DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. beenham'* REGIMENT GENIETROEPEN. V>f J* y No. 60. Honderd en vijftiende Jaargang, f913 WOENSDAG 12 MAART. V V Vrijwillige Dienstneming NIET VOOR DE WASCH. darm lijdende STADSNIEUWS. M-LE8 J 7 v Ze maakt voor Mevrouw alles bliakead I Ze maakt voor de meid alles blinkend Ze maakt voor iedereen alles blinkend 2 Ze doet de potten blinken! Ze maakt de koekepan als een spiegel Ze voldoet een ieder. IÉ "s IW: ARRONDIS SEMENT S-RE CHTB ANK Mest afdoands A pzond en aan (DBatJ en Voeding voor: alsook zwakke, achterlijk gebleven Kinderen. '5 C «5 <7 S 5 S C Kb ADVERTEN TIEN. ALKMAARSCHE COURANT PHYSICA. Voor het natuur- en letterkundig genootschap S. N. S. S. trad Maandagavond als spreker op de heer P. M. de Wolf alhier, met het onderwerp: ,,De mogelijk heid van rechtstreeksere gedaehtenoverdraeht." Spr. begon met er op te wijzen, dat de positieve we tenschap het antwoord schuldig is gebleven op de vraag, welke verhouding er bestaat tusschen het den ken van den menseh en de hersenen. De gedachte is een functie van de hersenen, maar op welke wijze deze er psychisch afhankelijk van is, is voor ieder onbegrij pelijk. De richting, die den uitleg zoekt door de ana lyse van de oorzaak, heeft reeds veel bereikt door de ontdekkingen op het gebied der natuurkunde in de laatste 25 jaar. Men heeft een andere kennis gekre gen omtrent materie, zoodat de vraag mag worden ge steld, of er wel materie is. Spr. zette dit nader uit een. De grenzen tusschen materie en energie zijn de laatste jaren zeer verzwakt, door een beter inzicht in de materie zelf; 't is een samengesteld systeem, ge bouwd op een complex van, meestal electrische, krach ten. Dit vat de stof op als een bepaalde soort van energie. Deze voorstelling is geen fantasie, maar wordt algemeen aangenomen als een gevolg van de nieuwe ontdekkingen op het gebied der electriciteit. De materie, zooals we ons die tot nu toe voorstelden, is een fixie. Alles is een combinatie van verschillende vormen, waarin de krachten zich voordoen. In de toekomst is de vraag, welk verband er bestaat tus schen hersenen en gedachte, wel degelijk oplosbaar. Men moet zich daarbij indenken, dat er geen verschil is tusschen lichaam en geest. Wanneer we willekeurig de hand opheffen, dan wordt de gedachte omgezet in mechanischen arbeid. Als de gedachte mechaniscffen arbeid kan doen ont staan, is ze dus een kracht en dus de een of andere vorm van energie, genaamd psychische, beter psycho- physische energie. Ook deze is onderworpen aan de algemeene wet van behoud van arbeidsvermogen. Het arbeidsvermogen kan een anderen vorm aannemen, maar het kan niet spoorloos verdwijnen. Wanneer we zwijgend over iets denken, dan ver richten we geestelijken arbeid, zenuwenergie wordt omgezet in psychische energie en we gevoelen ons geestelijk vermoeid. Waar blijft die arbeid, dien we verrichten? Men is er niet in geslaagd, die energie terug te vinden en dit gaf voedsel aan de dualistische opvatting, welk door de nieuwere wetenschap wordt aangetast. Sommige geleerden meenen, dat de psychische ener gie overgaat in warmte, wat echter nooit te bewijzen is. Tegen de opvatting, dat dè psychische energie door het organisme uitgestooten en in de omringende middenstof verspreid wordt, verzet zich de samenstel ling' van het menschelijk lichaam niet. Bij de bespreking van de eigenlijke gedaehtenover draeht, het zich documenteeren van de uitstraling door opwekking van dezelfde gedachten bij andere personen, bepaalde spr. zich bij het werk van den Bussischen dokter Kotik, een logisch betoog, dat gun stig beoordeeld is o. a. in „Onze Eeuw" en door dr. Zeehandelaar te Amsterdam. ïïet