so. m.
Honderd en negende jaargang.
DAGBLAD ¥001 ALKMAAR EN 0MST1EKEN.
De Kleine Kameraad.
1907.
LANDWEER.
Prijs der gowiits advertenties
DONDERDAG
4 JULI
STEDELIJK MUSEUM.
vonden 'V oor werpen.
FEUILLETON.
BINNENLAND.
Deze Courant wordt eiken ivsndbehalve op Zon- en
Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden
voor Alkmaar f 0,80franco door het geheele Rifk f l
Afzonderlijke nummers 3 Cents,
Telefoonnummer
Per regel f 0,10. By groote contracten rabat. Groote
letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N.|V. Boek- en Handelsdrukkerij
v|h. HERMs. OOSTEB ZOON Yoordam O 9.
Het Riedel yk Museata Is Zondag9 Juli
n.s., 's namiddags van 1— 3 nar, te bezichtigen
tegen betaling van ÏO ets. per persoon.
Een zilveren bedelstukje, een broche, vier portemon
naie's met en zonder geld, een ceintuur, een boender
en spons, een kwast, een nikkelen voorwerp, een oorbel,
een rjj wiel pomp, twee duiven, een horlogeketting, een
vingerring, een dop van een kinderwagen, twee arm
banden, een huissleutel en een paar handschoenen.
Alkmaar, De commissaris van Politie,
3 Juli 1907. W. Tb. VAN GRIETHUIJSEN.
De BURGEMEESTER der gemeente ALKMAAR
herinnert den verlofgangers der militie van de
lichting 1899, die bestemd zijn op 1 Augustus 1907
naar de landweer over te gaan, aan hunne ver
plichting om zich na 1 Augustus 1907, doch vóór
of op 30 Augustus d. a. v. ter gemeente-secretarie
aan te melden, onder overlegging van hun militair
zakboekje.
Alkmaar, De Burgemeester voornoemd,
Juli 1907. G. RIPPING.
Alkmaar, 4 Juli.
Een correspondent van een Duitsch blad schrijft
een langen brief over het tegenwoordige Mantsjoerjje.
De toestanden in deze streek, welke zoo noodlottig
is geteisterd in den Japansch-Russischen oorlog, zijn
nog steeds ongunstig. Het is een groot land, dub
bel zoo groot als Duitschland, en zeer vruchtbaar
en de bodem is rijk. Het zuidelijk gedeelte is in
handen van Japan, die het B villen" nog beter kennen
dan de Russen. Alleen waar de Russische beer
zijn klauw op gezet had, daar moest een ander af
blijven, terwijl thaus de deur hier openstaat voor
den handel. Ofschoon de vrede reeds bijna twee
jaar geleden gesloten is, is het land nog niet door
de Japanners ontruimd. De soldaten hebben een
nieuwen spoorweg aangelegd, daar de ander ver
nield is tijdens den oorlog, en weldra zal het ver
keer tusschen Europa en Tientsjin Pekiüg weer
kunnen plaats hebben met behulp van doorloopende
treinen. Het is wel opmerkelijk, dat het Japansche"
gedeelte bijzonder veilig is, terwijl in Noord-Mant-
sjoerije de treinen herhaaldelijk overvallen worden
door benden Choenghoezen en Groezinen. De eersten
er is in den oorlog veel over hen gesproken
zijn roovers, die door armoede en ellende dit zijn
geworden.
Zij vormen geen afzonderlijken stam, maar zij zijn
Chineezen, vele duizenden in aantal. In den regel
vergrijpen zij zich slechts jegens hun eigen lands-
lieden. De correspondent vernam, dat een geheel
leger van Choenghoezen zich heeft verbonden om
een aanval te doen op Charbin, de stad welke in
den oorlog de uitspanningsplaats was van de Rus
sische officieren, die liever pret maakten dan voohten
en welke sedert verbazend achteruit gegaan is.
Orde en regelmaat schijnt er niet te heerschen,
iedereen staat onder de rechtspraak van zijn eigen
consuls en een gemeenteljjke politie ontbreekt er.
