No. 163. Honderd en negende jaargang. Zaterdag 13 Juli 1907, DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. flit mm tetaat ail 2 Maden IBIS ii iiralïi BINNENLAND. De Minister contra de Rotterdammers. Het schijnt, dat de maildienst Nederland—Brazilië Argentinië moeite zal hebben om in behouden haven binnen te loopen. De wjjze althans, waarop de heer Tak in de Tweede Kamer zjjn voorstel om uit te stellen de behandeling van het wetsontwerp tot toe kenning van een voorschot voor die verbinding heeft gemotiveerd en het feit, dat de Kamer zonder hootde- ljjke stemming zich met dit voorstei heeft vereenigd, zjjn hier geen gunstige voorteekenen. Zekers is er echter natuurlijk nog niets over het lot van het ontwerp te zeggen. Het is schriftelijk voldoende vooi bereid, het zal zeker spoedig in de nieuwe zitting op het tapijt komen en dan mag men over deze belangrijke zaak belangrijke en ietwat pikante discussies tegemoet zien. Onder deze omstandigheden loont het wel de moeite op dit ontwerp, dat wij in ons blad van Zaterdag 15 Juni hebben aangekondigd, nog eens teiug te komen en enkele belangrijke punten uit de hier en daar vrij scherpe memorie van antwoord van minister Yeegens nog eens vooruit te schuiven. De het eerst opdoemende kwestie is de principieële kwestie, de kwestie van den eersten stap. Den weg opgaan van het geregeld subsidieeren van derge'jjke stoomvaartlijnen willen velen niet. Hoeft ook niet, betoogt Z. Exc.dit is een bizonder geval, het geldt hier als uitzondering hulp te verleenen aan een natio nale stoomvaartlijn, die na jaren van strjjd dreigt te gronde te gaan op de concurrentie van gesubsidieerde en verbonden buitenlandsche mededingers. En het belang van een nationale ljjn wordt door de tegenstanders erg onderschat. Alleen bij zulk een ljjn is men zeker dat zjj de nationale havens zal blijven aandoen. Helpt men de lijn nu, dan zal zij dienen tot het bevestigen en uitbreiden van in werking zijnde handelsbetrekkingen. Helpt men niet, dan zuil?n andere lijnen al het mogelijke doen om te verhinderen, dat er gunstige voorwaarden ontstaan vcor de vestiging eener rechtstreeksche lijn En nu komt de minister met een geweldige troef tegen de Rotterdammers; Duitschland heeft nijverheid en dus kan men daar stoomvaartlijnen subsidieeren, die grondstoffen aan. fabrikaten afvoeren, Nederland heeft zulk een nijverheid niet, zeggen de Rotterdammers, en dus hoeft dit hier niet. Onwaar zegt de minister juist door de hooge invoerrechten in vele Europeesche landen is de Neder landsche industrie vooral op overzeesche landen aan gewezen. Wie heeft dat beweerd? En nu ziet men tusschen de regels van het deftige proza van de gelige boeken der Bijlagen het geaoegelijk grijnzende gezicht A"~ antwoordt Rotterdam.* «De Rotterdamsche Kamer van Koop- «handel, die in een adres aan de Tweede Kamer terecht »;heeft) aangetoond, dat het groote transitverkeer over «Rotterdam ook goede vruchten oplevert in dien zin, «dat het scheepsgelegenheid verschaft voor en daardoor «aanmerkelijke uitbreiding heeft gegeven aan industrieën, «die voor overzeesche markten werken of uit overzeesche «landen hare grondstoffen betrekken.