BUITEN LAN D.
en deze zullen in staat zijn hun schepen op tijd zee te
doen kiezen. Of een vrachtboot eenig oponthoud heeft
is een zaak van veel minder beteekenis.
Do Maatschappij „Nederland" heeft gisteren reeds
gemonsterd voor de „Koningin Wilhelmina", die 22
dezer naar Spithoad moet. Van de 42 man equipage,
die behalve officieren, machinisiten en stuurlieden,
welke buiten de beweging staan noodig zijn, werden
reeds 20 man van het oude volk aangemonsterd en de
overigen heeft de „Nederland'' ter beschikking.
Voor de „Maasstroom" van de Holl. Stoomboot
maatschappij, welk schip gisteren binnenliep, werd da
delijk gemonsterd. De grootste helft der equipage toe
kende dadelijk de nieuwe monsterrol. De anderen
vroegen uitstel tot morgen. Dit werd verleend onder
mededeeling dat de plaatsen niet bepaald open gehou
den worden.
De „Rijnland!" van de Kon. Holl. Lloyd is zooals
men weet een vrachtboot die bovendien in het dok ligt.
Bijzondere haast wordt met haar uitreis niet gemaakt.
De „Rotterdam" van de Amerik. Petroleum Co. zal
met een nieuwe equipage waarschijnlijk morgenoch
tend de reis aanvaarden, en de booten van de „Ko
ninklijke," die weg moeten, vertrekken morgenavond
van do IJkade.
Voorts zijn behalve tie genoemde „Maasstroom" geen
.bijzondere Ilollandsche schepen binnengeloopen, ter
wijl sinds het uitbreken der beweging verschillende
stoomschepen op tijd! vertrokken zoo de „IJstrooni" en
„Seheldestroom" van de Holl. Stoomboot-Mij., welke
schepen heden door de „Eemstroom" en Zaterdag door
Je „Maasstroom" en „Rijnstroom" gevolgd: worden.
Wij vernamen, dat de dienst van de Rotterdamsche
mail-lijnen, de Rotterdamsche Lloyd en de Holl.-Ame-
vika-lijn ook verzekerd heeten mag.
In do haven van Amsterdam heerscht volkomen
rust. Do bootwerkers zetten hun arbeid overal op de
gewone wijze voort, maar het is vrij slap op dit oogen-
biik in de haven.
Gisteren zijn vertrokken van Rotterdam de stoom
schepen „Ottoland," „Gelderland" en „Westland" van
de scheepvaart- en steenkolen maatschappij; de
„Noordwijk" van de firma Ei-hardt Dekkersde
„Driebergen" van den heer J. J. van Meel; benevens
nog- enkele weekbooten, die nog niet door de staking
worden getroffen.
Van de genoemde schepen behoort alleen de „Drie
bergen" tot die, welke nog voor heb uitbreken der sta
king monsterden, zoodat de overigen nog na dien tijd
aan de noodige bemanning zijn gekomen. Het stoom
schip „Louise," dat morgen moet vertrekken, heeft
echter nog geen voldoende bemanning, evenmin liet
stoomschip „Mizan" van de firma van Nievelt, Gou-
driaan, dat Zaterdag zee moet kiezen. De Nederland-
sehe stoomschepen „Ary Scheffer," „Duiveland" en
„Hermina,die heden binnenkwamen, hebben evenzeer
voor de uitreis reeds weer een bemanning.
Gistermorgen ree-cfe. kwam de waterschout aan boord
van het stoomschip „Wilis" van de Rotterdamsche
Lloyd, dat Zaterdag moet vertrekken. Wel wilden en
kelen aanmonsteren, doch de equipage is nog' lang' niet
compleet, zoodat niet uitgesloten is. dat Chineezen in
het incompleet moeten voorzien.
Van het stoomschip „Beyerland" van de Scheep
vaart- en Steenkolenmaatschappij te Rotterdam, te
IJmuiden in lossing, hebben 4 matrozen, 3 stokers en
een donkeyman gestaakt Pogingen om daar of in de
omstreken hulppersoneel te doen monsteren, misluk
ten.
