so. m. Honderd en negende jaargang. DAGBLAD ¥001 ALKMAAR EN 0MST1EKEN. De Kleine Kameraad. 1907. LANDWEER. Prijs der gowiits advertenties DONDERDAG 4 JULI STEDELIJK MUSEUM. vonden 'V oor werpen. FEUILLETON. BINNENLAND. Deze Courant wordt eiken ivsndbehalve op Zon- en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaar f 0,80franco door het geheele Rifk f l Afzonderlijke nummers 3 Cents, Telefoonnummer Per regel f 0,10. By groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N.|V. Boek- en Handelsdrukkerij v|h. HERMs. OOSTEB ZOON Yoordam O 9. Het Riedel yk Museata Is Zondag9 Juli n.s., 's namiddags van 1— 3 nar, te bezichtigen tegen betaling van ÏO ets. per persoon. Een zilveren bedelstukje, een broche, vier portemon naie's met en zonder geld, een ceintuur, een boender en spons, een kwast, een nikkelen voorwerp, een oorbel, een rjj wiel pomp, twee duiven, een horlogeketting, een vingerring, een dop van een kinderwagen, twee arm banden, een huissleutel en een paar handschoenen. Alkmaar, De commissaris van Politie, 3 Juli 1907. W. Tb. VAN GRIETHUIJSEN. De BURGEMEESTER der gemeente ALKMAAR herinnert den verlofgangers der militie van de lichting 1899, die bestemd zijn op 1 Augustus 1907 naar de landweer over te gaan, aan hunne ver plichting om zich na 1 Augustus 1907, doch vóór of op 30 Augustus d. a. v. ter gemeente-secretarie aan te melden, onder overlegging van hun militair zakboekje. Alkmaar, De Burgemeester voornoemd, Juli 1907. G. RIPPING. Alkmaar, 4 Juli. Een correspondent van een Duitsch blad schrijft een langen brief over het tegenwoordige Mantsjoerjje. De toestanden in deze streek, welke zoo noodlottig is geteisterd in den Japansch-Russischen oorlog, zijn nog steeds ongunstig. Het is een groot land, dub bel zoo groot als Duitschland, en zeer vruchtbaar en de bodem is rijk. Het zuidelijk gedeelte is in handen van Japan, die het B villen" nog beter kennen dan de Russen. Alleen waar de Russische beer zijn klauw op gezet had, daar moest een ander af blijven, terwijl thaus de deur hier openstaat voor den handel. Ofschoon de vrede reeds bijna twee jaar geleden gesloten is, is het land nog niet door de Japanners ontruimd. De soldaten hebben een nieuwen spoorweg aangelegd, daar de ander ver nield is tijdens den oorlog, en weldra zal het ver keer tusschen Europa en Tientsjin Pekiüg weer kunnen plaats hebben met behulp van doorloopende treinen. Het is wel opmerkelijk, dat het Japansche" gedeelte bijzonder veilig is, terwijl in Noord-Mant- sjoerije de treinen herhaaldelijk overvallen worden door benden Choenghoezen en Groezinen. De eersten er is in den oorlog veel over hen gesproken zijn roovers, die door armoede en ellende dit zijn geworden. Zij vormen geen afzonderlijken stam, maar zij zijn Chineezen, vele duizenden in aantal. In den regel vergrijpen zij zich slechts jegens hun eigen lands- lieden. De correspondent vernam, dat een geheel leger van Choenghoezen zich heeft verbonden om een aanval te doen op Charbin, de stad welke in den oorlog de uitspanningsplaats was van de Rus sische officieren, die liever pret maakten dan voohten en welke sedert verbazend achteruit gegaan is. Orde en regelmaat schijnt er niet te heerschen, iedereen staat onder de rechtspraak van zijn eigen consuls en een gemeenteljjke politie ontbreekt er. Geen wonder dat de stad een bijzondere aan trekking heeft voor menschen, die der politie liefst verre blijven. Er wonen ongeveer dertig duizend niet-Chineezen en daarvan moeten eenige honderden brave en oppassende menschen zijn, op wien niets valt aan te merken. Door consuls vertegenwoordigd zijn Engeland, Frankrijk, Amerika en Japan en Rusland. Het laatste, en daarom zoo merkwaardig, wijl Rusland hierdoor openlijk te kennen gegeven heelt, dat het thans op dit gebied geen meerdere rechten heeft dan de andere mogendheden. De Choenghoezen nu zouden op die stad een; aanval beramen, en wanneer zg het plan volvoerden, zou de Chineesche generaal Ma met zijn 20.000 man waarschijnlijk de stad niet ter hulp komen. In elk geval hebben de Europeanen veel last van de Choenghoezen en waar de Russen dezen roovers met geld steunden, als het ware omkochten, wordt er hun ook thans veel in de hand gestopt en.