DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. dinsdag stadsnieuwst No. 121 Honderd es dertiende Jaargang* 23 M EI Deze Courant wordt eiken avond, behalve op Zon- en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaar f0,80; franco door het geheele Rijk fl Afzondei lijke nummers 3 Cents. Prijs der gewone advertentiën Per regel fO,ÏO. Bij groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. /hr,MFDjran^caan de N' V' B°ek' en Han(ielsdrukkerij v/h. HERMs.^COSTER ZOON, Voordam C 9. Telefoonnummer 3. ALKMAARSCHE COURANT. ALKMAAR, 23 Mei. Over de geheele wereld zal ongetwijfeld met deelne ming gesproken worden over de tragische gebeurtenis, welke Zondagmorgen in het vliegkamp van Issy les Moulinaux heeft plaats gehad. Op de ontwikkeling der vliegkunst en haar toepas sing voor militaire doeleinden heeft Frankrijk steeds veel hoop gesteld en het was de minister van oorlog Berteaux, die deze kunst heeft bevorderd, die droomde van een „twee mogendheden-standaard in de lucht," die hoopte Frankrijk boven het land en de zee zoo machtig te maken als Engeland was op het water. Terwijl Frankrijk de wereld in de lucht zijn nieuwe prestaties hoopt te laten zien, moet plotseling de wed strijd worden gestaakt en de schitterendste resultaten zullen straks de herinnering aan de ramp niet kunnen wegwis8chen, hoe weinig deze overigens met de ontwikkeling der vliegkunst te maken heoft. En terwijl op het vliegveld twee maal honderd dui zend menschen bijeen waren, en er één werd gedood, is die eene de minister van oorlog. Zuiver menscbclijk geredeneerd is er natuurlijk geen onderscheid tusschen den dood van bijv. een orde bewaker en een minister. In de woning van den een brengt een doodelijk ongeval evengoed rouw als m het paleis van den ander. Maar terecht mag worden opgemerkt, dat de dood - als het leyen - van een hooggeplaatste nu eenmaaj meer de ifandacht trekt dsn van iemand, die het maatschappelijk niet zoo ver bracht. (leen wonder dan ook, dat de ramp meer wordt besproken dan wanneer bijv. het geval zou zijn geweest, indien een vliegmachine iemand onder de menigte had getroffen. In een opzicht is dit ve~ sehijnsel gelukkig: omdat er nu eens flink de aan dacht wordt gevestigd op het gevaarlijke, dat er nog altijd aan het vliegen verbonden is, aan de groote voorzichtigheid welke daarbij in acht genomen dient te worden. Velen voelen het gevaar niet. De Fransehe minister an oorlog* schijnt het wel te hebben gevoeld. V i ijdag j.l. sprak minister Berteaux met den afge vaardigde Ba bi er over den wedstrijd van Zondag. „Ik zal het vertrek bijwonen," zeide hij, „maar ik ben een beetje bezorgd, er zal veel volk aanwezig zijn, en ik ben erg bevreesd voor ongelukken. Indien zoo'n vlieg machine öens op de toeschouwers viel, wat zou dat ontzettend zijn! Ik zal blij zijn als de Zondag voorbij is. Een berichtgever deelde mede dat Berteaux, toen hij de vergeefsche pogingen zag, die de militairen de den om het publiek terug te dringen, tot zijn begelei ders zeide„Wat zoudt ge er van denken, indien wij eens het goede voorbeeld gaven en naar onze tribunes terugkeerdenEenige ..oogenblikken later had het treurige ongeluk plaats. Het spreekt wel van zelf dat de ramp druk bespro ken wordt. Enkele der vele oordeelvellingen laten we hieronder volgen. -m-i- b®kennen' Pe ministers bevonden zich op een i r i/oruuueu zicu op een plaats, waar ze niet hadden moeten zijn. En is het I niet gebrek aan kalm overleg, om nu van opheffing der snelheidswedstrijden te spreken? Late men zich met door al te versche indrukken beïnvloeden. Denk eens aan de rondvlucht van het Oosten, die zonder on geluk is verloopen, omdat alles zoo voortreffelijk was voorbereid. Er waren Zondag veel te veel lieden op