Oorspronkelijke Scöetseo Openbare Verkooping Algemeene Boekhandel. - fiü Miteoli TIJDSCHRIFTEN. STADSNIEUWS. LEO FAUST. AD vrrtentibn. e r g e n. Notaris N.V. Herms. Coster Zoon. Beveelt zich beleefd aan voor de levering van alle Voor dames. Het vacantiereisje zonder schoonmama. 1. Een HEERENHUIS met TUIN, 2. Een HEERENHUIS met TUIN, Voordam, C 9. Telet interc. No-3. het Nederlanderschap, ingevolee art. 7 5e der wet vsn 12 December 1892 (Staatsblad 268) aan den Burgemeester zjjner laatste woonplaats in Nederland of aan den Nederlandschen Gezant of aan een Nederlandschen con- sulairen ambtenaar in het land, waar hjj.woont, kennis geven, dat hjj Nederlander wenscht te blijven. Deze kennisgeving naoet bg een voortgezet verblijf in het buitenland telkens binnen tien jaren opnieuw worden gedaan. De Burgemeester voornoemd, G. RIPPING. Alkmaar, den 23 Januari 1907. Kijkjes in de modewereld. Nu de mouwen der verschillende toiletten, vooral van die van dunne luchtige stoffen, veelal kort worden gehouden, komen er langzamerhand zeer aardige modelletjes voor den dag. Men ziet doffen met allerlei kleine variaties, die veel effect maken b.v. een dof van de stof, waaronder een kleinere van spachtelkant, waarbij tusschen beiden een zeer wijde volant van de stof is aangebracht. Onder de kanten dof zijn ter afwerking een paar kanten strookjes aangebracht. Voor heele dunne stoffen is ook zeer geschikt een dof, afgewerkt met een breed borduursel, waaronder nog twee zeer kleine doffen worden gezet. Wie iets anders dan een dof wil hebben, neemt b.v. een korten mouw, die driemaal in de lengte met dicht ineengehaalde volants ge garneerd wordt, die van links in een smal zoompje gevat worden. Een band van geplooide zijde, waar uit een rand komt, werkt de mouw van onderen af. Naar verkiezing kan men hieronder nog een kant of eenige kanten strookjes aanbrengen. Een elegante japon met een keursrok kan ver vaardigd worden van geruite wollen stof. De rok is voorzien van 8 banen, sluit op zijde en heeft een lossen voeringrok. Van voren en van achteren is hij in een dubbele stolpplooi, aan weerszijden in naar achteren gekeerde vastgestikte plooien ge schikt. Een van voren toegepunte, met knoopen versierde ceintuur rust op de keursvormig verlengde voorbaan. Vindt men 't te eentonig 't vest van dezelfde stof te nemeD, dan kan men er laken in de kleur van de stof of wit bij kiezen. Dit vest wordt evenals de opslagen op de mouwen versierd met geborduurde patronen. De staande boord van kant is voorzien van een bies van fluweel. f lijfje heeft breede omgelegde revers van laken, gegarneerd met tres, of met dezelfde geborduurde patronen of eveneens een bies fluweel. Een chique wandeltoiletje van zwart en wit ge streept fluweel is gegarneerd met een smalle, zich langs den hals verbreedende vestvormige streep, alsmede met een rechte ceintuur en manchetten van zwart fluweel. De mouwen zijn driekwart lang, zwart tres bedekt de naden der taille, omrandt den korten schoot en de breede garnituurstreep rondom de taille. Zwarte knoopjes kunnen ter versiering worden aangebracht. De rok is voetvrij en in stolp plooien gelegd, welke van onderen uitspringen. Voor avondtoiletten ziet men heel veel kant en borduursel als garneering, behalve