IigwniHB Kakken. i-1.), "buitenland. STADSNIEUWS, StarfetberichteB. UIT BERGEN. Gisteravond brandden voor liet eerst een veertig straatlsurtaainis aangesloten aan liet bovengroiidache net. De electrische verlichting voldeed uitstekend, de verbetering ia dan ook groot. Ook do lantaarns, aangesloten bij den ondtergrond- aehen kabel zullen spoedig branden, zood'at. Bergen binnenkort geheel uit de dn is ternis verlost zal ziin. Laatste berichten. f EERVOL ONTSLAGEN, seint, oüf'uit den Haag: 'aOp -verzoek is edrvo# ontslagen de beer M. C. Robs als lid van den Voogdijraad1 te Ail'kmaiar. LEIDEN's ONTZET. LEIDEN, 3 October*. Do gedenkdag van Leiden's ontzet werd lieden weder op feestelijke wijze gevierd. A'l vroeg in den ochtend werd met plechtige wijding de feestdag begonnen. In den tuin van het Labora torium tegenover het Standbeeld' van den roemrueli- ten V'an der Werff stel'den ruim 600 zangers en zan geressen zich op en onder begeleiding' van het Stede lijk Muziekkorps weerklonken vele stichtelijke en va- der'landsche liederen. Op de vroolijk bevlagde stra ten werd het reeds druk en hoog van den Stadhuisto ren galmden het. Wilhelmus en de oude geuzenliede kens, als herinnering aan de bange dagen van strijd. In die Stadswaag werden 3570 vrouwen verblijd' met eene feestgave van haring en brood, terwijl aan 3302 mannen pijpen, tabak en naar verkiezing bier of kof fie werd verstrekt. In de geheele stad heetrscht een gezellige prettige drukte. 'j| f De middag-feestviering vormde het eigenlijke glanspunt van den dag. Er werd een optocht gehou den van stedelijke vereenigingen, met. hare banieren en vaand'els en enkele gecostumeerde groepen, vooral uit die Sportbeweging. De avondfeesten bestaan uit een groot drievoudig concert op Zomerzorg, Zomerlust en op liet Schut tersveld. Voor de meer kalme of door leeftijd meer bezadig de, feestgangers wordt in de Stadsgehoorzaal een 3- Óetobef-revue opgevoerd „Eind goed, al goed of Leiden wordt een wereldstad." Een groot vuurwerk, zonder 't welk een volksfeest niet a f i,s, zal dien avond op schitterende wijze be sluiten. COMMISSIE TOT BESTRIJDING DER TUBER CULOSE. Het Be.stuur der Afdeeling Alkmaar van het V itte Kruis: Gehoord de mededeelingen van zijn voorzitter, se cretaris en penningmeester betreffende de Tubercu- lose-Commissie, in de jaarvergadering van 23 Sep tember jongstleden, gelezen de verslagen over die vergadering in de plaatselijke bladen, alsmede de ingezonden stukken van dien onlangs afgetreden secretaris der genoemde commissie en van den voorzitter der Afdeeling' (Alk- maarsche Courant van. 20 September en 1 October gehoord de leden van bedoelde commissie, erkent ter vergadering van 23 September onvol doende en eenzijdig te zijn ingelicht en zich daar door een onjuiste voorstelling van de feiten en van de handelingen der huidige commissieleden Dr. Stra- ver, Dr. Pameijer, Dr. Degenaar, P. N. Leguit, en Mr. Cohen Stuart, abusievelijk werd op de ver gadering Dr. F or mijne als bestuurslid genoemd, toe hebben gemaakt, K betreurt dat op die jaarvergadering en vooral ook door de daarvan gegeven couranten-verslagen de schijn is gewekt als hadden genoemde commissieleden hunne plichten veronachtzaamd, erkent dat deze commissieledten zich goed van hun taak hebben gekweten en dat hun deswege daink ver schuldigd is, doch dat de gepleegde verzuimen van den afgetreden sec iet ar i s- pen n i n g meester aanleiding hebben gegeven tot dte verkeerde beoordeeling ter ver gadering van 23 September 1.1., en verzoekt den bladten, die het verslag der verga dering van 23 September opnamen, ook deze verkla ring te publiceerem. 