DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. No. 80 Honderd en elfden |aargang. 1909 Deze Courant wordt eiken avond, behalve op Zon- en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaar f 0,80; franco door het geheele Rijk f 1,—. /Wonderlijke nummers 3 Cents. DINSDAG Prijs der gewone advertentiën: Per regel f 0,10. Bij groote contracten rabat Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdrukkerij v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9. 6 APRIL. 3 N N E N L A N L Telefoonnummer 3. Internationa l spoorwegconferentie. Onder de auto. Gevonden. Uit een politierapport. Gasgloeilicht In spoorwegrijtuigen. Na den storm Wetenschappelijke vaart. Staking. Diefstal in de kerk. Eea krachtige wind. Van Texel. COURANT, «*- «T -» I llll«— —II I II— II - IIMIIHHH ■■III I II - ALKMAAR, 6 April. Lenigen tijd geleden kwam uit de Vereenigde Staten het bericht, dat aan boord van de Hamburg, het schip, dat den heer Roosevelt vervoert, een der passagiers eerste klasse, een Italiaan, een aanslag op den gewe zen president zou hebben gepleegd. Thans heeft de heer Roosevelt zich te Gibraltar over dit geval uitgelaten en hieruit is gebleken, dat het een heel onschuldiger aan zien had, dan de Amerikaansche bladen eraan gaven. Een „malle opgewonden Italiaan" had tegen hem een paar hatelijkheden gezegd, toen hij op de brug met den gezagvoerder stond te praten dat was feitelijk alles. Zeker zou er van deze gebeurtenis geen melding ge maakt zijn, indien daarbij geen Italiaan betrokken was geweest. Alles wat Italiaansch is, vindt in Amerika op het. oogenblik verbazend veel belangstelling niet van de aangenaamste soort echter. En zoozal men zeker in de Vereenigde Staten met verbazing lezen, dat ite ex-president op het oogenblik te "Mapeis vertoeft Wol heeft men uitgebreide politiemaatregelen genomen en voor strenge bewaking gezorgd, terwijl niemand zich zonder vergunning van den ex-president aan boord van de Hamburg mag begeven, maar toch is het nogal een sterk staaltje, dat de heer Roosevelt zich er durft vertoonen. Trouwens iemand die in de woeste bin nenlanden op wilde beesten wil schieten, moet niet voor een kleintje vervaard zijn. De strijd tegen een wild beest of tegen een Italiaansehen sluipmoordenaar is echter niet gelijk. E11 het wordt juist gevreesd, dat er zulk een bandiet op den gewezen president zou kun nen loeren en dat in zulk een geval de voorzichtigste cn listigste Amerikaan niet zeker van zijn leven is, beeft de moord op den Amerikaanschen detective Pe- trosino, die op klaarlichten dag in de straten van Pa lermo vermoord werd, bewezen. De man is een slachtoffer van zijn plicht geworden. Hij was naar Italië gereisd om onderzoekingen te doen, welke zou den kunnen leiden tot het zuiveren van Amerika van de vele Italiaansche boosdoeners, die het leven in de groote steden onveilig maken. Er gaat haast geen dag voorbij of do Amerikaansche bladen berichten van moord, doodslag en afpersing, waarbij leden van de vcreeniging „de zwarte hand" of andere bandieten, die in Italië het levenslicht aanschouwen, betrokken zijn. Nu eens is er een man vermoord, dan weer werd een vrouw mishandeld, een kind geschaakt of een huis „op geblazen," zooals men tijdens den oorlog in Zuid-Afri- ka zeide, als er iets met behulp van dynamiet in de lucht vloog. In het jaar 1908 moeten er niet minder dan 424 dergelijke gevallen bij de New-Yorkselie poli tie zijn aangegeven