Oorspronkelijke Scöetseo
Openbare Verkooping
Algemeene Boekhandel.
- fiü Miteoli
TIJDSCHRIFTEN.
STADSNIEUWS.
LEO FAUST.
AD vrrtentibn.
e r g e n.
Notaris
N.V. Herms. Coster Zoon.
Beveelt zich beleefd aan voor
de levering van alle
Voor dames.
Het vacantiereisje zonder schoonmama.
1. Een HEERENHUIS met TUIN,
2. Een HEERENHUIS met TUIN,
Voordam, C 9. Telet interc. No-3.
het Nederlanderschap, ingevolee art. 7 5e der wet vsn
12 December 1892 (Staatsblad 268) aan den Burgemeester
zjjner laatste woonplaats in Nederland of aan den
Nederlandschen Gezant of aan een Nederlandschen con-
sulairen ambtenaar in het land, waar hjj.woont,
kennis geven, dat hjj Nederlander wenscht te blijven.
Deze kennisgeving naoet bg een voortgezet verblijf
in het buitenland telkens binnen tien jaren opnieuw
worden gedaan.
De Burgemeester voornoemd,
G. RIPPING.
Alkmaar, den 23 Januari 1907.
Kijkjes in de modewereld.
Nu de mouwen der verschillende toiletten, vooral
van die van dunne luchtige stoffen, veelal kort worden
gehouden, komen er langzamerhand zeer aardige
modelletjes voor den dag. Men ziet doffen met
allerlei kleine variaties, die veel effect maken b.v.
een dof van de stof, waaronder een kleinere van
spachtelkant, waarbij tusschen beiden een zeer wijde
volant van de stof is aangebracht. Onder de
kanten dof zijn ter afwerking een paar kanten
strookjes aangebracht. Voor heele dunne stoffen is
ook zeer geschikt een dof, afgewerkt met een breed
borduursel, waaronder nog twee zeer kleine doffen
worden gezet. Wie iets anders dan een dof wil
hebben, neemt b.v. een korten mouw, die driemaal
in de lengte met dicht ineengehaalde volants ge
garneerd wordt, die van links in een smal zoompje
gevat worden. Een band van geplooide zijde, waar
uit een rand komt, werkt de mouw van onderen
af. Naar verkiezing kan men hieronder nog een
kant of eenige kanten strookjes aanbrengen.
Een elegante japon met een keursrok kan ver
vaardigd worden van geruite wollen stof. De rok
is voorzien van 8 banen, sluit op zijde en heeft
een lossen voeringrok. Van voren en van achteren
is hij in een dubbele stolpplooi, aan weerszijden
in naar achteren gekeerde vastgestikte plooien ge
schikt. Een van voren toegepunte, met knoopen
versierde ceintuur rust op de keursvormig verlengde
voorbaan. Vindt men 't te eentonig 't vest van
dezelfde stof te nemeD, dan kan men er laken in
de kleur van de stof of wit bij kiezen. Dit vest
wordt evenals de opslagen op de mouwen versierd
met geborduurde patronen. De staande boord van
kant is voorzien van een bies van fluweel.
f lijfje heeft breede omgelegde revers van laken,
gegarneerd met tres, of met dezelfde geborduurde
patronen of eveneens een bies fluweel.
Een chique wandeltoiletje van zwart en wit ge
streept fluweel is gegarneerd met een smalle, zich
langs den hals verbreedende vestvormige streep,
alsmede met een rechte ceintuur en manchetten
van zwart fluweel. De mouwen zijn driekwart lang,
zwart tres bedekt de naden der taille, omrandt den
korten schoot en de breede garnituurstreep rondom
de taille. Zwarte knoopjes kunnen ter versiering
worden aangebracht. De rok is voetvrij en in stolp
plooien gelegd, welke van onderen uitspringen.
