De Paarden der Melkrijders. STADSNIEUWS. Uit Winkel. Uit Bovenkarspel. Van Texel. Aanvoer op d: markten te Purmerend. Door een slaapmiddel gestorven. Vooruitgang. De„Konlng Willem III. Een eigenaardig resultaat. De Diamantbewerkersbond en de werkeloosheid. De slachtoffers van de staking te Rijssen. Een jubileum. Een brandende^ kerstboom'op 't Ijs. Ongelukken. IJsongelukken. Het ijs. Predikbeurten. Weer een prijs behaald. Aanbesteding. dien# naam on adres niet daarop vermeid stonden, te- niggegeven. Vooral in deze dagen van buitengewone drukte verdient zoo iets wel vermelding. (Dordr. Ct.) Gisteren vierde de heer J. Bakker hoofd der school in den groetpolder zijn zilveren jubileum als zoodanig. Door Burgemeester en Wethouders der gemeente, werd de jubilaris in zijn woning gelukgewenscht, waarbij de burgemeester hem namens den gemeenteraad dankte voor de wijze waarop hij zijn betrekking had vervuld en wenschte hem nog vele werkzame jaren toe. Als blijk van waardeering werd hem door de gemeente een marmeren schoorsteenstel aangeboden. Het onderwijzend personeel vereerde hem een schil derij en zijn leerlingen en oudleerlingen boden hunnen meester een inktstel met inscriptie aan. De omzet aan de bovengenoemde veiling alhier be droeg dit jaar meer dan een millioen gulden. In de gister gehouden vergadering van den ge meenteraad werd aan den heer W. Heeroma op zijn verzoek eervol ontslag verleend als Hoofd der- school te Midden-Eierland, met ingang van 1 Maart. In plaats van den heer Dikkers, die bedankt had, werd tot wethouder benoemd de heer H. Over. De „Minister Havelaar" en de „Packet VII", weten niettegenstaande het vele ijs, de verbinding met den vasten wal nog te onderhouden. De Texelsche haven kunnen ze echter niet bereiken, wel het zoogenaamde Horntje, vanwaar gewoonlijk de postvlet afvaart. De visschers kunnen de haven niet verlaten en zijn dus tot werkeloosheid gedoemd. De Texelstroom" moest hedenmorgen, na vergeefs getracht te hebben, de haven binnen te komen, weer naar Nieuwediep terug- keeren. Aanvoer 1906: 1907: Paarden 1820 1984 stuks. Runderen 34700 32436 n Stieren 972 1003 w Kalveren (vette) 8087 7773 n (nuchtere) 19371 20638 n Schapen en lammeren 124859 142520 n Varkens (vette) 11718 16333 n (magere) 2875 3127 V (biggen) 12820 15180 n Ganzen 8821 7754 n Zwanen 1539 1494 n Kalkoenen 47 31 V Appelen 12751 9384 zak. Peren 12799 16781 Kaas 8915 7105 stapels. 2723102 2955008 K.G. Boter 68897 799045 n Mej. T., in de Langestraat te Hilversum, van wie wij dezer dagen berichtten, dat zij sinds 21 December bewusteloos in de R. K. Ziekenverpleging lag, als ge volg van het innemen van een slaapmiddel, is thans overleden, zonder bij kennis te zijn gekomen. Vóór en kele dagen achtte men beterschap nog waarschijnlijk. Te Delft zijn op Nieuwjaarsdag 15 koffiehuizen en herbergen door de eigenaars geheel gesloten gehouden. Een groote vooruitgang in het belang der goede orde is dit cijfer, dat te vorigen jare slechts zes bedroeg. Een voorbeeld dat navolging verdient. Uit Port-Said wordt geseind, dat het stoomschip Ko ning Willem III vlot is gekomen. Uit het verslag der in November en December 1907 te 's Gravenhage gehouden acte-examens in de Fran- sche taal Middelbaar Onderwijs blijkt, dat voor acte A waren ingeschreven 65 mannelijke en 74 vrouwelijke, en dat slaagden 20 mannelijke en 39 vrouwelijke. Op grond van deze cijfers zou men het ouwerwetsche „ijdelheid uw naam is vrouw," haast willen wijzigen in „studie uw naam is vrouw." Want dit verslag maakt den indruk, dat er door de vrouwen niet alleen met meer succes, maar ook met meer vertrouwen is gestu