DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
beenham'*
REGIMENT
GENIETROEPEN.
V>f
J* y
No. 60.
Honderd en vijftiende Jaargang,
f913
WOENSDAG
12 MAART.
V
V
Vrijwillige Dienstneming
NIET VOOR DE WASCH.
darm lijdende
STADSNIEUWS.
M-LE8 J 7
v
Ze maakt voor Mevrouw alles
bliakead I
Ze maakt voor de meid alles
blinkend
Ze maakt voor iedereen alles
blinkend 2
Ze doet de potten blinken!
Ze maakt de koekepan als een spiegel
Ze voldoet een ieder. IÉ
"s
IW:
ARRONDIS SEMENT S-RE CHTB ANK
Mest afdoands A
pzond
en aan
(DBatJ en
Voeding voor:
alsook
zwakke,
achterlijk gebleven
Kinderen.
'5 C «5 <7 S 5 S C
Kb
ADVERTEN TIEN.
ALKMAARSCHE COURANT
PHYSICA.
Voor het natuur- en letterkundig genootschap S.
N. S. S. trad Maandagavond als spreker op de heer P.
M. de Wolf alhier, met het onderwerp: ,,De mogelijk
heid van rechtstreeksere gedaehtenoverdraeht."
Spr. begon met er op te wijzen, dat de positieve we
tenschap het antwoord schuldig is gebleven op de
vraag, welke verhouding er bestaat tusschen het den
ken van den menseh en de hersenen. De gedachte is
een functie van de hersenen, maar op welke wijze deze
er psychisch afhankelijk van is, is voor ieder onbegrij
pelijk. De richting, die den uitleg zoekt door de ana
lyse van de oorzaak, heeft reeds veel bereikt door de
ontdekkingen op het gebied der natuurkunde in de
laatste 25 jaar. Men heeft een andere kennis gekre
gen omtrent materie, zoodat de vraag mag worden ge
steld, of er wel materie is. Spr. zette dit nader uit
een. De grenzen tusschen materie en energie zijn de
laatste jaren zeer verzwakt, door een beter inzicht in
de materie zelf; 't is een samengesteld systeem, ge
bouwd op een complex van, meestal electrische, krach
ten. Dit vat de stof op als een bepaalde soort van
energie. Deze voorstelling is geen fantasie, maar
wordt algemeen aangenomen als een gevolg van de
nieuwe ontdekkingen op het gebied der electriciteit.
De materie, zooals we ons die tot nu toe voorstelden,
is een fixie. Alles is een combinatie van verschillende
vormen, waarin de krachten zich voordoen. In de
toekomst is de vraag, welk verband er bestaat tus
schen hersenen en gedachte, wel degelijk oplosbaar.
Men moet zich daarbij indenken, dat er geen verschil
is tusschen lichaam en geest.
Wanneer we willekeurig de hand opheffen, dan
wordt de gedachte omgezet in mechanischen arbeid.
Als de gedachte mechaniscffen arbeid kan doen ont
staan, is ze dus een kracht en dus de een of andere
vorm van energie, genaamd psychische, beter psycho-
physische energie. Ook deze is onderworpen aan de
algemeene wet van behoud van arbeidsvermogen. Het
arbeidsvermogen kan een anderen vorm aannemen,
maar het kan niet spoorloos verdwijnen.
Wanneer we zwijgend over iets denken, dan ver
richten we geestelijken arbeid, zenuwenergie wordt
omgezet in psychische energie en we gevoelen ons
geestelijk vermoeid. Waar blijft die arbeid, dien we
verrichten? Men is er niet in geslaagd, die energie
terug te vinden en dit gaf voedsel aan de dualistische
opvatting, welk door de nieuwere wetenschap wordt
aangetast.
Sommige geleerden meenen, dat de psychische ener
gie overgaat in warmte, wat echter nooit te bewijzen
is. Tegen de opvatting, dat dè psychische energie
door het organisme uitgestooten en in de omringende
middenstof verspreid wordt, verzet zich de samenstel
ling' van het menschelijk lichaam niet.
Bij de bespreking van de eigenlijke gedaehtenover
draeht, het zich documenteeren van de uitstraling
door opwekking van dezelfde gedachten bij andere
personen, bepaalde spr. zich bij het werk van den
Bussischen dokter Kotik, een logisch betoog, dat gun
stig beoordeeld is o. a. in „Onze Eeuw" en door dr.
