Fin is Lit to dt Ml
Carbolineum,
Black Varnish,
1
Van der Laan Stam.
Noordhoilandsch s-
Landbouwcrediet.
SAFELOKETTEN.
ELKEN DAG
- „De Rijzende Zon", -
„Alkmaar Packet".
Pi
O
li o uw terrein
IJzer- en Koper Gewicht.
Ultra tl Hiéi Craitiilti
Wanmolens.
Schoppen, Wannen, Zeven.
Van Nieuwkuyk's
Kennisgeving.
H. 1. VONK ZOO*
Kapitein Dodèro.
Nederlandsch-Amerikaansche Hypotheekbank.
LEESKAMER
Gebr. STBÖÖMER, Bergen.
Electro-Techniseh Bureau.
L eert i
FEUILLETON.
De Tarief wet SCHAMPT
den BURGER,
Stoom-Ververij en Chemische Wasscherij,
LEO BAKKER, Tapijtmagazijn, Laat 163.
TELEF.
5845
1
FiliaalOUDEGRACHT 221.
Tel 80. 353. üikmaaPi
GmidüEHid..
winkelbediende
iasiau-KwaHtieri
N ederlandsch-Indische
Exploratie Maatschappij.
J. DE LANGE Corns. Jobs. Zn,,
Kassier en Commissionair in Effecten.
beste kwaliteit,
vierkante brug,
in verschillende grootten.
Landbouw-We ktuigen.
Dijk. ALKMAAR. Dijk.
Schoenenmagazijn.
Houttü 17. Alkmaar.
C. J. TJADEN
Zaadmarkt 72.
der
te ALKMAAR.
De koersen van Londen en Amsterdam zijn
ter inzage voor belanghebbenden.
per fast en per liter.
Ondergeteekenden, Timmerlieden en Aanne
mers, bevelen zich beleefd aan tot het maken van
en het uitvoeren van werken.
Teekeningen en Begrootingen gratis
f
Stadsuurwerkmaker,
Heerenstraat 7.
Telefoon S07.
Horloges, Regulateurs, Klokken,
Wekkers, Barometers, enz.
HOOGSTRAAT 14.
Licht-Motoren.
Schellen.
Kook- en Verwarmings-Apparaten.
Plannen en Begrootingen gratis.
Fransch, Fransche Handelscorrespondentie,
Duitsch, Duitsche Handelscorrespondentie,
Engelsch, Engelsche Handelscorrespondentie,
Itaiiaansch, Spaansch, Deensch-
Noorsch, Zweedsch, Russisch, Lat yn,
BOEKHOUDEN
Bureau tot Publiciteit van Weten
schappelijk Nieuws,
door nieuw of verhoogd invoerrecht op Eet- en Drinkwaren, als:
havermout, gerookte visch, konijnen, eenden, ganzen, zwanen, scha-
penvleesch, varkensvleesch, rundervet, slachtpaarden, margarine,
boter, kaas, gebrande koffie, honig, sucade, zout, specerijen,
appelen, peren, pruimen, vijgen, mineraalwater, bier, enz.
KONINKLIJKE STOOM-WASSCHERIJ en
BLEEKERIJ
GOUDA, Telefoon No. 95 Int.
E RIJZENDE zon
GOUDA
i ■Bimcprj frroHNtföfWf wwrifl
ZOMI^F8 DIBirg-BT.
Aangevangen 1 Mei.
ri.v. simmers
TECHNISCH BUREAU
KEIZER5SÜ2.460
AMSTERDAM.
TELER
5542
i
Begrootingen en advies gratis.
W esterweg LindelaanLamoraal-
straat, Van der Meystraat, Nassau-
plein EgmonderstraatCabeljauw-
straat, Nassaulaan.
Noordhoilandsch Landbouwcrediet
te Alkmaar.
Coupons en vreemd bankpapier,
lncasseeringen op Binnen- en Bui
tenland.
D0T' Vraagt Prijscouranten.
IEDER, die er naar streeft
SCHOENEN te koopen tegen zeer
concurreerende prijzen gepaard aan
tijne afwerking en zeer moderne mo
dellen, doet zijn inkoopen in
De VELO WASCHMACHINE MAAT
SCHAPPIJ geeft hiermede kennis dat vanaf
19 Mei de Heer
als haar vertegenwoordiger voor Alkmaar en
Omstreken zal optreden.
