DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
No. 261.
Honderd en negende jaargang.
1907.
DINSDAG
5 NOVEMBER.
GROOTE
PAARDENMARKT
Woensdag 13 November.
GROOTE
Woensdag 20 November.
BINNENLAND.
Deze Courant wordt eiken avond, behalve op Zon- en
Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden
voor Alkmaar f 0,80; franco door het geheele Rijk f 1,—
Afzonderlijke nummers 3 Cents.
Telefoonnummer 3.
Prijs der gewone advertentiën:
Per regel f 0,10. Bij groote contracten rabat. Groote
letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdrukkerij
v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9.
OP
OP
(Hdbl.)
Uit het Bakkersbedrijf.
Tweede Kamer.
GEMENGD NIEUWS.
Het „Groot Noord-Hollandsch Begrafenisfonds."
Veel zegen.
Totaal geboekt f 73316.90
Beschieting op Ceram.
Huwelijk van Postbeambten.
Pensioen Staatsspoorwegpersoneel.
Een ontrouw beambte.
Het ernstig ongeluk.
Een veiligheidsmaatregel.
Valsche stuiverstukken.
ALKMAARSCHE COURANT.
sSRTaYI
BEVOLKING.
Onderstaande persoon wordt verzocht zich ten spoe
digste ter Secretarie dezer gemeente aan te melden
(afdeeling bevolking).
JANTINA L. KIEPT, gekomen uit de gemeente
Winschoten.
ALKMAAR, 5 November.
Verbazend druk bezocht was de vergadering in de
Albert Hall te Londen, waarin mededeeling zou wor
den gedaan van den uitslag der stemming onder het
spoorwegpersoneel over de vraag:
„Zijt gij ervoor dat op een bepaalden tijd de opzeg
ging van uwe dienstverhouding plaats heeft, om door
te zetten dat het bestuur van den bond u vertegen
woordigen kan bij de onderhandelingen over onze
eischen, zooals die door uwe afgevaardigden op het
edBgres vastgesteld zijn?"
Voordat de uitslag werd medegedeeld, werden er re
devoeringen gehouden, allereerst door den voorzitter,
het parlementslid Ellis, van Men, hetzij terloops mede
gedeeld, gezegd wordt, dat hij de grootste aandeelhou
der in een der vele Engelsche spoorwegmaatschappijen
is. Hij vertrouwde dat het geschil zou worden opge
lost en dat er Woensdag, dus morgen, bij de onderhan
delingen in Whitehall een eervolle vrede tot stand ge
bracht zou worden. Mocht dat evenwel niet het geval
zijn, dan zou de Engelsche regeering z. i. genoodzaakt
zijn, een verplicht scheidsgerecht tusschen spoorwegbe-
sturen en spoorwegpersoneel in het leven te roepen,
want een algemeene werkstaking op de spoorwegen be-
teekent in onze dagen een nationale ramp, welke do
rt geering niet mag toelaten.
Na dezen spreker voerde de algemeene secretaris
Bell het woord. Wij hebben onlangs dezen man ge
schetst als een krachtige figuur, die in zijn leven wils
kracht heeft gekregen en haar thans aanwendt ten ba
te van zijn vakvereeniging, zonder zich te laten bein
vloeden door de elementen, welke, volgens hem, het
vereenigingsleven bederven.
De heer Bell ging nog eens de middelen na welke in
ue afgeloopen twaalf maanden door het personeel wa
ren aangewend, om hun vakvereeniging door d$, spoor-
v/egbesturen erkend te krijgen. En die erkenning is
noodig. Spreker ging na hoe moeielijk onder de tegen
woordige omstandigheden met de besturen te onder
bandelen valt over salarissen en werktijden. Ter illu
stratie van zijn betoog' gaf de spreker de volgende voor
beelden, loopende over 305.000 man. Van dezen ont
vingen er 7210 minder dan 7.20 in de week, 16,210
van 7.20 tot 9, 40,000 van 9.60 tot 10,80; pl. m
37,500 van 11.4-0 tot 12 ruim 100,000 dus verdie
nen 12 of minder. Verder verdienen er 87,900 van
12.60 tot 15; daartoe behooren de meeste seinwaeh
ters, stokers en rangeerders. Slechts 40,900 man ver
dienen van 15.60 tot 18 in de week.
Er zijn 17,520 man, die 8 uur daags werken, 163,900
tien uur en 61,550 twaalf uur.
