IN N E N h A N
voor de macht der historische feiten. De vrijzinnigen
zijn dan ook slechts parasieten in de kerk en wanneer
ze de macht zullen krijgen, dan moet hun naam zijn
usurpator. Het is waar, de vrijzinnigen doen zich heel
verdraagzaam voor. Spreker wees echter op het boek
je van mr. van Doornik, die de onverdraagzaamheid
der vrijzinnigen aan den kaak stelde aan de hand van
het bouquet je dogmatiek van Bakels. Hoe gaat het
verder in de vrijzinnige gemeente soms toe? In het
maandblad van do Doopsgezinde gemeente te den
Haag wordt naar aanleiding van de doopsbediening
gezegd, dat de gemeente afwezig was, dat het er niet
stil was, en bedoeld artikel geeft geen hoogen indruk
van het geestelijk leven in die gemeente.
Tenslotte raadde spreker aan hierterstede te kiezen
voor handhaving van den kerkeraad daar de strijd,
waarvan velen thans reeds genoeg zouden hebben, an
ders elk jaar opnieuw uitbreekt. Jan Rap en zijn maat
moeten zich maar herinneren het woordwij begeeren
hun diensten niet. Aan de rechtzinnigen kan de strijd
ook iets geven n.l. opnieuwe opwaking en dankbare
waardeering van -de voorrechten den godsdienst van
Jezus Christus en Dien gekruisigd.
Mocht de stemming anders uitvallen dan werd ge-
wenscht, dan hoopte spreker dat de weg der verdruk
king de gemeente ten zegen zou worden. Moge men
dan bedenken, dat de zon ook wel eens ondergaat ach
ter donkere wolkeu, maar spoedig daarna weer in vol
len luister verschijnt, dat God ook zal voortgaan met
Zijn Koninkrijk uit te breiden, ook^hier in Alkmaar al
schijnt het een wijle anders.
Toen Gustaaf Adolf in den 30-jarigen oorlog over
stak van het rustige Zweden naar Duitschland, waar
hij eindelijk zijn leven bij Lützen op roemrijke wijze
liet, dichtte hij het sehoone lied, dat ook morgen d
leuze kan zijn:
Het is God's zaak waarvoor ge strijdt(Dave
rend applaus).
Nadat- ds. Vinke den spreker dankte voor zjjn
schoon en leerrijk referaat, werd gelegenheid gegeven
tot debat.
De eerste debater, prof. Eerdmans, met applaus be
groet, verklaarde, dat het hem aangenaam was nu
eens te kunnen debatteeren met een rechtzinnige, daar
debater, hoe vaak hij lezingen had gehouden, nimmer
een rechtzinnig debater had ontmoet. Wat ds. Karres
had gezegd, was debater niet meegevallen, immers het
recht der vrijzinnigen in de Ned. Herv. Kerk, en
daarover gaat het hier, bleef onbesproken. Wel zeide
de voorzitter in zijn openingswoord: „wij zijn één in de
kerk", maar dat is slechts een woord.
Als Protestant en als Ohristen wenschte debater
uiteen te zetten het standpunt van de vrijzinnigen.
En dan moest hij in de eerste plaats tegenover de op
merking van den spreker, dat de vrijzinnigen zoo wei
nig schrijven over Christus, er op wijzen, dat in arti
kei 5, waarin het fundament des geloofs wordt bespro
ken, geen woord van Christus staat. Maar er is ook
geen enkele vrijzinnige kansel, waarvan niet eiken
Zondag wordt gesproken over Jezus. Zij toch willen
juist het Christendom van Jezus Christus, de getuige
nis van den Heiligen Geest, en zij vragen waar de
leerstukken staan, waarmede de rechtzinnigen aanko
men. Zij nemen het, den rechtzinnigen kwalijk, datdeze
niet gelooven, in wat er in hun belijdenis staat. Im
mers zelfs aan de Vrije Universiteit t e Amsterdam
wordt geleerd van moderne bijbelcritiek. Waarlijk, de
rechtzinnigen mogen op dit punt meer ernst maken
met hun beginsel!
