DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN, \mw\m en No. m Egmond aan Zee Honderd en zestiende Jaargang. 1914 ZATERDAG 30 MEI. PINKSTERDINER. w m nar mm -mmmssmi' Dit jg.mii nier bestaat nit 4 bladen. ALKMAAR, 30 Mei. En toch Kon gisteravond de telegrafische tijding, dat alle schipbreukelingen van de „Empress of Ireland" gered waren, een hoopvolle stemming opwekken, de later ontvangen telegrammen hebben deze te niet gedaan. En toch zijn er in den mistigen Meinacht op de breede monding van de St. Laurens waarschijnlijk honderden menschenlevens verloren gegaan. Het schip was nieuw, zeewaardig, voorzien van de nieuwste toestellen en toch is het binnen tien minu ten in de golven verdwenen. Wij zijn nu in staat een uitvoerig relaas van het ge beurde te geven, maar ten opzichte van één punt, het voornaamste, blijven wij in het onzekere verkeeren de balans kan nog niet worden opgemaakt. Dicht als de mist in de St. Laurens is de duisternis, welke het aantal slachtoffers tot dusverre omhult. Zelfs omtrent het aantal opvarenden (passagiers en bemanning) ii er hoegenaamd geen zekerheid. De cijfers, die hier voor worden opgegeven, wisselen tusschen ruim 1100 en 2000. De opgaven komen overeen, wat betreft de bemanning (430), de le klasse passagiers (90), de 2e klasse 250), maar zij verschillen ten aanzien der tusschendekspassagiers, dat naar het schijnt niet met zekerheid kan worden opgegeven. Wanneer wij echter dit aantal op ongeveer 450 schatten, dan ko men we tot een totaal van tusschen de 1350 en 1400 menschen. Er is geseind, dat 1000 menschen worden vermist, maar ook een 700. Deze opgaven komen in zoover overeen, dat er 360 geredden door de Storstad zijn opgenomen en 399 te Rimouski aan wal gezet zijn, van wie er 22 overleden. Hebben deze getallen be trekking op den zelfden groep opvarenden, dan zou den er dus slechts een 400 zijn gered en een 1000 zijn omgekomen. Heeft men echter te doen met verschil- schillende groepen, dan zouden er ongeveer 700 per sonen zijn gered en eveneens 700 personen worden vermist. De „Empress of Ireland" van de Canadian Pacific, een boot ongeveer zoo groot als de kleinste van de Holland-Anierika-lijn deed dienst in het_ verkeer tusschea Qroot-Brittanje, Canada, Oost-Azië en Au stralië. Haar piint van uitgang in Europa was Li verpool, vanwaar zij over den Atlantischen Oceaan naar Quebec stoomde. Van Quebec uit werden de passagiers door de treinen der zelfde maatschappij door Canada naar Vancouver gebracht, aan de westkust, vanwaar stoombooten de passagiers over den grooten oceaan naar Japan, China en Australië transporteerden. De booten deden geregeld Kobe en Jokohama aan, waar ook de Empress of Ireland dik wijls vertoefde. Deze stoomboot was in 1906 ge bouwd, voorzien van alle mogelijke veiligheids-inrich tingen, zooals waterdichte schotten, dubbelen bodem, verscheidene toestellen voor draadlooze telegrafie en zelfs een onderwater kloksignaal. Donderdag werd de haven Quebec verlaten. Er hecrschte een hevige storm en een dikke mist in de monding der St. Laurens-rivier, welke een breedte heeft van 70 kilometer en een diepte van 346 voet. Het scheepvaartverkeer is daar zeer aanzienlijk, dik wijls is het er buitengewoon mistig, zoodat botsingen tusschen stoombooten er aan de orde van den dag zijn. Toen men nog maar enkele uren onderweg was, gaf de ::-nlt' Ui hel commando om te stoppen. Deze voorzorgsmaatregel heeft helaas niet