om van de niet aangegevenen, waarbij de wraaklust der onverlaten gevreesd werd, maar niet te spreken. Hoe moeielijk het is, de daders ui handen te krijgen en te straffen, moge blijken uit het feit, dat er 215 personen in hechtenis genomen doeh maar 36 veroordeeld werden. Geen wonder dat er in de Vereenigde Staten ernsti ge pogingen worden aangewend om aan het optreden dier heeren een einde te maken. Men weet echter op het oogenblik niets beters te vinden, dan aan zulke on- pewenschte elementenden toegang tot „het land der vrijen en der braven" te weigeren. Maar dat probleem is niet zoo geheel gemakkelijk op te lossen. Wel is er sinds lang vermoed, dat de meerderheid van de Itali aansche misdadigers zich in kleine scheepjes naar klei ne Amerikaansche havens begeven en van daaruit naar de groote steden gaan, waar ze gaarne in de Italiaan sche kolonies worden opgenomen. Daar vormen ze dan de gevaarlijke elementen, die slechts bij uitzondering in handen van do politie komen en eerst dan verbannen kunnen worden. De detective Petrosino nu was naar Italië gegaan, om te onderzoeken in hoeverre het bo venstaande vermoeden juist was. Veelzeggend is het intusschen, dat de man niet door de politie werd uitge zonden, maar op kosten van rijke Italianen ging, die zelf zulke ongewenschte landgenooten üit Amerika wilden weeren. Natuurlijk verwekte de moord op de zen onderzoeker in Amerika, en speciaal in New-York groote verontwaardiging, en even natuurlijk is het dat naast de vele kwade ook verscheiden goede Italianen het hebben moeten ontgelden. En terwijl men thans ïii de ereenigde Staten weinig gunstig denkt over bij na alles wat Italiaansch is, vertoeft de gewezen presi dent op Italiaansehen bodem! Men vindt dat niet al leen gevaarlijk, maar ook niet bijzonder prettig. Geschenk aan de Koningin De echtgenooten van de actief dienende officieren van het Nederlandsche leger hebben 1892 bijeenge bracht voor een souvenir, ter gelegenheid van den heuglijken dag aan de Koningin aan te bieden, be staande in een zilveren theeblad in etui ongeveer 1000 is beschikbaar gebleven voor kinderen, die bij deze gelegenheid uit militaire ouders worden geboren. Deze zullen een spaarbankboekje ontvangen, waarop een nader te bepalen bedrag zal worden gestort. De Internationale Spoorwegconferentie zal te 's-Gra- venhage bijeenkomen op 3 Augustus e. k. en volgende dagen. De zittingen, die vermoedelijk vier dagen zullen du ren, zullen gehouden worden in de Grafelijke zalen op het Pinnenhof. GEMENGD NIEUWS Spoorweg-tarieven. De minister van waterstaat heeft aan de kamers van koophandel en fabrieken toegezonden een overzicht (met 3 grafische voorstellingen) van de door de Maat schappij tot expl. van S. S. en de H. IJ. S. M. inge zonden voorstellen betreffende eeneherziening van de tarieven voor het vervoer van reizigers over de lijnen dier maatschappijen, met inbegrip van die der Neder landsche Centraal Spoorwegmaatschappij. De minister verzoekt de kamers uiterlijk 15 Mei om trent die voorstellen mede te deelen: 1. tot welke op merkingen deze aanjeiding geven; 2. of, voor zooveel gekozen zou moeten worden tusschen de voorgestelde nieuwe tarieven, zonder eene aanvulling of wijziging, en bestendiging van de thans geldende reizigerstarie- ven, aan de bestaande of de voorgestelde nieuwe rege ling de voorkeur wordt gegeven. De beginselen waarnaar de maatschappijen hare nieuwe normale reizigerstarieven