dagblad voor alkmaar en omstreken. Van Houten's Cacao tfïw 'nu m Schaakrubriek. No 230 Honderd en veertiende Jaargang. 1912. ZATERDAG SEPTEMBER. Westfries Praatje Futuristische Tragédie. ÉJLlil fMAfM Deze Courant wordt eiken avondbehalve op Zon- en Feestdagenuitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaar f0,80; franco door het geheele Rijk fl,— Afzonderlijke nummers 3 Cents. Groote Telefoonnummer 3. Prijs der gewone advertentiën Per regel f0,10. Bij groote contracten rabat. letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdrukkerij v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9. Zuiver en oplosbaar. Vol vetgehalte (cacaoboter). Volkomen ontwikkelde, pittige cacaosmaak. ,„3k IB Wtöfa m. ALRMAARSCHE COURANT. Dit nummer bestaat uit 3 bladen. deur KEES. Ik hew al ers veul in m'n aigen docht „Kees je mos- te ck ers wat in de krant' skrijve. Kon weet ik wel, dat ik gien' goed hollans skrijve ken, maar dat hindert main niks as de kranteman main praatje maar hew- we wil'. Omdat dut nou de eerste keer is, moet ik me wel an jullie voorstellen, zoo as de deftige lui zouwe zeg ge, Nou, jullie motte den weete, dat ik al 'n goed jaar leden in Alkmaar weun, met m'n Trijn, 'n pien- der bai de hand wijf! Vroeger, voordat we hier ko men binne, boerden we in de buurt van Alkmaaï; en we hewwe 't altijd! best had; maar omdat we in de les te tijd erg slecht werklui kraige konnie, zei ik verleden jaar teugen Trijn, temeer omdat de rotte bai ons niet dood! voor de ka$t lagge, laite we de boel maar ver- huure, en nel Alkmaar gaan, dur weune toch 'n smak van ons soort, dus kenni&se zat! Nou da's beurt, en zoo binne we hier al 'n ruim jaar. En mou komt m'n vdeselemieIk ben gaauw zestig jaar; 'k zien er ka- pietaal uit, hew 'n dik rond) glad gezicht, want ik houw me met snorre en beerde niet op, maar skeer me zelf drie keer in de week, loop 'n beetje krom en stijf van 't werke, en hew gien verkensi vangers biene maar aais valt er ok niks op me te zegge en ken Trijn nog best met me voor de kraam om. En nou denke jullie Kees te kennen? Mis hoor!; ik lóóp net even goed met 'n grijns voor, as de meiste mens© teugens- woordig, je kaike der wel op en teugen an, maar der niet in hoor! Toen ik 'n kleine veertig jaar leeden met Trijn begon, was 'k heel aars, 'k liet me net zoo goed! van binnen as van buiten) bekaike, maar d© mer ge weer ik mee omging hewwe me dat ofl&ert, want ze ginge met me op de loop, ik kreeg ze gauw in de ga ate en skoot er 'n skutje voor (voor m'n eigen natuurlijk, das nog al kaggelachtig) en van die tijd of, loop ik al tijd met zoo'n diing voor! 'k Hew er wel erg 't land an RONA en dat 'k te veul) ruimte van de krant vraag, dus deer- om schei 'k er nou maar uit, en maak den later maar es 'n tweide praatje. dat 'k 't doen mot, maar nou 'k hier in Alkmaar weun, gezet. Door BERNARD CANTER. De kamer is stil en rood donker. Voor de twee vensters aan dé straatzijde zijn de gor dijnen neergelaten. Er waren drie soorten van gordijnen voor de ramen. Want het was een deftige woning. In de kamer met het roode sohemervaagsel was het stil, over-stil. Want ook de stoeltjesklok was stil is 't er niet beter op worren, want zoo deur mekaar nomen is 'n boer rechter uit as 'n stadsmens. Weer dat nou van komt weet 'k niet, maar al die stande etn penteneurigheid doen er