No*- 253 Honderd en negende jaargang. 1907. DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Pil mi Maal i 3 Méi Deze Courant wordt eiken tvssrébehalve op Zon- en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 8 maanden voor at.ttmaa-r f 0,80franco door het geheele E^jk f I,— Afzonderlijke nummers 3 Cents. Prijs der gewsne advertentiin Per regel f 0,10. By groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N.|V. Boek- en Handelsdrukkery v|h. HBKMs. COSTEK ZOON, Voordam O 9. ZATERDAG 26 OCTOBER. Toekomstmuziek. BIHMMLAMll TeletooBKUMsaer 3. De muziek, welke wij ditmaal hiermede bedoelen, ie de muziek der groote wegen, is het angstver spreidend getoet en hoorngeblaas, dat u uit een m de verte over den weg aanrollende stofwolk tegemoet klinkt en u beweegt het veege lijf achter een niet te dunnen boom te bergen, althans terzijde te gaan staan en uw neus toe te houden, als de auto voorbij gaat. Tot nu toe zijn het meest solo's of hoogstens duo's, welke op die instrumenten worden gespeeld. Doch bij de solo's voegen zich weldra nieuwe solo's nabij de groote centra van verkeer is op sommige oogenblikken van den dag de eene stofwolk al niet meer van de volgende te onderscheiden en uit dat stof klinken daar zooveel solo's op, dat men al van een symphonie van auto-getoet zou kunnen spreken. Die symphonie zal steeds meer gehoord worden. Weldra zal men het ergens doodeenzaam vinden, wanneer er geen auto-getoet zal zijn en een zomer zonnemorgen zal men zich spoedig evenmin zonder vogelengekweel als zonder auto-getoet kunnen denken. Het is deze toekomstmuziek, waarover de oud minister Lely verleden jaar een rede in de Kamer heeft gehouden, welke niet zooveel aandacht heeft getrokken als zij verdiende. Nadat in die Kamer vergadering velen gewezen hadden op het gevaar en het ongemak, door auto's veroorzaakt, kwam de heer Lely met een visioen van het toekomst- automobilisme. Hij zag de auto zich ontwikkelen tot een algemeen vervoermiddel; hij zag haar goedkoop worden op dezelfde wijze als de fiets hij zag breede landwegen, waarop voetgangers, rijtuigen, fietsen en auto's broederlijk naast elkaar voortreden in zijn visioen was blijkbaar geen „stof" hij zag het ideaal der tuinsteden ver wezenlijken, de indust.ie op het land gebracht, den landbouwer in de stad hjj zag de kazerne-woningen verdwijnell, hij zag presidenten van rechtbanken naast professoren, timmerlieden, postboden, boeren arbeiders en kolonels hun ei;en lapje laDd in een idyllische omgeving bewerkenkortom hij zag ge zondheid, welvaart, vooruitgang, dank zij de auto mobiel. Wilde dan de heer Lely de ooren voor het klachtenkoor sluiten Neen integendeel. Hij wilde eenerzjjds den automobilist uit den wilden staat, waarin bij zich thans bevindt, temmen tot huisdier, maar dan wilde hij hem ook de gelegenheid geven uit zijn machine te halen wat er uit te halen isde herstelling van het verloren evenwicht tusschen de stad en het land. En om deze groote hervorming te kunnen g-ven, moet de automobilist de gelegenheid hebben om anders te rijden dan het bekende in matigen drat rijdende paard. Hij moet wegen hebben, waarop hij 70 of 80, ja 100 kilometertjes in het uur kan „verschalken." Dus aparte autowegen Neen, zeide de heer Lelyook dat niet. Zulke wegen zouden hetzelfde gebrek hebben als de spoor wegen, dat zij slechts hier en daar bij bepaalde stations de woonplaatsen der menschen kunnen ba- reiken. De auto moet overal kunnen komen. Dus op de gewone wegen P Neen, "zeide dezelfde spreker. Want op de gewone wegen zijn hardrijdende auto's een groot gevaar. De heer Lely wilde dus iets anders. Hij wilde de gewone wegen verbroeden, totdat zij aparte fiets- en autopaden zouden kunnen hebben. Op zijn eigen pad zou de auto vrij zijn er met een 80 kilo meter gangetje van door te gaan men zou dan het ideaal voertuig hebben, dat men zou kunnen doen vertrekken op het moment, dat men wilde, waarmee men een sneltreinvaart zou kunnen bereiken en dat u toch precies op het punt zou brengen waar gij zoudt willen zijn. Een bezwaar is, dat het op