DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Dit nummer bestaat uit 3 bladen. Honderd en elfden Jaargang. ZATE RiD^AIG Door de lucht en door het stof. No. 95 1909. Deze Courant wordt eiken avond, behalve op Zon- en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaar f 0,80; franco door het geheele Rijk f 1, Afzonderlijke nummers 3 Cents. Prijs der gewone advertentiën: Per regel f 0,10. Bij groote contracten rabat Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdrukkerij v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9. 24 APRIL. BINNENLAND. Telefoonnummer S. Tweede Kamer. GEMENGD NIEUWS. Uit Zuldscharwoude. Uit Akersloot. Uit Schagen. Uit ,.De Egmonden". Uit Koihorn. COURANT. Hij de behandeling van het vraagstuk hoe het toe komstige snelverkeer er in Nederland zal uitzien heeft men naar wij gisteren betoogden wel wat uit het oog verloren, dat de spoorwegen toch niet altijd de spoorwegen van tegenwoordig zullen blijven. Niet minder opmerkelijk komt het ons voor, dat men zich ook heelemaal niet schijnt af te -vragen of de spoorwe gen wel het vervoermiddel der toekomst zoowel voor goederen als voor passagiers zullen zijn. Natuurlijk kan daarop heden niemand een antwoord geven. Zou dan ook op'het oogenblik de kwestie bin nen weinige maanden muiten zijn opgelost, dan zou men geen keus hebben en van de opvatting moeten uitgaan, dat de spoorwegen in de eerste tijden precies zóó zullen moeten worden geëxploiteerd als nu ge schiedt. Doch waar wij in de gunstige omstandigheid verkeeren, dat de kwestie niet vandaag of morgen kan en moet zijn opgelost, daar loont het toch de moeite scherp uit te kijken of er nieuwe vervoermiddelen op komst zijn, die een groote toekomst hebben. En van dat scherp uitkijken merken wij al heel wei nig. Van eeltige poging 0111 ook ten onzent een be stuurbaar luchtschip te probeeren merkt men niet veel. En evenmin maakt men zich warm over de vraag hoe ten slotte het luchtverkeer geregeld zal worden. I11 het buitenland is deze kwestie allang van het terrein der spotbladeugrappen overgegaan op dat van voorzichti ge, wetenschappelijke beschouwingen. Zeer terecht. De gemeenschap moet hier even vlug zijn als de enkeling. Heeft deze zijn machine vervolmaakt en kan. hij begin nen om daarmee een passagiersdienst in te richten, dan moet de staat ook al weten, welke positie hij te genover de nieuwe machine zal innemen. En nu zijn hier natuurlijk niet de eerste eischen, dat de staat moet zorgen voor zijn douanes, voor het opvolgen van zekere verkeersregels, voor de veiligheid van de men- schen beneden, die zeer ongaarne sinaasappelschillen en glasscherven im wunderschönen Monat Mai uit de lucht zullen zien vallen. Maar wel moet de Staat in de eerste plaats weten of en hoe hij concessie voor pas sagiersvervoer zal geven, welke positie hij tegenover het nieuwe vervoermiddel zal innemen en' of hij wel licht het geheele openbare luchtverkeer aan zich zal trekken. In Duitschland is op dit laatste al herhaaldelijk aan gedrongen. Wij hebben voor ons een opstel van „Kriegsgerichtsrat" Dr. Griinwald, die met aandrang betoogt, dat de staat het openbare luchtschip-verkeer ter hand moet nemen, omdat hij zoodoende kan zorgen dat dp veiligheid voor de passagiers zoo groot mogelijk zal zijn en een zeer Duitsch voordeel dat eventu- ecle onbehoorlijkheden van het reizend publiek direct door staatsambtenaren zullen worden tegengegaan. Ook noemt de schrijver vereenvoudiging van de doua ne-bemoeiingen als een voordeel van staatsexploitatie naast betere samenwerking met de (door den staat ge