DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. J6flf ey YerlanrfluMiGlGn, No. 8 Honderd en zestiende jaargang. 1914. ZATERDAG 10JJANUARI. Alkmaar vóór vijftig jaar. STALLING en ONDERHOUD Tan AUTOMOBIELEN. (_)eze Courant wordt eiken avond, behalve op Zon en Feestdagenuitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaar f0,80; franco door het geheele Rijk f 1» Afzonderlijke nummers 3 Cents. Prijs der gewone advertentiën Per regel f0,10. Bij groote contracten rabat Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V Boek- en Handelsdrukkerij v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9. Telefoonnummer 3. BINNEN LA ND. CantosseriefaLrlkant, 9 LKMAARSCH COURANT. EliaS Dit nummer bestaat uit 4 bladen. [(Slot). ALKMAAR, 10 Januari. 1864 mag voor onze .gemeente gerust het jaar van het verkeer worden, genoemd. Br was een stijgende belangstelling voor „dien Erieschen spoorweg," welke die noordelijkste gedeelten van ons land zou hereeni gen. „De Zuiderzee wegnemen is een te reusachtig plan, iets boven onze krachtan)" zoo werd er geschre ven men dienkt daarover in onzen tijid eenigszins anders. Da bedoelde verbinding tusschen Noord-Hol land en Friesland is tot) standi gekomen als na vijf tig jaren nu oök maar hetzelfde van de Zuiderzee- dlemping kan worden getuigd)! In Mei werd een aanvang gemaakt met het ophoo- gen van het stationsterreim en het graven van een spoorwegbassin. Het maken van gehouwen, berg plaatsen en andere werken op genoemdl terrein werd den lsteni September te 's-Gravenhage aangeno men door de heeren gebroeders v. Malsem voor 122.000. „Een bestendige lezer" maakte zich in het laatst van December ongerust. Iteeds waren de fundeerin gen gelegd en nog van geen enkele zijde vernam men iets omtrent het leggen van den eersten steen! „Te Schagem werden feestelijkheden bij 'die gele genheid ontworpen, optogtem gebonden, gehard draafd, vuurwerk ontstoken en gesoupeerd. Te Alk maar? Wat zal) hier gebeuren?? .En nu de werken tot Alkmaar genaderd zijn, schijnt al'le belangstelling verdwenen en wedijvert Alkmaar nog niet eens met Behagen." Een ander inzender wenscht in een volgend num mer „de ingezetenen onzer stad buiten verdenking van flaauwheid ten opzigte der spoorwegzaak te hou den." Zoodra da eerste sectie van den N. H. spoor weg (AlkmaarNieuwediep). voor 't publiek in dienst gesteld zou worden, wenschten eenige ingeze tenen aan dien dag eenige feestelijkheid bij te zetten „en ongetwijfeld zal] ieder, die de waarde eener spoor weg-verbinding beseft, op zulk een dag blijken geven, dat hij deelt in de genoegelijke stemming, welke de opening van een spoorweg, ond'er eene beschaafde en handeldrijvende burgerij, te weeg brengt." Overi gen® merkt deze schrijver op, dat Behagen „met des- zelfs tegenwoordige geïsoleerde ligging" door 'het leg gen an den spoorweg betrekkelijk veel meer won dan Alkmaar: „Schagen bekomt door dien spoorweg eene directe verbinding met voorname plaatsen, die het vroeger niet had. Alkmaar wint ar slechts een ver sneld middel van vervoer door". Over de feestelijkheden ter gelegenheid1 van het leggen van den eersten steen aan het stationsge bouw te Schagen op 24 Augustus schreef de heer Cohen Stuart voor de courant van den 28sten een artikeltje. De eerste steenlegging geschiedde door „Willem Alexander Paul! Fredierik Ladewij k Boogh, onder de leiding van den 'bur gemeester Henry Hob er t de Meer." Als punt 2 stond op het uitvoerige feest programma „het rijden van een locomotief met feest- trein van Schagen tot nabij Zijdewind en de Groote Sloot in de Zijpe, opgeluisterd door muziek." Eien tallooze menigte uit schier geheel het Noor derkwartier was te Schagen saamgekomen om het feest mede ta vieren. De Alkmaarders 'hadden volop gelegenheid