DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
Van het oostelijk oorlogsterreln.
Van het westelijk oorlogsterreln.
Van bet zuidelijk oorlogsterreln.
LANDWEER, LANDSTORM en MILITIE.
Uitkeering vergoedingen
TRIJDAG 34 SEPTEMBER
No. 234
Honderd en zeventiende Jaargang.
1915
AbDonenentsurlis pi» 3 maamtsn f 1.,tr. p. post I1J5. Adwteiftpiijs 10p. legel, groots litters mat plaatsrntmte. Brieven fr. N. V. Boek- es Bandelsdrokkerli v.h. BERIIIs. COSTER «ZOON, Voontam 09. lelefoonor. J.
NEDERLAND.
ALKMAAR, 24 September.
Er is niet veel nieuws vandaag. Wel zijn er allerlei
geruchten en beschouwingen over Bulgarije, maar
meerdere zekerheid is er nog niet, kan er trouwens
ook nog niet zijn, zoolang de mobilisatie niet voltooid
is. Inmiddels spreken demonstraties, te Berlijn, Weenen
en Boedapest voor Bijlgaarsche gezantschapsbureaux
een duidelijke taal.
Op het Oostelijk oorlogsterrein teekent zich de toe
stand in het noorden nog niet duidelijker af. In het
zuiden moesten de Oostenrijkers, die ten oosten van
Loetsk stonden, zich terugtrekken op stellingen aan
den westelijken oever van de rivier de Styr.
Oetorpilleerd werd het Engelsche stoomschip
„Groningen", gebouwd in 1902 en metend 950 ton.
Naar verluidt was de „Koningin Emma" niet tegen
molest verzekerd. De waarde der lading wordt geschat
op 2 millioen gulden, die van het schip op ruim zoo
veel, zoodat de maatschappij „Nederland" in combina-
lie met andere maatschappijen, een groot verlies lijdt.
In het Engelsche Lagerhuis sprak de minister van
financiën Mc. Kenna er zijn ingenomenheid over uit,
dat het land de nieuwe belastingen met zoo goeden
wil aanneemt. Beter voorteeken voor een overwinning
in de toekomst, zou men niet kunnen wenschenl daar
de bereidwilligheid, om lasten te torsen, een teeken
van weerstandsvermogen is en in dezen oorlog hij,
die het langst het kan uithouden, de overwinnaar zal
zijn, zeide de minister.
De inschrijving op de derde Duitsche oorlogsleening
heeft 7.218.000.000 gulden opgebracht.
In Rusland zullen door zemstwo's (provinciale sta
ten) en gemeentebesturen deputaties naar den Tsaar
worden gezonden, om moties te overhandigen.
Nu er voor heden weinig nieuws is, kunnen we
nog eens even stilstaan bij den oorlog van de lucht uit.
Over den laatsten tocht van Zeppelins boven Lon
den heeft n.l. de heer Karl H. von Wieland, de Ber-
lijnsche correspondent van de New York World, die
indertijd ook een onderhoud had met den commandant
der U 16, een persgesprek gevoerd met den kapitein-
luitenant ter zee Mathy, commandant van het maritie
me luchtschip-eskader, dat den aanval op de Engeische
hoofdstad verleden week deed. Aan een lang artikel
van de Haagsche Nieuwe Courant ontleenen we de
voigende bijzonderheden.
De commandant voerde vroeger het bevel over een
torpedojager en hij maakt volgens den correspondent
denzelfden indruk als de officieren van onderzeeërs,
als was hij eén zenuw al zenuw en die zenuwen dan
van staal. Hij stelde voorop, dat men nog maar aan
het begin van den luchtoorlog staat men had tot
dusverre heel wat geleerd, hetgeen men niet wist en
dat men toteh moest weten.
„Bij den laatsten aanval zoo vertelde kap.-luit.
Mathy luidde mijn instructie voor 't eerst, bepaal
de punten van de city aan te vallen. Ik had strikte or
ders alles te doen wat wij konden om te vermijden, dat
onze bommen de St. Paul troffen of een andere kerk,
of een museum, of 't paleis of de Westminster Abbey,
het parlement en dan natuurlijk de woonwijken, rk wil
hier nog even zeggen dat er geen officier en geen an
der man op een luchtschip is, die niet diep wordt ge
troffen als hij hoort, dat vrouwen en kinderen of an
dere non-combattanten worden gedood, juist als de ar
tillerist, die hoort, dat het door hem afgeschoten pro
jectiel niet daar trof, waar hij had willen treffen en
dood of wonden veroorzaakte bij non-combattanten.
