Heeren kleeding,
I ^STADSNIEUWS,
Onze tweede vertelavond.
gemaakt en naar maat.
Abonnement
I. PRINS Az., Oudegracht 285b.
TELEGRAFISCH WEERBERICHT.
OMDERWIJS
vanaf TIEN GULDEN per maand.
Langestraat, hoek Houttil, Alkmaar.
amendement, in, dat luidt als de dooi' Haai' Voorgestel
de lezing van art. 250ter.
De ministe r aanvaardde het amendement der
Comm. v. Rapp., onder voorbehoud, dat men onder
vrouwenhandel ook alle daaraan voorafgaande uitvoe-
ringshandelen verstaan zal.
De heer van Sasse van Y s s e 11 aanvaard
de namens de commissie, van rapporteurs die interpre
tatie. De heeren van Hamel en Goeman Borgesius
hadden een amendement voorgesteld tot toevoeging
van een vierde.lid, luidende:
„Niet strafbaar is de geneeskundige, die handelt,
zooals naar redelijk inzicht is geboden of toegelaten
door de regeling- der geneeskunst."
Daartegen zal het voorgesteld artikel nu optreden,
maar de medicus, die uit medische noodzakelijk
heid tot abortus overg-aat, moet vrij uitgaan.
De heer van W ij n b e r g e n (R.-K.) bestreed
den heer van Hamel.
De m i ni s t e r gaf den heer Van Hamel in over
weging zijn amendement in te trekken.
Het amendement-Limburg nam de minister over.
De heer V a n Hamel trok zijn amendement
in, 1111 de minister het beroepsrecht van den medicus
heeft erkend.
Het artikel werd daarop aangenomen zonder hoof
delijke stemming.
Aan de orde was daarna art. 11 van het ontwerp,
strekkende tot invoeging van een art. 254bis van W.
v. S. (tegen spel en weddingschap).
Nadat de minister een amendement-Limburg van
redactioneelen aard had overgenomen, verdedigde de
hc-er Van Vuuren een amendement om de vrijstelling
van totalisators bij wedrennen te doen vervallen De
lieer Thomson bestreed dit amendement.
De vergadering werd verdaagd tot heden 11 uur.
Om één uur werd, terwijl er reeds een dichte drom
menscheu tot op de stoepen onzer buren stonden te
wachten met de inwisseling- van bons tegen de kaarten
vóór onzen tweeden vertelavond begonnen om half
twee moesten we reeds de toen nog-: wachtenden te
leurstellen door het. woordje „uitverkocht." De kleu
ters. die uog- kaarten zagen liggen, begrepen eerst niet
aat de ruimte in de groote zaal der Harmonie geheel
gevuld zou zijn met de kinderen en geleiders, voor
wie de kaarten genomen waren. Later kwamen er
weer nieuwe, per telefoon werd geprobeerd kaarten te
krijgen maar helaas, het ging niet, we konden en
mochten geen kaarten meer afgeven, hoe gaarne we
ook wilden en hoe zeer het ons speet, dat wij al die
kleine vraagsters en vragers niet konden toelaten.
Als de Ilarmoniezaal maar twee drie maal zoo groot
was geweest.
Het gedrang- was zoo groot, dat het een wonder mag
heeteu, dat onze ruiten gespaard zijn gebleven. Zelfs
de politieagent, die hulp kwam verleenen, kreeg het
soms te beuauwd. Wij waren dan ook wel genood
zaakt, de koopei's en koopsters op den Achter-
dam weer uit te laten -ze konden met geen moge
lijkheid door de bestormde voordeur!
BENOEMD.
Men seint- ons uit den Haag-, dat tot belasting-in
specteur te Haarlem (2e hfdeeling) is benoemd de
heer G. VMartens, thans alhier. In zijn plaats al
hier is benoemd de heer A. W. Udo, thans tijdelijk
werkzaam aan het departement van financiën.
DE ANTITHESE.
DE CHRISTELIJK-HISTORISCHEN.
In de groote. zaal der Harmonie hield prof. dr. B.
I). Eerdmans, hoogleeraar te Leiden, gisteravond de
eerste der drie aangekondigde voordrachten over „De
hedendaagsche staatkunde en de godsdienst" en be
handelde daarin bovenstaande onderwerpen.
