DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Van 1st westelijk oorlogsteen. Van bat oostelijk oorlogsterrein. X> o O o x* 1 o No. 28 Honderd en zeventiende jaargang. 1915 WIOENSD AG 3 FEBRUARI Oeze Courant wordt eiken avond, behalve op Zon- en Feestdagenuitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaar f0,80; franco door het geheele Rijk fl,— Afzonderlijke nummers 3 Cents Teiafeonnmnjnef a Prijs der gewone advertentiën t Per regel f0,10. Bij groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdctflekaaij v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9. Ter zee. ENGELAND. MILITIE en LANDWEER. DUITSCHLAND. ALKMAAR, 3 Februari. De chef van den sdmlraliteitsstaf van de Duitsche marine, von Behnke, waarschuwt de onzijdige scheep vaart door middel van een bekendmaking in den „Reichsanzeiger". Engeland, zegt hij, staat op het punt talrijke troepen en groote hoeveelheden krijgsvoorra den naar Frankrijk over te brengen. Tegen deze trans porten zal van Duitsche zijde met alle ten dienste staande middelen worden opgetreden. Daarom wordt de onzijdige, vreedzame, scheepvaart nadrukkelijk ge waarschuwd, de Fransche Noord- en Westkust niet te naderen, omdat er bij verwarring met schepen, welke voor oorlogsdoeleinden dienen, ernstig gevaar zou dreigen. Aan den handel op de Noordzee wordt de weg om Schotland aanbevolen. Reeds herhaaldelijk zijn er, zooals men weet, troepen en krijgsvoorraden van het eilandenrijk naar het vaste land overgebracht, zonder dat deze transporten eenige belemmering van Duitsche zijde ondervonden. Nu echter op groote schaal transporten in het voornemen der Britsche regeering liggen een voornemen, waar over herhaaldelijk al iets uitgelekt is en waaromtrent verslaggevers aan het Fransch-Belgische front reeds verschillende bijzonderheden meldden schijnt men van Duitsche zijde een krachtige poging te willen doen om den tegenstander tijdens en in zijn transporten ge ducht te treffen. „Met alle ten dienste staande middelen" zal tegen deze transporten worden opgetreden. Welke zijn dat wel? Ze kunnen in alle drie verdiepingen, waarin de oor log wordt gevoerd, worden gevonden. Met vliegma chine en luchtschip kunnen bommen uit de lucht wor den geworpen, torpedojagers en mijnenstrooiers kun nen op zee de transportschepen treffen en onderzeeërs kunnen beneden de wateroppervlakte deze schepen tot zinken brengen. Het loont de moeite, even na te gaan* welke dezer middelen vermoedelijk de meeste toepassing zullen vinden. Wij hebben vroeger al eens uiteengezet, dat zulk een transport plaats vindt door handelsschepen, welke door enkele oorlogsbodems worden begeleid. De snel heid gelijk te begrijpen valt, aangegeven door het traagste schip is in den regel gering. Daartegenover staat, dat de transportschepen van de Britsch Zuid-Oost-kust naar de Fransche Noord-west kust slechts een geringen afstand hebben te doorloo- pen van de lengte der route hangt het natuurlijk mede en in niet geringe mate af, of een transport voor den vijand een goed doel vormt Vroeger geschiedden overzee-transporten altijd bij verrassing, maar waar het Britsche voornemen nu reeds door de Duitsche regeering nadrukkelijk wordt aangekondigd en waar de middelen der verkenning te genwoordig zoo voortreffelijk zijn, is het vrijwel uitge sloten, dat een aanzienlijk transport aan het waakzaam oog van den tegenstander zou kunnen ontgaan. Men denke toch niet te gering over den omvang van zulk een transport. Generaal Wolseley heeft aangegeven, dat per man bij een reis van 1 dag 1,5 netto registerton laadruimte noodig is en per vuurmond 4 h 4,5, inbegrepen levens middelen en munitie voor één maand. Kapitein John M. Rose achtte voor een legerkorps van 52000 man en 19.200 paarden noodig 134 schepen van gemiddeld 5500 