IN N E N h A N voor de macht der historische feiten. De vrijzinnigen zijn dan ook slechts parasieten in de kerk en wanneer ze de macht zullen krijgen, dan moet hun naam zijn usurpator. Het is waar, de vrijzinnigen doen zich heel verdraagzaam voor. Spreker wees echter op het boek je van mr. van Doornik, die de onverdraagzaamheid der vrijzinnigen aan den kaak stelde aan de hand van het bouquet je dogmatiek van Bakels. Hoe gaat het verder in de vrijzinnige gemeente soms toe? In het maandblad van do Doopsgezinde gemeente te den Haag wordt naar aanleiding van de doopsbediening gezegd, dat de gemeente afwezig was, dat het er niet stil was, en bedoeld artikel geeft geen hoogen indruk van het geestelijk leven in die gemeente. Tenslotte raadde spreker aan hierterstede te kiezen voor handhaving van den kerkeraad daar de strijd, waarvan velen thans reeds genoeg zouden hebben, an ders elk jaar opnieuw uitbreekt. Jan Rap en zijn maat moeten zich maar herinneren het woordwij begeeren hun diensten niet. Aan de rechtzinnigen kan de strijd ook iets geven n.l. opnieuwe opwaking en dankbare waardeering van -de voorrechten den godsdienst van Jezus Christus en Dien gekruisigd. Mocht de stemming anders uitvallen dan werd ge- wenscht, dan hoopte spreker dat de weg der verdruk king de gemeente ten zegen zou worden. Moge men dan bedenken, dat de zon ook wel eens ondergaat ach ter donkere wolkeu, maar spoedig daarna weer in vol len luister verschijnt, dat God ook zal voortgaan met Zijn Koninkrijk uit te breiden, ook^hier in Alkmaar al schijnt het een wijle anders. Toen Gustaaf Adolf in den 30-jarigen oorlog over stak van het rustige Zweden naar Duitschland, waar hij eindelijk zijn leven bij Lützen op roemrijke wijze liet, dichtte hij het sehoone lied, dat ook morgen d leuze kan zijn: Het is God's zaak waarvoor ge strijdt(Dave rend applaus). Nadat- ds. Vinke den spreker dankte voor zjjn schoon en leerrijk referaat, werd gelegenheid gegeven tot debat. De eerste debater, prof. Eerdmans, met applaus be groet, verklaarde, dat het hem aangenaam was nu eens te kunnen debatteeren met een rechtzinnige, daar debater, hoe vaak hij lezingen had gehouden, nimmer een rechtzinnig debater had ontmoet. Wat ds. Karres had gezegd, was debater niet meegevallen, immers het recht der vrijzinnigen in de Ned. Herv. Kerk, en daarover gaat het hier, bleef onbesproken. Wel zeide de voorzitter in zijn openingswoord: „wij zijn één in de kerk", maar dat is slechts een woord. Als Protestant en als Ohristen wenschte debater uiteen te zetten het standpunt van de vrijzinnigen. En dan moest hij in de eerste plaats tegenover de op merking van den spreker, dat de vrijzinnigen zoo wei nig schrijven over Christus, er op wijzen, dat in arti kei 5, waarin het fundament des geloofs wordt bespro ken, geen woord van Christus staat. Maar er is ook geen enkele vrijzinnige kansel, waarvan niet eiken Zondag wordt gesproken over Jezus. Zij toch willen juist het Christendom van Jezus Christus, de getuige nis van den Heiligen Geest, en zij vragen waar de leerstukken staan, waarmede de rechtzinnigen aanko men. Zij nemen het, den rechtzinnigen kwalijk, datdeze niet gelooven, in wat er in hun belijdenis staat. Im mers zelfs aan de Vrije Universiteit t e Amsterdam wordt geleerd van moderne bijbelcritiek. Waarlijk, de rechtzinnigen mogen op dit punt meer ernst maken met hun beginsel! Er is gesproken over de verdraagzaamheid, nu ten deze opzichte verwennen de rechtzinnigen- de vrijzinni gen niet. Door den spreker werd het modernisme een fata morgana genoemd, maar de beginselen hiervan worden zelfs aanvaard door mannen als dr. Kuijper en prof. Bavink. Het onderscheid tusschen beide partijen (recht- en vrijzinnigen) zou debater dau ook aldus wil len samenvatten, dat de vrijzinnigen zeggen wat ze meenen en de anderen