deerd: na het schriftelijk examen trokken zich terug 14 mannelijke en slechts 2 vrouwelijke candidaten. En in studie èn in moed was het sterke geslacht dus het zwakst In de Geelvinek te Amsterdam vergaderden gister avond een 500-tal werklooze diamantbewerkers. Het doel der bijeenkomst was pressie uit te oefenen op het bestuur van den A. N. D. B. teneinde dit te doen be sluiten een bondsvergadering te beleggen, waarin de quaestie der werkloosheid zou worden besproken. Het bondsbestuur, hoewel uitgenoodigd, was niet aanwezig. Bij de discussies werden de artikelen van den heer Henri Polak in het bondsorgaan scherp gecritiseerd, doch ook verdedigd. Afgekeurd werd dat in 't open baar gesproken werd ven de hooge loonen der laatste jaren, die te danken zouden zijn aan de aanwezigheid van de strijdkas. De herinnering aan die hooge loo nen kan het publiek niet gunstig stemmen voor de werklooze diamantbewerkers. Het bondsbestuur werd verweten dat het in deze moeilijke dagen achter de schermen blijft. Het resultaat der vergadering was, dat zal worden getracht een bondsvergadering op regle mentaire wijze aan te vragen, dat is door het verzame len van het bij de statuten vastgesteld aantal handtee- keningen van de verschillende vakgroepen. In een hoofdartikel in het weekblad van den A. N. D. B. dringt de hoer Henri Polak er op aan dat er een fonds tot uitkeering bij werkloosheid komt. „Doch niet men verst mij hier wel zoo zegt hij, door een deel onzer tegenwoordige middelen en inkom sten voor dat doel te bestemmen. Daarvan mag m. i. geen kwestie zijn. De toestanden en verhoudingen in enze industrie zijn van dien aard, dat een zeer groote strijdkas altijd beschikbaar moet zijn. Daarover zul len wij het, hoop ik, allen wel eens zijn. Bovendien kan een werkloosheidsfonds, uit onze ge wone middelen en inkomsten geschapen, nooit meer dan een betrekkelijk gering aantal weken uitkeering verstrekken. Wat wij noodig hebben is een ruim, groot fonds, waaruit men desnoods gedurende geruimen tijd een re delijk flinke uitkeering kan geven een fonds dat in staat stelt groote crisissen door te worstelen als de hui dige. Zulk een fonds moet gevormd worden uit een bijzon dere contributie, die vermoedelijk progressief zal moe ten zijn en gemiddeld denkelijk niet minder zal moeten bedragen dan de tegenwoordige gewone bonds-contri- butie. Dat is veel, doch niet t e veel." Nog velen ondervinden te Rijssen de nadeelige gevol gen van de staking. Tot voor kort waren er van de 100 personen, die niét weer in de fabrieken geplaatst zijn, nog 25, welke een wekelijksche uitkeering kregen van de textielbonden „Unitas" en „de Eendracht. Thans hebben genoemde bonden deze personen afge kocht, de ongehuwden voor een som van 50, de ge huwden voor 6 per week tot 1 Mei. De firma M. Stam en Zn. te Wormerveer heeft Woensdag herdacht dat hare timmermans- en aanne merszaak voor 50 jaar werd opgericht. De heer D. Stam Mz., zoon van den oprichter, die als eenige fir mant tevens 25 jaar aan het hoofd der firma is, mocht zoowel van de zijde van zijn personeel als van particu lieren bewijzen van belangstelling ontvangen. 'n Amsterdamsche straatjongen is vindingrijk. En zelfs bij de vinnigste koude zint hij op grappen en gui ten-streken. Zoo hadden gisteravond 'n paar „Hol- landsche jongens van Hildebrand" een „Kerstboom weten te bemachtigen. Fier en triomfantelijk liepen ze er mee over de HeerengracktPlots kreeg 'r één 'n idée. En ja. 