2 October 1913. J. F. LUBBE, Voorzitter. G. LOOMAN, Secretaris. DE' BALKAN. Reuter verneemt dat in officieel® Grieksche krin gen de laatste eischen van Turkije worden beschouw! als zeer ernstig voor den toestand en dat het samen trekken van teen aanzienlijke Turksche troepenmacht op het rasteland tegenover Chios en het voortduren! ■oprukken van Tur'ksehe treepen als ongeregelde troe pen vermomd in Thraeië de Grieksche regeerine dwingen tot het nemen van voorzorgsmaatregelen. De Cairnegieeommissie tot onderzoek naar dé gruwelen op den Balkan heeft haar werkzaamheden ten einde gebracht. Volgens mededeelingen van Bul- gaarseh,© zijde is het resultaat van het onderzoek het volgende: bij het plegen van gruwelen stonden de Grieken vooraan, dan volgden de Bulgaren en daarop dte Serviërs. FRANKRIJK. De uitzetting van de geestelijkheid uit het presbyterium te Pleurtuit (Bretagne) had Wo<ensdag plaats. Gisternacht kwamen 30 gendarmes aan om de orde te handhaven. De onderprefect en de speciale, commissaris waren bij de uitvoering van het besluit aanwezig. Tal van personen haddten zich met de geestelijken in het pres byterium opgesloten. De senator Jenovrier woonde de uitzetting bij. ITALIë. De bond ran Katholieke kiesvereenigiu- gen heeft tot onthouding hij de aanstaande verkil lingen besloten. ZWEDEN. Koning Gustaaf, die in 1911 wegens blindedarmontsteking werd geopereerd, is ongesteld, hij lijdt herhaaldelijk aan pijn in de buikstreek. De geneesheeren verklaren dat zijn gezondheids toestand geen aanleiding tot ongerustheid geeft. AMERIKA. Alweer een sensatie-proces op het komst Ditmaal van hetzelfde kaliber als indertijd in Argentinië is gevoerd. Er is n.l. een zekere Davis, alias O'Donnell, in hechtenis genomen onder beschul diging, dat hij dte spoorwegbrug bij Mount, Vernon in den staat Nieuw-York op 3 Sept. 1911 in da lucht heeft laten vliegen. Davis, heeft een bekentenis afgelegd, zeer bezwa rend voor een groot aantal bestuursleden van een groot e werkiliedenverepniging. Harry Cones, secretaris-penningmeester van de „Structural Ironworkers TJnion" is in hechtenis ge nomen onder beschuldiging een samenzwering te heb ben gtesmeed. Naar mem verneemt, is hij een dergenen, die in de bekentenis, door Davis te Nieuw-York afgelegd, wei den genoemd!. Er is een lijst gepubliceerd van een twaalftal dy namiet- eö andere aanslagen, waarop, naar het heet. de bekentenissen van Davis betrekking hebben. Naar men zegt, word't door diens mp'VdwKiv.'en helder licht verspreid over een groot aantal aanslagen op het eigendom, die in de laatste jaren gepleegd zijn. KORTE BERICHTEN. In een tunnel op het nieuwe gedeelte van het Bagdadlspoor is een ontploffing' voorgeko men. 22 werklieden werden gedood, 11 gewond. Een aardbeving is in Panama gevoeld, schade is er niet, maar de angst der bevolking was Te Toulon kregen een socialistisch wethouder eu een partijgenoot-gemeenteraadslid o-p straat ruzite. De laatste beet- dien eerste een stuk van