DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. No. 78 Honderd en vijftiende Jaargang. ZATERDAG 5 APRIL Gemeenteraad van Alkmaar Dit nummer bestaat uit 3 bladen. VERGADERING van den Het Bestuur van de Stoomtramlij n Eer- mond—Alkmaar—Bersten heeft de eerste stappen gedaan om te komen tot dubbel spoor en eleotrisohe tractie, terwijl het, naar ons ter core kwam, in het voornemen ligt, te trachten de eleotrisohe tram dwars door onze stad te doen loopen. BINNENLAND. STADSNIEUWS. ALKMAARSC op Woensdag 9 April 1913, 's nam. 3 uur. Te behandelen punten: 1. Vaststelling der notulen van de vorige vergade ring. Mededeelingen. Ingekomen stukken. 2. Benoeming van een eleetro-technisch ingenieur bij het gemeentelijk electriseh bedrijf (Bijlage No. 25). 3. Benoeming van een Directeur der gemeentelijke normaallessen (Bijlage No. 27). 4. Voorstel van B. en W. tot vaststelling van tarief en voorwaarden voor de levering van electrischen stroom (Bijlagen Nos. 12 en 26). 5. Alsvoren, tot vaststelling van het verslag, omtrent het verstrekken van schoolkleeding tot bevorde ring van het schoolbezoek (Bijlage No. 18). 6. Alsvoren, in zake benoeming commissaris van toe zicht in het bestuur der Huishoud- en Industrie school (Bijlage No. 19). 7. Alsvoren, tot verhuring van een stukje gemeente grond (Bijlage No. 20). 8. Alsvoren, in zake het stellen van zekerheid door hoofden van gemeentebedrijven (Bijlage No. 21). 9. Alsvoren, tot het verleenen eener toelage voor materiaal bij de uitoefening van den verloskundi gen dienst bij behoeftigen (Bijlage No. 22). 10. Alsvoren, tot verhuring van een gedeelte gemeen te-water (Bijlage No. 23). 11. Alsvoren, tot wijziging der verordening op vee- en vleeschkeuring (Bijlage No. 24). 12. Alsvoren, tot het doen van betalingen uit den post voor onvoorziene uitgaven der begrooting voor 1912. 13. Alsvoren, tot vaststelling eener 3e suppletoire ge meente-begrooting, dienst 1912. 14. Alsvoren, tot vaststelling eener le suppletoire ge meente-begrooting, dienst 1913. 15. Alsvoren, tot vaststelling van het suppl. kohier der belasting op de gebouwde eigendommen, dienst 1912 (Bijlage No. 28). 16. Alsvoren, tot vaststelling van het primitief kohier der belasting op de gebouwde eigendommen, dienst 1913 (Bijlage No. 29). 17. Voorstel van B. en W. tot wijziging der Verorde ning, regelende de bezoldiging van het personeel aan het Gymnasium. (Bijlage No. 80). ALKMAAR, 5 April. Het is een nieuwtje van beteekenis, waarmede we vandaag het artikel op deze plaats kunnen aanvan gen, een nieuwtje, waarvan onze lezers te Alkmaar, de Bergen's en de Egmonden zeker wel met bijzondere belangstelling kennis zullen nemen. Zoo onwaarschijn lijk zal het menigeen op het eerste gezicht voorko men, dat hij het voor een Aprilgrap zou hebben ge houden, indien we het Dinsdag hadden geplaatst. Hot steeds stijgende vervoor van reizigers en goe deren maakt de voorbereiding van deze ingrijpende maatregelen noodzakelijk. In welke mate de uitkomsten der exploitatie in den loop der jaren voortdurend gunstiger zijn geworden, leeren de volgende gegevens, welke ontleend zijn aan de jaarverslagen der maatschappij. In de jaren 1905— 1911 bedroeg het reizigersvervoer335.913, 330.718, 344.734, 343.876, 356.341, 385.685, terwijl in 1912 de 400.000 is overschreden; de opbrengst per dag kilo meter was in die jaren resp.: 9.78, 10.31, 10,21, j 10.542, J 11.38, 11.988, 13.094, terwijl deze op brengst over 1912 waarschijnlijk 14.06 zal bedragen. Sprekende cijfers, voorwaar I Toen de regeering