B&E.C HAM'S PILLEN
10E man gevoelt zich joDger en de vrouw
p ziet er frisscher uit, wanneer zij hunne
g«zondheid onderhouden door het gere- g
H geld gebruiken van
J"'
Sg
STADSNIEUWS.
Trekking van heden. 4e Klasse, 2e Lijst.
No. 10729 f 25,000; Nos. 1185, 16668 elk f 1000;
Nos. 4618, 8685 elk f 400; No. 19961 f 200; Nos.
640, 1644, 4007, 11311, 13116, 14794 elk f 100.
BUITENLAND.
BUITENLANDSCH WEERBERICHT.
Op de Britsche eilanden stormt het nog uit het
noord-westen onder afbuiend, guur weer.
In Skandinavië nam de vorst nog toein het noor
den en westen klaarde de lucht op in het zuiden
en oosten valt veel sneeuw. In noord-west Frankrijk.
België en Noord-Duitschland is de temperatuur sterk
gedaald, in zuid-west Frankrijk sterk gestegenhier
en daar valt er nog regen of natte sneeuw.
Aan de Riviera hield het fraaie weer nog stand,
maar daalde de temperatuur.
SNEEUW EN US.
Marktberichten.
PURMKRB5ND, 5 Jan. Afslagvereeaigimg Beem
ster, Purmerend e» omstreken.
Op de afslagmarkt werden verhandeld Spruitjes
f 0.50 a 0.68 per dubb. mand 16 pond inhoud
bloemkool f 3.— a 6.20 per 100. Handel vlug.
BROEK OP LANGENDIJK.
6 Jan. 1300 Bloemkool le soort f 6,80 a 7.70,
2e Boort f 0.a 0.60400 roode kool f 1.50 a 5.20,
31800 gele f 1.30 a 4.50, 3200 witte f 1.40 a 5.20,
170 zak roode kool 22 a 36 et., 48 baal uien f 3.55
a 3.65, 22 baal wortelen f 0.90 a 0.
NOORDSCHARWOUDE, 5 Jan. Eigenheimers
f 0.60 a 0.85 p. 85 K.G., grove uien f 2.70 a 8.—,
drielingen f 2.90 a 3.25 p. 50 K.G.
Roode kool f 5.a 5.50, 2e soort f 4.a 4.50,
kleinere f 1.10 a 8,90, gele f 4,a 4.75, 2e soort
f 3.— a 3.75, kleinere f 0.70 a 2.75.
PURMEREND, 6 Jan. Aangevoerd 241 runderen,
waaronder 126 vette 72 a 86 ct., 115 melke- en
geldeaoeien 1 150 a 320, prijsh. stug, 10 stieren,
89 vette kalveren f 1,a 1,20, matig, 255 nuchtere
f 16.a 32.ving, 33 paarden, 1079 schapen en
overhouders f 22.a 43.prijsh. mtg, 517 vette
varkens 48 a 52 ct. per kilo, vlug, 36 magere f 20
a 80, stug, 193 biggen f 16 a 14, stug, ganzen
f 0.-- a 0.—. zwanen f ft— a 46 manden
appelen f 2.— a 3.15 manden peren f 8»
Kleine fabriekskaas f 37.—, kleine boerenkaas
f 35.middelbare f commissie f aan
gevoerd 36 stapels, 686 kilo boter f 1,66 a 1.70, kip
eieren f 6.50 a 6.—
T ELEGKAFIB5JH W EKBBJ4R i©MT
0 Januari.
GEBOREN:
5 Jan. Maria Cornelia, d. v. Hendricus Anthonius
Schoenmaker en Jantsje Klaasje Kraan.
6 Jan. Jacoba, d. v. Adrianus Mors en Bertha Ma
ria Viëtor.
Ingezonden Mededeelingen.
5 Jan.
diversen.
Common Peru Aandeel dlv.
Preferente
Spoorwegen.
