wat .oorts over de Katholieke moraal is verteld,
is ook niet waar. 't Is niet waar, dat de Katholieken
niet zondigen uit vrees voor straf na den dood, men
weet, dat men ook hier op aarde gestraft wordt.
Aflaatbrieven zijn er niet meer, zegt spreker verder,
terwjjl wat spreker van Dante heelt aangehaald niets
bewijst: Dante was geen autoriteit. Dat de jongens
reeds vroeg begonnen aan de zoo moeiljjke studie voor
priester is^ waar, maar onwaar is het dat ij zoo'n
afgezen 'erd leven leiden in een cel als de heer L. zegt
ieder Katholiek weet dat beter zjj hebben ook geregeld
hun vacanties. Wat over het naakt is gezegd laat
spreker rusten hjj kan daar niet op ingaan. Hjj ontkent
voorts, dat de Katholieken tegen de vrjjheid van drukpers
zouden zjjn, de Katholieken, de monniken hebben juist
steeds voor de verbreiding der wetenschap gewerkt.
Als ten slotte een honderdste waar was van 't geen
de heer L. heeft gezegd over de Katholieke kerk, dan
zou die kerk reeds lang uit elkaar zjjn gespatevenwel
neemt zjj die reeds 2000 jaren bestaat, steeds in macht
en kracht toe. Maar hoe is het gegaan wet alle commu
nistische groepen l Dan wjjst spr. nog op het vele goede,
dat uit de Katholieke kerk voortkomt met name op het
liefdewerk der mannen en vrouwen, die overal en ten
allen tjjde de zieken vertroosten en vraagt hjj aan den
heer Luitjes en de zjjnen»waar zjjn Uwe mannen en
besluit met een oproep aan allen, die gelooven, cm de
beginselen die den geloovigen dierbaar zjjn te beschermen
tegen hen die zeggen»Er is geen God k
De heer Luitjes, die daarna weer het woord verkreeg,
zei allereerst, dat het eigenaardig was, dat na hetgeen
de debater had gezegd, de eene helft der vergadering
zoo luide had geapplaudisseerd, terwjjl toen hjj had ge
sproken het applaus van de andere helft even groot was.
Daarom was hjj zoo vrjj om dat applaus te glimlachen.
Verder gaf hij te kennen, dat hjj van een debater, ge
zonden door het Centraal Comité der Kath. Soc. actie,
hooger verwachtingen had. Hjj hoopte, dat men iemand
gevonden zou hebben, die in staat was het debat te
voeren.
Gezegd is, dat hjj het boekje van Grasmann heeft
aangehaald, doch, dat niet waar is wat daarin staat.
Welnu, als het zoo is als debater zegt, dat in België,
die 10000 fr. is uitgeloofd, dan zal de heer Van de Velde
daar zich op die wjjze zeker niet in den hoek laten
dringen. Voorts hield spreker vol, dat het grootste deel
der Katholieken niet zondigt uit vrees of hoop. Aflaat
brieven zjjn er nog wel, spr. heeft er nog onlangs twee
in handen gehad. Dat ze er vroeger veel meer geweest
zjjn, zal de heer Smits toch zeker niet ontkennen.
Dante was geen autoriteit, neen, maar een Katholiek
dichter. Spr. houdt voorts vol, dat de opleiding der
priesters onnatuurljjk is en vraagt den heer Smits, hem
te zeggen, waarom het naakt zondig is.
Dat de Katholieke kerk nog bestaat komt door de
inrichting er van, die overeenkomt met die van het
leger, dat krachtens zjjn inrichting ook steeds s and
hcudt. Dat de communistische groepen niet zjjn bljjven
bestaan, bewjjst niets tegen sprekers beginselen. De
onbaatzuchtigheid der dienaren der liefde, de zieken
verplegers enz., acht spreker hoog, maar dat is met
speciaal iets dat voortkomt uit de Katholieke kei k.
Ten slotte h^udt spreker vol, dat hem niet is aan
getoond, dat de grondslag van den Katholieken godsdienst
de ware is. Kon men dat, spr. zou dadelijk tot het
Katholieke geloof overgaan. Hij blijft de Katholieke
leer, de leer der dwalingen noemen en haalt ten bewijze
daarvan aan, de ges hiedenis van Gallileï en Celsius,
der Zweedschen natuurkundige, en wijst voorts op
alles wat de Katholieke kerk gedaan heeft om de ver
breiding der wetenschap tegen te houden, o. a. het
verbranden van stapels boeken.