Di'; Blokhuis, de voorzitter der vereeniging- van
Vrijzinnige Hervormden „Evangelische Unie," voor
welke vereeniging deze voordrachten worden gehou
den, opende de bijeenkomst en heette allen welkom, in
het bijzonder den spreker. Het doel der bijeenkom-
slen, zeide hij, is, belangstelling te wekken voor het
streven der vrijzinnig hervormden, een politiek karak
ter dragen ze derhalve niet.
Professor Eerdmans deed in een korte inleiding
uitkomen, hoe door onze Nederlandsche natie heen
gaat een strooming die al wat vrijzinnig-godsdienstig
is verdacht maakt en uit den booze verklaart, feitelijk
di. eene helft der natie tegen de andere opzet. Hoe
anger hoc meer wordt de gedachte gewekt, dat alle
liberale Nederlanders vijandig staan tegenover den
godsdienst. Beweerd wordt dat er twee soorten van
menschep zijn. In de eerste plaats zij, die in de staat
kunde en in de maatschappij rekening willen houden
met Gods woord en de Schrift, onverschillig ot' ze zijn
roomsch-katholiek, antirevolutionnair of christelijk-
historischDr. Kuyper sprak in dit verband van he
teronomie. Daartegenover staan zij, die in staatkun
de en maatschappij het menschelijk vernuft alleen wil
len laten spreken. Deze leuze der anti-these is tot het
volk doorgedrongen. Uitvoerig- zou spreker kunnen
aantoonen, hoe onrechtvaardig dr. Kuyper is als hij
de vroegere liberale regeeringen en de liberale man
nen vereenzelvigt met de Fransche revolutie, het voor
stelt., alsof zij leven volgens hare beginselen, waardoor
gansch verkeerde denkbeelden worden gekweekt onder
het volk. Hij zouter op kunnen wijzen, dat onder libe-
1 regeeringen juist vrijheid van godsdienst tot
stand gekomen is, dat. dr. Kuyper juist Thorbecke
noemde een man van orde en gezag, maar dit wenschte
hij niet te doen, daar dit veel meer behoorde in een
politieke vergadering. Hij wilde aannemen dat juist
is de -voorstelling volgens welke de eene helft leeft uit
de openbaring, de andere uit de menschelijke rede, eu
nagaan of de eerste helft inderdaad! handelt naar dit
punt van uitgang. Wel wordt gezegd dat er een prin
cipieel verschil is tusschen links en rechts, n.l. ten
aanzien van het geloof in de openbaring, maar er is
geen overeenstemming tusschen de leuze eu de werke-
!r j'C' .9'r .JaatMe zou spreker aantoonen, maar dan
diende hij bij elk uitgesproken woord vasten grond
onder de voeten' te hebben. Daarom kon hij dit niet
doen ten opzichte der katholieke staatspartij, die geen
programma beeft wijl hare staatkundige handelingen
niet ten allen tijde dezelfde zijn. Bij de katholieken
heelt de geestelijkheid vooral invloed op het staatkun
dige leven en de hoogere geestelijkheid heeft weer in
vloed op de lagere. Van de omstandigheden hangt
het af, wat de hoogere katholieke geestelijkheid de la-
gere. cn deze weer op haar beurt den kiezers voor
schrijft. Y and aar bijv. het verschil in optreden in
Beieren bij de eene verkiezing en de andere, in liet
district Enschede en Breda enz. Men heeft dus geen
houvast en daarom kon spreker zich enkel bezighouden
met de Protestantsche partijen.
Dechristelijk-historische partij is van oorsprong
een gematigd orthodox hei-vormde partij, die niet wil
de meegaan met de leiding van Dr. Kuyper. Er wa
ren verschillende fracties o. a. de Eriesche - met
verschillende organen, maar spoedig kwam het tot een
samensmelting. Deze partij bestaat grootendeels uit
hervormden, een opvallende uitzondering is echter de
leider jhr. mr. de Savornin Lokman, vrij-antirevoluti-
onnair.
I11. art. 1 van het program van beginselen dezer
partij wordt verklaard, dat zedelijkheid en recht, gezag
en vrijheid en derhalve ook de instellingen, welke die
nen om die te handhaven en te bevorderen, hun
grondslag niet vinden in den volkswil noch in het
goedvinden onderling der menschen, maar in eene
in de Heilige Schrift geopenbaarde ordening Gods,
welke ook op staatkundig gebied richtsnoer en toets
steen in alles moet wezen.
