DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Damrubriek, m m mr m ui m i m P No. 94 Honderd en elfden (aargang. 1909. Deze Courant wordt eiken avond, behalve op Zon- en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaar f 0,80; franco door het geheele Rijk f 1, F Wonderlijke nummers 3 Cents. V R IJ D A G Prijs der gewone advertentiën: Per regel f 0,10. Bij groote contracten rabat Oroote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdrukkerij v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9. 23 APRIL. De passagier en het vrachtgoed. BINNENLAND. ■m m Telefoonnummer De Deputatenvergaderlng. Tweede Kamer-verkiezing. Staatspensionneering. üf aSS I itn im mk M 0 U Strafport. Aangehouden. Een gestoorde bruiloft. Een verzuchting. COURANT. Nu in Nederland de groote vraag van de toekom stige exploitatie onzer spoorwegen aan de orde is, moet bet den objectieven besebouwer wel treffen, dat die vraag over het geheel zoo eenzijdig bekeken wordt. Het schijnt voor lien, die deze vraag beartikelen en be spreken, vast te staan, dat de spoorweg in het vervolg voor het vervoer evenzeer en op dezelfde wijze troef zal blijven als bij dat tot nu toe geweest is. En dit is wel heel opmerkelijk 1111 juist iu dezen tijd overal in het buitenland andere vervoersmogelijkheden worden be sproken en toegelicht. Nu spreekt het wel vanzelf, dat wij over vijf jaar nog niet van Amsterdam naar Esschen zullen vliegen 0111 11a bet passeeren van de douane de vlucht naar Brussel voort te zetten. Maar dat staat wel vast, dat wij aan den vooravond van een algeheele omwenteling- van het verkeer staan, waarvan de beteekenis nog in de verste verte niet is te voorzien. Als een eerste bezwaar dat vermoedelijk tot diep in grijpende veranderingen zal leiden, ontmoeten wij bier de overbelasting der gewone spoorwegen, een vraag stuk, dat speciaal in Duitscliland aan de orde van den dag is. Nu staat bet vast, dat de spoorweg voor I luitsehland een heel andere beteekenis beeft dan voor ons land, waar bier bet vervoer te water zooveel meer beteekent en de spoorwegen niet in banden van den staat zijn. Doch aan den anderen kant is onze toe stand niet zóó geheel verschillend van de Duitsche, dat men bier met de ervaringen ginds zijn voordeel niet zou kunnen doen. En nu nemen ginds de s(temmen toe van ben, die verklaren, dat de toestand niet zoo kan blijven, als hij thans is. Meer en meer ziet men de groote fout in het samen brengen van goederen- en personenverkeer op de groote lijnen. Aan bet personenverkeer wordt de eisch ge steld, dat het vlug geschiede. Bij bet goederenvervoer komt het niet zoo zeer aan op de snelst mogelijke overbrenging (waarbij minuten zelfs meetellen) dan wel op goedkoopte. Die twee eischen aldus betoogt men komen voortdurend mot elkaar in conflict. Neem b. v. het voorbeeld is ontleend aan een boek over „Massengiiter- bahnen" van dr. W. Rathenau en professor Cauer de lijn BerlijnFrankfort aan de Main. Kon men zóó hoog stijgen, dat men de heele lijn in vogelvlucht kon zien en alle daarop in één richting loopende treinen, sneltreinen, passagierstreinen, goederentreinen en werktreinen kon waarnemen, dan zou men natuur lijk de lengte der heele lijn kunnen vergelijken met de bij elkaar opgetelde lengten der zich langzaam voort bewegende zwarte treintjes. Welnu op die lijn zou op een gegeven oogenblik de grootste lengte van. alle in één richting loopende treinen niet grooter zijn dan 3 percent van de geheele lengte der baan. Zeveuenne- gentig percent van die lengte met de daarbij beliooren- de kunstwerken, arbeidskrachten enz. enz. ligt dus renteloos. Daaraan