Voor avondtoiletten ziet men heel veel kant en
borduursel als garneering, behalve wanneer velours
chiffon als grondstof wordt gekozen, waarvan de
tinten, de licht- en schaduw-effecten zoo mooi zijn,
dat niets anders dan een kanten fichu vereischt is,
om een mooi geheel te verkrijgen. Kant maakt altijd
eee keurigen indruk op fluweel, vooral op diepe
blauwe, violette of groene kleuren, eveneens op
zwart. Soepel satijn wordt dit seizoen zeer veel
gedragen, ook in het wit, wat vroeger niet het
geval was.
Kederlandsche Protestantenbond.
Lezing van Ds. A. D. WEMPE
van 's-Graveahage.
Het onderwerp vaa deze lezing was Oas geloof ia
God en de raadselen des levens. De spreker begon
met mede te deelee, dat hij getroffen door een stuk
ia een Zwitserscb tijdschrift, dit voer do lezing van
hedenavond heeft vertaald en bewerkt, De welbekende
geschiedenis van Oedipus spreekt over een Sfiax. Zulk
een sfinx is ons het raadselachtige, 't onbegrepeae in
Gods wereldbestuur. Wij geleoven aan een Almachtig,
Algoed, A wijs en liefdevol God en ons treft tegelijker
tijd het onredelijke, onverstandige in den loop der
dingen. Met een wereld waarvan wij de wijsheid konden
bogrijpen, zouden we vrede kunnen hebben, desnoods
ook met een wereld zonder God, die ongeordend,
raadselachtig is. Maar zooals het nu is Wij willen
wel gelooven en zoeken den weerglans van een liefde
vollen God. Wij zien wel blijken van zijn geest. Wij
zien verstand, gerechtigheid, goedheid en mildheid en
zoolang er vreugde en geluk is in het leven kunnen
wij verklaren Broeders, boven zon en maan moei
M iTWuWlill iCgKIKOTb.
VAN
XIII:
«Heurèkariep mjjnheer Bezemsteel, met zjjn vinger
bjj een advertentie in het Utrechtsch Dagblad.
«Mót zeg je vroeg zjjn vrouw, opziend van haar
verstelwerk.
«Ik zeg dat ik het gevonden heb
«Wat gevonden? Was je dan iets kwjjt?«
«Hier lees 1«
Hjj schoof haar de courant toe, steeds met zijn wijs
vinger bjj de advertentie. Zij las, dat Zondagsur'ddags
om vier uur een reusachtige luchtballon zou worden
opgelaten in Park livoli. Luchtschipper was de heer
André Gavault. Entrée voor leden f 0.50, niet-leden f 1.
Hun, die wenschten de reis met den heer Gavault
mee te maken werd verzocht hiervan opgave te doen
bij den concierge van het Park Tivoli. uiterlijk Zondags
middags te 12 uur. Reisgeld f 10 per persoon.
De heer Bezemsteel had zich reeds weken lang het
hootd gebroken, hoe hij zijn vacantia op reis zou kunnen
gaan zonder zijn schoonmoeder mee te nemen. Zjjn
choonmoedar was een best, aardig mensch een
mensch van goud, dat je niets weigeren kon. Haar
eenig gebrek was, dat dit privilege haar bekend was en
dat, zü er naar den zin van haar kinderen wel wat al
te gul gebruik van maakte. Zij hield dolveel van haar
eenige dochter en volgde haar overal ais een schaduw.
Reeds twee vacanties, de eerste twee van hun huwelijk,
had ze haar dochter, en nog meer haar schoonzoon
geplaagd door met hen mee te gaan op hun vacantie
reisje en de jongelui hadden onbewimpeld hun verveling
daaroier 'egenover elkander uitgesproken. Ditmaal
hadden ze stellig afgesproken dat er geen middel on
een vader wonen." Doch daarnaast komt de nachtelijke,
duistere uredan wordt het dreigend om en in ons.
In het messchelijk leven en in de natuur is voel, dat
ons doet sidderen. Overal in natuur e« geschiedenis
zija pijnlijke raadselen. Het leed heeft voor ons geen
helderen zin. Hot jaarbestuur heeft als de sfinx een.
tweeslachtige natuur, het vertoont geest en geweld
Het natuurlijk kind van die Sfinx is het pessimisme
in de levensbeschouwing. Dat vindon wo van Job tot
Leopardi, va» Byron tot Schopenhauer. De vraag naar
de redelijkheid van zooveel ellende en onrecht bij een
redelijk Godsbestuur raakt het hart van den godsdienst.
