No. 219 Honderd en negende jaargang. 1907. DAGBLAD VOOS ALKMAAR EK OMSTREKEN. LotiDg voor de Nationale Militie, Deze Courant wordt eiken awsndbehalve op Zon- en Feestdagen j uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaas f 8,8$franco door het geheele Kijk f L-~ Afeonderl^'ke nummers 3 Cent®, Prijs fier gewiiie sivsrtiBtlSis Per regel f 0,10. By groote contracten rabat, Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N.|V. Boek- en Handelsdrukkerij Y|h. HBBMs. COSTEK ZOONVoordam O 8* BINSB1G 17 SEPTEMBEE Wie zich met 1 October op ons blad abonneert, ontvangt de tot dien datum verschijnende nummers GRATIS. Hoofdelijke Omslag» BINNENLAND, Telelooaaumwer 8. DE UITGEVERS. van BURGEMEESTER en WETHOUDERS Alkmaar, brengen ter algemeeae kennis, dat het eerste suppletoir kohier van den hoof- delijken omslag, dienst 1907, den 28 Augustus 1.1 door den Gemeenteraad vastgesteld en bij besluit van 11 September d. a. v. door de Ged. Staten van Noord-Holland goedgekeurd, op heden aan den Gemeente-ontvanger ter invordering is uitgereikt, terwijl een afschrift daarvan gedurende 5 maanden ter gemeente-secretarie voor een ieder ter inzage is nedergelegd. Bezwaren tegen de aanslagen kunnen op onge zegeld papier bij den Gemeenteraad ingediend worden binnen drie maanden na den dag der uitreiking van de aanslagbiljetten. Burgemeester en Wethouders voornoemd, Alkmaar, G. RIPPING, Voorzitter. 14 Sept. 1907. DONATH, Secretaris. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Alkmaar brengen ter kennis van belang hebbenden dat de Loting der in 1907 alhier voor de lichting van 1908 voor de Militie ingeschrevenen zal geschieden op WOENSDAG 16 OCTOBER a,s., ten stadhuize. Zij worden mitsdien opgeroepen, om zich op dien dag, des voormiddags te 9 ure, aldaar te bevinden om te loten en opgaven te doen van de redenen van vrjjstelling, die zij ter zake van de Militie vermeenen te moeten inbrengen. Om vrijstelling wegens eigen militairen dienst of dien van broeders te verkrijgen, moet men over leggen een paspoort of ander bewijs van ontslag, of een uittreksel uit het stamboek of een bewijs van werkelijken dienst. Ter bekoming van vrjjstelling wegens broeder- dienst moet men bovendien overleggen een getuig schrift van den Burgemeester, waaruit het getal zonen, tot het gezin behoorende, big kt. Eerstgenoemd bewijsstuk kan, zoo het niet reeds ingevolge art. 39, derde lid van het K. B. van 2 Dec. 1901 (Staatsblad No. 230) onder den Burge meester berust, terminate tien dagen voor den dag, waarop de zitting van den Militieraad wordt ge opend, worden ingeleverd bij den burgemeester der gemeente in welke de loteling, die vrijstelling ver langt wegens eigen militairen dienst of wegens broederdienst, voor de militie is ingeschreven. De opgave van een rede van vrijstelling bij de loting ontslaat hem die vrijgesteld wenscbt te worden niet van de verplichting om bij den Militieraad de reden van vrijstelling in te brengen, hetgeen in elk geval bij dit college moet worden gedaan op het daarvoor bestemde tijdstip. Zij, die vermeenen vrijstelling te kunnen erlangen wegens broederdienst, moeten op Donderdag 14 November e.k., des voormiddags te 10 ure, op het raadhuis verschijnen, vergezeld van twee bij den Burgemeester te goeder naam en faam bekend staande meerderjarige ingezetenen, die de vereischte getuigenis kunnen afleggen en het aldaar op te maken getuigschrift onderteekenen, terwijl zij ver plicht zijn de noodige opgaven voor het opmaken der stukken vóór 1 Nov» mber a.s. ter secretarie te verstrekken. De lotelingen worden uitgenoodigd den oproe pingsbrief bij de loting mede te brengen. Burgemeester en Wethouder voornoemd, Alkmaar G. RIPPING, Voorzitter. 