Er is gesproken over de verdraagzaamheid, nu ten
deze opzichte verwennen de rechtzinnigen- de vrijzinni
gen niet.
Door den spreker werd het modernisme een fata
morgana genoemd, maar de beginselen hiervan worden
zelfs aanvaard door mannen als dr. Kuijper en prof.
Bavink. Het onderscheid tusschen beide partijen
(recht- en vrijzinnigen) zou debater dau ook aldus wil
len samenvatten, dat de vrijzinnigen zeggen wat ze
meenen en de anderen niet.
Prof. Eerdmans eindigde met den wensch, dat de
vrijzinnige beginselen bier te Alkmaar zouden zege
pralen. (Applaus).
De heer Schipper had het woord gevraagd en wilde
zijn tijdruimte afstaan aan prof. Eerdmaus, hetgeen
niet toegelaten en door prof. Eerdmans blijkbaar niet
gewenscht- werd. Het had debater getroffen dat de
spreker Alkmaar's historie er bij gehaald bad, immers
toen ging het om de vrijheid en niet om de verdruk
king van de vrijheid. Hij kwam er tegen op, dat Vol
taire werd uitgespeeld op een wijze als was geschiedt
en verweet den orthodoxen predikanten hun strijd te
gen de openbare school, welke met minder faire mid
delen worden gevoerd. Do heer Karres sprak wel woor
den tegen het katholicisme, welke debater uit het hart
gegrepen waren, maar op politiek gebied gaat hij sa
men met katholieken om een winste te behalen op ma
terieel terrein. De rechtzinnigen hebben, meende de
hater, honderden uit de kerk gedreven door hun leer
stukken, door hun drie eeuwen oude theoriën, zij zul
len komen in een isolement, waarin geen kracht ligt,
als ze niet anderen de vrijheid geven, waarvoor zij
zeggen vroeger te hebben gestreden.
De heer Fenijn, na stilte verzocht te hebben, zeide
dat de strijd der vrijzinnigen te Alkmaar staat in het
teeken van het recht. Waar er evolutie is, daar kan
men zich niet meer schikken naar de leerstukken van
vóór drie eeuwen. De strijd, hier ter stede op demoni
sche wijze van rechtzinnige zijde gevoerd, zal zich zelf
wel wreken. Spreker gaf de verzekering, dat de Jan
Raps, de onverschilligen, de arbeiders met de vrijzinni
gen zullen meevechten.
De spreker ds. Karres noemde prof. Eerdmans een
handig debater, daar deze een oratio pro domo had
gehouden, maar bijv. niet de uitlating van ds. Can-
negièter heeft verdedigd. Vroeger is hier ter stede
reeds gesproken over het recht der vrijzinnigen in de
kerk, hedenavond was dat niet meer noodig. Trou
wens de vrijzinnigen zijn wel wat al te aanmatigend
en wanneer het bij hun zoo goed was, als ze meenen,
had de rechtzinnigheid nimmer kannen opbloeien.
Wat blijft er van de Christus-prediking' over bij de
vrijzinnigen? Als prof. Eerdmans en spreker eens op
traden voor de oudste Christenen, dan zouden deze
het zeker heel wat beter met den orthodoxen dominee
kunnen vinden dan met den modernen hoogleeraar der
twintigste eeuw. (Applaus.)
Wat de getuigenis van den Heiligen Geest betreft,
dat zijn maar woorden, woorden. Waar is onder de
vrijzinnige geestverwanten de eenheid, waar.is de con
trole om zich te toetsen?
Ten aanzien van de handhaving der geloofsbelijde
nis behoeft spreker het verwijt niet te accepteeren.
Over al het dwaze, dat er van vrijzinnige zijde over
den Bijbel is geschreven, behoeft men niet te debat
teeren. Is men het eens over den persoon en het werk
van Christus, dan komt alles iu orde, maar is dit niet
het geval, is de hoogere eenheid niet gevonden, dan
kunnen de tegenstrijdige meeningen niet in één kerk
worden ondergebracht. Al het beroep op de belijdenis
wordt ten onrechte gedaan, omdat de vrijzinnigen niet
door den geest dier belijdenis zijn doordrongen.