moet een eind gemaakt worden. Het eenvoudigst zou dit kunnen door naar mate de vraag naar treinruimte grooter wordt, de treinen snel ler op elkaar te doen volgen en ze alle geregeld achter elkaar te laten loopen met dezelfde snelheid. Zoodoen de zou men betrekkelijk veel goedkooper kunnen ver voeren dan tlians en een groote hervorming brengen in het spoorweg-goederenvervoer. Doch wij zien ze al de passagiers, gedoemd om van Berlijn naar Frankfort hun plaats in te houden! De reis zou twee, drie maal zoo lang duren als thans. Geen denken aan dus. De passagierstrein wil voor zijn. Groote einden baan moeten veilig gemaakt worden, tallooze goederentreinen moeten telkens weer wachten om die treinen voorbij te laten. Doch nu komt de sneltrein met zijn razende vaart. Kilometers van te voren moet alles op zijsporen opge- AAN DE DAMMERS! Zeer talrijk waren de gedurende de Paaschweek in gekomen oplossingen. Wij betuigen allen onzen dank voor hunne inzendingen. Van vraagstuk 110. 10 was nog een goed antwoord ingekomen van den heer J. A. W. te G. Probleem 110. 21 van den heer M. de Leeuw was aar dig van ontleding. Wij laten hieronder volgen de op lossing van den auteur. Wit speelt: 24—19, 39 17, 32—27, 36 -.47, 47—42, 30—25, 25 14, 35 11. Probleem 22 van den beer J. Noome van Purmerend was er weer een, zooals wij dat van genoemden heer gewend zijn. Vele oplossers hebben ons dan ook te kennen gege ven, dat zij met zeer veel plezier naar de oplossing hebben gezocht. De oplossing van den auteur was: Wit speelt 4540, 2520, 15—10, 4233, 3228, 41—37, 31:22, 36:49!! an beide problemen mochten wij goede oplossingen ontvangen van Mej. D. Schild te Nieuwe-Niedorp en van de heeren: G. Gerling, J. Iloutkooper, O. H. Dam mers, K. Olie, B. D. de Roos, allen te Alkmaar; S. Homan en H. Lindeboom, beiden te Oudorp; A. Vol kers te Sint-Pancras, T. v. d. Velde te Huiswaard, II. E. Lantinga te Haarlem, J. Speets en D. Speets te Benningbroek en P. Zwakman Dz. te Bergen. Van probleem 21 ontvingen wij een goede oplossing van den heer J. A. W. te G. Van probleem 22 ontvingen wij goede oplossingen van L. II. Grootegoed en M. de Leeuw, beiden te Alk maar; J. Beek, 't Zand en A. Meereboer te Heer-IIugo- waard. borgen worden, alles moet in renteloos nietsdoen wach ten totdat het zware gevaarte voorbijgestoven is. Heeft die trein vertraging en hoe gemakkelijk kan dat niet dan krijgen alle treinen ook vertraging en wordt de kapitaalverwoesting nog grooter. E11 omge keerd beeft een van de vele treinen een klein man- Jkement, zoodat de bebeerschcr der spoorwegen, de sneltrein, moet wachten, dan dwingt vervolgens deze tiran alle andere treinen zonder onderscheid op zijn beurt weer om te dagdieven. In den eersten tijd van den spoorweg heeft men dit bezwaar niet zoo gevoeld. En nog zijn er lijnen te over, waar dit bezwaar bijna niet gevoeld wordt. Doch bij andere lijnen treedt het wel degelijk op den voorgrond en op de drukste lijnen, waar het vervoer nog steeds met geregelde snelheid toeneemt, zijn de bezwaren al van dien aard dat men bet tijdstip kan berekenen waarop men vast zal loopen als er niet ingrijpende hervormingen werden ingevoerd. Die hervorming nu wil men bereiken door althans op de drukke banen het goederenverkeer geheel te scheiden van bet personenverkeer. Het goederenverkeer moet zoo geregeld kunnen wor den, dat de treinen geregeld, met dezelfde snelheid en dicht op elkaar in dezelfde richting kunnen rijden, zoodat niet 3 maar 10, 20, 30 en meer percent van de lijn voortdurend in gebruik zijn. Bovendien moeten zoowel de goederenwagens als de goederentreinen zoo groot