STADSNIEUWS. BUITENLAND. Uit Heiloo. Uit Noordscharwoude. Uit Purmerend. Uit Koedijk. De post in gevaar Komen en gaan. Aankoop hulpmeststoffen. Botsing. Eerlijke vinder. Museum gemeente-administratie. Ijs. Ongelukken. De nalatenschap—van der Lijn. Liefdadigheid naar Vermogen. Predikbeurten. Lijninspectie. Verpachting kermisterrein. Vrije socialistenvereeniging. De dool en onze Singel vrachten. In Dillgentia. De Raad dezer gemeente besloot in zijne vergade ring van 16 dezer om aan de vereeniging „Heiloo Vooruit" voor den tijd van 5 jaren voor den aanleg van een telefoonin verbinding met Alkmaar, een steun te verleenen van f 60 per jaar. Aangenomen naar Hoorn op Terschelling door H. .L Witkop Ezn., te Noordscharwoude. In de gisterenavond alhier gehouden vergadering van de Afd. Purmerend van de Vereeniging voor Vrouwenkiesrecht werden tot leden van het definitief bestuur gekozenmej. G. v. d. Weel, presidente mej. A. Drostden Ouden, vice-presidente mej. M. Schakel, secretaressemevr. Dekker—Becude, 2e sec retaresse mej. Lakeman, penningmeesteresse. De Vereeniging, onlangs met 18 leden opgericht, telt thans 40 leden. Vastgesteld werd /iet afdeelings- reglement. Loop der bevolking in 1907. Op 1 Jan. 716 m. en 687 v., samen 1403 inwoners. In 1907 hebben zich gevestigd 81 m. en 78 v. Gebo ren zijn 16 m. en 17 v. Vertrokken 45 m. en 51 v. Overleden 9 m. en 12 v., door deze wisseling bestond de bevolking op 31 Dec. 1907 uit 759 m. en 719 v., totaal 1478 inwoners. Levenloos geboren is 1 m. 7 huwelij ken zijn gesloten, waarvan 5 tusscken jm. an jd., 1 tus- schen wedr. en wed., 1 tusschen jm. en wed., terwijl 1 echtscheiding werd ingeschreven. Woensdagmiddag kwam in den sneltrein van het noorden te Meppel een postwagen aan, waarvan een g-root gat in het dak was gebrand. Vermoedelijk is de kachel te hard gestookt. De postwagen werd direct uit den trein genomen. In de Strikstraat te Nijmegen is woonachtig de wed. G., die drie dochters heeft, welke alle gehuwd waren, doch wier echtgenooten binnen 15 maanden overledeD. De drie weduwen hebben gezamenlijk 16 kinderen te verzorgen. De commissie voor gezamenlijkenjaankoop van hulp meststoffen, daarvoor benoemd in eene algemeene ver gadering der Naamlooze Landbouw- en Handelsver- eeniging „Langedijk en Omstreken", heeft bekend ge maakt, dat de opgave voor de hoeveelheid en soort meststoffen, bij hare leden moet worden opgegeven vóór of op den 31sten Januari, waarna de aanbesteding zal worden uitgeschreven. De aflevering zal plaats hebben begin Maart. In het begin der maand April zal opnieuw weer een inschrijving worden gehouden voor chilisalpeter. De Huizertram, welke te ongeveer half vijf van Bussum vertrekt, is gistermiddag in botsing gekomen met een rangeerend goederen convooi, nabij de vroegere suikerfabriek te Bussum. Er is belangrijke materiëele schade. Een wagen werd totaal vernietigd. Eenige jongens en meisjes, welke in de personenwagen zaten, werden door glasscherven gewond. Ernstige persoonlijke ongelukken zijn niet voorgekomen, 't Ongeluk wordt geweten aan gemis aan rood licht op 't convooi. Een bankier te 's-Grsvonhsge zond een zijner bedienden met een enveloppe, inhoudend f 1000 aan bankpapier, naar een zijner cliënten, om dezen daar mede een betaling te doen. De bediende, die niet wist dat de enveloppe deze betrekkelijk groote