DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. BLOOKER'S Honderd en dertiende Jaargang. 1911. DINSDAG 28 MAART. DAALDERS CACAO FEUILLETON. Het Gouden Bed. BINNENLAND. No. 74 Deze Courant wordt eiken avond, behalve op Zon- en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaar f0,80; franco door het geheele Rijk f 1, .Afzonderlijke nummers 3 Cents. Prijs der gewone advertentiën Per regel f 0,10. Bij groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdrukkerij v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9. Telefoonnummer 3. HEN HOGE HAMAAK OPDRINGEN, HOUDT VAST AAN GE WEET DAT DIE UITSTEKEND IS. X ALKMAARSCHE COURANT 1MIIIMIHNI1 Ml IIIWI III! ■III ALKMAAR, 28 Maart 1911. „De Kinematografie, die als zwijgend tooneel een ongedachte werkelijkheid geven kan, heeft als volks theater nog een groote toekomst en zal liet gewone theater met succes concurrentie aandoen." Aldus in zijn „Paedagogische en artistieke waarde der kinematografie" Kurt Weiss. De voorspelling van dezen Duitschen schrijver is ia het eerste tiental jaren der kinematografie voor een deel reeds verwe zenlijkt en er is geen enkele reden om aan te nemen, dat zij niet verder in vervulling zal gaan. Aanvanke lijk vormde de kinematograaf slechts een nummer in groote specialiteiten-theaters. Toen kwamen de kermistenten en tegelijkertijd bijv. in Frankrijk, België de primitieve inrichtingen, waar men voor luttele centen een paar nummers in oogenschouw kon nemen. Snel steeg in alle steden het aantal dezer goedkoope instellingen. In de grootere kwam er zelfs weldra een stelsel van filialen tot stand, waardoor met vaak oude films schatten werden verdiend. De politie maakte er echter spoedig een einde aan en ging eischen stellen, vooral met het oog' op het groote brandgevaar. De inrichtingen moesten grooter en ruimer zijn en in verband hiermede zorgden de onder nemers, dat ze ook meer comfortabel werden. Onder dezen invloed werden ze weelderiger, werden ook de films kostbaarder, werden de kinematograaftheaters ernstige mededingers van de schouwburgen, daar ze in hun soort het beste gaven en het soort zeer in den smaak van het uitgaande publiek viel. Reusachtige kapitalen zijn er in deze ondernemingen gestoken en op ongelooflijke wijze zijn de bedrijfskosten gestegen. De film-industrie heeft zich in korten tijd enorm ont wikkeld, er ziju films die tienduizend gulden en meer kosten, vandaar dan ook dat er een levendige interna tionale handel is ontstaan, want geen natie heeft zooveel afnemers, dat ze alleen de kosten van vervaar diging kan dekken. Meestal worden de films geleend Naar het Duitsch van OLGA WOHLBRüCK, bewerkt door J. P. WESSELINK—VAN ROSSUM 75) Nu, hij had „er genoeg van!" Maar dat juffrouw Giebel hem had gezegd: „Zeker, beste mijnheer Eiler, in het najaar wil ik graag uw portret schilderen maar iu den zomer willen mijn vriendin en ik ons wat ont spannen. Frank Nehls heeft ons ook nitgenoodigd een paar tochtjes met zijn auto mede te maken. Ik rijd dolgraag in een auto! Natuurlijk gaat dit dezen zomer voor „Als u wilt, noodig ik u ook uit voor autotochten," had hij geantwoord en de schilderes had hem zoo har telijk als zij het slechts kon, in het gezicht uitgela chen. „O, wat zijt gijxeen beminnelijk man, mijnheer Eiler! .Maar ik rijd niet zonder mijn vriendin, en mijn vrien din is zulk een eigenzinnig schepsel, dat zij alleen in de automobiel van Frank Nehls de beenen wil bre ken De naam van I rank Nehls had weer de uitwerking bil hem van een zweepslag. „Ruimte daar plaats voor Frank Nehls Marsch, wegFrank Nehls komt In Marienbad hoorde hij en verbreidde hij, dat het nieuwe stuk „in het geheel niets" was. Frank Nehls had „afgedaan. Ada Moll had hem te gronde ge richt. Frank Nehls placht sinds vele jaren met vrouw en dochter veertien dagen in de beroemde badplaats door te brengen. Het viel algemeen op, dat hij er vermoei