* Swjjgh Rotterdam Wij kunnen nu de overzichten van den toestand in verschillende landen van het buitenland in de memorie overslaan or zjjn veel directe en indirecte subsidies aan lijnen evenals subsidieering van scheepvaart en en scheepsbouw in het algemeen (dit vooral in Frankrijk, Italië en Japan) en komen tot de weerlegging van de beschuldiging, als zou de minister een protectionis- tischen maatregel voorstellen: De minister ontkent dit. Geen product wordt duurder, de prqs van levensmiddelen verandert er niet door. Het is niets dan tijdelijke hulp van staatswege ter bevordering van de vestiging eener nieuwe industrie. «Toepassing van het laissez faire aldus de minister «tegenover een gesubsidieerde en gecoaliseerde buiten- «landsche mededinging, die gericht is op het ten onder «brengen van eene nationale rechtstreeksche stoom «vaartverbinding, welke voor de uitbreiding onzer «handelsbetrekkingen goed heeft gewerkt en nog verder «werken kan, ware niet anders dan eene caricatuur «van het stelsel van den vrjjen handel, welke de «ondergeteekende niet vcor zjjne rekening wenscht te «nemen.* Van het nationale karakter van de ljjn sprekend, betoogt de minister, dat alleen door de nu gevolgde gedragsljjn de maatschappjj in staat zal zjjn om een-j politiek te drjjven, bevordeljjk in de eerste plaats aan de belangen van het grondgebied, waar zjj gevestigd is. Al is de voorgestelde ondersteuning niet noodig om geljjk gezegd is de Nederlandsche Handelsmaat schappij van een slechten debiteur af te helpen (want de aciva dekke de passiva ruimschoots), zjj is wel noodig om den thans ontworpen uitgebreiden dienst tot stand te brengen; dat de ondersteuning afdoende zal zjjn, bljjkt uit de bereidverklaring van financiers, om het geld F voor de reorganisatie bjjeen te brengen als het wetsontwerp wordt aangenomen. «De vrees, dat vreemde ljjnen ten gevolge van de beoogde ondersteuning tot schade van onzen handel onze havens (leesRotterdam) niet meer zullen aan doen*, acht de minister «niet gewettigd*. «Die ljjnen zullen naar zjjne meening onze havens bljjven aandoen, voor zoover hare belangen zullen medebrengen, niet bjj wjjze van gunst, uit willekeur verleend. Mocht dit laatste wel het geval zjjn en mocht het inderdaad, geljjk uit het Yoorloopig Verslag zou zjjn af te leiden, bjj den onvoldoenden omvang onzer eigen handelsvloot van de willekeur van vreemde ondernemingen afhangen onzen handel met lamheid te slaan, dan zou daardoor de juistheid van het streven der Reeeering, om onze scheepvaart voor afbrokkeling te behoeden, in nog hel derder licht zjjn gesteld.* Rotterdam heeft gekaatst. Ziehier hoe het den bal thuis krjjgt. Ten slotte nog deze greep uit de Memorie van Ant woord, waar de minister een belangwekkende poging doet om na te gaan welke de directe voordeelen van zulk een ljjn voor Nederland zjjn Voldoet da dienst aan de gestelde verwachtingen dan mag worden aangenomen, dat eene vloot van 12 stoom schepen van gemiddeld 6000 ton bruto en 4000 ton netto aanwezig zal zjjn, te zamen 72.000 ton bruto en 48.000 ton netto. Op 31 December 1905 bedroeg de totale inhoud der Nederlandsche stoomschepen 1.009.000 M3 of ongeveer 356.000 ton netto, die der geheele Nederlandsche koop- vaardjjvloot 1.164.000 M* of ongeveer 411.000 ton netto. De bemanning kan worden gesteld op gemiddeld 75 man per schip, waarvan de état-major (dokter inbe grepen), totaal dus 900 man. Op 31 December 1905 bedroeg de geheele bemanning der Nederlandsche stoomschepen 7698 man, die der Nederlandsehe zeil schepen 1750 maa. Volgens overeenkomst moeten de gezagvoerders, stuurlieden en machinisten Nederlanders zjj»naar de bedoeling van het comité zal ook de overige bemanning, behalve enkele bediendenuit Nederlanders worden samengesteld. De te betalen sala rissen, waarvoor f 600.000 per jaar mag worden aange nomen, zullen dus in