240
286
346%
84%
104
440
155%
551
93*7,
208
229%
528
513
iandibcuwerewoniog, met 6 H.A., 37 A., 70 oA. wei
en bouwland, de opbrengst bedroeg 10461, waar
voor verschillende personen koopera werden»
Naar we vernemen ia door C. Keijzer, stoker-
smid aan het stoomgemaal alhier, tegen Februari a.s.
eervol ontslag uit zijn betrekking aangevraagd
DOEN ONTSTAAN VAN GEVAAR VO'OiR VER
KEEK DOOR STOOMVEEIMiOGEN.
Voor de arrond'issements-r&chtbank haid zich he
denmorgen te verantwoorden W. J. EL, alhier, lijn-
werker der EL IJ. S. M., geb. 1 Maart 1080 te Som-
melsdijk.
Bekl. staat terecht terzake, dat hij op 16 N ovember
1013 des avon-dé circa 10 ure te of nabij Alkmaar op
een tijdstip dat het donker was en stormachtig en de
sneltrein no. 160 van Hoorn in de richting Haarlem
moest passeer en, hetgeen bekl wist, of althans kon
weten, zich met een werkwagen, dien hij in diezelfde
richting voortduwde en die niet op die gebruikelijke
wijze van een rood seinlicht was voorzien, heeft bege
ven op de spoorlijn, waarlangs bedoelde trein moest
passeeren, tengevolge van welke roekelooze en on
voorzichtige handeling bedoelde werkwagen door
dlien spoortrein, die onder stoom dezen achterop reed
is overreden en verbrijzeld en gevaar is ontstaan voor
bet verkeer door stoomvermogen over dien spoorweg.
Bekl. zei 2 Juni' 1913 in dienst van de H. IJ. S. M.
te zijn gekomen. Uit de reglementen bleek hem, dat
hij niet van een werkwagen gebruik mocht maken
Jan alleen met verlof van den ploegbaas of den op
zichter. Hen 15en November haid beikl. geen verlof
gevraagd, in het begin der week hadl hij met den
ploegbaas gesproken over het gebruik van een werk
wagen, niet met den opzichter. De lorrie wa» niet
voorzien van een rooiden lantaarn, om tien uur ging
bekL op de afgaande lijn, om te gaan naar zijn stuk
je bouwland bij kilometerpaal 44, ten eindle kroos op
dat land te brengen. Zijn zwager O. Verver, veedrij
ver, had gezegd hem te willen helpen.
Toen ze bij die lorrie waren, passeerde een trein.
Hier waren goederenwagens achter, wat, zooals de
Pres. opmerkte, bekl. moest weten, dat bij een snel
trein niet' het geval is. Bekl. heeft hier geen acht
op geslagen, hij en zijn zwager duwden de lorrie
voort, toen plotseling de plaats, waar zij liepen, ver
licht was. De sneltrein was vlak achter hen. Ver
ver werd gegrepen en gedood, de lorrie zag bekl. la
ter in stukken langs de lijn liggen.
De verdediger, mr. A. J. M. Leesberg, merkte op,
dat bekl. eerst niet wist, dat er goederenwagens ach
ter den trein waren, misschien is hem dit door over
tuiging bijgekomen.
Bekl. zei de treinen van elkaar te kunnen onder
scheiden, maar hij heeft er niet bij gedacht.
De Pres. meende, dat een spoorwegman, die zich
voor treinen interesseert, dit direct had moeten zien.
Trouwens, bekl. zei uit zichzelf, dat er achter den
gepasseerden trein goederenwagens waren.
Bekl. zegt gedacht te hebben: dat is de trein, die
passeeren moet en verder heeft hij er niet naar om
gekeken.
De verdediger merkte op, dat achter aan den trein
drie roode lichten waren, wat wil zeggen, dat er niets
bijzonders meer komt. Nu dacht bekl. de lijn is vei
lig. Er zou b.v. geen losse locomotief meer komen.