mogelijk gemaakt kunnen worden om zoo goed koop mogelijk te kunnen vervoeren. Het personenvervoer daarentegen zal wel lang elec- trisclie sneltreinbanen moeten geschieden, die geheel voor dat verkeer zijn ingericht en die de groote snel heid en gelegenheid zullen kunnen geven welke tegen woordig voor dat verkeer worden gevraagd. Is deze beschouwing juist en welke reden zou er zijn, die deze beschouwing, welke juist moet zijn voor Duitscliland, voor Nederland van geen gewicht maak te dan is er toch alle reden om daarmee rekening te houden bij de plannen ter hervorming van onze spoor wegen, die thans aan de orde van den dag zijn. ïntusschep naast bet vraagstuk der hervorming van bet eigenlijke spoorwegwezen komt de kwestie der nieuwe verkeersmiddelen, die eveneens in verband met ons groote vraagstuk alle aandacht verdient. Daarover een volgend maal. In de groote zaal van Tivoli te Utrecht had Donder dag onder leiding van dr. A. Kuyper de Deputatenver- gadering plaats, welke zich in ©en overdruk bezoek mocht verbeugen. Dr. Kuyper hield bij deze gelegenheid een openings rede, getiteld: „Wij, Calvinisten...." Na in zijn inleiding in het kort de staatkundige ge beurtenissen van 1905 geschetst te hebben, wees spr. er op, dat zijn partijgenooten ditmaal den uitslag van de stembus rustig kunnen afwachten. Zelfs wil ik aannemen, zeide spr., dat de liberalen nogmaals over winnen. Maar wat hebben ze dan nog? ging bij voort. Laat ze bun eene stem meerderheid handhaven of zelfs nog twee zetels erbij winnen, wat anders is denkbaar, dat juist dio tweede zegepraal bij de stembus bun po litieke inzinking eerst recht zal voltooien? Natuurlijk, we mogen bun overwinning niet wenschen, en we zul len het uiterste onzer kracht inspannen om hun de ze gepraal te betwisten. Maar anders ja, ik aarzel niet het uit te spreken, zou niets hun zoo noodlottig zijn, als een da eapo van 1905. Dan toch eerst zou de vol strekte onmacht der liberalisten om bet bewind te voeren, in recht helder licht treden. Spr. schetste daarop de oorzaken waardoor de libe- rt len bun invloed inboeten op d,e massa en brengt in dit verband ter sprake de excessen, waarin Frankrijk Als nu moeten wij terugkomen op onze vorige ru briek. Wij hebben daar onze partij tusschen de lieeren Jahan met wit en 1. Weiss met zwart afgebroken 11a den 87en zet van wit. Als toen was bereikt onderstaan de stand. Zw. 6, 7, 8, 11, 12, 14, 15, 17, 19, 23, 24, 34. W. 16, 25/28, 32, 33, 36, 38, 42, 50. Wij hebben toen als eerste vraag gesteld: baalt zwart dam? 't Vervolg der partij geeft woord. 37. 34—39! 38. 33 44 38. 24—30 39. 25 34 39. 23—29 40. 34 23 40. 17—21 41. 26 17 41. 11 33 N 42. 38 29 42. 19 48. Nu kon wit op 2 manieren den dam nemen, 11. 4439 en 36 27, maar ook door „Hoe ant- dnOJ' verviel. Der liberalisten buis is uitgewoond; wat ze broodnoodig hebben is een waardig architect, die hun een nieuwe behuizing uit den grond van hun beginsel doet oprijzen. Spreker acht desniettemin de taak, die de christelij ke partijen hebben, niet licht. Ook bij ons zijn wanklanken opgegaan, maar als an ti-revolutionaire partij, als voortzetting van wat eens in ons roemrijk verleden de veerkracht onzer vaderen uitmaakte, als calvinisten hier op onzen Landdag saamgekomen, hebben die twee keursteenen uit Cal- vijn's lA'oon, zijn strijd èn voor de eere Gods èn voor de vrijheid des volks ook ons steedS toegefonkeld, de eere Gods ook in het staatsbeleid en de vrijheden des volks, zo zijn ons bet erfstuk van ons nationaal verle den. Ge erkent er een principieel anti-revolutionair aan, of hij op deze twee punten volbloed Calvinist