Breukbanden In Van Nieuwkuyk's Schoen- en Leder-Magazijn, HET WAPEN VAN LONDEN". Rembrandt Daalders Cacao, verkrijgbaar in en K.G. Intercommunale Hypotheekbank, I NIEROP SLOTHOUBER, Vraag en Aanbod. ADVERTENTIE N. Firma J. SCHOUTEN Co., Alkmaarsch Warenhuis H. JANSEN Jr., Au ijs-Tabletten Anijs-Suiker Anijs-Olie Siemp-Tabletten Slemp-Poeder Slemp-Siroop enz. enz. HouttilBló, Alkmaar, (Aluminium). g SCHOUWBURG „HARMONIE". Beide Kerstdagen opvoering van Enkele kaarten 35 ct. Heer en Dame 60 ct. Introductie's a 25 ets, tot een beperkt aantal bij de loden verkrijgbaar. 1>. A. WISSELINK te Alkmaar. Oorspronkelijke Schetsen Te huur of.te ko°p een net vrijstaand Burger woonhuis, met zij- en achtertuin, gas- en water leiding en andere gemakken. Hum-prijs f 3.per week. Te bevragen bij J. de Oraaff, Laat 53. zonder veer, geen knelling, noch hinderlijke drukking. Eenigst adres KERSTFEEST en NIEUWJAAR. FN1DSEN 63, bij de Kaasmarkt. Drogisten, Alkmaar. zijn steeds voorhanden: HEUREKA PLATVOET-ZOLEN, R. KEUTER Az. 99 Zaalopening 7 uur. Aanvang 8 uur. :-: Sluiting der zaal 9 uur. W De kaarten toegang gevende voor den lsten, zijn NIET geldig voor den 2den Kerstdag. HEERENGRACHT 450, AMSTERDAM. Y™ 4 0/l ?n 4 /o Pandbrieven, in stukken van t ÏOOO t 500 en f 100, verkrijgbaar bij den heer HET PORTRET. Een Jagerscostuum" zooals dat bij drijfjachten wordt gedragen kleedt zeer vlug- en sierlijk. Het be staat uit een vuurroode, lakensche rok, die tot de en kels reikt en waarop op gelijkmatige afstanden van el- kaar banden zijn gebracht ter gameering, die van bo- ven tot onderen loopen. Het frak heeft van achteren lange panden en van voren revers. De mouwen zijn strak en voorzien van opslagen van geel laken, waarop 3 knoopen. ter versiering worden aangebracht. Het vest is eveneens van lichtgekleurd laken en sluit met, knoopen van voren in het midden. Een witte boord met dasje komt er boven uit. Het vest is omrand met rood laken. Een jockeypet, leeren handschoenen en een rijzweep behooren bij dit elegante jachtcostuum. Voor een groep van vier meisjes, die in grootte on geveer gelijk zijn, is het aardig voor te stellen: Lente, Zomer, Herfst en V/inter. Ze moeten vier gelijke ja ponnen dragen in empire-stijleen kort lijfje, waaraan een rechte, ingerimpelde rok wordt bevestigd. De ja ponnen worden op dezelfde manier versierd, op 't ge- lieele lijfje worden bloemen aangebracht, die uit flu weel of zijde gesneden worden en op de stof bevestigd worden. Langs den uitgesneden hals en de afscheiding van lijfje en rok worden rijen bladeren aangebracht. De kleuren van da toiletjes moeten verschillend zijn. De „lente" b. v. draagt een lichtgroen kleed en gar neert het lijfje en den onderrand van den rok met Mei klokjes en viooltjes. De „Zomer" draag*t goudgeel, heeft ter garneering een stralende zon en papavers van vuurroode zijde, korenbloemen en dergelijken. De „Herfst kleedt zich in een lila gewaad en versiert zich met wijnranken en wingerdbladeren en trossen drui- ven, die gemakkelijk zelf te vervaardigen van watten bekleed met zijde. Het kleed van den „Winter" is met ijskegels en zwanendons gegarneerd, sneeuw vlokken kunnen op den rok worden aangebracht. Van een domino kan men een „automobielcostuum" vervaardigen, door onder langs den rand rondom wie len aan te brengen, eveneens van voren langs de slui ting, om den hals een wiel te dragen, dat op de schou ders rust en voor hoofddeksel een wiel te gebruiken. Deze wieletjes