ëxploiteerde) spoorwegen. Verder zou het voor het in ternationale verkeer veel beter zijn als de staten in dit opzicht alleen met elkaar te doen hadden en niet zou den behoeven rekening te houden met derden-exploi tanten. En eindelijk kan het een mooie bron van in komsten voor den staat worden, terwijl deze later bij naasting allicht hooge sommen zou moeten besteden. De schrijver laat de mogelijkheid nog over, dat par ticulieren hun eigen luchtschepen hebben en daarmee doen wat zij doen willen. Anderen zijn minder vrijzin nig. Zoo wil de bekende professor Meili niet toestaan een luchtschip te bouwen zonder dat de staat conces sie geeft; hij wil den bestuurder geëxamineerd hebben 011 ook overigens een voortdurend staatstoezicht in richten voor de luchtschepen. Anderen maken zich verdienstelijk met het ontwer pen van luclitpolitieverordeningen, van bepalingen over luchtseinwezen, van luchtsclieepvaartregels en andere wettelijke bepalingen, deze materie betreffende. In elk geval men is ginds klaar. Komt daar straks het betrouwbare luchtpassagiersschip ter wereld, dan vindt dit zijn plaats in de maatschappij onmiddellijk bepaald. In Nederland van dit alles niets. Daar is de zaak nog in het stadium van de goedkoope uien en wacht men rustig af tot het buitenland gevonden zal hebben. Zeer ten onrechte. En niet alleen om de nationale eer. Maar wel degelijk ook om deze overweging, dat, waar men in het buitenland de zaak technisch bestu deert, er bij die studie werklieden en ingenieurs ge vormd worden, die uitstekende arbeidskrachten zullen zijn zoodra de groote moeielijkheden zullen zijn opge lost en men met ernst aan den arbeid zal kunnen gaan om het luchtvaartverkeer in het dagelijksch leven te brengen. Bij ons niets van dit alles: technici oefenen zich niet, werklieden oefenen zich niet, de mannen van het administratieve recht weten er niets van alles wacht, totdat het buitenland een flinken voor sprong heeft gehaald. E11 toch is de zaak van het luchtvaartverkeer juist voor ons land in dezen tijd in veel opzichten bijzonder belangrijk, evenzeer als de kwestie van de meer alge- meene toepassing van het automobielverkeer. Ook hier lastige vragen: Hoe zal de auto zich ontwikkelen? Zal zij een normaal, populair vervoermiddel kunnen wor den? Zal zij dan over aparte wegen moeten loopen of zal het wegverbreedingsplan van een bekend Neder- landsch Kamerlid genoeg ruimte voor een zeer ontwik keld en werkelijk nuttig auto-verkeer geven? Vragen altemaal, waarvan de oplossing van groot belang kan zijn als straks de kwestie van het Neder- landsche Spoorwegverkeer opnieuw in discussie komt En tóch hoe weinig worden deze kwesties in ernst in ons land besproken. De beraadslaging over het wetsontwerp tot wijziging der wet op het M. O. werd gisteren voortgezet en wel over het amendement-De Geer, strekkende om aan het einde van art. 45bis toe te voegen: „In gemeenten waar geen openbare II. B. S. geves tigd is, mag de toegang tot de gesubsidieerde H. B. S. tenzij de school uitsluitend voor interne leerlingen be stemd is, aan geon leerling geweigerd worden op grond van godsdienstige gezindheid." Door den heer Ter Laan is een sub-amendement voorgesteld op het amendement-De Beaufort e. s. strekkende om aan dat amendement toe te voegen „met dien verstande, dat het schoolbestuur niet het recht heeft de leerlingen te verplichten om het gods dienst onderwijs bij te wonen." De heer Van Asch van Wijck betoogt dat het uit een paedagogisch oogpunt verkeerd zoude zijn leerlingen van sommige vakken ook van het bijwonen van het godsdienst