MONKEY
BRAND
STADSNIEUWS.
NIET VOOR DE WASCH.
Vraag en aanbod.
Ze maakt voor Mevrouw alles
blinkend
Ze maakt voor de meid alles
blinkend
Ze maakt voor iedereen alles
blinkend I
Ze doet de potten blinken
Ze maakt de koekepan als een spiegel 10
Ze voldoet een ieder.
DE JONGSTE BESLUITEN VAN DEN PAUS.
rpE KOOPMeubelen, Stoelen en Spiegels in ver
schillende stijlen, Kamermeubelen, ook solied Stof-
feerwerk te leveren. Aanbevelend,
(Apon-Zoep.)
5*
ze mmkï
voor iedereen
M.LES
BLINKENDi;
ANTI-TREKHONDENBOND.
Met een tal van 256 leden is te Amsterdam opge
richt de Anti-Trekhondenbond, die zich blijkens de
statuten ten doel stelt, het tegengaan van het gebruik
van den hond1 als trekdier en het verkrijgen van een
Rijkswet, houdende zoodanig verbod.
10.000 VERDUISTERD.
Aangaande het voorgevallene met den klerk Van
G., die in dienst was der firma Beynes te Haarlem,
kan nog gemeld worden, dat de onregelmatigheden
reeds van 1905 dateeren. Van G. knoeide in lijsten
van de Rijksverzekeringsbank en moet daarmee suc
cessievelijk 10.000 verduisterd hebben. Van G., die
ruim 1000 inkomen had, leefde boven zijn stand. De
familie heeft nog getracht, het tekort aan te zuiveren,
om de zaak te sussen, mtfUr dat is niet gelukt; daar
voor was het bedrag te hoog. Zondag is Van G. uit
Haarlem vertrokken. De justitie heeft zijn aanhou
ding gelast.
EEN AUTO TE WATER.
Donderdagmiddag tegen 5 uur reed een particuliere
auto uit Zwolle in de Wetering. De auto had een ma
tig gangetje en geraakte door slippen uit de koers.
Ze schoof tusschcn de hoornen door en plofte van den
vrij hoogen berm in het- ondiepe water. De inzitten
den, drie heeren uit Zwolle, kwamen gelukkig met
eenige schrammen en natte beenen vrij. De auto, die
zwaar beschadigd is, zit nog in de Wetering. De reizi
gers en de chauffeur gingen per trein naar Zwolle.
EEN VELDWACHTER VEROORDEELD.
De Rechtbank te Middelburg heeft gisteren een 35-
jnrigen gemeenteveldwachter uit Hulst wegens mis
handeling van een arrestant veroordeeld tot 7 dagen
gevangenisstraf.
Bij de behandeling van deze zaak op 16 Februari,
toen het O. M. 50 boete subsidiair 50 dagen hechte
nis eischte, verklaarden de getuigen, dat de veldwaclv
ter bij het arresteeren van een persoon, die volgens
hem in kennelijken staat van dronkenschap verkeerde,
dezen een paar schoppen heeft gegeven en hem daar
bij bloedend heeft verwond. De veldwachter ontkende
pertinent zich aan het ten laste gelegde te hebben
schuldig gemaakt.
In een gisteravond in de groote zaal van de Harmo
nie gehouden vergadering, belegd door de afdeeling
Alkmaar der Evangelische Maatschappij trad als spre
ker op prof. Eerdmans uit Leiden, die het onderwerp
„De jongste besluiten van den Paus" behandelde.
De voorzitter, de heer ds. de Regt, de drukbezochte
vergadering de zaal was geheel gevuld] openende,
gaf een kleine uiteenzetting van het streven der
Evangelische Maatschappij, welke te Alkmaar weinig
bekend is. Zij bestaat sinds 1853 en heeft een driele
dig doel, waaronder de bestrijding van het ultramon-
tanisme als de vijand van onze godsdienstige en
staatkundige vrijheid. Spreker heette prof. Eerdmans
daarna van harte welkom en sprak den wensch uit, dat
velen na de lezing lust zullen gevoelen zich bij de af
deeling Alkmaar van de Evangelische Maatschappij
aan te sluiten.