Het antwoord op die vraag beslist over ons geloef of
ongeloof. Langs die Sfinx moeten wij heen op den
levensweg. Velen worden hare slachtoffers.
Is er niet een berrjjdend woord ts vinden, dat hare
macht breekt, zoodat zjj zich in wanhoop neerstort in
de diepte? Hot antwoord op de vraag vaa de ffiox
hangt af vin het antwoord op deze vraag: wat verlangt
men van het Jeven, welk doel ziet men er in Eb dsn
ontmoeten we tweeërlei lavons beschouwingeen aeffhe-
tische en een eth sohe. Uit den strjjd van daze twee
wordt de ernst des levens gsboren, Volgens de eerste
is het doel des levens genot, genot in allerlei graad en
schakeeriag. Al naar de messchen wisselt het af in
inhoud. Een stuk van die leversbtschouwing is bjj ons
allen te vin:ea. Maar indien zi uitalu lead heerscht,
dan voeit ze onvermgddgk tot pessimisme; de wereld
staat niet toe, dat wjj u isluitend gas ietaa, Oreralhoores
we dan ook de klacht over het ontoereikende van het
ievsn. Hot menrchenhart zoekt naar geluk en bevrediging
van wenschen, maar hot vindt die lang niet altjjd.
Do ethische levensbeschouwing vraagt niet allereerst
of we het goed zuilea hebbenmaar of wre good zuilen
zijn. Daze beschouwing w l, dat we zuilen toenemen
m gseste jjk lsven. Zjj wil, dat wjj ons zullen trachten
te verheffen tot het hoogstmogeljjkp, dat ws zullen worden
karakters. Dat is hit hoogste, hét voornaama'e, hoe
meer we dat botiaehten, zullen we vinden geluk genot
iezu maar bevrediging Voor ome ziei, vrede. Dewe>eld
is er op ingericht om ons daartoe op te voeden. Het
woord, dat d'.ze levensbeschouwing spreekt lost het raad
sel op
Roepen wg de menschen die God beschuldigen ter
verantwoording. Hoe moet volgens hon de wereld er
uit zien? Ziker recht nuchter en proztï ch. Alles moet,
even vnendelgk en rustig zgn, geen groote vragen of
raadselen mogen ons kwellen.
Alies moet licht en glans zgn. Enkele minder aange
name ervaringen mogen zich voordoen, maar toch alles
moet gemakkeijjk begrepen kunnen worden. M'sschien
ware het maar bster, dat wg niet op aarde woonden,
maar ergens in een heerlgkbn hemel. Maar is dan de
üemel rust juist daarom hemel, omdat de weg tot hem
voert over de duisicie aaide? Hoe stelt m-n z:ch toch
God voor, als men zuike aanklacht tegen Hem inbreng
Toch mat als oen heilig Vader, die als een recht Vader
de mensohen opvoedt met strengen tocht. Z?ker m-er
als een goed oelig vadertje, dat alles even gemakkelijk
maakt voor het kind. Maar dat is een ziekelijke op-
vatting, die al heel veel kwaad heelt gesticht. God is
soms ook storm, aardbeving en verteerend vuur voor den
mensch. Dat klinkt hard en streng, maar goed door
dacht is feet waa>'. Het is hard ea gestreng, maar wijs.
