Heeren kleeding, I ^STADSNIEUWS, Onze tweede vertelavond. gemaakt en naar maat. Abonnement I. PRINS Az., Oudegracht 285b. TELEGRAFISCH WEERBERICHT. OMDERWIJS vanaf TIEN GULDEN per maand. Langestraat, hoek Houttil, Alkmaar. amendement, in, dat luidt als de dooi' Haai' Voorgestel de lezing van art. 250ter. De ministe r aanvaardde het amendement der Comm. v. Rapp., onder voorbehoud, dat men onder vrouwenhandel ook alle daaraan voorafgaande uitvoe- ringshandelen verstaan zal. De heer van Sasse van Y s s e 11 aanvaard de namens de commissie, van rapporteurs die interpre tatie. De heeren van Hamel en Goeman Borgesius hadden een amendement voorgesteld tot toevoeging van een vierde.lid, luidende: „Niet strafbaar is de geneeskundige, die handelt, zooals naar redelijk inzicht is geboden of toegelaten door de regeling- der geneeskunst." Daartegen zal het voorgesteld artikel nu optreden, maar de medicus, die uit medische noodzakelijk heid tot abortus overg-aat, moet vrij uitgaan. De heer van W ij n b e r g e n (R.-K.) bestreed den heer van Hamel. De m i ni s t e r gaf den heer Van Hamel in over weging zijn amendement in te trekken. Het amendement-Limburg nam de minister over. De heer V a n Hamel trok zijn amendement in, 1111 de minister het beroepsrecht van den medicus heeft erkend. Het artikel werd daarop aangenomen zonder hoof delijke stemming. Aan de orde was daarna art. 11 van het ontwerp, strekkende tot invoeging van een art. 254bis van W. v. S. (tegen spel en weddingschap). Nadat de minister een amendement-Limburg van redactioneelen aard had overgenomen, verdedigde de hc-er Van Vuuren een amendement om de vrijstelling van totalisators bij wedrennen te doen vervallen De lieer Thomson bestreed dit amendement. De vergadering werd verdaagd tot heden 11 uur. Om één uur werd, terwijl er reeds een dichte drom menscheu tot op de stoepen onzer buren stonden te wachten met de inwisseling- van bons tegen de kaarten vóór onzen tweeden vertelavond begonnen om half twee moesten we reeds de toen nog-: wachtenden te leurstellen door het. woordje „uitverkocht." De kleu ters. die uog- kaarten zagen liggen, begrepen eerst niet aat de ruimte in de groote zaal der Harmonie geheel gevuld zou zijn met de kinderen en geleiders, voor wie de kaarten genomen waren. Later kwamen er weer nieuwe, per telefoon werd geprobeerd kaarten te krijgen maar helaas, het ging niet, we konden en mochten geen kaarten meer afgeven, hoe gaarne we ook wilden en hoe zeer het ons speet, dat wij al die kleine vraagsters en vragers niet konden toelaten. Als de Ilarmoniezaal maar twee drie maal zoo groot was geweest. Het gedrang- was zoo groot, dat het een wonder mag heeteu, dat onze ruiten gespaard zijn gebleven. Zelfs de politieagent, die hulp kwam verleenen, kreeg het soms te beuauwd. Wij waren dan ook wel genood zaakt, de koopei's en koopsters op den Achter- dam weer uit te laten -ze konden met geen moge lijkheid door de bestormde voordeur! BENOEMD. Men seint- ons uit den Haag-, dat tot belasting-in specteur te Haarlem (2e hfdeeling) is benoemd de heer G. VMartens, thans alhier. In zijn plaats al hier is benoemd de heer A. W. Udo, thans tijdelijk werkzaam aan het departement van financiën. DE ANTITHESE. DE CHRISTELIJK-HISTORISCHEN. In de groote. zaal der Harmonie hield prof. dr. B. I). Eerdmans, hoogleeraar te Leiden, gisteravond de eerste der drie aangekondigde voordrachten over „De hedendaagsche staatkunde en de godsdienst" en be handelde