MONKEY BRAND STADSNIEUWS. NIET VOOR DE WASCH. Vraag en aanbod. Ze maakt voor Mevrouw alles blinkend Ze maakt voor de meid alles blinkend Ze maakt voor iedereen alles blinkend I Ze doet de potten blinken Ze maakt de koekepan als een spiegel 10 Ze voldoet een ieder. DE JONGSTE BESLUITEN VAN DEN PAUS. rpE KOOPMeubelen, Stoelen en Spiegels in ver schillende stijlen, Kamermeubelen, ook solied Stof- feerwerk te leveren. Aanbevelend, (Apon-Zoep.) 5* ze mmkï voor iedereen M.LES BLINKENDi; ANTI-TREKHONDENBOND. Met een tal van 256 leden is te Amsterdam opge richt de Anti-Trekhondenbond, die zich blijkens de statuten ten doel stelt, het tegengaan van het gebruik van den hond1 als trekdier en het verkrijgen van een Rijkswet, houdende zoodanig verbod. 10.000 VERDUISTERD. Aangaande het voorgevallene met den klerk Van G., die in dienst was der firma Beynes te Haarlem, kan nog gemeld worden, dat de onregelmatigheden reeds van 1905 dateeren. Van G. knoeide in lijsten van de Rijksverzekeringsbank en moet daarmee suc cessievelijk 10.000 verduisterd hebben. Van G., die ruim 1000 inkomen had, leefde boven zijn stand. De familie heeft nog getracht, het tekort aan te zuiveren, om de zaak te sussen, mtfUr dat is niet gelukt; daar voor was het bedrag te hoog. Zondag is Van G. uit Haarlem vertrokken. De justitie heeft zijn aanhou ding gelast. EEN AUTO TE WATER. Donderdagmiddag tegen 5 uur reed een particuliere auto uit Zwolle in de Wetering. De auto had een ma tig gangetje en geraakte door slippen uit de koers. Ze schoof tusschcn de hoornen door en plofte van den vrij hoogen berm in het- ondiepe water. De inzitten den, drie heeren uit Zwolle, kwamen gelukkig met eenige schrammen en natte beenen vrij. De auto, die zwaar beschadigd is, zit nog in de Wetering. De reizi gers en de chauffeur gingen per trein naar Zwolle. EEN VELDWACHTER VEROORDEELD. De Rechtbank te Middelburg heeft gisteren een 35- jnrigen gemeenteveldwachter uit Hulst wegens mis handeling van een arrestant veroordeeld tot 7 dagen gevangenisstraf. Bij de behandeling van deze zaak op 16 Februari, toen het O. M. 50 boete subsidiair 50 dagen hechte nis eischte, verklaarden de getuigen, dat de veldwaclv ter bij het arresteeren van een persoon, die volgens hem in kennelijken staat van dronkenschap verkeerde, dezen een paar schoppen heeft gegeven en hem daar bij bloedend heeft verwond. De veldwachter ontkende pertinent zich aan het ten laste gelegde te hebben schuldig gemaakt. In een gisteravond in de groote zaal van de Harmo nie gehouden vergadering, belegd door de afdeeling Alkmaar der Evangelische Maatschappij trad als spre ker op prof. Eerdmans uit Leiden, die het onderwerp „De jongste besluiten van den Paus" behandelde. De voorzitter, de heer ds. de Regt, de drukbezochte vergadering de zaal was geheel gevuld] openende, gaf een kleine uiteenzetting van het streven der Evangelische Maatschappij, welke te Alkmaar weinig bekend is. Zij bestaat sinds 1853 en heeft een driele dig doel, waaronder de bestrijding van het ultramon- tanisme als de vijand van onze godsdienstige en staatkundige vrijheid. Spreker heette prof. Eerdmans daarna van harte welkom en sprak den wensch uit, dat velen na de lezing lust zullen gevoelen zich bij de af deeling Alkmaar van de Evangelische Maatschappij aan te sluiten. Prof. Eerdmans begon met te verklaren dat het wel eens kortzichtig wordt genoemd, dat de Evangelische Maatschappij voortdurend het Roomsche streven aan valt. Dit schijnt