der en zenuwachtiger uitzag dan anders. Pieps scheen ook vermoeid, afgemat; zij verzuimde de ochtendwandeling' bij de bron en was lusteloos als ïvari haar voor het tennissen afhaalde. „Loop, Pieps, wees niet flauw...." Maar zij stond er op, dat hij zonder kaar speelde, aankoop heeft niet dikwijls plaats. Een groot- steedsch lichtbeelden-theater, gelijk men tegenwoordig zegt, moet per week minstens 10 nieuwe filins voor 120 a 180 gulden per stuk huren, en heeft dus weinig minder onkosten dan een goed tooneelgezelschap. Van de films heeft ieder groot land zoo zijn specialiteit Nederland kan al niet meer meedoen, en slechts bij hooge uitzondering iets leveren. De Amerikaansche filmfabrikanten staan bekend voor de beste oorlogs- tooneelen, Fransche voor de komische en dramatische gebeurtenissen, Duitsehland voor de zingende en sprekende films. Het bovenstaande is een kleine inleiding voor een paar interessante bijzonderheden welke we aan enkele couranten wilden ontleenen. In het Handelsblad van gisterenavond stond een artikeltje van iemand, die een kijkje had genomen in de ateliers en werkplaatsen van dc Parijsche firma's met een wereldreputatie op het gebied der films. De grootste firma's beschikken over een personeel van 1000 a 2000 personen, hebben een eigeudrukkerij voor de reclame, zijn, evenals de couranten, aangesloten bij de nieuwsagentschappen, houden steeds een ploeg gereed, welke, gebruikmaken de van auto's of sneltreinen, onmiddellijk met de toe stellen op reis gaat, als er een gebeurtenis van belang' plaats greep, die kinematografiscli kan worden opge nomen. Het magazijn met de negatieve films, een waarde van eenige millioenen francs bevattende, wordt hel verlicht en streng bewaakt, terwijl de inhoud van een groot waterreservoir bij geval van brand door aanwen ding' van een klein toestelletje in een oogwenk in het gebouw kan worden leeggestort, waardoor echter het enorme bedrag', dat deze films vertegenwoordigen, ver loren gaat. De schrijver zegt verder, dat bij opnamen metselaars inderdaad met hun steigers vallen, dat fietsen, die in café's binnen tuimelen en daar ettelijke tafeltjes en gasten beschadigen en glaswerk vermelen, die in wer kelijkheid doen, maar in kalm tempo ze overleg gen goed hoe ze moeten neerkomen, zonder beenen te breken, terwijl het door het snelle afdraaien van de film in het toestel lijkt, alsof alles in woeste vaart ge schiedt. Eigenaardig is het dat de decorateurs veel betere, sprekende decoraties leveren voor de opnamen, als ze deze in kleuren uitvoeren, dan wanneer zij ze wit en zwart maken, zooals de weergave op het doek is en dat de artiesten hij het weergeven der scènes hun rol uitbrullen als men er niet hij sprak, dan zou de artiest de voor te stollen personen niet gloed vol genoeg weergeven en de acteur uit wiens mond men nu in spannende scènes als het ware de met pathos uitgesproken woorden kan aflezen, zou wellicht niet op tijd „invallen." Als men eenmaal een geschikt onderwerp heeft ge vonden gaat de regisseur aan het werk, die zijn decors en medewerkers kiest en de scène zoo dikwerf doet re- peteeren, dat de kans om een film te bederven tot een minimum wordt beperkt. Een voordeel is, dat de re gisseur tijdens het spelen' van een scène luide zijn aan wijzing-en en opmerkingen kan blijven zeggen en in vloed uitoefenen op de prestaties der spelers. Met de trucs in de kinematografie houdt het Utr. Dagbl. zich bezig- en onthult, hoe door kleine handig heden onmogelijk schijnende dingen worden bereikt. Wij hebben indertijd zelf ook wel eens achter de bi oscoop-schermen gekeken en daarover geschreven, maar het lijkt ons toch niet onaardig enkele trucs me- gaf hoofdpiju voor en ging naar het bosch. Op een dezer wandelingen ontmoette zij haar vader. Hij liep met de armen over den rug gekruist, de oogen gericht op de punten van zijn gele schoenen. „Papali. Hij keek op en