onderwijs vrij te stellen. De heer De Savornin Lohman vindt het uitmun tend dat ook de Bijz. 11. B. S. gesubsidieerd zullen worden maar de rechten van het Bijz. onderwijs moeten onaangetast blijven. Spr. erkent, dat van de linkerzijde tegemoetkoming is betoond. Men bouwt de Christelijke scholen niet voor kinderen van Christenen, maar om Christelijk onderwijs te geven. Geen uitsluiting dus op grond van godsdienstige gezindheid, dat kan en dat mag niet. Met het amendement-De Geer gaat spr. me de. De heer Bos verklaart voor het amemdem.-De Geer te zullen stemmen, mits het sub-amendement-Ter Laan verworpen worde. Van zijn standpunt zal spr. echter niet tegen het amendemenfr-De Beaufort kunnen stem men. De heer Van Wijnbergen sluit zich aan bij het be toog van den heer Bos en is het met hem eens dat de linkerzijde het betreuren zou wanneer zij het amende ment-De Beaufort aannam. De heer De Beaufort kan zich ook niet vereenigen met het sub-amendement-Ter Laan omdat ook hij cle vrijheid van de schoolkinderen onaangetast wil laten. De heer De Waal Malefijt stelt zich ook op het standpunt der billijkheid en rechtvaardigheid en daar om blijft bij hem bezwaar bestaan tegen het amende ment-De Beaufort. Hij zal daarom zijn stem aan dat amendement niet kunnen gevèn. De heer Ter Laan verdedigt nader zijn sub-amende ment en trekt zijn sub-amendement in en maakt daar van een zelfstandig amendement. De minister van Binnenl. Zaken herhaalt, dat het subsidie krachtens art. 2 niet hooger mag zijn, dan dat ^rachtens art. 45bis gegeven. Billijkerwijze zal het la ger moeten zijn. Het zal den minister aangenaam zijn, wanneer deze wet met zoo groot mogelijke meerderheid wordt aangenomen. Amendementen, zooals dat van den heer Ter Laan zijn doodend voor de wet. Door aanneming van dit amendement zouden de ouders het recht krijgen om het godsdienstonderwijs te schrappen of dit te maken tot een abnormaal vak. Dat kan niet worden toegela ten. Een zelfde ongunstig oordeel kan de minister niet uitspreken over het amendement-De Beaufort, maar tot ingenomenheid is de minister toch ook nog niet kunnen komen. Het amendement-De Geer verdient de voorkeur en tegen dat amendement bestaat dan ook geen bezwaar. De heer Ter Laan wijzigt de redactie van zijn amendement. De bedoeling blijft evenwel niet het zelfde. De heer Troelstra vraagt zich af of wij niet in de omgekeerde wereld zijn gekomen. Immers de heer Bos zeide, dat wij ons moeten plaatsen op het stand punt van de voorstanders van het bijzonder onderwijs. I11 zijn grenzenlooze gemoedelijkheid ging de heer Bos inderdaad toch te ver. Het minste wat de linkerzijde eischen kan is toch wel dat hare kinderen vrijstelling kunnen krijgen van het godsdienstonderwijs wanneer zij bijzondere scholen, met ons geld opgericht, door om standigheden verplicht zijn bij te wonen. Men moet zich op het standpunt plaatsen dat goed onderwijs gegeven worde en dat de minderheden daar van profiteeren kunnen. E11 nu zegt de minister maar niet meer of minder dan dat eerst de kinderen van ge lijke godsdienstige gezindheid zullen worden toegela ten. Besloten wordt na de pauze met dit debat voort te gaan. (Besloten was. dat 11a de pauze de motie-Duy- maer van Twist aan de orde zou komen). De heer De Beaufort heeft met eenige verbazing van dezen minister gehoord, dat het schoolbestuur moet beslissen of de kinderen al dan niet aan het gods dienstonderwijs zullen deelnemen. Vroeger heeft deze minister altijd verkondigd, dat het kind behoorde aan de ouders en dat aan dezen de beslissing was. Met zijn amendement heeft spr. niet anders bedoeld, dan dat kinderen van andersdenkenden op gelijke voorwaarden zullen worden toegelaten. Spr. ziet geen aanleiding om de redactie van zijn amendement te wijzigen. De heer Eerf deelt mede, dat de Comm. v. Ilapp. het amendement-Iloessingh ontraadt. De meerderheid der Commissie ontraadt het amendement-Ter Laan. De helft van de Commissie geeft de voorkeur aan het amendt.