DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. O e O o i* 1 o gr. Kamer van Koophandel on Fabrieken Van bat oostelilk oorlogsterraln. Vod hot zuidelijk oorlogsterrein. I" !:r No. 261. Honderd en zestiende Jaargang. 1914 per f 0.80, fr.p. post f 1.-. Advertentieprijs 10 et p. regel, groote letters naar WOENSDAG plaatsruimte. Brieven fr. N. V. Boek- en Handelsdrokkurii v.h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9. Telefoonnr. 3. 4 NOVEMBER. Openbare Vergadering In d© iLolonien. Ij !it'1 ALKMAAR, 4 November. Het is vanmorgen een kleine wereld geweest; een zware mist beperkte het uitzicht, zoodat men slechts op geringen afstand de dingen kon onderscheiden. In dezen tijd, waarin men onwillekeurig alles met den oorlog in verband brengt, trekt zoo'n dikke nevel iemands gedachten naar de zee. Mist is van den krijgsman ter zee de vriend of de vijand, naar gelang deze van de weersgesteldheid gebruik weet te maken om te verschalken, dan wel of hij daardoor verschalkt wordt. Boven de zee is de mist altijd onaangenaam, vliegmachines en luchtschepen raken bij nevelig weer gauw uit den koers en menig goed luchtvaarder heeft dit met zijn leven moeten betalen. Maar op de zee is de mist het middel, dat den moedigen en den listigen gelegenheid geeft ongezien te opereeren en dat stoute stukjes een mooie kans van slagen biedt. In het bij zonder geldt dit natuurlijk voor onderzeeërs,'die ge heel ongemerkt hun prooi kunnen naderen, omdat zelfs hun periscoop hen niet meer verraadt. Het was ook gisteren mistig op zee en dadelijk heeft er een zeegevecht plaats gehad aan de Engelsche kust. Het schijnt dat vier slagschepen en vier kruisers van Kiel uit zee gekozen hebben. Ter hoogte van Yarmouth werd de patrouilleerende Engelsche kanonneerboot Haleyon overvallen, die ech ter met geringe averij Lowestoft kon binnenloopen. De boot had echter gewaarschuwd, waarop Engelsche kruisers en torpedojagers de Duitsche schepen naza ten, zonder hen tot een gevecht te kunnen dwingen. De laatste Duitsche kruiser strooide mijnen, waarop de Engelsche onderzeeër D 5 liep, die verging. Te Yars- mouth schijnt men een landing te hebben gevreesd, daar werden tenminste maatregelen genomen om deze te verhinderen. Aldus het verhaal volgens de En gelsche lezing van DuiiBche zijde wordt hiervan nog geen melding gemaakt. Wij zullen spoedig nog wel meer vernemen van krijgsbedrijven ter zee, die door den mist uitge lokt werden. Immers met de herfstdagen nadert het tijdstip, waarop belangrijke maritieme operaties kunnen worden verwacht. En daarom willen we, zoo als we achtereenvolgens over verschillende onderwer pen hebben geschreven in verband met den oorlog te land, ook af en toe het een en ander over den zeeoor log en hetgeen daarmee samenhangt, mededeelen. Beginnen we heden met de verschillende types van oorlogsschepen. Slagschepen zijn altijd de slagvaardigste sche pen geweest, zoo geheeten, omdat zij in open zee slag kunnen leveren. Men noemt ze ook wel linieschepen, omdat zij geschikt zijn om in een linie te strijden. Ze kunnen zoowel zelfstandig als gezamenlijk aan een zeeslag deelnemen. Ze zijn clus van „zessen klaar", be zitten een dikken huid, een zware bewapening en een behoorlijke snelheid. Opmerkelijk is hun groei in de laatste twintig jaar. De oudste slagschepen van Oos- tenrijk-Hongarije (1896) hebben een waterverplaatsing van 5600 ton, die van Frankrijk (1894) van 12.150 ton, - die van Rusland (1887) van 11.400 ton, die van Enge land (1895) van 14.900. De allernieuwste van Oosten- rij k-Hongarije (1912) meten 20.010 ton, van Frankrijk (op stapel) 24.830 ton, van Rusland (1914), 24.310, van Engeland (1914) 21.500 ton. Een ton water is 1000 liter, maar vermoedelijk biedt het meer houvast, wanneer wij hier in herinnering brengen, dat een groote Keulsche aak 200 ton meet, zoodat er in een slagschip van het allergrootste type, een super-Dread- nought, een 135 van die aken kunnen worden gebor gen! De Britsche „Iron Duke", het vlaggeschip van Sir John