No. 224
Honderd en negende jaargang.
1907.
DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
Prijs i$r gswea@ arivsrtentllN
MAANDAG
23 SEPTEMBER
Kinderwet.
BINNENLAND
Uit Hof- en Hoofdstad.
Deze Courant wordt eSkefi mmèbehalve op Zon- en
Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 8 maanden
voor Alkmaar f 0,80franco door het geheel© Blik f |f—
Afzonderlijke nummers 3 Cents
Tfl'ftOOBB H MS*
Per regel f 0,10. By groote contracten rabat. Groot©
letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N,|Y. Boek- en Handelsdrukkerij
v|h, HERMs. OOBTEB ZOONYoordam. O 9.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS va* Alkmaar
brengen ter algencieene kennis, dat in het gemeenteblad
van Alkmaar No. 243, is opgenomen het besluit van
den Raad dier gemeente van 28 Augustus 1.1., waarbjj
is vastgesteld eene
Verordening op het ryden naet motor
rijtuig en en rywlelen In de gemeente
Alkmaar.
welke verordening, heden afgekondigd, gedurende
drie maanden voor een ieder ter gemeente secretarie
ter lezing is nedergelegd en aldaar tegen betaling van
t 0,12} in afdruk is verkrijgbaar gesteld.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
Alkmaar, G. RIPPINGVoorzitter.
21 Sept. 1907. DONATHSecretaris.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Alkmaar
brengen ter altjemeene kennis, dat zjj bjj hue besluit van
i.9 September 1.1,, onder voorwaarden, vergunning hebben
verleend aan
ds firma G. TERHAAK Zn., tot het uitbreiden
van bare biscuitfabriek door hot maken van een bbbouw,
het bijplaatsen van een k e 11 i n g o v e a en het ver.
vavgen van (ie bestaande gasmotor door «en locomo
biel van 2840 P.K., i® het perceel Lindegracht
wgk A Nrs. 29/80.
BurgemeeUe? en Wethouders voornoemd
Alkmaar, G. RIPPING, Voorzitter.
20 S-pt. 1907. DONATH, Secretaris.
Alkmaar, 23 September.
Onder hooge bescherming der Engelsche regeering
is de Atlantische Oceaan in een water-renbaan ver
anderd en dank zjj de medewerking van de Engelsche
bookmakers zijn er wedrennen gehouden. Tot heden
zijn zooals gewoonlijk de laatste heeren het
best gevaren bij de eerste zeereis van de „Lusitania",
welke boot, gebouwd is om het record Engeland
Amerika te slaan. Van dit record is Duitschland
de houder en het is Engeland niet gelukt den Duit
schen tijd te verbeteren en grooter snelheid te be
halen. De prachtige Engelsche Cunardboot heeft
het niet verder kunnen brengen dan 23,01 knoopen,
terwijl men had gerekend op 23,6 en de Duitsche
booten 23,58 of 23 51 halen. In Duitschland juicht
men en in Engeland is men teleurgesteld. Het zou
echter wel kunnen gebeuren, dat de rollen spoedig
werden verwisseld. De Duitsche booten toch liepen
op hun eerste reizen maar 22.42 en 22,01 en hierbij
vergeleken, is de veronderstelling niet te gewaagd,
dat de „Lusitania" tóch de snelste overvaart, zeven
jaar lang Duitschlands eer, zal verschaffen. Voor dat
geval is echter de Duitsche hoop gevestigd op de
nieuwste booten de „Kronprinz" en de „Kronpria-
zvssin Cecilie." Het is voor de aandeelhouders der
Cunardlijn intusschen te wenschen, dat tijdens de
volgende reizen door haar boot grootere snelheden
wordt behaald. De Enyelsche regeering heeft haar
n.l. geld geleend tot een bedrag van 31.200.000
gulden tegen do matige rente van 28|4 °/0, en boven
dien een jaarlijksch subsidie toegestaan van 1.800.000
gulden, waarvoor deze reederij twee schepen moest
bouwen, welke bij goed weer 24 25 knoopen
moesten loopen. Blijkt nu, dat de booten die snel
heid niet kunnen halen, dan krijgt de maatschappij
minder subsidie hetgeen natuurlijk minder aan
genaam is. Vandaar dat, zooals men vroeger zeide,
alle zeilen wel zullen worden bijgezet, of om een
moderne uitdrukking te gebruiken, uit de machines
zal worden gehaald, wat er in zit.
