DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
No. 284
Honderd en veertiende Jaargang.
1912
ZATERDAG
30 NOVEMBER
opengesteld.
Deze Courant wordt eiken avond, behalve op Zon- en
Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden
voor Alkmaar f0,80; franco door het geheele Rijk fl,—
Afzonderlijke nummers 3 Cents.
Prijs der gewone advertentiën
Per regel f 0,10. Bij groote contracten rabat. Groote
letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdrukkerij
v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9.
Iets over Sint Nicolaas en
Sint Nicolaas gebruiken.
gpIHlASS
Telefoonnummer 3.
BINNENLAND.
Dit nummer bestaat alt 4 bladen.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van Alk-
rnaar brengen ter algemeene kennis dat de brngln
den West er weg over de II oever vaart (Verlaat
jes) en de brug over de Baangracht bij de
Latliersche Kerk, van 2 December a.s. af weder
voor het verkeer zullen zijn
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
G. RIPPING, Voorzitter.
DONATH, Secretaris.
Alkmaar, 29 November 1912.
Nadruk verboden.
Wat is de eigenlijke oorsprong van het Sint-Nieo-
laasfeest? liet wordt algemeen aangenomen, dat
Sint Nicolaas bisschop vani Myra en Lycië in Klefn-
Azië was, onder Diocletanus en Licinius werd ver
volgd en gevangen gezet en tegen 342 na Clir. stierf.
De bisschop stond! in den roep van groote heiligheid
en deed veel wonderen. Van de zesde eeuw af werd
de bisschop van Myra. geëerd en Ju-stin-ianus deed) in
CoHstantinopel een kerk te zijner eer bouwen. Sint-
Nicolaas wordt in 't Oosten op 6 December feestelijk
herdacht. Rusland heeft St. Nicolaas als patroon en
hij is het eveneens van de kleine jongens.
Van zijn goede daden wordt o.m. vermeld, dat hij
bij een armen edelman, die vier dochters had, telken
jare een beurs met. goud door 't venster wierp, zoodat
de dochters, nu van een bruidschat voorzien, konden
huwen.
Sint Nicolaas was ook van ouds de beschermheilige
van den koopvaarder o|p het- woelige element. In zee-
en havensteden werden hem kerken en kapellen ge
wijd. De Oude Kerk te Amsterdaip heette b.v. vroe
ger de Sinter Claeskercke en liet beeld van St. Nico
laas stond in de Oude Kerk van zilver gegoten. In
1522 had1 dat zilver een waarde van ongeveer duizend
gulden.
In een serie tafereelen," die ini 1561 door Marten
Heemskerek op papier werden getoekend, hebben de
kleermakers en want snijdersgild en. Sint Nicolaas
eveneens, als beschermheilige en later wordt hij ook
beschermheer van- de kinderen en de, zieken. De oud
ste instelling voor hooger onderwij te Amsterdam
werd het St. Nicola as-college genoemd. Te Amster
dam heeft men voorts1 nog een Sint-Nicolaasstraat,
loopende tussehen Nieuwen.dijk en O.-Z. Voorburg
wal, dicht, bij de Nieuwe Kerk en in, den muur van
het hoekhuis: dier straat stond vóór de verbouwing
het beeld van Sint-Nicolaas in! den gevel. Op dén
Dam t-e Amsterdam, op den1 hoek van het Damrak,
waar nu het. café de Bisschop is gevestigd, heeft mpn
den. gevelsteen uit. 't oude huis bewaard. Een van
Sint-Nicolaas' wonderen, het levend1 maken van vier
kinderen, die gedood' waren en in een vat waren inge
zouten, is op den ouden gevelsteen! voorgesteld.
Op dein Dam werd vroeger een. Smterclaesmarcfet
gehouden. Men verkocht er als lekkernij clae-skoeck-
gens, slickerdemickjes, claesmannetje-si en varkentjfes
en raderen van taai-taai en ook kruidkoek met eolrt
ducaten-goud versierd.
Nu langzamerhand de neiging bestaat het Sint-Ni-
colaasfeest te laten samenvallen met het Kers tie ast
is het wellicht van belang den oorsprong der beide
feesten na te gaan. Want beide feesten hebben één
gemeensehnppelijken oorsprong. Ze zijn zoo oud,
zoo ouddat men wellicht naar de bakermat van
het. Kaukasische r-asi terug zou moeten gaan, om dén
oer-oorsprong te vinden.
