WMKffi ÜIH. WOENSDAG 35 MAAKT. STADSNIEUWS. ZIELKJ&N SPON iDlSlKJWElöTiE. Lu de reeds lang voor achten dicht bezette groote zaal der Harmonie ook het tooneel was geheel ge vuld, honderden moestem worden teruggestuurd werd gisteravond de door de Landelijke fede ratie ter behartiging van het Ziekenfondswezen be iegde vergadering gehouden, waarin alB sprekers op traden de heeren dr. A. C. A. Hoffman, R. K. arts te Gouda en J. H. Schaper, lid van de Tweede Kamer met het onderwerp: ls een ziekenfonds voor den ar beidenden stand in Alkmaar noodzakelijk'* L)e heer Joh. Hul der, de voorzitter van de Landelij ke federatie, wees or in zijn opemimgswoord^p, dat in Alkmaar, waar betrekkelijk geen vereemigiug is, wel ke is aangesloten bij de Ledera tie, het eerst de strijd tegen de Nederlandsche Maatschappij tot Bevorde ring der Geneeskunst is ingezet. l)e actie der Maat schappij gaat uit van den drang, om beheerders te worden der ziekenfondsen. Tot dusver bestonden in alle plaatsen van Nederland ziekenfondsen onder het beheer van de leden zelf, de fondsen werden goed, be langloos bestuurd, alle contributies werden besteed voor doctors en apothekers. Dit moet weg, omdat de ziektewet in aamtooht ia. Dat is die achtergrond! van den strijd. Hier wordt voor het eerst de strijd inge zet voor de oprichting van een vereemigimg onder de Ned. Maatschappijl tot bevordering der geneeskunst. De ziekenfondsen moeten zijn het eigendom dier Maatschappij. In de democratische ziekenfondsen gaat het goed en met de ziektewet in den achtergrond gaat men nu beginnen te trachten den arbeiders het medezeggimg- schap te ontnemen en hen maar' te laten 'betalen. Spr. verklaarde hiermede de vergadering voor getopend en gaf het eerst het woord aan den heer Schaper. Deze begon met .te zeggen, dat het hem groot ge noegen deed een zoo talrijk publiek belangstelling te zien toornen, 'tls hier niet een kwestie van partijen of politiek, maar ©en kwestie van het arbeidende volk, Voor recht en democratie. Bij de doctoren staan op den voorgrond tirannie en willekeur en nu willen ze Alkmaar als proefveld gebruiken om de arbeiders in de ziekenfondsen onder den duim te krijgen en te be schouwen ais willooze objecten. In het bijzonder riep spr. het welkom toe aan de soo.-dem., gereformeerde en christelijke arbeidérs en de Katholieke afgevaar digden. De geneesheeren in ons land en mee op hun sleep touw de apothekers spelen in de laatste jaren een be denkelijke rol. Sinds lang is er behoefte aan sociale en ook aan ziekteverzekering. Men tracht de arbei ders te verzekeren tegen de ziekte zelf, hen behoorlij ke geneeskundige hulp te verschaffen en hun ook een uitkeerimg te geven in geld. In ons land, in uitzon dering van elk ander land, waar de ziekteverzekering i.s ingevoerd, is een verzekering ingevoerd' zonder ge neeskundige hul'p. Er wordt niet gezorgd voor ge neeskundige hulp, waarvoor de patroons niet betaal den, daarvoor stonden de arbeiders alleen. Hoe kwam dat? Was Talma daar niet voor? Neen, sedert jaren oefenden de doctoren zekere pressie uit op de regee- ring om de geneeskundige hulp er niet in te nemen. Onder Veegens vroegen ze scheiding van ziekenhulp en doktershulp, later wilden ze geen doktershulp, ze wilden die niet leveren, ze wilden baas blijven in de riéktekasaen. „Wij zijn'de menschen die do brood jes bakken, wij willen baas blijven in de bakkerij." Ze vergelijken zich niet bij 'kruideniers, zei spr., maar bij bakkers. De minister is gezwicht, iedere