No. 163.
Honderd en negende jaargang. Zaterdag 13 Juli 1907,
DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
flit mm tetaat ail 2 Maden
IBIS ii iiralïi
BINNENLAND.
De Minister contra de Rotterdammers.
Het schijnt, dat de maildienst Nederland—Brazilië
Argentinië moeite zal hebben om in behouden haven
binnen te loopen. De wjjze althans, waarop de heer
Tak in de Tweede Kamer zjjn voorstel om uit te
stellen de behandeling van het wetsontwerp tot toe
kenning van een voorschot voor die verbinding heeft
gemotiveerd en het feit, dat de Kamer zonder hootde-
ljjke stemming zich met dit voorstei heeft vereenigd,
zjjn hier geen gunstige voorteekenen.
Zekers is er echter natuurlijk nog niets over het
lot van het ontwerp te zeggen. Het is schriftelijk
voldoende vooi bereid, het zal zeker spoedig in de
nieuwe zitting op het tapijt komen en dan mag men
over deze belangrijke zaak belangrijke en ietwat pikante
discussies tegemoet zien. Onder deze omstandigheden
loont het wel de moeite op dit ontwerp, dat wij in ons
blad van Zaterdag 15 Juni hebben aangekondigd, nog
eens teiug te komen en enkele belangrijke punten uit
de hier en daar vrij scherpe memorie van antwoord van
minister Yeegens nog eens vooruit te schuiven.
De het eerst opdoemende kwestie is de principieële
kwestie, de kwestie van den eersten stap. Den weg
opgaan van het geregeld subsidieeren van derge'jjke
stoomvaartlijnen willen velen niet. Hoeft ook niet,
betoogt Z. Exc.dit is een bizonder geval, het geldt
hier als uitzondering hulp te verleenen aan een natio
nale stoomvaartlijn, die na jaren van strjjd dreigt te
gronde te gaan op de concurrentie van gesubsidieerde
en verbonden buitenlandsche mededingers.
En het belang van een nationale ljjn wordt door de
tegenstanders erg onderschat. Alleen bij zulk een ljjn
is men zeker dat zjj de nationale havens zal blijven
aandoen. Helpt men de lijn nu, dan zal zij dienen tot
het bevestigen en uitbreiden van in werking zijnde
handelsbetrekkingen. Helpt men niet, dan zuil?n andere
lijnen al het mogelijke doen om te verhinderen, dat er
gunstige voorwaarden ontstaan vcor de vestiging eener
rechtstreeksche lijn
En nu komt de minister met een geweldige troef
tegen de Rotterdammers;
Duitschland heeft nijverheid en dus kan men daar
stoomvaartlijnen subsidieeren, die grondstoffen aan.
fabrikaten afvoeren, Nederland heeft zulk een nijverheid
niet, zeggen de Rotterdammers, en dus hoeft dit hier niet.
Onwaar zegt de minister juist door de hooge
invoerrechten in vele Europeesche landen is de Neder
landsche industrie vooral op overzeesche landen aan
gewezen. Wie heeft dat beweerd?
En nu ziet men tusschen de regels van het deftige
proza van de gelige boeken der Bijlagen het geaoegelijk
grijnzende gezicht A"~
antwoordt
Rotterdam.* «De Rotterdamsche Kamer van Koop-
«handel, die in een adres aan de Tweede Kamer terecht
»;heeft) aangetoond, dat het groote transitverkeer over
«Rotterdam ook goede vruchten oplevert in dien zin,
«dat het scheepsgelegenheid verschaft voor en daardoor
«aanmerkelijke uitbreiding heeft gegeven aan industrieën,
«die voor overzeesche markten werken of uit overzeesche
«landen hare grondstoffen betrekken.*
Swjjgh Rotterdam
Wij kunnen nu de overzichten van den toestand in
verschillende landen van het buitenland in de memorie
overslaan or zjjn veel directe en indirecte subsidies
aan lijnen evenals subsidieering van scheepvaart en
en scheepsbouw in het algemeen (dit vooral in Frankrijk,
Italië en Japan) en komen tot de weerlegging van
de beschuldiging, als zou de minister een protectionis-
tischen maatregel voorstellen: De minister ontkent dit.