De YELO WaSCH- en WRINGMACHINES
zijn uitsluitend verkrijgbaar in ons eigen filiaal'.
Ksnlnggstrsat, Alkmaar. Telefoon SO.
L
GROOTE KEUZE:
8 c fa o oriteeu-G arultureu.
ParUaebe
Marmeren
Koperen
Houten
CONCURREERENDE PRIJZEN,
Uitsluitend met eerste kwaliteit uurwerk.
(examen-cursus en oursus voor winkeliers en ambachts
lieden), enz., door middel van de schriftelijke cnr-
mmen van het
SINGEL 876, AHSTEBDiH.
WetenschappeHffae leiders: Dr. A. i. FOK*
KEB, loeraar aan de Handelsschool te Amsterdam,
en da. J. M. HOOGVLIET, privaat-docent aan de
Universiteit te Utrecht, en andere docenten van naam.
Ook examen-cursussen en leergangen voor beginners
zoowel als voor meergevorderden.
Vraagt ons gratis prospectus.
De meeste eursussen duren één jaar.
SM* Succes verzekerd
Novelle van
ANTON GIULIO BAKRTLI.
2) —o—
Welnu, kapitein, zie wat een verlangend audito
rium je hebt. Maar we zijn hier niet op ons gem.1I
laten we naar beneden gaan in het atrium1) (voor
hal), waar we op ons gemak kunnen liggen, rooken
en drinken in den maneschijn.
Ja, dat is goedl De maan is juist zoo mooi!
Vooruit, naar het atrium, naar het atrium, en
leve kapitein Dodèro
We zullen een sigaar aansteken aan het vuur,
dat bestemd was hem te braden!
1We zullen drinken op de gezondheid van de
koks, die het spit hadden moeten draaien!
Ja, ja, bromde de kapitein tusschen zijn tanden,
terwijl hij met de vroolijke bende naar het atrium
ging; ik zal jelui het verhaal wel opdisschen en zoo
dat je alle met' een langen neus blijft zitten!
Toen ze allen beneden waren en op hun gemak ge
zeten naast de pilaren of de trappen, begon kapitein
Dodèro met luider stem:
Breng me wat rum, dat vocht is uitstekend om
de huig nat te' houden, en ik zal weldra het ruime
sop kiezen.
Gerolamoriep de gastheer, wijn, water, rum,
glazen, sigaren en alles wat we noodig hebben 1 En nu
kapitein, onze ooren staan wijd open om naar uw ver
haal te luisteren.
Ja, maar ik moet jelui allereerst vertellen van
die arme Stella del mare, een prachtig schip, op mijn
woord; dat haar karkas in de wateren van de stille
zuidzée heeft gelaten.
Ili wrik jnftr, kapitein?
O. veie jaren zijn er sinds dien voorbij gegaan.
Ik Was toen vier en twintig, reken nu zelf maar uit.
Ih 1700 dus! riep de grappenmaker van een Gi-
Atrium, voorn- deel eener oud Rorn. woning.
eet ge brooddaarom juist dient ge het beste brood CABB'S HOUTBBOOD te
eten Gebakken doorEERSTE HYGIËNISCHE ALKMAARSCHE BROODFABRIEK en W. G. E.
VALK; H. DIJS, Bergen.
Telefoon No. 106 Int.
Afhaling, verzending en thuisbezorging ELKEN DAG, GEHEEL KOSTELOOS
Alles franco uit-jen thuis. VRAAGT PRIJZEN EN INLICHTINGEN.
■■Flê ifgDepOt teJALKMAAR:
Gevestigd te UITHUIZEN (Prov. Groningen.) Opgericht in 1893.