partij heeft gezegd, dat de wet zoo onvolledig is, dat de ge neeskundige verzorging er in moet. De heer Talma heeft gezegd, dat hij1 de geneeskundige hulp niet kon waarborgen. De Tweedte Kamer is tenslotte gezwicht, in Engeland is dit niet het geval1 geweest. In Enge land hebben de dokters' moeten toegeven. Minister Treub wil do geneeskundige hullp nog in de ziektewet brengen en nu willen de doctoren bij voorbaat over het heele land' ziekenfondsen oprichten, waarbij ze de dingen in elkaar zetten naar hun zin, waar de arbeiders mogen betalen en de doktoren de lakens uitd'eelen. De arbeiders zullen mediezeggingschap hebben, zeg gen de doctoren. Het bestuur is samengesteld voor 1/s uit doctoren, Vg uit apothekers en Va verzekerden. Deniken de heerenJ boeritjes voor zich to hebben, vraagt spr. Vos medieorum schreef dezer dagen, dat de doctoren ook strijd hebben tegen de apothekers en dat deZe daarom ook voor V» ih het bestuur zitting hebben. Doch doctoren en apothekers slapen onder één deken, 't is twee handten op één bui'k, zo hebben gemeenschappelijke belangen tegenover de verzekerden. Dit is een ongehoorde toeleg en daar tegen dient ernstig te worden geprotesteerd. Uit de goede opkomst blijkt spr. dat de doctoren aan de ATk- maaTsche arbeiders geen heel dankbare patiënten zul len hebben. Dezen weten, dat er onrecht tegen hen wordt gepleegd. Spr. treedt niet op als socialist, 't is een kwestie van alle arbeiders* De heeren hebben een dankbare les gegeven in klassenstrijd. Ze gebruiken middelen, waarvoor men in de vakvereenigingen nog terugdeinst. 'Ze plegen terrorisme tegenover de ar beiders en h!un gezin en ook tegenover hun kamera den. Ook hier zijn zeker doctoren, die zeggen: we spelen toch kras spel, in strijd met recht en billijk heid. Ze durven er echter nog niet tegen in te gaan, omdat ze dan worden geboycot. We hopen, zei ispr., dat ze moed 'krijgen, uit déze vergadering. Het spel zal in Nederland! ook niet doorgaan, mits het te ver zekeren volk op zijn qui vive zij. De heeren zijn han dig en brutaal, ze hebben nu het nieuwe fonds al op gericht voor de vergadering. Maar zoo strijden tegen recht en billijkheid gaat niet. De arbeiders, die reeds voor het nieuwe fonds geteekend hebben, kunnen er nog uit. Het gruwelijk spel) moet niet doorgaan. Spr. is door de doctoren het huishoudelijk regle ment toegezonden. Zoo er doctoren in de zaal moch ten zijn, dan wenscht hiji hen openlijk dank te zeggen voor dit in afdruk toezenden van het reglement. Het teekent zekere mate van brutaliteit, tot deze toezen ding over te gaan, spr. gelooft echter dlat het naivi- tei't is, de heeren meenen dlat ze nog in hun recht zijn- Welke klasse van menschen kan in het fonds tre den, welke welvaart moet hen kenmerken? Als verze kerden worden tot het fonds toegelaten personen in de gemeente Alkmaar als het werkelijk inkomen ten hoogste bedraagt 900 voor een gezin en 700 voor een alleenstaand persoon. Het merkwaardige is, vervolgde spr., dat de Maat schappij tot Bevordering der Geneeskunst deze marge heeft aangenomen op 1200. Hier is het nog erger, 000. Men gaat nog ver beneden grens en wet, ar beiders, die een beetje meer verdienen, sluit men van de verzekering uit. Die anderen zijn voor de vrije praotijk, melkkoetjes 'buiten het fonds. Spr. kwam tot het scheidsgerecht. Hij wee® er eerst op, dat ook in d'e vergaderingen, waar de verze kerden de meerderheid hebben, bij een stemming de verhouding V» moet zijn. Het scheidsgerecht, dat kan worden