Geen product wordt duurder, de prqs van levensmiddelen
verandert er niet door. Het is niets dan tijdelijke hulp
van staatswege ter bevordering van de vestiging eener
nieuwe industrie.
«Toepassing van het laissez faire aldus de minister
«tegenover een gesubsidieerde en gecoaliseerde buiten-
«landsche mededinging, die gericht is op het ten onder
«brengen van eene nationale rechtstreeksche stoom
«vaartverbinding, welke voor de uitbreiding onzer
«handelsbetrekkingen goed heeft gewerkt en nog verder
«werken kan, ware niet anders dan eene caricatuur
«van het stelsel van den vrjjen handel, welke de
«ondergeteekende niet vcor zjjne rekening wenscht te
«nemen.*
Van het nationale karakter van de ljjn sprekend,
betoogt de minister, dat alleen door de nu gevolgde
gedragsljjn de maatschappjj in staat zal zjjn om een-j
politiek te drjjven, bevordeljjk in de eerste plaats aan
de belangen van het grondgebied, waar zjj gevestigd is.
Al is de voorgestelde ondersteuning niet noodig om
geljjk gezegd is de Nederlandsche Handelsmaat
schappij van een slechten debiteur af te helpen (want
de aciva dekke de passiva ruimschoots), zjj is wel
noodig om den thans ontworpen uitgebreiden dienst
tot stand te brengen; dat de ondersteuning afdoende
zal zjjn, bljjkt uit de bereidverklaring van financiers,
om het geld F voor de reorganisatie bjjeen te brengen
als het wetsontwerp wordt aangenomen.
«De vrees, dat vreemde ljjnen ten gevolge van de
beoogde ondersteuning tot schade van onzen handel
onze havens (leesRotterdam) niet meer zullen aan
doen*, acht de minister «niet gewettigd*. «Die ljjnen
zullen naar zjjne meening onze havens bljjven aandoen,
voor zoover hare belangen zullen medebrengen, niet bjj
wjjze van gunst, uit willekeur verleend. Mocht dit
laatste wel het geval zjjn en mocht het inderdaad,
geljjk uit het Yoorloopig Verslag zou zjjn af te leiden,
bjj den onvoldoenden omvang onzer eigen handelsvloot
van de willekeur van vreemde ondernemingen afhangen
onzen handel met lamheid te slaan, dan zou daardoor
de juistheid van het streven der Reeeering, om onze
scheepvaart voor afbrokkeling te behoeden, in nog hel
derder licht zjjn gesteld.*
Rotterdam heeft gekaatst. Ziehier hoe het den bal
thuis krjjgt.
Ten slotte nog deze greep uit de Memorie van Ant
woord, waar de minister een belangwekkende poging
doet om na te gaan welke de directe voordeelen van
zulk een ljjn voor Nederland zjjn
Voldoet da dienst aan de gestelde verwachtingen dan
mag worden aangenomen, dat eene vloot van 12 stoom
schepen van gemiddeld 6000 ton bruto en 4000 ton
netto aanwezig zal zjjn, te zamen 72.000 ton bruto en
48.000 ton netto.
Op 31 December 1905 bedroeg de totale inhoud der
Nederlandsche stoomschepen 1.009.000 M3 of ongeveer
356.000 ton netto, die der geheele Nederlandsche koop-
vaardjjvloot 1.164.000 M* of ongeveer 411.000 ton netto.
De bemanning kan worden gesteld op gemiddeld 75
man per schip, waarvan de état-major (dokter inbe
grepen), totaal dus 900 man. Op 31 December 1905
bedroeg de geheele bemanning der Nederlandsche
stoomschepen 7698 man, die der Nederlandsehe zeil
schepen 1750 maa. Volgens overeenkomst moeten de
gezagvoerders, stuurlieden en machinisten Nederlanders
zjj»naar de bedoeling van het comité zal ook de
overige bemanning, behalve enkele bediendenuit
Nederlanders worden samengesteld. De te betalen sala
rissen, waarvoor f 600.000 per jaar mag worden aange
nomen, zullen dus in hoofdzaak aan Nederlanders ten
goede komen
Vcor uitrustingskostenbehalve kelenmag f 4000
per reis werden gerekend, voor voeding der bemanning
f 50C0 per reis, veer voeding der passagiers f 15,000
per reis, voor verbruiksartikelen ten behoeve der
passagiers (bedden bgv.) f 3000 per reis. Aannemende,
dat alle schepen 5 reizen per jaar doen (een matige
schatting), en de helft der schepen passagiers vervoert
(men heeft dan 30 reizen met passagiersvervoer), komt
men tot een totale jaarlijksche uitgave voor bovenge
noemde posten van f 1,080,000, een bedrag dat voor
het grootste gedeelte aan allerlei takken van handel en
bedrijf hier te lande ten goede zal komen.