den n e„u s af. Kardinaal. Billard, aartsbisschop^ van Kamerijk is door een Belgische bediende^ die hij pas in dienst had voor 40.000 bestolen. HET SCHOUWBURG- EN CONCERT VRAAG STUK. „Nieuw Leven" nam spontaan het initiatief voor een adresbeweging aam den gemeenteraad voor de stichting van een stadsschouwburg en concertzaal. Er is geen enkele reden, waarom men niet gaarne zou zien, dat deze zangvereeniging ook in dit opzicht nieuw, opgewekt, leven in Alkmaar bracht. En even min is er reden om tie veronderstellen, dat ons ge meentebest uur ten aanzien van tooneel- ien muziek uitvoeringen zijn belangstelling zou moeten beper ken tot een nog altijd' hoe lang nog? onbillijke belasting' op de publieke vermakelijkheden. Mocht echter d,e bedoeling zijn enkel handteekenin- g'en te verzamelen voor een adres zondier meer dan zouden wij ernstig vreezen, dat de poging' weinig kans van slagen zal hebbe», Hoopt men werkelijk op verwezenlijking van zijn plan in een niet al te ver verschiet, dan zijn handtee- beningen alleen niet voldoende, dam moet men met deugdelijke gegevens komen. Het zou bijv. wtemsche- lijk kunnen zijn na te gaan hoe in liet buitenland de verhouding tusschein gemeenten en schouwburg in kleinere steden geregeld is, maar stellig moet men den Raad kurnien overleggen een lijst van al wat er op dit gebied! ip ons land bestaat en hoe het gaat. Van de elders gedajxe pogingen, de daarbij opgedane ervaringen en behaalde financieel© rAultaten toch zal het wel grootendee'la afhangen, welk standpunt het gemeentebestuur tegenover de aanvrage inneemt. Men denkt natuurlijk aan de oprichting' van ge meentewege, in den geest bijv. van Dordrecht, waai de Raad de vorige maand! op voorstel1 van B. en W. besloot tot het laankoopen voor 77.220 vam een ge bouw, waar vergaderingen, concerten enz. worden ge houden, zooals dus in de Leidsebe gehoorzaal. Maai er is toch ook nog een andere mogelijkheid in Nij megen hebben B. en W. voorgesteld ten aanzien van d'e oprichting van een concertgebouw door de kunst- vereeniging, van gemeentewege te waarborgen 4 pet. der daarvoor te sluiten leening van 152.500 en 3000 aflossing daarvan per jaar, voorts een uitkee- rin'g van 3 pet. op het geplaatste aandeelenkapitaal ad 250.000. Ook kan men zich in het stelsel van ge meenschappelijk optreden van gemeente an particu lieren een vennootschap voorstellen met de gemeente als groptste aand eel h ofi der es, een z. g. n, gemengde onder neufing. Verschillende wegen kunnen dus tot het beoogd'e doel, d. i. Alkmaar een flinke welingerichte stads schouwburg en concertzaal te verschaffen, leiden. Zou het daarom niet gewenscht zijn, 'lat de bestu ren der verschillende plaatselijke vereepigingen, waarmede „Nieuw Leven" zich immers in verbinding gtellen gaat, beginnen met de instelling van een, liefst héél 'kleine, commissie tot het bestud'eeren van het schouwbiirgvraagstuk ten het uitbrengen van een rapport? Wij gelooven, dat die allereerste voorwaarde voor welslagen van het ze;ker niet te licht te achten plan gelegen is en een dergelijke enquête-commissie. EVANG. LUTH. GEMEENTE. Het kerkbestuur der Evang. Luth. gemeente alhier verzoekt ons langs dezen weg ter kennis te brengen van belangstellenden, dat met ingang van Zondag a.s. de dienst aal aanvangen te IOVï uur. BEDANKT. De