Te Zaandam is tot nog toe van de zee
liedenstaking niets te bespeuren. De kapitein van één
der Zweedsche booten heeft politietoezicht verzocht,
omdat hij vreesde voor desertie.
Te Vlissingen is tot heden van de internationale
zeeliedenstaking niets te bemerken.
ORANJE KRUIS.
De tweede algemeene vergadering van den Natio-
naleu bond voor reddingswezen en eerste hulp bij on
gelukken Het Oranje Kruis is gisteren in Musis
Sacrum te Arnhem gehouden, onder voorzitterschap
van Z. K. H. Prins Hendrik.
Het bezoek van den Prins aan de stad was strikt
particulier. Te half twaalf per auto aangekomen,
alleen vergezeld! door zijn adjudant, jhr. Hooft Graaf
land, begaf de Prins zich onmiddellijk naar de Johan-
nastichting, Tehuis voor gebrekkige en mismaakts
kinderen in Nederland, alwaar Hij door het bestuur
ontvangen en rondgeleid werd.
Vervolgens begaf Z. K. LI. zieh naar de woning van
den commissaris der Koningin, terwijl hem te half een
een noenmaal werd aangeboden door den burgemees
ter van Arnhem en mevrouw van Heemstra. Daaraan
namen behalve de Prins en zijn gastvrouw en gast
heer deel de commissaris der Koningin, 's Prinsen ad
judant, de wethouders en de secretaris van Arnhem en
de leden van den raad' van bestuur van Het Oranje-
kruis.
Te twee uur kwam de Prins aan Musis Sacrum,
waar van de ingangsdeur tot aan de toegangsdeur der
vergaderzaal een negentigtal padvinders bij wijze van
eevewacht waren opgesteld.
Om kwart over twee opende Z. K. II. de bijeenkomst
met een toespraak, waarin Z. K. II. er op wees, dat
een eerste band met de overzeesche bezittingen werd
gelegd, doordat bet den raad van bestuur mocht ge
lukken de stichting „Het Smeroe-fonds" te Batavia,
welke ten doel heeft hulp te vorleenen bij rampen in
Ned.-Indië als „gewoon lid" te doen toetreden. Het
zal ons, ging de Prins voort, hierdoor gemakkelijker
worden om, indien onverhoopt een ramp Ned.-Indië
mocht treffen, ook van uit Nederland de behulpzame
hand te bieden. Intusschen mocht onze bond ook van
andere zijde bewijzen van ondubbelzinnige sympathie
ontvangen. Het Prins Hendrik-fonds werd, dank zij
de krachtige hulp van een onder voorzitterschap van
den burgemeester van Amsterdam gevormde commis
sie, zeer belangrijk versterkt door de baten van een
weldadigheidsfeest, den 5den Mei jl. daar ter plaatse
gegeven. Dank zij vooral de hulp van Amsterdam's
burgerij, kan dit fonds nu reeds beschikken over een
kapitaal van ongeveer 100.000. Een tweede blijk
\an instemming' van de bevolking van ons land met
het doel van onzen bond zie ik in het feit, dat de Ko
ninklijke Letterlievende Vereeniging „J. J. Cremer"
te Haarlem, aldaar in September een voorstelling'
wenseht te organiseeren ten bate van „Het Oranje-
kruis."
Nadat Z. K. H. de vergadering voor geopend had
verklaard, deed de raad van bestuur eenige mededee-
lingen van meer huishoudel'ijken aard, waarna de se
cretaris, de heer dr. O. ,1. Mijnlieff, uit Amsterdam,
het jaarverslag uitbracht, waaruit o. a. bleek, dat den
8sten Juni 1909 de oprichtingsvergadering der ver
eeniging plaats vond. In deze vergadering werd bij
acclamatie tot de oprichting van den Bond besloten,
een voorloopig bestuur werd benoemd en op algemeen
verzoek werd Z. K. H. bereid gevonden de permanente
leiding als voorzitter op zich te nemen.
