STADSNIEUWS.
IJlt Wier lager waard.
Tot ocderwjjzer alhier is benoemd de heer D. L.
Biyneveld te Haarlem.
Uit Beheraaerhorn.
In de gisteren gehouden vergadering van den Raad
dezer Gemeente was aan de orde de Herziening der
Politieverordening. Besloten werd de verordening arti-
kelsgewjjze te behandelen. Enkele wijzigingen, door de
in de vorige vergadering benoemde commissie voor
onderzoek, werden door den Raad goedgekeurd, waarna
met algemeene stemmen deze wet werd vastgesteld.
Bjj de rondvraag, klaagde de heer Westerhot over
het te vroegtijdig blusschen van de lantaarns aan den
Stationsweg; de voorzitter beloofde hierin te voorzien.
Niets meer te behandelen zjjnde, werd de vergadering
gesloten.
IJlt Icheorl.
Door de Notabelen der Herv. Gemeente alhier, is tot
Kerkvoogd herkozen de heer J. van Essen door de
stemgerechtigden 'ot Notabelen de heeren J. Duin Dz.
en A. van Liecen Sr. en door het Kiescollege tot onder
ling de heer J. Zwakman en tot Diaken de heer J. de
Graaf.
Van Texel.
Bjj de heden gehonden stemming voor 2 Hoofdinge
landen van het witersohap de 30 gemeenschappelijke
polders op Texel, werden gekozen de heeren P. H. Ko
ning Sz. en Jb. Kikkert P.Pz., altredende.
In den Eierlandschen polder op Texel heet schen tegen
woordig in vrjj hevige mate de mazelen. Tengevolge
daarvan is de school te Midden-Eierland voor eenigen
tod gesloten.
De bloembollenteelt breidt zioh op Texel meer en meer
uit. Thans is weder eene vrjj belangrijke oppervlakte
in den polder »'t Noorden* voor dat doel bewerkt eu
met bollen bepoot. Mocht de proef goed slagen, dan
zal die teelt, in verband met de lage landpijjzen in ge
noemden polder, stellig een groote vlocht nemen.
0
In de Ned. Herv. Kerk te Oosterend is een nieuw
orgel geplaatst, dat op Zondag 18 Nov. a.s. des middags
te 5 uren zal worden ingewijd. Het zal bij die gele
genheid worden bespeeld door Ds. Schroder, herv.
predikant te Den Burg. Op den avond van dien dag
bieden de Chr. Jongelingsvereen. „Philadelphia" en de
Chr. Jongedochtersvereen. „Maria Martha", een gezel-
ligen avond aan in het kerkgebouw, toegankelijk voor
begunstigers en genoodigden.
Onder vele blijken van belangstelling herdacht j.l.
Donderdag de heer Van 't Hoff, directeur van het
post- en telegraafkantoor te Texel, zijne 25-jarige
werkzaamheid bij de posterijen. Des avonds waren
bijna alle beambten van het hoofdkantoor en de daar
onder ressorteerende hulpkantoren van het eiland ten
huize van den jub larie bijeen, en boden hun geachten
chef een bureaustoel met een bloemstuk aan.
Fnbrleksbleten call uur.
Over de cultuur van fabrieksbieten vernamen wij
van bevoegde zjjde het volgende. De opbrengst bedraagt
van 35 tot 40 duizend E.G. per H.A. het suikergehalte
loopt van 15,9 tot 17,1 percent. Gecontracteerd werd
tegen 8,50 gld. de 1000 K.G. op een gehalte van 14
pot. met 10 cent voor elke 0,1 pot. boven de 14 pet.
De entvangsten zullen per H.A. ongoveer 400 gld.
bedragen.
Btn ryksdsaldcr voor honderd centen.