registerton. Wij mogen dus aannemen, dat, ook al varen de sche pen zoo compact mogelijk, een aanzienlijk transport een groote afmeting zal aannemen. Dat het aan de na vigatie bijzondere eischen stelt, ligt voor de hand. Om het Britsche transport zal wel een cordon van torpedojagers worden getrokken, terwijl voor de vei ligheid verder wel snelloopende, zwaar gepantserde en zwaar bewapende slagkruisers dienst zullen doen. De verdediging zal dus kunnen geschieden door lucht- afweer-kanonnen, door anti-torpedcgeschut, door zwaar geschut, en ook door netten en dergelijke be schermingsmiddelen. De mogelijkheid, dat de Duitschers in dit gebied inct giuoie oorlogsbodems tegen een transportvloot zouden gaan opereeren, lijkt ons zoo gering, dat wij haar geheel onbesproken zullen laten. i iet gevaar, dat een dergelijke vloot uit de lucht dreigt, is stellig niet groot. Tot dusverre is het niet mogelijk gebleken op zee van een luchtschip of vlieg machine uit ernstige schade aan schepen toe te bren gen Wel dient echter gerekend te worden met de om standigheid, dat bommen verwarring kunnen stichten onder de leming en de bemanmng der transportsche pen, waardoor het onderling verband zou kunnen wor den verbroken. Geschiedt het transport bij nacht, dan is er eenige kans, dat torpedo-booten schade zouden kunnen aanbrengen. Grooter is echter de mogelijk heid, dat er ongemerkt mijnen kunnen worden ge strooid, die voor de transportschepen ernstig gevaar opleveren. Maar de hoogste troef, die Duitschland kan uitspelen is ongetwijfeld de onderzeeër. Een troepen transport blijft altijd een gevaarlijke onderneming, zoolang de zee niet absoluut veilig is. En nu is vol doende gebleken, dat de veiligheid zoowel in het Ka naal als aan de Britsche en Fransche kusten verre van absoluut is, dat de Duitsche onderzeeërs daar voor de veiligheid een niet te onderschatten gevaar opleveren. Men herinnere zich maar, dat de U 21 aan de Noord zee den lichten kruiser Pathfinder in den grond boor de in September, dat hij in November twee Engelsche schepen bij Havre een zelfde lot deed ondergaan, om van andere successen der Duitsche onderzeeërs maar niet te spreken. De gebeurtenissen der laatste dagen hebben bewezen, dat de actie-radius van de onder zeeërs veel grooter is, dan men vermoed heeft en dat durf en ondernemingsgeest tot heden ongedachte re sultaten kunnen behalen. Toch blijft de geringe snel heid een groot bezwaar het bleek enkele dagen ge leden nog, dat een Duitsche onderzeeër, hoezeer hij zich inspande, de stoomboot Graphic der Liverpool- Belfast-lijn niet kon inhalen. Hieruit volgt bovendien, dat het optreden der onderzeeërs tegen een gecon- vooieerde transportvloot een uiterst gevaarlijke onder neming is en dat de bemanning veel kans heeft niet weer terug te keeren, wanneer de boot ontdekt is. Dit alles wettigt het vermoeden, dat Duitschland zijn on derzeeërs-materieel sinds het begin van den oorlog aanzienlijk heeft uitgebreid. Ten slotte zij er op gewezen, dat de Britsche admi raliteit wel zorg zal dragen voor een uiterst nauwge zette verkenning, niet enkel op de zee, maar ook daar boven, hetgeen wel eens zou kunnen leiden tot een luchtslag van eenige beteekenis. Wij hebben de verschillende factoren, welke zich bij een troepen-transport over zee kunnen voordoen en de aanvals- en verdedigingsmiddelen heden nog al uitvoe rig besproken, omdat er naar alle waarschijnlijkheid binnenkort belangrijke gebeurtenissen in verband hier mede te verwachten zijn. Want dat er veel bij, het al of niet gelukken van een dergelijk groot transport op het spel staat, is duidelijk. Voor de verbondenen is het veel waard, troepen en voorraden uit Groot-Brittanje op het vasteland te krij gen, teneinde de gevechtswaarde der daar strijdende le gers te verhoogen