Alzoo was dan de oprichting van den „Nationalen
Bond voor Reddingswezen en Eerste Hulp bij Onge-
lukken „Het Oranjekruis-" oen feit geworden.
Het. "Voorloopig Bestuur toog nu reeds spoedig aan
het werk. Gedurende de tweede helft van het jaar
1909 en de eerste maanden van 1910 werd, terwijl het
inmiddels uit zijn midden een Yoorloopig Dagelijksch
Bestuur gekozen had, aan de samenstelling van de
Statuten en een Huishoudelijk Reglement gearbeid,
waarbij eerst recht, voor den dag kwam, met hoevelo
en hoe veieriei factoren men had rekening te houden.
Den 8sten April 1910 had de eigenlijke constitu-
eerende vergadering, door de hooge welwillendheid
van den Koninklijken Voorzitter in de troonzaal van
het Paleis te Amsterdam plaats, en voorts door de
vertegenwoordigers van tal van daartoe uitgenoodigde
groote lichamen, die voor de ontwikkeling van het
reddingswezen en eerste hulp bij ongelukken van be
lang geacht moeten worden.
Bij het einde van het eerste vereenigingsjaar waren
17 voreenigingen en maatschappijen, d. w. z. op twee
uitzonderingen na, alle groote nationale en provincia
le lichamen, op het gebied van den Bond werkzaam,
als gewoon lid aangesloten, met name: de Algemeene
vereenigde Commissie tot leniging van rampen door
watersnood in Nederland, de Vereeniging- Provinciaal
Watersnood Comité in Zeeland, de Maatschappij tot
redding van drenkelingen, de Vereeniging Het Neder-
landsche Kruis, de Vereeniging Centraal Comité voor
dadelijk hulpbetoon der Nederlandsche Diakoneesen-
huizen, de Nederlandsche Vereeniging Eerste Hulp
bij Ongelukken, de Nederlandsche vereeniging van
spoorwegartsen, de Noord1- en Zuid-Hollandsche Red
dingsmaatschappij, de Zuid-Hollandsche Maatschappij
tot Redding van Schipbreukelingen, de Noord-Hol-
laridsche Vereeniging Het Witte Kruis, de Provinciale
Friesche Vereeniging Het Groene Kruis, de Provin
ciale Geldërsche Vereeniging Het Groene Kruis, de
Provinciale Groningsche Vereeniging Het Groene
Kruis, de Provinciale Overijselsch-Drentsche Vereeni
ging Het Groene Kruis, de Provinciale Zeeuwsche
Vereeniging Het Groene Kruis, de Provinciale Zuid-
Hollandsche Vereeniging Het Groene Kruis, de
Roomsch-Katholieke Vereeniging Het Limburgsche
Groene Kruis.
Als buitengewoon lid waren 12 yereenigingen en
maatschappijen aangesloten, terwijl 19 personen zich
als lid-beg'unstiger aangaven.
Voorts deelde de: secretaris mede welke maatregelen
voor de ontwikkeling van het reddingwezen reeds wer
den genomen.
Uit het jaarverslag van den penningmeester om
trent den financieelen toestand van den Bond over
1910 blijkt, dat de werkzaamheden in dat jaar voorna
melijk van voorbereidenden aard waren. De uitgaven
betroffen dan ook veelal die maatregelen. De contri-
butiën beliepen 168ö, terwijl het voordeelig* slot was
979.
De begrooting werd) vastgesteld in uitgaaf en in
komsten in totaal met 2400.
Uit de rekening en verantwoording van het Prins
Hendrik-fonds blijkt, dat de contributiën beliepen
J 135, de giften 1320, de rente 15, zoodat het kapi
taal van het fonds op 31 December 1910 was 1464.
Besloten werd: Te zamen met de vereeniging „Het
Nederlandsche Roode Kruis", een officieel orgaan op
te richten.
