DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. e O o r 1 o Van liet westelijk oorlogsterrein. Van let oostelijk oorlogsterren Van bot zuidelijk oorlogsterren Honderd en £eY©ntiende[|Jaargang. 1915 WOENSDAG 28 APRIL. In do lioloniën ENGELAND. JOo 98. D,t nimirar b©#tea! aK S fetadim, mmÉSb È&Qh i Deze Courant wordt eiken avond, behalve op Zon- en feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden voor Alkmaar f 0,80; franco door het geheele Rijk f 1. Afzonderlijke nummers 3 Cents. Telefoonnummer 3. Prijs der gewone Advertentiën: Per regel f 0,10. Bij groote contracten rabat. Qroot letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdrukkerij v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9. Tor zee. ALKMAAR, 28 April Wat nu de dikte van de pantsering van verschillende oorlogsschepen betreft, kunnen wij van de Prae-dread- noughts slechts mededeelen, dat het gordelpantser midscheeps bedraagt van de Duncan-klasse (1901) 27,9 c.M. Meer in bijzonderheden kunnen we de bescherming opgeven van de King Edward-klasse, welke eigenlijk wel tot de Dreadnoughts mag worden gerekend, voorts van een Dreadnought en een Super-Dread nought, n.l. de Iron Duke. Deze schepen liepen resp. in 1903, 1906 en 1912 van stapel. Ter vergelijking zetten we het Nederlandsche pant: serschip „De Zeven Provinciën" van 1909 er naast King Dread Iron Zeven Edward nought Duke Provinciën em. c.m. c.m. c.m. Midscheeps 23 27,5 30,5 15 Voorschip 7,6 13 10,2 Achterschip 5,1 10,2 10,2 Torens voor zwaar 30,5 30,5 25 25 geschut De commandotorens zijn in den regel iets lichter dan of even zwaar als de geschuttorens beschermd. Een bescherming van 25 c.M. is regel. Van de Queen Elizabeth (1914) heeft de pantsergordel een dikte van 32,5 c M. Van de nieuwe Amerikaansche schepen is niet slechts het gordelpantser 32,5 c.M. dik, maar be draagt het pantser om de geschuttorens zelfs 45 c.M., om den commando-toren 40,5 c.M. Maar daarvoor moet Amerika dan ook zijn schepen „the biggest in the world" hebben! Maar een kanon van 35 c.M. doorboort op een af stand van 5000 Meter gemakkelijk een pantserplaat van 35 c.M. dikte. Over het gewicht der projectielen, die dit vernielingswerk kunnen verrichten, moet men niet te licht denken. Iedere granaat weegt 885 K.G.! Bedenkt men dat er 8 kanonnen aan boord zijn en dat er voorraad voor 70 schoten voor ieder kanon aanwe zig is, dan blijkt hieruit, dat er reeds een 'gewicht van 500.000 K.G. aan munitie aan boord moet zijn (Van deze kanonnen weegt elke loop 96.000 K.G.). Wij schreven hierboven 5000 Meter, maar op afstanden van 15,18 Kilometer worden er treffers ge schoten. De Blücher werd op dien afstand in de Noordzee reeds door het tweede schot van de Lion ge troffen Wil men een denkbeeld hebben van de schietvaar digheid, welke in staat stelt bijv. het pantser van de Queen Elisabeth, die 180 Meter lang is, te raken op 18 K.M. afstand, dan legge men een lucifersstokje neer en ga tr 4,5 Meter van af staan de lengte-afmetingen zijn dan rot de zelfde verhouding' teruggebracht, doch men moet dan feitelijk bovendien in aanmerking ne men, dar het op zee meestal niet zoo helder is en dat zoowei het kijk» ais het doelpunt zich snel verplaatsen. Gunstige resultaten kunnen dan ook alleen worden behaald, indien ailes in de puntjes is, artillerie zoo wel als bediening. Het fe i J gemakkelijk een denk beeld te geven van hetgeen er vcreischt wordt, om treffers te behalen. Men begrijpt, dat het „rolpaard" (het houten wagentje, waarop de kanonnen voor de geschutpoorten werden geschoven en waarmee het ge schut weru gericht), ai lang afgeschaft is en dat het in schieten volgens geheel andere methoden gaat dan voorheen. De meest eenvoudige methode is die van Sir Percy Scott (overigens een bekend tegenstander van