wanneer velours chiffon als grondstof wordt gekozen, waarvan de tinten, de licht- en schaduw-effecten zoo mooi zijn, dat niets anders dan een kanten fichu vereischt is, om een mooi geheel te verkrijgen. Kant maakt altijd eee keurigen indruk op fluweel, vooral op diepe blauwe, violette of groene kleuren, eveneens op zwart. Soepel satijn wordt dit seizoen zeer veel gedragen, ook in het wit, wat vroeger niet het geval was. Kederlandsche Protestantenbond. Lezing van Ds. A. D. WEMPE van 's-Graveahage. Het onderwerp vaa deze lezing was Oas geloof ia God en de raadselen des levens. De spreker begon met mede te deelee, dat hij getroffen door een stuk ia een Zwitserscb tijdschrift, dit voer do lezing van hedenavond heeft vertaald en bewerkt, De welbekende geschiedenis van Oedipus spreekt over een Sfiax. Zulk een sfinx is ons het raadselachtige, 't onbegrepeae in Gods wereldbestuur. Wij geleoven aan een Almachtig, Algoed, A wijs en liefdevol God en ons treft tegelijker tijd het onredelijke, onverstandige in den loop der dingen. Met een wereld waarvan wij de wijsheid konden bogrijpen, zouden we vrede kunnen hebben, desnoods ook met een wereld zonder God, die ongeordend, raadselachtig is. Maar zooals het nu is Wij willen wel gelooven en zoeken den weerglans van een liefde vollen God. Wij zien wel blijken van zijn geest. Wij zien verstand, gerechtigheid, goedheid en mildheid en zoolang er vreugde en geluk is in het leven kunnen wij verklaren Broeders, boven zon en maan moei M iTWuWlill iCgKIKOTb. VAN XIII: «Heurèkariep mjjnheer Bezemsteel, met zjjn vinger bjj een advertentie in het Utrechtsch Dagblad. «Mót zeg je vroeg zjjn vrouw, opziend van haar verstelwerk. «Ik zeg dat ik het gevonden heb «Wat gevonden? Was je dan iets kwjjt?« «Hier lees 1« Hjj schoof haar de courant toe, steeds met zijn wijs vinger bjj de advertentie. Zij las, dat Zondagsur'ddags om vier uur een reusachtige luchtballon zou worden opgelaten in Park livoli. Luchtschipper was de heer André Gavault. Entrée voor leden f 0.50, niet-leden f 1. Hun, die wenschten de reis met den heer Gavault mee te maken werd verzocht hiervan opgave te doen bij den concierge van het Park Tivoli. uiterlijk Zondags middags te 12 uur. Reisgeld f 10 per persoon. De heer Bezemsteel had zich reeds weken lang het hootd gebroken, hoe hij zijn vacantia op reis zou kunnen gaan zonder zijn schoonmoeder mee te nemen. Zjjn choonmoedar was een best, aardig mensch een mensch van goud, dat je niets weigeren kon. Haar eenig gebrek was, dat dit privilege haar bekend was en dat, zü er naar den zin van haar kinderen wel wat al te gul gebruik van maakte. Zij hield dolveel van haar eenige dochter en volgde haar overal ais een schaduw. Reeds twee vacanties, de eerste twee van hun huwelijk, had ze haar dochter, en nog meer haar schoonzoon geplaagd door met hen mee te gaan op hun vacantie reisje en de jongelui hadden onbewimpeld hun verveling daaroier 'egenover elkander uitgesproken. Ditmaal hadden ze stellig afgesproken dat er geen middel on een vader wonen." Doch daarnaast komt de nachtelijke, duistere uredan wordt het dreigend om en in ons. In het messchelijk leven en in de natuur is voel, dat ons doet sidderen. Overal in natuur e« geschiedenis zija pijnlijke