mogen baten Even éór middernacht volgde er een geweldige bot sing, de Noors*, ae kolenboot de Storstad, naar inhoud nog uiei de belit van de Empress of Ireland was mid scheeps op dc stilliggende pakketboot geioopen en had deze in het hart getroffen. En in tien minuten tijda bleken menschelijke voor ZQfg ea menschelijke wetenschap totaal machteloos te staan. Dadelijk waren de toestellen voor de draad looze telegrafie in werking gesteld, meldende, dat na een aanvaring de boot zinkende was. Het sein S. O S. (save our souls, redt onze zielen) werd als een smartkreet van honderden de lucht in gezonden en el ders opgevangentoen bleef nader bericht uitde zee had haar buit verzwolgen. Maar te vergeefs waren de seinen toch niet geweest. De loods boot „Eureka" en de zeesleepboot Lady Evelyn, die ongeveer 10 mijlen van de plaats der ramp verwijderd waren, hadden ze opgevangen en zij stoomden er da delijk met volle kracht op af. Van de stoomboot dre ven toen slechts reddingsbooten en veel wrakhout rond. Men kan zich voorstellen welk een paniek er aan Boord heeft geheerscht. Midden in den nacht, terwijl zij zich reeds te ruste hadden begeven, werden de opvarenden gewekt door den schok. Hoewel er reddingbooten genoeg aan boord awren, konden deze niet worden uitgezet, omdat het schip zoover overhel de, dat het onmogelijk was ze te strijken. Bovendien was het pikdonker. Voor de bemanning goed wist, wat er gebeurd was, zonk het schip reeds. De kapi tein schijnt al heel gauw over boord gesprongen te zijn, hij dreef eenigen tijd rond, zich vasthoudende aan een reddingsboot, werd opgepikt en naar land gebracht, waar hij te uitgeput was, om verslag van de ramp te geven. Zooveel hulp verschaft kon worden, werd ze verleend. Alle geredden waren in nachtgewaad; veel hunner verkeeren in zorgelijken toestand en had den armen of beenen gebroken, enkele waren sterven de, terwijl 22 aan land overleden. Het meerendeel der overlevenden zijn tusschendekspassagiers en leden der bemanning. Naar de N. R. Crt. meldt, hadden twee der passa giers in het geheel de aanvaring niet bemerkt; zij werden wakker door het binnenstroomende water. Toen zij aan dek kropen zonk het schip meteen; zij werden naar beneden gezogen, maar kwamen weer boven en grepen een stuk hout. Geruimen tijd later werden zij gered en naar de stad Rimouski gebracht, welker be volking haar uiterste best deed om de schipbreukelin gen te helpen. Over de passagiers is tot dusverre nog maar wei nig bekend geworden. Er moeten 300 leden van het Canadeesche Leger des Heils, met een muziekkorps van 40 man, aan boord geweest zijn, die het congres zouden bijwonen, dat in Juni te Londen wordt gehou den. Voorts vonden wij melding gemaakt van den bekenden tooneelspeler Laurence Irving met een ge zelschap, en van sir Henry Seton Karr, oud-lid van het Lagerhuis. Omtrent de Hollanders, die aan boord heeten te zijn, wordt niets naders gemeld. Het spreekt wel vanzelf, dat er zich te Londen en te Liverpool voor de kantoren der maatschappij hart verscheurende tooneelen afspeelden. De kantoren wer den bestormd door menschen, die nieuws noopten te vernemen. Maar het nieuws kwam en komt traag binnen, zoodat men zich tevreden moest en moet stellen met de droevige wetenschap, dat een groote boot met honderden menschenlevens verloren is gegaan, dat in het geschiedboek der scheepvaart een nieuwe, ernstige ramp valt aan te teekenen. Tenslotte zij vermeld, dat