daarin bovenstaande onderwerpen. Di'; Blokhuis, de voorzitter der vereeniging- van Vrijzinnige Hervormden „Evangelische Unie," voor welke vereeniging deze voordrachten worden gehou den, opende de bijeenkomst en heette allen welkom, in het bijzonder den spreker. Het doel der bijeenkom- slen, zeide hij, is, belangstelling te wekken voor het streven der vrijzinnig hervormden, een politiek karak ter dragen ze derhalve niet. Professor Eerdmans deed in een korte inleiding uitkomen, hoe door onze Nederlandsche natie heen gaat een strooming die al wat vrijzinnig-godsdienstig is verdacht maakt en uit den booze verklaart, feitelijk di. eene helft der natie tegen de andere opzet. Hoe anger hoc meer wordt de gedachte gewekt, dat alle liberale Nederlanders vijandig staan tegenover den godsdienst. Beweerd wordt dat er twee soorten van menschep zijn. In de eerste plaats zij, die in de staat kunde en in de maatschappij rekening willen houden met Gods woord en de Schrift, onverschillig ot' ze zijn roomsch-katholiek, antirevolutionnair of christelijk- historischDr. Kuyper sprak in dit verband van he teronomie. Daartegenover staan zij, die in staatkun de en maatschappij het menschelijk vernuft alleen wil len laten spreken. Deze leuze der anti-these is tot het volk doorgedrongen. Uitvoerig- zou spreker kunnen aantoonen, hoe onrechtvaardig dr. Kuyper is als hij de vroegere liberale regeeringen en de liberale man nen vereenzelvigt met de Fransche revolutie, het voor stelt., alsof zij leven volgens hare beginselen, waardoor gansch verkeerde denkbeelden worden gekweekt onder het volk. Hij zouter op kunnen wijzen, dat onder libe- 1 regeeringen juist vrijheid van godsdienst tot stand gekomen is, dat. dr. Kuyper juist Thorbecke noemde een man van orde en gezag, maar dit wenschte hij niet te doen, daar dit veel meer behoorde in een politieke vergadering. Hij wilde aannemen dat juist is de -voorstelling volgens welke de eene helft leeft uit de openbaring, de andere uit de menschelijke rede, eu nagaan of de eerste helft inderdaad! handelt naar dit punt van uitgang. Wel wordt gezegd dat er een prin cipieel verschil is tusschen links en rechts, n.l. ten aanzien van het geloof in de openbaring, maar er is geen overeenstemming tusschen de leuze eu de werke- !r j'C' .9'r .JaatMe zou spreker aantoonen, maar dan diende hij bij elk uitgesproken woord vasten grond onder de voeten' te hebben. Daarom kon hij dit niet doen ten opzichte der katholieke staatspartij, die geen programma beeft wijl hare staatkundige handelingen niet ten allen tijde dezelfde zijn. Bij de katholieken heelt de geestelijkheid vooral invloed op het staatkun dige leven en de hoogere geestelijkheid heeft weer in vloed op de lagere. Van de omstandigheden hangt het af, wat de hoogere katholieke geestelijkheid de la- gere. cn deze weer op haar beurt den kiezers voor schrijft. Y and aar bijv. het verschil in optreden in Beieren bij de eene verkiezing en de andere, in liet district Enschede en Breda enz. Men heeft dus geen houvast en daarom kon spreker zich enkel bezighouden met de Protestantsche partijen. Dechristelijk-historische partij is van oorsprong een gematigd orthodox hei-vormde partij, die niet wil de meegaan met de leiding van Dr. Kuyper. Er wa ren verschillende fracties o. a. de Eriesche - met verschillende organen, maar spoedig kwam het tot een samensmelting. Deze partij bestaat grootendeels uit hervormden, een opvallende uitzondering is echter de leider