Fin is Lit to dt Ml Carbolineum, Black Varnish, 1 Van der Laan Stam. Noordhoilandsch s- Landbouwcrediet. SAFELOKETTEN. ELKEN DAG - „De Rijzende Zon", - „Alkmaar Packet". Pi O li o uw terrein IJzer- en Koper Gewicht. Ultra tl Hiéi Craitiilti Wanmolens. Schoppen, Wannen, Zeven. Van Nieuwkuyk's Kennisgeving. H. 1. VONK ZOO* Kapitein Dodèro. Nederlandsch-Amerikaansche Hypotheekbank. LEESKAMER Gebr. STBÖÖMER, Bergen. Electro-Techniseh Bureau. L eert i FEUILLETON. De Tarief wet SCHAMPT den BURGER, Stoom-Ververij en Chemische Wasscherij, LEO BAKKER, Tapijtmagazijn, Laat 163. TELEF. 5845 1 FiliaalOUDEGRACHT 221. Tel 80. 353. üikmaaPi GmidüEHid.. winkelbediende iasiau-KwaHtieri N ederlandsch-Indische Exploratie Maatschappij. J. DE LANGE Corns. Jobs. Zn,, Kassier en Commissionair in Effecten. beste kwaliteit, vierkante brug, in verschillende grootten. Landbouw-We ktuigen. Dijk. ALKMAAR. Dijk. Schoenenmagazijn. Houttü 17. Alkmaar. C. J. TJADEN Zaadmarkt 72. der te ALKMAAR. De koersen van Londen en Amsterdam zijn ter inzage voor belanghebbenden. per fast en per liter. Ondergeteekenden, Timmerlieden en Aanne mers, bevelen zich beleefd aan tot het maken van en het uitvoeren van werken. Teekeningen en Begrootingen gratis f Stadsuurwerkmaker, Heerenstraat 7. Telefoon S07. Horloges, Regulateurs, Klokken, Wekkers, Barometers, enz. HOOGSTRAAT 14. Licht-Motoren. Schellen. Kook- en Verwarmings-Apparaten. Plannen en Begrootingen gratis. Fransch, Fransche Handelscorrespondentie, Duitsch, Duitsche Handelscorrespondentie, Engelsch, Engelsche Handelscorrespondentie, Itaiiaansch, Spaansch, Deensch- Noorsch, Zweedsch, Russisch, Lat yn, BOEKHOUDEN Bureau tot Publiciteit van Weten schappelijk Nieuws, door nieuw of verhoogd invoerrecht op Eet- en Drinkwaren, als: havermout, gerookte visch, konijnen, eenden, ganzen, zwanen, scha- penvleesch, varkensvleesch, rundervet, slachtpaarden, margarine, boter, kaas, gebrande koffie, honig, sucade, zout, specerijen, appelen, peren, pruimen, vijgen, mineraalwater, bier, enz. KONINKLIJKE STOOM-WASSCHERIJ en BLEEKERIJ GOUDA, Telefoon No. 95 Int. E RIJZENDE zon GOUDA i ■Bimcprj frroHNtföfWf wwrifl ZOMI^F8 DIBirg-BT. Aangevangen 1 Mei. ri.v. simmers TECHNISCH BUREAU KEIZER5SÜ2.460 AMSTERDAM. TELER 5542 i Begrootingen en advies gratis. W esterweg LindelaanLamoraal- straat, Van der Meystraat, Nassau- plein EgmonderstraatCabeljauw- straat, Nassaulaan. Noordhoilandsch Landbouwcrediet te Alkmaar. Coupons en vreemd bankpapier, lncasseeringen op Binnen- en Bui tenland. D0T' Vraagt Prijscouranten. IEDER, die er naar streeft SCHOENEN te koopen tegen zeer concurreerende prijzen gepaard aan tijne afwerking en zeer moderne mo dellen, doet zijn inkoopen in De VELO WASCHMACHINE MAAT SCHAPPIJ geeft hiermede kennis dat vanaf 19 Mei de Heer als haar vertegenwoordiger voor Alkmaar en Omstreken zal optreden. De YELO WaSCH- en WRINGMACHINES zijn uitsluitend verkrijgbaar in ons eigen filiaal'. Ksnlnggstrsat, Alkmaar. Telefoon SO. L GROOTE KEUZE: 8 c fa o oriteeu-G arultureu. ParUaebe Marmeren Koperen Houten CONCURREERENDE PRIJZEN, Uitsluitend met eerste kwaliteit uurwerk. (examen-cursus en oursus voor winkeliers en ambachts