het terrein, die er niets hadden te maken. Het is noodig. dat allen, die uit nieuwsgierigheid naar de toestellen gaan kijken, weten, dat het op hun eigen nsico gebeurt. Train is gedaald, waar hij moest dalen. Men zegt, dat de wedstrijden over groote af standen met moesten gehouden worden. Het is moge- üjk. Maar het ongeluk van Zondag heeft met de lengte van den af te leggen weg niets te maken en de heer Moms heeft m. i. zeer verstandig gehandeld, door te bepalen, dat de wedstrijd voortgezet moet worden. EVANGELISCHE UNIE. In de groote zaal van de Harmonie trad gisteravond voor de Evangelische Unie alhier als spreker op de heer G. W. Melchers, Ned. Herv. predikant te Purme- rend. De zaal was flink bezet. In zijn openingswoord herinnerde de voorzitter, Dr. Blokhuis, er aan, dat vijf jaar geleden de strijd' der v r«jzinmgen alhier werd begonnen met een lezing- van professor Eerdmans over het goed recht der Vrij zinnigen in de Ned. Herv. kerk. Evenals een muziek stuk goed is, wanneer het eindigt in den toon, waarin het is opgezet, evenzoo had men gemeend, nu men. naar men hoopt, aan het einde is van den strijd, goed' o heer Marchis, hoogleeraar in de vliegkunst aan de borbonne, zeide, laten we in de eerste plaats den man, die dit vreeselij ke ongeluk geheel bui ten zij nschuld heett veroorzaakt, buiten de kwestie stellen. Train is geen nieuweling in het vak, hij is een ervaren vlieger. Verder wordt zijn toestel, al kent het publiek het nog nie met reden door alle technici gewaardeerd. Bei- den, vlieger en tuig, hebben helaas een eskadron ku rassiers voor zich gevonden, dat daar niets te maken bad, en naar mijn meening beeft Train een wending gemaakt die vele, meer bekende vliegers, hem niet hadden nagedaan. Hij kon niet weten, dat zich achter de ruiters menschen bevonden, die toen nog voor hem onzichtbaar waren. Men kan hem voor dezen samen- oop van omstandigheden geenszins verantwoordelijk stellen. Anderzijds kan men niet genoeg voorziclitig- h e ids m a a t regel e n nemen, waar het een zoo nieuwe wetenschap als de vliegkunst geldt. De rondvlucht van het Oosten kwam op het gewenschte oogenblik. Het was zeer zeker gowenscht aan te toonen, dat men nok boven liet. gewone land kon vliegen. Maar het komt me voor, dat het nut van wedstrijden nog niet bewezen is, Naar mijn meening moeten dc fabrikanten van vliegtuigen m rust en kalmte aan den arbeid, hun ■studies en hun proeven voortzetten en geld verdienen. Het is te vreezen, dat de veelheid der proeven en de daaraan verbonden moeielijkheden de fabrikanten dwingen tot groote uitgaven, die hun bedrijf zwaar drukken, zonder hun afzet te vermeerderen. De avia tiek is een bij uitstek Fransehe vinding. Het is alles zins te begrijpen, dat wij er trotseh op zijn, maar we moeten zorgen, de kip, die gouden eieren legt, niet te slachten. De heer feuroouf, lid van de Commision Sportive Acrenautique, is een andere meening toegedaan. Wij hebben hier te doen met een doodgewoon ongeluk, dat aan het, onbegrijpelijke noodlot is toe te schrijven. Maar hoe dan ook, het is absoluut onbegrijpelijk, dat een otficieele stoet een vliegveld oversteekt, op het oogenblik, dat het sein tot vertrekken is gegeven voor talrijke vliegtuigen. Waar zijn diensten van orde voor? Er waren 3500 than troepen op het terrein met opdracht voor de vei ligheid der toeschouwers te waken. Laten we het toch te doen hetzelfde onderwerp te doen behandelen, waarvoor de heer Melchers zich zoo bereidwillig had beschikbaar gesteld. Daarna werd den heer Melchers het woord gegeven. We staan, zei spreker, aan den vooravond van een belangrijke gebeurtenis. De strijd, die thans 5 jaar gevoerd wordt, zal morgen voorloopig worden beslecht, men zal hebben uit te maken, of de