gien goedl an, we blaive deer de ur gien natuur, maar worre kunstmens©. Ok dat veule speekeleeren is erg slecht voor 'n mens z'n ka rakter, as alles goed gaat, nou ja', den gaat 't goed1, maar jonge, jonge as die pampiertjes beginne te zak- ke, den hei je de poppe an 't danse, den beurt 'tge- nog dat de mense zich kreuke en wring© net as 'n pa ling di© in de fuk zit, den wurm© ze net zoo lang dat ze 'n gaatje vind© om er uit te komme en of dat nou netjes is of niet deer hewwe ze maling an. Den binne der nog wel, die er den skik in hewwe, dat ze zoo n makelaar er mooi tussen noomen hewwe, en dat ken je den met je best© wil niet op der neus leeze, deerdW zeg 'k maar deer binne der 'n 'hoop die met 'n digte grijns (vaale zouwe de deftige mens© wel zegge) voor der gezicht loope. Trijn en ik zegge otft teuge mekaar „Dat Alkmaar is toch maar 'n mooi stadje met z'n Hout, wandelwe- ge, hertekamp enz. en eerluk zeid', houwe ze d!e boel netjes in orde, dus deervoor zou 'k de Burgemeister of wie 't toekomt, wel 'n pluimpie wille geeve, 'k neem m'n pet e.r voor of, man! Maar weet je weer 'k nou erg op teugen hew, en dat me erg ofvallen is hier in Alkmaar, dat is dat Nieuwejaar- en kermes1 wens©! Nou, maar dan binne wij d'e stadters op voor, zeg! Ik was vroeger bai ons eerste wethouder weet je, maar dat hewwe wij al jaare leedten ofskaft As 'n arme kerel bai ons zon der negoosie op de weg en langs de, huize liep werd ie dadelijk oppakt of wegstuurt, en deerom, zeide we, magge de burgers 't ok niet dioen. -Weer of niet? Maar hier is 't meer as erg! Je krijg© de tonnetjesman de vulnisman, de lanteernopsteker, de krantemanne, de waschman, en) den nog aare neringdoende, 't Be gint je de keel uit te hangen, man, van al die manne! Niet dat 'k die mense, dat feveurtja niet gun, o ja, maar ik zeg maar wat de ien niet doen mag, mag de aar ok niet! As ze niet genog verdiene, nou', den motte ze meer hewwe, op dat punt ben) ik wel 'n beetje sosiejaal, want 'n goed werkman is1 ok 'n goed loon weerdl Wij burgers kenne teuge die fooitjes- vragerij 'n drommels beetje doen, niet geeve, dat ken je, maar den) loop je gevaar dat je 'n zwart ge zicht krijge, en ok dat je minder goed bediend worre, as je buurman die wel' geeft. Nee, de raad, die ken der 'n skutje voor skiet© en as die Heer© den den ke, dat ze die feveurtjes niet misse kenne, nou leite ze 't den van de gemeente krijge, das toch veul zuiverder, want den betaalt ieder z'n deel der -an. En as de ge meente nou voorgaat met z'n arbeiders, den zelle die a-are van zelf wel volge. Want gerust, of jullie me nou geloove wille of niet, deur al dat nuuwjaars en kermis wense, make we van zelf, dat ok die mense met 'n grijns veur der gezicht loope. Ze wense je veul zegen in' 't nieuwe jaar, maar.geef je niks, nou dien mag je st..ken, en deerom mot die huigelerij de wereld uit, we motte mekaar opbouwe, en niet deur zukke dinge onze arbeiders verleige, want deervoor staan «e in mijn ooge veul te hoog. Even goed as 'k m'n pet of neem voor de Burge meister, omdat hier alles netjes onderhouwen wordt, even goed neem ik! m'n pet of voor de amtenaare van dé post en teelegrafie die dat fooitjesvragen ofskaft hewwe. Ik ben den ok dadelufc lid worren. van die vereeniging, en ik hoop dat dat goeije voorbeeld1 heel gauw neivolgers vind© zei! Nou zou 'k nog wel