Hg ,s juist daarom God, omdat Hg zoover boven oas
verheven is. Hjj is L.efde, ja maar oneindig grooter das
waarvan wg weten. Hg wil ons opvoeden tot Zgns kia-
deien, tot den ernst en de heerlijkheid der eeuwigheid,
üm die hooge doeleinden heeft Hg de wereld gemaakt
zooals zjj is Deze beschouwing geeft weer diepte inde
opvatting van het leven. Het lsven is nu eenmaal een
strgd ia dien hebben wg te aanvaarden. De strgd is
de Vadqr van alles: hg toont schoone vruchten ea is
diarom goed. Die volkeren zjja g-oot gèwordsn die in
dsn strgd gestaald geworden zgu. Zonder s.rgd zou het
leven zgn één vroote verveling en dood. In uw eigen
laven is ook Uw grootste schat geboren in den strgd
mot Uw lot, met Uself, met de mensohen. mat God. Als
men den strgd wegneemt;, neemt mea het schoonste uit
het leven weg. W..ar zouden de hsiden opgestaan zjja,
a!s er gsen strgd ware Geen profeten zouden zgn ge
kuuen, em pried ets in hun stairen behoudzucht te weder-
s aan en koningen te wijzen op hunne feuten.
Daarom ook dat wg de kampioenen der hervorming
eeren. Ook Jezus' leven ontleent zgn heerlgkheid aan dm
strgd voor de waarheid. Dat heroïsme vinden we niet
alleen bjj de grooten, maar ook bjj eenvoudige moeders
en vaders. Neemt die gesta t?n uit het leven weg en
gjj berooft het van zjja glorie. Diatom gezrgend
der strgd! Ia dit licht wordt oas ook duideljjfe de be-
teokenis van het kwade. Dit moat zich juist tot reuzon-
giootte kannen verheffen, om de reuienmacht van hit
cosde te kunnen bewgzsn. Als de wereld volmaakt u t
God te voorfchgn ware gekomen, dan zouden wg het
schoonst® in haar missen. Waar opeabaart zich de iirfde
reiner, waar aantrekkelijker dan trgonorer allerlei moeiten,
dan in zelf overwinning, dan tegenover de menschen die
tegen ons zgn? Ea is 'n wet ia het leven: de menrch
zal offers brengenzoader leed komt er geen diepte in
h?t zieleleven, zoader dat geen medeleden, geen kracht
tot troost. Wanneer alles voor den w,nd gaat, dan zgu
er geen hoogtepumea van vreugde. In 's trunschen rifpsten
no.d ontwaakt zgn godsdienstig ieven. In dit verband
begrjjpe» wjj Jezus' woordZal g de armea vaa geest.
Uit strgd en leed wordt hes hoogste geluk geboren, In
beproefd zou blijven oaa mama dit onzalig insluipsel,
dat allengs een gebruik dreigde te gaan worden, at te
wennen.
»Je wou toch niet met dien luchtreiziger meegaan
«Waarom niet?« vroeg hjj.
«Ik zal nooit durven.»
«Ea je belofte herinnerde hjj.
«Gut, man, maar ik begrjjp je niet. Wat heb je
eraan Die ballon komt denzelfden avond nog neer
en dan moet je er toch aan gelooven.
Waar hjj aan moest gelooven, hoefde hjj niet te
vrsg^n.
«We gaan met die ballon mee,« repliceerde hjj. »'t
Is het eenige middel. We inviteeren mama naluurljjk
om mee te gaan. Dat kan je niet laten. Maar ze durft
natuurlijk niet. Dat is 't eenige wat ze niet durft. Dan
beloof je haar een telegrammetje te sturen zoo gauw je
bent neergekomen. Maar cat is van later zorg. Als
we maar eenmaal ergens zit en zonder dat zjj weet
waardan zijn wjj geborgen. Je vergeet het telegram
metje, cf het raakt zoek of in 't ergste geval
bljjt je de volle acht dagen in do wolken zwevea.«
In de wolken zullen we zeker zjjp.«
«Welnu dan, begrjjp je me? De hoofdzaak is, ergens
heen te gaan waar zjj niet weet waar je bent. Dat is
het mooie van de luchtballon en daarom kan alleen
een luchtballon ons redden. Je weet niet waar je heen
drjjftl Leve de luchtballon, de onbestuurbare I Dat is
juist wat me motten hebben. Weet je waar je heen
gaat, dan kun je, zonder haar een halve beroerte op
het_ ljjf te jagen, haar het doel van je reis niet ver-
zwjjgen. En zeg je 't haar, dan moet je haar ook
inviteeren. Daar zorgt zij wal voor Met een lucht
ballon en met een luchtballon die door 't toeval
bestuurd wordt alleen, heb je een zeer aannemeljjk
excuus. Nee, ik schrjjf direct,«
Zijn vrouw was nog maar ten halve overtuigd, maar
hij besprak telegrafisch twee plaatsen in den ballon
van den heer Gavault bang dat ze anders al eens
allemaal mochten genomen zjjn. Dat zou net iets voor
hem wezen l Waar het gold zjjn schoonmoeder op een
afstand te houden, had bjj altjjd de ongelooflijkste pech.