lieer ds. T. Kloosterman, predikant hij de Ned. Harv. Gemeente alhier, heeft voor het beroep naar Sint Pancras bedankt. AANBESTEDING Bij de ten stadbuize gehouden aanbesteding voor de levering van 32 wagons cokes, waarvan 24 voor de Ambachtssclicool en 8 voor d'e gemeente, werden 3 biljetten ingeleverd, n.l. van d'e firma II. J. Vonk en Zoon J 195 per wagon, A. Meiboom j 187 per wagon, I). Visser 186 per wagon. De levering is opgedragen aan dten laagsten in schrijver. GODSDIENST EN WETENSCHAP, Over bovenstaand onderwerp sprak gisteravond in de geheel gevulde groote zaal dier Harmonie de heer dr. A. H. dte Hartog, Ned. Ilerv. Predikant te Haar lem. Na een inleidend woord van den heer Tjaden, die de vergadering leidde, ving dr. de Hartog, na het uit spreken van een kort gebed, zijn rede aan. Diepzinnige menschen makten diepe ervaringen, zei ITegel en oppervlakkige menschen maken oppervlak kige ervaringten en Lichte voegt er aan toe: zooals de memseh is zoo is zijn wereldbeschouwing. Een opper vlakkig mensch blijft bij hetgeen tastbaar en zienlijk is; zoo zegt die: Er bestaat niets dan je kunt aan pakken en zien. Er bestaat niets dian stof. Zoo iemand is stofvergoder, is materialist. De oppervlakte is helder en de nieuwlichters mieenan het juiste te hebben, ze beschoitwen zich nieuwerwetsch, als ie mand die de wereld vooruit is. Doch deze nuc'hterte materialist hangt een overoude leer aan. Plato sprak er reeds van. In de ouderwet- sche Bijbel staat reeds op de eerste bladzijde: stof zijt gij en tot stof zult gij wiederkeeren. De Bijbel zegt reeds wat thans de nieuwlichters zeggen. Wie in de diepte keert, heeft iniet zulke nuchtere ervaringen, maar hij mag wel eens gehoord, want, al dus spr., hij spreekt misschien naar uw diepe hart. De zienlijk wereld wordt in d'e natuur uitgedragen uit een onzienlijke wereld. Wat is nu eigenlijk de natuur? 't Woord natuur beteekent geboorteschoot, moederschoot. De natuur is de diepe schoot aller ge boorte, waaruit geboren wordt levensvorm, veelkleu rig, veelklankig, en ook de natuurwet, d. i. de naar buiten gekeerde geboorteschoot natuur. Als wij in onze wijsheid natuurwetten ontdekken, dan doen we niet anders dan het kiind vangen uit d'en grooten moederschoot natuur. Wij menschen ontvangen al wat wij kennen en we ten uit die geheimzinnige werkelijkheid, die we we reld noemen, die ons is voorgeworpen, die object is. Als we goed nagaan, hoe de mensch aan wetenschap komt, dan ziet men, d'at er tegfenover d'e onderzoeken de menschen is een voorgeworpen wereld. Daar gaat de mensch zoeken, alles wat hij vindt, wordt' hem van buitenaf opgedrongen. De mensch, die leteren wil moet zich' onderwerpen aan het voorwerp, hij wordt subject. ie wetenschappelijk wil zijn, word't alles toegevoerd, zooals eten kind door de bakeT alles wordt toegevoerd, Zoo weet dte waarlijk wetenschappelijke menscii zijn kennis eadteau te krijgen, wie zich door het object gehoorzaam 'laat onderwijzen, ziet zijn subject verrijken. Als de mensch zich gaat bezinnen over zijn kennis, dan komt de vraag: Is er wetenschap mogelijk? Droo- men we nilet? Dan gaat de mensch de diepe vraag te lijfKan een mensehemgeest kennen, is ter kennis, is er wetenschap mogelijk? Dan wordt dte mensch duizelig. Hij ontdekt eens klaps, dat zijn kennis