B&E.C HAM'S PILLEN 10E man gevoelt zich joDger en de vrouw p ziet er frisscher uit, wanneer zij hunne g«zondheid onderhouden door het gere- g H geld gebruiken van J"' Sg STADSNIEUWS. Trekking van heden. 4e Klasse, 2e Lijst. No. 10729 f 25,000; Nos. 1185, 16668 elk f 1000; Nos. 4618, 8685 elk f 400; No. 19961 f 200; Nos. 640, 1644, 4007, 11311, 13116, 14794 elk f 100. BUITENLAND. BUITENLANDSCH WEERBERICHT. Op de Britsche eilanden stormt het nog uit het noord-westen onder afbuiend, guur weer. In Skandinavië nam de vorst nog toein het noor den en westen klaarde de lucht op in het zuiden en oosten valt veel sneeuw. In noord-west Frankrijk. België en Noord-Duitschland is de temperatuur sterk gedaald, in zuid-west Frankrijk sterk gestegenhier en daar valt er nog regen of natte sneeuw. Aan de Riviera hield het fraaie weer nog stand, maar daalde de temperatuur. SNEEUW EN US. Marktberichten. PURMKRB5ND, 5 Jan. Afslagvereeaigimg Beem ster, Purmerend e» omstreken. Op de afslagmarkt werden verhandeld Spruitjes f 0.50 a 0.68 per dubb. mand 16 pond inhoud bloemkool f 3.— a 6.20 per 100. Handel vlug. BROEK OP LANGENDIJK. 6 Jan. 1300 Bloemkool le soort f 6,80 a 7.70, 2e Boort f 0.a 0.60400 roode kool f 1.50 a 5.20, 31800 gele f 1.30 a 4.50, 3200 witte f 1.40 a 5.20, 170 zak roode kool 22 a 36 et., 48 baal uien f 3.55 a 3.65, 22 baal wortelen f 0.90 a 0. NOORDSCHARWOUDE, 5 Jan. Eigenheimers f 0.60 a 0.85 p. 85 K.G., grove uien f 2.70 a 8.—, drielingen f 2.90 a 3.25 p. 50 K.G. Roode kool f 5.a 5.50, 2e soort f 4.a 4.50, kleinere f 1.10 a 8,90, gele f 4,a 4.75, 2e soort f 3.— a 3.75, kleinere f 0.70 a 2.75. PURMEREND, 6 Jan. Aangevoerd 241 runderen, waaronder 126 vette 72 a 86 ct., 115 melke- en geldeaoeien 1 150 a 320, prijsh. stug, 10 stieren, 89 vette kalveren f 1,a 1,20, matig, 255 nuchtere f 16.a 32.ving, 33 paarden, 1079 schapen en overhouders f 22.a 43.prijsh. mtg, 517 vette varkens 48 a 52 ct. per kilo, vlug, 36 magere f 20 a 80, stug, 193 biggen f 16 a 14, stug, ganzen f 0.-- a 0.—. zwanen f ft— a 46 manden appelen f 2.— a 3.15 manden peren f 8» Kleine fabriekskaas f 37.—, kleine boerenkaas f 35.middelbare f commissie f aan gevoerd 36 stapels, 686 kilo boter f 1,66 a 1.70, kip eieren f 6.50 a 6.— T ELEGKAFIB5JH W EKBBJ4R i©MT 0 Januari. GEBOREN: 5 Jan. Maria Cornelia, d. v. Hendricus Anthonius Schoenmaker en Jantsje Klaasje Kraan. 6 Jan. Jacoba, d. v. Adrianus Mors en Bertha Ma ria Viëtor. Ingezonden Mededeelingen. 5 Jan. diversen. Common Peru Aandeel dlv. Preferente Spoorwegen. 240 286 346% 84% 104 440 155% 551 93*7, 208 229% 528 513 iandibcuwerewoniog, met 6 H.A., 37 A., 70 oA. wei en bouwland, de opbrengst bedroeg 10461, waar voor verschillende personen koopera werden» Naar we vernemen ia door C. Keijzer, stoker- smid aan het stoomgemaal alhier, tegen Februari a.s. eervol ontslag uit zijn betrekking aangevraagd DOEN ONTSTAAN VAN GEVAAR VO'OiR VER KEEK DOOR STOOMVEEIMiOGEN. Voor de arrond'issements-r&chtbank haid zich he denmorgen te verantwoorden W. J. EL, alhier, lijn- werker der EL IJ. S. M., geb. 1 Maart 1080 te Som- melsdijk. Bekl. staat terecht terzake, dat hij op 16 N ovember 1013 des avon-dé circa 10 ure te of nabij Alkmaar op een tijdstip dat het donker was en stormachtig en de sneltrein no. 160 van Hoorn in de richting Haarlem moest passeer en, hetgeen bekl wist, of althans kon weten, zich met een werkwagen, dien hij in diezelfde richting voortduwde en die niet