niet. Prof. Eerdmans eindigde met den wensch, dat de vrijzinnige beginselen bier te Alkmaar zouden zege pralen. (Applaus). De heer Schipper had het woord gevraagd en wilde zijn tijdruimte afstaan aan prof. Eerdmaus, hetgeen niet toegelaten en door prof. Eerdmans blijkbaar niet gewenscht- werd. Het had debater getroffen dat de spreker Alkmaar's historie er bij gehaald bad, immers toen ging het om de vrijheid en niet om de verdruk king van de vrijheid. Hij kwam er tegen op, dat Vol taire werd uitgespeeld op een wijze als was geschiedt en verweet den orthodoxen predikanten hun strijd te gen de openbare school, welke met minder faire mid delen worden gevoerd. Do heer Karres sprak wel woor den tegen het katholicisme, welke debater uit het hart gegrepen waren, maar op politiek gebied gaat hij sa men met katholieken om een winste te behalen op ma terieel terrein. De rechtzinnigen hebben, meende de hater, honderden uit de kerk gedreven door hun leer stukken, door hun drie eeuwen oude theoriën, zij zul len komen in een isolement, waarin geen kracht ligt, als ze niet anderen de vrijheid geven, waarvoor zij zeggen vroeger te hebben gestreden. De heer Fenijn, na stilte verzocht te hebben, zeide dat de strijd der vrijzinnigen te Alkmaar staat in het teeken van het recht. Waar er evolutie is, daar kan men zich niet meer schikken naar de leerstukken van vóór drie eeuwen. De strijd, hier ter stede op demoni sche wijze van rechtzinnige zijde gevoerd, zal zich zelf wel wreken. Spreker gaf de verzekering, dat de Jan Raps, de onverschilligen, de arbeiders met de vrijzinni gen zullen meevechten. De spreker ds. Karres noemde prof. Eerdmans een handig debater, daar deze een oratio pro domo had gehouden, maar bijv. niet de uitlating van ds. Can- negièter heeft verdedigd. Vroeger is hier ter stede reeds gesproken over het recht der vrijzinnigen in de kerk, hedenavond was dat niet meer noodig. Trou wens de vrijzinnigen zijn wel wat al te aanmatigend en wanneer het bij hun zoo goed was, als ze meenen, had de rechtzinnigheid nimmer kannen opbloeien. Wat blijft er van de Christus-prediking' over bij de vrijzinnigen? Als prof. Eerdmans en spreker eens op traden voor de oudste Christenen, dan zouden deze het zeker heel wat beter met den orthodoxen dominee kunnen vinden dan met den modernen hoogleeraar der twintigste eeuw. (Applaus.) Wat de getuigenis van den Heiligen Geest betreft, dat zijn maar woorden, woorden. Waar is onder de vrijzinnige geestverwanten de eenheid, waar.is de con trole om zich te toetsen? Ten aanzien van de handhaving der geloofsbelijde nis behoeft spreker het verwijt niet te accepteeren. Over al het dwaze, dat er van vrijzinnige zijde over den Bijbel is geschreven, behoeft men niet te debat teeren. Is men het eens over den persoon en het werk van Christus, dan komt alles iu orde, maar is dit niet het geval, is de hoogere eenheid niet gevonden, dan kunnen de tegenstrijdige meeningen niet in één kerk worden ondergebracht. Al het beroep op de belijdenis wordt ten onrechte gedaan, omdat de vrijzinnigen niet door den geest dier belijdenis zijn doordrongen. Ten slotte zeide spreker wel eens bij geruchte te hebben gehoord dat prof. Eerdmans enkele uitlatingen van tegenstanders uit hun verband gelicht en eenzij dig toegelicht had, op een wijze, welke hun had doen zeggen: zoo kan men uit alles alles bewijzen. De laatste debater heeft zich ingedeeld bij Jan Rap (gelach) en heeft getoond niets te begrijpen van den godsdienst, wijl bij Gods waarheid geen evolutie iu het wezen mogelijk is. Spreker staat op het standpunt: Bijbel, verdedigen wij de vrijheid." Gods wenseht spreker evenals de vroeger te leven en te sterven. De -Steunende op den Met het woord Alkmaarders van coalitie in haar waarde latende, zeide hij, dat zoolang er Ossendorpen worden gevonden, de