DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Van het oostelijk oorlogsterreln. Van het westelijk oorlogsterreln. Van bet zuidelijk oorlogsterreln. LANDWEER, LANDSTORM en MILITIE. Uitkeering vergoedingen TRIJDAG 34 SEPTEMBER No. 234 Honderd en zeventiende Jaargang. 1915 AbDonenentsurlis pi» 3 maamtsn f 1.,tr. p. post I1J5. Adwteiftpiijs 10p. legel, groots litters mat plaatsrntmte. Brieven fr. N. V. Boek- es Bandelsdrokkerli v.h. BERIIIs. COSTER «ZOON, Voontam 09. lelefoonor. J. NEDERLAND. ALKMAAR, 24 September. Er is niet veel nieuws vandaag. Wel zijn er allerlei geruchten en beschouwingen over Bulgarije, maar meerdere zekerheid is er nog niet, kan er trouwens ook nog niet zijn, zoolang de mobilisatie niet voltooid is. Inmiddels spreken demonstraties, te Berlijn, Weenen en Boedapest voor Bijlgaarsche gezantschapsbureaux een duidelijke taal. Op het Oostelijk oorlogsterrein teekent zich de toe stand in het noorden nog niet duidelijker af. In het zuiden moesten de Oostenrijkers, die ten oosten van Loetsk stonden, zich terugtrekken op stellingen aan den westelijken oever van de rivier de Styr. Oetorpilleerd werd het Engelsche stoomschip „Groningen", gebouwd in 1902 en metend 950 ton. Naar verluidt was de „Koningin Emma" niet tegen molest verzekerd. De waarde der lading wordt geschat op 2 millioen gulden, die van het schip op ruim zoo veel, zoodat de maatschappij „Nederland" in combina- lie met andere maatschappijen, een groot verlies lijdt. In het Engelsche Lagerhuis sprak de minister van financiën Mc. Kenna er zijn ingenomenheid over uit, dat het land de nieuwe belastingen met zoo goeden wil aanneemt. Beter voorteeken voor een overwinning in de toekomst, zou men niet kunnen wenschenl daar de bereidwilligheid, om lasten te torsen, een teeken van weerstandsvermogen is en in dezen oorlog hij, die het langst het kan uithouden, de overwinnaar zal zijn, zeide de minister. De inschrijving op de derde Duitsche oorlogsleening heeft 7.218.000.000 gulden opgebracht. In Rusland zullen door zemstwo's (provinciale sta ten) en gemeentebesturen deputaties naar den Tsaar worden gezonden, om moties te overhandigen. Nu er voor heden weinig nieuws is, kunnen we nog eens even stilstaan bij den oorlog van de lucht uit. Over den laatsten tocht van Zeppelins boven Lon den heeft n.l. de heer Karl H. von Wieland, de Ber- lijnsche correspondent van de New York World, die indertijd ook een onderhoud had met den commandant der U 16, een persgesprek gevoerd met den kapitein- luitenant ter zee Mathy, commandant van het maritie me luchtschip-eskader, dat den aanval op de Engeische hoofdstad verleden week deed. Aan een lang artikel van de Haagsche Nieuwe Courant ontleenen we de voigende bijzonderheden. De commandant voerde vroeger het bevel over een torpedojager en hij maakt volgens den correspondent denzelfden indruk als de officieren van onderzeeërs, als was hij eén zenuw al zenuw en die zenuwen dan van staal. Hij stelde voorop, dat men nog maar aan het begin van den luchtoorlog staat men had tot dusverre heel wat geleerd, hetgeen men niet wist en dat men toteh moest weten. „Bij den laatsten aanval zoo vertelde kap.