indertijd voorstelde een renteloos voorschot uit 's Rijks kas ten behoeve van den aanleg dezer lijnen van 122.000 te verleenen, waren er som- mige Kamerleden, die het algemeen belang daarbij slechts in geringe mate betrokken achtten Cn de Vrees uitten „dat het vervoer op beide lijnen niet zeer groot „zal zijn en dientengevolge de exploitatie niet winst- „gevend zal blijken." De uitkomsten hebben de zul- ken schitterend in het ongelijk gesteld, hebben bewe zen, dat zij, die het initiatief namen en dat waren personen, die deze streek uitnemend kenden, goed ge zien hadden, toen zij een comité vormden, dat de aan leg van deze lijnen ten doel had. En hoe gelukkig, dat de oprichters van deze eerste stoomtram in Noord- Holland, welke als lokaalspoor is ingericht, het dade lijk daarheen hebben geleid, dat do beide lijnen ont eigend zijn op een breedte, die het aanbrengen van dubbel spoor mogelijk maakt! Toch zullen zelfs zij wel niet hebben voorzien, dat het oogenblik, waarop het gebruikmaken van deze mogelijkheid in ernstige overweging zou worden genomen, zoo snel zou aan breken! Nu spreekt het wel van zelf, dat er tusschen dit oogenblik en het moment, waarop de eerste elec- trische tranis êikaar voorbijsnijden, nog heel wat tijd kan verloopeu. Wel heeft de H. IJ. S. M. bij schrijven van 20 Februari 1900 aan een raadscommissie ad hoe „zich volgaarne bereid verklaard bij de exploitatie re kening te houden met gebleken behoeften en daarin te voorzien, doch er zullen nog tallóoze zwarigheden uit dén weg geruimd en bezwaren overwonnen moeten worden, voordat hetgeen thans wordt beoogd, zal zijn bereikt. Niet het minst tellen zeker de financieele moeielijkheden, welker oplossing wel niet zal kunnen geschieden zonder denzelfden krachtigen steun van rijk, provincie en betrokken gemeenten, die de oprich ting indertijd mogelijk heeft gemaakt. Maar er staan dan ook groote belangen bij de bovenbedoelde hervor mingen op het spel, belangen zoowel van algemeenen als van plaatselijken aardHoe beter de dienstrege ling kan zijn, hoe meer natuurlijk deze onderneming aan haar doel beantwoordt, dos te meer nut zij geeft en de welvaart van stad en omgeving vermeerdert. Gaat het de omgeving goed wij wezen den laatsten tijd hier meer dan eens op dan zal de stad, dan zul len vele hier gevestigde handelaren en nijveren daar van vruchten plukken. Een veelvuldige verbinding zal 's zomers het bezoek aan bosch, duin en strand be vorderen, maar zal ook de uitstapjes van de tijdelijke of blijvende bewoners van de Bergen's en Egmonden naar onze stad doen toenemen. Indien er veel vaker dan thans trams loopen en dit is het eerste resul taat der hervorming zal het 's zomers buiten wonen worden vergemakkelijkt en veraangenaamd, voor onze stadgenooten in de eerste plaats, doch, als er nog maar wat meer directe treinen komen, ook voor de Amsterdammers. Wanneer er echter meer trams loopen, wanneer du» de vervoercapaciteit grooter wordt, dan is een der directe gevolgen: verlaging van de tarieven. Wij zien dat thans op frappante wijze te Amsterdam. Na de ervaring, opgedaan sinds de tariefverlaging in 1908 en na de vermeerdering van het materieel verhoo ging van de vervoercapaciteit stellen B. en W. den Raad aldaar voor het tarief voor alle 71/2 cents en 10 centsritten te. stellen op 5 cent, overtuigd als zij zijn, dat de daling van de gemiddelde opbrengst per passa gier bij de tarief verlaging wordt vergoed door de toe neming van het aantal vervoerde passagiers. Wie weet dus, of in de toekomst rijdt men voor