Bekl. zegt de dTÏe roode lichten te hebben gezien
en op dé goederenwagens niet te hebben gelet.
A. Baard, hoofdconducteur te Haarlem, was 15
November 's avonds in dienst op sneltrein 160, die
10.03 uit Alkmaar moest vertrekken. De trein ver
trok zes minuten te laat»
Getuige reed de llorrie achterop en vondl na het
overrijdien splinters en gebogen ijzer langs de lijn»
Onder de machine lagen planken en balken. De wie
len en assen van de lorrie lagen tus&chen het spoor,
ouder de wagens. De snelheid' van dén trein was on
geveer 30 K.M., men was nog maar 1200 M. van het
station Alkmaar.
Joh. da Vneis, machinist bij de H. D. 8. M., wo
nende te Haarlem, was op dltsn bewustan avond ma
chinist op den sneltrein 160, die gemidldel'd met een
snelheid van 75 K.M. rijdt. Bij die aanrijding kreeg
de locomotief een lichte schok, gevolgd door hevig
stooten. Een rood licht had get» niet gezien. Get»
zei nog geen 75 K» M. snelheid te hébben bereikt, hij
schat deze bij5 dé aanrijding op 30, 36 K.M. W as die
lorrie geweest bij kilometerpaal 44, waar het bouw
land ligt, dan zou de snelheid een 60 kilometer ge
weest zijn. In lieiloo kan get. de volle snelheid ha
len.
Get, zag na hét stoppen houtdeelen onder de voor
as, de remplaat was verbogen, het ijzerwerk lag on
der de rijtuigen (4 in getal).
Als deskundige verklaarde get., diat hij gevaar voor
ontsporing aanwezig achtte.
Mr. Leesberg vroeg of bij een kalme vaart van 30
i 35 K.M. wel gevaar voor déraillement bestaat.
Get. beantwoordde deze vraag bevestigend'.
Nog verklaarde get. oip een vraag van den verde
diger, dat men alleen aan drie lich'ten achter aan
den trein niet kan zien of het een sneltrein of een
andere is.
De trein kon na de aanrijding zonder gevaar ver
trekken.
Jlir. Joh. Roëll, inspecteur der H. IJ. 8. M., oor
deelde, dat een werkwagen,, die door een trein met
een snelheid van tusschen 30 en 60 K.M. wordt ach
teropgereden, gevaar voor ontsporing doet ontstaan.
Nog verklaarde get. dat de snelheid! van een trein
eenige keeren is opgenomen op da plaats waar de
aanrijding plaats had. Deze bleek 50 65 K.M. Ech
ter kan in een bijzondér geval slechts de machinist
over de snelheid oordeelen.
De machinist zeide, dlat het weer zoodanig was, dat
deze invloed had op de ontwikkeling van de snelheid.
Er woei een Westen-zijwind. Daarom bleef get. bij
zijn verklaring.
Toch oordeelde jhr. Roëll dat dan toch gevaar voor
ontsporing bleef bestaan.
Op een vraag van den verdediger, antwoordde get.
Roëll uit persoonlijke ervaring niet te wéten, dat een
trein is gederailleerd dloor het rijdén op een werkwa
gen, wel heeft get. eens gelezen dat dit hij Goes eens
is gebeurd. Er is, zoo a la get. weet, wel vaker een
trein tegen een lorrie gereden, dloch meestal is dit
overdag en dan wordt hard geremd, zoodlat de stoot
zachter en het gevaar voor ontsporing zeer vermin-
dér d wordt.
Het O. M. ging het verloop van het getuigenver
hoor na, noemde het emstiig, dat bekl. zonder licht
reed en eischte 2 maand hechtenis.
Mr. A. J. M. Leesberg wees er op, dat deze man,
eenvoudig van verstand, den bewusten avond zijn
geheele denkvermogen er op gericht had, om het
kroos op zijn land te brengen. PI. wijst op de om
standigheid', dat deze stukjes bouwland op een ge
vaarlijke plaats liggen, aan de lijn, waarlang» men
steedis de tuintjes moeit bereiken.
