BUITEN LAN D. en deze zullen in staat zijn hun schepen op tijd zee te doen kiezen. Of een vrachtboot eenig oponthoud heeft is een zaak van veel minder beteekenis. Do Maatschappij „Nederland" heeft gisteren reeds gemonsterd voor de „Koningin Wilhelmina", die 22 dezer naar Spithoad moet. Van de 42 man equipage, die behalve officieren, machinisiten en stuurlieden, welke buiten de beweging staan noodig zijn, werden reeds 20 man van het oude volk aangemonsterd en de overigen heeft de „Nederland'' ter beschikking. Voor de „Maasstroom" van de Holl. Stoomboot maatschappij, welk schip gisteren binnenliep, werd da delijk gemonsterd. De grootste helft der equipage toe kende dadelijk de nieuwe monsterrol. De anderen vroegen uitstel tot morgen. Dit werd verleend onder mededeeling dat de plaatsen niet bepaald open gehou den worden. De „Rijnland!" van de Kon. Holl. Lloyd is zooals men weet een vrachtboot die bovendien in het dok ligt. Bijzondere haast wordt met haar uitreis niet gemaakt. De „Rotterdam" van de Amerik. Petroleum Co. zal met een nieuwe equipage waarschijnlijk morgenoch tend de reis aanvaarden, en de booten van de „Ko ninklijke," die weg moeten, vertrekken morgenavond van do IJkade. Voorts zijn behalve tie genoemde „Maasstroom" geen .bijzondere Ilollandsche schepen binnengeloopen, ter wijl sinds het uitbreken der beweging verschillende stoomschepen op tijd! vertrokken zoo de „IJstrooni" en „Seheldestroom" van de Holl. Stoomboot-Mij., welke schepen heden door de „Eemstroom" en Zaterdag door Je „Maasstroom" en „Rijnstroom" gevolgd: worden. Wij vernamen, dat de dienst van de Rotterdamsche mail-lijnen, de Rotterdamsche Lloyd en de Holl.-Ame- vika-lijn ook verzekerd heeten mag. In do haven van Amsterdam heerscht volkomen rust. Do bootwerkers zetten hun arbeid overal op de gewone wijze voort, maar het is vrij slap op dit oogen- biik in de haven. Gisteren zijn vertrokken van Rotterdam de stoom schepen „Ottoland," „Gelderland" en „Westland" van de scheepvaart- en steenkolen maatschappij; de „Noordwijk" van de firma Ei-hardt Dekkersde „Driebergen" van den heer J. J. van Meel; benevens nog- enkele weekbooten, die nog niet door de staking worden getroffen. Van de genoemde schepen behoort alleen de „Drie bergen" tot die, welke nog voor heb uitbreken der sta king monsterden, zoodat de overigen nog na dien tijd aan de noodige bemanning zijn gekomen. Het stoom schip „Louise," dat morgen moet vertrekken, heeft echter nog geen voldoende bemanning, evenmin liet stoomschip „Mizan" van de firma van Nievelt, Gou- driaan, dat Zaterdag zee moet kiezen. De Nederland- sehe stoomschepen „Ary Scheffer," „Duiveland" en „Hermina,die heden binnenkwamen, hebben evenzeer voor de uitreis reeds weer een bemanning. Gistermorgen ree-cfe. kwam de waterschout aan boord van het stoomschip „Wilis" van de Rotterdamsche Lloyd, dat Zaterdag moet vertrekken. Wel wilden en kelen aanmonsteren, doch de equipage is nog' lang' niet compleet, zoodat niet uitgesloten is. dat Chineezen in het incompleet moeten voorzien. Van het stoomschip „Beyerland" van de Scheep vaart- en Steenkolenmaatschappij te Rotterdam, te IJmuiden in lossing, hebben 4 matrozen, 3 stokers en een donkeyman gestaakt Pogingen om daar of in de omstreken hulppersoneel te doen monsteren, misluk ten. Te Zaandam is tot nog toe van de zee liedenstaking niets te bespeuren. De kapitein van één der Zweedsche booten