DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
No. 80
Honderd en elfden |aargang.
1909
Deze Courant wordt eiken avond, behalve op Zon- en
Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden
voor Alkmaar f 0,80; franco door het geheele Rijk f 1,—.
/Wonderlijke nummers 3 Cents.
DINSDAG
Prijs der gewone advertentiën:
Per regel f 0,10. Bij groote contracten rabat Groote
letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdrukkerij
v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9.
6 APRIL.
3 N N E N L A N L
Telefoonnummer 3.
Internationa l spoorwegconferentie.
Onder de auto.
Gevonden.
Uit een politierapport.
Gasgloeilicht In spoorwegrijtuigen.
Na den storm
Wetenschappelijke vaart.
Staking.
Diefstal in de kerk.
Eea krachtige wind.
Van Texel.
COURANT,
«*- «T -» I llll«— —II I II— II - IIMIIHHH ■■III I II -
ALKMAAR, 6 April.
Lenigen tijd geleden kwam uit de Vereenigde Staten
het bericht, dat aan boord van de Hamburg, het schip,
dat den heer Roosevelt vervoert, een der passagiers
eerste klasse, een Italiaan, een aanslag op den gewe
zen president zou hebben gepleegd. Thans heeft de heer
Roosevelt zich te Gibraltar over dit geval uitgelaten en
hieruit is gebleken, dat het een heel onschuldiger aan
zien had, dan de Amerikaansche bladen eraan gaven.
Een „malle opgewonden Italiaan" had tegen hem een
paar hatelijkheden gezegd, toen hij op de brug met den
gezagvoerder stond te praten dat was feitelijk alles.
Zeker zou er van deze gebeurtenis geen melding ge
maakt zijn, indien daarbij geen Italiaan betrokken was
geweest. Alles wat Italiaansch is, vindt in Amerika
op het. oogenblik verbazend veel belangstelling niet
van de aangenaamste soort echter. En zoozal men
zeker in de Vereenigde Staten met verbazing lezen, dat
ite ex-president op het oogenblik te "Mapeis vertoeft
Wol heeft men uitgebreide politiemaatregelen genomen
en voor strenge bewaking gezorgd, terwijl niemand
zich zonder vergunning van den ex-president aan boord
van de Hamburg mag begeven, maar toch is het nogal
een sterk staaltje, dat de heer Roosevelt zich er durft
vertoonen. Trouwens iemand die in de woeste bin
nenlanden op wilde beesten wil schieten, moet niet
voor een kleintje vervaard zijn. De strijd tegen een
wild beest of tegen een Italiaansehen sluipmoordenaar
is echter niet gelijk. E11 het wordt juist gevreesd, dat
er zulk een bandiet op den gewezen president zou kun
nen loeren en dat in zulk een geval de voorzichtigste
cn listigste Amerikaan niet zeker van zijn leven is,
beeft de moord op den Amerikaanschen detective Pe-
trosino, die op klaarlichten dag in de straten van Pa
lermo vermoord werd, bewezen. De man is een
slachtoffer van zijn plicht geworden. Hij was naar
Italië gereisd om onderzoekingen te doen, welke zou
den kunnen leiden tot het zuiveren van Amerika van
de vele Italiaansche boosdoeners, die het leven in de
groote steden onveilig maken. Er gaat haast geen dag
voorbij of do Amerikaansche bladen berichten van
moord, doodslag en afpersing, waarbij leden van de
vcreeniging „de zwarte hand" of andere bandieten, die
in Italië het levenslicht aanschouwen, betrokken zijn.
Nu eens is er een man vermoord, dan weer werd een
vrouw mishandeld, een kind geschaakt of een huis „op
geblazen," zooals men tijdens den oorlog in Zuid-Afri-
ka zeide, als er iets met behulp van dynamiet in de
lucht vloog. In het jaar 1908 moeten er niet minder
dan 424 dergelijke gevallen bij de New-Yorkselie poli
tie zijn aangegeven om van de niet aangegevenen,
waarbij de wraaklust der onverlaten gevreesd werd,
maar niet te spreken. Hoe moeielijk het is, de daders
ui handen te krijgen en te straffen, moge blijken uit
het feit, dat er 215 personen in hechtenis genomen
doeh maar 36 veroordeeld werden.