kan men maken van bordpapier en ze niet papier te plakken. Ook op de schoentjes worden kleine wieletjes aangebracht. V at men in „Carmen" van de liefde zingt, kan ook voor de mode gelden, ook zij is van den „Zigeuner- stam," zoo grillig en fantastisch als de liefde. Waar zij haar zinnen op zet, moot gebeuren. Gisteren ston den de groote, met vreemdsoortige veeren beladen hoe den in haar gunst, heden begunstigt zij kleine model len, gegarneerd met bont. Gisteren draaide zij de kor te mouwen den rug toe, heden vallen zij weer in haar smaak. De hedendaagsche mode veroorlooft alle stoffen, geeft echter de voorkeur aan lichte, souple weefsels: dun fluweel, Liberty-zijde, fijn laken, zijdemousseline en tulle. Mousseline en tule, beide over- en overbela- den met soutache, vallen in 't bijzonder in den smaak voor visite-toiletten. Soutache verdringt alle andere garneeringen, zelfs op laken en fluweel wordt het aan gebracht. Als tailor-made draagt men over den lakenschen rok veelal het lange, Amerikaansche in den rug los jacket van blauw serge of geribd fluweel, met mohair-tres be- naaid of met soutache en knoopjes versierd. De klei ne zak-paletots zijn uit de mode, ook die van bont, die men evenwel tot een nieuwe dracht kan laten omwer ken, door het b. v. van een vest, versierd met groote knoopen te voorzien. De paletots worden nu gemaakt met lang-aangeknipten schoot. Atlas-zijde komt thans in aanmerking voor het tai- lor-made costuum: zeer dunne, souple voor den geplu- seerden rok, sterkere voor het jakje of de bolero. Ook voor hoeden valt deze zijde in den smaak, zij worden met atlas overtrokken en met fluweel gevoerd, de kleur van het laatste moet een contrast vormen met die van de zijde. Als gameering wordt op die hoeden alleen een struisveer gezet. Het klokmodel der hoeden is in omvang wat kleiner maar daarvoor wat hooger geworden. De garneering van deze modellen bestaat slechts uit reuzen-rosetten of vederbossen. Mooier zijn de behoorlijke toques van otter, skunk of hermelijn. Zij zijn ongevoerd, behou den daardoor hun natuurlijke soupleheid en voegen zi.ch naar 't hoofd. De garneering bestaat uit een aigrette. Dergelijke toques zijn warm, elegant en prac- tiseh. oorsprong der kunstmatige paarlen. Ontelbare, vlijti ge handen verschaffen zij een goed inkomen en vele vrouwen en kinderen verdienen er hun dagelijksch brood mee. Het vervaardigen van glaspaarlen wordt uit sluitend in Bohemen uitgeoefend, in de woud streken van het Zuidelijk gedeelte van het Reuzengebergte en in de arme bergdorpjes van het Thuringsehe Woud. Het Bolieemsche fabrieksplaats jr. Gablonz is in 't bijzonder de plaats, waar de mooie zwarte geslepen paarlen, die voor japon versiering en tie kleurige, die voor borduren gebruikt worden haar oorsprong vinden, ook de groote paarlen die als ruilar tikel naar liet Zuiden en Westen gaan en door de wil den van Afrika en Azië om haar glans en schittering- zoo geliefd zijn. Metaalpaarlen van zilver en goud worden in het Sak sische Ertsgebergte vervaardigd. Ook het I huringsche Woud heeft zijn specialiteit. Daar toch worden de glaspaarlen vervaardigd, die al lerlei bonte kleuren hebben en zoo mooi schitteren en die, wanneer ze aan den Kerstboom hangen de kinde ren zoo in verrukking brengen. Zij worden naar alle richtingen verspreid en vormen een bron van bestaan voor de arme bewoners van de Thuringsche dorpen. Ook ontstaan daar de melkwitte waspaarlen, die zoo veel gelijken op de echte