heeft politietoezicht verzocht, omdat hij vreesde voor desertie. Te Vlissingen is tot heden van de internationale zeeliedenstaking niets te bemerken. ORANJE KRUIS. De tweede algemeene vergadering van den Natio- naleu bond voor reddingswezen en eerste hulp bij on gelukken Het Oranje Kruis is gisteren in Musis Sacrum te Arnhem gehouden, onder voorzitterschap van Z. K. H. Prins Hendrik. Het bezoek van den Prins aan de stad was strikt particulier. Te half twaalf per auto aangekomen, alleen vergezeld! door zijn adjudant, jhr. Hooft Graaf land, begaf de Prins zich onmiddellijk naar de Johan- nastichting, Tehuis voor gebrekkige en mismaakts kinderen in Nederland, alwaar Hij door het bestuur ontvangen en rondgeleid werd. Vervolgens begaf Z. K. LI. zieh naar de woning van den commissaris der Koningin, terwijl hem te half een een noenmaal werd aangeboden door den burgemees ter van Arnhem en mevrouw van Heemstra. Daaraan namen behalve de Prins en zijn gastvrouw en gast heer deel de commissaris der Koningin, 's Prinsen ad judant, de wethouders en de secretaris van Arnhem en de leden van den raad' van bestuur van Het Oranje- kruis. Te twee uur kwam de Prins aan Musis Sacrum, waar van de ingangsdeur tot aan de toegangsdeur der vergaderzaal een negentigtal padvinders bij wijze van eevewacht waren opgesteld. Om kwart over twee opende Z. K. II. de bijeenkomst met een toespraak, waarin Z. K. II. er op wees, dat een eerste band met de overzeesche bezittingen werd gelegd, doordat bet den raad van bestuur mocht ge lukken de stichting „Het Smeroe-fonds" te Batavia, welke ten doel heeft hulp te vorleenen bij rampen in Ned.-Indië als „gewoon lid" te doen toetreden. Het zal ons, ging de Prins voort, hierdoor gemakkelijker worden om, indien onverhoopt een ramp Ned.-Indië mocht treffen, ook van uit Nederland de behulpzame hand te bieden. Intusschen mocht onze bond ook van andere zijde bewijzen van ondubbelzinnige sympathie ontvangen. Het Prins Hendrik-fonds werd, dank zij de krachtige hulp van een onder voorzitterschap van den burgemeester van Amsterdam gevormde commis sie, zeer belangrijk versterkt door de baten van een weldadigheidsfeest, den 5den Mei jl. daar ter plaatse gegeven. Dank zij vooral de hulp van Amsterdam's burgerij, kan dit fonds nu reeds beschikken over een kapitaal van ongeveer 100.000. Een tweede blijk \an instemming' van de bevolking van ons land met het doel van onzen bond zie ik in het feit, dat de Ko ninklijke Letterlievende Vereeniging „J. J. Cremer" te Haarlem, aldaar in September een voorstelling' wenseht te organiseeren ten bate van „Het Oranje- kruis." Nadat Z. K. H. de vergadering voor geopend had verklaard, deed de raad van bestuur eenige mededee- lingen van meer huishoudel'ijken aard, waarna de se cretaris, de heer dr. O. ,1. Mijnlieff, uit Amsterdam, het jaarverslag uitbracht, waaruit o. a. bleek, dat den 8sten Juni 1909 de oprichtingsvergadering der ver eeniging plaats vond. In deze vergadering werd bij acclamatie tot de oprichting van den Bond besloten, een voorloopig bestuur werd benoemd en op algemeen verzoek werd Z. K. H. bereid gevonden de permanente leiding als voorzitter op zich te nemen. Alzoo was dan de oprichting van den „Nationalen Bond voor Reddingswezen en Eerste Hulp bij Onge- lukken „Het Oranjekruis-" oen feit geworden. Het. "Voorloopig Bestuur toog nu reeds spoedig aan het werk. Gedurende de tweede helft van