komende 10 'jaar, het recht van benoeming van kerkeraden en predikan- ten zal blijven aan den kerkeraad of dat het zal zijn aan een kiescollege, dat voor 2/3 zal bestaan uit leden en _ï00r /s uit de gekozen diakenen en ouderlingen. Wat hier gebeuren zal, zal niet alleen voor Alk maar, doch vóór het heele land van gewicht zijn en daarom zal^ in geheel Nederland morgen het oog op Alkmaar zijn gericht. Moge, als vroeger nu ook weer klinken de leuze: Van Alkmaar de Victorie. Van orthodoxe zijde is herhaaldelijk dit punt in het debat- gebracht, of de Vrijzinnig Hervormden recht hebben in de Ned. Herv. kerk te zijn en te blijven Men stelt zich daarbij op het standpunt, dat wie de leer de belijdenis niet_ onderschrijft, er niet in hoort cm stelt de kerk daarbij voor als een gewone burgerlij- ke vereemging, die gesticht is op een geloofsbelijdenis als grondwet. Historisch is dat geheel onjuist, wat spr. nader zal aantoonen. Het goed recht der Vrijzinnig Hervormden is op verschillende gronden te bewijzen n.l. historische, re glementaire en godsdienstige gropden. Allereerst de historische: De 'orthodoxie beweert, dat de kerk gesticht is op de geloofsbelijdenis, waar voor de Vaderen goed en bloed hebben veil geluid. Maar toen hier in Nederland de Ned. Herv. kerk ont stond (ze werd niet g e s t i c h t) 'was er geen ge loofsbelijdenis en wilde men daarvan zelfs niet weten Men verzette zich tegen een dwang als de Luthersche ideeen, den Hervormden wilden opleggen, tegen de leerdry very der Lutherschen, die van uit Duitschland j Nederland bewerkten, en als de Calvinistische idee in die dagen, de eerste jaren van den tachtigjarigen oorlog ingang vond, dan was de afkeer van de Augs- burgsclie geloofsbelijdenis de oorzaak daarvan. De Calvinisten waren toen de vertegenwoordigers der groote verdraagzaamheid, wat spreker met tal van citaten ontleende aan een werk van ds. S. F. Knip- scheer over de invoering- en waardeering der gerefor meerde belijdenisschriften in Nederland van 1618 uit gegeven bij de firma Adriani te Leiden, aantoonde, en ook de geloofsbelijdenis der Antwerpsche Synode van 1500 vond bij de Calvinisten veel tegenkanting. Er was woeling en gisting en daardoor gevoelende do behoefte aan een band, die bond, kwam de Ned Herv. kerk in ons land tot stand. P? e,i8'®nIijk.e geloofsbelijdenis ia vastgesteld dooi de Dordsche Sijnode in 1618, doch dat is niet de belij denis, waarvoor de vaderen goed en bloed hebben op geofferd, dat is een belijdenis, die van boven af werd opgelegd, die niet uitdrukt de meening der groote massa. Een Calvinistische groep is de leer op de spits gaan drijven waardoor veroorzaakt werden de twisten tus schen de Remonstranten en Contra-Remonstranten, en waarin do laatste de overhand hebben behouden. L-Door een gebrek aan de gasleiding gaat thans het licht gedeeltelijk uit, wat den heer Melchers herinnert aan, een spreekbeurt 1 jaar geleden. Toen kreeg hij den volgenden dag ook zijn zin.] Door hen is do belijdenis gemaakt tot een sehibbo- waardoor zij anderen wilden uitdrijven, om de macht te veroveren. Die macht in de kerk bleef ech- tei by de overheid, die menigmaal ingreep ten behoeve der „libertijnen. Zoo bleven in de kerk verschillende stroomingen. Na dit stuk geschiedenis besprak de heer Melchers geen er gebeurd is na 1795, waarbij hij een en ander mededeelde over het reglement van 18:16, waarin aan de oynode terecht slechts een administratieve plaats is aangewezen. Uit dat reglement is hot bekende art. 11, waarover strijd gaat, waarin o. m. aan ,1« bestuurslichamen der kerk wordt opgedragen de handhaving der leer. l it de toelichting, bij dat artikel gegeven, blijkt naar spr aantoont ten duidelijkste, dat hier niet is bedoeld de beslissing over