Spreker is geenszins afkeerig van een dergelijk in
zicht en hij wilde dan ook beginnen met het rationeels
van dit standpunt uiteen te zetten. Wie leeft in de
voorstelling, dat onze wereld ligt in het midden van
het heelal, is geneigd den mensch te beschouwen als
het midden van de schepping, God te lolcaliseeren in
den Hemel en Dezen te doen spreken door uitverkoren
menschen, zooals bijv. bij de wetten van Mozes ge
schiedde. Vandaar dat het begrijpelijk is, dat, wan
neer men het bestaan der Heilige Schrift op deze wij
ze beschouwt, men deze, als de ordening van God,
aanneemt als richtsnoer voor staat en maatschappij,
uit de gewijde geschiedenis1 vingerwijzingen tracht te
vinden voor het heden. Geen wonder was het dan
ook, dat dezer dagen ds. Brummelkamp den Bij
bel meenam naar de Tweede Kamer, om daaruit voor
te lezen wat men moest doen ter bestrijding van de
onzedelijkheid.
Het uitgangspunt van de antithese is een bovenna
tuurlijke openbaring van God. Daaraan wilde spreker
toetsen de toepassing en erkenning daarvan, zooals
die blijkt uit uitlatingen en aanhalingen.
Jhr. de Savornin Lohman hield bij de algemeene be
schouwingen in 1909 in de Tweede Kamer een lezing,
waaruit bleek, dat hij van meening was, dat op grond
der Heilige Schrift geen nieuwe rechtsorde kan wor
den opgeworpen, geen nieuwen staat kan worden ge
sticht. Een dergelijke meening is echter in strijd
met artikel 1 van het program.
Bij de deelkwestie in de Kamer zeide de heer Loh
man, dat men zich bij het duel door officieren moet
aansluiten, hoewel er in de Schrift staat: „gij zult
niet dooden".
Er moet dus iets niet in orde zijn en om duidelijk
te maken wat dit. was, zou spreker zich op godgeleerd
terrein moeten begeven, zijn stof voor een deel moeten
ontleenen aan menschen, die geen leidende rol op
staatkundig terrein vervullen, maar wel behooren tot
de chr. historische partij.
Prof. Valeton te Utrecht noemde de Bijbel de Open
baring' Gods. Maar wat is openbaring? Wanneer
twee menschen iets zien, vindt de een het mooi, de an
dere niet, wanneer ze iets hooren, geniet de een, dc
andere niet. Maar al ziet. de andere het mooie niet,
het is er-toch. Zoo is het ook met het heelal. Som
migen houden zich enkel bezig met het materieele,
trachten geen interpretatie te geven. Maar er zijn
ook anderen, die stelsels en lijnen in lxet: heelal zien,
ctie den rooden draad der geschiedenis naspeuren. Zij
hebben de openbaring. Wie in het boek der natuur,
in de geschiedenis God zien als machtig verheven
Schepper, behooren tot hen. De Bijbel nu is geschre
ven door menschen, die een godsdienstige vertolking
gaven van nuchtere feiten, alsof het wonderen waren.
Zij zagen in de geschiedenis God, zooals de artiest in
een huis het mooie ziet. De bijbelschrijvers waren
fijnbesnaard, hadden een bijzonderen aanleg. Er is
dus wel openbaring, maar zij is slechts de indruk, die
een bepaald mensch krijgt vau de geschiedenis en
dien hij te boek stelt. Maar hoe is het dan met de
bijzondere openbaring? Spreker vergeleek de bijzon
dere en de algemeene openbaring met een dikke of
dunne streep door dezelfde pen, naar gelang er veel
of weinig inkt in is, getrokken. Prof. Yaleton maak
te echter geen onderscheid tusschen die twee. Wan
neer het zoo gaat met de openbaring, dan gaat het na
tuurlijk evenzoo met de Heilige Schrift.
