DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. No. 261. Honderd en negende jaargang. 1907. DINSDAG 5 NOVEMBER. GROOTE PAARDENMARKT Woensdag 13 November. GROOTE Woensdag 20 November. BINNENLAND. Deze Courant wordt eiken avond, behalve op Zon- en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaar f 0,80; franco door het geheele Rijk f 1,— Afzonderlijke nummers 3 Cents. Telefoonnummer 3. Prijs der gewone advertentiën: Per regel f 0,10. Bij groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdrukkerij v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9. OP OP (Hdbl.) Uit het Bakkersbedrijf. Tweede Kamer. GEMENGD NIEUWS. Het „Groot Noord-Hollandsch Begrafenisfonds." Veel zegen. Totaal geboekt f 73316.90 Beschieting op Ceram. Huwelijk van Postbeambten. Pensioen Staatsspoorwegpersoneel. Een ontrouw beambte. Het ernstig ongeluk. Een veiligheidsmaatregel. Valsche stuiverstukken. ALKMAARSCHE COURANT. sSRTaYI BEVOLKING. Onderstaande persoon wordt verzocht zich ten spoe digste ter Secretarie dezer gemeente aan te melden (afdeeling bevolking). JANTINA L. KIEPT, gekomen uit de gemeente Winschoten. ALKMAAR, 5 November. Verbazend druk bezocht was de vergadering in de Albert Hall te Londen, waarin mededeeling zou wor den gedaan van den uitslag der stemming onder het spoorwegpersoneel over de vraag: „Zijt gij ervoor dat op een bepaalden tijd de opzeg ging van uwe dienstverhouding plaats heeft, om door te zetten dat het bestuur van den bond u vertegen woordigen kan bij de onderhandelingen over onze eischen, zooals die door uwe afgevaardigden op het edBgres vastgesteld zijn?" Voordat de uitslag werd medegedeeld, werden er re devoeringen gehouden, allereerst door den voorzitter, het parlementslid Ellis, van Men, hetzij terloops mede gedeeld, gezegd wordt, dat hij de grootste aandeelhou der in een der vele Engelsche spoorwegmaatschappijen is. Hij vertrouwde dat het geschil zou worden opge lost en dat er Woensdag, dus morgen, bij de onderhan delingen in Whitehall een eervolle vrede tot stand ge bracht zou worden. Mocht dat evenwel niet het geval zijn, dan zou de Engelsche regeering z. i. genoodzaakt zijn, een verplicht scheidsgerecht tusschen spoorwegbe- sturen en spoorwegpersoneel in het leven te roepen, want een algemeene werkstaking op de spoorwegen be- teekent in onze dagen een nationale ramp, welke do rt geering niet mag toelaten. Na dezen spreker voerde de algemeene secretaris Bell het woord. Wij hebben onlangs dezen man ge schetst als een krachtige figuur, die in zijn leven wils kracht heeft gekregen en haar thans aanwendt ten ba te van zijn vakvereeniging, zonder zich te laten bein vloeden door de elementen, welke, volgens hem, het vereenigingsleven bederven. De heer Bell ging nog eens de middelen na welke in ue afgeloopen twaalf maanden door het personeel wa ren aangewend, om hun vakvereeniging door d$, spoor- v/egbesturen erkend te krijgen. En die erkenning is noodig. Spreker ging na hoe moeielijk onder de tegen woordige omstandigheden met de besturen te onder bandelen valt over salarissen en werktijden. Ter illu stratie van zijn betoog' gaf de spreker de volgende voor beelden, loopende over 305.000 man. Van dezen ont vingen er 7210 minder dan 7.20 in de week, 16,210 van 7.20 tot 9, 40,000 van 9.60 tot 10,80; pl. m 37,500 van 11.4-0 tot 12 ruim 100,000 dus verdie nen 12 of minder. Verder verdienen er 87,900 van 12.60 tot 15; daartoe behooren de meeste seinwaeh ters, stokers en rangeerders. Slechts 40,900 man ver dienen van 15.60 tot 18 in de week. Er zijn 17,520 man, die 8 uur daags werken, 163,900 tien uur en 61,550 twaalf uur. In tien jaar tijds zijn er ruim 5000 man in den dienst