-ziet men van hen ook veel door de vingers. Tot heden zijn er geen overvallen gepleegd op de expres-treinen, welke driemaal per week tusschen Moskou en Wladiwostock verkeeren, en^welke ge pantserd zijn, terwijl er in de gang van eiken waggon een soldaat op post staat. De plannen werden tot heden verijdeld, maar zij werden wel gemaakt reislustige menschen als dr. Kuyper, wiens wensch het eenige jaren geleden was met dezen trein nog eens te reizen, kunnen dus ge waarschuwd zijn. Uit hetgeen wij in bovenstaand aan dezen uit- voerigen brief ontleend hebben, blijkt zeker vol doende, dat er in dit deel vaa Azië alles behalve geordende toestanden heerschen. Maar is het niet opvallend, dat juist in het door Japan bezette gebied de rust en de orde heerschen, terwijl in de rest van Mantsjoerije de toestand zoo ongunstig moet worden genoemd P Provinciale Staten van Woord Holland. Bij de heropening der zitting op gisteren werden on derzocht de geloofsbrieven van de heeren G. P. Wijn malen en J. P. Ingenobl en werd tot hunne toelating besloten. Beide heeren legde» de vereischte eeden af, evenals de heeren Sillem en Van Eeghen. Aan de orde was daarna de verk ezing van 5 leden van Ged. Staten wegens aftreding van de heeren W. baron Röell, jhr. G. S. Boreel. P. B. J. Ferf, J. A, Sillem en R. W. J. C. van den Wall Bake. Herkozen we den: lo. de heeren W. baron Röell met 43 stemmen tegen 21 op mr. Van den Bogaert, 3 op den heer P. L. Tak, 1 op den heer W. H. Vliegen en 1 op den heer Chr. Kouveldjhr. G. S. Boreel met 42stemmen; de heer P. B. J. Ferf met 43 stemmen; de heer J. A. Sillem met 42 stemmen de heer R. W. J. C. van den Wall Bake met 40 stemmen. De overige stemmen werden ongeveer uitgebracht als bjj eerste stemming. De romantische avonturen op een automobteltoclit. Vervolg van DE KRANIGE CHAUFFEUR. 3) »Het spjjt me te moeten bekennen, dat zulke wraak zuchtige gedachten door mjjn geest dwaalden. Maar ue gravin is betooverend en zoo ze mjj niet terugstoot, zou wellicht de genezing van het hart aan Moate-Carlo te danken zgn, evenals die der longen aan Davos.» if geloof dat u in staat bent uit dépit te trouwen, hnmu o U maar bewÜzen dat u niet veel van Helena i*° haar hebt Fehoudea °ok «Dat zal «oeilgk gaagt wilt volgen (<ntem bet °P mti> als u mjjn voorschrift •«En dat is?» gezelschap en afleiding. Met andere «Waf dkharmnP' T B,olorwagea ons geselschap.» o at, disharmonie brengen in uw duet?« «Baste kerel we zouden je graag bij ons hebben.» «ik kan niet zeggen hoe hartelijk ik het aanbod vmd,» zei ik, bezield door een warm gevoel van dank baarheid. «Maar vast en zeker zou ik geen aangenaam gezelschap zgn. Het feit is dat ik mg op het moment lam geslagen voel en waarschijnlijk al heel gauw zal beseffen welk een zwaren slag me heeft getroffene «Neen, dat zult u niet, tenziju moedeloos en wrevelig wordt,beweerde Molly. «Integendeel, u zult het eiken dag minder voelen.» «De tjjd zal het leeren. Ik moet mijn noodlot dragen hoe het ook zg. Daar valt niets aan te veranderen, net meest zou me aantrekken heel alleen een voet- "18J? d°?J een woestenjj, als de vervelende nood- zakelgkheid om te moeten eten en drinken me niet weerhield. Ik verlang niets liever dan ver weg te gaan van alle menschen die ik ooit heb gekend of hooren noemen, zelfs mjjn beste vrienden niet uitgesloten.