No. 224 Honderd en negende jaargang. 1907. DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Prijs i$r gswea@ arivsrtentllN MAANDAG 23 SEPTEMBER Kinderwet. BINNENLAND Uit Hof- en Hoofdstad. Deze Courant wordt eSkefi mmèbehalve op Zon- en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 8 maanden voor Alkmaar f 0,80franco door het geheel© Blik f |f— Afzonderlijke nummers 3 Cents Tfl'ftOOBB H MS* Per regel f 0,10. By groote contracten rabat. Groot© letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N,|Y. Boek- en Handelsdrukkerij v|h, HERMs. OOBTEB ZOONYoordam. O 9. BURGEMEESTER en WETHOUDERS va* Alkmaar brengen ter algencieene kennis, dat in het gemeenteblad van Alkmaar No. 243, is opgenomen het besluit van den Raad dier gemeente van 28 Augustus 1.1., waarbjj is vastgesteld eene Verordening op het ryden naet motor rijtuig en en rywlelen In de gemeente Alkmaar. welke verordening, heden afgekondigd, gedurende drie maanden voor een ieder ter gemeente secretarie ter lezing is nedergelegd en aldaar tegen betaling van t 0,12} in afdruk is verkrijgbaar gesteld. Burgemeester en Wethouders voornoemd, Alkmaar, G. RIPPINGVoorzitter. 21 Sept. 1907. DONATHSecretaris. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Alkmaar brengen ter altjemeene kennis, dat zjj bjj hue besluit van i.9 September 1.1,, onder voorwaarden, vergunning hebben verleend aan ds firma G. TERHAAK Zn., tot het uitbreiden van bare biscuitfabriek door hot maken van een bbbouw, het bijplaatsen van een k e 11 i n g o v e a en het ver. vavgen van (ie bestaande gasmotor door «en locomo biel van 2840 P.K., i® het perceel Lindegracht wgk A Nrs. 29/80. BurgemeeUe? en Wethouders voornoemd Alkmaar, G. RIPPING, Voorzitter. 20 S-pt. 1907. DONATH, Secretaris. Alkmaar, 23 September. Onder hooge bescherming der Engelsche regeering is de Atlantische Oceaan in een water-renbaan ver anderd en dank zjj de medewerking van de Engelsche bookmakers zijn er wedrennen gehouden. Tot heden zijn zooals gewoonlijk de laatste heeren het best gevaren bij de eerste zeereis van de „Lusitania", welke boot, gebouwd is om het record Engeland Amerika te slaan. Van dit record is Duitschland de houder en het is Engeland niet gelukt den Duit schen tijd te verbeteren en grooter snelheid te be halen. De prachtige Engelsche Cunardboot heeft het niet verder kunnen brengen dan 23,01 knoopen, terwijl men had gerekend op 23,6 en de Duitsche booten 23,58 of 23 51 halen. In Duitschland juicht men en in Engeland is men teleurgesteld. Het zou echter wel kunnen gebeuren, dat de rollen spoedig werden verwisseld. De Duitsche booten toch liepen op hun eerste reizen maar 22.42 en 22,01 en hierbij vergeleken, is de veronderstelling niet te gewaagd, dat de „Lusitania" tóch de snelste overvaart, zeven jaar lang Duitschlands eer, zal verschaffen. Voor dat geval is echter de Duitsche hoop gevestigd op de nieuwste booten de „Kronprinz" en de „Kronpria- zvssin Cecilie." Het is voor de aandeelhouders der Cunardlijn intusschen te wenschen, dat tijdens de volgende reizen door haar boot grootere snelheden wordt behaald. De Enyelsche regeering heeft haar n.l. geld geleend tot een bedrag van 31.200.000 gulden tegen do matige rente van 28|4 °/0, en boven dien een jaarlijksch subsidie toegestaan van 1.800.000 gulden, waarvoor deze reederij twee schepen moest bouwen, welke bij goed weer 24 25 knoopen moesten loopen. Blijkt nu, dat de booten die snel heid niet kunnen halen, dan krijgt de maatschappij minder subsidie hetgeen natuurlijk minder aan genaam is. Vandaar dat, zooals men vroeger zeide, alle zeilen wel zullen worden bijgezet, of om een moderne uitdrukking te gebruiken, uit de machines