A. J. schrjjft aan de H. Ct.
Zaterdag was ik te Amsterdam ik kocht iets en
ontving geld terug, 't Viel mjj op, dat de centen, welke
ik ontving, eerst goed bezien werden; op mjjn vraag,
waarom deze zoo geïnspecteerd en enkele in een afzon
derlijk doosje gedaan werden, kreeg ik ten antwoord
In 1901 is voor f 10.000 aan centen geslagen met een
fout er opdeze worden nu opgevraagdvoor elke 100
stuks ontvangt men f 2.50. De fout was, dat er koninkrjjk,
in plaats van als op andere geldstukken koningrjjk, op
staat. En inderdaad, ik merkte dat in genoemd jaar
twee soorten zjjn geslagen. In den trein hoorde ik er
ook over spreken en dat ze te Utrecht ingewisseld
moesten worden.
Gaaine zou ik vernemen, of het aldus waarheid is en
dus het verzamelen de moeite loont of achterwege kan
bljjven.
I'e Velserpont.
De stoompont Velsen is weer defect. De Kennermer-
land is in dienst gesteld;
Het varen met beide ponten had alleen plaats laatst
leden Zaterdag, t >en er veemarkt was, en toen nog
maar voor een gedeelte van den dag.
Beslag gelend op een schip
Namens de gemeente Zaandam is heden conservatoir
beslag gelegd op het Zweedsche stoomschip Phyllis,
liggende in de haven aldaar, wegens het veroorzaken
van schade aan den zwaaistoel.
Partleele staking.
Gisteren staken ongeveer een 40 tal voorwerksters en
spinsters bjj de firma D. van Woudenberg te Veenendaal
als het ware spontaan de hoofden bjj elkaar, sloten
de machinerieën uit en legden het werk neer. Daarna
begaf zich een viertal van haar naar het kantoor en
eischte hooger loon, omdat zjj den laatsten tjjd wegens
eenige slapte naar haar zin te weinig meer verdienden.
Haar verlangen was daarom óf vast weekgeld of hooger
loon per kilogram afgewerkte sajet. De patroon verzocht
haar aan den arbeid te bljjven, dan zou hjj nagaan wat
hjj doen kon en des middags vóór het laatste schaft
bescheid geven. De arbeidsters echter verlieten de fabriek.
Nu is eigenljjk het moeilijke van het geval, dat door
deze onverwachte partieele staking, wanneer die eenige
dagen bljjlt aanhouden, de heele fabriek zou moeten
worden stop gezet. En of nu deze wetenschap of wel
het gebeurde van de vorige week, toen ook een 20-tal
haspelsters hetzelfde spelletje gespeeld hekben, waai bjj
de firma reeds heeft toegegeven, als aanleidende oorzaak
genoemd moet worden, is niet te zeggen, te meer niet,
omdat hier van den kant der werksters in het minst
geen organisatie bestaat.
Dit wordt door de arbeiders zelf trouwens zeer goed
inzien, waarom zjj dezen plotselingen overval ook niet
goedkeuren, maar zjj hebben niet den minsten invloed
op deze voor een groot deel nog jonge meisjes.
Hbl
Uit de Awsterdansche haven
De onderhandelingen tusschen de Vereeniging van
werkgevers op scheepvaartgebied en de bootwerkers -
organisatie Reoht en Plicht, doren voort. De werk
lieden zjjn geneigd de Btsking niet verder uit te breiden,
en willen zelfs het werk door de stakers doen hervatten,
als maar de ingetrokken werkboekjes worden teroggegeven.
Daartoe zjjn echter de patroons niet bereid. Zjj ver
langen dat de teergelegde arbeid door niet-stakers, leden
van Recht en Plicht wordt opgenomen.
De staking te Deventer.
De stakers der Koninklgke Deventer Tapjjtfabriek
hebben vergaderd om te overwegen de vraag of Je
gens, de voorzitter van Broedertrouw, die niet staakte,
alsnog zal gaan staken. Jargess had zich reeds een paar
maal daartoe bereid verklaard volgms de stakers als zjj
zulks wensohten.
Jurgers heeft het werk echter niet neergelegd en de
niet-stakers, waartoe bjj dus ook nog behoort, besloten
hun standpunt te handhaven.
Typhus.