-luit. Mathy luidde mijn instructie voor 't eerst, bepaal de punten van de city aan te vallen. Ik had strikte or ders alles te doen wat wij konden om te vermijden, dat onze bommen de St. Paul troffen of een andere kerk, of een museum, of 't paleis of de Westminster Abbey, het parlement en dan natuurlijk de woonwijken, rk wil hier nog even zeggen dat er geen officier en geen an der man op een luchtschip is, die niet diep wordt ge troffen als hij hoort, dat vrouwen en kinderen of an dere non-combattanten worden gedood, juist als de ar tillerist, die hoort, dat het door hem afgeschoten pro jectiel niet daar trof, waar hij had willen treffen en dood of wonden veroorzaakte bij non-combattanten. Inderdaad, ik sta veel liever op de brug van een tor- pedoboot in gevecht van schip met schip, dan een stad aan te vallen uit de lucht, en dat niet natuurlijk om dat het laatste gevaarlijker is. Of een Zeppelin van een tocht als die naar Enge land terugkeert, hangt grootendeels af van den toe stand van wind en weer. Die zijn van enormen invloed ook op de snelheid van onze nieuwste en snelste krui sers. Wat nu dien jongsten tocht naar Londen betreft, de meteorologische stations van den luchtdienst bericht ten, dat de voorwaarden voor een tocht gunstig zouden zijn. Hoe kouder het is, des te meer kunnen wij meene men. De temperatuur was laag en wij vertrokken dus, de magazijnen vol met bommen, die de munitie der Zeppelins zijn en die zeer veel gelijken op de granaten zooals die uit krombaangeschut worden geschoten en die ook een luchtreis maken. Wij voeren met een stevige vaart naar Engeland, de windrichting was gunstig. Achter ons verdween het Duitsche strand, in de diepte de witgekopte golven van de Noordzee, een waterwoestijn in beweging, die zich uitstrekte zoover als wij konden zien, en op die vlakte niets dan een enkele visscherschuit. „Wat de merkwaardigste emotie is daar op de „brug" van de Zeppelin? De eerste indruk is er een van groote vaart en dan worden' wij heel koud. De nieuwe Zeppelins zijn veel sneller dan een schip en mij valt altijd het meest op het verschil in luchtdruk, als ik mijn plaats in het schuitje van een Zeppelin vergelijk met die van vroeger op de brug van een boot. De nieu we Zeppelins zijn niet meer zoo heelemaal open van voren als de eerste militaire schepen. Eenige beschut ting hebben wij nu. Maar het is daar 1000 tot 1600 M. hoog in de lucht of meer nog, geweldig koud, als je zoo'n vaart loopt. En er is weinig gelegenheid je door beweging warm te houden, geen gelegenheid je eens te warmen. Wij dragen met wol gevoerde leeren klee ding, juist als de bestuurders van vliegmachines en overschoenen van heel dik vilt. Maar desalniettemin krijgen wij het heel koud, vooral bij deze laatste reis was dat het geval. Wij aten, voordat wij op reis gingen, nog eens ste vig. verder hebben wij zoo nu en dan nog eens een slok kunnen nemen uit de thermosflesch met koffie of thee. „Niets sterkers", vroeg de correspondent. „Neen, niets. In de Zeppelins is geen keuken, geen cantine, geen eetkamer. De Zeppelins zijn geheelont- tiouders. Wij moeten daarboven de hoofden helder noudea en de zenuwen strak, en dus mag er geen drank worden geschonken. Wat vervelender moet hee- Len is, dat wij geen gelegenheid hebben eens een pijp op te steken, want ook dat is in verband met het orandgevaar verboden. Van den aanval op de Britsche hoofdstad vertelde de commandant, wiens honderdste reis het toevallig was, Jat hij geschiedde tijdens een koude, sterrehelderen nacht zonder maan. In de verte zag men de Theems, een onverwoestbare wegwijzer naar en in de stad. Im- ners de Engelschen kunnen de stad zoo donker ma ren als zij willen, zij kunnen de Theems niet doen ver dwijnen of bedekken en die is een oriënteeringsmiddel, ook voor het vinden van bepaalde punten in de stad, waarmede echter niet gezegd is, dat de rivier altijd ge volgd wordt integendeel, verzekerde de luchtvaar der. Er waren in de stad donkere plekken, en die werden litgezocht. Inmiddels hadden de motoren en schroeven der Zeppelins hunne tegenwoordigheid verraden, schitterende