Geen wonder dat er in de Vereenigde Staten ernsti
ge pogingen worden aangewend om aan het optreden
dier heeren een einde te maken. Men weet echter op
het oogenblik niets beters te vinden, dan aan zulke on-
pewenschte elementenden toegang tot „het land der
vrijen en der braven" te weigeren. Maar dat probleem
is niet zoo geheel gemakkelijk op te lossen. Wel is er
sinds lang vermoed, dat de meerderheid van de Itali
aansche misdadigers zich in kleine scheepjes naar klei
ne Amerikaansche havens begeven en van daaruit naar
de groote steden gaan, waar ze gaarne in de Italiaan
sche kolonies worden opgenomen. Daar vormen ze dan
de gevaarlijke elementen, die slechts bij uitzondering
in handen van do politie komen en eerst dan verbannen
kunnen worden. De detective Petrosino nu was naar
Italië gegaan, om te onderzoeken in hoeverre het bo
venstaande vermoeden juist was. Veelzeggend is het
intusschen, dat de man niet door de politie werd uitge
zonden, maar op kosten van rijke Italianen ging, die
zelf zulke ongewenschte landgenooten üit Amerika
wilden weeren. Natuurlijk verwekte de moord op de
zen onderzoeker in Amerika, en speciaal in New-York
groote verontwaardiging, en even natuurlijk is het dat
naast de vele kwade ook verscheiden goede Italianen
het hebben moeten ontgelden. En terwijl men thans
ïii de ereenigde Staten weinig gunstig denkt over bij
na alles wat Italiaansch is, vertoeft de gewezen presi
dent op Italiaansehen bodem! Men vindt dat niet al
leen gevaarlijk, maar ook niet bijzonder prettig.
Geschenk aan de Koningin
De echtgenooten van de actief dienende officieren
van het Nederlandsche leger hebben 1892 bijeenge
bracht voor een souvenir, ter gelegenheid van den
heuglijken dag aan de Koningin aan te bieden, be
staande in een zilveren theeblad in etui ongeveer
1000 is beschikbaar gebleven voor kinderen, die bij
deze gelegenheid uit militaire ouders worden geboren.
Deze zullen een spaarbankboekje ontvangen, waarop
een nader te bepalen bedrag zal worden gestort.
De Internationale Spoorwegconferentie zal te 's-Gra-
venhage bijeenkomen op 3 Augustus e. k. en volgende
dagen.
De zittingen, die vermoedelijk vier dagen zullen du
ren, zullen gehouden worden in de Grafelijke zalen op
het Pinnenhof.
GEMENGD NIEUWS
Spoorweg-tarieven.
De minister van waterstaat heeft aan de kamers van
koophandel en fabrieken toegezonden een overzicht
(met 3 grafische voorstellingen) van de door de Maat
schappij tot expl. van S. S. en de H. IJ. S. M. inge
zonden voorstellen betreffende eeneherziening van de
tarieven voor het vervoer van reizigers over de lijnen
dier maatschappijen, met inbegrip van die der Neder
landsche Centraal Spoorwegmaatschappij.
De minister verzoekt de kamers uiterlijk 15 Mei om
trent die voorstellen mede te deelen: 1. tot welke op
merkingen deze aanjeiding geven; 2. of, voor zooveel
gekozen zou moeten worden tusschen de voorgestelde
nieuwe tarieven, zonder eene aanvulling of wijziging,
en bestendiging van de thans geldende reizigerstarie-
ven, aan de bestaande of de voorgestelde nieuwe rege
ling de voorkeur wordt gegeven.
