DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Het Circuskind. QNKEY BRAND No. 251. Honderd en veertiende Jaargang. 1912. WOENSDAG Volksonderwijs. FEUILLETON. 23 OCTOBER. Deze Courant wordt eiken avond, behalve op Zon- en Feestdagenuitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaar f0,80; franco door het geheele Rijk fl,— Afzonderlijke nummers 3 Cents. Prijs der gewone advertentiën Per regel f 0,10. Bij groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdrukkerij v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9. Telefoonnummer 3. STADSNIEUWS. Dit zijn enkele doeleinden fOOSk waarvoor In een gisteravond) in de Harmonie gehouden ver gadering der afdeeling Alkmaar van Volksonderwijs trad als spreker op de-heer KL de Vries, algemeen secretaris der vereeniging te Amsterdam, die het on derwerp „Een dreigend gevaar voor de Openbare School bij de in uitzicht gestelde Gronldlwetsherzie ning" behandelde. De voorzitter, de heer J. A. Verkuyl', opende de vergadering, hij heette voor- en tegenstanders van het openbaar onderwijs van harte welkom en wees er op, dat de spreker een groot volksbelang zou behandelen De heer d'e Vries begon zijn) redle met) er op te wij zen, dat er reeds- vele donkere plekkenl op het openbare onderwijs zijn geworpen, doch dat het voorstel tot grondwetsherziening nu reeds zijn schaduw heeft voor uitgeworpen: in' Oostdongeradeel is door burgemees ter en wethouders bereids) voorgesteld! te Ee de open bare school op te heffen, omdat men) dit acht èn in het belang van het onderwijs èn in dat van de gemeente. De burgemeester voorzag wel tegenkanting, maar hij vond, dat men zich niet druk behoefde te maken, over de gemeentenaren, d'ie openbaar onderwijs wensehten. Hij grondde zich o.m. op de grondwetscommissie, wel ke voorstelde het woord) „openbaar" voor „onderwijs" uit de grondwet te schrappen. Dit eene voorbeeld be Wijst, welk gevaar er dreigt voor heel het volk. Heel het volk lijdt schade en schande als niet vani staats "wege in ruime mate wordt voorzien in openbaar on derwijs, dat opheft in geestelijk, zedelijk en lichamelijk opzicht - heel het volk, al gaan' dan ook reeds 40 pro eent der kinderen op scholen van het bijzonder onder wijs. Voorstanders van de openbare school hebben in 1889 voor het ontwerp-Maekay gestemd, omdat zij hoopten, dat dit ontwerp, waardoor subsidie werd' ver leend aan bijzonder onderwijst den schoolstrijd zou ein dl gen. Het a.-r. Kamerlid! Vermeulen hadl duidelijk gezegd, dat men alle verdere eischen bij aanvaarding van den steun moest laten vallen. Ook dr. Schaepman sprak de hoop uit, dat de verderfelijke schoolstrijd) zou ein digen. En jhr. mi. Lobman verklaarde, dat bij aan neming van het ontwerp de grieven der voorstanders van het bijzonder onderwijs zouden vervallen. De heer Hoëll, het liberale Kamerlid, ging in vol vertrouwen op de uitspraken der drie leiders van de kerkelijke partijen in1 en in) het belang van den landsvrede wenschte hij in het voorstel te berusten. De vrijzinni gen van 1889 toonden een christelijke opvatting, een kumano erkenning van het recht der minderheden. In het licht der latere 25 jaren gevoelt men wrevel opko men ovar het destijds gestekte vertrouwen, maar men mag de mannen van toen hierover niet hard) vallen. olksonde.rwijs" heeft steeds de openb. schoei willen hooghouden en sterk maken omdat dit in het belang ia van het volksonderwijs en volksopvoeding, nooit heeft de vereeniging de bijzondere school willen neer halen. De strijd) had) slechts pro's, nooit contra's. Maar de eenmaal hij het bijzonder onderwijs opgeko men subsidie-honger bleek niet verzadigd. De vader van het ontwerp, de heer" Ma okay zeide, dat binnen de grenzen van de wet was voldaan aan hetgeen ge- èischt kon worden. De kroon op het werk is geweest, dat de oud-voorzitter van V. O., min. Goeman) Borgesi- us* heeft voorgesteld) de subsidie voor het hijzonder on derwijs naar evenredigheid in verband met de Leer plichtwet te verboogen. Met dri Kuyper is echter de strijd opnieuw begonnen. De openbare school moest toen het kind der rekening worden en tegen dien Roman van PAULA BUSCH. 