DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Van liet westelijk oorlogsterrein. Van liet oostelijk oorlogsterrein. Roggebrood. No. 91 Honderd en zeventiende jaargang. föJBrfe. p, past ft DINS DA O 20 APRIL O O OX* 1 O fttaiMGtspriis p?r 3 10 et. p. regel, groote letters nair plaatsruimte. Brieyen fr. N. V. Boek- en Handelsdrukkerij y.h. HERMs. COSTER 4 ZOON, Voordam C9. Telefoonnr. 3. Ter zee. CHINA. NEDERLAND. ALKMAAR, 20 April. Het gisteren uit Parijs komende bericht over Üuitschland's voornemen inzake het Katwijk-incident is juist gebleken. De Duitsche regeering heeft uit eigen beweging aan den Nederlandschen gezant verklaard, dat noch bij haar, noch bij de Duitsche marine eenige bedoeling bestaan heeft, een aanval op een Nederlandsch schip te doen, dat onmiddellijk een onderzoek is gelast en dat, zoo de „Katwijk" door een Duitschen onderzeeër in den grond geboord is, de Duitsche regeering niet zal aarzelen aanstonds haar levendig leedwezen te be tuigen en volledige schadeloosstelling toe te zeggen. Zooals dus wel haast te voorzien viel, is het torpil- leeren van de „Katwijk" geenszins gefeest een uit vloeisel van een andere dan de tot dusverre gevolgde politieke gedragslijn jegens ons land, een oorlogs daad dus. Wat het precies wèl geweest is, zal nader moeten blijken. Voert de commandant van den onder zeeër, die in de buurt van onze kust opereert, op eigen handje oorlog en helpt hij maar alles naar den kelder, wat hij tegenkomt? Is er een vergissing in het spel en wordt dit aannemelijk gemaakt doör nog niet aan het licht gekomen omstandigheden? Leert het onderzoek, dat de schuldige -een Duitsche onderzeeër is, dan aarzelt de Duitsche regeering niet, onmiddellijk de daaruit voortkomende verplichtingen te aanvaarden. Deze verklaring zal zelfs zeer verontruste gemoede ren in ons land tot kalmte brengen. Toch dient op tweeërlei gewezen. In de eerste plaats zij de vraag gesteldwat moet er gebeuren, indien eens niet kan worden vastgesteld, dat een Duitsche onderzeeër de schuldige is? Immers met deze mogelijkheid moet re kening worden gehouden, ook al schakelt men bemoei lijking van het onderzoek, opzettelijke pogingen, om de ontdekking van den dader te verhinderen, geheel uit. Gesteld bijv maar het geval, dat de schuldige onderzeeër zelf niet weer terugkeert, doch naar den bodem der zee wordt gezonden. En de tweede vraag luidt: welke garantie is er, dat voor het vervolg Ne- derlandsche schepen, varende van de eene neutrale haven naar een andere, op de zee de veiligheid en de zekerheid zullen vinden, waarop zij recht hebben in oorlogstijd? Want dat zij niet het volle recht op on- gehinderden doortocht hebben, dat zij kunnen worden aangehouden en onderzocht, dat zij op mijnen kunnen stooten en andere gevaren kunnen loopen, spreekt wel van zelf. Maar een zeker recht hebben ze nochtans en geëischt mag worden, dat de Duitsche, evenals elke andere, regeering daarmee zooveel mogelijk rekening houdt. Naar men ons uit den Haag seint, zijn de hier op gemaakte rapporten inzake de Katwijk heden naar on zen gezant te Berlijn gezonden, om aan de Duitsche regeering te worden overhandigd. Er wordt dus spoed betracht! Intusschen blijkt ook uit de andere gedragslijn van de Duitsche regeering, dat het Katwijk-incident, naar welks oplossing snel wordt gestreefd, van geheel an deren aard is, dan de gevallen van de „Medea", de „Batavier", de „/.aanstroom", de trawlers van IJmui- den, welke geleidelijk worden afgewikkeld en waarin een prijsrecliter wel uitspraak zal hebben te doen, het geen natuurlijk zijn nadeelen kan hebben, al is het zeer waarschijnlijk, dat ook die gevallen op voor ons land alleszins bevredigende wijze zullen worden op gelost. Een weinig beteekenende gebeurtenis aan de Dar- danellen geeft, bij gemis aan belangrijker nieuws, aan leiding tot een korte bespreking. We bedoelen het gis teren reeds vermelde gebeurde met een Turksche tor pedoboot. De torpedoboot was een klein vaartuig, welke een maand geleden uit de Dardanellen wist te komen. Volgens de Times had de boot, die