het oogenblik nog wat duur is. Doch met het oog op de geschiedenis van de fiets voorspelt de heer Lely een snelle en groote prijsvermindering, zoodat bij het ideaal van de kip in de pot voor eiken hand werksman van koning Hendrik spoedig als bereik baar ideaal zou komen het hebben van een eigen automobiel op stal. Kon dit alles verwezenlijkt worden, dan het is niet te ontkennen zou inderdaad de kwestie tusschen de stad en het land spoedig opgelost zijn. Want dank zij het tooverwerktuig, de automo iel, dat u in enkele minuten van uw eenzaam huis op de heide in het drukste straatgewoel zou kunnen brengen, zou de stad land en het land stad gaan worJen. Iedereen en niemand zou buiten wonen, want niemand zcu meer aanleiding hebben om de opsluiting binnen de steenen der stad te preferee- ren boven do verre horizonten en de frissche lucht Van het vrije landleven. Deze voorspelling is niet moeielijk te maken. De spoorwegen hebben al veel voor de ontwikke ling van het platteland gedaan, de electrische trams doen veel voor de gezonde uitbreiding der steden. Hoe oneindig veel zou de auto niet kunnen doen, die de snelheid dar spoorwegen zou paren aan de alomtegenwoordigheid van de electrische trams, ja die de huizen nog veel beter kan doen bereiken dan die trams. Er zijn slechts twee „maren," de kosten van automobilisme en de mogelijkheid om de autopaden zo3 te leggen, dat de auto's zsnder gevaar hun vervaarlijke snelheden kunnen bereiken. Yan de kosten maakt de heer Lely zich wat te gemakkelijk af. Ongetwijfeld zullen de auto's goed- kooper worden. Doch zullen zij zoo goedkoop wor den, dat zij een werkelijk algemeen middel van vervoer zullen worden P En dan de auto-paden. Kon men die boven of onder den weg leggen, dan zouden er zeker wei nig bezwaren zijn. Doch indien zij gelijk met den weg worden gelegd, indien men hen moet vinden door wegverbreeding, gelijk de heer Lely wil, hoe vermijdt men dan de gevaren bij wegkruisingen en in de kommen der gemeenten, die zich volgens deze redeneering enorm zullen uitbreiden. De heer Lely zegt alleen „Men kan namelijk het midden van den weg voor automobielen inrichten en ter weerszijden van de automobielen den weg hoofdzakelijk voor ge wone voertuigen bestemmen, en men kan ook voor het gewone verkeer het midden van den weg aan wijzen en voor de automobielen de beide zijden van den weg bestemmen." In geen van beide oplossingen zijn de bovenge noemde bezwaren zonder meer ondervangen. En ot het zelfs mogelijk zal zijn die bezwaren op deze wijze te ondervangen schijnt ons de vraag. Maar toch het loont de moeite de zaak nauw gezet te onderzoeken en de heer Lely wijst er te recht op, dat men nu reeds de kwestie van het automobielverkeer der toekomst breed moet opvat ten en dat men, ligt de oplossing in verbreeding der wegen, zoo gauw mogelijk met die verbreeding moet beginnen en die verbreeding geleidelijk nu reeds moet doorzetten en niet afwachten den tijd, dat door de uitbreiding van het autoverkeer, de grond langs die wegen in prijs gestegen zal zijn. Trouwens de heer Lely heelt in minister Kraus zijn man gevonden. Die bewindsman gevoelde blijk baar veel voor deze toekomstmuziek en zeide uit drukkelijk een algemeen onderzoek toe, gelijk bij trouwens kon mededeelen dat de kwestie der weg verbreeding ten aanzien van den straatweg van den Haag naar Leiden al in studie was. Tweede UsMcr. Voorloopig Verslag o e r h o t h o o f d s t u k justitie. Uit het verslag van het afdeelingsonderzoek der Twee de Kamer bljjkt, dat leden van verschillende richting uiting gaven san hun teleurstelling, dat het voorstel tot herziening van de wetgeving betreffende de aaamlooze vennootschappen, dat overeenkomstig de mededeling van den Minister in de vergadering der Kamer vaa 7 De cember 1906 destijds binnen enkele maasden mocht wor den verwacht de Kimer nog steeds niet heeft bereikt. De bjj voortduring aan den dag komende misbruiken en knoeierijen bjj verschillende fiaaneieele instellingen bewezen, maar men meende, ten dn.deljjkste, hoe drin gend noodig het is, dat door den