paarlen en als sierlijke haar- tooi nooit uit de mode zullen gaan. In de glaskogeltjes wordt een buisje geblazen, dat den perle d'amour-achtigen glans verleent en daarna worden zij eerst met was .bewerkt. Deze paarlen wor den ook in groote steden gemaakt, n. 1. in Weenen, Ve netië, Uorence, Rome en Parijs. Zij komen niet ai- leen m den bekenden ronden vorm voor, ook langwer pig- Behalve de glaspaarlen kennen wij nog de rozen paar len die uit Turkije komen en in Katholieke landen veel voor rozenkransen gebruikt worden. Zij bestaan uit gedroogde rozenbladeren en de rozenolie geeft haar die heerlijke, zachte geur, die er steeds aan blijft. eei andere paarlen worden van barnsteen ge maakt, biervan bestaat een imitatie van celluloid, die niet van de andere te onderscheiden zijn. Celluloid is een stof, die nog veel voor de toekomst belooft. Het kan alle kleuren aannemen en wedijvert met het echte barnsteen en de mooie, roode kleur van het koraal. De celluloid-paarlen zijn nog weinig bekend,, daar zij voor t meerendeel naar Afrika en Azië worden uitgevoerd. Ivolossale kettingen van deze paarlen dienen als ver- siermg of hoofdbedekking van de bruinen en zwartjes daarginds. Het imitatie-koraal blijft daarentegen voor t grootste gedeelte in de landen waar het ver vaardigd wordt en wordt in Bohemen, Hongarije en Oroatie veel gedragen. Op Mariadagen, waarop de meisjes daar witte kleeren dragen, maken de koralen Kettingen haar eenige versiering uit. an 1 5 regels 25 Cents, bij vooruitbetaling. gespeelt b i 1 j a r t Monarch. Café „Kenne- merland", Kitsevoort 35. gen bekwaam Boekhouder heeft nog eenige uren disponibel. Fr. br. onder lett. N 60, bureau dezer Courant. £jOSTUMES. Bij Mej. A. Harte veld, Clarissenbuurt 10 kunnen nog eenige nette LEERLINGEN geplaatst worden. gestel s. v. p. de Kerstbrooden vroegtijdig bij F. S Tjti T N E R Nieuwesloot, B 4. Oudste adres. ge HUUR °f TL KOOP een riant Winkelhuis, nabij de Kaasmarkt te Alkmaar, voor alle zaken geschikt. Br. fr. onder lett. M 60, bur. dezer Courant. gANKETBAKKERIJ. Er kan terstond een nett Leerling geplaatst worden bij A. NIESSEN, .Ritse voort 42 a. Te HUUR voor f 7.— per week een flink Winkel huis, op besten stand nabij de Markt en aan't water gelegen, voorzien van gas- en waterleiding. Br. bureau dezer courant onder lett. L 60. TE KOOP een beste HANDWAGEN, ook HUIZEN TE KOOP, aan 't vaarwater gelegen, bij J. Bruin, St. Pancras. j^Jej. BIERMAN, Lindelaan No. 1, vraagt een flink Dagmeisje, niet beneden 18 jaar, z. g. g. onnoo- dig zich aan te melden. ^/"r aagt ZAADNOORDIJK's Anljsbeschuit 16 ct. per ons. Fijn van smaak, licht in het gewicht. Baansingel No. 1. Koorstraat No. 4. Te Koop en te huur nieuwe en gebruikte VAAR TUIGEN bij J. BRUIN, St. Pancras. Aan 't zelfde adres te koop een akker BOUWLAND, groot 11 snees, liggende onder Huiswaard, gem. Koedijk. VERDRONKENOORD D 66, GROCGLAZEN 5 ct., TUMBLERS 5 ct., 6 diepe BORDEN 40 ct., 6 platte BORDEN 40 ct. 6 BOTERHAMBORDJES 30 ct 6 Porceleinen KOP- en SCHOTELS 55 ct., 6 Aardewerk KOP- en SCHOTELS 35 ct., PUNCHTUMBLERS 5 ct. VERKRIJGBAAR BIJ Heureka Platvoet-zolen sluiten aan alle kanten geheel aan den vorm van het schoenwerk aan, zijn uitstekend voor de voetspieren, en verleenen den patiënt een gemakkelijken lichten tred. GOj Wl COMPLETE MEUBIL E E RIN G. U ACHTER DE VISCHMARKT g 60 61. TAPIJTEN GORDIJNSTOFFEN. De paarlenmode. De mode van heden begunstigt het dragen van paav- natuurlijk worden