In tien jaar tijds zijn er ruim 5000 man in den
dienst omgekomen en ruim 100.000 gewond.
Onder ademlooze stilte verkondigde de spreker ver
volgens den uitslag van de stemming, welke, zooak
onze lezers weten aldus is:
Van de 97.631 leden van den Bond hebben 88.134 le
den de bovenstaande vraag beantwoord en 76.925 heb
ben „ja" gezegd.
Een motie werd aangenomen, eenstemmig en met
gejuich, waarin verklaard werd, dat de vergadering de
bestuurders van de groote vakvereeniging van spoor
negpersoneel zal steunen in hun maatregelen tenein
de de beweging voor erkenning tot een goed einde te
brengen.
Wat nu?
De dag van morgen zal het leeren.
Een algemeene staking zou voorzeker een national-
i amp zijn. In Engeland heeft het spoorwegwezen een
snelle ontwikkeling genomen: het spoorwegnet bedroeg
in 1901 35.462 K. M., in het veel grootere Duitschlan
46.413 K. M. Het geheele vervoer is ingericht naar d.
principes: groote snelheid en tijdsbesparing. Goede
rentreinen loopen er even snel als personentreinen, di
eerste rijden meestal 's nachts, de laatste overdag, de
eerste zijn niet groot, maar zeer talrijk. IJltreinen loo
,en er voor katoen, steenkool en ertsen. Zooals men
ziet, wordt alles in het werk gesteld om de goederen
zoo snel mogelijk van en naar de havenplaatsen te
brengen. En dan te moeten denken, dat het verkeer
t-ilgelegd zou kunnen worden!
Wat de maatschappijen betreft, er zijn er ettelijke.
Het geheele kapitaal, in spoorwegen gestoken, be
draagt ongeveer 15.000.000.000 gulden, maar men be
rekent dat dit kapitaal is gestort door wel 500.000
aandeelhouders. Het aantal directeuren wordt op 250
geraamd, terwijl er naar berekening 3000 commissaris-
l zijn, welke gemiddeld 6000 gulden per jaar
verdienen.
Het klinkt eenigszins vreemd, wanneer men hoort
dat de heer Bell sprak van 305.000 spoorwegmannen en
slechts 97.631 bondsmannen. Het gezamenlijk perso
neel bedraagt nog meer, het wordt geschat op 580.000,
waarvan 350.000 behooren tot het eigenlijke treinper
soneel.
De Bond, de Amalgamated Society of Railway Ser
vants, si opgericht door en voor dit personeel. Slechts
éénderde van dat personeel is hierin georganiseerd.
De machinisten zijn vereenigd in een afzonderlijke
organisatie, welke 15000 leden telt. Ook zijn er nog
kleinere vereenigingen.
Het georganiseerde deel van het personeel woont
echter voornamelijk in de knooppunten der lijnen, het
beheerscht dus het verkeer.
En wanneer men bedenkt, dat er weinig kanalen in
Engeland zijn, weinig goederen dus per boot kunnen
werden vervoerd, dan begrijpt men, dat de schade door
een spoorwegstaking, al was het dan ook maar een ge
deeltelijke, zeer groot zou zijn.
Er bestaat evenwel alle hoop, dat zij zal worden ver
meden. ry
De beurs, een goede barometer in dit opzicht, wijst
op goed weer, en voorspelt geen storm. Dat geeft ver
trouwen.
voerd, bedragende voor alle verzendingen, dus ook voor
die van en naar het buitenland, voor stukgoederen 2
ets. per 50 kilo met een maximum van 50 ct. per zeu-
ding en van wagenladingen 50 ct. voor eiken wagen.
Voor wagenladingen ruwe goederen is per wagen 25
ct. verschuldigd. Het zonderlinge hiervan is, dat
eerst nu, dus na den datum van inwerkingtreding, van
die voornemens der spoorwegen blijkt, terwijl op het
zoogenaamde derde vervolg op het Nederl. Spoorweg
tarief te lezen is, dat de minister van waterstaat reeds
4 October deze heffing goedkeurde, een heffing overi
gens die voor groote vervrachters een aanzienlijk be
drag uitmaakte waarmede zij zeker gaarne van te vo
ren rekening hadden gehouden.
De „Nederlandsche Bond van arbeiders in het
bakkersbedrijf" heeft Zondag te Utrecht een buiten
gewoon congres gehouden. Voorzitter was de heer
•A. J. Goedhart, uit Amsterdam.