jhr. mr. de Savornin Lokman, vrij-antirevoluti- onnair. I11. art. 1 van het program van beginselen dezer partij wordt verklaard, dat zedelijkheid en recht, gezag en vrijheid en derhalve ook de instellingen, welke die nen om die te handhaven en te bevorderen, hun grondslag niet vinden in den volkswil noch in het goedvinden onderling der menschen, maar in eene in de Heilige Schrift geopenbaarde ordening Gods, welke ook op staatkundig gebied richtsnoer en toets steen in alles moet wezen. Spreker is geenszins afkeerig van een dergelijk in zicht en hij wilde dan ook beginnen met het rationeels van dit standpunt uiteen te zetten. Wie leeft in de voorstelling, dat onze wereld ligt in het midden van het heelal, is geneigd den mensch te beschouwen als het midden van de schepping, God te lolcaliseeren in den Hemel en Dezen te doen spreken door uitverkoren menschen, zooals bijv. bij de wetten van Mozes ge schiedde. Vandaar dat het begrijpelijk is, dat, wan neer men het bestaan der Heilige Schrift op deze wij ze beschouwt, men deze, als de ordening van God, aanneemt als richtsnoer voor staat en maatschappij, uit de gewijde geschiedenis1 vingerwijzingen tracht te vinden voor het heden. Geen wonder was het dan ook, dat dezer dagen ds. Brummelkamp den Bij bel meenam naar de Tweede Kamer, om daaruit voor te lezen wat men moest doen ter bestrijding van de onzedelijkheid. Het uitgangspunt van de antithese is een bovenna tuurlijke openbaring van God. Daaraan wilde spreker toetsen de toepassing en erkenning daarvan, zooals die blijkt uit uitlatingen en aanhalingen. Jhr. de Savornin Lohman hield bij de algemeene be schouwingen in 1909 in de Tweede Kamer een lezing, waaruit bleek, dat hij van meening was, dat op grond der Heilige Schrift geen nieuwe rechtsorde kan wor den opgeworpen, geen nieuwen staat kan worden ge sticht. Een dergelijke meening is echter in strijd met artikel 1 van het program. Bij de deelkwestie in de Kamer zeide de heer Loh man, dat men zich bij het duel door officieren moet aansluiten, hoewel er in de Schrift staat: „gij zult niet dooden". Er moet dus iets niet in orde zijn en om duidelijk te maken wat dit. was, zou spreker zich op godgeleerd terrein moeten begeven, zijn stof voor een deel moeten ontleenen aan menschen, die geen leidende rol op staatkundig terrein vervullen, maar wel behooren tot de chr. historische partij. Prof. Valeton te Utrecht noemde de Bijbel de Open baring' Gods. Maar wat is openbaring? Wanneer twee menschen iets zien, vindt de een het mooi, de an dere niet, wanneer ze iets hooren, geniet de een, dc andere niet. Maar al ziet. de andere het mooie niet, het is er-toch. Zoo is het ook met het heelal. Som migen houden zich enkel bezig met het materieele, trachten geen interpretatie te geven. Maar er zijn ook anderen, die stelsels en lijnen in lxet: heelal zien, ctie den rooden draad der geschiedenis naspeuren. Zij hebben de openbaring. Wie in het boek der natuur, in de geschiedenis God zien als machtig verheven Schepper, behooren tot hen. De Bijbel nu is geschre ven door menschen, die een godsdienstige vertolking gaven van nuchtere feiten, alsof het wonderen waren. Zij zagen in de geschiedenis God, zooals de artiest in een huis het mooie ziet. De bijbelschrijvers waren fijnbesnaard, hadden een bijzonderen aanleg. Er is dus wel openbaring, maar zij is slechts de indruk, die een bepaald mensch krijgt vau de geschiedenis en dien hij te boek stelt. Maar hoe is het dan