inderdaad een weinig breede opvat ting, maar volkomen terecht is die bestrijding, immers in Nederland is een macht bezig óm den verloren in vloed stap voor stap te heroveren, en dit dient voor komen te worden. Wanneer spreker iets onvriendelijks zou zeggen aan het adres der Roomsche bevolking, dan zou dat on danks zich zelf zijn. Tegen de menschen, die Roomsch zijn opgevoed, de leeken, zou spreker zich niet richten, maar tegen de geestelijken, de leiders, tegen het Roomsche clericalisme. Protestanten zijn geheel andere wezens dan zij die katholiek zijn opgevoed. De Protestanten hebben met de hervorming afgedaan met het tastbare geestelijke in de wereld en dit is met de katholieken niet het ge-, val. Daarom moet men zich indenken in de katholie ke beschouwing. Spreker begon nu met de behandeling van het laatste Motu Proprio, dat de paus „uit eigen bewe ging' heeft uitgevaardigd, den 9den October 1911. Krachtens de katholieke leer openbaart dit stuk \oor de geheele Katholieke Christenheid den wil des pausen. at wil nu hier de paus Uitbreiding geven aan vroegere besluiten over de verhouding van de geestelijkheid tot het wereldsche recht. In 1669 werd uitgevaardigd de Constitutie Apostolicae Sedis (de beginwoorden van het stuk) waarin elk publiek persoon die een geestelijke voor de rechtbank daagt met excommunicatie (verbanning uit de kerkelijke gemeenschap) wordt bedreigd, excommunicatio latae sententiae d. w. z. de hoogste macht móet er aan te pas komen om deze straf op te heffen. In 1896 heeft de congregratie der inquisitie gezegd dat „zij, die dwingen te verschijnen" waren wetgevers en de publieke, personen. Duidelijk was dit niet. Vandaar het nieuwe Motu Proprio, waarin wordt verklaard: Iedere privaat per soon, wereldlijk of geestelijk, man of vrouw, die zon der toestemming der geestelijke macht ooit een gees telijk persoon voor de staats-, burgerlijke of criminee- le rechtbank daagt of voor te komen dwingt, wordt getroffen door de excommunicatio latae sententiae. Alle leeken kunnen dus vervallen aan de excommu nicatie. Dit besluit trok zeer de aandacht in Duitseh- land en men vroeg of dit betrekking had op de Duit- sche geloofsgenooten, die daardoor zouden worden onttrokken aan het gewone recht. In sommige lan den kan een dergelijk besluit niet gelden, wanneer de paus n.l. met die landen een overeenkomst heeft geslo ten (een concordaat). Men zegt, dat de geestelijkheid in een dergelijk land niet zal vallen onder het Motu Proprio, doch dit stuk zelf stelt alles op losse schroeven. De geruststellende verklaring werd echter gegeven dat in concordaat-lan den dit Motu Proprio niet zal gelden. En ook zal het niet gelden in die landen, waar sinds onheugelijke tij den het privilegium fori (het voorrecht van de recht bank) niet meer wordt toegepast. In dit privilegium fori ligt eigenlijk de geheele kwestie. Het is mis schien niet voorzichtig wat dê Paus doet Leo XIII zou het zeker niet gedaan hebben maar zijn Motu Proprio is een uitvloeisel van liet katholicisme zelve. Om dit goed1 te begrijpen moet men zich kunnen in denken in de katholieke opvattingen en in verband hiermede stond spreker eenigen tijd stil bij de begrip pen „heilig" en „wijding". De katholieke priester is een gewijd persoon de tonsuur is het symbool van het saerement, van hetgeen door God in den priester komt. Vandaar dat ook een afgevallene steeds voor de geloovigen blijft oen gewijde Gods. De geestelijk heid vertegenwoordigt een soort