hoofdzaak aan Nederlanders ten goede komen Vcor uitrustingskostenbehalve kelenmag f 4000 per reis werden gerekend, voor voeding der bemanning f 50C0 per reis, veer voeding der passagiers f 15,000 per reis, voor verbruiksartikelen ten behoeve der passagiers (bedden bgv.) f 3000 per reis. Aannemende, dat alle schepen 5 reizen per jaar doen (een matige schatting), en de helft der schepen passagiers vervoert (men heeft dan 30 reizen met passagiersvervoer), komt men tot een totale jaarlijksche uitgave voor bovenge noemde posten van f 1,080,000, een bedrag dat voor het grootste gedeelte aan allerlei takken van handel en bedrijf hier te lande ten goede zal komen. Voor onderhoud en herstelling der schepen en der machines mag f300,000 per jaa' worden gerekend, terwijl aanbouw van schepen voor memorie wordt genoteerd. Men mag aannemendat de hier bedoelde vloot in Nederlandsche havens zal laden en lossen 480,000 tonnen van 1000 K. G. per jaar. De kosten van dat laden en lossen stellende op 75 ct. per ton, zal zijn te betalen f 360,000 per jaar, grootendeels arbeidsloonen. Aan verder vervoer hier te lande (spoorwegen en binnenschipperijzal naar eene matige schatting allicht een half millioen gulden worden betaald. Terwijl de indirecte baten van de lijn voor in dustrieën en takken van handel, die van haar gebruik maken, moeilijk onder oijfers zijn te brengen blijkt 't dus duidelijkdat de goede ontwikkeling van de lijn als thans wordt beoogd, in verschillende opzichten en verschillende categorieën der bevolking gunstige ge volgen zal hebben. Groot is hst aantal dieren, dat jaarljjks aan don vee stapel wordt toegevoegd door aanfokking. De provincie Friesland spant hier de kroon. De omvangrgke zuivelbe reiding geeft een z'er groote hoeveelheid ondermelk, karnemelk en wei, uitmuntend geschikt als voeding voor de fokkalvcen. Ook Noord-Holland fokt vrij wat vee aan, ec dank zjj de fabriekmatige zuivelbereiding, komt men ook in het Oosten en Zuiden des lands moer in de gelegenheid fokvee aan te houden. Honderden kalveren worden in 't voorjaar op de Noord-Hollandeche markten gekocht, om naar Brabant of den Gelderschen Achterhoek te worden gezonden. Er wordt meer vee aasgefokt dan jaarlijks voor den slager wordt bestemd, wast gelukkig staat ons melkvee zóó hoog aangeschreven, dat men het ook in het buiten land begeert. Jammer, dat de grenzen der meeste rjjken voor den invoer van levend vee uit ons land gesloten zgn. Ware dAt niet het geval, stellig zou onze veefokkerg een hooge vlucht nemen, vooral als de boeren allen gin gen werken naar de verbetering van hun vee. Wat nu nog door bstrekkeljjk weitigan in Noord-Holland en Friesland geschiedt: streven naar een goed exterieur der koe, en daarbjj eau groote hoeveelheid melk (met een flink gehalte aan vet en kaasstof), most de wil van alle veehouders worden. Dan, spgt alle protectionistische nei gingen, zullen de vreemde regeeringen de grenzen moeten openen, om het uitmuntende Hollandsohe melkvee mach tig te woiden. 