lieden), enz., door middel van de schriftelijke cnr- mmen van het SINGEL 876, AHSTEBDiH. WetenschappeHffae leiders: Dr. A. i. FOK* KEB, loeraar aan de Handelsschool te Amsterdam, en da. J. M. HOOGVLIET, privaat-docent aan de Universiteit te Utrecht, en andere docenten van naam. Ook examen-cursussen en leergangen voor beginners zoowel als voor meergevorderden. Vraagt ons gratis prospectus. De meeste eursussen duren één jaar. SM* Succes verzekerd Novelle van ANTON GIULIO BAKRTLI. 2) —o— Welnu, kapitein, zie wat een verlangend audito rium je hebt. Maar we zijn hier niet op ons gem.1I laten we naar beneden gaan in het atrium1) (voor hal), waar we op ons gemak kunnen liggen, rooken en drinken in den maneschijn. Ja, dat is goedl De maan is juist zoo mooi! Vooruit, naar het atrium, naar het atrium, en leve kapitein Dodèro We zullen een sigaar aansteken aan het vuur, dat bestemd was hem te braden! 1We zullen drinken op de gezondheid van de koks, die het spit hadden moeten draaien! Ja, ja, bromde de kapitein tusschen zijn tanden, terwijl hij met de vroolijke bende naar het atrium ging; ik zal jelui het verhaal wel opdisschen en zoo dat je alle met' een langen neus blijft zitten! Toen ze allen beneden waren en op hun gemak ge zeten naast de pilaren of de trappen, begon kapitein Dodèro met luider stem: Breng me wat rum, dat vocht is uitstekend om de huig nat te' houden, en ik zal weldra het ruime sop kiezen. Gerolamoriep de gastheer, wijn, water, rum, glazen, sigaren en alles wat we noodig hebben 1 En nu kapitein, onze ooren staan wijd open om naar uw ver haal te luisteren. Ja, maar ik moet jelui allereerst vertellen van die arme Stella del mare, een prachtig schip, op mijn woord; dat haar karkas in de wateren van de stille zuidzée heeft gelaten. Ili wrik jnftr, kapitein? O. veie jaren zijn er sinds dien voorbij gegaan. Ik Was toen vier en twintig, reken nu zelf maar uit. Ih 1700 dus! riep de grappenmaker van een Gi- Atrium, voorn- deel eener oud Rorn. woning. eet ge brooddaarom juist dient ge het beste brood CABB'S HOUTBBOOD te eten Gebakken doorEERSTE HYGIËNISCHE ALKMAARSCHE BROODFABRIEK en W. G. E. VALK; H. DIJS, Bergen. Telefoon No. 106 Int. Afhaling, verzending en thuisbezorging ELKEN DAG, GEHEEL KOSTELOOS Alles franco uit-jen thuis. VRAAGT PRIJZEN EN INLICHTINGEN. ■■Flê ifgDepOt teJALKMAAR: Gevestigd te UITHUIZEN (Prov. Groningen.) Opgericht in 1893. Geplaatst kapitaal f 3.300.000.— Reserves ruim f 3.000.000.— Gestort kapitaal c.a. 1.8O0.OOO.— Uitstaande pandbrieven c.a. 33,000.000.-— De Bank geeft 4Wg pi t. pandbrieven uit, groot t lOOft.— en f 000.met eoupori per 1 Mei enl Nov., tegen den koers van 100 pCt. Te Alkmaar ten kantore van de flrma 1>. A. HISSELINK. iw i Va® ALKMAAR S 10.—, 11,30, 3 SO 4.—, 6 7.30 t*U< Wam AMSTERDAM 6 30. 8.—, 0.36, 11.30, 3 13. 4—, 67.30 uur. De motorboot „Alkmaar" vaart iederen Zondag v.m. ÏO.