Ten slotte zeide spreker wel eens bij geruchte te
hebben gehoord dat prof. Eerdmans enkele uitlatingen
van tegenstanders uit hun verband gelicht en eenzij
dig toegelicht had, op een wijze, welke hun had doen
zeggen: zoo kan men uit alles alles bewijzen.
De laatste debater heeft zich ingedeeld bij Jan Rap
(gelach) en heeft getoond niets te begrijpen van den
godsdienst, wijl bij Gods waarheid geen evolutie iu het
wezen mogelijk is.
Spreker staat op het standpunt:
Bijbel, verdedigen wij de vrijheid."
Gods wenseht spreker evenals de
vroeger te leven en te sterven. De
-Steunende op den
Met het woord
Alkmaarders van
coalitie in haar
waarde latende, zeide hij, dat zoolang er Ossendorpen
worden gevonden, de onderwijzers zelf de oorzaak zijn,
dat de coalitie moet blijven bestaan. Aan politiek
deed spreker overigens niet.
Ten slotte constateerde spreker, dat zijn rechtzinni
gen aanval op de vrijzinnige oppervlakkigheid door
geen der debaters met grond weersproken is. (Dave
rend applaus).
Prof. Eerdmans het woord wederom krijgende, vroeg'
of er niet iets katholieks is in de wijze waarop de vrij
zinnigen worden behandeld door de rechtzinnigen
het geld der vrijzinnigen is goed, maar hun kerkelijke
positie wordt tegengewerkt. Van vrijzinnige zijde
handelt men anders en daar gaat het goed. De weg
der verdrukking' is niet die der vrijzinnigen, dat is de
weg der heeren die hier aan het roer zijn. De weg der
vrijzinnigen zal leeren, dat zij geen onderdrukking wil
len, maar een anderen geest, de ware geest van Jezus
Christus.
Dr. Karres constateerde wederom, dat prof. Eerd
mans weer iets anders had gezegd dan wat heden
avond was besproken. De vrijzinnigen mogen de kerk
veroveren, maar zij kunnen niet eischen, dat de recht
zinnigen iets doen tegen hun consciëntie (daverend
applaus.)
De heer P. Schipper wenschte als spreekbuis der
commissie, welke door den kerkeraad was belast met
het opmaken der kiezerslijst de schandelijke insinuatie
van ds. Melchers te weerleggen, alsof zij opzettelijk
zou hebben weggelaten de namen van 551 moderne
kiesgerechtigden.
Er ontstond eenig rumoer over de vraag of dit cij
fer indertijd genoemd was.
De heer Schipper verzocht hem te laten uitspreken,
immers wanneer hij zich schuldig maakte aan onjuist
heden, zou men hem daarop achterna kunnen attrapee-
ren.
Later heeft ds. Melchers gezegd zich versproken te
hebben, maar men mag zich niet in die mate vergis
sen. Ds. Melchers zeide later dat er 151 namen waren
vergeten van modernen, en in1 dat woord modernen
ligt, de insinueerende voorstelling. De commissie was
zich bewust een jaar zoo goed mogelijk te hebben ge
arbeid om de administratie, die niet in alle opzichten
nauwkeurig' was, iu orde te maken. Zij was er van
verzekerd dat het werk niet af zou zijn, had zij gezon
digd, dan was het omdat zij niet beter kon, maar niet
willens en wetens was de lijst vervalseht. Ware de
beschuldiging waar gebleken, dan zou de commissie
bestaan uit 5 falsarissen.
Spreker wenschte echter te constateeren, dat er niet
ingekomen zijn 151 reclames van modernen, maar in
het geheel 93 reclames, 15 (betreffende personen, die
volkomen correct op de lijst waren geplaatst) bleken
ongegrond en 15 werden afgewezen, zoodat 63 recla
mes werden aangenomen en 63 personen op de kiezers
lijst werden geplaatst, waarvan de commissie niet ze
ker was of ze er op hoorden. De beschuldiging van
ds. Melchers was dus absoluut bezijden de waarheid.