De beginselen waarnaar de maatschappijen hare
nieuwe normale reizigerstarieven wenschen op te stel
len zijn:
a. afschaffing van de retourkaarten, (althans van
de bestaande met langen geldigheidsduur)behoud
van de 1 of 2 daagsche retourkaarten voor buurtver
keer, met eenige uitbreiding;
b. berekening' van de enkele-reis-prijzen zoowel op
de lioofd- als op de locaalsporowegen tegen een kilome-
trischen eenheidsprijs over eiken afstand van: 3.25
cents in de eerste, 2.45 in de tweede en 1.625 cents in
de derde klasse met opwaartsche afronding der prijzen
op veelvouden van 5 cents.
Het thans bij S. S. geldende tarief voor kilometer
boekjes, hetwelk berekend is op een kilometrischen
eenheidsprijs van 3 cents in de eerste, 2.25 in de tweede
en 1.5 in de derde klasse zal behoudens aanvulling blij
ven bestaan.
Ook door de H. IJ. S. M. zal dergelijk tarief worden
ingevoerd en de kilometerboekjes van beide maatschap
pijen zullen op al hare wederzijdsche lijnen geldig zijn,
zoodat van kilometerboekjes ook in binnenlands ch
rechtstreeksch verkeer zal kunnen worden gebruik ge
maakt.
Als maximum-afstand voor een reis op een kilome-
terboekje zal daarbij algemeen worden aangenomen 200
K.M., zoodat ook voor een reis van meer dan 200 K.M.
b.v. voor een reis van Vlissingen naar Delfzijl (afstand
423'K.M.) of van Den Helder naar Maastricht (af
stand 313 K.M.) op het kilometerboekje slechts 200
K.M. zullen worden afgeschreven.
Nevens deze gewone kilometerboekjes zullen door de
beide Maatschappijen, tegen den prijs van 12 voor de
eerste, 9 voor de tweede en 6 voor de derde klasse,
speciale kilometerboekjes van 400 K.M. worden uitge
geven, bestaande uit twee coupons, op elk van welke
een reis van 200 K.M. of meer kan worden afgelegd.
Voor deze boekjes welke niet op naam zullen zijn ge
steld, zullen niet de aan de gewone kilometerboekjes
verbonden voorwaarden betreffende waarborgsom,
voorafgaande schriftelijke aanvraag enz. gelden; alleen
zal elke coupon vóór den aanvang der reis ter afstem
peling dienen te worden aangeboden.
Tengevolge van de uitgifte van deze speciale kilo-
meterboekjes zal dus ook aan hem, die niet in het bezit
is van een gewoon kilometer boekje, eene reis over een
afstand van 200 of meer K.M. nimmer meer behoeven
te kosten dan J 6, f 4.50 3, mits hij zich zoon speci
aal kilometersboekje, waarvan de geldigheidsduur 6
maanden zal zijn, aanschaft en mitsdien zich eene on
middellijke uitgaaf getroost van 12, 9 of 6.
Het thans bij de H. IJ. S. M. bestaand systeem van
buurtverkeer zal behouden blijven, doch worden uitge
strekt tot de le klasse, waarvoor het thans niet geldt.
Bij de nieuwe tarieven wenscht de maatschappij haar
buurtverkeerprijzen, zoowel voor de hoofd- als voor de
locaalspoorwegen te berekenen volgens haar thans gel
dende enkele reis-barême voor de hoofdspoorwegen.
Voor het Vervolg wenscht ook de S. S. geen enkele
reiskaarten meer in buurtverkeer uit te geven, terwijl
zij hare retourkaarten in buurtverkeer op denzelfden
grondslag als thans wil blijven berekenen.
De abonnementstarieven der beide maatschappijen
zullen eene ingrijpende wijziging ondergaan.
Een voorstel strekt om in deze uniformiteit te bren
gen in dien zin, dat de S. S. de thans door de H. IJ. S.
M. gevolgde wijze van berekening overneemt, m. a. w.,
dat voortaan bij beide maatschappijen als grondslag
daarvan zal wordeii aangenomen het barême, waarop
de. thans bestaande maandretourkaarten der H. IJ. S.
M. zijn berekend (nml. 6.41/., en 3 cents per K.M.)
waardoor de prijs der trajectkaarten van de S. S. wel
ke thans voor trajecten tot 50 K.M. op den grondslag
van 5., .1.75 of 2.5 cents per K.M. zijn berekend, eenigs-
zins zal worden verhoogd.