het leed erkennen wij een gelukzaligheid, die niemand
kent, wanneer hg nooit erin verkeerd heeft. Zoo kan
armoede in de jeugd dea mensch wonder stalen, zoo voert
miskenning door monschen ons diohter bg G)d. Ja zelfs
de oorlog roept gevoelens te voorscbjjn die zoo schoon
in vredestjjd niet blijken. Zoo g»eft ons ook de dood het
uitz;cht op een ander, hoogen leve». Zoo wordt bet ljjden
een hymne tot God over Zijne liefde, en in het koor der
stemmen die deze hymne aantreffen, klinkt bovenal de
stem die zegt: Zalig die treuren, want zjj zullen vertroost
worden.
Na de pauze vervolgde da spreker aldusWg bespra
ken de vraag: Waartoe het lgdea Natuurlgk kon het
antwoord niet op alls omstandigheden in het leven wor
den toegepast. Toch ééu ding staat z i. vast: Willen er
diepgt voelen de menschen opstaan, dan moet bet een ern-
stÏ8ei gestrengs wereld zgn vol van beproeving. Maar
ook al zien we dat in, dan big ven er toch voor ernstige,
verstandige mensehea vele moeiten over. Het kan Wel
wezen, dat deze wereld een opvoedende is, toch zgn er
vele gevallen denkbaar, waar de verzoeker oss de vraag
kan stellen Waar is nu uw God Ea wg hebben dan
geen antwoord.^ Wat zullen wjj tot deze dingen zeggen
Zeker, er zjja dingen, waarop ors versttad geen redelgk
antwoord kan gegeven worden. Wg zgn dan ook geen
measchen, die op alle vragen een antwoord ger ;ed hebben. We
zien hoe in do Ra'nurwereld alles is geregeld volgeus een
oaverbiddeljjke orde. Zullen wg dat nu gaan ontkenns»,
wanneer we een er.kel« uitzosdeiiag meesen ondekt te
hebben? Op wetenschappelijk gebied dort mm zoo niet,
wacht met geduld en zegt: de uitzonde;isgen bevestigen
dea regel, wa moeten bg ons oordeel over het leven
leeren »da dinges door alkander te rekenen.* Het leven
is als eea boek mst vele raadselen ea diepten, we moeten
het leeren lezer. Weggeworpen wordt het door hen dip
het niet begrepenmaar wie volhardt met ds lezing
ervan vindt het lasgzamerlund duidelgk, ziet dat et
groots wgsheid en diepzinnigheid uit spreekt. En dé,»
zegt hg: »Dit moat door een diep en helder verstand
geschre*eo zjjn«: óók daai waar hjj het nog niet begrjjpt,
vermoeit hg hetzelfde. Bster begrgpen zal ontstaan door
zelf aan eigen innerigk leven te winnen. Er behoort
moed, em groot geduld en een goede wil toe, om het
levensboek te issren lezen. Bjj veel, wat ons overkomt,
zeggen we eerst naderhand: zóó moest het zgn. Zoo
gelooven ws, dat na bet zoogenaamde einde der levens
alles zal komen in een helder lieht.
Het is er mee, als met de raadselen der historie, veel
zjjis er opgelost, velen weohten nog op een oplossing.