Eene handleiding voor eerste hulp bij ongelukken te
doen samenstellen ten gebruik© van hen, die het on
derwijs in eerste hulp bij ongelukken volgen of ge
volgd hebben. De raad van bestuur werd1 gemachtigd
om, voorgelicht door een commissie, de handleiding te
doen uitgeven en voor de uitgave 250 beschikbaar
gesteld;
Om, zoodra de daarvoor noodige gelden zullen zijn
gevonden, over te gaan tot oprichting van het „Cen
traal bureau van het Oranje Kruis" en daaraan te
verbinden een centraal magazijn voor leermiddelen ten
dienste van het onderwijs in eerste hulp bij ongeluk
ken.
Het woord was daarna aan dr. D. Romijn, genees
kundig inspecteur bij de spoorwegdiensten te Breda,
die een en ander mededeelde over het reddingswezen
bij de spoorwegen in Nederland.
Do heer Fockema, hoofdconsnl van den A. N. W.
B., vestigde, nog de aandacht, op de ruim 1000 hulp-
kisten, in geheel Nederland! door den A. N. W. B. ver
spreid, welk aantal nog steeds toeneemt. Als het
Oranje-Kruis van die builkisten gebruik wil maken,
dan stelt de A. N. W. B. ze gaarna ter beschikking.
Mr. Schoch dankte daarna den voorzitter namens de
aanwezigen voor zijne leiding, waarna de vergadering
gesloten werd.
Na de vergadering werd den afgevaardigden en le
den een tea aangeboden door den raad1 van bestuur.
Te 6 uur werd er bij den Commissaris der Koningin,
jhr. van Citters, een maaltijd gebonden.
Om 8 uur werd in den schouwburg een feestavond
gehouden ten bate van het Oranje-Kruis, dien bijge
woond werd door Z. K. H. Prins Hendrik. Een der
tigtal dames had zich beschikbaar gesteld om de be
zoekers desgewenscht te voorzien van bloemen, cham
pagne, thee, sandwiches, limonade, enz. Gerekend
werd op goede ontvangsten, daar de netto-opbrengst
gestort wordt in de kas van het Oranje-Kruis.
Het programma dat afgewerkt werd', bood veel ver
scheidenheid en viel zeer in den smaak der aanwezi
gen.
De voorstelling eindigde met een feeërie: hulde aan
het Oranje-Kruis, waarin in gewaden van wit en zil
ver mei oranjesluiers gekleedo jongedames dansen
uitvoerden.
Na afloop van de voorstelling begaf de Prins, die
herhaalde malen aan het uitverkochte huis het sein
gegeven had tot applaus, zich per auto naar Het Loo.
UIT DE EGMONDEN.
Gisteravond 8 uur vergaderde de vereeniging „Ko
ninginnedag" in de groote zaal van den heer Jb.
Halff.
l.i' waren weinig leden opgekomen.
Eenige besprekingen werden er gehouden aangaan
de het programma, voor de te houden feesten op 31
Aug. Het Bestuur zal een programma uitwerken.
Drie leden van het bestuur moesten aftreden, herko-
'zen werden de heeren W. Molenaar en W. G. Noor
manv. d. Dussen. Gekozen de heer E. J. van Schaik.
l>ij do rondvraag werd het. houden van oen avond
feest ter sprake gebracht, dit werd door den voorzitter
ook op hoogen prijs gesteld en als de finantiën het
zullen toelaten, zal hij zeker de eerste zijn om hieraan
mede te werken.
UIT SCHERMERHORN.
Het mond- en klauwzeer heeft zich alhier tot nage
noeg den geheelen veestapel uitgebreid. Voor de
veehouders is de schade zeer groot. De gestorven
beesten worden op last van den distriCts-veearts begra
ven.
- Door de aanhoudende droogte is liet gebrek aan
regenwater groot. De meeste bakken zijn ledig", reeds
is een tramwagen met duinwater uit Amsterdam aan
gevoerd.
UIT HEERHUGOWAARD.
Nabjj het station viel gisteren een koe uit den trein,
welke uit Schagen arriveerde. Het beest is zeer ern
stig verwond.
VAN VIERINGEN.
Een ansjovisvisscher heeft Woensdagmiddag in zee
drijvende gevonden en te Lemmer aangebracht het lijk
van een bejaard man, hoogstwaarschijnlijk dat van een
visscher van hier, die, eenige dagen geleden, met zijn
kameraad, bij het uitzetten van ansjovisnetten, over
boord gevallen en verdronken is.