van de Storstad, met het welk de Empress in aanvaring kwam, de boeg werd ingedrukt. Wij laten hier voorts volgen de telegram men, die wij in den loop van den dag ontvingen. AMSTERDAM, 30 Mei. Naar aan het Handels blad uit Londen wordt gemeld worden er 934 perso nen vermist en zijn er 433 gered. Er moeten slechts 12 vrouwen gered zijn. Van de 160 Heilssoldaten moeten er slechts twintig gered zijn. Ooggetuigen op het gezonken schip verklaren, dat de heilssoldaten zich bewonderenswaardig hielden. Zij trachtten an deren te redden alvorens aan zichzelf te denken. Een aantal leden der bemanning, die zich aan dek bevon den toen de aanvaring plaats had, zijn gered. Na de aanvaring deden zij kranig werk om de slachtoffers uit het water te halen. De vlaggen van de kantoren der stoomvaartmaatschappijen en van het Leger des Heils waaien halfstok. De toestand van den kapitein is levensgevaarlijk Hij heeft een hevige longtering. LONDEN, 30 Mei. (V. D.) EEN TELE GRAM VAN DEN SCHEEPSDOKTER GRANT VAN HET VERONGELUKTE SCHIP EMPRESS UIT QUEBEC AAN DE GRAPHIC DEELT MEDE, DAT HIJ DE RAMP EERST BEMERKTE TOEN HET SCHIP OVERHELDE. HIJ KROOP DOOR DE DUISTERNIS HEEN EN VOND EEN PATRIJSPOORT WAARDOOR HIJ ZIJN HOOFD STAK. HIJ ZAO VELEN OP DE ZIJDE VAN HET SCHIP STAAN, DAT GE HEEL HORIZONTAAL LAG. DAARNA WERD HIJ UIT HET SCHIP GETROKKEN, HETWELK ZONK. HIJ VOELDE DAT HET WATER WAARIN HIJ ZWOM IJSKOUD WAS. DICHT BIJ HEM WERDEN TWEE MEISJES OPGEVISCHT. DE LICHTEN VAN DE „STORSTAD" WERDEN KORT VOOR DE BOTSING PLAATS HAD GEZIEN. KAPITEIN KENDALL SEINDE „IK STOP" MAAR DE „STORSTAD" VOER OP DE EM PRESS IN EN BOORDE DIEP IN DE MA CHINEKAMER, VERVOLGENS LANGS HET GEHEELE SCHIP TOT AAN DE SCHROEF WAARDOOR ALLE AFDEELIN- OEN WERDEN OPENGESCHEURD. HIER DOOR WERDEN VELEN DOODGEDRUKT EN VONDEN VELE OPVARENDEN DEN DOOD IN DE GOLVEN HET SCHIP HEL DE SPOEDIG ZOOZEER DAT VELE PASSA GIERS DOOR HET WATER V AN HET DEK WERDEN AFGESLOTEN EN EVENEENS VERDRONKEN. VOLGENS VERKLARIN GEN VAN Dr. GRANT WORDEN 1010 PER SONEN VERMIST. LONDEN 30 Mei. VOLGENS DE LAATSTE BERICHTEN IN DE OCHTENDBLADEN VAN HEDEN BEDRAAGT HET AANTAL OMGE KOMENEN BIJ DE RAMP VAN DE EMPRESS OF IRELAND 1030. GEREL ZIJN SLECHTS 337 PERSONEN, WAARONDER 12 VROUWEN DE UIT HET WATER OPGEVISCHTE KAPI TEIN LIGT OP STERVEN. ALLE GEREDDEN BRENGEN DEN KAPITEIN GROOTE LOF VOOR ZIJN KOELBLOEDIGE HOUDING TIJ DENS DE BOTSING. HIJ BEHIELD ZIJN TEGENWOORDIGHEID VAN GEEST TOT OP HET LAATSTE OOGENBLIK EN GAF BEVEL, TOEN DE STORSTAD DE EMPRESS OF IRE LAND AANVOER, MET VOLLE KRACHT ACHTERUIT TE STOOMEN. HET OPVOL GEN VAN DEZE ORDE DEED DE HEVIG HEID VAN DE AANVARING EENIGSZINS VERMINDEREN. HET SCHIP IS VOOR 12 MILLIOEN VERZEKERD, WAARVAN 6 MIL- LIOEN VOOR HET SCHIP ZELF, 4 MILLIOEN VOOR DE LADING EN 2 MILLIOEN VOOR DE BEGAGE DER PASSAGIERS EN VOOR WERPEN VAN WAARDE. DE VERZEKERINGSPREMIE BEDROEG 5% pCt. NA DE EERSTE BERICHTEN, WELKE MELDDEN DAT DE EMPRESS OF IRELAND MET EEN IJSBERG IN AANVARING WAS GEKOMEN, STEEG DE PREMIE VOOR DE HERVERZEKERING TOT 50 pCt.. LLOYDS DEKTE NOG EEN DEEL DER VERZEKERING TOEN MEER GERUSTSTELLENDE BERICH TEN BINNENKWAMEN, DAALDE DE PRE MIE TOT 35 pCt. DE CORRESPONDENT VAN DE „TIMES" TE FATHER POINT SEINT, DAT DE GERED DEN, DIE ALDAAR AaNKWAMEN, MET VRAGEN VAN BLOEDVEWANTEN VAN OP VARENDEN VAN DE EMPRESS OF IRELAND BESTORMT WERDEN. OM 6.12 UUR KWAM DE KOLENBOOT STORSTAD BINNEN. DE BOOO WAS GEHEEL VERNIELD, HOEWEL HET SCHIP OOK BESCHADIGD