het jaar 1909 en de eerste maanden van 1910 werd, terwijl het inmiddels uit zijn midden een Yoorloopig Dagelijksch Bestuur gekozen had, aan de samenstelling van de Statuten en een Huishoudelijk Reglement gearbeid, waarbij eerst recht, voor den dag kwam, met hoevelo en hoe veieriei factoren men had rekening te houden. Den 8sten April 1910 had de eigenlijke constitu- eerende vergadering, door de hooge welwillendheid van den Koninklijken Voorzitter in de troonzaal van het Paleis te Amsterdam plaats, en voorts door de vertegenwoordigers van tal van daartoe uitgenoodigde groote lichamen, die voor de ontwikkeling van het reddingswezen en eerste hulp bij ongelukken van be lang geacht moeten worden. Bij het einde van het eerste vereenigingsjaar waren 17 voreenigingen en maatschappijen, d. w. z. op twee uitzonderingen na, alle groote nationale en provincia le lichamen, op het gebied van den Bond werkzaam, als gewoon lid aangesloten, met name: de Algemeene vereenigde Commissie tot leniging van rampen door watersnood in Nederland, de Vereeniging- Provinciaal Watersnood Comité in Zeeland, de Maatschappij tot redding van drenkelingen, de Vereeniging Het Neder- landsche Kruis, de Vereeniging Centraal Comité voor dadelijk hulpbetoon der Nederlandsche Diakoneesen- huizen, de Nederlandsche Vereeniging Eerste Hulp bij Ongelukken, de Nederlandsche vereeniging van spoorwegartsen, de Noord1- en Zuid-Hollandsche Red dingsmaatschappij, de Zuid-Hollandsche Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen, de Noord-Hol- laridsche Vereeniging Het Witte Kruis, de Provinciale Friesche Vereeniging Het Groene Kruis, de Provin ciale Geldërsche Vereeniging Het Groene Kruis, de Provinciale Groningsche Vereeniging Het Groene Kruis, de Provinciale Overijselsch-Drentsche Vereeni ging Het Groene Kruis, de Provinciale Zeeuwsche Vereeniging Het Groene Kruis, de Provinciale Zuid- Hollandsche Vereeniging Het Groene Kruis, de Roomsch-Katholieke Vereeniging Het Limburgsche Groene Kruis. Als buitengewoon lid waren 12 yereenigingen en maatschappijen aangesloten, terwijl 19 personen zich als lid-beg'unstiger aangaven. Voorts deelde de: secretaris mede welke maatregelen voor de ontwikkeling van het reddingwezen reeds wer den genomen. Uit het jaarverslag van den penningmeester om trent den financieelen toestand van den Bond over 1910 blijkt, dat de werkzaamheden in dat jaar voorna melijk van voorbereidenden aard waren. De uitgaven betroffen dan ook veelal die maatregelen. De contri- butiën beliepen 168ö, terwijl het voordeelig* slot was 979. De begrooting werd) vastgesteld in uitgaaf en in komsten in totaal met 2400. Uit de rekening en verantwoording van het Prins Hendrik-fonds blijkt, dat de contributiën beliepen J 135, de giften 1320, de rente 15, zoodat het kapi taal van het fonds op 31 December 1910 was 1464. Besloten werd: Te zamen met de vereeniging „Het Nederlandsche Roode Kruis", een officieel orgaan op te richten. Eene handleiding voor eerste hulp bij ongelukken te doen samenstellen ten gebruik© van hen, die het on derwijs in eerste hulp bij ongelukken volgen of ge volgd hebben. De raad van bestuur werd1 gemachtigd om, voorgelicht door een commissie, de handleiding te doen uitgeven en voor de uitgave 250 beschikbaar gesteld; Om, zoodra de daarvoor noodige gelden zullen zijn gevonden, over te gaan tot oprichting van het „Cen traal bureau van het Oranje Kruis" en