heilige stand, is de draagster van hetgeen God' wil. De macht van het hoofd der kerk is het allerhoogste. Vroeger kon geen koning of keizer den troon beklimmen of macht uitoe fenen, of hij moest het symbool, d. i. de macht ont vangen van den paus of een door dezen gemachtigde. Iedere menschelijke wet is minder dan een goddelijke wet, dan 's pausen wet. Alleen de paus kan binden en ontbinden en daarom heeft al hetgeen anderen van het Motu Propri zeggen dus geen waarde. Vroeger waren de geestelijken inderdaad onttrokken aan de wereldsche wetten. Deze voorrechten van de geestelijkheid zijn gegrond op het denkbeeld, dat de personen gewijd zijn. De paus handelt daarom thans ook volkomen in de lijn van het katholieke denken der middeneeuwen. In ons land lijkt het alsof deze toestand anders is. Spreker heeft hierover te Gouda gedebatteerd met dr. Hoffman, de advocaat van Sint Pieter, die had doen uitkomen dat de katholieken in de eerste plaats Roomsch zijn en in de tweede plaats Nederlanders. Dr. Hoffman die tot 's sprekers genoegen had verklaard, dat zijn uiteenzettiug omtrent de wijding door het saerement juist was had er aan herinnerd, dat hij, als student in Oostenrijk vertoevende, den be kenden graaf Zichy eens had liooren zeggen in de volksvertegenwoordiging: „In de eerste plaats ben ik Christen, en in de tweede plaats ben ik Hongaar." Ook voor den Nederlandschen katholieken staatsbur ger geldt dit woord, ook hij heeft een dubbelnatuur. Zijn leven willende geven, alsdus de heer Hoffman, voor koningin en land, onderwerpt hij in hoogere za ken zijn geweten aan de geloofs-, zeden- en tuchtlei- diug van een Vader te Rome en van de HoogEerw. bisschoppen. Deze theorie leert duidelijk dat het ultramontaan- sche gezag in de allereerste plaats geldt voor de Roomschen. De particuliere uitingen van minister Regout of van de Limb. Koerier geven dan ook niets. De minister sprak in de Eerste Kamer over de rech terlijke ambtenaren, maar de leeken staan er mis schien officieel wel buiten, doch officieus zeker niet. De oud-priester Van Veen heeft in zijn brochure „Waak, Nederland over uw heilig recht" verklaard, dat men op het seminarium te Warmond nog leert, dat de geestelijkheid heeft een bepaalde rechtsbedee- ling en met haar zaken niet mag komen voor een wereldsch gerecht. Een der kannonieke rechters, dr. Heiner, Auditeur van de Rota Romana, heeft trachten duidelijk te ma ken dat het Motu Proprio heel onschuldig is, maar dit is geenszins het geval. Men zal zeggen wat kan het schelen voor welken rechter de geestelijken verschijnen Maar men moet niet vergeten, dat de geestelijkheid overal inzit. Men denke maar eens aan de practijken aan het sterfbed aan hetgeen in de kloosters geschiedt. De ervaring is verder, dat een pastoor soms plotse ling wordt onttrokken aan de omgeving, zonder dat men weet waar hij blijft. Dit onttrekken is de tac tiek van eigengerechtigheid. Men moet wel beden ken, dat wij leven onder de grondwet die in artikel 172 zegt„De koning waakt dat alle kerkgenoot schappen zich houden binnen de palen van gehoor zaamheid aan de wetten van den staat." Wat komt hiervan terecht, wat komt van onze rechtspraak te recht? Een katholiek in de N. R. Ct. betoogde, dat de geloovigen zich wel zullen wachten ooit een geeste lijke aan te klagen, omdat dit op straffe van excom municatie verboden is. Als svij krijgen een katholieke universiteit, dan zul len de "toekomstige Roomsche rechtsgeleerden worden