In Leiden doen zich in den laatstee tjjd weder ver
scheidene typhusgevallen voor, waarvan enkele met
doodeljjken afloop.
Het is nog niet ontdekt waar de besmettingshaard
moet worden gezocht.
De storm.
Gisterenmorgen ontdekte men Noordwest van Urk een
visschersvaartuig met een noodsein in den mast. De
botter UK 199 zeilde erheen, verleende hulp en bracht
't vaartuig in de Urker haven. Qet bleek te zjjn de
bot.ter UK 21, schipper G. Baarsen. Op de thuisreis was
door den storm het roer weggeslagen en de dreg mede
verloren gegaan, waardoor het schip geheel ontredderd
op de golven dobberde.
De hevige wind, vergezeld van een hoogwatergetp,
het was juist springvloed, heeft in den nacht van Don-
derd8g op Vrjjdag zjjn iivloed doen gevoelen, zjj het dan
ook in zeer geringe mate, op de verschillende werken en
djjken te Rilland. Aan den Reygerbergschen polderdjjk
kwam eenige schade, terwjjl aan den djjk van den
Tweeden Bathpolder, een gedeelte krammat over een
kleine oppervlakte was weggeslagen. Bg de aannemers
van de werken in den Eersten Batbpolder werd de ring
dijk vernield, zoodat het water in den zoogenaamdeo
»karreput» liep. Het gevolg hiervan is, dat in het
werk vertraging komtde aannemer had nog één of
twee dagen voor grondaanvoer noodig gehad. Ook de
ringdjjk, die dienst deed voor grondaanvoer naar den
spoordjjk en die niettegenstaande de werkzaamheden
aldaar klaar waren, was bljjven staan, in het belang van
andere aannemers, is doorgebroken.
Hoord f
De 30-jarige ongehuwde rangeerder Hendrik Drost,
van de H. IJ. S. M. te Amersfoort, begaf zich eergister
avond even na zessen van zjjn kosthuis aan den Soes-
terstraatweg naar den wachtpost bjj de electrische
centrale en de machineloods op het stationterrein, doch
is daar niet aangekomen. Te zeven uur zond men iemand
naar zjjn huis om te informeeren waarom hjj niet op
zjjn post was. Gisterochtend vonden van hun werk naar
huis terugkeerende machinisten zjjn Ijjk met ingeslagen
schedel op het voetpad, dat van zjjn huis naar zjjn
post leidt. De zaak is in onderzoek. Het is nog niet uit
te maken of moord dan wel zware mishandeling met
doodeljjken afloop heeft plaats gehad.
Er loopen geruchten, dat de verslagene als verrader
bekend stond van diefstallen bjj de H. IJ. S. M.
Nader meldt men
In verband met den doodslag arriveerden gistermiddag
uit Utrecht de officier van justitie met den rechter
commissaris en den griffier. Deze drie heeren, vergezeld
van den inspecteur van politie, den heer A. Palm, hebben
op het terrein een zeer nauwkeurig onderzoek ingesteld
opgravingen gedaan en wat kon dienen in beslag ge
nomen, tot zelfs grassprietjes waaraan bloed zat.
Het ljjk is naar het ljjkenhuis van het militair hos
pitaal vervoerd, waar de artsen Kamerling en Groneman
zich met het onderzoek bezighouden.
Tot nu toe is niets bekend, zelfs geen vermoedens.
Aanhouding gevraagd.
Den 11 November is te 'e Gravenhage ontvreemd:
1 gieren geldkistje, ithcudende f250, bestaande uit een
bankbiljet van f 40 vjjf van f 10 en de rest specie
1 rgkBpostspaarbankboekje ten name van O. J. Ipenburg,
waarop een bedrag van ongeveer f 100
1 spaarbankboekje van het Nut van het Algemeen ten
name als voren, waarop een bedrag van ruim f1500;
1 spaarbankboekje van het Nnt van hst Algemeen te
Scheveningen ten name als voren, waarop een bedrag
van ruim f 600 en eenige waardelooze papieren.