IS, KON HET MET EIGEN KRACHTEN NAAR FATHER POINT KOMEN. (Ongecorrigeerd.) BUITENLAND. DUITSCHLAND. In het Heerenhuis verklaarde de minister van justitie naar aanleiding van een door graaf Yorck von Wartenburg geuit verlangen, dat een strafvervolging tegen de sociaal-democratische Rijksdagleden wegens hun houding tijdens het „Hoch" op den Keizer bij de sluiting van den Rijks dag, wegens de immaniteit der afgevaardigden, on raadzaam was. De opvatting, dat het „Kaiserhoch" na de sluiting van den Rijksdag werd uitgebracht en dus de immanite.it niet meer hiervoor kon gelden, wordt betwijfeld. Een strafvervolging zou waarschijn lijk tot vrijspraak leiden. Het O. M. wilde dus ook geen vervolging instellen. Toen de kroonprins te Straatsburg aangekomen was, verzamelde zich voor het hotel waar de prins in trek nam, een talrijk publiek, dat ondanks de pogin gen der politie weigerde door te loopen. Toen de kroonprins op het balcon verscheen, werd hem een ovatie gebracht. De beide in Rusland gearresteerde aviateurs zouden gisteravond in vrijheid worden gesteld. ENGELAND. Minister Birrel is, naar de „Daily Telegraph" verneemt, doende een afpaling voor te bereiden van een protestantsch en een katholiek ge bied in Ulster. De Ulstermannen zullen daarmee ech ter niet verzoend worden, omdat zij geheel Ulster bui ten de Iersche zelfregeeringswet willen houden. Ook de opstandelingenleider Carson heeft in een dreigende rede verklaard het niet eens te zullen zijn met deze poging der regeering. ALBANIë. Naar uit Skoetari gemeld wordt, heb ben zich bij Alessio vele duizenden gewapende Alba- ueezen verzameld, gereed om aan een oproep van den vorst gehoor te geven. Een afvaardiging uit him mid den heeft zich naar Durazzo begeven, om den vorst te vragen deze hem trouwe strijdkrachten, indien hij hun hulp niet mocht noodig hebben, voor den terug keer naar hunne haardsteden te inspecteeren. Behalve de bij Alessio verzamelde strijdkrachten staan nog die van Prenk Bibdoda en de Tosken van Azis bei gereed om den strijd tegen de opstandelingen aan te binden. Bij Durazzo en Siak stellen zich sterke groepen op standelingen op. Er heerscht groote opwinding en maatregelen tot verdediging zijn genomen. De toestand is vrijwel onveranderd. Men hoopt dat de samenkomst der leiders van den opstand een bevredigenden uitslag zal hebben. De vorst heeft de mogendheden verzocht om een kleine afdeeling internationale troepen, ten einde die aan de grens en de kust op te stellen. Hij heeft een nieuw kabinet samengesteld. De por tefeuilles van buitenlandsche zaken, binnenlandsche zaken en van landbouw zijn echter nog niet aangeno men. Te Elbassan is een der voornaamste leiders der op standelingen, die met zijn volgelingen sedert vijf da gen was omsingeld, gevangen genomen en door gen darmen naar de gevangenis te Walona gebracht. Ook de commissaris van politie te Durazzo is gevangen gezet, omdat hij het gerucht had verspreid, dat Essaü pasja binnenkort zou terugkomen. Hoe het aan de Epirotische grens toegaat, blijkt uit een tweetal brieven van een onzer landgenooten, die zich daar bevinden. Uit de brieven, door hei Handelsblad gepubliceerd, blijkt, dat de z.g.n. „heili ge bataljons" bestaan uit Grieksche troepen en onder Grieksche officieren staan. Zij hebben den jongsten oorlog tegen de Turken medegemaakt en zijn voor zien van berggeschut, Worden ze verslagen, dan gaan ze over de Grieksche grens, waar men ze