Prof. Eerdmans begon met te verklaren dat het wel
eens kortzichtig wordt genoemd, dat de Evangelische
Maatschappij voortdurend het Roomsche streven aan
valt. Dit schijnt inderdaad een weinig breede opvat
ting, maar volkomen terecht is die bestrijding, immers
in Nederland is een macht bezig óm den verloren in
vloed stap voor stap te heroveren, en dit dient voor
komen te worden.
Wanneer spreker iets onvriendelijks zou zeggen aan
het adres der Roomsche bevolking, dan zou dat on
danks zich zelf zijn. Tegen de menschen, die Roomsch
zijn opgevoed, de leeken, zou spreker zich niet richten,
maar tegen de geestelijken, de leiders, tegen het
Roomsche clericalisme.
Protestanten zijn geheel andere wezens dan zij die
katholiek zijn opgevoed. De Protestanten hebben met
de hervorming afgedaan met het tastbare geestelijke
in de wereld en dit is met de katholieken niet het ge-,
val. Daarom moet men zich indenken in de katholie
ke beschouwing.
Spreker begon nu met de behandeling van het
laatste Motu Proprio, dat de paus „uit eigen bewe
ging' heeft uitgevaardigd, den 9den October 1911.
Krachtens de katholieke leer openbaart dit stuk
\oor de geheele Katholieke Christenheid den wil
des pausen. at wil nu hier de paus Uitbreiding
geven aan vroegere besluiten over de verhouding van
de geestelijkheid tot het wereldsche recht. In 1669
werd uitgevaardigd de Constitutie Apostolicae Sedis
(de beginwoorden van het stuk) waarin elk publiek
persoon die een geestelijke voor de rechtbank daagt
met excommunicatie (verbanning uit de kerkelijke
gemeenschap) wordt bedreigd, excommunicatio latae
sententiae d. w. z. de hoogste macht móet er aan te
pas komen om deze straf op te heffen.
In 1896 heeft de congregratie der inquisitie gezegd
dat „zij, die dwingen te verschijnen" waren wetgevers
en de publieke, personen.
Duidelijk was dit niet. Vandaar het nieuwe Motu
Proprio, waarin wordt verklaard: Iedere privaat per
soon, wereldlijk of geestelijk, man of vrouw, die zon
der toestemming der geestelijke macht ooit een gees
telijk persoon voor de staats-, burgerlijke of criminee-
le rechtbank daagt of voor te komen dwingt, wordt
getroffen door de excommunicatio latae sententiae.
Alle leeken kunnen dus vervallen aan de excommu
nicatie. Dit besluit trok zeer de aandacht in Duitseh-
land en men vroeg of dit betrekking had op de Duit-
sche geloofsgenooten, die daardoor zouden worden
onttrokken aan het gewone recht. In sommige lan
den kan een dergelijk besluit niet gelden, wanneer de
paus n.l. met die landen een overeenkomst heeft geslo
ten (een concordaat).
Men zegt, dat de geestelijkheid in een dergelijk land
niet zal vallen onder het Motu Proprio, doch dit stuk
zelf stelt alles op losse schroeven. De geruststellende
verklaring werd echter gegeven dat in concordaat-lan
den dit Motu Proprio niet zal gelden. En ook zal het
niet gelden in die landen, waar sinds onheugelijke tij
den het privilegium fori (het voorrecht van de recht
bank) niet meer wordt toegepast. In dit privilegium
fori ligt eigenlijk de geheele kwestie. Het is mis
schien niet voorzichtig wat dê Paus doet Leo XIII
zou het zeker niet gedaan hebben maar zijn Motu
Proprio is een uitvloeisel van liet katholicisme zelve.