raadselen. Het leed heeft voor ons geen helderen zin. Hot jaarbestuur heeft als de sfinx een. tweeslachtige natuur, het vertoont geest en geweld Het natuurlijk kind van die Sfinx is het pessimisme in de levensbeschouwing. Dat vindon wo van Job tot Leopardi, va» Byron tot Schopenhauer. De vraag naar de redelijkheid van zooveel ellende en onrecht bij een redelijk Godsbestuur raakt het hart van den godsdienst. Het antwoord op die vraag beslist over ons geloef of ongeloof. Langs die Sfinx moeten wij heen op den levensweg. Velen worden hare slachtoffers. Is er niet een berrjjdend woord ts vinden, dat hare macht breekt, zoodat zjj zich in wanhoop neerstort in de diepte? Hot antwoord op de vraag vaa de ffiox hangt af vin het antwoord op deze vraag: wat verlangt men van het Jeven, welk doel ziet men er in Eb dsn ontmoeten we tweeërlei lavons beschouwingeen aeffhe- tische en een eth sohe. Uit den strjjd van daze twee wordt de ernst des levens gsboren, Volgens de eerste is het doel des levens genot, genot in allerlei graad en schakeeriag. Al naar de messchen wisselt het af in inhoud. Een stuk van die leversbtschouwing is bjj ons allen te vin:ea. Maar indien zi uitalu lead heerscht, dan voeit ze onvermgddgk tot pessimisme; de wereld staat niet toe, dat wjj u isluitend gas ietaa, Oreralhoores we dan ook de klacht over het ontoereikende van het ievsn. Hot menrchenhart zoekt naar geluk en bevrediging van wenschen, maar hot vindt die lang niet altjjd. Do ethische levensbeschouwing vraagt niet allereerst of we het goed zuilea hebbenmaar of wre good zuilen zijn. Daze beschouwing w l, dat we zuilen toenemen m gseste jjk lsven. Zjj wil, dat wjj ons zullen trachten te verheffen tot het hoogstmogeljjkp, dat ws zullen worden karakters. Dat is hit hoogste, hét voornaama'e, hoe meer we dat botiaehten, zullen we vinden geluk genot iezu maar bevrediging Voor ome ziei, vrede. Dewe>eld is er op ingericht om ons daartoe op te voeden. Het woord, dat d'.ze levensbeschouwing spreekt lost het raad sel op Roepen wg de menschen die God beschuldigen ter verantwoording. Hoe moet volgens hon de wereld er uit zien? Ziker recht nuchter en proztï ch. Alles moet, even vnendelgk en rustig zgn, geen groote vragen of raadselen mogen ons kwellen. Alies moet licht en glans zgn. Enkele minder aange name ervaringen mogen zich voordoen, maar toch alles moet gemakkeijjk begrepen kunnen worden. M'sschien ware het maar bster, dat wg niet op aarde woonden, maar ergens in een heerlgkbn hemel. Maar is dan de üemel rust juist daarom hemel, omdat de weg tot hem voert over de duisicie aaide? Hoe stelt m-n z:ch toch God voor, als men zuike aanklacht tegen Hem inbreng Toch mat als oen heilig Vader, die als een recht Vader de mensohen opvoedt met strengen tocht. Z?ker m-er als een goed oelig vadertje, dat alles even gemakkelijk maakt voor het kind. Maar dat is een ziekelijke op- vatting, die al heel veel kwaad heelt gesticht. God is soms ook storm, aardbeving en verteerend vuur voor den mensch. Dat klinkt hard en streng, maar goed door dacht is feet waa>'. Het is hard ea gestreng, maar wijs. Hg ,s juist daarom God, omdat Hg zoover boven oas verheven is. Hjj is L.efde, ja maar oneindig grooter das waarvan wg weten. Hg wil ons opvoeden tot