DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. De Statenverkiezing. No. 134. Honderd en vijftiende Jaargang. DONDERIIAÖ 12 JUNI. 1913 öp voor de concentratie STADSNIEUWS. VICKERS CAR, ST1KKEL, OLIJ en TEN ZEL.DAM, ALKMAARSCBE COURANT. ALKMAAR, 12 Juni. Morgen wordt de eerste politieke slag geleverd. Togen morgen toch zijn de kiezers in dit gewest opgeroepen om mede te werken aan de samenstelling van de Provinciale Staten, het college dat niet louter de provinciale belangen behartigt, maar ook de leden der Eerste Kamer kiest en dus groote politieke betee- kenis heeft. Gelijk men weet hebben er voor het district Alk maar in de Staten een Roomseh-Katlioliek, een anti- revolutionnair en een christelijk-historicus zitting. Voor drie jaar werd de zetel van den laatste inge nomen door een vrijzinnige, die vóór de verkiezingen, toen van Roomsch-Katholieke zijde bij hem op kleur bekennen werd aangedrongen, zich christelijk-histo- risch verklaarde en daarom natuurlijk juichend als coalitiecandidaat werd binnengehaald. Het Roomsch-Katholieke en het antirevolutionnai- re lid treden af en de vrijzinnigen hebben gemeend, dat thans het oogenblik gunstig is om te probeeren de aftredenden door 2 mannen van hun eigen kleur en van onverdachte kleur, bij wie een herha ling van de onaangename historie met jhr. Gevers niet te vreezen is te doen vervangen. Twee bekende mannen, wier namen een goeden klank hebben in het district, die reeds jaren voor de vrijzinnige zaak streden, hebben zich bereid verklaard een eandidatuur te aanvaarden. Wij zullen bij niemand tegenspraak ontmoeten, in dien wij constateeren, dat de jurist Boelmans ter Spill en de dokter Schnckink Kool aanwinsten zouden zijn voor de Provinciale Staten en dat deze beide heeren, wat hun persoon betreft, gerust naast de aftredende heeren van Benthem en Glinderman kunnen worden gesteld. Verder wenschen wij ten opzichte van hun persoon lijke eigenschappen tusschen de vier eandidaten niet in een vergelijking te treden. Immers men heeft de eandidaten in dezen strijd bo venal te beoordeelen als dragers van beginselen, als verkondigers van politieke inzichten. Wij hebben in hen bij den huidigen stand van zaken in de eerste plaats te zien vertegenwoordigers van een der twee scherp tegenover elkander staande politieke bondge nootschappen; coalitiemannen eenerzijdé, concentra tiemannen andererzijds. Wij, vrijzinnigen, hebben deze scherpe scheiding niet gemaakt, maar haar moeten aanvaarden. Waar de toestand aldus is, daar mag morgen ook geen vrijzinnige stem om bijkomstige overwegingen worden uitgebracht op de coalitie-candidaten. Men zegge niet „och, die mijnheer Glinderman is nog zoo kwaad niet" of „nu, ik zou het toch niet aar dig vinden, als die mijnheer van Benthem gewipt werd." Ook late men zich niet leiden door een redë- neering als deze: „mr. Boelmans ter Spill stem ik graag, maar voor dien dokter uit Beverwijk neem ik liever den heer Glinderman of van Benthem." Keen, wie vrijzinnig is, stemme vrijzinnig, dat is: stemme op mr. Boelmans ter Spill en dr. Schuckink Kool. He tegenpartij zal zich ook niet door dergelijke per soonlijke overwegingen laten leiden. En evenmin door bijkomstige plaatselijke motieven bracht zij in het Alkmaarsche district indertijd niet tegenover den Alkmaarschen candidaat Boelmans ter Spill een Am- sterdamsch notaris in de Staten? Men blijve niet van de stembus weg met de gedach te: de meerderheid der Staten van Noord-Holland is immers toch vrijzinnig. Wij kunnen tevoren niet weten, hoe het in andere districten gaat, wij moeten niet slechts trachten te behouden wat wij hebben, maar zooveel mogelijk ons best doen, om onze positie te versterken. Met „evenredige