waarde in hield, stak haar in een zijzak van z'n overjas, sprong op de fiets en reed naar het adres, op de enveloppe aangegeven. Daar gekomen bemerkte hij het verlies der enveloppe en reed weder naar het kantoor terug, om daarvan mededeeling te doen. Natuurlijk stond hij leelijk op z'n neus te kijken, toen hij het bedrag vernam, dat hij aldus door zijn onachtzaamheid verloren had. Er werd begrijpelijker wijze nog eens langs den weg gezocht, dien de bediende had gevolgd, doch tevergeefs. De enveloppe met f 1000 bleef verloren. Den volgenden dag kwam er een jonge Schevenin- ger, zoon van D. de Mos, op het kantoor. Hij had een enveloppe gevonden, en op raad van zijn vader had hij haar ongeopend teruggebracht naar het kantoor der firma, boven op de enveloppe vermeld. De jonge Scheveninger stond wel een beetje be teuterd te kijken, toen hij voor het brengen van een eenvoudige enveloppe, een belooning van f 25 be nevens den hartelijken dank van den bankier voor zijn eerlijkheid ontving. (Resb). Na afloop van de zoo goed geslaagde tentoonstelling op gemeentelijk administratief gebied is overwogen in 9en gunstig gelegen plaats eene inrichting in het leven te roepen welke voor de gemeente-administratie zou kunnen zijn wat het Nederlandsch schoolmuseum is op onderwijsgebied. Het bestuur van den Nederlandschen bond van ge meente-ambtenaren heeft thans een commissie be noemd tot onderzoek en rapport te dezer zake, be staande uit de heeren J. C. F. Bletz, burgemeester van Weesperkarspel, E. de Groot, secretaris van Noord wijk, J. W. Repeiius, controleur gemeentebelas tingen te Amsterdam, C. W. Wagenaar, commies-chef ter gemeente-secretarie te Utrecht, W. J. van Wagten- donk, hoofdcommies ter secretarie van Amsterdam, en J. A. Zaalberg, secretaris van Zaandam. Door den harden dooi neemt het jjs in het Noordzee kanaal snel af. Beneden is het kanaal vrjj, doch boven zit het nog vol met drijfijs. - Een kind van L. op Mariahof te Tiel stak een lu cifer aan, waardoor haar kleeren in brand geraakten met brandende kleertjes vluchtte het de straat op. De vlammen werden gedoofd; de kleine heeft ernstige brandwonden aan keel en ooren bekomen. Zekere K. W. te Dieren wilde op den zolder van zijn buurman een weggeloopen konijn vangenhij kroop op handen en voeten door het aldaar liggende hooi en stroo en bemerkte niet een z.g. haaggat, waardoor het hooi op den deel wordt geworpen, daar er voor de kou de een paar bossen stroo over waren gelegd. Ilij viel er door op den harden deel en bezeerde zich ernstig aan hoofd, borst en lendenen, het bloed liep uit zijn mond. De heer C. W. B. schrijft ons Uit De Telegraaf is door verschillende bladen een bericht overgenomen nopens eene onverdeelde nalaten schap van den oud-gouverneur-generaal van N. Indi Cornells van der Lijn, welke onder beheer zou zijn der gemeente De Rijp, en waarvan de gerechtigden zich tot nu tevreden hebben laten stellen met eene j aarlij ksche uitkeering uit de rente. „Zijn huwelijk in Indië met Levina Polith bleef kinderloos en vandaar zeker de onverdeeldheid der erfenis" aldus De Telegraaf, maar ten onrechte. In September 1644 schreef schreef v. d. Lijn aan zijn vriend Wollebrandt Ge eynsz. de Jong, dat zijne vrouw van haar tiende kind zwanger was. Omstreeks 1640 werd geboren een zoon Joost, die den 29 Januari 1672 te Alkmaar begraven