om zich niet onbetuigd te laten: schip per K. Raap vertrok in den morgen van den feestdag om vier uur van Alkmaar tot nabiji Schagen, en schipper S. Klein om 5-1/2 uur, Jan Tiesing liet rij tuigen loopen voor 1.25 de persoon heen en terug" van Alkmaar des morgens ten 7 ure en van Schagen na afloop van het vuurwerk," J. F. Wijnkamp deed hetzelfde, doch berekende 1 per persoon. Mij stappen thans van dit onderwerp af, er echter nog even aan herinnerend', d'at die spoorweg naar den Helder in den winter van 1805 geopend' is. Het verkeer te water ondervond aanzienlijke uit breiding. De neisgeüegenhed'en naar die hoofdstad' werd d'en 4den October vermeerderd met één „d'oor de indienst- stelling van het fraaije stoomvaartuig Alkmaar Pac ket, toebehoorend'e aan een vereaniging van stadge- nooten." De „schroef-stoomboot-dienst" werd dagelijks on derhouden, met uitzondering van den Zaterdag. Uit Alkmaar vertrok de boot om 6% uur 's morgens, uit Amsterdam om 4 uur 'e namiddags. Van Altmaar naar Amsterdam heen en terug kostte la kajuit 1.20, 2e kajuit 0.60,, „matrozen en militairen in bepaalde dienst 40 cents." Dit was een aanzienlijke prijsvermindering, immers Gebr. Zur MHihlen, die den len Mrt. naast) de „stoomxaderjagten" de Zaanstroom een schroefstoomboot in dienst haddien gesteld, berekenden hooge prijzen voor een goed- koope extra reis, aansluitend' op een „volkstnein" van Amsterdam naar Arnhem vonden we 2 en 1 aangekondigd. Gebr. Zur Miihien, die bijzondere diensten openden tus&chen Alkmaar en Amsterdam en Alkmaar en NieuwedSep, gingen al heel spoedig over tot wijziging der tarieven. Zij kondigden den 10den October aan, dat een retourbiljet Alkmaar Amsterdam eerste kajuit 1, tweede kajuit 0.40 zou kosten. In April werd aan J. D. Visser, veerschipper van Purmerend op Alkmaar voorloopige concessie ver leend toit een stoombootdiemst tusschen deze steden, den 19den September nam een nieuwe stoomboot vaart op Botterdam, een onderneming van de heeren v. Leeuwen en Swerver, een aanvang. Ook voor het geldverkeer was het jaar van .groot belang. Immers de Nederlandsche Bank besloot hier ter stede een agentschap te vestigen de heer B. Praijer werd door de directie tot agent benoemd en de opening had! 2 Januari 1805 plaats. Eindelijk kwam er verandering in 'het telegrafisch verkeer den lsten Augustus ging de lijn Amster dam-Alkmaar-Nieuwediep van de Nederlandsche Te- legraaf-maatschappij over aan het Rijk. Uit al deze veranderingen in de verkeersmiddelen blijkt reeds, dat Alkmaar vrijwat vooruitging en nieuwe behoeften kreeg. E'n al ontbrak blijkbaar d'e krachtige hand, die flink kon pakken, een open oog voor de toekomst van de stad had die burgerij wèl. Is het niet teekenend, dat er hert jaar tevoren 'n „open bare volksvergadering werd gehouden ter bespreking der belangen van Alkmaars handel en marktwezen"? Dat d'e heer Cohen Stuart in Maart in een openbare bijeenkomst „levendig en helder, vaak Wegslepend en geestig" den Friesch-Hollandschen spoorweg be sprak en het belang van Alkmaar biji d)e tot stand ho ming van die lijn behandelend, vooral wees op de noodzakelijkheid van een verbeterdie graanmarkt, en eene wetenschappelijke beoefening van den land bouw, welke z. i. in Noord-Holland nog te veel ont brak? Dat dezelfde stadgenoot in November een warm pleidooi in de courant leverde voor algemeene verbeteringen van het marktwezen en de toegangen naar de markten en in het bijzonder de aandacht ves tigde op de wenschelijkheid om d'e Kanaalkade te ma ken tot handelskade? Ach, hadden een halve eeuw geleden de raadsleden maar jvat meer geluisterd naar zulke stemmen, wa ren de raadsvergaderingen toen ook wat minder on- onsjes geweest wat zou het nageslacht, dat onder veel moeielijker omstandigheden