DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN i i I f No 195 Honderd en elfde Jaargang. 1909 MAANDAG 23 AUGUSTUS Uit Hof- en Hoofdstad. BINNENLAND- Deze Courant wordt eiken avond, behalve op Zon- en Feestdagenuitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor iktnaar f 0,80; franco door het geheele Rijk f 1, Af aderlijke nummers 3 Cents. Prijs der gewone advertentiëns Per regel f 0,10. Bij groote contracten rabat Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdrukkerij v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9. f 4 yptef Teteto&soaraflMr 8, COURANT. ALKMAAR, 23 Aug. 1909. Men kan tegenwoordig geen groote binnen of bui- tenlandscbe courant in handen krijgen of ze bevat een vrij goed verzorgde rubriek over luchtscheepvaart. De Parijsche bladen zijn bijna geheel vol van „la grande scmaine de Champagne." Er wordt te Rheinis dan ook door Blériot., de la Grange, Lefèbvre en ande ren op buitengewone wijze gevlogen, zoo zelfs dat volgens de bladen -„er Vrijdagavond zulk een ge drang ontstond, dat de vluchten gestaakt moesten worden." De Berlijnsche pers houdt zich in 't bijzon der bezig met Zeppelin, die binnen enkele dagen op 'n nu al reeds nauwkeurig aangegeven en omheinde plek aan de Spree-stad zal landen en de hulde der milli- oenen in ontvangst zal nemen. Met de wijze van hul digen is men nog niet zoo ver gevorderd als met de aanwijzing van de landingsplaats. Het stedelijk be stuur kan niets regelen, omdat het niet weet wat de Keizer zal doen. Vast staat, dat er op den dag van de landing twee algemeen bekende Duitschers in Berlijn zullen zijn: Zeppelin en Wilhelm II. De Berlijners moeten dat waardeeren, immers ook hun Keizer zien ze niet alle dagen. Zeker is voorts dat er in de Opera een „Zeppelin gala-voorstelling" zal plaats hebben en dat „op bevel des Keizers" door het Beiersche ballet „die Puppenfee' zal worden gegeven. Aardscbe enge len zullen dus den ongekroonden Koning der luclit eenige uren verpoozing brengen. Het belooft een groot feest te worden. De Berlijnsche straatjeugd is er al vol van en zingt haar eigen Zeppelin-marsch, die we hier curiositeitshalve laten volgen: Zeppelin Zeppelin Hast dn oocb Benzin? Wenn dein Motor nich mehr Benzin looft, Wirri. vuil DcrtiscliloisA xüi Dtsu-oin jcKuuft! Zeppelin Zeppelin Pass nff, Wat dn noch wirscht: Kommste aus Berlin denn biste Pürscbt! Het is niet onmogelijk, dat de jeugd gelijk krijgt, dat Zeppelin inderaad den Fiirsten-titel ontvangt: de hooge onderscheiding is wel eens minder verdiend toegekend Intusschen Zeppelin heeft weinig tijd om zich tevoren reeds met een mogelijke verrassing bezig te houden. Het baantje van luchtschipper is niet ge makkelijk. Men moet voortdurend in actie zijn, en voortdurend nog trachten iets nieuws te vinden. Hu weer moet graaf Zeppelin zich sterk interesseeren voor het spinneweb, waarin men een prachtig materi aal voor luchtschepen meent te hebben ontdekt. Het ligt voor de hand dat er voortdurend wordt ge zocht naar het beste materiaal voor den komenden tak van industrie, welke krachtig wordt bevorderd door het verkeerswezen en het militairisme. Hoe lich ter en hoe beter bestand tegen allerlei weersgesteld heden bet omhulsel van den ballon en zijn takelage de scheepswoorden vinden in de luchtvaartliteratuur reeds een gepast gebruik is, hoe voortreffelijker het schip zal zijn. E11 nu schijnt het natuurlijk spin sel aan de verschillende eischen het best te kunnen voldoen: het is zeer licht en sterk, het behoeft niet waterdicht gemaakt te worden omdat het dit reeds is, het is slecht brandbaar. Men weet dat zelfs de fijnste spinragdraad uit honderden ja zelfs duizenden draad jes is samengesponmen. De spinstof, welke wordt af gescheiden uit duizenden buisjes, versmelten tot één geheel, dat, terwijl het nog week is, in den vorm van een draad wordt uitgetrokken en vast wordt. In de natuur dient dit spinstof voornamelijk tot het maken van