omgekomen en ruim 100.000 gewond. Onder ademlooze stilte verkondigde de spreker ver volgens den uitslag van de stemming, welke, zooak onze lezers weten aldus is: Van de 97.631 leden van den Bond hebben 88.134 le den de bovenstaande vraag beantwoord en 76.925 heb ben „ja" gezegd. Een motie werd aangenomen, eenstemmig en met gejuich, waarin verklaard werd, dat de vergadering de bestuurders van de groote vakvereeniging van spoor negpersoneel zal steunen in hun maatregelen tenein de de beweging voor erkenning tot een goed einde te brengen. Wat nu? De dag van morgen zal het leeren. Een algemeene staking zou voorzeker een national- i amp zijn. In Engeland heeft het spoorwegwezen een snelle ontwikkeling genomen: het spoorwegnet bedroeg in 1901 35.462 K. M., in het veel grootere Duitschlan 46.413 K. M. Het geheele vervoer is ingericht naar d. principes: groote snelheid en tijdsbesparing. Goede rentreinen loopen er even snel als personentreinen, di eerste rijden meestal 's nachts, de laatste overdag, de eerste zijn niet groot, maar zeer talrijk. IJltreinen loo ,en er voor katoen, steenkool en ertsen. Zooals men ziet, wordt alles in het werk gesteld om de goederen zoo snel mogelijk van en naar de havenplaatsen te brengen. En dan te moeten denken, dat het verkeer t-ilgelegd zou kunnen worden! Wat de maatschappijen betreft, er zijn er ettelijke. Het geheele kapitaal, in spoorwegen gestoken, be draagt ongeveer 15.000.000.000 gulden, maar men be rekent dat dit kapitaal is gestort door wel 500.000 aandeelhouders. Het aantal directeuren wordt op 250 geraamd, terwijl er naar berekening 3000 commissaris- l zijn, welke gemiddeld 6000 gulden per jaar verdienen. Het klinkt eenigszins vreemd, wanneer men hoort dat de heer Bell sprak van 305.000 spoorwegmannen en slechts 97.631 bondsmannen. Het gezamenlijk perso neel bedraagt nog meer, het wordt geschat op 580.000, waarvan 350.000 behooren tot het eigenlijke treinper soneel. De Bond, de Amalgamated Society of Railway Ser vants, si opgericht door en voor dit personeel. Slechts éénderde van dat personeel is hierin georganiseerd. De machinisten zijn vereenigd in een afzonderlijke organisatie, welke 15000 leden telt. Ook zijn er nog kleinere vereenigingen. Het georganiseerde deel van het personeel woont echter voornamelijk in de knooppunten der lijnen, het beheerscht dus het verkeer. En wanneer men bedenkt, dat er weinig kanalen in Engeland zijn, weinig goederen dus per boot kunnen werden vervoerd, dan begrijpt men, dat de schade door een spoorwegstaking, al was het dan ook maar een ge deeltelijke, zeer groot zou zijn. Er bestaat evenwel alle hoop, dat zij zal worden ver meden. ry De beurs, een goede barometer in dit opzicht, wijst op goed weer, en voorspelt geen storm. Dat geeft ver trouwen. voerd, bedragende voor alle verzendingen, dus ook voor die van en naar het buitenland, voor stukgoederen 2 ets. per 50 kilo met een maximum van 50 ct. per zeu- ding en van wagenladingen 50 ct. voor eiken wagen. Voor wagenladingen ruwe goederen is per wagen 25 ct. verschuldigd. Het zonderlinge hiervan is, dat eerst nu, dus na den datum van inwerkingtreding, van die voornemens der spoorwegen blijkt, terwijl op het zoogenaamde derde vervolg op het Nederl. Spoorweg tarief te lezen is, dat de minister van waterstaat reeds 4 October deze heffing goedkeurde, een heffing overi gens die voor groote vervrachters een aanzienlijk be drag uitmaakte waarmede zij zeker gaarne van te vo ren rekening hadden gehouden. De „Nederlandsche Bond van arbeiders in het bakkersbedrijf" heeft Zondag te Utrecht een buiten gewoon congres gehouden. Voorzitter was de heer •A. J. Goedhart, uit Amsterdam. Besloten werd