Want Sint-Nicolaas en Kerstmis zijn oorspronke
lijk het oud- G ermaansehe feest! van het voorbijgaan
van den koristen dag. De Katholieke Kerk heeft met
wijs beleid de oud'-G-ermaansehe feesten niet afge
schaft trouwens de heidensebe voorvaderen hebbln
zich ten sterkste verzet, tegen de afschaffing- van hun
feesten, juist zooals later de nakomeling de Kermis
maar niet zoo zonder verzet liet afschaffen. Mapr
men gaf aan de Germaansche feesten een christelijke
uitlegging ein zoo werd gebogen, wat niet: breken wil
de.
Sint Nicolaas en zijn zwarte knecht, Sint-Nicolaas,
de goede, de weldoende en Zwarte Piet, de verschrik
kende en do goeselende. zijn symbolen. Sint Ni'eolaas
is het licht, de warmte, de lente, die in 't verschiet
is. En zwarte Piet is de geest der duisternis, die In
de „donkere dagen voor Kerstmis," zijn geeselroede
van stormvlagen en ijzige winden heeft, gezwaaid.
Houdt men dit in 't oog dan zijn heel veel wonde
ren van den goeden bisschop te verklaren. De a rale
edelman met zijn vier dochters, die geen vrijer kun
nen vinden zonder „goud," dat is het jaar met de vier
jaargetijden. En het goud, dlat' is het- zonlicht, dat
door de vensters wordt geworpen en dat vruchtbaar
heid brengt. Ook de vier ini de tobbe ingezouten kin
dereu zullen wel de vier jaargetijden van 't oude jaar,
welke tot nieuw leven worden opgewekt, zijn. en de
tobbe is het jaar; het nieuwe jaar, dat immers eigen
lijk na den koristen dag begint.
Dat d'e heilige, die de wintersche stormen doet ein
digen, tot schutspatroon van de zeevaarders werd ge
kozen, is nogal begrijpelijk. Vroeger beplakte möjn
de specula as-koekein met verguldsel en heden, nadat
de overheid het gebruik van 't koper-verguldsel we
gens de vergiftigingen, die er 't gevolg van waren,
verboden heeft, ziet men opnieuw koek met verguldsel
verschijnen, thans öf echt goud of onschadelijk -alu
minium. Waarom goud op koek? Eenvoudig om het
w-eèrkeerende gouden zonlicht te symboliseeren. Vroe
ger zag men nog vaak raderen van taai-taai of specu
laas. Zoo'u rad met- spaken ste.lde het rad van den j
zonnewagen of de zon zelve voor. Oorspronkelijk wa
ren deze koeken offergebak, dat door de oude Germa
nen gedeeltelijk aan de goden gewijd werd, gedeelte
lijk genuttigd. En nog vroeger offerde men niet de
afbeeldingen van de dingen, maar de dingen zelve,
zooals varkens, paarden en zelfs menschen. Want de
„Wintel-zonnekeer" was een heilig feest, vol geheim
zinnigheid en geheime anigsitigheid. ITet was een
soort, voor-feest van de lente, waarop dé hoop werd
uitgesproken, dat. de zonne-wezens, die dood schenen,
in bergen en holen sliepen, of in den vreemde rond
dwaalden, opnieuw zouden ontwaken en den mensch
weder hun gunsten zouden schenken. Daarom vlamde
het heilige vuur op, symbool van den lichtgcvenden
hemelgod, vurige raderen werden gerold, en met
brandende fakkels liep men, door de velden. Aan de
zuivere vlam van het winterzonnekeer-vuur werd het
te voren zorgvuldig gedoofde vuur wed-er ontstoken.
Bij dit gewichtige offerfeest ontbraken optochten,
verkleedingen, gezang en -spel! niet.
Een brief van Bonifacius aan Paus- Zacharias
spreekt daarvan en gewaagt vani memschen, die zich
als koeien, herten of geiten verkleedden en dan hei-
dense-he jubeltonen en oin-christeKjke liederen laten
hooren.
In de zesde eeuw werd door de Angelsaksische kerk
deze verkleeding als „demonisch" verboden o-p straffe
van drie jaren boetedoening. Ook heerselite liet ge
bruik. dat de mannen zich als vrouwen en de vrouwen
zich als mannen verkleedden -en men zich het aange
zicht met roet besmeerde en ieder, die men tegen
kwam met een streep roet zwart trachtte te maken.