resultaat van ver schillende onderzoekingen deelde spr. mede. De eer ste proeyen werden genomen met een 14-jarig meisje, dat als recipient fungeerde, als haar vader uitzender van gedachten was. Alle mogelijke voorzorgen wer den genomen om bedrog absoluut buiten te sluiten De proeven werden aanvankelijk zoo ingericht, dat het meisje geblinddoekt werd. Den vader werd een papier gegeven, waarop verschillende woorden ge schreven werden, die hij in gedachte moest nemen. In den loop van de uitvoerig behandelde proeven werden ook gedachten van Kotik door het meisje weergegeven. Verder nam Kotik proeven met een meisje, dat automatisch schrijven kon, een grafisch medium. Op vragen, alleen in gedachte gesteld, kwam langzaam het antwoord op papier. Er werden wel eens fouten gemaakt, maar die waren dan tot gezichts- of ge- hoorovereenkomsten terug te brengen. Dit automa tisch schrijven is een psychische reflex, die in het on derbewustzijn wordt opgewekt. Uit verdere proefne mingen bleek Kotik, dat de psychische energie bij hem grooter was door gezichts- dan door gehoorin- drukken. Bij nog tal van andere proeven gaf het me dium weer, wat Kotik zag. Wijdde hij meer aandacht aan een bepaald punt van een beeld, b.v. een prent briefkaart, welke door het meisje niet kon worden ge zien, dan was dit in het schriftelijke antwoord niet het geval, soms werd zelfs de aandacht gevestigd op punten, waar hij niet naar zag. Hij breidde dit verder uit, trachtte zich vroeger geziene landschappen voor den geest te brengen. Ook deze bracht het medium naar voren, zelfs opgewekte aandoeningen werden overgebracht. Een nieuwe reeks van proefnemingen met het meis je, Lydia W. geheeten, bracht aan het licht, dat ze gesloten brieven kon lezen en dat ze niet-neergeschre- ven, doch door de psychische energie op het papier vastgelegde gedachten kon weergeven, ja zelfs zonder het onbeschreven blaadje papier te zien, door het vasthouden van een koperdraad, die in een andere ka mer naar het blaadje leidde. Zijn betoog samenvattende, zei spr., dat het denken gepaard gaat met de afscheiding van een bijzondere stralende energie. Deze bezit psychische en physische eigenschappen. De psychische eigenschappen zijn dat deze energie bij het binnendringen van de hersenen van een tweeden persoon daarin overeenkomstigevoor stellingen opwekt, als waaraan zij in de hersenen van den eersten persoon haar ontstaan te danken had. De physische eigenschappen zijn de volgende: Zij kan in het menschelijk lichaam stroomen van de her senen naar de oppervlakte en omgekeerd, zich op de oppervlakte van het lichaam verzamelen, zij dringt moeilijk door de lucht, nog moeilijker door een on doorzichtigen wand, zij vloeit gemakkelijk langs een metalen geleider, kan op papier overgaan en daarop bewaard blijven, zelfs gedurende verscheidene weken, bij aanraking van een met psycho-physische energie geladen lichaam stroomt deze op het niet-geladen lichaam over. De oorsprong en bewaarplaats der psycho-physische energie is hoogstwaarschijnlijk het onder-bewustzijn Opdat deze energie in de hersenen van andere perso nen kan dringen, moeten deze daartoe bijzondere ei genschappen bezitten. De voorzitter, de heer P. de Lange, bracht den heer Wolf, die een talrijk en aandachtig gehoor had, waar onder vele dames, een woord van hartelijken dank. „DE DAGERAAD". Voor de qfdeeling Alkmaar van bovengenoemde vereeniging trad Zondagmorgen, in de tuinzaal der „Harmonie", als spreker op de heer J. Hoving, van Amsterdam, met het onderwerp: „Verklaring en be strijding der theosofie". Spr. vestigde allereerst de aandacht op het groote onderscheid tusschen de Oostersche en Westerscho cultuur. Wat Azië