Deze wedrennen ter zee beloven dus zeer belang
wekkend te worden. D. w. z. voor den toeschouwer,
die zich door middel van de telegraaf laat inlichten.
Voor de passagiers, die de reis meemaken, lijkt
ons deze snelheidsjagerij minder aangenaam. Een
BURGEMEESTER es WETHOUDERS van Alkmaar
brengen ter algemeene kennis, dat in het Gemeenteblad
van Alkmaar zijn epgenomen de besluiten van den
Raad dier gemeente van 31 Juli en 28 Augustus 1907,
waarbij zijn vastgesteld
le. Eene verordening tot aanwijziging va» het
gemeente-slachthuis, veer het oprichten, hebben of
gebruiken van slachtergen en andere dergelijke in
richtingen. (Gemeenteblad Nr. 238)
2e. Eene verordening, regelende het beheer van
het gemeente-slachthuis en den rang, het getal, de
bezoldiging en de wij zo van beneeming van het
daaraan verbosden personeel. (Gemeenteblad Nr. 239
3e. Eene instructie voor den directeur van het
gemeente slachthuis te Alkmaar. (Gemeenteblad
Nr. 240;
4e. Eene verordening, regelende den werkkring
van de oommissie va* bijstand voor het gemeente
slachthuis te Alkmaar. (Gemeenteblad Nr. 240)
5e. Eene verordening op het gebruik van het
gemeerte-slaohthnis te Alkmaar. (Gemeenteblad
Nr. 242);
welke verordeningen, heden afgekondigd, veor een ieder
ter gemeente-seeretarie lor lezing zijn nedergelegd en
aldaar tegen betaling der kosten in afdruk spa ver
krijg baar gesteld.
De kosten bedragen voor Gemeenteblad Nr. 238
f 0.05, Nr. 239 f 0 12}, Nr. 240 f 0.12}, Nr. 241 f 0 05
en Nr, 242 f 0.10.
Burgemeester en Wethouders voornoemd.
Alkmaar, G. RIPPING, Voorzittor.
21 September 1907. DONATH, Secretaris.
Engelschman, die zich tijdens de eerste reis aan
boord van de „Lusitiana" bevond, klaagde toen
reeds, dat het schip zoo verbazend trilde, dat men
in den salon haast niet kon schrijven. Wat moet
het dan wel worden als de uiterste kracht wordt
ingespannenHet reizen wordt dsn gemiddelden
passagier, wien het volmaakt koud laat of hij in
5 dagen 7 uur 54 min. of in 5 dagen 4 uur 54 min.
over den grootsten vijver komt, op zoo'n manier
niet aangenaam gemaakt. En toch moet hij zich
schikken naar enkele dwazen, die er prijs op stellen
met de grootst mogelijke snelheid te varen. De
maatschappijen streven er naar tegemoet te komen
aan de wenschen van die enkelingen, die op deze
wijze de zee en een deel der wereld regeeren.
De meerdere snelheid moet evenwel duur betaald
worden de machine verslindt voor elke knoop per
uur méér een enormen voorraad kolen en heeft meer
slijtage, zoodat het geenszins onmogeljjk is, dat de
duizenden reizigers, die niet van die meerdere
snelheid gediend zijn, per slot van rekening terwille
van de enkelen ook nog hooger vrachtprijs moeten
betalen
Er is evenwel nog meer. De gewone passagier
stelt boven alles prijs op de veiligheid. Hoe ge
ringer de kans op verongelukken is, hoe liever bij
het natuurlijk heeft. Maar als het een wedstrjjd-
gejaag op zee wordt, als men elk oogenblik er op
uit is, om de grootst mogelijke snelheid te bereiken,
bij dag zoowel als bij nacht, zonder te letten op
de omstandigheden zooals weer en wind, dan wordt
die kans niet weinig vergroot. Loopt dus in de
eerste plaats het leven van de passagiers gevaar,
ook de vracht wordt bedreigd en daardoor ver
meerdert de risico der verzekeringsmaatschappijen.
Weten dus de reederijen niet van maathoude gaan
zij van hun kapiteins sportmen, van hun passagiers
booten renvaartuigen maken, dan moesten de pas
sagiers en de verzekeringsmaatschappijen aan dat
nutteloos maar gevaarlijk drijven een einde maken,
door eenvoudig te boycotten, door de overtocht niet
te maken aan boord van zoo'n water-kilometer-
vroter en door geen verzekeringen te sluiten op
goederen, welke daarmede worden verzonden. Het
is toch eigenlijk al te mal, dat het wereldverkeer
wordt beheerscht door enkele dwaze Bportmenschen,
wier ongezonde denkbeelden Bteun vinden in een
ongezonden reclamegeest.