63) -o- Deze woorden maakten indruk op het tweetal. De comtesse aag wel in, dat zij in Mira'® hand) gegeven was. Het jonge meisje bespeurde zeer goed, hoe de lieden zich ingebonden hadden en fier trad zij voor hen. „Geef mij mijn zuster. Zij zal nog zoolang als gij hier geëngageerd zijt, voor u werken, maar bij mij wonen. Ik zal haar verborgen houden. Gaat g-ij daarop niet in, goed, dan zal ik uw verder optredten hier als elders onmogelijk Weten te maken," Deze zoo scherp en beslist gesproken woorden mis ten den indruk niet op het v&gebondenpaar. Ja, hun geheim was nu eenmaal prijs gegeven, daar- frtin was niets meer te veranderen. „Daar kon toch over gesproken worden", zeide de impressario. „Dat zou ik niet weten troefde Mira af. „Denk er over na. Ik zal zoolang naar mijn kleedkamer gaan. Maar hedenavond nog zal mijn zuster bij mij slapen." Zij wierp Katalina nog een langep blik toe en liep naar baar kleedkamer. Daar ging juffrouw Tompsen onrustig op en neder. „Waar blijft gij zoolang? Gij kunt in het geheel niet tijdig meer gekleed zijn, zijti gij hiernaast geweest? Wat gebeurde daar toch? Ik had zulk een angst, dacht reeds, dat je leven gevaar liep." „Keen, neen, niets. Haast je, ga naar den directeur zoo spoedig- mogelijk. Zeg, dat ik onwel ben geworden, dat ik hedenavond niet optreden kan, dat ik plotseling zeer ellendig ben geworden." Inderdaad was Mira doodsbleek en de energie, die haar zooeven zoo goed) te pas was gekomen, verliet haar nu geheel en al. Hare knieën wankelden, haar aanslag is de vereeniging krachtig opgekomen. En waar de voorstander vani bijzonder onderwijs onver diend de openbare school aanvielen, daar werd elke bestrijder van hef ontwerp-Kuyper een propagandist der vereeniging. Sindsdien ging het crescendo en minister Heemskerk heeft gezegd, dat hij den dag- zou zegenen, waarop er geen enkele openbare school meer zal zijn. Dr. Kuyper zeide iets dergelijks en „de Unie" schrijft in haar banier: „bijzonder onderwijs regel, openbaar onderwijs uitzondering)" En de staats commissie wil in artikel 192 (over het openbaar onderwijs) plaatsen: „Het onderwijs1 is een voiorwerp van d'e aanhoudende zorg der Regeering. Voor zoover zich eene behoefte aan ander algemeen lager onderwijs' openbaart dan waarin dioor de ingezetenen wordt voorzien, wordt dit onderwijs van overheidswege verstrekt. De inrichting van dit van overheidswege gegeven onderwijs wordt, onder eerbiediging van de godsdienstige gevoelens van de ouders der schoolgaande kinderen, door de wet ge regeld. „In de kosten voor het algemeen lager onderwij®, op ■scholen door ingezetenen vrijwillig opgericht, wordt, onder voorwaarden volgens regels dix>r de wet te stel len, door de openbare kassen voorzien, op gelijken voet als zulks ten aanzien van dit onderwijst op scholen van de overheid uitgaande." Dit voorstel is de verwezenlijking van het Unie-rap port, de o-mkeering van den bestaanden toestand. Ieders overtuiging zal niet meer geëerbiedigd worden, maar slechts de godsdienstige gevoelens van de ouders der schoolgaande kinderen. Het onderwijs mag eer. specifiek sectari-sch karakter dragen, dat echter tel kens moet veranderen als er kinderen van andersden kende ouder® op de school komen. Oostdongeradeel® burgemeester heeft' reeds gezegd, dat wannéér d'e formule van de grondwetsherziening wordt aangenomen), de minderheid) zal worden ver drukt. Door dit. voorstel zal de splitsing, de verdeeld heid worden vergroot, het onderwijs duurder, maar slechter worden gemaakt. Wij kennen nu al de el lende van verdeeldheid) en onverdraagzaamheid, de middelen waarop de fundamenten worden gelegd vair do bijzondere scholen, en de openbare scholen worden leeggepompt. Men kan zich dus voorstellen wat er komt, als het bijzonder onderwijs een voorwerp