een dubbeltje naar Egmond en Bergen! Voor onze stad zou het voorts zeker van belang zijn, indien zij in het bezit kwam van een electrische tram, welke dan zou loopen van het nieuwe tramstation aan de noordzijde van het stationsemplacement, langs de spoorbaan naar het Noord-Hollandsch kanaal, met een bocht van daar over de baan langs de boterfabriek, langs de gasfabriek door de Paternosterstraat over het Kerkplein, langs de Koorstraat naar de Laat, terwijl het eindpunt zou komen bij de stadswerf. Vandaar af zou een teruggaande lijn loopen over de Laat langs het Ritsevoort over de Heiloërbrug langs den Singel door de Nassaulaan, de Egmonderstraat het Scharloo naar het station, en van het station langs dè spoor lijn, de baan bij de spoorbrug overstekende naar het tramstation. Natuurlijk zullen er op enkele punten komt dit plan tot stand verbreedingen moeten plaats hebben. Het is wel eigenaardig, dat de heer Kraakman reeds in 1900 in den gemeenteraad betoogde, dat een tram van den Lrmmerhoek of van de aanlegplaats der boo ten naar het station voor Alkmaar zeer gewenseht zou zijn! Wat toen reeds gold, geldt thans in veel sterkere mate. De Laat zou in één slag aan haar aan gewezen bestemming van verbindingsweg Oost-West gaan beantwoorden, het tramvraagstuk zou voor het grootste gedeelte der stad iijn opgelost en de tram zou veel meer nog dan thans onze stadgenooten uit lokken in de schoone omgeving ontspanning te zoe ken. Ziedaar dus factoren genoeg, om aan te tooncn, dat het „nieuwtje", hetwelk wij hierboven brachten, van belang mag worden genoemd, dat de verwezenlijking van het voorgenomen plan in het algemeen, doch voor onze stad in het bijzonder, van verstrekkende beteeke nis mag heeten, dat er alle reden is om op een niet al te vèr-af liggende verwezenlijking te hopen! H. M. DE KONINGIN. De Duitsche Keizer heeft gisterochtend vanuit Homberg vor der Höhe op Hohemark een bezoek aan H. M. de Koningin gebracht. EERSTE KAMER. Na verdere discussie werd gisteren het wetsontwerp betreffende verbouwing en uitbreiding departementen op het Binnenhof te 's-Gravenhage, goedgekeurd met 34 tegen 4 stemmen. Hierna werd de vergadering verdaagd tot. nadere bijeenroeping. TWEEDE KAMER. De Tweede Kamer zette gisteren de artikelsgewijze behandeling van de Ziekteverzekering voort. Art. 31 (ziekengeld) was aan de orde, waarbij de heer Schaper (S. D. A. P.) een amendement ver dedigde, om het ziekengeld van 70 pet. op 100 pet. van het loon te brengen. Een tweede amendement van denzelfden spreker be oogde, het ziekengeld reeds op den eersten dag van de ziekte te doen ingaan, en niet eerst op den derden dag gelijk het ontwerp voorschrijft. Een derde amendement had ten doel, de uitkeering eerst na 12 en niet reeds na 6 maanden te doen op houden. Het vierde amendement had betrekking op de uit keering bij zwangerschap. Ten minste 10 weken voor, èn na de bevalling stelde de heer Schaper voor. Het ontwerp wil alleen: van den eersten dag der onge schiktheid tot werken af. Nog had de heer Schaper een vijfde amendement: Volle loon uitkeoren, in stee van 70 pet., bij zwangerschap. Minister T a 1 m a bestreed alle amendementen, welke hij in strijd met het systeem van de wet oor deelde. De minister kwam echter eenigermate aan het vijf de amendement tegemoet. Bij bevalling is simulatie niet mogelijk. De minister wilde ruimte geven bij be valling het volle loon uit te keeren, zoolang de onge schiktheid uit die oorzaak voortduurt. Na eenige discussie werden do 4 amendementen, (het eerste was vervallen