— en n.m. 6 uur van Alkmaar. JONGMENSCH P.G., 20 jaar, aoekt plaatsing «Is in eerste klasse zaak, goed bekend met het vak. Br. franeo onder letter A 282, Bureau van dit Blad. I» HET orgio Durante. Hoor die jongelui eens! zei kapitein Dodèro, ge raakt je bent ouder dan Mathusalem jij en je verft je haar nog! Wie zegt dat? Je kapper die het rondvertelt aan wie het hoo- ren of niet hooren wil. Maar dit is de geschiedenis van G. Durante en. niet de uwe, viel een ander hem in de rede. Je hebt gelijk, en nu ga ik de mijne beginnen, nog een glaasje en ik kies het ruims sop. II. Ik was "vier en twintig, zooals ik al zei, en tweede stuurman aan boord van de Stella del mare, een mooi schip van vijfhonderd ton, wat voor dien tijd al een wonder was, en de werf van Varazzo, waar het ge bouwd was, alle eer aandeed. Ze had den vorm van een sperwer, waardoor ze een vlug zeiler was. En als ze voor den wind liep, alle zeilen op, dan had je ze moeten zien, tien knoopen per uur! De Stella del ma re doet mij aan den armen kapitein Fantasia denken, die veel van haar hield, veel meer dan van zijn eigen vrouw. En daarin had hij nog zoo erg ongelijk niet, daar zijn vrouw net zooveel om hem maalde, als om den Grooten Turk; terwijl de Stella del mare al zijn bevelen gehoorzaamde met een zachtmoedigheid die aan genegenheid grensde; hij aanbad haar zooals men een vrouw aanbidt in de wittebroodsweken, hij hield van haar, van de kiel tot aan den grooten mast, van het achterdek tot aan het voordek. Ze zijn allebei om zeep gegaan, kapitein Fantasia en zijn schip, de eene niet ver van de andere en in dezelfde zee zijn ze zon der ceremoniën begrayen. De goede man heette Gio vanni del Bene, maar bijna niemand kende hem onder dien naam; iedereen noemde hem kapitein Fantasia, omdat hij inderdaad erg fantastisch was, en ook om dat die uitdrukking dikwijls door hem werd gebruikt. Is u ziek, kapitein, drink toch linde bloesem, Fantasia! antwoordde hij. Kapitein, ik denk dat dit zaakje weinig op zal brengen. Te bevragen b« A. DEW BOESTEXtD, ÜMM&miteln 41, Tel. 568. DIVIDENDBEWIJS No. 14, is vanat Dinsdag 30 SIfl niet f 0.375 betaalbaar bg de Hee- ren SCHILL CAPEDOSE te 's Gravenhage, DUN- LOP Co. te Amsterdam en bij het DE DIRECTEUR. Fantasia, Fantasia Enfin fantasia hier, fan tasia daar, alles was fantasia en dien bijnaam had hij gehouden. Ik was al sedert twee jaar aan boord van de Stella del mare, toen we voor die ongelukkige reis naar Si- ma vertrokken. Na negentig dagen varen, waarbij voor- en tegenspoed eerlijk verdeeld waren, bereikten wij kaap Horn, en dat is een gevaarlijke kaap, dat ver zeker ik je ,met die westenwinden, die ons overvielen; het voorzeil zag je als een vlieger de lucht in vliegen en de fokkemast knapte af als een rietje; 't was een leven als een oordeel en je kunt je wel voorstellen hoe de zee in beroering was, en hoe we op en neer dansten op de woeste golven. Een van de groote masten be gaf ons ook al en om een andere op te zetten en een nieuw zeil te hijschen, wat toch noodig was om door te kunnen zeilen, daar was geen denken aan onder dat gebulder van de elementen. We besloten dus de zeilen maar te reven en dreven langzaam tot op 70 graden breedte. Twee dagen hielden wij het op die manier uit, en als de Stella del mare niet zoo'n stevige kast was ge weest zou ze toen al naar den kelder zijn gegaan. Maar wat heeft haar toen dat volhouden gebaat, arm schip, en waarom deed ze zoo'n moeite de haaien achter zich