daaraan te verbinden een centraal magazijn voor leermiddelen ten dienste van het onderwijs in eerste hulp bij ongeluk ken. Het woord was daarna aan dr. D. Romijn, genees kundig inspecteur bij de spoorwegdiensten te Breda, die een en ander mededeelde over het reddingswezen bij de spoorwegen in Nederland. Do heer Fockema, hoofdconsnl van den A. N. W. B., vestigde, nog de aandacht, op de ruim 1000 hulp- kisten, in geheel Nederland! door den A. N. W. B. ver spreid, welk aantal nog steeds toeneemt. Als het Oranje-Kruis van die builkisten gebruik wil maken, dan stelt de A. N. W. B. ze gaarna ter beschikking. Mr. Schoch dankte daarna den voorzitter namens de aanwezigen voor zijne leiding, waarna de vergadering gesloten werd. Na de vergadering werd den afgevaardigden en le den een tea aangeboden door den raad1 van bestuur. Te 6 uur werd er bij den Commissaris der Koningin, jhr. van Citters, een maaltijd gebonden. Om 8 uur werd in den schouwburg een feestavond gehouden ten bate van het Oranje-Kruis, dien bijge woond werd door Z. K. H. Prins Hendrik. Een der tigtal dames had zich beschikbaar gesteld om de be zoekers desgewenscht te voorzien van bloemen, cham pagne, thee, sandwiches, limonade, enz. Gerekend werd op goede ontvangsten, daar de netto-opbrengst gestort wordt in de kas van het Oranje-Kruis. Het programma dat afgewerkt werd', bood veel ver scheidenheid en viel zeer in den smaak der aanwezi gen. De voorstelling eindigde met een feeërie: hulde aan het Oranje-Kruis, waarin in gewaden van wit en zil ver mei oranjesluiers gekleedo jongedames dansen uitvoerden. Na afloop van de voorstelling begaf de Prins, die herhaalde malen aan het uitverkochte huis het sein gegeven had tot applaus, zich per auto naar Het Loo. UIT DE EGMONDEN. Gisteravond 8 uur vergaderde de vereeniging „Ko ninginnedag" in de groote zaal van den heer Jb. Halff. l.i' waren weinig leden opgekomen. Eenige besprekingen werden er gehouden aangaan de het programma, voor de te houden feesten op 31 Aug. Het Bestuur zal een programma uitwerken. Drie leden van het bestuur moesten aftreden, herko- 'zen werden de heeren W. Molenaar en W. G. Noor manv. d. Dussen. Gekozen de heer E. J. van Schaik. l>ij do rondvraag werd het. houden van oen avond feest ter sprake gebracht, dit werd door den voorzitter ook op hoogen prijs gesteld en als de finantiën het zullen toelaten, zal hij zeker de eerste zijn om hieraan mede te werken. UIT SCHERMERHORN. Het mond- en klauwzeer heeft zich alhier tot nage noeg den geheelen veestapel uitgebreid. Voor de veehouders is de schade zeer groot. De gestorven beesten worden op last van den distriCts-veearts begra ven. - Door de aanhoudende droogte is liet gebrek aan regenwater groot. De meeste bakken zijn ledig", reeds is een tramwagen met duinwater uit Amsterdam aan gevoerd. UIT HEERHUGOWAARD. Nabjj het station viel gisteren een koe uit den trein, welke uit Schagen arriveerde. Het beest is zeer ern stig verwond. VAN VIERINGEN. Een ansjovisvisscher heeft Woensdagmiddag in zee drijvende gevonden en te Lemmer aangebracht het lijk van een bejaard man, hoogstwaarschijnlijk dat van een visscher van hier, die, eenige dagen geleden, met zijn kameraad, bij het uitzetten van ansjovisnetten, over boord gevallen en verdronken is. BELGIë. Omtrent de zeeliedenstaking komt uit Antwerpen bericht, dat op het s.s. „Oreyx" twee Bel gische stokers het werk neerlegden