De heeren Klootsema en Aukes wenschten het
woord.
De voorzitter wenschte hun dit niet te geven.
De heer Klootsema beriep zich op een uitlating van
den heer Schipper, waarop deze na eenig rumoer ver
klaarde, dat de leiding der vergadering bij den voor
zitter berustte.
De beer Klootsema, bet woord verkrijgende, zeide
dat, wat de kwestie, door den heer Schipper aan de or
de gesteld, betreft, het zijn overtuiging is, dat het
getal 551 niet door ds. Melchers is genoemd. Maar
welk cijfer is gebruikt, doet aan de zaak niets af. Toe
gegeven is dat de kiezerslijst niet iu orde was, sinds
vele jaren niet en dat komt niet te pas, is een schuldi
ge nalatigheid en spreker wenschte wel eens te weten
hoe het dan gegaan is met de verklaring bij de kerk
visitatie, dat de lijst wel in orde is, welke schriftelijk
om de 3 jaar en mondeling telkenjare moet worden ge
geven. Op woord van waarheid is hier dus iets ver
klaard, dat niet waar is en een niet geringe nalatig
heid betreft.
De heer ds. de Prée zeide dat de heer Klootsema het
niet kon helpen, dat hij zoo slecht op de hoogte was
van de bestuursinrichting der kerk, immers hij is geen
idmaat. De kerkvisitatie moet alleen jaarlijks plaat
vinden als er in de gemeente een kiescollege is en dat
is hier niet het geval. Een lijst van stemgerechtigden
voor notabelen en kerkeraad is er wel, maar dat is
heel iets anders. Meer wilde spreker over de futiele
kwestie niet zeggen.
De lieer Aukes, die niet het woord kon krijgen om
iets ten opzichte van de grove onwaarheid, aan dr.
Melchers verweten, te zeggen, constateerde dat hem
rechtens niet gegeven werd wat hem toekwam.
Ds. T. Doevendans van Amsterdam sprak een slot
woord op al datgene wat hier te Alkmaar in den laat-
sten tijd is gesproken, geschreven, verg-aderd
daan. Waarom toch dat alles?
Om andere personen aan het roer te krijgen, om de
baas te spelen? Neen, dat mag aan weerszijden niet
worden verwacht. Er zit meer achter: een beginsel, of
liever twee beginselen, die lijnrecht met elkander in
strijd zijn. Iu het verkiezingsnummer van Maart,
wordt gezegd dat het geldt de beoordeeling van het
verstand en geweten. Er zit nog meer achter: de
waardeering van het oude Bijbelboek. Eu als het om
Ion Bijbel gaat, dan is de kloof tusschen modernen en
orthodoxen ontzettend groot. Een strijd, zooals thans
gevoerd wordt is goed, omdat het verschil van begin
selen op den voorgrond komt, omdat de gedachten
openbaar gemaakt worden. Spreker wilde enkele ver
schilpunten even doen uitkomen. De modernen willen
van het scheppingsverhaal, van het paradijsveirhaal,
van den zondeval, den zondvloed, godsverbond met
Abraham, de plagen van Egypte, de wonderen in de
woestijn, den tocht door de Roode Zee, dewetgevingop
Sinaï, de Messiaansche profeten Jesaja 53 enz. enz.,
niemendal weten, en ook aan het nieuwe Testament
hechten ze geen geloof. De bijbel is echter voor de
rechtzinnigen een boek wat ze voor geen geld willen
missen. God heeft het vermenigvuldigd over de gan-
sche aarde in duizenden exemplaren. De Bijbel geeft,
waar verstand en hart zwijgen, een bron van geestelijk
leven, van vertroosting. Het verschil tusschen mo
dern en orthodox in schriftbeschouwing is zoo groot,
dat er geen samenwerking mogelijk is.