de Demir Kapoe heette, zich bij haar aanwezigheid voor de patrouilleerende vaartuigen verborgen en de gelegen heid afgewacht een van de Engelsche of Fransche transportschepen te vernielen. Een dergelijke kans scheen zich voor te doen, toen een Fransch troepenschip in zicht kwam. De Turken en de Duitschers, die aan boord waren, naderden het transportschip, dat van zijn escorte was afgeraakt, en vuurden zonder succes een torpedo af. Het tweede torpedoschot was een treffer en moet volgens de zegs lieden ernstige schade aangericht hebben, als het niet tot gevolg gehad heeft, dat het troepenschip gezonken is. De torpedoboot moest ijlings de vlucht nemen, daar hulpseinen waren gegeven en twee kruisers reeds be zig waren haar in zuidwestelijke richting te vervolgen. De torpedoboot koerste nu op de Golf van Smirna aan, haar vervolgers ver achter zich latende. Bij het invallen van den nacht kroop ze een kleine baai van de Aziatische kust binnen. Aangezien echter de Golf van Smirna geen veilige schuilplaats werd geacht, trachtte de Demir Kapoe vroeg weer in open zee te komen. Tegen tien uur ontdekten twee der kruisers de tor pedoboot in de buurt van Kaap Kara Boemoe. De torpedoboot gooide het roer om en trachtte weer de Golf te bereiken, maar een derde kruiser dook, uit die Golf komende, voor haar op Opnieuw moest zij wenden. Er ontstond nu een felle vervolging in de richting van Chios. In de straat tusschen het eiland en het vasteland haalden de kruisers de torpedoboot gaandeweg in. Ze schoten een dertigtal granaten op haar af, die echter alle het doel misten en in zee vie len. Toen men op de torpedoboot eindelijk zag, dat lan ger te vluchten hopeloos was, besloot men de boot op het strand te zetten. De torpedoboot mat slechts 97 ton en door haar geringen tonneninhoud was zij in staat zich voor de patrouilleerende vaartuigen van de verbondenen ver borgen te houden en een gunstige gelegenheid af te wachten. Aanvankelijk bouwde men slechts torpedo booten van geringe tonnenmaat en er werd een groot voordeel gezien in den kleinen omvang, daar dit aan valsmiddel voor den vijand gemakkelijk verborgen zou kunnen blijven. Omstreeks veertig jaar geleden maten de torpedobooten minder dan 30 tónZij had den toen als hoofddoel, schepen aan te vallen, welke dicht bij de havens kwamen, waar zij gestationneerd waren. Hun snelheid bedroeg 18 knoopen, hetgeen veel was voor dien tijd. Ook waren er 15 tons torpedo booten, die in groote schepen naar zee gebracht en dan te water gelaten zouden worden. Maar 't bleek weldra gewenscht, torpedobooten te hebben, die den vijand aan zijn eigen kust of in open zee zouden kunnen aan vallen en daarom werden er grooter torpedobooten gebouwd. Dertig jaar geleden b.v. maten ze 60 tonnen, hadden een snelheid van 20 knoopen, twintig jaar ge leden was de inhoud 130 ton, de snelheid 23,5 knoop, tien jaar geleden 300 ton en 26 knoopen, terwijl de nieuwste Engelsche torpedobooten, die tegenwoordig van stapel loopen 1200 tonnen meten en een snelheid bezitten van 34 knoopen. Het aantal torpedo-lanceer- buizen nam toe en ook kwamen er kanonnen, steeds zwaardere, aan boord torpedobooten gingen tor pedobooten bestrijden, want al kregen zij den naam van torpedojagers of vernielers, feitelijk is er geen es sentieel verschil tusschen beide en de oorspronkelijke bestemming, het niet opgemerkt worden wegens den geringen omvang, waarvan thans nog een oude Turk sche torpedoboot heeft kunnen profiteeren, ging bij de groote vloten geheel te loor. Wij staan hierbij stil, omdat precies hetzelfde' valt waar te nemen bij onderzeeërs, die aanvankelijk ook klein waren, doch ook reeds, in verband met de wen- schelijkheid van meerdere snelheid, zwaardere bewa pening, grootere werkingssfeer, steeds in omvang toe- nemenr zoodat men in Amerika reeds spreekt over schepen, die aan onderzeesche kruisers denken doen. Trouwens wanneer men de geschiedenis van de oorlogsschepen kent en het onderlinge verband tus schen omvang, snelheid, bewapening en bepantsering weet, dan verbaast men zich niet meer over het