is. Den 21 Januari 1658 overleed alhier een zoon Cornelis. Reeds den 27 September 1651, kort na v. d. Lijns terugkeer uit Indië, werd eene dochter begraven, te gelijk met zijne vrouw Levina Polet (niet Polith). Voor beider dochter is ook te houden Levina v. d. L., die den 19 Februari 1679 huwde met Salomon Quaadt. Van der Lijn bleef 5 jaren weduwnaar en her trouwde in September 1656 met Geertruid van Mierop, te 's Gravenhage, weduwe van Maximiliaan le Maire. Het tweede huwelijk bleef evenmin kinderloos als het eerste. Gedoopt zijn a. 1 Juli 1657 Cornelia, jong gestorven. b. 23 Maart 1659 Cornelia, gehuwd 30 Juli 1699 met Johan Martini en begraven 14 Juni 1727. c. 4 November 1663 Johanna, den 24 September 1684 te 's Gravenhage ondertrouwd met mr. Jacob Martini. d. 29 Juli 1665 Anthonie, die in 1693 lid der vroed schap werd en huwde met Machteld van Oudenstein en overleed 6 November 1698, nalatende eene dochter Geertruid, die in 1716 huwde met Pieter Six, te Amsterdam, en een zoon Jacob, die in 1723 huwde met Amarantia Maria Reynst, in 1727 lid der vroedschap werd en in 1731 overleed, een viertal kinderen verwekt hebbende. e. Nog is begraven den 8 Maart 1668 een kind, waarvan de doopaanteekening ontbreekt. Geertruid van Mierop werd begraven 27 Juni 1673, haar man, die nog in 1678 burgemeester van Alkmaar was geweest, den 1 Augustus 1679, beiden in de Groote kerk, middelgang nr. 368. Bij hun overlijden ontbrak hel niet aan gerechtigden, die in staat waren voor eene behoorlijke verdeeling der nalatenschap te zorgen, en het komt mij zeer onwaarschijnlijk voor, dat die thans nog onverdeeld zou zijn onder het beheer der gemeente De Rijp. De jaarlijksche uitkeering van rente doet vermoeden, dat een vroeger door de weeskamer aldaar beheerd kapitaal op het Grootboek is ingeschreven, ten behoeve zijner erven vermaakt door een anderen v. d. Lijn dan den Indischen Landvoogd. In de op 15 Januari 1.1. gehouden gewone vergade ring van „Liefdadigheid naar Vermogen", is voor diverse personen hulp toegestaan ten bedrage van f 150.50. 19 Januari 1908. Groote Kerk, 10 uur, Ds. Vinke. Kapel, 10 uur, Ds. Verwaal. Namiddag, 2 uur, Ds. Verwaal. Bediening van den H. Doop. Avond 6 uur, Ds. Guldenarm. Woensdagavond 6 uur, Ds. van Leeuwen. Evang.-Luth. Kerk, 101/2 uur, Ds. Ternooy Apèl. Onderwerp: Winter. Doopsgezinde Kerk, 10i/2 uur, Ds. Bosch, beroepen Pred. bij de Herv. gem. te Egmond aan den Hoef. Rem.-Geref. Kerk, 101/2 uur, Ds. de Regt. Doop. Gereform. Kerk, 10 uur, Een Theol. Student, Am sterdam. Avond 6 uur, dezelfde. Chr. Ger. Gem. Gebouw „Rehoboth", Koningsweg. Voormiddag 10 uur en 's avonds 6 uur godsdienst- o -fening. Gebouw Waakt en Bidt, Laat, Zondagmiddag van 8l/25 uur, Vergadering van de Christel. Jongelings- vereeniging „Zacheus", voor jongelingen boven 16 jaar. Zondagmiddag 5l/27 uur Vergadering van de Christel. Knapenvereeniging „Timotheüs", voor knapen van 12—16 jaar. Hersteld Apostolische Gemeente, Schoolstraat, no. 6. Voorm. 