geïnstrueerd! door hoogleeraren, voor een groot deel geestelijken, dan zal daar de geest van het heroveren van verloren gegane rechten overheerschend zijn. De daar opgeleide menschen zullen gevaarlijk worden voor ons protestantsche Nederland. (Applaus). Na een korte pauze dééd' spreker uitkomen dat door den vorigen paus, Leo XIII, een breede tactiek is gevolgd, n.l. het leven te laten ontwikkelen onder toe zicht der geestelijkheid. Hij was een scherpzinnig ontwikkeld man, die de teekenen des tijds begreep. Hij bevorderde het vereenigLngs 1 even mits er maar een gees tel ij k adviseur, een man Gods wien de leiding gerust kon worden toevertrouwd, was. Onder Leo XIII is er een belangrijke opbloei van de katholieke wetenschap geconstateerd. Er waren historische on derzoekers, die eerlijk getuigden wat ze hadden ge vonden; hun boeken mochten worden gelezen. De tegenwoordige paus heeft dit streven gevaarlijk geacht en dientengevolge heeft hij in 1910 uitgevaar digd het motu proprio pascendi dominici gregis, waar in wordt gezegd, dat ieder geestelijke een eed moet afleggen, waarbij hij belooft van elke mogelijke zelf standige studi§, inzicht af te zien. In dit motu proprio wordt als waar aangenomen, wat de kerkleer decre teert. De geestelijken mogen dus nooit zelfstandig iets willen. Daarom worden zij in ons land en in an dere protestantsche landen afgesloten van elk weten schappelijk verkeer met andersdenkenden. Zij mogen buiten hun kring niets hooren en lezen. Van degeeete- lijke leiding gaat dus niets uit op het gebied van het zelfstandige geestelijke en sociale leven. De geeste lijken zijn eigenlijk geen volwassen menschen, die een gevoel hebben voor do zelfstandige persoonlijkheid, daar zij zelf niets mogen zijn. Zij zijn de slachtoffers van het stelsel, dat men thans in ons land' ingang wil doen vinden. Rome doet alsof er geen protestanten in ons land zijn. En inderdaad Rome weet te zwijgen, maar weet hoe te moeten doen en er gebeurt niets op het Binnenhof of Rome is er in gekend. Rome zaait ver deeldheid onder dc protestanten, zoo ook ten aanzien van het motu proprio Quantavis Diligentia. In .ons land subsidieert het protestantsch-orthodoxe volk de scholen, maar versterkt daardoor het ultramontanis- me. Men moet begrijpen welk instituut de bisschop pen, in 1853 hier ingesteld, hier brengen. Rome heeft den tijd, maar het werkt steeds, door de bevolking be langrijk te doen toenemen, door het stelsel van de ab solute afsluiting (geen vereeniging met andersden kenden, op welk onschuldig gebied ook), verbod van lezing onzer bladen en boeken (rondschrijven van den bisschop van Utrecht: lees toch geenanderedingendan de katholieke pers, in Leiden moet de katholieke krant er in). Vroeger waren de toestanden geheel anders, kon een gemoedelijk, gezien pastoor omgaan met den predikant dit type van den eerwaardigen geestelijke, zooals Guido Gezelle, is er niet meer, thans zijn er de kweekelingen van het Jezuïtisme. Er mag nu niet meer zijn eenige gemeenschap tusschen Roomschen en andersdenkenden. Wordt Nederland in die richting gestuurd, dan gaan we een toestand te gemoet, dien we kunnen aflezen op het peil der ont wikkeling in Spanje, in Portugal, waar de priesters heerschen. Gaat men in de thans ingeslagen richting voort, dan komt de domper over ons persoonlijke, ons gees telijke leven. Komt men in België, dan gevoelt men een anderen geest. Er ls een tijd' geweest, waarin do steden van Vlaanderen vooraan stonden in