Is de strafbare schuld van bekl. bewezen, dan wi'
pl. er op wijzen, dat bekl. zijn zwager, die hem lief
was, door het ongeval heeft verloren en dat hij' disci
plinair is gestraft met overplaatsing zonder vergoe
ding van verhuiskosten, wat voor ham, wiens familie
te Alkmaar woont, een «ware «lag ie,
Pl. weeB er op, dat in dé dagvaarding sprake is van
de lijn, waarlangs de trein moest passeeren, terwijl in
art. 106 van het W. v. S. sprake is van dé lijn, waar-
o v e r de trein moet passeeren.
Pl. ging daarna na of er gevaar is veroorzaakt voor
het verkeer door stoomvermogen en of dit gevaar xs
ontstaan door de schuld! van bekl. Z. E» A. wees er
o.m. op, dat de locomotief gewoon kon doorgaan. De
getuigen verklaren, dat de mogelijkheid van derail
lament bestond, maar de eisch van art» 165 ia, dat er
inderdaad gevaar ia ontstaan. Get. Roëll kon geen
voorbeeld geven van een déraillement. Het is niet
bewezen, dat er inderdaad1 gevaar is ontstaan voor
het verkeer door stoomvermogen.
PL had het niet gewenseht geoordeeld den ploeg
baas als getuige i diécharge te dagvaarden, daar hij
weet, dat de waarheid' er toch niet uitkomt. BékL
heeft met den ploegbaas gesproken en deze heeft ten
dienste van bekl. de lorrie aan den anderen kant van
het station gebracht. Uit de voorloopige informaties
blijkt, dat bekl. da zekerheid had, dat hij permissie
had van den ploegbaas om den wagen te gebruiken.
De ploegbaas heeft gezegd, dat met de lorrie hout
moest worden vervoerd, maar het hout in kwestie
staat nóg aan de lijn. Er is hier een zekere afwente
ling van verantwoordelijkheid, er rust ook zekere
verantwoordelijkheid op den ploegbaas.
Pl. zet uiteen, dat het ongeluk door een samen
loop van omstandigheden is geschied. Een lijnwerker
hoeft den loop der treinen niet te weten. Bekl. ging,
toen de klok in zijn zwager's huis tien uur aanwees
van het Scharloo en zag een trein passeeren. Toen
hij den trein zag, was békL al' in dé meening, dat het
de sneltrein was en daarom keek hij niet naar de
goederenwagens.
Het is zeer aannemelijk, diat bekl. zioh in den trein
heeft vergist, hij keek nog naar da lichten, had hij
een wit licht gezien, dan zou dit voor hem een teekem
zijn geweest» dat er nog iets moest passeeren.
Ook pl. was van meening, dat hét wel zwaar weegt,
diat er geen roode lantaarn aan dé l'orrie was» Doch
pL wen&chte er op te wijzen, dat alle roode lichten in
gebruik zijn, er is er geen over voor een werkwagen.
Waarschijnlijk komt hierin nu wel verandering.
Nog wees pl. er op, dat bekl., menschelijkerwijize ge
sproken, achter de machinelood'B, het onveiligheids-
sein bij het station niet kon zien.
Resumeerende, oordeelde pl. niet bewezen, dat er
gevaar voor ontsporing bestond en dat er wel schuld
aanwezig is, maar niet in die mate, dat pl. gelooft,
dat het absoluut zeker is, dat bekl. gestiaft moet
worden. Oordeelt de rechtbank anders, dan 'kan,
meende pl., volstaan worden met een kleine boete,
wat reeds een zware straf is voor den man, die met
een klein loon moet rondkomen. Pl. las ten slotte
eenige lichte vonnissen, in spoorweg-strafzaken ge
wezen, voor.