Na den heer Luitjes werd nog weer het woord gege
ven aan den heer Smits, waarop de eerste nog weer
van repliek diende. Veel nieuws leverde dit debat niet
op't was vrijwel onvruchtbaar en begaf ziih voort
durend op zijwegen.
Een principieele bestrgding van den inleider bleef
achterwege. Te ongeveer half twaalf sloot de voorzitter
de vergadering mot een woord van dank aan den spr.
terwijl hij mededeelde, dat nog in deze weck de heer
Kolthek 1 zal optreden met het onderwerp moderne
vakactie, waarbij de heer Ondegeest tot debat is uit-
genoodigd.
GEBOREN
3 Nov. Johannes Jacobus, van Hiliebrand Klaver en
Maria Groot.
OVERLEDEN
5 Nov. Daniel Muller, 78 j. Catharina, d. van I'ieter
Spiuit en Marjjtje de Visser, 10 w.
De Fransche Kamer kwam gisteren cnder
voorzitterschap van den heer Brisson bjjetn. Clemenceau
hield de programrede. In onze laatste nummers hebben
wjj den hoofdinhoud van dit programma reeds geschetst.
De beraadslagingen over de onderwjjswet in het
Engelsche Hoogerhuis hebben aangetoond dat
het Huis der Lords in zjjn ovei wegende weerdeiheid
besloten is tot het bestrjjden der liberale regeeripg.
Had het tot nu toe den schjjn dat de regeering zich
zou weten staande te houden tegen de Lords door haar
groote meerderheid in het Lagerhuis, thans is die
houding aanzienlijk verzwakt door de uitspiaak der
kiezers bjj de laatste verkiezingen, vooral door den
uitslag der stemming voor gemeenteraadsleden te Londen,
Thans spreekt men over een aanstaande krisis. In
verband daarmee had de Koning een onderhoud met de
verschillende partijleiders.
Uit Marokko wordt een nieuw staaltje bericht
van Raisoel s brutaliteit. Hjj heeft den ingang laten
sluiten van het gebouw van den windmoter, dat vlak
hjj Tanger ligt. Die motor levert het water voor de
Spaansche electriciteitsfabriek. Raisoeli wil voor het
gebruik van het water betaling hebben, omdat hjj zegt
dat het gebied buiten Tanger aan hem behoort.
De correspondent van de Times seinde d.d 8 dezer uit
Tanger
De stad is in volslagen duisternis gehuld, daar dr
mannen ran R lioeli de fabriek van electrisoh licht heb
ben stil gezet en planken voor de deur genageld hebben.
Nadat de SpaatEche l'gatie geprotesteerd had, wilden
de vertegenwoordigers van den Sultan die plankon weg
nemen, maar de mannen van R.lio li nagelden ze on
middellijk weer vast.
Den 4den seint dezelfde berichtgever
Kort na de verzending van mjjn eerste telegram
slaagde de maatschappij er in de verlichting te verzekeren.
Dezen avond was dus de stad weer verlicht, maar de
maatschappij is v.rplicht geweest een sch.kking te ti firn
met den ?ertegenwoordiger van R,l-ioeli, die haar toestond
water met emmers uit de zee te gaan halen de gebouwen,
waar de pompen staan, bljjven echter gesloten.
Het Bulgaarsohe ministerie heeft zjjn ont
slag genomen.
Petkof is belast met het vormen van een nieuw kabinet.
Het 80oialistencongres te Limoges heeft,
na een bev.gen redetwist tusschen Helié en Jules Gue de,
een motie van Vaillant aangenome-, het prolstariaat
aanmanende om het uitbreken van een oorlog met alle
middelen, van parlementaire protesten en volksbetoogin-
gen af tot algemeene staking en opstand toe, te vei hinderen.
Heden is de groote verkiezingsdag voor de gouver
neurs der Staten der Noord-Amerikaan
b c b e Unie.
Alles in Amerika draai thans om het stembiljet, dat
zal moeten u.tmaken, welke der belde groote partjjen,
republikeinen of democraten, gedurende de eerstvolgende
twee jaren zullen heerschen.
Wet', oudersbenoewlag.
HOORN, 6 Nov. Daar de heer M. de Jong bedankt
heeft voor zjjn benoeming als wethouder, word in de
hedecm'ddag gehoud n vergadering van den Raad over
gegaan tot een nieuwe bononning ter vervuiling van de
vacature H. Sohottee de Vries. De uitslag hiervan was,
dat gekozen werd de heer van der Zrnde. (Afwezig).
lie staking te Deventer.