Geplaatst kapitaal f 3.300.000.— Reserves ruim f 3.000.000.—
Gestort kapitaal c.a. 1.8O0.OOO.— Uitstaande pandbrieven c.a. 33,000.000.-—
De Bank geeft 4Wg pi t. pandbrieven uit, groot t lOOft.— en f 000.met eoupori per 1 Mei enl Nov.,
tegen den koers van 100 pCt. Te Alkmaar ten kantore van de flrma 1>. A. HISSELINK.
iw i
Va® ALKMAAR
S 10.—, 11,30, 3 SO 4.—,
6
7.30 t*U<
Wam AMSTERDAM
6 30. 8.—, 0.36, 11.30, 3 13. 4—, 67.30 uur.
De motorboot „Alkmaar" vaart iederen Zondag v.m.
ÏO.— en n.m. 6 uur van Alkmaar.
JONGMENSCH P.G., 20 jaar, aoekt plaatsing «Is
in eerste klasse zaak, goed bekend met het vak. Br.
franeo onder letter A 282, Bureau van dit Blad.
I» HET
orgio Durante.
Hoor die jongelui eens! zei kapitein Dodèro, ge
raakt je bent ouder dan Mathusalem jij en je verft
je haar nog!
Wie zegt dat?
Je kapper die het rondvertelt aan wie het hoo-
ren of niet hooren wil.
Maar dit is de geschiedenis van G. Durante en.
niet de uwe, viel een ander hem in de rede.
Je hebt gelijk, en nu ga ik de mijne beginnen,
nog een glaasje en ik kies het ruims sop.
II.
Ik was "vier en twintig, zooals ik al zei, en tweede
stuurman aan boord van de Stella del mare, een mooi
schip van vijfhonderd ton, wat voor dien tijd al een
wonder was, en de werf van Varazzo, waar het ge
bouwd was, alle eer aandeed. Ze had den vorm van
een sperwer, waardoor ze een vlug zeiler was. En als
ze voor den wind liep, alle zeilen op, dan had je ze
moeten zien, tien knoopen per uur! De Stella del ma
re doet mij aan den armen kapitein Fantasia denken,
die veel van haar hield, veel meer dan van zijn eigen
vrouw. En daarin had hij nog zoo erg ongelijk niet,
daar zijn vrouw net zooveel om hem maalde, als om
den Grooten Turk; terwijl de Stella del mare al zijn
bevelen gehoorzaamde met een zachtmoedigheid die
aan genegenheid grensde; hij aanbad haar zooals men
een vrouw aanbidt in de wittebroodsweken, hij hield
van haar, van de kiel tot aan den grooten mast, van
het achterdek tot aan het voordek. Ze zijn allebei om
zeep gegaan, kapitein Fantasia en zijn schip, de eene
niet ver van de andere en in dezelfde zee zijn ze zon
der ceremoniën begrayen. De goede man heette Gio
vanni del Bene, maar bijna niemand kende hem onder
dien naam; iedereen noemde hem kapitein Fantasia,
omdat hij inderdaad erg fantastisch was, en ook om
dat die uitdrukking dikwijls door hem werd gebruikt.
Is u ziek, kapitein, drink toch linde bloesem,
Fantasia! antwoordde hij.
Kapitein, ik denk dat dit zaakje weinig op zal
brengen.
Te bevragen b« A. DEW BOESTEXtD,
ÜMM&miteln 41, Tel. 568.
DIVIDENDBEWIJS No. 14, is vanat Dinsdag
30 SIfl niet f 0.375 betaalbaar bg de Hee-
ren SCHILL CAPEDOSE te 's Gravenhage, DUN-
LOP Co. te Amsterdam en bij het
DE DIRECTEUR.
Fantasia, Fantasia Enfin fantasia hier, fan
tasia daar, alles was fantasia en dien bijnaam had hij
gehouden.
Ik was al sedert twee jaar aan boord van de Stella
del mare, toen we voor die ongelukkige reis naar Si-
ma vertrokken. Na negentig dagen varen, waarbij
voor- en tegenspoed eerlijk verdeeld waren, bereikten
wij kaap Horn, en dat is een gevaarlijke kaap, dat ver
zeker ik je ,met die westenwinden, die ons overvielen;
het voorzeil zag je als een vlieger de lucht in vliegen
en de fokkemast knapte af als een rietje; 't was een
leven als een oordeel en je kunt je wel voorstellen hoe
de zee in beroering was, en hoe we op en neer dansten
op de woeste golven. Een van de groote masten be
gaf ons ook al en om een andere op te zetten en een
nieuw zeil te hijschen, wat toch noodig was om door
te kunnen zeilen, daar was geen denken aan onder dat
gebulder van de elementen. We besloten dus de zeilen
maar te reven en dreven langzaam tot op 70 graden
breedte.