effies over wat aars ok praate wille, maar ik ben bang dat ik den te langdrijdig wor, Op het hoog© ledikant lag onder de dekens de doode moeder. Zij was gestorven na een lang lijden aan dit leven, gevolgd1 door een lang lijden aan den dood, aan dezen dood. Gestorven heroïek, na zoovéél lijden. Want het lij den laat geen wezen onveranderd. Het maakt of laf öf heroïek. Of slecht of goedl En zij had! in opperste smast geroepen: „Dood, kom nu, dbod, kom nu. Ik weet dood, dat je komen moet!" Zoo was de moeder gestorven, in verlangen naar den dood, omdat het leven haar te veel' smarten had gebracht. Zij had naar den doodl verlangd, niet uit verlangen tot den dood, dien zij als een leegte en een oplossing gevoelde, maar uit verlangen om van dit leven ver lost te worden. Want dit was haar geen leegte, doch een volheid van smaït geweest. Nu lag zij stil. Met een vredig gezicht. Het was méér dan rustig haar gelaat, het was verlost, het was verheerlijkt. Vreemd licht in de roodige schemering. Alsof licht van uit het gelaat straalde. De moeder had) uitgeledén. De kinderen hieven achter. borgen in het kleine foudraaltje. Met het oogenblik dat de moeder stierf, waren de twee diamanten oorknoppen haar eigendom niet meer, Want een dloode kan niet meer zijn bezit verdedigen. Wie zijn bezit niet meer verdedigen kan, bezit het ook niet meer. Want alle bezit is als een buit. Buit is, wat de een bezit en de ander begeert. De twee diamanten oorknoppen waren nu erfenis geworden. Zij behoorden tot den boedel. Zij behooi- d'en aan de kinderen. Gelijkelijk aan allen.waar zij zich ook mochten bevinden. Ver over de bergen, ver over d'e zeeën. Of heel dichtebij. De deur ging open. In d'e bloedige schemering van de doodstille kamer trad! een jonge vrouw. Eene der kinderen. Zij schreed! aan. Een hand ging naar het foudraal.Het foudiraal ging open. Twee knopjes van diamant sloegen moede schitteringen in het vale licht. Het foudraal ging weer dicht. Het knipje snikte even. De jonge vrouw stak het foudraal weg. in haar taschje. En ging toen zelve weg. Dit was haar eerste daad! na haa'r moedér's dood! ge weest. Als, die zij' dicht bij het hart gedragen heeft zichzelve worden. Zij waren allen volwassen en verzorgd. Verspreid door de geheele wereld. Ver over zeeën. Ver over bergen. Allen strijdbaar, weerbaar, ieder naar zijn eigen krachten en eigen vermogens en eigen innerlijk. In haar liefde waren zij allen één geweest. Te za- men verbonden. Nu zij gestorven was, had! dat centrum zich meteen opgelost. En zij stonden allen op zichzelve, opeens. Zoolang hadl de moederzorg gedluurd. Tot zij gestor ven was, hadl zij heur kinderen onder 't' hart blijven dragen. Dicht bij 't hart draagt de moeder haar kind. Al het vergankelijke is tevens een gelijkenis, een sym bool. En alle kinderen waren nu opeens aan zichzelve overgelaten. Aan zichzelVe overgelaten werden zij zichzelve. Eerst wie zijn ouders verloren heeft, is in staat zichzelf te worden. Tof dien tijd' leeft de men&ch, meer of mindér, al' naar d© kracht der wederzijdsche liefde, naar zijner ouders wi'l. Maar het gelaat der moeder bleef rus'tig en verheer lijkt. Deze smart hadl zij niet meer behoeven te be leven. Want de diamanten oorknoppen waren deel van den boedel geworden. Deel van de erfenis, die elk gelijke lijk toebehoorde. •si opoui ap ui laaz