leerstellingen. Die beslis sing moet gaan via de universiteiten, dat is de weg die er toe kan leiden, dat de kerk rekening-houdt met den vooruitgang op wetenschappelijk gebied. in zoo is het ook gegaan. Niemand, die meer zui ver op het standpunt der oude geloofsbelijdenis staat en ze van a tot z onderschrijft. Maar gaat het dan aan, om waar men zelf 5 laat vallen aan anderen te ver bieden er 10 af te doen? Als w ij omdat wij die belijdenis niet geheel on derschrijven niet in de kerk hooren, dan hooren de coniessioneelen van nu er ook niet in. Op grond van de historie meende spreker dus zijn de Vryzmmg Hervormden liet, die als onze vaderen de vrijheid willen, en zich op hetzelfde standpunt plaatsen als dezen, dat de kerk niet is een monopolis tisch bedrijf, doch dat daarin plaats is voor allerlei richting, uitgezonderd natuurlijk de atheïsten. Spr. beriep zich hierbij ook nog op het oordeel omtrent de belydenis, uitgesproken door een bekend Alkmaarsdh Calvinistisch, predikant Adolphus Venator (1612) Nog twee zaken wensehte spreker verder nog te be bandelen waarvan de eerste de eer van elk vrijzinnig predikant raakt. Van orthodoxe zijde wordt gezegd: Gij vrijzinnige moogt wel in de kerk blijven, als gii maar onze leer predikt. Dat komt dus hierop neer dat men den predikant wil maken tot een .gramophoon. aart.egen nu komt spreker ten sterkste op en hij wijst er op, hoe gelukkig het is dat de proponentsformule zoo ruun is, dat men als predikant zijn eigen meening mag verkondigen. (Applaus). Het evangelie van Jezus Christus dat zoo eenvoudig is, heeft men gelukkig nog steeds hooger gesteld dan een belydenis. De moderne predikanten, spreker toon de het op uitvoerige wijze aan, hebben van dat evange- ,.e 3°8' Yeel t(; zeggen tot de geloovigen en zij zijn het die by de godsdienstige wereldbeschouwing rekening 1 cuden met de wetenschappelijke ontwikkeling, met cc vooruitgang Dit laatste werd door spreker na de pauze behandeld. Spreker toonde aan de hand van de geschiedenis aan, hoe de reclitzinnigen zich destijds hadden verzet egen de nieuwe wereldbeschouwing, die een gevolg was van Copernicus' stelling omtrent de wenteling der aaide en hoe benepen en bekrompen die bestrijding was, om dan er op te wijzen hoe ver wij van dien tijd afstaan, hoe thans niet meer de godsdienst is de Ko ningin der wetenschap, doch de godsdienst met de ontwikkeling op allerlei gebied rekening houdt. Unze begrippen omtrent de ouderdom der aarde zijn door de onderzoekingen enz. geheel anders dan vroe- Cl Wij rekenen bij millioenen van jaren. Dat alles heeft ons een heel anderen kijk op de dingen gegeven. De kennis van de oudere volken is heel anders, veel uitgebreider geworden. Ook de studie van den gods dienst vaïi anderen, van het Boedhisme, het Mohame damsme, enz. dat alles heeft onze denkbeelden belang ,IJf 8,-"wlJzig'l, en het zijn de modernen geweest, die da t alles onder de oogen hebben gezien. Ay zijn het die het hebben aangedurfd om den godsdienst te toetsen aan de wetenschap, en dat alleen geeft voormtgang. Het gaat niet aan om de ooren t°°n ler st0PPen en te blijven staan op bet verouderde standpunt, zooals de orthodoxie dat wil. De kerk moet ook rekening houden met de vraagstukken van het le- 3; met de maatschappelijke toestanden. a a nip-r moge ket waaf z«n> dat het vrije onderzoek aanleiding geeft tot beunhazerij, daarvan is naar vand me.eut,3undei' nadeel van te verwachten, dan van den geloofsdwang. Ten slotte toonde spreker aan dat het de modernen zich iT 1S+ °m d3 macht in de kerk' maar hoe z'j kerk fef!ei1 tep,n de Papieren paus, dien men in de van (llz bmtn?.3half ?at is de Sroote achtergrond an dezen stryd. Spreker verheugt er zich over, dat zoovel en zich voor dien strijd