de, Euro- peesche beschaving dat was de tijd van Karei V. 1 oen waren de menschen katholiek, maar niet vroom. Nu is België vroom, maar diepte, geestelijke onder grond is er niet meer. Wat ons dreigt is een soort van inslaapwekkende macht, welke de zelfstandigheid van het geestelijke leven doodt. Men vergelijke maar eens de wetenschap en beschaving in Beierefi en Prui sen. Frankrijk zou niet zijn wat het was, indien het juk der geestelijkheid niet op zeer krasse wijze was gebroken. In Italië, waar men het slechtste katholi cisme vindt, is nog heel wat meer ontwikkeling dan in het devote Spanje. Wie het licht dooft, dooft ook welvaart, werkt den vooruitgang tegen. Spreker wil de katholieken niet bestrijden als an dersdenkenden. Maar waar Rome terug wil tot de middeleeuwen, stap voor stap, daar moet hier tegen ge waakt worden. Vandaar dat spreker hedenavond uit- genoodigd is over het wezen, het karakter van Rome te spreken, een instelling, welke maakt, dat men moet zorgen de baas te blijven in eigen huis. (Applaus). Ds. de Regt dankte den spreker voor de uiteenzet ting van het wezen van het katholicisme in den jongs- ten tijd, van het groote gevaar, niet slechts voor de protestanten, maar voor alle vrijdenkenden in Neder land. GEVESTIGDE PERSONEN. D. de Jong, tuinman, n.h., Popelmanslaan 15. G. Stoop, boerenknecht, r.c., Egmondermeer 4. N. de Boer, schilder, r.c., Snaarmamslaan,91. J. B. de Poel, dienstbode, n.h., Bierkade 4. A. J. Weijmer, boekhoud ster, n.h., Fnidsen 90. H. II. Groot, zonder beroep, r. c., Toussaintstraat 11. D. Swagerman, zonder beroep, n.h., Schermerweg 62. A. van Diepen, boerenknecht, r.c., Fabrieksweg 4. A. van Diepen, dienstbode, r.c., Fabrieksweg 4. J. Broers, varkensslage-r, d.g., Fnidsen 10. C. Opmeer, dienstbode, r.c., Emmastraat 23. L. F. Zwakman, slager, n.h., Schoutenstraat 5. J. Olie, zonder beroep, n.h., Nieuwpoortslaan 77. D. Beunder, rijwielhersteller, d.g., Hoogstraat 1. B. J. van der Zee, winkeljuffrouw, n.h., Payglop 7. J. van der Meer, sla ger, geene, Langestraat 32. J. C. Malefijt, zonder be roep, d.g., Toussaintstraat 20. J. W. Govers, banket bakker, n.h., Magdalenenstraat 14. A. Kuijper, dienst bode, r.c., Oudegracht 229. J. J. Kloppers, zonder be roep, n.h.. Snaarmanslaan 104. J. de Vries, dienstbo de, n.h., Fnidsen 82. G. J. Jorritsma, sigarenmaker, r.c., Kinheimstraat 43. J. E. Jonkhout, zonder beroep, r.c., Groenelaantje 7. L. Mieldijk, arbeider, n.h., San- dersbuurt 5. J. Hakof, zandschipper, in.h., Gr. Nieuw- land 21. W. Hopman, boerenknecht, n.h., Zeglis 137. J. Vel, landbouwer, n.h., Westdijk 181. M. Boon, win keljuffrouw, r.c., Laat 148. VERTROKKEN PERSONEN. II. Bregman, kantoorbediende, n.h., Oudegracht 213, Zutphen. A. J. Temme, zonder beroep, geene, Tous saintstraat 8, Amsterdam. S. Former, zonder beroep, n.h., Liefdelaan 27, Dordrecht. J. van Zon, stoker buitenl. vaart, n.h., Kweerenpadi 7, Texel. L. Th. van Etten, bloemist, r.c., Lindengracht 25, Tilburg. J. Kaal, kleermaker, II. Apost., Oudegracht 163, Zaan dam. F. J. Verhagen, dienstbode, n.h., Clarissenbuurt 59, Amsterdam. J. J. Haker, steenhouwer, r.c., Blee- kerslaan 1, den Haag. A. Kiers, dienstbode, geref., Kennemerstraatweg 55, Hasselt. E. H. Aghina, zon der beroep, r.c., Langestraat 25, Amsterdam. Ch. P. van 't Hoff, winkeljuffrouw, r.c., Laat 129, Amster dam. J. Roos, winkeljuffrouw, n. i., Magdalenenstraat 17, Amsterdam. A. E. J. van Twisk, klerk, n.h., Bur gerweeshuis, Goes. J. Jimmink, zonder beroep, n.h., lste Tuindwarsstraat 17, Bloemendaal. M. Timmer man-van der Steen, zonder beroep, r.c., lste Land- dwarsstraat. 