vertegenwoordiging" heeft een dergelijk standpunt natuurlijk niets te maken. Wij, vrijzinnigen, zijn er voorstanders van en het staat in ons program! maar wij hebben thans te doen met den bestaanden toe-stand en het bestaande kiesstelsel. Wij hebben te bedenken, dat e-lke machts vermeerdering van de coalitie beteekent machtsver- mindering van de concentratie. Al het andere dienen wij, evenals de tegenpartij doet, op zij te zetten. Of er kans van slagen is? Wie in den strijd gaat hoopt op de overwinning. Ijverige mannen van links hebben de berustende hou ding laten varen, het er op gezet beide zetels te beha len. Men kan er op aan, dat er tot in de uiterste hoeken van het district gewerkt is, om onze eandida ten er te brengen! De omstandigheden zijn uitermate gunstig. Er is gelukkig geen verlammend-werkende strijd meer in eigen gelederen, de gedachte, welke de vrijzinnigen be zielde, toen de concentratie tot stand gebracht werd, werkt prachtig door en de vrijzinnigen van allerlei schakeering voelen zich in de eerste, tweede en derde plaats vrijzinnig. Krachtig is het. werk aangepakt, tot in de kleinste plaatsen is het district bewerkt de eendracht over de geheeie linie moedigt in niet ge ringe mate aan. Een verrassing is alleszins mogelijk, een overwinning is geenszins uitgesloten. Het kan. Mocht het onverhoopt een nederlaag worden laat het dan een eervolle zijn. Een aanzienlijke stemmenwinst voor' de vrijzinni gen op morgen, maakt in elk geval een' goeden indruk voor de Kamerverkiezing! Wij raden daarom de vrijzinnige kiezers met den meesten aandrang aan, morgen te gaan stemmen, en ook de lauwen op te wekken, opdat alles wat vrijzin nig d'enkt, aan de stembus komt. Stemt vooral zoo vroeg mogelijk ge bespaart daar door den mannen, die zich met het verkiazingswerk belasten, veel overbodigen arbeid. En wanneer ge buiten woont en de kaasmarkt be zoekt, ga dan toch stemmen. Van enkele stemmen kan de beslissing immers af hangen vooral in het Statendistrict Uw stern, vrijzinnigen, uitgebracht op de eandida ten, van wier politiek gij heil verwacht! Zonder aanzien der personen Uw politieken plicht begrepen en gestemd op: RATIONALE BOND VAN PROTESTANTSOIHi! KIE'ZERS. Vanwege den Nationalen Bond van Protestantsche kiezers werd gisteravond! in de geheel gevulde groote zaal van de Harmonie een openbare vergadering ge houden, waarin als sprekers optraden de heeren ds. II. W. Lieftinck, Ned. Ilerv. predikant te Muiderberg met het onderwerp „De koninklijke weg" en A. H. C. Kip van Amsterdam met het onderwerp „Verweer te gen de coalitie noodzakelijk." De heer mr. Led'eboer heette allen namens den Na tionalen Bond! van Protestantsche kiezers, die hier geen afd'eeling heeft, maar waarvan spr. lid is, wel kom. Spr. noemde het doel van de vergadering twee ledig, de gelegenheid! tot kennismaking met wat de bond' wil en om op te wekken tot toetreding als lid van den bond. Spr. verzocht daarna ds. Lieftinck voor te willen gaan in het gebed. Na het gebed begon ds. Lieftinck met ook te wijzen op het tweeledig doel der vergadering. De Bond heeft hier reeds verschillende leden en spr. hoopte dat nog dezen avond een afdéeling zou tot stand komen in Alkmaar. De Nationale Bond is een bond van kiezers, zei spr. en we staan vlak voor de verkiezingen. Hetgeen spr. zegt, staat dus in verband met den grooten dag der komende week. De Bond heeft zonder eenige bedenking besloten, hier zoo krachtig mogelijk te steunen de eandidatuur van jhr. mr. van Foreest. Spr. moet dus ook vanaf het standpunt van den Bond de eandidatuur beplei ten. Spr. acht het een voorrecht, en een eep te spre ken in het belang van die eandidatuur. Mijn komst, zei spr., is waarschijnlijk overbodig, omdat het over- groote