Het ledige geldkistje werd in den morgen van 12
Nov. j.l. in de Waldorpstraat teruggevonden p de straat
De commissaris van politie in de 2a afdeeling te 's Gra
venhage en aanhouding van de onbekende daders en
bericht.
Oatslag,
De burgemeester van Heemskerk, jhr, mr. H. Gevers,
heeft eervol ontslag gevraagd. Sinds 5 Juni 1888 be
kleedde hg het ambt.
Nieuws uit Hoorn.
Geen markttrein.
Vroeger meldden we reeds, dat de Kamer van Koop
handel tot de H. IJ. S. M. het verzoek heeft gericht een
Zaterdagschen markttrein Alkmaar—Hoorn, ongeveer 9
nar in Hoorn aankomende, te laten loopen en dan daaraan
te verbinden de uitgifte van goedkoope markttrein-
kaarten.
Da Kamer heeft thans bericht ont-azgen, dat, met
het oog op de groote kosten en het te verwachten
geringe vervoer, aan dit verioek niet kan worden voldaan.
Benoemd,
Benoemd tot volontair bg de politie alhier, de heer
H. J. Visser.
Predikbeurten, Zondag 18 Nov.
Hervormde gemeente. Groote kerk10 uur, Ds. Post.
Namiddags te 12.30, Godsdienstoefening voor jongelieden.
Avond te 6 uren, Ds. van Doorn.
Luthersche gemeente 10 uur, Ds. de Mejjere.
Remonstrantsche gemeente10 uur, Ds. Terwogt.
Doopsgezinde gemeente10 uur, Ds. Uiterdjjk.
Gereformeerde gemeente10 uuren 5 uur, Ds;
Zantinge.
Vereeniging tot Evangelisatie: Voormiddag te 10 uur
en 's avonds te 6 uur, R. R. Posthuma, Evangelist.
Politie-nieuws.
Verloren een belastingpenning 2e klasse, een zilveren
heeren-remontoirhorloge, een portemonnaie met eenig geld,
twee brillen in etui.
Gevonden een nikkelen kachel sleutel, een zinken put
deksel, een rood koralen collier met gouden slot.
Op de voordracht voor de benoeming van een leeraar
in het teekenen aan de Hoogere Burgerschool ea Middelbare
meisjesschool te Dordrecht, komt voor de heer E. Temme
alhier.
Ds. ficher wei hora over „Brand" van Ibsen.
Voor een zeer goed bezette zaal hield ds. N. I. C.
Schermerhorn, predikant te Nieuwe Niedorp, voor de
afdeeling Alkmaar e.o. van den Neder 1. Protestantenbond
boven café Central zjjne lezing over het drama »Brand«
van den Noorschen dichter Ibsen.
Vóór de pauze gaf de spreker een zeer levendig
overzicht van het drama, toegelicht door vele der
treffendste momenten.
Na de pauze gaf hjj eenige beschouwingen ten beste
naar aanleiding ervan. Toen begon hjj te zeggen, dat
hjj niet licht den indruk zou vergeten, dien de eerste
lezing van dit stuk op hem gemaakt had, en hjj verklaarde,
dat het in hem eene omkeering had bewerkt, wat be
treft zjjne levensbeschouwing. Zjjne opvatting van
roeping en plicht was er dieper door geworden, zijn
blik op het leven ernstiger, zjjne geheele opvatting van
het Christendom was er door gewjjzigd.
Tegenover de veelszins platte opvatting van plichten
roeping stelt hier Ibsen de prediking van den eisch van
een goddeljjke taak den mentch opgelegd. In «Brand«
spreekt het önvoorwaardeljjk plichtsbesef.