10 uur en avond 5 uur en Donderdagavond 8 uur godsdienstoefening. Hervormde Gemeente te Oudorp, voormiddag 10 uur, Ds. Pool. Herv. Gem. te Bergen, 10 uur, geen dienst. Avond 7 uur Ds. J. M. Natzijl. Herv. Gem. te Stompetoren, 9t/2 uur, geen dienst. Maandag 20 Jan., 's avonds half zeven, Ds. Eilers de Haan van Heiloo. (Voor de Afd. Vrijz. Herv.) De lijn LeeuwardenStavoren, onder toezicht van den inspecteur der Hollandsche Spoor alhier, zal in gaande 1 Mei a. s. worden gebracht onder toezicht van den inspecteur te Leeuwarden. Van de gisteren ten stadhuize alhier gehouden ver pachting van standplaatsen voor kermisinrichtingen op de in dit jaar te houden kermis was de uitslag als volgt Schouwburgteut op de Laat: A. VVijlacker te Am sterdam 47.50, firma Bakker te Steenwijk 50.25. Schouwburgtent bij de groote kerk: Gebr. van Lier te Amsterdam 150, wed. S. Kinsbergen te Amsterdam 175. Hippodrome op de PaardenmarktJ. Benner te Roermond 181, Wed. J. A. van Bergen te Roermond j 225.10 en S. Regter te Edam 261.60. Wafelkraam op de Steenenbrug: Wed. G. C. van der Zee te Amsterdam Q5.12lL en C. J. M. Hutjens, voorheen P. Zilver te Utrecht f 100.371/s. Poffertjeskraam op de Nieuwesloot: J. F. Wagendre- ver te Alkmaar 125, J. H. Bongers te Rotterdam J 203 en J. Dekkers te Vlaardingen 210. Luchtschommel op de Nieuwesloot of Paarden markt: J. Dirks te Edam 140, L. Vallentgoed te Edam 165.20. D. J. van Dam en Zn. te Amsterdam 170.70. Draaimolen op de korte Nieuwesloot: Wed. Gail jaard te Amsterdam 40.37 en O. Schoenmaker te Alk maar 75.70. Draaimolen op de Laat: C. Schoenmaker te Alk maar 100.80 en Wed. Qui!jaard te Amsterdam 110.821/s. PalingstallenNieuwesloot bij de poffertjeskraau N. Tholen 7.25 en W. Portegijs 15.35, beiden U Alkmaar. Nieuwesloot bij café Central, N. Tholen 12.25, J. Smit Sr. te Alkmaar 16.50 en II. Botten borg te Kampen 17.16. Achterstraat hoek Schapen steeg, N. Tholen 8.25 en J. Smit Sr. 16.50. Kleine kaasmarkt bij Valk, J. Smit Sr. 22.50. Kleine kaas markt bij het Waaggebouw, J. Smit Sr. 18.50. Lan gestraat bij de Steenenbrug, U. Zonderhuis te Alkmaar 30. Laat bij de Boterstrnat, H. Bottenberg 11.12 Laat bij het Payglop, U. Zonderhuis 8, J. Smit Si 10, J. Corjanus te Kampen 15.67. Laat bij de R. R- kerk K. Warnars Jz. te Kampen 20, J. Corjanus 22.56 en J. J. Kalter te Kampen 25.06. Laat bij de Krebbesteeg, J. Smit Jr. te Alkmaar 16, J. J. Kal ter 25.06 en J. Corjanus 27.99. Laat bij de Schou tenstrnat, J. Smit Jr. 18.10, J. Corjanus 18.67 ei J. W. Bottenberg te Kampen 19.26. Op de Paarden markt W. Portegijs 14.15, K. Warnars Jz. 15.65, J. W. Bottenberg 16.27 en A. Karei te Kampei 19.05. Bovendien was er nog een inschrijving vai Mej. D. Meijer te Kampen voor een niet aangeduide plaats ad. 0.50. Alle plaatsen zijn toegewezen aan de hoogste inschrijvers. In een gisteravond door bovenstaande vereeniging in de groote zaal der Harmonie gehouden openbare vergadering trad als spreker op de heer Dr. Rutgers van den Haag, die het onderwerp behandelde: „Kan1 ook de Materialistische wereldbeschouwing een grond-' slag voor zedelijkheid zijn?" Spreker begon met er op te wijzen, dat door de oor-' spronkelijke menschen al wat geheimzinnig was werd toegeschreven aan geheimzinnige machten of goden' en dat ten allen tijde zedelijke gevoelens werden toegc-j schreven aan de stem Gods. De materialisten vinden dit laatste evenwel het duistere verklaard door nog iets duisterdere. Doch men moet niet meenen dat, wijl de zedelijkheid steeds is vastgeknoopt aan den gods I dienst, iemand die niet godsdienstig is geen onder-' scheid kent tusschen goed en kwaad. Dat onderscheid' geldt ook in de dierenwereld, ook onder de wilde, ook onder de beschaafde