Be HnnerverhiezCng Schiedam
Door de vrijz.-dem. kiasvereeniging Schiedam is de
haer H. J. Versteeg caadidaat gesteld voor de a.s. ver
kiezing van een lid van de Tweede Kamer.
Door de Chr. Hist. Kies vereeniging te Ovarschie
is met algemeese stemmee caadidaat gesteld voor de
Tweede Kamer de heer jtar. mr. D. J. de Geer te Rot
terdam,
Berzlenlai Woningwet.
De Sociaal-Technische Vereeniging van Democratische
Iugenieurs en Architecten heeft aaa dea minister van
bisnenlaadsche zaken een adres gezoadea naar aanlei
ding der ontworpen herziening van de Woningwet.
Adr. betuigen daarin hun volkomen instemming mot
de door den minister bjj de behandeling der Staatsbe-
grooting voor het loopende jaar genoemde maatregelen,
maar hebbea voorts tot bevordering van dea woning
bouw en dus tot voorziening in het chronisch tekort
aaa goede woningen voor arbeiders, of wel tot leniging
van een bjj zonder acuut geval van woningnood, nog
noodzakeljjk
a. Verplichte zorg voor de huisvesting van hen, die uit
onbewoonbaar verklaarde woningen verdreven worden;
b. Verplichte bouw van woningen van gemeentewege
bj] woningnood
c. Wijziging van da artt. 30 en 34 in dier voege, dat
de vereenigingea, «uitsluitend in het belang van ver
betering der volkshuisvesting werkzaam», worden vrjj-
gelaten in de bepaling van den huurprjjs der door haar
te stichten woningen,
d. Invoering aener wofflingsfatistiek op andere wjjze
ingericht dan dia bedoeld in paragraaf 2 dar Woningwet
e. Wjjziging van enkel: der onteigeningsbepalingen
in de Woningwet;
f. Invoering eener belasting op de waardevermeerde
ring van den grond welke laatste maatregel intusschen
buiten het kader dezer wetsherziening vallen zal.
Voorts dringt de Vereeniging wat het rjjk toezicht
aangaat, aan op uitbreiding van het aantal inspecteurs.
Het gameenteljjk toezicht op de naleving van de
voorschriften der bouwverordeningen is in de verschil
lende gemeenten niet geljjk en n:et overal voldoende,
Daarom zou de S. T, V. een voorschrift wenschen,
waarbjj da gemeenten verplicht worden, voor uitvoering
der bouwverordeningen personeel te benoemen volgens
regels, bjj Koninklijk Bestuit te stellen. Kleine gemeenten
zouden daartoe ia kringen vereenigd kunnen worden.
Het bouwverbod zou ten behoove van een bestaande
straat in de kom eener gemeente ook mogeljjk gemaakt
moeten worden en voorts het vestigen daarvan niet
beperkt moeten worden ten behoeve van «eone straat,
eene gracht of een plein», maar deze maatregel ook
worden toegelaten voor een park, alsmede voor de
stichting van instellingen van algemeen nut, als raad
huis, openbare bibliotheek, volksbadhuis, kerkhof, school,
eaz. Dan wenscht de vereeniging nog bepaalde regelingen
bjj dit bouwverbod gesteld te zien en brengt zjj ten
slotte nog een aantal minder ingrjjpende, door haar
wenscheljjk geoordeelde wjjzigingen onder de aandacht
des ministers.
De Haagsche Torenwachter van de Middelb, Ct. zag
bjj de opening der Staten-Generaal bij hot terugk eren
van de Koningin naar het Paleis een „nieuwigheid".
„Op den hoek van de Heulstraat en de Lange Voer
hout, waar de Koninklijke stoet passeeren meest om
het Paleis in 't Noord Einde te bereiken, waren n.l
verschillende personen geposteerd, die met hun tweeën
een bord droegenwaarop te lesen stond„Drankwet-
herziening is wenscheljjk". Het waren geen groote
reelameberden waarop H.H. Vergunninghouders hun
verlangen te kennen gaven. H. M. de Koningin heeft
hiervan echter niets gezien. Toen de steet naderde,
gingen die plankjes naar de hoogte, om even spoedig
weder te zakken, want de bereden politie en de mare
ehausseé lieten hun paarden steigeren, zeedat de domen
strasten in het tumult, dat «ntstona, aan hun veernemen
geen gevolg konden geven. Da Koningin reed daar dan
oek voorbij zander dat zjj er iets van gewaar is ge
worden,
Oek ep andere plaatsen, waar de steet veorbjj ging
moot:h soortgelijke bordjes boven de heofdea der menigte
uitgestoken hebben.