Jellicoe, opperbevelhebber der Britsche vloot, is een der modernste super-Dreadnoughts. De kiel werd den 15den Januari 1912 gelegd en negen maan den daarna, den 13den October, liep zij van stapel. De kosten van dit zeemonster bedroegen ongeveer 15 millioen gulden. De lengte is 620 voet, de breedte 89,5, de diepgang 27,5 voet. Deze reusachtige afmetin gen maken het mogelijk, dat de bewapening zoo bui tengewoon zwaar kan zijn. De Engelsche linieschepen van 1895 waren bewa pend met vier 30,5 c.M. en twaalf 15 C.M. kanonnen, die van 1912 echter met tien 34 c.M. en 16 15 c.M. ka nonnen en die van 1914 zelfs met 8 38 c.M. en met 16 15 c.M. De kanonnen van 34 c.M. schieten projectie len af van 2000 pond. De „Iron Duke" bezit voorts vier kanonnen voor de beschieting van luchtschepen en vliegmachines, welke speciale projectielen meer dan 10.000 Engelsche voet omhoog werpen met een snelheid van 12 h 15 in de minuut. Deze kanonnen zijn opgesteld achter het laat ste paar pantsertorens. De tien zware kanonnen zijn namelijk opgesteld in vijf pantsertorens. Voor de ver nieling van torpedobooten dienen in het bijzonder de twaalf 15 c.M. kanonnen. Bovendien zijn er onder de waterlijn aan de breedste zijde 4 torpedo-lanceer- buizen aangebracht. Het zwaarste geschut is zooda nig opgesteld in pantserdraaitorens, dat alle tien stukken vuur kunnen geven naar de breedtezijde en vier stukken in de kiellijn naar voren en naar achte ren. Het belang hiervan zal blijken, wanneer wij het een volgende maal eens over de vormen van het zee gevecht hebben. Een slagschip moet echter niet alleen gewapend zijn, maar ook gepantserd. De „edele deelen" mid scheeps gelegen, zooals machines en ketels, geschut- torens, kruitmagazijnen zijn beschermd door pantser platen van 30,5 c.M. de torens door platen van 25 c.M., de boeg van 7,5 c.M. De eerste pantsers wpren vervaardigd van 11 c.M. gesmeed ijzer, thans neemt men gehard nikkeistaai. Bewapening en pantsering stellen het slagschip in staat het vuur van kust batte rijen en forten te doorstaan en te beantwoorden wij laten natuurlijk „verrassingen" op artilleristisch ge bied buiten beschouwing. Maar het slagschip moet ook tegen andere schepen den strijd kunnen opnemen en daarvoor is noodig een goede snelheid. En nu is het opvallend dat terwijl een slagschip van 1895 in het uur 17 knoopen, een van 1912, 22,5 en een van 1914 zelfs 25 loopt 1 Deze grootere snelheid ondanks veel grooteren omvang en gewicht wordt verkregen door turbines te gebruiken van 30.000 paardekrachten. Wij meenen hiermede ten opzichte van de slagsche pen te kunnen volstaan. Naast den aanbouw van slagschepen heeft de aan bouw van pantserkruisers, ook wel kruiserslagschepen genoemd een grooten vlucht genomen. Deze schepen vormen den overgang tusschen het slagschip met zijn zwaar pantser en zijn zware vuurmonden en den krui ser met zijn groote snelheid. Zij hebben dus de groot te van linie- of slagschepen, zijn evenzoo bewapend, maar hebben de lichtere bepantsering, (gordelpantser en pantserdek, zoodat niet het geheele schip beschermd is. De pantserplaten worden aangebracht tusschen 2,5 meter boven en 2,5 M. onder de waterlijn), veel sterkere machines en dus ook grootere snelheid. Het grootste type is de Britsche Tiger, die 27000 ton meet, acht 34, cM. en zestien 10 c.M. kanonnen aan boord heeft, er drie torpedolanceerbuizen beneden de waterlinie op na houdt, midscheeps bepantserd is met 20 c.M. platen en 35,7 knoopen loopt 1 De krui- sersiagschepen kunnen belangrijke diensten bewijzen bij een omtrekkende beweging eener vijandelijke vloot, zij kunnen zelfstandig den strijd tegen vijandelijke schepen opnemen en bovendien ophelderingsdiensten verrichten. Kruisers zijn voor de opheldering bij uitnemendheid aangewezen. Zij zijn de moderne opvolgers van de vroegere snelzeilende fregaten, de evenknieën op het water van de motorpatrouilles op het land en de vliegmachines in de lucht. Zij vergezellen de eigen handelsschepen en trachten vijandelijke te bemachti