Zgns kia- deien, tot den ernst en de heerlijkheid der eeuwigheid, üm die hooge doeleinden heeft Hg de wereld gemaakt zooals zjj is Deze beschouwing geeft weer diepte inde opvatting van het leven. Het lsven is nu eenmaal een strgd ia dien hebben wg te aanvaarden. De strgd is de Vadqr van alles: hg toont schoone vruchten ea is diarom goed. Die volkeren zjja g-oot gèwordsn die in dsn strgd gestaald geworden zgu. Zonder s.rgd zou het leven zgn één vroote verveling en dood. In uw eigen laven is ook Uw grootste schat geboren in den strgd mot Uw lot, met Uself, met de mensohen. mat God. Als men den strgd wegneemt;, neemt mea het schoonste uit het leven weg. W..ar zouden de hsiden opgestaan zjja, a!s er gsen strgd ware Geen profeten zouden zgn ge kuuen, em pried ets in hun stairen behoudzucht te weder- s aan en koningen te wijzen op hunne feuten. Daarom ook dat wg de kampioenen der hervorming eeren. Ook Jezus' leven ontleent zgn heerlgkheid aan dm strgd voor de waarheid. Dat heroïsme vinden we niet alleen bjj de grooten, maar ook bjj eenvoudige moeders en vaders. Neemt die gesta t?n uit het leven weg en gjj berooft het van zjja glorie. Diatom gezrgend der strgd! Ia dit licht wordt oas ook duideljjfe de be- teokenis van het kwade. Dit moat zich juist tot reuzon- giootte kannen verheffen, om de reuienmacht van hit cosde te kunnen bewgzsn. Als de wereld volmaakt u t God te voorfchgn ware gekomen, dan zouden wg het schoonst® in haar missen. Waar opeabaart zich de iirfde reiner, waar aantrekkelijker dan trgonorer allerlei moeiten, dan in zelf overwinning, dan tegenover de menschen die tegen ons zgn? Ea is 'n wet ia het leven: de menrch zal offers brengenzoader leed komt er geen diepte in h?t zieleleven, zoader dat geen medeleden, geen kracht tot troost. Wanneer alles voor den w,nd gaat, dan zgu er geen hoogtepumea van vreugde. In 's trunschen rifpsten no.d ontwaakt zgn godsdienstig ieven. In dit verband begrjjpe» wjj Jezus' woordZal g de armea vaa geest. Uit strgd en leed wordt hes hoogste geluk geboren, In beproefd zou blijven oaa mama dit onzalig insluipsel, dat allengs een gebruik dreigde te gaan worden, at te wennen. »Je wou toch niet met dien luchtreiziger meegaan «Waarom niet?« vroeg hjj. «Ik zal nooit durven.» «Ea je belofte herinnerde hjj. «Gut, man, maar ik begrjjp je niet. Wat heb je eraan Die ballon komt denzelfden avond nog neer en dan moet je er toch aan gelooven. Waar hjj aan moest gelooven, hoefde hjj niet te vrsg^n. «We gaan met die ballon mee,« repliceerde hjj. »'t Is het eenige middel. We inviteeren mama naluurljjk om mee te gaan. Dat kan je niet laten. Maar ze durft natuurlijk niet. Dat is 't eenige wat ze niet durft. Dan beloof je haar een telegrammetje te sturen zoo gauw je bent neergekomen. Maar cat is van later zorg. Als we maar eenmaal ergens zit en zonder dat zjj weet waardan zijn wjj geborgen. Je vergeet het telegram metje, cf het raakt zoek of in 't ergste geval bljjt je de volle acht dagen in do wolken zwevea.« In de wolken zullen we zeker zjjp.