niet kan ver volgen. Ze worden dan weder goed uitgerust en ko men na veertien dagen weer terug. En zoo gaat het door. De Albaneezen, tegenover wie zij komen te staan krijgen een geweer en patronen en moeten dan maar het vuur in. in weerwil van het feit, dat het gehalte der Albaneesche strijdmacht veel te wenschen over laat, werden toch twee aanvallen op Gorytza met sue ces afgeslagen, waarbij de Grieken 2 officieren en 27 man aan dooden verloren en een onderofficier met soldaten als gevangenen moesten achterlaten. „Wij hebben" zoo vervolgt de schrijver „dit heele factuurtje plus een photo van de lijken opge stuurd naar Durazzo, opdat het gekuip en geknoei van het Grieksche leger in helder licht kan komen Dat leger is een leger van roovers en brandstichters Meer dan 15 Albaneesche dorpen heb ik, aan de over zijde van de grens, zien branden", aldus besluit schrij ver zijn eersten brief. Toen hij den tweeden (op 14 Mei j.l.) uit Gorytza schreef, was de voorbereiding tot den oorlog met de Epiroten in vollen gang. Op dien dag waren de re- difs opgeroepen en de Hollandsche gendarmerie-offi eieren waren bestemd om, zooals hij het uitdrukt, de ze ongeregelde Albaneesche rooverbenden aan te voe ren in een krijg die eigenlijk tegen Griekenland is ge richt, waar officieren en kader met tientallen hun ont slag (blijven) nemen om tegen Albanië te vechten." „Voor dat doel" zoo gaat hij voort „zijn de Nederlandsche officieren evenwel niet overgekomen Essad-pasja wil ons gebruiken als rooverhoofdman en dit gaat niet. Het draait denk ik op een groote ru zie met onzen geachten minister Essad-pasja uit." Nu, deze ruzie is niet uitgebleven. De schrijver maakt nog melding van een van 14 Me: geleverd gevecht, waarbij de Grieken meer dan 50 dooden en 100 gewonden hadden en o. a. één voor naam bevelhebber Vardar, alias Toutos, majoor der artillerie van het Grieksche leger, benevens 15 Griek sche soldaten in uniform het leven verloren. Schrijver besluit met den wensch dat geen Neder MENU: Potage Tortuë a la Fran^aise. Attereaux en Villeroy. Tranches de Turbot Se. Mousseline, p. de Malthe. Chateau briand a la Bouquetière. p. a la Duchesse. Roti de Poussin a la broche. Compote Compliqué. Qlace Panaché. Fruits. Fromage. 2e PINKSTERDAG landsche officieren meer zullen worden uitgezonden, zoolang de Grieksche kwestie niet is opgelost. JAPAN. De krijgsraad te Tokio heeft vonnis ge wezen tegen de officieren, beschuldigd van medeplich tigheid aan de knoeierijen bij de marine. De vice-ad- miraal Matssemoto werd veroordeeld tot drie jaren gevangenisstraf en terugbetaling van 1.024.500 gld. Kapitein Sawasaki kreeg een jaar en moet 31.250 gld. jetalen. AMERIKA. De minister van marine heeft een wets ontwerp ingediend, om twee slagschepen voor den costenaen prijs aan een buitenlandsche mogendheid te verkoopen. Te Washington zegt men, dat Grie kenland verzocht heeft, ze aan te koopen, ter verster king zijner vloot. Gemengde Mededeelingen. ZEPPELIN AAN HET WOORD. De grijze Zeppelin heeft in Friedrichshafen een voordracht over zijn luchtschepen gehouden voor een vereeniging van scheepsbouwers. Hij noemde de gewichtigste nieuwigheden, welke in den loop van den tijd werden aangebracht het aan brengen van den derden motor, de draadlooze telegra fie, de comfortable verblijfplaatsen aan boord en het aanbrengen van zoeklichten. Er zou met de tegen- genwoordige luchtschepen reeds 'n geregelden dienst kunnen