op die gebruikelijke wijze van een rood seinlicht was voorzien, heeft bege ven op de spoorlijn, waarlangs bedoelde trein moest passeeren, tengevolge van welke roekelooze en on voorzichtige handeling bedoelde werkwagen door dlien spoortrein, die onder stoom dezen achterop reed is overreden en verbrijzeld en gevaar is ontstaan voor bet verkeer door stoomvermogen over dien spoorweg. Bekl. zei 2 Juni' 1913 in dienst van de H. IJ. S. M. te zijn gekomen. Uit de reglementen bleek hem, dat hij niet van een werkwagen gebruik mocht maken Jan alleen met verlof van den ploegbaas of den op zichter. Hen 15en November haid beikl. geen verlof gevraagd, in het begin der week hadl hij met den ploegbaas gesproken over het gebruik van een werk wagen, niet met den opzichter. De lorrie wa» niet voorzien van een rooiden lantaarn, om tien uur ging bekL op de afgaande lijn, om te gaan naar zijn stuk je bouwland bij kilometerpaal 44, ten eindle kroos op dat land te brengen. Zijn zwager O. Verver, veedrij ver, had gezegd hem te willen helpen. Toen ze bij die lorrie waren, passeerde een trein. Hier waren goederenwagens achter, wat, zooals de Pres. opmerkte, bekl. moest weten, dat bij een snel trein niet' het geval is. Bekl. heeft hier geen acht op geslagen, hij en zijn zwager duwden de lorrie voort, toen plotseling de plaats, waar zij liepen, ver licht was. De sneltrein was vlak achter hen. Ver ver werd gegrepen en gedood, de lorrie zag bekl. la ter in stukken langs de lijn liggen. De verdediger, mr. A. J. M. Leesberg, merkte op, dat bekl. eerst niet wist, dat er goederenwagens ach ter den trein waren, misschien is hem dit door over tuiging bijgekomen. Bekl. zei de treinen van elkaar te kunnen onder scheiden, maar hij heeft er niet bij gedacht. De Pres. meende, dat een spoorwegman, die zich voor treinen interesseert, dit direct had moeten zien. Trouwens, bekl. zei uit zichzelf, dat er achter den gepasseerden trein goederenwagens waren. Bekl. zegt gedacht te hebben: dat is de trein, die passeeren moet en verder heeft hij er niet naar om gekeken. De verdediger merkte op, dat achter aan den trein drie roode lichten waren, wat wil zeggen, dat er niets bijzonders meer komt. Nu dacht bekl. de lijn is vei lig. Er zou b.v. geen losse locomotief meer komen. Bekl. zegt de dTÏe roode lichten te hebben gezien en op dé goederenwagens niet te hebben gelet. A. Baard, hoofdconducteur te Haarlem, was 15 November 's avonds in dienst op sneltrein 160, die 10.03 uit Alkmaar moest vertrekken. De trein ver trok zes minuten te laat» Getuige reed de llorrie achterop en vondl na het overrijdien splinters en gebogen ijzer langs de lijn» Onder de machine lagen planken en balken. De wie len en assen van de lorrie lagen tus&chen het spoor, ouder de wagens. De snelheid' van dén trein was on geveer 30 K.M., men was nog maar 1200 M. van het station Alkmaar. Joh. da Vneis, machinist bij de H. D. 8. M., wo nende te Haarlem, was op dltsn bewustan avond ma chinist op den sneltrein 160, die gemidldel'd met een snelheid van 75 K.M. rijdt. Bij die aanrijding kreeg de locomotief een lichte schok, gevolgd door hevig stooten. Een rood licht had get» niet gezien. Get» zei nog geen 75 K» M. snelheid te hébben bereikt, hij schat deze bij5 dé aanrijding op 30, 36 K.M. W as die lorrie geweest bij kilometerpaal 44, waar het bouw land ligt, dan zou de snelheid een 60 kilometer ge weest zijn. In lieiloo kan get. de volle snelheid ha len. Get, zag