de nagelaten ver keersproblemen had en heeft op te lossen, daarvan een profijt hebben getrokken1! Maar ook zou de belangstelling van onze burgers in en hun kijk op de ontwikkeling van de stad hun ner inwoning wel glansrijk een vergelijking met die van het vorige geslacht kunnen doorstaan? Wij. vra gen slechts. Alvorens iets omtrent prijzen enl loonen mede te deelen, willen we even nog enkele feiten in herinne ring brengen. Prins Napoleon bezocht den 5 Maart de stad uit hét geringe aantal politieagenten leidde hij af, dat het hier wel' goede menschen moeB- ten zijn. Herhaaldelijk werden er pogingen aange wend om te komen tot een „badhuis-onderneming te Egmond aan Zee." Door de Ontzetvereeniging werd in Augustus het gelukkige initiatief genomen om het bekende schilderij1 van den in Mei) op het slot te Muiden overleden schilder J. W. A Hilverdink, voor stellende de belangrijkste episode uit het beleg, door het Nederlandsche volk in het raadhuis ta Alkmaar te doen plaatsen, voor welk doel Z. 'M. de Koning en Teylersstich'ting elk 200 beschikbaar -stelde. De gemeenteraad besloot den 2den October tot het in stellen van een normaalschool tot opleiding van hulponderwijzers, waarvan d!r. J. J. die Gelder de eerste directeur is geweest zou d'e geschiedenis van deze jubileerende inrichting niet stof bieden voor een aardig artikeltje? Op verzoek van de plaatselijke schoolcommissie vestigde da redactie der courant op de normaalschool de aandacht. „Da onderwijzersstand is door de wet van 1857 aanmerkelijk begeerlijker geworden/", schreef zij. De hoofdonderwijzer aan da openbare schoei aan den Omval had echter blijkens het uittreksel van het ver slag over den toestand der gemeente in 1863, een jaarlijksch inkomen van 500 en aan de gewone scholen bedroegen de jaarweddia der onderwijzers tus schen 400 en 350! Aan Meisjesschool en Jon gensschool bedroegen de tractementen der hoofdon derwijzers 1500 en der 'hulp-onderwijzers van 800 tot 500, terwijl van andere -scholen he/t hoofd 900 verdiende. In een advertentie vonden we het loon van eene dienstbode opgegeven, op 40. Yoor ambachtslieden bedroegen die dagloonen 's zomers 1.10 1.20 en 'a winters 0.80 k 0.95, Welke bedragen vrijwel get- lijk zijn aan die van 1851, terwijl de sjouwerlieden 's zomers 0.85 k 0.90 en 's winters 0.60 k 0.70 verdienden, een dubbeltje meer dan in 1851. Rundvleesch -kostte per kilo/ 0.85, kalfsvleesch 1.00, schapenvleesehi 0.60, versch spek 0.65 en gerookt spek 0.85, kebuildl tarwebrood 20 ets., onge- build 14 ets., machinaal) -roggebrood 18 ets. De markt prijs van kleine kaas was 2128, van boter dien lld'en Januari 70 k 80 ets. per koop, die kippen eieren stonden toen op 3.k 3.50 per 100 stuks genoteerd. Gerockte ossen tongen kon men krijgen voor 1.25, speculaas kostte 40 cents, boterbanket 70 ets. per 5 ons. Niet echter alles was veel goedkooper of niet duur der dan tegenwoordig betaalde men voor gezuiver de petroleum niet 30 ets. per kan? In d'e advertentiekolommen vindt men overigen® melding gemaakt van „hydlraulique en nietehydirauli- que staven", hetgeen een zeer nieuwe doelmatige uit vinding wordt genoemd. Een advertentie, waarin warme vilten gezondheidspantoffels ten verbeterde overschoenen worden aanbevolen begint met de vers regels van Jacob 'Oats: „Houdt hoofden voeten warm, zorgt matig, enz." Tijdens de voorjaarskermis viel hier te bewonderen „de schoone jeugdige r'euzin, ge naamd EÜsbethi Morphy, in vrouwelijke gedaante", 21 jaar, zeven voet en acht duim lang, van wie werd g teigd: „Hare schoone gestalte,, gepaard hij een prachtvol toilet,ligchaamsbouw en manierten, zuilen ied'eren bezoeker voor haar innemen." Het schijnt vroeger nog al eens te zijn voorgeko men nu geschiedt dit natuurlijk in Alkmaar niet meer