De Paarden der Melkrijders.
STADSNIEUWS.
Uit Winkel.
Uit Bovenkarspel.
Van Texel.
Aanvoer op d:
markten te
Purmerend.
Door een slaapmiddel gestorven.
Vooruitgang.
De„Konlng Willem III.
Een eigenaardig resultaat.
De Diamantbewerkersbond en de
werkeloosheid.
De slachtoffers van de staking te Rijssen.
Een jubileum.
Een brandende^ kerstboom'op 't Ijs.
Ongelukken.
IJsongelukken.
Het ijs.
Predikbeurten.
Weer een prijs behaald.
Aanbesteding.
dien# naam on adres niet daarop vermeid stonden, te-
niggegeven. Vooral in deze dagen van buitengewone
drukte verdient zoo iets wel vermelding.
(Dordr. Ct.)
Gisteren vierde de heer J. Bakker hoofd der school
in den groetpolder zijn zilveren jubileum als zoodanig.
Door Burgemeester en Wethouders der gemeente, werd
de jubilaris in zijn woning gelukgewenscht, waarbij
de burgemeester hem namens den gemeenteraad dankte
voor de wijze waarop hij zijn betrekking had vervuld
en wenschte hem nog vele werkzame jaren toe. Als
blijk van waardeering werd hem door de gemeente
een marmeren schoorsteenstel aangeboden.
Het onderwijzend personeel vereerde hem een schil
derij en zijn leerlingen en oudleerlingen boden hunnen
meester een inktstel met inscriptie aan.
De omzet aan de bovengenoemde veiling alhier be
droeg dit jaar meer dan een millioen gulden.
In de gister gehouden vergadering van den ge
meenteraad werd aan den heer W. Heeroma op zijn
verzoek eervol ontslag verleend als Hoofd der- school
te Midden-Eierland, met ingang van 1 Maart. In
plaats van den heer Dikkers, die bedankt had, werd
tot wethouder benoemd de heer H. Over.
De „Minister Havelaar" en de „Packet VII", weten
niettegenstaande het vele ijs, de verbinding met den
vasten wal nog te onderhouden. De Texelsche haven
kunnen ze echter niet bereiken, wel het zoogenaamde
Horntje, vanwaar gewoonlijk de postvlet afvaart. De
visschers kunnen de haven niet verlaten en zijn dus
tot werkeloosheid gedoemd. De Texelstroom" moest
hedenmorgen, na vergeefs getracht te hebben, de
haven binnen te komen, weer naar Nieuwediep terug-
keeren.
Aanvoer
1906:
1907:
Paarden
1820
1984
stuks.
Runderen
34700
32436
n
Stieren
972
1003
w
Kalveren (vette)
8087
7773
n
(nuchtere)
19371
20638
n
Schapen en lammeren 124859
142520
n
Varkens (vette)
11718
16333
n
(magere)
2875
3127
V
(biggen)
12820
15180
n
Ganzen
8821
7754
n
Zwanen
1539
1494
n
Kalkoenen
47
31
V
Appelen
12751
9384
zak.
Peren
12799
16781
Kaas
8915
7105 stapels.
2723102
2955008
K.G.
Boter
68897
799045
n
Mej. T., in de Langestraat te Hilversum, van wie
wij dezer dagen berichtten, dat zij sinds 21 December
bewusteloos in de R. K. Ziekenverpleging lag, als ge
volg van het innemen van een slaapmiddel, is thans
overleden, zonder bij kennis te zijn gekomen. Vóór en
kele dagen achtte men beterschap nog waarschijnlijk.
Te Delft zijn op Nieuwjaarsdag 15 koffiehuizen en
herbergen door de eigenaars geheel gesloten gehouden.
Een groote vooruitgang in het belang der goede orde
is dit cijfer, dat te vorigen jare slechts zes bedroeg.
Een voorbeeld dat navolging verdient.
Uit Port-Said wordt geseind, dat het stoomschip Ko
ning Willem III vlot is gekomen.