benoemd beteekent geen lor. Geeft men volgens de statuten de macht aan dokterB en apothe kers, ook in de vergaderingen, dlan kan het scheids gerecht oordeelen over een geschil, maar naar de be palingen van het T©gle.ment. Dit blijft staan. Annendoctoren zeggen zoo lang mogelijk ten aan zien van de patiënten: Laat ze maar hier komen, we gaan er niet heen. Spr. erkent dat er ook wel' mis bruik wordt gemaakt, door de doctoren al te roepen, wanneer dit nog niet noodig is. In het huishoudelijk reglement van het fonds staat, dat het aan de leden verstrekt geneeskundige hulp door huisartsen op hun spreekuur en waar noodig ten huize der patiënten. Wie zegt, vraagt spr., waar het noodig is. Dat beoördeelen de heeren zelf. De.hoofdzaak is wel het honorarium. Op den voor grond staat bij spr. dat een dokter behoorlijk gesala rieerd moet worden. Hij heeft een hoogeren levens staat er zijn nu eenmaal nog klassen in de maat schappij een arts mag ook niet afgebeuld worden, hij moet rustig met de patiënten kunnen omgaan, hij moot op de hoogte blijven van den stand der weten schap. Maar moeten ze nu alles bepalen, ook eigen hono rarium? Zo kunnen zich vereenigen, maar niet eigen loon bepalen. Spr. heeft tot zijn verbazing een inge zonden stuk gelezen van den heer Fenijn, d^t n.l. de arbeider baas is van het bedrijf en zijn eigen loon be paalt. De heer Fenijn is blijkbaar te lang.«oeialist af om het nog goedi te weten. Hij beroept zich ook op Schaper. Ge speelt hier een slechte rol, zegt «pr. Ge zijt hier venijn voor de .arbeiders en stroop voor de heeren. 't Is jammer, dat er een spelbreker is met zékeren naam van socialist. Hier moeten de arbei ders niet wordten overgeleverd1 aan de doktoren. Deze bedekken hun handelwijze met den mantel van weten schap. 't Is zakbelang. Wanneer er doctoren worden gevraagd voor de pestbestrijd'ing, dan stellen zich hoogstens wat dame® beschikbaar, de heeren willen den buit halen van de ziekenfondsen, die in zicht zijn. Spr. heeft te lang met ergernis gezien, dat de docto ren hun wetenschap te grabbel gooien. Wie kan eigen loon bepalen ten koste van andere personen.? Mocht spr. zijn eigen loon bepalen ten koste van den staat, dan moest hij wel een heilige zijn, wanneer hij er geen misbruik van maakte. De contributie moet verhoogd van 10 tot 12Va ets. Spr. wees op art. 21 van het huishoudelijk reglement betreffende de deelnemers in het fondlsu Het hono rarium voor de doctoren1 mag niet lager zijn dan i 2 per jaar per verzekerde boven de 16 jaar, terwijl de apothekers een toelage krijgen van minstens 1.20 per jaar en per persoon. Ze halen er af wat kan, als de schapen zich maar laten scheren. Er is geen zweem van recht. Men moet in 'het fonds, moet be talen wat dé dokters zeggen. Volgens de ziektewet is dit niet het geval, als in alle landen zullen de ver zekerden er over beschikken. In Duitschland en Oostenrijk heeft men ook de ziekteverzekering. Daar betaalt men contributie, voor het geld, dat er over ia, bouwt men sanatoria en woningen. Millioenen zijn er voor besteed. In Oostenrijk heeft men wonderen gedaan. De arbeiders kunnen zorgen, dat arbeiders tijdig be handeld worden in Sanatoria. Vox Med'icorum, naar spr. meent, schreef dit ook wel te willen als er geld isl Maar dat komt er niet. Spr. heeft vaak gehoord, dat de bestrijding der tuber culose door de doctoren wordt tegengegaan, blijkbaar omdat ze de patiënten graag zelf houden. 