gen, zij trachten landingen te voorkomen, bestrijden torpedojagers e. d. Een beschermde kruiser heeft geen gordelpant^r, maar wint daardoor gewicht en ruimte uit voor ma chines en kolenberging, zoodat hij niet alleen een groote snelheid kan ontwikkelen, doch het bovendien geruimen tijd kan volhouden. Dit soort kruisers, ook wel pantserdekkruisers geheeten, hebben een boogvor mig pantser van 5 h 10 c.M. dikte over de geheele bo- venoppervlakte, beginnend even onder de waterlijn en vooral granaat-bergplaatsen, kruitkamers en torpedo- magazijnen beschermend. Zij zijn tamelijk licht be wapend. Maar er zijn ook beschermde kruisers en bulpkrui- sers, d. w. z. stoomschepen van particuliere maatschap pijen die snel varen en in oorlogstijd bewapening krij gen. Thans komen we tot de kleinere schepen. Een monitor is een zeer laag op het water liggend gepantserd oorlogschip voor de kust- en rivierverdedi ging met een of meer draaibare torens op het dek, waarin 4 of 2 kanonnen van groot kaliber, benevens eenig licht geschut Een kanonneerboot noemt men een snelvarend oor logschip van minder dan 1000 ton en geriagm diep gang, met een of meer stukken zwaar geschut Ook dit type dient tot verdediging van kusten ea rivieren. Een Aviso of adviesjacht is klein, maar snel en lichtgewapend en brengt berichten of bevelen over. Klein zijn ook de torpedovaartuigen, die de vernie lende torpedo's afschieten. Men onderscheidt torpe dobooten en torpedojagers, boosdoeners dus waarmede boosdoeners worden gevangen. De laatsten munten natuurlijk uit door bewapening en snelheid de Britsche marine heeft er, die 32 knoopen per uur loopen I Taak van een torpedoboot is bij mist, In den nacht of tijdens de duisternis een vijandelijk schip tot op een afstand van een halven kilometer te naderen en dan een torpedo op het doel af te schieten. De grootste soort zijn de vollezee-torpedobooten, welke een water- verplaatsing hebben van een turfschip of een Keulsche aak. Zij hebben slechts een paar torpedo's aan boord, Over dit springmiddel zijn reeds verschillende bijzon derheden medegedeeld. Ter aanvulling diene, dat sommige torpedo's voorzien zijn van messen, waarme de bijzonder soort netten,, welke groote oorlogsschepen moeten beschermen, worden doorgesneden I Hiermede mogen we voor heden ten opzichte van de drijvende strijdmiddelen ter zee volstaan. Voor later blijven de onderzeeërs en de luchtschepen bewaard, maar vooraf zullen we achtereenvolgens een overzicht geven van de samenstelling der Engelsche en der Duitsche marine, van de indeeling der vloten en van de vormen van het zeegevecht. Het Duitsche communiqué, dat ons gisteren tijdens het afdrukken van de courant bereikte, erkent aller eerst de nlegem, lag tengevolge van de inundaties ten zuiden van Nieuwpoort. Men heeft zich genoopt ge zien zich uit het onder water gezette gebied terug te trekken. Het Fransche communiqué van gistermiddag geeft meer bijzondheden omtrer iet voordeel, dat het water heeft gevracht. De vijand .ïeeft den linkeroever van de Yser stroomafwaarts van Dixmuiden geheel verlaten en de verkenningstroepen der verbondenen, die van de wegen door het» overstroomde gebied ge bruik konden maken, hebben de overgangen van de Yser zonder groote moeielijkheden weer kunnen be zetten. Het nadeel van onder-water-zetting, dat alleen den vijand treft, terwijl de eigen troepen er weinig hin der van ondervinden, komt hier duidelijk voor den dag. In een land, welks verdedigingsstelsel voor een groot deel op inundatie berust, wordt het verloop van de krijgsbedrijven in dit deel van België natuur lijk met de grootste belangstelling gevolgd en stellig zal ook de ervaring, door de beide oorlogvoerende partijen hierbij opgedaan, van invloed zijn, wanneer onverhoopt een strijd met ons land eens mocht wor den overwogen. Het is misschien niet overbodig ewu op te merken, dat de inundatie in België veel verder gaat dan de Duitsche voorstelling „ten zuiden van Nieuwpoort" zou kunnen doen vermoeden; het geïnnundeerde