Achter den dag voor morgen zit nog iets anders n.l.
de heere Jezus Christus zelf zit er achter, het gaat om
den Heiland, om den Zaligmaker. Men rooft den Hei
land zijn goddelijke heerlijkheid, maakt hem tot
mensch en daarom kan een orthodox het nimmer
den, dat een moderne recht krijgt in de kerk.
Er rest nog ernstig gebed, want wij hebben den
slag' niet in handen, maar God, wien gegeven is
macht in hemel en aarde, heeft de beslissing in
hand. Laat de strijd strakjes voortgezet worden
de binnenkamer. Jezus Christus heeft alle macht
omdat Hij er achter zit, daarom zal het goed gaan,
nederlaag geleden worden dan zal spreker er zich bij
neerleggen. (Applaus.)
Tenslotte werd het „Onze Vader" gebeden.
KERKERAAD OF KIESCOLLEGE?
Zelden zal een politieke verkiezing hier ter stede
met meer animo zijn gevoerd als thans de kerkelijke
verkiezingen.
Huisbezoeken, vergaderingen met debat, extra ver-
kiezingscourante-n, strooibiljetten, advertenties, een
ingezonden stuk. het was alsof het een parlemen
taire campagne gold.
Wanneer de post de laatste dagen te laat de brieven
bezorgde, dan zei hij lakoniek: „de verkiezingen mijn
heer."
En alles was precies zoo geregeld als dat bij goed
voorbereide politieke verkiezingen het geval is.
Van vrijzinnige zoowel als van orthodoxe zijde wa
ren er in liet stemlokaal (het catechisatie-lokaal in de
kosterij der Ned. Herv. kerk) twee stemopnemers.
Boden gingen telkens per fiets naar het hoofdkwar
tier, dat de vrijzinnigen hadden opgeslagen in liet ge
bouw de Unie en de orthodoxen in Waakt en Bidt.
In de Unie werd nagegaan wie van de vermoedelijk
vrijzinnige lidmaten nog niet gestemd hadden en per
fiets werden aan de nog niet opgekomenen gedrukte
briefjes gezonden met het verzoek zoo spoedig moge
lijk na vijf uur te komen stemmen.
Om zes uur zouden 26 huisbezoekers komen om de
genen, die nog niet gestemd hebben, persoonlijk te be
zoeken, terwijl later op den avond de achterblijvers
per rijtuig zullen worden opgehaald.
Uit de boeken, lijsten etc., op lange tafels uitge
spreid, bleek welk een ontzettende arbeid dit verkie-
zingswerk heeft geëischt.
De orthodoxen hadden behalve een hoofdkwartier
in de stad 8 bijkantoren. Ook zij hielden de lijsten
zorgvuldig bij en haalden ongeveer op dezelfde wijze
als de vrijzinnigen de achterblijvers op, daarbij natuur
lijk de bemiddeling der bijkantoren gebruikend. In
omgeving van het stembureau, waar „verkiezing;
agenten" inlichtingen gaven en met strooibiljetten
borden werd gewerkt, stonden voortdurend
of meer opgewonden, te praten. Het
waarts" Oudegracht.
Christel, zangv. „Halleluja," repetitie, 's avonds 8
uur, Nieuwe Doeleu, Doelestraat.
Worstelclub „Kracht door Oefening" oefeningsavond,
8 uur. Voorwaarts.
de
groepjes,
was zoo
druk, dat men voortdurend queu moest maken en
men vaak een half uur noodig had om te stemmen.
Velen vertrokken daarom maar onverrichterzake, niet
echter dan na de belofte te hebben afgelegd van terug
te zullen komen.
Vóór twee uur (de stembus was van 2 tot 5 geslo
ten) waren er 811 stemmen uitgebracht.
Waren de vermoedens in het vrijzinnige kamp juist,
dan zouden er 531 stemmen voor het kiescollege en
280 voor den kerkeraad hebben gestemd.
Tn het orthodoxe hoofdkwartier waarvoor 60 per
sonen werkten maakte men bezwaar den vermoede-
lijken stand mede te deelen.
In het geheel zijn er ruim 1600 kiezers.