Zeehandelaar te Amsterdam. ïïet resultaat van ver
schillende onderzoekingen deelde spr. mede. De eer
ste proeyen werden genomen met een 14-jarig meisje,
dat als recipient fungeerde, als haar vader uitzender
van gedachten was. Alle mogelijke voorzorgen wer
den genomen om bedrog absoluut buiten te sluiten
De proeven werden aanvankelijk zoo ingericht, dat
het meisje geblinddoekt werd. Den vader werd een
papier gegeven, waarop verschillende woorden ge
schreven werden, die hij in gedachte moest nemen.
In den loop van de uitvoerig behandelde proeven
werden ook gedachten van Kotik door het meisje
weergegeven.
Verder nam Kotik proeven met een meisje, dat
automatisch schrijven kon, een grafisch medium. Op
vragen, alleen in gedachte gesteld, kwam langzaam
het antwoord op papier. Er werden wel eens fouten
gemaakt, maar die waren dan tot gezichts- of ge-
hoorovereenkomsten terug te brengen. Dit automa
tisch schrijven is een psychische reflex, die in het on
derbewustzijn wordt opgewekt. Uit verdere proefne
mingen bleek Kotik, dat de psychische energie bij
hem grooter was door gezichts- dan door gehoorin-
drukken. Bij nog tal van andere proeven gaf het me
dium weer, wat Kotik zag. Wijdde hij meer aandacht
aan een bepaald punt van een beeld, b.v. een prent
briefkaart, welke door het meisje niet kon worden ge
zien, dan was dit in het schriftelijke antwoord niet
het geval, soms werd zelfs de aandacht gevestigd op
punten, waar hij niet naar zag. Hij breidde dit verder
uit, trachtte zich vroeger geziene landschappen voor
den geest te brengen. Ook deze bracht het medium
naar voren, zelfs opgewekte aandoeningen werden
overgebracht.
Een nieuwe reeks van proefnemingen met het meis
je, Lydia W. geheeten, bracht aan het licht, dat ze
gesloten brieven kon lezen en dat ze niet-neergeschre-
ven, doch door de psychische energie op het papier
vastgelegde gedachten kon weergeven, ja zelfs zonder
het onbeschreven blaadje papier te zien, door het
vasthouden van een koperdraad, die in een andere ka
mer naar het blaadje leidde.
Zijn betoog samenvattende, zei spr., dat het denken
gepaard gaat met de afscheiding van een bijzondere
stralende energie. Deze bezit psychische en physische
eigenschappen. De psychische eigenschappen zijn dat
deze energie bij het binnendringen van de hersenen
van een tweeden persoon daarin overeenkomstigevoor
stellingen opwekt, als waaraan zij in de hersenen van
den eersten persoon haar ontstaan te danken had.
De physische eigenschappen zijn de volgende: Zij
kan in het menschelijk lichaam stroomen van de her
senen naar de oppervlakte en omgekeerd, zich op de
oppervlakte van het lichaam verzamelen, zij dringt
moeilijk door de lucht, nog moeilijker door een on
doorzichtigen wand, zij vloeit gemakkelijk langs een
metalen geleider, kan op papier overgaan en daarop
bewaard blijven, zelfs gedurende verscheidene weken,
bij aanraking van een met psycho-physische energie
geladen lichaam stroomt deze op het niet-geladen
lichaam over.
De oorsprong en bewaarplaats der psycho-physische
energie is hoogstwaarschijnlijk het onder-bewustzijn
Opdat deze energie in de hersenen van andere perso
nen kan dringen, moeten deze daartoe bijzondere ei
genschappen bezitten.
De voorzitter, de heer P. de Lange, bracht den heer
Wolf, die een talrijk en aandachtig gehoor had, waar
onder vele dames, een woord van hartelijken dank.
„DE DAGERAAD".
Voor de qfdeeling Alkmaar van bovengenoemde
vereeniging trad Zondagmorgen, in de tuinzaal der
„Harmonie", als spreker op de heer J. Hoving, van
Amsterdam, met het onderwerp: „Verklaring en be
strijding der theosofie".