vandaar, dat het voor de Duit schers van niet minder groot belang is, óm het over brengen zooveel mogelijk te belemmeren, kan het zijn te doen mislukken. Maai" niet alleen geldt het hier een groote materieele zaak, welke op den verderen gang der krijgsbedrijven van veel invloed kan zijn, doch bovendien heeft de kwestie een belangrijken moreelen kant. Nadrukkelijk is thans door den Duitschen marine staf aangekondigd, dat tegen het transport zal worden geageerd. Mislukt de actie, dan zal men daarin in En geland terecht reden tot juichen vinden en daarin een bevestiging zien van de volkomen opperheerschappij ter zee. Maar mislukt het transport geheel of ten deele, dan zal dit een moreelen klap zijn voor Engeland, om dat het bewijst, dat de verbinding met het vasteland verloren is of belemmerd wordt, hetgeen voor het En gelsche volk veel zwaarder zal wegen, dan een neder laag der transporttroepen op het slagveld. Wijst het voornemen van een groot transport op de waarschijnlijkheid, dat het oogenblik nadert, waarop belangrijker krijgsverrichtingen mogen worden ver wacht, dan de laatste maanden hebben plaats gevon den, de communiqué's der laatste dagen spreken zoo herhaaldelijk en zoo nadrukkelijk van artillerie-gevech ten, dat het wel niet anders kan, of belangrijke infante- rie-aanvallen worden voorbereid, in afwachting van de weldra verwachte versterkingen. In dit verband is het wel eens aardig even te wijzen op een schrijven van den gep. luitenant-generaal C. D. H. Schneider, oud-minister van oorlog, in de Haagsche Mieuwe Courant van hedenmorgen, waarin melding gemaakt wordt van een opmerkelijk artikel, enkele ja ren geleden verschenen in de Deutsche Revue en ge schreven door een hoogst bevoegde persoonlijkheid. De Duitsche schrijver geeft daarin een beeld van den oorlog, zooals hij zich dien destijds dacht. Hij be toogt, dat de positie-krijg, gelijk wij dien thans ken nen, de eenige mogelijke wijze van oorlogvoeren is. Hij verklaart, dat in een eventueelen oorlog tegen de vestingen gebruik kan worden gemaakt van projectie len, met een tot nu toe onbekende uitwerking „aan welke geen muurwerk en geen gewelven weerstand bie den, kortelings uitgevonden en in gebruik gesteld." „Doen vraagt de heer Schneider de beschou wingen van den schrijver, eenige jaren geleden ge schreven, niet denken, dat heden over het geheel ge handeld wordt naar hetgeen men mag aannemen, dat toen reeds de plannen waren?" Uit het Oosten komt evenmin als uit het Westen be langrijk nieuws. De actie blijft op beide terreinen be perkt tot kleine plaatselijke gevechten. Er zij voor heden dan ook alleen nog maar even aangestipt, dat minister Bryan op het Duitsche protest tegen den verkoop van watervliegtuigen aan oorlog voerenden, heeft verklaard mee te gaan met de Duit sche opvatting, dat watervliegtuigen beschouwd moe ten worden als oorlogsschepen, dat de Britsche admi raliteit uitdrukkelijk de sluiting van het Suez-kanaal tegenspreekt en verklaart, dat het kanaal voor de sche pen open staat gelijk voorheen, doch dat er veilig heidsmaatregelen genomen zijn en voorts, dat ds. Steenkamp veroordeeld is tot zes maanden gevangenis straf wegens hoogverraad, dat tegen Kruger's klein zoon Piet Grobler wegens hoogverraad een bevel tot in hechtenisneming is uitgevaardigd en dat volgens een Reuter-telegram Kemp en Maritz zich deze week zullen overgeven, wegens meeningsverschil met de Duitschers. Even vóór het afdrukken seint men ons, dat heden middag op Zuid-Beveland een Fransch vliegtuig ge land is, bemand door twee officieren en bewapend met een mitrailleur. DE STRIJD IN BELGIë EN NOORD-FRANKRIJK. Het officieele Fransche communiqué van gister avond meldt: De dag kenmerkte zich door een versterkte intensi teit van den artillerie-strijd en een reeks