Tot tien uur is de stembus geopend en onmiddellijk
zal bet resultaat worden nagegaan.
DE VLIEGWEER.
Het Vliegcomité heeft bij de gister gehouden ver
gadering openbaar verpacht aan den heer H. Dolmans,
café „Neuf" alhier, de buffetten voor den lsten, 2en
en 3en rang en de twee champagnebars.
Het comité doet al 't mogelijke om het den vreem
delingen zoo gemakkelijk mogelijk te maken in het
vinden van den weg naar het terrein, in verschil
lende gedeelten der stad zullen o. a. een 10-tal weg
wijzers worden geplaatst, terwijl de weg van den Rijks
straatweg naar het terrein zoo goed mogelijk begaan
baar zal worden gemaakt.
Op Zaterdag, Dinsdag en Woensdag, reap. 8, 6 en
Juni, 's middags 1 uur, zullen de vliegers vanaf het
café van den heer Schermerhorn op het Waagplein,
onder begeleiding van de muziek, naar het terrein
worden gebracht.
Vijf-en-twintig rijksveldwachters zullen ook nu weer
voor de goede orde zorgen.
Het Alkmaarsch Warenhuis, dat iedere gelegenheid
te baat neemt om reclame te maken, heeft een aar
dige verrassing voor de bezoekers.
Wat?
Laat dat voorloopig nog een verrassing blijven.
TREKHONDENCONCOURS.
Het trekhonden-concours, dat Hemelvaartsdag op
het Doelenveld gehouden zal worden, belooft interes
sant te worden. Er zijn 71 inschrijvingen ingekomen,
waaronder een dertiental nummers ter opluistering.
'1 evens zullen aanwezig zijn een viertal miniatuur
hondenkarretjes, zooals die, volgens de nieuwe wet
in het groot moeten zijn, terwijl verder geëxposeerd
zal worden een lijst met een verzameling portretten
van prachtige trekhonden uit Nederland en België,
verschillende prijzen, die voor de verloting aangekocht
zijn, o.a. een slaapkamerameublement, rijwielen en an
dere mooie prijzen.
TWEEDE KAMER.
In de vergadering van gisteren was ingekomen eene
missive van den Minister van Financiën, houdende
intrekking van het Wetsontwerp tot het aangaan
eener 4 pet. leening ten laste van den Staat.
Aan de orde was het Wetsontwerp houdende be
palingen tot beveiliging van werklieden bij Steen-
houwersarbeid. De algemeene beschouwingen werden
geopend.
De heer Passtoors (R.-K.) zei den Minister dank
voor de indiening van dit Wetsontwerp. Hij hoopte
van harte, dat dit Wetsontwerp tot wet zal worden
geheven. Spr. noemde als bezwaar tegen deze wet het
niet verbieden van de bewerking van voor de gezond
heid schadelijke steensoorten, met name zandsteen en
drong aan op de opneming van het door hem gewenschte
verbod in deze wet.
De heer Helsdingen (S. D. A. P.) verklaarde, dat
zijn fractie met het ontwerp is ingenomen zij wenseht
echter verder te gaan. De keuring achtte spr. te ver
dedigen deze vindt ook plaats in het mijnreglement,
is dus geen novum. Zij is hier eveneens noodzakelijk.
Het bezwaar, dat het ontwerp de vrije beroepskeuze
aanrandt, voelde spr. niet. Het is hier een exceptioneel
geval erribovendien is de vrij e beroepskeuze voor den
arbeider in de practijk iets denkbeeldigs. Spr. betoogde
zulks onder interrupties van de heeren Roodhuyzen
en Tydeman.
Spr. zette verder uiteen, waarom hij geen verplichte
keuring zou wenschen. Het verbod van stukwerk voor
sommige arbeiders juichte spr. toe.
Spr. verwonderde zich over het gemis van een ver
bod om zandsteen te bewerken en bepleitte invoering
van den achturigen werkdag voor de volwassenen en
van den zesurigen werkdag voor de jongeren in het
steenhouwersvak.