onderwijzers zelf de oorzaak zijn, dat de coalitie moet blijven bestaan. Aan politiek deed spreker overigens niet. Ten slotte constateerde spreker, dat zijn rechtzinni gen aanval op de vrijzinnige oppervlakkigheid door geen der debaters met grond weersproken is. (Dave rend applaus). Prof. Eerdmans het woord wederom krijgende, vroeg' of er niet iets katholieks is in de wijze waarop de vrij zinnigen worden behandeld door de rechtzinnigen het geld der vrijzinnigen is goed, maar hun kerkelijke positie wordt tegengewerkt. Van vrijzinnige zijde handelt men anders en daar gaat het goed. De weg der verdrukking' is niet die der vrijzinnigen, dat is de weg der heeren die hier aan het roer zijn. De weg der vrijzinnigen zal leeren, dat zij geen onderdrukking wil len, maar een anderen geest, de ware geest van Jezus Christus. Dr. Karres constateerde wederom, dat prof. Eerd mans weer iets anders had gezegd dan wat heden avond was besproken. De vrijzinnigen mogen de kerk veroveren, maar zij kunnen niet eischen, dat de recht zinnigen iets doen tegen hun consciëntie (daverend applaus.) De heer P. Schipper wenschte als spreekbuis der commissie, welke door den kerkeraad was belast met het opmaken der kiezerslijst de schandelijke insinuatie van ds. Melchers te weerleggen, alsof zij opzettelijk zou hebben weggelaten de namen van 551 moderne kiesgerechtigden. Er ontstond eenig rumoer over de vraag of dit cij fer indertijd genoemd was. De heer Schipper verzocht hem te laten uitspreken, immers wanneer hij zich schuldig maakte aan onjuist heden, zou men hem daarop achterna kunnen attrapee- ren. Later heeft ds. Melchers gezegd zich versproken te hebben, maar men mag zich niet in die mate vergis sen. Ds. Melchers zeide later dat er 151 namen waren vergeten van modernen, en in1 dat woord modernen ligt, de insinueerende voorstelling. De commissie was zich bewust een jaar zoo goed mogelijk te hebben ge arbeid om de administratie, die niet in alle opzichten nauwkeurig' was, iu orde te maken. Zij was er van verzekerd dat het werk niet af zou zijn, had zij gezon digd, dan was het omdat zij niet beter kon, maar niet willens en wetens was de lijst vervalseht. Ware de beschuldiging waar gebleken, dan zou de commissie bestaan uit 5 falsarissen. Spreker wenschte echter te constateeren, dat er niet ingekomen zijn 151 reclames van modernen, maar in het geheel 93 reclames, 15 (betreffende personen, die volkomen correct op de lijst waren geplaatst) bleken ongegrond en 15 werden afgewezen, zoodat 63 recla mes werden aangenomen en 63 personen op de kiezers lijst werden geplaatst, waarvan de commissie niet ze ker was of ze er op hoorden. De beschuldiging van ds. Melchers was dus absoluut bezijden de waarheid. De heeren Klootsema en Aukes wenschten het woord. De voorzitter wenschte hun dit niet te geven. De heer Klootsema beriep zich op een uitlating van den heer Schipper, waarop deze na eenig rumoer ver klaarde, dat de leiding der vergadering bij den voor zitter berustte. De beer Klootsema, bet woord verkrijgende, zeide dat, wat de kwestie, door den heer Schipper aan de or de gesteld, betreft, het zijn overtuiging is, dat het getal 551 niet door ds. Melchers is genoemd. Maar welk cijfer is gebruikt, doet aan de zaak niets af. Toe gegeven is dat de kiezerslijst niet iu orde was, sinds vele jaren niet en dat komt niet te pas, is een schuldi ge nalatigheid en spreker wenschte wel eens te weten hoe het dan gegaan is met de verklaring bij de kerk visitatie, dat de lijst wel in orde is, welke schriftelijk om de 3 jaar en mondeling telkenjare moet worden ge geven. Op woord van waarheid is hier dus iets ver klaard, dat niet waar is en een niet geringe nalatig heid betreft. De heer ds. de Prée zeide dat de heer Klootsema het niet kon helpen, dat hij zoo slecht op de hoogte was van