Geen wonder dat de stad een bijzondere aan
trekking heeft voor menschen, die der politie liefst
verre blijven. Er wonen ongeveer dertig duizend
niet-Chineezen en daarvan moeten eenige honderden
brave en oppassende menschen zijn, op wien niets
valt aan te merken. Door consuls vertegenwoordigd
zijn Engeland, Frankrijk, Amerika en Japan en
Rusland. Het laatste, en daarom zoo merkwaardig,
wijl Rusland hierdoor openlijk te kennen gegeven
heelt, dat het thans op dit gebied geen meerdere
rechten heeft dan de andere mogendheden.
De Choenghoezen nu zouden op die stad een;
aanval beramen, en wanneer zg het plan volvoerden,
zou de Chineesche generaal Ma met zijn 20.000
man waarschijnlijk de stad niet ter hulp komen.
In elk geval hebben de Europeanen veel last van
de Choenghoezen en waar de Russen dezen roovers
met geld steunden, als het ware omkochten, wordt
er hun ook thans veel in de hand gestopt en.-ziet
men van hen ook veel door de vingers.
Tot heden zijn er geen overvallen gepleegd op
de expres-treinen, welke driemaal per week tusschen
Moskou en Wladiwostock verkeeren, en^welke ge
pantserd zijn, terwijl er in de gang van eiken
waggon een soldaat op post staat. De plannen
werden tot heden verijdeld, maar zij werden wel
gemaakt reislustige menschen als dr. Kuyper,
wiens wensch het eenige jaren geleden was met
dezen trein nog eens te reizen, kunnen dus ge
waarschuwd zijn.
Uit hetgeen wij in bovenstaand aan dezen uit-
voerigen brief ontleend hebben, blijkt zeker vol
doende, dat er in dit deel vaa Azië alles behalve
geordende toestanden heerschen. Maar is het niet
opvallend, dat juist in het door Japan bezette
gebied de rust en de orde heerschen, terwijl in de
rest van Mantsjoerije de toestand zoo ongunstig
moet worden genoemd P
Provinciale Staten van Woord Holland.
Bij de heropening der zitting op gisteren werden on
derzocht de geloofsbrieven van de heeren G. P. Wijn
malen en J. P. Ingenobl en werd tot hunne toelating
besloten. Beide heeren legde» de vereischte eeden af,
evenals de heeren Sillem en Van Eeghen.
Aan de orde was daarna de verk ezing van 5 leden
van Ged. Staten wegens aftreding van de heeren W.
baron Röell, jhr. G. S. Boreel. P. B. J. Ferf, J. A,
Sillem en R. W. J. C. van den Wall Bake. Herkozen
we den: lo. de heeren W. baron Röell met 43 stemmen
tegen 21 op mr. Van den Bogaert, 3 op den heer P.
L. Tak, 1 op den heer W. H. Vliegen en 1 op den
heer Chr. Kouveldjhr. G. S. Boreel met 42stemmen;
de heer P. B. J. Ferf met 43 stemmen; de heer J. A.
Sillem met 42 stemmen de heer R. W. J. C. van den
Wall Bake met 40 stemmen. De overige stemmen werden
ongeveer uitgebracht als bjj eerste stemming.
De romantische avonturen op
een automobteltoclit.
Vervolg van DE KRANIGE CHAUFFEUR.
3)
»Het spjjt me te moeten bekennen, dat zulke wraak
zuchtige gedachten door mjjn geest dwaalden. Maar
ue gravin is betooverend en zoo ze mjj niet terugstoot,
zou wellicht de genezing van het hart aan Moate-Carlo
te danken zgn, evenals die der longen aan Davos.»
if geloof dat u in staat bent uit dépit te trouwen,
hnmu o U maar bewÜzen dat u niet veel van Helena
i*° haar hebt Fehoudea °ok
«Dat zal «oeilgk gaagt
wilt volgen (<ntem bet °P mti> als u mjjn voorschrift
•«En dat is?»
gezelschap en afleiding. Met andere
«Waf dkharmnP' T B,olorwagea ons geselschap.»
o at, disharmonie brengen in uw duet?«
«Baste kerel we zouden je graag bij ons hebben.»