terrein loopt ten westen van Yser, Yserkanaal en Lys. De Duitschers hebben ook verder in het zuiden, ten zuiden van Dixmuiden moeten wijken, zegt het Fransche communiqué verder. Maar dat is precies het zelfde als het Fransche communiqué van Maandag middag 3 uur: „In België vorderden wij ten zuiden van Dixmuiden". Alleen is er dit verschil, dat waar Maandag Gheluwe bij Meenen nog werd genoemd, dit thans Gheluvelt, ten oosten van Yperen, is gewor den, een plaats, ten westen van de eerstgenoemde ge legen. Het is duidelijk, dat de bondgenooten ook hier, tusschen Yperen en Rousselaere, veldwinnen. Ook uit het officieele Belgische bericht blijkt dit, al is het met duidelijk, hoe de verbondenen zich onder de bovenaangegeven omstandigheden niet hebben kunnen handhaven op de „naderingswegen" bij Mes smes, dat immers ten zuiden van Yperen ligt hoe hebben de Duitschers dat kunnen doen? De Daily Mail vertelt dat de Keizer aan het front heeft vertoefd, te Thielt, vijf uur ten oosten van Dix muiden. Een kwartier na 's Ketzeris vertrek wierp een Engelsch vlieger bommen in de stad, die een af schuwelijke verwoesting heeten te hebben aange richt. Belgische vliegers beweren een duidelijke te rugtrekkende beweging der Duitschers op Brussel te hebben waargenomen. En een particulier telegram uit Sluis spreekt van een front van Brugge tot het zoo even genoemde Thielt, dat in handen der bondgenoo ten zou zijn Inmiddels deelt men van Duitsche zijde, alsof er geen vuiltje aan'de lucht is, mede, dat er nu een directe sneltrein loopt BerlijnBrussel via Keu lenAken 1 Terwijl de Duitschers verder melding' maken van tegenslag bij Roye, waar indertijd de uitzetting van het front naar het noorden is begonnen, zwijgen de Franschen merkwaardigerwijs daarover. Beide com- muniqué's zijn het echter er over eens, dat de Fran schen ten oosten van Soissons aan de Aisne hun stel lingen hebben moeten prijs geven en dus tegenspoed hebben gehad. En overigens is er geen belangrijk nieuws. Ook niet van het Oostelijk oorlogsterrein. De Oostenrijkers, die zich aan de San schijnen te hand haven, jubelen wat over de Servische overwinningen, overigens een poover resultaat na drie maanden oor logvoeren, en de Tsaar heeft geseind, dat er heelemaal geen vrees behoeft te bestaan, dat hij vrede zal sluiten voordat de vijand geheel vernietigd is. En nu zal de Zwitsersche president op verzoek der sociaal-demo cratische fractie het initiatief nemen voor een gemeen schappelijke actie der neutralen tot het verkrijgen van een wapenstilstand I Over den oorlog der Turken is er eenig nieuws. In de Golf van Akaba, kust van Arabië, heeft de Britsche kruiser Minerva de stad'toeschoten, die door de be manning genomen werd, zonder dat er ernstige din gen zijn voorgevallen. De stad ligt aan de grens van Egypte, in welk land thans de krijgswet afgekondigd is. Belangrijker is echter, dat de Dardanellenforten be schoten zijn door een Engelsch-Fransch eskader, hoe wel de schade over en weer niet groot schijnt te zijn. Voor het overige zal men omtrent berichten over volksstemmingen in de Mohammedaansche wereld uiterst voorzichtig moeten zijn. Berichten van Wolff spreken immers bij voorkeur van daden en uitingen in het voordeel van Duitschland, die van Reuter in dat van Engeland. Tenslotte zij vermeld, dat de door de Karlsruhe in te ALKMAAR. ten STADHUIZE, op Donderdag 5 November 1914, des avonds half negen. A. PRINS Azn., Voorzitter. Mr. J. VERDAM, Secretaris. den grond geboorde „Van Dyck" een Engelsch en geen Belgisch stoomschip was, dat de Greisenau en Neurenberg Santiago de Chili zijn binnengeloopen om voorraden in te nemen en daarop weer jacht zijn gaan maken op een Engelsch stoomschip en dat het Amerikaansche schip met levensmiddelen van de Rockefellerstichting voor de Belgen Nieuw-York heeft verlaten met bestemming naar Rotterdam. DE STRIJD IN BELGIë EN N.