wetgever worde inge grepen, ai ontveinsde men zioh sis', dat scherpe wette lijke bepalingen op zichzelf nimmer afdoende zouden kunnen zjjn om alle kwade praktjjkeu te 'i erbinderen. De opmerking werd hierbjj nog gemaakt, dat de re geling niet volledig zou zjjn, mdien zjj zich tot de naamiooze vennootschappen beperkte; de commanditaire vensootsohappea op aatdeelen mochten daarin niet wor den gemist. Juist ook bjj dezen vorm vaa vennootschap pen toch waren in den laatsten tjjd uiterst Ledenkeljjke zaken aan het licht gekomen. Erkennende, dat de Regeerisg door een strenge toepassing van de wetteljjke bepalingen ten aanzien van huizen, waar gelegenheid tot hazardspel wirdt gegeven, bljjk geeft van een ernstig streven om de toenemende speelzucht te breidelen, zouden sommige leden toch gaarne zien, dat verder werd gegaan en dat, waar zulks nuttig kon bljjkea, ook nieuwe wetteljjke bepalingen tot bestri ding van dit euvel werden in het leven geroepen. In het bjjzonder werd hierbjj gewezen op het wedden bij harddraverjjen en wedrennen, alsmede op het gedobbel ter beuaie, dat in s'.eedi breedere kringen der maatschap- pjj zoovelen ten verdervs sleept. Naar aanleidiig van berichten in de dagbladpers over ongeregeldheden, waaraan zioh Duitsohe werklieden zouden hebben schuldig gemaakt, die ter zake van de werksta king in het havenbedrjjf naar Botterdam reisden, werd gevraagd, in hoever het gebeurde juist is medegedeeld. Mochten die berichten ook slechts ten deele juist zjjn, dan wenschte men te vernemen, of de komst van deze arbeiders zoo onverwacht was, dat do Regeering niet alleen niet te Arnhem, maar zelfs niet te Utrecht de noodige maatregelen had kunnen nemen om de orde te handharen. Sommige leden waren van oordeel dat de Minister met zjjn voorstellen tot algeheele reorganisatie van het Rjjksopvoedingswezen wel wat grootscheeps van wal wesschte te steken. Men wenschte te weten waar het terrein gelegen is dat de Minister voor de vestiging van het dusgenaamde leergesticht meent gevonden te hebben. Koninklijke militaire Academie. Gisteren had aan de Kon. Mil. Academie een eenvou dige doch treffend r plechtigheid plaats. Door den oud-gouverneur, den gepensionneerden generaal majoor Van Dam van Isselt, werd aan de inrichting aangeboden een gedenkschilderjj, vermeldende de namen van alle officieren die sedert de oprichting der academie aldaar hunne opleiding genoten en die gesneuveld cf aan hun voor den vjjand bekomen wonden overleden zjjn. Mr. Hendrik Okma is plotseling overleden. Hjj werd den 27en Augustus 1868 geboren te Djjken (geweente Doniawerstal), waar zjjn vader landbouwer is. Ta Groningen gepromoveerd in 1894, vestigde hjj zich als advokaat en prokureur te Sneek. Voor z.ne promotie studeerde hjj aan de Vrjje Universiteit* Hjj was van 1895 tot 1901 lid van da Provinciale Staten van Friesland, voor het district Sneek. Bjj de in 1901 gehouden verkiezing van leden voor dat kollege bedankte hjj wegens familieverwantschap. Mr. Okma had zitting in de Tweede Kamer sedert Juni 1901. Reeds in een gedeelte onzer vorige oplaag vermeld. Personeel-vermindering. Bij de artillerie -inrichtingen zal wegens bezuiniging» maatregelen inkrimping van het bedrijf plaats hebben, hetiees ten gevolge heeft peraeneel-vermindering. Aan Z. E. den Minister van Osrleg is door de federatief verbonden Chr. Rykswerklieias-orgaaisatiën ea den Alg. Ned. Bond van Rijks werklieden versacht em het veer ontslag in aanmerking komend personeel in de Rgkswerkplaatsen van marine en koloniën te plaatsen. Thans worden sollicitanten opgeroepen voor betrekkin gen bg de Ryksmarinewerf te Amsterdam. Er schgnt dus geen nota genomen te zga van het verzeek. De aandacht der volksvertegenwoordiging zal op deze aangelegenheid gevestigd werden. Verkiezing Prov. Stalen van W.-Holland. Bjj de gisteren te Haarlem gehouden verkiezing voor een lid van de Provinciale Staten vn N.-H. (vacature mr» W. A. 't Hooft) werden uitgebracht 4405 stemmen, waarvan 34 vaa onwaarde. Hiervan vorkregen de arts H. van den Berg (r.