nesten of het uitspannen van netten. De men- schen d^den er tot dusverre weinig mee, dan ze ver nietigen. Hier en daar werd ze gebruikt als min der zindelijk en minder smakelijk pleister en in vertrekken deed ze dienst als waardemeter van de slordigheid eener huisvrouw. Slechts op de Oost-Afri- kaansche eilanden gebruiken inboorlingen de spin stof voor weefsels, terwijl er op Tananarive, Mada gaskar, een industrieschool bestaat, waarop deze stof wordt verwerkt. H auwelijks was het denkbeeld op den voorgrond ge bracht, dat men hier een uiterst geschikt materiaal voor het luchtschip had of het Duitsche ministerie van koloniën deed onmiddellijk wat het kon om aan de textielindustrie de spinstof te verschaffen. Vroe ger waren er reeds proeven genomen met het op deze wijze vervaardigen van luchtballons, doch deze proe ven waren afgestuit op de hooge kosten. Ook ande re practische toepassing bleek te duur. Op de we reldtentoonstelling van Parijs waren eenige stoffen uit spinweefsel vervaardigd, aanwezig, o. a. in den vorm van een compleet costuum, dat echter buitenge woon hoog in prijs was en daarom nimmer opgang maakte. Hu het echter de luchtvaart geldt, waarin Duitschland vooraan staat, zijn er daar geen kosten te veel, om de proefnemingen op ruimere schaal te herhalen. Dit getuigt alweer van energie, maar ook van doorzicht. In Duitsch-Afrika zijn namelijk spin nen, die zeer veel spinstof leveren, in grooten getale aanwezig. Een Afrika-reiziger, dr. Richard Kandt, verhaalt in een zijner reisbeschrijvingen: „Interessanter echter was de waarneming, dat in vele mijombo-bosschen, die wij doortrokken, spinnen leefden, welker goudgeel weefsel zoo fijn en elastisch is, dat- ik dadelijk tot mijn metgezellen zeide, dat hieruit zijde geweven zou kunnen worden. De spinnen zaten zoo dicht op elkaar, dat het niet mogelijk was, van den weg af door de bosschen te gaan, zonder niet voortdurend door de draden gehinderd te worden. En zelfs over den weg liepen de draden, zoodat de man nen-te-paard zich moesten bukken." Elk mijombo-bosch, dat vochtig is, daarom veel in secten bevat en dientengevolge een geschikte verblijf plaats voor spinnen is, is dus een verzamelplaats voor de nieuwe stof. Vallen de proefnemingen goed uit, dan kan men er staat op maken, dat de Duitschers profijt uit hun Oost-Afrikaansche bezittingen zullen trekken. Den Haagschen briefschrijver van de Prov. Gron. Ct. is verzekerd dat ook dr. Kuyper, die nog „bui tenaf" (d. .w. z. in Zwitserland) vertoeft, en die door den loop der gebeurtenissen als elk buitenstaander werd verrast, zich geenszins er over verheugt dat op deze wijze, (n.l. de benoeming van den minister van koloniën) het leiderschap van de anti-revolutionnaire Kamerclub, zonder opoffering of achterstelling van den heer De Waal Malefijt hem weder in de n schoot valt. „Want de gezondheistoestand van den eminen- ten staatsman moet, onder den invloed van de jongste onthullingen, zeer geleden hebben en .een ziiner vrien den, die hem in de vorige week te Interlaken ontmoet te, herkende den tot voor korten tijd nog zoo stoeren man, thans verouderd en gebogen, bijna niet meer. Daarom hecht ik wel eenige waarde aan een gerucht, dat mij dezer dagen ter oore kwam, volgens hetwelk dr. Kuyper er ernstig aan dacht het terrein der ac tieve politiek eerlang te verlaten en in geen geval het leiderschap der rechterzijde in de Tweede Kamer te aanvaarden, ook wanneer de vereenigde coalitie hem daartoe nogmaals roepen mocht, wat na de thans wel sluimerende, maar geenszins van de baan zijnde Leh- mann-Westmeijer-historie volstrekt zoo vast niet staat." Een grappig' stukje uit de „Haagsche Gt." lasschen wij hierbij „Hoe ongeloofelijk ook, 't is werkelijk gebeurd. „Op bet achterbalcon van een tram staat een dame. Een heer, die zich in 't bezit van een zitplaats ver heugt, staat op om die voor de dame in te ruimen. Mag ik u m ij n plaats aanbieden? vraagt bij hoofschwaarop 