De „Zwarte Piet" van Sinterklaas was later de ge
oorloofde vorm van dit zwart make-n, dat waarschijn
lijk een voorstelling of bespotting van den geest dér
donkere dagen is geweest, wiens rijk na den winter-
zonne-keer voorbij was.
Het is merkwaardig, -dat deze hcidensche gebrui
ken o, m. nog voortleven op Hartjesdag te Amster
dam, dat geen feest is ten eere van de opening van
de hertejacht, want daarmee heeft de groote hoop
nooit veel te doen gehad, doch -een herinnering- aan
het feest van de a-ardgod'in Nerthus of Narthus. Ner-
thus-dag werd door verbastering Hertusdag en daar
na Hertjes- of Hartjesdag.
De vrijers -en vrijsters van speculaas, die men el
kaar op Sint-Nicolaas toezendt, hebben betrekking op
de verlovingen, die met het Nieuwe Jaar plaats von
den en in verband kuninen gebracht: worden- met de
weder ontwaking va.n de natuur, met het aanbreken
van den zaaitijd en het huwelijk in de aanstaande
lente, als de akkers, die gemeen-bezit waren of
„meenten", opnieuw werden verdeeld' en de jonge pa
ren hun aandeel kregen toegewezen.
Op den dag na den korts-ten dag kwamen de oude
Germanen op de groote plaatsen bij-een -en er had' dan
een levendige ruilhandel pla-at-s en er was dan gele
genheid voor d'e jo.ng-e dochters1 en de jonge mannen
elkaar te leeren kennen. Nog heden kent men in
Duitschland alom de „Kerstmarkten". De Kerst
boom met zijn kaarsen, die eerst- tegen de 15e eeuw
in Duitschland meer algemeen werd, verving de oud-
Germ-aansche fakk-eld'ansen, vreugdevuren en- bran
dende geteerde hoepels.
Sinterklaas rijdt, te paard over de daken om door
den schoorsteen zijn gaven naar binnen te werpen tot
dank voor het heerlijke hooi, dat d-e kind-eren in hun
schoentjes voor 't paard onder de -schouw hebben ge
zet, liet paard, dat over de daken loopt, is het ros
van Wota.ii, dat langs de wolken snelt. Natuurlijk
wenscht elk volk, dat van paardrijden houdt, de aller
snelste paarden -eni daar de wen-sch vader der gedach
te is, mo-esten de godén vliegende paarden hebben.,
zoo de Grieken met den Pegas-u-s-, zoo de Germanen
niet YV o tan's ros-en het paard van den wilden jager,
die met zijn -stoet o-p den laat-s-ten dag van 't jaar, dat
is op den koristen dag, over boomen en afgronden en
stroomen wegrent. De wilde jager -en zijn stoet van
bezetenen, dat is de winter met zijn gevolg van win
den, stormen, vlagen etn buien.
Y\ ij hebben verleden jaar in het Haagsche Bosch
ook van „dén wilden jager en zijiu stoet" een.' bezoek
gehad. Dri>e duizend boomen! had die ongure gast om
vergeredenIs het niet begrijpelijk, dat de fantasti
sche, kinderlijke Germaan, wanneer hij in de vele
wouden, toen t klimaat nog ruwer was, dergelijke
winterstormen meemaakte, aan- vernielende goden en
halfgoden moest gaan dénken?
Men zoekt nog altoos naar een juiste verklaring
van1 het: -geven van varkens vau koek op- Sint-Nico
laas. Men- -spreekt van geluksvarkenshet varkem is
t gelukaa-nbrengende dier. Anderen denken aan „de
gouden borstels van het varken, die dan de zonne
stralen zouden voorstellen. Weer anderen brengen
het koek-varken in verband! met het heilige everzwijn.
De ever is 't aarde-omwoelende dier; ook de wind, de
wervelwind, woelt de aarde om en zoo werd dan de
ever als het den wind veroorzakende of den wind zin
nebeeldig voorstellende dier beschouwd. Het kam ook
wel zijn, dat daar heti varken, de luiheid en de vuil
heid voorstelt, het varken van koeked-eeg e-en herin
nering' is aan de luiheid- en het vuil van-den winter,
als de oude Germaan, op een berevel uitgestrekt' voor
den haard, zijn dagen doordommelde juist zooals dat
nu nog in sommige streken yam, Rusland- voorkomt.