Inderdaad, ik sta veel liever op de brug van een tor-
pedoboot in gevecht van schip met schip, dan een stad
aan te vallen uit de lucht, en dat niet natuurlijk om
dat het laatste gevaarlijker is.
Of een Zeppelin van een tocht als die naar Enge
land terugkeert, hangt grootendeels af van den toe
stand van wind en weer. Die zijn van enormen invloed
ook op de snelheid van onze nieuwste en snelste krui
sers.
Wat nu dien jongsten tocht naar Londen betreft, de
meteorologische stations van den luchtdienst bericht
ten, dat de voorwaarden voor een tocht gunstig zouden
zijn. Hoe kouder het is, des te meer kunnen wij meene
men. De temperatuur was laag en wij vertrokken dus,
de magazijnen vol met bommen, die de munitie der
Zeppelins zijn en die zeer veel gelijken op de granaten
zooals die uit krombaangeschut worden geschoten en
die ook een luchtreis maken.
Wij voeren met een stevige vaart naar Engeland, de
windrichting was gunstig. Achter ons verdween het
Duitsche strand, in de diepte de witgekopte golven van
de Noordzee, een waterwoestijn in beweging, die zich
uitstrekte zoover als wij konden zien, en op die vlakte
niets dan een enkele visscherschuit.
„Wat de merkwaardigste emotie is daar op de
„brug" van de Zeppelin? De eerste indruk is er een
van groote vaart en dan worden' wij heel koud. De
nieuwe Zeppelins zijn veel sneller dan een schip en mij
valt altijd het meest op het verschil in luchtdruk, als ik
mijn plaats in het schuitje van een Zeppelin vergelijk
met die van vroeger op de brug van een boot. De nieu
we Zeppelins zijn niet meer zoo heelemaal open van
voren als de eerste militaire schepen. Eenige beschut
ting hebben wij nu. Maar het is daar 1000 tot 1600 M.
hoog in de lucht of meer nog, geweldig koud, als je
zoo'n vaart loopt. En er is weinig gelegenheid je door
beweging warm te houden, geen gelegenheid je eens te
warmen. Wij dragen met wol gevoerde leeren klee
ding, juist als de bestuurders van vliegmachines en
overschoenen van heel dik vilt. Maar desalniettemin
krijgen wij het heel koud, vooral bij deze laatste reis
was dat het geval.
Wij aten, voordat wij op reis gingen, nog eens ste
vig. verder hebben wij zoo nu en dan nog eens een
slok kunnen nemen uit de thermosflesch met koffie of
thee.
„Niets sterkers", vroeg de correspondent.
„Neen, niets. In de Zeppelins is geen keuken, geen
cantine, geen eetkamer. De Zeppelins zijn geheelont-
tiouders. Wij moeten daarboven de hoofden helder
noudea en de zenuwen strak, en dus mag er geen
drank worden geschonken. Wat vervelender moet hee-
Len is, dat wij geen gelegenheid hebben eens een pijp
op te steken, want ook dat is in verband met het
orandgevaar verboden.
Van den aanval op de Britsche hoofdstad vertelde de
commandant, wiens honderdste reis het toevallig was,
Jat hij geschiedde tijdens een koude, sterrehelderen
nacht zonder maan. In de verte zag men de Theems,
een onverwoestbare wegwijzer naar en in de stad. Im-
ners de Engelschen kunnen de stad zoo donker ma
ren als zij willen, zij kunnen de Theems niet doen ver
dwijnen of bedekken en die is een oriënteeringsmiddel,
ook voor het vinden van bepaalde punten in de stad,
waarmede echter niet gezegd is, dat de rivier altijd ge
volgd wordt integendeel, verzekerde de luchtvaar
der.
Er waren in de stad donkere plekken, en die werden
litgezocht. Inmiddels hadden de motoren en schroeven
der Zeppelins hunne tegenwoordigheid verraden,
schitterende lichten zochten de lucht langs, projectie
len deden een geluid dreunend rollen door de lucht,
barstende kartetsen maakten wolkjes
„Ik zocht naar St. Pauls en met den dom als richt
punt koerste ik op de Bank van Engeland aan. Er was
een groot zoeklicht vlak bij de St. Paul en een batterij
staat onder bescherming van deze kerk, wat ik duide
lijk kon waarnemen aan de vuurstralen, die de kartet
sen de lucht inwierpen.