wenschen op te stel len zijn: a. afschaffing van de retourkaarten, (althans van de bestaande met langen geldigheidsduur)behoud van de 1 of 2 daagsche retourkaarten voor buurtver keer, met eenige uitbreiding; b. berekening' van de enkele-reis-prijzen zoowel op de lioofd- als op de locaalsporowegen tegen een kilome- trischen eenheidsprijs over eiken afstand van: 3.25 cents in de eerste, 2.45 in de tweede en 1.625 cents in de derde klasse met opwaartsche afronding der prijzen op veelvouden van 5 cents. Het thans bij S. S. geldende tarief voor kilometer boekjes, hetwelk berekend is op een kilometrischen eenheidsprijs van 3 cents in de eerste, 2.25 in de tweede en 1.5 in de derde klasse zal behoudens aanvulling blij ven bestaan. Ook door de H. IJ. S. M. zal dergelijk tarief worden ingevoerd en de kilometerboekjes van beide maatschap pijen zullen op al hare wederzijdsche lijnen geldig zijn, zoodat van kilometerboekjes ook in binnenlands ch rechtstreeksch verkeer zal kunnen worden gebruik ge maakt. Als maximum-afstand voor een reis op een kilome- terboekje zal daarbij algemeen worden aangenomen 200 K.M., zoodat ook voor een reis van meer dan 200 K.M. b.v. voor een reis van Vlissingen naar Delfzijl (afstand 423'K.M.) of van Den Helder naar Maastricht (af stand 313 K.M.) op het kilometerboekje slechts 200 K.M. zullen worden afgeschreven. Nevens deze gewone kilometerboekjes zullen door de beide Maatschappijen, tegen den prijs van 12 voor de eerste, 9 voor de tweede en 6 voor de derde klasse, speciale kilometerboekjes van 400 K.M. worden uitge geven, bestaande uit twee coupons, op elk van welke een reis van 200 K.M. of meer kan worden afgelegd. Voor deze boekjes welke niet op naam zullen zijn ge steld, zullen niet de aan de gewone kilometerboekjes verbonden voorwaarden betreffende waarborgsom, voorafgaande schriftelijke aanvraag enz. gelden; alleen zal elke coupon vóór den aanvang der reis ter afstem peling dienen te worden aangeboden. Tengevolge van de uitgifte van deze speciale kilo- meterboekjes zal dus ook aan hem, die niet in het bezit is van een gewoon kilometer boekje, eene reis over een afstand van 200 of meer K.M. nimmer meer behoeven te kosten dan J 6, f 4.50 3, mits hij zich zoon speci aal kilometersboekje, waarvan de geldigheidsduur 6 maanden zal zijn, aanschaft en mitsdien zich eene on middellijke uitgaaf getroost van 12, 9 of 6. Het thans bij de H. IJ. S. M. bestaand systeem van buurtverkeer zal behouden blijven, doch worden uitge strekt tot de le klasse, waarvoor het thans niet geldt. Bij de nieuwe tarieven wenscht de maatschappij haar buurtverkeerprijzen, zoowel voor de hoofd- als voor de locaalspoorwegen te berekenen volgens haar thans gel dende enkele reis-barême voor de hoofdspoorwegen. Voor het Vervolg wenscht ook de S. S. geen enkele reiskaarten meer in buurtverkeer uit te geven, terwijl zij hare retourkaarten in buurtverkeer op denzelfden grondslag als thans wil blijven berekenen. De abonnementstarieven der beide maatschappijen zullen eene ingrijpende wijziging ondergaan. Een voorstel strekt om in deze uniformiteit te bren gen in dien zin, dat de S. S. de thans door de H. IJ. S. M. gevolgde wijze van berekening overneemt, m. a. w., dat voortaan bij beide maatschappijen als grondslag daarvan zal wordeii aangenomen het barême, waarop de. thans bestaande maandretourkaarten der H. IJ. S. M. zijn berekend (nml. 6.41/., en 3 cents per K.M.) waardoor de prijs der trajectkaarten van de S. S. wel ke thans voor trajecten tot 50 K.M. op den grondslag van 5., .1.75 of 2.5 cents per K.M. zijn berekend, eenigs- zins zal worden verhoogd. Ook ten aanzien der scholierkaarten wenscht de H. IJ. S. haar bestaand stelsel te behouden en de S. S. het hare te vervangen door liet H. IJ. S.