is. Van alle conservatisme was Calvijn de gezworen vij and; boog stond zijn ideaal. Calvijn verstond bet, dat alle leven organisch saamhangt, dat die samenhang opkomt uit het bloeien op een zelfden wortel en dat de vastheid zoo voor de orde in den Staat als voor het volksgeluk niet anders kan gegrondvest worden dan in die dege Godsvrucht, die God zelf inprent in het hart. Laat ons bij de stembus werken zooals Calvijn gewerkt heeft, nobel, onversaagd eli onverdroten; laai ons den politieken strijd voeren, niet voor eigen macht, maar voor Gods eere en voor het heil van ons volk. En het zij, dat we dan geslagen worden, hetzij dat ons de ze gepraal blijft, laat het in het gedenkjaar van Calvijn, wij, Calvinisten in Nederland, een moed, een veer kracht, een volharding ontplooid hebben, zooals ons zelfs in onze beste jaren nog nimmer van onzen God gegeven was, aldus eindigde spreker zijn rede. Dr. Kuyper, ds. Hania en De Waal Malefyt werden als leden van bet centraal-eomité herkozen. Als leden daarvan werden gekozen mr. De Veer, prof. Visscher, mr. Anema, prof. Diepenhorst, Pollema, Dumaer van Twist en jhr. Van Citters. Het concept-programma, waarop de volgende punten voorkomen: gezinshoofdenkiesrecht, verplichte verze kering, herziening tarief van invoerrechten, meerdere gelijkstelling van bijzonder met openbaar onderwijs, werd vastgesteld. Een voorstel ten opzichte van de coalitie met de Christelijk-Historischen en de Roomsch-Katholieken werd door de vergadering aangenomen. De Vrijzinnige Kiesvereeniging te Texel heeft den oud-minister mr. Th. de Meester candidaat gesteld voor de Tweede Kamer in het district Den Helder. Door de Katholieken te Beverwijk is het aftre dend lid, de heer W. Passtoors, candidaat gesteld. De heer W. Droog van Haarlem, eveneens Kath., heeft zich teruggetrokken. QPMENGD NIEUWS, en zonderlinge reclame f Op een reclamevlakte te Amsterdam adverteert „Vi- tello" zijn margarine, „vervangende de beste boter." Een aanplakker van den ITollandschen Schouwburg heeft er zijn papier overheen geplakt, waarop de naam staat van het nieuwe successtuk. Er is nu te lezen: „Vitello. Het Gele Gevaar." Door het hoofdbestuur van den Bond voor staats pensionneering, is aan den minister van Binnenland- sche Zaken het verzoek gericht, om bij- de a.s. volktel ling ook de volgende vragen te stellen: le. Zijt gij reeds gepensionneerd met een bedrag van 5 per week of meer? 2e. Indien gij niet gepensionneerd zijt, hebt gij dan uit vermogen een inkomen van 5 per week of meer? 43. 36—31 44. 27—21 45. 44—39 43. 48 26 44. 26 17 45. 17 44. 46. 51) 39 en toen kon zwart, ofschoon t spel altijd voor hem gewonnen was, nog dadelijk winnen door 711, 813 en 15 44. Deze partij is door Weiss fijn gespeeld. Wat onze drie vragen betreft uit de vorige rubriek, naar aan leiding van deze partij, daarop hebben wij antwoorden ontvangen van de heeren M. de Leeuw, B. D. de Roos te Alkmaar, J. Speets en D. Speets te Benningbroek en 1'. Zwakman Dz. te Bergen. Wij betwijfelen niet of meerdere onzer dam vrienden hebben deze antwoor den gevonden, maar ze niet opgestuurd. Wij brengen daarom bovengenoemde heeren onzen dank voor hunne moeite en belangstelling. De volgende fraaie slagzet is door den heer Estien- ne (uit frankrijk) uitgevoerd, in een gespeelde partij. In "iiderstaanden stand sphelde zwart 1117 een zet, die zeer voor de hand ligt, daar zwart daarmee een stuk zou winnen. V'V; WÊ HH (Deze beide vragen allen te beantwoorden door perso nen boven 65 jaar). 