Dreadnoughts, zooals men weet), die een automa tische installatie heeft gevonden, waarvan de Britsche schepen voorzien zijn. Deze methode bestaat in het richten van één kanon op het doel, dat moet beschoten worden. Alle vuurmonden, die op hetzelfde moeten schieten, worden automatisch in dezelfde richting ge bracht en door het drukken op een knop allen tegelijk afgevuurd. Het is duidelijk, dat er verbazend veel af hangt van het standaard-kanon, dus ook van den man, die het richt, de richter genaamd Het is wel eigenaar dig, dat van een der gewichtigste deelen van het schip, de vuurleiding, verschillende belangrijke onderdeden, als afstandsmeters, telegraaf- en telefoonleidingen, dikwijls niet of slechts zwak beschermd zijn, terwijl bij vernieling daarvan de trefkans der projectielen be langrijk verminderd wordt. Het zware geschut is opgesteld in gepantserde, draaibare torens. Indien er één toren op het schip stond, dan zou dat kanon naai' alle punten van den horizont kunnen vuren, voor zoover oprijzende deelen van het schip (een schoorsteen bijv.) dit niet verhin derden. Het is duidelijk, dat wanneer er meer torens zijn, de gedeelten van den horizont, waarvoor een ka non bruikbaar is (vuursectoren) kleiner worden en die, waarin geen vuur gebracht kan worden (doode hoeken) grooter. Het grootst mogelijke rendement zou worden verkregen, indien alle torens recht boven elkaar werden geplaatst en het vuur niet door uitste kende deelen werd onderschept. Twee bezwaren voelt men echter onmiddellijk. Was het geschut aldus, opge steld, dan zouden, werd de toren beneden getroffen, alle kanonnen tegelijkertijd buiten gevecht gesteld wor den en dus het schip zijn gevechtskracht geheel hebben verloren. En een tweede bezwaar, hetwelk een leek wel kan begrijpen, is, dat het schip topzwaar zou zijn óf een niet te bereiken diepgang zou moeten bezitten. Niet alleen de marine-tacticus, maar ook de scheeps bouwkundige heeft wat over de opstelling van het ge schut te zeggen, wanneer er een ontwerp van een schip wordt gemaakt! Men heeft de torens „en échelon" ge plaatst, zoodat b.v. de stuurboordstoren dwars over het schip heen naar bakboord kan vuren, maar dit ver oorzaakt oosymetrie en daardoor moeielijkheden in den bouw. Men heeft alle zes torens op de aslijn van het schip opgesteld, ook vier torens in de aslijn en een op iedere flank, eindelijk slechts 2 in de aslijn en de rest op de flank. Men heeft een-, twee en drie-stuks to rens gebezigd. Kortom, men heeft steeds gezocht naar de beste opstelling, dat is dus die, waarbij het groot ste rendement wordt verkregen, waarbij de kanonnen bovendien zoo beschermd mogelijk staan en van de snelheid van 't schip 't minst wordt ingeboet. Aan het gewicht, dat in verband met de snelheid aan boord ge bracht wordt, zullen we een slot-beschouwing wijden. De Duitsche aanval bij Yperen is niet slechts tot staan gekomen, maar ook is het den verbondenen ge lukt de Duitschers weer terug te dringen, zoodat het behaalde voordeel op verschillende punten weer ver loren is gegaan: Lizeme, ten noordwesten der stad, aan den straatweg naar Dixmuiden, moesten de Duit schers ontruimen, de kanaalovergang bij het Sas wera door de Engelschen heroverd en 't schijnt, dat er van de terrein-winst hier niets meer overgebleven is, dan één bruggehoofd aan 't kanaal, waar vermoedelijk de weg naar Steenstraate over loopt. Het Fransche com muniqué zegt, dat de Franschen. en Belgen ditmaal een verdedigingsmiddel had tegen de verstikkende gas sen, hetwelk de beste resultaten opleverde. De Engel schen hebben bij St. Julien, ten noordoosten van Ype ren, vorderingen gemaakt, maar hoever blijkt niet en in deze plaats zullen de Duitschers zich wel gehand haafd hebben. Was generaal French er in de vorige te legrammen blijkbaar