de bestuursinrichting der kerk, immers hij is geen idmaat. De kerkvisitatie moet alleen jaarlijks plaat vinden als er in de gemeente een kiescollege is en dat is hier niet het geval. Een lijst van stemgerechtigden voor notabelen en kerkeraad is er wel, maar dat is heel iets anders. Meer wilde spreker over de futiele kwestie niet zeggen. De lieer Aukes, die niet het woord kon krijgen om iets ten opzichte van de grove onwaarheid, aan dr. Melchers verweten, te zeggen, constateerde dat hem rechtens niet gegeven werd wat hem toekwam. Ds. T. Doevendans van Amsterdam sprak een slot woord op al datgene wat hier te Alkmaar in den laat- sten tijd is gesproken, geschreven, verg-aderd daan. Waarom toch dat alles? Om andere personen aan het roer te krijgen, om de baas te spelen? Neen, dat mag aan weerszijden niet worden verwacht. Er zit meer achter: een beginsel, of liever twee beginselen, die lijnrecht met elkander in strijd zijn. Iu het verkiezingsnummer van Maart, wordt gezegd dat het geldt de beoordeeling van het verstand en geweten. Er zit nog meer achter: de waardeering van het oude Bijbelboek. Eu als het om Ion Bijbel gaat, dan is de kloof tusschen modernen en orthodoxen ontzettend groot. Een strijd, zooals thans gevoerd wordt is goed, omdat het verschil van begin selen op den voorgrond komt, omdat de gedachten openbaar gemaakt worden. Spreker wilde enkele ver schilpunten even doen uitkomen. De modernen willen van het scheppingsverhaal, van het paradijsveirhaal, van den zondeval, den zondvloed, godsverbond met Abraham, de plagen van Egypte, de wonderen in de woestijn, den tocht door de Roode Zee, dewetgevingop Sinaï, de Messiaansche profeten Jesaja 53 enz. enz., niemendal weten, en ook aan het nieuwe Testament hechten ze geen geloof. De bijbel is echter voor de rechtzinnigen een boek wat ze voor geen geld willen missen. God heeft het vermenigvuldigd over de gan- sche aarde in duizenden exemplaren. De Bijbel geeft, waar verstand en hart zwijgen, een bron van geestelijk leven, van vertroosting. Het verschil tusschen mo dern en orthodox in schriftbeschouwing is zoo groot, dat er geen samenwerking mogelijk is. Achter den dag voor morgen zit nog iets anders n.l. de heere Jezus Christus zelf zit er achter, het gaat om den Heiland, om den Zaligmaker. Men rooft den Hei land zijn goddelijke heerlijkheid, maakt hem tot mensch en daarom kan een orthodox het nimmer den, dat een moderne recht krijgt in de kerk. Er rest nog ernstig gebed, want wij hebben den slag' niet in handen, maar God, wien gegeven is macht in hemel en aarde, heeft de beslissing in hand. Laat de strijd strakjes voortgezet worden de binnenkamer. Jezus Christus heeft alle macht omdat Hij er achter zit, daarom zal het goed gaan, nederlaag geleden worden dan zal spreker er zich bij neerleggen. (Applaus.) Tenslotte werd het „Onze Vader" gebeden. KERKERAAD OF KIESCOLLEGE? Zelden zal een politieke verkiezing hier ter stede met meer animo zijn gevoerd als thans de kerkelijke verkiezingen. Huisbezoeken, vergaderingen met debat, extra ver- kiezingscourante-n, strooibiljetten, advertenties, een ingezonden stuk. het was alsof het een parlemen taire campagne gold. Wanneer de post de laatste dagen te laat de brieven bezorgde, dan zei hij lakoniek: „de verkiezingen mijn heer." En alles was precies zoo geregeld als dat bij goed voorbereide politieke verkiezingen het geval is. Van vrijzinnige zoowel als van orthodoxe zijde wa ren er in liet stemlokaal (het catechisatie-lokaal in de kosterij der Ned. Herv. kerk) twee stemopnemers. Boden gingen telkens per fiets naar het hoofdkwar tier, dat de vrijzinnigen hadden opgeslagen in liet ge bouw de Unie en de orthodoxen in Waakt en Bidt. In de Unie werd nagegaan wie van de vermoedelijk vrijzinnige lidmaten nog niet gestemd hadden en per fiets werden aan de