9e Hat holleken en de Befensle. De commissie benoemd door het bestuur van den Algemeenen Bond van Katholieke kiesvereenigingen o rapport uit te brengen over het defensie-vraagstuk en bestaande uit de heeren H. C. A. de Block, kapitein der grenadiers, Den Haagjhr. G. A. A. Alting vsn Geusau, kapitein der grenadiers, Den Haag; jhr. Ch, Ruys de Beerenbrouck, lid der Tweede Kamer, Maas tricht J. B. Vesters, hoofdredacteur van «Het Huisgezin* Den Bosch, en jhr. E. J. M. Wittert, kapitein der vesting artel Ier ie, Den Haag, is Woensdag 10 Juli j.l door den voorzitter van den Bond geïnstalleerd en heeft hare werkzaamheden bereids aangevangen. (ïy'cf.) Boter en kaas. In voorgaande brieven verhaalden wjj, aldus schrjjft «Nelis* uit de Parmer in het Bdbl., het een en ander omtrent onze boter- en kaasmakerij en werd in het licht gesteld van hoe groot belang de zuivelbereiding is, ale middel",van bestaan voor de bewoners van ons land. Het mag da* ook gerust als een eerste plicht der Regeering gerekend worden, alles aan te wenden, om de zuivelbereiding tot volkomenheid te brengen, en ia de tweede plaats te zorgen, dat de invoer van onze kaas en boter in het buitecland zoo min mogelgk wordt bemoeüjjkt, Gelukkig is er in den laatsten tgd in dit opzicht een groote verbetering ingetreden j onze hoogst wakkere directeur van don Landbouw stelt alle pogingen in het werk om den landbouw in ons land vooruit te brengen. Het besef is bg de Regeei-ing levendig geworden, dat niet alleen handel en industrie ten onzent bronnen van b'staan zjjn, dooh dat daarnaast do landbouw een zeer gewichtige plaats inneemt. Wp, landbouwers, misgunnen den grooten steden de ontzoglyke sommen niet, uit Rgks kas besteed voor waterwegen, spoorlgnen enz,, overtuigd als we zjjo, dat dia middelen van gemeenschap ook een snel vervoer van onze producten mogeljjk maksn. Doch wel laakten we de schrielheid, waarmee kleine sommen worden toegemeten, noodig tot bevordering van den landbouw. Handel en ng verheid verdienen zeer zeker den steun der Regeering, maar voor den landbouw is dit niet minder soodig. Ontegenzeggelijk is de laatste voor ons land de voornaamste. Nederland is in de eerste plaatB landbonwstaat. Vaa de 51/* leeft stellig de grootste helft direct of indirect vaa den grond, en het voortbrengend vermogen van den bodem to helpen varhoogen, de productiviteit van den veestapel vergrooten, voor laad- en tuinbouwroortbr-ngselen, als mede voor kaas en boter betere prjjzen trachten te maken, behoort daarom stellig tot de taak eener Regee- ring, die het welzjjn van alle burgers beoogt. Zooals gezegd, het daagt in het Oosten. De tgd, dat de land bouw voor zich zelf moeBt zorgen, ia voorbjj, en steeds talr jjker worden de maatregelen, die een bevordering van d n landbouw ten doel hebben. Ontzagljjk zjjn de hoeveelheden boter en kaas ic ons land jaarljjks bereid en verbazend de masc.a melk, daa; toe benoodigö. Dit kan ieder nagaan, wanneer hg weet, dat de room van ongeveer 28 L, melk vereischt wordt, om 1 KG. boter te maken, terwjjl men uit 18 A 25 KG. meik 1 K.G. kaas kan vervaardigen. Rekent men daarbjj de groote hoeveelheden meik, door de bevolking gedronken, of gebruikt bg do bereiding van spijzen, als mede het quantum, door de fabrieken van gooondss eoerde melk, of van margarine besoodigd, en voegt men hierbjj wat noodig is voor de vetmesting van kalveren enz.,dan komt men er als vanzelf toe, dat Nederland een belang rijke menigte runderen moet kunnen voeden. Volgens het landbouw ver slag waren er in 1904 niet minder dan 1,690.463 runderen ia ons land, waarvan ruim 973.000 melkkoeien. Jaarljjks wordt op elke boeiderjj een deel van het melkvee buiten gebruik gesteld, en vervangen door jong materiaal. Hefc buiten dienst gestelde fee wordt eeni&a maanden geweid, en dan voor ce slachtbank ver kocht. Ruimschoots kan de binnenlasdsche markt gedu rfde het geherle jaar vaa uitstekend ruadvleesch worden voorzien, de voorraad is ztlfs te groot voor bmsenlandsea verbruik, en vandaar dat afnemsrs