en het schip ver lieten, de rest der bemanning, uit vreemdelingen saamgesteld, weigerde hen te volgen. Indien men nog twijfel kon hebben over het onver mijdelijke mislukken der staking in onze haven, zegt het „Handelsblad van Antwerpen," dan moet die twij fel nu wel verdwenen zijn. Dezen namiddag, te 2 uur, moest de stoomboot „Marquette" van de Red Star Line vertrekken. Men vroeg zich af of de boot bemanning zou hebben om te kunnen afvaren. Welnu, bare bemanning was com pleet op 6 man na en om die 6 te vervangen, waren er wel 100 bereid hunne plaats in tc nemen. De reederij had) maar te. kiezen en op het bepaalde uur stak de „Marquette" van wal. Ook is het vertrek der „Finland," vastgesteld op Zaterdag 17 Juni te 2 uur 's namiddags, zeker. Al wie niet gemonstei'd heeft is vervangen en dc bemanning is nu reeds voltallig. Het staat vast dat, als hier geen plaatsvervangers voor de stakers te vinden waren, er binnen 24 uren tijds 500 Duitschers zouden zijn om het werk te doen. De Star begrijpt de tegen haar gerichte beweging nog het minst, daar zij eigen aanmonster!ngsbureelen heeft en hare kapiteins dus nooit hun toevlucht nemen tot de Shipping-masters. Wat er van zij, nu de „Tigris," do „Chester," de „Baron Bneyenus" volledige bemanning hebben, de „Finland' volzet is en de „Marquette" is kunnen ver trekken, is het dilidelijk dat de beweging in onze lur ven tot volslagen fiasco is gedoemd. ENGELAND. De zeeliedenstaking geeft, zooals uit Londen gemeld wordt, in Engeland in het algemeen weinig of geen moeilijkheden voor scheepvaart en handel, hoewel in enkele afzonderlijke gevallen mel ding gemaakt wordt van equipages die kennis gaven van hun voornemen, om den arbeid neer te leggen. Onder deze behooren drie schepen die van Rotterdam te Leith aankwamen. Te Liverpool zijn twee schepen zonder bemanning. De bemanningen van verscheidene schepen in ver schillende Londensche dokken weigerden aan te mon steren, tenzij het loon verhoogd werd. Dit werd ge weigerd. Het is niet onmogelijk, zoo wordt uit New-York aan „The Daily News" geseind, dat een of ander be wijs van instemming zal worden gegeven door de „Atlantic Coast Seamen's Union", maar van staking zal bij de bemanningen van de Tr nsatlantische stoom schepen te New-York of Boston geen sprake zijn. Zelfs al zouden de mannen tot staking geneigd zijn dan zouden toch nog alle Britsche stoomschepen aan deze zijde van den Oceaan door hun eigen bemanning naar huis worden gebracht. Deze kan immers niet anders, daar zeelieden die in een Britsche haven aan gemonsterd zijn voor een terugreis en niet opkomen, als deserteurs beschouwd worden, die zich op Brit- schen bodem aan een misdrijf schuldig hebben ge maakt en derhalve als ongewenschte vreemdelingen het land uit worden gezet. Als de staking echter lang genoeg duurt, dan zullen de mannen waarschijnlijk, na aangekomen te zijn te Southampton, Liverpool of in een andere haven van bestemming, hunne schepen wel verlaten. De „White Star Line" en de „Canadian Pacific Line" hebben een maandelijksche verhooging van tien shillings voor alle groepen van hun scheepspersoneel toegestaan. Ook de firma's Lamport Holt eD A. Holt Company stonden de verhooging van tien shilling toe. FRANKRIJK. De Senaat besprak gister de kwes tie van de afbakening der wijngebieden. De heer Rambourgt las een motie voor, waarin de regeering dringend wordt uitgenoodigd1, zoo spoedig