na de wijziging aangebracht door den minister) verworpen. Daarna kwam aan de orde art. 32 (door de wet toe gelaten ziekengeld van uiterlijk 50 tot uiterlijk 90 van het gemiddelde der loonklasse), waarop de heeren Patijn en Duijs amendementen hadden inge diend, waarvan de behandeling Dinsdag zal worden voortgezet. GemeDgil nieuws. PLAN 1913. De centrale commissie voor Plan 1913 hield haar 13e vergadering onder voorzitterschap van ,jhr. C. F. van de Poll. Medegedeeld werd, dat met de plaatselijke comjté's een overeenkomst is getroffen voor de ontvangst van buitenlandsche journalisten, die door de centrale com missie in de gelegenheid zullen worden gesteld ons geheele land te bezoeken. Ten einde de vreemdelingen in den komenden zo mer op de hoogte te stellen van hetgeen er op het tijdstip, dat zij ons land bezoeken, te zien is, zal de centrale commissie een officieel bulletin uitgeven in het Duitsch, Engelsch en Fransch en dit kosteloos verspreiden aan de Ned. douane-stations, in de infor- matie-bureauX, de hotels, enz. De redactie van dit bul letin, dat in het drukke seizoen wekelijks zal verschij nen, is opgedragen aan de heeren jhr. J. Feith te Hil versum, en P. Long te 's-Gravenhage. De subcommissie voor de buitenlandsche reclame deed verslag van haar werkzaamheden. Uit het buiten gewoon groot aantal vragen om inlichtingen blijkt dat hare reclame doeltreffend werkt. In verband met het te verwachten gróote bezoek en de beperktheid van de logeergelegenheid in de Ned. hotels, heeft de subcommissie voor de huisvesting zich dan ook beijverd om in tal van plaatsen, in ons land, mede te werken aan 't inrichten van speciale bureaux van huisvesting, ten einde personen, die geen plaats in hotels kunnen vinden, in goede kamers bij particu lieren onder dak te brengen. Betreffende de plaatselijke plannen werd nog mede gedeeld, dat de lijst nog was vermeerderd met. Zutfen, alwaar een tentoonstelling van historische prenten wordt gehouden, terwijl de voorgenomen tentoonstel lingen te Deventer, Hilversum en Broek-in-Waterland niet zullen doorgaan. LOOS ALARM. Donderdagavond omstreeks kwart voor 11 heerschte er groote opschudding op de Keizersgracht bij de Leidschestraat, waar de bekende juwelier J. A. Hoe- ting gevestigd is. „Men" had, aldus wordt uit Am sterdam aan de N. Crt. geschreven, drie mannen naar binnen zien gaan, van wie men in de duisternis niet méér kon zien dan dat zij een onmiskenbaar inbrekers- type vertoonden, en die buitendien op zoo verdachte wijze hun entree deden, dat men er niet aan twijfelde of een bandietenstreek werd uitgevoerd. Toen op een der in duisternis gehulde bovenverdieping licht werd ontstoken, begreep de inmiddels samengestroomde menigte, dat de aanvankelijke meening de juiste was, en dat de heer Hoeting op ditzelfde moment werd be stolen. Politie kwam opdagen: 5 agenten en een re chercheur. Men schelde aan. En toen na eenig wach ten de straatdeur werd geopend, bleek het dat de drie inbrekers vrienden van den zoon des huizes waren, die, in een helderder licht beschouwd, volstrekt niet op inbrekers geleken. HET CONFLICT IN DE KLEEDINGINDUSTRIE. Te Utrecht vergaderde gistermiddag de Bond van Kleermakerspatroons in Nederland. Een veertigtal van de grootste patroons uit alle oorden des lands wa ren aanwezig. Met algemeene stemmen werd beslo ten, de Amsterdamsche patroons krachtig te steunen, en in geen geval tijdens het conflict klanten van Am sterdamsche patroons te bedienen. Ook vereenigde zich de vergadering met het voorstel, om geen