-De Beaufort boven dat van den heer De Geer Met al de spitsvondigheden waarmede het amendement De Beaufort is bestreden kan de helft der Commissie zich niet vereenigen. Mocht het amendement-De Be aufort verworpen worden dan adviseert de helft der Comm. tot aanneming van het amendement-De Geer. De amendementen worden in stemming gebracht. Het amendement-Iloessingh (handhaving der neu traliteitsconelusie) wordt verworpen. Het amendement-De Beaufort (voor alle richtingen toegankelijk stellen dc Bijz. II. B. S.) wordt verwor pen. Het amendement-De Geer (toelatingen met beper kingen) wordt aangenomen. Het amendement-Ter Laan (vrijstelling van bijwo ning godsdienstonderwijs) wordt verworpen. Aan de orde is alsnu art. 45-ter bepalende, dat het subsidie wordt verminderd met 50 ten 100 voor elk jaar, waarin het aantal_ leerlingen minder dan 18, waar het geldt een II. B. S. met 5 j. c., en minder dan 30 waar het geldt een H. B. S. met 5 j. c. bedraagt. Het subsidie vervalt voor elk jaar, waarin het aantal leerlingen aan die scholen onderscheidenlijk minder dan 12 en 20 bedraagt. De heer Ter Laan licht eep amendement toe om de getallen 18,30, 12 en 20 te veranderen in 30, 50, 18 en 30. Het amendement-Ter Laan wordt verworpen. Hierna is aan de orde een amendement van de hee- ren Van Asch van Wijck en Van Wijnbergen om na irt. II in te voegen een nieuw art. 11a luidende: de aanspraak op subsidie gaat niet verloren, wanneer het ouderwijs wordt gegeven door leeraren in het bezit eener akte van bekwaamheid, bedoeld in art. 44, indien zij bij de inwerkingtreding dezer wet reeds als zoodanig in functie waren. De heer Ter Laan geeft in overweging de redactie te wijzigen in dien ziii door er aan toe te voegen: „aan dezelfde school voor M.O." teneinde te voorkomen, dat een school voor M. U. L. O. worde omgezet in een II. B. S. De heer Van Wijnbergen brengt deze redactiewijzi ging aan, waarna de minister het amendement over neemt. De overige artikelen worden goedgekeurd. De eind stemming zal plaats hebben Donderdag a.s. 11a de pau ze. Dinsdag 11 uur voortzetting. De llaad dezer gemeente vergaderde gisteravond 0 ur. Voorzitter-secretaris was de heer J. M. Q, Kroon. Aanwezig waren alle leden. Nadat de vergadering was geopend, kwam de 14-jari- gen jongenheer A. Berkhouwer te Zuid-Scharwoude in de vergadering, die aan de gemeente aanbood de twee geschilderde tegels waarmede hij op de tentoonstelling te Oudkarspel een eervolle vermelding behaalde. De voorzitter bracht het jongmensch den dank van den llaad. De notulen van de beide vorige vergaderingen wer den daarna gelezen en vastgesteld. Wat betreft de notulen van de laatste vergadering werd den voorzitter door den heer Greidanus dank ge zegd voor de uitgebreidheid en de nauwkeurigheid waarmede zij waren opgemaakt, door de belangrijkheid werd dit door den Raad zeer op prijs gesteld. De voorzitter stelde daarna aan de orde de gemeen schappelijke regeling' in zake den boifw van een gas fabriek. Bij de voorlezing van dit reglement maakte de heer Vlug een bemerking over „gasfabriek" genoemd in het hoofd," hij wilde daarvoor lezen „steenkolengasfa- briek." De voorzitter zeide "dat van deze bemerking