te laten, nu ze toch eenige dagen laterMaar basta, laten we doorgaan. In die twee dagen van ge dwongen vaart naar de Stille Zuidzee, herstelden we het mastwerk. Wij zeilden eindelijk kaap Horn om, maar met den wind woester dan ooit tegen het voor schip, zoodat er geen andere uitkomst overbleef dan naar het westen te keeren, of voor den zuidenwind te zeilen. Kapitein Fantasia besloot tot het laatste en de zaak marcheerde in den beginne niet al te slecht. De wind was een beetje gaan liggen en we konden met de zeilen die ons nog overgebleven waren, door varen, zoodat we acht mijlen per uur haalden, zonder te veel uit de richting te gaan. We begonnen wat opgewekter te worden, en wie de vorige dagen in 't geheel niet had geslapen, trachtte nu zijn schade wat in te halen, toen op een nacht, tusschen het lawaai van de golven en het gieren van den wind, een gewel dige slag werd gehoord en het schip kraakte en spron gen maakte alsof het op een rots was gestooten. Dat was de eerste gedachte die bij me opkwam, toen ik BASCULES OHNSTIDE, doodelijk verschrikt uit mijn hunt rende, waar ik een half uur te voren wat was gaan rusten. Ik was onmid dellijk op dek, waar de kapitein stond te midden van de algemeene verwarring, mopperend, vloekend, dat op deze plaats geen rotsen of zandbanken konden zijn. Het moest dus 'een andere ramp zijn. Do kapitein had gelijk. Weet je wat het was? De romp van een verbrand sehip, door den stroom meege voerd en dat de golven tegen ons voorschip hadden gesmeten. Het is volstrekt geen zeldzaamheid in volle zee zul ke wrakken aan te treffen, evenmin als het vreemd is dat je op een slagveld beenderen van lijken vindt. De dooden verkeeren niet zoo spoedig tot stof, en moeder de aarde kan niet zoo gauw de beenderen verslinden als het vleesch dat de beenderen bedekte. Zoo is het niet met de zee, ze eerbiedigt eenigen tijd de groote lichamen die ze opslikt bij haar wreede maaltijden, en gemakkelijker dan de aarde geeft ze haar slachtoffers terug. Wee het schip dat een dergelijk wrak ontmoet als de nacht donker is, wee hem die er op stoot als de zee. woest is; dan werkt zoo'n romp als een ramp! Mijn arme kapitein stond nog op het voorschip het wrak vervloekend toen de bootsman vanaf het onder dek, waar hij naar toe was gegaan, begon te schreeu wen dat het schip water maakte door een scheur, ver oorzaakt door de botsing met het wrak. Dat was een leelijk bericht en al was het al dadelijk na den gewel digen stoot te voorzien geweest, en al vreesden wij het in ons binnenste, wij schrokken als bij de vermelding van een onverwachte ramp. En onze angst vermeer derde toen we bemerkten, dat het lek zooveel water inliet dat het achttien duim per uur steeg. De be manning was als versteend; niemand gaf geluid, zelfs niet om te klagen. Wat een smartelijke gedachten zich bij iedereen in dat oogenblik opdrongen! Als de ramp in de Middellandsche Zee was gebeurd, in de nabijheid van een gastvrije kust, zou, hoe groot het ongeluk ook was, zich niet zoo'n angst van ons meester ge maakt hebben, want dan zou er ook plaats zijn ge weest voor da hoop. (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1913 | | pagina 4