't minder verwachte antwoord volgt Dank u om op een warme plaats te gaan zitten." Het in de lucht gaan van luchtschepen schijnt in Amsterdam voorshands op een mislukking uit te loo- pen evenals het er soms het geval is geweest met den luchtballon, zegt Valerius in de Opr. Haarl. Ct. Voor een zeker aantal jaren zou er ook een lucht ballon opgaan. Duizenden menscben waren bijeen. Maar de lucht reiziger, een Engelschman, begaf de moed in het schuitje te gaan. Eerst den volgenden dag steeg hij op, gedwongen door de dreigende menigte en door den ondernemer half in het schuitje geg'ooid. In doods angst steeg hij op en kwam op het Koningsplein te recht. Daar ontving men hem met gejuich en droeg hem in triomf op de schouders rond. Het niet-opgaan van een luchtballon met Hadar leeft nog in een straatliedje voort: En Hadar had geen goejen zin Want Hadar wou de lucht niet in, O, Hadar! O, Hadar! Een ooggetuige, Hadar ging den volgenden dag de lucht wèl in vertelt van de groote belangstel ling. Het was toen, September 1865, ook wat nieuws. Spoortreinen en stoombooten, wagens en schepen voerden de nieuwsgierigen bij legioenen *aar Amster dam. Op alle torens in Amstelland en Waterland stonden kijkers, ja zelfs op de transen van den Dom te Utrecht. De eerste luchtbal in Nederland ging op in 1784 te 's-Gravenhag'e, doch zonder luchtreiziger. Dat waagde er 't eerst een Franschman, Blanchard, het volgende jaar. De eerste Hollandsche luchtreiziger was een Haar lemmer, Abraham Hopman geheeten. Hij steeg op te Rotterdam in 1803. Bij Schiedam gooide de lucht bal hem uit het schuitje in een sloot en verdween zelf voor goed in lucht en wolken. Over de mislukte vliegonderneming van Gaudart- De Hondt is men voldoende ingelicht. Hiet echter, meent de Amsterdamsche briefschrij ver van het 1. tr. Dagbl. over het incidentje in de les op een onzer lagere scholen in het Muiderkwartier. Meester vertelt alleerlei wonderen van den „ka- long" of „vliegende hond", de bekende reuzenvleer- muis uit onze Oost. Maar Pietje blijft een ongeloovig gezicht zetten. Meester valt dit op en vraagt: Wel Piet, geloof je me niet? Hee, meester antwoordt Piet. De Hondt is te beroerd om te vliegen, hêt me vader gezeid. Afschaffing van den gedwongen eed. Naar aanleiding van de zaak Kriller, waarbij iemand werd gegijzeld, omdat hij bezwaren had tegen het uitspreken van de eedsformuleheeft het hoofdbestuur van de vereeniging „De Dageraad" besloten, in ver schillende steden van ons land, met name te Am sterdam, Rotterdam, Den Haag en Dordrecht, ver gaderingen te houden, waar het onderweïp afschaf fing van den gedwongen eed zal worden behandeld. Het ligt in de bedoeling, zoowel de juridische als de ethische zijde van het vraagstuk te doen behan delen waarom men heeft getracht, overal naast een jurist, een theoloog te doen optreden. Te 's Gravenhage zullen bijv. op nader te bepalen dag het woord voeren mr. S. van Houten en ds. Van Loenen Martinetterwijl prof. Van Hamel zich reeds bereid verklaarde in Amsterdam het vraagstuk in te leiden. GEMENGD NIEUWS Landverhuizerskinderen Men meldt uit Oldenzaal: Dat vele landverhuizers soms weinig toezicht hou den op hunne kinderen, is genoegzaam bekend. Vaak genoeg mag het geluk heeten, dat er niet meer onge lukken onder dat trekkende volkje gebeuren, want dat kinderen op hun reis uit den trein vallen, is helaas maar al té dikwijls voorgekomen. Doch dat men zijn kinderen geheel kwijtraakt zon der tot nu toe een spoor van hen terug te vinden, is toch een zeker bewijs van slecht toezicht. Gistermorgen werd alhier telegrafisch bericht van uit Rotterdam ontvangen, dat van een familie land verhuizers van Leipzig naar Rotterdam, tusschen Maagdenburg en Rotterdam twee kinderen, een meis je oud 11 jaar, genaamd Frimetz, en een jongen van 9 jaar, Wolf, zijn zoekgeraakt. De moeder, die ben vergezelde, heeft het ontbreken der kinderen waarschijnlijk pas gemerkt bij aankomst te Rotterdam, want anders had zij den desbetreffen- den vertegenwoordiger aan de grens met het ontbre ken der kinderen in kennis gesteld. Vermoedelijk heeft zij bij het controleeren der scheepskaarten bij het aan boord gaan het verlies pas gemerkt. Een nog sterker bewijs van zulke moederliefde heeft zich voor eenige jaren te Rotterdam voorgedaan. Een Russische vrouw was op weg naar Amerika en verloor een jongetje van pl. m. 3 jaar bij het gaan van het station Rotterdam naar het hotel der stoom vaar tma atschappij Het jongetje werd gelukkig door een beambte der Stoomv.