'Spreker heeft een meisje gesproken, dat hem zei, dat 'het zon derling is dat doctoren het tuber culosebestrijd'ingB- bloiompje niet koopen. Ook uit den mond) van zijn eigen jongens hoordé hij dlit. Uit den mond! van autoriteiten op het gebied van tuberculosebestrijding heeft spr., dat de doctoren hen tegenwerken. Zoo moot van de ziekenfondsen niets komen. De heeren beweren, vervolgde spT., dat wij de zaa'k op den kop zetten. Ze redeneeren: Vroeger hadden we arme patiënten, die niet betalen konden, toen heb ben we fondsen opgericht. Nu moeten we toch baas zijn, 't is al mooi dat we ze helpen. Doch, zei spr., de doctoren zijn in dienst van de ge meente als armendiokter en hebben dan gewoonlijk een klein salaris of ze hebben de armenpractijk en dan krijgen ze weinig. Toen hebben ze fondsen op gericht. Nu kregen ze betaalid. Ze hebben zichzelf verzekerd tegen bankroetjes. Spr. wees er op, dat in de laatste 20 jaar de do'k- terssalarissen enorm zijn verhoogd. In Duitischland zijn ze gestegen met 150 terwijl het ziekengeld met 100 steeg. En ook in Engeland worden mooie salarissen gegeven. Men moei niet gelooven de be richten in de Alkmaar ache Courant, vol'gens welke de doctoren in de Duitsche ziekenfondsen zoo slecht be handeld worden. Het blad neemt gaarne dergelijke berichten op en dat is ha'ar recht, maar die berichten zijn onjuist. Het neemt zo op, omdat het bevriende dokters zijn, die dergelijke berichten lanceeren [ten aanzien van deze insinuatie van iemand, die onze courant niet ge regeld leest, dus niet kent, behoeven wij ons tegen over onze lezers natuurlijk niet te verantwoorden. Hoofdredactie] De soc.-dem. hebben in Duitschland voortdurend afgekeurd, dat er misbruiken plaats hadden. Ook spr. wil graag op misbruiken wijzen en protesteeren tegen slechte behandeling van doctoren, 't Zijn geert knechtjes, maar ze moeten niet het onderste uit den kan willen hebben. Spr. citeerde uit „Over sociale verzekering" van den heer Treub, wiens broer grootaanvoerder is van de doktersbeweging. De heer Treub is den laatsten tijd gedraaid ten aanzien van de S'taatspensionnee- rin-g, wat spr. genoegen doet, doch houdt ze in de gaten. De minister moet in zijn standpunt tegen over d'e dokters gesteund' wordlen door het volk, de arbeiders moeten geen voet geven. Wanneer bet voor de doctoren zou worden „Van Alkmaar begint de Victorie," dan zou het zijn een victorie van het on recht. Aan de Alkmaaneche arbeiders te toonen, dat dit niet zal gebeuren. Spr. stond daarna nog stil bij art. 44 van de Statu ten van het opgerichte fonds. Het bestuur beschikt zoowat over allés. Het bestuur beslist in alle ge schillen, tenzij het zelf partij is. Het heslist in alle geschillen, daar komt het tenslotte op neer. Spr. hoopt, dat men niet zal toegeven aan de gril len, aan het winstbejag der doctoren. Behalen ze hier den zege, dan hebben ze een grooten. voorsprong. Laat dé arbeiders met de Landelijke fedératie trach ten een fonds er naast op te richten. S'pr. is er voor, dat dé doctoren en apothekers aan het bestuur deel nemen en advies geven, wijzen op hunne belangen, maar het kan niet worden geduld dat ze baas zijn. Gelukkig zijn er ook doctoren en niet zuinig die niet den verkeerden weg op willen, soo. deim. en ge lukkig ook R. K. doctoren. 