Besloten werd tot aansluiting bij de internationale
organisatie der bakkersgezellen.
In zake een gerezen verschil tusschen het hoofd
bestuur van den Bond en de arbeiderscoöperatie „De
Dageraad" te Amsterdam, werd de volgende motie
aangenomen
„Het buitengewoon congres gehoord de besprekingen
aangaande de epiaestie met de coöperatieve bakkerij
„De Dageraad", en detgevolgen daarvan hecht haar
volle goedkeuring aan de handelingen van het hoofd
bestuur en spreekt haar volle vertrouwen in het
hoofdbestuur uitgeeft het tevens de leiding van den
Bond weder in handen, alsmede aan den redacteur,
zoodat de zetel van den Bond te Amsterdam blijft
gevestigd, en gaat over tot de orde van den dag
De behandeling van de overige voorstellen werd
uitgesteld tot een volgende vergadering.
De koninklijke familie.
De koninklijke familie komt tegen de tweede helft
van December van Het Loo tot het voorjaar weer
haar verblijf in de residentie vestigen.
In de vergadering van gisteren was ingekomen het
bericht van overlijden van mr. Okma, lid der Kamer
voor Sneek. Dit bericht zal met een brief van rouw
beklag worden beantwoord.
Ingekomen waren de geloofsbrieven van het nieuw
gekozen lid voor Schiedam, jhr. mr. de Geer. Zij wer
den gesteld in handen van eene commissie, bestaande
uit de heeren Smeenge, van Yeen en van Vuuren.
De heer Smeenge bracht namens deze commis
sie rapport uit en adviseerde tot toelating.
De heer De Geer werd door den griffier binnen
geleid en nam na eedsaflegging zitting.
De wetsontwerpen betreffende de Ouderdomsverzeke-
ring en de administratieve rechtspraak (vervangings
beroepswet) werden gesteld respectievelijk in handen
der Commissie van Voorbereiding voor de Verzeke
ringswetten en van de Commissie van Voorbereiding
voor de wetsontwerpen betreffende de administratieve
rechtspraak.
De V oorzitter stelde voor hedenochtend om IOI/4
uur de behandeling aan te vangen van de Indische
begrooting en de daarmede verband houdende wets
ontwerpen.
Voorts stelde hij voor vanaf heden tot 24 December
iederen Maandag te vergaderen om U/4 uur en de vier
volgende dagen der week om IOI/4 uur.
Aldus werd besloten.
Wij ontvingen het verslag, loopende over het boek
jaar loopende van 1 Juli 190630 Juni 1907 van de
vereeniging „Het Groot Noord-Hollandsch Begrafenis
fonds," De Rijp.
Evenals het vorige jaar bleef het bedrijf zich regel
matig ontwikkelen en stemmen de verkregen resulta
ten tot tevredenheid, hetgeen uit het volgende over
zicht zal blijken:
30 Juni 1906
Aantal polissen 71043
Verzekerd kapitaal f 4.617.375,10
Ontvangen premiën 128.106,58
rente 42.959,89
Wiskundige reserven 993.498,13
30. Juni 1907
Aantal polissen
Verzekerd kapitaal f 4.717.132,80
Ontvangen premiën 131.508,92
rente 45.233,03
Wiskundige reserven 1.007.242,15
Toename
Aantal polissen
Verzekerd kapitaal f
Ontvangen premiën
rente
Wiskundige reserven
Aan uitkeeringen werd betaald f 71560.90
en Directeurswoning in overeenstemming te brengen
:et de plaatselijke huizenwaarde, afgeschreven op de
post Vaste Goederen 5283.14. Verder is afgeschre
ven op: Mobilair 1128.46. Kluisbouw 1795.23. To
taal 8206.83.
De extra-reserve komt op de Balans van het vorige
„aar voor met 347.226.98 en 'n half. Voor Koersver
schil is hierop geboekt 61.100.61. Afgetrokken geeft
ditƒ286.126.37. Bijgeboekt werd het winstsaldo over
dit boekjaar 29.358.24 en rn half. Zoodat de Extra
reserve op de Balans voorkomt met 315.484.62.
Rekening houdende met de buitengewone afschrij
vingen op Kantoorgebouw, Mobilair en Kluisbouw, is
het aangenaam te kunnen constateeren, dat het voor-
dcelig saldo 5290.25 hooger is dan dat in het vorige
boekjaar bereikt.