13 Sept. 1907. DONATH, Secretaris. r Alkmaar, 17 September. Ie Brussel heeft Zondag een eigenaardige ge beurtenis plaats gehad. In de Belgische hoofdstad wordt een groot internationaal luchtschipperscongres gehouden en de heeren hebben gemeend bij deze gelegenheid eens te moeten laten zien, wat zij kunnen en tevens wat belangstelling te moeten wekken voor hun vak, dat ongetwijfeld een toekomst heeft. Zij schreven onder elkaar ballonwedstrijden uit, waarbij het aankwam op het bereiken van een vooraf be paald doel of van den grootst mogelijken afstand. Niet mmder dan 32 ballons namen aan deze wed strijden deel, uit Frankrijk, Engeland, Duitschland, Zwitserland en België - Nederland wa« niet ver tegenwoordigd, hetgeen trouwens niet behoeft te verwonderen, zoo lang hier de luchtballon zijn „hoogte punt bereikt als publiek-trekkend nummer van een feestprogramma. Het moet een prachtig gezicht zjjn geweest al die 32 ballons, van zeer slanke en ele gante tot buitengewoon groote en dikke, te zien op stjjgen, te meer, daar die opstijging natuurlijk n& het vastgestelde uur, ofschoon reeds 's ochtends om vier uur met de vulling was aangevangen zonder ongelukken plaats had. Tot de lucbtschippers behoorde ook Uraelli, de stoutmoedige Italiaan, die de eenige is, welke tot heden over de Alpen is ge varen. In November steeg hij in Milaan op en daalde in het Fransche Aix-les-Bains, na een hoogte van 6800 meters te hebben bereikt; in Augustus is hij nogmaals opgestegen, maar toen kwam hij tot Oostenrijk. De afstanden in het luchtruim afgelegd, worden steeds grooter en thans zullen een paar Engelschen, o.a. een verslaggever van de Daily Graphicmet een groote ballon trachten van Enge land na.r Rusland te varen. De ballon heet „Mam- mouth" en hij is de grootste, die ooit werd vervaardigd. De tocht wordt minder ondernomen om de toe nadering, welke er tusschen Engeland en Rusland gezocht wordt, te bevorderen dan wel om reclame te maken voor het groote Engelsche blad. Het spreekt wel vanzelf, dat er ontzaggelijke gevaren aan dezen tocht zijn verbonden. Zoo is er alle kans op, dat de ballon in zee terecht komt, doch men heeft hiermede rekening gehouden door de mand zóó in te richten, dat zij ook als schuitje kan wor den gebruikt. Het is niet onvernuftig gevonden, maar het haalt nog niet bij de practische inrichting van de „Amerika" waarmede de Amerikaan Well- man even naar de Noordpool wilde varen, om daar de Amerikaansche vlag te planten. Evenwel houde men in het oog, dat de „Amerika" geen lucht JoZ maar een luchtschip is. In 120 uur hoopte Well- man van uit Spitsbergen de Noordpool te bereiken welnu de „kiel" van zijn luchtschip bevatte 6800 K.G. petroleum, waardoor de motor 150 uur zou kunnen gedreven worden met een snelheid van 14 mijl in het uur. Het gewicht van het schip zou eiken dag met 600 pond verminderd worden tengevolge van het petroleum-verbruikzoodat het draagvermogen van zijn toestel dagelijks aanzienlijk zou toenemen. Men had wij vermelden dit om nog eens te laten zien, hoe practisch de opzet was ook een sleeptouw meegenomen, of liever een holle lederen slang van 15 c.M. doorsnede en 130 voet lengte, welke was gevuld met proviand De Amerikaan gaf in optimisme den Franschen minister-president die immers telkens weer zegt dat het goed gaat in Marokko niets toe. Twee expedities mislukten hem reeds, maar hij hield vol, dat het moderne luchtschip, als het goed genoeg voor den oorlog was, ook goed genoeg zou zijn voor geographische onderzoekingen. Doch er stonden alweer stuurlui op de aarde, die heelemaal geen vertrouwen in deze onderneming hadden. Zij betoogden dat de motorluchtscheepvaart nog pas in het begin barer ontwikkeling is, dat een luchtschip nog niet 120 uur zonder stoornis kan varen, en dat Wellman geen bevaren luchtman is. Zij hebben gelijk gekregen. Wellman heeft zich in de lucht gewaagd -• en is te zwaar bevonden. Wij hebben vóór ons de Berl. Lok. Anz., meteen heel groot verslag van de opstijging. Het blad heeft nl. zelf een expeditie naar Spitsberg gezonden, welke de geheele voorbereiding meemaakte en welke in een eigen stoomboot, de „Express", het luchtschip zal trachten te volgen. Het verslag begint met dezen lakonieken zin „Heden, 2 September, 's middags 12 uur, ging het luchtschip „Amerika" met WellmaD, Vaniman en Riesenberg in den gondel, uit het ballonhuis, om de reis naar de Pool te beginnen". Zie hier een