't viel in den smaak. De kwajongens lieten zich op 't ijs zakken, gleden naar 't midden de.' gracht, hakten 'r 'n gaatje en zetten daar den Kerst boom in. Maar 'n Kerstboom, die niet brandt, is geen Kerstboom. En daarom: ijverig gaarden de straatben gels 'n grooten hoop stroo en papier. Dit werd om den Kerstboom gelegd. En toen alles in brand gesto ken. Vurig kronkelden de vlammen door den donkeren avond op 't ijs van de Heerengracht. En de voorbij gangers bleven staan, 't grillig schouwspel aanstaren. En de Hildcbrand-neven stonden zich lachend te war men aan den brandenden Kerstboom. Daar klonk 't signaal: Jó-jo-jo-jo, 'p smeris. Toen repten ze zich weg.Nog minuten-lang bleef 't branden, fan tastisch. (Tel.) Dinsdagavond viel té Vlissingen de 19-jarige D., werkzaam in den scheepsbouw aan de Kon. Mij. „De Schelde" in de kolenbunker van het aldaar op die werf in aanbouw zijnd stoomschip Sumatra. Met bekomen schedelbreuk werd hij per brancard naar het gasthuis vervoerd; zijn toestand was bedenkelijk en heden nog dezelfde. Zijn ouders verloren onlangs mede een jon gen op noodlottige wijze. Van drie personen, die te Boskoop oudejaarsnacht in de herberg wat al te goed gevierd hadden, geraakten op weg naar huis twee in de Gouwe. De een wist zich te redden, de ander, een 54-jarig gehuwd man, was reeds overleden, toen men hem uit het water haalde. Over het droevig ongeluk dat Nieuwjaarsdag plaats had met de stoomtram HaarlemAlkmaar meldt de Tel. nader. Te Castricum had een juffrouw, uit de kerk komen de, haar zuster een eindje weggebracht. Terug komen de woei, nabij de kerk haar hoed af, die door den wind een eind op straat voortrolde. Niet bemerkende dat uit de richting Noorddorp de stoomtram naderde (tram van 1.08 uur) liep de juf frouw den hoed achterna, met het ongelukkig gevolg, dat zij tusschen de locomotief en den eersten wagen te recht kwam. Niettegenstaande de machinist de tram onmiddellijk tot staan wist te brengen, ging een der voorste wielen haar over de beenen, die er letterlijk werden afgereden. Een spoedig ontboden geneeskundige moest beide bee nen geheel amputeeren. De toestand van de juffrouw is overigens vrij gunstig. De dokter geeft hoop op herstel. Een tweede ongeluk had dienzelfden middag plaats op den straatweg tusschen Santpoort en Velsen. Echter is dit meer aan roekeloosheid van den veronge lukte te wijten. Een der reizigers sprong n.l. van de in volle vaart zijnde tram en had daarbij het ongeluk zoodanig op de straat terecht te komen, dat hem aangezicht en knieën bloedden, terwijl zijn kleeren zoodanig vernield werden, dat hij zich van andere moest voorzien. Kermend van de pijn werd hij door medelijdende menschen een naast- bijgelegen woning binnengedragen. Bij een wak in de ringvaart onder Leek werd een pet gevonden. Later is opgehaald het lijk van den 16-jarigen A. Kok aldaar. Een pet op het ijs nabij de Purmerbrug te Monnikendam deed vermoeden, dat iemand verdronken of in een wak was gereden. De politie, die met een dreg een onderzoek deed, haalde het lijk boven van C. Bier, wonende in den Amsterdammer polder. Woensdagavond zijn 2 boerenjongens, Hendrik Nijmeijer en Albert Yenema, die op schaatsen naar hun woonplaats Nijeveen, wilden terugkeeren, op de Smildervaart door 't ijs gezakt. A. Y. is gered, terwijl eerstgenoemde is verdronken. In het Slochterdiep bij Slochteren is een dertien jarige schippersknaap door het ijs gezakt en verdronken. Een welwillend lezer maakt ons opmerkzaam op een artikel voorkomend in „het Nederlandsch Week blad voor zuivelbereiding en veeteelt", dat we hier gaarne een plaatsje geven. „Medelijden is mede lijden." Het zij mij vergund uwe aandacht te vestigen'op een misstand, die aan een aantal zuivelfabrieken bestaat. Ik wil zelfs uw medelijden wekken voor velen, die in