Spr. vestigde allereerst de aandacht op het groote
onderscheid tusschen de Oostersche en Westerscho
cultuur. Wat Azië thans aan kennis bezit, bezit het
reeds duizenden van jaren; om den geest, welke in
het Oosten heerscht, te verstaan, dient men die oude
religies te onderzoeken. Niet de onderzoekende,
maar de peinzende mensch is het geestestype van het
Oosten, om kennis te verkrijgen, richt de Oosterling
niet den blik op de buitenwereld, doch hij volgt den
psychischen weg, de weg tot levenskennis wordt in
wendig gewezen. Spr. zette uiteen, dat de Aziatische
levensvisie de grondslag is van de theologie, die in
het eeuwige tracht te leven en minachting heeft voor
het tijdelijke. De gang van liet leven staat vast en
daarom kan er geen sprake zijn van het energieke
Westersche leven. De Oosterling en de theoso.of heb
ben geen reden zich druk te maken met het leven en
den tijd te versnellen. Bewonderende en ziende gaat
de theosoof door de natuur, alles in de natuur is hem
verwant. Aan de hand van eenige voorbeelden toonde
spr. nader aan, dat de elementen van de Oostersche
en Westersche levenshouding grondverschillend zijn.
Spr. ging daarna over tot de kenschetsing der theo
sofie en der theosofische beweging. In de practijk is
de theosofie een combinatie van leeringen, waarin de
Oostersche leeringen van karma en reïncarnatie prae-
domineeren. De stichters van de theosofische bewe
ging noemde spr. een groep bewuste bedriegers, die
het alleen om de geldelijke voordeelen te doen was.
Groote voordeelen werden getrokken uit de „brieven",
elke door de mahatma's, de geesten in het astraal ge
bied van gene zijde der Himalaya, heetten te zijn af
gezonden. De bedriegerijen van mevrouw Blavatsky
zijn regelrecht vastgesteld en het is een gebrek aan
kennis van de leden der theosofische beweging, wan
neer ze er niets van weten. De brieven werden in het
Franseh, Duitsch, Engelsch en Russisch beantwoord
door de mahatma's, het Sanskriet was mevr. B. niet
machtig. Later werd hierom een Brahmaan geënga
geerd.
In de theosofie, welke de algemeene broederschap
voorstaat, heeft men verschillende stroomingen, die
onderling groote ruzie hebben. Spr. wees te dezen
op de knoeierijen, die gepleegd werden toen na den
dood van mevr. B. een nieuwe leider moest worden
gekozen, hoe Shuts en Alcott met twee verschillen
de mahatmabrieven kwamen en elkaar wederzijds be
schuldigden van vervalsching van den brief. Spr. zei-
de, dat Annie Besant waarschijnlijk wel te goeder
trouw is.
Tot de bestrijding van de theosofie overgaande,
vond spr. het voor de waarheid van de theosofische
leer niet van belang of de stichters oneerlijk
waren. Spr. zeide, dat de theosofie in wezen Azia
tisch en niet inheemsch is. De Aziatische levensbe
schouwing is temidden van de Westerlingen mis
plaatst, ze past bij de Oostersche psyche.
Alle godsdiensten berusten in de eerste plaats op
een geopenbaarde waarheid, ook de theosofie. De ma
hatma's openbaarden aan Blavatsky de wijsheid der
theosofie. Vrijdenkers gelooven niet in een geopen
baarde waarheid, gesteund door een autoriteit, dien
men niet kent, ze willen hebben een wezenlijke waar
heid.
De typische Aziatische redeneering, dat wanneer
het leven in mij bewust is, dit universeele leven dan
ook buiten mij bewust is, zei spr. is onbewijsbaar en
draagt de onwaarschijnlijkheid in zich, met deze op
vatting in het leven onzinnig.
De leer der reïncarnatie sluit in zich de noodlottige
consequentie, dat het lijden onnoodig wordt vergroot.
Spr. plaatste daarna tegenover elkaar de twee le
vensbeschouwingen: godsdienst en vrije filosofie. D<
theosofie noemde spr. den subtielsten vangarm van
het geloof, een fuik voor intelligente menschen. Het
is niets dan fantasie, ontspruitend voor een deel uit
gebrek aan vertrouwen in de werkelijkheid. Azië is in
een doodenslaap geraakt; krijgt de theosofie macht,
wat niet mogelijk is, zei spr., dan zou over de heele
menschheid een doodenslaap komen.
Van de gelegenheid tot debat werd geen gebruik
gemaakt; de heer Zomerdijk bracht den spreker een
woord van hartelijken dank.
ALKMAARSCH BIOSCOPE-THEATER.