Uit het verslag der in November en December 1907
te 's Gravenhage gehouden acte-examens in de Fran-
sche taal Middelbaar Onderwijs blijkt, dat voor acte A
waren ingeschreven 65 mannelijke en 74 vrouwelijke,
en dat slaagden 20 mannelijke en 39 vrouwelijke.
Op grond van deze cijfers zou men het ouwerwetsche
„ijdelheid uw naam is vrouw," haast willen wijzigen in
„studie uw naam is vrouw." Want dit verslag maakt
den indruk, dat er door de vrouwen niet alleen met
meer succes, maar ook met meer vertrouwen is gestu
deerd: na het schriftelijk examen trokken zich terug
14 mannelijke en slechts 2 vrouwelijke candidaten.
En in studie èn in moed was het sterke geslacht dus
het zwakst
In de Geelvinek te Amsterdam vergaderden gister
avond een 500-tal werklooze diamantbewerkers. Het
doel der bijeenkomst was pressie uit te oefenen op het
bestuur van den A. N. D. B. teneinde dit te doen be
sluiten een bondsvergadering te beleggen, waarin de
quaestie der werkloosheid zou worden besproken. Het
bondsbestuur, hoewel uitgenoodigd, was niet aanwezig.
Bij de discussies werden de artikelen van den heer
Henri Polak in het bondsorgaan scherp gecritiseerd,
doch ook verdedigd. Afgekeurd werd dat in 't open
baar gesproken werd ven de hooge loonen der laatste
jaren, die te danken zouden zijn aan de aanwezigheid
van de strijdkas. De herinnering aan die hooge loo
nen kan het publiek niet gunstig stemmen voor de
werklooze diamantbewerkers. Het bondsbestuur werd
verweten dat het in deze moeilijke dagen achter de
schermen blijft. Het resultaat der vergadering was, dat
zal worden getracht een bondsvergadering op regle
mentaire wijze aan te vragen, dat is door het verzame
len van het bij de statuten vastgesteld aantal handtee-
keningen van de verschillende vakgroepen.
In een hoofdartikel in het weekblad van den A. N.
D. B. dringt de hoer Henri Polak er op aan dat er
een fonds tot uitkeering bij werkloosheid komt.
„Doch niet men verst mij hier wel zoo zegt hij,
door een deel onzer tegenwoordige middelen en inkom
sten voor dat doel te bestemmen. Daarvan mag m. i.
geen kwestie zijn. De toestanden en verhoudingen in
enze industrie zijn van dien aard, dat een zeer groote
strijdkas altijd beschikbaar moet zijn. Daarover zul
len wij het, hoop ik, allen wel eens zijn.
Bovendien kan een werkloosheidsfonds, uit onze ge
wone middelen en inkomsten geschapen, nooit meer
dan een betrekkelijk gering aantal weken uitkeering
verstrekken.
Wat wij noodig hebben is een ruim, groot fonds,
waaruit men desnoods gedurende geruimen tijd een re
delijk flinke uitkeering kan geven een fonds dat in
staat stelt groote crisissen door te worstelen als de hui
dige.
Zulk een fonds moet gevormd worden uit een bijzon
dere contributie, die vermoedelijk progressief zal moe
ten zijn en gemiddeld denkelijk niet minder zal moeten
bedragen dan de tegenwoordige gewone bonds-contri-
butie.
Dat is veel, doch niet t e veel."
Nog velen ondervinden te Rijssen de nadeelige gevol
gen van de staking. Tot voor kort waren er van de
100 personen, die niét weer in de fabrieken geplaatst
zijn, nog 25, welke een wekelijksche uitkeering kregen
van de textielbonden „Unitas" en „de Eendracht.
Thans hebben genoemde bonden deze personen afge
kocht, de ongehuwden voor een som van 50, de ge
huwden voor 6 per week tot 1 Mei.
De firma M. Stam en Zn. te Wormerveer heeft
Woensdag herdacht dat hare timmermans- en aanne
merszaak voor 50 jaar werd opgericht. De heer D.