ZAADHANDEL MAATSCHAPPIJ
„VAN OUDS DE KORENBEURS."
Stct. no. 4 bevat de statuten der naamlooze ven
nootschap Zaadhandel Maatschappij „van ouds de
Korenbeurs-" te Alkmaar. Doel: de handel in tuin-,
bloem-, gras- klaver- en landibouwzaden, bolgewassen
en tuinbouwartikelen, zoo in het groot aLs in het
klein. Duur: tot 31 December 1938. Kapitaal
50.000, verdeeld in 100 aandeelen van 500, waar
van 70 geplaatst. Inbreng ter volstorting van 40
aandeelen het huis, ingericht tot woonhuis, magazijn
en winkel, genaamd „de Korenbeurs," met erf en
grond te Alkmaar aan het Luttik-oudorp en een erf
aan den Kooltuin aldaar. Het bestuur ia opgedra
gen aan twee directeuren, onder toezicht van twee
commissarissen. Voor de eerste maal zijn tot direc
teuren benoemd de heeren J. Boot en G. Kluft, bei
den koopman, te Alkmaar.
STAATSLOTERIJ.
RUSLAND. Bij het jubileumfeest van het Russi
sche regiment stapte Zondag de kleine troonsopvol-
ger naast den Tsaar, gelijken tred' houdend, langs
het front van het regiment. Overal heers ch te groote
blijdschap over de algeheeie genezing van den tsare
witsoh. k
FRANKRIJK. In de garnizoenen van West-
Frankrijk heerscht een meningitiis-epidemie. Drie
mannen overleden reeds aan de nekkramp, terwijl n
groot aantal zwaar ziek in de hospitalen ligt. Van de
zwarte soldaten sterven, ondanks alle voorzorgsmaat
regelen, velen aan tuberculose. Het getal dooden
bedraagt reeds 23. Da Sonegaleezen kunnen niet
aan het kilmaat gewennen.
DIE MAJOHT VAN DEN STORMVLOED.
Dezer dagen maakten wij reeds melding van den
stormvloed, die aan de Duitsche O'ostzeekust de bad
plaatsen heeft geteisterd. De Berlijnsche Morgen-
post geeft een pakkende beschrijving van den om
vang der ramp. Het water tusschen Memel en Ko
penhagen scheen een tiental jaren een willig werk
tuig in 's menschen hand. Maar in de Silvester klok
ken heeft thans de droefenis géklonken over den
nacht, die een werk van tien jaren vernietigde. Reeds
wanneer men door het akkerland van voor-Pommeren
naar den waterkant gaat, merkt men, welk een gewel
digen omvang die verwoestingen, door dén stormvloed
aangericht, hébben aangenomen.
De weiden zijn alijkvijvers geworden, on
der de huizien is de grond weggezogen, hon
derden boomen zijn ontworteld' en op de straten
stapelen balken, stukken van meubelen en wagens en
vensterscherven zich op. Het leven1 schijnt dood en
het 's zomers zoo heerlijke landschap lijkt een dooden-
eiland geworden.
Een droevig weerzien bied't het strandl van Swine-
miindé. Op de promenade is van villa's en hotels
haast geen enkel gebouw gespaard' gebleven. Het wa
ter, dat door de duinen is gébro'ken en deze heeft
weggeveegd, alsof het zamdbergjes waren, dloor kin
derhand gemaakt, heeft de groote spiegelruiten van
het Kurharus stuk geslagen en den geheelen inventa
ris vernietigd). De massale steenen pijlers van de
motorbootbrug, welke het vorige jaar met veel kosten
is gebouwd, zien eruit, alsof men ze met dynamiet in
de lucht 'heeft laten springen. En van dé badhuizen
is, met uitzondering van het familiebad, weinig meer
dan waardeloos puin overgebleven. Het mol'lige, hel
dere strand is met een slijklaag overdekt, zoodat men
zich op de wadden waant. Een groote Russische
schoener is op het strand geslagen. De zware pier
van de oostelijke vluchthaven is vermorzeld als een
spiegelruit»
Verder op, waar geen bolwerk en geen pier is, is
de schade noig grooter. Bij Ko&erow velde het water
heele bosschen men dénkt soms aan een platgetre
den bloembed'. Achter Zinnowitz is de spoordijk let
terlijk weggespoeld. Op het strand van Riigen zijn
meterhooge stapels rommel verrezen. De winkeltjes,
da café'», d« kiosken, de muziektent zijn als van den
bodem weggeschoven. Waar men ook komt, overal
staat men voor een groot graf, dat dé stormvloed
dolf. Mannen en vrouwen kijken naar het spél der
golven, alsof zij vandaar een antwoord' verwachten op
de vraag: „Waarom!"