« «Welnu dan, begrjjp je me? De hoofdzaak is, ergens heen te gaan waar zjj niet weet waar je bent. Dat is het mooie van de luchtballon en daarom kan alleen een luchtballon ons redden. Je weet niet waar je heen drjjftl Leve de luchtballon, de onbestuurbare I Dat is juist wat me motten hebben. Weet je waar je heen gaat, dan kun je, zonder haar een halve beroerte op het_ ljjf te jagen, haar het doel van je reis niet ver- zwjjgen. En zeg je 't haar, dan moet je haar ook inviteeren. Daar zorgt zij wal voor Met een lucht ballon en met een luchtballon die door 't toeval bestuurd wordt alleen, heb je een zeer aannemeljjk excuus. Nee, ik schrjjf direct,« Zijn vrouw was nog maar ten halve overtuigd, maar hij besprak telegrafisch twee plaatsen in den ballon van den heer Gavault bang dat ze anders al eens allemaal mochten genomen zjjn. Dat zou net iets voor hem wezen l Waar het gold zjjn schoonmoeder op een afstand te houden, had bjj altjjd de ongelooflijkste pech. het leed erkennen wij een gelukzaligheid, die niemand kent, wanneer hg nooit erin verkeerd heeft. Zoo kan armoede in de jeugd dea mensch wonder stalen, zoo voert miskenning door monschen ons diohter bg G)d. Ja zelfs de oorlog roept gevoelens te voorscbjjn die zoo schoon in vredestjjd niet blijken. Zoo g»eft ons ook de dood het uitz;cht op een ander, hoogen leve». Zoo wordt bet ljjden een hymne tot God over Zijne liefde, en in het koor der stemmen die deze hymne aantreffen, klinkt bovenal de stem die zegt: Zalig die treuren, want zjj zullen vertroost worden. Na de pauze vervolgde da spreker aldusWg bespra ken de vraag: Waartoe het lgdea Natuurlgk kon het antwoord niet op alls omstandigheden in het leven wor den toegepast. Toch ééu ding staat z i. vast: Willen er diepgt voelen de menschen opstaan, dan moet bet een ern- stÏ8ei gestrengs wereld zgn vol van beproeving. Maar ook al zien we dat in, dan big ven er toch voor ernstige, verstandige mensehea vele moeiten over. Het kan Wel wezen, dat deze wereld een opvoedende is, toch zgn er vele gevallen denkbaar, waar de verzoeker oss de vraag kan stellen Waar is nu uw God Ea wg hebben dan geen antwoord.^ Wat zullen wjj tot deze dingen zeggen Zeker, er zjja dingen, waarop ors versttad geen redelgk antwoord kan gegeven worden. Wg zgn dan ook geen measchen, die op alle vragen een antwoord ger ;ed hebben. We zien hoe in do Ra'nurwereld alles is geregeld volgeus een oaverbiddeljjke orde. Zullen wg dat nu gaan ontkenns», wanneer we een er.kel« uitzosdeiiag meesen ondekt te hebben? Op wetenschappelijk gebied dort mm zoo niet, wacht met geduld en zegt: de uitzonde;isgen bevestigen dea regel, wa moeten bg ons oordeel over het leven leeren »da dinges door alkander te rekenen.* Het leven is als eea boek mst vele raadselen ea diepten, we moeten het leeren lezer. Weggeworpen wordt het door hen dip het niet begrepenmaar wie volhardt met ds lezing ervan vindt het lasgzamerlund duidelgk, ziet dat et groots wgsheid en diepzinnigheid uit spreekt. En dé,» zegt hg: »Dit moat door een diep en helder verstand geschre*eo zjjn«: óók daai waar hjj het nog niet begrjjpt, vermoeit hg hetzelfde. Bster begrgpen zal ontstaan door zelf aan eigen innerigk leven te winnen. Er behoort moed, em groot geduld en een goede wil toe, om het levensboek te issren lezen. Bjj veel, wat ons overkomt, zeggen we eerst naderhand: zóó moest het zgn. Zoo gelooven ws, dat na bet zoogenaamde einde der levens alles zal komen in een helder lieht. Het is er