maar zoo ver reikt als zijn eigen gewaarwording, zijn eigen kennis. Dan ontdekt hij de waarheid! van wat Kant zei: wetenschap is al leen daar waar waarneming is. Waarneming is niets anders dan een zilele-ervaring, datgene wat onze ziel als 't ware spiegelt, dat wat wij in onzen geest, in onze voorstelling hebben. Dat heeft niet alleen Kant gezegd, maar dat is gemeen goed ge worden onder de mainnen van wettenschap. Dat zeggen tegenwoordig ook de psycholoog Zieher en de physioloog Verworn, de 'leerling van Haeckel. Niet de stof is er, maar die zielegewaarwording van de stof is er. Wat zeggen de geleerde wetenschappelijke mannen van de stof? De wetenschap ziegt: De stof is eigen lijk niets anders dan kracht, en wet. Door dte weten schappelijke ond'erzotekingen van de laatste tijden is men gekomen tot de ontdekking: Doode stof is er niiet. Het is een zekere .electrische kracht, die aan wetten gehoorzaamt. Stof is in wezen kracht, eliec- triciteit, energie. 'tls iets waarop de naam stof eigenlijk niet past. Er is kracht en kracht is geest. De tegenwoordige wetenschap spreekt van kracht en wet of orde. Waar stof is, is wet. Allies is gebonden door de natuurwet. Haeckel zegt zelfs: Overal waar stof is, is wet, pok waar een mensch spreekt van toeval, heeft men twee snijpunten van oorzaak en gevolg. Er is geen toeval meeï, zegt H., alles is wet. Wetenschap en wet hoo- tren bij elkander. Waar wetenschap is, gehoorzaamt de mensch de wet, die hem door het object van buitenaf wordt op gedragen. Wetenschap is inzicht in dten samenhang van liet object. Wetenschap is inzicht in het sij- steem, dat d'e mensch als subject wordt opgedrongen uit het object. Er is ook nog een wetenschap van het zieleleven, een wetenschap, die het oog naar binnen richt. Die wetenschap tracht te doorgronden wgt in het inner lijke .omgaat. Ook daar blijkt de wetenschap te zijn: Inzicht in den samenhang der dingen. We htebben in de d'erdte plaats een wetenschap van de denkwereld. Die drie, aamengegrepen met een ge malen geestesgreep doen er achterkomen wat weten schap is. Wetenschap is inzicht in het systeem des geestes, in de volle werkelijkheid, die d'e mensch met zijn geest doorbijt. Wetenschap is omhelzen, begrij pen van datgene wat zich als object aan ons voordoet. Zoo komen we ook langzamerhand tot het inzicht wat godsdienst is, godsdienst in den algemeensten zin des woords. Sp re kier wilde eerst het woord religie gebruikten. Religie beteekenjt samenhang, belevend. Wie religieus is, is een diepganger. Spreken we van de religie, dan ispreken we niet van God als oorzaak der wereld, maar als grond der wereld, als de schoot dier wereld, waaruit de mensch peilt. Godsdienst is naar buiten gekeerde religie. Wrie God dient is geen loondienaar, maar 'n liefdedlenaar, dienend zooals een man zijn vrouw dient. Godsdienst beteekent uit innerlijken drang zich geven aan het groot gehetel, dat is liefdtedienst. A'l was het slaven dienst, d'an was het nog gped die dienst te doen. Die nen is naar buiten keerem, wat mten van binnen is, dat is naar buitengekeerdte levensdrang'. Het woord God duidt op vrije offering, 't is d'e bazuinstopt dezer wereld: wij zullen één zijn in het groet gehetel, wij zullen streven naar 'het weten, naar den wetgever. Godsdienst is naar buitengekeerdte