van d'e aanhoudende zorg der reg. wordt. Alom zullen school tjes vemjzen, zoodat zelfs de kerk zich, bij de neiging tot het seperatisme, zal moeten gaan ergeren'. Moet de schoolopvoeding een bepaiald kerkelijk karakter dra gen? Is het artikel, dat den onderwijzer opdraagt-, de leerlingen gepaste en nuttige kundigheden bij te brengen en op te leiden in; christelijke en1 maatschap pelijke deugden' onhoudbaar gebleken? Slechte in twee gevallen verzaakte de onderwijzer zijn plicht, Een on derwijzer te Ilardin-xveld' werd1 deswege ontslagen en de bevoegdheid tot het geven van onderwij® werd hem ontnomen hij werd onder minister Kuyper benoemd tot burgemeester van Woudrichem. Onrechtvaardig en daarom niet christelijk wordt de openbare school belasterd', Worden haar dingen aangewreven, die zij niet verdient, worden enkele gevallen al® algemeene verschijnselen voorgesteld. Er valt zeer zeker veel te verbeteren bij het open baar lager onderwijs. Het kind) vraagt echter een ■eenvoudige, natuurlijke ontwikkeling en alles wat daar boven gaat leidt tot inwikkeling in plaats van tot ontwikkeling. Bijbtelkenni® kan bij de kinderen met den waren christelijken geest brengen, slechts a'ankweeken een uiterlijk christendom. In zijn jeugd moet het kind gelegenheid gegeven worden' te leeren geheele lichaam beefde hevig en geheel uitgeput viel zij op een stoel neder. Ka tal in a had den nacht op de sofa naast de zuster geslapen. Zoo gelukkig en vreedzaam had zij in lan gen tijd niet de oogen gesloten. Zij had toch voor de fout, den man, dien zij liefhad, zonder den wil van haar vader gevolgd te hebben, hard genoeg geboet, zoo hard, dat zij de hoop op een beteren tijd niet had wil- len-opgeven. En nu was die. gekomen, zoo plotseling, zoo onvoorzien? Het was ha'air nog als een droom, waaruit men haar plotseling met ruwe hand zou wek ken en alsof zij in die troostelooze eenzaamheid, waar- in zij naar menschen verlangd en nooit een behalve hare tirannen aanschouwd had, verder leven moest. In de lange verschrikkelijke nachten had zij zoo dik wijls aan Corvelli gedacht, aan zijne liefde-s-eeden en beweringen, welke haar uit het huis haars vaders kon den lokken, waaraan zij geloof geschonken had, zooals zij aau zichzelve en hunne liefde geloofd had. Ja, zeker, zulk een kreupele viel1 hem tot last, kostte hem veel geld en werd hem tot) afschuw. Daar had hij snel vergeten, wat zij hem eens gegeven had, en was in het geheim des nachts van haar weggegaan. Waarom had hij haar niet een. woord, een enkel woord) tevoren gezegd? Zij zou hem zeker niet ge dwongen hebben bij haar te blijven zij zou hem be paald niet geboeid) hebben en zijne krachten voor zich willen gebruiken. Maar zoo zonder een afscheids groet had hij niet mogen heengaan, dit had zij niet aan hem verdiend. Wanneer zij dan na zulk een doorwaakten nacht den morgen tegemoet zag, dan was zij bang voor die men schen, die haar in hunne brutaliteit en wreedheid als een levenloos voorwerp behandelden. Zij werd in de mand in- en weer uitgeladen, gesternten en gestompt. Zij moest eigenlijk blijde zijn, dat men haar niet liet verhongeren, dit ellendige, kreupele menseh. Waar was Kntalina's vroeger zelfbewustzijn gebleven, de trots, die oude, zich tegen alle onrecht verzettende Hm— kan gebruikt worden— (apen-zeep) Voor het schuren van keukentafels en vloeren. Om vloerzeil helder en glansrijk te houden. Om geverfde oppervlakten zoo goed als nieuw te maken. Voor messen en vorken, aardewerk, porcelein en émailie. Voor badkuipen, onverschillig van welk metaal. Voor ontelbare dingen, te veel om op te noemen. 