Het Alkmaarsch Bioscope-theater heeft deze week
als hoofdnummer „Het portret der beminde," een ge
kleurd drama in twee afdeelingfen. Het speelt te Ro
me, waar een schilder kennis heeft gemaakt met de
echtgenoote van een gezant, die elders zijn diploma
tieke plichten vervult. De schilder ontvangt opdracht
om de Messalina te schilderen en de echtgenoote van
den gezant, die liefde heeft opgevat voor den schilder,
poseert voor hem. Later wordt tijdens een receptie
dit schilderij bezorgd ten huize van haar man, die het
buiten medeweten zijner vrouw besteld had. Ze
schrikt hevig en de gezant, die schuld zoekt bij zijn
vrouw, jaagt haar de deur uit. Het dochtertje wordt
ziek en treft in het ziekenhuis.haar moeder, die daar
een werkkring heeft gevonden en waar de verzoening
tusschen "man en vrouw tot stand komt.
Behalve eenige fraaie natuuropnamen, biedt het
programma een paar leuke komische nummers waar
van vooral „Henkie wil zich van zijn schoonmoeder
ontdoen" en „Babylas zal gaan trouwen" in den
smaak vallen. Ook Max Binder mankeert niet op het
appèl.
/li makkt\\
IVOOR lEDERt^jlWi 1 «F
JjUHKENDj/ 1 t
(Apen-Zeep.)
CINEMA AMERICAIN.
Een politiescène in 3 afdeelingen is het bizonder
spannende hoofdnummer. Nick Winter weet alle lis
ten, die vier bandieten gebruiken om een prachtig
renpaard te stelen, te verijdelen en den eigenaar zijn
paard te doen behouden. Twee Amerikaanscho films
munten bizonder uit, wat beelden en handeling be
treft. Een bezoek aan het kasteel van Chambord staat
ook op het programma. Het is oen wonderwerk uit
den Renaissance-tijd met zijn vele torens, torentjes,
dakkamertjes en schoorsteenen en een wandeling op
het terras tusschen de daken doet den toeschouwer
bewondering wekken voor de oude kunst van versie
ren. Het komische deel is evenmin vergeten als hot
Pathé Journal.
DEPOT—GEZEGELD PAPIER.
De heer L. Frankenberg heeft van het ministerie
van financiën vergunning verkregen voor het verkoo-
pen en uitgeven van gezegeld papier en plakzegels
tegen de daarvoor vastgestelde prijzen.
BADHUIS „IIET WITTE KRUIS."
In de week van 3 tot 8 Maart zijn in het badhuis
van Het Witte Kruis genomen: 70 kuipbaden, 74 re-
genbaden le klas, 149 regenbaden 2e klas, te zamen
293 baden.
Zitting van Dinsdag 11 Maart.
MISHANDELING.
Aan Jochem van W„ koopman te Schagen, was ten
laste gelegd, dat bij ten huize van Snijder, rwaar hij
logeerde, eenige voorwerpen had stukgeslagen en
diens vrouw zoo mishandeld had, dat haar een kies
afknapte.
De getuige H. Grootes, verklaarde, dat bekl.
10 Januari 's avonds dronken thuis kwam en nadat hij
naar bed was gegaan, weer eruit was gekomen, eenige
voorwerpen had stukgeslagen, een kachel omgooide en
ten slotte haar mishandeld had, zoodat haar een kies
knapte. Bekl. beweerde, dat hij in zijn dronkenschap
overal tegenaan gevallen was, doch de Officier achtte
het bewijs van zijn schuld geleverd en eischte 1 maand
gevangenisstraf.
OVERTREDING VISSOHERIJ-WET.
Klaas dc H„ visscher te Scharwoude, was in hooger
beroep gegaan wegens een overtreding van de vissehe-
rij-wet door hem onder Berkhout gepleegd, waartoe do
Kantonrechter hem tot 4 boete of 4 dagen hechtenis
had veroordeeld. Bekl. had namelijk gevischt met een
zijden net op 30 October '1912, wat slechts in Novem
ber en December bij de wet is veroorloofd.
De Officier van Justitie eischte bevestiging van
het vonnis.
BELEEDIGING.