Ook ten aanzien der scholierkaarten wenscht de H.
IJ. S. haar bestaand stelsel te behouden en de S. S.
het hare te vervangen door liet H. IJ. S.-tarief met
behoud echter vai^ het tarief voor eursuskaarten gel-
ilend op de lijnen Maastvicht-Eysden en Maastricht-
bimpelveld, een laag, reeds vóór den overgang diei lij
nen in Nederlandsche exploitatie daarop geldend ta
rief.
Wat de werkmanskaarten betreft, stellen de maat
schappijen voor elk haar eigen bestaande tarief te
handhaven. Het ligt in de bedoeling der maatschap
pijen en is almede het hoofddoel der voorgenomen al-
gemeene tariefsherziening, om de vele thans bestaande
of telkenjare opnieuw ingevoerde speciale tarieven af
te schaffen.
Behouden zullen worden:
a. de gezelschapsbiljetten-; de prijs en de voorwaar
den zullep echter afwijken van de thans geldende; bij
beide maatschappijen zullen slechts voor gezelschappen
van ten minste 20 personen en alleen voor reizen heen
en terug die biljetten verkrijgbaar worden gesteld en
wel met een reductie van 25 pet. op tweemaal den ge
wonen enkele-reisprijs;
b. het tarief voor het vervoer van school- en wees
kinderen, voor het vervolg echter gebaseerd op de
alsdan geldende enkele-reisvracht.
Het ligt in de bedoeling der beide Maatschappijen
een uniformtarief voor landverhuizers in te voeren te
gen 1.25 cent per K. M.
De nieuwe partij.
De nieuwe S. D. P. hield Zondag te Den Haag in Ti-
voli een vier uur lange vergadering, waarin de voorzit
ter der Haagsche afdeeling de uittreding uit de S. D.
A. P. verdedigde en dr. Gorter het verschil uiteenzette
tusschen revisionisten en Marxisten, terwijl de heer
Wijnkoop do politieke actie van de S. D. A. P. en hare
leider, mr. Troelstra, aan scherpe critiek onderwierp.
Laatstgenoemde verklaarde, dat de S. D. P. bij her
stemming alleen zal steunen candidaten, die zich ver
klaren vóór algemeen mannen- en vrouwenkiesrecht.
Het Kamerlid Helsdingen, het Haagsche raadslid
Iloejenbos en de heer Pleeker verdedigden het stand
punt der S. D. A. P. en namen Troelstra's leiding in
bescherming.
Op het kruispunt van Adamsweg en Nieuwe Tielweg
te Tiel reed Zondag de 20-jarigen K. met zijn fiets in
volle vaart dwars tegen een in matige vaart zijnde
auto. Hij schoot er onder en werd dood opgenomen.
Vast staat, dat de bestuurder der automobiel gee
nerlei schuld aan het ongeval heeft.
Post en te egraaf.
Het hoofdbestuur van den Bond van Post- en Tele-
graafbeambten „De Post" heeft aan pl. m. 1100 brie
vengaarders in Nederland een circulaire gezonden met
lijst van te beantwoorden vragen met het doel om fei
ten en gegevens te verkrijgen omtrent den maatschap-
pelijken stand, de werkzaamheden, den werktijd enz.
dier beambten.
De verschillende gegevens zullen tot een geheel wor
den samengesteld om aan den Minister, Tweede Ka
mer en directeur-generaal een adres aan te bieden,
houdende uiteenzetting van hun belangen en lotsver
betering verzoekende.
De blijde verwachting.
Zondag in Amsterdam een hardnekkig gerucht,
uat do blijde gebeurtenis in de Residentie zou hebben
plaats gehad.
Mevrouw X., die een liooge positie aan het Hof in
neemt, zond haar dienstmeisje reeds uit, om .oranje-,
strikken te koopen.
Een andere mevrouw, voorzichtiger, stuurde iemand
de straat op, om eens te informeeren of 't waar was.