zal worden gehaald, wat er in zit. Deze wedrennen ter zee beloven dus zeer belang wekkend te worden. D. w. z. voor den toeschouwer, die zich door middel van de telegraaf laat inlichten. Voor de passagiers, die de reis meemaken, lijkt ons deze snelheidsjagerij minder aangenaam. Een BURGEMEESTER es WETHOUDERS van Alkmaar brengen ter algemeene kennis, dat in het Gemeenteblad van Alkmaar zijn epgenomen de besluiten van den Raad dier gemeente van 31 Juli en 28 Augustus 1907, waarbij zijn vastgesteld le. Eene verordening tot aanwijziging va» het gemeente-slachthuis, veer het oprichten, hebben of gebruiken van slachtergen en andere dergelijke in richtingen. (Gemeenteblad Nr. 238) 2e. Eene verordening, regelende het beheer van het gemeente-slachthuis en den rang, het getal, de bezoldiging en de wij zo van beneeming van het daaraan verbosden personeel. (Gemeenteblad Nr. 239 3e. Eene instructie voor den directeur van het gemeente slachthuis te Alkmaar. (Gemeenteblad Nr. 240; 4e. Eene verordening, regelende den werkkring van de oommissie va* bijstand voor het gemeente slachthuis te Alkmaar. (Gemeenteblad Nr. 240) 5e. Eene verordening op het gebruik van het gemeerte-slaohthnis te Alkmaar. (Gemeenteblad Nr. 242); welke verordeningen, heden afgekondigd, veor een ieder ter gemeente-seeretarie lor lezing zijn nedergelegd en aldaar tegen betaling der kosten in afdruk spa ver krijg baar gesteld. De kosten bedragen voor Gemeenteblad Nr. 238 f 0.05, Nr. 239 f 0 12}, Nr. 240 f 0.12}, Nr. 241 f 0 05 en Nr, 242 f 0.10. Burgemeester en Wethouders voornoemd. Alkmaar, G. RIPPING, Voorzittor. 21 September 1907. DONATH, Secretaris. Engelschman, die zich tijdens de eerste reis aan boord van de „Lusitiana" bevond, klaagde toen reeds, dat het schip zoo verbazend trilde, dat men in den salon haast niet kon schrijven. Wat moet het dan wel worden als de uiterste kracht wordt ingespannenHet reizen wordt dsn gemiddelden passagier, wien het volmaakt koud laat of hij in 5 dagen 7 uur 54 min. of in 5 dagen 4 uur 54 min. over den grootsten vijver komt, op zoo'n manier niet aangenaam gemaakt. En toch moet hij zich schikken naar enkele dwazen, die er prijs op stellen met de grootst mogelijke snelheid te varen. De maatschappijen streven er naar tegemoet te komen aan de wenschen van die enkelingen, die op deze wijze de zee en een deel der wereld regeeren. De meerdere snelheid moet evenwel duur betaald worden de machine verslindt voor elke knoop per uur méér een enormen voorraad kolen en heeft meer slijtage, zoodat het geenszins onmogeljjk is, dat de duizenden reizigers, die niet van die meerdere snelheid gediend zijn, per slot van rekening terwille van de enkelen ook nog hooger vrachtprijs moeten betalen Er is evenwel nog meer. De gewone passagier stelt boven alles prijs op de veiligheid. Hoe ge ringer de kans op verongelukken is, hoe liever bij het natuurlijk heeft. Maar als het een wedstrjjd- gejaag op zee wordt, als men elk oogenblik er op uit is, om de grootst mogelijke snelheid te bereiken, bij dag zoowel als bij nacht, zonder te letten op de omstandigheden zooals weer en wind, dan wordt die kans niet weinig vergroot. Loopt dus in de eerste plaats het leven van de passagiers gevaar, ook de vracht wordt bedreigd en daardoor ver meerdert de risico der verzekeringsmaatschappijen. Weten dus de reederijen niet van maathoude gaan zij van hun kapiteins sportmen, van hun passagiers booten renvaartuigen maken, dan moesten de pas sagiers en de verzekeringsmaatschappijen aan dat nutteloos maar gevaarlijk drijven een einde maken, door eenvoudig te boycotten, door de overtocht niet te maken aan boord van zoo'n water-kilometer- vroter en door geen verzekeringen te sluiten op goederen, welke daarmede worden verzonden. Het is toch eigenlijk al te mal, dat het wereldverkeer wordt beheerscht door enkele dwaze Bportmenschen, wier ongezonde denkbeelden Bteun vinden in een ongezonden reclamegeest. Be HnnerverhiezCng Schiedam Door de vrijz.