9, Amsterdam. M. Zonneveld, dienstbode, r.c., Luttik-Oudorp 87, Ileiloo. A. Dros, arts, d.g„ Ver dronkenoord1 16, Montmorency, Frankrijk. G. Zeeman, dienstbode, n.h., Groenelaantje 30, Winkel. C. W. Langschmidt, kaasmaker, n.h., Heerenstraat 10, Win- nekendonk, Duitschland. E. J.. Jongert, zonder be roep, n.h., Ramen 34, Amsterdam. A. Meij, barbier, n.h., Dijk 22, Zaandam. Verkortingen: n.h. Nederl. Hervormd, r.k. Roomsch Katholiek, d.g. Doopsgezind, l.d.h. Leger des Heils. geref. Gereformeerd, rem. Re- monstrantsch. h.l. Hersteld Luthersch. e.l. Evan gel. Luthersch. n.i. Nederlandsch Israëlitisch, w.h. Waalsch Hervormd, c. g. christelijk gerefor meerd, (v. g. vrije gemeente). Burg«rlUke fttand. BERGEN. (Jan). Getrouwd: Jan Hoogeboom en Cornelia Bram- mer. Arie Stam, gescheiden echtgenoot van Quur- tje Beeldman, en Barbara Wittebol. Cornelia Braak en Agatha Louwe. Geboren: Johannesz. van Martinu* Staade- gaard en Immetje de Groot. Aphina, d. van Cor nelia Beeldman en Maria Geertruida Cojjman. Jansje Aagje, d. van Jacob Dobber en Bregtje Bol. Agatha Johanna, d. van Engelbertus van Veen en Christina Twisk. Petronella Jacobs, d. van Corne lia Tilleman en Anna Kamper. Hendrik Coenraad, z. van Pieter Bogtman en Luitje Asjes. Overleden: Johannes Gerardus Ferdinand Prina, 9 m. Tryntje van Lejjen, wed. van Klaas Hoog land, 81 j. WINKEL. (Jan). Getrouwd: Klaas Bart en Trijntje Lindeboom. Geboren: Pieter, z. van Pieter Kistemaker en Grietje Spaana. Pieter z van Jan Smit en Antje Smak. Overled en: Geertje Burger, weduwe van Arie Schaap, 85 j. Jacob Smak, echtgen. van Neeltje Prosper, 61 j. Neeltje Keetman, echtgen. van Ger- rit Krap, 49 j. Pieter Schoorl, echtgen. van Trijn tje Spaans, 56 j. Aaltje Bierman, 54 j., ongeh. AKERSLOOT. (Jan). Geboren: Guurtje, d. van G. Rol en G. Hos. Cornelia Aafje, d. van J. Lakeman en P. E. Groot. Overleden: Pietertje Tiebie, wed. van J. Ver duin, 82 j. BROEK OP LANGENDIJK. (Jan). Getrouwd: Johannes de Waard en Maartje van Schoorl. Gerrit Sjjpheer en Anna Bakker. Pie ter Jacobus de Boer en Trijutje van Soelen. Geboren: Geertje, d. van D. Bakker en G. Jan sen. Jan, z. van F. v. d. Molen en P. Heinis. Bernardina, d. van C. Frederiks en C. Berkhout. Pieter, z. van P. Kollenberg en B. de Ruiter. Anna, d. van L. Vroegop en A. Blom. Immetje, d. van J. Kansen en W. Schoon. Jacob, z. van H. Glao en G. Wagenaar. Overleden: Abraham van Exter, echtgen. van Marijtje Steenhuis, 81 j. Leendert Kouwen, 18 m. Geertje Blokker, 7 m. Pieter van der Gragt, 11 w. Trijntje de Boer, echtgen. van J. Slotemaker, 80 jaar. LIMMEN (Jan.) Getrouwd: Jan Hoogeboom en Aagje Buiter Theodorus Olbers en Cornelia Koppes. J an van der Eng en Maria Wilhelmina Houtenbos. Geboren: Petrus Mattheus Jacobus, z. van Ni- colaas Mattheus Punt en Catharina Bakkum. Ma ria Catharinad. van Cornelia Winder en Aagje Zo merdijk. Hendrika Johanna, d. van Gradus Johan nes Jansen en Cornelia Nibbering. Petrus Johan nes, z. van Pieter Bakker en Maria Bleijendaal. Maria Geertruida, d. van Simon Wokke Wz. en Cor nelia Lucia Keijzer. Karei Adrianus, z. van Klaas Snel en Johanna Geertruida Dekker. Overleden: Cornelia Bus, 39 jongeh. Le venloos aangegeven z. van Andries Dekker en Hen drika Catharina- de Boer. Hendrica Catharina de Boer, echtgen. van Andries Dekker, 38 j. Cornelia Lucia Keijzer, echtgen. van