Dr. de Visser, afgevaardigde voor Leiden, waar!
men geen der negen predikanten aan de vrijzinnigen
wil geven, daar men hen verwijt, dat zij de rede stel
len boven de Schrift, heeft een werk geschreven over
Hebreeuwsche archeologie en hij staat daarin feitelijk
op het standpunt der moderne Bijbelkritiek. Trou
wens - dit is met alle orthodoxen, die zich met bij
belstudie bezig houden, het geval en zij worden door
Gereformeerden dan ook moderaen genoemd. Zij zeg
gen niet Gods woord is dc Schrift, maar: Gods woord
Si nat in de Schrift. Maar vraagt men waar dat woord
staat, dan moeten ze het antwoord schuldig blij
ven en trachten zich er van af te maken door te zeg
gen, dat het woord Gods de algemeene gedachte is, de
strekking, de groote lijn. Vandaar, dat, nu de Bijbel
niet meer beschouwd wordt als Gods woord, de begin
selen der christelijk historischen op staatkundig en
maatschappelijk terrein geen houvast bieden. Het
igenaardige dezer richting is echter dat de opvattin
gen zoo in oude bewoordingen worden gekleed, dat de
genen,^ die er geen speciale studie van gemaakt heb
ben. niet merken dat er gansch wat anders mee wordt
bedoeld dan vroeger, dan zij zelf meenen. Spreker
lichtte dit toe met een citaat uit een rede van den
Groningschen hoogleeraar prof. Is. van Dijk. Er
worden nieuwe inhouden in oude woorden gegoten,
omdat- men niet meer gelooft in de bovennatuurlijke
wereldbeschouwing. De christelijk-historische partij
heeft daarmee gebroken bewijze een uitlating van
''.'.n Leidschen kerkdijken hoogleeraar Van Nes in
zijn inauguratierede, waarin werd gezegd dat aan dc
oude leer van het supranaturalisme geen waarde meer
kan worden gehecht. Van het wonder, het ingrijpen
van God, komt dan ook niets terecht, waar hij tracht
te betoogen, dat. een wonder een geestelijk proces is
iu een natuur, die vatbaar is voor geestelijke indruk
ken. il men echter de anti-these, dan moet men
staan op den bodem van bet bovennatuurlijke. Doet
'.non dat nief meer, dan móet men ook breken met de
leuze der anti-these. De cliristelijk-historicus van
rechts staat dan ook op geen anderen bodem dan de
liberaal van links.
Ten slotte behandelde spreker een betoog van dr.
Gei ritsen, de hofprediker, over de schepping dor we-
reld. waarin deze verklaart, dat God de wereld niet
beeft geschapen, maar bezig is de wereld te hervor
men, door het leelijke daaruit langzamerhand weg te
nemen. Zoo is het op allerlei gebied, ook op dogma
tisch en ander terrein. En steeds blijkt, dat er feite
lijk geen anti-these is.
Het is, aldus eindigde spreker, een ramp dat de
menschen, die samen moesten gaan, op deze wijze van
elkaar worden gescheiden, hetgeen geschiedt, ten koste
van den breeden geest, dia een volk groot kan maken.
Prof. Eerdmans eindigde zijn voordracht, met mede
te deelen, dat zijn tweede voordracht op Donderdag
16 Maart iu hetzelfde lokaal zal plaats hebben. Dan
zal spreker de anti-revolutionnairen behandelen en
daarbij in het bijzonder den voorman dier partij, dr.
Kuyper. (Applaus).
Ouder dankzegging aan den spreker en het uit
spreken van den wensch, dat dezelfde belangstelling
die dezen avond werd' getoond, voor de volgende le
zing van prof. Eerdmans zal bestaan, werd1 de verga
dering door den voorzitter gesloten.
dat hij zeer onder den invloed van sterken drank ver
keerde, wilde een agent van politie hem naar het. bu
reau overbrengen.
Eerst liep de J. getrouw mee, doch toen hij merkte
dat zijn weg was naar het politie-bureau, zette
hij zijn mand met sinaasappelen neer en begon een
worsteling met den agent, wat ten gevolge had, dat
zij heiden weldra over de straat rolden.
Een burger kwam te hulp, riep spoedig- de wacht,
waarna het aan 4 agenten na zeer veel moeite mocht
gelukken de J. naar het bureau te brengen, waar pro
ces-verbaal werd opgemaakt wegens openbare dron
kenschap en verzet tegen de politie.
EEN VEELBELOVEND JONGMENSOH.
Een jongen, die nog- onder toezicht staat van de
vereeniging' Pro Juventute, in Amsterdam woont en
dagelijks naar hier kwam om werkzaam te zijn in den
rijwielhandel van de N.V. Hollandsch IJzermagazijn
en rijwielhandel voorh. M. de Wild, heeft de aan hem
besteedde zorgen slecht beloond.
De firma de Wild bemerkte in den laatsten tijd dat
e.' in haar magazijn gestolen werd. Om den dader te
ontdekken, stelde een der knechten zich in! het ma
gazijn verdekt op, na aan bovenbedoeld jongmensch J.
de V. genaamd, te hebben gezegd dat1 de zorg van den
winkel gedurende eenigen tijd aan hem zou zijn over
gelaten.