nog niet opgekomenen gedrukte briefjes gezonden met het verzoek zoo spoedig moge lijk na vijf uur te komen stemmen. Om zes uur zouden 26 huisbezoekers komen om de genen, die nog niet gestemd hebben, persoonlijk te be zoeken, terwijl later op den avond de achterblijvers per rijtuig zullen worden opgehaald. Uit de boeken, lijsten etc., op lange tafels uitge spreid, bleek welk een ontzettende arbeid dit verkie- zingswerk heeft geëischt. De orthodoxen hadden behalve een hoofdkwartier in de stad 8 bijkantoren. Ook zij hielden de lijsten zorgvuldig bij en haalden ongeveer op dezelfde wijze als de vrijzinnigen de achterblijvers op, daarbij natuur lijk de bemiddeling der bijkantoren gebruikend. In omgeving van het stembureau, waar „verkiezing; agenten" inlichtingen gaven en met strooibiljetten borden werd gewerkt, stonden voortdurend of meer opgewonden, te praten. Het waarts" Oudegracht. Christel, zangv. „Halleluja," repetitie, 's avonds 8 uur, Nieuwe Doeleu, Doelestraat. Worstelclub „Kracht door Oefening" oefeningsavond, 8 uur. Voorwaarts. de groepjes, was zoo druk, dat men voortdurend queu moest maken en men vaak een half uur noodig had om te stemmen. Velen vertrokken daarom maar onverrichterzake, niet echter dan na de belofte te hebben afgelegd van terug te zullen komen. Vóór twee uur (de stembus was van 2 tot 5 geslo ten) waren er 811 stemmen uitgebracht. Waren de vermoedens in het vrijzinnige kamp juist, dan zouden er 531 stemmen voor het kiescollege en 280 voor den kerkeraad hebben gestemd. Tn het orthodoxe hoofdkwartier waarvoor 60 per sonen werkten maakte men bezwaar den vermoede- lijken stand mede te deelen. In het geheel zijn er ruim 1600 kiezers. Tot tien uur is de stembus geopend en onmiddellijk zal bet resultaat worden nagegaan. DE VLIEGWEER. Het Vliegcomité heeft bij de gister gehouden ver gadering openbaar verpacht aan den heer H. Dolmans, café „Neuf" alhier, de buffetten voor den lsten, 2en en 3en rang en de twee champagnebars. Het comité doet al 't mogelijke om het den vreem delingen zoo gemakkelijk mogelijk te maken in het vinden van den weg naar het terrein, in verschil lende gedeelten der stad zullen o. a. een 10-tal weg wijzers worden geplaatst, terwijl de weg van den Rijks straatweg naar het terrein zoo goed mogelijk begaan baar zal worden gemaakt. Op Zaterdag, Dinsdag en Woensdag, reap. 8, 6 en Juni, 's middags 1 uur, zullen de vliegers vanaf het café van den heer Schermerhorn op het Waagplein, onder begeleiding van de muziek, naar het terrein worden gebracht. Vijf-en-twintig rijksveldwachters zullen ook nu weer voor de goede orde zorgen. Het Alkmaarsch Warenhuis, dat iedere gelegenheid te baat neemt om reclame te maken, heeft een aar dige verrassing voor de bezoekers. Wat? Laat dat voorloopig nog een verrassing blijven. TREKHONDENCONCOURS. Het trekhonden-concours, dat Hemelvaartsdag op het Doelenveld gehouden zal worden, belooft interes sant te worden. Er zijn 71 inschrijvingen ingekomen, waaronder een dertiental nummers ter opluistering. '1 evens zullen aanwezig zijn een viertal miniatuur hondenkarretjes, zooals die, volgens de nieuwe wet in het groot moeten zijn, terwijl verder geëxposeerd zal worden een lijst met een verzameling portretten van prachtige trekhonden uit Nederland en België, verschillende prijzen, die voor de verloting aangekocht zijn, o.a. een slaapkamerameublement, rijwielen en an dere mooie prijzen. TWEEDE KAMER. In de vergadering van gisteren was ingekomen eene missive van den Minister van Financiën, houdende intrekking van het Wetsontwerp tot het aangaan eener 4 pet. leening ten laste van den Staat. Aan de orde was het Wetsontwerp houdende be palingen tot beveiliging van werklieden bij Steen- houwersarbeid. De algemeene beschouwingen werden geopend. De heer Passtoors (R.