het zuivelbedrijf nuttigen arbeid verrichten, doch welker bestaan in een aantal gevallen al zeer treurig is. Het zijn geen mensehen, voor wie ik hier^opkom, doch ook de dieren hebben recht op een goede behandeling, te meer waar zij nuttige diensten praesteeren. Wanneer wij op het platteland, vooral in klei- en veen-, maar ook in zand- en heidestreken, 's morgens de wagens gadeslaan, welke de bussen melk van de boerderijen naar de fabrieken brengen, dan zien wij soms met deernis naar de arme dieren, welke de zware lasten moeten zeulen. Een wagen vol met zware bus sen, soms diep door de slechtste modderwegen getrok ken door een paard, dat alleen met de grootste krachts inspanning in staat is den kostelijken last voort te sleuren; de wagen overladen dikwijls, niet alleen vol bussen geplaatst, doch tevens nog onder de planken volgehangen; wegen, welke niet zijn aangelegd voor het dagelijksche vervoer van zware vrachten en dan ook veelal haast niet te passeeren zijn, vol knipgaten, hoogten, laagten en modderpoelen, waarin de raderen soms tot de naven wegzinken. En voor zulke lasten, in zulke wegen, dikwijls paar den welke de ai-moede aan te zien is, paarden, welke op den ouden dag uit betere handen vervallen in dienst van den melkrijder, hitten en paardjes, voor den zwaren arbeid niet gebouwd; magere en verwaarloosde dieren, welke voor het te verrichten werk de noodige spier kracht missen. Ieder lette eens op de paarden, welke de melk aan vele fabrieken brengen en hij ziet dadelijk, dat hij de proletariërs onder de paarden daar voor zich heeft Men bedenke, dat zulke dieren alle dagen den zwaren gang moeten maken, dat ook op den terugweg de wa gen weer zwaar beladen is met ondermelk, dat de boer derijen dikwijls achteraf liggen, dat het telkens stil houden bij iedere boerderij zooveel krachtsinspanning vergt van het dier. En wij veeartsen zien soms nog nader de gevolgen van de uitbuiting dezer dieren Door slechte tuigen en te zware lasten ontstaan druk- kingen, ontvellingen en pijnlijke plekken, door slechte wegen treden kreupelheid en pijnlijken gang op, aan den invloed van weer en wind zijn allerlei ongesteldhe den te wijten. En niettegenstaande deze kwalen ver richten de paarden toch maar dag op dag den zwaren arbeid, soms tot zij erbij neervallen! „Ruw, ongevoelig volk, die melkrijders," zal men zeg gen, „hoe kunnen zij zoo doen?" Ik wil geenszins zulk een handelwijze verdedigen, doch wel verzachtende omstandigheden aanvoeren. De melkritten worden door vele fabrieken publiek aanbesteed. 'Wie nemen nu die melkritten aan? Klei ne boertjes, die geen paard voor hun bedrijf kunnen houden, doch die, door nu een melkrit aan te nemen, een paard kunnen houden en dat tevens gebruiken voor het verrichten van boerenwerk; kleine sleepers en ronselaars, die gewoonlijk wel één of twee paarden heb ben, en er nu op die wijze nog wat voordeel uit trach ten te slaanarbeiders, die niet van geregeld werk houden en gaarne altijd aan den weg zijn, on nu door het melkrijden den kost trachten te verdienen. Bijna steeds is het aantal liefhebbers groot en worden dan 'ook de melkritten aanbesteed voor een prijs, zóó laag, dat het er haast niet voor te doen is, c-n dat er ten minste geen goed sterk paard voor gebruikt kan wor den. En wie eenmaal melkrijder is en aan dit slente rend leven gewend, schrijft wel zoo laag in, dat hem een melkrit niet ontgaat. En natuurlijk, die zoo lage loonen wieken zich het eerst _op de paarden. Voor den aankoop kan weinig worden besteed, zoodat juist oude, versleten, magere en te kleine paarden worden gekocht, met welke men op het verdere gedeelte