deel van de kiezers wel zoo verstandig zal zijn de stem uit te brengen op hem, die nu reeds 10 jaar het district in de Kamer vertegenwoordigt. Spr. hoopte, dat' men Dinsdag op deze wijze zijn plicht zal doen, zonder zich te laten verwarren of te misleiden. Verder is mijn komst misschien overbodig, zei spr., doordat mijn vlugschrift „De Koninklijke weg" u reeds bekend is. In dit vlugschrift is alles te vinden, wat men dezer dagen noodig heeft. Het lezen van het vlugschrift zal de zekerheid geven, dat men zijn stem heeft te geven niet aan den candidaat der coalitie, maar aan den in dit geval ook door den Bond1 met al len nadruk aanbevolen candidaat der concentratie. In het vlugschrift vindt men als zeer nadrukkelij- ken eisch: Protestantsche kiezers van Nederland, stemt in geen geval een coalitie-candidaat, iemand, die behoort tot de als christelijk zich aandienende partijen. Doch we hebben ook een positief advies: Stemt onze eigen candidadten, waar we die nog heb ben kunnen stellen. Doch dat is hier niet het geval. Misschien zou, ware er tijd geweest, hiér ook een can didaat gesteld! zijn. Doch stemt de door ons overge nomen eandidaten in het andere positieve deel van het advies. De Bond neemt een zelfstandige plaats in; van de coalitie als zoodanig willen wo niets weten, van de concentratie als zoodanig evenmin. Wel wil men dit zoo voorstellen, de Bond wordt een aanhangseltje van de concentratie genoemd, doch dat is onwaar. Spr. b.v. is candidaat in Haarlem, waar o.m. ook nog een coalitie- en een concentratiecandidaat is. Er zijn, zei spr., wel 20 districten, waar wij de zelf standige eandidaten van de vrij-christelijk-histori- schen of christelijk-socialen steunen. Waar geen eigen eandidaten konden worden gesteld en geen onafhankelijke eandidaten konden worden ge steund, steunen we de concentratie, omdat voor alles de coalitie moet worden gebroken. (Applaus). Echter wordt die steun verleend onder één beding. Wij heb ben gevraagd: Wie zijn die concentratiemannen, kun nen we vanuit ons standpunt tot hun verkiezing me dewerken? Zijn dat mannen, die ook het Protes- tantsch karakter der Nederlandsche natie en het. be houd der Ned. Ilerv. kerk voorstaan? We hebben gevraagd aangaande welke eandidaten bestaat hieromtrent geen twijfel? Dat was een klein lijstje, tot die betrekkelijk weinigen behoorde natuur lijk jhr. mr. van Foreest. Men tracht ons volk te verdeelen in twee deelen: rechts en links. Dit is echter een kunstmatige tegen stelling, vooral als daar mee gepaard gaat. de tegen stelling geloof of ongeloof, hetgeen vuile laster is. Er is nog een andere weg, dat we op andere wijze de can- ditaten toetsen: De Koninklijke Weg. De Nat. Boni van Prot. kiezers is geen nieuwe politieke partij, hij zal dit ook wel nooit worden. Op 't oogenblik was onze taak zeer duidelijk aangewezen, we moesten ons wenden tot de Protestantsche kiezers van Nederland met het oog op de a. s. verkiezingen. Spr. wilde niet de brochure „De Koninklijke Weg" behandelen, zooals eerst zijn. voornemen was. Spr, kreeg het verkiezingsblad voor den candidaat der coa litie alhier, in handen en is toen van plan veranderd, 't Laatste stukje 'tis niet lest best is getiteld „Coalitiebezwaren." Dit stukje raakt kant noch wal. Wie dat leest, zou zijn stem kunnen uitbrengen in vol slagen duisternis en geheel "anders dan hij van plan was te doen. „De vrijzinnigen noemen de coalitie een monster verbond," heet het. Dat is waar, doch dat zeggen niet alleen de vrijzinnigen, maar ook dr. Kuyper. Deze zeials ge samengaat met Rome, verloochent ge uw beginsel. Keurt elk overleg met Rome van uw leids lieden af, waar ge die ook maar op het spoor komt. Zeg uw vertrouwen op aan wie u door Rome