De heer Tydeman (V.L.) wraakte dit soort wetge
ving, dat de vrijheid van het bedrijf aantast en alle
verantwoordelijkheidsbesef ontneemt aan werkgever
en arbeider. Spr.'s hoofdbezwaar is gericht tegen het
verbod van steenhouwersarbeid van staatswege, zijnde
dit inbreuk op de vrijheid van beroepskeuze.
De heer De Kanter (U. L.) meende, dat hier een
stelsel wordt ingevoerd, dat zeer veel bezwaren met
zich brengt.
Ook spreker meende, dat de vrije beroepskeus wordt
aangeroerd. Hij zou willen een verplichte keuring',
niet van staatswege, maar door een particulier genees
heer op verzoek van den arbeider zelf.
De heer De Visser (C.-IPj jzei, dat de strekking van
het ontwerp hem sympathiek is.
De maatregelen, die minister Veegens wilde nemen,
waren spr. meer sympathiek, dan die welke minister
Talma thans voorstelt. Wat inzake de verplichte keu
ring bestaat, is heel iets anders dan wat thans wordt
voorgesteld. Spr. had liever gezien, dat men het be
drijf had beschermd door in de veiligheidswet desbe-
t effende maatregelen op te nemen. Aan het wetsont
werp van thans kan spr., als het ongewijzigd blijft,
zijn stem onmogelijk geven.
De heer De Klerk (U. L.) verdedigde de voorgestelde
maatregel, al heeft hij enkele bezwaren, vooral wat
betreft de keuring van jongelieden.
De vergadering werd daarna verdaagd tot heden.
ONTWERP MILITIEWET.
De commissie van rapporteursader Tweede Kamer
voor het ontwerp-Militiewet kwam gisteravond bijeen
tot vaststelling van het voorloopig verslag, waarvan
de verschijning tegen het einde dezer week verwacht
wordt.
AFSTANDSRIT.
De regelingscommissie van den Nederlandschen
bond voor lichamelijke opvoeding deelt ons mede, dat
een afstandsrit per fiets wordt gehouden. Den
28sten Juli (derden dag) zullen o. a. Bergen, Alkmaar,
Castricum worden aangedaan.
ONGEOORLOOFDE HANDELINGEN MET
KINDEREN.
Alhier is door de politie aangehouden en naar het
huis van bewaring overgebracht N. B., verdacht van
het plegen van ongeoorloofde handelingen met kinderen.
TUBERpULOSE-MUSEUM.
Naar men ons officieel mededeelt, werd het Tuber-
culose-museum, dat van 39 Mei alhier was tentoon
gesteld, bezocht door 1177 betalende en 2069 niet-
betalende bezoekersonder deze laatsten waren 484
leerlingen van de hoogste klasse der lagere scholen,
die, onder geleide van hunne onderwijzers, in de ge
legenheid waren gesteld het museum te bezichtigen.
Het totaal-aantal van 3234 personen stemt de commis
sie in alle opzichten tot tevredenheid.
KOLONEL VAN ASBECK.
De kapitein ter zee W. D. baron van Asbeck te
Nieuwediep, heeft het voornemen met ingang van 12
Juni ontheffing te vragen van zijn betrekking als com
mandant van het Koninklijk Instituut voor de Marine.
DE RAMP TE ISSY-LES-MOULINEAUX.
De Minister van Buitenlandsche Zaken en verschil
lende buitenlandsche gezanten hebben den Franschen
gezant hun deelneming en leedwezen betuigd met het
den Franschen regeeringspersonen overkomen ongeluk.
Gemengd Nieuws.
UIT HEER HUGO WAARD.
Heden namiddag werd alhier door den nieuwen
Burgemeester den heer W. van Slooten, voor het eerst
een huwelijk voltrokken. Als aandenken aan dit feit,
werd door hem aan de bruid een aardig cadeau aan
geboden, dat door haar zeer dankbaar werd aanvaard.
UIT HARENKARSPEL.