tot aansluiting bij de internationale organisatie der bakkersgezellen. In zake een gerezen verschil tusschen het hoofd bestuur van den Bond en de arbeiderscoöperatie „De Dageraad" te Amsterdam, werd de volgende motie aangenomen „Het buitengewoon congres gehoord de besprekingen aangaande de epiaestie met de coöperatieve bakkerij „De Dageraad", en detgevolgen daarvan hecht haar volle goedkeuring aan de handelingen van het hoofd bestuur en spreekt haar volle vertrouwen in het hoofdbestuur uitgeeft het tevens de leiding van den Bond weder in handen, alsmede aan den redacteur, zoodat de zetel van den Bond te Amsterdam blijft gevestigd, en gaat over tot de orde van den dag De behandeling van de overige voorstellen werd uitgesteld tot een volgende vergadering. De koninklijke familie. De koninklijke familie komt tegen de tweede helft van December van Het Loo tot het voorjaar weer haar verblijf in de residentie vestigen. In de vergadering van gisteren was ingekomen het bericht van overlijden van mr. Okma, lid der Kamer voor Sneek. Dit bericht zal met een brief van rouw beklag worden beantwoord. Ingekomen waren de geloofsbrieven van het nieuw gekozen lid voor Schiedam, jhr. mr. de Geer. Zij wer den gesteld in handen van eene commissie, bestaande uit de heeren Smeenge, van Yeen en van Vuuren. De heer Smeenge bracht namens deze commis sie rapport uit en adviseerde tot toelating. De heer De Geer werd door den griffier binnen geleid en nam na eedsaflegging zitting. De wetsontwerpen betreffende de Ouderdomsverzeke- ring en de administratieve rechtspraak (vervangings beroepswet) werden gesteld respectievelijk in handen der Commissie van Voorbereiding voor de Verzeke ringswetten en van de Commissie van Voorbereiding voor de wetsontwerpen betreffende de administratieve rechtspraak. De V oorzitter stelde voor hedenochtend om IOI/4 uur de behandeling aan te vangen van de Indische begrooting en de daarmede verband houdende wets ontwerpen. Voorts stelde hij voor vanaf heden tot 24 December iederen Maandag te vergaderen om U/4 uur en de vier volgende dagen der week om IOI/4 uur. Aldus werd besloten. Wij ontvingen het verslag, loopende over het boek jaar loopende van 1 Juli 190630 Juni 1907 van de vereeniging „Het Groot Noord-Hollandsch Begrafenis fonds," De Rijp. Evenals het vorige jaar bleef het bedrijf zich regel matig ontwikkelen en stemmen de verkregen resulta ten tot tevredenheid, hetgeen uit het volgende over zicht zal blijken: 30 Juni 1906 Aantal polissen 71043 Verzekerd kapitaal f 4.617.375,10 Ontvangen premiën 128.106,58 rente 42.959,89 Wiskundige reserven 993.498,13 30. Juni 1907 Aantal polissen Verzekerd kapitaal f 4.717.132,80 Ontvangen premiën 131.508,92 rente 45.233,03 Wiskundige reserven 1.007.242,15 Toename Aantal polissen Verzekerd kapitaal f Ontvangen premiën rente Wiskundige reserven Aan uitkeeringen werd betaald f 71560.90 en Directeurswoning in overeenstemming te brengen :et de plaatselijke huizenwaarde, afgeschreven op de post Vaste Goederen 5283.14. Verder is afgeschre ven op: Mobilair 1128.46. Kluisbouw 1795.23. To taal 8206.83. De extra-reserve komt op de Balans van het vorige „aar voor met 347.226.98 en 'n half. Voor Koersver schil is hierop geboekt 61.100.61. Afgetrokken geeft ditƒ286.126.37. Bijgeboekt werd het winstsaldo over dit boekjaar 29.358.24 en rn half. Zoodat de Extra reserve op de Balans voorkomt met 315.484.62. Rekening houdende met de buitengewone afschrij vingen op Kantoorgebouw, Mobilair en Kluisbouw, is het aangenaam te kunnen constateeren, dat het voor- dcelig saldo 5290.25 hooger is dan dat in het vorige boekjaar bereikt. Ten einde een beeld te geven van de ontwikkeling an het bedrijf, is er als bijlage aan dit verslag een overzicht over de laatste 10 jaren toegevoegd, benevens een staat der Reserveberekening door Dr. N. P. Kap- teijn en een overzicht der geldbeleggingen. Men meldt aan de 's Hert. Ct. uit Prinsenhage Zaterdag werd bij het echtpaar A. v. d. R.