« »Men zou haast denken dat u de eenige mensch ter wereld bent die in zij* liefde teleurgesteld werd,» merkte Molly op. «Een vriendin van me heeft oneindig veel geleden. Arme Mercédès Mevrouw Winston zweeg plotseling, haar adem inhoudend. Ze keek zoo verschrikt als ware ze op het punt geweest een staatsgeheim te verradeneen oogen- blik later begonnen haar oogen weer te schitteren en werktuigelijk met haar vinger een der figuren van het damasten tafelkleed volgend, zei ze«Zoo iets dergelijks heb ik juist voor u bedacht. Waarom koopt of huurt u niet een muilezel om uw bagage te dragen, en ga dan door Zwitserland naar Italië wandelen. Natuurlijk niet de hoofdwegen, enkel twee, drie bergpassen en verder de voetpaden die met uw tegen woordige gemoedsstemming het meest zullen hartno niëeren.» «Dat muilezel-plan is nog zoo kwaad niet,» luidde mijn antwoord. «Een onverschillige, vuile kerel is in zekeren zin een onafhankelijk schepsel, maar een zindelijk mensch of iemand die althans van zindelijkheid houdt, staat min of meer hulpeloos. Indien hg zwak hsett voor een spons, wat schoon ondergoed en kleeren, om na een langen stoffigen tocht 's avonds aan te trekken, dan dient hij wel een karavaan dieren mee te nemen. «Eén beest is genoeg,» beweerde Molly, «tenzjj u den muilezeldrijver meetelt en dó.t hangt van zjjn aard af.» »Ja, zoo'n man zal wel neigingen hebben precies als ieder ander.« «Zelfs muilezels hebben ze Ik leerde ben in Amerika kennen. Maar als mijn plan u bruikbaar toeljjkt, ga dan met Jack en mjj mede naar Lucern. Daar kunt u een ezel en een ezeldrijver kiezen.» «Wel als u en Jack genegen zjjt mg zoover in den motorwagen mee te nemen, dan zou ik een groote dwaas moeten zgn om te weigeren. Het eenige bezwaar is dat ik zoo spoedig mogelijk vrienden Tot buitengewoon lid van Ged. Staten werd benoemd de heer mr. F. Th. Westerwoudt met 63 stemmen, 1 op mr. Fabius, 3 op den heer Tak, 2 op den heer Ch. Kouveld, 1 op den heer v. d. Bogaert en op den heer Van Tienen. Alle heeren namen onder dankbetuiging hunne benoeming aan. Door den heer Van Hamel is gevraagd of Ged. Staten nu zouden kunnen antwoorden op de vraag of het praeadvies op het voorstel Caroli-Tak den Staten nog in deze zitting zal bereiken, op welke vraag de voorzitter echter nog niet antwoorden kon, daar Ged. State* sedert gisteren niet hebben vergaderd. De Staten zullen in den middag van 9 Juli een bezoek brengen aan «Duin en Bosch» te Castricum, De vergadering verd daarop verdaagd tot 9 Juli a.s. Hen collectieve arbeidsovereenkomst. Tusschen de Algemeeae Patroonsvereeniging tot vaat stelling en handhaving van arbeidsvoorwaarden voor de bouwbedrijven en de Federatie der Christelijke Tim merlieden-Vereenigingen te Amsterdam, is een collec tieve arbeidsovereenkomst aangegaan, op de volgende voorwaarden F. Het uurloon der timmerlieden in dienst bij patroons, leden der „A. P. V.«, wordt vastgesteld op 28 eent. 2°. Be arbeidsduur wordt vastgesteld op 10 uur per werkdag in den zomer, (zijnde van primo Maart tot ultimo October) en ep 9 uur per werkdag in den winter, (zijnde va* primo November tot ultimo Februari). De werkdag zal geacht worde* te leopen tusschen des morgens 6 uur en des avonds 6 uur, de schaft tijden daaronder begrepen. 3°. Indien het in spoedeisoheade gevallen in burger- zoowel als in aangenomen werk ter beoordeeling va* de* patroon, noodig is, zullen de werklieden ge houden zgn langer te werken dan 10 uren in den zomer en 9 uren in den winter. Daarvoor zullen hun de na volgende verheogingen beven en van het uurloon wer den uitbetaald: voer de eerste twee uren 25 pet.; voor de volgende uren 35 pot. 4°. Indien het noodig mocht zgn dat nachtwerk ef Zondagsarbeid wordt verricht, zullen die verhoogingen bedragen voor nachtwerk 50 pet. voor Zondagsarbeid 100 pet. voer arbeid gedurende den Zondagnacht 150 pot. Onder nachtarbeid wordt verstaan do arbeid, die ver richt wordt tusschen des avonds 10 en des morgens 6 uur. De Zendag wordt geacht aan te vangen des Zater dagnachts 12 uur. Met Zondagsarbeid wordt gelijk gesteld de arbeidverricht cp algemeen erkezde Christelijke feestdagen. 