Stam Mz., zoon van den oprichter, die als eenige fir
mant tevens 25 jaar aan het hoofd der firma is, mocht
zoowel van de zijde van zijn personeel als van particu
lieren bewijzen van belangstelling ontvangen.
'n Amsterdamsche straatjongen is vindingrijk. En
zelfs bij de vinnigste koude zint hij op grappen en gui
ten-streken. Zoo hadden gisteravond 'n paar „Hol-
landsche jongens van Hildebrand" een „Kerstboom
weten te bemachtigen. Fier en triomfantelijk liepen ze
er mee over de HeerengracktPlots kreeg 'r één 'n
idée. En ja. 't viel in den smaak. De kwajongens
lieten zich op 't ijs zakken, gleden naar 't midden de.'
gracht, hakten 'r 'n gaatje en zetten daar den Kerst
boom in. Maar 'n Kerstboom, die niet brandt, is geen
Kerstboom. En daarom: ijverig gaarden de straatben
gels 'n grooten hoop stroo en papier. Dit werd om
den Kerstboom gelegd. En toen alles in brand gesto
ken. Vurig kronkelden de vlammen door den donkeren
avond op 't ijs van de Heerengracht. En de voorbij
gangers bleven staan, 't grillig schouwspel aanstaren.
En de Hildcbrand-neven stonden zich lachend te war
men aan den brandenden Kerstboom. Daar klonk 't
signaal: Jó-jo-jo-jo, 'p smeris. Toen repten ze
zich weg.Nog minuten-lang bleef 't branden, fan
tastisch.
(Tel.)
Dinsdagavond viel té Vlissingen de 19-jarige D.,
werkzaam in den scheepsbouw aan de Kon. Mij. „De
Schelde" in de kolenbunker van het aldaar op die werf
in aanbouw zijnd stoomschip Sumatra. Met bekomen
schedelbreuk werd hij per brancard naar het gasthuis
vervoerd; zijn toestand was bedenkelijk en heden nog
dezelfde. Zijn ouders verloren onlangs mede een jon
gen op noodlottige wijze.
Van drie personen, die te Boskoop oudejaarsnacht
in de herberg wat al te goed gevierd hadden, geraakten
op weg naar huis twee in de Gouwe. De een wist zich
te redden, de ander, een 54-jarig gehuwd man, was
reeds overleden, toen men hem uit het water haalde.
Over het droevig ongeluk dat Nieuwjaarsdag
plaats had met de stoomtram HaarlemAlkmaar meldt
de Tel. nader.
Te Castricum had een juffrouw, uit de kerk komen
de, haar zuster een eindje weggebracht. Terug komen
de woei, nabij de kerk haar hoed af, die door den wind
een eind op straat voortrolde.
Niet bemerkende dat uit de richting Noorddorp de
stoomtram naderde (tram van 1.08 uur) liep de juf
frouw den hoed achterna, met het ongelukkig gevolg,
dat zij tusschen de locomotief en den eersten wagen te
recht kwam.
Niettegenstaande de machinist de tram onmiddellijk
tot staan wist te brengen, ging een der voorste wielen
haar over de beenen, die er letterlijk werden afgereden.
Een spoedig ontboden geneeskundige moest beide bee
nen geheel amputeeren. De toestand van de juffrouw
is overigens vrij gunstig. De dokter geeft hoop op
herstel.
Een tweede ongeluk had dienzelfden middag
plaats op den straatweg tusschen Santpoort en Velsen.
Echter is dit meer aan roekeloosheid van den veronge
lukte te wijten.
Een der reizigers sprong n.l. van de in volle vaart
zijnde tram en had daarbij het ongeluk zoodanig op de
straat terecht te komen, dat hem aangezicht en knieën
bloedden, terwijl zijn kleeren zoodanig vernield werden,
dat hij zich van andere moest voorzien. Kermend van
de pijn werd hij door medelijdende menschen een naast-
bijgelegen woning binnengedragen.
Bij een wak in de ringvaart onder Leek werd een
pet gevonden. Later is opgehaald het lijk van den
16-jarigen A. Kok aldaar.