op uit, duidelijk te doen uitko men, dat de Engelschen terug moesten, omdat de Franschen geweken waren, in het laatste telegram ver klaart hij, dat „De Fransche troepen werken met ons samen op onzen linkervleugel en heroverden verder noordwaarts het Sas". Ook aan de Maas en in de Vogezen is het offensief der Duitschers alweer tot staan gekomen. Een aanval der Duitschers bij les Eparges werd afgeslagen, zegt het Fransche communiqué en op de Oostelijke helling van den 950 Meter hopgen Hartmannweilerkopf kwa men de Franschen 200 Meter vooruit. Het blijft dus steeds het oude liedje: verrassingen brengen aanvankelijk een succes, maar dit kan niet worden voortgezet, hetzij dat de beschikbare macht te gering is, hetzij dat de tegenpartij óf sterk genoeg was óf zich gauw sterk genoeg heeft kunnen maken. Van de Dardanellen komen reeds de groote tele grammen. De Turken zeggen, dat er op vier plaatsen landingspogingen zijn gedaan, drie op het schierei land Gallipoli, een op den Aziatischen oever bij Koem Kaleh. Alleen die, welke aan de uiterste punt van het schiereiland en aan den Aziatischen Dardanellen-oever geschiedden, worden behandeld, hiervan wordt ge zegd, dat de landing gelukte, dat de troepen, na eerst wat vooruit te zijn gekomen, echter weer tot aan de kust terug moesten, terwijl over de beide andere plaat sen, aan de westkust van Gallipoli gelegen, gezwegen wordt, hetgeen allicht het vermoeden wekt, dat de Turken daar minder fortuinlijk zijn geweest. Het Londensche persbureau zegt enkel, dat na een dag van hevig vechten in een streek, die groote moeie lijkheden bood, de Britsche troepen geland zijn, dank zij mede de krachtige hulp der vloot, dat de opmarsch wordt voortgezet. Een nadere mededeeling spreekt van de bezetting van een dorp aan de Aziatische kust, waar men zich handhaafde, ondanks zeven tegenaanvallen, terwijl voorts wordt verklaard, dat de algemeene ontscheping onder uitstekende omstandigheden voortgaat. Veel heeft dit alles nog niet te beteekenen en zoo lang men niet weet, hoe sterk de troepen der verbon denen hier zijn, valt er niets van deze operatie te zeg gen In de Jonische Zee (tusschen Griekenland en Italië) 25 mijlen ten zuiden der Italiaansche kust, is een Oos- tenrijksch onderzeeër er in geslaagd den Franschen pantserkruiser „Léon Gambetta" (1901, metend 19.600 ton, gewapend met vier 19,4 c.M., zestien 10,4 c.M. en vier-en-twintig 4,7 c.M. en loopend 19 mijl, te torpil- leeren. Vermoedelijk werden van de 708 man 108 ge red. Engeland is nu geheel afgesloten er mogen geen schepen in of uit, althans voor zoover Nederland be treft. Over Kameroen, de Duitsche kolonie in Midden- Afrika, heeft Engeland de blokkade uitgesproken. Uit Berlijn wordt gemeld, dat de rijkskanselier, de heer von Bethmann Hollweg, in het groote hoofd kwartier teruggekeerd is. DE STRIJD IN BELGIë EN N.-FRANKRIJK. Het Fransche, middagcommuniqué luidde gisteren: In de Champagne bij Beau Séjour beproefden de Duitschers een aanval, die onmiddellijk werd gekeerd. De terugtocht der Franschen bij Calonne eergister, welke slechts tijdelijk was en waarbij zij slechts een en kel kanon verloren, werd onmiddellijk gevolgd door ?en welgeslaagden tegenaanval. De Duitschers had den den aanval aangezet met minstens twee divisies. De Engelsche veldmaarschalk French meldde giste ren: Gisteren werden alle Duitsche aanvallen ten noordoosten van Yperen afgeslagen. In den middag gingen wij tot het ofensief over en wonnen terrein bij St. Julien. De Franschen werkten met ons samen op onzen linkervleugel en verder noordelijk. Het Sas werd heroverd. Onze vliegers bombardeerden met goed ge volg de stations van Tourcoing, Roubaix, Sugelmun- ster, Stadiën, Langemarck, Thielt en Rousselaere. (Reeds in een deel onzer vorige oplaag vermeld). Uit