kunstmatige paarlen gedra gen. Zij versieren de baljaponnen der dames, de ele gante taschjes zonder welke geen dame zich tegenwoor dig meer op straat begeeft. Zij worden gebruikt voor halskettingen voor jonge meisjes en voor horlogekettin gen van oudere dames. Waar de paarlen glanzen, is pracht en weelde, schoonheid en sierlijkheidWeini gen der bevallige draagsters denken evenwel aan de C Vo4J^ t f./LU^RMANDEN.Verkrijgbaar vanaf f 27,50, bij GEZ. KAAN. 1 J. U- E. SI M O N, Alkmaar. Steenhouwerij Ko- ningsweg 67. Grafteekenen, Schoorsteen mantels enz. VnmKer^mi8- DE BERGER KUNSTHAN- uhL. Dagelijks geopend. I. BAKKER Dz., bouwkundige, beëedigd Ma- k el a ar en Taxateur. Vraagt ter plaatsing particulier Kapitaal op 1ste Hypotheek, Aanbevelend, I. BAKKER Dz., Kerkplein 4. U.„vTan, cjel' Gulik, Pompenmaker e Houtdraaier. WerkplaatsLaat B 202, tusschen Kapel- en Ki-steeg. Oude pompen omboren tegen billijken prijs. Wolly en Mistletoe Bezoekt s. v. p. DOGGENAAR's bloemenmagazijn. JJJej, W. S. SCHILLING, diploma Piano N. T. V., Kennemerpark 3, Alkmaar. Spreekuren dagelijks van 12 uur. Te kuul Bet Café genaamd „de Graaf van Eg- mond", en tevens Veerhuis, met afzonderlijke bovenwoning, Oudegracht 215. Te bevragen Ridderstraat No. 16. N°g eenWe 200 g°G<' als nieuwe Vul- en andere Kachels TE KOOP, bij J. VA*N DER HOEK Achterstraat. Tooneelspel in 5 bedrijven van Ds. N. C. J. SCHERMERHORN. Juist geen fijnproevers alleenmaar een ieder, die het drinkt, geeft de voorkeur aan de Hengelosche Bieren. H. H- TöNIS. yerloren 11 Dec. een groote zilveren BROCHE; de vinder kan rekenen op een belooning. Schouten straat 17 te bezorgen. Firma Mr. Tan lij, Loi-Oudorp, VAN LEO FAUST. De liefde blijft in de feuilletons als in het groote leven het interessantste. Zij was een arme pianojuf. Ze verdiende zes gulden in de maand met twee lessen per week en haar eentonig bestaan van vingeroefeningen en gamma's afgeroffeld door gamaal-achtige vingertjes werd alleen afgewis seld door een avondje bij haar moeder met een kopje thee en een haakwerkje of door de verjaarvisite bij een barer leerhngetjes, waar ze dan een vingerhoed koffie kreeg uit een kinderserviesje en beduimelde handjes een Engelsch koekje legden naast het kopje op 't scho teltje. Zoo'n eentonige, zure pianojuf, al is haar leven nog zoo 3uf, heeft toch ook een hart en een stelletje rag fijne illusies. Een hart dat bijwijlen klopt in je keel, tot je nauwelijks spreken en ademhalen kan; en een paar illusies als herfstdraden, hopeloos wapperend dooi de najaarslucht, glanzend in de zon en tranen zwaar neerhangend in den regen, zich hechtend aan al wat het ontmoet en geruischloos losscheurend bij het min ste wmdstootje. Er was één huis, daar kwam mijne arme pianojuf net netst. Ze kwam er maar éénmaal per week, want de moeder van haar leerlingetje was bang dat ham- meisje zich anders overspannen zou, met alles wat de school reeds van kinderen vergt. Die moeder was een lieve zorgzame vrouw, met in de eerste plaats een on metelijke- genegenheid voor haar eenig- kind, voor wie zij tegelijkertijd de plaats van een vader ook vervulde, en bovendien een sympathie en tegemoetkomendheid voor eiken vreemde, zooals men die bij oude vrouwen, wier leven door veel leed gelouterd is, dikwijls aan- trett. Het kind was de tegenstelling der moeder. Had liet nu tienjarig nest misschien het karakter van den vader of deed het al te toegevende opvoedingssysteem hnrer moeder reeds nu zijn verderfelijken