interesseeren en ein digt met een opwekking om voor een kiescollege te stemmen, waardoor de belangen der Ned. Herv. kerk op de breedst mogelijke wijze zullen worden behartigd (Langdurig applaus.) Onder luide instemming van de vergadering brengt de voorzitter een woord van wanne hulde aan prof erdmans, die „aan den overkant" de belangen der vryzinmgen behartigt. Daarna wordt gelegenheid ge geven, tot debat. geiegenneia ge Door geen der aanwezigen wordt er gebruik van ge- maakt, waarna de vergadering met een woord van har- telyken dank aan dei! heer Melchers en het uitspreken e ïoop dat Gods zegen den vrijzinnigen zal steu nen, wordt gesloten. HOE MOET HET IN EEN CHRISTELIJKE. PRO- TESTANTSCHE KERK TOEGAAN? EEN RECHTZINNIGE TOELICHTING VAN VRIJ ZINNIGE OPPERVLAKKIGHEID. Gisteravond had een vergadering- van het Nederl Hervormd verkiezingscomité tot behoud van den ker keraad te Alkmaar in het lokaal „Diligentia" plaats De voorzitter, de heer ds. II. E. Vinke opende de bijeenkomst met een kort gebed en heette de talrijke aanwezigen hartelijk welkom. Hij zeide, dat allen wel zouden gevoelen, dat er groote dingen op het spel staan, immers or moest hier gestreden worden om de belangen der Nederl. Hervormde kerk. Op dit woord „kerk legde spreker den nadruk om duidelijk te doen uitkomen, dat het hier geen vereeniging gold. Voor yyt jaar is die strijd begonnen en spreker hoopte, dat de overwinning zou worden behaald iii den naam van Jezus Christus. Ds. D. J, Karres te 's-Gravenkage behandelde daar na het onderwerp: „Hoe moet het in een christelijke protestantsche kerk toegaan? Een Rechtzinnige toe lichting van vrijzinnige oppervlakkigheid." Spreker begon met te zeggen dat de oogen van ve- ,len m de Ned. Herv. kerk gericht zijn op Alkmaar en dat het sprekers hartelijke begeerte was, dat de begin selen, die ons _land_ sterk hebben gemaakt tegenover toome en Spanje, hier weer zouden overwinnen. Deze stryd achtte spr wel gewenscht, omdat menige vrijzin nige tot de conclusie kan komen, dat 't met zijn geloof niet best staat en menige rechtzinnige beter zal leeren inzien, welke voorrechten hij in zijn godsdienst bezit Spreker wees vervolgens op het artikel van ds. Can- negieter in het verkiezingsblad der Evangelische Unie (no. 3) getiteld Roomsch-Katholiek of vrijzinnig-pro testant. Dr Cónnegieter beweert daarin dat in de protes tantsche kerk onbeperkte vrijheid moet heersehen, dat daar geen sprake kan zijn van een onfeilbaren Paus. iy raadt aan het Protestantisme hoog te houden, er geen Roomsch-Katholicisme van te maken, te zorgen, dat de gemeente zoo worde ingericht, dat de vrijheid van denken behouden blijft. In no. 2 van dat blad had dr. Lindeboom het reeds opgenomen tegen de onverschilligen, de Jan Raps, om dat z. i de vrijzinnigen geen loszinnigheden willen. Het verbaasde spreker dat dr. Lindeboom met geen enkel woord rept van Christus. En wanneer de vrij zinnigen zich ergeren aan de belijdenis der reehtzinui- gen, dan zeide spreker, dat ook de vrijzinnigen een belydenis hebben, al is het een poovere. Het is slechts een algemeene godsdienstigheid, zoodat zelfs de Israë lieten en Mohammedanen en Boedhisten de kerk der vrijzinnigen kunnen binnentreden, wijl het. Christen dom daar zijn karakter heeft ingeboet. Een dergelijke grensbepaling is dan ook noch Christelijk noch Pro test antsch. Prof. Oord, een vrijzinnige van onver- dachten naam, verklaarde te Seheveningen, dat het heil der rechtzinnigen alleenlijk in Christus is. Deze formuleering is volkomen juist en de heeren Canne- gieter en Lindeboom hebben, dan ook niets Christelijks gezegd. Met het specifieke Christelijke geraken, do vrijzinnigen totaal verlegen. Hun eorypheeën hebben een nieuw geschiedenisvak uitgevonden