na hét stoppen houtdeelen onder de voor as, de remplaat was verbogen, het ijzerwerk lag on der de rijtuigen (4 in getal). Als deskundige verklaarde get., diat hij gevaar voor ontsporing aanwezig achtte. Mr. Leesberg vroeg of bij een kalme vaart van 30 i 35 K.M. wel gevaar voor déraillement bestaat. Get. beantwoordde deze vraag bevestigend'. Nog verklaarde get. oip een vraag van den verde diger, dat men alleen aan drie lich'ten achter aan den trein niet kan zien of het een sneltrein of een andere is. De trein kon na de aanrijding zonder gevaar ver trekken. Jlir. Joh. Roëll, inspecteur der H. IJ. 8. M., oor deelde, dat een werkwagen,, die door een trein met een snelheid van tusschen 30 en 60 K.M. wordt ach teropgereden, gevaar voor ontsporing doet ontstaan. Nog verklaarde get. dat de snelheid! van een trein eenige keeren is opgenomen op da plaats waar de aanrijding plaats had. Deze bleek 50 65 K.M. Ech ter kan in een bijzondér geval slechts de machinist over de snelheid oordeelen. De machinist zeide, dlat het weer zoodanig was, dat deze invloed had op de ontwikkeling van de snelheid. Er woei een Westen-zijwind. Daarom bleef get. bij zijn verklaring. Toch oordeelde jhr. Roëll dat dan toch gevaar voor ontsporing bleef bestaan. Op een vraag van den verdediger, antwoordde get. Roëll uit persoonlijke ervaring niet te wéten, dat een trein is gederailleerd dloor het rijdén op een werkwa gen, wel heeft get. eens gelezen dat dit hij Goes eens is gebeurd. Er is, zoo a la get. weet, wel vaker een trein tegen een lorrie gereden, dloch meestal is dit overdag en dan wordt hard geremd, zoodlat de stoot zachter en het gevaar voor ontsporing zeer vermin- dér d wordt. Het O. M. ging het verloop van het getuigenver hoor na, noemde het emstiig, dat bekl. zonder licht reed en eischte 2 maand hechtenis. Mr. A. J. M. Leesberg wees er op, dat deze man, eenvoudig van verstand, den bewusten avond zijn geheele denkvermogen er op gericht had, om het kroos op zijn land te brengen. PI. wijst op de om standigheid', dat deze stukjes bouwland op een ge vaarlijke plaats liggen, aan de lijn, waarlang» men steedis de tuintjes moeit bereiken. Is de strafbare schuld van bekl. bewezen, dan wi' pl. er op wijzen, dat bekl. zijn zwager, die hem lief was, door het ongeval heeft verloren en dat hij' disci plinair is gestraft met overplaatsing zonder vergoe ding van verhuiskosten, wat voor ham, wiens familie te Alkmaar woont, een «ware «lag ie, Pl. weeB er op, dat in dé dagvaarding sprake is van de lijn, waarlangs de trein moest passeeren, terwijl in art. 106 van het W. v. S. sprake is van dé lijn, waar- o v e r de trein moet passeeren. Pl. ging daarna na of er gevaar is veroorzaakt voor het verkeer door stoomvermogen en of dit gevaar xs ontstaan door de schuld! van bekl. Z. E» A. wees er o.m. op, dat de locomotief gewoon kon doorgaan. De getuigen verklaren, dat de mogelijkheid van derail lament bestond, maar de eisch van art» 165 ia, dat er inderdaad gevaar ia ontstaan. Get. Roëll kon geen voorbeeld geven van een déraillement. Het is niet bewezen, dat er inderdaad1 gevaar is ontstaan voor het verkeer door stoomvermogen. PL had het niet gewenseht geoordeeld den ploeg baas als getuige i diécharge te dagvaarden, daar hij weet, dat de waarheid' er toch niet uitkomt. BékL heeft met den ploegbaas gesproken en deze heeft ten dienste van bekl. de lorrie aan den anderen kant van het station gebracht. Uit de voorloopige