Om dit goed1 te begrijpen moet men zich kunnen in
denken in de katholieke opvattingen en in verband
hiermede stond spreker eenigen tijd stil bij de begrip
pen „heilig" en „wijding". De katholieke priester is
een gewijd persoon de tonsuur is het symbool van
het saerement, van hetgeen door God in den priester
komt. Vandaar dat ook een afgevallene steeds voor
de geloovigen blijft oen gewijde Gods. De geestelijk
heid vertegenwoordigt een soort heilige stand, is de
draagster van hetgeen God' wil. De macht van het
hoofd der kerk is het allerhoogste. Vroeger kon geen
koning of keizer den troon beklimmen of macht uitoe
fenen, of hij moest het symbool, d. i. de macht ont
vangen van den paus of een door dezen gemachtigde.
Iedere menschelijke wet is minder dan een goddelijke
wet, dan 's pausen wet. Alleen de paus kan binden en
ontbinden en daarom heeft al hetgeen anderen van
het Motu Propri zeggen dus geen waarde.
Vroeger waren de geestelijken inderdaad onttrokken
aan de wereldsche wetten. Deze voorrechten van de
geestelijkheid zijn gegrond op het denkbeeld, dat de
personen gewijd zijn.
De paus handelt daarom thans ook volkomen in de
lijn van het katholieke denken der middeneeuwen.
In ons land lijkt het alsof deze toestand anders is.
Spreker heeft hierover te Gouda gedebatteerd met dr.
Hoffman, de advocaat van Sint Pieter, die had doen
uitkomen dat de katholieken in de eerste plaats
Roomsch zijn en in de tweede plaats Nederlanders.
Dr. Hoffman die tot 's sprekers genoegen had
verklaard, dat zijn uiteenzettiug omtrent de wijding
door het saerement juist was had er aan herinnerd,
dat hij, als student in Oostenrijk vertoevende, den be
kenden graaf Zichy eens had liooren zeggen in de
volksvertegenwoordiging: „In de eerste plaats ben ik
Christen, en in de tweede plaats ben ik Hongaar."
Ook voor den Nederlandschen katholieken staatsbur
ger geldt dit woord, ook hij heeft een dubbelnatuur.
Zijn leven willende geven, alsdus de heer Hoffman,
voor koningin en land, onderwerpt hij in hoogere za
ken zijn geweten aan de geloofs-, zeden- en tuchtlei-
diug van een Vader te Rome en van de HoogEerw.
bisschoppen.
Deze theorie leert duidelijk dat het ultramontaan-
sche gezag in de allereerste plaats geldt voor de
Roomschen. De particuliere uitingen van minister
Regout of van de Limb. Koerier geven dan ook niets.
De minister sprak in de Eerste Kamer over de rech
terlijke ambtenaren, maar de leeken staan er mis
schien officieel wel buiten, doch officieus zeker niet.
De oud-priester Van Veen heeft in zijn brochure
„Waak, Nederland over uw heilig recht" verklaard,
dat men op het seminarium te Warmond nog leert,
dat de geestelijkheid heeft een bepaalde rechtsbedee-
ling en met haar zaken niet mag komen voor een
wereldsch gerecht.
Een der kannonieke rechters, dr. Heiner, Auditeur
van de Rota Romana, heeft trachten duidelijk te ma
ken dat het Motu Proprio heel onschuldig is, maar
dit is geenszins het geval.
Men zal zeggen wat kan het schelen voor welken
rechter de geestelijken verschijnen Maar men moet
niet vergeten, dat de geestelijkheid overal inzit. Men
denke maar eens aan de practijken aan het sterfbed
aan hetgeen in de kloosters geschiedt.