Is het noodig, dat wjj zoo worden opgeschrikt
Noodig er op te wjjzen dat de menschen geroepen
worden tot net werken aan het groote Godswerk
Noodig dat dit beeld van den religieusen mensch ons
wordt voorgehouden En spreker zegtZeer beslist ja
Er is in onzen tjjd een verslapping van religieeen
kwjjning van geestdrift. Daarom is het te begrjjpen,
waarom velen neerzien met minachting op hen, die nog
ter kerke gaan. Men is te veel gaan neerliggen in een
goedigen sluimer. En scherp wordt in het oog gebracht
het verschil tusschen de oorspronkeljjke geestdrift en
opofferingsgezindheid der eerste Christenen en de slap
heid, het doode en duttende van het tegenwoordig
Christendom. Deze maatschappij, die zich Christeljjk
noemt geeft een treurigen aanblik er is geen broeder
schap: zjj wordt wel beleden, maar tevens vertreden.
Aan alle zjjden verrjjzeu de gebouwen gewjjd aan
religie, en hoe verschillend in opvatting zjj zjjn die er
prediken, zjj verkondigen er allen den broeder, den
Christus. Het is hjj die gezegd heeft: »Ik ben geen
vrede komen brengen, maar het zwaard,* en »Wie niet
liefheeft heeft God niet gekend, want God is liefde. »De
boodschap des heils van dien man wordt gepredikt. En
tóch hoe ver is deze wereld van het rjjk van den
Christus.
Het Christendom wordt overal beleden; maar de
samenleving is toch droevig, het is geen vereeniging van
broeders. Weeldo en armoede staan schril tegenover
elkaar. Allerlei verkeerde gebruiken en gewoonten
heerschen. Scheiding is waar eenheid moet zjjn.
Dit alles te zien geelt pjjn, we voelen, dat iets teers
in ons getroffen wordt. Hoe is het mogeljjk, dat ia een
Chrieteljjke maatschappij, waar het >Onze Vader* wordt
gebeden, zooveel ellende, hoogmoed en heerschzucht is
Omdat er de God van Einar wordt gediend en de ziel
van Vogt de ziel des volk; is. Er zjjn zeker menschen
in wie een groote liefde woont, menschen met een roeping.
Maar over het algemeen zjjn reine geestdrift en het
vuur van een heiligen wil verbannen. De religie is in
plaats van een machtigen drang tot wjjding iets geworden
dat staat naast het leven, een Zondagskleed, dat men
aandoet, om eens mooi te wezen.
Eén streven kenmerkt onze hedendaagsche maatschappij
het is dat naar stoffeljjke welvaart. Alle standen trekken
op naar het goudland, ze knielen met elkander neer voor
bet gouden kalf. En als ze moe zjjn van bet dienen van
den mammon, dan komen ze uitrusten in de kerk. Zoo
weten ze treffend den dienst van God en den Mammon
te vereenigen.
Brand zegt bg de eerste ontmoeting met Einar, dat
hg ten doodenmale gaat, om den god des volks, den
ouden god te begraven. Er moet een einde komen aan
het slap en dood geloof. Nog altjjd dient er geluisterd
naar zulke woorden als: »Weest heilig, want ik ben
heilig 1* >Weest gijlieden dan volmaakt geljjk uw vader
in de hemelen volmaakt is IOok voor ons mag God
geen goedig vadertje meer zjjn, doch een verterend vuur.
't Leven dezer generatie is een bespotting van het geloof
en een miskenning van de Christus. Onze roeping is
het, om te arbeiden aan de volbrenging van de beginselen
die de Maatschappij nog altjjd Meet aan te hangen.
Dit is de beteekenis van het drama »Brand.< En als
wjj dan die figuur voor ons zien met zjjn valles of niets,*
dat bjj in toepassing brengt eerst tegenover zjjne moeder,
dan tegenover zgr kind en tenslotte ook tegenover zjjn
vrouw, die Alles moet afgeven, wat haar nog herinnerde
aan haar kind, dan gevoelen we iets van huivering over
ons kornet. We zien in hem iets als een mammon.
Maar toch zoo moest Ibsen hem teekenen als held van
zjjn drama. En herinneren we ons ook niet dit woord
van onzen held, Jezui: »Wie vader of moeder liefheeft
boven mjj, is mjjns niet waardigi* Als ons klaar ge
worden is, wat onze heilige plicht is, wat Gods wil is
met ons, dan moeten we ook de kracht hebbtn, om
200 noodig te breken met menschen en dingen die
ons lief zjjn.