met de bijzondere openbaring? Spreker vergeleek de bijzon dere en de algemeene openbaring met een dikke of dunne streep door dezelfde pen, naar gelang er veel of weinig inkt in is, getrokken. Prof. Yaleton maak te echter geen onderscheid tusschen die twee. Wan neer het zoo gaat met de openbaring, dan gaat het na tuurlijk evenzoo met de Heilige Schrift. Dr. de Visser, afgevaardigde voor Leiden, waar! men geen der negen predikanten aan de vrijzinnigen wil geven, daar men hen verwijt, dat zij de rede stel len boven de Schrift, heeft een werk geschreven over Hebreeuwsche archeologie en hij staat daarin feitelijk op het standpunt der moderne Bijbelkritiek. Trou wens - dit is met alle orthodoxen, die zich met bij belstudie bezig houden, het geval en zij worden door Gereformeerden dan ook moderaen genoemd. Zij zeg gen niet Gods woord is dc Schrift, maar: Gods woord Si nat in de Schrift. Maar vraagt men waar dat woord staat, dan moeten ze het antwoord schuldig blij ven en trachten zich er van af te maken door te zeg gen, dat het woord Gods de algemeene gedachte is, de strekking, de groote lijn. Vandaar, dat, nu de Bijbel niet meer beschouwd wordt als Gods woord, de begin selen der christelijk historischen op staatkundig en maatschappelijk terrein geen houvast bieden. Het igenaardige dezer richting is echter dat de opvattin gen zoo in oude bewoordingen worden gekleed, dat de genen,^ die er geen speciale studie van gemaakt heb ben. niet merken dat er gansch wat anders mee wordt bedoeld dan vroeger, dan zij zelf meenen. Spreker lichtte dit toe met een citaat uit een rede van den Groningschen hoogleeraar prof. Is. van Dijk. Er worden nieuwe inhouden in oude woorden gegoten, omdat- men niet meer gelooft in de bovennatuurlijke wereldbeschouwing. De christelijk-historische partij heeft daarmee gebroken bewijze een uitlating van ''.'.n Leidschen kerkdijken hoogleeraar Van Nes in zijn inauguratierede, waarin werd gezegd dat aan dc oude leer van het supranaturalisme geen waarde meer kan worden gehecht. Van het wonder, het ingrijpen van God, komt dan ook niets terecht, waar hij tracht te betoogen, dat. een wonder een geestelijk proces is iu een natuur, die vatbaar is voor geestelijke indruk ken. il men echter de anti-these, dan moet men staan op den bodem van bet bovennatuurlijke. Doet '.non dat nief meer, dan móet men ook breken met de leuze der anti-these. De cliristelijk-historicus van rechts staat dan ook op geen anderen bodem dan de liberaal van links. Ten slotte behandelde spreker een betoog van dr. Gei ritsen, de hofprediker, over de schepping dor we- reld. waarin deze verklaart, dat God de wereld niet beeft geschapen, maar bezig is de wereld te hervor men, door het leelijke daaruit langzamerhand weg te nemen. Zoo is het op allerlei gebied, ook op dogma tisch en ander terrein. En steeds blijkt, dat er feite lijk geen anti-these is. Het is, aldus eindigde spreker, een ramp dat de menschen, die samen moesten gaan, op deze wijze van elkaar worden gescheiden, hetgeen geschiedt, ten koste van den breeden geest, dia een volk groot kan maken. Prof. Eerdmans eindigde zijn voordracht, met mede te deelen, dat zijn tweede voordracht op Donderdag 16 Maart iu hetzelfde lokaal zal plaats hebben. Dan zal spreker de anti-revolutionnairen behandelen en daarbij in het bijzonder den voorman dier partij, dr. Kuyper. (Applaus). Ouder dankzegging aan den spreker en het uit spreken van den wensch, dat dezelfde belangstelling