De ervaring is verder, dat een pastoor soms plotse
ling wordt onttrokken aan de omgeving, zonder dat
men weet waar hij blijft. Dit onttrekken is de tac
tiek van eigengerechtigheid. Men moet wel beden
ken, dat wij leven onder de grondwet die in artikel
172 zegt„De koning waakt dat alle kerkgenoot
schappen zich houden binnen de palen van gehoor
zaamheid aan de wetten van den staat." Wat komt
hiervan terecht, wat komt van onze rechtspraak te
recht? Een katholiek in de N. R. Ct. betoogde, dat de
geloovigen zich wel zullen wachten ooit een geeste
lijke aan te klagen, omdat dit op straffe van excom
municatie verboden is.
Als svij krijgen een katholieke universiteit, dan zul
len de "toekomstige Roomsche rechtsgeleerden worden
geïnstrueerd! door hoogleeraren, voor een groot deel
geestelijken, dan zal daar de geest van het heroveren
van verloren gegane rechten overheerschend zijn. De
daar opgeleide menschen zullen gevaarlijk worden
voor ons protestantsche Nederland. (Applaus).
Na een korte pauze dééd' spreker uitkomen dat door
den vorigen paus, Leo XIII, een breede tactiek is
gevolgd, n.l. het leven te laten ontwikkelen onder toe
zicht der geestelijkheid. Hij was een scherpzinnig
ontwikkeld man, die de teekenen des tijds begreep.
Hij bevorderde het vereenigLngs 1 even mits er maar
een gees tel ij k adviseur, een man Gods wien de leiding
gerust kon worden toevertrouwd, was. Onder Leo
XIII is er een belangrijke opbloei van de katholieke
wetenschap geconstateerd. Er waren historische on
derzoekers, die eerlijk getuigden wat ze hadden ge
vonden; hun boeken mochten worden gelezen.
De tegenwoordige paus heeft dit streven gevaarlijk
geacht en dientengevolge heeft hij in 1910 uitgevaar
digd het motu proprio pascendi dominici gregis, waar
in wordt gezegd, dat ieder geestelijke een eed moet
afleggen, waarbij hij belooft van elke mogelijke zelf
standige studi§, inzicht af te zien. In dit motu proprio
wordt als waar aangenomen, wat de kerkleer decre
teert. De geestelijken mogen dus nooit zelfstandig
iets willen. Daarom worden zij in ons land en in an
dere protestantsche landen afgesloten van elk weten
schappelijk verkeer met andersdenkenden. Zij mogen
buiten hun kring niets hooren en lezen. Van degeeete-
lijke leiding gaat dus niets uit op het gebied van het
zelfstandige geestelijke en sociale leven. De geeste
lijken zijn eigenlijk geen volwassen menschen, die een
gevoel hebben voor do zelfstandige persoonlijkheid,
daar zij zelf niets mogen zijn. Zij zijn de slachtoffers
van het stelsel, dat men thans in ons land' ingang wil
doen vinden.
Rome doet alsof er geen protestanten in ons land
zijn. En inderdaad Rome weet te zwijgen, maar
weet hoe te moeten doen en er gebeurt niets op het
Binnenhof of Rome is er in gekend. Rome zaait ver
deeldheid onder dc protestanten, zoo ook ten aanzien
van het motu proprio Quantavis Diligentia. In .ons
land subsidieert het protestantsch-orthodoxe volk de
scholen, maar versterkt daardoor het ultramontanis-
me. Men moet begrijpen welk instituut de bisschop
pen, in 1853 hier ingesteld, hier brengen. Rome heeft
den tijd, maar het werkt steeds, door de bevolking be
langrijk te doen toenemen, door het stelsel van de ab
solute afsluiting (geen vereeniging met andersden
kenden, op welk onschuldig gebied ook), verbod van
lezing onzer bladen en boeken (rondschrijven van den
bisschop van Utrecht: lees toch geenanderedingendan
de katholieke pers, in Leiden moet de katholieke
krant er in). Vroeger waren de toestanden geheel
anders, kon een gemoedelijk, gezien pastoor omgaan
met den predikant dit type van den eerwaardigen
geestelijke, zooals Guido Gezelle, is er niet meer,
thans zijn er de kweekelingen van het Jezuïtisme. Er
mag nu niet meer zijn eenige gemeenschap tusschen
Roomschen en andersdenkenden. Wordt Nederland in
die richting gestuurd, dan gaan we een toestand te
gemoet, dien we kunnen aflezen op het peil der ont
wikkeling in Spanje, in Portugal, waar de priesters
heerschen.