Voor onderhoud en herstelling der schepen en der
machines mag f300,000 per jaa' worden gerekend, terwijl
aanbouw van schepen voor memorie wordt genoteerd.
Men mag aannemendat de hier bedoelde vloot in
Nederlandsche havens zal laden en lossen 480,000
tonnen van 1000 K. G. per jaar. De kosten van dat
laden en lossen stellende op 75 ct. per ton, zal zijn te
betalen f 360,000 per jaar, grootendeels arbeidsloonen.
Aan verder vervoer hier te lande (spoorwegen en
binnenschipperijzal naar eene matige schatting allicht
een half millioen gulden worden betaald.
Terwijl de indirecte baten van de lijn voor in
dustrieën en takken van handel, die van haar gebruik
maken, moeilijk onder oijfers zijn te brengen blijkt 't
dus duidelijkdat de goede ontwikkeling van de lijn
als thans wordt beoogd, in verschillende opzichten en
verschillende categorieën der bevolking gunstige ge
volgen zal hebben.
Groot is hst aantal dieren, dat jaarljjks aan don vee
stapel wordt toegevoegd door aanfokking. De provincie
Friesland spant hier de kroon. De omvangrgke zuivelbe
reiding geeft een z'er groote hoeveelheid ondermelk,
karnemelk en wei, uitmuntend geschikt als voeding voor
de fokkalvcen. Ook Noord-Holland fokt vrij wat vee
aan, ec dank zjj de fabriekmatige zuivelbereiding, komt
men ook in het Oosten en Zuiden des lands moer in de
gelegenheid fokvee aan te houden. Honderden kalveren
worden in 't voorjaar op de Noord-Hollandeche markten
gekocht, om naar Brabant of den Gelderschen Achterhoek
te worden gezonden.
Er wordt meer vee aasgefokt dan jaarlijks voor den
slager wordt bestemd, wast gelukkig staat ons melkvee
zóó hoog aangeschreven, dat men het ook in het buiten
land begeert. Jammer, dat de grenzen der meeste rjjken
voor den invoer van levend vee uit ons land gesloten
zgn. Ware dAt niet het geval, stellig zou onze veefokkerg
een hooge vlucht nemen, vooral als de boeren allen gin
gen werken naar de verbetering van hun vee. Wat nu
nog door bstrekkeljjk weitigan in Noord-Holland en
Friesland geschiedt: streven naar een goed exterieur der
koe, en daarbjj eau groote hoeveelheid melk (met een
flink gehalte aan vet en kaasstof), most de wil van alle
veehouders worden. Dan, spgt alle protectionistische nei
gingen, zullen de vreemde regeeringen de grenzen moeten
openen, om het uitmuntende Hollandsohe melkvee mach
tig te woiden.
9e Hat holleken en de Befensle.
De commissie benoemd door het bestuur van den
Algemeenen Bond van Katholieke kiesvereenigingen o
rapport uit te brengen over het defensie-vraagstuk en
bestaande uit de heeren H. C. A. de Block, kapitein
der grenadiers, Den Haagjhr. G. A. A. Alting vsn
Geusau, kapitein der grenadiers, Den Haag; jhr. Ch,
Ruys de Beerenbrouck, lid der Tweede Kamer, Maas
tricht J. B. Vesters, hoofdredacteur van «Het Huisgezin*
Den Bosch, en jhr. E. J. M. Wittert, kapitein der
vesting artel Ier ie, Den Haag, is Woensdag 10 Juli j.l
door den voorzitter van den Bond geïnstalleerd en heeft
hare werkzaamheden bereids aangevangen. (ïy'cf.)
Boter en kaas.