ZUTFLN, 6 November. De staking aan de Tapijt
fabr'ek te Deventer duurt nog voort. De touwbaa»
verzocht zelf aan de directie om den wever, die hem
mishandelde en wiens ontslag de staking veroorzaakte,
weder aan te nemen. De stakers klagen over den
willekeur van den touwbaa». De ontslagene was reeds
26 jaar werkzaam aan de fabriek.
Onlusten te Parlsncu h.
PORTSMOUTH, 6 Njvembor. Te middernacht ont
stonden heden opnieuw ernstige wanordelijkheden in
de Marinekazernes. Honderden stokers overvielen de
officierskwartieren, wierpen de ruiten in en vielen offioie-
ren aan. De Marineso'daten overmeesterden de muite
lingen, waarvan velen in arrest gebracht werden.
Cforrespo dentle.
Plaatsgebrek noodzaakt ons eenige berichten en een
drietal ingezonden stukken, nairbjj twee naar aanleiding
van «Broodrcsdbrengen door kinderen*, tot een volgend
nummer aan te houden.
AMSTERDAM.
5 Nov. 6 Nov.
pOt
G.rt
N.
W. Schuld
dito
Nederland
dito,
dito, ObligS
OostenrijkOM. in pap. !L 1000 Febr.-Aug. I
dito, dito April-Oet..
dito, Kronen S000 bel.rrije(Kronenr.)Mei-Nov. 4
dito, dito 1000 bel.vrqe(Kronenr.) Jan.-Jnli 4
Portugal la eer. S°/, M 10-100S
dito, Se id. Amert. Sebuld Sfranes SOC 4
Rusland, Iwang. Dombr. ObligIJ
dito, Binnenlandsebe 18144
dito, 1S8G gecoat. Z.R. 116-61618 Hci-Nov. 4
dito, 1889 1*Aleser.lJan 1 Apr, 1 JulilOet, 4
dito, 1894, Doncts-Spoorw4
dito, 1867/69 i 10-i00 Mci-Hov.,4
dito, Groote 8pw. Oblig. 1861....
dito, dito, Z. R. 500 1898
dito, Trans.. Spw. Oblig. Z. R. 11S 616. I
dito, Zuid-W. Spw. Oblig. Z. R. 615
dito, 1889 ••.ï«ï«i.,l>
dito, In goud 1884, 18 Jan. 18 Juli....,
Spanje, Obl. Buit. Perpetuele
Turkije, gepriv. Conv. teening 1S90
Reeep. geünificeerde schuld frei. 500-1500..
Sgjate, Obl, lccsiag 1870
Kcxico, Obl. Biua. 8»h. aflosb. oblig
dito dito 1899
Veueiueia Obligatifin 1881..;g.
N. V. Noord-Heli. Qrond-Credist. Pandbr..
N. W A Pae. Hyp. Pdbr...
Nederland, Guit. Haatuh. d. Vorstel. Aamd.
Koloniale Bank Aandaelen......3
■ed. Ind. Handeleb. A and
Kon. Med Mij. t. expl. petr. br.A.
Petr. Mij. 8u£iatra-Palembang A.
Aand. led. Ind.KxGi.Mjj.
C. Gert v i
dito,
dito,
dito,
dito,
dito,
Amerika, Naw Orleans Railw
gew. Aand.
United State» Steel Corp.
Peru Peruvian Corporation Cert v. Aand..,
„v. l'ref. Aand.
Nederland, Expl. 8t. 8pw. Aand
dito, Ned. Centr. Spoorw. Aand. f 150
dito, N.-Brab. Boxtel.W. Aand. 1875/80 geit.
[talie, Spoorwegltenmg 1887/89ill. 8
dito, Zuid-ltal. 8poorweg-ObL8
Polen, Win.-We enen Aandeel
Rutland,Wladik. 1886 4 Z.B. 616 Oblig.... 4
Amerika, Atehiso* Topeka Cert. v. Aand...
dito, Alg. Hyp. Obl.4
Roek Ieland «omp. Cert. v. gew. Aandeelen.
dito, Denv. Rio Qramd» gew. Aand.....i
dito, Erie 8pw. Mjj gew. Aandeden
dito, Illinoie Cert. v. Aand.1
dito, Kansas City South. Railw. Aand...
dito, Miss. Kans. Texas Oer v. Aand..
dito, dito, le Hyp..4
Norfolk A Weetern Cert. v. gew. Atndeelen
dito, Oregon Calif, goud le hyp
dito South. Pacific, gew. AandSi
dito, Southern Railwey gew. Aand
dito, Union Pae. Hoofd. C. v. AI
Union Pae. Convert Gold. Bond4
dito Wabaih Ct. v. pref. Aand
Nederland Stad Amsterdam f 100......... 8
Hongarije Theiee Loten4
Ooetanrgk Btaatel. 1863. 5
dito, dito 1864............I
Inland Staateleening 1864 LotenS 5
dito dito 1866. Dito. 5
T irk|» Spoorwegleening
•«•sees
76|
91|
91
100!
fOOi
99}
99|
69A
66A
80!