informaties blijkt, dat bekl. da zekerheid had, dat hij permissie had van den ploegbaas om den wagen te gebruiken. De ploegbaas heeft gezegd, dat met de lorrie hout moest worden vervoerd, maar het hout in kwestie staat nóg aan de lijn. Er is hier een zekere afwente ling van verantwoordelijkheid, er rust ook zekere verantwoordelijkheid op den ploegbaas. Pl. zet uiteen, dat het ongeluk door een samen loop van omstandigheden is geschied. Een lijnwerker hoeft den loop der treinen niet te weten. Bekl. ging, toen de klok in zijn zwager's huis tien uur aanwees van het Scharloo en zag een trein passeeren. Toen hij den trein zag, was békL al' in dé meening, dat het de sneltrein was en daarom keek hij niet naar de goederenwagens. Het is zeer aannemelijk, diat bekl. zioh in den trein heeft vergist, hij keek nog naar da lichten, had hij een wit licht gezien, dan zou dit voor hem een teekem zijn geweest» dat er nog iets moest passeeren. Ook pl. was van meening, dat hét wel zwaar weegt, diat er geen roode lantaarn aan dé l'orrie was» Doch pL wen&chte er op te wijzen, dat alle roode lichten in gebruik zijn, er is er geen over voor een werkwagen. Waarschijnlijk komt hierin nu wel verandering. Nog wees pl. er op, dat bekl., menschelijkerwijize ge sproken, achter de machinelood'B, het onveiligheids- sein bij het station niet kon zien. Resumeerende, oordeelde pl. niet bewezen, dat er gevaar voor ontsporing bestond en dat er wel schuld aanwezig is, maar niet in die mate, dat pl. gelooft, dat het absoluut zeker is, dat bekl. gestiaft moet worden. Oordeelt de rechtbank anders, dan 'kan, meende pl., volstaan worden met een kleine boete, wat reeds een zware straf is voor den man, die met een klein loon moet rondkomen. Pl. las ten slotte eenige lichte vonnissen, in spoorweg-strafzaken ge wezen, voor. ZAADHANDEL MAATSCHAPPIJ „VAN OUDS DE KORENBEURS." Stct. no. 4 bevat de statuten der naamlooze ven nootschap Zaadhandel Maatschappij „van ouds de Korenbeurs-" te Alkmaar. Doel: de handel in tuin-, bloem-, gras- klaver- en landibouwzaden, bolgewassen en tuinbouwartikelen, zoo in het groot aLs in het klein. Duur: tot 31 December 1938. Kapitaal 50.000, verdeeld in 100 aandeelen van 500, waar van 70 geplaatst. Inbreng ter volstorting van 40 aandeelen het huis, ingericht tot woonhuis, magazijn en winkel, genaamd „de Korenbeurs," met erf en grond te Alkmaar aan het Luttik-oudorp en een erf aan den Kooltuin aldaar. Het bestuur ia opgedra gen aan twee directeuren, onder toezicht van twee commissarissen. Voor de eerste maal zijn tot direc teuren benoemd de heeren J. Boot en G. Kluft, bei den koopman, te Alkmaar. STAATSLOTERIJ. RUSLAND. Bij het jubileumfeest van het Russi sche regiment stapte Zondag de kleine troonsopvol- ger naast den Tsaar, gelijken tred' houdend, langs het front van het regiment. Overal heers ch te groote blijdschap over de algeheeie genezing van den tsare witsoh. k FRANKRIJK. In de garnizoenen van West- Frankrijk heerscht een meningitiis-epidemie. Drie mannen overleden reeds aan de nekkramp, terwijl n groot aantal zwaar ziek in de hospitalen ligt. Van de zwarte soldaten sterven, ondanks alle voorzorgsmaat regelen, velen aan tuberculose. Het getal dooden bedraagt reeds 23. Da Sonegaleezen kunnen niet aan het kilmaat gewennen. DIE MAJOHT VAN DEN STORMVLOED. Dezer dagen maakten wij reeds melding van den stormvloed, die aan de Duitsche O'ostzeekust de bad plaatsen heeft geteisterd. De