Een pet op het ijs nabij de Purmerbrug te
Monnikendam deed vermoeden, dat iemand verdronken
of in een wak was gereden. De politie, die met
een dreg een onderzoek deed, haalde het lijk boven
van C. Bier, wonende in den Amsterdammer polder.
Woensdagavond zijn 2 boerenjongens, Hendrik
Nijmeijer en Albert Yenema, die op schaatsen naar
hun woonplaats Nijeveen, wilden terugkeeren, op de
Smildervaart door 't ijs gezakt. A. Y. is gered, terwijl
eerstgenoemde is verdronken.
In het Slochterdiep bij Slochteren is een dertien
jarige schippersknaap door het ijs gezakt en verdronken.
Een welwillend lezer maakt ons opmerkzaam op
een artikel voorkomend in „het Nederlandsch Week
blad voor zuivelbereiding en veeteelt", dat we hier
gaarne een plaatsje geven.
„Medelijden is mede lijden."
Het zij mij vergund uwe aandacht te vestigen'op een
misstand, die aan een aantal zuivelfabrieken bestaat.
Ik wil zelfs uw medelijden wekken voor velen, die in het
zuivelbedrijf nuttigen arbeid verrichten, doch welker
bestaan in een aantal gevallen al zeer treurig is. Het
zijn geen mensehen, voor wie ik hier^opkom, doch ook
de dieren hebben recht op een goede behandeling, te
meer waar zij nuttige diensten praesteeren.
Wanneer wij op het platteland, vooral in klei- en
veen-, maar ook in zand- en heidestreken, 's morgens
de wagens gadeslaan, welke de bussen melk van de
boerderijen naar de fabrieken brengen, dan zien wij
soms met deernis naar de arme dieren, welke de zware
lasten moeten zeulen. Een wagen vol met zware bus
sen, soms diep door de slechtste modderwegen getrok
ken door een paard, dat alleen met de grootste krachts
inspanning in staat is den kostelijken last voort te
sleuren; de wagen overladen dikwijls, niet alleen vol
bussen geplaatst, doch tevens nog onder de planken
volgehangen; wegen, welke niet zijn aangelegd voor
het dagelijksche vervoer van zware vrachten en dan
ook veelal haast niet te passeeren zijn, vol knipgaten,
hoogten, laagten en modderpoelen, waarin de raderen
soms tot de naven wegzinken.
En voor zulke lasten, in zulke wegen, dikwijls paar
den welke de ai-moede aan te zien is, paarden, welke op
den ouden dag uit betere handen vervallen in dienst
van den melkrijder, hitten en paardjes, voor den zwaren
arbeid niet gebouwd; magere en verwaarloosde dieren,
welke voor het te verrichten werk de noodige spier
kracht missen.
Ieder lette eens op de paarden, welke de melk aan
vele fabrieken brengen en hij ziet dadelijk, dat hij de
proletariërs onder de paarden daar voor zich heeft
Men bedenke, dat zulke dieren alle dagen den zwaren
gang moeten maken, dat ook op den terugweg de wa
gen weer zwaar beladen is met ondermelk, dat de boer
derijen dikwijls achteraf liggen, dat het telkens stil
houden bij iedere boerderij zooveel krachtsinspanning
vergt van het dier. En wij veeartsen zien soms nog
nader de gevolgen van de uitbuiting dezer dieren
Door slechte tuigen en te zware lasten ontstaan druk-
kingen, ontvellingen en pijnlijke plekken, door slechte
wegen treden kreupelheid en pijnlijken gang op, aan
den invloed van weer en wind zijn allerlei ongesteldhe
den te wijten. En niettegenstaande deze kwalen ver
richten de paarden toch maar dag op dag den zwaren
arbeid, soms tot zij erbij neervallen!
„Ruw, ongevoelig volk, die melkrijders," zal men zeg
gen, „hoe kunnen zij zoo doen?"