menschen. Goed wordt gevonden al datgene, dat noodig is voor de instandhouding van de soort en het grondlieginsel van alle zedelijkheid is het beginsel van gelijkheid, uitgedrukt in het: behan del anderen zooals gij zelf wilt behandeld worden. Er zijn enkele menschen geweest, die méér wilden, die ge nieën zijn geworden en de zedeleer hebben verhoogd, zoodat hun nagedachtenis nog altijd in eere wordt ge houden. Die zedeleer is voor de materialisten niet iets speciaals voor den Zondag, ook niet iets dat uit de lucht komt vallen maar iets heel gewoonswat voor den lichamelijken mensch de gezondheidsleer is, is voor den geestelijken mensch de zedeleer. De materi alisten zien in de geestelijke gebeurtenissen niets an ders dan de hoogste uiting van stoffelijke gebeurtenis sen en met twee voorbeelden wilde spreker aantoonen dat men door de materialistische beschouwing betoT komt tot een oplossing van moeielijke vraagstukken dan langs den weg- van don godsdienst. In de eerste plaats behandelde hij de souvereiniteits Gods, de grondslag van de Gereformeerde kerk. Calvijn vond dit een afgrijselijk leerstuk en wij zouden denken, zeide spreker, dat dit de dood van alle zedelijkheid is. Zoo voelden onze voorvaders het echter niet. Dit leerstuk was voor hen de hechtste steunpilaar van het zedelijk leven. Die souvereiniteit was hun grootste verheffing, waartegenover stond de nietigheid van den mensch, die stemde tot bescheidenheid, oot- en zachtmoedigheid, die leerde tegenspoed te dulden. Valt dit alles weg voor den materialist? Neen. Hij ziet de wereld niet geschapen door een God maar door de wet van oorzaak en gevolg en het beschouwen van het wereldorganisme geeft hem verheffing en daartegenover gevoelt hij zich als mensch ook klein en ootmoedig. Ilij drukt hetzelfde met andere woorden uit, hij heeft niets verloren, maar wel gewonnen. Het materialisme geeft de oplossing! van moeielijke vraagstukken, waarvoor in vroegere ja j ren bloed vergoten moest worden en martelaren moes-; ten worden gemaakt. Spreker noemde als voorbeeld het vraagstuk van den vrijen wil en betoogde dat ieder mensch voor zijn bewustzijn aansprakelijk is voor zijn' daden, dat ook hierbij geldt de keten van oorsprong en gevolg. De godsdienstige wereldbeschouwing lijdt tot dwa-' ling. Wanneer men het zwaartepunt verplaatst buiten' de aarde, dan laat men de balans anders doorslaan, dan zal men anders oordeelen dan wanneer men het voor naamste hier op aarde zoekt. Er schuilt in den gods dienst een gevaar: men kan worden afgekeerd van de aarde en worden gewend tot verhevener dingen, zonder direct invloed op deze aarde. Onze wereldbeschouwing-, zeide spreker, is juist de grootste steun voor de zedelijkheid, die ons niet licht ontvalt. Die keten van oorzaak en gevolg is juist de grootste kracht voor onze opvoeders, die er naar zullen streven het kind kiemen van het goede en weerstands vermogen tegen het kwade bij te bren gen en zij zal de menschheid verder brengen dan het tegenwoordige ge slacht, dat eigenlijk nog bestaat uit barbaren, die oor log voeren en lijf- en doodstraffen hebben. Het tweede leerstuk dat spreker behandelde was dat der zonde en der verzoening. Dit leerstuk brengt den zondaar tot diepe vernedering, welke moet gevolgd worden door opbeuring na do bekeering. Vervalt deze bron van zedelijke ernst voor