Duitsche aan vallen van ondergeschikt belang, die allen werden af geslagen met ernstige verliezen voor den vijand, de sterkte der deelnemende troepen in aanmerking geno men. In België toonde de Duitsche zware artillerie zich bijzonder actief, vooral tegen verschillende steun punten door het Belgische leger sedert eenigen tijd vermeesterd in de streek van de Yser. Om Yperen had den hevige kanonnades plaats. Een gedeelte van een Duitsch regiment viel een Engelsche positie aan bij Guinchy; eerst wonnen de Duitschers terrein, maar na een reeks tegenaanvallen bezetten de Engelschen het verloren terrein weder en gingen ze verder gelei delijk'vooruit, zich meester makend van vijandelijke loopgraven. De actie, gisteren vermeld, die langs den weg Béthune—La Bassée werd ingezet, had voor onze infanterie een buitengewoon schitterend verloop. Het effectief der Duitschers hier schijnt ten minste een ba taljon te zijn geweest. De twee eerste aanvallen mis lukten in ons vuur, bij den derden aanval slaagde de vijand er in door te dringen in een van onze loopgra ven, maar door een tegenaanval met de bajonet verdre ven wij hem. Slechts enkele Duitschers slaagden er in naar hun loopgraven terug te keeren. Alle anderen werden gedood of gevangen genomen. Aan het Aisne- front beschoot onze zware artillerie het station Noyon, waar men bezig was met transportmaatregelen voor de legervoorziening. De beschieting veroorzaakte twee ontploffingen, waarvan de rook twee en een half uur bleef hangen. In het gebied van Perthes maken we stel selmatig vorderingen. AAN HET OOSTELIJK FRONT. Het Oostenrijksche legerbericht van gisteren deelt mede: De algemeene toestand veranderde niet. Een op zich zelf staande Russische aanval aan den midden-Pi- litza in Polen werd afgeslagen. In de Karpathen duren de gevechten aan het westelijk deel van het front voort. In het centrum van het front strijden Duitsche korp sen en onze troepen met goed gevolg. EEN WAARSCHUWING VAN DUITSCHLAND. De chef van den Duitschen admiraliteitsstaf van de marine deelt het volgende mede: Engeland is op het punt talrijke troepen en groote voorraden krijgsbenoodigdheden naar Frankrijk te ver schepen. Tegen dit transport zal met alle ter beschikking staande strijdmiddelen worden geageerd. De gewone scheepvaart wordt gewaarschuwd de Fransche noord- en westkust niet te naderen, aange zien schepen, welke gehouden worden voor vaartui gen, die voor oorlogsdoeleinden dienen, ernstig gevaar dreigt. Den handel naar de Noordzee wordt de weg Dm Schotland aanbevolen. DE VOLKSVERTEGENWOORDIGING. Het Lagerhuis kwam gisteren ter hervatting der ge wone zitting weder bijeen. De leider der oppositie, de De Burgemeester ran Alkmaar brengt ter kennis van belanghebbenden, dat de uit- keering der vergoedingen, loopende over het lij<lvak van 86 Januari tot en met 5 Februari, zal plaats hebben ten Stad huizo op Zaterdag 6 Februari a.s., voor zooveel de LAJTDWEER betreft, van 1011 uur en voor zooveel de MIUTJUE aangaat van 11— 13 uur. Alkmaar, 3 Februari 1915. De Burgemeester voornoemd, G. RIPPING. heer Bonar Law, wees er op dat hoewel de verant woordelijkheid van het voeren van den oorlog moest blijven aan de regeering en hoewel de oppositie vrij was critiek te oefenen of van critiek af te zien, de oppo sitie zich alleen zou laten leiden door nationale over wegingen en niet door partijbelang, indien eenige cri tiek mocht worden geuit. Minister Asquith verklaarde dat de regeering de uit sluitende verantwoordelijkheid van de oorlogvoering' aanvaardt, maar dat zij feitelijk eiken dag aan de oppo sitie inlichtingen verstrekt over diplomatieke en an dere kwestiën. De oppositie was niettemin volkomen vrij de regeeringshandelingen te critiseeren. De oppo sitie echter had vaderlandslievende en onschabare me