3e. Hebt gij uit den aard uwer betrekking op 65- of 70-jarigen leeftijd of vroeger recht op een pensioen van 5 per week of meer? 4e. Tndien gij recht hebt op een pensioen, lager dan 5 per week, hoeveel bedraagt dit? Een der lezers van de N. Ot. bericht dat hij een prentbriefkaart ontving, overigens voldoende (met 21/2 et.) gefrankeerd, die belast was met strafport, omdat de correspondentie ter linkerzijde voor een paar woor den liep over de lijn die het adres- van het correspon dentie-gedeelte scheidt. Ter verduidelijking zond hij de volgende schets BRIEFKAART. De laatste beide regels nu liepen over de lijn in het midden, niet wegens plaatsgebrek, maar als gevolg van slordig schrift. Nu er iu den laatsten tijd op de groo te kantoren de kaart was uit Rotterdam op zelfs de geringste afwijking van het wettelijk voorschrift wordt gelet, verdient het aanbeveling zich stipt te houden bij het voeren van correspondentie aan de daarvoor gereserveerde ruimte, i. c. links van de aan gegeven lijn. De kans van strafport is anders niet uit gesloten. Zw. 2, 3, 5, 8, 11/14, 16, 18, 19, 23, 24. W. 21, 27, 28, 32, 34, 35, 37, 38, 40, 42, 45, 47, 48, 50. To Rotterdam zijn aangehouden de administrateur A. W. M. en de 4e stuurman II. J., beiden te Londen woonachtig, die verdacht worden zich ten nadeele van een reederij in de Boompjes, te hebben schuldig ge maakt aan verduistering van een bedrag van 300. Met dit geld moest de equipage uitbetaald worden, maar in plaats dit te doen, gingen de aangehoudenen koffiehuizen bezoeken. Te Arnhem werd gisteren ten huize van zekeren F. in de Heisteeg, bruiloft gevierd. Men was gezellig bij een, toen ook J. W. verzocht toegelaten te worden. Men was evenwel niet op zijn tegenwoordigheid gesteld en wees hem de deur. Dit had handtastelijkheden tenge volge. W. en F. kwamen vechtende buiten, en daar wist eerstgenoemde F.'s rechterduim tusschen zijn tanden te krijgen en dat lichaamsdeel dadelijk achter het eerste lid geheel en al af te bijten. W. koos het hazenpad, terwijl F. zijn duim opraapte en bij de poli tie hulp zocht. In het gemeente-ziekenhuis werd hij verbonden. De top van den duim is ten politieburetle gedepo neerd. De dader W. is een berucht individu. Op een gevel aan de Baangracht te Amsterdam staat met sprekende letters geschilderd: „Ook dit zal voorbij gaan." Bij informatie is ons dit gebleken te zijn de verzuch ting van den eigenaar, die na tien ingezonden eti afge keurde plannen en teekeningen voor een verbouwing van zijn perceel bij het B.- en W.-toezicht, op het laatst berustte, niet verbouwde, en naar een citaat zocht, om zijn zielstaat uit te drukken. (Hbld.) Wit nu aan de beurt van spelen zijnde speelt. Maar neen, wij willen deze opgave aan de liefhebbers geven als vraagstuk no. 11. Hopende, dat zij er naar zullen zoeken, zondei; te probeeren, dus eerst den slag doorkijken, daarna uitvoeren, zullen wij gaarne de in gekomen oplossingen in onze volgende rubriek verant woorden. Wij verzekeren hun, dat de uitslag de moeite ten zeerste zal loonen. Als probleem geven wij een fraai stuk werk van den overleden Franschen Grootmeester E. Leclercq. Wat ons t meeste interesseert voor dit probleem is de zeer natuurlijke stand, die geheel doet denken aan een ge speelde partij. Probleem nu. 23 van E. Leclercq. t Zw. 8, 9, 10, 13, 16/19, 23, 24, 29, 36. W. 25, 26, 28, 32, 33, 38, 40, 44, 45, 47, 48, 49. Opl. voor 28 April bureau van dit blad. Correspondentie. J. A. W. te G. Van pro bleem 22 was de opl. niet goed. Gelieve s. v. p. te vergelijken met de oplossing van lieden. II. A. II. te A. Probleem ontvangen. Wordt te ga- lcgenertijd geplaatst. 29 behoeft geen dam te zijn!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1909 | | pagina 1