réeds nota is genomen en het origineele stuk reeds in den aangegeven zin is gewijzigd. Zonder verder eenige be sprekingen werd deze regeling met algemeene stem men aangenomen. In verband met het vorenstaande stelde de voorzitter aan de orde de geldleening uit deze regeling voort vloeiende. Deze leening ten bedrage van 50000 zal worden aangegaan tegen een rente van 31/., hoogstens 4 onder voorwaarde dat d eleening zal ingaan 1 Januari 1910 en de eerste aflossing niet voor 1 Janu ari 1912 zal geschieden. De rente zal ingaan op den datum waarop het kapitaal is gestort, na 1 Januari 1912 zal 0 aan rente en aflossing worden betaald in den vorm eener annuïteitsleening, zoodat de leening in 30 jaar is afgelost. v Het tijdelijke kasgeld zal worden genomen van de Nederlandsche Bank tegen 3V2 Beide voorstellen werden zonder bespreking aange nomen. Het besluit tot verkoop van het stuk land voorzoo ver het aan de gemeente Zuid-Scharwoude behoort voor 3750, waarvan de verdere administratieve rege ling aan Burgemeester en Wethouders zal worden over gelaten, werd zonder discussies aangenomen. De motor- en schippersvereeniging „de Eendracht" verzocht het uitdiepen van de ondiepe plaatsen in de wateren te-bevorderen en het vastleggen van de vaar tuigen aan de grachtzijde te verbieden. De voorzitter meende dat het eerste gedeelte van het verzoekschrift thuis behoort bij het Polderbestuur, ter wijl het moeielijk gaat personen te verbieden vaartui gen aan hun eigen land vast te leggen. De heer Vlug zegt dat het tweede gedeelte wel wat reden van bestaan heeft. De heer Bak zou de schuitengebruikers bij publica tie willen verzoeken hun schuiten zoo vast te leggen dat zij voor de scheepvaart niet hinderlijk zijn. Na eenige besprekingen waaruit bleek dat de mee ning van den voorzitter veld won n. 1. dat de doorvaart van het water ook bij het Polderbestuur thuis behoort besloot men aan adressanten te berichten dat zij zich zal hebben te wenden tot het Polderbestuur. De afdeeling Heer-Hugowaard van den bond van Nederlandsche Onderwijzers verzocht een verandering in de regeling der vacanties, daar de tegenwoordige regeling niet kan genoemd worden in het belang van het kind, onderwijzer en onderwijzers te zijn. Dit adres was vergezeld van een memorie van toelichting. De burgemeester gaf inlichtingen, waaruit bleek, dat het leerplan binnenkort zal moeten worden gewij zigd in verband met de totstandkoming van een Ka tholieke School en Burgemeester en Wethouders stel den voor dit aan adressanten te berichten, onder me- dedeeling dat dan van hun schrijveri nota zal worden genomen. De heer Greidanus erkent wel eenigermate het recht van adressanten en noemde voorbeelden: b. v. het sa menvallen van de vaeantie met de vacantie van andere onderwijzers en me het ook op het land- en tuinbouw- werk in verband met de leerplichtwet. De heer Bak vindt in de memorie een sterke over drijving, die de vraag doet stellen: is de school de bron van alle ziekten en vraagt of eigenbelang niet de grootste drijfveer is die de bond dit adres deed schrij ven, waarom gaat de bond steeds buiten de hoofden derscholen om. De voorzitter zegt dat het belang van het kind ze ker ook wel zal hebben voorgezeten bij den bond. Het voorstel van burgemeester en wethouders werd daarna aangenomen. Dezelfde bond vraagt het gebruik van een schoollo- caal voor twee avonden per week, zoo noodig met vuur en licht, voor het kosteloos door haar to geven onder wijs in handwerken. Zonder discussie wordt dit verzoc>k toegestaan. De rekening van do 'leesbibliotheek over 1908 werd