Gods tocht is lang door de geschiedenisduizend jaren
zgn voor Hem als één dag, ons geduld is nog lang niet
groot genoeg. Men wil vesl te vroeg aan het einde des
wags zgn dien God met ons msasehen bewandelt. Tot
goed verstand van het levassb.iekbegin bg u zelf. Leer
uw eigen ineerlyk ieven en lot verstaan. Daaruit spreekt
God u toe, en hebt ge hem daar gehoord, daa zult ge
kunnen zeggen: Ook elders, waar ik Hem niet zie, zal
Hg wezen. Menigmaal wordt het aan een mensch over
het een en ander plotseling duidelgk. Zóó moest het
wezen. Dan zien wg het Godsplan schem-ren door dikke
duisternis hoe». Zoo staan we Taak verwandel d over de
blijmoedigheid bjj iemand die een kruis te dragen heeft,
dat wg niet te toischen achten. Zóó woidt het levens
boek voor ons een heilige schrift: trots alles getuigt het
van wjjsheid ea liefde. Ook het vreesrljjkate zien we
opgenomen in Gods plan en de wereld zou ons niet zoo
goldeljjk voorkomen, als dat ar in ontbrak. Wat is een
boek waard, dat aanstonds iedere domkop snapt Neen
or s hart es ons hoofd moeten er tegen breken. Ü9
raadselen schokken het geloof, maar juist die raadselen
geven ook aan het geloof zjjn kracht en hee-lqkheid.
De godsdienst lesfi van het mysterie. Ia een gemakkeijjk
lsvea zonder jaadselen z.udan wg niet tot aanbidding
van God komen. Er is een wst in het leven, dat het
meest gewaardeerd wordt wat ons het meeste moeite
heeft gekost. Uit het smaehten ontstaaï de aandrift der
ziel tot God. De vroomheid wordt in haar wezen miskend, als
men van den godsdienst w,l eizohen dat ze zoo gemak-
keljjk begrepen zal worden als 2 X 2 4.
Ieder hoofd zou er daa vrede mee kuanea hebben,
maar elks hart zou er koud bij blijvendaa zou in
godsdienst niet wezen het heiligdom, waarin het heiligste
is verborgenheid, mysterie. De strijd tegen zich zelf,
de strijd tegen het moedelooze hart, deze geeft sterk
geloof. Zoo wordt mogelijk het heroïsme, het helden-
geloof. De wereld mag niet te gemakkelijk zija. Ea
God mag, om God te zija, niet begrepen kunnen wor
den. Wij kennen ten deele Jezus leert ons God als
Vader konnea, toch blijft Hij daarmee voor ons een
oneindig mystorie. Vandaar de eeuwige jeugd aan den
godsdienst, vandaar de veerkracht die hij geeft. Alles
verandert om ons heen, God blijft dezelfde, altijd weer,
ia alle omstandigheden kunnen wij tot Hem komen'
Steeds helderder wordt bij onze ontwikkeling ons Zijn
licht, steeds nieuwe afgronden vaa onverklaardheid
openen zich voor ons.
Ten slotte rijst voor ons het vraagstuk der eeuwigheid
ea misschien ligt ook in dit vraagstuk een stuk van
Gods p aa. Het is ons verlangen aaar oplossing der
disharmonie, dat ons de gedachte geeft aan een eeuwig
leven: en ons leven wordt blij, wij gaan vertrouwend
de toekomst tegoa, waar ons leven begluurd wordt
door het licht der eeuwigheid. Wij zijn dankbaar voor
een godsdienst die niet if is, de nood is oas opgelegd,
om steeds te bljjven zoeken, te worstelenmaar daar
door kennen wij ook de vreugde van het vinden.
Daarom is de godsdienst het zout der aarde en het
licht der wereld: daardoor blijft ons hart frisoh en
verheugen wij ons steeds in het leven. Zoo is het
raadsel der Sfinx opgelost, v ij aanschouwen de wijsheid
en de liefde, ja zelfs het duister zingt ons een loflied
Mogen wij zoo in alle duister ons loflied ter eere van
God kunnen blijven zingen, Zijn genade bestrale ons
De voorzitter dankte den spreker met een warm woord
van lof en zag zgn rede saamgevat in deze woorden
Wg weten, dat wie God liefhebben alle dingen mee
werken ten goede.