Ook de Amerikaanse he Oostkust heeft door een
stormvloed sterk geleden. Vooral de lage, zandige
kust van Nieuw Jersey heeft 't hard' te verantwoor
den gehad en tal van dorpen zijn overspoeld en ver
woest. Te Seabright, de ge lief dé zeebadplaats, wordt
de aan hotels aangerichte schade op 1 millioen gul
den geschat»
Zaterdag bood dé stad een aangrijpend
schouwspel. Meer dan 400 imwonerB met den burge
meester aan bet hoofd lagen geknield in een der be
dreigde straten, om den Hemel te smeeken den storm
te doen bedaren. Den geheelen nacht hadden zij
hard gewerkt om een dam op te werpen teneinde het
verder binnendringen van de onheilbrengende golven,
die op Kerstdag den vasten dijk hadden weggeslagen,
te beletten, hunne pogingen waren echter vruchteloos
geweest.
Kort na middernacht werd het voornaamste hotel,
dat niet minder dan 400 slaapkamers bevatte, totaal
vernield doordat het water door de vensters van de
twee verdieping naar binnen drong. Bovendien wer
den een groot aantal huizen weggespoeld, terwijl de
wegen op verschillende plaatsen scheurden.
De aangerichte schadle alleen in genoemde plaats
bedraagt thans reeds 500.000 dlollar.
Zondag werden de godsdienstoefeningen onder re
gen- en hagelbuien in de open lucht gehouden, daar
de kerken ingestort waren. Dieven maakten zich de
gelegenheid ten nutte en plunderden de verlaten hui
zen-ruïne®.
De burgemeester beëedigdé enkele burgers als poli-
tie-agenten en gaf hun het recht, ieder, dien ze op
heeterdaad' betrapten, onmiddellijk dood te schieten.
Op verschillende plaatsen brak brand uit, vermoede
lijk aangesticht.
In Zuid-Frankrijk vriest hét hevig. De electri-
scha signaa hoes tellen van de meeste spoorweglijnen
zijn bevroren, zoo-dat de treinen met groote vertra
gingen aankomen. In de Pyreneeën is de tempera
tuur ged'aald tot 12 gradlen onder nuL
Vanuit Magon worden zware sneeuwvallen gemeld,
die op sommige plaatsen meters boog ligt. De boe
ren bemerken reeds wolven. In de Pyreneën kwamen
drie personen van koude om.
Behalve in Zuid)-Frankrijk vriest helt ook in Span
je en Marokko. Het gemeentebestuur van Madrid
heeft op straat groote kachels geplaatst voor de
dakloozan, die er zich 's nachts om verdringen. Reeds
5 personen bevroren er. In Asturië en Galicië zijn
veel treinen ingesneeuwd); zelfs in het sinaasappel-
land Valencia, en geheel Andalusië zijn met sneeuw
bedekt. In Marokko hebben de Spaansche troepen
veel van de koude te lijden. Het geheele Rifgebied
ligt ondier de sneeuw, wat sinds menschenheugenis
niet is voorgekomen.
Ook in het noorden van Italië is het zeer koud. Te
Aosta vriest het 28.8 graad Celsius, te Florence 22.2
graad.