Ik wil geenszins zulk een handelwijze verdedigen,
doch wel verzachtende omstandigheden aanvoeren.
De melkritten worden door vele fabrieken publiek
aanbesteed. 'Wie nemen nu die melkritten aan? Klei
ne boertjes, die geen paard voor hun bedrijf kunnen
houden, doch die, door nu een melkrit aan te nemen,
een paard kunnen houden en dat tevens gebruiken
voor het verrichten van boerenwerk; kleine sleepers en
ronselaars, die gewoonlijk wel één of twee paarden heb
ben, en er nu op die wijze nog wat voordeel uit trach
ten te slaanarbeiders, die niet van geregeld werk
houden en gaarne altijd aan den weg zijn, on nu door
het melkrijden den kost trachten te verdienen. Bijna
steeds is het aantal liefhebbers groot en worden dan
'ook de melkritten aanbesteed voor een prijs, zóó laag,
dat het er haast niet voor te doen is, c-n dat er ten
minste geen goed sterk paard voor gebruikt kan wor
den. En wie eenmaal melkrijder is en aan dit slente
rend leven gewend, schrijft wel zoo laag in, dat hem een
melkrit niet ontgaat.
En natuurlijk, die zoo lage loonen wieken zich het
eerst _op de paarden. Voor den aankoop kan weinig
worden besteed, zoodat juist oude, versleten, magere
en te kleine paarden worden gekocht, met welke men
op het verdere gedeelte van den dag nog wat tracht bij
te verdienen. Haver en brood zijn duur, slecht hooi
en haksel goedkoop, vandaar dat het toegediend3
krachtvoer luttel, het rantsoen ruwvoer groot is. Ook
het wagen- en tuigenmateriaal is voor oen koopje ver
kregen en biedt dus ook niet de gemakken, die er kun
nen zijn.
En wanneer nu zulk een paard van den melkrijder
een pijnlijke drukking krijgt, kreupel wordt, hoest of
weinig eetlust heeft, hoe zal het dier dan de noodzake
lijke rust en verpleging op stal krijgen? De melkrit
moet plaats hebben, de buren leenen niet graag hun
paard voor dien zwaren arbeid, vooral niet als dat en
kele dagen achtereen moet geschieden. En het gevolg
is, dat de melkrijder wel verplicht is zijn pijnlijk, kreu
pel of ziek dier te gebruiken, zoo lang als het nog maar
even in staat is den melkwagen naar de fabriek te slee
pen. Het gaat dan wel langzaam, aan de fabriek wel
standjes over het te laat komen, maar het doel wordt
bereikt, de melkrijder volbrengt zijn taak. En het ar
me paard moet het volhouden tot de toestand zoo ver
ergerd is, dat van gebruiken geen sprake meer kan zijn,
maar tevens het dier, aldus afgebeuld, geen kracht
meer heeft om te herstellen.
Deze toestanden wenschte ik onder uwe aandacht te
brengen. Ik weet wel dat die niet overal slecht zijn,
dat niet ieder melkrijder een dierenbeul is, en niet ieder
paard voor den melkwagen mishandeld wordt, doch zelf
nam ik juist waar, wat ik boven schetste. Daarenbo
ven zijn het gevallen van wegens den harden en langen
arbeid afgetakelde, of van niettegenstaande ziekte,
pijn en kreupelheid, te lang gebruikte en daardoor on
herstelbare dieren, welke ik in mijn practijk onder de
oogen kreeg, die de aanleiding er toe zijn, dat ik uw
hulp en steun voor die arme schepsels inroep.
Ik kom u vragen, is er geen verbetering te brengen,
zijn er geen maatregelen te nemen waardoor de om
standigheden zóó worden, dat ook de paarden der melk
rijders een dragelijk bestaan hebben?
De dieren verrichten nuttigen arbeid in het zuivelbe
drijf, zijn er nu geen middelen te vinden waardoor ook
in dit bedrijf hun positie verbeterd wordt?
H. M. KROON.
Deventer, Kerstdag 1907.