keek haar verrast aan. ,-W*t doe je hier zoo geheel alleen?" ZijWing' aan zijn arm, zooals zij het vroeger gedaan had in zijn werkkamer, als zij zijn gedachten wilde af leiden. Maar zij merkte dat het niets was dan een losjes naast hem voorloopen, en haar oogen vulden zich met tranen. „Bent u boos op mij?" „Neen hoe kom je daaraan?" Ilij was zeker niet boos op haar, maar zij stond zoo ver van hem, sinds de domme jongen al haar gedach ten, al haar tijd in beslag nam. En den verren weg kon hij zoo maar niet terugvinden. Zij sprak over zijn nieuwe werk, deed hem vragen. Hij antwoordde kort, zonder belangstelling'. Daarover sprak hij met een ander. Wat kon dat het kleine meis- je schelen, zijne zorgen kon zij toch niet begrijpen! Zij zuchtte, „Ik zal blij zijn als wij weer in Duitsehland zijn, pa pa „Zoo, waarom clan? Hier ben je toch in het geboor teland van je verloofde?" Zij lachte zacht. „Ach, papali „Wat?".... „In Marienbad ziet men toch niets dan ons Ber- lijnsch première-publiek. Het geboorteland van Kari is Weenen en in Weenen zijn zooveel Karis.. Ik heb in Weenen alleen Karis leeren kennen." Hij trok haar arm vaster door den zijnen en liep sneller en opgewekter verder: „Je hebt er te veel van gehad, hè?" Zij hoorde den lach in zijn woorden en werd vroolijk en tevreden. „Dat niet, neen. maar weet u, men donkt zoo iets echt bijzonders te hebben, een bijzonde re broche bijvoorbeeld of een waarvan men dacht, dat ze zeldzaam was en eensklaps ziet men, dat allen er mede rondloopen, mot dezelfde broebe, den zelfden de te deelen. Het uitschakelen van het apparaat is nog steeds een veel toegepast middel tot het verkrijgen van zekere effecten. Evenals de camera een reeks voorvallen in snelle opeenvolging kan opnemen, die daarna in even snelle volgorde op het scherm worden geprojecteerd en dus levend weergegeven, evenzoo kan zij, men zou kunnen zeggen„met sprongen," eenige voorvallen uit de voortgaande handeling vasthouden, zoodat als 't ware de verbindingen uitgelaten zijn. Bij de opvoering' der film wordt die evenwel vlot afgerold, zoodat eenige bewegingen, die in werkelijkheid ver uit elkaar liggen en door andere voorvallen van elkaar gescheiden zijn, elkaar onmiddellijk opvolgen. Zoo heeft men wel eens op het doek gezien, dat uit een klomp klei een buste ontstond, zonder dat daarbij handen aan het werk waren. De opname van zoo'n modelleering gaat aldus in zijnwerk. Na iedere vei-vor- ming der klomp klei door den modelleur wordt het ob jectief automatisch afgesloten en daarna de opname der gemodelleerde klomp weer voortgezet daarna wordt weer uitgeschakeld enzoovoorts. De ge heele handeling is op deze wijze in een1 paar honderd stadia verdeeld terwijl de eigenlijke handelen de per soon, de modelleur, geen oogenblik zichtbaar wordt. Voor den verbaasden toeschouwer is 't dan ook, alsof de klomp automatisch in een buste overgaat. Een auder hulpmiddel is de spiegel. Een scène, die zich afspeelt ver huiten het door de acteurs voorge stelde tooneel kan door een spiegel worden opgevan gen. Op die manier is 't heel gemakkelijk, om dwer gen voor te stellen door personen van normale groot te, wanneer men maar zorgt ze op een flinken afstand van de spiegel te plaatsen. Dan schijnen zij werkelijk buitengewoon klein. Natuurlijk is het een eisch de spiegel zóó te plaat sen, dat de daarin voorgesteld personen schijnbaar in de handeling deelnemen, 't Komt dus aan op een handig' samenwerken van den tooneelspeler met het spiegel-beeld. De spiegel-zelf is bij de opvoering der firm niet zichtbaar, door de enorme snelheid waarmee de beeldenreeks wordt afgerold. Het Utr. Dagbl. verhaalt verder, hoe „prinses-Niko- tin' uit een tabaksdoos kruipt, over een pijp, die ligt op een tafel waaraan een man zit te slapen, klautert, daarna terugkeert naar de doos en een kleinere fee er uit haalt, die ze daarna bevel geeft om in de pijp te