-dem. kiasvereeniging Schiedam is de haer H. J. Versteeg caadidaat gesteld voor de a.s. ver kiezing van een lid van de Tweede Kamer. Door de Chr. Hist. Kies vereeniging te Ovarschie is met algemeese stemmee caadidaat gesteld voor de Tweede Kamer de heer jtar. mr. D. J. de Geer te Rot terdam, Berzlenlai Woningwet. De Sociaal-Technische Vereeniging van Democratische Iugenieurs en Architecten heeft aaa dea minister van bisnenlaadsche zaken een adres gezoadea naar aanlei ding der ontworpen herziening van de Woningwet. Adr. betuigen daarin hun volkomen instemming mot de door den minister bjj de behandeling der Staatsbe- grooting voor het loopende jaar genoemde maatregelen, maar hebbea voorts tot bevordering van dea woning bouw en dus tot voorziening in het chronisch tekort aaa goede woningen voor arbeiders, of wel tot leniging van een bjj zonder acuut geval van woningnood, nog noodzakeljjk a. Verplichte zorg voor de huisvesting van hen, die uit onbewoonbaar verklaarde woningen verdreven worden; b. Verplichte bouw van woningen van gemeentewege bj] woningnood c. Wijziging van da artt. 30 en 34 in dier voege, dat de vereenigingea, «uitsluitend in het belang van ver betering der volkshuisvesting werkzaam», worden vrjj- gelaten in de bepaling van den huurprjjs der door haar te stichten woningen, d. Invoering aener wofflingsfatistiek op andere wjjze ingericht dan dia bedoeld in paragraaf 2 dar Woningwet e. Wjjziging van enkel: der onteigeningsbepalingen in de Woningwet; f. Invoering eener belasting op de waardevermeerde ring van den grond welke laatste maatregel intusschen buiten het kader dezer wetsherziening vallen zal. Voorts dringt de Vereeniging wat het rjjk toezicht aangaat, aan op uitbreiding van het aantal inspecteurs. Het gameenteljjk toezicht op de naleving van de voorschriften der bouwverordeningen is in de verschil lende gemeenten niet geljjk en n:et overal voldoende, Daarom zou de S. T, V. een voorschrift wenschen, waarbjj da gemeenten verplicht worden, voor uitvoering der bouwverordeningen personeel te benoemen volgens regels, bjj Koninklijk Bestuit te stellen. Kleine gemeenten zouden daartoe ia kringen vereenigd kunnen worden. Het bouwverbod zou ten behoove van een bestaande straat in de kom eener gemeente ook mogeljjk gemaakt moeten worden en voorts het vestigen daarvan niet beperkt moeten worden ten behoeve van «eone straat, eene gracht of een plein», maar deze maatregel ook worden toegelaten voor een park, alsmede voor de stichting van instellingen van algemeen nut, als raad huis, openbare bibliotheek, volksbadhuis, kerkhof, school, eaz. Dan wenscht de vereeniging nog bepaalde regelingen bjj dit bouwverbod gesteld te zien en brengt zjj ten slotte nog een aantal minder ingrjjpende, door haar wenscheljjk geoordeelde wjjzigingen onder de aandacht des ministers. De Haagsche Torenwachter van de Middelb, Ct. zag bjj de opening der Staten-Generaal bij hot terugk eren van de Koningin naar het Paleis een „nieuwigheid". „Op den hoek van de Heulstraat en de Lange Voer hout, waar de Koninklijke stoet passeeren meest om het Paleis in 't Noord Einde te bereiken, waren n.l verschillende personen geposteerd, die met hun tweeën een bord droegenwaarop te lesen stond„Drankwet- herziening is wenscheljjk". Het waren geen groote reelameberden waarop H.H. Vergunninghouders hun verlangen te kennen gaven. H. M. de