Gaat men in de thans ingeslagen richting voort,
dan komt de domper over ons persoonlijke, ons gees
telijke leven. Komt men in België, dan gevoelt men
een anderen geest. Er ls een tijd' geweest, waarin do
steden van Vlaanderen vooraan stonden in de, Euro-
peesche beschaving dat was de tijd van Karei V.
1 oen waren de menschen katholiek, maar niet vroom.
Nu is België vroom, maar diepte, geestelijke onder
grond is er niet meer. Wat ons dreigt is een soort
van inslaapwekkende macht, welke de zelfstandigheid
van het geestelijke leven doodt. Men vergelijke maar
eens de wetenschap en beschaving in Beierefi en Prui
sen. Frankrijk zou niet zijn wat het was, indien het
juk der geestelijkheid niet op zeer krasse wijze was
gebroken. In Italië, waar men het slechtste katholi
cisme vindt, is nog heel wat meer ontwikkeling dan in
het devote Spanje.
Wie het licht dooft, dooft ook welvaart, werkt den
vooruitgang tegen.
Spreker wil de katholieken niet bestrijden als an
dersdenkenden. Maar waar Rome terug wil tot de
middeleeuwen, stap voor stap, daar moet hier tegen ge
waakt worden. Vandaar dat spreker hedenavond uit-
genoodigd is over het wezen, het karakter van Rome
te spreken, een instelling, welke maakt, dat men moet
zorgen de baas te blijven in eigen huis. (Applaus).
Ds. de Regt dankte den spreker voor de uiteenzet
ting van het wezen van het katholicisme in den jongs-
ten tijd, van het groote gevaar, niet slechts voor de
protestanten, maar voor alle vrijdenkenden in Neder
land.
GEVESTIGDE PERSONEN.
D. de Jong, tuinman, n.h., Popelmanslaan 15. G.
Stoop, boerenknecht, r.c., Egmondermeer 4. N. de
Boer, schilder, r.c., Snaarmamslaan,91. J. B. de Poel,
dienstbode, n.h., Bierkade 4. A. J. Weijmer, boekhoud
ster, n.h., Fnidsen 90. H. II. Groot, zonder beroep, r.
c., Toussaintstraat 11. D. Swagerman, zonder beroep,
n.h., Schermerweg 62. A. van Diepen, boerenknecht,
r.c., Fabrieksweg 4. A. van Diepen, dienstbode, r.c.,
Fabrieksweg 4. J. Broers, varkensslage-r, d.g., Fnidsen
10. C. Opmeer, dienstbode, r.c., Emmastraat 23. L. F.
Zwakman, slager, n.h., Schoutenstraat 5. J. Olie,
zonder beroep, n.h., Nieuwpoortslaan 77. D. Beunder,
rijwielhersteller, d.g., Hoogstraat 1. B. J. van der Zee,
winkeljuffrouw, n.h., Payglop 7. J. van der Meer, sla
ger, geene, Langestraat 32. J. C. Malefijt, zonder be
roep, d.g., Toussaintstraat 20. J. W. Govers, banket
bakker, n.h., Magdalenenstraat 14. A. Kuijper, dienst
bode, r.c., Oudegracht 229. J. J. Kloppers, zonder be
roep, n.h.. Snaarmanslaan 104. J. de Vries, dienstbo
de, n.h., Fnidsen 82. G. J. Jorritsma, sigarenmaker,
r.c., Kinheimstraat 43. J. E. Jonkhout, zonder beroep,
r.c., Groenelaantje 7. L. Mieldijk, arbeider, n.h., San-
dersbuurt 5. J. Hakof, zandschipper, in.h., Gr. Nieuw-
land 21. W. Hopman, boerenknecht, n.h., Zeglis 137.