kruipen. Hoe dit effect bereikt is? Prinses Nikotin is een actrice van middelmatige lichaamsgrootte, en haar kleine gezellin een twaalfjarig meisje. Evenwel spe len ze hunne rollen niet op het tooneelgedeelte, waai de slapende man aan tafel zit, maar als de opname wordt gedaan, staan zij vlak naast de camera, zoodat hun beeld op grooten afstand wordt weerkaatst in een spiegel, die ver achter de tafel is opgesteld. Zoo wordt dus het beeld der beide meisjes opgenomen, ge combineerd met de handeling, die zich op het tooneel afspeelt. En door den grooten afstand zijn, zooals te begrijpen is, de vrouwenfiguren heel klein. De toe schouwer bemerkt de aanwezigheid van den spiegel volstrekt niet, omdat die een ruit vormt in een, tame lijk ver achter den slaper in het décor gemaakt, ven ster. De lens der camera nu bevindt zich op gelijke hoogte met_ het tafelblad, zoodat de kleine figuurtjes van het spiegelbeeld op tafel schijnen te staan. Dc man aan tafel, die natuurlijk alleen de werkelijk voor hem op tafel staande dingen ziet, moet in zijn spel doen alsof hij alles opmerkt wat door het publiek ook wordt gezien. Met behulp van een zwarte draad wordt de doos, door iemand, die buiten het gezichtsveld van de came ra stond* geopend. Het deksel vliegt omhoog en de kleine feeën verschijnen. Prinses Nikotin trekt met haar gezellin de tabak uit de pijp; de kleinste fee klimt iu den pijpenkop en verbergt zich onder tabaks blaadjes, terwijl de prinses weer in de tabaksdoos ver dwijnt. Daarna heft ze het deksel daarvan nog eens op, lacht sehelmsch tegen het publiek eu verdwijnt weer. Om dit tooneeltje saam te stellen zijn een tabaks pijp en een dito doos van geweldige afmetingen noo dig. Volwassen'personen moeten er zonder moeite in kunnen klimmen. Bovendien moeten deze 'attributen in uiterlijk precies gelijk zijn aan de pijp en doos, die tijdens de eerste, scène op tafel stonden. Alleen de af metingen zijn veel en veel grooter. En 't kleine meisje behoeft niet in tabak te krui pen, 't geen trouwens allesbehalve aangenaam voor haar zou zijn. Hooi wordt gebruikt, eu 't publiek ziet dat later wel voor tabak aan. Om beurten wórden bij deze historie kleine en groo te attributen aangewend. Nu eens worden er lucifers van 90 cM„ een reusachtig pak, dat een pakje sigaret ten voorstelt, dan weer voorwerpen van gewone afme tingen gebruikt, worden door uitschakeling' allerlei eigenaardige effecten verkregen. De meeste trucs zijn doodeenvoudig, terwijl het publiek, dat de voor stelling aanschouwt, er niets van snapt, hoe men er in geslaagd is zoo iets in elkaar te zetten! PRINS HENDRIK. De Londensche berichtgever van het Hbld. schrijft: „Ik verneem dat Z. K. H. Prins Hendrik der Neder landen, die, zooals men weet, Hare Majesteit Ko ningin ilhelmina in Juni e.k. zal vertegenwoordi gen bij de Kroningsplechtigheid van den Koning van Groot-Britannië en Ierland, gedurende Zijn verblijf alhier, intrek zal nemen in het huis van Lady Hindlip, 38, Hill Street, Mayfair, W." DE UITZETTING VAN TINSLEY. De heer Tinsley, wiens tijd morgen verstreken is, vertrok gisteravond van Rotterdam naar Antwerepn, vanwaar hij voorloopig het passagiersverkeer der Ura nium Steamship Co. blijft dirigeeren. LANDSTORM. In het wetsontwerp op den landstorm, dat thans aan het departement van oorlog in bewerking is wordt, zoo bericht de Avondp., o.m. voorgesteld, den diensttijd bij militie en landweer met verscheidene jaren land- stormdienst te verlengen. Het ontwerp zal tijdig voor de openbare behandeling der Mi li tie wet bij de Kamer inkomen. Gemengd nienws. EEN KRAAI, DIE EEN HAAS VANGT. I Bij Hichtum (Ir.), ontdekte een kraai in een wei- I land een haas. De vogel schoot op het dier af, dat ijlings vluchtte, nagezet door de kraai. De snelle vier- 1 voeter moest het tegen den vlieger afleggen, na onge- s veer een half uur vervolgens kon het haasje niet meer en werd een prooi