dat er ten nad'eele van ingezetenen onwaar heid gesproken en gelasterd werd. Zoo'n „Alk- maarsch praatje" gaf wel) eens aanleiding tot de plaatsing van een advertentie, waarin d'e schuldige hem of haar, die hij1 valschelij-k heieft beschuldigd, „alzoo vereerl'ijkt." Maar wij moeten eindigen. Toch willen we nog even die aandacht vestigen op .een tweetal kennisgevingen van burgemeester en wethouder®. In de eene herinneren zij den ingezete nen aan het naleven van „de Wet van 26 Vemtóse Vie Jaar, waarin Gedeputeerde Staten nog Bestuur ders der Departementen, Burgemeesters en Wethou ders, agenten der gemeenten en hunne Adjuncten, de burgemeesters commissarissen van het uitvoerend be wind bij- da plaatselijke Regeringen, 20 Februari de Ie Yentore wordt genoemd. De wet komt hierop neer, d'at eigenaars, pachter®, gebruikers of anderen, hunne eigene gronden, of die van andleren bebouwen de, verplicht zijn-, om de boomen, op die gronden staande, van rupsennesten te zuiveren of te doen zuiveren, op verbeurte van een boete van tenminste drie en ten hoogste tien dagen dagloon! In Juli waarschuwden B. en W. gedurende de hondsdagen dat.„geene honden mogen los loopen, dan behoorlijk gemuilband." Een inzend'er vestigde er d'en 24sten dier maand ■da aandacht op, dat de hondsdagen volstrekt niet® te maken hebben met de honden, noch met de honds dolheid en dat in een „christelijke maatschappij" •dus de bepaling, die door onkunde werd ingegeven, plaats diende te maken voor een betere, overeenkom stig de waarheid. De waarschuwing werd niet meei geplaatst! STAATSCOMMISSIE) ONDERWIJS, Zooals we in een deel van ons nummer van giste ren nog hebben gemeld, werd gisteren door de staats commissie in haar constitueerende vergadering be sloten, gebruik te maken van da bevoegdheid om de voorlichting in te roepen van deskundigen buiten d'e commissie, d'ie als advi&eerend'e leden daaraan zullen worden toegevoegd'. „Het Yolk" noemt het tot stand komen van de commissie een politiek feit van haast niet te onder schatten beteekenis. En dat zoowel' in 'het geval dlat de commissie in het vervuilen van hare opdracht slaagt, als wanneer ze niet slaagt. Aan het eind van zijn beschouwingen zegt het Yolk: Onze mannen (Troel'stra en ter Laan) zullen zor gen, dat niet vergeten Wordt, dat een zeer groot deel van het volk principieel voorstander is van de open bare school, principieel tegenstandier van ®ekte-on- d'erwij'S. Dit laatste niet aldus opvattend, dat men het verbieden of uitburgeren wil, maar wel zoo, dat men1 het met geestelijke middelen en door die aanwe zigheid! van goed openbaar onderwijs bestrijden wil. Alkmaar. verschillende type's voorradig. Nu is het de tijd uw carrosserie te bestellen om voor het a.s. seizoen vroegtijdig gereed te zijn. Prachtige gelegenheid tot Proef wagen disponibel. Telefoon 672. Te voren staat vast, dat de bizonidere school meer geld zal moeten hebben dan z© thans 'krijgt. Te voren staat echter ook vast, dat dia gemeenten afgeholpen moeten worden van da buitengewoon hooge extrar kosten voor het openhaar onderwijs die d'oor die ge meenten betaald worden, daar waar men het onder wijs niet wilde laten verkommeren, voornamelijk in de groote gemeenten. MINISTER en GOUYERNEUR GENERAAL. Naar aanleiding van de medeelingen van de Tele graaf, betreffende den inhoud' der telegrammen, die bij het optreden van het kabinet met gouverneur-ge neraal Id'enburg zijn gewisseld ziet één onzer bij bladen heeft de Nieuwe Courant zich tot idlen mi nister van Koloniën gewend, die haar zteide, dat hij niets had! toe te voegen aan hetgeen d'oor hem te de zer zake aan da Staten-Generaal was verklaard. Waar da Minister een en amdbrmaal had) gezegd, dat voor het overleggen van de gewisselde telegram men, naar hem