KORTE BERICHTEN.
De Berlijnsche schoolinspectie tracht men het
tatoueeren van schoolkinder e n tegen
te gaan. De getatoueerdlen blijven hun levenlang
gekenteekend. Daarbij komt nog, dat het tatoueeren
gevaarlijke infectieziekten met zich kan brengen.
Tengevolge van een in s t o r t i n g op de onder -
grondsche spoor te Parijs zijn vier werklieden
b e d ol v e n. Men heeft drie lijken gevonden.
Te Almaroza, in Spanje, is een bom ont
ploft, die belangrijke schade aan de huizen ver
oorzaakte. Men gelooft aan een politieke wraakne
ming.
Het Noorsche stoomschip „Espana", van
Stettin naar Bergen, is onderweg gezonken.
Acht man van de equipage hebben den dood in de
golven gevonden.
Bij Brussel is een in aanbouw zijnd huis in
gestort» Een werkman is gedood, een zeer ge
vaarlijk en vier minder zwaar gewond.
Tot schrik van dé voorbijgangers wierp
gisteren een man zich te Berlijn (unter den Linden)
voor een auto. Hij- werd) overreden en
wandelde daarna lachend! weer weg. 'tWas een cir
cus-artiest, die dlit kunstje alle avonden vertoont!
Laatste Berichten.
EEN DRAMA.
MADRID, 6 Jan. Een dtama heeft zich gister
middag in Berbegal afgespeeld. Een der meest aan
zienlijke bewoners, de notaris Pallacios stierf eenige
dagen geleden. Toen het testament gisteren ge
opend en voorgelezen was, bleek d!at dé notaris het
grootste gedeelte zijner- nalatenschap aan zijn jong-
sten zoon had vermaakt. De oudste zoon die zioh
door deze beschikking in zijne rechten achteruitge-
steld gevoelde» ontstak in groote woede. Hij tiro'k
zijn revolver en doodde zijn moeder, zuster en twee
broeders. Vervolgens richtte hij het wapen tegen
tegen zich zelf en schoot zich een kogel' door het
hart. De familie Palacios genoot in Berbegal alge-
meene achting; het tragisch einde dézer familie wekt
dan ook algemeene deelneming.
Mede?,«iseW -W kei KmBÓnkflJè Neder te*«biefc
Metoeiotegdseh InKitaot te De MR.
Geldig tot den avond van 7 Januari.
In het grabied van de waiaiBsneaming ie de hoogste be
kende stand van den barometer 767.5 te Oo-runa.
De laagste stand) van den barometer 735.7 te Sku-
desnaes.
Krachtige tot matigen noordlwesrtel'ijken tot weste
lijken wind, meest zwaarbewolkt, waarschijnlijk nog
sneeuwbuien, iets kouder.
Burgerlijke stand.
AMSTERDAMS©» BEURS.
Opgave van het
NOO'RDHOLLANDSÖH LANDBOUWGREDLET
Voordam 11, Alkmaar.
Koers van
Sfaatsleeningsn.
Nederland.
Ned. Werkel. Schuld
Idem Idem
Buitenland.
Bulgarije Tabaksleening
Brazilië Funding
Mexico binnenl.
Japan
Oostenrijk Jan. Juli
Rusland Hope
Consol
1906
1894 6e En.
iwaag Dombr.
Bank- en Gredietlnstellingen
en Hypotheekbanken.
Amsterdamsehe Bank
Nederlandeehe Bank Cert.
Naderl. Handal-Mlj Cert
tMeordhollandaoh Land'b. Cred.
Nationale Hypotheek Bank pCt
NoardhoBandsch Grendorodiot
pCt 3
21/,
5
5
5
4
4
4
4
5
4
4%
div.
4
4»
4
Industrieels Gndern. (Buitenl.)
Amalgamated Copper Cy Aandeel div.