Twee dagen hielden wij het op die manier uit, en
als de Stella del mare niet zoo'n stevige kast was ge
weest zou ze toen al naar den kelder zijn gegaan. Maar
wat heeft haar toen dat volhouden gebaat, arm schip,
en waarom deed ze zoo'n moeite de haaien achter zich
te laten, nu ze toch eenige dagen laterMaar
basta, laten we doorgaan. In die twee dagen van ge
dwongen vaart naar de Stille Zuidzee, herstelden we
het mastwerk. Wij zeilden eindelijk kaap Horn om,
maar met den wind woester dan ooit tegen het voor
schip, zoodat er geen andere uitkomst overbleef dan
naar het westen te keeren, of voor den zuidenwind te
zeilen. Kapitein Fantasia besloot tot het laatste en
de zaak marcheerde in den beginne niet al te slecht.
De wind was een beetje gaan liggen en we konden
met de zeilen die ons nog overgebleven waren, door
varen, zoodat we acht mijlen per uur haalden, zonder
te veel uit de richting te gaan. We begonnen wat
opgewekter te worden, en wie de vorige dagen in 't
geheel niet had geslapen, trachtte nu zijn schade wat
in te halen, toen op een nacht, tusschen het lawaai
van de golven en het gieren van den wind, een gewel
dige slag werd gehoord en het schip kraakte en spron
gen maakte alsof het op een rots was gestooten. Dat
was de eerste gedachte die bij me opkwam, toen ik
BASCULES
OHNSTIDE,
doodelijk verschrikt uit mijn hunt rende, waar ik een
half uur te voren wat was gaan rusten. Ik was onmid
dellijk op dek, waar de kapitein stond te midden van
de algemeene verwarring, mopperend, vloekend, dat
op deze plaats geen rotsen of zandbanken konden zijn.
Het moest dus 'een andere ramp zijn.
Do kapitein had gelijk. Weet je wat het was? De
romp van een verbrand sehip, door den stroom meege
voerd en dat de golven tegen ons voorschip hadden
gesmeten.
Het is volstrekt geen zeldzaamheid in volle zee zul
ke wrakken aan te treffen, evenmin als het vreemd is
dat je op een slagveld beenderen van lijken vindt. De
dooden verkeeren niet zoo spoedig tot stof, en moeder
de aarde kan niet zoo gauw de beenderen verslinden
als het vleesch dat de beenderen bedekte. Zoo is het
niet met de zee, ze eerbiedigt eenigen tijd de groote
lichamen die ze opslikt bij haar wreede maaltijden, en
gemakkelijker dan de aarde geeft ze haar slachtoffers
terug.
Wee het schip dat een dergelijk wrak ontmoet als
de nacht donker is, wee hem die er op stoot als de
zee. woest is; dan werkt zoo'n romp als een ramp!
Mijn arme kapitein stond nog op het voorschip het
wrak vervloekend toen de bootsman vanaf het onder
dek, waar hij naar toe was gegaan, begon te schreeu
wen dat het schip water maakte door een scheur, ver
oorzaakt door de botsing met het wrak. Dat was een
leelijk bericht en al was het al dadelijk na den gewel
digen stoot te voorzien geweest, en al vreesden wij het
in ons binnenste, wij schrokken als bij de vermelding
van een onverwachte ramp. En onze angst vermeer
derde toen we bemerkten, dat het lek zooveel water
inliet dat het achttien duim per uur steeg. De be
manning was als versteend; niemand gaf geluid, zelfs
niet om te klagen. Wat een smartelijke gedachten zich
bij iedereen in dat oogenblik opdrongen! Als de ramp
in de Middellandsche Zee was gebeurd, in de nabijheid
van een gastvrije kust, zou, hoe groot het ongeluk
ook was, zich niet zoo'n angst van ons meester ge
maakt hebben, want dan zou er ook plaats zijn ge
weest voor da hoop.
(Wordt vervolgd).