Er loopt een brigadier van politie voorbij; de vraag
wordt hem dringend gedaan. En zijn antwoord, deftig,
gewichtig, dienstbewust, zooals een Amsterdamsche
brigadier dat slechts intoneeren kan:
„Wij hebben bepaalde instructies ons over niets uit
te laten 1"
Het was gisteren even twaalf uur, toen in Am
sterdam het gerucht verbreid werd, dat er een Prins
geboren was het was nog geen twee uur, of we had
den geen handen genoeg schrijft het H b 1 d. om naar
onze telephoontoestellen te loopen en de vragen in ont
vangst te nemen „of het waar was." Een firma vroeg
vermelding, dat zij het eerst de vlag had uitgestoken!
,,'t Is niet waar, meneer!"
„Niet waar? Ik verwed honderd gulden!!"
Tien minuten later kwam de man meedeelen, dat
het een grapje was van een van zijn kennissen.
Maar wat eerst goed de opschudding bracht, dat was
het uitsteken van vlaggen in de Kalverstraat.
Een van de firma's, die daar kantoor houden, had
het bericht van een goede Haagsche connectie gekre
gen, en een, twee, drie, daar gingen de vlaggen uit.
En de buren, om het hardst bezig om te volgen. Een
i dele wedstrijd tusschen Au bon Marché en Gebroeders
Gerzon, wie de eerste zou zijn. Bij Singer de sterren en
strepen. En van allen kant de driekleur!
Tot de twijfel er in gebracht werd, bij nadere infor
matie.
De beste tegenspraak is zeker wel het telegram:
Z. K. H. de Prins begaf zich hedenvoormiddag te
Iuur, vergezeld van den commissaris der Koningin
in Zuid-Holland, den heer Patijn, per auto naar den
I Ioek van Holland, ten einde tegenwoordig te zijn bij
het iloen van boringen ten behoeve der voorziening in
de behoefte aan zuiver drinkwater, ook met het oog op
het reddingswezen.
en orchest-dirigent Chr. Over. Dit nieuwe gezelschap
zal te Amsterdam slechts heel kort optreden, daar
Stoel en Spree, volgens jarenlange traditie, gedurende
de zomermaanden de kermissen in de provincie zullen
bezoeken. ITet répertoire voor de provincie is, evenals
het gezelschap, met zorg samengesteld, en bestaat uit
„Do dochter van Ouwe Jaap," dat met een nieuwen
kermisklucht met zang en dans van Spree „Keuken
prinsessen" do hoofdschotel vonnt. Verder: „Klaasje
Zevenster," „Teun de Nachtwacht," „Madame Sans-
Gêne," „Oom Brasig," „La Belle Marseillaise" en „Als
ik koning was
Zoo gaat het nieuwe gezelschap Stoel en Spree met
frisschen moed de zomer-campagne en de toekomst te
gemoet.
Het zoontje van den slager K. te Edens (Fr.) dat
sinds 11 Februari werd vermist, is verdronken. Het
lijkje werd uit de vaart opgehaald. Het was een storm
achtige dag, toen het knaapje verdween.
„De voortvluchtige heeft, met permissie, geen on-
derkleeren aan."
Het nieuwe gezelschap Stoel en Sp ee.
Het nieuwe gezelschap Stoel en Spree is als volgt
samengesteld. Dames: Jeanne SpreeMönch; Maria
Bigot—EggersMarie E. ArntzenWafelbakker;
Louise Stevens; Gilberte Laurentius; Lena Horsen;
Joh. Kammeijer; Lize Raavenswaay en Tine Pieter-
sen. Heeren: M. Spree; 0. P. T. Bigot; F. Stoel, A.
Verhagen; G. Eijlders; H. Kammeijer; Joh. Steenber
gen; A. Stevens; Joh. Smits en A. Polak. Directeur-
administrateur E. Stoel; directeur-hoofdregisseur M.
Spree; regisseurs C. P. T. Bigot en A. Verhagen;
souffleur P. van Vliet. Costumier is de firma Helm
hout en Co.; kapper Joh. Meijer; decorateur W. Knaup
Door de directie der n. IJ. S. M. zijn proefritten
gehouden met door de fabriek van den heer Beynes, te
Haarlem, nieuw gebouwde rijtuigen voor D-treinen.