invloed gel den 1 Beiden wellicht. Doch dit leerlingetje was mijn pianojuf het lastigste van allemaal o! zij had er slechts acht m 't geheel en kon haar vaak martelen met die innig-valsche grillen die een verwend, nukkig kind van haar leeftijd soms tot een bezoeking, een klei ne duivelin in mensehengedaante maken. Toch zei ik kwam mijn pianojuf in deze wo ning liet liefst. Eu dtiar ze maar eens in de week er moest zijn, zocht ze meestal in de andere helft van de week nog een of ander voorwendsel om er nog eens te rug te komen. De eène keer was het een paraplu, die zij vergeten had, een andermaal bracht ze haar leer lingetje een boek of een op haar schamele verdiensten bespaard pak chocolade. En waarom ze zoo graag in deze woning kwam? Waarom haar hart vaak klopt in haar keel, wanneer ze er in de vestibule wachtte om binnengelaten te wor den en waarom de herfstdraden harer illusies glinste rend wapperden als ze voor de piano zat naast het on willige meisje? Ge zult er om lachen en toch was het zoo innig droevig en medelijdenswaard dit kleine lichtpuntje in het grauwe leven van mijne pianojuf, dat in haar oogen de afmetingen van een zon aannam daar ze geen andere lichtpunten had om het bij te vergelij ken. Op de piano, juist tegenover haar blik, wanneer ze rechts van liet leerlingetje zat, stond een klein por ti etje. Met al haar ervaring van levensellende, met al haar weten van twee stuivers maken een dubbeltje en met al liaar aangenomen schijn van gewichtigheid te genover de kinderen, gedragen als een armelijk komedi- antenpak zoo heb ik wel in een kermistent een arme meid voor koningin zien speken en boeren en buitenlui namen hun petten af als zij naderde -met haar het leven radende oogen en haar mond van berusting met heel haar langzaam reeds de manieren en trekken aan nemen van een oude vrijster was ze toch nog zoo na ïef, mijn pianojuf, zoo een echt naïef kind. En daar om had het kunnen gebeuren dat ze als een echte bak- viseh. verliefd werd op dit portretje, zonder dat ze wist wien het voorstelde, zonder dat ze durfde te vragen. Het was de buste van een niet onknappen jongen man een man van dertig, vijfendertig jaar misschien met een mooien baard en een knevel als een reclame voor een Schnurbartbinder. Er zijn er méér zoo en het was het raadselachtige, volkomen geheimzinnige won- i j j('e Befde in ons doet, dat haar zoovele anderen had doen voorbijgaan zionder op te zien, doch in dit portret haar reeds bij de eerste ontmoeting een ont roering bracht, die haar oogen blyder deed schitteren en haar geheel jongqr e» mooier blozender deed zijn, alsof het model van het portret haar kon zien, en met een schok het haar duidelijk maakte hoe heel anders haar leven zou zijn aan de zijde van dezen man. Het was dwaas dat het een portret was en toch. kwam het ook niet misschien daardoor dat ze op een man haar blik nooit dorst doen rusten, terwijl naar dit por tret haar oogopslag als 't ware getrokken werd de uren dat zij gedwongen was er tegenover te zitten en niets anders te doen had dan te luisteren machinaal? Want ze kende ze van buiten, die études, waarin het nukkige kind maar geen vorderingen maakte en die ze telkens weer moest hooren, tot in het oneindige toe, met de zelfde fouten. Soms hoorde' ze ze 's nachts in baar droom. Maar dan verscheen tegelijkertijd het portret voor haar onrustige oogen, geïdealiseerd en in een sfeer die baar bloed sneller naar de polsen joeg, haar ge dachten blijer