het Duitsche hoofdkwartier werd gisteren ge meld: In Vlaanderen vielen de Engelschen met zeer sterke strijdkrachten de nieuwe linie van onze stellin gen, die ten noorden en noordoosten van Yperen, drie a vier K.M. ten zuiden van de tot dusver ingenomen linie loopt en dan verder voortgaat ten noorden van d' Haudt Ferme aan het Yserkanaal over St. Julien, in de richting van 's Graventafel aan. De aanvallen van de vijandelijke artillerie ten zuiden van Yperen mislukten onder sterke verliezen volkomen in ons vuur. De door de vijandelijke artillerie geheel in el kaar geschoten huizen van Lizeme zijn dooi' ons in den afgeloopen nacht ontruim. Het onmiddellijk ooste lijk daarvan op den linkeroever van het kanaal geves tigde bruggehoofd wordt gehandhaafd. In de tot dus ver bij Yperen geleverde gevechten maakten onze troe pen 50 mitrailleurs buit. Het belangrijke spoorwegkruispunt en étappenstati- on Poperinghe, ongeveer 10 K.M. ten westen van Ype ren, zijn wij met blijkbaar goed gevolg begonnen te be schieten. In de Argonnen is ten noordoosten van Vienne-le- Chaiteau een nachtelijke aanval der Franschen afgesla gen. Op de Maashoogten behaalden wij ook gisteren ver dere voordeelen, ondanks dat de Franschen versterkin gen requireerden. Vijandelijke aanvallen op onze stelling bij Combres mislukten. Een heftige aanval in het bosch van Ailly werd door ons met zware verliezen voor den vijand afgeslagen. Ook verder oostelijk won de vijand' geen terrein. In een nachtelijk gevecht op korten afstand kwamen we in het Bois le Prêtre vooruit. Gisteravond viel de vijand herhaaldelijk onze stel ling op den Hartmannweilerkopf aan. Alle aanvallen mislukten. (Reeds in een deel onzer vorige oplaag vermeld). DE STRIJD AAN HET OOSTELIJK FRONT. Uit Weenen wordt officieel gemeld: Niets bijzonders over het geheele front. In een aantal sectoren hebben artilleriegevechten plaats. In de Karpathen hebben de Russen hunne aanvallen op de Oostenrijksche stelling en aan den Oeszok-pas en de oostelijk daarvan gelegen frontgedeelten voorloopig weder gestaakt. DE KRIJGSVERRICHTINGEN AAN DE DARDANELLEN. Het Turksche hoofdkwartier deelde Maandag mede: De vijand beproefde op 25 April, onder bescher ming van de oorlogsschepen, op vier punten aan de Westkust van Gallipoli te landen, n 1. aan de monding van de Sighin Dere, aan de kuststreek van Ariboeroen, ten westen van Kabatepe, aan de kust van Tekeboe- roen en in de omgeving van1 Koem Kale. De vijandelijke troepen, die aan de kuststreek van Tekeboeroen landden, werden door een bajonetaanval der Turken tot den terugtocht gedwongen en weder naar de kust teruggedrongen. Een deel van de vijan delijke strijdkrachten in deze streek moest gisternacht in allerijl op de schepen vluchten. De Turken zetten heden de aanvallen op al deze punten met succes voort. Terzelfder tijd nederde de vloot de zeeëngte om van de zee uit het forceeren te beproeven. Zij moest echter voor ons vuur terugtrekken. Bij het gevecht werd een vijandelijke torpedoboot in den grond geboord, een andere werd zwaar beschadigd en moest naar Tenedos worden gesleept. Heden ondernam de vijand van de zee uit geen po ging tegen de Dardanellen. Op de andere oorlogstooneelen geen verandering. Een later telegram meldde nog: De vijandelijke troepen, die bij Koemkaleh landden, wilden onder be scherming der oorlogsschepen oprukken, maar on danks een hevige beschieting van alle zijden zetten onze troepen den aanval met succes door en drongen ze den vijand naar de kust terug. De vijand had vier- honder dooden. Wij maakten bovendien 200 gevange nen. Onze verliezen zijn onbeteekenend. Een afdeeling Mohammedaansche soldaten, die met de Franschen aan dat deel van de kust werden ont scheept, liep naar ons over. Op een andere plaats, bij Kabatepe, namen wij