Deze rijtuigen zijn voorzien van gasgloeilicht, waar
door eene aanmerkelijke verbetering in de verlichting-
is verkregen.
Ook aan bestaande rijtuigen met gasverlichting zal
deze verbetering gaandeweg worden aangebracht.
In geen jaren is bij Urk zooveel verlies aan netwerk
met toebehooren voorgekomen als jl. Donderdag, toen
de visschers, na zich uit hun vaartuigen in de 2428
voet lange open vletten begeven te hebben om de ha-
ringreepen in te halen, door den vliegenden storm uit
het noorden overvallen werden. Door menigeen is in
het laatst der week her- en derwaarts gezocht om de
van ankers en boeien geslagen netten te zoeken, soms
inet goed gevolg, hoewel duchtig gehavend.
Maar al zouden klachten over verlies of averij aan
vaartuigen en netten zoo midden in de teelt zeer wel
te verklaren zijn, men verneemt er alleen de dankbare
erkentenis voor zooveler uitredding, nu slechts één of
fer aan de zee moest gelaten worden.
Nu de vele aanvankelijk vermiste visschers voor en
na te Urk zijn teruggekeerd, blijkt toch, hoevelen in
hun open vletten en jollen en booten, meestal zoo erg
klein en telkens vol water stortend dat uitgehoosd
moest worden, in voortdurend doodsgevaar verkeerd
hebben, doch tevens, dat tal van daden van moed en
beleid zijn geschied door zoovelen, die met gevaar van
c-igen leven anderen wisten te redden.
Op 16 April a.s., des namiddags, zal, op het „Sui
kerterrein" te Utrecht, een opstijging van den ballon
„Rotterdam" van de Ned. Vereeniging voor Lucht
vaart plaats hebben. Aan de vaart, welke ten doel
heeft het verrichten van waarnemingen in de hoogere
luchtlagen, zal worden deelgenomen door den heer P.
J. P. van der Steur, als balloncommandant, en den
heer Ch. A. C. Nell, als waarnemer. Er zal getracht
worden een zoo groot mogelijke hoogte te bereiken. Bij
deze gelegenheid zullen ook loodsballons worden opge
laten.
Te Maastricht hebben gisteren 150 glasblazers van
de fabriek Stella het werk gestaakt, omdat tjvee werk
lieden ontslagen waren.
Zondagmorgen is in de Luthersche kerk te Rot
terdam, tijdens de godsdienstoefening, van een der di
akenen de portefeuille uit den jas gestolen; inhoud:
J 150 aan bankpapier.
Inbraak.
Zondagavond is ingebroken door middel van valsche
sleutels in de woning van de wed. M. B., aan de Slot-
laan te Kralingen.
Tal van gouden en zilveren lijfsieraden, benevens
geld, werden gestolen.
Zondagsrust
Om eenige beperking van den Zondagarbeid in de
apotheken te verkrijgen, wordt voorgesteld, alle apo
theken te 's-Gravenhage voortaan des Zondags te zes
of zeven uur 's avonds te sluiten. Ook zal dan worden
bepaald, dat op werkdagen het sluitingsuur uiterlijk
s avonds te tien uur voor alle apotheken geldig is. Het
spreekt van zelf, dat na die sluitingsuren voor spoed-
eischende gevallen hulp in de apotheken blijft te be
komen en recepten ook na die uren kunnen gereedge
maakt worden. In het belang van het personeel, waar
voor veelal zelfs de 12-urige arbeidsdag nog tot de pia
vota behoort, wordt vertrouwd, dat deze plannen alge-
meene medewerking ondervinden.
Uit een artikel over meteorologie:
„De plotseling zoo krachtig geworden wind bracht
gisterenmorgen heel wat tongen in beweging."
(Hbld.)
Ofschoon onze polders nog al flink bevolkt zijn door
kieviten, wofden toch nog weinig eieren gevonden. Er
worden niet zulke buitensporig hooge prijzen besteed