die dezen avond werd' getoond, voor de volgende le zing van prof. Eerdmans zal bestaan, werd1 de verga dering door den voorzitter gesloten. dat hij zeer onder den invloed van sterken drank ver keerde, wilde een agent van politie hem naar het. bu reau overbrengen. Eerst liep de J. getrouw mee, doch toen hij merkte dat zijn weg was naar het politie-bureau, zette hij zijn mand met sinaasappelen neer en begon een worsteling met den agent, wat ten gevolge had, dat zij heiden weldra over de straat rolden. Een burger kwam te hulp, riep spoedig- de wacht, waarna het aan 4 agenten na zeer veel moeite mocht gelukken de J. naar het bureau te brengen, waar pro ces-verbaal werd opgemaakt wegens openbare dron kenschap en verzet tegen de politie. EEN VEELBELOVEND JONGMENSOH. Een jongen, die nog- onder toezicht staat van de vereeniging' Pro Juventute, in Amsterdam woont en dagelijks naar hier kwam om werkzaam te zijn in den rijwielhandel van de N.V. Hollandsch IJzermagazijn en rijwielhandel voorh. M. de Wild, heeft de aan hem besteedde zorgen slecht beloond. De firma de Wild bemerkte in den laatsten tijd dat e.' in haar magazijn gestolen werd. Om den dader te ontdekken, stelde een der knechten zich in! het ma gazijn verdekt op, na aan bovenbedoeld jongmensch J. de V. genaamd, te hebben gezegd dat1 de zorg van den winkel gedurende eenigen tijd aan hem zou zijn over gelaten. De zicli alleen wanende, meende een goeden slag te kunnen slaan met het wegnemen van verschillende rij wieion derdeelen, die hij 's avonds in Amsterdam op een gemakkelijke manier van de hand zou kunnen doen. I11 dit voornemen werd hij echter belemmerd dooi den knecht die hem op heeterdaad betrapte en hem door de politie liet aanhouden, welke proces-verbaal wegens verduistering opmaakte, in afwachting op een nader omtrent hem te nemen beschikking. „EVANGELISCHE UNIE." Het bestuur der vereeniging- van Vrijzinnige Her vormden verzoekt ons te melden, dat op a.s. Zondag avond te 7 uur, in de Groote kerk, eene godsdienstige bijeenkomst zal worden gehouden, welke zal worden geleid door den WelEerw. heer Ds. A. van Wijk te Zaandam. Naar waarnemingen verricht in den morgen van 3 Maart. Medegedeeld door het Koninklijk Nederlandsch Meteorologisch Instituut te De Bilt, (Geldig tot den avond1 van 4 Maart). OVERZICHT. I11 het gebied van de waarneming is de hoogste be kende stand! van den barometer 779.4 te Biarritz. De laagste stand, van den barometer 728.7 te Sey- disfjord. VERWACHTING. Toenemende tot krachtige westelijke tot noordwes telijken wind, betrokken tot zwaar bewolkt, regenbui en, zelfde temperatuur. KORT OVERZICHT V. D. WEERSGE STELDHEID. Het hoog in het Zuid-Westen breidde zich uit in onze richting, waardoor de luchtdruk toenam. In het Noord-Westen nadert een nieuw zeer diep minimum. Onder deze omstandigheden kunnen we nog op veran derlijk en regenachtig weer rekenen. In het Westen en in ons land ligt de temperatuur vrij veel boven nor maal. ;y in BOEKHOUDEN en aanverwante vakken ter opleiding voor practijk en examens. Het nlenwste voor het aanstaande sei zoen is thans in voorraad. Dr. A. PREDIKBEURTEN TE ALKMAAR. 5 Maart 1911. Groote Kerk, 10 uur, Ds. Verwaal. Evangelische Unie, avond 7 uur, van Wijk, van Zaandam. Kapel, 10 uur, Ds. Vinke, bediening van den H. Doop. Avond 6 uur, Ds. Kloosterman. Woensdagavond ji uur, Ds. Verwaal. Evang.-Luth. Kerk, 10i/2 uur, Ds. P. J. van Oos ten, luth. pred. te Bodegraven. ry JToopsgez» Kerk, 10i/2 uur, Ds. J. Koster, van den Helder. Rem.