Te Kalverdijk, onder deze gemeente, is een geval
van mond- en klauwzeer geconstateerd. Dit is het
eerste geval is de gemeente.
Tot voorzitter van de Banna Harenkarspel is
herkozen de heer J. Swan, aldaar.
UIT WIERINGERWAARD.
Gister is in onze gemeente een verdacht geval van
mond- en klauwzeer vastgesteld bij een varken van
den heer K. K.
VAN TEXEL.
Heden werd de 2de der 6 groote lammerenmarkten
gehouden. Aangevoerd werden 8108 lammeren die bij
levendigen handel voor 11 h 16 gulden werden ge
kocht. Gemiddeld werd voor goede partijen 13 ii f 18.50
besteed.
UIT BROEK OP LANGENDIJK.
Ds. J. Mulder alhier heeft bedankt voor het beroep
bij de Gereformeerde Kerk te Ermelo.
een
dul-
uit-
a 11e
zijn
in
en
Hij
naar
ARRONDISSEMENTS-RECHTBANK
Uitspraken van heden.
Johannes B., zonder vaste woonplaats, landlooperij,
dagen hecht, en 1 jaar opzending.
Pieter J., Oudkarspel, mishandeling, 6 weken gev.
^Steven T., Enkhuizen, beleediging, f 15 boete subs.
15 dagen hecht.
Louis de Gr,, Alkmaar, wederspannigheid, f 25
boete subs. 25 dagen hecht.
Cornelis Sch., Texel, middelen te koop aanbieden
om iemand in staat te stellen een strafbaar feit te
plegen, f 15 boete subs. 15 dagen hecht.
Gerrit D., Wieringen, beleediging, f 15 boete subs.
15 dagen hecht.
Koning, ook hier, Hij bestuurt de gemeente
zijn welbehagen.
Gebeden en vertrouwen moet men^ maar ook moet
men gehoorzaam volgen, als de Vrijzinnigen winnen
moet men erkennen dat de Heere God het gewild
heeft doch spreker hoopte dat van Alkmaar morgen de
Victorie van Koning Jezus zal komen en mocht dé
het ge-
gebouw
AGENDA.
DINSDAG:
„Nieuw Leven en ..Orpheus", repetitie voor
heele koor 7'/2 uur, dames, 8V2 uur, heeren,
Diligentia".
Zangver. „God is mijn lied," repetitie, 8 uur, Chris
telijke school.
Gymn.-ver. „Kracht en Vlugheid," van 7Va—SVz
uur Jongensafd. 1, van SVa—10 uur Heerenafd., Har-
Arbeiders Dam- en Schaakclub, 8 uur, „Voor-
UIT BERGEN.
Bij de op den 21en Mei 1.1. gehouden tien-jaarlijk-
sche stemming is door de stemgerechtigde lidmaten
der Nederd. Hervormde Kerk alhier met op 2 na al
gemeene stemmen besloten, dat het kiescollege zal
blijven bestaan.
Men verzoekt ons het volgende op te nemen
De Korf bal v ereeniging „Winkel", hoopt den 28sten
Mei, 's middags van 2 tot 4 uur, te Bergen een pro-
paganda-wedstrijd te houden, met het doei om de be
langstelling voor dit te spel te wekken, met zoo mo
gelijk het resultaat dat te Bergen of nabij gelegen
plaatsen, dergelijke vereenigingen worden opgericht.
De WelEdele Heer van Reenen, Burgemeester te
Bergen, stelde hiertoe een terrein beschikbaar en het
is te hopen dat velen den wedstrijd zullen bijwonen
en het streven der vereeniging met succes mag wor-
den beloond.
Het Korfbalspel, waaraan 24 personen, 12 Dames
en 12 Heeren deelnemen, is een mooi en prettig spel,
en nog betrekkelijk nieuw. In de groote steden van
ons land wordt het druk beoefend en treedt het meer
meer op den voorgrond, doch ook in het noorden
van onze provincie heeft men bloeiende vereenigingen,
n.l. te Helder, Schagen en Winkel. Moge dit aantal
spoedig flink worden uitgebreid.