mogelijk een ontwerp in te dienen, waarbij liet afbakensysteem wordt opgeheven. Met 260 tegen 16 stemmen werd1 een motie aange- nomen, welke de regeering had aanvaard, waarin wordt gezegd, dnt. de Senaat op de regeering, om met spoed, nog voor de vacant-ie een ontwerp in te dienen en in de Kamer te verdedigen ter vervanging van dat betreffende het afbakeningsstelsel, door bepalingen, waarbij bedriegerijen betreffende den naam van den oorsprong der wijnen worden verhinderd. De Kamer, die gisteren een interpellatie heeft behandeld over de arbeiderspensioenen, nam een mo- tio-Malimicr aan, waarin vertrouwen in de regeering wordt, uitgesproken bij de verbetering van de wet en voor de indiening binnen den korstmogelijken tijd van een ontwerp, waarbij de leeftijd van het ingaan van het pensioen wordt verlaagd tot. 60 jaar en wordt bepaald, dat de Staat 100 francs zal bijdragen voor grijsaards, die den pensioenleeftijd hebben overschre den. Het- eerste deel der motie betreffende het vertrou wen in de regeering werd' aangenomen met 348 tegen 143 stemmen; het tweede gedeelte betreffende verbe tering van de wet werd' aangenomen met 362 tegen 150 stemmen. Het laatste gedeelte van de motie werd aangenomen met 550 tegen 1 stem. De, geheele motie werd daarop aangenomen met 356 tegen 64 stemmen. Te Marseille heeft het bestuur van den Bond van dokwerkers en inscrits maritimes gisteren verga derd ter besp eking van de quaestie der algemeene zeeliedenstaking. De aanwezigen gevoelden echter blij kbaar weinig voor dit denkbeeld en de vergadering eindigde met de aanneming van een vrij kleurlooze motie. RLSLAND. De minister vau onderwijs heeft, vol gens het i'ageblatt, een brief tot de universiteiten ge richt, waarin hij de verwijdering van alle studenten gelast, die in 1905 op de universiteiten gekomen zijn en die tot nog' toe geen eindexamen gedaan hebben. Door dezen brief worden ongeveer 3000 studenten van de hoogescholen verwijderd, die in de revolutiejaren aangekomen zijn, en die de eerste twee studiejaren door do onrustige toestanden verloren hebben. De maatregel wordt als te streng en onrechtvaardig be schouwd en kon wel eens1 nieuwe ongeregeldheden van studenten tot gevolg hebben. NOORWEGEN. In verband met de zeeliedenstaking heeft Culbrandsen, voorzitter van het bestuur van het Noorsche Verbond van Matrozen en Stokers aan het „Norsk Sjofartsblad" medegedeeld, dat zijn bond niet van plan is een staking uit te lokken, maar trachten zal met de reeders langs minnelijken weg de belangen van het zeevolk te behandelen. Hij werkt samen met het hoofdbestuur van den Internationalen Bond der Transportarbeiders. Maar als er niet spoedig een schik king wordt getroffen is een staking onvermijdelijk. Intusschen zijn de leden van de afdeeling Christia- nia van het Noorsche Verbond tegen Maandagavond bijeen geroepen en is hun aangezegd, zich niet te laten aanmonsteren. BALK AN SCHIEREILAND. Aan de Albaneesche opstandelingen is amnestie verleend. Zij hebben tien dagen om zich over te geven en hun wapenen in te leveren. Geschiedt dit niet, dan kunnen zij niet meer °P genade rekenen. Wie zich echter aan deze voor waarde onderwerpt, zal niet gestraft worden. De Sultan heeft 1.10.000 gulden geschonken voor het herstellen van de aangerichte schade. De regeering- zal het weer opbouwen van de verwoeste woningen krachtig steunen eu door hervormingen in te voeren