den materialist? Neen zeide spreker, want wij beschouwen de zonde als een ziekte en zooals wij trachten naar gezondheid, zoo trachten wij ook naar braafheid, daar een zedelijk le ven voor ons hetzelfde is als een gezond lichaam, waar naar ieder in zich de begeerte gevoelt. Het is alweer precies hetzelfde, de materialistische en de godsdien stige wereldbeschouwing, alleen zegt de materialist her met andere woorden. Maar de godsdienstige beschou wing gerust op het principo van wraak en dit principe geld nog altijd in onze rechtspraak. Mr. Modderman, de man van het strafrecht naar nieuwe beginselen, heeft wol gebroken met het systeem van wraak, maar hij heeft er voor in de plaats gebracht leed en voor het slachtoffer is dit hetzelfde. Maar de materialist ver gelijkt den misdadiger met een zieke, die genezen moet worden, moet worden gemaakt tot een beter mensch Men moet steeds trachten de misdaad te voorko men, zooals men dat met de ziekte doet en ook in dit opzicht staat de materialistische levensbeschouwing zeer hoog. Na tien minuten pauze vroeg een juffrouw hoe spre ker Jacht over een misdadiger, die met voorbedachten rade te werk gaat. Dr. Rutgors antwoordde dat juist door het plegen van een dergelijke daad wordt bewezen hoe ongelukkig de dader is en daarom moot men, oorzaak en gevolg kennende, diep medelijden mot hem hebben, hem bestu- deeren en trachten nog iets van hem te maken. Vervolgens trad met spreker in debat de heer ds. G. M. Melchers. Debater wees er op, dat de spreker wel tal van zaken had behandeld welke niet ter zake waren, maar geen antwoord had gegeven op de vraag, welke hij in do aankondiging van zijn lezing had gesteld. Wel had hij een poging gedaan om begrippen te bestrijden, die al jaren zijn prijsgegeven. Hij heeft bijv. doen uit komen, dat het materialisme het darwinisme aan vaardt, maar dat is immers gemeengoed geworden Een van debaters grootste grieven is, dat het wordt voorgesteld, alsof het materialisme alleen de weten schap -der laatste eeuwen in zich heeft opgenomen. Dat is niet juist. En wat de redevoering van hedenavond betreft, het is alsof-er een stem uit het graf is verkon digd, alsof wij waren teruggekeerd tot den tijd van vroeger, van Büchner bijv. Wat spreker heeft aangeprezen is niets dan verfijnd egoïsme, dat leidt tot opportunisme. Het goede wordt nift gedaan omdat het goed is, niet uit innerlijken aan drang maar de maatschappij geeft den doorslag en de beste zedemeester zou zijn de man die 'de maatschappe lijke verhoudingen, of die het Burgerlijk Wetboek het best kent, een advocaat noemt debater, zonder evenwel dezen hierdoor een bewijs van goed gedrag te willen geven. Debater wil dat verfijnd egoïsme niet, hij wil andere, betere, nieuwe menschen. Uitdrukkelijk constateert debater dat het materialis me bankroet gemaakt heeft ten opzichte van de ver klaring van het menschelijk bewustzijn. Zou de ver klaring uit oorzaak en gevolg opgaan, dan zou men geen zedelijke individuen krijgen, maar schepselen, die naar rechts en naar links worden gedreven. Debater zou het betreuren, wanneer de maatschappij der toe komst moet komen onder den invloed van zulke theo rieën. Gaat men alleen rechtvaardiger de producten verdeden, de stoffelijke verhoudingen verbeteren, dan krijgt men daardoor geen individuen, die zedelijk hoo- ger staan dan de menschen