Brand is ons het beeld van den volkomen trouw aan
het geweten en het is ons goed hem te zien in zjjn
Uebermenschlichkeit*. Het is een duideljjke bespotting
tü van een Christeljjke maatschappjj te spreken. We
kannen, we moeten meer. Wil verwezenljjkt word-.n het
ideaal, dat ons trekt, het koninkrjjk Gods, dau is er
wjjding noodig, om aan het werk te gaan. We moeten
hieibjj niet vergeten Jezus' woorden Het koninkrjjk Gods
is binnen in nalle groei gaat van binnen uit.
Wel spreken vele Christenen heel aandoenljjk over de
zonde en de ellende van het menschdom. Maar wat ont
breekt, dat is de smart over die zonde. Brand leert ons:
dat we het leven niet moeteu nemen, zooals hst is, maar
dat we het moeten mRken tot wat het moet zjjn. En
daarbjj hebben we te bedenken, dat we geen kwaad in
de wereld bestrijden mogen, tenzjj we datzelfde kwaad
ook in ons zelf trachtes te overwinnen.
Maar bjj al dit droeve is er toch één lichtpunt. Dit
boek Brand is niet alleen geschreven, het wordt ook
gelezen en met klimmende graagte gelezen. Een geslacht,
dat Brand met graagte leest is nog niet verloren, daarin
is nog een leven, dat verdient te worden aangewakkerd.
En is er iets in ons van Brand, dan hebben we daaraan
te gehoorzamen, ook al zal ons dat veel onaangenaamheden
bezorgen Dit heeft Brand ons ook geleerd en het
werd maar al te vaak vergeten bjj het Christendom
behoort een kruis. Brand leert ons een geestelgke revolutie,
hjj gooit omver wat is uitgeleefd en vergaan. Maar als
wjj zóó willen zjjn en tegen het leugenachtige in het
leven willen optreden, zullen wjj zwakken dan niet nog
veel jammerljjker ondergaan dan Brand, de groote, de
sterke
Letten wjj, tot het antwoord op die vraag, op 't Blot
van het drama. Als Brand reeds half bedolven onder sneeuw
en jjs vraagt: of het ernstig willen genoeg is, klinkt
als antwoord een stem »Hjj is de god der liefde 1*
Laat ons in dat vertrouwen mede bouwen aan den
tempel der menschheid.
De voorzitter, de heei De Regt, bracht ten slotte een
woord van dank aan den spreker.
Theosofie.
Gisterenavond hield Mevrouw Godefroy van Amsterdam
op de bovenzaal van het gebouw de «Unie* haar aan
gekondigde voordracht over «Reïncarnatie en Karma.*
De vergadering, die uitging van de Nederlandsche
afdeeling der Teosofische vereeniging werd geleid door
den heerGrundlehner, die, ofschoon niet tot de vereeniging
behoorend, gaarne deze taak op zich had genomen nu
degene, die de vergadering presideeren zou, verhinderd
was geworden.
Mevrouw Godefroy behandelde in korte trekken (de
theosofische leer is te moeiljjk dan dat ze in een enkele
vergadering ook maar eenigermate grondig zou kunnen
worden uiteengezet), de drie wetten, die volgens deze
leer door den grooteu Wereldwil, wiens machtigen greep
wjj allen gevoelen, zjjn gegeven, volgens welke de ont
wikkeling der ziel haar einddoel zal kunnen bereiken,
en die dan ook min of meer de grondslagen vormen
voor de theosofie.
Die wetten zjjn: de wet der reïncarnatie of weder
geboorte, die van het karma of de wet van oorzaak en
gevolg en van het darma of die van de innerlijke ont
wikkeling. De kennis dier wetten geeft den mensch
de kracht en macht zjjn zieleleven zoo te ontwikkelen,
totdat hjj God geljjk woidt en als Heiland weer op de
aarde zal kunnen verschijnen.