-B., op Overa alhier een drieling geboren. De kinderen hebben echter slechts enkele uren geleefd. Bovengenoemd echtpaar huwde alhier 24 November 1903. In Juli 1904 werd hun een tweeling geboren, 21 April 1905 een meisje, 4 Mei 1906 een jongen, April 1907 een tweeling en Zaterdag een drieling. In het jaar 1907 werden zij dus met 5 kinderen verrast en in de nog geen vier jaren, hetwelk zij gehuwd zijn, werden hun 9 kinderen geboren. Een merkwaardige kip. Bij Th. Klumpers te Hof van Delft is een kip die geregeld 's morgens vraagt binnen gelaten te worden, dan 2 trappen hoog loopt, om vervolgens in de wieg van het dochtertje des huizes een ei te leggen. Wanneer zij haar plicht heeft gedaan, komt zij weer naar beneden en vraagt om buiten te worden gelaten. Gedurende 8 weken is zij op die wijze al bezig en ruim 50 eieren zijn al door haar in de wieg gelegd. (Delft. Ct.) 72 098 1055 99.757,70 3.398,34 2.273,13 13.744,02 Aan pensioenen werd betaald 1756,— Vorig boekjaar 77788.70 Blijkens een te Den Haag uit Ned. Indië ontvangen telegram, is op Ceram uit de kampong Hoekoe-ketjil een patrouille beschoten, waarbij een Europeesch mili tair beneden den rang van officier met levensgevaar gewond werd. Het verzet is plaatselijk. Ingetrokken is de regeling betreffende eervol ont slag uit dienst van vrouwelijke post- en telegraafamb tenaren bij huwelijk, zullende voortaan overwogen worden of het dienstbelang toelaat te voldoen aan den wensch der betrokken ambtenaar om in dienst te blijven. Het gerucht gaat onder het personeel der Mij, tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, dat de directeur- generaal voornemens is, het pensioen te brengen van de helft op twee-derden der bezoldiging. In verband hiermede zal het personeel, dat tegen woordig na 30 dienstjaren recht heeft op de helft van het traktement als pensioen (welk bedrag bij meer dienstjaren niet kon worden verhoogd), na veertig dienstjaren een pensioen ontvangen, gelijkstaand met twee-derden der bezoldiging. Bevat het gerucht waarheid en dit schijnt vrij zeker te zijn dan is daarmee een groote grief van het personeel opgeruimd. (Leeuw. Ct.) Spoorwegtarieven. Met ingang van 1 November zijn bij alle Nederland sche spoorwegen zoogenaamde stationskosten inge- Minder uitgekeerd f 4421.80 Sedert de oorspronkelijke oprichting van het Groot Noord-Hollandsch Begrafenisfonds is totaal uitge keerd 3.278.759i69. Afgegeven werden 4490 polissen met 319.850, ver zekerd kapitaal. 119 vrije polissen 24.40,50 verze kerd kapitaal. Totaal afgegeven 4609 polissen met 322.290.50 verzekerd kapitaal. Afgeschreven werden 3554 polissen met 222.532,80 verzekerd kapitaal. Toe name 1055 polissen met 99.757,70 verzekerd kapi taal. Het gemiddeld verzekerd bedrag per polis is weder toegenomen en bedraagt 65.44 tegen 64.99 aan het einde van het vorige boekjaar. De door Dr. Kapteijn wiskundig berekende premie reserve'is weder als volgt bepaald: De lasten en baten zijn berekend met netto-premiën naar den grondslag der sterftetafel „Mannen geheele bevolking 18801890 en een rentevoet van 3 Hierbij is gerekend dat de verzekerden van het laat ste jaar gemiddeld een half jaar, die van het vorige jaar gemiddeld anderhalf jaar, enz. zijn ingeschreven cn daarmede in overeenstemming is de reserve vastge steld. De verplichtingen der Vereeniging zijn dus weder zoo hoog mogelijk, de baten daarentegenzoo laag