Cornells de O., veehouder te Twisk, was bij vonnis
van 18 Februari wegens beleediging' veroordeeld tot
50 boete of 20 dagen hechtenis. Bekl. ontkende alle
beleedigingen, welke hij getuige Wittebol, die hij hem
werkte, zou hebben toegevoegd, te hebben gezegd, be
halve het woord „dagdief", doch hij verklaarde, dat
get. hem voor „dikkop" had uitgescholden. Get. zei
daarentegen, dat Sijn patroon zonder aanleiding was
begonnen hem uit te schelden.
Ook Femmetje de Vries, huisvrouw van de Rooij,
verklaarde de scheldwoorden te hebben gehoord op
den 14 Augustus 1912.
De Officier achtte het feit bewezen en eischte be
krachtiging van het vonnis.
VERNIELING.
Johannes L., polderwerker te Halsteren, was niet
verschenen. Hem was ten laste gelegd, dat hij in
dronkenschap op 3 Februari 's middags twee uur, te
Sint Maartensbrug bij A. C. de Vos met een schop
eenige ruiten had ingeslagen, na Anna de Vos te heb
ben gedreigd en Grietje den Duiner, huisvrouw vau
de Vos, om bier te hebben gevraagd, hetgeen ze hem
weigerde. De eigenaar van het huis, Jan Kooij, wa
termolenaar te Burgerbrug, verklaarde aan bekl. geen
vergunning te hebben gegeven tot het inslaan van do
ruiten.
De eisch was een gevangenisstraf van 2 weken we
gens vernieling.
MISHANDELING.
Laurens de G,, landbouwer te Castricum, had op 2
Februari getuige Liefting in den duim van de rech
terhand gebeten. Getuige, die van een café, waar ge
danst werd, zijn meisje wilde afhalen, werd daar las
tig gevallen door bekl., die met hem wilde vechten.
Bij het naar buiten gaan gaf bekl. hem verraderlijk
een klap op heb achterhoofd.
Bekl. ontkende dit echter, hij beweerde dat 'een an
der het had gedaan.
Later in de herberg teruggekeerd, mishandelde de
G. getuige weer en beet hem in den duim.
De twee andere getuigen. A. Oudhuis en Marie
Tromp, verklaarden dit laatste te hebben gezien.
De eisch van den Officier was 15 boete of 15 da
gen hechtenis.
Bekl. bleef ontkennen, dat hij getuige heeft gesla-
Ingezonden Mededeelingen.
k&ntfsrrr.eeljjgk
Hik
ekenkost
in da ontwikkeling
MISHANDELING EN BELEEDIGING.
Gerrit T„ landbouwer te Lutjebroek, heeft op „Dik
ken Dinsdag" 4 Februari, op ergerlijke wijze huisge-
houdeh bij de herbergierster Geertje Oud. Met den
volgenden beklaagde, Petrus D., landbouwer te Groo
tebroek, die niet verschenen was, en nog eenige ande
re belhamels, wierp hij telkens de deur van de her
berg open, waar de getuigen KL Bakker en P. Noord
hof speelden. Getuige Bakker liep naar buiten. Hij
zag eenige jongens, onder wie bekl. Deze gaf hem
een klap tegen het hoofd, hetgeen get. Noordhof be
vestigde. Bekl. Petrus I). lind de herbergierster Geer
tje Oud uitgescholden, waardoor ze zich beleedigd
achtte. Ook get, Noordhof had bekl. aan zijn stem
herkend.
De Officier meende, dat de schuld van beide be
klaagden wettig en overtuigend was bewezen en
eischte tegen ieder 15 boete of 15 dagen hechtenis.
Ingezonden mededeelingen.
Ingezonden Mededeelingen.
PIE man gevoelt zich jonger en de
vrouw ziet er frlascher uit, wan-
neer zij hunne gezondheid onderhouden
door het geregeld gebruiken van
gen.
Vanaf 16-jarigen leeftijd plaatsing als Genie»
soldaat, Tamboer, Hoornblazer.
Later bevordering tot idem le klasse, Korporaal,
Sergeant, enz. Bij veel aanleg opleiding tot Opzichter
van Fortificatiën.
Bij 18-jarigen leeftijd of ouder voor het eerste jaar
t 50.premie. Voor liet tweede jaar t 30. ge
durende de 8 volgende jaren f 20
Na 5-jarigen dienst, als wordt doorgediend, dienst-
premie van f 75.f 100.of f 150.
Inlichtingen verstrekken alle plaatselijke en Garni-
zoens-Commandanten en de Commandant van het
Regiment Genietroepen te Utrecht.