-k.j 2169 en mr. J. W. Losecaat Vermeer 2202, zoodat laatstgenoemde is gekozen. K echtzaken. Niet tevreden. Da barbiersbedienda F. K. N. R. te Rotterdam die Dinsdag jl. veroordeeld werd tot 8 jaren gevangegiss rat inzake den moordaanslag, door hem gepleegd op mej. Hageraats, de vrouw van zjjn vroegeren patroon, in hare woning aan den Oostzeedjjk, heeft hooger beroep aange- teekend. Gtëischt was een gevangenisstraf van 5 jaren» Gemengd Nieuws. Van eca nieuw gemeenteraadslid. V or de Rotterdamscho rechtbank zal 14 November wegens een misdrjjf tegen de zeden terecht moeten staaa v. R., gekozen maar aog niet geïnstalleerd ge meenteraadslid aldaar. Uit de Stofterdamsclie haven» De strjjd in de haven neemt, hoe weinig daarvan ook naar buiten bljjkt, hoe langer hoe scherper verhoudingen aan. Da Scheepvaart vereeniging, die thans vrjjwel de leiding in handen hei.fi, heeft zich gewend tegen de vertegenwoordigers van do ontvangers der lading, de graaafactors, welke personen tot nu toe vrjjwel contra de elevators en met de wegers enz. hebben geheuld. Hua is in een gisteren gehouden vergadering kennis gegeven dat wegers, vrjjlieden, controleurs enz. voortaan nog maar alleen aan bcord van schepen zullen wor den toegelaten indien zjj een biljet teekenen, waarin zjj ieder voor zich verklaren zich aan boord dier schepen bahoorljjk te suilen gedragen. Bljjkt het tegendeel, waaromtrent een scherpe contróio zal worden geoefend, dan worden zjj voor drie maanden uitgesloten op de schepen die bjj de Vereeniging zjjn aangesloten. Die maatregel is aoodzakeljjk geworden doordien dit volkje telkens het personeel van de Scheep vaartvereeniging in den arbeid dwarsboomde, als gevolg waarvan zjj bjj herhaling van boord moeten worden gezet. Wat vogelbeachemers in deze maande kunnen deen. In de Levende Natuur Tan October schrgft Jao. P. Thyssa over het vogelbesche.'mar» werk veer October en November. In dezen tyd zegt hij kunnen de vogels zich nog al tamelgk goed redden. De nood komt pas als de vorst invalt. Het beste wat wy in deze maanden kunnen doen is het verzamelen van voedsel voor den winter, niet alleen van droge vruchten zooals hazel noten, eikels en beukeneotjei, maar ook van bessen als: lysterbessen, meidoernappsltjes, vruchten van duimdoern, wilde sneeuwbal, vlier, liguster, kardinaals- hoedje en rozen. Al deze vruchten kunnen gedroogd worden en de vogels zgn er in den winter dan heel gelukkig mee. Verleden jaar hadden wij vtsr kamer versiering in onze serre een paar groote takken gezet van 't kardinaalshoedje vel met de prachtige vruchten. Die zgn natuurlijk mettertijd verdroogd, maar we hebben ze maanden lang laten staan. En nu kwamen in de Kerstvacantie de roodborstjes in huis om de verdroogde naadjes uit die takken te pluizen. Ze waren er dol op ea lieten er niet eea van ever. Het dro;,en van al deza vruchten gaat gemakkelyk genoeg door zc eenvoudig op een luchtige en droge plek uit te spreiden. Let er van den winter eens ep, welke het meest in den smaak vallei. Bond- en klauw neer. De minister van landbouw, nijverheid en handel heeft den commissarissen der Koningin versocht, de aandacht der gemeentebesturen te vestigen op de wensohelykheid, dat ter voorkoming van de verbreiding voor mond- en klauwzeer van gemeentewege, na overleg met den districts veearts, worde gezorgd voor scherp toezicht op de dieren, welke ter markt worden gebracht, met het oeg zoowel op de groote veebewegiag in dezen tijd des jaars, maar ook op 'aet belang van het onbesmet blijven der veemarkten, torens een groot gemeentebe lang. Mocht blgken, dat niet voor voldoend toezioht zorg wordt gedragen, dan zal het verbieden van de markt bij den minister een punt van overweging uit maken. Gravenhangsche Winkeliersvereniging. In de jongste algemeene vergadering van de 's-Graven- haagsche Winkeliers vereeniging, waarin 110 leden, onder wie vele dames, aanwezig waren, werd na een bespreking van het vraagstuk »da vakorganisatie voor den middenstands, het bestuur opgedragen dezen winter over te gaan tot vaksgewjjze groepeering van leden der vereeniging in