Koningin heeft hiervan echter niets gezien. Toen de steet naderde, gingen die plankjes naar de hoogte, om even spoedig weder te zakken, want de bereden politie en de mare ehausseé lieten hun paarden steigeren, zeedat de domen strasten in het tumult, dat «ntstona, aan hun veernemen geen gevolg konden geven. Da Koningin reed daar dan oek voorbij zander dat zjj er iets van gewaar is ge worden, Oek ep andere plaatsen, waar de steet veorbjj ging moot:h soortgelijke bordjes boven de heofdea der menigte uitgestoken hebben. Zooals gezegd, dergelijke demonstratie heb ik bij een opening der Kamers nog nooit gezien, maar 't wil mij voorkomen dat het in den leep des tgds niet bij deze éénezwakke en onschuldige poging zal blij vos. Ik zis aankomen dat, als do algemeeno kiosrechtagitatio in breedere kringen doorwerkt, wij meer van deze wjjze van demomstreeren zullen heeren. Trouwenswat steekt er ook in, indien het op ordenteljjko, behoorlijke wijze geschiedt Het wordt nstuurlgk een heel andere zaak als de demonstranten er straatherrie van maken, als er relletjes uit ontstaan. Maar zoeals de H H, vergun ninghouders het deden, begrijp ik niet goed waarom er bgna mensehen onder de paarden meesten komen, ten einde te beletten dat de Koningin zou lezen: „Drank wetherziening is wenscheljjk". Kodak vertelt in Js Spacwnebode hei oen en ander over de Haagsche tentoonstelling. k Was sr herhaalde malen vóór den openingsdag. Wel heeft 't er om gespannen, maar 't is gelukt, dank ook 't zoo gunstig weder gedurende de laatste week der voorbereiding. De vjjfde, tevens de laatste vgfjaarlijksohe tentoonstelling der Hollandsche Maatschappjj van Land- bouw is op tjjd gereed gekomen, 't Ging er om, toen 't op zjjn eind liep. Wat is er gehamerd en geklopt, uitge pakt en schoongemaakt, geschilderd en gestoffeerd, ge rangschikt en geëtaleerd. Honderden waren bezig, hier, ginds, overal, n leder stak de handen uit de mouwen en hielp naar vermogen. Bg de Nederlaadsohe Heide- maatsehappg was 't boomen planten en visebwant opstel len, voor den bosohbouw schadelgk gedierte rangsohikken en mooie, zelf geteelde zoetwatcrvisch een tjjdeljjk onder komen verschaffen. In de ruime tent, herbergend de «►staatszorg voor den Landbouw», werd den gensohen lievsn dag door geordend en overzichtelijk opgesteld. Wat al graphische voorstellingen, kaarten, photo's ea ob jecten op velerlei gebied. Veeartsenijkundelaad-, tuin en bosciiDouwoaderwjjs; akkerbouw; veeteelt; statistiek zuivelbereidingproefstations; boschbaheer; meteorologie... om slechts 't een en ander te noemen, 'n Kraiig geheel is t; dat dient erkend. In 't geweldig groote Zuvelge- bouw, maar eventjes 140 meters lang, wat al bedrijvig heid allerzgdsUitpakken, uitpakken, uitpakken. En te midden van die drukte de juryleden voor boter en voor kaaB aan den arbeid. Staeds door maar bekjjken, steken, Doren, ruiken, proeven, notearen. T,jen kwam de opening, Gemoedelijk, eenvoudig, a Zjnneluoiujo. 't Link® profiel van minister Veegens, z n spar.ea dnidoljjk afstekend. Er omheen in 't groene gras paar honderd belangstellenden, sig artjs in 't soofdj a stuk of wat kiokjesmaasoaen; kleurige dames kleding sehitteiing'u pokdalig, hooggehoed japon netje, als steeds roadsnuffelaad, béte glimlachend, loerend, atkjjkend, speurend of er niet iets aa te maks* viel, 'a beetje slachter en 'n beetje goodkoopcr Dan trokken de forsehe agrariërefiguren naar de met zeildoek beflekte, groota loodsen, om, na zoo danig veel haastige voorbereiding >te zien dat 't goed was». 's Wm goed, 't was kranig, 'c geheel, 't Was leer zaam ia houge mate. 