mee, als met de raadselen der historie, veel zjjis er opgelost, velen weohten nog op een oplossing. Gods tocht is lang door de geschiedenisduizend jaren zgn voor Hem als één dag, ons geduld is nog lang niet groot genoeg. Men wil vesl te vroeg aan het einde des wags zgn dien God met ons msasehen bewandelt. Tot goed verstand van het levassb.iekbegin bg u zelf. Leer uw eigen ineerlyk ieven en lot verstaan. Daaruit spreekt God u toe, en hebt ge hem daar gehoord, daa zult ge kunnen zeggen: Ook elders, waar ik Hem niet zie, zal Hg wezen. Menigmaal wordt het aan een mensch over het een en ander plotseling duidelgk. Zóó moest het wezen. Dan zien wg het Godsplan schem-ren door dikke duisternis hoe». Zoo staan we Taak verwandel d over de blijmoedigheid bjj iemand die een kruis te dragen heeft, dat wg niet te toischen achten. Zóó woidt het levens boek voor ons een heilige schrift: trots alles getuigt het van wjjsheid ea liefde. Ook het vreesrljjkate zien we opgenomen in Gods plan en de wereld zou ons niet zoo goldeljjk voorkomen, als dat ar in ontbrak. Wat is een boek waard, dat aanstonds iedere domkop snapt Neen or s hart es ons hoofd moeten er tegen breken. Ü9 raadselen schokken het geloof, maar juist die raadselen geven ook aan het geloof zjjn kracht en hee-lqkheid. De godsdienst lesfi van het mysterie. Ia een gemakkeijjk lsvea zonder jaadselen z.udan wg niet tot aanbidding van God komen. Er is een wst in het leven, dat het meest gewaardeerd wordt wat ons het meeste moeite heeft gekost. Uit het smaehten ontstaaï de aandrift der ziel tot God. De vroomheid wordt in haar wezen miskend, als men van den godsdienst w,l eizohen dat ze zoo gemak- keljjk begrepen zal worden als 2 X 2 4. Ieder hoofd zou er daa vrede mee kuanea hebben, maar elks hart zou er koud bij blijvendaa zou in godsdienst niet wezen het heiligdom, waarin het heiligste is verborgenheid, mysterie. De strijd tegen zich zelf, de strijd tegen het moedelooze hart, deze geeft sterk geloof. Zoo wordt mogelijk het heroïsme, het helden- geloof. De wereld mag niet te gemakkelijk zija. Ea God mag, om God te zija, niet begrepen kunnen wor den. Wij kennen ten deele Jezus leert ons God als Vader konnea, toch blijft Hij daarmee voor ons een oneindig mystorie. Vandaar de eeuwige jeugd aan den godsdienst, vandaar de veerkracht die hij geeft. Alles verandert om ons heen, God blijft dezelfde, altijd weer, ia alle omstandigheden kunnen wij tot Hem komen' Steeds helderder wordt bij onze ontwikkeling ons Zijn licht, steeds nieuwe afgronden vaa onverklaardheid openen zich voor ons. Ten slotte rijst voor ons het vraagstuk der eeuwigheid ea misschien ligt ook in dit vraagstuk een stuk van Gods p aa. Het is ons verlangen aaar oplossing der disharmonie, dat ons de gedachte geeft aan een eeuwig leven: en ons leven wordt blij, wij gaan vertrouwend de toekomst tegoa, waar ons leven begluurd wordt door het licht der eeuwigheid. Wij zijn dankbaar voor een godsdienst die niet if is, de nood is oas opgelegd, om steeds te bljjven zoeken, te worstelenmaar daar door kennen wij ook de vreugde van het vinden. Daarom is de godsdienst het zout der aarde en het licht der wereld: daardoor blijft ons hart frisoh en verheugen wij ons steeds in het leven. Zoo is het raadsel