van de kraai. waaier. Dat is te vervelend. Men heeft er geen plei- zier meer in." „Ja, zie je Pieps," zei Frank Nehls met een weinig spot, „den vreemdeling moet men altijd in zijn geboor teland zien, om hem goed te beoordeelen, anders heeft men een Kari lief, inplaats van Kari, baron von Zis- kyni Pieps rukte zich los, lachend en pruilend. „Ik zal u nooit meer iets vertellen, papa, nooit meer. Maar daarna wandelden zij toch eensgezind verder door het woud, dronken ergens in een boschhut melk, verdwaalden op den terugweg en kwamen zeer laat in het hotel, waar mevrouw Mara sinds een uur zich be klaagde bij den verloofde, dat papa van het meisje al tijd alles had goed gevonden en dat zij, de moeder, haar gansche leven nooit zonder angst en zorg was ge weest. „Je moet een beetje streng voor haar'zijn, Ka ri En Kari zette bij het souper een „streng- gezicht," dat er eigenlijk beleedig uitzag', terwijl Pieps zoo le vendig als sinds maanden niet was gebeurd, en zonder acht te geven op Kari's gezicht, met papa sprak. lenslotte waren allen toch blij, dat zij Marienbad verlieten. Men vertrok naar Nerderney om zeebaden te nemen, 's Avonds in de kurzaal riep Pieps, „•oom Felix is hier. Zij sprong op Felix toe, die zeer bleek was geworden en haar in blijde verrassing aanstaarde. „Sedert wanneer zijt gij hier?" „Twee uur geleden zijn wij gekomen. en gij?" „Morgen moet ik al weg." Er lag iets troosteloos in zijri stem, hetwelk haar trof. „Neen. werkelijk, dat is jammer. ach, dat is jammer. Aan tafel werd hij vriendelijk begroet en de opwin ding- waarin hij zich bevond, gaf hem den moed tot een verwijt;' „ik heb tweemaal naar Marienbad ge schreven en gevraagd, waarheen gij reisdetwaar om hebt gij mij zonder antwoord gelaten?" „Papa wist het niet", antwoordde Pieps levendig. „Bij ons w»»» men noeit iete, dat ia hati eude liad- EEN DREIGBRIEF. Een paar weken geleden werd te Middelburg de 18- jarig'e dienstbode van den winkelier Meinsma gear resteerd, die zich schuldig had gemaakt aan diefstal van geld en goederen, ten nadeele van haar patroon. Eenige dagen na de arrestatie ontving de heer je", klaagde mevrouw Mara. „Eerst heette het Rii- gen, daarna het Westermannland, eindelijk een der laatste dagen, Nordeney. Geloofd heb ik het pas, toen wij hier aangekomen zijn „Dat is juist kranigvond Kari. „Gezondheid, oom Felix!" Frank Nehls klopte een weinig sigarenaseh van zijn knie. Pieps zag er in een eenvoudig geborduurd linnen japonnetje, met een groote, Helgolandsche muts met breeden, geborduurden rand verleidelijk knap uit. Fe lix, die haar sinds weken niet had gezien, nam haar beeld in zich op, als een zoeten, vergiftigen drank. „Moet u werkelijk morgen vertrekken, oom Felix?" vroeg- zij. „Het- zou toch verrukkelijk zijn, als u ook nog bleef. Kari wil met ons gaan zeilen en een groo ten burcht met ons bouwen, dan zoudt u kunnen mee- helpenEn wij zouden er uren lang in kunnen liggen r en babbelen. Eelix telde. Hij had nog drie dagen over. Hij had beloofd deze drie dagen in Glogan door te brengen om Ottilie te bezoeken, die „daar" was. Hier drie geheele dagen te kunnen zijn, met zijn broer, met Pieps! Zij behoorde nog niet geheel aan haar Kari, hij mocht zich nog warmen in haar lieftalligheid, haar aanval ligheid, nog golden haar vriendelijke woorden en blik ken ook hem. „Drie dagen zou ik nog kunnen blijven", zei hij aarzelend. Inwendig sloot hij de oogen voor hetgeen daarna volgen moest: het telegram naar Glogau, wat vrou wentranen, het arme, bleeke gezicht zijner zuster nog bleeker, treuriger. Zij had er zich zoo op verheugd met hem naar Berlijn terug te reizen, en maakte zich misschien angstig voor de reis alleen met vader. „Twee dagen kan ik nog blijven, slechte twee. „Nu, beste jongen, dan is het goed. zeide Frank nehls. „Twee da^en zijn ook wat waard." Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1911 | | pagina 1