1563 onderscheiden het ware en onware, het goede en het slechte, maar niet het onderscheid) te leeren van bijv. goede protestanten en slechte katholieken of omge keerd. Spreker citeerde uit katholieke en calvinisti sche schoolboekjes verschillende uitlatingen, o. a. oor deelvellingen over Willem van Oranje en) vroeg of dat dingen des kinds waren. Hij stelde hiertegenover wat wordt gezegd in een der leerboeken, dat veel wordt ge bruikt op de openbare school en waarin wordt opge wekt tot verdraagzaamheid) naar het woord van Jezus "Chrisfus. In het wezen der openbare school ligt de kiem van den waren christelijken geest. Haiar roeping is te zijn de school voor all-e) kinderen. Aangetast wordt haar karakter wanneer wordt gezegd dat op de openbare school het- geloof der wedergeboren kinderen wordt geschokt. Zij is integendeel, naar Thorbecke's woord, de grondslag voor a.lle belijdenissen. Jezus heeft geleerd': „Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien" en niet het omgekeerde. Welnu, de -openbare school leidt op tot reinheid, tot vreedzaamheid, tot zachtmoedigheid'. Onwaar i® het daarom, dat zij de kinderen een' ongodsdienstigen adtem zou doen inzuigen. Dergelijke uitspraken zijn in strijd met het wezen en de practijk van het openbaar onderwijs. Onbevooroordeeld) mogen, neen moeten de ouders in hun eigen gemoed! overleggen, naar welke school zij hun kinderen zullen) zenden in het belang der kinderen zelve. En dit geldt niet voor de eigen kinderen doch voor alle kleine menschen. Alle kinde ren hebben één ding gemeen: het kinderlijke. En nu moet men de kinderen niet geven de leer voor het in zicht, den' vorm voor het, wezen, maar het, slechts kinderlijke tot. ontwikkeling brengen. Eerst dienen verstand' en gemoed! ontwikkeld te worden. Jezus sprak zoo schoon van d'e kindërkens1, van alle kinderen. De kinderen mogen niet worden gebruikt en misbruikt worden voor kerkelijken en politieken strijd. Dè open bare school verkettert niet, zij dient geen modernen of orthodoxen, geen politieke overtuiging, zij dient enkel de belangen van h-et kind, leidt op tot christe lijke en maatschappelijke deugden. Zij is de onder kracht? „Ben ik werkelijk ik?" h)ad zij zich dikwijls afgevraagd, als zij in een hoek van een kleine, donkere kamer hurkte, zoo uren en uren alleen, waar zij tijd had te denken, steeds weer te denken. „Ach, als ik toch slechts een menech, een enkel menseh had, met wien ik een woord spreken kon, voor wren ik mijn hart- kon uitschudden! Ilij behoefde mij niet te troosten en met mij te schreien, hij zou mij al leen aanhooren, een enkele maal. Maar niet altijd zoo alleen zijn, zoo vreeselijk alleen!" Dat was de gedach te, waarmede zij 's avonds de oogen sloot. En nu was haar wensch plotseling vervuld. Kiet aan een vreemd mensch had zij haar leed behoeven te kla- cn haar eigen zuster was haar als door een wonder tot raadgeefster, vriendin en bevrijdster geworden. „Zijt gij reeds wakker?" riep Mira en stond van haar bed op. Zij knielde voor de sofa neder en legdè het zwarte hoofd op Natali'na's deken, zooals zij het als kind zoo dikwijls gedaan had en de zuster plukte in het verwarde haar. „Nog- dezelfde kleine Mira", fluisterde zij zacht. „Ik ben zoo blij, Natali, dat ik je eindelijk terug heb." „Hebt gij dan menigmaal aan mij gedacht?" vroeg de andere. „Ja-, dikwijls en ik dacht, ik hoopte toch in het ge heim altijd, dat ik je eens moest wederzien. Ach, nu ben ik toch ook niet meer zoo alleen op de wereld-, heb een meirsch, die bij m-ij behoort." Zij omarmde haar zuster onstuimig en drukte haar lang aan zich. Hoe wilde zij voor de arme zorgen, haar alles- ter wille doen, otn haar den treurigen toestand met alle middelen, die haar ten dienste .stonden, te doen ver geten. Daar lag haar echter vooreerst de moeielijke vraag op het hart: hoe zou zij haar zuster van het. contract met haar impressario kunnen bevrijden? He den voormiddag nog wilden de beide lieden bij haar komen om definitief ruggespraak met haar te houden. Zij vermoedde, dat zij geld daarvoor zouden vorderen. Maar waar zou zij dat vandaan halen? Den directeur had zij reeds eens haar nood geklaagd en hem om voorschot gevraagd. Het was uitgesloten bouw van elke geloofsbelijdenis, zij bevordert den heerlijken geest van verdraagzaamheid, die in de historie