een aantal Engelschen en Australiërs gevangen, onder wie een kapitein en een luitenant. Gisteren berichtte het Turksche hoofdkwartier: De kust van Sighindore ten westen van Sedel Bahr is van vijanden gezuiverd. De vijand, die in dé nabijheid van Kaba Tepe geland was, deed moeite zich, onder bescherming van het vuur zijner schepen, in zijn verdedigingsstelling te handhaven. Hedenochtend namen onze troepen de genoemde stellingen stormenderhand. Zij dwongen den vijand zich op het geheele front terug te trekken en brachten hem buitengewoon zware verliezen toe. Een deel der vijanden, dat zeewaarts gevlucht was, verwijderde zich ijlings in sloepen. Die niet vluchten konden, ontplooiden witte vlag gen en gaven zich bij massa's over. Wij constateeren, dat een vijandelijk transportschip, getroffen door ons geschut, voor Ariboemoe gezonken is Een te 4 uur 30 hedenmiddag ontvangen bericht meldt, dat de vijandelijke strijdmacht, die op vier bri gades wordt geschat, aan de kust van Kaba Tepe de zee in is gedreven. Een vijandelijke kruiser werd met gebroken mast en beschadigd achterschip naar Tenedos gesleept. EEN ENGELSCHE TRAWLER VERGAAN. De Engelsche trawler „Recolas" is Maandag in de Noordzee vernietigd. Van de 9 leden tellende beman ning werd één man onmiddellijk gedood, dé overigen bijna allen vreeselijk gewond, waarvan nog één man is overleden. Na zes uur in een boot rondgezworven te hebben werden ze opgepikt. OP EEN MIJN GELOOPEN. Het Zweedsche stoomschip „Centric" is Maandag middag ten westen van de Alandseilanden (Botlmisehe golf) op een mijn geloopen en gezonken. De beman ning is gered. IN DUITSCH ZUIDWEST-AFRIKA. Reuter meldt uit KaapstadEen afdeeling troept van de Unie, die het spoorwegkruispunt bij Trek» kopjes bewaakte, sloeg een aanval af van een Duit- sehe strijdmacht, sterk 700 man, met 12 kanonnen. De vijand liet 25 dooden en gewonden op het slag veld achter. DE BEHANDELING DER ENGELSCHE KRIJGS GEVANGENEN IN DUITSCHLAND. In antwoord op verschillende vragen in het Lager huis gesteld, zeide minister Churchill', dat speciale maatregelen slechts toegepast worden op Duitsche krijgsgevangen bemanningen van onderzeeërs, die zich schuldig hebben gemaakt aan het moedwillig ver moorden van non-conbattanten en neutrale vrouwen op zee. De bemanning van onderzeeërs, gevangen genomen voor 18 Februari worden behandeld als andere krijgs gevangenen. „Maar", zeide hij, „wij kunnen niet in zien, diat personen, die stelselmatig worden gebruikt om koopvaardijschepen en visschersbooten in den grond te boren, dikwijls zonder waarschuwing en zon der dat zij zich erom bekommeren of de opvarenden het leven verliezen, op denzelfden voet als eerlijke solda ten moeten worden behandeld." Voorvallen als het in den grond boren van de „Oreo- le" gedurende den nacht, met de geheele bemanning, zonder eenige waarschuwing en de omstandigheden, waarmede het zinken van de „Falaba" en het torpil- leerea van visschersschuiten door Duitsche onderzeeërs gepaard zijn gegaan, hadden aan de Engelsche re geering aanleiding gegeven alle bemanningen van on derzeeërs, gevangen genomen na 18 Februari in een be paalde categorie te plaatsen. Daar in het volkenrecht deze misdaden totaal niet voorzien waren, waren daartegen ook geen maatregelen vastgesteld. Het was dén minister thans nog niet mogelijk te zeg gen in hoeverre het op het eindte van den oorlog moge lijk zal zijn, dat direct of indirect de schuld van de af zonderlijke personen bewezen zal kunnen worden of In welken vorm een speciale vergoeding van den schuldi gen staat geëischt zal kunnen worden. Maar intus- schen is het billijk en noodig, dat deze gevangenen afgescheiden gehouden worden van respectabele krijgs- COURANT,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1915 | | pagina 1