lichten zochten de lucht langs, projectie len deden een geluid dreunend rollen door de lucht, barstende kartetsen maakten wolkjes „Ik zocht naar St. Pauls en met den dom als richt punt koerste ik op de Bank van Engeland aan. Er was een groot zoeklicht vlak bij de St. Paul en een batterij staat onder bescherming van deze kerk, wat ik duide lijk kon waarnemen aan de vuurstralen, die de kartet sen de lucht inwierpen. Wellicht zou het van militair standpunt gerecht vaardigd zijn bommen te laten vallen op de batterij, die daar zoo dicht bij de kerk staat, maar dat verlang de ik niet, en was ik ook niet van plan, daar ik de kerk niet gaarne zou beschadigen, maar ik voor mij vind, dat men beter zou doen geen kerken en musea te ge bruiken als dekking voor de kanonnen. Hoewel er van alle zijden op ons geschoten was, had ik nog geen bom laten vallen. Boven de Bank van Engeland riep ik door een spreekbuis, naar mijn luite nant aan 't „vuurtoestel"„langzaam vuren". Met het machinegeweer vermengde zich nu een vaag gerommel, de kanonnen beneden spuwden vuur en me taal, dan een ontploffing en met breede vlammen barst ten onze bommen. Scherp moest ik mijn gedachten concentreeren op het plan van mijn tocht, de punten uitzoeken, waai ik bommen wilde laten vallen, omdat ze van gewicht zijn voor de voorbereiding, de concentratie, of het trans port van troepen of voor andere militaire doeleinden. Het besturen van mijn luchtschip en de vuurleiding vroegen al mijn gedachten. De betrekkelijk korte tijd, dat wij boven Londen wa ren, scheen veel langer dan die werkelijk was. Weldra zagen wij vlammen uitbarsten op verschil lende punten. Boven Holbom viaduct in de buurt van Holbornstation liet ik een aantal bommen vallen. Van de Bank van Engeland varende naar de Tower pro beerde ik de brug te treffen, en ik geloof, dat ik succes had. Hoe groot de schade was, die ik aanrichtte, kon ik niet nagaan. De lichtstralen van den Tower maakten kanonnen zichtbaar, daar opgesteld, die ik bij een vo- rigen aanval reeds had waargenomen. Ze onderhiel den een levendig vuur. Door een nieuwe manoeuvre kwam ik vlak boven Liverpoolstation. Ik riep „snelvuur" in 'de spreekbuis en het regende bommen. Er volgde een reeks van ontploffingen, bij 't vlam- menschijnsel kon ik zien, dat het vuur goed was - ge richt en groote schade aanrichtte, wat sedert dien door betrouwbare berichten is bevestigd. Nadat ik alle bommen had laten vallen, wendde ik het roer en toog huiswaarts. De opdracht was vol voerd en snel volvoerd en ondanks het tegen ons ge opende vuur was de Zeppelin geen enkele maal getrof fen." Het bommenwerpen had geduurd van tien minuten voor elf tot elf uur. De aanvallen moeten heel kort du ren en van te voren moet het programma daarvoor zorgvuldig zijn bestudeerd. De heer Mathy gaf cijfers en scheen op een meter precies te weten, hoever het was van St. Paul tot de Bank van Engeland en van daar naar de Tower en de verschillende stations, pre cies is berekend hoe lang de Zeppelin over dien weg zou doen bij een bepaalde windrichting, een bepaalde wincjsterkte, een bepaalde propellersnelheid. Ten aanzien van het vliegtuigenkorps, dat Londen verdedigt, wees de commandant er nog op, dat het eenigen tijd duurt, voordat een vliegtuig zich zoo hoog naar boven heeft geschroefd als een Zeppelin vaart en als het zoo hoog is, is de Zeppelin inmiddels verdwe nen. Tenslotte bevestigde de heer Mathy, dat Zeppelins veel gewichtiger diensten hebben bewezen als verken ners voor de vloot, dan als bommenwerpers. Vooral ook, omdat ze niet talrijk genoeg zijn, om bepaalde vernielingsbedoelingen op groote schaal mogelijk te