J. Vel, landbouwer, n.h., Westdijk 181. M. Boon, win
keljuffrouw, r.c., Laat 148.
VERTROKKEN PERSONEN.
II. Bregman, kantoorbediende, n.h., Oudegracht 213,
Zutphen. A. J. Temme, zonder beroep, geene, Tous
saintstraat 8, Amsterdam. S. Former, zonder beroep,
n.h., Liefdelaan 27, Dordrecht. J. van Zon, stoker
buitenl. vaart, n.h., Kweerenpadi 7, Texel. L. Th. van
Etten, bloemist, r.c., Lindengracht 25, Tilburg. J.
Kaal, kleermaker, II. Apost., Oudegracht 163, Zaan
dam. F. J. Verhagen, dienstbode, n.h., Clarissenbuurt
59, Amsterdam. J. J. Haker, steenhouwer, r.c., Blee-
kerslaan 1, den Haag. A. Kiers, dienstbode, geref.,
Kennemerstraatweg 55, Hasselt. E. H. Aghina, zon
der beroep, r.c., Langestraat 25, Amsterdam. Ch. P.
van 't Hoff, winkeljuffrouw, r.c., Laat 129, Amster
dam. J. Roos, winkeljuffrouw, n. i., Magdalenenstraat
17, Amsterdam. A. E. J. van Twisk, klerk, n.h., Bur
gerweeshuis, Goes. J. Jimmink, zonder beroep, n.h.,
lste Tuindwarsstraat 17, Bloemendaal. M. Timmer
man-van der Steen, zonder beroep, r.c., lste Land-
dwarsstraat. 9, Amsterdam. M. Zonneveld, dienstbode,
r.c., Luttik-Oudorp 87, Ileiloo. A. Dros, arts, d.g„ Ver
dronkenoord1 16, Montmorency, Frankrijk. G. Zeeman,
dienstbode, n.h., Groenelaantje 30, Winkel. C. W.
Langschmidt, kaasmaker, n.h., Heerenstraat 10, Win-
nekendonk, Duitschland. E. J.. Jongert, zonder be
roep, n.h., Ramen 34, Amsterdam. A. Meij, barbier,
n.h., Dijk 22, Zaandam.
Verkortingen: n.h. Nederl. Hervormd, r.k.
Roomsch Katholiek, d.g. Doopsgezind, l.d.h.
Leger des Heils. geref. Gereformeerd, rem. Re-
monstrantsch. h.l. Hersteld Luthersch. e.l. Evan
gel. Luthersch. n.i. Nederlandsch Israëlitisch, w.h.
Waalsch Hervormd, c. g. christelijk gerefor
meerd, (v. g. vrije gemeente).
Burg«rlUke fttand.
BERGEN. (Jan).
Getrouwd: Jan Hoogeboom en Cornelia Bram-
mer. Arie Stam, gescheiden echtgenoot van Quur-
tje Beeldman, en Barbara Wittebol. Cornelia Braak
en Agatha Louwe.
Geboren: Johannesz. van Martinu* Staade-
gaard en Immetje de Groot. Aphina, d. van Cor
nelia Beeldman en Maria Geertruida Cojjman.
Jansje Aagje, d. van Jacob Dobber en Bregtje Bol.
Agatha Johanna, d. van Engelbertus van Veen en
Christina Twisk. Petronella Jacobs, d. van Corne
lia Tilleman en Anna Kamper. Hendrik Coenraad,
z. van Pieter Bogtman en Luitje Asjes.
Overleden: Johannes Gerardus Ferdinand Prina,
9 m. Tryntje van Lejjen, wed. van Klaas Hoog
land, 81 j.