Dat het stro-o voor liet paard- in schoenen of klom
pen moet worden gestoken, heeft ook een symbolische
beteekenis. De schoen is het zinnebeeld van de snel
voortijlende wolk, van alles wat snel gaat. De men-
'scheneter in I verhaal van Klein Duimpje heeft „ze
venmijlslaarzen" aan. In 't sprookje van „De Koning
van don gouden berg", verwerft de held een degen,
die alles doodt behalve d-en bezitter, een mantel, die
hem onzichtbaar nXaakt en een paar schoenen, die, als
men ze aantrekt, iemand meteen da-ar neerzetten,
waarheen, hij zich -gewenischt had. De degen is de
bliksem, de mantel is de donder, di-en, men als- een
pantserjak hoort rommelen maar niet ziet en de
schoenen zijn de wolken, die snel langs den. hemel
schuren en zoo vaak den vorm van groote klompen of
laarzen hebben.
Het „marsepein", dat met Sint-Nicolaas gegeten
wordt en uit geperste amandelen bestaat, is oorspron
kelijk „pain de Marseille", bro-od van Marseille, in
welks omstreken de aman-delboomen groeien. Het
strooien van suikererwten is de voorstelling van den
hagel en de nabootsingxvan. het kletteren van den re
gen op het dak.
Zoo vieren wij op vijf en zes December i-n modernen
vorm een oud-Germaansch feest, vol zinnebeelden -en
vormen, die, wanneer men ze eens begrepen heeft,
het aardige feest een aantrekkelijkheid .temeer geven.
UIT HENS-BROEK.
De heer J. G. Potgiess-er, kaasmaker aan de zuivel
fabriek alhier, behaalde gisteren te Amsterdam de ak
te voor vrije- en orde-oefeningeni dér gymnastiek.
Gemengd nieuw*.
UIT HEER-DUGOYVAARD.
In de gistermiddag gehouden raadsvergadering
waren de heer-en Molenaar en Met afwezig, eerstge
noemde met kennisgeving.
Na opening lezing der notulen, welke onveranderd
werden vastgesteld.
Ingekomen was een- -schrijven van de hoofden van
.scholen in de gemeente, houdende dankbetuiging voor
de hen toegekende verhooging van jaarwedde; een
schrijven van den lieer 1'. Has-te-r, houdende dankbe
tuiging voor de regeling van zijn pensioen. Voor
kennisgeving aangenomen.
Van de afd.' Ileer-Hugowaard van- den Bond van
Ned. Onderwijzers wasi het verzoek ingekomen om de
leerlingen der scholen, teneinde, het gymnastiekonder
wijs goe.d tot- zijn recht te doen komen, van gemeen
tewege schoeisel te verstrekken. Op het- verzoek werd
afwijzend beschikt, nadat de voorzitter had opgemerkt
dat- van de onderwijzers nooit klachten over het
schoeisel waren ingekomen.
De rijksontvanger van Schermer-hom deelde mede
dat 1 November aan den gemeente-ontvanger was af
gedragen een som van 488.91. Dit schrijven werd,
evenals een verzoek om subsidie van de afd. II.-Hu-
gowaard van de Ned. Ver. t. afs-ch. v. alcoholhouden
de dranken, dat op ongezegeld papier wasi ingediend,
voor kennisgeving aangenom-eni. Dito een circulaire
van het Hoofdbestuur van de Ned. Vereen, tot Af
schaffing van Alcoholhoudende dranken met het ver
zoek om bij de uitvoering van- werken van gemeente
wege maatregelen te nemen om het gebruik van drank
op liet" werk tegen te gaan.
Op een verzoek van den heer van Asperen, om hem
een vergoeding' toe te kennen voor de dooi' hem in den
tuin bij de ond-erwijzerswoning geplante vruchtboo-
nien, werd na eenige discussie- afwijzend' beschikt.
Vsyi Gedeputeerde Staten was ingekomen goedkeu
ring' van het besluit tot le-ening van geld voor het
armhuis en- voo* het spoorplan, goedkeuring van de
heffing van leges ter -secretarie, welke met ingang-
van 1 Januari zullen worden geheven en de meded-ee-
licg, dat de aanslag van J. v. d. Gracht in den II. O.
blijft gehandhaafd.