SipiooMueSo} ^baa 'seCqamao|;q nop ftz equoq nurapj uba suerq uan qam punamo si Suipftns qinsjBq oq •qoeoi najaoAvn [j aui b [Cj uoibavz uaa |am RedacteurA. VAN EELDE, Bloemendaal. No 363. C. J. OOSTERHOLT. Bijzonder vermeld ,,Hampstead and Highgate Express" 1912. Er waren er onder de kinderen, die nu geheel' goed werden. Want er was adeldom in den vader geweest. Adeldom van voor duizenden, duizenden jaren. Mee gebracht als een verborgen schat. Als een edelsteen, die vaak zoo besmeurd was, dat hef een bemodderde, waard'elooze kiezel leek. Maar als er slechts genoeg wrijving kwam, daar scheen dan weer dé gepolijste op pervlakte door en men kon diep-in iets van het helde re water van den diamant vermoeden. Er was daar toe een scherp oog noodig. Het oog van degenen, die in d'e diepte der edelsteenen kunnen zien. Echte adel is als zoo'n edelsteen. Niet na te ma ken, ook niet met verfoeliesel en facetten. Niet in de chemische smeltkroezen der wetenschap. Het echte is te besmeuren. Het is te verloochenen. Maar het ia niet te vernietigen, noch te vervangen. Want het slijpsel van het echte is óók echt. Diamanten zijn zéér kostbaar. Hun waarde is niet fictief. Hun waarde berust op hun eigenschap der onveranderlijkheid'. Zij zijn een symbool van het echte. Ook de moeder had een paar diamanten. Een paar diamanten oorknopjes. Zij droeg ze op haar sterfbed nog in de ooren. Toen waren ze uitgedaan. Wegge- Zij droeg ze later niet als oorknoppen. Zij had al een paar oorknoppen, mooier dan die van de moeder. Maar zij liet er een pendeloque van maken, heel sierlijk, als een vuurwerk van edele steenen. En droeg het op de borst, waar het schitterde. VOOR DAMES. Kijkjes in de modewereld. Bij de nieuwe stoffen, welke gebruikt worden ter vervaardiging van de costumes voor het nieuwe sei zoen, treedt het dubbelzijdig laken op dien voorgrond. De binnenzijde hiervan wordt echter niet meer voor revers en mouwopslagen gebruikt. Ook fluweel neemt een eerste plaats onder de nieuwe stoffen in, geribd, gestreept, effen fluweel, alles is mode. Zoowel blou ses, mantelcostumes als japonnen worden er van ge maakt. Bijna alle kleedingstukken van fluweel wor den met kanten kragen, voor 't meerendeel kanten ma trozenkragen, gegarneerd. Wat komt op fluweel ook mooier tot zijn recht dan kant, waarin prachtige pa tronen gewerkt zijn? Behalve zwart en blauw effen fluweel maakt terra-cotta fluweel' veel opgang. Een zeer mooi en nieuw costuum hiervan is het volgende: Het vooraan) een weinig over de ceintuur hangend jacquet is laag etn ovaal op een soortgelijk vestje uit gesneden. Het lijfje is verder voorzien van een kan ten boord, die van boven met fluweel afgewerkt is. De gedrapeerde ceintuur bedekt het aanzetten der sterk afgeschuinde gladde schootstukken, welke zij waarts een paniervormiga tunica inhalen. Groote flu- weelen knoopen bootsen da sluiting van het jacquet en van het schootstuk na. De rok is glad. De Parijsche modehuizen komen dit seizoen weer met tal van nieuwe créaties, speciaal' op het gebied van avond- en middag-toiletten. Hoewel zij daarbij de tunieken en gedrapeerde rokken bevoorrechten, bren gen zij ook nog nieuwe modéllen met tamelijk nauwe rokken en dit zijn werkelijk niet de minst gracieuse. De stijl van deze toiletten is voornaam en eenvoudig, zij zijn voornamelijk voor jonge dames