Wellicht zou het van militair standpunt gerecht
vaardigd zijn bommen te laten vallen op de batterij,
die daar zoo dicht bij de kerk staat, maar dat verlang
de ik niet, en was ik ook niet van plan, daar ik de kerk
niet gaarne zou beschadigen, maar ik voor mij vind,
dat men beter zou doen geen kerken en musea te ge
bruiken als dekking voor de kanonnen.
Hoewel er van alle zijden op ons geschoten was,
had ik nog geen bom laten vallen. Boven de Bank van
Engeland riep ik door een spreekbuis, naar mijn luite
nant aan 't „vuurtoestel"„langzaam vuren".
Met het machinegeweer vermengde zich nu een vaag
gerommel, de kanonnen beneden spuwden vuur en me
taal, dan een ontploffing en met breede vlammen barst
ten onze bommen.
Scherp moest ik mijn gedachten concentreeren op
het plan van mijn tocht, de punten uitzoeken, waai ik
bommen wilde laten vallen, omdat ze van gewicht zijn
voor de voorbereiding, de concentratie, of het trans
port van troepen of voor andere militaire doeleinden.
Het besturen van mijn luchtschip en de vuurleiding
vroegen al mijn gedachten.
De betrekkelijk korte tijd, dat wij boven Londen wa
ren, scheen veel langer dan die werkelijk was.
Weldra zagen wij vlammen uitbarsten op verschil
lende punten. Boven Holbom viaduct in de buurt van
Holbornstation liet ik een aantal bommen vallen. Van
de Bank van Engeland varende naar de Tower pro
beerde ik de brug te treffen, en ik geloof, dat ik succes
had. Hoe groot de schade was, die ik aanrichtte, kon
ik niet nagaan. De lichtstralen van den Tower maakten
kanonnen zichtbaar, daar opgesteld, die ik bij een vo-
rigen aanval reeds had waargenomen. Ze onderhiel
den een levendig vuur.
Door een nieuwe manoeuvre kwam ik vlak boven
Liverpoolstation. Ik riep „snelvuur" in 'de spreekbuis
en het regende bommen.
Er volgde een reeks van ontploffingen, bij 't vlam-
menschijnsel kon ik zien, dat het vuur goed was - ge
richt en groote schade aanrichtte, wat sedert dien door
betrouwbare berichten is bevestigd.
Nadat ik alle bommen had laten vallen, wendde ik
het roer en toog huiswaarts. De opdracht was vol
voerd en snel volvoerd en ondanks het tegen ons ge
opende vuur was de Zeppelin geen enkele maal getrof
fen."
Het bommenwerpen had geduurd van tien minuten
voor elf tot elf uur. De aanvallen moeten heel kort du
ren en van te voren moet het programma daarvoor
zorgvuldig zijn bestudeerd. De heer Mathy gaf cijfers
en scheen op een meter precies te weten, hoever het
was van St. Paul tot de Bank van Engeland en van
daar naar de Tower en de verschillende stations, pre
cies is berekend hoe lang de Zeppelin over dien weg
zou doen bij een bepaalde windrichting, een bepaalde
wincjsterkte, een bepaalde propellersnelheid.
Ten aanzien van het vliegtuigenkorps, dat Londen
verdedigt, wees de commandant er nog op, dat het
eenigen tijd duurt, voordat een vliegtuig zich zoo hoog
naar boven heeft geschroefd als een Zeppelin vaart en
als het zoo hoog is, is de Zeppelin inmiddels verdwe
nen.
Tenslotte bevestigde de heer Mathy, dat Zeppelins
veel gewichtiger diensten hebben bewezen als verken
ners voor de vloot, dan als bommenwerpers. Vooral
ook, omdat ze niet talrijk genoeg zijn, om bepaalde
vernielingsbedoelingen op groote schaal mogelijk te
maken.
DE STRIJD AAN HET OOSTELIJK FRONT.