In voorgaande brieven verhaalden wjj, aldus schrjjft
«Nelis* uit de Parmer in het Bdbl., het een en ander
omtrent onze boter- en kaasmakerij en werd in het licht
gesteld van hoe groot belang de zuivelbereiding is, ale
middel",van bestaan voor de bewoners van ons land.
Het mag da* ook gerust als een eerste plicht der
Regeering gerekend worden, alles aan te wenden, om de
zuivelbereiding tot volkomenheid te brengen, en ia de
tweede plaats te zorgen, dat de invoer van onze kaas en
boter in het buitecland zoo min mogelgk wordt bemoeüjjkt,
Gelukkig is er in den laatsten tgd in dit opzicht een
groote verbetering ingetreden j onze hoogst wakkere
directeur van don Landbouw stelt alle pogingen in het
werk om den landbouw in ons land vooruit te brengen.
Het besef is bg de Regeei-ing levendig geworden, dat
niet alleen handel en industrie ten onzent bronnen van
b'staan zjjn, dooh dat daarnaast do landbouw een zeer
gewichtige plaats inneemt. Wp, landbouwers, misgunnen
den grooten steden de ontzoglyke sommen niet, uit
Rgks kas besteed voor waterwegen, spoorlgnen enz,,
overtuigd als we zjjo, dat dia middelen van gemeenschap
ook een snel vervoer van onze producten mogeljjk
maksn. Doch wel laakten we de schrielheid, waarmee
kleine sommen worden toegemeten, noodig tot bevordering
van den landbouw. Handel en ng verheid verdienen zeer
zeker den steun der Regeering, maar voor den landbouw
is dit niet minder soodig. Ontegenzeggelijk is
de laatste voor ons land de voornaamste. Nederland is
in de eerste plaatB landbonwstaat. Vaa de 51/*
leeft stellig de grootste helft direct of indirect vaa den
grond, en het voortbrengend vermogen van den bodem
to helpen varhoogen, de productiviteit van den veestapel
vergrooten, voor laad- en tuinbouwroortbr-ngselen, als
mede voor kaas en boter betere prjjzen trachten te
maken, behoort daarom stellig tot de taak eener Regee-
ring, die het welzjjn van alle burgers beoogt. Zooals
gezegd, het daagt in het Oosten. De tgd, dat de land
bouw voor zich zelf moeBt zorgen, ia voorbjj, en steeds
talr jjker worden de maatregelen, die een bevordering van
d n landbouw ten doel hebben.
Ontzagljjk zjjn de hoeveelheden boter en kaas ic ons
land jaarljjks bereid en verbazend de masc.a melk, daa;
toe benoodigö. Dit kan ieder nagaan, wanneer hg weet,
dat de room van ongeveer 28 L, melk vereischt wordt,
om 1 KG. boter te maken, terwjjl men uit 18 A 25
KG. meik 1 K.G. kaas kan vervaardigen. Rekent men
daarbjj de groote hoeveelheden meik, door de bevolking
gedronken, of gebruikt bg do bereiding van spijzen, als
mede het quantum, door de fabrieken van gooondss eoerde
melk, of van margarine besoodigd, en voegt men hierbjj
wat noodig is voor de vetmesting van kalveren enz.,dan
komt men er als vanzelf toe, dat Nederland een belang
rijke menigte runderen moet kunnen voeden. Volgens het
landbouw ver slag waren er in 1904 niet minder dan
1,690.463 runderen ia ons land, waarvan ruim 973.000
melkkoeien. Jaarljjks wordt op elke boeiderjj een deel
van het melkvee buiten gebruik gesteld, en vervangen
door jong materiaal. Hefc buiten dienst gestelde fee wordt
eeni&a maanden geweid, en dan voor ce slachtbank ver
kocht. Ruimschoots kan de binnenlasdsche markt gedu
rfde het geherle jaar vaa uitstekend ruadvleesch worden
voorzien, de voorraad is ztlfs te groot voor bmsenlandsea
verbruik, en vandaar dat afnemsrs gezocht moeten wordea
over de grenzen. E.schten onze oostelgka en zuidelgke
buren niet zulke buitesgewoon hoogs invoerrechten op
ons vleesch. stellig zouden onze boeren nog meer vleesch
produceeren voor de buitenlandsche markten, onze bodem
is er gesohikt genoeg voor.