thans aan kennis bezit, bezit het reeds duizenden van jaren; om den geest, welke in het Oosten heerscht, te verstaan, dient men die oude religies te onderzoeken. Niet de onderzoekende, maar de peinzende mensch is het geestestype van het Oosten, om kennis te verkrijgen, richt de Oosterling niet den blik op de buitenwereld, doch hij volgt den psychischen weg, de weg tot levenskennis wordt in wendig gewezen. Spr. zette uiteen, dat de Aziatische levensvisie de grondslag is van de theologie, die in het eeuwige tracht te leven en minachting heeft voor het tijdelijke. De gang van liet leven staat vast en daarom kan er geen sprake zijn van het energieke Westersche leven. De Oosterling en de theoso.of heb ben geen reden zich druk te maken met het leven en den tijd te versnellen. Bewonderende en ziende gaat de theosoof door de natuur, alles in de natuur is hem verwant. Aan de hand van eenige voorbeelden toonde spr. nader aan, dat de elementen van de Oostersche en Westersche levenshouding grondverschillend zijn. Spr. ging daarna over tot de kenschetsing der theo sofie en der theosofische beweging. In de practijk is de theosofie een combinatie van leeringen, waarin de Oostersche leeringen van karma en reïncarnatie prae- domineeren. De stichters van de theosofische bewe ging noemde spr. een groep bewuste bedriegers, die het alleen om de geldelijke voordeelen te doen was. Groote voordeelen werden getrokken uit de „brieven", elke door de mahatma's, de geesten in het astraal ge bied van gene zijde der Himalaya, heetten te zijn af gezonden. De bedriegerijen van mevrouw Blavatsky zijn regelrecht vastgesteld en het is een gebrek aan kennis van de leden der theosofische beweging, wan neer ze er niets van weten. De brieven werden in het Franseh, Duitsch, Engelsch en Russisch beantwoord door de mahatma's, het Sanskriet was mevr. B. niet machtig. Later werd hierom een Brahmaan geënga geerd. In de theosofie, welke de algemeene broederschap voorstaat, heeft men verschillende stroomingen, die onderling groote ruzie hebben. Spr. wees te dezen op de knoeierijen, die gepleegd werden toen na den dood van mevr. B. een nieuwe leider moest worden gekozen, hoe Shuts en Alcott met twee verschillen de mahatmabrieven kwamen en elkaar wederzijds be schuldigden van vervalsching van den brief. Spr. zei- de, dat Annie Besant waarschijnlijk wel te goeder trouw is. Tot de bestrijding van de theosofie overgaande, vond spr. het voor de waarheid van de theosofische leer niet van belang of de stichters oneerlijk waren. Spr. zeide, dat de theosofie in wezen Azia tisch en niet inheemsch is. De Aziatische levensbe schouwing is temidden van de Westerlingen mis plaatst, ze past bij de Oostersche psyche. Alle godsdiensten berusten in de eerste plaats op een geopenbaarde waarheid, ook de theosofie. De ma hatma's openbaarden aan Blavatsky de wijsheid der theosofie. Vrijdenkers gelooven niet in een geopen baarde waarheid, gesteund door een autoriteit, dien men niet kent, ze willen hebben een wezenlijke waar heid. De typische Aziatische redeneering, dat wanneer het leven in mij bewust is, dit universeele leven dan ook buiten mij bewust is, zei spr. is onbewijsbaar en draagt de onwaarschijnlijkheid in zich, met deze op vatting in het leven onzinnig. De leer der reïncarnatie sluit in zich de noodlottige consequentie, dat het lijden onnoodig wordt vergroot. Spr. plaatste daarna tegenover elkaar de twee le vensbeschouwingen: godsdienst en vrije filosofie. D< theosofie noemde spr. den subtielsten vangarm van het geloof, een fuik voor intelligente menschen. Het is niets dan fantasie, ontspruitend voor een deel uit gebrek aan vertrouwen in de werkelijkheid. Azië is in