Het Duitsche legerbericht meldde gisteren
Legergroep-Hindenburg: Ten Z. W. van Lennewa-
den is het gevecht nog niet afgesloten. Bij onzen te
genaanval werden gisteren 150 gevangenen gemaakt.
Ten W. van Dunaburg slaagden wij erin, in de voor
uitgeschoven Russische stellingen binnen te dringen;
17 officieren en 2105 man werden gevangen genomen,
vier mitrailleurs buit gemaakt. De tegenaanval op de
door ons ten Z. W. van Dunaburg genomen linies werd
afgeslagen. De tegenstand der Russen in het gebied
ten N. van Osjmany tot den O. van Subotniki aan de
Gawca is gebroken. Onze troepen vervolgen den te
rugwijkenden vijand, die meer dan 1000 gevangenen
in onze handen liet. De rechtervleugel strijdt nog ten
N. van Novo-Grodek.
Legergroep-Leopold van Beieren. Ten W. van
Walowka werd een Russische stelling genomen, 3 offi
cieren en 380 man werden gevangen genomen, twee mi
trailleurs buitgemaakt. Verder naar het Z. is de toe
stand onveranderd.
Legergroep-v. Mackensen. Ten N.O. en ten O. van
Logischin wordt de strijd voortgezet. Op het zuidoosr
telijk oorlogstooneel is de toestand onveranderd.
Het Oostenrijksche legerbericht meldde gisteren
Aan het front in Oost-Galicië verliep de dag over
het algemeen rustig. Er hadden alleen gevechten plaats
door de vooruitgeschoven afdeelingen. Aan de Ikwa
en de Styr kwam het op verschillende plaatsen tot he
vige gevechten. Zoo werden ten zuidoosten van Nowo
Potschajewo twee Russische aanvallen bloedig afge
slagen. Een vijandelijk infanterie-regiment, dat des
nachts in de nabijheid van de monding van de Ikwa
over de Styr was doorgedrongen, moest na een tegen
aanval van onze troepen onder groote verliezen naar
den oostelijken oever teruggaan. Onze tot dusver zich
ten oosten van Luzk bevindende afdeelingen werden in
stellingen aan den westelijken oever van de Styr terug
getrokken.
DE STRIJD IN BELGIS en NOOKD-FRANKRIJK.
Het Fransche communiqué van gistermiddag luidde:
De vijandelijke artillerie beschoot de Fransche stel
lingen in de omgeving van Roclincourt en de Fransche
loopgraven ten zuiden van de Scarpe. De Fransche ar
tillerie antwoordde krachtig. Eenige gevechten van
loopgraaf tot loopgraaf bij Neuville. De Fransche ar
tillerie richtte een geweldig uitwerkingsvuur op het
noord- en oostfront van de Aire en in de richting van
Beurraignes.
In Champagne ontplofte een Duitsche mijn ten
noordwesten van Perthes zonder belangrijke schade te
veroorzaken. Het vuur van de Fransche batterijen
deed eenige munitie-dépots in de lucht vliegen. In Ar-
gonne bombardeerden de Franschen herhaaldelijk ge
deelten van de vijandelijke linies, waar volgens inge
komen berichten gewerkt werd. De Duitsche artillerie
antwoordde zwak.
Op de Maashoogten, wederzijdsche artillerie actie,
evenals tusschen Maas en Moezel; te Vauquois en
F.parges gevechten met bommen, luchttorpedo's en
hand,granaten.
Een bericht uit Keulen beweert, dat de vliegmachines
welke Stuttgart bombardeerden, het Duitsche onder-
scheidingsteeken droegen. Deze bewering is absoluut
onwaar. De machines vertoonden duidelijk het Fran
sche kenteeken en de Fransche kleuren; zij werden
Touwens herhaaldelijk op de heen- en terugreis vanuit
de Duitsche stellingen beschoten.
Het Duitsche legerbericht meldde gisteren:
Begunstigd door helder weer, heerschte over het ge-
heele front zeer groote bedrijvigheid bij de wederzijd
sche artillerie en de vliegers.
Een tegen de kerkhofstelling van Souchez aangezette
aanval kwam in ons vuur niet tot doorvoering. Een
vijandelijke vliegmachine viel brandend in onze linie
ten noorden van St. Ménéhou'ld. Een ander vliegtuig
moest na een strijd in de lucht ten zuidoosten van
Vouziers landen; de inzittenden werden gevangen ge
nomen.