«ik kan niet zeggen hoe hartelijk ik het aanbod
vmd,» zei ik, bezield door een warm gevoel van dank
baarheid. «Maar vast en zeker zou ik geen aangenaam
gezelschap zgn. Het feit is dat ik mg op het moment
lam geslagen voel en waarschijnlijk al heel gauw zal
beseffen welk een zwaren slag me heeft getroffene
«Neen, dat zult u niet, tenziju moedeloos en wrevelig
wordt,beweerde Molly. «Integendeel, u zult het eiken
dag minder voelen.»
«De tjjd zal het leeren. Ik moet mijn noodlot dragen
hoe het ook zg. Daar valt niets aan te veranderen,
net meest zou me aantrekken heel alleen een voet-
"18J? d°?J een woestenjj, als de vervelende nood-
zakelgkheid om te moeten eten en drinken me niet
weerhield. Ik verlang niets liever dan ver weg te gaan
van alle menschen die ik ooit heb gekend of hooren
noemen, zelfs mjjn beste vrienden niet uitgesloten.«
»Men zou haast denken dat u de eenige mensch ter
wereld bent die in zij* liefde teleurgesteld werd,»
merkte Molly op. «Een vriendin van me heeft oneindig
veel geleden. Arme Mercédès
Mevrouw Winston zweeg plotseling, haar adem
inhoudend. Ze keek zoo verschrikt als ware ze op het
punt geweest een staatsgeheim te verradeneen oogen-
blik later begonnen haar oogen weer te schitteren en
werktuigelijk met haar vinger een der figuren van het
damasten tafelkleed volgend, zei ze«Zoo iets dergelijks
heb ik juist voor u bedacht. Waarom koopt of
huurt u niet een muilezel om uw bagage te dragen,
en ga dan door Zwitserland naar Italië wandelen.
Natuurlijk niet de hoofdwegen, enkel twee, drie
bergpassen en verder de voetpaden die met uw tegen
woordige gemoedsstemming het meest zullen hartno
niëeren.»
«Dat muilezel-plan is nog zoo kwaad niet,» luidde
mijn antwoord. «Een onverschillige, vuile kerel is in
zekeren zin een onafhankelijk schepsel, maar een
zindelijk mensch of iemand die althans van zindelijkheid
houdt, staat min of meer hulpeloos. Indien hg zwak
hsett voor een spons, wat schoon ondergoed en kleeren,
om na een langen stoffigen tocht 's avonds aan te
trekken, dan dient hij wel een karavaan dieren mee
te nemen.
«Eén beest is genoeg,» beweerde Molly, «tenzjj u
den muilezeldrijver meetelt en dó.t hangt van zjjn
aard af.»
»Ja, zoo'n man zal wel neigingen hebben precies als
ieder ander.«
«Zelfs muilezels hebben ze Ik leerde ben in Amerika
kennen. Maar als mijn plan u bruikbaar toeljjkt, ga
dan met Jack en mjj mede naar Lucern. Daar kunt
u een ezel en een ezeldrijver kiezen.»
«Wel als u en Jack genegen zjjt mg zoover in den
motorwagen mee te nemen, dan zou ik een groote
dwaas moeten zgn om te weigeren. Het eenige
bezwaar is dat ik zoo spoedig mogelijk vrienden
Tot buitengewoon lid van Ged. Staten werd benoemd
de heer mr. F. Th. Westerwoudt met 63 stemmen, 1
op mr. Fabius, 3 op den heer Tak, 2 op den heer Ch.
Kouveld, 1 op den heer v. d. Bogaert en op den heer
Van Tienen. Alle heeren namen onder dankbetuiging
hunne benoeming aan.