Berlijnsche Morgen- post geeft een pakkende beschrijving van den om vang der ramp. Het water tusschen Memel en Ko penhagen scheen een tiental jaren een willig werk tuig in 's menschen hand. Maar in de Silvester klok ken heeft thans de droefenis géklonken over den nacht, die een werk van tien jaren vernietigde. Reeds wanneer men door het akkerland van voor-Pommeren naar den waterkant gaat, merkt men, welk een gewel digen omvang die verwoestingen, door dén stormvloed aangericht, hébben aangenomen. De weiden zijn alijkvijvers geworden, on der de huizien is de grond weggezogen, hon derden boomen zijn ontworteld' en op de straten stapelen balken, stukken van meubelen en wagens en vensterscherven zich op. Het leven1 schijnt dood en het 's zomers zoo heerlijke landschap lijkt een dooden- eiland geworden. Een droevig weerzien bied't het strandl van Swine- miindé. Op de promenade is van villa's en hotels haast geen enkel gebouw gespaard' gebleven. Het wa ter, dat door de duinen is gébro'ken en deze heeft weggeveegd, alsof het zamdbergjes waren, dloor kin derhand gemaakt, heeft de groote spiegelruiten van het Kurharus stuk geslagen en den geheelen inventa ris vernietigd). De massale steenen pijlers van de motorbootbrug, welke het vorige jaar met veel kosten is gebouwd, zien eruit, alsof men ze met dynamiet in de lucht 'heeft laten springen. En van dé badhuizen is, met uitzondering van het familiebad, weinig meer dan waardeloos puin overgebleven. Het mol'lige, hel dere strand is met een slijklaag overdekt, zoodat men zich op de wadden waant. Een groote Russische schoener is op het strand geslagen. De zware pier van de oostelijke vluchthaven is vermorzeld als een spiegelruit» Verder op, waar geen bolwerk en geen pier is, is de schade noig grooter. Bij Ko&erow velde het water heele bosschen men dénkt soms aan een platgetre den bloembed'. Achter Zinnowitz is de spoordijk let terlijk weggespoeld. Op het strand van Riigen zijn meterhooge stapels rommel verrezen. De winkeltjes, da café'», d« kiosken, de muziektent zijn als van den bodem weggeschoven. Waar men ook komt, overal staat men voor een groot graf, dat dé stormvloed dolf. Mannen en vrouwen kijken naar het spél der golven, alsof zij vandaar een antwoord' verwachten op de vraag: „Waarom!" Ook de Amerikaanse he Oostkust heeft door een stormvloed sterk geleden. Vooral de lage, zandige kust van Nieuw Jersey heeft 't hard' te verantwoor den gehad en tal van dorpen zijn overspoeld en ver woest. Te Seabright, de ge lief dé zeebadplaats, wordt de aan hotels aangerichte schade op 1 millioen gul den geschat» Zaterdag bood dé stad een aangrijpend schouwspel. Meer dan 400 imwonerB met den burge meester aan bet hoofd lagen geknield in een der be dreigde straten, om den Hemel te smeeken den storm te doen bedaren. Den geheelen nacht hadden zij hard gewerkt om een dam op te werpen teneinde het verder binnendringen van de onheilbrengende golven, die op Kerstdag den vasten dijk hadden weggeslagen, te beletten, hunne pogingen waren echter vruchteloos geweest. Kort na middernacht werd het voornaamste hotel, dat niet minder dan 400 slaapkamers bevatte, totaal vernield doordat het water door de vensters van de twee verdieping naar binnen drong. Bovendien wer den een groot aantal huizen weggespoeld, terwijl de wegen op verschillende plaatsen scheurden. De aangerichte schadle alleen in genoemde plaats bedraagt thans reeds 500.000 dlollar. Zondag