bestemd. Zeer chic zijn avondtoiletten van kersenkleurige zijde met een overkleed' van zwarte tulen kant, waarin slingers van Iersche kant aangebracht zijn. De rok en het lijf je van een dergelijk toilet zijn met zwart soutache ge garneerd. Dunne, soepele stoffen worden met fluweel gegar neerd, zoo wordt b.v. een toilet van lichtblauw voile- ninon versierd met platte blauw fluweelen bloemen. Het lijfje, dat van een fichu voorzien is, waarvan de einden van voren over elkaar kruisen, is afgemaakt Mat in 2 zetten. No. 364. J. P. Hoogeveen te Leiden. Bijzonder vermeld „C'hess Amateur" 1912. '////M. Mat in 2 zetten. Oplossing van No. 360 (W. B. H. Meiners) 1. T c5 d5 enz. Goedé oplossingen ontvingen wij van: P. J. Boom, F. Böttger, G. Imhiilsen en C. Visser te Alkmaar; Mr. Ch. Enschedé en P. Fabriek te Haarlem, P. Bakker, Jos. de Koning en II. Weenink te Amsterdam, J. W. Le Comte en JVijzelaar te 's-Gravenhage, J. Deuzeman te Frederiksoord, JRee- ser te Voorburg, W. Korteling te Beventer, H. Strick van Kinschoten te Rijswijk óm O. Boomsma te Kam pen. Ad 363 en 364. Wij hadd'en in tij dén geen probleem van den heer Oosterhol't gezien en wij vreesden reeds, dat hij de probleem-compositie er aan gegeven had. Aange naam verrast waren wij dus toen wij van dé onder scheiding kennis namen d'oor hem in den wedstrijd „Hampsteadl and' Highgate Express" behaald'. Wij bieden onzen lezers de bekroonde opgave onder No. 363 aan in dé verwachting, d'at zij zich nog zullen herinneren hoe dé auteur de 2de Eervolle Vermelding in onzen Invitatie-wedstrijd behaalde. Deze tweezet was o. i. zijne onderscheiding ten volle waardl en gaf onmiskenbare blijken van talent voor de probleem-com positie. Daarom zouden wij het ook stellig betreurd hebben indien de heer Oosterholt het „probleem bijltje aan de wilgen had gehangen. Wat No. 364 betreft, in onze rubriek van 24 Aug. j.l. maakten wij van deze bekroning gewag onder opmer king, dat wij tot nu toe slechts enkele tweezetten van den heer Hoogeveen zagen in het Bondstijdschrift, doch dat deze ons beslist aantrokken door het oor spronkelijk tintje d'at zij o.i. haddén. Wij hopen van beide jeugdige componisten nog me nige opgave te zien en verwachten dan stellig hen nog menig maal' gelauwerd in de „probleem"-arena te ont moeten. Ad'. 360. Laat men zwart beginnen, zoo geeft wit steed's op den volgenden zet mat. Hieruit volgt, dat elke on verschillige zet van wit. de sleutelzet van den 2zet kan zijn. Toch blijkt dit-hier niet het geval, want door 1 T d5 wordt de matstelling der oorspronkelijke positie (1 Dg6)' in 2 P d6 veranderd'. Dergelijke veranderin gen van matstellingen komen meer voor. Doch nieuw of dan ten minste hoogst zelden gezien is hier, dat wit hiertoe kan gedwongen wordén terwijl de ko ning volkomen vrij staat in de 8 hem omringende vel den en toch tot onbeweeglijkheid gedoemd) is. Immers öf hij wordt rechtstreeks aangevallen (Na 1 K c2 bijv.) öf hij loopt zijn eigen troepen in den weg (bijv. 1 K a3 f2 en 2 e4 kan niet. 1 K al T hl en P fl is> gebonden). Dit alles geeft dezen 2zet o. i. eene bijzondere frisch- heid, die den prijsrechter Alain C. White, dan ook wel niet ontgaan zal zijn. Het is intusschen, naar onze 1 meening, een' feit, dat de stelling economische matrein-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1912 | | pagina 9