Door den heer Van Hamel is gevraagd of Ged. Staten
nu zouden kunnen antwoorden op de vraag of het
praeadvies op het voorstel Caroli-Tak den Staten nog in
deze zitting zal bereiken, op welke vraag de voorzitter
echter nog niet antwoorden kon, daar Ged. State*
sedert gisteren niet hebben vergaderd.
De Staten zullen in den middag van 9 Juli een
bezoek brengen aan «Duin en Bosch» te Castricum,
De vergadering verd daarop verdaagd tot 9 Juli a.s.
Hen collectieve arbeidsovereenkomst.
Tusschen de Algemeeae Patroonsvereeniging tot vaat
stelling en handhaving van arbeidsvoorwaarden voor de
bouwbedrijven en de Federatie der Christelijke Tim
merlieden-Vereenigingen te Amsterdam, is een collec
tieve arbeidsovereenkomst aangegaan, op de volgende
voorwaarden
F. Het uurloon der timmerlieden in dienst bij patroons,
leden der „A. P. V.«, wordt vastgesteld op 28 eent.
2°. Be arbeidsduur wordt vastgesteld op 10 uur per
werkdag in den zomer, (zijnde van primo Maart tot
ultimo October) en ep 9 uur per werkdag in den winter,
(zijnde va* primo November tot ultimo Februari).
De werkdag zal geacht worde* te leopen tusschen
des morgens 6 uur en des avonds 6 uur, de schaft
tijden daaronder begrepen.
3°. Indien het in spoedeisoheade gevallen in burger-
zoowel als in aangenomen werk ter beoordeeling
va* de* patroon, noodig is, zullen de werklieden ge
houden zgn langer te werken dan 10 uren in den zomer
en 9 uren in den winter. Daarvoor zullen hun de na
volgende verheogingen beven en van het uurloon wer
den uitbetaald:
voer de eerste twee uren 25 pet.;
voor de volgende uren 35 pot.
4°. Indien het noodig mocht zgn dat nachtwerk ef
Zondagsarbeid wordt verricht, zullen die verhoogingen
bedragen
voor nachtwerk 50 pet.
voor Zondagsarbeid 100 pet.
voer arbeid gedurende den Zondagnacht 150 pot.
Onder nachtarbeid wordt verstaan do arbeid, die ver
richt wordt tusschen des avonds 10 en des morgens 6
uur. De Zendag wordt geacht aan te vangen des Zater
dagnachts 12 uur. Met Zondagsarbeid wordt gelijk
gesteld de arbeidverricht cp algemeen erkezde
Christelijke feestdagen.
5°. De patroons zullen verplicht zgn zorg te dragen,
dat aan hunne winkels goed drinkwater en reine pri
vaten en op hunne werken bovendien, behoudens over
macht, een behoorlijk sohaftlokaal aanwezig zgn.
6°. Geschillen van ondergeschikt belang, welke naar
aanleiding van een der bepalingen dezer overeenkomst
mochten ontstaan, zullen aan het oordeel werden onder
worpen eener permanente commissie van 5 leden, die
ep de volgende wijze worden gekozen, t. w. twee door
do Algemeens Patroons-Vereeniging, twee door de Fede
ratie der Christelijke Timmerlieden-Vereenigingen, en
de veorsitter, die buiten het bedrijf moet staan, door
de vier eerstgekezenen. Aan de commissie zal een seore-
taris, geen lid der oommissie, worden toegevoegd.
De uitspraken dezer commissie zullen zender voor
behoud voor beide partgen bindend zgn, en in den
kortst mogelijke* tgd, nadat het geschil ter harer kennis
is gebracht, moeten werden geweien.
Zeevanrtbedrljf-verzekering.
Da R-geering heeft een ontwerp van wet ingediend,
tot verzekering van personen, werkzaam in het zeevaart-
bedrjjf, tegen de geldeljjke gevolgen van bedrijfsongevallen.