levendige beschrijving van de afvaart „Vandaag of nooit Dat is het wachtwoord, dat den ochtend van den 2den September werd gegeven. Aan niemand werd het gezegd, ieder begreep het uit zichzelf. Loodkleurig ligt de Virgobaai onderden zwaren donkeren wolkenhemel, die de felle glans van de pas gevallen sneeuw doffer maakt. Slap hangt de vlag uit Wellmans hu:s. Om 6 uur wordt het plotseling levend'g in Wellmans kamp, en men kan het den werklieden aanzien, dat zij een opdracht hebben gekregen, waar haast bij is. Om 8 uur worden tien honden in den gondel gebracht. Onder woest geblaf van de brave beesten, die niets van hun merkwaardige gevangenis hegrijpen, wordt de motor nog gauw even een kwartiertje geprobeerd het schijnt alles in orde te zijn, maar bij nauw keurige bezichtiging van de motor blijkt, dat een koperen buis van de afkoeling door de koude der laatste dagen gesprongen is. Dit geeft een uur oponthoud. Wellman probeert zelf nog eens de motor, om zich te overtuigen dat de nieuwe buis betrouwbaar is. Intusschen zijn de honden aan het bijten geraakteen, die bloedt, moet verwijderd worden. Dan -sleept de „Expres" de ballon een eind weg. De motor werkt echter nu niet goed. Eindelijk komt om 1 uur 28 minuten het commando „Los de touwen". De heer Wellman zelf seinde verder aan het bovengnoemde blad „De storm dreef ons naar de hooge, met kloven doorsneden bergen aan de kust waar ons luchtschip zou vernietigd zijn, indien het ertegenaan gestooten was. Na een harden strijd tusschen den motor en den wind zegevierde de motor, en wij stevenden langzaam om het noordelijke einde van het Foul- eiland tegen den wind in. Ons vertrouwen in de „Amerika" was intusschen zoo toegenomen dat wij besloten, den strijd om de Pool te aanvaarden, en ik gaf het hevel: „Voorwaarts, naar het Noorden De wind werd sterker, zijn snelheid vermeerderde tot 12 mijl in het uur, en de sneeuw viel zoo dicht dat men geen kwart mijl voor zich uit kon zien Op dit oogenblik weigerde ons kompas tengevolge van het een of andere gebrek in de constructie, dat nog niet opgemerkt waswij waren volkomen ver dwaald op de Poolzee in een sneeuwstorm, die ons den ondergang tegemoet voerde. Na een korte be raadslaging, besloten wij een poging te ondernemen om naar de „Express" terug te keeren en, na ons kompas in orde te hebben gebracht, er weer op los te stevenen. Maar het was onmogelijk in de richting te blijven, en wij kwamen weer gevaarlijk dicht bij hergen. Vaninan, de eerste-machinist, liet den motor met alle kracht loopen en de „Amerika" voer ten tweedon male met een snelheid van misschien 15 mijl in het uur tegen den wind Driemaal beschreef de „Amerika" een kring tegen den wind, een oogenblik zagen wij de „Express, maar daarna verloren wij haar weer uit het oog. Als wij hadden kunnen zien, hoe wij moesten sturen, was het mogelijk geweest, naar de „Express" terug te gaan, maar in de gegeven omstandigheden konden wij niets doen dan, zoo mogelijk, te landen. "Wij lieten daarom de „Amerika" over den gletscher aan het einde van de Poul-baai drijven. Nadat wij over den gletscher heen waren gevlogen, openden wij het noodventiel, haalden den ballon open en landden toen op den gletscher, een halve mijl van de zee. De landing ging zoo glad in haar werk, dat het materiaal van negen ton gewicht 300 voet hooguit de lucht op het ijs neerkwam zonder eenigen stoot en zonder eenige averij, behalve een paar verbogen buizen en gebroken kabels. De vele breekbare instrumenten waren onbeschadigd, de zelfregistree rende barografen, meteorografen en manometers bleven na de landing doorloopen. Het omhulsel van den ballon is gemakkelijk te herstellen. „Het luchtschip is het sterkste en taaiste voor een langen tocht dat nog gebouwd is, en het hield voortreffelijk zijn gas." De heer Wellman is niet ontmoedigd. Hij zal een volgend jaar opnieuw een poging wagen. Wakker is in hem het verlangen naar het onbekende en hij heeft den moed om de onder zware sneeuwluiers verborgen geheimen van deze veelgezochte wereld van sneeuw en ijs te onthullen. Maar