Den volgenden ochtend, toen Bezemsteel naar 't bu
reau was, kwam de oude dame.
«En weten jelie al waar jelie naar toe gaan met Jan's
vacantia vroeg zjj, zoodra ze zich in den makkelijken
stoel had geïnstalleerd.
Het hart van haar dochter popelde.
«Jan haa een eigenaardig idee. Ik weet niet ot hjj
er bjj bljjft; ik hoop van niet, want ik vind 't een
beetje griezelig.»
Haar moeder keek haar ontsteld en nieuwsgierig aan.
«Hjj had den vreemden inval, de plaats waar hjj
zjjn vacantia zal doorbrengen te doen aanwjjzen dooc
een luchtballon.»
«Een luchtballon De goede dame twjjfelde een
oogenblik aan haar schoonzoon z'n hersens.
«Ja. Hjj zegthjj weet niet waar hjj naar toe zal
gaan en nu gaat er Zondag in Utrecht een ballon op
dan wou hjj daarmee meegaan. Hjj heeft zjjn leven
lang al ernaar gesnakt eens in 'n luchtballon te zitten.
En waar we dan neerkomen daar bljjven we. U
gaat toch mee
«Ik mjjn lieve kind I Ik hoop dat je het niet
meent I Dat Jan je voor den gek heeft gehoudenOf
dat hjj anders nog tjjdig terugkomt op dat onzalig idee
«Nee, hjj meent 't, en hjj schjjnt vastbesloten. Hjj
heeft de plaatsen al besteld. Gaat u mee Dan zullen
we om één plaats erbij te'egrafeeren. Hier is de advertentie.»
«Maar, kind, ik weet niet wat ik liever deed 1 Nu, ik
ben dolgraag bjj jelie, ik volg jelui overal waar ik kan.
Zeg au zelf
«Ja, mama.»
«Maar fin een luchtballon nee, dat deed ik niet al
kon ik er dea hemel mee verdienen
Haar dochter lachte in zichzelve. Dat was juist wat
zjj hebben moest.
«Maar jelie kunnen me toch laten weten, waar jelie
zjjn neergekomen, nietwaar? Dan voeg ik me 's-Maan-
dags zoo vroeg bjj jelie.»
«O ja zeker dat was ook Jan zjjn plan. Odaar
heb je hem net I»
Zondags liep het echtpaar Bezemsteel al in de vroegte
te BHÜïSHaf zal op Woensdag 3D Jaauail lOOI,
s middags 1# uur, in »Da Rustende Jager* aldaar, in
het openbaar verkoopen:
met hot recht van erfpacht van den grond van het per-
c?el aan den Heerenweg te Bergen, sectie A no. 1022
groot 8 Aren, 40 Centiaren.
Het Huis bevit: 4 benedenkamers, 2 bovenkamers, 2
keukens, bergplaats, ruimen zolder, schuurtjeenis voor
zien van dniowaterleidw.
met het recht van erfpacht van don grond van het per-
ceel aan dan Heerenweg te Bergen, sectie A. no. 953,
gi'oot 7 Aren, 80 Centiaren.
Hat huis bevat: 2 benedenkamers, 3 bovenkameis,
kiukon, schuurtje en is voorzien van duinwaterleiding.
Te aanvaarden 1 Mei 190 7.
Inlichtingen verstrekt de Notaris.
op »III|DA« A FElBRdAMI 190», 's middags
12 nar, in het Koffiehuis „HET VERGULDE PAARD*
te BOtiniJH, van:
1. Men nieuw gebouwd flink WOOKHUIS,
te KOEDIJK, sectie A, no. 966, groot 53 Csntiarèn,
met het vrjje en kostelooss recht vaa pad naar de
vasrsloot en den wesz,
2. Twee perceelen ullnsnutend Bouwland,
aan dn RINGSLOOT, gemeente KOEDIJK, snotie A
no. 271, groot 18 30 Aren, beleed P HEEMAN es.
en no. 260, gro.t 40,10 Aren. b-lend W BOLDEWIJN
P. DE GEUS en Wed. P. HOOGWATER.
Eigenaar de beer M. BIERSTEKER, en te aanvaarden:
Perceel 1, op 1 Mei 1907 es pe-ciel 2 dadelgk.