Tot nu toe viel de groote koopvaardjjvaart buiten de
Ongevallenwet. Da memorie van toelichting, hieraan
herinnerend, voegt or een kort historisch overzicht aan
toe van de voorgestelde uitbreidingen dier weh Zjj
wenscht daarin ook te doen opnemen de zeevarenden,
die geen zeevisechor zgn. De bemanning dor koopvaardij
vloot bestond op 31 Deo. 1905 uit 9448 personenvan
da in 1905 hier te lande gemonsterde schepelingen op
I vaartuigen, ondar Nederlandschs vlag, bedrceg het aantal
1 Nederlanders 32046 of 93.68 pot., het aantal vreemde
lingen 2161.
Speciale voorziening soht de regeering noodig voor de
aangifte van ongevallen, die in het buitenland voorvallen
met de meeste ongevallen zal dit het geval zgn.
Da regeering heeft gemeend een afzoaderljjke regeling
te moeten voorstellen.
De uitvoering der verzekering is geheel gelegd in han
den per Rijksverzekeringsbank, wier werkzaamheid daar
door niet overmatig zal toenemen, omdat het aantal
werkgevers en verzekerden niet groot is.
Verzekerd zgn zg, als regel, die blootstaaa aan eigenljjk
zeegevaar, buiten de rivieren, de binnenwateren en de
waddenzee, de bemanningen van vrachtschepen, passa-
giersboo'en, sleepbooten, pleziervaartuigen, vaartuigen
voor wetensohappeljjke expedities ter zee, hospitaalsohepen
als De Hoop, reddingsvaartuigen. Uitgezonderd ia kanfcoor-
ea lospersoneel. Verzekerd is ook de werkgever, die deel
uitmaakt der bemanning, niet de bemanning van rjjks-
vaartuigen aan wie een pensioen verzekerd is.
De Koningin zal het dagloon vaststellen naar de ver
schillende eategoriën van verzekerden.
Van den regel, dat de schadeloosstelling zoo spoedig
mogeljjk door de Bank wordt uitgeketrd na het ongeval,
wordt hier afgewekes.
Ds werkgever wordt met de zorg voor het ongeval
belast, wat te eerder kan, omdat hg reeds thans zorg
draagt voor de behandeling en de schadeloosstelling van
den zieken schepeling.
Be »Berlln"-ranap.
Door Z.Ex. den minister van Waterstaat werd gisteren
eene oommissie in particuliere audiëntie ontvangen, welke
bestond uit de heeren D. de Klerk, lid van de Tweede
Kamer der Staten-Generaal0. Vreede, voorzitter der
Vereeniging voor de Zeevaart; jhr. O. Blogs van Tresling,
ingenieur; D. Cordia, oud-commissaris van het Rijks-
loodswezen aan den Hoek van Holland, en J. H.Lubbi,
voorzitter der Vereeniging van Gezagvoerders en Stuur
lieden, afdeeling Rotterdam.
In een aan den minister overhandigd rekest wordteen
voorstel gedaan, dat beoogt de constructie van een bordes
boven ia den liohtopstand aan den Hoek vau Holland,
vanwaar door een ljjnschietgeweer verbinding mat het
gestrande sehip zal worden verkregen, terwjjl de geredden
door een loopbrug naar de houten kaap op 11 Meter
afstand en voorts langs een staaldraadtros met mand-
toestel geleid zullen worden naar de aanlegplaats van de
stoomreddingboot, welke op pl.m. 135 Meter meer bin
nenwaarts zal aangebracht worden. De kosten zijn
geschat op f 10.000.
De minister volgde de bespreking met de meeste aan
dacht en betuigde de commissie zjjnen dank voor hare
bemoeiingen over dit hoogst belangrjjke bslaagrnke
onderwerp en beloofde zgaerzjjda het voorstel bjj de
staatscommissie aanhangig te maken en aan te dringen
op da urgentie daarvan. Mocht de staatscommissie zich
met de urgentie kunnen vereenigen, dan zal de minister
zjjnerzjjdsch met den meesten spoed de door de oommissie
gedane voorstellen doen uitvoeren.
ea bekenden den rug wil toekeeren en u beiden
«Wjj vertrekken den eersten,» viel Jack me in
de rede.