Simon Wokke Wzn., 31 j. HKERiTuGOWAARD (Jan Geboren. Helena Catharina, d. v. Pieter Boots en Neeltje van Duin. Cornelis Arie, z. v. Klaas Langedijk en Dieuwertje Geus. Johannes, z. v. Cor nelis Sinker en Maria Noordstrand. Theodora, d. v. Anthonius Komen en Catharina Bleeker. Simon Jozef, z. v. Evert Groot en Maartje Groot. Willem Cornelis, z. v. Jan Davids en Bartje Bos. Maria Catharina, d. v. Nicolaas Duin en Maartje Huiherts. Anna Helena, d. v. Petrus Wester en Renzina Dam. Simon Johannes, z. v. Johannes Stet en Cornelia Bruin. Anna Cornelia, d. v. Jan Ottenbros en Neeltje Tamis. Elisabeth, d. v. Pieter Biersteker en Agatha Anna Kruijer. Nicolaas, z. v. Simon van Schagen en Theresia Luken. Petronella, d. v. Jacob Groen veld en Marie Tromp. Overleden. Elisabeth Blanken 28 j., echtgen. van Arie Bierman. Nicolaas Cornelia Punt 14 j. Van 15 regels 25 Cents, bij vooruitbetaling. J B. L. SIMON Alkmaar. Steenhouwerij K o- ningsweg 46. Grafteekenen, Schoorsteen mantels enz. Firma P. J. C. NIEROP. Alkmaar. Fnidsen 113. Langestraat 68. gEVERWIJKSCHE BUSGROENTEN. Uitgewogen Snijboonen, Spercieboonen en Doperwten 16 ct. de 5 ons, Spinazie 12 ct., bussen van 2 pond 32b» ct., bussen van 1 pond 20 ct. GROENTEN UIT HET VAT. Snijboonen 18 ct., Spercieboonen 16 ct. en echte Mainzer Zuurkool, 10 ct. per pond. Aanbevelend, G. W. v. d. POL, Schoutenstraat, /Jeen heerlijker, krachtiger en smakelijker glas bier dan het beroemde TRAPPISTENBIER. Ook per halve flesch verkrijgbaar bij J. H. ALBERS in den Bierkelder, Verdronkenoord, ingang Kapelplein. £Jafé-Restaurant „de Burg." Een van het beste en fijnste buitenlandsch bier. Aanbevelend, Ch. DIRKEN. Handela-lWededeelliigeii. RONA CACAO. Hoewel pas sedert eenige weken in den handel, is nu reeds liet aantal gebruikers dat van Houten'» „Rona" caeao ver kiest boven vele andere soorten zeer talrijk. Het zal ech ter nog eiken dag grooter worden, want in „Rona" heeft men den juisten goed ontwikkelden cacaosmaak teruggevonden, zooals die ook eigen is aan het produet van den uitvinder van cacaopoeder, aan de wereldberoemde van Houten's cacao. Daarbij is „Rona" cacao zoo krachtig dat men slechts weinig in een kop behoeft te doen om een krachtigen, smakelijken drank te bebbeD In het gebruik is „Rona" daarom zoo goed koop. Hei staat reeds nu vast dat men na een geregeld ge bruik niet meer met. andere merken tevreden kan zijn. Onge twijfeld wordt „Rona" de volksdrank bij uitnemendheid, ze is de beste cacao voor den prijs. Als genot- en voe dingsmiddel is „Rona" cacao verre te verkiezen boven koffie en thee. l?en WAGENMAKERSKNECHT of vergevorderd LEERLING gevraagd bij F. MAMMEN, Rijtuig maker, H.-Hugowaard. AJevraagd voor de Vrijdagen een ongehuwde WERK- v STER, P.G. Verdronkenoord 71. riPGELET. Nergens goedkooper en nergens beter j want door aankoop van een groote partij FAU TEUILS met leer bekleed en ook beste tryp, kan m«n nu koopen tegen zeldzaam lage prijzen, dit bespaart u veel geld. „Meubelhuis", KOOLTUIN 9. It J. SMIT, Meubelstoffeerder, Magazijn Laat 166. j Werkplaats Nieuwesloot over de Ambachtsschool. Beslist het soliedste adres voor het bekleeden van Stoelen, Fauteuils, Canapé's enz. Let vooral op naam en adres. Winds Zondag vermist een jonge KAT, ongeveer maanden oud, kleur zwart met wit. Terug te bezorgen Langestraat 42. een NOODHULP of DAG-DIENSTBODE, Adres te bevragen bureau Alkm. Courant.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1912 | | pagina 7