5°. De patroons zullen verplicht zgn zorg te dragen, dat aan hunne winkels goed drinkwater en reine pri vaten en op hunne werken bovendien, behoudens over macht, een behoorlijk sohaftlokaal aanwezig zgn. 6°. Geschillen van ondergeschikt belang, welke naar aanleiding van een der bepalingen dezer overeenkomst mochten ontstaan, zullen aan het oordeel werden onder worpen eener permanente commissie van 5 leden, die ep de volgende wijze worden gekozen, t. w. twee door do Algemeens Patroons-Vereeniging, twee door de Fede ratie der Christelijke Timmerlieden-Vereenigingen, en de veorsitter, die buiten het bedrijf moet staan, door de vier eerstgekezenen. Aan de commissie zal een seore- taris, geen lid der oommissie, worden toegevoegd. De uitspraken dezer commissie zullen zender voor behoud voor beide partgen bindend zgn, en in den kortst mogelijke* tgd, nadat het geschil ter harer kennis is gebracht, moeten werden geweien. Zeevanrtbedrljf-verzekering. Da R-geering heeft een ontwerp van wet ingediend, tot verzekering van personen, werkzaam in het zeevaart- bedrjjf, tegen de geldeljjke gevolgen van bedrijfsongevallen. Tot nu toe viel de groote koopvaardjjvaart buiten de Ongevallenwet. Da memorie van toelichting, hieraan herinnerend, voegt or een kort historisch overzicht aan toe van de voorgestelde uitbreidingen dier weh Zjj wenscht daarin ook te doen opnemen de zeevarenden, die geen zeevisechor zgn. De bemanning dor koopvaardij vloot bestond op 31 Deo. 1905 uit 9448 personenvan da in 1905 hier te lande gemonsterde schepelingen op I vaartuigen, ondar Nederlandschs vlag, bedrceg het aantal 1 Nederlanders 32046 of 93.68 pot., het aantal vreemde lingen 2161. Speciale voorziening soht de regeering noodig voor de aangifte van ongevallen, die in het buitenland voorvallen met de meeste ongevallen zal dit het geval zgn. Da regeering heeft gemeend een afzoaderljjke regeling te moeten voorstellen. De uitvoering der verzekering is geheel gelegd in han den per Rijksverzekeringsbank, wier werkzaamheid daar door niet overmatig zal toenemen, omdat het aantal werkgevers en verzekerden niet groot is. Verzekerd zgn zg, als regel, die blootstaaa aan eigenljjk zeegevaar, buiten de rivieren, de binnenwateren en de waddenzee, de bemanningen van vrachtschepen, passa- giersboo'en, sleepbooten, pleziervaartuigen, vaartuigen voor wetensohappeljjke expedities ter zee, hospitaalsohepen als De Hoop, reddingsvaartuigen. Uitgezonderd ia kanfcoor- ea lospersoneel. Verzekerd is ook de werkgever, die deel uitmaakt der bemanning, niet de bemanning van rjjks- vaartuigen aan wie een pensioen verzekerd is. De Koningin zal het dagloon vaststellen naar de ver schillende eategoriën van verzekerden. Van den regel, dat de schadeloosstelling zoo spoedig mogeljjk door de Bank wordt uitgeketrd na het ongeval, wordt hier afgewekes. Ds werkgever wordt met de zorg voor het ongeval belast, wat te eerder kan, omdat hg reeds thans zorg draagt voor de behandeling en de schadeloosstelling van den zieken schepeling. Be »Berlln"-ranap. Door Z.Ex. den minister van Waterstaat werd gisteren eene oommissie in particuliere audiëntie ontvangen, welke bestond uit de heeren D. de Klerk, lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal0. Vreede, voorzitter der Vereeniging voor de Zeevaart; jhr. O. Blogs van Tresling, ingenieur; D. Cordia, oud-commissaris van het Rijks- loodswezen aan den Hoek van Holland, en J. H.Lubbi, voorzitter der Vereeniging van Gezagvoerders en Stuur lieden, afdeeling Rotterdam. In een aan den minister overhandigd rekest wordteen voorstel gedaan, dat beoogt de constructie van een bordes boven ia den liohtopstand aan den Hoek vau Holland, vanwaar door een ljjnschietgeweer verbinding mat het gestrande sehip zal worden verkregen, terwjjl de geredden door een loopbrug naar de houten kaap op 11 Meter afstand en voorts langs een staaldraadtros met mand- toestel geleid zullen worden naar de aanlegplaats van de stoomreddingboot, welke op pl.m. 135 Meter meer bin nenwaarts zal