werden de godsdienstoefeningen onder re gen- en hagelbuien in de open lucht gehouden, daar de kerken ingestort waren. Dieven maakten zich de gelegenheid ten nutte en plunderden de verlaten hui zen-ruïne®. De burgemeester beëedigdé enkele burgers als poli- tie-agenten en gaf hun het recht, ieder, dien ze op heeterdaad' betrapten, onmiddellijk dood te schieten. Op verschillende plaatsen brak brand uit, vermoede lijk aangesticht. In Zuid-Frankrijk vriest hét hevig. De electri- scha signaa hoes tellen van de meeste spoorweglijnen zijn bevroren, zoo-dat de treinen met groote vertra gingen aankomen. In de Pyreneeën is de tempera tuur ged'aald tot 12 gradlen onder nuL Vanuit Magon worden zware sneeuwvallen gemeld, die op sommige plaatsen meters boog ligt. De boe ren bemerken reeds wolven. In de Pyreneën kwamen drie personen van koude om. Behalve in Zuid)-Frankrijk vriest helt ook in Span je en Marokko. Het gemeentebestuur van Madrid heeft op straat groote kachels geplaatst voor de dakloozan, die er zich 's nachts om verdringen. Reeds 5 personen bevroren er. In Asturië en Galicië zijn veel treinen ingesneeuwd); zelfs in het sinaasappel- land Valencia, en geheel Andalusië zijn met sneeuw bedekt. In Marokko hebben de Spaansche troepen veel van de koude te lijden. Het geheele Rifgebied ligt ondier de sneeuw, wat sinds menschenheugenis niet is voorgekomen. Ook in het noorden van Italië is het zeer koud. Te Aosta vriest het 28.8 graad Celsius, te Florence 22.2 graad. KORTE BERICHTEN. De Berlijnsche schoolinspectie tracht men het tatoueeren van schoolkinder e n tegen te gaan. De getatoueerdlen blijven hun levenlang gekenteekend. Daarbij komt nog, dat het tatoueeren gevaarlijke infectieziekten met zich kan brengen. Tengevolge van een in s t o r t i n g op de onder - grondsche spoor te Parijs zijn vier werklieden b e d ol v e n. Men heeft drie lijken gevonden. Te Almaroza, in Spanje, is een bom ont ploft, die belangrijke schade aan de huizen ver oorzaakte. Men gelooft aan een politieke wraakne ming. Het Noorsche stoomschip „Espana", van Stettin naar Bergen, is onderweg gezonken. Acht man van de equipage hebben den dood in de golven gevonden. Bij Brussel is een in aanbouw zijnd huis in gestort» Een werkman is gedood, een zeer ge vaarlijk en vier minder zwaar gewond. Tot schrik van dé voorbijgangers wierp gisteren een man zich te Berlijn (unter den Linden) voor een auto. Hij- werd) overreden en wandelde daarna lachend! weer weg. 'tWas een cir cus-artiest, die dlit kunstje alle avonden vertoont! Laatste Berichten. EEN DRAMA. MADRID, 6 Jan. Een dtama heeft zich gister middag in Berbegal afgespeeld. Een der meest aan zienlijke bewoners, de notaris Pallacios stierf eenige dagen geleden. Toen het testament gisteren ge opend en voorgelezen was, bleek d!at dé notaris het grootste gedeelte zijner- nalatenschap aan zijn jong- sten zoon had vermaakt. De oudste zoon die zioh door deze beschikking in zijne rechten achteruitge- steld gevoelde» ontstak in groote woede. Hij tiro'k zijn revolver en doodde zijn moeder, zuster en twee broeders. Vervolgens richtte hij het wapen tegen tegen zich zelf en schoot zich een kogel' door het hart. De familie Palacios genoot in Berbegal alge- meene achting; het tragisch einde dézer familie wekt dan ook algemeene deelneming. Mede?,«iseW -W kei KmBÓnkflJè Neder te*«biefc Metoeiotegdseh InKitaot te De MR. Geldig tot den avond van 7 Januari. In het grabied van de