menschheidswaar- digheid. Godsdienst is wetende zich offeren en .of ferende weten. De mensch is allereerst' natuurproduct. Dat blijft hij niet. De mensch is meer 'dan de stof, hij durft de breuk aan) met de natuur. Ook keert de mensch zich tegen zichzelf, als hij werkelijk menschwaardig is. Hij bestrijdt zichzelf, hij onderwerpt zijn vleesch aan zijn geest. Waar een mensch is, is strijd itus- schen het hoogerte en het lagere, tusschen het zinne lijke en het tegenzinnelijke. Wat zich geven wil, is alleen deugdelijk voor iets hoogers. Waar dte mensch komt, keert hij zich tegen d'e natuur, opdat de geest leven zal. Het geloof i's nieuwe werelden ontdekken, die men nog niet. heeft, is vrijheid om hooget' en verder te komen, 'tls de jacht op het ideaal. De gekruisig de, die zich offerde voor het ideaal is de voleindiger van het geloof. Van de gelegenheid tot debat werd gebruik ge maakt door den heer IL. Schutjes, redacteur van het weekblad „De Dageraad". We weten niet anders, aldus debater, dan we met onze zinnen waarnemen. Van het buitenzijnde nemen we op ons beel'd en daaruit bouwen we de weten schap op. Zeer ver kan en moet spr. met dr. de Har tog meegaan. Het eerste deel van zijn betoog was zeer goed wetenschappelijk, in het 'laatste d'eel moest dr. II. liet fantastische terrein betredten. De breede, mooie religieuze definitie, die dr. de Hartog van godsdienst geeft, is niet die, welkte b.v. dte aanwezi gen in de zaal, één voor één gevraagd, zoud'en geven. Het woord atheïsme sluit niet in het ontkennen van God, maar s'lechtis bet niet-kennen van' God, de opvatting, dat we met onze zintuigen niet kunnen komen tot God. Door nog geen enkel experiment zijn we met de mensehelijke ziel als zoodanig in aanraking gekomen. Stof openbaart zich aan ons in den vorm van kracht en wet, m'aar 't is geen kracht ein wet. We weten niet in den grond, wat het wezen der stof is. Wetenschap noemde die inleider inzicht van sa menhang. We mogen hierbij niet verder gaan, dan d'e denkwetten ons laten gaan'. Wij atheïsten werken teerst met ons hoofd en dan met bet hart en dan komen we tot de religie. Ook wij godloochenaars 'hebben een religie, een éénheidsband. In menig atheïstengeest woont een held'engeest, de ware Christusgeest. Eten man als Ferrter, een secure Godloochenaar, zal dr, de Hartog ook hooger stellen dap een koe voor het abattoir. Laat ons om de waarheid en ook om utiliteitsrede- <ien het woord God afschaffen, zei ds. Eakds. Deze had gelijk. De humanitaire religie in d'en hoogstem zin des woords, het socialisme, godsdienst gaan noe men, is wijn doen in oude zakken. Dan ouden God, Heer, Schepper, bestuurder van Hemel en Aarde raakte dr. dte Hartog heel even aan. In de heele oudte wetenschap was er nog een te groo te afstand tusschen geloof en weten. Dit weten was nog' vrij naïef. De nieuwe wetenschap met haar sub tiele instrumenten gaat dieper. Ze durft te zeggen, dat ze zoo weinig weet. Met dat begrip God heeft dr. de Hartog ook moeite, hij weet het, oneerbiedig ge sproken, aardiig wég' te moffelen em d'aarvoor noemde hij den grond' d'er dingen, niet de oorzaak. In de oude religie was God' steller der wet en de priesters maakten van zijn gezag misbruik. Wij athe- isten zeggien ook daarom: we will'en een leven zonder God Wij willen iml de eerste plaats een hemel hier op aarde. Die religieuae wereld zal er heel anders uitzien dam de tegenwoordige christelijke wereld. Voior ons, ons strikt' houdende aan d'e natuurwe tenschap, aan wat we weten kunnen, is het leven even iflyst-erieus als voor dten religieuzen dx. de Har tog. 