De spreekster toonde in de eerste plaats aan, hoe de
leer der reïncarnatie een noodzakeljjke aanvulling is
voor de evolutieleer van Darwin, zoowel als van de
erfeljjkheidsleer van Weissman, die in den laatsten tjjd
meer op den voorgrond treedt.
Noch de hoofdstelling van Darwinsleer, dat de eigen
schappen der ouders worden voortgeplant op de kinderen,
noch de theorie van den strjjd om het bestaan, geven
verklaring van de ontwikkeling van het zieleleven.
De mensch stjjgt juist hooger door de schoone deugd
der zelfopoffering, niet door den strjjd om het bestaan
en hoe zou men die deugd van zelfopoffering als resultaat
van een geheel menschenleven voortplanten, hoe zal die
bljjven voortleven, waar zjj die de wet der zelfopoffering
volgen, sterven
Juist door den strjjd om het bestaan zullen de heb-
zuchtigen bljjven leven. Waar deze beide stellingen
dus geen antwoord geven, daar geeft de leer der reïn-
carnaten dat. Bjj het breken van den vorm (het lichaam)
bljjft de ziel voorleven, daardoor alleen is de ontwikkeling
van het goddeljjk karakter enzer ziel mogeljjk.
Ook de stellingen van Weissman le. die van het
vooitbestaan van het stoffel jjk leven en 2e. die van het
niet overgaan der verstandeljjke en redelijke eigenschap
pen op ae nakomelingsschap tenzjj deze eigenschappen
in den vorm zjjn vast geweven, eischen dat aangenomen
wordt een voortbestaan van het geestelijk leven. Dit
spreekt duideljjk uit het feit, dat een genie, waardoor
aangewezen wordt het hoogste punt, waartoe de ziel
in een zekere phase kan komen zich niet voortplant
de nakomelingschap van een genie is meestal niet mee.i
dan middelmatig ontwikkeld.
Volgens de leer der naturalisten zou de ontwikkeling
van het lichaam tevens de ontwikkeling der ziel ten
gevolge moeten hebben.
Dat die stelling niet opgaat, werd door spr. met een
enkel weord aangetoond waarna zjj besloot, dat alleen
het aannemen van een tweevoudigen ontwikkelingsgang,
een van het lichaam en daarnaast een van de ziel alleen
bevrediging kan schenken, daardoor alleen zal het
mogeljjk zjjn, dat de kiem van het goddeljjke in eiken
mensch zich ontwikkelt.
Dat de leer der reïncarnaten zich ook aanpast aan de
wetenschap werd o. a. aangetoond uit het feit, dat het
kind ter wereld komt met eigenschappen, die zich bjj
de opgroeiing openbaren. Zoo vult dus de theosofie aan
de gapingen in de ontwikkelingsleer der wetenschap.
Na een kleine pauze werden nog behandeld de leer
van het karma en het darma die nauw met elkaar
verbonden zjjn.
Het darma, den mensch opgelegd, geeft aan het stand
punt der ontwikkeling dat wjj hebben bereikt, en wjjst
den weg, dien wjj hebben te volgen, om een volgend
standpunt te bereiken. Daarbjj onderscheidt men vier
trappen, die overeenkomen met de vier kasten bjj de
oude Hindoes, n.l. die der producenten, die der koop
lieden, die der krjjgslieden en die der leeraren (Brah
manen).
De laagste kaste wordt gevormd door de menschen
met de minst ontwikkelde zielen, de hoogste, die der
leeraren, door de hoogst ontwikkelde zielen.
Deze indeeling is, zei spr., een voorwaarde voor een
goed geordende maatschappjj. In onzen tjjd is echter
die indeeling geheel ontaard en berust de klasseverdeeling
niet meer op het verschil in innerljjke ontwikkeling:
De oorzaak daarvan ligt hierin, dat de menschen in
hun aardsche leven, waardoor zjj later in een andere
kaste konden overgaan, niet hun plicht deden. Dat is
de oorzaak van den tegenwoordigen toestand, die door
geen klassenstrjjd is te verbeteren, maar alleen daardoor,
dat elk zjjn plicht doet in de klasse, waarin hjj krach
tens de ontwikkeling van zjjn ziel, zjjn karma, is ge
plaatst.