afdeelinges, welke weder in een be- stuurdersbond zullen worden saamgebracht. Breedvoerig werd besproken de kwestie der afbeta- lisgsmagazjjsen en de vraag of het wenscheljjk is houders dier magazjnen als leden der vereeniging aan te nemen. Het bestuur verzette zich tegen het nemen van een definitief besluit en gaf ernstig in overweging dit vraagpunt p 00n volgend Bondscongres door den geheelen georgaaiseerden middenstand te doen uitmaken. Daarna werd de vergadering gesloten. ■lshandells(. Te 10} uren Donderdagavond verschafte de politie zich op het geroep van moord toegang tot da woning van den graanwerker G. B. van L., in de Boomgaard straat te Rotterdam. Die man heeft zjjn vrouw zoo mishandeld, dat zjj bewusteloos met een wond aan het voorhoofd door de politie op den grond liggende werd gevonden» De hulp van een geneesheer moest worden ingeroepen» Pater de Honavllle. O ader vele blgken van belangstelling vierde de zeereerw, pater L. A. G. de Sonnaville te Katwgk het gouden jubileum van zgn intrede in de Sociëteit van Jesu». In den loop van ie» dag werd het bericht ontvavgen dat de jubilaris, die zich vooral op muzikaal gebied zoo verdienstelijk maakte, door H. M. de Koningin was be noemd tot officier in de orde van Oranje-Nassau. Onze oprechte gelukwenschen aan den hoop geacht en jubilaris. (C«n<r.) Knollen als veevoeder. Op de Friesche zandgrosden verbouwden de veehouders Vroeger veel knollen om dearmeda het vee te voederen. Dit voedsel was goedkoop en de koeien nuttigden het gaans». Na de bo'erfabricken overal zgn verrezen en de boeren daaraan hunne melk leveren, setmt de knollen- bcuw haid af, want door het gebruik der knollen is de melk van minder kwaliteit, wat niet gunstig op de boter werkt. Wel heeft men door het pasteuriseer en getracht hierin verbetering te brengen, maar zonder gunstig resultaat. De boter van de melk der koeien, die mot knollen gevoederd zjjn, heelt een min of meer bitteren smaak, wa rdoor ze in waarde daalt. De knollen, die nu nog verbouwd worden, dienen tot voedsel voor de varkens. Vergiftiging in de welde door planten. Bjj een landbouwer onder Assendorp, in Orerjjsel, stierven kort na elkaar drie koeien en twee kalveren» De dieren graasden ia een stuk grasland, waar sedert jaren vee in de wei gezet werd. Men meent thans als oorzaak van den dood te moet» aangeven de holpjjp ot t pjjpkruid, de bekende scherm- bloem mat blazige, holle stengels, die meer in 't oog vallen en ook meer voor de voeding van de plant doen dan de bladeren; deze toch zjjn in den regel weinig ontwikkeld; ook de bloemen, platte trossen ter grootte van een kwartje, vaak drie of vier bjjeen in een regel matige figuur, zjjn kleiner dan gewoonljjk bjj scherm- bloemen het geval is» Deza plant nu groeit in den regel m de ondiepe slooten ea plassen en komt er niet uit» Strekt zich een laag gedeelte van 't overigens vrjj hooge weiland, zooals te Assendorp het geval was, tot aan de sloot uit, dan kan een moerasplant als de holpjjp heel licht tot landbewoner worden. lie wereld wil bedrogen worden. Te Amsterdam bood een bloemenkoopman goud-azalea s aan voor vjjftig cents. Een bloemcfakenner, toevallig voorbijgaande, zag, dat het dotterbloemen waren, door den koopman aan den slootkant gestoken. De man trachtte dit eerst te loochenen, maar toen hjj zag dat dit hem niet kon helpen, bekende hjj eerijjk »Och, ziet u, 'k ben in dienst geweest en daar heb ik menschenkennis opgedaan. Als ik nou zeg, dat die mooie bloemen bjj ons in 't wild groeien, wil geen mensch er meer voor geven dan een dubbeltje. Nou verkoop ik ze glad voor vjjftig centen.* Alweer een faillissement. De correspondent van Dcrdr. Ct. te Sliedrecht seint De heer J. Bakhuizen, kassier en commissionnair in effecter alhier, heeft heden de betaliagen gestaakt» Fail lissement is of zal worden aangevraagd. Burgemeester en wethouders hebben zgn kas, boeken en bescheiden als gemeente-ontvanger volkomen in orde bevonden. ALKMAARSCHE COURANT SBr. fikss, t nDMBaraanHM

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1907 | | pagina 1