mo gelijk getaxeerd. De sterfte had in 1906 een gunstig verloop en be droeg wat de personensterfte aangaat 78.1 van de berekende, terwijl de waargenomen kapitaalsterfte be droeg 79.3 De in dit boekjaar van de beleggingen gekweekte rente bedroeg 3.42 De groote teruggang van de koersen der 2 en 'n half Inschrijvingen op het Grootboek, alsmede van de Effecten, maakte eene afschrijving van 61100.61 noodzakelijk. Aangezien de Reserve voor Koersverschil nog slechts 9134,bedroeg, heeft men deze reserve on veranderd op de Balans gebracht en het geheele Koers verschil van de Extra-reserve afgeschreven. In verband met het in de vergadering van 3 Juni 11 genomen besluit, is, om de waarde van Kantoorlokalen De gewezen gemeente-ontvanger van Hoogvliet D. Speelman, de vorige week op last der justitie ge arresteerd en naar de gevangenis te Rotterdam over gebracht, heeft zich aan verduistering schuldig gemaakt. De belastingen werden door hem ontvangen en da biljetten voor voldaan geteekend. Inplaats van dia gelden te boeken en in de gemeentekas te storten, liet hij dat beide na, maar behield dat geld en ge bruikte het ten eigen bate. Nadat hij aan den gemeenteraad zijn ontslag ge vraagd en dit verkregen had, werd voorloopig een plaatsvervanger benoemd. Deze vond in de boeken de posten over 1906 als niet betaald en waarschuwde daarom de belastingschuldigen aan hunne verplichting tot betaling te voldoen, waarop allen hunne voor vol daan geteekende biljetten vertoonden. Op last der justitie zijn de boeken en de biljetten in beslag ge nomen. Omtrent hetgeen in 1907 gebeurd is duurt het onderzoek steeds voort. De ontvanger had ook zijn brandkast te gelde gemaakt. Bij de arrestatie, die in den nacht plaats had, was hij in het bezit van slechts vier centen. De gemeente zal echter door deze ver duisteringen geen nadeel ondervinden, daar de schoon vader van den ontvanger zich als borg verbonden heeft. Omtrent het ontzettend ongeluk te Hilversum meldt men nog het volgende Het ongeluk gebeurde aan den overgang bij den Liebergerweg, die aan den Utrechtschen kant van het station is gelegen. De boomen waren gesloten, doch een oogenblik te voren waren zij open geweest, zoodat menschen en zelfs een wagen zich op de rails bevonden op het oogenblik dat de trein voorbijsnorde. In de toen heerschende verwarring werden de slachtoffers dooi de locomotief gegrepen, gedood en gewond. Het schreeuwen en bellen had niet meer mogen baten. Het mag een wonder genoemd worden, dat er van de ruim 20 menschen, die tusschen de afsluitboomen zich bevonden, niet meer gedood zijn, te meer daar er eenige kinderen onder den trein vandaan gehaald zijn met lichte kwetsuren. De toestand van de aan het hoofd zwaar gewonde 25-jarige vrouw Van Beusekom blijft zorgelijk. Gisteren zijn de lijken ter schouwing door de justitie naar Amsterdam vervoerd. Waarschijnlijk tengevolge van de verspreide ge ruchten omtrent den stormloop bij de Rotterdamsehe Spaarbank, kwam een juffrouw, die zich ongerust gemaakt had, bij de Spaarbank te Breda haar bespaarde gelden opeischen. Zulks bedroeg f 1500. Toen men haar dit bedrag uitbetaald had, was zij gerust en stelde zich tevreden met een bedrag van f 25. De overige f 1475 liet zij bij de Spaarbank staan. Nauwelijks is de nieuwe stuiver in omloop, of valsche stuiverstukken worden reeds in omloop gebracht. Ten politiebureele te Maastricht is zoo'n valsch stuiverstuk gedeponeerd, dat vrij slordig is nagemaakt. Het is van tin en veel lichter dan de door het Rijk gemunte stuiver. De kleur is meer witachtig, terwijl de rand niet rond, doch eenigszins hoekig is.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1907 | | pagina 1