-tarief met behoud echter vai^ het tarief voor eursuskaarten gel- ilend op de lijnen Maastvicht-Eysden en Maastricht- bimpelveld, een laag, reeds vóór den overgang diei lij nen in Nederlandsche exploitatie daarop geldend ta rief. Wat de werkmanskaarten betreft, stellen de maat schappijen voor elk haar eigen bestaande tarief te handhaven. Het ligt in de bedoeling der maatschap pijen en is almede het hoofddoel der voorgenomen al- gemeene tariefsherziening, om de vele thans bestaande of telkenjare opnieuw ingevoerde speciale tarieven af te schaffen. Behouden zullen worden: a. de gezelschapsbiljetten-; de prijs en de voorwaar den zullep echter afwijken van de thans geldende; bij beide maatschappijen zullen slechts voor gezelschappen van ten minste 20 personen en alleen voor reizen heen en terug die biljetten verkrijgbaar worden gesteld en wel met een reductie van 25 pet. op tweemaal den ge wonen enkele-reisprijs; b. het tarief voor het vervoer van school- en wees kinderen, voor het vervolg echter gebaseerd op de alsdan geldende enkele-reisvracht. Het ligt in de bedoeling der beide Maatschappijen een uniformtarief voor landverhuizers in te voeren te gen 1.25 cent per K. M. De nieuwe partij. De nieuwe S. D. P. hield Zondag te Den Haag in Ti- voli een vier uur lange vergadering, waarin de voorzit ter der Haagsche afdeeling de uittreding uit de S. D. A. P. verdedigde en dr. Gorter het verschil uiteenzette tusschen revisionisten en Marxisten, terwijl de heer Wijnkoop do politieke actie van de S. D. A. P. en hare leider, mr. Troelstra, aan scherpe critiek onderwierp. Laatstgenoemde verklaarde, dat de S. D. P. bij her stemming alleen zal steunen candidaten, die zich ver klaren vóór algemeen mannen- en vrouwenkiesrecht. Het Kamerlid Helsdingen, het Haagsche raadslid Iloejenbos en de heer Pleeker verdedigden het stand punt der S. D. A. P. en namen Troelstra's leiding in bescherming. Op het kruispunt van Adamsweg en Nieuwe Tielweg te Tiel reed Zondag de 20-jarigen K. met zijn fiets in volle vaart dwars tegen een in matige vaart zijnde auto. Hij schoot er onder en werd dood opgenomen. Vast staat, dat de bestuurder der automobiel gee nerlei schuld aan het ongeval heeft. Post en te egraaf. Het hoofdbestuur van den Bond van Post- en Tele- graafbeambten „De Post" heeft aan pl. m. 1100 brie vengaarders in Nederland een circulaire gezonden met lijst van te beantwoorden vragen met het doel om fei ten en gegevens te verkrijgen omtrent den maatschap- pelijken stand, de werkzaamheden, den werktijd enz. dier beambten. De verschillende gegevens zullen tot een geheel wor den samengesteld om aan den Minister, Tweede Ka mer en directeur-generaal een adres aan te bieden, houdende uiteenzetting van hun belangen en lotsver betering verzoekende. De blijde verwachting. Zondag in Amsterdam een hardnekkig gerucht, uat do blijde gebeurtenis in de Residentie zou hebben plaats gehad. Mevrouw X., die een liooge positie aan het Hof in neemt, zond haar dienstmeisje reeds uit, om .oranje-, strikken te koopen. Een andere mevrouw, voorzichtiger, stuurde iemand de straat op, om eens te informeeren