aan alle gerechtvaardigde ontevredenheid tegemoet komen. Torgoet Sjefkot pasja, de opperbevelhebber der Turksche troepen in Albanië, heeft den opstande lingen een en ander medegedeeld. In Montenegro gelooft men echter niet, dat alle ge vaar geweken is. Men heeft te Cettinje vernomen, dat de opstandelingen besloten hebben den guerilla- oorlog te gaan voeren en tot het uiterste vol te hou den. Zij zijn tot dat besluit- gekomen, omdat de jong- Turksche regeering de beloften, die zij deii Albanee- zen heeft gedaan, nooit heeft gehouden. De Albanee- zen hebben hun vertrouwen verloren, heet het. AMERIKA. De oud-president van Venezuela schijnt op avontuur uit te zijn. Naar verluidt is hij aan boord van een schip, dat thans consul Grosstüek heet en de Duitsche vlag voert, maar dat een oud, afgedankt oor logsschip van Italië is, de „Umbria' en nog niet lang geleden door de regeering van Haïti werd gekoeht. Het schip ligt thans in de haven van Port de Paix. De regeering van Haïti beschouwt ex-president Castro als een zeeroover van wien men nog niet recht weet wat hij wil, maar op wien men zorgvuldig moe toetten. De Amerikaansche regeering zal spoedig een oor logsschip naar de Zuid-Amerikaansche wateren zen den om den heer Castro in het oog te houden. Men verwacht dat Engeland, Frankrijk, Duitschland, Ne derland, Columbia, Venezuela, Panama en Haïti zullen samenwerken om den heer Castro te beletten zijn booze voornemens te volvoeren. Vermoed wordt dat de ex-president als hij een actie tegen Venezuela beoogt als basis Haïti wil nemen. Een Central-telegram zegt De aankomst van ex- president Castro in de wateren van Haïti heeft een ©enigszins lastigen toestand doen ontstaan, daar hij zich schijnt te beroepen op de bescherming van de Duitsche vlag, die van zijn schip waait. Het Ameri- rikaansche departement van marine heeft besloten, in ieder geval zijn landing in Venezuela te verhinderen en zal een oorlogsschip zenden om zijn bewegingen in het oog te houden. Daarmede hoopt men verwik kelingen te vermijden. Het departement van buiten- landsche zaken is overtuigd, dat ernstige rustversto ringen onvermijdelijk zullen zijn, als de heer Castro erin slaagt in Venezuela te landen. Duitschland heeft (door middel van zijn officieiizen correspondent der Köln. Ztgdoen weten, dat het schip geen recht heeft de Duitsche vlag te hijschen, omdat het geen Duitsch handelsschip is. Gemengde uiededeelingeii. I)E DUITSCHE KEIZER EN PAARDEN FOKKERIJ. De Duitsche Keizer heeft naar uit Koningsbergen wordt gemeld, een telegram gezonden aan den eersten president van de provincie Oost-Pruisen, naar aanlei ding van het feit, dat Oost-Pruisische paarden op het internationale concours-liippique te Londen met 2e, 3e en 4e prijzen zijn onderscheiden. De Keizer wijst, op het internationale succes van de Pruisische paar denfokkerij, dat door bijna niemand is voorzien en dat ineens haar positie in de wereld heeft verzekerd. DE POLITIE TE LONDEN. De Londensche politieoverheid1 rekent voor de aan staande feestdagen op een massa onwelkome gasten uit de Ver.