voorkwam, geen aanleiding bestond, zou hiji zich niet d'oor de onthullingen of veronder stellingen waaruit het genoemde blad! conelusiën ten nadeele van zijn houding heeft getrokken, laten no pen tot het verstrekken van meerdere hizonder'heden 'betreffende deze aangelegenheid, dan hij na rijp be raad gemeend had aan die Kamers ta moeten geven. De Nieuwe Courant gaat dan na, wat die Minister in de Kamers heeft gezegd' en concludeert: Waarnemende met hoe bij zonderen nadruk de heer Pleyte bij dit alles de uitsluitende politieke verant woordelijkheid! van den Minister verdedigd' heeft, trekken wij voor ons uit deze beschouwingen de con clusie, dat de Minister in die verantwoordelijkheid den waarborg gelegen aeht dat het Indische beleid van zijn optreden af aan zal gevoerd worden in over eenstemming met de beginselen van het Kabinet. Gemengd nieuws. HET 'SROORWE1GONGEDUK BIJ BEÏLEN. De heer Limburg heeft den minister van waterstaat gevraagd, of hijt 'een onderzoek heeft doen instellen naar de oorzaken van het spoorwegongeluk bij Beir len in den avond! van 24 Dec. j.L en zoo ja, of de minister bereidl is zoo spoedig mogelijk de resultaten van dat onderzoek in vollen omvang aan de Kamer te doen kennen, met alle zoodanige mediedeelingen als daarbij van belang kunnen zijn zoowel ter verklaring van de spoorwegramp, als ter beoor,deeling van de red'd'ingsmaatregelen, dia dadelijk na het ongeval zijn genomen. Da minister van waterstaat, de heer Lely, heeft hierop geantwoord, dat hij heeft bevorderd, d'at van regeeringswega naar de oorzaken van het noodlottige spoorwegongeluk mat trein 146 'bij' Beilen op 24 De cember j.i. een onderzoek werd ingesteld, nevens de maatregelen, voorgeschreven in art. 115, der,die lid, van het Algemeen Reglement voor den Dienst op de Spoorwegen, luidende: „Bestuurders van den spoorwegdienst geven ter stond) van het gebeurde schriftelijk, van ernstige on gevallen per telegraaf, kennis aan den minister van waterstaat feu aan den raadl van toezicht. Zij doen daarna een uitvoerig verslag van het gebeurde aan den minister en aan dien raad, waarbij aan 'dien raad worden overgelegd gewaarmerkte afschriften van de verslagen der spoorwegbeambten, die hunnerzij'ds met het onderzoek belast zijn." Thans kan worden vastgesteld), dat overtreding of niet-naleving van de betrekkelijke voorschriften niet heeft plaats gehad, zoodat het ongeluk daaraan niet is te wijten, en dat er evenmin sprake is van schuld of nalatigheid van het dienstdoend spoorwegperso neel. Elchtar is tot dusver evenmin een andere waarneembare oorzaak voor het ongeval kunnen wor den vastgesteld. Verschillende onderstellingen heb ben telkens opnieuw onderzoek in de feen of andere richting vereischt. Hoewel medle dientengevolge het onderzoek omvangrijk moest zijn, mag thans toch een d'oor de spoorwegmaatschappij aan den Raad van toezicht op de spoorwegdiensten in te dienen verslag binnenkort worden verwacht, waarna die raad zijner zijds zoo spofedig mogelijk zal rapporteeren. De minister stel't zichl voor, de uitkomst van het onderzoek met alle beschikbare gegevens omtrent de verklaring van de ramp en d!e genomen reddlngs- maatregelen, ondter toevoeging zoo nood'ig van zijn eigen beschouwingen -ter kennis van da Kamer te brengen. PRESENTIEGELD RAADSCOMMISSIES. Naar het U. D. verneemt is d'oor Gedeputeerde Sta ten der provincie Utrecht in antwoord' op een desbe treffende vraag van het Utrechtsche gemeentebe stuur te 'kennen gegeven, dat zij in het algemeen be zwaar hebben tegen het toekennen van presentiegeld aan raadsleden voor het bijwonen van die vergaderin gen van raadscommissies, gelijk d'ie onlangs door den Raad van Utrecht zijn ingesteld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1914 | | pagina 1