toe nemen in grootte van onderzeeërs en torpedobooten als er een volgende keer eens weer weinig nieuws is, zullen we gelegenheid hebben over dit interessante onderwerp, dat voor een groot deel de vlootpolitiek der naties beheerscht, nog het een en ander te zeggen. Het actueele nieuws ter zee bepaalt zich tot ,het op een mijn loopen van een Nederlandsch stoomschip, de „Olanda", van de Oostkust van Engeland op weg naar Rotterdam, waarbij de opvarenden allen gered werden en tot het torpilleeren van een Engelschen trawler, de „Vanilla", door een Duitschen onderzeeër, waarbij de bemanning omkwam Te land verdient een operatie der Engelschen bij Zillebeke (ten zuid-oosten van Yperen) eenige aan dacht. De Duitschers brengen deze operatie terug tot een mislukten aanval op een hoogtestelling, de Fran- schen spreken van de winst van 200 meter loopgra ven, de Engelschen van een succesvolle actie, waarbij de belangrijke heuvel, beheerschend het land ten noor den en ten noord-westen daarvan, werd genomen. Een Engelsch journalist geeft nog nadere bijzonder heden over den strijd om den heuvel, de eenige in Vlaanderen, waarvan de inbezitneming van groot be lang heet te zijn bij den strijd tegen den Duitschen rechtervleugel. De Britsche troepen kwamen over een open terrein zonder loopgraven, zoodat zij zich moesten ingraven onder hevig vijandelijk vuur. De Britsche voorwaart- sche beweging werd niet tot staan gebracht. Reeds werden 800 Duitschers krijgsgevangen gemaakt. Alles wijst er op, dat de vijandelijke verliezen grooter zijn dan bij Neuve Chapelle, zegt de verslaggever, die ver der nog mededeelt, dat de Duitsche vliegers zorgvul dig verwijderd gehouden werden van de Engelsche stelling, zoodat zij de toebereidselen voor den strijd niet leerden kennen en dat in de streek waar de En gelschen vechten, de strijd zeer bemoeilijkt wordt door de dichtheid der bevolking. Voorloopig zouden we het Engelsche succes niet al te hoog willen aanslaan. In Duitsch Zuid-Afrika werd Seeheim, een belang rijk spoorwegknooppunt, door de Unietroepen bezet. Parijsche en Londensche bladen blijven verzekeren, dat een oorlog tusschen Oostenrijk en Italië aanstaan de is, maar uit Berlijn seint men, dat van een afbreken van de diplomatieke betrekkingen tusschen Weenen en Rome geen sprake is en dat de onderhandelingen tus schen beide regeeringen nog steeds worden voort gezet. DE STRIJD IN BELGIë EN N.-FRANKRIJK. Het Fransche communiqué meldde gistermiddag: De Engelsohe troepen ontnamen gisteren in België bij Zwarbelen 200 meter loopgraaf aan de Duitschers en wisten die te behouden, ondanks verschillende te genaanvallen. In het dal van de Aisne, bij St. Mard, deden de Duitschers een aanval op de Fransche loopgraven, in den namiddag van 18 April. De Fransche artille rie deed den aanval mislukken; .een bajonet-aanval bracht hun ernstige verliezen toe. In Champagne, ten N.-W. van Perthes, moesten de Duitschers een krater ontruimen, die zij nog nabij de Fransche linies bezet hielden. De Franschen namen daar, door het doen springen eener mijn, gevolgd door een aanval, 60 meter Duitsche loopgraaf. In Woevre had slechts artilleriebeschieting plaats. De Duitschers dedten in Lotharingen, in de omstre ken van Parroy, verschillende kleine aanvallen met zwakke strijdkrachten, voornamelijk bij Burès, Mona- court, Embermenil en St. Martin. Al deze aanvallen werden gemakkelijk afgeslagen. In den Elzas vielen de Duitschers driemaal de Fran sche stellingen bij den Reichsaokerkopf aan, zooder succes. Aan de beide oevers van de Fecht wordt de Fransche vooruitgang voortgezet. Aan den noordelijken oever bezetten wij de kam van de Burgköpfle, en ten zuid westen daarvan de Schilledkerwaffen, die het dal be- heerschen. Aan den zuidelijken oever, in het gebied van Schnep- fenried, gingen de Franschen voornamelijk vooruit, van zuid naar noord, in de richting van FechtIVjet- zeral. De Franschen bezetten daar een reeks hoogten, die den loop van de Fecht beheerschen, tegenover de Burg köpfle. Bij deze gevechten namen de Franschen een sectie