moed alleen is niet voldoende. En het lijkt niet waarschijnlijk, dat hij de vlag met sterren en strepen zal laten wapperen aan de Noordpool. Celebes. De correspondent van de N. R. Ct. te Batavia seint Een patrouille ender luitenant de Braeonier ia 6 September met zwaar verlies teruggeslagen bij den aanval op een vijandelijke stelling aan de Boedon-boe- dong-rivier in Mandhar. De geledon verliezen zijn onbekend. Er is versterking afgezonden. Het blad teekent daarbij aan: Het landschap Mandhar is aan da westkust van Cele bes gelegen. Men zal zioh herinneren, dat dit uit 7 staatjes bestaande gebied ons al heel wat te doen heeft gagmen. Wij brengen hier in herinnering, dat 6 Juni van het vorige jaar Madjene, de havenplaats van Ba- lani-pa, een der Mandharsohe staatjes en standplaats van den controleur, werd aangevallen. Deze ambtenaar kon toes per vaartuig ontkomen, maar de klerk Schmidtha- mer werd vermoord. Daarop volgde eerst oen gewapend optreden ender kapitein Lenshoek. Teen deze verster king neodig had, kwam majoor Lanzing de leiding over nemen. De rust achtte men daarna vrijwel hersteld, of schoon de aanlegger» van de overvalling eerst eenige weken geledon in onze handen vielen of zich onder wierpen. De politieke verslagen melden dan ook niets anders dan dat rooverbenden het landschap Mandhar onveilig maakten. Tegen deze besden werd doe? detachementen marechaussees geageerd. De 2d« luitenant A de Braces ar is een der officie ren die daar werkzaam zijn, bij is reeds geruimen tijd en roet succes op Ceiebes aan den arbeid. De in hei telegram genoemde rivier Boedonboedong stroomt door het gelijknamige landschap, behosrende tot Mamoedjoe, een der staatjes, die tot Mandhar be hoor es. Hawmerklezlag IVaseher. Men meldt uit Friesland De centrale antirevolutionnaire kiesvereanigisg in het distriot Franeker heeft nog geen candidaat gssteld, doch een tweetal geformeerd, waaruit binnen een paar dagen een definitieve keuze zal geschieden. Op dit tweetal komen vosr de heeren ds. Postma te Voorburg en J. v d. Melen, arr,-schoolopziener te Leeuwarden. Men verneemt, dat ds. Postma voor deze tusschen- tijdsehe vacature bedankt heeft en ia dit geval zou de heer v. d. Molen de eandidaat worden. ®e bsndbouwtentooistelltag en het congres. Te 's Qravecbage is gisteren de landbouwtentoonstelling op het^ Malieveld georganiseerd door de Hollasdsche Maat schappij van landbouw, in tegenwoordigheid van de meeste ministers, geopend mei een uitvoerige rede van minister Veegeis. De minister zeide, dat in ds laatste 20 jaren op het gebied van land- en tuinbouw, veeteelt en zuivelbereiding eea groote vooruitgang waar te nemen is. De intern. laadbonw-teotconBteiling in 1884 te Amsterdam gehouden is het kesrpnnt gewenst in de geschiedenis van onze landbouw. Ssdart heeft men niet stil gezeten. Ook de aanmoedi- gieg en ondersteuning door de regeeringen verleend hebben haar vruchten gedragen. Er is veel gedaan voor onderwijs, inrichting van proef stations, verbetering, beboesehing en ontginning van gron den, bevordering der fokkerjj, bestrjjding van veeziekten, toezicht op botercontrole. De Holl, Maatschappij van Landbouw heeft daarvan een beeld willea geven door het organiseeren eener ten toonstelling. Het lag voor de hand deze tentoonstelling to houden tegeljjk met het derde internationaal zuivel- eongres. De rubriek voor zuivel draagt een intern, karakter. Overigens is het meer een nation, tentoonstelling. Aan medewerking heeft het in 't geheel niet ontbroken. Daarna gaf spreker een overzicht van de verschillende rubrieken en verklaarde de tentoonstelling voor geopend eu noodigde uit tot het bezichtigen van de tentoonstelling. De vies-president der Hollandsche Landbouw-maat- sehappjj, de heer Breebaert, dankte de Koninginnen, den Prins, de Begsering en de Staten-Generaal voor de be toonde medewerking en hoopte, dat de tentoonstelling de aanleiding mocht zjjn tot eendrachtige samenwerking van alle lasdbouwmaatecbappjjen. Hat 8a Internationaal Zuiveleongres werd in de groote zaal van het Kurhaus te