't Tentoongestelde geeft op over bluffende wjjze te kennen, op welk hoog staudpuat b.v. onze zuivelbereiding staat, nu sinds oen vgftiental jaren de door practici zoo «aak gas made wetenschap zich met dit deel der landsproductis heeft bemoeid. De enkeling op zuivelgebied is ondenkbaar geworden, bestaat niet meer. Aansluiting, aansluiting; eendracht maakt macht I Hoed af voor wat da Algemeens Nederlandsche Zuivel- boad F. N. Z. (Federatie van Nederlandsche Zuivel fabrieken) heeft weten te bereiken door gezonde coöpera tie. Uitermate practisch ook, dat samsagaan in zake de door de Ongevallenwet opgelegde verplichtingen. Tweehonderd zeven en vgfog zuivelfabriekea, over 't gaasche land verspreid en gezamenigk f 776.000 jaarloos uitbetalend, hebben zich reeds gevormd tot een «Ozge- valaen-Risico-Vereeaiging», w-lke wederom oen van de acht en twintig zustervereesigingea is, welke te zamen de «Centrale Werkgevers-Risico-Bink» vormen. A le takken van nationaal bedrijf zjjn in die Risico- Back vertegenwoordigd. Noemen we slechtsbinnen scheepvaart slagersschilders, aannemers, stukadoors, smeden, bierbrouwers, stalhouders, verveners, fabrikanten van tabak, van machines, van beetwortelsuiker, van brood, enz. Duizenden werkgevers dragen in 't verband van deze organisatie gezamenljjk de door de Ongevallen wet noodzakelijke lasten, Ea door 't invoeren van de meest doeltreffende vsiligheidsinrichtiagea trachten ze da ongevalleakana in hu» werkplaatsen tot de kleinst mogaljjke afmetingen terug te brengen. Dat deze organisatie bloeit, kan bljjken uit het foit dat op dit oogenblik reads voor 83 milliosn gulden aan loonbedrag bjj haar is aangesloten.» Rudolf zegt in de Ar*, Ct, o, m. »Er is een groot vak van watenschap, waaraan met eenig recht wel eens scherpe verwijten gericht worden. De bedenkelijke bloei v >,n onaoemeljjk veel vervalschingen zou zosder de buitengewons ontwikkeling der scheikunde niet mogaljjk zije. Maar hoeveel nut staaf, hiertegenover De kunstmeitstoffen toch, mede vruchten der scheikunde, zjj* een ware zegen voor land-, tuin- en ooftbouw ge worden. Aan de zuivelbereiding heeft zij ma :s haar belangrjjk aandeeldat ons vaderland zjjn zoolang ver waarloosden goeden naam ten deze grootendeels herwon nen heeft, mag dus ook in rnime mate op haar credit worden geschreven. Het woord van hulde, door den Minister aan de Hollandsche Landbonwmnatsohappg gericht, was ten volle verdiend. Zjj viert haar 60-jarig bestaan door deze op royalen voet ingerichte tentoonstelling op waardige wjjze. De bittere teleurstelling, toen het mond- en klauwzeer haar verbood tevens een groote veetentoonstelling te houden, heeft haar niet ontmoedigd. Hetgeen zjj os3 nu nog te zien geeft, is de? bezichtiging overwaardig. Da kenrverzameling paarden uit alle provinciën behoort, naast de landbouw- en zuivelproducten, naast zaden en werktuigen, tot het schoonste, dat hier bjjeen is. Mat welverdienden lof werd ook de Heidemaatschappjj herdacht, wier arbeid voor ontginning en grondverbete ring, voor bosckcultuur en vischkwaekerjj moeiljjk te hoog kan geschat worden. En als de Minister slechts, mat gepuste bescheidenheid de Staatszorg voor den land bouw en het landbouw-onderwjjs memoreerde, daar mogen wjj 't wel getuigen, dat hjj als zeer bekwaam es werkzaam bewindsman mede op dit gebied reoht heeft op erkente- ljjkheid en hulde. En met hem de uitstekeede dirscteur- generaal van Landbouw do heer Lovink, een man van veelzjjöige waarde, op wien Nederland trotsch mag zjja Waar zoj menigmaal slechts met groot "oorbehoud te prjjzsn valt, daar is 'i een waar genoegen eens volmond:g den lof eener Nederlandsche onderneming te mogen ver melden.» De Amsterdamsche briefschrijver van da Prov. Qeld. en Nijm. Crt. geeft