ter over- winnig wil leiden. Dat heeft Kuyper vroeger altijd gezegd, toen hij nog een andere Kuyper was, toen hij nog een goed Protestant, een goed vaderlander was, terwijl nu an dere overwegingen bij hem den doorslag schijnen te geven. Dat is ook het oordeel van de christelijk-historische partij. Deze is gesticht uit verzet tegen het monster verbond, Rome en Dordt. Dr. de Visser is candidaat geweest vanwege dé christelijk-historische partij in Ommen tegen dqn candidaat van het monsterverbond en nu is hij de candidaat van het monsterverbond in datzelfde Ommen. Zoo ver komt het als men met Rome samengaat. „Maar ook in orthodoxe-hervormde kringen gaan stemmen op tegen de coalitie." Dat heeft lang ge noeg geduurd, 't heeft spr. verwonderd1 dat het 1913 moest worden. Men roept twee dingen, staat, in het blad„we wor den aan Rome verkocht" en „onze kerk gaat er aan." Spr. wilde het eerste niet nazeggen, maar zeggen: we loopen er in. Dr. Kuyper van vroeger waarschuwde in „Ons Program" ernstig tegen Rome. We laten ons gebruiken door Rome, zei spr. Rome weet wel waar om het ons gebruikt, niet. om de Protestantsche kerk te handhaven. In het- verkiezingsblad staat dat Rome 25 zetels heeft, terwijl het in de Kamer bij evenredige vertegenwoordiging 35 zetels zou hebben. Geven wij Rome nu te veel Tuimte? wordt gevraagd. Doch, zei spr., wanneer ze er zijn, dan zijn ze er niet door de Protestanten in geholpen en de Protestanten niet door de Roomschen. Als ze er maar niet inkomen door een coalitie en daardoor d'e baas kunnen spelen, zooals ieder zien kan. Allereerst: door de coalitie wordt het Protestantis me het meest verslapt en krachteloos gemaakt. Slap was de houding van de Protestantsche Kamerleden en Protestantsche Ministers ten aanzien van de Borro- meus-encycliek en andere Roomsche stoutigheden. (Applaus). De Roomsche Koning van Saksen heeft openlijk tegen die Borromeus Encycliek geprotesteerd bij den Paus. De vrijzinnigen weren overal den Bij bel, zegt het blad. Gesteld nu eens dat dat zoo is, dan zijn dat openlijke vijanden en daarvan hebben we minder te vreezen dan van een valschen vriend. Hoe veel dat is, dat heeft dr. Kuyper ons gezegd. Spr. zou bij de keuze zeggenik neem den openlijken vijand, met dezen zal ik het wel uitvechten, ook ten aanzien van den Bijbel en het Evangelie. Jezus had vele openlijke vijanden, maar ook een val schen vriend, Judas, die hem verried. Een domheid of een leugen is, wat het blad zegt, dat de Bond van Protestantsche kiezers hand- en spandiensten verrichten voor de concentratie. Wij ge bruiken een deel van links om het vuil der coalitie op te ruimen. (Applaus). We gebruiken heel graag het betrouwbare déél ervan. Het behoud der Ned. Herv. kerk, zegt het blad, heb ben de ehristelijk-historischen bedongen. Dat beding, zei spr., moest toch maar gesteld worden. Art. 171 zou volgens de grondwetscommissie toch maar worden gewijzigd. Nu is het uit het politiek accoord geble ven, maar toch niet van harte. De gezindheid van dr. Kuyper tegen de Ned. Herv. kerk is bekend. Ds. Koetsveld zijn de oogen open gegaan, hij heeft zich los gemaakt van het accoord en zi'ch in Sneek candidaat laten stellen tegenover een. anti-revolution- nair. De chr.