een doodenslaap geraakt; krijgt de theosofie macht, wat niet mogelijk is, zei spr., dan zou over de heele menschheid een doodenslaap komen. Van de gelegenheid tot debat werd geen gebruik gemaakt; de heer Zomerdijk bracht den spreker een woord van hartelijken dank. ALKMAARSCH BIOSCOPE-THEATER. Het Alkmaarsch Bioscope-theater heeft deze week als hoofdnummer „Het portret der beminde," een ge kleurd drama in twee afdeelingfen. Het speelt te Ro me, waar een schilder kennis heeft gemaakt met de echtgenoote van een gezant, die elders zijn diploma tieke plichten vervult. De schilder ontvangt opdracht om de Messalina te schilderen en de echtgenoote van den gezant, die liefde heeft opgevat voor den schilder, poseert voor hem. Later wordt tijdens een receptie dit schilderij bezorgd ten huize van haar man, die het buiten medeweten zijner vrouw besteld had. Ze schrikt hevig en de gezant, die schuld zoekt bij zijn vrouw, jaagt haar de deur uit. Het dochtertje wordt ziek en treft in het ziekenhuis.haar moeder, die daar een werkkring heeft gevonden en waar de verzoening tusschen "man en vrouw tot stand komt. Behalve eenige fraaie natuuropnamen, biedt het programma een paar leuke komische nummers waar van vooral „Henkie wil zich van zijn schoonmoeder ontdoen" en „Babylas zal gaan trouwen" in den smaak vallen. Ook Max Binder mankeert niet op het appèl. /li makkt\\ IVOOR lEDERt^jlWi 1 «F JjUHKENDj/ 1 t (Apen-Zeep.) CINEMA AMERICAIN. Een politiescène in 3 afdeelingen is het bizonder spannende hoofdnummer. Nick Winter weet alle lis ten, die vier bandieten gebruiken om een prachtig renpaard te stelen, te verijdelen en den eigenaar zijn paard te doen behouden. Twee Amerikaanscho films munten bizonder uit, wat beelden en handeling be treft. Een bezoek aan het kasteel van Chambord staat ook op het programma. Het is oen wonderwerk uit den Renaissance-tijd met zijn vele torens, torentjes, dakkamertjes en schoorsteenen en een wandeling op het terras tusschen de daken doet den toeschouwer bewondering wekken voor de oude kunst van versie ren. Het komische deel is evenmin vergeten als hot Pathé Journal. DEPOT—GEZEGELD PAPIER. De heer L. Frankenberg heeft van het ministerie van financiën vergunning verkregen voor het verkoo- pen en uitgeven van gezegeld papier en plakzegels tegen de daarvoor vastgestelde prijzen. BADHUIS „IIET WITTE KRUIS." In de week van 3 tot 8 Maart zijn in het badhuis van Het Witte Kruis genomen: 70 kuipbaden, 74 re- genbaden le klas, 149 regenbaden 2e klas, te zamen 293 baden. Zitting van Dinsdag 11 Maart. MISHANDELING. Aan Jochem van W„ koopman te Schagen, was ten laste gelegd, dat bij ten huize van Snijder, rwaar hij logeerde, eenige voorwerpen had stukgeslagen en diens vrouw zoo mishandeld had, dat haar een kies afknapte. De getuige H. Grootes, verklaarde, dat bekl. 10 Januari 's avonds dronken thuis kwam en nadat hij naar bed was gegaan, weer eruit was gekomen, eenige voorwerpen had stukgeslagen, een kachel omgooide en ten slotte haar mishandeld had, zoodat haar een kies knapte. Bekl. beweerde, dat hij in zijn dronkenschap overal tegenaan gevallen was, doch de Officier achtte het bewijs van zijn schuld geleverd en eischte 1 maand gevangenisstraf. OVERTREDING VISSOHERIJ-WET. Klaas dc H„ visscher te Scharwoude, was in hooger beroep gegaan wegens een overtreding van de vissehe- rij-wet door hem onder Berkhout gepleegd, waartoe do Kantonrechter hem tot 4 boete of 4 dagen hechtenis had veroordeeld. Bekl. had namelijk gevischt met een zijden net op 30 October '1912, wat slechts in Novem ber en December bij de wet is veroorloofd. De Officier van Justitie eischte bevestiging van het vonnis. BELEEDIGING. Cornells de