'ÏMoet den heer Hoff man leed doen hier op te treden, ze zullen hem boy cotten. Spr. hoopt, dat de doctoren zi'ch niet zullen laten terroriseerem doer hun collega's* Hij is er van overtuigd, dat in ons land! de stem van het onrecht niet zal overheersehen. Aanvaard dan den strijd, u opgedrongen door doktoren en apotheker® en sticht fondsen, waar gij baas zijt en waar de belangen van de arbeider® behoorlijk worden gediend. (Luid ap plaus). Hierna was bet woord aan den tweeden «preker, den heer dr. A. O. A. Hoffman. Spreker stelde allereerst ais zijne houding vast, dat hij zooveel mogelijk wil streven, naar dé teeke- ning van het goede, dat z. i. in beide partijen te vin den is, waarbij de schaduwzijden evenwel niet over 't hoofd mogen gezien worden. Al® Roomseh-Katholieke arts staat hij niet, gelijk de andere spreker van den avond, op den bodem van den klassenstrijd, die in het licht van dien strijd het belang van maar ééne partiji bij voorkeur wil die nen. Tegenover de historisch-materialistische geschie denis en va'kbewegings-beschouwing huldigt spreker een spiritualistische, geestelijke geschiedenis- en maatschappij-opvatting. Niet alleen als arts stond hij voor het vraagstuk dezer vergadering, maar tevens als iemand, die mede- oprichter was der „Katholieke Sociale Actie" en hierbij eenmaal in meer dan eene functie, ook als hoofdbestuurslid dier actie in dit bisdom, werkzaam is geweest. Vooral in verband met het feit, dat vele Roomse h- Katholieke vereeniigingen min of meer direct samen werken met het doeül dar1 federatie, en dlat tiendui zenden en nogmaals tienduiZendlen Katholieke arbeir diers tot de ziekenfondsen der Federatie beboeren, willde hij. zijne inzichten medédéelen. Het is bekend, dat het de uitdrukkelijke wenech is van de gezamenlijke HoogEerwaarde Bisschoppen van Nederland, dat de hun onderhoorige Katholieken zich slechts vereenuigem in Roomsch-Katholieke orga nisaties. Om reden, 'dlat alle maatschappelijke vraagstukken in eersten aanleg een zedelijk vraagstuk vormen en eerst daarna een o economisch. Eerst, wanneer het oeconemisch vraagstuk vooraf in de souvereiniteit van den eigen beginselkring in het licht dier beschou wing als zedelijk vraagstuk is bezien en de houding diemsvolgens is bepaald ten overstaan' van 't v-olle, gemengde maatschappelijk leven, kan het voor ons, zeidé spreker, naar buiten treden en in broederlijke federatieve samenwerking, voor zoover, zonder ver loochening van 't eigen .beginsel, mogelijk, geraken met de andere beginselpartijen. Het ia ook daarom, dat onze vereeni gingen geeste lijke adviseurs hebben, die in verbinding staan met dé H. E. W. Bisschoppen. Het is hier bij dat geestelijk gezag niet te doen om macht, maar oim liefde en om dé vrijwaring zijner 1 verantwoordelijkheid voor het geleide dier zielen naar de Eeuwigheid I Dr. Hoffman stelde nu die vraag, of dit Katholiek j beginsel ook voor de Roomsche artsen 'geldt. Het 'antwoord, door de gezamenlijke Bisschoppen gege- i ven, lui'dtt hier voldingend: ja. En hij verklaarde het volgende, hoewel! op eigen gezag: Indien de Katholieke artsen een eigen vakbond hadden met een geestelijken adviseur, zooals dit het geval i® in Engeland, Frankrijk en in Vlaanderen, dan waagde hij het te betwijfelen., of deze strijd, in welks midden hij thans optreedt, in Nederland wel op deze wijze zou zijn ontstaan. Het wilde spreker toch eerlijk en oprecht voorko men, dat de strijd, thans op vele plaatsen in Neder land! ontbrand, niet staat op den grondslag der ver zoening der standen, maar op den bodem van den klassenstrijd. En niet op het laatste maar op het eerste had iede re geestelijke adviseur in een vakbond van Katholie ke artsen moeten aandringen. De onderhandelingen zouden dan meer kunnen zijn overwogen