van den dag nog wat tracht bij te verdienen. Haver en brood zijn duur, slecht hooi en haksel goedkoop, vandaar dat het toegediend3 krachtvoer luttel, het rantsoen ruwvoer groot is. Ook het wagen- en tuigenmateriaal is voor oen koopje ver kregen en biedt dus ook niet de gemakken, die er kun nen zijn. En wanneer nu zulk een paard van den melkrijder een pijnlijke drukking krijgt, kreupel wordt, hoest of weinig eetlust heeft, hoe zal het dier dan de noodzake lijke rust en verpleging op stal krijgen? De melkrit moet plaats hebben, de buren leenen niet graag hun paard voor dien zwaren arbeid, vooral niet als dat en kele dagen achtereen moet geschieden. En het gevolg is, dat de melkrijder wel verplicht is zijn pijnlijk, kreu pel of ziek dier te gebruiken, zoo lang als het nog maar even in staat is den melkwagen naar de fabriek te slee pen. Het gaat dan wel langzaam, aan de fabriek wel standjes over het te laat komen, maar het doel wordt bereikt, de melkrijder volbrengt zijn taak. En het ar me paard moet het volhouden tot de toestand zoo ver ergerd is, dat van gebruiken geen sprake meer kan zijn, maar tevens het dier, aldus afgebeuld, geen kracht meer heeft om te herstellen. Deze toestanden wenschte ik onder uwe aandacht te brengen. Ik weet wel dat die niet overal slecht zijn, dat niet ieder melkrijder een dierenbeul is, en niet ieder paard voor den melkwagen mishandeld wordt, doch zelf nam ik juist waar, wat ik boven schetste. Daarenbo ven zijn het gevallen van wegens den harden en langen arbeid afgetakelde, of van niettegenstaande ziekte, pijn en kreupelheid, te lang gebruikte en daardoor on herstelbare dieren, welke ik in mijn practijk onder de oogen kreeg, die de aanleiding er toe zijn, dat ik uw hulp en steun voor die arme schepsels inroep. Ik kom u vragen, is er geen verbetering te brengen, zijn er geen maatregelen te nemen waardoor de om standigheden zóó worden, dat ook de paarden der melk rijders een dragelijk bestaan hebben? De dieren verrichten nuttigen arbeid in het zuivelbe drijf, zijn er nu geen middelen te vinden waardoor ook in dit bedrijf hun positie verbeterd wordt? H. M. KROON. Deventer, Kerstdag 1907. Nu het vriezend weer blijft en het ijs meer en meer vertrouwbaar wordt, heeft het bestuur van de Alkmaarsche IJsclub, afdeeling van den Ijsbond „Hollands Noorderkwartier" vergaderd en is het volgende bepaald. Maandag 6 Januari, zal de dag van het ijsfeest zijn. In de eerste plaats zal er dan een wedstrijd in het schoonrijden gehouden worden, waaraan mag worden deelgenomen door uitsluitend paren, leden (stadgenooten). Deze wedstrijd zal 's morgens om half elf beginnen. De aangifte voor deelname moet geschieden bij den heer Van der Sleesen, Gelegenheid bestaat daartoe tot 's Maandag morgens 9 uur. Inleggeld behoeft niet gegeven te worden. De prijzen bestaan in medaljes, waarvan één is uitgeloofd door het Gemeentebestuur van Alkmaar. 's Middags om 1 uur is er een wedstrijd voor amateurs, dames en heeren afzonderlijk, en voorparen, ook om medaljes, waarvan weer één van het gemeen tebestuur. De aangifte moet ook bij den heer Van der Sleesen geschieden tot uiterlijk 101/2 uur, terwijl een inleggeld van 50 cent moet worden betaald. De wedstrijden worden gehouden volgens de regelen van den Nederlandschen schaatsenrijdersbond. Om 8 uur 's avonds velgt de prijsuitdeeling in de „Harmonie" en daarna bal Als nieuwe afdeelingen hebben zich bij den Ijsbond „Hollands Noorderkwartier" de ijsclubs te Zijdewind en Westzaan aangesloten. 