Amer. Hide and Leather
Anglo Amer. Telegraph
Common Steele
Car and Foundry
Cultuur Ondern. en Handelsveneot-
sehappen in Nederland en Koloniën.
Cultuur Vorstenlanden
Winstbew.
Handelsvereen. «Amsterdam"
Nieuwe Afrikaansehe Handelsver.
T abaksondernemingen.
Aand.
89'/,
66'/,
89%
66%
937/8
1001/2
32i/s
79%
83
84%
84
99%
8 4 Vis
94%,
186
2231/,
161%
111
96
72%
22
24%
89%
44%
170
11511/4
224
120
244%
286%
347
86
104%
15S
554
212
230
623%
516%
179
221
126
661
234%
387/8
224%
96
73V,
A'dam Deli
Langkat
Idem pref.
A'dam Serdang
Bindjey
Deli Batavia
Deli Cultuur-Mij
DeU-Maateekappij
Heeea Tabak-Mtj
Medan tabak
Rotterdam Deli
Senembah Tabak-Mtj
United Langkat Phuat. Co
Petroleum Ondernemingen.
Dordteehe Pefereieom
Qeoems Hall. P steed Cert A
iotern. Una». Petrelaum-Mt).
Ken. Mfjt. espi. v. Peteeteembr an
Meeara Enim A «deel dlv
Perlak Petroleum-Mtj.
Sumatra Palembang
Zuid-Perlak
Orion Petroleum-Mi).
Schibareff, gew. Aand.
MTjnbouw-Maatsohappijen.
Ketakeen Sew.
Prei.
Redjang Lebeag
Craat Cebar
Rubber Maatsohaptjen.
Amsterdam» Rubber Culteur-M.
Deli Batavia Rubber-Mlj.
Koiorrtale Rubber ©rtltmrr-Mlj.
Nederl. Rubber-Mlj.
»Serbadjadi« Sum. Rubber
Caltuur-Mlj.
Seheepvaart Maatschappijen.
Amerik. Stoomv.-Mtj.
Nederl. Schaap vaart Unie
Common Marine
Preferente
Marinhbonds pCt. 41/,
Holt. IJz. Sp.-Mij.
Mij. tot expl. v. Staatsspoorw.
Deli Spoorweg
Amorxka. Atek. Top. Cort. v.
Convert. p(5t. 4
Denv. en R.Qr. Gert. Aand. div.
Erie
Kansas City South.
prei.
Miss K. Texas G. v.
New-York and Ontario
Norfolk Western G. v.
Roek Island gew.
Southern Paeific
Southern Railway
Union Pasifie eert v.
Wasbash gew.
RUSLANB. Wladikawkas 4
Premieleeningen.
Nbbsbland. Stad Amsterdam f 100 3
Gemeente-ersdiot. 3
Belgte. Antwerpen 1887 2%
Hongarije. Hongaarsehe Hyp. 4
Idem 3
Oostenrijk. Staatsleening 1860 5
Rusland. Staatsleening 1864 5
Ex-dividend.
Koers van het gel'd. Prolongatie 4T/S
Mededeelingen. De Amerikaansche afdeeling wa»
heden flink vast, speciaal voor Steel Shares welke
tot 60T/, verbeterden. Oliewaarden luier met weinig
hand-eL Noteering Koninklijke 60060®V,Geconie-
179%
222
125
604
234
36%
224
36%
96 Va
73Vs
135%
15
SB
19,u
16%
127%
98%
32
35
119%
]94%
153%
31/
14
68
262
94%
94%
17%
279/x«
22
19%
27%
104%
137/a
88%
®3%
157
3%
85%
105%
78%
117%
165
163
518
pOt
82%
83%
99>Vi»
84%
163%
73%
22%
24%
60i%*
45%
176
f152.—
29
191
162
128%
32
35
154
66
44%
98%
262
28
24%
58%
14th
27%
101%»
14%
91
28%
159%
3%,
851/te
186%
100%
117%
112
519