gezocht moeten wordea over de grenzen. E.schten onze oostelgka en zuidelgke buren niet zulke buitesgewoon hoogs invoerrechten op ons vleesch. stellig zouden onze boeren nog meer vleesch produceeren voor de buitenlandsche markten, onze bodem is er gesohikt genoeg voor. Gemengd Nieuws. Verdronken. Te Wagsningen is eergistermiddag ds 68-jarige laad» bouwer 0. M. in oen sloot bg zjjn woning verdronken. De man liep zeer gebrekkig. Tc Zaaadam is gisteravond in oen onbewaakt oogenblik het vierjarig zoontje 'au den heer Kramers in de sloot achter de Vinkenstraat gevallen en verdronken. Brnnd. Eergisteren is er een hevige brand uitgebroken bg D. IJ. K, op B. B. te Haarlemmermeer. In weinige oogeablikke* waren huis en meubelen een prooi der vlammen. Door het krachtig werken der spuit zgn de aangrenzende gebouwen gespaard gebleven. Alles was tegen brandschade verzekerd. Ben list. Rieds korten tjjd sa het uitbreken van den jongsten brand in de oavaleriekazerne te Den Haag werd ver moed, dat daar, zoowel als bg den brand van eenige maanden teToren, gedaoht moest worden aan kwaad willigheid. Een jjverig en streng onderzoek werd ingesteld, doch leidde tot geen resultaat, totdat de politie op het denk beeld kwam, een ambtenaar, werkzaam bg de Haagsehe recherche, in een huzarenpakje te steken en, hem door latende gaan voor een nieuwen reo uut, in aanraking te brengen met de verdachten, miliciens, die, naar men vermoed, verstoord waren over de intrekking van den maatregel betreffende het bljjvend gedeelte. Hg meldde zich daartoe een lOtal dagen geleden aan, aan de poort van de Alexanderskazerne, waar hjj het verlangen te kennen gaf, als vrjjwilliger bg het regiment te worden ingeljjfd en werd daarop als huzaar-rroruut aangenomen. Spoedig werd hg gekeurd, in uniform ge stoken en deed alle diensten, die door recruten worden verricht, kreeg ïjjles enz. Zjjn papieren, die op een ge- fingeerden naam gesteld waren, bleven echter nogal lang uit, zoodat het teekenen voor het dienstverband nog niet geschied is, toen hg eergistermorgen plotseling uit de kazerne was verdwenen. Den volgenden dag rukte het eskadron, waarbjj de verdwenen reeruut diende, uit en hield op zgn tooht stil 'óór het politiebureau aan de Laan van Meerdervcort, waar werd afgestegen en enkelen werden binnengeroepen. Tot hun groote verbazing ont popte zich daar de verdwenen reoruut in den inspeoteur bg de Haagsehe recherche H. Mi. set, die hen aan een langdurig verhoor onderwierp. Naar aanleiding van dit verhoor moeten enkele der verdachten gearresteerd zjjn en zioh op het oogenblik in het arrestanten-lokaal van de Altxaader-kazerno bevinden. Het moet echter in de kazerne bekend zjjn geweest, dat zioh onder de huzaren een ambtenaar van de reoberohe bevond, daar een wachtmeester, die eenigen tgd bg het Haagsehe politiecorps diende, dooh weder bg zgn regiment was teraggekeerd, den politieman huzaar herkende. Gedood. Te Rsnkum wrd gisternacht de wisselwt chter ter v. 8, uit Eist bg Rhenen, die aldaar den nachtdienst waarnam door de locomotief der OoBter stoomtram gegrepen en onmiddellijk gedood. Hg laat een vrouw met twee kinderen achter. Be misthoorn te Hoek was Holland. Men schrjjft aan de Tel. uit Hoek van Holland dato 11 Juli: iu Vandaag is men met het verplaatsen van den misthoorn begonnen. Reeds dikwgls heeft men geklaagd dat de misthoorn niet op een goede plaats stond en de zeelieden daardoor op zgn geluid geen goede richting konden nemen. Iu het gebouw van den misthoorn komt nu een motor tot