't Kanaal van Alkmaar tot Akersloot is geheel goed glad ijs, ook de meer is prachtig mooi, men zal er spoedig kunnen rijden. Nogmaals laten we hieronder een lijst volgen van den toestand der banen. Afd. B a n g e r t (gem. Zwaag) en Blokker, 1 Jan. IJs niet vertrouwbaar. Afd Groot-Schermer, 1 Jan. Richting Scher- merhorn, Ringvaart en Driehuizen niet vertrouwd door wakken. Afd. Koegras, 1 Jan. Op de binnenwateren en in den polder het Koegras is het ijs goed vertrouw baar en zeer goed voor het schaatsenrijdend publiek. Afd. Uitgeest, 1 Jan. Banen om Uitgeest niet vertrouwbaar. Afd. Monnikendam, 1 Jan. Richting Edam goed berijdbaar, richting Ilpendam (over de Molensloot) goed, richting Broek-in-Waterland betrouwbaar, rich ting Marken betrouwbaar (baan wordt met riet afge bakend, voor eventueel mistig weer). Afd. Purmerend, 1 Jan. Bij doorgaand vriezend weer worden de banen 2 Januari geopend naar AmsterdamMonnikendam, Edam, Hoorn en Zaan streek. IJs wel sterk maar onveilig door wakken. Voorzichtig rijden dus. Afd. W ij d e w o r m e r, 1 Jan. Noorder Ringvaart. Wakken afgezet, ijs veel verbeterd, goed berijdbaar. Voorzichtigheid nog aanbevolen. Afd. Ilpendam, 1 Jan. Richting Purmerend, Monnikendam, Broek-in-Waterland, lip heden geopend, alle wakken afgebakend. IJs tamelijk goed. Afd. Schagerburg, 1 Jan. Richting Oudesluis onberijdbaar. St.-Maartensbrug onberijdbaar. Stolpen goede baan. Donderdag zal de ^IJsclub hare werk zaamheden beginnen. Afd. Burgerbrug, 1 Jan. Richting St. Maartens brug en Zijpersluis ijs sterk, doch ongelijk, een enkel wak afgezet. Spoedig wordt alles in orde gebracht. Afd. Langereis, 1 Jan. Richting Aarstwoud, Opmeer, Oude Niedorp ijs berijdbaar. Wakken afgezet. Afd. Oterleek. De IJsclub fheeft de baan ge opend. Het ijs is sterk de rietwakken zijn afgezet. De sterke wind houdt het sluiten der groote wakken zeer tegen. Afd. Berkhout, 1 Jan. Richting Hoorn, Aven- horn en Bobeldijk onveilig. Met dezen wind zal de baan langs Berkhout nog niet kunnen worden geopend. Afd, A venhor n, 1 Jan. Richting Hoorn vele wakken Richting I rsem eveneens. IJs niet vertrouw baar. Afd. Nieuwe Niedorp, 1 Jan. IJs voldoende ver trouwd, wakken dichtgevroren, evengoed afgebakend. Zondag 5 Jan. hardrijderij op de korte baan voor be roepsrijders. Prijzen f 115. Afd. Zuid-Scharwoude,l Jan. IJs op som mige plaatsen nog zeer gevaarlijk. In" geen'enkele richting als verkeersweg betrouwbaar. Afd. N.-Schar woud e. 1 Jan.r(IJsclubë„Nut en Vermaak"). IJs vrij goed. Wakken afgezet. Afd. De d ie Egmon'den. De Hoevervaart van Egmond a/d Hoef tot Alkmaar is nog niet geheel en al vertrouwd. Toch wordt er druk gebruik van gemaakt. Afd. De Zaan, 2 Jan. Baan ZaandamOostzaan vertrouwbaar, mits aanwijzingen volgend. Baan Zaan dam't Kalf langs de Gouw grootendeels in orde, Afd. K w a d ij k, 2 Jan. Richting Purmerend en Edam banen geopend. IJs niet mooi, veel wakken. Middeliepolder en Zeevang ijs sterk, veel wakken. Afd. Broek-in-Waterland, 2 Jan. Broek Amsterdam wakken afgezet, ijs goed. Amsterdammers doen het beste te gaan met de Noord-Holl. Tram tot Nieuwendammerdijk en aldaar op te binden. Tarief AmsterdamNieuwendammerdijk 5 cent. Afd. Obdam, 31 Dec. Heden geopend; ijs niet mooi, vele wakken, alles echter met riet afgezet. Afd. „Schager IJsclub". Woensdagavond. IJs in alle richtingen voldoende sterk, maar vol wak ken, welke afgezet zijn. Om Schagen prachtige banen, door de ijsclub afgeschaafd en onder water gezet. Afd. Krommenie. De baan is geopend in de richting Uitgeest. Het ijs is prachtig. Een viertal wakken zijn met riet afgezet. In de riohting Knollendam is het ijs niet vertrouwd. Nauernasche vaart niet berijdbaar, terwijl ook de overgang onbetrouwbaar is. Afd. W o r m e r, 2 Jan. Richting Wijde Wormer, baan matig vertrouwd, wakken afgezet met riet. Rich ting Oost-Knollendam. Zwet geheel onbetrouwbaar, wakken niet afgezet. Afd. St. - Maartensbrug. Baan Bocht Schager- brugBurgerbrug Betrouwbaar, redelijk goed, met tochtgaten. Baan St.