van thans. De spreker heeft de straf recht-theorie behandeld, welke hier niet ter plaatse was. En het verbaasde debater dat spreker in 1908 een godsdienstige levensbeschouwing heeft gegeven uit de zestiende eeuw. Wat het vraagstuk van den vrijen wil betreft, dat' ter sprake is gekomen bij het leerstuk over de zonde, het materialisme heeft de oplossing niet ge geven. Wij kunnen niet aannemen, dat wij niet vrij zijn, er leeft in ons een element, dat wakker gemaakt is door de opvoeding, dat spreker niet kan verklaren, maar dat drijf/, tot groote daden, soms schijnbaar in strijd met het algemeene belang. In zijn antwoord betoogde dr. Rutgers dat hij het niet kon helpen, dat hij niet heeft gehouden de speech welke de heer Melchers van hem had verwacht en waar op het debat waarschijnlijk beter zou hebben geslagen dan op de uitgesproken rede. Het darwinisme had spreker niet opgeëischt voor het materialisme, alleen had hij gezegd dat zooals het darwinisme geleerd heeft, dat er een evolutie bestaat van lagere soorten naar hoogere soorten, het materia lisme dezelfde evolutie aanneemt van cellen met wei nig naar cellen met meer bewustzijn, de theorie dus overbrengt van het stoffelijke naar het geestelijke. Het is sprekers bedoeling niet geweest te zeggen, dat men een verklaring van het bewustzijn heeft gevonden, maar wel, dat men een verklaring zoekt en bij benade ring tracht vast te stellen. Niets is onjuister dan dat spreker een verfijnd egoïs me zou hebben verkondigd. Hij heeft juist gezegd, dat de mensch een wezen is mot mede-, met solidari teitsgevoel en hij wil van den mensch geen automaat maken, geen fatalist, maar juist het goede in hem aanmoedigen. Wat het bewustzijn betreft zou spreker willen vra gen, wanneer de heer Melchers de konsekwentie van do keten van oorzaak en gevolg niet aandurft, waar houdt zij op en wat is dan daar? Ten slotte betoogde hij dat hij niet alles wil terug brengen tot stoffelijke dingen, maar dat de verhouding van stoffelijke en geestelijke gebeurtenissen is als bij een plant, waarvan de wortels in de mest staan en do bloesems hoog in den hemel. liet woord was vervolgens aan den heer Melchers, die zeide dankbaar nota te nemen, van de verklaring, dat het materialisme niet het darwinisme voor zich op- eischt. En voorts wees debater er op, dat het materia lisme heeft gefaald op een kritiek punt: de verklaring van het karakter van het bewustzijn. Het materialis me is dan ook niet de laatste wijsheid. De heer Rutgers erkende dit gaarne: mëu zoekt in het materialisme naar verklaringen, men is op zekere hoogte geslaagd, er is al heel veel licht verspreid, men heeft nog niet het laatste woord gezegd, maar men is blij en dankbaar de eerste te hebben gesproken. Daarna sloot de heer D. Klomp de matig bezochto vergadering. Men schrijft ons: Even onverwachts als de dooi invalt, even plotseling kan de vorst weer met kracht optreden en de ijsbanen in haren luister herstellen. Tot tweemalen toe hebben we in dezen winter op on ze schilderachtige grachten in de stad, de bonte me nigte zich zien vermaken. Wat een prachtig gezicht, wat een opgewekt leven! Er is bijna geen heerlijker en goedkooper volksvermaak, geen gezonder sport denkbaar dan schaatsenrijden. En is het niet tevens een lust der öogen voor het kijkgraa- go en wandelende publiek? Aan motornregen en