Notaris VRIJBURG, te Zjjpe.
Notaris te HOüRN,
zal op Dinsdag A Februari 190*, des avonds te
uur, in het hieronder te vermelden café, door den
MakeLar F REIJNDERS, in het openbaar verkoopen
1. Het Café „Jan Plctcrsc. Coen" staand aan
de Nieuwe Veemarkt te Hoorn, pi. no. 15, hetwelk de
laatste jaren een flink burgerbestaan heeft opgeleverd en
nog voor veel uitbreiding vatbaar is, met riant Boven
huis, ter grootte van ongeveer 2 A, 10 cA.
2. Het Winkelhals, waarin meer dan 25 jaar een
flink bestaan opleverende zaak is gevestigd in fonrage,
vraan, zaad en banverwaute artikelen, aan het Kleine
Noord te Hoorn, pi. no. 16, met Mrf en Schaar, ter
grootje van ongeveer l A. 65 cA.
8. Den Stal of het Pakhuis aan het Kleine
Noord te Hoorn, pl, bo. 40 met Mrf, ter grootte van
ongeveer 1 A. 50 cA.
4. Het stuk Bouwterrein aan de Nieuwe Vee
markt te Hoorn, pl. no. 40 rood, ter grootte van onge
veer 1 A. 63 cA.
Nadere inlichtingen verstrekken de Notaris en de
Makelaar.
in livoli te Utrecht om de ballon heen, die daar als
een groote vierkante lap zeildoek, overdekt door een
netwerk, lag uitgespreid. De gaskraan werd eraan gezet
en een langzaam maar geregeld zwellende bult vertoonde
zich. Toen om twee uur de muziek van de veld' in
bet paviljoen een marsch aanhief en de amphiteater-
gewjjs gebouwde banken reeds vol kjjkgrage toeschouwers
liepen, hing de Montgolfier, nog steeds zwellend, doch
toch reeds statig deinend, in een vorm waaruit men
reeds kon zien dat een ballon moest groeien, boven
zjjn ankers. De heer Gavault zag alles nauwkeurig na
en was nu eens bjj de gaskraan en dan weer bjj de
mand, die een paar meter verder op den grond stond.
Het echtpaar Bezemsteel de eenigen.die de reis konden
meemaken, zwierf onrustig, om den aeronaut heen en
overstelpte hem met vragen.
Telkens meenden zjj een scheurtje te hebben ontdekt
in het taft, of informeerden belangsteller d naar het doel
en de werkwjjze van allerlei interessante en hoogst ge
heimzinnige instrumenten, die aan den binnenrand van
de mand bevestigd waren.
Emdeljjk, om kwart over vjjven een ballon Is
altjjd minstens een uur te laat konden Mj plaats
nemer. Vanaf halt vier hadden zjj al in de mand
gezeten, uit vrees dat hjj toch nog zonder hen zou
vertrekken doch ten slotte waren ze er weer uit
gestapt omdat ieder hen uitlachte.
Reusachtig wiegde de ballon nu boven de mand en
deze laatste, reeds een paar voet van de aarde, deinde
zachtkens en aangenaam mee. De gedachte besprong
den heer Bezemsteel, dat het toch altjjd nog aangenamer
was, met je schoonmoeder desnoods op een onbewoond
eiland te ziiten dan voor 't eerst plaats te nemen in
het mandje van een luchtballon, die zoo dadeljjk het
eindeloos ruim zal inzweven. De gelegenheid om deze
gedachte verder uit te spinnen, weid hem echter ont
nomen door den min of meer plotselingen uitroep van
den man in wiens handen ze hun gansche wel en wee
argeloos hadden neergelegd, en die thans, een Neder-
landsche en een Fransche driekleur ontplooiend,
schreeuwde
«L&chez tout!»