Ten einde een beeld te geven van de ontwikkeling
an het bedrijf, is er als bijlage aan dit verslag een
overzicht over de laatste 10 jaren toegevoegd, benevens
een staat der Reserveberekening door Dr. N. P. Kap-
teijn en een overzicht der geldbeleggingen.
Men meldt aan de 's Hert. Ct. uit Prinsenhage
Zaterdag werd bij het echtpaar A. v. d. R.-B., op
Overa alhier een drieling geboren. De kinderen hebben
echter slechts enkele uren geleefd.
Bovengenoemd echtpaar huwde alhier 24 November
1903. In Juli 1904 werd hun een tweeling geboren,
21 April 1905 een meisje, 4 Mei 1906 een jongen,
April 1907 een tweeling en Zaterdag een drieling.
In het jaar 1907 werden zij dus met 5 kinderen
verrast en in de nog geen vier jaren, hetwelk zij
gehuwd zijn, werden hun 9 kinderen geboren.
Een merkwaardige kip.
Bij Th. Klumpers te Hof van Delft is een kip die
geregeld 's morgens vraagt binnen gelaten te worden,
dan 2 trappen hoog loopt, om vervolgens in de wieg
van het dochtertje des huizes een ei te leggen.
Wanneer zij haar plicht heeft gedaan, komt zij weer
naar beneden en vraagt om buiten te worden gelaten.
Gedurende 8 weken is zij op die wijze al bezig en
ruim 50 eieren zijn al door haar in de wieg gelegd.
(Delft. Ct.)
72 098
1055
99.757,70
3.398,34
2.273,13
13.744,02
Aan pensioenen werd betaald
1756,—
Vorig boekjaar
77788.70
Blijkens een te Den Haag uit Ned. Indië ontvangen
telegram, is op Ceram uit de kampong Hoekoe-ketjil
een patrouille beschoten, waarbij een Europeesch mili
tair beneden den rang van officier met levensgevaar
gewond werd. Het verzet is plaatselijk.
Ingetrokken is de regeling betreffende eervol ont
slag uit dienst van vrouwelijke post- en telegraafamb
tenaren bij huwelijk, zullende voortaan overwogen
worden of het dienstbelang toelaat te voldoen aan
den wensch der betrokken ambtenaar om in dienst
te blijven.
Het gerucht gaat onder het personeel der Mij, tot
Exploitatie van Staatsspoorwegen, dat de directeur-
generaal voornemens is, het pensioen te brengen van
de helft op twee-derden der bezoldiging.
In verband hiermede zal het personeel, dat tegen
woordig na 30 dienstjaren recht heeft op de helft van
het traktement als pensioen (welk bedrag bij meer
dienstjaren niet kon worden verhoogd), na veertig
dienstjaren een pensioen ontvangen, gelijkstaand met
twee-derden der bezoldiging.
Bevat het gerucht waarheid en dit schijnt vrij
zeker te zijn dan is daarmee een groote grief van
het personeel opgeruimd. (Leeuw. Ct.)
Spoorwegtarieven.
Met ingang van 1 November zijn bij alle Nederland
sche spoorwegen zoogenaamde stationskosten inge-
Minder uitgekeerd f 4421.80
Sedert de oorspronkelijke oprichting van het Groot
Noord-Hollandsch Begrafenisfonds is totaal uitge
keerd 3.278.759i69.
Afgegeven werden 4490 polissen met 319.850, ver
zekerd kapitaal. 119 vrije polissen 24.40,50 verze
kerd kapitaal. Totaal afgegeven 4609 polissen met
322.290.50 verzekerd kapitaal. Afgeschreven werden
3554 polissen met 222.532,80 verzekerd kapitaal. Toe
name 1055 polissen met 99.757,70 verzekerd kapi
taal.
Het gemiddeld verzekerd bedrag per polis is weder
toegenomen en bedraagt 65.44 tegen 64.99 aan het
einde van het vorige boekjaar.
De door Dr. Kapteijn wiskundig berekende premie
reserve'is weder als volgt bepaald:
De lasten en baten zijn berekend met netto-premiën
naar den grondslag der sterftetafel „Mannen geheele
bevolking 18801890 en een rentevoet van 3
Hierbij is gerekend dat de verzekerden van het laat
ste jaar gemiddeld een half jaar, die van het vorige
jaar gemiddeld anderhalf jaar, enz. zijn ingeschreven
cn daarmede in overeenstemming is de reserve vastge
steld.