maken. DE STRIJD AAN HET OOSTELIJK FRONT. Het Duitsche legerbericht meldde gisteren Legergroep-Hindenburg: Ten Z. W. van Lennewa- den is het gevecht nog niet afgesloten. Bij onzen te genaanval werden gisteren 150 gevangenen gemaakt. Ten W. van Dunaburg slaagden wij erin, in de voor uitgeschoven Russische stellingen binnen te dringen; 17 officieren en 2105 man werden gevangen genomen, vier mitrailleurs buit gemaakt. De tegenaanval op de door ons ten Z. W. van Dunaburg genomen linies werd afgeslagen. De tegenstand der Russen in het gebied ten N. van Osjmany tot den O. van Subotniki aan de Gawca is gebroken. Onze troepen vervolgen den te rugwijkenden vijand, die meer dan 1000 gevangenen in onze handen liet. De rechtervleugel strijdt nog ten N. van Novo-Grodek. Legergroep-Leopold van Beieren. Ten W. van Walowka werd een Russische stelling genomen, 3 offi cieren en 380 man werden gevangen genomen, twee mi trailleurs buitgemaakt. Verder naar het Z. is de toe stand onveranderd. Legergroep-v. Mackensen. Ten N.O. en ten O. van Logischin wordt de strijd voortgezet. Op het zuidoosr telijk oorlogstooneel is de toestand onveranderd. Het Oostenrijksche legerbericht meldde gisteren Aan het front in Oost-Galicië verliep de dag over het algemeen rustig. Er hadden alleen gevechten plaats door de vooruitgeschoven afdeelingen. Aan de Ikwa en de Styr kwam het op verschillende plaatsen tot he vige gevechten. Zoo werden ten zuidoosten van Nowo Potschajewo twee Russische aanvallen bloedig afge slagen. Een vijandelijk infanterie-regiment, dat des nachts in de nabijheid van de monding van de Ikwa over de Styr was doorgedrongen, moest na een tegen aanval van onze troepen onder groote verliezen naar den oostelijken oever teruggaan. Onze tot dusver zich ten oosten van Luzk bevindende afdeelingen werden in stellingen aan den westelijken oever van de Styr terug getrokken. DE STRIJD IN BELGIS en NOOKD-FRANKRIJK. Het Fransche communiqué van gistermiddag luidde: De vijandelijke artillerie beschoot de Fransche stel lingen in de omgeving van Roclincourt en de Fransche loopgraven ten zuiden van de Scarpe. De Fransche ar tillerie antwoordde krachtig. Eenige gevechten van loopgraaf tot loopgraaf bij Neuville. De Fransche ar tillerie richtte een geweldig uitwerkingsvuur op het noord- en oostfront van de Aire en in de richting van Beurraignes. In Champagne ontplofte een Duitsche mijn ten noordwesten van Perthes zonder belangrijke schade te veroorzaken. Het vuur van de Fransche batterijen deed eenige munitie-dépots in de lucht vliegen. In Ar- gonne bombardeerden de Franschen herhaaldelijk ge deelten van de vijandelijke linies, waar volgens inge komen berichten gewerkt werd. De Duitsche artillerie antwoordde zwak. Op de Maashoogten, wederzijdsche artillerie actie, evenals tusschen Maas en Moezel; te Vauquois en F.parges gevechten met bommen, luchttorpedo's en hand,granaten. Een bericht uit Keulen beweert, dat de vliegmachines welke Stuttgart bombardeerden, het Duitsche onder- scheidingsteeken droegen. Deze bewering is absoluut onwaar. De machines vertoonden duidelijk het Fran sche kenteeken en de Fransche kleuren; zij werden Touwens herhaaldelijk op de heen- en terugreis vanuit de Duitsche stellingen beschoten. Het Duitsche legerbericht meldde gisteren: Begunstigd door helder weer, heerschte over het ge- heele front zeer groote bedrijvigheid bij de wederzijd sche artillerie en de vliegers. Een tegen de kerkhofstelling van Souchez aangezette aanval kwam in ons vuur niet tot doorvoering. Een vijandelijke vliegmachine viel brandend in onze linie ten noorden van St. Ménéhou'ld. Een ander vliegtuig moest