het drjjven van een luchtpomp. De lucht wordt in een reservoir van 10 M' geperst, gaat vervolgens door een jjzeren leiding van pl. m. 2500 M. lengte naar den vuur toren op het e>nd van de Noorderpter, waar zg in een kleiner reservoir komt. Daarvandaan gaat de lucht naar een regelaar, die zoodanig ingericht is, dat het geluid on de 12seconde een stoot geeft van 21I1 seconde Het geluid wordt voortgebracht sloor een sirene. Ben driellug. De vrouw van een mjjawerker te Heerlen is gisteren van een drieling (dochters) bevallen. Kraamvrouw en kindaren zjjn allen zeer welvarend. Hen verzuchting. Dezer dagen hoorde de Bet. bode een verzachting van een tramoonduoteur, die lypisoh is. Een dame had ver zuimd den eonduoteur tjjdig te waarschuwen, dat zjj bg een bepaalde halto wilde uitstappen en gaf baar spjjtig. keid hierover den conducteur te kennen. Toen bg do volgende stopplaats da dame was afgestapt, zeide de eonduoteurHet is toch ongelukkig met do ontwikkeling gesteld, dat in hst jaar 1907 men nog niet eens weet tjjdig te waarschuwen, bg welae halte men wil uitstappen 1 Aardbei ëu. Do verzending der aardbeien te Beverwjjk is thans in vollen gang on dagelijks, vooial in den namiddag komea do tn'nders mot wagens vol ds Wjjk binnen om kun waar an da Meer, of aan het station af te leveren. Naar de Maar waar de boo'en voor Au sterdam liggen, gaan da aardbeien in kleine mandjes verpaktnaar het station die in «slofjss* of groote manden. Zoo onwillekeurig gaat men nu twjjfelen asn de gegrondheid der klachten over het bevriezen der vroege soorten ea afvallen der latere door het gure weder vau Juni. »'t Zrl van 't jaar wel gaan,* is nu de algemeens meesig onder de tuitders en nis zg dit zeggen is het hsurch niet tleoht want optimis ten zjjn zg niet. 't Is een lust ds verzending aan het station te z'ea, Eaa zevental expediteurs, ieder met een bascule, een tafeltje en een stoel, benevens een staf laders, mannen cu vlugge jongens, die de waar goed proeven, zgn opgesteld op verschillende punfe* van het onlangs vergroot e, spec i- asl voor de aardbeienvarzending b«stomde laadterrein. Elke tuinder wast zjja man, aan Wiea hg in vóórkoop verkocht, te vinden en zgn eenig streven is vlug af te leveren, ten einde zoo weinig mogrijjk van zgn kostbare tgd te verliezen. Ieder wordt echter eerlijk op zgn beurt geholpen, zoodat dringen weinig helpt. Behalve de groote expediteurs, onder wie 2 luindersvereenigingen, is er nog een zestal anderen, die niet zooveel in voorkoop koekten en nu trachten te bemachtigen tegen zeer coKCurreerende prjjzen wat nog koopbaar is. De prjjzen zgn over 't algemeen ongekend hoog. Duitsch land kan veel gebruiken en besteedt meer dan men ooit durfde verwachte». Alaemeen wordt voor de gewone aardbeien 18 ot. per K.G. betaald, terwijl tot hiertoe de prjjs steeds was 12 cent par K.G. De zoets Fransohen, een fjju sooit, kunnen zelfs 30 ot. per K,G. opbrengen. Wat nu aan hoeveelheid mocht te kort komen wordt dus ruimschoots vergoed door de prjjzen. Waarsehjjnljjk zal er lang kunnen verzonden worden, vooral sis het weer koel blgft en alles dus langzaam aanrjjpt. Ook dit is in het voordeel van de tuinders. De markt wordt n'et over voerd en bovendien kan de geheele oogst met eigen volk geplukt worden. Dinsdag werd de gr.otste hoeveel van één dag verzondennameljjk 34 wagons, gisteren waren er 29: Zaterdag verwacht men nog meer dan Dinsdag; dan moet 't de drukste dag zgn. Vrouwenlogicn. «Wel heb ik ooit van mjjn leven,* stentorde meneer Davies, «waar