aangebracht worden. De kosten zijn geschat op f 10.000. De minister volgde de bespreking met de meeste aan dacht en betuigde de commissie zjjnen dank voor hare bemoeiingen over dit hoogst belangrjjke bslaagrnke onderwerp en beloofde zgaerzjjda het voorstel bjj de staatscommissie aanhangig te maken en aan te dringen op da urgentie daarvan. Mocht de staatscommissie zich met de urgentie kunnen vereenigen, dan zal de minister zjjnerzjjdsch met den meesten spoed de door de oommissie gedane voorstellen doen uitvoeren. ea bekenden den rug wil toekeeren en u beiden «Wjj vertrekken den eersten,» viel Jack me in de rede. «Wat! Niet naar Cowes?» «Neen. Zelfs voor Cowes willen we geen dag op de auto missen.» En dus werd het plan van mjjn troost-reis vast gesteld bjj besluit van een gerechtshof, waar geen appèl mogeljjk is. De mensch echter kan niet meer doen dan wikkenen vrouwen zelfs Amerikaansche vrouwen bezitten niet steeds de macht om ten allen tjjde naar eigen goedvinden «te beschikken» over de geheele wereld van muilezels ea mannem HOOFDSTUK IL «Waar ter wereld moet je om lachen, kerel?» vroeg ik njjdig, den stofbril afnemend, die mjj een ouden ui deed ljjken en hem een boozen blik toewerpend, omdat hjj plotseling behoefte gevoelde zjjn halve gezicht achter zjjn hand te verbergen. «Ik vraag wel excuus, Mylord, ik zag u daar zoo in eens in die dingen staan. Ik had nooit gedacht u in een automobiel-costuum te zien u, die altjjd zoo schimpte op die afechuweljjke machines.« «Help me liever,» zei ik, het billjjke van zjjn verwjjt erkennend. Ik wrong mjjn polsen los uit de elastieke manchetten en wierp de ongemakkeljjk, zware jas af, welke Winston me had overreed te koopen. «En u bent nogal zulk een paardenvriend», voegde Locker er bjj, baseftand dat hjj me in zqne nacht had. Ik gaf ne gewonnen en achtte het noodzakelijk iets tot mjjne zelfverdediging te zeggen. «Je hebt geljjkt, begon ik, «en nooit had ik gedacht er toe te zullen komen. Maar vroeger of later bezwjjken alle menschen voor de verleiding en ik bleef langer staande dan de meesten. Denk daarom niet dat ik binnenkort zelf een -lachme zal nemen, neen, zóó slecht is het nog niet iet mjj gesteld, al zjjn ook al mjjne kennissen al tot dat punt gedaald. Ik ga enkel een ritje naar Frankrijk maken met de auto van meneer Winston. Hg heeft een nieuwe met de allerlaatste verbeteringen. Wanneer hjj den motor «zjjn volle avance geeft« dan loopt hu zeventig in het uur.» «Wat! Mjjlen, Mylord?» Uit verbazing liet Locker bgsa de jas vallen, waarvan hjj me ontdaan had. «Kilometers. Het is de vaart van een gewonen sneltrein.» Zonderling genoeg reed ik dien avond van dat hateljjk diner bjj Carlton voor het eerst in een auto Meest al mjjn vrienden hadden er een of waren van plan er zich een aan te schaffen, maar een soort trotsche koppigheid had ma steeds doen weigeren om naar Brighton of ergens anders heen te vliegen. Meenend een zeer bekwaam koetsier te wezen es daar bjj een hartstochteljjk liefhebber van paarden zjjnde, voelde ik mjj vjjandig gestemd tegen hun mechanische mededingers en grinnikte van genot telkenmale als ik in de couranten zag, dat een mjjner kennissen in moeilijkheden was geraakt wegens het overschrijden van het wetteljjk vastgestelde aantal kilometers per uuri Wordt vervolgd.) ALKMAARSCHE COURANT Mercédia te hulp geroepen. „What is more intellectnaly exhilarating to the mind, and even to the senses, than loking down the vista of some great road and to wonder through what strange places, by what towns and castles, by what rivers and streams, by what mountains and valleys it will take him ere he reaches his destination The Spectator. Dat Locker binnenkwam juist op het oogenblik dat ik mjjn nieuwe automobiel-kleeding aanpaste, was meer dan een speldenprik voor mjjn reeds zoo overspannen zenuwen 't was een messteek.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1907 | | pagina 1