De zicli alleen wanende, meende een goeden slag
te kunnen slaan met het wegnemen van verschillende
rij wieion derdeelen, die hij 's avonds in Amsterdam op
een gemakkelijke manier van de hand zou kunnen
doen.
I11 dit voornemen werd hij echter belemmerd dooi
den knecht die hem op heeterdaad betrapte en hem
door de politie liet aanhouden, welke proces-verbaal
wegens verduistering opmaakte, in afwachting op een
nader omtrent hem te nemen beschikking.
„EVANGELISCHE UNIE."
Het bestuur der vereeniging- van Vrijzinnige Her
vormden verzoekt ons te melden, dat op a.s. Zondag
avond te 7 uur, in de Groote kerk, eene godsdienstige
bijeenkomst zal worden gehouden, welke zal worden
geleid door den WelEerw. heer Ds. A. van Wijk te
Zaandam.
Naar waarnemingen verricht in den morgen van
3 Maart.
Medegedeeld door het Koninklijk Nederlandsch
Meteorologisch Instituut te De Bilt,
(Geldig tot den avond1 van 4 Maart).
OVERZICHT.
I11 het gebied van de waarneming is de hoogste be
kende stand! van den barometer 779.4 te Biarritz.
De laagste stand, van den barometer 728.7 te Sey-
disfjord.
VERWACHTING.
Toenemende tot krachtige westelijke tot noordwes
telijken wind, betrokken tot zwaar bewolkt, regenbui
en, zelfde temperatuur.
KORT OVERZICHT V. D. WEERSGE
STELDHEID.
Het hoog in het Zuid-Westen breidde zich uit in
onze richting, waardoor de luchtdruk toenam. In het
Noord-Westen nadert een nieuw zeer diep minimum.
Onder deze omstandigheden kunnen we nog op veran
derlijk en regenachtig weer rekenen. In het Westen en
in ons land ligt de temperatuur vrij veel boven nor
maal. ;y
in BOEKHOUDEN en aanverwante vakken
ter opleiding voor practijk en examens.
Het nlenwste voor het aanstaande sei
zoen is thans in voorraad.
Dr. A.
PREDIKBEURTEN TE ALKMAAR.
5 Maart 1911.
Groote Kerk, 10 uur, Ds. Verwaal.
Evangelische Unie, avond 7 uur,
van Wijk, van Zaandam.
Kapel, 10 uur, Ds. Vinke, bediening van den H. Doop.
Avond 6 uur, Ds. Kloosterman. Woensdagavond
ji uur, Ds. Verwaal.
Evang.-Luth. Kerk, 10i/2 uur, Ds. P. J. van Oos
ten, luth. pred. te Bodegraven.
ry JToopsgez» Kerk, 10i/2 uur, Ds. J. Koster, van den
Helder.
Rem.-Ger. Kerk, 10t/2 uur, Ds. de Regt.
Geref. Kerk, voormiddag 10 uur en avond 6 uur,
Ds. Uitenhoudt, van Zaamslag.
Consistorie Geref. Kerk, Oudegracht D 83, Maan
dagavond 8 /2 uur, vergadering van de Jongelings-
vereeniging „Paulus".
Consistorie Geref. Kerk, Oudegracht D 88. Zondag
middag van 3%5 uur, vergadering van de knapen-
vereeniging „Samuel."
Gebouw Waakt en Bidt. Laat. Zaterdagavond van
8 J3 tot 10 uur, vergadering- van de Christelijke Jonge-
lingsvereeniging „Zacheus", voor jongelingen boven
16 jaar. Zondagmiddag van 4 tot 51/s uur, vergade
ring van de Christelijke Knapenvereeniging „Timo-
theus", voor knapen van 12 tot 16 jaar.
Chr. Ger. Gem. Gebouw „Rehoboth", Koningsweg,
10 uur en avond 6 uur, Ds. H. C. Bineé. van Zaandam.
Hersteld Apostolische Gemeente, Schoolstraat,
voormiddag 10 uur en namiddag 5 uur, benevens
Donderdagavond half acht, godsdienstoefening.
Godsdienstoefening van de Heiligen der laatste dagen
kleine zaal Harmonie, 5 uur.
Uit de omgeving.