BELGIë. Omtrent de zeeliedenstaking komt uit
Antwerpen bericht, dat op het s.s. „Oreyx" twee Bel
gische stokers het werk neerlegden en het schip ver
lieten, de rest der bemanning, uit vreemdelingen
saamgesteld, weigerde hen te volgen.
Indien men nog twijfel kon hebben over het onver
mijdelijke mislukken der staking in onze haven, zegt
het „Handelsblad van Antwerpen," dan moet die twij
fel nu wel verdwenen zijn.
Dezen namiddag, te 2 uur, moest de stoomboot
„Marquette" van de Red Star Line vertrekken. Men
vroeg zich af of de boot bemanning zou hebben om te
kunnen afvaren. Welnu, bare bemanning was com
pleet op 6 man na en om die 6 te vervangen, waren er
wel 100 bereid hunne plaats in tc nemen.
De reederij had) maar te. kiezen en op het bepaalde
uur stak de „Marquette" van wal.
Ook is het vertrek der „Finland," vastgesteld op
Zaterdag 17 Juni te 2 uur 's namiddags, zeker. Al wie
niet gemonstei'd heeft is vervangen en dc bemanning
is nu reeds voltallig.
Het staat vast dat, als hier geen plaatsvervangers
voor de stakers te vinden waren, er binnen 24 uren
tijds 500 Duitschers zouden zijn om het werk te doen.
De Star begrijpt de tegen haar gerichte beweging
nog het minst, daar zij eigen aanmonster!ngsbureelen
heeft en hare kapiteins dus nooit hun toevlucht nemen
tot de Shipping-masters.
Wat er van zij, nu de „Tigris," do „Chester," de
„Baron Bneyenus" volledige bemanning hebben, de
„Finland' volzet is en de „Marquette" is kunnen ver
trekken, is het dilidelijk dat de beweging in onze lur
ven tot volslagen fiasco is gedoemd.
ENGELAND. De zeeliedenstaking geeft, zooals uit
Londen gemeld wordt, in Engeland in het algemeen
weinig of geen moeilijkheden voor scheepvaart en
handel, hoewel in enkele afzonderlijke gevallen mel
ding gemaakt wordt van equipages die kennis gaven
van hun voornemen, om den arbeid neer te leggen.
Onder deze behooren drie schepen die van Rotterdam
te Leith aankwamen.
Te Liverpool zijn twee schepen zonder bemanning.
De bemanningen van verscheidene schepen in ver
schillende Londensche dokken weigerden aan te mon
steren, tenzij het loon verhoogd werd. Dit werd ge
weigerd.
Het is niet onmogelijk, zoo wordt uit New-York
aan „The Daily News" geseind, dat een of ander be
wijs van instemming zal worden gegeven door de
„Atlantic Coast Seamen's Union", maar van staking
zal bij de bemanningen van de Tr nsatlantische stoom
schepen te New-York of Boston geen sprake zijn.
Zelfs al zouden de mannen tot staking geneigd zijn
dan zouden toch nog alle Britsche stoomschepen aan
deze zijde van den Oceaan door hun eigen bemanning
naar huis worden gebracht. Deze kan immers niet
anders, daar zeelieden die in een Britsche haven aan
gemonsterd zijn voor een terugreis en niet opkomen,
als deserteurs beschouwd worden, die zich op Brit-
schen bodem aan een misdrijf schuldig hebben ge
maakt en derhalve als ongewenschte vreemdelingen
het land uit worden gezet.
Als de staking echter lang genoeg duurt, dan zullen
de mannen waarschijnlijk, na aangekomen te zijn te
Southampton, Liverpool of in een andere haven van
bestemming, hunne schepen wel verlaten.
De „White Star Line" en de „Canadian Pacific
Line" hebben een maandelijksche verhooging van tien
shillings voor alle groepen van hun scheepspersoneel
toegestaan.
Ook de firma's Lamport Holt eD A. Holt Company
stonden de verhooging van tien shilling toe.