der Sfinx opgelost, v ij aanschouwen de wijsheid en de liefde, ja zelfs het duister zingt ons een loflied Mogen wij zoo in alle duister ons loflied ter eere van God kunnen blijven zingen, Zijn genade bestrale ons De voorzitter dankte den spreker met een warm woord van lof en zag zgn rede saamgevat in deze woorden Wg weten, dat wie God liefhebben alle dingen mee werken ten goede. Den volgenden ochtend, toen Bezemsteel naar 't bu reau was, kwam de oude dame. «En weten jelie al waar jelie naar toe gaan met Jan's vacantia vroeg zjj, zoodra ze zich in den makkelijken stoel had geïnstalleerd. Het hart van haar dochter popelde. «Jan haa een eigenaardig idee. Ik weet niet ot hjj er bjj bljjft; ik hoop van niet, want ik vind 't een beetje griezelig.» Haar moeder keek haar ontsteld en nieuwsgierig aan. «Hjj had den vreemden inval, de plaats waar hjj zjjn vacantia zal doorbrengen te doen aanwjjzen dooc een luchtballon.» «Een luchtballon De goede dame twjjfelde een oogenblik aan haar schoonzoon z'n hersens. «Ja. Hjj zegthjj weet niet waar hjj naar toe zal gaan en nu gaat er Zondag in Utrecht een ballon op dan wou hjj daarmee meegaan. Hjj heeft zjjn leven lang al ernaar gesnakt eens in 'n luchtballon te zitten. En waar we dan neerkomen daar bljjven we. U gaat toch mee «Ik mjjn lieve kind I Ik hoop dat je het niet meent I Dat Jan je voor den gek heeft gehoudenOf dat hjj anders nog tjjdig terugkomt op dat onzalig idee «Nee, hjj meent 't, en hjj schjjnt vastbesloten. Hjj heeft de plaatsen al besteld. Gaat u mee Dan zullen we om één plaats erbij te'egrafeeren. Hier is de advertentie.» «Maar, kind, ik weet niet wat ik liever deed 1 Nu, ik ben dolgraag bjj jelie, ik volg jelui overal waar ik kan. Zeg au zelf «Ja, mama.» «Maar fin een luchtballon nee, dat deed ik niet al kon ik er dea hemel mee verdienen Haar dochter lachte in zichzelve. Dat was juist wat zjj hebben moest. «Maar jelie kunnen me toch laten weten, waar jelie zjjn neergekomen, nietwaar? Dan voeg ik me 's-Maan- dags zoo vroeg bjj jelie.» «O ja zeker dat was ook Jan zjjn plan. Odaar heb je hem net I» Zondags liep het echtpaar Bezemsteel al in de vroegte te BHÜïSHaf zal op Woensdag 3D Jaauail lOOI, s middags 1# uur, in »Da Rustende Jager* aldaar, in het openbaar verkoopen: met hot recht van erfpacht van den grond van het per- c?el aan den Heerenweg te Bergen, sectie A no. 1022 groot 8 Aren, 40 Centiaren. Het Huis bevit: 4 benedenkamers, 2 bovenkamers, 2 keukens, bergplaats, ruimen zolder, schuurtjeenis voor zien van dniowaterleidw. met het recht van erfpacht van don grond van het per- ceel aan dan Heerenweg te Bergen, sectie A. no. 953, gi'oot 7 Aren, 80 Centiaren. Hat huis bevat: 2 benedenkamers, 3 bovenkameis, kiukon, schuurtje en is voorzien van duinwaterleiding. Te aanvaarden 1 Mei 190 7. Inlichtingen verstrekt de Notaris. op »III|DA« A FElBRdAMI 190», 's middags 12 nar, in het Koffiehuis „HET VERGULDE PAARD* te BOtiniJH, van: 1. Men nieuw gebouwd flink WOOKHUIS, te KOEDIJK, sectie A, no. 966, groot 53 Csntiarèn, met het vrjje en kostelooss recht vaa pad naar de vasrsloot en den wesz, 2. Twee perceelen ullnsnutend Bouwland, aan dn RINGSLOOT, gemeente KOEDIJK, snotie A no. 271, groot 18 30 Aren, beleed P HEEMAN es. en no. 260, gro.t 