waiaiBsneaming ie de hoogste be kende stand van den barometer 767.5 te Oo-runa. De laagste stand) van den barometer 735.7 te Sku- desnaes. Krachtige tot matigen noordlwesrtel'ijken tot weste lijken wind, meest zwaarbewolkt, waarschijnlijk nog sneeuwbuien, iets kouder. Burgerlijke stand. AMSTERDAMS©» BEURS. Opgave van het NOO'RDHOLLANDSÖH LANDBOUWGREDLET Voordam 11, Alkmaar. Koers van Sfaatsleeningsn. Nederland. Ned. Werkel. Schuld Idem Idem Buitenland. Bulgarije Tabaksleening Brazilië Funding Mexico binnenl. Japan Oostenrijk Jan. Juli Rusland Hope Consol 1906 1894 6e En. iwaag Dombr. Bank- en Gredietlnstellingen en Hypotheekbanken. Amsterdamsehe Bank Nederlandeehe Bank Cert. Naderl. Handal-Mlj Cert tMeordhollandaoh Land'b. Cred. Nationale Hypotheek Bank pCt NoardhoBandsch Grendorodiot pCt 3 21/, 5 5 5 4 4 4 4 5 4 4% div. 4 4» 4 Industrieels Gndern. (Buitenl.) Amalgamated Copper Cy Aandeel div. Amer. Hide and Leather Anglo Amer. Telegraph Common Steele Car and Foundry Cultuur Ondern. en Handelsveneot- sehappen in Nederland en Koloniën. Cultuur Vorstenlanden Winstbew. Handelsvereen. «Amsterdam" Nieuwe Afrikaansehe Handelsver. T abaksondernemingen. Aand. 89'/, 66'/, 89% 66% 937/8 1001/2 32i/s 79% 83 84% 84 99% 8 4 Vis 94%, 186 2231/, 161% 111 96 72% 22 24% 89% 44% 170 11511/4 224 120 244% 286% 347 86 104% 15S 554 212 230 623% 516% 179 221 126 661 234% 387/8 224% 96 73V, A'dam Deli Langkat Idem pref. A'dam Serdang Bindjey Deli Batavia Deli Cultuur-Mij DeU-Maateekappij Heeea Tabak-Mtj Medan tabak Rotterdam Deli Senembah Tabak-Mtj United Langkat Phuat. Co Petroleum Ondernemingen. Dordteehe Pefereieom Qeoems Hall. P steed Cert A iotern. Una». Petrelaum-Mt). Ken. Mfjt. espi. v. Peteeteembr an Meeara Enim A «deel dlv Perlak Petroleum-Mtj. Sumatra Palembang Zuid-Perlak Orion Petroleum-Mi). Schibareff, gew. Aand. MTjnbouw-Maatsohappijen. Ketakeen Sew. Prei. Redjang Lebeag Craat Cebar Rubber Maatsohaptjen. Amsterdam» Rubber Culteur-M. Deli Batavia Rubber-Mlj. Koiorrtale Rubber ©rtltmrr-Mlj. Nederl. Rubber-Mlj. »Serbadjadi« Sum. Rubber Caltuur-Mlj. Seheepvaart Maatschappijen. Amerik. Stoomv.-Mtj. Nederl. Schaap vaart Unie Common Marine Preferente Marinhbonds pCt. 41/, Holt. IJz. Sp.-Mij. Mij. tot expl. v. Staatsspoorw. Deli Spoorweg Amorxka. Atek. Top. Cort. v. Convert. p(5t. 4 Denv. en R.Qr. Gert. Aand. div. Erie Kansas City South. prei. Miss K. Texas G. v. New-York and Ontario Norfolk Western G. v. Roek Island gew. Southern Paeific Southern Railway Union Pasifie eert v. Wasbash gew. RUSLANB. Wladikawkas 4 Premieleeningen. Nbbsbland. Stad Amsterdam f 100 3 Gemeente-ersdiot. 3 Belgte. Antwerpen 1887 2% Hongarije. Hongaarsehe Hyp. 4 Idem 3 Oostenrijk. Staatsleening 1860 5 Rusland. Staatsleening 1864 5 Ex-dividend. Koers van het gel'd. Prolongatie 4T/S Mededeelingen. De Amerikaansche afdeeling wa» heden flink vast, speciaal voor Steel Shares welke tot 60T/, verbeterden. Oliewaarden luier met weinig hand-eL Noteering Koninklijke 60060®V,Geconie- 179% 222 125 604 234 36% 224 36% 96 Va 73Vs 135% 15 SB 19,u 16% 127% 98% 32 35 119% ]94% 153% 31/ 14 68 262 94% 94% 17% 279/x« 22 19% 27% 104% 137/a 88% ®3% 157 3% 85% 105% 78% 117% 165 163 518 pOt 82% 83% 99>Vi» 84% 163% 73% 22% 24% 60i%* 45% 176 f152.— 29 191 162 128% 32 35 154 66 44% 98% 262 28 24% 58% 14th 27% 101%» 14% 91 28% 159% 3%, 851/te 186% 100% 117% 112 519

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1914 | | pagina 2