Herv. Gem. te Stompetoren, 91 /2 uur, Ds. France.
Herv. Gem. te Egmondbinnen10 uur, Ds. II. W.
Bosch.
Herv. Gem. te ütei-leek, 9i/2 uur, Ds. van Meurs.
Herv. Gem. te Bergen 10 uur, Ds. Cannegieter.
Herv. Gem. te Grootschermer, 9'/2 uur, geen dienst.
Herv. Gem. te Zuidschermer, geen dienst.
Herv. Gem. te Driehuizen, avond 61/., uur, Ds. van
Tricht.
Evangelisatie-lokaal te Heiloo, 10 uur, Ds. G. Ko
ning van Enkhuizen.
Herv. Gem. te Heiloo, 10 uur, Ds. Eilerts de Haan.
Herv. Gem te Graft, geen dienst.
Doopsgez. Gem., 10 uur, Ds. Holz van Zijpe.
Herv. Gem. te de Rijp, 10 uur, Ds. Kater.
Doopsgez. Gem., 10 uur, Ds. Fopma.
Evang. Luth. Gem., 6i/2 uur, Ds. v. d. Most van
Speijk, ned. herv. pred. te Westgraftdijk.
AMSTERDAMSCHE BEURS.
Opgave van het
NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET.
Voerdam, O 11, Alkmaar.
Koers van
Laatste berichten.
van de
A. Iiel-
PLOTSELIXG OVERLEDEN.
AMEIhSi' OORT, 8 Maart. De voorzitter
vereeniging „Oldenbarneveld", dc heer 0. G
dering is gisteren plotseling overleden.
De secretaris van de vereeniging, dr. H. J. Rijnders
za! nu bij de overdracht van het monument de rede
uitspreken, terwijl de burgemeester het namens de
gemeente zal aanvaarden.
HET WEDDEN VERBODEN,
s GRAY ENITAGE, 3 Maart. In de Tweede Ka
mer werd heden met 36 teg-en 34 stemmen aang'eno-
men het amendement van den heer van Vuure, waarbij
bij de wedrennen het wedden bij bookmakers en bij to
talisators verboden wordt.
Nfarktheric hten
„ZIEKENHULP."
Gedurende de maanden December, Januari en Fe
bruari werd door bovengenoemde vereeniging aan ver
schillende personen 1062 L. melk en 156 eieren ver
strekt.
VERZET TEGEN DE POLITIE.
S. F. de J. ventte Woensdagmiddag met sinaasap
pelen nabij de Groote kerk. Daar het echter bleek
ALKMAAR, 3 Mrt. Kaas. Kleine volvette met
rijksmerk f kleine fabriekskaas f 34.kleine
boerenkaas f 32.50, commissie f 32.50, middelbare
f 32.50. Aangevoerd 139 stapels, wegende 71581
Kilogram, waaronder KG. volvette kaas.
Handel goed.
ALKMAAR, -3 Mrt. Heden werden ter graanmarkt
aangevoerd 792 H.L. Tarwe f 7,— a 8,20, rogge
t 0. a f 0.gerst f 0.a f 0.gerst ohev.
f 5,50 a f 5,70, haver f 3,50 a f 8,95, bruine boonen
f 10,50 a 15, paarde id. f 6,50 a f 7.25, citroen id.
f 13,50 a 14,—, duiven id. f 9.— a f 0,—, witte id.
f a f rood mosterdzaad f a f
geel id. f 0,a f karwijzaad f—af
blauwmaanzaad f a erwten groene f 18,
a 22,50, grauwe f 14,— a 26,—, vale f 17.af
BROEK OP LANGEDIJK3 Mrt. Heden w'erd'
besteed voorbloemkool le soort f 0.a 0.2e
soort f 0.a 0,reuzenbloemkool f 0,a
Roode kool f 3.- a 10.70, gele kool f 2.30 a 5.30
witte kool f 2.50 a f 5.50, 87 zak roode kool f 1.69
a 1.82, 390 baal uien f 2.80 a 4.60 per baal.
NOORDSCHARW OUDE, 2 Mrt. Grove uien f 4.a
f 4.40, roodekool f 13,50 a 14.50, 2e soort f 10.50 a
12.50, kleinen f 4.— a 10,— gelekool f 6.— a 6.50,
2e soort f4.50 a 5.50, kleinere f 2.50 a 4.—Deen-
sche witte f 6.— a 7.—, 2e soort f 6,25 a 5,75,
kleinere f 3.— a 4,50 per 100.