bergartillerie, (twee kanonnen van 74 m.M.) en twee mitrailleurs. Een Fransche vlieger bracht, na een schitterende ver volging, een Duitschen vlieger ten val, die in de vijan delijke linie in België viel, tusschen, Langemarck en Passchendaele. Duitsche vliegers, die over Belfort vlogen, wierpen vier bommen, waarvan een twee bergplaatsen bescha digde en brand deed ontstaan in eenige kisten buskruit. Er hadden geen persoonlijke ongelukken plaats, en de materieele schade was niet ernstig. Het Duitsche hoofdkwartier meldde gisteren Ten zuidoosten van Yperen werden de Engelschen uit de nog bezet gehouden kleine deelen der stelling verdreven. Door een krachtigen aanval links van den spoorweg Yperen-Commines trachtten zij gisterenavond zich weer in het bezit der hoogtestelling te brengen. De aanval mislukte onder zware verliezen. De luitenant-vlieger Garros werd bij Ingelmunster ten oosten van Rousselaere gedwongen te landen en gevangen genomen. Tusschen Maas en Moezel ging de dag voorbij met artilleriegevechten. Een zwakke aanvalspoging der Franschen tegen de stelling van Combres werd door ons vuur in de kiem verstikt. In de Vogezen mislukten twee Fransche aanvallen tegen de door ons genomen zadelstelling ten westen van 'den Reichsackerkopf en een aanval tegen de hoog ten ten noorden van Steinerbück; na zware verliezen trokken de Franschen terug. (Reeds in een deel onzer vorige oplaag vermeld). EEN TEGENSPRAAK. De Duitsche generale staf meldde gisteren In het buitenland worden uit Frankrijk en Engeland, en blijkbaar zelfs van officieele zijde, berichten ver spreid over overwinningen, over belangrijke successen onzer tegenstanders op het Westelijk oorlogsterrein. Al die beweringen zijn onjuist. Het is niet noodig ze stuk voor stuk tegen te spreken. De officieele Duit sche berichten weerleggen ze voldoende. DE STRIJD AAN HET OOSTELIJK FRONT. Het Russische communiqué meldde gisteren: In den nacht van 18 April heeft de vijand met groote verliezen wederom een aanval gedaan op onze troepen op de hoogten ten oosten van Telepotsje. Door een tegenaanval noodzaakten wij den vijand de omgeving van onze stellingen te ontruimen. Wij maakten daarbij een Oostenrijksch bataljon, dat zich in zijn geheel overgaf, krijgsgevangen. Het is thans uitgemaakt, dat wij op 16 dezer bij de verovering van de hoogte ten zuidoosten van het dorp Polen 1155 man met 20 officieren gevangen hebben genomen en zes mitrailleuses buitgemaakt. Wij hebben wederom twee aanvallen afgeslagen in de richting van Stryj. Aan de andere sectoren van ons front geen wijzigin gen. Het Oostenrijksche legerbericht luidde: In Russisch-Polen en West-Galicië is niets bijzon ders voorgevallen. Aan het front in dé Karpathen is het rustig; alleen hebben in het Woudgebergte weinig beteekenende ge vechten plaats gehad, waarbij 197 man gevangen wer den genomen. In zuidoostelijk Galicië en de Boekowina zijn op zichzelf staande artillerie-gevechten geleverd. EEN TRAWLER GETORPILLEERD. De trawler „Fermo" van Grimsby rapporteerde bij De Burgemeester der gemeente ALK MAAR brengt hierbij ter algemeene ken nis, dat met ingang van heden wordt op geheven het verbod, om roggebrood anders te bakken en te verkoopen dan samen gesteld uit een mengsel van half rogge en half tarwe, zoodat voortaan dit brood weder mag bestaan uit UITSLUITEND ROGGE. Alkmaar, 20 April 1915. De Burgemeester voornoemd, G. RIPPING. zijn aankomst aldaar, dat de «trawler Vanilla" in de Noordzee getorpilleerd is door een Duitschen onderzee ër. De „Vanilla" zonk onmiddellijk. De „Fermo" was op slechts 300 M. afstand, en was op de „Vanilla" af gevaren om te trachten de bemanning op te pikken, maar werd daardoor verhinderd, doordat de onder zeeër een torpedo lanceerde. Deze miste echter. De „Fermo" voer daarna spoedig huiswaarts. EEN NOTA VAN DE VEREENIGDE STATEN. De regeering dër Vereenigde Staten heeft een nota gezonden aan den Amerikaanschen gezant te Peking, ter mededeeling aan de Ghineesche regeering, in welke erop wordt gewezen, dat er tusschen de Vereenigde Staten en China zekere verdragen