Gemengd Nieuws.
Verdronken.
Te Wagsningen is eergistermiddag ds 68-jarige laad»
bouwer 0. M. in oen sloot bg zjjn woning verdronken.
De man liep zeer gebrekkig.
Tc Zaaadam is gisteravond in oen onbewaakt
oogenblik het vierjarig zoontje 'au den heer Kramers in
de sloot achter de Vinkenstraat gevallen en verdronken.
Brnnd.
Eergisteren is er een hevige brand uitgebroken bg
D. IJ. K, op B. B. te Haarlemmermeer. In weinige
oogeablikke* waren huis en meubelen een prooi der
vlammen. Door het krachtig werken der spuit zgn de
aangrenzende gebouwen gespaard gebleven. Alles was
tegen brandschade verzekerd.
Ben list.
Rieds korten tjjd sa het uitbreken van den jongsten
brand in de oavaleriekazerne te Den Haag werd ver
moed, dat daar, zoowel als bg den brand van eenige
maanden teToren, gedaoht moest worden aan kwaad
willigheid.
Een jjverig en streng onderzoek werd ingesteld, doch
leidde tot geen resultaat, totdat de politie op het denk
beeld kwam, een ambtenaar, werkzaam bg de Haagsehe
recherche, in een huzarenpakje te steken en, hem door
latende gaan voor een nieuwen reo uut, in aanraking te
brengen met de verdachten, miliciens, die, naar men
vermoed, verstoord waren over de intrekking van den
maatregel betreffende het bljjvend gedeelte.
Hg meldde zich daartoe een lOtal dagen geleden aan,
aan de poort van de Alexanderskazerne, waar hjj het
verlangen te kennen gaf, als vrjjwilliger bg het regiment
te worden ingeljjfd en werd daarop als huzaar-rroruut
aangenomen. Spoedig werd hg gekeurd, in uniform ge
stoken en deed alle diensten, die door recruten worden
verricht, kreeg ïjjles enz. Zjjn papieren, die op een ge-
fingeerden naam gesteld waren, bleven echter nogal lang
uit, zoodat het teekenen voor het dienstverband nog niet
geschied is, toen hg eergistermorgen plotseling uit de
kazerne was verdwenen. Den volgenden dag rukte het
eskadron, waarbjj de verdwenen reeruut diende, uit en
hield op zgn tooht stil 'óór het politiebureau aan de
Laan van Meerdervcort, waar werd afgestegen en enkelen
werden binnengeroepen. Tot hun groote verbazing ont
popte zich daar de verdwenen reoruut in den inspeoteur
bg de Haagsehe recherche H. Mi. set, die hen aan een
langdurig verhoor onderwierp.
Naar aanleiding van dit verhoor moeten enkele der
verdachten gearresteerd zjjn en zioh op het oogenblik in
het arrestanten-lokaal van de Altxaader-kazerno bevinden.
Het moet echter in de kazerne bekend zjjn geweest,
dat zioh onder de huzaren een ambtenaar van de reoberohe
bevond, daar een wachtmeester, die eenigen tgd bg het
Haagsehe politiecorps diende, dooh weder bg zgn regiment
was teraggekeerd, den politieman huzaar herkende.
Gedood.
Te Rsnkum wrd gisternacht de wisselwt chter ter v. 8,
uit Eist bg Rhenen, die aldaar den nachtdienst waarnam
door de locomotief der OoBter stoomtram gegrepen en
onmiddellijk gedood. Hg laat een vrouw met twee kinderen
achter.
Be misthoorn te Hoek was Holland.
Men schrjjft aan de Tel. uit Hoek van Holland dato
11 Juli: iu
Vandaag is men met het verplaatsen van den misthoorn
begonnen. Reeds dikwgls heeft men geklaagd dat de
misthoorn niet op een goede plaats stond en de zeelieden
daardoor op zgn geluid geen goede richting konden nemen.
Iu het gebouw van den misthoorn komt nu een motor
tot het drjjven van een luchtpomp. De lucht wordt in
een reservoir van 10 M' geperst, gaat vervolgens door
een jjzeren leiding van pl. m. 2500 M. lengte naar den vuur
toren op het e>nd van de Noorderpter, waar zg in een
kleiner reservoir komt. Daarvandaan gaat de lucht naar
een regelaar, die zoodanig ingericht is, dat het geluid
on de 12seconde een stoot geeft van 21I1 seconde
Het geluid wordt voortgebracht sloor een sirene.