-Staten, die van de kroningsfeesten zullen partijtrekken om hun zakken te vullen. Zij heeft dan ook zich in verbinding gesteld met een particuliere detectivedienst te Chicago, om haar detectivedienst te versterken met een aantal beproefde krachten. De Amerikaansche detectives zullen deelnemen aan alle feestelijkheden en waar noodig, optreden in de rol van Amerikaansche millionnairs. Ook uit Berlijn zijn hulptroepen aangenomen en 3000 extra-agenten zullen op den kroningsdag in de voorsteden dienst doen. Er zijn te Londen duizenden tribunes opgericht waarachter de prachtige gebouwen, paleizen en kerken, geheel verscholen zijn. De plaatsen kosten 12120 gulden per stuk, maar de vraag er naar is tot dus verre zeer gering. De omnibussen vragen van Zater dagavond af aan 30 cents voor een rit, welke tot dus verre 5 cents kostte. EEN ORKAAN TE NAPELS. Volgens den Messagero zijn tengevolge van een or kaan de benedengedeelten van Napels overstroomd eu is de tramdiensti geschorst. OOK EEN CRISIS. Het instituut-Pasteur te Parijs maakt een crisis door, welk© wel vier a vijf maanden Zal duren. De marmotjes staken n. 1. Zij schijnen niet langer voor „proefkonijntjes" te willen dienstdoen en vermeerde ren zich niet zoo snel als gewenscht was. Jaarlijks heeft het instituut 25.000 a 30.000 van die diertjes noodig, terwijl de kweekerij van Garches er maar 20.000 a 22.000 levert. Verleden jaar heeft men de re serve-beestjes reeds moeten gebruiken. Men weet thans niet wat men moet beginnen. Ook de prijzen voor ratten en muizen stijgen. Voor een rat wordt gemiddeld 75 cents, voor een muis 50 cents betaald. Dat zijn prijzen, die aan den tijd van het beleg doen denken en weinig goeds belooven! HET MISDADIGERS-ALBUM. De wetgevende vergadering van den staat Nieuw- York heeft een wet aangenomen, waardoor het in do toekomst verboden is, gearrestseerde personen te foto grafeeren, voordat ze veroordeeld zijn. De politie heeft tevergeefs tegen deze bepaling geprotesteerd. Een der sprekers vond gelegenheid de adVocaten van Nieuw-York zoo klein en zoo gemeen mogelijk te noe men! MAG MEN IN EEN SCHOUWBURG HOESTEN? Te Londen hoestte dezer dagen in een schouwburg een bezoeker die op de eerste rij parket zat zoo hevig, dat dc menschen op het tooneel onverstaanbaar waren. Het publiek werd ongeduldig en riep: „er uit, er uit." Maar de man ging' niet, beweerde dat hij zijn biljet betaald had en nu ook genieten wou. En als het pu bliek protesteerde, hoestte hij. Een Londensch journalist heeft de schouwburg-di recties gevraagd, hoe die over het hoesten dachten. De directeur van het Saint James Theater, waarin het gebeurde plaats had, zeide het persoonlijk zeer te be treuren dat een hoester de stemming van het heeie publiek kou bederven, maar hij kon er niets aan doen de overige menschen hadden den bezoeker maar naar een ziekenhuis moeten brengen! Hij vond het hoesten hinderlijk en als er een het deed, dan deden anderen het ook al gauw. Een auder directeur zeide: „als ik bekend liet ma ken, dat het hoesten in de schouwburg' verboden was, zouden de bezoekers me uitfluiten." Of de man zoo mild zou hebben geoordeeld, indien het geval in zijn eigen theater was gebeurd? Kort was het antwoord! van een ander directeur; „Een toeschouwer die zich amuseert hoest niet, als hij hoest verveelt hij zich." EEN HUWELIJK IN DE WILDERNIS. Het is natuurlijk in Amerika gebeurd. Te midder nacht. Ilij was een jong New-Yorksch ingenieur Baylis Vi alker. En het geschiedde midden in de Cali- fornischc wildernis, op den top van een eenzamen, hoogen berg. Bij de bestijging van dezen top, had Y\ alker i'.va Hunter, die zich, evenals hij bij een klein

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1911 | | pagina 2