«Wat! Niet naar Cowes?»
«Neen. Zelfs voor Cowes willen we geen dag op de
auto missen.»
En dus werd het plan van mjjn troost-reis vast
gesteld bjj besluit van een gerechtshof, waar geen
appèl mogeljjk is. De mensch echter kan niet meer
doen dan wikkenen vrouwen zelfs Amerikaansche
vrouwen bezitten niet steeds de macht om ten allen
tjjde naar eigen goedvinden «te beschikken» over de
geheele wereld van muilezels ea mannem
HOOFDSTUK IL
«Waar ter wereld moet je om lachen, kerel?» vroeg
ik njjdig, den stofbril afnemend, die mjj een ouden ui
deed ljjken en hem een boozen blik toewerpend, omdat
hjj plotseling behoefte gevoelde zjjn halve gezicht
achter zjjn hand te verbergen.
«Ik vraag wel excuus, Mylord, ik zag u daar zoo
in eens in die dingen staan. Ik had nooit gedacht u
in een automobiel-costuum te zien u, die altjjd zoo
schimpte op die afechuweljjke machines.«
«Help me liever,» zei ik, het billjjke van zjjn verwjjt
erkennend. Ik wrong mjjn polsen los uit de elastieke
manchetten en wierp de ongemakkeljjk, zware jas
af, welke Winston me had overreed te koopen.
«En u bent nogal zulk een paardenvriend», voegde
Locker er bjj, baseftand dat hjj me in zqne nacht had.
Ik gaf ne gewonnen en achtte het noodzakelijk iets
tot mjjne zelfverdediging te zeggen. «Je hebt geljjkt,
begon ik, «en nooit had ik gedacht er toe te zullen
komen. Maar vroeger of later bezwjjken alle menschen
voor de verleiding en ik bleef langer staande dan de
meesten. Denk daarom niet dat ik binnenkort zelf een
-lachme zal nemen, neen, zóó slecht is het nog niet
iet mjj gesteld, al zjjn ook al mjjne kennissen al tot
dat punt gedaald. Ik ga enkel een ritje naar Frankrijk
maken met de auto van meneer Winston. Hg heeft
een nieuwe met de allerlaatste verbeteringen. Wanneer
hjj den motor «zjjn volle avance geeft« dan loopt hu
zeventig in het uur.»
«Wat! Mjjlen, Mylord?» Uit verbazing liet Locker
bgsa de jas vallen, waarvan hjj me ontdaan had.
«Kilometers. Het is de vaart van een gewonen
sneltrein.»
Zonderling genoeg reed ik dien avond van dat
hateljjk diner bjj Carlton voor het eerst in een auto
Meest al mjjn vrienden hadden er een of waren van
plan er zich een aan te schaffen, maar een soort
trotsche koppigheid had ma steeds doen weigeren om
naar Brighton of ergens anders heen te vliegen.
Meenend een zeer bekwaam koetsier te wezen es
daar bjj een hartstochteljjk liefhebber van paarden
zjjnde, voelde ik mjj vjjandig gestemd tegen hun
mechanische mededingers en grinnikte van genot
telkenmale als ik in de couranten zag, dat een mjjner
kennissen in moeilijkheden was geraakt wegens het
overschrijden van het wetteljjk vastgestelde aantal
kilometers per uuri
Wordt vervolgd.)
ALKMAARSCHE COURANT
Mercédia te hulp geroepen.
„What is more intellectnaly exhilarating
to the mind, and even to the senses,
than loking down the vista of some
great road and to wonder through
what strange places, by what towns and
castles, by what rivers and streams, by
what mountains and valleys it will take
him ere he reaches his destination
The Spectator.
Dat Locker binnenkwam juist op het oogenblik dat
ik mjjn nieuwe automobiel-kleeding aanpaste, was meer
dan een speldenprik voor mjjn reeds zoo overspannen
zenuwen 't was een messteek.