Ben driellug.
De vrouw van een mjjawerker te Heerlen is gisteren
van een drieling (dochters) bevallen. Kraamvrouw en
kindaren zjjn allen zeer welvarend.
Hen verzuchting.
Dezer dagen hoorde de Bet. bode een verzachting van
een tramoonduoteur, die lypisoh is. Een dame had ver
zuimd den eonduoteur tjjdig te waarschuwen, dat zjj bg
een bepaalde halto wilde uitstappen en gaf baar spjjtig.
keid hierover den conducteur te kennen. Toen bg do
volgende stopplaats da dame was afgestapt, zeide de
eonduoteurHet is toch ongelukkig met do ontwikkeling
gesteld, dat in hst jaar 1907 men nog niet eens weet
tjjdig te waarschuwen, bg welae halte men wil uitstappen 1
Aardbei ëu.
Do verzending der aardbeien te Beverwjjk is thans in
vollen gang on dagelijks, vooial in den namiddag komea
do tn'nders mot wagens vol ds Wjjk binnen om kun waar
an da Meer, of aan het station af te leveren. Naar de
Maar waar de boo'en voor Au sterdam liggen, gaan da
aardbeien in kleine mandjes verpaktnaar het station
die in «slofjss* of groote manden. Zoo onwillekeurig gaat
men nu twjjfelen asn de gegrondheid der klachten over
het bevriezen der vroege soorten ea afvallen der latere
door het gure weder vau Juni. »'t Zrl van 't jaar wel
gaan,* is nu de algemeens meesig onder de tuitders en
nis zg dit zeggen is het hsurch niet tleoht want optimis
ten zjjn zg niet.
't Is een lust ds verzending aan het station te z'ea,
Eaa zevental expediteurs, ieder met een bascule, een
tafeltje en een stoel, benevens een staf laders, mannen cu
vlugge jongens, die de waar goed proeven, zgn opgesteld
op verschillende punfe* van het onlangs vergroot e, spec i-
asl voor de aardbeienvarzending b«stomde laadterrein.
Elke tuinder wast zjja man, aan Wiea hg in vóórkoop
verkocht, te vinden en zgn eenig streven is vlug af te
leveren, ten einde zoo weinig mogrijjk van zgn kostbare
tgd te verliezen. Ieder wordt echter eerlijk op zgn beurt
geholpen, zoodat dringen weinig helpt. Behalve de groote
expediteurs, onder wie 2 luindersvereenigingen, is er nog
een zestal anderen, die niet zooveel in voorkoop koekten
en nu trachten te bemachtigen tegen zeer coKCurreerende
prjjzen wat nog koopbaar is.
De prjjzen zgn over 't algemeen ongekend hoog. Duitsch
land kan veel gebruiken en besteedt meer dan men ooit
durfde verwachte». Alaemeen wordt voor de gewone
aardbeien 18 ot. per K.G. betaald, terwijl tot hiertoe de
prjjs steeds was 12 cent par K.G. De zoets Fransohen, een
fjju sooit, kunnen zelfs 30 ot. per K,G. opbrengen.
Wat nu aan hoeveelheid mocht te kort komen wordt
dus ruimschoots vergoed door de prjjzen. Waarsehjjnljjk
zal er lang kunnen verzonden worden, vooral sis het weer
koel blgft en alles dus langzaam aanrjjpt. Ook dit is in
het voordeel van de tuinders. De markt wordt n'et over
voerd en bovendien kan de geheele oogst met eigen volk
geplukt worden. Dinsdag werd de gr.otste hoeveel van
één dag verzondennameljjk 34 wagons, gisteren waren
er 29: Zaterdag verwacht men nog meer dan Dinsdag; dan
moet 't de drukste dag zgn.
Vrouwenlogicn.
«Wel heb ik ooit van mjjn leven,* stentorde meneer
Davies, «waar moet dat heen, daar heeft het marine
departement waarachtig weer vier of vjjf groote
slagschepen en enkele torpedo-vernielers noodig
't Avondblad werd daarop ruw op den grond gekwakt.