worden ingesteld tusschen Berlijn en Londen of Stockholm, welke loonend zou zijn, zoo gauw al gemeen de overtuiging was gevestigd, dat men niet behagelijker, vrij van zeeziekte, vlugger en zonder ge vaar reizen kan. Wat thans bereikt is, is nog slechts één trede op de trap van ontwikkeling, welke ik me van het begin af van de luchtscheepvaart voorgesteld heb, zeide hij. Pas wanneer heele groote reizen met loonende vracht veilig kunnen worden afgelegd, zijn we, waar we wezen moeten. SCHADEVERGOEDING TOEGEKEND. De republiek Nicaragua heeft een schadevergoeding toegekend aan den Nederlander C. H. Hueck, wonen de te Masaya in Nicaragua, wegen9 verliezen, gele den bij de omwenteling van 1912. De heer Hueck had een brief gepubliceerd, waarin hij zich beklaagde over gebrek aan steun van de zijde der Nederlandsche regeering. DE UITVINDER DER MAUSER-GEWEREN OVERLEDEN. Paul Mauser, de uitvinder der bekende Mauser geweren is gisteren te Obemdorf aan den Neckar overleden. Hij werd in 1838 te Obemdorf geboren als zoon van een geweermaker. Met zijn broeder legde hij zich toe op het verbete ren van het geschut, doch wegens gebrek aan kapi taal kon hij zich enkel wijden aan het verbeteren van achterladers. Na eenigen tijd kochten de broeders de gewerenfabriek te Obemdorf en werden spoedig groot industrieel. Bij iedere bestelling werden verbeteringen aan het geweer aangebracht; in 1898 construeerde de heer Mauser het dadelijk in verschillende legers ingevoer de infanteriegeweer „98". St. BUREAUCRATIUS. Een zesjarig jongentje in Berlijn kreeg na vier maanden de gemeenteschool te hebben bezocht, rood vonk en verloor tengevolge daarvan het gehoor. De knaap werd toen in een school voor slechthoorenden geplaatst, welke school dicht bij het ouderlijk huis was gelegen. Hij ging daar bijna een jaar heen en zijn onderwijzer was in alle opzichten over hem tevreden, noemde hem een zeer intelligenten jongen, die goede vorderingen maakte en het onderwijs in geen enkel opzicht stoorde. De ouders waren verheugd, dat hun kind onderwijs kreeg, dat bijna gelijk staat met dat der gemeentescholen, toen ze plotseling een schrij ven van de schoolcommissie kregen, waarbij hun werd gelast hun zoon naar een veel verder verwijderd doofstommen-instituut te zenden. De ouders waren verontwaardigd dat het kind de vingertaal moest leeren en vroegen vernietiging van het besluit der schoolcommissie. De bezwaren van den vader werden aanvankelijk erkend, doch in hoo- ger instantie werd bepaald, dat de knaap toch naar het doofstommen instituut moest, omdat de geest der voorschriften dit vereischten. Volgens den onderwijzer zouden de ontwikkeling en de gezondheid van den knaap schade lijden, wanneer hij naar een doofstom men instituut zou worden verzonden. Alle vragen en protesteeren der ouders was vergeefs. De jongen moest naar het doofstommen-instituut, hoewel een dokter verklaarde, dat dit zeer beslist in zijn nadeel is en zelfs ernstig gevaar kan opleveren. De vader wilde het kind daar niet heen zenden en nu kreeg hij een boete van 1.80, welke hij echter wei gert te betalen. Men ziet hierin weer een uiting van de kleinzielige en kortzichtige bureaucratie. De Morgenpost hoopt, dat nu de vader weigert de boete te betalen, en als nog een mannelijke schikking kan worden getroffen, daar een proces over deze zaak een zeer slechten in druk kan maken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1914 | | pagina 1