75!
74|
72i
69
77
691
731
62!
74}
58 j
84
89
87!
88!
102J
49
101!
213!
98
83!
133
721
75}
35
48
14ri
47|
109!
33]
92!
64!
66A
128
79!
102-
100|
29
40 j
44J
171!
28A
34!
93!
95A
100|
92!
34H
183
44
110!
150!
156!
275
361
280
36!
76H
90!
92
99!
66
76!
74!
74
58Ü
84
102
210
97!
83!
133
728
75!
47!
14!
33
66!
79!
102!
40!
44!
28A
34}
93!
92 H
34!
183!
42!
109!
Russen zwakker.
Pukmzuznd, 6 Nov. Aangeroerd 673 runderen, waar
onder 585 vette, 62 a 75 ct., per kilo, 88 melke- en
gelde- f 140 a f 260, per stuk, prjjsh. matig, 7 stieren,
101 vette kalveien 70 a 90 ct. per kilo, bandel matig,
27 Luchtere id. f 11 a 23 per stuk, handel vlug, 86
paaiden, 3421 schapen f 23 a 34,60, 400 overbouders f 18
a_f 26, beiden prjjah. mat'g, 230 vette varkens 46 a 49
ot. por kilo handel matig, 18 magere dito f 22 a 1 25
per stuk, stug, 381 biggen 1 8 a 12 per stuk, matig,
546 ganzen f 2 50 a 3.25, 110 zwanen f 4.a 5.
500 zak appelen f 2.a f 4.800 zak peren f 1,
a f 3.50, beiden per mand.
Kaas. 158 Kleine f32.50, 2 middelb. f 31.50, 0 com
missie, fa aangev. 160 stapels, bandel vlug.
1074 k.g. boter f 1.50 a 1.55, kipeieren f 7.50 a 8.—.
Station NooiDscHAnwoDDi 5 Nor. Heden aangeroeid:
Roode kool le soort f 4.25 a f 4.50, 2e soort f 8 50
a 4.—, kleinere f 2 90 a 8.
Gele kool 4.- a 4.25, 2e soort f 3.50 a f 8.75klei
nere f 2.60 4 f 3.25.
WiUe kool le soort f 0.a 0.,2e soort 10.a 0,
kleinere f 4.—, i 4.25, p. 100.
Nep f 0.- i f 0.—.
Uien f 1,_ a f 1,20 p. 50 K G.
Aangevoerdstuks kool.
Hsden overleed na een geduldig ljjden, onzs innig g
liefde Vader en Grootvader
DANIËL NIILLklR,
in den ouderdom van 7i jaar en 3 maanden.
J. G. MULLER
en Kinderen.
Alkmaar, 5 November 1926,
Het MEISJE, dit bjj een Banketbakker
hier ter stede Zondag j 1. Letterbanket,
korkfes en Haagache Hopjes haalde
en voor een Mevrouw bestelde ÏOO gebakjes, wordt
dringend in baar eigen belang aangeradeu spoedig bjj
dien banketbakker te komen, anderB moet
zjj de gevolgen daarvan ondervinden, he
Ten spoedigste gevraagd een fatsoeaiyke
die de vrouw dts huizes in alle werkzaamheden behulp-
arm kan zjjn. Aires Bureau dezer Courant.
aeet gebruik van vr(| UANKHTJE, ilour een
Jongnensch.
Fr. Ër. onder letter D 25Bureau dezer Courant.
■el- G. HUNOID,
Leerares Plano en Theorln.
Mient O 15, ALKMAAR.
Spreekuren Woensdag,Donderdag en Vrjjdag van 12 uur.
alsmede
Aanbevelend
voor genchlkten pr|]s een
met riant uitzicht op eersten stnnd.
Brieven bureau van dit blad, onder letter C25.
Zitdag tot ontvangst en uitbetaling der daar
voor verschuldigde gelden op
van 11— 3 uur, In het Café van den fileer Jh.
HtllTHK te Helloo.
Notaris te Alkmaar.
KOEVET.
iy
78