FRANKRIJK. De Senaat besprak gister de kwes
tie van de afbakening der wijngebieden. De heer
Rambourgt las een motie voor, waarin de regeering
dringend wordt uitgenoodigd1, zoo spoedig mogelijk
een ontwerp in te dienen, waarbij liet afbakensysteem
wordt opgeheven.
Met 260 tegen 16 stemmen werd1 een motie aange-
nomen, welke de regeering had aanvaard, waarin
wordt gezegd, dnt. de Senaat op de regeering, om met
spoed, nog voor de vacant-ie een ontwerp in te dienen
en in de Kamer te verdedigen ter vervanging van dat
betreffende het afbakeningsstelsel, door bepalingen,
waarbij bedriegerijen betreffende den naam van den
oorsprong der wijnen worden verhinderd.
De Kamer, die gisteren een interpellatie heeft
behandeld over de arbeiderspensioenen, nam een mo-
tio-Malimicr aan, waarin vertrouwen in de regeering
wordt, uitgesproken bij de verbetering van de wet en
voor de indiening binnen den korstmogelijken tijd
van een ontwerp, waarbij de leeftijd van het ingaan
van het pensioen wordt verlaagd tot. 60 jaar en wordt
bepaald, dat de Staat 100 francs zal bijdragen voor
grijsaards, die den pensioenleeftijd hebben overschre
den.
Het- eerste deel der motie betreffende het vertrou
wen in de regeering werd' aangenomen met 348 tegen
143 stemmen; het tweede gedeelte betreffende verbe
tering van de wet werd' aangenomen met 362 tegen
150 stemmen.
Het laatste gedeelte van de motie werd aangenomen
met 550 tegen 1 stem. De, geheele motie werd daarop
aangenomen met 356 tegen 64 stemmen.
Te Marseille heeft het bestuur van den Bond
van dokwerkers en inscrits maritimes gisteren verga
derd ter besp eking van de quaestie der algemeene
zeeliedenstaking. De aanwezigen gevoelden echter blij
kbaar weinig voor dit denkbeeld en de vergadering
eindigde met de aanneming van een vrij kleurlooze
motie.
RLSLAND. De minister vau onderwijs heeft, vol
gens het i'ageblatt, een brief tot de universiteiten ge
richt, waarin hij de verwijdering van alle studenten
gelast, die in 1905 op de universiteiten gekomen zijn
en die tot nog' toe geen eindexamen gedaan hebben.
Door dezen brief worden ongeveer 3000 studenten van
de hoogescholen verwijderd, die in de revolutiejaren
aangekomen zijn, en die de eerste twee studiejaren
door do onrustige toestanden verloren hebben. De
maatregel wordt als te streng en onrechtvaardig be
schouwd en kon wel eens1 nieuwe ongeregeldheden van
studenten tot gevolg hebben.
NOORWEGEN. In verband met de zeeliedenstaking
heeft Culbrandsen, voorzitter van het bestuur van het
Noorsche Verbond van Matrozen en Stokers aan het
„Norsk Sjofartsblad" medegedeeld, dat zijn bond niet
van plan is een staking uit te lokken, maar trachten
zal met de reeders langs minnelijken weg de belangen
van het zeevolk te behandelen. Hij werkt samen met
het hoofdbestuur van den Internationalen Bond der
Transportarbeiders. Maar als er niet spoedig een schik
king wordt getroffen is een staking onvermijdelijk.
Intusschen zijn de leden van de afdeeling Christia-
nia van het Noorsche Verbond tegen Maandagavond
bijeen geroepen en is hun aangezegd, zich niet te laten
aanmonsteren.
BALK AN SCHIEREILAND. Aan de Albaneesche
opstandelingen is amnestie verleend. Zij hebben tien
dagen om zich over te geven en hun wapenen in te
leveren. Geschiedt dit niet, dan kunnen zij niet meer
°P genade rekenen. Wie zich echter aan deze voor
waarde onderwerpt, zal niet gestraft worden.