na een strijd in de lucht ten zuidoosten van Vouziers landen; de inzittenden werden gevangen ge nomen. Boven Pont-a-Mousson schoot een Duitsche vlieger in een strijd met twee Fransche vliegers den een naar beneden. Het vliegtuig viel brandend tusschen de Duitsche en Fransche linie. AAN HET ITALIAANSCH-OOSTENRIJKSCHE FRONT. Het Oostenrijksche legerbericht meldde gisteren: In het Tiroolsche grensgebied zijn verschillende kleinere aanvallen van zwakke Italiaansche afdeelingen in het Tonale-gebied en ten noorden en oosten van Condino afgeslagen. De hoogvlakten van Vielgereuth en Lafrana staan weer onder het vuur van de zware vijandelijke artillerie. Onze dappere bezetting van den MonteiCoston, die dezen ver voor onze linies gelegen grensberg maandenlang tegen een in aantal verre over- machtigen tegenstander behielden, ontruimde heden morgen vroeg haar nu door een meer dan tienvoudige overmacht aangevallen, haast ingesloten stelling In het Dolomietengebied duurt de artilleriestrijd voort met groote hevigheid. Aan het front van Karinthië trachtte eergisteravond een afdeeling Alpenjagers bij den Monte Peralba door te breken. Zij werd met verliezen teruggeslagen. Aan het front in het kustengebied beperkt de werk zaamheid onzer troepen zich tot geschutvuur en eenige welgeslaagde operatiën van den stellingoorlog. Heden loopt de vierde maand van den oorlog tegen Italië ten einde. De vijand ondernam in deze maand geen gevechtshandeling in grooten stijl, maar deed slechts tegen enkele sectoren aanvallen met strijd krachten tot een sterkte van verschillende infanterie- divisiën. Alles tevergeefs. Ons front staat vaster dlan ooit. Het Italiaansche communiqué meldde gisteren Een van onze afdeelingen op dén Mont Melino be reikte de stellingen die de vijand bezig was te verster ken door stoutmoedig optreden wist zij een deel der verschansing te vernielen. Gisteren sloegen onze troe pen vijandelijke aanvallen af op onze vooruitgescho ven stellingen bij Malgarra del Bertoldi in de Talsa- rego-zóne en op de hoogte Santa Maria in den Tol- mein-sectór. KORTE BERICHTEN. De Bulgaarsche studenten in Berlijn hebben Woensdag een vaderlandslievende betooging gehouden voor het Bulgaarsche consulaat. De bemanning van het Deensche schip „Thor- waldsen" dat door een Duitschen onderzeeër getorpe deerd werd, is door het Zweedsche schip „Mimosa" te Helsingborg aan land' gebracht. De Burgemeester van Altemaar brengt ter kennis van belanghebbenden, dat de uitbe taling der vergoedingen, loopende over het rijdvak van 16 tot en met 25 September, zal plaats hebben ten Stadhnlze op Maandag 27 September a.s., voor zooveel de LAND- WEER en den LANDSTORM betreft van ÏO 11 nnr en voor zooveel de MILITIE aangaat van 11—12 nnr. Alkmaar, 24 Sept. 1915. De Burgemeester voornoemd, Q. RIPPING. Dezer dagen werd te Londen een rangeerder van 21 jaar door een locomotief gegrepen en gedood. De machinist, die dé locomotief bestuurd had, verklaarde dat hij het achterhoofd van den rangeerder, dat geheel kaal was, voor zijn gezicht had gehouden, zoodat hij vermoedde dat deze de machine zag aankomen en zoo noodig wel zou uitwijken. Lloyds meldde gisteren, dat het Britsche stoom schip „Groningen" in de lucht is gevlogen. Een man wordt vermist. De rest van de bemanning, waarbij en kele gewonden, is gered. De Fransche dag in Engeland bracht ruim millioen op. De stad1 Belfast alleen bracht 17.784 bijeen. Volgens de Westminster Gazette maken dé Duit- schers op het westelijk front thans gebruik van projec tielen met tranen verwekkende gassen waardoor ae aan gevallenen niet kunnen zien. Om redenen van gezondheid zijn de