dewerking verleend (Toejuichingen van de ministe- rieelen). In het Hoogerhuis verklaarde lord CrCewe dat de .regeering niet voornemens was eenige voorstellen te doen dit tot verdeeldheid aanleiding konden geven, maar dat ze zich zal beperken tot die zaken, welke ver band houden met de voortzetting van den oorlog. DE BROODVOORZIENING. De vertegenwoordigers der gemeente Grcot-Berlijn onderhandelen voortdurend over de voorziening der bevolking van brood. De overheid heeft in het stad huis een bureau van verdeeling ingericht, waar meel aan eenige bakkers zal worden uitgedeeld. De nieuw gevormde rijksverdeelings-organisatie heeft daarente gen tot taak van de voorraden te geven aan het ge meentebestuur. Daarvoor zijn natuurlijk omvangrijke toebereidselen noodig, welke te Berlijn tegen het einde der week ge reed zullen zijn. Tot de maatregelen behoort ook de uitgifte van brood- en meelstempels, zoodat het bedrijf zeer spoedig weer aan den gang zal zijn. De verkoop in de bakkerijen heeft op de gewone wijze plaats. De door de vakvereenigingen aangestelde hulp heeft niets te doen gehad, daar de huisvrouwen zich op voorbeel dige wijze hebben onderworpen aan de nieuwe voor schriften. VARKENS-AANKOOP. Het „Berl. Tageblatt" meldt, dat op een conferentie te Berlijn meegedeeld is, dat de regeering van plan is voor 120 millioen gulden varkens aan te koopen voor den slacht, teneinde de voor de voeding der varkens benoodigde granen te behouden en voor de voeding van bevolking en leger te kunnen gébruiken. Deze var kens zullen worden verwerkt voor vleeschconserven. KORTE BERICHTEN. Te Karlsruhe (Duitschl.) maakte de directie van een bioscoop-theater bekend, dat zij iedereen, die aan de kas een gouden tien- of twintigmark-stuk tegen pa pier of zilver kwam wisselen, een vrijbiljet voor de voor stelling zou geven. De eerste drie dagen werden deze manier 13.00 Mark In goud verzameld, die de Rijksbank ingeleverd werden. De Ehiitscne sociaal-democratische rijksdag-afge vaardigde dr. Karl Liebknechi die bij de pioniers ge diend had en als landstorm-man opgeroepen was, is thans weder van den dienst ontheven. De streek in de Abruzzen die door de aardbeving getroffen is, wordt thans door wolven bezocht. Ze worden aangetrokken door de talrijke menschelijke overblijfselen die er nog tusschen de puinhoopen liggen De karabiniers moeten een geregelde jacht op de dieren maken. Te Vigo is uit Callao een Eng. schip aangekomen met twaalf gewonden van den kruiser Glasgow aan boord. Zij waren gekwetst in den zeeslag tier hoogte van Coronel. Toen de bemanning van de Duitschen mijn legger „Edda" bezig was met de vernietiging der mijn, die een Zweedsch stoomschip in het Kattegat gevonden had, ontploft^ de mijn, waardoor twee man gedood, ze ven man gewond werden. Tot 1 Februari was in de stad Emden voor dien herbouw van den Duitschen kruiser Emden 1635.49 m. ingekomen en voor de achtergebleven betrekkingen van manschappen van den verloren kruiser 4711.07 mark. meldt de N. R. Crt. Het Fransche ministerie van marine meldt, dat op 15 mijlen afstand ten noordwesten van Havre een Duitsche onderzeeër een torpedo afschoot op het Engel sche hospitaalschip „Asturias", zonder dit echter te raken. Piet Globler, de kleinzoon van wijlen president Kruger, aanhanger van Herzog en lid van den Zuid- Afrikaanschen Volksraad is in staat van beschuldiging gesteld wegens hoogverraad. Dominee Steenkamp te Kaapstad (Z.-Afrika) is veroordeeld tot zes maanden gevangenisstraf, met ge dwongen arbeid, wegens verraad gepleegd te Calvinia. Een Wolff-bericht meldt, dat in Januari de inleg- gelden bij de Berlljrtsche Stedelijke Spaarkas de terug- ALKMAARSCHE RANT. MWI IIIHIIMIII ■if** 1M B «sobbbbbV - I r mii

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1915 | | pagina 1