Staatsleeningen
NEDERLAND.
Ned. Werkel. Schuld pCt. 21/s
BUITENLAND.
Bulgarije Tabaksleening n 5
Brazilië Funding 5
Mexico binnenl. n 6
Japan 4
Oostenrijk Jan. Juli 4
Rusland Hope 4
Consol 4
1906 5
1894 6e Em. 4
Iwang Dombr. 4%
Financ. eu Industr. ondernemingen enz.
Nationale Hypotheek Bank pCt. 4
Noordhollandsch Grondcrediet 4
Ned. Handelmaatschappij resc. div.
Barge en Moorman J(
Cultuur Vorstenlanden
Winstbew.
Westersuiker aand.
A'dam Deli n
Langkat
Idem pref.
A'dam Serdang
Bindjey
Deli Bata ia n
Deli-Maatschappij
Medan tabak >f
N. Asahan
Rotterdam Deli H
Senembah Tabak-Mij.
Amst. Rubber Cult.
Gecons. Holl. Petrol. Cert. A
Kon. Mij. t. expl. v. Petroleum
Dordtsche Petroleum
Moeara Enim
Sumatra Palembang
Perlak Petroleum-Mij.
Zuid-Perlak
Ketahoen Gew. )f
Pref.
Redjang Lebong
Great Cobar n
Amalgamated Copper Cy.
Amer. Hide and Leather
Anglo Amer. Telegraph
Comm. Steels M (J
Car and Foundry n
Amerik. Stoomv.-Mij.
Common Marine
Preferent
Marinebonds
Comm. Peru
Preferent
Spoor wegleeningen
Holl. IJ. Sp.-Mij. n n
Mjj. tot expl. van Staatsspoorw.
Deli spoorweg
AMERIKA. Atch. Top. Cert. v.
Convert pCt. 4
Denv. en R. Gr. Cert. Aand. div
®rie
Kansas City South.
pref- ,1
Miss K. Texas C. v.
New-York and Ontario
Norfolk Western C. v.
Rock Island gew.
Southern Pacific
Southern Railway n
Union Pacific cert. v. n
Wabash gew.
POLEN. Warschau Weenen
RUSLAND. Wladikawkas 1885 pCt. 4
Premieleeningen.
NEDERLAND. Stad Amsterd. f 100
Ge meente-cred.
BELGIE. Antwerpen 1887
HONGARIJE. Hongaarsche Hyp.
Idem
OOSTENRIJK. Staatsleening 1860
RUSLAND. 1864
2 Mrt. 8 Mrt.
pCt. 4i/i
aand. div.
78yg
98%
108%
48%
92%
95%
100%
98
188
117%
161
121.
141%
728
851
899%
53%
111%
635
472
281
70%
406
488
269
887
474
155%
230
180
107%
127%
173
265
898
92%
6315/m
24%
27%
78
58%
167%
6%
16%
66
10%
88
78%
88
228
106%
106%
82%
29%
84
66%
88%
41%
108%
80%
116%
26%
176
17%
207
89%
72%
48%
98%
89
89%
99%
887/m
188
151
120._
718
846
898
53%
110
468
278%
71
402
489%
257
402
477
155%
281
180%
108
128%
180
269
898
92
62%
22%
29%
76%
52%
171
5
16%
65%
10%
88%
78%
223
105%
82%
28%
83
66%
82%
44%
29%
114%
25%
172%
16%
209
3 108
3 1019%
2% 95
4 124% 124%
3 115
5 169%
5 460
Koers van het geld. Prolongatie 3B/8 pCt.
Mededeelingen. Zooals de New-Yorksche koersen
ons hedenmorgen reeds deden verwachten, was ook
hier de Amerikaansche markt in flauwe stemming en
hoewel het niet bepaald1 tegenviel bewogen de meeste
soorten zich op merkelijk lager koe-rspeil; vooral
Steels, Topeha's en Unions leden hieronder het
meeste; het aanbod was overwegend.
Oliewaarden verkeerden in betere stemming. De
omzetten waren echter nog niet belangrijk, het koers-
ai ans bleef beperkt. Culturen op dezelfde prijzen.
Mijnen weer iets beter, vooral voor de Ketahoens, die
tot hoogere prijzen uit de markt werden genomen. Ta
bakswaarden iets luier met terugloopende koersen.
Staatsfondsen kalm.