De Sultan heeft 1.10.000 gulden geschonken voor het
herstellen van de aangerichte schade. De regeering-
zal het weer opbouwen van de verwoeste woningen
krachtig steunen eu door hervormingen in te voeren
aan alle gerechtvaardigde ontevredenheid tegemoet
komen. Torgoet Sjefkot pasja, de opperbevelhebber
der Turksche troepen in Albanië, heeft den opstande
lingen een en ander medegedeeld.
In Montenegro gelooft men echter niet, dat alle ge
vaar geweken is. Men heeft te Cettinje vernomen,
dat de opstandelingen besloten hebben den guerilla-
oorlog te gaan voeren en tot het uiterste vol te hou
den. Zij zijn tot dat besluit- gekomen, omdat de jong-
Turksche regeering de beloften, die zij deii Albanee-
zen heeft gedaan, nooit heeft gehouden. De Albanee-
zen hebben hun vertrouwen verloren, heet het.
AMERIKA. De oud-president van Venezuela schijnt
op avontuur uit te zijn. Naar verluidt is hij aan boord
van een schip, dat thans consul Grosstüek heet en de
Duitsche vlag voert, maar dat een oud, afgedankt oor
logsschip van Italië is, de „Umbria' en nog niet lang
geleden door de regeering van Haïti werd gekoeht.
Het schip ligt thans in de haven van Port de Paix.
De regeering van Haïti beschouwt ex-president Castro
als een zeeroover van wien men nog niet recht weet
wat hij wil, maar op wien men zorgvuldig moe toetten.
De Amerikaansche regeering zal spoedig een oor
logsschip naar de Zuid-Amerikaansche wateren zen
den om den heer Castro in het oog te houden. Men
verwacht dat Engeland, Frankrijk, Duitschland, Ne
derland, Columbia, Venezuela, Panama en Haïti zullen
samenwerken om den heer Castro te beletten zijn
booze voornemens te volvoeren.
Vermoed wordt dat de ex-president als hij een actie
tegen Venezuela beoogt als basis Haïti wil nemen.
Een Central-telegram zegt De aankomst van ex-
president Castro in de wateren van Haïti heeft een
©enigszins lastigen toestand doen ontstaan, daar hij
zich schijnt te beroepen op de bescherming van de
Duitsche vlag, die van zijn schip waait. Het Ameri-
rikaansche departement van marine heeft besloten, in
ieder geval zijn landing in Venezuela te verhinderen
en zal een oorlogsschip zenden om zijn bewegingen
in het oog te houden. Daarmede hoopt men verwik
kelingen te vermijden. Het departement van buiten-
landsche zaken is overtuigd, dat ernstige rustversto
ringen onvermijdelijk zullen zijn, als de heer Castro
erin slaagt in Venezuela te landen.
Duitschland heeft (door middel van zijn officieiizen
correspondent der Köln. Ztgdoen weten, dat het
schip geen recht heeft de Duitsche vlag te hijschen,
omdat het geen Duitsch handelsschip is.
Gemengde uiededeelingeii.
I)E DUITSCHE KEIZER EN PAARDEN
FOKKERIJ.
De Duitsche Keizer heeft naar uit Koningsbergen
wordt gemeld, een telegram gezonden aan den eersten
president van de provincie Oost-Pruisen, naar aanlei
ding van het feit, dat Oost-Pruisische paarden op het
internationale concours-liippique te Londen met 2e,
3e en 4e prijzen zijn onderscheiden. De Keizer wijst,
op het internationale succes van de Pruisische paar
denfokkerij, dat door bijna niemand is voorzien en dat
ineens haar positie in de wereld heeft verzekerd.
DE POLITIE TE LONDEN.
De Londensche politieoverheid1 rekent voor de aan
staande feestdagen op een massa onwelkome gasten
uit de Ver.-Staten, die van de kroningsfeesten zullen
partijtrekken om hun zakken te vullen. Zij heeft dan
ook zich in verbinding gesteld met een particuliere
detectivedienst te Chicago, om haar detectivedienst te
versterken met een aantal beproefde krachten. De
Amerikaansche detectives zullen deelnemen aan alle
feestelijkheden en waar noodig, optreden in de rol
van Amerikaansche millionnairs.