enkelen werkman uit Amsterdam aan te nemen. UIT HOORN. Ter gelegenheid van de opening der vluchthaven alhier zullen van 3 tot 5 Mei eenige kleine marine vaartuigen met de stafmuziek der marine uit Wil lemsoord ter opluistering van de feesten aanwezig zijn. De heer mr. G. H. Bast (lib.) heeft om gezond heidsredenen ontslag genomen als lid van den ge meenteraad. Hierdoor is het aantal vacaturen geste gen tot drie. UIT EGMOND AAN ZEE. Voor den Raad voor de Scheepvaart te Amster dam werd gisteren een uitvoerig onderzoek ingesteld naar de aanvaring op 10 November in de Noordzee tusschen de logger „Jan Bart" A. M. 7 (schipper Kos Zwart, te Egmond aan Zoe, reeder B. C. Kiewit te Amsterdam) en „Hoop op Verwachting" Sch. 367 (schipper Dirk Bal; reeder G. van Leeuwen, beiden te Scheveningen). De uitspraak volgt later. UIT IIENSBROEK. Door den Raad onzer gemeente zijn herbenoemd tot leden van de commissie tot wering van schoolverzuim de heeren A. Sehrooder, D. Schaak en De Haan en is benoemd in de vacature wijlen D. van Diepen, de heer J. Vriend. UIT NOORDSCHARWOUDE. Op 31 Dec. 1911 bedroeg de bevolking dezer ge meente 808 mannen en 792 vrouwen, totaal 1600op 31 Dec. 1912 821 m. en 794 vr., totaal 1615. was uitgenoodigd, werd van gedachten gèwisseld over gemeenschappelijke feestviering paet het oog ook op de onafhankelijkheidsfeesten. Na eenige discussie hierover achtte men het algemeen beter de vereeni- gingsfeesten geheel afgescheiden te houden van even tueel te houden onafhankelijkheidsfeèsten. Uit vordero discussie bleek, dat de openbare onder wijzers, alsmede hpt bestuur der vereeniging, reeds het vorig jaar van oordeel waren, dat de ouders der kin deren, die de bijzondere scholen bezoeken, zich zouden afscheiden en, zoo noodig, een eigen vereeniging zou den oprichten, wat men ook nu nog de beste oplossing acht. Binnenkort zaleen algemeene vergadering der bestaande vereeniging uitgeschreven worden, waar een voorstel tot ontbinding ter tafel zal worden ge bracht. Op het land van den heer P. Kobbes Jr. werd hedenmorgen een koe door de koude bevangen; het dier moest op een slee naar huis gebracht worden. UIT OUDE-NIEDORP. Donderdagavond vergaderden een 20-tal ingezete nen alhier in het "lokaal van den heer T. de Jong, naar aanleiding van een ingekomen schrijven van den Raad der gemeente Nieuwe Niedorp, houdende de voorwaarden van het betrekken van gas, uit de aldaar op te richten steenkoolgasfabriek. De vergadering werd geleid door den heer A Won der Pz., als voorzitter van de. alhier bestaande straat verlichting. Na lezing van het genoemde schrijven, zeide de voorzitter dat deze voorwaarden hem niet medevielen, hij dacht dat men er zóó moeielijk op in kon gaan. Het gas zal worden geleverd zoo als de N. Niedorpers dat krijgen, doch bovendien moet men ons buizennet aanleggen enz. Dit kost tot het Westeinde van het dorp 5000 en tot Verlaat 7000. Dan zou men een gascommissie moeten benoemen, die de gasprijzen alhier vast stelt. Verschillende vra gen moesten onbeantwoord blijven, aangezien geen deskundig adviseur aanwezig was. Na eenige gedachtewisseling werd besloten om oen commissie te benoemen en een onderhoud aan te vra gen met B. en W. van N. Niedorp en desnoods met den deskundigen adviseur, den heer Boeseman in overleg' te treden, om zoodoende aannemelijker voor waarden te krijgen. Hierna werd de bijeenkomst door den heer A. Won der met woorden van dank en in de hoop dat we in den komenden winter gas zullen stoken, gesloten. UIT OUDKARSPEL Op 31 Dec. 1911 bedroeg