WINKEL. (Jan).
Getrouwd: Klaas Bart en Trijntje Lindeboom.
Geboren: Pieter, z. van Pieter Kistemaker en
Grietje Spaana. Pieter z van Jan Smit en Antje
Smak.
Overled en: Geertje Burger, weduwe van Arie
Schaap, 85 j. Jacob Smak, echtgen. van Neeltje
Prosper, 61 j. Neeltje Keetman, echtgen. van Ger-
rit Krap, 49 j. Pieter Schoorl, echtgen. van Trijn
tje Spaans, 56 j. Aaltje Bierman, 54 j., ongeh.
AKERSLOOT. (Jan).
Geboren: Guurtje, d. van G. Rol en G. Hos.
Cornelia Aafje, d. van J. Lakeman en P. E. Groot.
Overleden: Pietertje Tiebie, wed. van J. Ver
duin, 82 j.
BROEK OP LANGENDIJK. (Jan).
Getrouwd: Johannes de Waard en Maartje van
Schoorl. Gerrit Sjjpheer en Anna Bakker. Pie
ter Jacobus de Boer en Trijutje van Soelen.
Geboren: Geertje, d. van D. Bakker en G. Jan
sen. Jan, z. van F. v. d. Molen en P. Heinis.
Bernardina, d. van C. Frederiks en C. Berkhout.
Pieter, z. van P. Kollenberg en B. de Ruiter.
Anna, d. van L. Vroegop en A. Blom. Immetje,
d. van J. Kansen en W. Schoon. Jacob, z. van H.
Glao en G. Wagenaar.
Overleden: Abraham van Exter, echtgen. van
Marijtje Steenhuis, 81 j. Leendert Kouwen, 18 m.
Geertje Blokker, 7 m. Pieter van der Gragt, 11
w. Trijntje de Boer, echtgen. van J. Slotemaker,
80 jaar.
LIMMEN (Jan.)
Getrouwd: Jan Hoogeboom en Aagje Buiter
Theodorus Olbers en Cornelia Koppes. J an van
der Eng en Maria Wilhelmina Houtenbos.
Geboren: Petrus Mattheus Jacobus, z. van Ni-
colaas Mattheus Punt en Catharina Bakkum. Ma
ria Catharinad. van Cornelia Winder en Aagje Zo
merdijk. Hendrika Johanna, d. van Gradus Johan
nes Jansen en Cornelia Nibbering. Petrus Johan
nes, z. van Pieter Bakker en Maria Bleijendaal.
Maria Geertruida, d. van Simon Wokke Wz. en Cor
nelia Lucia Keijzer. Karei Adrianus, z. van Klaas
Snel en Johanna Geertruida Dekker.
Overleden: Cornelia Bus, 39 jongeh. Le
venloos aangegeven z. van Andries Dekker en Hen
drika Catharina- de Boer. Hendrica Catharina de
Boer, echtgen. van Andries Dekker, 38 j. Cornelia
Lucia Keijzer, echtgen. van Simon Wokke Wzn., 31 j.
HKERiTuGOWAARD (Jan
Geboren. Helena Catharina, d. v. Pieter Boots
en Neeltje van Duin. Cornelis Arie, z. v. Klaas
Langedijk en Dieuwertje Geus. Johannes, z. v. Cor
nelis Sinker en Maria Noordstrand. Theodora, d.
v. Anthonius Komen en Catharina Bleeker. Simon
Jozef, z. v. Evert Groot en Maartje Groot. Willem
Cornelis, z. v. Jan Davids en Bartje Bos. Maria
Catharina, d. v. Nicolaas Duin en Maartje Huiherts.
Anna Helena, d. v. Petrus Wester en Renzina Dam.