moet dat heen, daar heeft het marine departement waarachtig weer vier of vjjf groote slagschepen en enkele torpedo-vernielers noodig 't Avondblad werd daarop ruw op den grond gekwakt. «Man,* merkte zjjn echtganoote op, «wat is toch een torpedo-vernieler Meneer zuchtte. «Ach,* zside hjj, «een torpedo vernieler is oen ver nieler van torpedo's. Ja, jij dacht misschien, dat 't ik weet niet wat was «Zeg man, ze bouwen dus torpedo's en dan bouwen ze vernielers om die te vernielen, is 't niet «Ik merk wel, dat je er zoo langzamerhand achter komt,* bromde meneer. «Als wjj dus een torpedo bouwen,* gaat een andere natie een vernieler van torpedo-vernielers bouwen?* «Ja, zoo is 't ongeveer.* «Maar man, dan zullen wjj dus weer een paar vernielers van vernielers van torpedo-vernielers moeten bouwen «Vrouw, kjjk 'ns, ik »'t Andere land zal dan dus vernielers moeten bouwen om de vernielers te vernielen, die zjj bouwen om de torpedo-vernielers te vernielen, die zjj bouwden om de torpedo-vernielers te vernielen, die wjj bouwden n hun torpedo's te vernielen 1* «Groote grut! huil* schreeuwde meneer, «vrouw, hou opl* «Maar ik zou zoo graag willen wetenzei mevrouw, «wanneer 't andere land een vernieler bouwt, van de vernielers, die wjj bouwden om de vernielers te ver nielen, die zjj bouwden om de torpedo vernielers te vernielen, die wjj bouwden om hun torpedo's te ver nielen, dan zullen wjj vernielers moeten bouwen, met het doel de vernielers te vernielen, die zjj bouwden om de vernielers te vernielen, die wjj bouwden om hun vernielers van de vernielers te vernielen ,die wjj moeten bouwen om de vernielers van de vernielers Meneer sprong op, greep hoed en stok en rende de straat op, de huisdeur ruw achter zich dichtsnakkend. Mevrouw zuchtte. «Wat vreemd toch,* peinsde zjj, «eerst wordt ons kwaljjk genomen, dat wjj ons zoo weinig interesseeren voor openbare zaken, en als wjj onze mannen inlich tingen vragen, worden wjj afgesnauwd en Vj) f tig gulden weg. Woensdag 3 Juli bracht te Breda het dochtertje van juffrouw De H. een aangsteekenden brief naar het post kantoor. In plaats van dit poststuk aan het loket af te geven, wierp zg den brief eenvoudig in de bus. Thans is bericht ontvangen, dat de brief niet op zgn bestemming (Amsterdam) is aangekomen. De brief bevatte 50 gulden aan bankpapier. Do politie stelt een onderzoek in. Uit de BUp. Bg heretemming is tot lid van den Gemeenteraad gekozen de heer J, Vorwor met 126 stemmen. Da heer E, Hoedemaker bekwam 68 stemmen. Vau dea Uangedyk. Door het vele optreden van verschillende ziektens in de kool, voornamelijk de draaiharten, wordt te St. Pascras al eens naar andere cultures uitgezien, eskeie akker bouwers nemen dit jaar een proef met schorteneeren, waarvan al enkele akkers bezet zgn, welk gawas Z'ch nu al zeer goed laat aanzien. Uit Akersloot. Zondag, den 21en Juli, zullen op hst Alkmaarder of Lange Mear groote zeilwedstrijden worden gehouden. Ook wordt hieraan verbonden esn weds&rjjd van motor booten. De Zaanlandsohs zeilvereemging heeft deze wedst jjd uitgeschreven, 't Is hier een prachtige gelegen heid en, wie van Uit Alkmaar een mooi toehija per boot wil maken, vorzuime niet deze wedstrgden bg te wonon. Uit Heiloo. Zondagmiddag om 3 uur zal in den tuin van den heer T. Helder alhier eon concert worden gegeven door de Harmoniekapel «Lamoraal van Egmond* van Egmocu aan den Hoef en door het Fanfarecorps «Eensgezindheid* van Heiloo. AARSCHE COURANT.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1907 | | pagina 1