-K.) zei den Minister dank voor de indiening van dit Wetsontwerp. Hij hoopte van harte, dat dit Wetsontwerp tot wet zal worden geheven. Spr. noemde als bezwaar tegen deze wet het niet verbieden van de bewerking van voor de gezond heid schadelijke steensoorten, met name zandsteen en drong aan op de opneming van het door hem gewenschte verbod in deze wet. De heer Helsdingen (S. D. A. P.) verklaarde, dat zijn fractie met het ontwerp is ingenomen zij wenseht echter verder te gaan. De keuring achtte spr. te ver dedigen deze vindt ook plaats in het mijnreglement, is dus geen novum. Zij is hier eveneens noodzakelijk. Het bezwaar, dat het ontwerp de vrije beroepskeuze aanrandt, voelde spr. niet. Het is hier een exceptioneel geval erribovendien is de vrij e beroepskeuze voor den arbeider in de practijk iets denkbeeldigs. Spr. betoogde zulks onder interrupties van de heeren Roodhuyzen en Tydeman. Spr. zette verder uiteen, waarom hij geen verplichte keuring zou wenschen. Het verbod van stukwerk voor sommige arbeiders juichte spr. toe. Spr. verwonderde zich over het gemis van een ver bod om zandsteen te bewerken en bepleitte invoering van den achturigen werkdag voor de volwassenen en van den zesurigen werkdag voor de jongeren in het steenhouwersvak. De heer Tydeman (V.L.) wraakte dit soort wetge ving, dat de vrijheid van het bedrijf aantast en alle verantwoordelijkheidsbesef ontneemt aan werkgever en arbeider. Spr.'s hoofdbezwaar is gericht tegen het verbod van steenhouwersarbeid van staatswege, zijnde dit inbreuk op de vrijheid van beroepskeuze. De heer De Kanter (U. L.) meende, dat hier een stelsel wordt ingevoerd, dat zeer veel bezwaren met zich brengt. Ook spreker meende, dat de vrije beroepskeus wordt aangeroerd. Hij zou willen een verplichte keuring', niet van staatswege, maar door een particulier genees heer op verzoek van den arbeider zelf. De heer De Visser (C.-IPj jzei, dat de strekking van het ontwerp hem sympathiek is. De maatregelen, die minister Veegens wilde nemen, waren spr. meer sympathiek, dan die welke minister Talma thans voorstelt. Wat inzake de verplichte keu ring bestaat, is heel iets anders dan wat thans wordt voorgesteld. Spr. had liever gezien, dat men het be drijf had beschermd door in de veiligheidswet desbe- t effende maatregelen op te nemen. Aan het wetsont werp van thans kan spr., als het ongewijzigd blijft, zijn stem onmogelijk geven. De heer De Klerk (U. L.) verdedigde de voorgestelde maatregel, al heeft hij enkele bezwaren, vooral wat betreft de keuring van jongelieden. De vergadering werd daarna verdaagd tot heden. ONTWERP MILITIEWET. De commissie van rapporteursader Tweede Kamer voor het ontwerp-Militiewet kwam gisteravond bijeen tot vaststelling van het voorloopig verslag, waarvan de verschijning tegen het einde dezer week verwacht wordt. AFSTANDSRIT. De regelingscommissie van den Nederlandschen bond voor lichamelijke opvoeding deelt ons mede, dat een afstandsrit per fiets wordt gehouden. Den 28sten Juli (derden dag) zullen o. a. Bergen, Alkmaar, Castricum worden aangedaan. ONGEOORLOOFDE HANDELINGEN MET KINDEREN. Alhier is door de politie aangehouden en naar het huis van bewaring overgebracht N. B., verdacht van het plegen van ongeoorloofde handelingen met kinderen. TUBERpULOSE-MUSEUM. Naar men ons officieel mededeelt, werd het Tuber- culose-museum, dat van 39 Mei alhier was tentoon gesteld, bezocht door 1177 betalende en 2069 niet- betalende bezoekersonder deze laatsten waren 484 leerlingen van de hoogste klasse der lagere scholen, die, onder geleide van hunne onderwijzers, in de ge legenheid waren gesteld het museum te bezichtigen. Het totaal-aantal van 3234 personen stemt de commis sie in alle opzichten tot tevredenheid. KOLONEL VAN ASBECK. De kapitein ter zee W. D. baron van Asbeck te Nieuwediep, heeft het voornemen met ingang van 