de bevolking dezer ge meente 901 mannen en 911 vrouwen, totaal 1812. Op 31 Dec. 1912 was het totaal 1835, t. w. 923 mannen en 912 vrouwen. Bij de gehouden stemming voor 3 notabelen voor de Ned. Hervormde Kerk alhier zijn gekozen de hee ren D. Hopman, Jb. Kroon Pz. en D. Keppeh UIT URSEM. In de gisteren gehouden vergadering van de lib. kiesvereeniging alhier zijn op de groslijst voor de Provinciale Staten geplaatst in de vacature de Jong (aftr.) de heer G. Wonder en in de vacature-Wondef de heer W. de Geus Czn. UIT HEER-HUGOWAARD. In con vergadering van het bestuur der vereeniging ter bevordering van getrouw schoolbezoek, waartoe ook het personeel der openbare an bijzondere scholen KORTE BERICHTEN. -— De Luxemburgsche regeering heeft het verbod van in- en doorvoer van versch vleesch van herkau wende dieren uit België en Nederland ingetrokken. Gistermorgen is dr. A. van der Steen van Om meren, officier van gezondheid 1ste kl., die geruimen tijd in de ambulance van het Nederlandsche Roode Kruis te Konstantinopel is werkzaam geweest, aan het Cent.raal-Station te Amsterdam aangekomen. Een groot aantal belangstellenden was te zijner verwel koming op het perron aanwezig. De Gemeenteraad van Bergen op Zoom heeft met op drie na algemeene stemmen besloten om aan het Comité Plan 1913 uit de gemeentekas een subsidie te verleenen van 4000 in de kosten van do door dit comité te organiseeren feestelijkheden. Wegens mishandeling gepleegd tegen hare moe der werd gisteren door de Rechtbank te Middelburg een 27-jarige vrouw uit St. Jansteen tot 14 dagen ge vangenisstraf veroordeeld. Volgens de gtuigen ranselt deze liefhebbende dochter haar moeder nogal eens af. In verband met het door ons medegedeelde be richt in de „N. R. Ct." vernam „Het Vad.", dat in derdaad overwogen moet zijn een meervoudig bestuur hij de Posterijen en Tel. te benoemen, maar niet af zonderlijke hoofden voor den post- en den telegraaf dienst. -Te Bennekom is een 1% jarig ventje, dat zich Dinsdag ernstig brandde aan een emmer met kokende stijfsel, aan de gevolgen daarvan overleden. -Ook tegenover de Franeker Crt. is een mis plaatste „Aprilgrap" uitgehaald. Een bericht, hou dende de benoeming van een nieuwe burgemeester, onderteekend door het Ned. Correspondentiebureau te den Haag, blijkt door een vrouw ter telegraafkantoro te den Haag te zijn aangeboden. liet bureau heeft een klacht ingediend bij de justitie. -Gisteren hebben een paar Hagenaars te Amster dam getracht een kunsthandelaar een valsehen „Jo zef Israëls" te. vorkoopen. De heeren werden door een rechercheur meegenomen naar het politiebureau en eerst, 's avonds weer op vrije voeten gesteld. GEEN DROOGMAKING VAN EEN GEDEELTE VAN ILET ALKMAARDER MEER. In het laatst van 1911 hebben we medegedeeld, dat de heeren jhr. mr. P. van Foreest te Heiloo, J. F. Moens te Alkmaar, II. G. Th. Man te Petten en mr. W. C. Bosman te Alkmaar concessie hadden aange vraagd tot drooglegging van een gedeelte van het Alkmaarder of Lange Meer en wel het Oostelijk ge deelte, onder de gemeente Akersloot, groot ongeveer 170 II. A. De gevraagde droogmaking betrof het gedeelte watervlakte genaamd de Dieling, zij zou de belangen van omliggende polders en die van do scheepvaart be vorderen on tegelijkertijd het in cultuur brengen van vruchtbaren grond mogelijk maken. Intussehen er komt niets van. Besehikkendo op bet adres van jhr. mr. P. van Foreest te Heiloo e. a„ waarbij de coueeesie werd gevraagd, heeft de Mi-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1913 | | pagina 1