om Jezus te kunnen verklaren zonder wonderen. Toen dit schip breuk leed, heeft men den historischen Jezus losgela ten en hem beschouwt als een maaksel der oude dwee- pende Christelijke gemeente. Men heeft zich echter wel al te gemakkelijk van het oudste Christendom, dat ten bloede heeft gestreden tegen het Jodendom en heidendom, afgemaakt, niet getracht de kracht en do zegepraal van die Christenen te verklaren. Die Chris tenen bogen zich voor Jezus Christus, den middelaar tusschen God en menschen, voor hun voorgangers, de apostelen, sterkten zich door hun belijdenis, hadden een hoog ideaal van zedelijkheid en godsdienst. De vrijzinnigen echter verloochenden dat verleden met volle bewustheid, hebben door het heerlijke Evangelie van Jezus Christus een groote streep gehaald, al kun- nen zij liet niet verklaren. En dat is geen wonder, immers zij grondden zich niet in het verleden. Na de' verslapping van het Christendom in de 18e eeuw, kwam het ongeloof, dat alle g-rondslagen van de be- laving ^Me omverwerpen. Maar daarnevens kwam m frankrijk Rousswui, die terug wilde tot de natuur 3r' tsehland de cultuurbeweging, Lessing Goe the bchiller, uit wier werken men de vrijzinnigheid van onze dagen proeft, voeg daarbij de vlucht der na- tuur-wetenschap iu de 19de eeuw en de macht der fi- lozofische critiek en ge vindt onder de mtmschlieid te herademing verklaard, welke ontstond uit het zich yry' gevoelen om te handelen naar de lusten van zijn hart. Dat is de vrijzinnigheid en haar geestelijke va der hier is prof. Scholten in 1858. Dat er in 1908 geen luisterrijk halve eeuwfeest is gevierd, is toe te schrij ven aan gebrek aan stemming, en wijl in toenemende mate was_ gebleken dat de onverschilligheid groeide, het materialisme veld won, wijl de vrijzinnigen de kerk leeg- preekten en voor de eenvoudigen van het gemoed nooit iets hebben gehad. Het modernisme is slechts een fata morgana, een luchtspiegeling. De godsdienst der vrijzinnigen is slechts pure fantasie, kent geen oef die tot zijn volk spreekt. Vandaar dat het mo dernisme op uitzettende wijze kerkverwoestend zijn kracht heeft getoond. Een moderne dominé had zelfs volgens een anecdote verklaard, dat de kerk leegge- preekt moest worden, om den menschen een zelfstan- cigen godsdienst te geven. Verder herinnerde spreker aan de vrije gemeente te Amsterdam, die niet doet aan armenzorg-, (heel goedkoop, maar dat is de vrijzin nigheid wel meer), niet aan prediking (wel lezingen hield over cultuur en philosofie), terwijl do samen komsten niet, met gebed geopend en niet met dankzeg- Sin8 gesloten wordt. Voor zulk een gemeenschap mag men het duurgekochte martelaarsschap niet prijs geven. Moet men daarom echter katholiek worden De vrij zuinigen, die den Paus willen ontwijken, stooten op den rehgieus-paganistischen klip, welke door hen niet is te vermijden, zij komen tot een Christendom zonder ChiistuS, een religie zonder God. Bij de bittere te genstelling tusschen Rome en de hervorming is het met aan te nemen, dat de Gereformeerde kerk zou zijn doortrokken door den Roomsehen zuurdeesem. De hierarchic kent men in deze kerk dan ook uiet, daar het bestuur geschiedt door de gemeente zelf en toege staan is het beroep op de Heilige Schrift, hetgeen door Rome wordt verworpen. In de Gereformeerde kerk kan men langs wettigen weg komen tot wijziging der belijdenis', hetgeen de geschiedenis (artikel 36) aantoont. De ellende van den strijd van heden ligt in de te genwoordige kerkorde, in art. 11 gelijk dr. Kromsigt bier reeds aantoonde. Nimmer echter hebben de vrij zinnigen art. 11 of de belijdenis gewijzigd, toen ze de macht hadden. Waarom niet? Wijl ze gezwicht zijn

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1911 | | pagina 1