Zooals gezegd, dergelijke demonstratie heb ik bij een
opening der Kamers nog nooit gezien, maar 't wil mij
voorkomen dat het in den leep des tgds niet bij deze
éénezwakke en onschuldige poging zal blij vos. Ik
zis aankomen dat, als do algemeeno kiosrechtagitatio
in breedere kringen doorwerkt, wij meer van deze wjjze
van demomstreeren zullen heeren. Trouwenswat steekt
er ook in, indien het op ordenteljjko, behoorlijke wijze
geschiedt Het wordt nstuurlgk een heel andere zaak
als de demonstranten er straatherrie van maken, als er
relletjes uit ontstaan. Maar zoeals de H H, vergun
ninghouders het deden, begrijp ik niet goed waarom er
bgna mensehen onder de paarden meesten komen, ten
einde te beletten dat de Koningin zou lezen: „Drank
wetherziening is wenscheljjk".
Kodak vertelt in Js Spacwnebode hei oen en ander over
de Haagsche tentoonstelling.
k Was sr herhaalde malen vóór den openingsdag.
Wel heeft 't er om gespannen, maar 't is gelukt, dank
ook 't zoo gunstig weder gedurende de laatste week der
voorbereiding. De vjjfde, tevens de laatste vgfjaarlijksohe
tentoonstelling der Hollandsche Maatschappjj van Land-
bouw is op tjjd gereed gekomen, 't Ging er om, toen 't
op zjjn eind liep. Wat is er gehamerd en geklopt, uitge
pakt en schoongemaakt, geschilderd en gestoffeerd, ge
rangschikt en geëtaleerd. Honderden waren bezig, hier,
ginds, overal, n leder stak de handen uit de mouwen
en hielp naar vermogen. Bg de Nederlaadsohe Heide-
maatsehappg was 't boomen planten en visebwant opstel
len, voor den bosohbouw schadelgk gedierte rangsohikken
en mooie, zelf geteelde zoetwatcrvisch een tjjdeljjk onder
komen verschaffen. In de ruime tent, herbergend de
«►staatszorg voor den Landbouw», werd den gensohen
lievsn dag door geordend en overzichtelijk opgesteld.
Wat al graphische voorstellingen, kaarten, photo's ea ob
jecten op velerlei gebied. Veeartsenijkundelaad-, tuin
en bosciiDouwoaderwjjs; akkerbouw; veeteelt; statistiek
zuivelbereidingproefstations; boschbaheer; meteorologie...
om slechts 't een en ander te noemen, 'n Kraiig geheel
is t; dat dient erkend. In 't geweldig groote Zuvelge-
bouw, maar eventjes 140 meters lang, wat al bedrijvig
heid allerzgdsUitpakken, uitpakken, uitpakken. En te
midden van die drukte de juryleden voor boter en voor
kaaB aan den arbeid. Staeds door maar bekjjken, steken,
Doren, ruiken, proeven, notearen.
T,jen kwam de opening, Gemoedelijk, eenvoudig,
a Zjnneluoiujo. 't Link® profiel van minister Veegens,
z n spar.ea dnidoljjk afstekend. Er omheen in 't groene
gras paar honderd belangstellenden, sig artjs in 't
soofdj a stuk of wat kiokjesmaasoaen; kleurige dames
kleding sehitteiing'u pokdalig, hooggehoed japon
netje, als steeds roadsnuffelaad, béte glimlachend, loerend,
atkjjkend, speurend of er niet iets aa te maks* viel, 'a
beetje slachter en 'n beetje goodkoopcr
Dan trokken de forsehe agrariërefiguren naar de met
zeildoek beflekte, groota loodsen, om, na zoo danig veel
haastige voorbereiding >te zien dat 't goed was».
's Wm goed, 't was kranig, 'c geheel, 't Was leer
zaam ia houge mate. 't Tentoongestelde geeft op over
bluffende wjjze te kennen, op welk hoog staudpuat b.v.
onze zuivelbereiding staat, nu sinds oen vgftiental jaren
de door practici zoo «aak gas made wetenschap zich met
dit deel der landsproductis heeft bemoeid.