en zaliger maakte. I recies met dezelfde beschroomdheid als een jong verliefd kostschoolding heeft, voedde pianojuf haar liefde. Als ze in de voorkamer bij de piano zat en ze hoorde achter de porte-brisee een mannenstem, een mannen lach, dan dacht ze: „zou hij dat zijn?" En ze was tege lijkertijd huiverig en begeerig- dat de deuren konden worden opengeschoven en hij eensklaps vóór haar zou staan. Op straat dacht ze vaak hem te zien, maar dan dorst ze weer niet flink te kijken en hij ging voorbij. Als een verliefd bakvischje keek ze hem dan na in de spiegelruiten der uitstalkasten. Tenslotte wendde ze zich aan het denkbeeld hem te ontmoeten. Ze was overtuigd dat dit gebeuren zóu. Hoe het dan echter verder gaan moet, daar durfde ze niet aan te denken! Ze zou al gelukkig zijn als ze hem gezien had. Haar wenschen gingen niet verder. Nu keek ze moediger, wanneer ze op straat dacht, dat hij eraan kwam. Maar ze zag hem nu nooit meer. liet was geen oud portret, hij kon niet veel veranderd zijn. Nu vatte ze ook onomwonden het plan op, haar leerlingetje naar het portret te vragen. Eens, toen ze 's avonds bij haar moeder voor het raam zat, meende ze stellig hem te zien voorbijgaan. Ze zette gauw haar hoed op, maakte een voorwendselen baande zich haastig een weg door de menigte in de lichting waarheen hij gegaan was. Ze zocht en ze zocht, maar ze vond hem niet terug. loen maakte ze het stellige voornemen den volgen den middag aan Julie te vragen. Doeh toen ze naast het ondeugende kind zat, ontbrak haar weer de moed om erover te beginnen. Zoo stelde ze het weer van week tot week uit, aldoor met een stille contemplatie van het portret de lesuren vullend, tot eens het bijdehandte kind, dat misschien al meer en meer gemerkt had dat ze zat te droomen, een poosje op haar lette en opeens uitviel: „lk geloof dat U verliefd bent op neef Adolf!" Zij begreep 't eerst niet recht. Maar het nest nam het portret van de piano, duwde het haar onder haar oogen, en, terwijl zij hevig schrok: „Daar, bekijk het maar goed." De pianojuffrouw herstelde zich echter gauw. Het schoot door haar heen,- dat ze nu of nooit iets van hem zou te weten komen. Julie, zet dat portret onmiddellijk neer!" zei ze, haar strengste gezicht trekkend: „Zulke brutaliteiten duld ik niet." Het kind, op haar beurt een oogenblik overtroefd, zette de foto aarzelend weg. „Ik heb zoo'n pijn in me buik!" dreinde ze, het nu over een anderen boeg werpend, en medelijden trach tend te wekken. Doch de juffrouw ging daar niet op in. „Heeft die neef van je ook zulke ondeugende kin deren?" vroeg ze heel politiek maar terwijl haar hart weer hoog in haar keel klopte. „Hij is nooit getrouwd geweest." De herfstdraden wapperden in Zonneschittering. Maar zij dorst niet verder vragen. „Nu, speel nu maar verder." „Ik kan niet: ik heb zoo'n pijn in me buik!" „Nogal? Woont je neef hier?" Een blijdschap doorgolfde haar. Niet getrouwd! hij was niet getrouwd. Nu eerst ontdekte zij, hoe ze onbe wust daar bang voor geweest was. „Hij is al lang dood!" antwoordde het kind. Meer hoorde ze niet. Het kind vertelde verder, nu weer in haar humeur, nu ze praten mocht. „Nu spelen," zei toen mijn pianojuf. Ze wrong het uit haar keel. „Als je nu niet speelt, roep ik je moe der." En de vingeroefeningen en gamma's en études gin gen verder. Ze gingen steeds verder. Ze zag ze ver der gaan, altijd hetzelfde, haar heele leven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1907 | | pagina 6