O., veehouder te Twisk, was bij vonnis van 18 Februari wegens beleediging' veroordeeld tot 50 boete of 20 dagen hechtenis. Bekl. ontkende alle beleedigingen, welke hij getuige Wittebol, die hij hem werkte, zou hebben toegevoegd, te hebben gezegd, be halve het woord „dagdief", doch hij verklaarde, dat get. hem voor „dikkop" had uitgescholden. Get. zei daarentegen, dat Sijn patroon zonder aanleiding was begonnen hem uit te schelden. Ook Femmetje de Vries, huisvrouw van de Rooij, verklaarde de scheldwoorden te hebben gehoord op den 14 Augustus 1912. De Officier achtte het feit bewezen en eischte be krachtiging van het vonnis. VERNIELING. Johannes L., polderwerker te Halsteren, was niet verschenen. Hem was ten laste gelegd, dat hij in dronkenschap op 3 Februari 's middags twee uur, te Sint Maartensbrug bij A. C. de Vos met een schop eenige ruiten had ingeslagen, na Anna de Vos te heb ben gedreigd en Grietje den Duiner, huisvrouw vau de Vos, om bier te hebben gevraagd, hetgeen ze hem weigerde. De eigenaar van het huis, Jan Kooij, wa termolenaar te Burgerbrug, verklaarde aan bekl. geen vergunning te hebben gegeven tot het inslaan van do ruiten. De eisch was een gevangenisstraf van 2 weken we gens vernieling. MISHANDELING. Laurens de G,, landbouwer te Castricum, had op 2 Februari getuige Liefting in den duim van de rech terhand gebeten. Getuige, die van een café, waar ge danst werd, zijn meisje wilde afhalen, werd daar las tig gevallen door bekl., die met hem wilde vechten. Bij het naar buiten gaan gaf bekl. hem verraderlijk een klap op heb achterhoofd. Bekl. ontkende dit echter, hij beweerde dat 'een an der het had gedaan. Later in de herberg teruggekeerd, mishandelde de G. getuige weer en beet hem in den duim. De twee andere getuigen. A. Oudhuis en Marie Tromp, verklaarden dit laatste te hebben gezien. De eisch van den Officier was 15 boete of 15 da gen hechtenis. Bekl. bleef ontkennen, dat hij getuige heeft gesla- Ingezonden Mededeelingen. k&ntfsrrr.eeljjgk Hik ekenkost in da ontwikkeling MISHANDELING EN BELEEDIGING. Gerrit T„ landbouwer te Lutjebroek, heeft op „Dik ken Dinsdag" 4 Februari, op ergerlijke wijze huisge- houdeh bij de herbergierster Geertje Oud. Met den volgenden beklaagde, Petrus D., landbouwer te Groo tebroek, die niet verschenen was, en nog eenige ande re belhamels, wierp hij telkens de deur van de her berg open, waar de getuigen KL Bakker en P. Noord hof speelden. Getuige Bakker liep naar buiten. Hij zag eenige jongens, onder wie bekl. Deze gaf hem een klap tegen het hoofd, hetgeen get. Noordhof be vestigde. Bekl. Petrus I). lind de herbergierster Geer tje Oud uitgescholden, waardoor ze zich beleedigd achtte. Ook get, Noordhof had bekl. aan zijn stem herkend. De Officier meende, dat de schuld van beide be klaagden wettig en overtuigend was bewezen en eischte tegen ieder 15 boete of 15 dagen hechtenis. Ingezonden mededeelingen. Ingezonden Mededeelingen. PIE man gevoelt zich jonger en de vrouw ziet er frlascher uit, wan- neer zij hunne gezondheid onderhouden door het geregeld gebruiken van gen. Vanaf 16-jarigen leeftijd plaatsing als Genie» soldaat, Tamboer, Hoornblazer. Later bevordering tot idem le klasse, Korporaal, Sergeant, enz. Bij veel aanleg opleiding tot Opzichter van Fortificatiën. Bij 18-jarigen leeftijd of ouder voor het eerste jaar t 50.premie. Voor liet tweede jaar t 30. ge durende de 8 volgende jaren f 20 Na 5-jarigen dienst, als wordt doorgediend, dienst- premie van f 75.f 100.of f 150. Inlichtingen verstrekken alle plaatselijke en Garni- zoens-Commandanten en de Commandant van het Regiment Genietroepen te Utrecht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1913 | | pagina 5