Boven Pont-a-Mousson schoot een Duitsche vlieger
in een strijd met twee Fransche vliegers den een naar
beneden. Het vliegtuig viel brandend tusschen de
Duitsche en Fransche linie.
AAN HET ITALIAANSCH-OOSTENRIJKSCHE
FRONT.
Het Oostenrijksche legerbericht meldde gisteren:
In het Tiroolsche grensgebied zijn verschillende
kleinere aanvallen van zwakke Italiaansche afdeelingen
in het Tonale-gebied en ten noorden en oosten van
Condino afgeslagen. De hoogvlakten van Vielgereuth
en Lafrana staan weer onder het vuur van de zware
vijandelijke artillerie. Onze dappere bezetting van den
MonteiCoston, die dezen ver voor onze linies gelegen
grensberg maandenlang tegen een in aantal verre over-
machtigen tegenstander behielden, ontruimde heden
morgen vroeg haar nu door een meer dan tienvoudige
overmacht aangevallen, haast ingesloten stelling
In het Dolomietengebied duurt de artilleriestrijd
voort met groote hevigheid.
Aan het front van Karinthië trachtte eergisteravond
een afdeeling Alpenjagers bij den Monte Peralba door
te breken. Zij werd met verliezen teruggeslagen.
Aan het front in het kustengebied beperkt de werk
zaamheid onzer troepen zich tot geschutvuur en eenige
welgeslaagde operatiën van den stellingoorlog.
Heden loopt de vierde maand van den oorlog tegen
Italië ten einde. De vijand ondernam in deze maand
geen gevechtshandeling in grooten stijl, maar deed
slechts tegen enkele sectoren aanvallen met strijd
krachten tot een sterkte van verschillende infanterie-
divisiën. Alles tevergeefs. Ons front staat vaster dlan
ooit.
Het Italiaansche communiqué meldde gisteren
Een van onze afdeelingen op dén Mont Melino be
reikte de stellingen die de vijand bezig was te verster
ken door stoutmoedig optreden wist zij een deel der
verschansing te vernielen. Gisteren sloegen onze troe
pen vijandelijke aanvallen af op onze vooruitgescho
ven stellingen bij Malgarra del Bertoldi in de Talsa-
rego-zóne en op de hoogte Santa Maria in den Tol-
mein-sectór.
KORTE BERICHTEN.
De Bulgaarsche studenten in Berlijn hebben
Woensdag een vaderlandslievende betooging gehouden
voor het Bulgaarsche consulaat.
De bemanning van het Deensche schip „Thor-
waldsen" dat door een Duitschen onderzeeër getorpe
deerd werd, is door het Zweedsche schip „Mimosa" te
Helsingborg aan land' gebracht.
De Burgemeester van Altemaar brengt ter
kennis van belanghebbenden, dat de uitbe
taling der vergoedingen, loopende over het
rijdvak van 16 tot en met 25 September, zal
plaats hebben ten Stadhnlze op Maandag
27 September a.s., voor zooveel de LAND-
WEER en den LANDSTORM betreft van ÏO
11 nnr en voor zooveel de MILITIE aangaat
van 11—12 nnr.
Alkmaar, 24 Sept. 1915.
De Burgemeester voornoemd,
Q. RIPPING.
Dezer dagen werd te Londen een rangeerder van
21 jaar door een locomotief gegrepen en gedood. De
machinist, die dé locomotief bestuurd had, verklaarde
dat hij het achterhoofd van den rangeerder, dat geheel
kaal was, voor zijn gezicht had gehouden, zoodat hij
vermoedde dat deze de machine zag aankomen en zoo
noodig wel zou uitwijken.
Lloyds meldde gisteren, dat het Britsche stoom
schip „Groningen" in de lucht is gevlogen. Een man
wordt vermist. De rest van de bemanning, waarbij en
kele gewonden, is gered.
De Fransche dag in Engeland bracht ruim
millioen op. De stad1 Belfast alleen bracht 17.784
bijeen.
Volgens de Westminster Gazette maken dé Duit-
schers op het westelijk front thans gebruik van projec
tielen met tranen verwekkende gassen waardoor ae aan
gevallenen niet kunnen zien.