Saheveningsn geopend, in tegen woordigheid van Z. K. H. Prins Hendrik, beschermheer. Te drie uren kwam de Prins de zaal binnen, begeleid door het bestuur en eenige buitenlandsche oongresleden. Op het podium merkte men op, behalve da bestuurs leden en de Beetle-voorzitters, de minister Veegens en Van Tets, vertegenwoordigers van den Fransohen minister van landbouw; den voorzitter van den internationalen zuivelbond, baron Peersden senator dr. R card, voorz. van het vorige zuiveleongres; den senator Viger; den heer Bsnno Marting e. z. Met enkele woorden heette de voorzitter, prof. dr. H. P. Wjjsman, Z. K. H. welkom, om vervolgens het woord te geven aan Z.Ex. den minister van landbouw, tot opening van het congres. Do Minister hield daarop een rede, waarin hjj op de eer wees, die ons land te beurt valt, dat de internationale zuivelbond besloot zjjn derde congres in Den Haag- Scheveningen te houden, terwjjl hjj zich verheugde over de groote belangstelling, die het congres in een groot deel der beschaafde wereld gewekt heelt. De deelneming van zooveel landen is een waarborg voor het wezenljjk belang der handelingen van dit congres, Zjj bewjjst de coodzakeljjkheid der stichting van den internationalen sumlbosd, die dngteekent van het jaar 1903. Het is noodig dat men zich verstaat over de middelen om do zuivelproducten zuiver te houden en de belangen van dei handel te beschermen, door in gemeen overleg bet bedrog te bestrjjden. De vervalsohing der zuivelpro ducten is een kwaal geworden, die in alle landen is doorgedrongen, tot groot nadeel voor den goeden naam en van de belangen der producenten. Het kwaad is te erger, daar de vervalsohing van melk en van boter zeer gemakkeljjk plaats vindt en vaak door middelen, die men geneigd zou zjjn wetenschappelijk te noemen, indien dit gften beleediging voor de wetenschap ware, terwjjl ket vaak moeiljjk genoeg is het bedrog aan het licht te brengen. Toen de onderscheidene regeeringen welwillend werden uitgenoodigd tot het eerste zuiveleongres toe te treden, heeft de Nederi. regeering zioh begverd een toestemmend antwoord te geven. Het doel van een dergeljjk congres strookte geheel met haar inzichten. Naar hare meening moet een internationaal overleg noodwendig krachtig bjjdragsn tot het het tegengaan van bedrog, aangenomen dat elk land zichzelf tot dat einde zoodanige maatregelen oplegt, als geschikt, doeltreffend en voor toepassing op de nationale zaden en toestanden vatbaar zjjn. Mannen van erkend gezag uit Bolgië en Frankrijk hebben Nederland bezocht met het doel do werking van het s'elsel van botercontrole, dat sinds drie jaar in working is, plaatselijk te onderzeeken; een stelsel van oontrolo, dat binnenkort zal worden ondersteund door eene wet, die aan de margarineindustrie geen onkelen maatregel van willekeur oplegt, maar het be reiden van mengsels, die moeilijk vaa boter te onder scheiden zijn, ten krachtigste te keer gaat. Wij hebben ons beijverd de deuren onzer zuivelfabrieken en onzer laboratoria zoo wijd mogelijk voor die bezoekers te openen, zeodat zij ellas overal op hun gemak konden zien. De voorzitter van het uitvoerend bestuur, prof. dr. H. P. Wijsman, hield daarna een rede, waaraan het volgende is ontleend: Spreker schetste de verschillende indrukken, die het Hollandsche landschap met zijn weiden en koeien maakt ep den bezoeker, al naarmate hij meer aange trokken wordt door het schilderachtige, of meer let ep de water verdeeling, de molens en do polders, ef wel meer geneigd is om uit het milieu het volkskarakter af te leiden, dan wel op andere wijze de dingen em zich beschouwt. Deze opzet gaf aanleiding, om «ener zijds te wijzen op de groote belangrijkheid van de zuivelindustrie veor ons land, anderzijds ep de taaiheid van wil en het doorzettingsvermogen als eigensohap van den volksaard, zich onder anderen uitende in de manier, waarop onze botercontrole is aangepakt en doorgevoerd. Spreker gaf ten slotte een overzicht dor werkzaamheid, ALKMAARSCHE COURANT.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1907 | | pagina 1