12 Juni ontheffing te vragen van zijn betrekking als com mandant van het Koninklijk Instituut voor de Marine. DE RAMP TE ISSY-LES-MOULINEAUX. De Minister van Buitenlandsche Zaken en verschil lende buitenlandsche gezanten hebben den Franschen gezant hun deelneming en leedwezen betuigd met het den Franschen regeeringspersonen overkomen ongeluk. Gemengd Nieuws. UIT HEER HUGO WAARD. Heden namiddag werd alhier door den nieuwen Burgemeester den heer W. van Slooten, voor het eerst een huwelijk voltrokken. Als aandenken aan dit feit, werd door hem aan de bruid een aardig cadeau aan geboden, dat door haar zeer dankbaar werd aanvaard. UIT HARENKARSPEL. Te Kalverdijk, onder deze gemeente, is een geval van mond- en klauwzeer geconstateerd. Dit is het eerste geval is de gemeente. Tot voorzitter van de Banna Harenkarspel is herkozen de heer J. Swan, aldaar. UIT WIERINGERWAARD. Gister is in onze gemeente een verdacht geval van mond- en klauwzeer vastgesteld bij een varken van den heer K. K. VAN TEXEL. Heden werd de 2de der 6 groote lammerenmarkten gehouden. Aangevoerd werden 8108 lammeren die bij levendigen handel voor 11 h 16 gulden werden ge kocht. Gemiddeld werd voor goede partijen 13 ii f 18.50 besteed. UIT BROEK OP LANGENDIJK. Ds. J. Mulder alhier heeft bedankt voor het beroep bij de Gereformeerde Kerk te Ermelo. een dul- uit- a 11e zijn in en Hij naar ARRONDISSEMENTS-RECHTBANK Uitspraken van heden. Johannes B., zonder vaste woonplaats, landlooperij, dagen hecht, en 1 jaar opzending. Pieter J., Oudkarspel, mishandeling, 6 weken gev. ^Steven T., Enkhuizen, beleediging, f 15 boete subs. 15 dagen hecht. Louis de Gr,, Alkmaar, wederspannigheid, f 25 boete subs. 25 dagen hecht. Cornelis Sch., Texel, middelen te koop aanbieden om iemand in staat te stellen een strafbaar feit te plegen, f 15 boete subs. 15 dagen hecht. Gerrit D., Wieringen, beleediging, f 15 boete subs. 15 dagen hecht. Koning, ook hier, Hij bestuurt de gemeente zijn welbehagen. Gebeden en vertrouwen moet men^ maar ook moet men gehoorzaam volgen, als de Vrijzinnigen winnen moet men erkennen dat de Heere God het gewild heeft doch spreker hoopte dat van Alkmaar morgen de Victorie van Koning Jezus zal komen en mocht dé het ge- gebouw AGENDA. DINSDAG: „Nieuw Leven en ..Orpheus", repetitie voor heele koor 7'/2 uur, dames, 8V2 uur, heeren, Diligentia". Zangver. „God is mijn lied," repetitie, 8 uur, Chris telijke school. Gymn.-ver. „Kracht en Vlugheid," van 7Va—SVz uur Jongensafd. 1, van SVa—10 uur Heerenafd., Har- Arbeiders Dam- en Schaakclub, 8 uur, „Voor- UIT BERGEN. Bij de op den 21en Mei 1.1. gehouden tien-jaarlijk- sche stemming is door de stemgerechtigde lidmaten der Nederd. Hervormde Kerk alhier met op 2 na al gemeene stemmen besloten, dat het kiescollege zal blijven bestaan. Men verzoekt ons het volgende op te nemen De Korf bal v ereeniging „Winkel", hoopt den 28sten Mei, 's middags van 2 tot 4 uur, te Bergen een pro- paganda-wedstrijd te houden, met het doei om de be langstelling voor dit te spel te wekken, met zoo mo gelijk het resultaat dat te Bergen of nabij gelegen plaatsen, dergelijke vereenigingen worden opgericht. De WelEdele Heer van Reenen, Burgemeester te Bergen, stelde hiertoe een terrein beschikbaar en het is te hopen dat velen den wedstrijd zullen bijwonen en het streven der vereeniging met succes mag wor- den beloond. Het Korfbalspel, waaraan 24 personen, 12 Dames en 12 Heeren deelnemen, is een mooi en prettig spel, en nog betrekkelijk nieuw. In de groote steden van ons land wordt het druk beoefend en treedt het meer meer op den voorgrond, doch ook in het noorden van onze provincie heeft men bloeiende vereenigingen, n.l. te Helder, Schagen en Winkel. Moge dit aantal spoedig flink worden uitgebreid.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1911 | | pagina 2