-Ger. Kerk, 10t/2 uur, Ds. de Regt. Geref. Kerk, voormiddag 10 uur en avond 6 uur, Ds. Uitenhoudt, van Zaamslag. Consistorie Geref. Kerk, Oudegracht D 83, Maan dagavond 8 /2 uur, vergadering van de Jongelings- vereeniging „Paulus". Consistorie Geref. Kerk, Oudegracht D 88. Zondag middag van 3%5 uur, vergadering van de knapen- vereeniging „Samuel." Gebouw Waakt en Bidt. Laat. Zaterdagavond van 8 J3 tot 10 uur, vergadering- van de Christelijke Jonge- lingsvereeniging „Zacheus", voor jongelingen boven 16 jaar. Zondagmiddag van 4 tot 51/s uur, vergade ring van de Christelijke Knapenvereeniging „Timo- theus", voor knapen van 12 tot 16 jaar. Chr. Ger. Gem. Gebouw „Rehoboth", Koningsweg, 10 uur en avond 6 uur, Ds. H. C. Bineé. van Zaandam. Hersteld Apostolische Gemeente, Schoolstraat, voormiddag 10 uur en namiddag 5 uur, benevens Donderdagavond half acht, godsdienstoefening. Godsdienstoefening van de Heiligen der laatste dagen kleine zaal Harmonie, 5 uur. Uit de omgeving. Herv. Gem. te Stompetoren, 91 /2 uur, Ds. France. Herv. Gem. te Egmondbinnen10 uur, Ds. II. W. Bosch. Herv. Gem. te ütei-leek, 9i/2 uur, Ds. van Meurs. Herv. Gem. te Bergen 10 uur, Ds. Cannegieter. Herv. Gem. te Grootschermer, 9'/2 uur, geen dienst. Herv. Gem. te Zuidschermer, geen dienst. Herv. Gem. te Driehuizen, avond 61/., uur, Ds. van Tricht. Evangelisatie-lokaal te Heiloo, 10 uur, Ds. G. Ko ning van Enkhuizen. Herv. Gem. te Heiloo, 10 uur, Ds. Eilerts de Haan. Herv. Gem te Graft, geen dienst. Doopsgez. Gem., 10 uur, Ds. Holz van Zijpe. Herv. Gem. te de Rijp, 10 uur, Ds. Kater. Doopsgez. Gem., 10 uur, Ds. Fopma. Evang. Luth. Gem., 6i/2 uur, Ds. v. d. Most van Speijk, ned. herv. pred. te Westgraftdijk. AMSTERDAMSCHE BEURS. Opgave van het NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET. Voerdam, O 11, Alkmaar. Koers van Laatste berichten. van de A. Iiel- PLOTSELIXG OVERLEDEN. AMEIhSi' OORT, 8 Maart. De voorzitter vereeniging „Oldenbarneveld", dc heer 0. G dering is gisteren plotseling overleden. De secretaris van de vereeniging, dr. H. J. Rijnders za! nu bij de overdracht van het monument de rede uitspreken, terwijl de burgemeester het namens de gemeente zal aanvaarden. HET WEDDEN VERBODEN, s GRAY ENITAGE, 3 Maart. In de Tweede Ka mer werd heden met 36 teg-en 34 stemmen aang'eno- men het amendement van den heer van Vuure, waarbij bij de wedrennen het wedden bij bookmakers en bij to talisators verboden wordt. Nfarktheric hten „ZIEKENHULP." Gedurende de maanden December, Januari en Fe bruari werd door bovengenoemde vereeniging aan ver schillende personen 1062 L. melk en 156 eieren ver strekt. VERZET TEGEN DE POLITIE. S. F. de J. ventte Woensdagmiddag met sinaasap pelen nabij de Groote kerk. Daar het echter bleek ALKMAAR, 3 Mrt. Kaas. Kleine volvette met rijksmerk f kleine fabriekskaas f 34.kleine boerenkaas f 32.50, commissie f 32.50, middelbare f 32.50. Aangevoerd 139 stapels, wegende 71581 Kilogram, waaronder KG. volvette kaas. Handel goed. ALKMAAR, -3 Mrt. Heden werden ter graanmarkt aangevoerd 792 H.L. Tarwe f 7,— a 8,20, rogge t 0. a f 0.gerst f 0.a f 0.gerst ohev. f 5,50 a f 5,70, haver f 3,50 a f 8,95, bruine boonen f 10,50 a 15, paarde id. f 6,50 a f 7.25, citroen id. f 13,50 a 14,—, duiven id. f 9.— a f 0,—, witte id. f a f rood mosterdzaad f a f geel id. f 0,a f karwijzaad f—af blauwmaanzaad f a erwten groene f 18, a 22,50, grauwe f 14,— a 26,—, vale f 17.af BROEK OP LANGEDIJK3 Mrt. Heden w'erd' besteed voorbloemkool le soort f 0.a 0.2e soort f 0.a 0,reuzenbloemkool f 0,a Roode kool f 3.