en meer tot een vergelijk, dat toch altijd mogelijk blijft., 'kunnen 1 zijn genadérd. Of weegt het vooruitzicht van meer financieele kracht en van meer vereemgingdmaeht bij de artsen meer dan hunne zedelijke verantwoordelijkheid? Spreker achtte zijn collega's te hoog otm dit op den duur te willen blijven gelooven. Bedenkt toch, zeide hij, dat door deze actie der ge neesheeren een der hoogste belangen en krachten der lagere standen in lijfeigenschap wordt gébracht: na melijk het denkbeeld der coöperatie, waardoor het onzen lageren standen mogelijk is geworden door ei gen kracht zich te 'kunnen opheffen uit de treurige oeoonomische toestanden van weleer, toen sedért het droef verval der oorspronkelijke middeneeuwsche gil den een in oeconomischen zin bijna dierlijke bedee ling over de arbeiders was getreden, totdat vrijwel alle staatkundige partijen, elk op hare beginsed'wijze, dit bange vraagstuk van het proletariaat o. m. in het machtige toeken der coöperatie waren tegemoet ge treden. En nu zouden de geneesheeren, na de priesters de eersten in het „noblesse oblige", het in ons land on mogelijk willen maken, dat dé arbeiders ziekenfond sen in eigen beheer zouden 'kunnen stichten en on derhouden? Weet men dan niet wie het in hoofdzaak zijn ge weest, die de geneeskundige verzorging van het zieke lagere standsgezin, die verzorging van het arbeiders- kapitaal van zieke zenuwen en pezen uit de treurige toestanden van weléer hebben opgewerkt tot de bijna ideale voorziening van heden? Is dat niet in de al lereerste plaats het coöperatief initiatief der arbei ders zelf geweest? En daarna, in dé tweede plaats het initiatief der vorige artsen-generatie? Dr. Hoffman ontkende allerminst de gerechtvaar digde grieven van vele geneeskundigen en apothe kers. Hij zelf is de eerste arts geweest, die ze open lijk uiteenzette, niet voor zich zeiven, in een volks- gadering. Wanneer hij thans wei als terloops naar zich zalven wees en mededeelde, dat hij met wel ze ventig percent van zijne werkkracht maar twaalf honderd gulden van 't fonds ontvangt, en d'e overige dertig percenten der particuliere praktijk hem wel eenige malen dat zelfde bedrag in brute opleverden, dan wilde hij daarmede alleen getuigen, hie werkelijk gerechtvaardigd vele grieven zijn van oo 11 eg a's in an dere ziekenfondsen, die naast de ontzenuwende fonds- praktijk met minder particuliere praktijk dan spre ker gezegend zijn. Maar spreker moet als eeui'ge homoeopatische arts zijner streek zijn hulp aan alle standen) kunnen bie den. Vervolgens betoogde spr., dat men menigmaal te hoog aanziet de inkomsten der artsen. Vele levens verzekeringspolissen van artsen kunnen niet worden volgehouden, vrij' vele malen wordt om ondersteuning gevraagd voor straatarm1 nagelaten doktersweduwen, wier mannen dag en nacht hebben gezwoegd als paar den. Spr. déel'dé dit alvast mee,tomdat men het van hem gemakkelijker aanneemt. Dergelijke toestanden in het artsendom komen der geneeskundige verzorging der lagere stand'en niet ten voordeele om dezelfde rédenen, als te lage stoffe lijke verzorging der arbeiders oo.k hen itiet meer ge schikt maakt voor opgewekten arbeid. Het is te .begrijpen, dat tot stand kwam wat de Maatschappij van Geneeskunst deed. Maar dé maanroep tot de artsen dlier neutrale vak organisatie iklinke daar nevens luid., of het wel' in elk opzicht tevens voor een geneesheer edel en gerecht vaardigd was namelijk te willen boycotten (met dien internationalen boycott, die ook «preker tot in eigen beginselkringen veie jaren lang heeft getroffen), alle collega's, die het eerlijk brood willen verdienen voor hun gezin en zich verbinden aan ziekenfondsen, door de arbeiders coöperatief opgericht en zelf be heerd. Spreker gewaagde hier alleen van coöperatieve zie kenfondsen, uit sociale waaidaering voor de noodlij dende standen. Op het door hem ontvangen juri disch advies, dat deze fondsen, met geringe, het be ginsel niet wijzigende veranderingen, op den grond slag der wetgeving Tailma of 'Treub of wellicht nog een anderen staatsman kunnen blijven bestaan, grondde zijn betoog. Spreker ging nu na, hoe de toestand in Gouda zich heeft ontwikkeld, waar enkele jaren geleden dezelfde strijd gestreden is, al was de toestand daar anders dan hier-, omdat daar al een coöperatief ziekenfonds was. Dit fonds nu bloeit nog altijd en is kerngezond, 't Honorarium der artsen (abomnem'entssysteem plus vergoeding voor extra-diensten) is even goed al® in dé beste andere, fondsen. Drié nieuwe artsen, ener gieke mannen, vestigden zich in Gouda en verhondén zich nevens spr., die te voren al jaren aan dat fonds werkzaam was, aan de coöperatieve ziekenverzorging. Tuaschen 't collegium, van artsen én 't bestuuT heerschte steeds de beste samenwerking. In alles worden da artsen gekend. Een van déze artsen verdient minstens 4000 .gul den, een tweede een 2400 gulden en de derde zooveel als -spreker ongeveer. Hierbiji 'komt dan nog de Rijks verzekeringsbank en de particuliere praktijk. De eigen apotheek ia eigendom' der coöperatie, en staat op éérsten stand. Geen der andere apothekers Behijnt in inkomen verminderd t© zijn. Ook zij' hebben zich aan 't leven aangepast en weer van andere nieuwere ontwikke- lingsvormen hun voordeel gewonnen. De geneesmiddelen zijn voortreffelijk. En een a air dig eigen verplegingsmateriaal staat ton dienste, zonder te veel aan de liefdadigheid te behoeven te vragen, waardoor da Nederlandsche fiérheid der ar beiders en kleine middenstanders wordt geëerbiedigd. Oo'k de andere Goudsche artsen doen alles voor me dische volksverheffing. In de Tuberculose-Vereeniging werken vier artsen in 't bestuur samen, van elk© groep twee, onder wie spreker zelf. Overigens is er vrijwel geen aanraking tussohen de twee groepen artsen, wat de burgerij, vooral' met het oog op samenwerking bij consulten', steeds onaangenaam hééft aangedaan. De specialis ten voTmen dahrop een uitzondering. Nu wilde het spreker voorkomen, dat wat in Gouda in 't klein bestaat, voor Nederland in 'tl groot zou kunnen. Maar dan met meer samenwerking tusschen de art sen van beidé soort fondsen. Beide soort fondsen hebben toch reden van beBtaan eni beide kunnen de vrijheid dienen en naast elkander werkzaam zijn. Weliswaar moeten dap terrori'seeren- de bindendé besluite^ en eischen over en weer worden ingebonden. Misschi'en dat hierdoor een commis sie uit de burgerij, het cement tot toenadéring zou kunnen leveren. Want anders ontstaat er een vree- selij'ke, langdurige strijd, wanneer 'de geneesheeren en de arbeiders niet wederzijdsch iets toegeven. Het woord: wij' handelen over U, bij U en zonder U," terecht zoo gehaat in 's lands historie, mag aan geen van beide partijen het parool verkenen. Het best zou dit wellicht zijn voorkomen, wanneer het be ginsel dér ziékte-verzekering zoo zou zijn begrepen, dat eenerzijds in do besturen der fondsen de verze keraars, 'd. z. artsen en apothekers samen, en andér- zijds de verzekerden, d. z. de leden, elk