goedgekeurd tot een bedrag in ontvangsten van 78.57°, uitgaven 54.04, batig saldo 23.93°. Tot leden van het stembureau voor de verkiezing van leden voor de Tweede Kamer werden benoemd de heeren Greidanus en Vlug, en tot hunne plaatsvervan gers de heer J. Kroon en P. Molenaar, en voor den ge meenteraad de heer Bekker en Slot en tot 4de lid de heer Molenaar, en tot plaatsvervangers de heeren Kroon en Bak. Na gedane rondvraag werd de vergadering gesloten. Herkozen als Dijkgraaf van den West woudpol der de heer II. Eeijne en als Hoofdingeland dc heer Jb, Bes- se Dz., beiden te de Woude. Den 23sten vergaderde in het N. II. Koffiehuis al hier de vereeniging „Algemeen Belang," voor het laatst, onder voorzitterschap van den weldra vertrek kenden heer II. Feisser. Medegedeeld werd dat voor het zomer-halfjaar een verbeterde treinenregeling was verkregen, maar dat verbeteringen in het postwezen alhier niet worden toe gestaan. I11 de plaats van de heeren Feisser en Collot d' Escur.y werden tot bestuursleden gekozen de heeren S. Meihu.yzen en C. Nobel. Uit het voltallige bestuur werd de heer Meihu.yzen door de vergadering tot voorzitter gekozen. Den hee ren zal van hunne benoeming, kennis worden gegeven. Op voorstel van den heer Jb. Ko'ster werd de heer Feis ser onder applaus der vergadering tot lid van verdien ste van „Algemeen Belang" benoemd. Met de gebruike lijke plichtplegingen werd daarna de vergadering ge sloten, nadat secretaris Wiglama namens .het bestuur den heer Feisser hulde en dank had gebracht voor zijn onvermoeid werken in het behing van vereeniging en gemeente. Uit St. Pancras. Hoewel de verschillende koolsoorten aan den Lange- dijk en omstreken al heel wat beginnen te verminderen, toch werden de vorige week nog 29 wagonladingen van Broek op Langedijk verzonden. In de drie marktdagen der vorige week, werden aan de afslagmarkt te Broek op Langedijk nog aangevoerd 11.400 roode kooien, 20.(500 gele kooien, 2500 witte kooien, 435 balen uien en 50 balen wortelen. Deze week kondigde de redactie van het weekblad Duin, Bosch en Zee, populair weekblad voor Fgmond aan den Hoef aan: het einde van zijn bestaan. De her haalde pogingen bleken tenslotte vergeefs. Populair is het dus niet geworden. De pensions en hotels worden, meer nog onderhevig aan schoonmaakwoede dan de gewone burgerhuizen, langzamerhand geprepareerd op en geopend voor het a. s. zomerseizoen. Fr zijn reeds verscheidene gelukki gen die „Verhuurd" hebben en juist 0111 dezen tijd de beste prijzen hebben kunnen bedingen. Kenners van voorteekenen in dit bedrijf voorspellen een uitnemend seizoen. Het aantal aanvragen is dan ook niet go- ring. Hotel „Trompenberg" alhier is met een vleugel uit- gëbreid. Een eigenaardig, zij het dan ook niet nieuw idee, heeft dc kunstschilder ten Holt, die al sedert maanden, ook den winter door, in ons midden woont gehad. Voorheen logeerende in hotel Zeezich.t heeft hij zich een houten villa, van waar uit hij „Zee- en Duinzicht" kan genieten, doen bouwen boven op een duin in Nieuw-Fgmond. Alhier is een zeer goed geslaagde tentoonstelling ge houden van huisvlijt en handenarbeid. Buitengewoon groot was het aantal bezoekers en vooral bezoeksters. De tentoonstelling was dan ook een bezoek ten volle waard, door het groot aantal inzendingen op verschil lend gebied? Voor een zeer groot deel is deze goede uit slag te danken aan de welwillende wijze waarop de Industrie- en Huishoudschool te Alkmaar hare mede werking heeft verleend. Een volledig leerplan was

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1909 | | pagina 1