Om redenen van gezondheid zijn de volgende
Belgische frontplaatsen ontruimd: Eessen, Wercken
Vladeloo, Zarren en omstreken. De bewoners begaver
zich van wege den stank der slecht begraven lijken
naar Eeclo en Gent.
De audiente van minister Radzianko bij den
Tsaar, welke gisteren moest plaats hebben, is eenige
dagen uitgesteld, evenals de buitengewone minister
raad.
Twee Duitsche vliegmachines, die den 21 Sept.
boven Zwitsersch grondgebied vlogen en door de Zwit-
sersche troepen beschoten werden, lieten een bom val
len.
De Zwitsersehe regeering protesteerde hiertegen te
Berlijn.
DANKBETUIGING UITWISSELING
GEVANGENEN.
Wolff meldt uit Berlijn:
Het keizerlijk gezantschap te 's-Gravenhage kreeg
opdracht de Nederlandsche regeering dank te betuigen
voor de uitwisseling op 25 en 26 Aug. van zwaarge
wonden en Roode Kruispersoneel en tevens de Neder
landsche regeering te verzoeken wel de dank van de
Duitsche regeering te willen overbrengen aan het Ne
derlandsche Roode Kruis.
BINNENLAND.
EERSTE KAMER.
ADRES VAN ANTWOORD
Aan de orde was gisteren het ontwerp-adres van ant
woord op de Troonrede. De algemeene strekking,
de verschillende punten en het geheele adres werden
aangenomen zonder beraadslaging of hoofdelijke stem
ming. Het adres zal aan de Koningin worden aange
boden door den voorzitter en de leden der commissie
van redactie, de heeren Van Lamsweerde van Basten-
burg, 't Hooft, Drucker en Bavinck.
AANKOOP TOL HAAOSCHE SCHOUW.
Vervolgens werd zonder beraadslaging of hoofdelijke
stemming aangenomen het wetsontwerp tot verhooging
van het 9e hoofdstuk der staatsbegrooting voor 1914,
betreffende den aankoop tol Haagsche Schouw, waar
na de vergadering werd verdaagd tot nadere bijeen
roeping.
Gemengd Nieuws.
LUCHTSCHEPEN.
Van bevoegde zijde deelt men aan het Haagsche Cor
respondentiebureau het volgende mede:
Ongeveer twee weken geleden hebben zich luchtsche
pen van Duitsche nationaliteit gedurende eenigen tijd
hoven Nederlandsch rechtsgebied bewogen.
Dit wordt onzerzijds beschouwd als eene gebieds-
echending, afgescheiden van de vraag, of de verkeerde
koersrichting het gevolg is van opzet, dan wel van
slechte oriënteering als gevolg van de weersgesteld
heid.
Het ligt dus voor de hand, dat genoemde gebieds-
schending, evenals elke andere, met de wapenen wordt
bestreden, voor zooveel daartoe de gelegenheid bestaat.
Nu hebben in de laatste dagen over het bestrijden
van de op 8 September j.l. geconstateerde schending
verschillende deels geheel onjuiste, meermalen geheel
uit de lucht gegrepen mededeelingen en beschouwin
gen in de pers de ronde gedaan, hetgeen te meer be
denkelijk is, daar bedoelde beschouwingen blijkbaar
worden gehouden door ter zake onkundigen.
Wat nu de bestrijding van luchtschepen en vliegtui
gen, die ons gebied schenden, betreft, kan worden me
degedeeld, dat aan Land- en Zeemacht reeds in Augus
tus 1914 de pertinente order is gegeven om op lucht
schepen en vreemde vliegtuigen, die boven Neder
landsch rechtsgebied (hieronder behooren ook de z g.
territoriale wateren) komen, te schieten.
Wat vliegtuigen betreft, is hierbij alleen het voorbe
houd gemaakt, dat zij met zekerheid als nief-Neder-
landarhe viegtuigen zijn herkend. Bij luchtschepen is
■uit den aard der zaak dat voorbehoud niet gemaakt.
Dat ook werkelijk, wanneer een vreemd vliegtuig of
luchtschip zich boven ons rechtsgebied beweegt, daat
op wordt geschoten, is ook ditmaal weder gebleken
doordien van eenige forten, die een luchtschip waarna
men, alsmede dbor wachten en andere troepenafdeelin
gen. welke daarvoor in de gelegenheid waren, het vuur
AL1MAARSCHE
RANT.