Simon Johannes, z. v. Johannes Stet en Cornelia
Bruin. Anna Cornelia, d. v. Jan Ottenbros en Neeltje
Tamis. Elisabeth, d. v. Pieter Biersteker en Agatha
Anna Kruijer. Nicolaas, z. v. Simon van Schagen
en Theresia Luken. Petronella, d. v. Jacob Groen
veld en Marie Tromp.
Overleden. Elisabeth Blanken 28 j., echtgen.
van Arie Bierman. Nicolaas Cornelia Punt 14 j.
Van 15 regels 25 Cents, bij vooruitbetaling.
J B. L. SIMON Alkmaar. Steenhouwerij K o-
ningsweg 46. Grafteekenen, Schoorsteen
mantels enz.
Firma P. J. C. NIEROP.
Alkmaar. Fnidsen 113. Langestraat 68.
gEVERWIJKSCHE BUSGROENTEN. Uitgewogen
Snijboonen, Spercieboonen en Doperwten 16 ct.
de 5 ons, Spinazie 12 ct., bussen van 2 pond 32b»
ct., bussen van 1 pond 20 ct. GROENTEN UIT HET
VAT. Snijboonen 18 ct., Spercieboonen 16 ct. en echte
Mainzer Zuurkool, 10 ct. per pond.
Aanbevelend, G. W. v. d. POL, Schoutenstraat,
/Jeen heerlijker, krachtiger en smakelijker glas bier
dan het beroemde TRAPPISTENBIER. Ook per
halve flesch verkrijgbaar bij J. H. ALBERS in den
Bierkelder, Verdronkenoord, ingang Kapelplein.
£Jafé-Restaurant „de Burg."
Een van het beste en fijnste buitenlandsch bier.
Aanbevelend, Ch. DIRKEN.
Handela-lWededeelliigeii.
RONA CACAO.
Hoewel pas sedert eenige weken in den handel, is nu reeds
liet aantal gebruikers dat van Houten'» „Rona" caeao ver
kiest boven vele andere soorten zeer talrijk. Het zal ech
ter nog eiken dag grooter worden, want in „Rona" heeft men
den juisten goed ontwikkelden cacaosmaak teruggevonden,
zooals die ook eigen is aan het produet van den uitvinder
van cacaopoeder, aan de wereldberoemde van Houten's cacao.
Daarbij is „Rona" cacao zoo krachtig dat men slechts weinig
in een kop behoeft te doen om een krachtigen, smakelijken
drank te bebbeD In het gebruik is „Rona" daarom zoo goed
koop. Hei staat reeds nu vast dat men na een geregeld ge
bruik niet meer met. andere merken tevreden kan zijn. Onge
twijfeld wordt „Rona" de volksdrank bij uitnemendheid, ze
is de beste cacao voor den prijs. Als genot- en voe
dingsmiddel is „Rona" cacao verre te verkiezen boven koffie
en thee.
l?en WAGENMAKERSKNECHT of vergevorderd
LEERLING gevraagd bij F. MAMMEN, Rijtuig
maker, H.-Hugowaard.
AJevraagd voor de Vrijdagen een ongehuwde WERK-
v STER, P.G.
Verdronkenoord 71.
riPGELET. Nergens goedkooper en nergens beter
j want door aankoop van een groote partij FAU
TEUILS met leer bekleed en ook beste tryp, kan m«n
nu koopen tegen zeldzaam lage prijzen, dit bespaart
u veel geld. „Meubelhuis", KOOLTUIN 9.
It J. SMIT, Meubelstoffeerder, Magazijn Laat 166.
j Werkplaats Nieuwesloot over de Ambachtsschool.
Beslist het soliedste adres voor het bekleeden van
Stoelen, Fauteuils, Canapé's enz. Let vooral
op naam en adres.
Winds Zondag vermist een jonge KAT, ongeveer
maanden oud, kleur zwart met wit.
Terug te bezorgen Langestraat 42.
een NOODHULP of DAG-DIENSTBODE,
Adres te bevragen bureau Alkm. Courant.