of 't waar was. Er loopt een brigadier van politie voorbij; de vraag wordt hem dringend gedaan. En zijn antwoord, deftig, gewichtig, dienstbewust, zooals een Amsterdamsche brigadier dat slechts intoneeren kan: „Wij hebben bepaalde instructies ons over niets uit te laten 1" Het was gisteren even twaalf uur, toen in Am sterdam het gerucht verbreid werd, dat er een Prins geboren was het was nog geen twee uur, of we had den geen handen genoeg schrijft het H b 1 d. om naar onze telephoontoestellen te loopen en de vragen in ont vangst te nemen „of het waar was." Een firma vroeg vermelding, dat zij het eerst de vlag had uitgestoken! ,,'t Is niet waar, meneer!" „Niet waar? Ik verwed honderd gulden!!" Tien minuten later kwam de man meedeelen, dat het een grapje was van een van zijn kennissen. Maar wat eerst goed de opschudding bracht, dat was het uitsteken van vlaggen in de Kalverstraat. Een van de firma's, die daar kantoor houden, had het bericht van een goede Haagsche connectie gekre gen, en een, twee, drie, daar gingen de vlaggen uit. En de buren, om het hardst bezig om te volgen. Een i dele wedstrijd tusschen Au bon Marché en Gebroeders Gerzon, wie de eerste zou zijn. Bij Singer de sterren en strepen. En van allen kant de driekleur! Tot de twijfel er in gebracht werd, bij nadere infor matie. De beste tegenspraak is zeker wel het telegram: Z. K. H. de Prins begaf zich hedenvoormiddag te Iuur, vergezeld van den commissaris der Koningin in Zuid-Holland, den heer Patijn, per auto naar den I Ioek van Holland, ten einde tegenwoordig te zijn bij het iloen van boringen ten behoeve der voorziening in de behoefte aan zuiver drinkwater, ook met het oog op het reddingswezen. en orchest-dirigent Chr. Over. Dit nieuwe gezelschap zal te Amsterdam slechts heel kort optreden, daar Stoel en Spree, volgens jarenlange traditie, gedurende de zomermaanden de kermissen in de provincie zullen bezoeken. ITet répertoire voor de provincie is, evenals het gezelschap, met zorg samengesteld, en bestaat uit „Do dochter van Ouwe Jaap," dat met een nieuwen kermisklucht met zang en dans van Spree „Keuken prinsessen" do hoofdschotel vonnt. Verder: „Klaasje Zevenster," „Teun de Nachtwacht," „Madame Sans- Gêne," „Oom Brasig," „La Belle Marseillaise" en „Als ik koning was Zoo gaat het nieuwe gezelschap Stoel en Spree met frisschen moed de zomer-campagne en de toekomst te gemoet. Het zoontje van den slager K. te Edens (Fr.) dat sinds 11 Februari werd vermist, is verdronken. Het lijkje werd uit de vaart opgehaald. Het was een storm achtige dag, toen het knaapje verdween. „De voortvluchtige heeft, met permissie, geen on- derkleeren aan." Het nieuwe gezelschap Stoel en Sp ee. Het nieuwe gezelschap Stoel en Spree is als volgt samengesteld. Dames: Jeanne SpreeMönch; Maria Bigot—EggersMarie E. ArntzenWafelbakker; Louise Stevens; Gilberte Laurentius; Lena Horsen; Joh. Kammeijer; Lize Raavenswaay en Tine Pieter- sen. Heeren: M. Spree; 0. P. T. Bigot; F. Stoel, A. Verhagen; G. Eijlders; H. Kammeijer; Joh. Steenber gen; A. Stevens; Joh. Smits en A. Polak. Directeur- administrateur E. Stoel; directeur-hoofdregisseur M. Spree; regisseurs C. P. T. Bigot en A. Verhagen; souffleur P. van Vliet. Costumier is de firma Helm hout en Co.; kapper Joh. Meijer; decorateur W. Knaup Door de directie der n. IJ. S. M. zijn proefritten gehouden met door de fabriek van den heer Beynes, te Haarlem, nieuw gebouwde rijtuigen voor