Nu het vriezend weer blijft en het ijs meer en
meer vertrouwbaar wordt, heeft het bestuur van de
Alkmaarsche IJsclub, afdeeling van den Ijsbond
„Hollands Noorderkwartier" vergaderd en is het
volgende bepaald. Maandag 6 Januari, zal de dag
van het ijsfeest zijn. In de eerste plaats zal er dan
een wedstrijd in het schoonrijden gehouden worden,
waaraan mag worden deelgenomen door uitsluitend
paren, leden (stadgenooten). Deze wedstrijd zal
's morgens om half elf beginnen. De aangifte voor
deelname moet geschieden bij den heer Van der
Sleesen, Gelegenheid bestaat daartoe tot 's Maandag
morgens 9 uur. Inleggeld behoeft niet gegeven te
worden. De prijzen bestaan in medaljes, waarvan
één is uitgeloofd door het Gemeentebestuur van
Alkmaar.
's Middags om 1 uur is er een wedstrijd voor
amateurs, dames en heeren afzonderlijk, en voorparen,
ook om medaljes, waarvan weer één van het gemeen
tebestuur. De aangifte moet ook bij den heer Van
der Sleesen geschieden tot uiterlijk 101/2 uur, terwijl
een inleggeld van 50 cent moet worden betaald.
De wedstrijden worden gehouden volgens de regelen
van den Nederlandschen schaatsenrijdersbond.
Om 8 uur 's avonds velgt de prijsuitdeeling in de
„Harmonie" en daarna bal
Als nieuwe afdeelingen hebben zich bij den Ijsbond
„Hollands Noorderkwartier" de ijsclubs te Zijdewind
en Westzaan aangesloten.
't Kanaal van Alkmaar tot Akersloot is geheel
goed glad ijs, ook de meer is prachtig mooi, men
zal er spoedig kunnen rijden.
Nogmaals laten we hieronder een lijst volgen van
den toestand der banen.
Afd. B a n g e r t (gem. Zwaag) en Blokker,
1 Jan. IJs niet vertrouwbaar.
Afd Groot-Schermer, 1 Jan. Richting Scher-
merhorn, Ringvaart en Driehuizen niet vertrouwd
door wakken.
Afd. Koegras, 1 Jan. Op de binnenwateren en
in den polder het Koegras is het ijs goed vertrouw
baar en zeer goed voor het schaatsenrijdend publiek.
Afd. Uitgeest, 1 Jan. Banen om Uitgeest niet
vertrouwbaar.
Afd. Monnikendam, 1 Jan. Richting Edam
goed berijdbaar, richting Ilpendam (over de Molensloot)
goed, richting Broek-in-Waterland betrouwbaar, rich
ting Marken betrouwbaar (baan wordt met riet afge
bakend, voor eventueel mistig weer).
Afd. Purmerend, 1 Jan. Bij doorgaand vriezend
weer worden de banen 2 Januari geopend naar
AmsterdamMonnikendam, Edam, Hoorn en Zaan
streek. IJs wel sterk maar onveilig door wakken.
Voorzichtig rijden dus.
Afd. W ij d e w o r m e r, 1 Jan. Noorder Ringvaart.
Wakken afgezet, ijs veel verbeterd, goed berijdbaar.
Voorzichtigheid nog aanbevolen.
Afd. Ilpendam, 1 Jan. Richting Purmerend,
Monnikendam, Broek-in-Waterland, lip heden geopend,
alle wakken afgebakend. IJs tamelijk goed.
Afd. Schagerburg, 1 Jan. Richting Oudesluis
onberijdbaar. St.-Maartensbrug onberijdbaar. Stolpen
goede baan. Donderdag zal de ^IJsclub hare werk
zaamheden beginnen.
Afd. Burgerbrug, 1 Jan. Richting St. Maartens
brug en Zijpersluis ijs sterk, doch ongelijk, een enkel
wak afgezet. Spoedig wordt alles in orde gebracht.
Afd. Langereis, 1 Jan. Richting Aarstwoud,
Opmeer, Oude Niedorp ijs berijdbaar. Wakken afgezet.