een vermakeljjke satyre, waaraan wjj het volgende ontleenen: ,,'t Eerst wat de vreemdeling, die de hoofdstad van het Koninkrjjk der Nederlanden bezoekt opmerkt is na- tuurljjk het station. Laten wjj aannemen dat hjj niet afstapt aan de halte Weesperpoort of Moiderpoort maar aan het Oentraal-station. Een flink gebouw, zal hjj zeg gen, nu wel niet zoo fraai als in Antwerpen b.v., maar een dat toch op iets forsch, iets degeljjks wjjst. Bjj zjjn vertrek hreft hjj evenwel vergeten een brief te posten, nu dat is niets, aan elk station is toch een hulppostkan toor bjj zal daar een postzegel koopen en den brief posten. Deswegen slentert bjj met den brief in zjjn hand langs het gebouwvlak voor den ingang is een brievez- bus, maar het postkantoor kan daar toch niet zjja. Hij zo.,kt en zoekt. Aan den wes telg ken vleugel ontdekt hg weer een brievenbus en daarbjj een deur, waarboven met groote letters te lezen staat: Pester jjea. Een beetje haastig (hjj is aatuurljjk verlangend met ds stad kennis te makes) wil hg de deur openen, maar ze bljjkt na flink rammUea goed geslotass te zjja. Wat zou dat te betoekenen kobben „Mjjaheer, hier is toch het postkantoor, is dat gesloten 7" zoo richt hjj zich tot een politieagent, die uit de volgende deur: de politiepost versohjjnt. „Ja, mjjnhesr, die is al lang gesloten, het postkantoor is tegen voordig op de Prins Hendrikkade in het gebouw „Mercurius." De vreemdeling begrijpt, dat er wel meer postkantoren in Amsterdam zullen zjjn, maar kan er maar niet goed over uit dat er geen aan 't station is, dat hg hier zelfs geen postzegel kan krjjgen.» Weer gaat de man met den brief op jaoht. Hjj zoekt, loopt den rulman hal een paar maal in 't rond tot hg eindelijk do ngverigen portier ontdekt, die hem met het grootste gesosgei van de wereld zal assisteeren. »U hebt maar éét perronkaartje noodig? Wacht, daa zal ik er wel een nemen.» Het tweetal gaat naar ie automaat, de portier werpt den plak in den gleuf, trekt, het kaartje valt in ~t bakje en met opmerkelijke beleefdheid reikt hg 'c den vreemdeling over, die hem 't dubbeltje aanbiedt. Ds portier geeft geld terug, met de kalmte natuurljjfc van iemand die altjjd haast om zich heen ziet, evenals de doodgraver, die honderd jaar wordt, of de kastelein die alken grsnaiine drinkt. Esn, twae, drie, vier, vjjf oeat.... do vreemdeling schenkt hem deels uit ongeduld, deels wjjl de portier voor zjjn bsSeafdheid ook wat verdient, de resteerende plak. Hjj mag nu de contrók passeeren, loopt haastig da trap op en ziet op ecu lange gang een reeks van lokalen, éis voor versohillss.de doeleinden zjjn bestemd. Daaronder vindt hjj, na z oh hjj een assistent georiën teerd te hebben, eia< eljjk ook de wachtkamer 2e klasse. Da zaai is nog al ruim va de miniatuur-boekhandel mout dus nog evsn ontdekt worden, doch daa is het ook geleden. Hg vraagt 'n postzegel van 5 cent, plakt dezen op den brief, reikt de vjjf ceat over, afkomstig van den portier, die hij nog in ds hand heeft gehouden, om opmerkzaam gemaakt te moeten worden dat 5 oenten voor een stuiverspostzegel niet voldoende zjja. Aan het Cantraal-Station van de hoofdstad van het Koninkrjjk der Nederlanden, moet die een halfje méér kosten, dus 5'/i cent. Weer meet de portemennaie dus veer den dsg komen, maar daar het kleingeld blijkt opgebruikt te zijn, meet de vreemdeling met een rgksdaalder betalen. „Och, mijnheer", zuoht de statiensbeekhandelaar, daar heb ik met den besten wil van de wereld niet van terug, hebt u 't riet wat kleiner^" Maar de vreemdeling heeft 't niet kleiner en daar hjj ijjn schu d ALKMAARSCHE COURANT 6

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1907 | | pagina 1