De enkeling op zuivelgebied is ondenkbaar geworden,
bestaat niet meer. Aansluiting, aansluiting; eendracht
maakt macht I
Hoed af voor wat da Algemeens Nederlandsche Zuivel-
boad F. N. Z. (Federatie van Nederlandsche Zuivel
fabrieken) heeft weten te bereiken door gezonde coöpera
tie. Uitermate practisch ook, dat samsagaan in zake de
door de Ongevallenwet opgelegde verplichtingen.
Tweehonderd zeven en vgfog zuivelfabriekea, over 't
gaasche land verspreid en gezamenigk f 776.000 jaarloos
uitbetalend, hebben zich reeds gevormd tot een «Ozge-
valaen-Risico-Vereeaiging», w-lke wederom oen van de
acht en twintig zustervereesigingea is, welke te zamen
de «Centrale Werkgevers-Risico-Bink» vormen.
A le takken van nationaal bedrijf zjjn in die Risico-
Back vertegenwoordigd. Noemen we slechtsbinnen
scheepvaart slagersschilders, aannemers, stukadoors,
smeden, bierbrouwers, stalhouders, verveners, fabrikanten
van tabak, van machines, van beetwortelsuiker, van
brood, enz. Duizenden werkgevers dragen in 't verband
van deze organisatie gezamenljjk de door de Ongevallen
wet noodzakelijke lasten, Ea door 't invoeren van de
meest doeltreffende vsiligheidsinrichtiagea trachten ze
da ongevalleakana in hu» werkplaatsen tot de kleinst
mogaljjke afmetingen terug te brengen.
Dat deze organisatie bloeit, kan bljjken uit het foit
dat op dit oogenblik reads voor 83 milliosn gulden aan
loonbedrag bjj haar is aangesloten.»
Rudolf zegt in de Ar*, Ct, o, m.
»Er is een groot vak van watenschap, waaraan met
eenig recht wel eens scherpe verwijten gericht worden.
De bedenkelijke bloei v >,n onaoemeljjk veel vervalschingen
zou zosder de buitengewons ontwikkeling der scheikunde
niet mogaljjk zije. Maar hoeveel nut staaf, hiertegenover
De kunstmeitstoffen toch, mede vruchten der scheikunde,
zjj* een ware zegen voor land-, tuin- en ooftbouw ge
worden. Aan de zuivelbereiding heeft zij ma :s haar
belangrjjk aandeeldat ons vaderland zjjn zoolang ver
waarloosden goeden naam ten deze grootendeels herwon
nen heeft, mag dus ook in rnime mate op haar credit
worden geschreven.
Het woord van hulde, door den Minister aan de
Hollandsche Landbonwmnatsohappg gericht, was ten volle
verdiend. Zjj viert haar 60-jarig bestaan door deze op
royalen voet ingerichte tentoonstelling op waardige wjjze.
De bittere teleurstelling, toen het mond- en klauwzeer
haar verbood tevens een groote veetentoonstelling te
houden, heeft haar niet ontmoedigd. Hetgeen zjj os3 nu
nog te zien geeft, is de? bezichtiging overwaardig. Da
kenrverzameling paarden uit alle provinciën behoort,
naast de landbouw- en zuivelproducten, naast zaden en
werktuigen, tot het schoonste, dat hier bjjeen is.
Mat welverdienden lof werd ook de Heidemaatschappjj
herdacht, wier arbeid voor ontginning en grondverbete
ring, voor bosckcultuur en vischkwaekerjj moeiljjk te
hoog kan geschat worden. En als de Minister slechts,
mat gepuste bescheidenheid de Staatszorg voor den land
bouw en het landbouw-onderwjjs memoreerde, daar mogen
wjj 't wel getuigen, dat hjj als zeer bekwaam es werkzaam
bewindsman mede op dit gebied reoht heeft op erkente-
ljjkheid en hulde. En met hem de uitstekeede dirscteur-
generaal van Landbouw do heer Lovink, een man van
veelzjjöige waarde, op wien Nederland trotsch mag zjja
Waar zoj menigmaal slechts met groot "oorbehoud te
prjjzsn valt, daar is 'i een waar genoegen eens volmond:g
den lof eener Nederlandsche onderneming te mogen ver
melden.»