Afd. Oterleek. De IJsclub fheeft de baan ge
opend. Het ijs is sterk de rietwakken zijn afgezet.
De sterke wind houdt het sluiten der groote wakken
zeer tegen.
Afd. Berkhout, 1 Jan. Richting Hoorn, Aven-
horn en Bobeldijk onveilig. Met dezen wind zal de
baan langs Berkhout nog niet kunnen worden geopend.
Afd, A venhor n, 1 Jan. Richting Hoorn vele
wakken Richting I rsem eveneens. IJs niet vertrouw
baar.
Afd. Nieuwe Niedorp, 1 Jan. IJs voldoende ver
trouwd, wakken dichtgevroren, evengoed afgebakend.
Zondag 5 Jan. hardrijderij op de korte baan voor be
roepsrijders. Prijzen f 115.
Afd. Zuid-Scharwoude,l Jan. IJs op som
mige plaatsen nog zeer gevaarlijk. In" geen'enkele
richting als verkeersweg betrouwbaar.
Afd. N.-Schar woud e. 1 Jan.r(IJsclubë„Nut en
Vermaak"). IJs vrij goed. Wakken afgezet.
Afd. De d ie Egmon'den. De Hoevervaart van
Egmond a/d Hoef tot Alkmaar is nog niet geheel en
al vertrouwd. Toch wordt er druk gebruik van gemaakt.
Afd. De Zaan, 2 Jan. Baan ZaandamOostzaan
vertrouwbaar, mits aanwijzingen volgend. Baan Zaan
dam't Kalf langs de Gouw grootendeels in orde,
Afd. K w a d ij k, 2 Jan. Richting Purmerend en
Edam banen geopend. IJs niet mooi, veel wakken.
Middeliepolder en Zeevang ijs sterk, veel wakken.
Afd. Broek-in-Waterland, 2 Jan. Broek
Amsterdam wakken afgezet, ijs goed. Amsterdammers
doen het beste te gaan met de Noord-Holl. Tram tot
Nieuwendammerdijk en aldaar op te binden. Tarief
AmsterdamNieuwendammerdijk 5 cent.
Afd. Obdam, 31 Dec. Heden geopend; ijs niet
mooi, vele wakken, alles echter met riet afgezet.
Afd. „Schager IJsclub". Woensdagavond.
IJs in alle richtingen voldoende sterk, maar vol wak
ken, welke afgezet zijn. Om Schagen prachtige banen,
door de ijsclub afgeschaafd en onder water gezet.
Afd. Krommenie. De baan is geopend in de
richting Uitgeest. Het ijs is prachtig. Een viertal
wakken zijn met riet afgezet.
In de riohting Knollendam is het ijs niet vertrouwd.
Nauernasche vaart niet berijdbaar, terwijl ook de
overgang onbetrouwbaar is.
Afd. W o r m e r, 2 Jan. Richting Wijde Wormer,
baan matig vertrouwd, wakken afgezet met riet. Rich
ting Oost-Knollendam. Zwet geheel onbetrouwbaar,
wakken niet afgezet.
Afd. St. - Maartensbrug. Baan Bocht Schager-
brugBurgerbrug Betrouwbaar, redelijk goed, met
tochtgaten.
Baan St.-MaartensbrugN.-H. Kanaal. Betrouw
baar, redelijk goed, met tochtgaten.
Afd. Bergen. Woensdag 4 uur. Richtingvan
Bergen naar Alkmaar tot aan de Wognumschebuurt.
IJs goed, wakken afgezet met stroo.
Afd. W ij d e n e s, 31 Dec. Banen geopend. Wakken
afgezet, men zij voorzichtig.
Afd. Oosthuizen, 31 Dec. RichtingOosthui
zenPurmerend, niet vertrouwd. Oosthuizen—Ouden
dijk mooi ijs. OosthuizenEdam mooi ijs, doch nog
veel wakken.
IJsclub Oude Niedorp e. o. 1 Jan. Banen
slecht, niet betrouwbaar, veel wakken worden heden
afgezet.