«Man,* merkte zjjn echtganoote op, «wat is toch een
torpedo-vernieler
Meneer zuchtte.
«Ach,* zside hjj, «een torpedo vernieler is oen ver
nieler van torpedo's. Ja, jij dacht misschien, dat 't ik
weet niet wat was
«Zeg man, ze bouwen dus torpedo's en dan bouwen
ze vernielers om die te vernielen, is 't niet
«Ik merk wel, dat je er zoo langzamerhand achter
komt,* bromde meneer.
«Als wjj dus een torpedo bouwen,* gaat een andere
natie een vernieler van torpedo-vernielers bouwen?*
«Ja, zoo is 't ongeveer.*
«Maar man, dan zullen wjj dus weer een paar
vernielers van vernielers van torpedo-vernielers moeten
bouwen
«Vrouw, kjjk 'ns, ik
»'t Andere land zal dan dus vernielers moeten
bouwen om de vernielers te vernielen, die zjj bouwen
om de torpedo-vernielers te vernielen, die zjj bouwden
om de torpedo-vernielers te vernielen, die wjj bouwden
n hun torpedo's te vernielen 1*
«Groote grut! huil* schreeuwde meneer, «vrouw,
hou opl*
«Maar ik zou zoo graag willen wetenzei mevrouw,
«wanneer 't andere land een vernieler bouwt, van de
vernielers, die wjj bouwden om de vernielers te ver
nielen, die zjj bouwden om de torpedo vernielers te
vernielen, die wjj bouwden om hun torpedo's te ver
nielen, dan zullen wjj vernielers moeten bouwen, met
het doel de vernielers te vernielen, die zjj bouwden
om de vernielers te vernielen, die wjj bouwden om hun
vernielers van de vernielers te vernielen ,die wjj moeten
bouwen om de vernielers van de vernielers
Meneer sprong op, greep hoed en stok en rende de
straat op, de huisdeur ruw achter zich dichtsnakkend.
Mevrouw zuchtte.
«Wat vreemd toch,* peinsde zjj, «eerst wordt ons
kwaljjk genomen, dat wjj ons zoo weinig interesseeren
voor openbare zaken, en als wjj onze mannen inlich
tingen vragen, worden wjj afgesnauwd en
Vj) f tig gulden weg.
Woensdag 3 Juli bracht te Breda het dochtertje van
juffrouw De H. een aangsteekenden brief naar het post
kantoor. In plaats van dit poststuk aan het loket af te
geven, wierp zg den brief eenvoudig in de bus. Thans is
bericht ontvangen, dat de brief niet op zgn bestemming
(Amsterdam) is aangekomen. De brief bevatte 50 gulden
aan bankpapier. Do politie stelt een onderzoek in.
Uit de BUp.
Bg heretemming is tot lid van den Gemeenteraad
gekozen de heer J, Vorwor met 126 stemmen. Da heer
E, Hoedemaker bekwam 68 stemmen.
Vau dea Uangedyk.
Door het vele optreden van verschillende ziektens in
de kool, voornamelijk de draaiharten, wordt te St. Pascras
al eens naar andere cultures uitgezien, eskeie akker
bouwers nemen dit jaar een proef met schorteneeren,
waarvan al enkele akkers bezet zgn, welk gawas Z'ch nu
al zeer goed laat aanzien.
Uit Akersloot.
Zondag, den 21en Juli, zullen op hst Alkmaarder
of Lange Mear groote zeilwedstrijden worden gehouden.
Ook wordt hieraan verbonden esn weds&rjjd van motor
booten. De Zaanlandsohs zeilvereemging heeft deze
wedst jjd uitgeschreven, 't Is hier een prachtige gelegen
heid en, wie van Uit Alkmaar een mooi toehija per boot
wil maken, vorzuime niet deze wedstrgden bg te wonon.
Uit Heiloo.
Zondagmiddag om 3 uur zal in den tuin van den heer
T. Helder alhier eon concert worden gegeven door de
Harmoniekapel «Lamoraal van Egmond* van Egmocu
aan den Hoef en door het Fanfarecorps «Eensgezindheid*
van Heiloo.
AARSCHE COURANT.