De heer C. van Twuiver verzocht, daar de nieuwe
salarisregeling' voor de onderwijzers met- ingang van 1
Januari voor hem nog geen verbetering brengt, hem
een gratificatie toe te kennen. Na eenige discussie,
waarbij de voorzitter er op wees, dat de verhooging
van jaarwedde vam adressant met 1 September in
gaat, werd op liet, adres: afwijzend' beschikt.
De gezondheidsraad te Utrecht verzocht den raad'
met het oog op liet -eervol ontslag aam dr. A. L. Ve-
nenbós-ch verleend als lid' der gezondheidscommissie,
een voordracht in- te zenden! aan den Commissaris dei-
Koningin, Dit werd1 aangehouden tot een volgende
vergadering.
Een 3-tal ingezetenen, J. Hoogvorst, U. Iloogvorst
en J. Haringhuizen deelden mede 500 te verdienen,
mitsdien verzochten' ze te1 worden aangeslagen in den
II. O. Adressanten zullen op het kohier worden ge
plaatst.
Den heer A. Schilstra, benoemd tot onderwijzer te
Weesp, werd' op zijn verzoek met: ingang van 1 Janua
ri eervol entslag uit zijn betrekking verleend.
Goedgekeurd! werd door den raad' d-e betaling van
een drietal posten uit d-e post voor onvoorziene uit
gaven, n.l. 2 voor de inspectie met het oog op liet
hoofdzeer van de school van den heer van Asperen,
50 toegekend aan de' commissie voor het houden
van een land- en tuinbouwtentoonstelling en- 25
toegekend aan den heer van Asperen voor liet behalen
van de acte-landbouw.
Besloten werd de commissies tot wering van school
verzuim voor s'choien no. 1 en 2 samen te voegen.
De voorzitter wees- er hierna op, dat in de vorige
vergadering besloten was na d-e koemarkt den Mid
denweg op te ruimen, 't YYTas- spr. echter onmogelijk
gebleken, hiervoor mannen te vinden. Verschillende
denkbeelden werden hierna ter tafel gebracht. Eenige
led-en meenden dat het goed zou zij li, bij politieveror
dening te bepalen, dat d-e burger-s aan den weg woon
achtig voor het schoonmaken moeten zorgdragen. De
heer Plevier zou het goed- oorde-elen, dat ieder voor
eenige dagen een werkman beschikbaar stelde. Op
voors-tel van den lieer Pool werd1 ten slotte besloten
te dezen samenwerking te zoeken met den polder.
Hierna werd de openbare vergadering gesloten eu
werden in besloten zitting eenige reclames tegen den
H. O. behandeld.
UIT STOM PETOREN.
Donderdagavond! hield! dé afd. Schermeer der llol-
landscbe Maatschappij van Landbouw eene algemeene
vergadering1 in1 het: lokaal van Reuses en moest de
voorzitter bij de opening wederom zijn leedwezen be
tuigen over de weinige belangstelling. Notulen wer
den goedgekeurd en naar aanleiding- der ingekomen
stukken wordt besloten aan) de vakschool voor kaas
makers een bijdrage groot 5 te verleenen.
De lieer C. Kramer Glijni® brengt als- afgevaardig
de naar de Algemeene Vergadering der Mij. verslag
uit van de aldaar gehouden besprekingen, terwijl door
den heer H. Zeeman mededeeling wordt ged'aan van
liet behandelde o-p de vergadering van Hollands Noor
derkwartier.
Tot bestuurslid der afd. wordt gekozen de heer K.
Kalis.
Tot voorzitter wordt benoemd de heer C. Kramer
Glijni.s en tot vice-voorzitter dé heer II. Zeeman.
Naar aanleiding der bespreking in de vorige verga
dering wordt besloten1 pogingen in het werk te stellen
om hier aansluiting te verkrijgen met het rijkstele-
phoonnet.
Het denkbeeld of er mogelijkheid 'bestaat om een
greppelplo-eg samengesteld te krijgen wordt! overwo
gen en besloten hieromtrent een onderzoek in te stel
len.
Bij de rondvraag wordt door den secretari-s aan den
aftredenden voorzitter, den- heer D. de Boer dank ge
bracht voor alles wat hij in het belang der afdeeling'
heeft gedaan, waarna de vergadering met. de gewone
plichtplegingen wordt gesloten.