-Maatschappij, die aan de spraak van het kind direct merkte dat het tot een of andere landverhui zersfamilie moest behooren, slapende -op de Maasbrug gevonden; hij nam hem dadelijk mede naar het hotel. Doch alle pogingen, die in het werk gesteld werden om de moeder terug te vinden, bleken vruchteloos. Ruim drie dagen bleef het kind zonder ouders. Al les werd in het werk gesteld om de moeder te herken ken. Last not least werd het kind geplaatst aan de con trole, bij het aan boord gaan van het schip. Aan ie dere scheepskaart werd de noodige attentie verleend, om zoodoende het kind aan de rechtmatige moeder te kunnen overhandigen. Dat was een goede maatre gel, want op deze wijze vond het kind zijne moeder te rug. Het eigenaardigste van het geval is, dat het ver miste kind niet eens op de scheepskaart vermeld was. De scheepskaart (z.g. prepaid) was de vrouw door haar man van uit Amerika toegezonden. De vader was reeds ruim 5 jaren aldaar werkzaam en had bij het verlaten van zijn huishouden twee kinderen en zijn vrouw achtergelaten, die wel op de scheepskaart vermeld waren, doch het bewuste jongetje van drie jaren niet. Wellicht had de zorgzame moeder en teedere echt- genoote wel de bedoeling gehad, het jongetje op deze wijze te loozen en niet met drie, doch met twee kin deren bij haar man aan te komen. De wielertoer door Nederland De Toer door Nederland is gisteren te Amersfoort geëindigd. Om 7.35 uit Groningen vertrokken, kwa men de eersten om 2.27 Amersfoort binnenvallen. Deze laatste dag werd niet door het weer begun stigd het regende voortdurendde wegen waren modderig en zeer glad. De belangstelling van de zijde van het publiek was echter enorm. Schier overal werden de renners hartelijk toegejuicht en aan de verschillende contröles met de meest mogelijke zorg door bereidwillige handen verzorgd. Chr. Kalkman, de gelukkige winnaar van den toer, was natuurlijk de held van den dag en omringd door tal van bewonderaars. Kalkman is 21 jaar en nam voor het eerst in 1908 aan wielerwedstrijden deel, aanvankelijk in het voor jaar zonder succes, later ging het beter. In Rotter dam woonachtig, waar hij het beroep van schilder uitoefent, trainde hij zich iederen dag op serieuse wijze. In het najaar van 1908 won hij zelfs eenige wedstrijden. Dit jaar echter begon met recht de glorie. Op de Antwerpsche baan kwam hij in een handicap eerste aan, een volgende maal werd hij tweede. In Amster damUtrecht v.-v. werd hij tweede, behaalde veel succes bij de nationale kampioenschappen te Bergen op Zoom, last not least werd hij dit jaar amateur kampioen van Nederland op den weg, een officieele wedstrijd op den weg NijmegenGennep v.-v. over 100 K.M. uitgeschreven. En nu heeft hij den driedaagschen toer door Nederland, over een gezamenlijken afstand van bijna 800 K.M., op kranige wijze gewonnen. Gedeponeerd. In een reclame van een eierenhandel vonden wij vermeld, dat aan het hoenderpark dagelijks verkrijg baar zijn: „versche, groote gedeponeerde hoender parkeieren." Eieren worden in den regel door de legster „gede poneerd". Dat is in zooverre geen nieuws en behoeft er dan ook niet bij gemeld te worden. Waarschijnlijk evenwel wordt in dit geval het handelsmerk van het hoenderpark bedoeld, Drie onderofficieren gevlucht. Iu den nacht van Donderdag op Vrijdagtoen de bataljons van het 2e regiment gevechtsoefeningen hielden