De verplichtingen der Vereeniging zijn dus weder
zoo hoog mogelijk, de baten daarentegenzoo laag mo
gelijk getaxeerd.
De sterfte had in 1906 een gunstig verloop en be
droeg wat de personensterfte aangaat 78.1 van de
berekende, terwijl de waargenomen kapitaalsterfte be
droeg 79.3 De in dit boekjaar van de beleggingen
gekweekte rente bedroeg 3.42
De groote teruggang van de koersen der 2 en 'n half
Inschrijvingen op het Grootboek, alsmede van de
Effecten, maakte eene afschrijving van 61100.61
noodzakelijk.
Aangezien de Reserve voor Koersverschil nog
slechts 9134,bedroeg, heeft men deze reserve on
veranderd op de Balans gebracht en het geheele Koers
verschil van de Extra-reserve afgeschreven.
In verband met het in de vergadering van 3 Juni 11
genomen besluit, is, om de waarde van Kantoorlokalen
De gewezen gemeente-ontvanger van Hoogvliet D.
Speelman, de vorige week op last der justitie ge
arresteerd en naar de gevangenis te Rotterdam over
gebracht, heeft zich aan verduistering schuldig gemaakt.
De belastingen werden door hem ontvangen en da
biljetten voor voldaan geteekend. Inplaats van dia
gelden te boeken en in de gemeentekas te storten,
liet hij dat beide na, maar behield dat geld en ge
bruikte het ten eigen bate.
Nadat hij aan den gemeenteraad zijn ontslag ge
vraagd en dit verkregen had, werd voorloopig een
plaatsvervanger benoemd. Deze vond in de boeken de
posten over 1906 als niet betaald en waarschuwde
daarom de belastingschuldigen aan hunne verplichting
tot betaling te voldoen, waarop allen hunne voor vol
daan geteekende biljetten vertoonden. Op last der
justitie zijn de boeken en de biljetten in beslag ge
nomen. Omtrent hetgeen in 1907 gebeurd is duurt het
onderzoek steeds voort. De ontvanger had ook zijn
brandkast te gelde gemaakt. Bij de arrestatie, die in
den nacht plaats had, was hij in het bezit van slechts
vier centen. De gemeente zal echter door deze ver
duisteringen geen nadeel ondervinden, daar de schoon
vader van den ontvanger zich als borg verbonden
heeft.
Omtrent het ontzettend ongeluk te Hilversum meldt
men nog het volgende
Het ongeluk gebeurde aan den overgang bij den
Liebergerweg, die aan den Utrechtschen kant van het
station is gelegen.
De boomen waren gesloten, doch een oogenblik te
voren waren zij open geweest, zoodat menschen en
zelfs een wagen zich op de rails bevonden op het
oogenblik dat de trein voorbijsnorde. In de toen
heerschende verwarring werden de slachtoffers dooi
de locomotief gegrepen, gedood en gewond. Het
schreeuwen en bellen had niet meer mogen baten.
Het mag een wonder genoemd worden, dat er van
de ruim 20 menschen, die tusschen de afsluitboomen
zich bevonden, niet meer gedood zijn, te meer daar er
eenige kinderen onder den trein vandaan gehaald zijn
met lichte kwetsuren.
De toestand van de aan het hoofd zwaar gewonde
25-jarige vrouw Van Beusekom blijft zorgelijk.
Gisteren zijn de lijken ter schouwing door de justitie
naar Amsterdam vervoerd.
Waarschijnlijk tengevolge van de verspreide ge
ruchten omtrent den stormloop bij de Rotterdamsehe
Spaarbank, kwam een juffrouw, die zich ongerust
gemaakt had, bij de Spaarbank te Breda haar bespaarde
gelden opeischen. Zulks bedroeg f 1500. Toen men
haar dit bedrag uitbetaald had, was zij gerust en
stelde zich tevreden met een bedrag van f 25. De
overige f 1475 liet zij bij de Spaarbank staan.
Nauwelijks is de nieuwe stuiver in omloop, of valsche
stuiverstukken worden reeds in omloop gebracht. Ten
politiebureele te Maastricht is zoo'n valsch stuiverstuk
gedeponeerd, dat vrij slordig is nagemaakt. Het is van
tin en veel lichter dan de door het Rijk gemunte
stuiver. De kleur is meer witachtig, terwijl de rand
niet rond, doch eenigszins hoekig is.