'Docli we danken er voor om 't woord God te ne- inicin, dat stee-dis verfijnd' wordt. Spr. heeft er op wil len wijzen, dat we achter de woordten moeten komen tot diepere kennis, het aanbrengen van nieuwe ken nis, dat we ons moeten latten leiden door de denkwet ten, door het verstand, dlani is er nog genoeg ruimte voor het gevoel, voor het hart, voor het socialisme, welken vorm het ook aanneemt. Godsdienst is een wetenschappelijke dwaling, een redelijke dwaling, terwijl we het in dte derde plaats ziensals.een: zede lijke dwaling. We hebben den godsdienst loeren waarnemen als' ,eem yeriferïeljjL1" Jbsmnuj... Atiieisten verschrikkelijk 'voorgesteld, .zijn zoo verschrikkelijk niet. 't Verwonderde spr. bij d'r. de Hartog het fantas tisch begrip godsdienst te moeten aantreffen, de we tenschap raakt den godsdienst ni'et. Gaat men God stellen als een idealistisch probleem, dian kan nooit de wetenschap daarop invloed hebben, dam kan nooit gezegd dat de godsdienst door de wetenschap wordt gehandhaafd. De heer d'e Hartog noemde den vorigen spr. een uitnemend betooger en zei d'e daaTorn nog dieper te moeten gaan. Spr. zette uitvoerig uiteen, dat Kant spreekt van eem praetische en een theoretische rede. Als de mannen van „De Dagera-ad" de groote den-, kers volledig meemaken, dan keeren ze als von Hartman terug tóf die oud© denkvormen. De mensch moet verlost worden van zijn ki'lle denken. Bij het niet-weten aanbidt dian het mysterie, maar zeg niet, dat het er niet is. Worden uit die niet-ge- kende bron dan niet a'l onze wetten oma opgedron gen? Al wetten we niet, dat de stof werkt,, toch we ten we, -dat zie op ons werkt, Het hart zit er bij iederen mensch achter, het hart getuigt, wie het hart heeft zegt ja, wie het niet heeft eegt: neen. Spr. beeft zwart op wit gezegd: Ferrer is geen hond, anders zou lijj met dten staart tusschen de bee- nen zijn weggeloopen. Ferrer is een idealist, had meer hart dan hij misschien zelf wist. Werd ini „De Dageraad" geschreven, zooals de heer Schutjes sprak, dan zou spr. zich ex op abonneeren, thans ontneemt het Wad het valk het heiligste goed. De heer Schutjes oordeelde, dat Kant, had de hij 100 jaar lat.pr geleefd, zijn Praetische Vernunft niet zou hebben geschreven. Ferrer, d'e idealist, had' als Godloochenaar zijn dood voor zijn zaak over, zoo zijn ar meer. Door het wetenschappelijk laag peil van de over- groote massa, van 95 pet, der christenen, moe ten wij, die den! nacht van den godsdienst willen ver drijven in „De Dageraad'" vaak ondankbaar werk doen, door te bespotten het bespottelijke toon en, Toch is de tijd' rijp geacht voor de uitgave van een maandblad, waair meer wetenschappelijke vraagstuk kern zullen worden behandeld. Sp'r. hoopte daarin ,ook eens bijdragen van dr. de Hartog te zien opgeno men. Hierna werd de vergadering, die aan het eind van dr. de Hartog's repliek dbor een incidentje werd on derbroken, door den voorzittter gesloten. Tijdens d'e pauze en aan het eind der vergadering was er gelegenheid zich op te. geven als lid van een op t© richten afdeeling van „De Middaghoogte," wel ke vereeniging het doel' heeft in het algemeen te too- nen, dat dte godsdienst door de wetenschap wordt ge handhaafd. PREDIKBEURTEN TE ALKMAAR. 