Afd. Lijnden, 1 Jan. Richting van stoomgemaal
Lijnden in de richting SlotenHalfweg, wakken af
gezet. IJs niet mooi. Richting Hoofddorp ook wakken
afgezet. IJs betrouwbaar doch niet mooi.
Lutjebroek, 1 Jan. Onvertrouwbaar door de
vele wakken.
De IJsclub Algemeen Nut te Aalsmeer is bezig
banen te maken tusschen Amsterdam en Oude Wete
ring, in aansluiting met den Zuid-Hollandschen Ijs
bond. Bij doorvriezend weder zullen de banen aan
staanden Zondag gereed zijn. Een aanbevelenswaardig
tochtje is, aan te binden aan den Overtoom, langs
Schinkel en Nieuwemeer naar de Ringvaart van den
ilaarlemmermcerpoldeT, langs de Ringvaart naar
Aalsmeer, waar het ijs op den Westpias ook zeer mooi
is. Als overgestapt wordt bij de geniesluizen, fort
Aalsmeer, kan men rijden langs het geniekanaal naar
Hoofddorp, van daar naar de Lijnden bij Sloten of
Haarlem. Zwakke plaatsen zijn met wissen stroo of
takken afgezet.
5 Januari 1908.
Groote Kerk, 10 uur, Ds. Vinke, bevestiging ven
ouderlingen en diakenen.
Kapel, 10 uur, Ds. Guldenarm2 uur, Ds, van
Leeuwen, bediening van den H. Doop. Avond 6 uur,
Ds. van Leeuwen, Catech. Zond.' 30, Woensdagavond
6 uur, Ds. Verwaal. Voorbereiding tot het H. Avondmaal.
Evang.-Luth. Kerk, 10l/2 uur, Ds. Ternooy Apèl,
onderwerp Deo Volente" (als de Heer wil).
Doopsgezinde Kerk, 101/2 uur, geen dienst. Avond
7 uur, Ds. Glasz.
Rem.-Geref. Kerk, 101/2 uur, Ds. de Regt.
Gereform. Kerk, 10 uur, Ds. Wechgelaer, Openbare
belijdenis en bevestiging van diakenen, avond 6 uur,
Ds. Wechgelaer, Catech. Zond. 29.
Chr. Ger. Gem. Gebouw „Rehoboth", Koningsweg.
Voormiddag 10 uur en 's avonds 6 uur godsdienst
oefening.
Gebouw Waakt en Bidt, Laat, Zondagmiddag van
31/25 uur, Vergadering van de Christel. Jongelings-
vereeniging „Zacheus", voor jongelingen boven 16 jaar.
Zondagmiddag 51 /27 uur Vergadering van de
Christel. Knapenvereeniging „Timotheüs", voor knapen
van 1216 jaar.
Hersteld Apostolische Gemeente, Schoolstraat, no. 6.
Voorm. 10 uur en avond 5 uur en Donderdagavond
8 uur godsdienstoefening.
Hervormde Gemeente te Oudorp, voormiddag 10
uur, Ds. Pool.
Herv. Gem. te Bergen," 10 uur, Ds. J. M. Natzijl.
Herv. Gem. te Stompetoren, 91 /2 uur, geen dienst.
De jeugdige club „Rand of Zand" heeft weder een
prijs behaald op het kegelconcours te Haarlem Een
zilveren medaille voor het hoogste aantal achten.
Twee maal uitgekomen en twee keer een prijs.! Dat
getuigt zeker van ijver voor de kegelsport.
Inhoud armenbus.
Over het afgeloopen jaar was de totaal-inhoud van
de armenbus f 139.22i/2.
De levering van 355.500 straatklinkers, Waalvorm,
ten behoeve dezer gemeente, is door Burgemeester
en Wethouders opgedragen aan de Naaml. Venn.
Steenfabrieken voorheen Terwindt en Arntz te Mil-
lingen voor den prijs van f 14.95 per 1000 stuks.