in de omstreken van Haaren en Heivoort zijn de fouriers Pikema en Simons en de sergeant van Haaren uit de Jacobskazerne te's-Hertogenbosch ontvlucht, na vooraf met de politie handgemeen te zijn geweest. Bij thuiskomst der troepen misten Vrijdagmiddag een officier en twee cadetten hun rijwiel, die door de ontvluchten zijn medegenomen. Vermoedelijk zullen zij dienst nemen bij het Vreem denlegioen van den Franschen Congo, waar Pikema vroeger reeds bij diende. De politie doet ijverig op sporing. Tot nog toe echter zonder eenig resultaat. Edel wild. In de aan elkander grenzende gemeenten het Bildt en Barradeel vertoont zich sedert eenigen tijd een hert, dat aan de aldaar te velde staande gewassen groote schade aanricht. Vanwaar het dier in deze weinig boschrijke streken is gekomen, weet men niet. Pogingen om het meester te worden, mochten niet baten, het dier was steeds vlugger dan zijn vervol gers. Thans is door den Commissaris der Koningin aan een Hinken schutter in de gemeente het Bildt machtiging verleend, om het hert te schieten. Muur ingestort. Zatermiddag 2 uur werd op het terrein in het Blauwhoedenveem aan de Rijnhaven noordzijde te Rotterdam^ eenige werking in den kaaimuur bespeurd. Te half drie stortte die met groot geweld plotseling in, over een uitgestrektheid van 70 M., ter breedte van 5 M. Een lading boomstammen ging mede te water. Eenige schuiten in de nabijheid kregen averij. Een groote hefkraan op de kade dreigde om te vallen doch men wist die te re'dden. De schade kan op f 30,000,begroot worden. Onvoorzichtig. Door het onvoorzichtig wegwerpen van een bran dende lucifer in een vuilnisbak ontstond een lelie uitslaande brand op de eerste verdieping van perceel Foeliestraat 11 te Amsterdam, bewoond door de familie Sajetmanvrouw en zeven kinderen. Alien konden zich bijtijds redden. De woning brandde uit. Verduistering. Naar het Huis van bewaring te Arnhem is over gebracht de kastelein M. D., wonende te Keelsum, beschuldigd van verduistering van een bedrag van f 4400,ten nadeele van eenige mede-erfgenamen. Rijksdrukfouten. Hoe het Rijk met zijn drukfouten handelt blijkt uit het volgende Het wetsontwerp tot wijziging van de wet op het Lager Onderwijs beslaat 2 kolom, de memorie van Toelichting 3. Nadat deze beide het licht hadden gezien, ver scheen een „Nota van schrijf- en zetfeilen", die 1 kolom beslaat, alzoo i/g van den geheelen tekst. Beziet men deze nota evenwel op den keper, dan blijt al spoedig, hoe wonderlijk met die „schrijf- en zetfeilen" wordt gehandeld. Men oordeele. De nota geeft een opsomming van de fouten in de wet en in de Memorie. Wij citeeren nu In het ontwerp van w e"t. Bladz. 1. In 't hootd staat„Koninginn", dit moet zijn„Koningin". Bladz. 1, artikel I, 9en regel, staat „minima jaar wedden", dit moet zijn „minima-jaarwedden". Bladz. 1, artikel I, löen en 16en regel, staat: mi nimum jaarwedde",dat moet zijn „minimum- jaarwedde." Bladz. 1, 27en regel, staat„minimum jaarwedde" dit moet zijn „minimum-jaarwedde". Bladz. 1. Aan het eind van den vóorlaatsten regel in plaats van de kommapunt, te plaatsen een komma. Bladz. 2. Aan het eind van den tweeden, den vijfden en den achtsten regel in plaats van de komma punt, te plaatsen een komma. Bladz. 2, 15en regel staat: „minima jaarwedden," dit moet zijn: „minima-jaarwedden". Bladz. 2. In den laatsten regel van art. I, achter „sub c" te plaatsen een komma. In de Memorie van Toelichting. Bladz. 1. In den 12en regel v. o. staat: „in eene of meer der vakken"; dit moet zijn: „in een of meer der vakken". Bladz. 1. In den lOen regel v. o. staat: „minimum jaarwedde"; dit moet zijn „minimum-jaarwedde". Bladz. 2. In den 2en en in den 24en regel tusschen „minimum" en „jaarwedde" te plaatsen het verbin- dingsteeken. Enz. enz. Aan sommige lezers zal het misschien eenige moeite kosten, te vinden, waarin de gesignaleerde „schrijf-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1909 | | pagina 1