de verketterden' van elder® hier een onderdak verschafte. In naam van de liefde voor de kinderen zonder onderscheid, die verdraagzaamheid' in zich sluit, ma-ar tot dén strijd leidt indien dit moet, wekte spreker de aanwezigen op, met alle kracht die in hen is, met alle macht, waarover zij beschikken, met all» geestdrift, het dreigende gevaar af te wenden, in het geloof, dat aan) het einde de zegen altijd! is aan wie ongerept hooghoudt het ideaal, dat hier een ideaal voor heel on® volk betreft: het kind te geven, wat des kinds is-. (Daverend applaus). De voorzitter herinnerd© na een korte pauze aan het stuk van- den heer Auke.® in de Alkmaarsch» Courant, waarin werd) medegedeeld, dat volop de te genpartij gelegenheid zou hebheni tot debat. Het be stuur ontving een brief, waaruit bleek, da-t het de te genpartij niet was mogen gelukken een debater te vin den. Verschillende heeren waren aangezocht, maar tevergeefs een van hen) wenschte echter wel een de batavond te aanvaarden. De heer T j a d e n zeide zich vroolijk te hebben gemaakt over de leuze op de circulaire: „eendracht maakt macht.' In welken toonaard! werd die leuze aangeheven? Prins Willem sloot het verbond met den Potentaat der Potentaten. Moeten wij dan ons daar om schamen? Moeten wij ons -schamen te strijden voor de school met den heerlijken Bijbel? In, den geest is debater het volkomen met den spreker eens, maar den Bijbel heeft deze niet ter sprake gebracht. Waardozui- v-ere christelijke godsdienst, gepredikt wordt, daar is vrijheid, blijheid. Kiet echter het nagemaakte chris tendom debater verzweeg opzettelijk de namen van dr. Kuyper -en- Groen van Prinsterer te noemen. Teiv- slotrte ried hij krachtig aan, de kinderen den Bijbel in handen te geven, omdat zij dlaa-ruit veel kunnen leeren. De heer de Vries betreurde het met den voor zitter, dat er geen principieel tegenstander aanwezig was van de zijde der Christelijke Propagandavereeni- ging. Waar de openbare school wordt' geplaatst in een zich weer tot hem te wenden. Het koord had zij slechts voor de helft kurrnen betalen maar daardoor en door hare proceskosten was haar van het gel'di niet veel meer overgebleven. Juffrouw Tompsen was ook opgestaan en had' zich naar de kleine keuken begeven. Hare vreugde over dit plotselinge wederzien was onbeschrijfelijk ge weest. Hoe had de oude vrouw gelachen en geschreid en den naam, dien zij zoolang niet uitgesproken had, wel tienmaal achter elkander uitgeroepen! En teen zij liet groote ongeluk in het) geheel, de verminking van het schoone, jonge lichaam van het meisje, dat zij eens als een der schoonste gekend had, -bespeurde, toen deed haar het hart pijn en de, vreugde smaakte een weinig bitterder. Ma-ar zij verried1 met geen spier, hoezeer lia'ar dit verdroot. Zij lachte Katalina. steed® toe en knikte met het hoofd. ..Ik heb ervoor geboet?" vroeg de ongelukkige, alsof zij toch de gedachten haver oudé vriendin ried. Vlijtig ruimde de oude- vrouw de slaapkamer op. Die lieden moesten toch spoedig komen, en, daar zij geen salon ter beschikking hadden, moesten zij hier ontvan gen worden. Mira droeg Katalina in een klein zijvertrek en liet haar op een stoel neder, dien zij binnengedragen had. „Blijf bij haar," zeide zij tot juffrouw Tompsen, „op dat niemand binnenkomt. Gij weet, dat ik de lui be loofd heb hun geheim te bewaren." Zij zou ook niet lang op misses Ilill, des avonds comtesse X en ha'ar impresario, haar geliefde, wach ten. Nadat zij op do kleine sofa plaat® hadden genomen en Mira met do grootste kalmte tegenover hen zat, be gon de comtesse, nog buiten a-dem van het stijgen dei- drie trappen: „wat zal er nu gebeuren?" He heer nam .zwijgend hot. contract uit den zak en spreidde het. voor Mira uit. „Ziet u„ nog twee jaar ia zij in onzen dienst, hier haar eigen onderteekening." En met zijn dikke, met ringen bedekte vingers wees hij op het blad. (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1912 | | pagina 5