-MaartensbrugN.-H. Kanaal. Betrouw baar, redelijk goed, met tochtgaten. Afd. Bergen. Woensdag 4 uur. Richtingvan Bergen naar Alkmaar tot aan de Wognumschebuurt. IJs goed, wakken afgezet met stroo. Afd. W ij d e n e s, 31 Dec. Banen geopend. Wakken afgezet, men zij voorzichtig. Afd. Oosthuizen, 31 Dec. RichtingOosthui zenPurmerend, niet vertrouwd. Oosthuizen—Ouden dijk mooi ijs. OosthuizenEdam mooi ijs, doch nog veel wakken. IJsclub Oude Niedorp e. o. 1 Jan. Banen slecht, niet betrouwbaar, veel wakken worden heden afgezet. Afd. Lijnden, 1 Jan. Richting van stoomgemaal Lijnden in de richting SlotenHalfweg, wakken af gezet. IJs niet mooi. Richting Hoofddorp ook wakken afgezet. IJs betrouwbaar doch niet mooi. Lutjebroek, 1 Jan. Onvertrouwbaar door de vele wakken. De IJsclub Algemeen Nut te Aalsmeer is bezig banen te maken tusschen Amsterdam en Oude Wete ring, in aansluiting met den Zuid-Hollandschen Ijs bond. Bij doorvriezend weder zullen de banen aan staanden Zondag gereed zijn. Een aanbevelenswaardig tochtje is, aan te binden aan den Overtoom, langs Schinkel en Nieuwemeer naar de Ringvaart van den ilaarlemmermcerpoldeT, langs de Ringvaart naar Aalsmeer, waar het ijs op den Westpias ook zeer mooi is. Als overgestapt wordt bij de geniesluizen, fort Aalsmeer, kan men rijden langs het geniekanaal naar Hoofddorp, van daar naar de Lijnden bij Sloten of Haarlem. Zwakke plaatsen zijn met wissen stroo of takken afgezet. 5 Januari 1908. Groote Kerk, 10 uur, Ds. Vinke, bevestiging ven ouderlingen en diakenen. Kapel, 10 uur, Ds. Guldenarm2 uur, Ds, van Leeuwen, bediening van den H. Doop. Avond 6 uur, Ds. van Leeuwen, Catech. Zond.' 30, Woensdagavond 6 uur, Ds. Verwaal. Voorbereiding tot het H. Avondmaal. Evang.-Luth. Kerk, 10l/2 uur, Ds. Ternooy Apèl, onderwerp Deo Volente" (als de Heer wil). Doopsgezinde Kerk, 101/2 uur, geen dienst. Avond 7 uur, Ds. Glasz. Rem.-Geref. Kerk, 101/2 uur, Ds. de Regt. Gereform. Kerk, 10 uur, Ds. Wechgelaer, Openbare belijdenis en bevestiging van diakenen, avond 6 uur, Ds. Wechgelaer, Catech. Zond. 29. Chr. Ger. Gem. Gebouw „Rehoboth", Koningsweg. Voormiddag 10 uur en 's avonds 6 uur godsdienst oefening. Gebouw Waakt en Bidt, Laat, Zondagmiddag van 31/25 uur, Vergadering van de Christel. Jongelings- vereeniging „Zacheus", voor jongelingen boven 16 jaar. Zondagmiddag 51 /27 uur Vergadering van de Christel. Knapenvereeniging „Timotheüs", voor knapen van 1216 jaar. Hersteld Apostolische Gemeente, Schoolstraat, no. 6. Voorm. 10 uur en avond 5 uur en Donderdagavond 8 uur godsdienstoefening. Hervormde Gemeente te Oudorp, voormiddag 10 uur, Ds. Pool. Herv. Gem. te Bergen," 10 uur, Ds. J. M. Natzijl. Herv. Gem. te Stompetoren, 91 /2 uur, geen dienst. De jeugdige club „Rand of Zand" heeft weder een prijs behaald op het kegelconcours te Haarlem Een zilveren medaille voor het hoogste aantal achten. Twee maal uitgekomen en twee keer een prijs.! Dat getuigt zeker van ijver voor de kegelsport. Inhoud armenbus. Over het afgeloopen jaar was de totaal-inhoud van de armenbus f 139.22i/2. De levering van 355.500 straatklinkers, Waalvorm, ten behoeve dezer gemeente, is door Burgemeester en Wethouders opgedragen aan de Naaml. Venn. Steenfabrieken voorheen Terwindt en Arntz te Mil- lingen voor den prijs van f 14.95 per 1000 stuks.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1908 | | pagina 2