Ook uit Berlijn zijn hulptroepen aangenomen en
3000 extra-agenten zullen op den kroningsdag in de
voorsteden dienst doen.
Er zijn te Londen duizenden tribunes opgericht
waarachter de prachtige gebouwen, paleizen en kerken,
geheel verscholen zijn. De plaatsen kosten 12120
gulden per stuk, maar de vraag er naar is tot dus
verre zeer gering. De omnibussen vragen van Zater
dagavond af aan 30 cents voor een rit, welke tot dus
verre 5 cents kostte.
EEN ORKAAN TE NAPELS.
Volgens den Messagero zijn tengevolge van een or
kaan de benedengedeelten van Napels overstroomd eu
is de tramdiensti geschorst.
OOK EEN CRISIS.
Het instituut-Pasteur te Parijs maakt een crisis
door, welk© wel vier a vijf maanden Zal duren. De
marmotjes staken n. 1. Zij schijnen niet langer voor
„proefkonijntjes" te willen dienstdoen en vermeerde
ren zich niet zoo snel als gewenscht was. Jaarlijks
heeft het instituut 25.000 a 30.000 van die diertjes
noodig, terwijl de kweekerij van Garches er maar
20.000 a 22.000 levert. Verleden jaar heeft men de re
serve-beestjes reeds moeten gebruiken. Men weet
thans niet wat men moet beginnen. Ook de prijzen
voor ratten en muizen stijgen. Voor een rat wordt
gemiddeld 75 cents, voor een muis 50 cents betaald.
Dat zijn prijzen, die aan den tijd van het beleg doen
denken en weinig goeds belooven!
HET MISDADIGERS-ALBUM.
De wetgevende vergadering van den staat Nieuw-
York heeft een wet aangenomen, waardoor het in do
toekomst verboden is, gearrestseerde personen te foto
grafeeren, voordat ze veroordeeld zijn. De politie
heeft tevergeefs tegen deze bepaling geprotesteerd.
Een der sprekers vond gelegenheid de adVocaten van
Nieuw-York zoo klein en zoo gemeen mogelijk te noe
men!
MAG MEN IN EEN SCHOUWBURG HOESTEN?
Te Londen hoestte dezer dagen in een schouwburg
een bezoeker die op de eerste rij parket zat zoo hevig,
dat dc menschen op het tooneel onverstaanbaar waren.
Het publiek werd ongeduldig en riep: „er uit, er uit."
Maar de man ging' niet, beweerde dat hij zijn biljet
betaald had en nu ook genieten wou. En als het pu
bliek protesteerde, hoestte hij.
Een Londensch journalist heeft de schouwburg-di
recties gevraagd, hoe die over het hoesten dachten.
De directeur van het Saint James Theater, waarin het
gebeurde plaats had, zeide het persoonlijk zeer te be
treuren dat een hoester de stemming van het heeie
publiek kou bederven, maar hij kon er niets aan doen
de overige menschen hadden den bezoeker maar
naar een ziekenhuis moeten brengen! Hij vond het
hoesten hinderlijk en als er een het deed, dan deden
anderen het ook al gauw.
Een auder directeur zeide: „als ik bekend liet ma
ken, dat het hoesten in de schouwburg' verboden was,
zouden de bezoekers me uitfluiten." Of de man zoo
mild zou hebben geoordeeld, indien het geval in zijn
eigen theater was gebeurd?
Kort was het antwoord! van een ander directeur;
„Een toeschouwer die zich amuseert hoest niet, als hij
hoest verveelt hij zich."
EEN HUWELIJK IN DE WILDERNIS.
Het is natuurlijk in Amerika gebeurd. Te midder
nacht. Ilij was een jong New-Yorksch ingenieur
Baylis Vi alker. En het geschiedde midden in de Cali-
fornischc wildernis, op den top van een eenzamen,
hoogen berg. Bij de bestijging van dezen top, had
Y\ alker i'.va Hunter, die zich, evenals hij bij een klein