40,10 Aren. b-lend W BOLDEWIJN P. DE GEUS en Wed. P. HOOGWATER. Eigenaar de beer M. BIERSTEKER, en te aanvaarden: Perceel 1, op 1 Mei 1907 es pe-ciel 2 dadelgk. Notaris VRIJBURG, te Zjjpe. Notaris te HOüRN, zal op Dinsdag A Februari 190*, des avonds te uur, in het hieronder te vermelden café, door den MakeLar F REIJNDERS, in het openbaar verkoopen 1. Het Café „Jan Plctcrsc. Coen" staand aan de Nieuwe Veemarkt te Hoorn, pi. no. 15, hetwelk de laatste jaren een flink burgerbestaan heeft opgeleverd en nog voor veel uitbreiding vatbaar is, met riant Boven huis, ter grootte van ongeveer 2 A, 10 cA. 2. Het Winkelhals, waarin meer dan 25 jaar een flink bestaan opleverende zaak is gevestigd in fonrage, vraan, zaad en banverwaute artikelen, aan het Kleine Noord te Hoorn, pi. no. 16, met Mrf en Schaar, ter grootje van ongeveer l A. 65 cA. 8. Den Stal of het Pakhuis aan het Kleine Noord te Hoorn, pl, bo. 40 met Mrf, ter grootte van ongeveer 1 A. 50 cA. 4. Het stuk Bouwterrein aan de Nieuwe Vee markt te Hoorn, pl. no. 40 rood, ter grootte van onge veer 1 A. 63 cA. Nadere inlichtingen verstrekken de Notaris en de Makelaar. in livoli te Utrecht om de ballon heen, die daar als een groote vierkante lap zeildoek, overdekt door een netwerk, lag uitgespreid. De gaskraan werd eraan gezet en een langzaam maar geregeld zwellende bult vertoonde zich. Toen om twee uur de muziek van de veld' in bet paviljoen een marsch aanhief en de amphiteater- gewjjs gebouwde banken reeds vol kjjkgrage toeschouwers liepen, hing de Montgolfier, nog steeds zwellend, doch toch reeds statig deinend, in een vorm waaruit men reeds kon zien dat een ballon moest groeien, boven zjjn ankers. De heer Gavault zag alles nauwkeurig na en was nu eens bjj de gaskraan en dan weer bjj de mand, die een paar meter verder op den grond stond. Het echtpaar Bezemsteel de eenigen.die de reis konden meemaken, zwierf onrustig, om den aeronaut heen en overstelpte hem met vragen. Telkens meenden zjj een scheurtje te hebben ontdekt in het taft, of informeerden belangsteller d naar het doel en de werkwjjze van allerlei interessante en hoogst ge heimzinnige instrumenten, die aan den binnenrand van de mand bevestigd waren. Emdeljjk, om kwart over vjjven een ballon Is altjjd minstens een uur te laat konden Mj plaats nemer. Vanaf halt vier hadden zjj al in de mand gezeten, uit vrees dat hjj toch nog zonder hen zou vertrekken doch ten slotte waren ze er weer uit gestapt omdat ieder hen uitlachte. Reusachtig wiegde de ballon nu boven de mand en deze laatste, reeds een paar voet van de aarde, deinde zachtkens en aangenaam mee. De gedachte besprong den heer Bezemsteel, dat het toch altjjd nog aangenamer was, met je schoonmoeder desnoods op een onbewoond eiland te ziiten dan voor 't eerst plaats te nemen in het mandje van een luchtballon, die zoo dadeljjk het eindeloos ruim zal inzweven. De gelegenheid om deze gedachte verder uit te spinnen, weid hem echter ont nomen door den min of meer plotselingen uitroep van den man in wiens handen ze hun gansche wel en wee argeloos hadden neergelegd, en die thans, een Neder- landsche en een Fransche driekleur ontplooiend, schreeuwde «L&chez tout!»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1907 | | pagina 6