-hist. partij heeft zich eenvoudig la ten knevelen. liet accoord zelf toch heeft betrekke lijk- weinig waarde, tenminste niet zooveel als men er aan toekent, zei de heer Koetsveld in Sneek. En deze kan wol eens achter de schermen kijken! liet ae oord, zegt het verkiezingsblad, geeft, de con tractueels zekerheid van het behoud der Ned. Herv. kerk. Doch dat is een schijnzekerheid. Een accoord op de piano is wel eens valsch, er komt wel eens een vinger verkeerd. Spr. is bang dat de vingers van Rome en dr. Kuyper ook wel eens op een verkeerde toets kunnen komen. Met dat accoord over de Ned. Herv. kerk, is het yoorzoover de Room schen er in betrokken zijn, allerminst een accoord, dat zekerheid geeft. Kuyper schijnt nu al spijt, te hebben tan het ac eoord. Hij sprak in de Standaard van de „etterende wondeplek," die helaas in de g.rqndwet zal blijven en dat dit artikel ook wel vroeg of laat om koud zal gaan. „Rechts geeft, dus zekerheid omtrent het lot der Ned. Herv. kerk, links een groot vraagteeken," zegt het blad. Doch van de eandidaten, die de- Bond steunt is wel degelijk zékerheid gevraagd en verkregen, dat ze de Ned. Herv. kerk willen behouden. Aan enkelen heeft men het niet gevraagd, omdat men het. van hen wist, zooals jhr. mr. van Foreest. De vrijzinnigen werpen zich dus op als bescherm er van de Ned. Herv. kerk, 't kan vreemd loopen in den verkiezingstijd zegt het blad. Doch houden de vrij zinnigen niet van de Ned. Herv. kerk? Wij vereen zelvigen niet concentratie en ongeloof, de grenslijn op politiek gebied loopt heel anders dan op religieu, gebied. Dat wordt ook zoo nadrukkelijk gezegd dooi de ehristelijk-historischen. Spr. verwees naar Ds Wagenaar en Ds. Koetsveld. De scheidingslijn tus schen godsdienst en politiek loopt dwars door de poli tiek heen, zei laatstgenoemde. Gij hebt, zegt het blad, te kiezen tusschen eoncen- 4 cylinder, 14.4 H. P., twee-persoons torpedo. Het wonder van Engeland. De doktersauto bij uitnemendheid, kost geheel com pleet met 5 lampen, kap en voorruit f 1975. Importeurs voor geheel Nederland „Sennemer Antogarage'% Telet. 140, 1LKM11B. tratie en coalitie. Dat is niet waar, we hebben te be wandelen den Koninklijken weg, zonder ons te storen aan kunstmatige of willekeurige tegenstelling, ij We bevelen den heer van Foreest aan, omdat hij staat tegenover een coalitie-candidaat, en omdat hij met ons in de cardinale punten accoord gaat. Het gaat om waarheid en eerlijkheid in het politieke le ven, voor de welvaart van handel en nijverheid voor ons land, tegen de tariefwet hebben we zedelijke be- zwaren, al noemt dr. Kuyper de wet een ordinantie Gods. Het gaat om de Ned. Herv. kerk en haar his- torische voorrechten, liet gaat om de Protestantsche kerk die niet mag worden verroomscht. Er moet een eind komen aan de volksverleugening door coalitie en j antithese. Spr. durft, hoewel broodetend profeet, te j voorspellen dat mr. van Foreest bij eerste stemming zal worden, gekozen. Aller parool zei, op 17 Juni jhr. mr. van Foreest gekozen, bij eerste stemming, dan 'is het opnieuw: „van Alkmaar begint de victorie!" Begint bij Alkmaar op 17 Juni de victorie, dan hoopt spr. dat het meteen zal zijn het inluiden van den val van de coalitie, voor altijd. (Applaus). De heer Kip, die hierna het woord verkreeg, had volgaarne de uitnoadiging om iets tegen de coalitie t» zoggen, aanvaard. Spr. wilde de zaak niet zoozeer be kijken uit een oogpunt van politiek, maar uit een godsdienstig, een Protestantsch oogpunt. Het verzet tegen de coalitie komt niet altijd van links, maar ook uit den boezem der heeren zelf. Zoo heeft men vergaderingen, die in Januari zouden wor den gehouden, in April doen plaats vinden. Eenvou dig ieder die meent, te moeten optrekken tegen de co alitie, wordt geplaatst huiten het christen dom. Dat is een gevolg van de vermenging van gods dienst en politiek, waartegen we krachtig protest moeten aanteekenen. Tegen de toespitsing van de an tithese heeft de christelijk-historische unie zich altijd verzet, ook op de vergadering waarop ze in coalitie ging. Doch ze ziet het gevaar en blijft hij woorden en toont geen daad. Om der wille van het aardsche succes is men aan het sjacheren gegaan. Daartegen moet uit