D-treinen. Deze rijtuigen zijn voorzien van gasgloeilicht, waar door eene aanmerkelijke verbetering in de verlichting- is verkregen. Ook aan bestaande rijtuigen met gasverlichting zal deze verbetering gaandeweg worden aangebracht. In geen jaren is bij Urk zooveel verlies aan netwerk met toebehooren voorgekomen als jl. Donderdag, toen de visschers, na zich uit hun vaartuigen in de 2428 voet lange open vletten begeven te hebben om de ha- ringreepen in te halen, door den vliegenden storm uit het noorden overvallen werden. Door menigeen is in het laatst der week her- en derwaarts gezocht om de van ankers en boeien geslagen netten te zoeken, soms inet goed gevolg, hoewel duchtig gehavend. Maar al zouden klachten over verlies of averij aan vaartuigen en netten zoo midden in de teelt zeer wel te verklaren zijn, men verneemt er alleen de dankbare erkentenis voor zooveler uitredding, nu slechts één of fer aan de zee moest gelaten worden. Nu de vele aanvankelijk vermiste visschers voor en na te Urk zijn teruggekeerd, blijkt toch, hoevelen in hun open vletten en jollen en booten, meestal zoo erg klein en telkens vol water stortend dat uitgehoosd moest worden, in voortdurend doodsgevaar verkeerd hebben, doch tevens, dat tal van daden van moed en beleid zijn geschied door zoovelen, die met gevaar van c-igen leven anderen wisten te redden. Op 16 April a.s., des namiddags, zal, op het „Sui kerterrein" te Utrecht, een opstijging van den ballon „Rotterdam" van de Ned. Vereeniging voor Lucht vaart plaats hebben. Aan de vaart, welke ten doel heeft het verrichten van waarnemingen in de hoogere luchtlagen, zal worden deelgenomen door den heer P. J. P. van der Steur, als balloncommandant, en den heer Ch. A. C. Nell, als waarnemer. Er zal getracht worden een zoo groot mogelijke hoogte te bereiken. Bij deze gelegenheid zullen ook loodsballons worden opge laten. Te Maastricht hebben gisteren 150 glasblazers van de fabriek Stella het werk gestaakt, omdat tjvee werk lieden ontslagen waren. Zondagmorgen is in de Luthersche kerk te Rot terdam, tijdens de godsdienstoefening, van een der di akenen de portefeuille uit den jas gestolen; inhoud: J 150 aan bankpapier. Inbraak. Zondagavond is ingebroken door middel van valsche sleutels in de woning van de wed. M. B., aan de Slot- laan te Kralingen. Tal van gouden en zilveren lijfsieraden, benevens geld, werden gestolen. Zondagsrust Om eenige beperking van den Zondagarbeid in de apotheken te verkrijgen, wordt voorgesteld, alle apo theken te 's-Gravenhage voortaan des Zondags te zes of zeven uur 's avonds te sluiten. Ook zal dan worden bepaald, dat op werkdagen het sluitingsuur uiterlijk s avonds te tien uur voor alle apotheken geldig is. Het spreekt van zelf, dat na die sluitingsuren voor spoed- eischende gevallen hulp in de apotheken blijft te be komen en recepten ook na die uren kunnen gereedge maakt worden. In het belang van het personeel, waar voor veelal zelfs de 12-urige arbeidsdag nog tot de pia vota behoort, wordt vertrouwd, dat deze plannen alge- meene medewerking ondervinden. Uit een artikel over meteorologie: „De plotseling zoo krachtig geworden wind bracht gisterenmorgen heel wat tongen in beweging." (Hbld.) Ofschoon onze polders nog al flink bevolkt zijn door kieviten, wofden toch nog weinig eieren gevonden. Er worden niet zulke buitensporig hooge prijzen besteed

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1909 | | pagina 1