voor zich door een gelijk getal leden zouden zijn vertegenwoordigd, terwijl dé voorzitter en diéns plaatsvervanger alls on partijdige® door de kroon zouden kunnen worden be noemd. Ho,e bet evenwel zij, artsen en apothekers hebben nu samen volgens den eisch der maatschappij twee derden der stemmen. In de meeste gevallen zullen deze groepen samengaan. Ten slotte zou spreker wenschen, dat de beide soor ten van fondsen door wederzijdsch afzonderlijk initi atief vreedzaam naast elkander zich zouden ontwik kelen onder intoflming wedérzij.d!sch van begeerte naar machtspositie, den mensch veelal wel van na ture eigen. En onder overlating van de gevolgen aan de evolutie van 't leven zelf, omdat spreker ove rigens overtuigd is, dat in beide groepen van zieken fondsen bet belang te dienen is zoowel' van d'e ge neeskundige verzorging dér lagere standen als van dé materieele en moreele belangen der artsen en apo thekers. En men spare dé burgerij kleinsteed'sche potsier lijke doktersconflicten. Voorts verklaarde Dr. Hoffman, 'dat 'hij zich alleen verantwoordelijk mag stellen voor wat hij zelf spreekt en .schrijft, niet voer wat anderen van 'hem' gelieven te bèweren. Ook gaat hij' niet geheel accoord met den inhoud der brochure „Dokters-Tyrannie" van zijn medespreker van den avond, hoewel hij erkennen moet wel zelf een brochure te kunnen schrijven over het zelfde onderwerp, maar meer in geestelijken zin. Het was spreker evenwel niet om persoonlijkheden te doen, maar om de teekening vaaj. den geest, die, hoe wel onopzettelijk en onwillekeurig, als het ware de Maatschappij van Geneeskunst, juist omdat zij neu traal wil zijn, omhult en in welke sfeer zelfs Roomisc'h-Kath'olieke artsen, uitzonderingen daarge laten, artsen die het den spreker zelf schreven, niet durven optreden, door hun eigen gebrek aan moed natuurlijk, om op 't forum der openbaarheid 'die hooge geestelijk-geneeskundilge belangen te dienen, die leven in een groot gedeelte van ons volk. In dit opricht kan wellicht nog iets goedé wordlen geboren voor nog meerdere verh'ooging dér geestelij ke vrijheid van den Ned. arts. Kapelaan Kooy, alhier, adviseur van verschillende R.-K. vereenigingen, heeft aan spr. verklaard, dat hij in dé kwestie niét staat aan de zijde der doctoren. Nog nooit heeft spreker, optredend als man van chr. huize last gehad van de arbeiders in het coöpe ratief ziekenfonds. En slechts een klein gedéelte zijner patiënten is katholiek. Maar steedis hééft hij ondervonden, dat van de geneesheeren die breede waardeering niet uitgaat. Toen de pas overledén bxeed-denkemde collega Dr. Bollaan nu juist tien jaar geléden in zijn tijdschrift twee hoof darti'kelén van spreker opnam over 't katho liek artsen-congres te Rome, hielp het al niét, of dé redacteur den toon 'der artikelén humaan achtte, want vele artsen-abonnó's bedankten voor 't tijd schrift. Boékdeelen kon hij vullen over de geestelij ke, lijfeigenschap, die van neutralen axtsengeest uit gaat op allés, wat niet tot dien geest behoort. Dat dan al dés eindigde spreker uit deze worsteling van drieduizend artsen met vierhonderd vijftigduizend werklieden mede dit goede moge wor den geboren: „Vrijheid voot de oecomomisehe organisatie dér artsen, maar tevens eerbiediging der coöperatie-vrij heid der lagere standen oo'k op het terrein der zie kenfondsen; en waardeering ook voor dén eerlijken arbeid van eerlijke geneesheeren en apothekers, die

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1914 | | pagina 5