volgende Belgische frontplaatsen ontruimd: Eessen, Wercken Vladeloo, Zarren en omstreken. De bewoners begaver zich van wege den stank der slecht begraven lijken naar Eeclo en Gent. De audiente van minister Radzianko bij den Tsaar, welke gisteren moest plaats hebben, is eenige dagen uitgesteld, evenals de buitengewone minister raad. Twee Duitsche vliegmachines, die den 21 Sept. boven Zwitsersch grondgebied vlogen en door de Zwit- sersche troepen beschoten werden, lieten een bom val len. De Zwitsersehe regeering protesteerde hiertegen te Berlijn. DANKBETUIGING UITWISSELING GEVANGENEN. Wolff meldt uit Berlijn: Het keizerlijk gezantschap te 's-Gravenhage kreeg opdracht de Nederlandsche regeering dank te betuigen voor de uitwisseling op 25 en 26 Aug. van zwaarge wonden en Roode Kruispersoneel en tevens de Neder landsche regeering te verzoeken wel de dank van de Duitsche regeering te willen overbrengen aan het Ne derlandsche Roode Kruis. BINNENLAND. EERSTE KAMER. ADRES VAN ANTWOORD Aan de orde was gisteren het ontwerp-adres van ant woord op de Troonrede. De algemeene strekking, de verschillende punten en het geheele adres werden aangenomen zonder beraadslaging of hoofdelijke stem ming. Het adres zal aan de Koningin worden aange boden door den voorzitter en de leden der commissie van redactie, de heeren Van Lamsweerde van Basten- burg, 't Hooft, Drucker en Bavinck. AANKOOP TOL HAAOSCHE SCHOUW. Vervolgens werd zonder beraadslaging of hoofdelijke stemming aangenomen het wetsontwerp tot verhooging van het 9e hoofdstuk der staatsbegrooting voor 1914, betreffende den aankoop tol Haagsche Schouw, waar na de vergadering werd verdaagd tot nadere bijeen roeping. Gemengd Nieuws. LUCHTSCHEPEN. Van bevoegde zijde deelt men aan het Haagsche Cor respondentiebureau het volgende mede: Ongeveer twee weken geleden hebben zich luchtsche pen van Duitsche nationaliteit gedurende eenigen tijd hoven Nederlandsch rechtsgebied bewogen. Dit wordt onzerzijds beschouwd als eene gebieds- echending, afgescheiden van de vraag, of de verkeerde koersrichting het gevolg is van opzet, dan wel van slechte oriënteering als gevolg van de weersgesteld heid. Het ligt dus voor de hand, dat genoemde gebieds- schending, evenals elke andere, met de wapenen wordt bestreden, voor zooveel daartoe de gelegenheid bestaat. Nu hebben in de laatste dagen over het bestrijden van de op 8 September j.l. geconstateerde schending verschillende deels geheel onjuiste, meermalen geheel uit de lucht gegrepen mededeelingen en beschouwin gen in de pers de ronde gedaan, hetgeen te meer be denkelijk is, daar bedoelde beschouwingen blijkbaar worden gehouden door ter zake onkundigen. Wat nu de bestrijding van luchtschepen en vliegtui gen, die ons gebied schenden, betreft, kan worden me degedeeld, dat aan Land- en Zeemacht reeds in Augus tus 1914 de pertinente order is gegeven om op lucht schepen en vreemde vliegtuigen, die boven Neder landsch rechtsgebied (hieronder behooren ook de z g. territoriale wateren) komen, te schieten. Wat vliegtuigen betreft, is hierbij alleen het voorbe houd gemaakt, dat zij met zekerheid als nief-Neder- landarhe viegtuigen zijn herkend. Bij luchtschepen is ■uit den aard der zaak dat voorbehoud niet gemaakt. Dat ook werkelijk, wanneer een vreemd vliegtuig of luchtschip zich boven ons rechtsgebied beweegt, daat op wordt geschoten, is ook ditmaal weder gebleken doordien van eenige forten, die een luchtschip waarna men, alsmede dbor wachten en andere troepenafdeelin gen. welke daarvoor in de gelegenheid waren, het vuur AL1MAARSCHE RANT.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1915 | | pagina 1