godsdienstig oogpunt protest worden geuit. Spr. wil liet politieke leven niet angstvallig houden buiten het christendom. De vermenging van gods dienst on politiek is echter eenvoudig een Roomsche gedachte. Zoo zien we door de toenemende vermen ging van godsdienst en politiek dat. ons land hoe lan ger hoe meer verroomscht. Voor den Roomsche is de kerk niet een middel maar het doel, de kerk is niet een vorm van het christendom maar de eenige juiste vorm. Spr. wees er op dat dr. Kuyper het besluit van den Rotterdsmschen gemeenteraad om Bijbelsch onder wijs op de kweekscholen te geven, critisèerde; hier voor hadden gestemd 4 anti-revolutionnairen, eeniga ehristelijk-historischen en liberalen. Nn moest er wel een luchtje aan zijn. Dr. Kuyper zei, dat eenvoudig het beginsel van christen was verloochend! Dit tee kent. het geheeie systeem van dr. Kuyper. Spr. zette daarna uiteen hoe van Roomsche zijde wordt gewerkt, hij wees op het spionnage-systeem orn te komen in dé geheimen der familie, 'tls onlangs voorgekomen, dat de kinderen moesten zeggen welke bladen thuis gelezen worden; bleek dit een neutrale krant te zijn, dan wordt, een Roomsck blad gestuurd. Het africhten van kinderen op deze wijze is niet. pae- dagogisch. Dr. Kuyper wil de openbare school zoo slecht, mo gelijk maken. In het voorstel tot grondwetsherzie ning is wel degelijk te zien de invloed van de Room sche moraal waar een openbare school gesticht wordt, doet men iets, dat medewerkt tot zonde. Het kerkelijk beginsel wordt- gesteld boven het Staatsbelang. Mr. Aalberse zei onlangs in een redevoering, dat de strijd voor of tegen christus gaat en dat de katholie ken met de protestanten kunnen optrekken voor de eer van Jezus. Ze maken elkaar vromelijk wat wijs, zei spr. Spr. wees er op wat ds. Gorris op de predi kantenvergadering te Amsterdam zei. De Tijd heeft gezegd', dat de reformatie de grond slagen der moraal heeft ondermijnd. Doch men gaat samen, zei spr., om de moraal te handhaven. Dat is de geestelijke leugen der coalitie. We kunnen niet uit één geestelijk oogpunt optrek ken. Spr. memoreerde, dat mr. Aalberse zich er tegen verzette, dat de ziektewet een uitkeering zou geven aan de vrouw, die bevallen was buiten het huwelijk. Dit voorstel lag opgesloten in zijn Roomsch moraal- begrip. Dr. de Visser bracht in Groningen, sprekende voer de studenten, hulde aan het Roomsche aanpassings vermogen, doéh dit ia juist wat een Evangelisch Christen met een vast beginsel tegenstaat. De schijn wordt steeds gered, maar als christenen moeten we juist tegen den schijn zijn. Men wil niet inzien dat de katholieke kerk de 'on'- verzoenlijke vijand is van het Protestantisme.. Maar wat schreef de Maasbode, die zich altijd voor bijpraat. in 1890 aangaande de taak der katholieke kerk? Kan men zich wel iets dwazers denken, schreef het blad, dan dat het Protestantisme, hetwelk, als zijnde een dwaling, niet eens recht van bestaan heeft, de katholieke kerk zou willen dwingen af te blijven van haar terrein? Want alle terrein is Roomsch, om dat Christus aan de Roomsche ker'k heeft gezegd: On derwijst alle volkeren! Hoe meer die kerk dus Pro testantsche gemeenten binnendringt, en het Protestan tisme er uit verjaagt, hoe meer zij handelt krachtens het bevel van haar goddelijken stichter. Nergens vindt men van R. K. zijde een waardeeren- de toon tegen het Protestantisme. Uit niets blijkt dat men leeft uit één geestelijk leven. Er wordt meer en meer een Chineesche muur geplaatst tusschen de Roomsehen en niet-Roomschen door het stichten van afzonderlijke vereenigingen. Het laatste is, dat in Venlo is opgericht een retraitehuis, opdat de grond-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1913 | | pagina 1