5 October 1918. Groote Kerk, 10 uur, Ds. de Pree. Bediening van den H Doop. Avond 6 uur, Ds. Verwaal. Voor bereiding tot het H. Avondmaal. Heidelb. Cat. Zond. 19. Woensdagavond 61 /2 uur, Ds. de Pree. Her denking van Alkmaars Ontzet. Kapel, 10 uur, Ds. Kloosterman. Evang.-Luth. Kerk, 10i/| uur, Ds. Makkink. Doopsgezinde Kerk, 10 uur, Ds. Westra. Rem.-Ger. Kerk, 102 uur, Ds. de Regt. Geref. Kerk, 10 uur en avond 6 uur, Ds. Meijer, Heidelb. Cat. Zond. 14. Hersteld Apostolische Gemeente, Toussaintstraat, voormiddag 10 uur en namiddag 5 uur, godsdienst oefening. Consistorie Geref. Kerk, Oudegracht D 83. Woesndag- avond 8l/2 uur, vergadering van de Jongelingsvereeni- ging „Paulus." Gebouw Waakt eu Bidt, Laat. Zaterdagavond van 81/, tot 10 uur, vergadering van de Christelijke Jonge- lingsvereeniging „Zacheua", voor jongelingen koven 16 jaar. Zondagmiddag van 5Vz tot 7 uur, vergade ring vaa da Christelijke Knapenvereeniging „Timo- theua", voor knapen van 18 tat 16 jaar. Uit de omgeving. Herv. Gem. te Oudorp, 10 uur, Ds. Groot. Burgerlijke Stuud. Ondertrouwd: Hendericu9 Jacobus Laud- man cn Petrontella Helena HolTenlberg. Frans Gerard d'e Wilde :en Maria Hen-d'rika v-an Toorwen- burgh. Hendrik Put, weduwnaar van Cornelia van Beusighem en Geertruidia Maria Hofman, weduwe v. Hendricus Selie. Jaeobus Cornelis Duin en Cor nelia Hurkmans. Maarten Schenke en Engeltje Rol. - Jan Hellingman en Aagje van Lienen. Geboren: 1 Oct. Maria Anthonia Bernardi 1111, d. v. Aegidius David Johannes Hen'dricus Pekelha ring en Helenai Johanna Ter Berg. TELEGRAFISCH WEERBERICHT. 3 October. Medegedeeld door het Koninklijk Nederlandseh Meteorologisch instituut te de Bilt. Geldig lot den avond van 4 October. In het gebied van de waarneming rs de hoogste be kende stand van den barometer 765.9 te Horta. De laagste stand van den barometer 757.5 tte 11 a - paranda. VERWACHTING Zwakke tot matige zuidelijke tot, zuidwestelijken wind, gedeeltelijk bewolkt met tijdelijk© opklaring, eenige kans op regen of onweer, ztelfd© temperatuur. Voorlooplg Knnf*bericht. ALKMAAR3 Oct, Kaas. Kleine volvette met rflksmerk fkleine fabriekskaas f 32.—, kleine boerenkaas 32,50. commissie f 32.50, middelbare f 32.50. Aangevoerd 350 stapels wegende 200000 Kilogram, waaronder KG. volvette kleine f Handel goed. ALKMAAR, 3 Oct. Heden werden ter graanmarkt aangevoerd 4233 H.L. Tarwe f 6,50 a 7.40, rogge f 5.50 a 6,65, gerst f 0,a 0,—, id. chev. f 5.75 a f 6.80 haver f 3.25 a 4.25, p&ardeboonen f 7.76 a a 8.bruine boonen f 15 a 18,60, citroen dito f 20,— duiven dito f 0,witte dito f a rood mosterdzaad f 22,a 23,50, karwjjzaad f a blouwmaanzaad f 13.50 a 14.—. Erwten: groene 8,50 a 19,—, grauwe f 16.— a 27.—, vale f 10.— a 16.25. BROEK OP LANGENDIJK, 2 Oct. Heden werd besteed voor: 90 zak (35 kilo) aard appelen Sch.m. f 1.— a 1,35, Julia's f 0.— a 0,—, Blauwe f 0.75 a 0,80, 200 baal gele nep f 2.15 a 2.50, 400 baal uien f 1.05 a 1.30, 290 baal wortelen f 0 55 a 0.60, 1770 Kg. slaboonen f 1,90 a 2.50, 1500 bi«- tsn f 3,— a 6,90.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1913 | | pagina 2