- a 10.70, gele kool f 2.30 a 5.30 witte kool f 2.50 a f 5.50, 87 zak roode kool f 1.69 a 1.82, 390 baal uien f 2.80 a 4.60 per baal. NOORDSCHARW OUDE, 2 Mrt. Grove uien f 4.a f 4.40, roodekool f 13,50 a 14.50, 2e soort f 10.50 a 12.50, kleinen f 4.— a 10,— gelekool f 6.— a 6.50, 2e soort f4.50 a 5.50, kleinere f 2.50 a 4.—Deen- sche witte f 6.— a 7.—, 2e soort f 6,25 a 5,75, kleinere f 3.— a 4,50 per 100. Staatsleeningen NEDERLAND. Ned. Werkel. Schuld pCt. 21/s BUITENLAND. Bulgarije Tabaksleening n 5 Brazilië Funding 5 Mexico binnenl. n 6 Japan 4 Oostenrijk Jan. Juli 4 Rusland Hope 4 Consol 4 1906 5 1894 6e Em. 4 Iwang Dombr. 4% Financ. eu Industr. ondernemingen enz. Nationale Hypotheek Bank pCt. 4 Noordhollandsch Grondcrediet 4 Ned. Handelmaatschappij resc. div. Barge en Moorman J( Cultuur Vorstenlanden Winstbew. Westersuiker aand. A'dam Deli n Langkat Idem pref. A'dam Serdang Bindjey Deli Bata ia n Deli-Maatschappij Medan tabak >f N. Asahan Rotterdam Deli H Senembah Tabak-Mij. Amst. Rubber Cult. Gecons. Holl. Petrol. Cert. A Kon. Mij. t. expl. v. Petroleum Dordtsche Petroleum Moeara Enim Sumatra Palembang Perlak Petroleum-Mij. Zuid-Perlak Ketahoen Gew. )f Pref. Redjang Lebong Great Cobar n Amalgamated Copper Cy. Amer. Hide and Leather Anglo Amer. Telegraph Comm. Steels M (J Car and Foundry n Amerik. Stoomv.-Mij. Common Marine Preferent Marinebonds Comm. Peru Preferent Spoor wegleeningen Holl. IJ. Sp.-Mij. n n Mjj. tot expl. van Staatsspoorw. Deli spoorweg AMERIKA. Atch. Top. Cert. v. Convert pCt. 4 Denv. en R. Gr. Cert. Aand. div ®rie Kansas City South. pref- ,1 Miss K. Texas C. v. New-York and Ontario Norfolk Western C. v. Rock Island gew. Southern Pacific Southern Railway n Union Pacific cert. v. n Wabash gew. POLEN. Warschau Weenen RUSLAND. Wladikawkas 1885 pCt. 4 Premieleeningen. NEDERLAND. Stad Amsterd. f 100 Ge meente-cred. BELGIE. Antwerpen 1887 HONGARIJE. Hongaarsche Hyp. Idem OOSTENRIJK. Staatsleening 1860 RUSLAND. 1864 2 Mrt. 8 Mrt. pCt. 4i/i aand. div. 78yg 98% 108% 48% 92% 95% 100% 98 188 117% 161 121. 141% 728 851 899% 53% 111% 635 472 281 70% 406 488 269 887 474 155% 230 180 107% 127% 173 265 898 92% 6315/m 24% 27% 78 58% 167% 6% 16% 66 10% 88 78% 88 228 106% 106% 82% 29% 84 66% 88% 41% 108% 80% 116% 26% 176 17% 207 89% 72% 48% 98% 89 89% 99% 887/m 188 151 120._ 718 846 898 53% 110 468 278% 71 402 489% 257 402 477 155% 281 180% 108 128% 180 269 898 92 62% 22% 29% 76% 52% 171 5 16% 65% 10% 88% 78% 223 105% 82% 28% 83 66% 82% 44% 29% 114% 25% 172% 16% 209 3 108 3 1019% 2% 95 4 124% 124% 3 115 5 169% 5 460 Koers van het geld. Prolongatie 3B/8 pCt. Mededeelingen. Zooals de New-Yorksche koersen ons hedenmorgen reeds deden verwachten, was ook hier de Amerikaansche markt in flauwe stemming en hoewel het niet bepaald1 tegenviel bewogen de meeste soorten zich op merkelijk lager koe-rspeil; vooral Steels, Topeha's en Unions leden hieronder het meeste; het aanbod was overwegend. Oliewaarden verkeerden in betere stemming. De omzetten waren echter nog niet belangrijk, het koers- ai ans bleef beperkt. Culturen op dezelfde prijzen. Mijnen weer iets beter, vooral voor de Ketahoens, die tot hoogere prijzen uit de markt werden genomen. Ta bakswaarden iets luier met terugloopende koersen. Staatsfondsen kalm.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1911 | | pagina 2