bestaan, van welke Amerika geenerlei afwijking wenscht. KORTE BERICHTEN. Duitsche kranten klagen, dat voor het wollen on dergoed, dat de Duitsche soldaten in het buitenland, nu het niet meer noodig is, naar huis zenden, om het te laten wasschen en tot later te bewaren, het vrij aan zienlijke invoerrecht door de ontvangers betaald moet worden. Om te werk te'worden gesteld in Engelsche muni tiefabrieken zijn te Cardiff 2000 technische gemeente werklieden beschikbaar, te Leicester 400, te Birming ham 1062, te Bolton 150, te Leeds 300. Reeds meer dan 2000 Elzassers en Lotharingers zouden volgens de Korr. Norden 't IJzeren Kruis heb ben gekregen. De termijn, door den Engelschen admiraal die het bevel voert over het eskader dat Smyrna bombardeert, voor de overgave van de stad gesteld, loopt volgens Fransche bladen op 23 April af. De Turksche mijnenlegger Azdg is, volgens een bericht in Grieksche bladen, bij het Grieksche dorp Kalamoti, terwijl hij door een Engelsch oorlogsschip werd vervolgd, op het strand gekropen. De bemanning van het schip, bestaande uit 33 koppen is door Griek sche troepen ontwapend. Het komt te Berlijn veelvuldig voor dat beroeps bedelaars zich uitgeven voor vluchtelingen uit Oost- Pruisen. Het comité van O.-Pruisische vluchtelingen heeft zich genoodzaakt gezien er het publiek tegen te waarschuwen. Te Lichtenberg (Duitschl.) hebben twee leeuwen de vrouw van een bekenden dierentemmer, die zich in hun kooi had begeven, aangevallen en deerlijk toegeta keld. Met de grootste moeite kon men het slachtoffer uit de kooi verwijderen. De vrouw had levensgevaar lijke beetwonden aan het achterhoofd. De Berlijnsche politie zoekt een geneesheer-misda diger, die sedert een paar jaar in Berlijn is werkzaam geweest en in zijn dokterspraktijk verschillende patiën ten heeft bestolen. Zoo 'heeft hij een rijken patiënt In een electrisch bad gezet en hem onderwijl voor 11,000 mark aan juweelen bestolen. Te Weenen heeft' Zondag een processie plaats ge had om de overwinning van de wapens van Oostenrijk- Hongarije en zijn bondgenooten om den vrede af te smeeken. De hoofden van Kathiawar (Britsch Indië) heb ben den Engelschen koning 120.000 doen toekomen voor den aankoop van motor-ambulances ten behoeve van het ministerie van oorlog. De maharadja van Datia heeft een gepantserde auto voor het front met een machinegeweer ten geschen ke gegeven. De burgereethuizen, die de Berlijnsche afdeeling van het Roode Kruis bij het begin van den oorlog opende, zouden omdat er geen gebruik meer van wordt gemaakt, heden gesloten worden. Eén der schipbreukelingen van de „Katwijk" was vroeger aan boord van de „Alice X", toen deze het vo rige jaar verongelukte. De man wilde in geen vier maanden varen, en deed nu met de „Katwijk" weer zijn eerste reis. Op last der militaire autoriteiten is de geheele wolvoorraad welke in Duitschland aanwezig is, daar onder ook begrepen de wol die zich nog op de schapen bevindt, in beslag genomen. „DE KATWIJK". Het Haagsche correspondentiebureau meldt: Naar wij vernemen heeft de Duitsche regeering uit eigen beweging aan den Nederlandschen gezant een verklaring van de volgende strekking gedaan: Noch bij haar, nóch bij de Duitsche marine heeft, zooals van zelf spreekt, eenige bedoeling bestaan, dat een aanval op een Nederlandsch schip zou worden gedaan. Zij neemt niettemin de mogelijkheid aan, dat ten gevolge van een ongelukkig toeval de „Katwijk" door een Duitsche onderzeeboot in den grond is ge boord. Aanstonds na het bekendworden van het gebeurde, is door de Duitsche Regeering een onderzoek bevolen en zij verzocht aan die van Nederland, om mededee ling te doen van de door deze ontvangen officieele rapporten, betreffende de feiten, die aanwijzingen kun nen opleveren. Indien het onderzoek uitwijst, dat de „Katwijk" «door een Puitschen onderzeeër in den grond geboord, zal de Duitsche Regeering niet aarzelen, aan stonds haar levendig leedwezen te betuigen en volle dige schadeloosstelling toe te zeggen. IT

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1915 | | pagina 1