fietspaden wordt de noodige aandacht besteed, zouden ook de ijsbanen niet wat meer toezicht en toewijding verdienen? Verleden jaar werd er in het geheel geen rekening mee gehouden dat de winter kon terugkeeren en werd al het ijs in onze stadsgrachten stukgeslagen. t T8 te hopen dat zooiets dezen keer niet weer ge beurt. lederen dag kan ons de vorst opnieuw overval len en hoe heerlijk als dan de stadsgrachten andermaal de schaatslustigen mogen zien verschijnen. Men verzoekt ons te melden, dat de bekende hu moristen Solser en Hesse Zondag a.s. in Diligentia zullen optreden. Door hun groote populariteit is een aanbeveling om hen te gaan hooren, zeer zeker overbodig te achten. Behoudens tal van nieuwe voordrachten, waaronder het succesnummer „Hannes en Trijn op de Rotter- damsche kermis", zal het publiek een verrassing be reid worden. Solser en Hesse noemen dat „Niblet." Wie weten wil, wat daarmee bedoeld wordt, moet Zondag Diligentia maar eens bezoekeneen tocht daarheen zal zeker niemand teleurstelden. In Engeland heeft men met belangstelling ver nomen, dat er te Dublin onder leiding van den heer John Redmond een vergadering van de Iersche natio nalisten heeft plaats gehad, waarin aan het licht is ge komen, dat er waarschijnlijk een splitsing der partij op handen is. Er werden hevige aanvallen gericht op de politiek van den leider in het Lagerhuis, den heer John Red mond, en men wilde het leiderschap opdragen aan Wil liam O Brien, die zich heeft uitgesproken vóór een program van verzoening met Engeland, op den basis van halve zelfregeering en dus tegen de alles-of-niets- politiek van Redmond. Er was in den laatsten tijd reeds herhaaldelijk betoogd, dat de Boeren getoond hadden den Ieren de baas te zijn in de kunst, een voor- deeligen vrede te sluiten. Wil Redmond niet de lei ding uit handen geven, dan moet een splitsing der par tij onvermijdelijk zijn. I11 de hoofdstad van Frankrijk hebben indruk wekkende betoogingen plaats gehad bij het vertrek der Augustijner Zusters uit het Hotel deDieu, die door ver pleegsters vervangen worden. Terwijl clericale afge vaardigden onder leiding van Denys Cochin de zusters toespraken, trachtten patiënten, vooral vrouwen en grijsaards de paarden van de rijtuigen af te spannen. In tusschen zong en bad op het Notre Dameplein een menigte van meer dan duizend menschen, die het ver trek poogden te verhinderen èn luide riepen: „Leve de vrijheid, weg met de republiek." Slechts met moeite gelukte het een doortocht te banen en ongeregeldheden te vermijden. De zusters zijn voorloopig in het asyl de Notre Dame du bon secours gehuisvest, waar kardi naal Richard ter harer eere een plechtigen dienst hield. Uit Marokko komen verschillende berichten. Zoo is er te Marakesj in alle moskeeën een brief van Moelei Hafid voorgelezen, waarbij de inwoners uitgenoodigd werden hem in Sjaoeia te volgen en voornamelijk den Franschen den heiligen oorlog aan te doen. Ook werd in dien brief de hoop uitgedrukt, dat Casablanca en Medi- oena spoedig weder in de handen der Marokkanen zouden vallen. Geen enkele christen zal blijven heet het verder wij zullen rustig onze heilige wet ten uitvoer kunnen leggen. Omroepers liepen de straten door en noodigden de inwoners uit den Sultan in den heiligen oorlog te volgen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1908 | | pagina 2