Op de rede van Mevr. Godefroy volgde een min of
meer geanimeerde bespreking van enkele vragen, door
de aanwezigen gesteld.
Daarna werd de vergadering, die zeer matig was be
zocht, door den voorzitter met een woord van dank
gesloten.
Bei lezing.
Woensdag 21 November a.s. zal 's avonds om half negen
in »de Unie* een vergadering worden gehouden door de
afdeeling Alkmaar van den Nationalen bond van
Handels- en Kantoorbedienden in Nederland. De heer H.
Sellemars. zal het onderwerp »De Studie van de Handels-
en Kantoorbedienden* inleiden.
Ben verzoek.
Een onzer lezers vraagt ons langs dezen weg het ver
zoek tot de kerkvoogden der Ned. Herv. kerk te mogen
richten om de zonnewijzer tegen den Zuid-munr der
groote St. Laurens- en Mattheuskerk te laten opknappen,
't Is eene kwestie van wat verf en wat verguldsel.
Nu is de toestand van dien vroeger zeker prachtigen
zonnewjjzei- allerdroevigst, de kerk wordt er door ontsierd
zoo schrjjft bjj.
Wordt hjj in orde gemaakt, dan kan men tegelgk
aflezen van den toren den middelbaren tjjd en van den
zonnewjjzer den waren tjjd.
TeoneelvereenlglBg „Talmt".
Door de Tooneelvereeniging »Talma» alhier zal op den
2en Kerstdag, 26 December a.s., in het gebouw >Di)igenlia>
worden opgevoerd: «Boven de Golven», van Georg Engel,
vertaald door J. M. Schellekens.
Oplichter;).
Zooals men zich herinneren zal, kwam eenigen tjjd
geleden in ons blad een advertentie voor van een
banketbakker, waarin een meisje' werd verzocht ver
schillende dingen terug te brengen, die zjj daar gehaald
had. Men bleek met oplichterij te doen te hebben. Bij
verschillende banketbakkers en fruitverkoopers heeft
ditzelfde meisje boodschappen gedaan. Zij bestelde dan
voor de eene of andere familie in de stad iets en zeide
ook wat mede te zullen nemen. Zoo heert zij achter
eenvolgen doozen bonbons, chocolade, taartjes, druiven
etc. medegenomen. Werd 't geen ze besteld had bij de
familie, die zij opgegeven had, bezorgd, dan bleek,
dat deze er niets vnn wist. Toen zij na eenige dagen
geleden weer bij een banketbakker verschillende lek
kernijen bestelde, vertrouwde men het niet al te zeer
en onderzocht het zaakje eens. 't Bleek dan ook, dat
de familie, die zij opgegeven had, niets besteld had.
De politie heeft onderzoek gedaan en gisteren is
meisje, dat 15 jaar oud is, aangehouden. Bij haar thuis
werden de leege doozen, enz. gevonden. Zjj vertelde
't lekkers weggegeven te hebben, dooh niet meer te
weten aan wie. De zaak is in handen van de justitie
Predikbeurten.
Zondag 18 November.
Groote Kerk, 10 uur, Ds. Verwaal.
Avond 6 uren, Ds. Vinke. Cateoh. Zond. 12.
Kapel, 10 uren, Ds. van Leeuwen.
Namiddag(2 uur), Ds. Guldanarm. Bediening van
den H. Doop.
Woensdagavond, 7'/» uur, Ds. Vinke.
Evang. Lnth. Kerk, lO'/n uur, de heer J. H. 0. Kater,
Theol. Gand.
Doopsgezinde Kerk, 101/, uur, Ds. Glasz;
Rem.-Geref. Kerk 10uur, de heer J. C. Wannée,
Proponent te Amsterdam.