De Amsterdamsche briefschrijver van da Prov. Qeld.
en Nijm. Crt. geeft een vermakeljjke satyre, waaraan wjj
het volgende ontleenen:
,,'t Eerst wat de vreemdeling, die de hoofdstad van
het Koninkrjjk der Nederlanden bezoekt opmerkt is na-
tuurljjk het station. Laten wjj aannemen dat hjj niet
afstapt aan de halte Weesperpoort of Moiderpoort maar
aan het Oentraal-station. Een flink gebouw, zal hjj zeg
gen, nu wel niet zoo fraai als in Antwerpen b.v., maar
een dat toch op iets forsch, iets degeljjks wjjst. Bjj zjjn
vertrek hreft hjj evenwel vergeten een brief te posten,
nu dat is niets, aan elk station is toch een hulppostkan
toor bjj zal daar een postzegel koopen en den brief
posten. Deswegen slentert bjj met den brief in zjjn hand
langs het gebouwvlak voor den ingang is een brievez-
bus, maar het postkantoor kan daar toch niet zjja.
Hij zo.,kt en zoekt. Aan den wes telg ken vleugel
ontdekt hg weer een brievenbus en daarbjj een deur,
waarboven met groote letters te lezen staat: Pester jjea.
Een beetje haastig (hjj is aatuurljjk verlangend met ds
stad kennis te makes) wil hg de deur openen, maar ze
bljjkt na flink rammUea goed geslotass te zjja. Wat zou
dat te betoekenen kobben „Mjjaheer, hier is toch het
postkantoor, is dat gesloten 7" zoo richt hjj zich tot een
politieagent, die uit de volgende deur: de politiepost
versohjjnt.
„Ja, mjjnhesr, die is al lang gesloten, het postkantoor
is tegen voordig op de Prins Hendrikkade in het gebouw
„Mercurius."
De vreemdeling begrijpt, dat er wel meer postkantoren
in Amsterdam zullen zjjn, maar kan er maar niet goed
over uit dat er geen aan 't station is, dat hg hier zelfs
geen postzegel kan krjjgen.»
Weer gaat de man met den brief op jaoht. Hjj zoekt,
loopt den rulman hal een paar maal in 't rond tot hg eindelijk
do ngverigen portier ontdekt, die hem met het grootste
gesosgei van de wereld zal assisteeren. »U hebt maar
éét perronkaartje noodig? Wacht, daa zal ik er wel een
nemen.» Het tweetal gaat naar ie automaat, de portier
werpt den plak in den gleuf, trekt, het kaartje valt in
~t bakje en met opmerkelijke beleefdheid reikt hg 'c den
vreemdeling over, die hem 't dubbeltje aanbiedt. Ds
portier geeft geld terug, met de kalmte natuurljjfc van
iemand die altjjd haast om zich heen ziet, evenals de
doodgraver, die honderd jaar wordt, of de kastelein die
alken grsnaiine drinkt. Esn, twae, drie, vier, vjjf oeat....
do vreemdeling schenkt hem deels uit ongeduld, deels
wjjl de portier voor zjjn bsSeafdheid ook wat verdient, de
resteerende plak.
Hjj mag nu de contrók passeeren, loopt haastig da
trap op en ziet op ecu lange gang een reeks van
lokalen, éis voor versohillss.de doeleinden zjjn bestemd.
Daaronder vindt hjj, na z oh hjj een assistent georiën
teerd te hebben, eia< eljjk ook de wachtkamer 2e klasse.
Da zaai is nog al ruim va de miniatuur-boekhandel
mout dus nog evsn ontdekt worden, doch daa is het
ook geleden. Hg vraagt 'n postzegel van 5 cent, plakt
dezen op den brief, reikt de vjjf ceat over, afkomstig
van den portier, die hij nog in ds hand heeft gehouden,
om opmerkzaam gemaakt te moeten worden dat 5
oenten voor een stuiverspostzegel niet voldoende zjja. Aan
het Cantraal-Station van de hoofdstad van het Koninkrjjk
der Nederlanden, moet die een halfje méér kosten, dus
5'/i cent.
Weer meet de portemennaie dus veer den dsg komen,
maar daar het kleingeld blijkt opgebruikt te zijn, meet
de vreemdeling met een rgksdaalder betalen.
„Och, mijnheer", zuoht de statiensbeekhandelaar,
daar heb ik met den besten wil van de wereld niet
van terug, hebt u 't riet wat kleiner^" Maar de
vreemdeling heeft 't niet kleiner en daar hjj ijjn schu d
ALKMAARSCHE COURANT
6