-FRANKRIJK. Uit het Duitsche groote hoofdkwartier werd gisteren zooals we reeds in een deel onzer oplage meedeelden, gemeld: De overstroomingen zuidelijk van Nieuw poort beletten elke operatie in dee streek. De lande rijen zijn voor geruimen tijd onbruikbaar. Het water staat op sommige plaatsen meer dan manshoog. Onze troepen zijn uit het ondergeloopen gebied zonder eenig verlies aan mannen of paarden, kanonnen of voertui gen weggetrokken. Onze aanvallen op Yperen maken vorderingen. Meer dan 2300 man, meest Engelschen, zijn gevangen genomen, vele mitrailleurs buitgemaakt In de streek westelijk Roye hadden verbitterde ge vechten plaats, die aan weerszijden groote verlie zen berokkenden, maar die geen verandering in den toestand brachten. Wij verloren daarbij in een gevecht in een dorp eenige honderden mannen, die vermist worden, en twee kanonnen. Goed succes hadden onze aanvallen aan de Aisne, oostelijk van Soissons. Onze troepen namen in storm loop, ondanks heftigen vijandelijken tegenstand, ver schillende sterk verschanste stellingen. Zij vermees terden Chavonne en Soupir, namen meer dan duizend Franschen gevangen en maakten drie kanonnen en vier mitrailleurs buit. Naast de kathedraal van Sois sons brachten de Franschen een zware batterij in stel ling terwijl de waarnemers op den toren van de kathe draal werden bemerkt. De gevolgen van zulke hande lingen, waarin een zeker systeem schijnt te liggen, liggen voor de hand. Tusschen Verdun en Toul werden verschillende aan vallen der Franschen afgeslagen. De Franschen droe gen voor een deel Duitsche overjassen en helmen. In de Vogezen is in de buurt van Markirch een Fransche aanval afgeslagen. Onze troepen gingen hier tot een tegenaanval over. DE STRIJD IN GALICIë, POLEN EN OOST-PRUISEN. Uit het Duitsche groote hoofdkwartier meldt het opperbevel van het leger: In het Oosten zijn de ope- ratiën nog in staat van ontwikkeling. Botsingen had den niet plaats. Ter opruiming van een ter vernieling in gereedheid gebrachte brug, dreven de Russen van het eerste Siberische legercorps op 1 November de burgerlijke bevolking voor hun voorhoede uit Gistermiddag werd officieel uit Weenen medege deeld: In Russisch Polen brak onze strijdmacht, toen zij een sterk, vijandelijk leger tot ontplooiing had ge noodzaakt, de gevechten in de richting van het Lysa Gora-gebergte af om de na de gevechten voor Iwan- gorod gelaste bewegingen te vervolgen. De toestand in Galicië is onveranderd gebleven. Uit de gevechten van de laatste dagen ten zuiden van Stary Sambor en ten noordwesten van Turka zijn tot dusverre 2500 krijgsgevangen Russen weggevoerd. Gisterochtend overvielen huzaren bij Rybnik Stry- jtsle een vijandelijke munitie-colonne en maakten een aantal wagens met artillerie-munitie buit. DE ENGELSCHEN TE AKABA. De Engelsche Admiraliteit bericht, dat de kruiser „Minerva" bij aankomst te Aakba bij de Turksch- Égyptische grens, die stad bezet vond door soldaten, waarvan er een het uiterlijk had van een Duitsch offi cier en door gewapende inlanders. De „Minerva" be schoot daarop het fort en de troepen. De stad werd ontruimd en er werd een detachement ontscheept, dat het fort, de kazernes, het postkantoor en eenige ma gazijnen vernielde. De vijanden leden eenige verliezen, aan de zijde der Engelschen werd niemand gedood of gewond. DE STAAT VAN BELEG IN EGYPTE. De Britsche generaal Maxwell heeft het militaire bestuur over Egypte aanvaard. De staat van beleg is afgekondigd. ENGELSCHEN DOOR TURKEN GEVANGEN GEHOUDEN. Het Londensche persbureau heeft een telegram ont vangen van den Engelschen consul te Mohammerah in Perzië, waarin wordt medegedeeld, dat de consul te Basrah en verschillende Engelschen kooplieden door de Turken gevangen worden gehouden. DE OPSTAND IN ZUID-AFRIKA. Officieel wordt uit Pretoria gemeld: Een patrouille van 50 man van de strijdmacht van kolonel Brits, ontmoette op 27 October 150 opstande lingen onder aanvoering van Maritz. in de richting van Schuitdrift. Bij het gevecht werden vele opstande lingen gedood en gewond en acht gevangen geno- ALKMAARSCHE COURANT. v

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1914 | | pagina 1