UIT URSEM.
*De Raad vergaderde Donderdag in voltallige zit
ting. Na opening las de secretaris de notulen, welko
nveranderd werden goedgekeurd.
De instructies voor den gemeente-geneesheer kwa
men hierna in behandeling en werden overeenkomstig
het voorstel van B. en W. vastgesteld.
In verband met een door den veldwachter gedaan
verzoek, stolde d-e voorzitter voor, diens salaris met
50 te verhoogen.
Na breedvoerige .bespreking, waarbij de heer Stam
te kennén gaf, dit salaris in- vergelijking met- andere
plaatsen voldoende te achten en de heer de Geus zich
voor verhooging verklaarde, omdat het z. i. gewenscht
was, dat de veldwachter vrij kwam te staan tegenover
het waarnemen- van bijbaantjes voor particulieren,
werd m-et 2 stemmen tegen het salaris verhoogd.
De verlichtings-comtnissie te Rustenburg, waar
van de heer J. Wonder voorzitter is, de heer Klaver
secretaris en de heer Tes-sel penningmeester, had aan
den Raad bet verzoek gericht, om voor de te plaatsen
0 benzine-lantaarns een gelijke subsidie te krijgen als
welke de commis-sie te Ursem genoot. Met algemeene
stemmen werd 'bes-loten ook deze commissie 40 per
jaar toe te staan.
Hierna kwam een verzoek van het bestuur van de
Ursemmer banne, inhoudende de vraag, om voor liet
doortrekken van den Nocrrddijker weg 3000 toe te
staan en verd-er het onderhoud voor gezamenlijke re
kening met den polder te dragen, ter sprake.
Breedvoerig werd d'it verzoek besproken. De heereri
Oudt, de Geus en de Voorzitter achtten het zeer wen-
s-chelijk, dat het onderhoud ook voor liet reedis be
staande deel van dezen weg in zijn geheel aan den
polder kwam en verklaarden ziek er voor, alsdan een
subkidie van 5000 te willen geven. Hoewel alge
meen het verzoek van den polder al-s zijnde in het be
lang van de gemeente, billijk geacht werd, werd' op
voorstel van den heer de Geus- bes-loten, aan den pol
der de vraag te doen, voor welk bedrag deze den weg
wilde doortrekken en het komende onderhoud1 voor
zijne rekening wilde nemen.
Tegen dit \oorstel stemde de heer Stam.
De ingekomen sollicitaties voor de dokters-vacature
kwamen daarna in behandeling. (Zie ons nummer van
gisteren).
Het verzoek van een inwoner, om zijn idioot kind
in een inrichting tc plaatsen, werd ingewilligd.
Besloten werd, hem in een katholieke "instelling
voor achterlijke kinderen, tegen een vergoeding van
J 75 per 3 maanden, te plaatsen.
Hierna werd do vergadering gesloten.
EEN DAAD VAN VRIJZINNIGHEID.
Onder bovenstaand opschrift lezen we in liet
Weekblad voor de vrijzinnige, hervormden" het vol
gende
Meermalen hebben wij gewezen op vrijzinnige ui
tingen tn bewijzen van een ruim en mild standpunt
bij den heer YV. Earners, predikant te Rotterdam, die,
olschoo-n hij, naar hij eens in ons blad schreef, den
naam „orthodox" niet begeert, toch algemeen tot de
orthodoxen gerekend wordt.
Yfet groote ingenomenheid kunnen wij thans mel
ding maken van een vrijzinnige daad, door hein ge
daan, een vrijzinnige daad, die reeds als zoodanig on
ze waardeering verdient, maar'dit nog te meer doet,
omdat zij ongetwijfeld in zijn gemeente druk zal wor
den besproken, en hem veler veroordeeling op den hals
zal halen.
De heer kamers hoeft zich namelijk, naar wij ver
nemen. bereid verklaard, in de maand December twee
van zijn kerkbuurten af tc staan aan vrijzinnige pre
dikanten.
Dientengevolge zal 22 December a.s. des voormid
dags in de Kon.inginnekerk te Rotterdam optreden de
heer J. L. N. Zilli-nger Molenaar, en 29 December dr.
A. van Iterson, beiden van Dordrecht.